Toch nog even benieuwd of er al mensen keuzes hebben gemaakt en op basis waarvan? Einde van de maand is hier en de meeste zullen vandaag of morgen moeten overstappen om 1 januari een nieuwe contract te hebben.
Net even nagevraagd bij Vattenfal. Maar ze geven aan dat deze tarieven niet kloppen. Ze vermoeden dat je afbeelding hebt bewerkt.Tao schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:42:
Ik heb eergisteren de tarieven van Vattenfall ontvangen (ben sinds 10 nov jl. klant bij ze). Scusi voor enkeltarief, maar ik heb een digitale meter en geen slimme.
Daarin staan de tarieven van 2024 en 2025. Netbeheerkosten voor 2025 waren nog niet bekend bij ze.
[Afbeelding]
Lol, ik heb ze van hen zelf per mail ontvangen.grote_oever schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:48:
[...]
Net even nagevraagd bij Vattenfal. Maar ze geven aan dat deze tarieven niet kloppen. Ze vermoeden dat je afbeelding hebt bewerkt.
Die zijn op mijn tariefsoort toegespitst (enkeltarief).
Als ik op wat voor manier dan ook een tarievenblad van hen zou hebben aangepast, dan neem ik toch echt aan dat zij zelf niet alleen enkeltarief vermelden maar ook normaal en dal.

Enige verklaring is dat ik andere tarieven voorgespiegeld krijg dan b.v. nieuwe klanten, maar dat kan ik me niet voorstellen.
[ Voor 37% gewijzigd door Tao op 29-11-2024 11:50 ]
Ik kreeg deze: m.i. nog beterTao schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:42:
Ik heb eergisteren de tarieven van Vattenfall ontvangen (ben sinds 10 nov jl. klant bij ze). Scusi voor enkeltarief, maar ik heb een digitale meter en geen slimme.
Daarin staan de tarieven van 2024 en 2025. Netbeheerkosten voor 2025 waren nog niet bekend bij ze.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/JXYaIYIhXduoOwow0xxzSxeu.jpg?f=fotoalbum_large)
De persoon bij vattenfal deed ook al beetje raar. Hij wilde er wel verder naar kijken, maar had dan al jou gegevens nodig (inclusief je laatste 3 cijfers van je bankrekening). Dat zei de persoon nadat ik aangaf online de tarieven te hebben gezien. Dus hij wist dat ik je gegevens niet had. Daarna waren we gelijk uitgepraat..Tao schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:43:
[...]
Lol, ik heb ze van hen zelf per mail ontvangen.
Die zijn op mijn tariefsoort toegespitst (enkeltarief).
Als ik op wat voor manier dan ook een tarievenblad van hen zou hebben aangepast, dan neem ik toch echt aan dat zij zelf niet alleen enkeltarief vermelden maar ook normaal en dal.![]()
Enige verklaring is dat ik andere tarieven voorgespiegeld krijg dan b.v. nieuwe klanten, maar dat kan ik me niet voorstellen.
@siveiro Hebben jullie toevallig weinig zonnepanelen?
[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 29-11-2024 13:38 ]
Raar, ik krijg weer andere tarieven.siveiro schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:49:
[...]
Ik kreeg deze: m.i. nog beter
[Afbeelding]
40 euro per maand leveringskosten

/f/image/ytQ9cl2UHSMVu6pQrppsadaW.png?f=fotoalbum_large)
Jouw prijzen zijn ietsje lager, maar je betaalt dan weer wel terugleverkosten a E 292,- per jaar....siveiro schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:49:
[...]
[Afbeelding]
Mijn verbruik ligt na saldering rond de 1500 kW/jr, dus als ik 1 ct meer betaal per kW ben ik nog steeds goedkoper uit.
Thnx! Zullen we apart topic met modelcontracten en tarieven maken? Ik zal er ook een aantal opvragen na 1decKrus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:30:
Ik heb deze van VF gekregen in de mail:
[Afbeelding]
Geen terugleverboete, lage vaste leveringskosten maar dan 3 cent terugleververgoeding.
Dat is wel vreemd, mag een energieleverancier verschillende modelcontracten aanbieden?Krus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:30:
[Afbeelding]
Geen terugleverboete, lage vaste leveringskosten maar dan 3 cent terugleververgoeding.
Waarom niet, het kan bijvoorbeeld historisch ontstaan door productvoorwaarden bij een contract voor onbepaalde tijd.Martin7182 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:06:
[...]
Dat is wel vreemd, mag een energieleverancier verschillende modelcontracten aanbieden?
Het modelcontract moet het vergelijken tussen verschillende leveranciers gemakkelijker maken en er staat niets over het vergelijken tussen klanten.
Een special topic met een vaste opzet met prijzen en vergoedingen kan hier de wind uit de zeilen van de energieleveranciers halen voor nieuw af te sluiten modelcontracten.
Dus ze mogen b.v. modelcontract-1 aanbieden aan klant-1 (die 1 zonnepaneel heeft liggen) modelcontract-2 aan klant-2 (2 zonnepanelen), modelcontract-3 aan klant-3 (3 zonnepanelen) etc.? Geen terugleverboete per kWh, maar gewoon iedereen een apart contractesphome schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:13:
[...]
Waarom niet, het kan bijvoorbeeld historisch ontstaan door productvoorwaarden bij een contract voor onbepaalde tijd.
Het modelcontract moet het vergelijken tussen verschillende leveranciers gemakkelijker maken en er staat niets over het vergelijken tussen klanten.
Een special topic met een vaste opzet met prijzen en vergoedingen kan hier de wind uit de zeilen van de energieleveranciers halen voor nieuw af te sluiten modelcontracten.

In het modelcontract kan geen terugleverboete per kWh worden berekend. Dit kan alleen verwerkt worden in de vaste leveringskosten. Of je nu zonnepanelen hebt of niet maakt niet uit, je betaalt altijd alsof je zonnepanelen hebt. Dit geld dan voor publieke aanbiedingen, de klanten zijn daar allemaal gelijk....opdat moment. Een minuut later kunnen de bedragen weer anders zijn.
Wat je klant en de Energieleverancier onderling regelen is hun zaak en de energie leverancier kan zelf bepalen wat het kost en wat de opbrengt is voor de klant. De klant dan bekijken of het aanbod beter is dan bij de concurrent. Een modelcontract maakt daar het vergelijken wel gemakkelijker.
Wat je klant en de Energieleverancier onderling regelen is hun zaak en de energie leverancier kan zelf bepalen wat het kost en wat de opbrengt is voor de klant. De klant dan bekijken of het aanbod beter is dan bij de concurrent. Een modelcontract maakt daar het vergelijken wel gemakkelijker.
https://www.samenom.nl/wp...-terugleveringskosten.pdfgrote_oever schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:47:
[...]
SamenOM heeft ze ook al bekend gemaakt. En deze liggen vele malen hoger dan de overige configurator die ik gebruik:
Vaste leveringskosten € 2,117500 (per dag per aansluiting elektriciteit)
[edit: Mijn fout; dat zijn de leveringkosten van 1-1-2024.]
[...]
Dat vind ik een behoorlijk risico om aan te nemen, want ze zijn er behoorlijk vaag over. Als ik datum op 1 december zet dan krijg ik dezelfde leveringskosten: 365 dagen * € 1,315154 per dag
In de voorwaarden zijn ze er ook vaag over:
[...]
Volgens mij is verplichte termijn 30 dagen. Dus de kans is groot dat ze 30 november of 1 december met nieuwe tarieven komen. Voor de mensen met een contract op 1 januari dus te laat.
Alle voorwaarden voor een model contract zijn precies het zelfde.Martin7182 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:14:
[...]
Dus ze mogen b.v. modelcontract-1 aanbieden aan klant-1 (die 1 zonnepaneel heeft liggen) modelcontract-2 aan klant-2 (2 zonnepanelen), modelcontract-3 aan klant-3 (3 zonnepanelen) etc.? Geen terugleverboete per kWh, maar gewoon iedereen een apart contract
Het onderscheid zit in de tarieven, En nu blijkt dat die niet alleen per leverancier verschillen maar ook per klant kunnen verschillen.
Geen idee waarom je mij quote met daarbij een link naar de terugleverkosten. Terugleverkosten zijn niet van toepassing op een modelcontract.
Wel gek, scheelt toch ~€72 per jaar met het modelcontract van @Tao, hoeveel overschot heb je na saldering? Ander verschil met Tao is dat je langer klant bent. Vattenfall heeft Blijven Loont maar ik weet niet of dat van toepassing is bij modelcontracten?Krus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:30:
[Afbeelding]
Dat is het punt juist. Als de tarieven per klant mogen verschillen, dan doen voorwaarden er niet meer toe. B.v. de voorwaarde "geen terugleverkosten" kost de ene klant geld en de andere niet.Peterhardenberg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:22:
[...]
Alle voorwaarden voor een model contract zijn precies het zelfde.
Het onderscheid zit in de tarieven, En nu blijkt dat die niet alleen per leverancier verschillen maar ook per klant kunnen verschillen.
Persoonlijk vind ik dat naast de regel dat energieleveranciers een modelcontract moeten aanbieden er ook een regel moet zijn dat dat maar één modelcontract mag zijn. Ik denk dat de energiewet ook zo bedoeld is.
[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 30-11-2024 09:43 ]
Klopt helemaal.Martin7182 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:38:
[...]
Dat is het punt juist. Als de tarieven per klant mogen verschillen, dan doen voorwaarden er niet meer toe. B.v. de voorwaarde "geen terugleverkosten" kost de ene klant geld en de andere niet.
Persoonlijk vind ik dat naast de regel dat energieleveranciers een modelcontract moeten aanbieden er ook een regel moet zijn dat dat maar één modelcontract mag zijn. Ik denk dat de energiewet ook zo bedoeld is.
Gelukkig is er maar 1 model contract. die geld voor alle leveranciers met allemaal de zelfde voorwaarden.
En met verschillende prijzen.
Concurrentie vindt plaats op de prijzen niet op de voorwaarden.
Er is een nuance, nu is alleen geconstateerd dat de tarieven van de modelcontracten verschillen voor bestaande klanten van Vattenfall. De tarieven voor nieuwe klanten van modelcontracten lijken vooralsnog allemaal hetzelfde of je nou wel of geen zonnepanelen hebt. Dus met € 40,00 per maand vaste kosten.Martin7182 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:38:
[...]
Dat is het punt juist. Als de tarieven per klant mogen verschillen, dan doen voorwaarden er niet meer toe. B.v. de voorwaarde "geen terugleverkosten" kost de ene klant geld en de andere niet.
Eens. Maar dit is wel een glijdende schaal, wat gaan ze hierna verzinnen?Novax schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:26:
[...]
Er is een nuance, nu is alleen geconstateerd dat de tarieven van de modelcontracten verschillen voor bestaande klanten van Vattenfall. De tarieven voor nieuwe klanten van modelcontracten lijken vooralsnog allemaal hetzelfde of je nou wel of geen zonnepanelen hebt. Dus met € 40,00 per maand vaste kosten.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ben inderdaad langer klant, modelcontracten hebben voor zo ver ik weet geen Blijven Loont. Op de jaarafrekening stond ~150kWh.Novax schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:12:
[...]
Wel gek, scheelt toch ~€72 per jaar met het modelcontract van @Tao, hoeveel overschot heb je na saldering? Ander verschil met Tao is dat je langer klant bent. Vattenfall heeft Blijven Loont maar ik weet niet of dat van toepassing is bij modelcontracten?
Dit is compleet onleesbaar.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Deze heb ik ook gekregen. Lijkt zo'n slechte deal nog niet.Krus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:30:
[Afbeelding]
Ik zit er niet meer zo in als een jaar geleden. Kan mogelijk wel ergens iets goedkoper maar voorlopig blijf ik hier. Overschot van 1.000kWh, dat levert weinig op maar verder ook weinig idiote andere kosten.
Die leveringskosten van vier tientjes die ik hierboven las...
Ik heb deze ook gehad.
Tarieven zijn nog geeneens zo bijzonder.Eneco Hollandsewind & Zon Variabel (Voorheen: Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar) per kWh normaal € 0,36432 € 0,31086
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel (Voorheen: Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar) per kWh dal € 0,36432 € 0,27177
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99 € 8,99
Terugleverkosten € 0,143 per kWh
Terugleververgoeding € 0,173 per kWh
Blijf het smerige oplichting vinden. Zal anders jaarlijks 1400 euro moeten betalen aan terugleverkosten. genoeg mensen die geldpotje over hebben en er een zooi panelen voor hebben gekocht bij de lokale boer en totaal geen idee hebben wat ze terugleveren.
Onwetendheid is geen excuus.grote_oever schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:43:
Blijf het smerige oplichting vinden. Zal anders jaarlijks 1400 euro moeten betalen aan terugleverkosten. genoeg mensen die geldpotje over hebben en er een zooi panelen voor hebben gekocht bij de lokale boer en totaal geen idee hebben wat ze terugleveren.
Verschillen we toch in wbt mening. Tis niet dat stroom en gas een luxe product is. Maar goed, is off-topic.
De deal betekent ook dat je het gevaar loopt dat ze b.v. volgende maand de vaste kosten verhogen terwijl je nog niet genoeg saldeerruimte hebt opgebouwd.Pannencouque schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:31:
[...]
Deze heb ik ook gekregen. Lijkt zo'n slechte deal nog niet.
Ik zit er niet meer zo in als een jaar geleden. Kan mogelijk wel ergens iets goedkoper maar voorlopig blijf ik hier. Overschot van 1.000kWh, dat levert weinig op maar verder ook weinig idiote andere kosten.
Die leveringskosten van vier tientjes die ik hierboven las...
Verwijderd
Ik ben maar voor Vattenfall gegaan.Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:35:
@Martin7182
Heb je een voorbeeld voor mij?
Bij Vattenfall
Terug leverkosten +/-€0,10 per kwh (beetje afhankelijk in welke schaal je valt)
Teruglever vergoeding €0,123 per kwh
2.000kwh salderen kost mij 200,-
Vaste leverkosten € 95,83
Netbeheerkosten € 425,79
Vermindering energiebelasting € -631,39
Totaal stroom € 90,23
Gas
Vaste leveringskosten €95,83
Netbeheerkosten € 153,87
Totaal gas€ 249,70
Totaal 339,93
Actie korting €350,-
Uiteindelijk €-10,07
Maar als iemand andere aanbieder weet waar ik ook op 0 euro per jaar kom voor stroom + gas. Of bij alleen stroom €-250,- dan hoor ik dat graag.
Het is nu 1 december, als je contract nu afsluit dan loopt die tot 1 januari 2026
Via vergelijkingsites krijg je €295,- welkom bonus. (was vorige maand nog 349,-)
Terug levering vergoeding is ongeveer 2 cent netto per kWh (bijna niks)
Salderen kost ongeveer 10 cent per kWh, maar de hoge welkom korting compenseert dit wel weer mooi
Coolblue heeft "maar" 17,50 vaste terugleverkosten per maand, als je minder dan 5000 kWh teruglevert + 200 euro coolblue tegoed voor nieuwe klanten.
Geen verkeerd aanbod denk ik
Modelcontract mogen ze toch maar twee keer per jaar aanpassen?Martin7182 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:48:
[...]
De deal betekent ook dat je het gevaar loopt dat ze b.v. volgende maand de vaste kosten verhogen terwijl je nog niet genoeg saldeerruimte hebt opgebouwd.
Klopt, maar als je panelen neemt weet je dat daar iets aan vast hangt. Er is genoeg aandacht voor geweest in het nieuws het afgelopen jaar. Als je dan nog je kop in 't zand steekt, is dat een keuze. Vind ik.grote_oever schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:01:
[...]
Verschillen we toch in wbt mening. Tis niet dat stroom en gas een luxe product is. Maar goed, is off-topic.
Wel 2 jaar vast contractsiempie76 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:33:
Coolblue heeft "maar" 17,50 vaste terugleverkosten per maand, als je minder dan 5000 kWh teruglevert + 200 euro coolblue tegoed voor nieuwe klanten.
Jongens dit topic gaat over de beste terugleververgoeding, niet over terugleverkosten.
Nee, ze mogen dit aanpassen wanneer ze maar willen. Als ze de aanpassing maar op tijd communiceren.Pannencouque schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:47:
[...]
Modelcontract mogen ze toch maar twee keer per jaar aanpassen?
Lijkt mij niet het geval. Er zijn uitzonderingen dat zij het wel mogen en dan moet je denken aan het opblazen van gasleidingen, oorlogen of andere rampen die van invloed kunnen zijn op de prijsvorming van energie.Martin7182 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:09:
[...]
Nee, ze mogen dit aanpassen wanneer ze maar willen. Als ze de aanpassing maar op tijd communiceren.
Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html20. ACM verduidelijkt dat tarieven jaarlijks op 1 januari en 1 juli kunnen wijzigen.
3.2.2 Modelcontractvoorwaarden
21. Overeenkomstig jurisprudentie van het Hof van Justitie voegt ACM aan het prijswijzigingsbeding van artikel 2.1 de instructie toe dat de leverancier de redenen voor, de omvang en de wijze van aanpassing van de kosten transparant moet specificeren, zodat de consument op basis van duidelijke en begrijpelijke criteria, eventuele wijzigingen van deze kosten kan voorzien. Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten.
[ Voor 49% gewijzigd door esphome op 01-12-2024 11:30 . Reden: Citaat: Staatscourant ]
Verwijderd
Heb Coolbleu gekeken
Teruglever vergoeding 3,5cent kWh
Vaste leveringkosten jaar€ 491,98 (ik lever 3200 kWh terug.
*Tot € 250,- korting op energiezuinige producten
* 100 euro coobleu te goed.
@siempie76
Ik weet niet of jou aanbod anders was? Misschien via een speciale link?
@siempie76
Verwijderd
Iets met bruto/netto salaris.de Peer schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:08:
Jongens dit topic gaat over de beste terugleververgoeding, niet over terugleverkosten.
Het is leuk om te weten wat een energie bedrijf bruto voor je energie geeft. Maar is nuttiger om te weten wat het netto onder de streep is.
Jammer dat teruglever vergoeding tegenwoordig zo laag is. Mocht je iets beter weten dan hoor ik het graag.
Nee niet mee eens. Terugleverkosten gaan over je brutoverbruik, niet het nettoverbruik. Dit is dus een totaal andere discussie aangezien de terugleververgoeding alleen uitgekeerd wordt over wat je netto op jaarbasis teruglevert, ná salderen.Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:57:
[...]
Iets met bruto/netto salaris.
Het is leuk om te weten wat een energie bedrijf bruto voor je energie geeft. Maar is nuttiger om te weten wat het netto onder de streep is.
Jammer dat teruglever vergoeding tegenwoordig zo laag is. Mocht je iets beter weten dan hoor ik het graag.
Niet iedereen betaalt terugleverkosten, en ook via dynamisch is daar geen sprake van.
TLK zijn hier dus off-topic. Daar zijn andere topics voor! In dit topic verdienen we geld met de energierekening en bespreken we de beste contracten en/of strategie.
Mijn TLV is 11,5ct per kWh de komende 3 jaar. En via dynamisch is ook nog wel een aardige TLV bij elkaar te sprokkelen als je het goed aanpakt. Verder is het wachten op nieuwe wetgeving.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 01-12-2024 13:46 ]
Verwijderd
Verklaar?de Peer schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:27:
[...]
Nee niet mee eens. Terugleverkosten gaan over je brutoverbruik, niet het nettoverbruik.
Bij meeste energie bedrijven betaal je terugleverkosten over de energie die je teruglevert waardoor je dit van je terugleververgoeding af moet halen om te weten wat het jou netto oplevert
Zelf heb ik een contract gehad met een teruglever vergoeding van 46cent. Maar aan het bespreken van contracten die niet meer af te sluiten zijn heeft niemand aan.Mijn TLV is 11,5ct per kWh de komende 3 jaar. En via dynamisch is ook nog wel een aardige TLV bij elkaar te sprokkelen als je het goed aanpakt. Verder is het wachten op nieuwe wetgeving.
Mocht je via dynamisch contract beter teruglever vergoeding krijgen dan ben ik daar erg benieuwd naar.
Ik verbruik 5500 kWh en lever 4700 kWh terug, netto dus 800 kWh afname.Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:52:
Heb Coolbleu gekeken
@siempie76
Geen speciale link, doorgeklikt via energievergelijker.nl
/f/image/TWbX13FxmvwUQTwcSVMwCVgi.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je bron! Ik hoop dat je gelijk hebt. We hebben vorige week een modelcontract afgesloten met terugleververgoeding van € 0.02 / kWh. De lage vergoeding boeit me niet, wel dat er geen kosten aan verbonden zijnesphome schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:24:
[...]
Lijkt mij niet het geval. Er zijn uitzonderingen dat zij het wel mogen en dan moet je denken aan het opblazen van gasleidingen, oorlogen of andere rampen die van invloed kunnen zijn op de prijsvorming van energie.
[...]
Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html
Nogmaals: Terugleverkosten gaan over je bruto teruglevering, vóór saldering.Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:21:
[...]
Verklaar?
Bij meeste energie bedrijven betaal je terugleverkosten over de energie die je teruglevert waardoor je dit van je terugleververgoeding af moet halen om te weten wat het jou netto oplevert
Terugleververgoeding gaat over de netto teruglevering op jaarbasis, ná saldering.
Ja die had ik ook (Eneco), en daarna nog een jaar 110 cent per kWh (Innova).[...]
Zelf heb ik een contract gehad met een teruglever vergoeding van 46cent. Maar aan het bespreken van contracten die niet meer af te sluiten zijn heeft niemand aan.
Het bespreken van die historische contracten is niet relevant nee, maar de contracten die wij grootterugleveraars nu hebben lopen is wel relevant, omdat dat relevant is voor de afweging de we maken bij het overstappen naar een ander contract.
(Nog) niet beter dan structureel 11,5 ct inderdaad. Maar we moeten dat goed in de gaten blijven houden en daarom wordt het hier ook regelmatig besproken.Mocht je via dynamisch contract beter teruglever vergoeding krijgen dan ben ik daar erg benieuwd naar.
Dat is niet waar. TLV krijg je pas na saldering (netto). TLK gaat over alles (bruto).Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:21:
Verwijderd
Je vergeet dat je, ongeacht of je wel of niet saldeert, je over de terugleververgoeding (Bruto) je eerst de teruglever kosten moet betalen. Dan hou je de netto terugleververgoeding over.
Bruto = terugleververgoeding die de energie maatschappij rekent.
Netto = het gene wat je overhoudt na dat de terugleverkosten/boete er van af is gehaald.
Hou je hier geen rekening mee dan is het appels met peren vergelijken.
Bruto = terugleververgoeding die de energie maatschappij rekent.
Netto = het gene wat je overhoudt na dat de terugleverkosten/boete er van af is gehaald.
Hou je hier geen rekening mee dan is het appels met peren vergelijken.
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2024 19:01 ]
Ik kijk net naar mijn factuur van oktober 2024, waar ik €20,11 krijg voor 218 teruggeleverde Kwh. Een €0,09 per kwh dus.Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:21:
Mocht je via dynamisch contract beter teruglever vergoeding krijgen dan ben ik daar erg benieuwd naar.
In mijn geval wek ik in deze maanden minder op dan ik nodig heb, maar dan heb je een indicatie.
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Verwijderd
9 cent per kwh enkel in de winter is natuurlijk veelste laag.
Deze dagen is de stroom veel meer waard en anders kan je beter cop 1 affakkelen om je huis mee te verwarmen.
Als ze in de winter 9 cent geven dan is zeker in zomer nog maar 1 a 2 cent?
Deze dagen is de stroom veel meer waard en anders kan je beter cop 1 affakkelen om je huis mee te verwarmen.
? Bij dynamische contracten krijg je voor je export de EPEX spotprijs voor de stroom die in dat uur geldt, plus de inkoopvergoeding (als je bij een fatsoenlijke leverancier zit dan). Dat is dus dezelfde prijs als die je zou moeten betalen voor diezelfde stroom om in datzelfde uur te importeren.Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:45:
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Op basis waarvan zeg je dat? Ik zie b.v. voor vandaag dynamische prijzen tussen de 4 en 15 cent kaal tarief. Dan vind ik 9 cent gemiddeld niet heel raar. Bron: https://jeroen.nl/dynamische-energieVerwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:45:
9 cent in de winter en 2 cent in de zomer lijken me prima prijzen. Ik denk dat je daar over 1 of 2 jaar zelfs alleen nog van kan dromen. Daarom is het ook zo verstandig/fijn om dit vast te leggen in contracten van 2-3 jaar.Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:45:
Mja, ik heb deze zomer als laagste gemiddelde exportprijs ca. 6 ct/kWh gerealiseerd. En bij selecte leveranciers krijg je daar ook nog BTW over, dus is het eerder 7 ct/kWh in de zomer (voor mijn specifieke situatie en import/export dan).de Peer schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:40:
[...]
9 cent in de winter en 2 cent in de zomer lijken me prima prijzen. Ik denk dat je daar over 1 of 2 jaar zelfs alleen nog van kan dromen. Daarom is het ook zo verstandig/fijn om dit vast te leggen in contracten van 2-3 jaar.
De donkere maanden tot nu toe loopt de exportprijs voor mij incl. BTW nu richting de 15 ct/kWh (over de afgelopen maand november heb ik 14,5 ct/kWh gerealiseerd).
Dus 2 ct in de zomer en 9 ct in de winter vind ik zelf niet zo heel prima als TLV, maar ieder zijn ding
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Voor welke leverancier ben je gegaan en waarom? Ik vind het nog erg lastig vergelijken en kan bij veel aanbieders hun 2025 tarieven nog niet vinden.Martin7182 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:36:
[...]
Bedankt voor je bron! Ik hoop dat je gelijk hebt. We hebben vorige week een modelcontract afgesloten met terugleververgoeding van € 0.02 / kWh. De lage vergoeding boeit me niet, wel dat er geen kosten aan verbonden zijn
[ Voor 70% gewijzigd door MiBe op 02-12-2024 11:45 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dat zit dan geheel tussen de oren toch? Ik heb liever kosten als het totaalplaatje daardoor uiteindelijk gunstiger is.Martin7182 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:36:
[...]
De lage vergoeding boeit me niet, wel dat er geen kosten aan verbonden zijn
Jij hebt al wat langer ervaring met een dynamisch contract dan ik. Je hebt het hier boven over de kale energiekosten + BTW. Bij welke leverancier zit jij en krijg je de BTW daar terug. Ik zit zelf bij Zonneplan sinds kort.Gameboy schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:25:
[...]
Mja, ik heb deze zomer als laagste gemiddelde exportprijs ca. 6 ct/kWh gerealiseerd. En bij selecte leveranciers krijg je daar ook nog BTW over, dus is het eerder 7 ct/kWh in de zomer (voor mijn specifieke situatie en import/export dan).
De donkere maanden tot nu toe loopt de exportprijs voor mij incl. BTW nu richting de 15 ct/kWh (over de afgelopen maand november heb ik 14,5 ct/kWh gerealiseerd).
Dus 2 ct in de zomer en 9 ct in de winter vind ik zelf niet zo heel prima als TLV, maar ieder zijn ding
Ben jij ook netto afnemer? Krijg je dan de energiebelasting ook terug met BTW.
Eigenlijk is dat hier off topic. Zou de vragen van mij in het topic van de dynamische tarieven moeten plaatsen.
Een dynamisch contract heeft voor velen wel de hoogste vergoeding voor overtollige/teruggeleverde stroom.
Dit past idd denk ik beter in het topic voor dynamische energieGerardus1956 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:28:
[...]
Jij hebt al wat langer ervaring met een dynamisch contract dan ik. Je hebt het hier boven over de kale energiekosten + BTW. Bij welke leverancier zit jij en krijg je de BTW daar terug. Ik zit zelf bij Zonneplan sinds kort.
Ben jij ook netto afnemer? Krijg je dan de energiebelasting ook terug met BTW.
Eigenlijk is dat hier off topic. Zou de vragen van mij in het topic van de dynamische tarieven moeten plaatsen.
Een dynamisch contract heeft voor velen wel de hoogste vergoeding voor overtollige/teruggeleverde stroom.
Maar kort: ik zit nu bij Zonneplan, voorheen bij Tibber. Bij beiden krijg je de BTW over de export (ook voor het overschot), en die mag je houden.
Ik heb jaarlijks een aardig PV overschot, dus ik exporteer (veel) meer stroom per jaar dan dat ik inkoop. Met BTW terugleveren is dus een mooi extraatje voor mijn TLV (om het toch weer on topic te brengen
Ik heb inmiddels de topicstart van het topic over de dynamische prijzen doorgenomen. Als die klopt (en daar twijfel ik niet aan) krijg ik dus gewoon alles terug, omdat ik meer verbruik dan opwek. Energiekosten, energiebelasting, BTW en Fee van zonneplan. Ik wacht de eerste maandafrekening met spanning af.Gameboy schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:46:
[...]
Dit past idd denk ik beter in het topic voor dynamische energie
Maar kort: ik zit nu bij Zonneplan, voorheen bij Tibber. Bij beiden krijg je de BTW over de export (ook voor het overschot), en die mag je houden.
Ik heb jaarlijks een aardig PV overschot, dus ik exporteer (veel) meer stroom per jaar dan dat ik inkoop. Met BTW terugleveren is dus een mooi extraatje voor mijn TLV (om het toch weer on topic te brengen)
Dus deze post is dus off topic, maar voor velen is de TLV dus hoger met een dynamisch contract dan een vast contract. (on topic)
Als het goed is kan iedereen nu het verbruik (voor salderen) in het spreadsheets aanpassen.
Zolang niet iedereen het tegelijk aanpast zou het nog wel moeten gaan.
Maar het is nog even wachten totdat er wat meer 2025 prijzen online komen om goed te kunnen vergelijken.
Maar het is nog even wachten totdat er wat meer 2025 prijzen online komen om goed te kunnen vergelijken.
De TLV van Engie is niet negatief, ze laten het tarief zien en dat is negatief omdat je het terugkrijgt.brambo123 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:02:
Als het goed is kan iedereen nu het verbruik (voor salderen) in het spreadsheets aanpassen.
Thanks.brambo123 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:02:
Moet wel zeggen dat sommige vastlevertarieven echt ronduit achterlijk zijn. Dat het acm er niets aan doet zegt wel weer genoeg.
Klopt het dat midel contracten maar 1 tlv hebben? Mijn huidige contract heeft er namelijk 2.
1 voor het te salderen deel en 1 voor het netto teruglever deel.
Er is altijd maar 1 terugleververgoeding.computerjunky schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 01:36:
[...]
Thanks.
Moet wel zeggen dat sommige vastlevertarieven echt ronduit achterlijk zijn. Dat het acm er niets aan doet zegt wel weer genoeg.
Klopt het dat midel contracten maar 1 tlv hebben? Mijn huidige contract heeft er namelijk 2.
1 voor het te salderen deel en 1 voor het netto teruglever deel.
Ze geven waarschijnlijk 2 tarieven om vragen te voorkomen.
Tarief voor salderen deel is compleet nutteloos, want je saldeert, dus gaat over netto 0 kWh.
Even wat getest, en klopt inderdaad.Novax schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:51:
[...]
De TLV van Engie is niet negatief, ze laten het tarief zien en dat is negatief omdat je het terugkrijgt.
Zijn andere vergelijksites die dat ook verkeer hebben, vandaar dat ik het overgenomen had.
Het is trouwens mogelijk om in het spreadsheet reacties te geven rechtstreeks op een bepaalde cel.
Simpelweg rechtermuisknop op de cel
Thanks, heb een comment gemaakt in cel E9 met de tarieven van vandebron vanaf januari 2025 in het modelcontract.brambo123 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:31:
[...]
Even wat getest, en klopt inderdaad.
Zijn andere vergelijksites die dat ook verkeer hebben, vandaar dat ik het overgenomen had.
Het is trouwens mogelijk om in het spreadsheet reacties te geven rechtstreeks op een bepaalde cel.
Simpelweg rechtermuisknop op de cel
Ik ben gisteren een vergelijkbare draadje gestart. Beetje dubbel nu. Zie Sarpo in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025"brambo123 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:02:
Die van jouw is makkelijker te bewerken
Abuis verkeerde linkje gebruikt

[ Voor 96% gewijzigd door Ronald.42 op 04-12-2024 11:14 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Modelcontract met terugleverkosten, dat kan niet kloppen!
Wie heeft het over TLK?Martin7182 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:17:
[...]
Modelcontract met terugleverkosten, dat kan niet kloppen!
Het is, vind ik, teleurstellend dat dit draadje nu al dicht is. Het bestand hierboven is niet bijgewerkt terwijl ik gisteravond nog tarieven heb toegevoegd. Mijn vraag was ook suggestie. Met dezelfde argumenten zou je ook kunnen besluiten het bestand te verwijderen. Ik steek hier ook tijd en moeite in. Jammer dat de moderator dit zo aanpakt.Sarpo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:19:
[...]
Ik ben gisteren een vergelijkbare draadje gestart. Beetje dubbel nu. Zie Sarpo in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025"
Die van jouw is makkelijker te bewerkenDie van mij kan dicht?
De screenshot die @Ronald.42 plaatste. Ben wel benieuwd welk verkeerd linkje dat was, want er stond duidelijk "Modelcontract" met daaronder de tarieven met gestaffelde TLK.
Dat was samenom uit die spreadsheet.Martin7182 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:03:
[...]
De screenshot die @Ronald.42 plaatste. Ben wel benieuwd welk verkeerd linkje dat was, want er stond duidelijk "Modelcontract" met daaronder de tarieven met gestaffelde TLK.
Zojuist model contract info van GC ontvangen:
:strip_exif()/f/image/TPSw3ceiXVFHZXUCgHYFsItc.png?f=user_large)
Geen info over terugleververgoeding?The Source schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:16:
[Afbeelding]
Een beetje een rommelig plaatje zo, zonder TLV, dus daar heb je in dit topic niets aan.The Source schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:16:
[Afbeelding]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het andere topic is echter weer gesloten en verwijst nu weer terug naar dit topic. Ik zit hier persoonlijk ook niet voor de beste terugleververgoeding (want ik saldeer toch ongeveer naar 0), maar wil wel modelcontracten kunnen vergelijken. Heb @Proton_ al een berichtje gestuurd met het verzoek of dat andere topic weer open kan, want het zijn wat mij betreft twee verschillende dingen.Blihi schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:41:
[...]
Een beetje een rommelig plaatje zo, zonder TLV, dus daar heb je in dit topic niets aan.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
GC heeft prijzen inmiddels online staan, geldig vanaf vandaag i.p.v. 1 januari.
Voor de rest ook wat prijzen geupdate.
HalloStroom heeft mij bevestigd dat prijzen uit 2023 nog steeds gelden.
Heb het vermoeden dat dat voor de terugleververgoeding wel een erg interessante optie is, zeker gezien vast leveringskosten van hun.
De GC prijzen staan niet goed in de sheet. Dal tarief is duurder dan normaal tarief, net andersom dus.
Greenchoice keert daltarief om en rekent extra kosten voor zonnepanelenklantsiempie76 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:55:
De GC prijzen staan niet goed in de sheet. Dal tarief is duurder dan normaal tarief, net andersom dus.
Wat een verschillen in leveringskosten zeg!
Zat bij Greenchoice tot 1-12 en nu dus variabel tarief daar incl terugleverkosten. Had graag nu overgestapt op hun modelcontract, maar die leveringskosten doen de deur dicht!
Ga wel naar Vandebron dan
Zat bij Greenchoice tot 1-12 en nu dus variabel tarief daar incl terugleverkosten. Had graag nu overgestapt op hun modelcontract, maar die leveringskosten doen de deur dicht!

je zit in het verkeerde topic. Dit topic gaat over terugleververgoeding, niet terugleverkosten.loyske schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:43:
Wat een verschillen in leveringskosten zeg!
Kennelijk wel, want het topic over model contracten werd gesloten en er wordt naar dit topic verwezen, dus dan zal het hier ook over leveringskosten moeten gaan.de Peer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:47:
[...]
je zit in het verkeerde topic. Dit topic gaat over terugleververgoeding, niet terugleverkosten.
Ik ga dan wel van 2,9 ct tlv naar 2 ct tlvde Peer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:47:
[...]
je zit in het verkeerde topic. Dit topic gaat over terugleververgoeding, niet terugleverkosten.
dat is een verkeerde conclusie. Ga dan naar het algemene energiecontracten topic. Hier gaat het om de TLVThe Source schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:50:
[...]
Kennelijk wel, want het topic over model contracten werd gesloten en er wordt naar dit topic verwezen, dus dan zal het hier ook over leveringskosten moeten gaan.
Die wordt wel bepaald door de hoogte van de vaste kosten natuurlijk.de Peer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:51:
[...]
dat is een verkeerde conclusie. Ga dan naar het algemene energiecontracten topic. Hier gaat het om de TLV
Puur naar centen per terug geleverde kwh kijken daar kom je er niet mee.
Ik heb vanmorgen overigens een modelcontract bij Vandebron gepakt.
Zou over een jaar gezien nog een paar honderd knaken uitgekeerd krijgen en dan vind ik het wel prima.
Ik zie over een half jaar of eerder als de meterstanden van elkaar afgetrokken nul zijn wel weer eens.
Het was de conclusie van een mod, echter heeft die zich gelukkig bedacht.de Peer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:51:
[...]
dat is een verkeerde conclusie. Ga dan naar het algemene energiecontracten topic. Hier gaat het om de TLV
Het Proton_ in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025" topic is weer open en daar gaat het uiteraard wel over de leverings kosten !
@The Source Andere topic is gelukkig weer open gegaan. Al zou die wat mij betreft wel een andere titel mogen krijgen. Iets als beste energiecontracten met zonnepanelen.
Gezien de veranderde situatie is dit topic niet meer relevant, alleen TLV bespreken zonder TLK is zinloos. We zijn met z'n allen op zoek naar zoveel mogelijk geld overhouden, maar dat mag hier blijkbaar alleen met een deel van de som. Terwijl @de Peer zelf juist aangeeft dat je wel naar het eindtotaal moet kijken
Voor dynamisch is dit ook niet de plek en dat er nog mensen zijn met oude contracten zonder TLK is helemaal top, maar dat hier bespreken heeft ook geen toegevoegde waarde.
Gezien de veranderde situatie is dit topic niet meer relevant, alleen TLV bespreken zonder TLK is zinloos. We zijn met z'n allen op zoek naar zoveel mogelijk geld overhouden, maar dat mag hier blijkbaar alleen met een deel van de som. Terwijl @de Peer zelf juist aangeeft dat je wel naar het eindtotaal moet kijken

Voor dynamisch is dit ook niet de plek en dat er nog mensen zijn met oude contracten zonder TLK is helemaal top, maar dat hier bespreken heeft ook geen toegevoegde waarde.
Zeker wel. Vooral als het gaat om het massaal terugleveren en een daar zo goed mogelijke vergoeding voor ontvangen.storm-biker schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:22:
@The Source
Voor dynamisch is dit ook niet de plek
Ik vind dat wel van toegevoegde waarde. Die groep mensen is best groot.en dat er nog mensen zijn met oude contracten zonder TLK is helemaal top, maar dat hier bespreken heeft ook geen toegevoegde waarde.
Natuurlijk moet je naar het totaal kijken, zolang de nadruk maar komt te liggen op het ontvangen van een mooie vergoeding op het overschot (op jaarbasis) en niet op het minimalseren van TLK.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 06-12-2024 14:29 ]
Kan jij de prijzen die in de sheet staan bevestigen? Net gebeld naar Vandebron, maar kreeg natuurlijk ander prijzen incl btw/belasting ofzo. Gevraagd om me te mailen, maar zie nog niks verschijnen.Ronald.42 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:14:
[...]
Die wordt wel bepaald door de hoogte van de vaste kosten natuurlijk.
Puur naar centen per terug geleverde kwh kijken daar kom je er niet mee.
Ik heb vanmorgen overigens een modelcontract bij Vandebron gepakt.
Zou over een jaar gezien nog een paar honderd knaken uitgekeerd krijgen en dan vind ik het wel prima.
Ik zie over een half jaar of eerder als de meterstanden van elkaar afgetrokken nul zijn wel weer eens.
loyske schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:02:
[...]
Kan jij de prijzen die in de sheet staan bevestigen? Net gebeld naar Vandebron, maar kreeg natuurlijk ander prijzen incl btw/belasting ofzo. Gevraagd om me te mailen, maar zie nog niks verschijnen.
:strip_exif()/f/image/veX2ofblrqzwlJ1ItCRcDjZE.jpg?f=fotoalbum_large)
Top, krijg net de mail binnen:
Naar aanleiding van ons belletje hierbij de tarieven excl. btw voor het modelcontract. De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,37184 en voor daltarief € 0,34544. De leverprijs per m³ is € 1,11454
Waar gaat het mis? Gevraagd of dit voor 2025 was, en dat was zo volgens de dame die klaar was voor de vrimibo.....
Edit: klopt wel als ik het nareken ex btw!
[ Voor 3% gewijzigd door loyske op 06-12-2024 15:16 ]
Ik had ook een erg plezierige dame aan de telefoon, alleen dat was al de moeite van het afsluiten van het contract waard..loyske schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:06:
[...]
Top, krijg net de mail binnen:
Naar aanleiding van ons belletje hierbij de tarieven excl. btw voor het modelcontract. De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,37184 en voor daltarief € 0,34544. De leverprijs per m³ is € 1,11454
Waar gaat het mis? Gevraagd of dit voor 2025 was, en dat was zo volgens de dame die klaar was voor de vrimibo.....
Edit: klopt wel als ik het nareken ex btw!
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Mee eens: kijken naar het totaal. De grootste bedrag moet uit de kWh komen, de vaste maandbedragen trek ik er daarna zelf wel af.de Peer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:28:
[...]
Natuurlijk moet je naar het totaal kijken, zolang de nadruk maar komt te liggen op het ontvangen van een mooie vergoeding op het overschot (op jaarbasis) en niet op het minimalseren van TLK.
SamenOm spannen samen met Innova / Gewoon Energie wel de kroon: minimaal € 883 per jaar aan vaste kosten. Bij SamenOm is er in 2025 zo'n 37.000 kWh terugleveren nodig om quitte te spelen. Bij Innova slechts 15.500 kWh per jaar in 2024.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik zie niet wat er bij Vattenfall beter is.siveiro schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:49:
[...]
[Afbeelding]
Vul je in dat je 9900 kWh per jaar teruglevert, dan blijft er onder aan de streep 2,3 cent per kWh over.
Hallostroom doet het idd netjes.cj1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:37:
@mathijshooi Update: Hallostroom nieuw, ook de hoogste TLV. Vandebron flink omlaag per 1.1.25.
[Afbeelding]
Moet je niet ineens tegen netwerkcongestie aanlopen komende zomer.
Bijna 80 cent inkoop
Bij hallostroom hou je inderdaad nog iets over bij overcapaciteit, wat voor de meeste in dit draadje interessant is!
Heeft iemand het contract al uitgeplozen om te kijken wat het addertje is? Levertarieven zijn mega hoog maar door salderen nvt.
Ben benieuwd!
Heeft iemand het contract al uitgeplozen om te kijken wat het addertje is? Levertarieven zijn mega hoog maar door salderen nvt.
Ben benieuwd!
Is modelcontract, valt dus weinig uit te pluizen.droiverd schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:43:
Bij hallostroom hou je inderdaad nog iets over bij overcapaciteit, wat voor de meeste in dit draadje interessant is!
Ben benieuwd!
Komt gewoon omdat ze met name dynamische energiecontracten aanbieden.
Dan krijg je iets als:
Modelcontract moeten we ook verplicht aanbieden, zet er maar wat op met een absurd tarief, is toch niemand die dat wil

Zonneplan is daar ook wel mooi in, domweg €1,- per kWh en €4,- per m³ gas.
Dat zijn echt niet berekende tarieven.
Mij is onduidelijk of Hallo Stroom nu onderdeel is van Hollandse Energie Maatschappij?
Via de website van de ACM lijkt het erop dat hun vergunning is ingetrokken namelijk. Zie:https://www.acm.nl/nl/ene...nciers-met-een-vergunning
Ik zie echter niet de naam van Hallo stroom terug in het besluit.
Via de website van de ACM lijkt het erop dat hun vergunning is ingetrokken namelijk. Zie:https://www.acm.nl/nl/ene...nciers-met-een-vergunning
An0niem schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:49:
Mij is onduidelijk of Hallo Stroom nu onderdeel is van Hollandse Energie Maatschappij?
https://www.nu.nl/economi...er-hollandsstroom-in.htmlDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) trekt de vergunningen van HollandsStroom per direct in. Uit onderzoek blijkt dat het energiebedrijf, dat eerst de Hollandse Energie Maatschappij (HEM) heette, niet meer in staat is om op een betrouwbare manier energie te leveren.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2