Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

Greenchoice weer interessant met 14,5 cent terugleververgoeding

Edit:
Gemist dat er nu terugleverkosten in rekening worden gebracht.

[ Voor 23% gewijzigd door MvdV75 op 20-06-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
MvdV75 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:56:
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

Greenchoice weer interessant met 14,5 cent terugleververgoeding
Nee, want terugleverkosten, zie Novax in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
De effectieve TLV van Greenchoice is nu nog maar maximaal € 0,02884 :+

Nu vraag ik me wel af hoe dat zit met boetevrij opzeggen voor netto terugleveraars, ze hebben de voorwaarden van de redelijke opzegvergoeding namelijk niet aangepast. Daarin worden terugleverkosten niet genoemd en staat er nog steeds:
Bij een (eventuele) netto teruglevering brengen wij bij jou alleen een redelijke opzegvergoeding in rekening wanneer de vaste netto terugleververgoeding van je contract lager is dan de vaste netto terugleververgoeding van het te vergelijken Greenchoice product
Die is nu € 0,145 wat hoger zal zijn dan de € 0,115 of de € 0,05 die de meesten nu hebben. Benieuwd hoe ze daarmee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:24
Net op tijd een contract afgesloten voor 3 jaar zonder boete en TLV van 0,05 cent :+. Zitten we iig nog 3 jaar goed, daarna wellicht saldering + TLV boete eraf.

Ik vraag me nu af - er staat dat klanten die vanaf 20-06 een contract hebben afgesloten, ik heb dan weliswaar in Mei ergens al verlengd maar die gaat pas per 01-07 in. Ik ga uit met de oude voorwaarde maar is dat ook zo?

[ Voor 22% gewijzigd door SirMemeAlot op 20-06-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Ik vraag me nu af - er staat dat klanten die vanaf 20-06 een contract hebben afgesloten, ik heb dan weliswaar in Mei ergens al verlengd maar die gaat pas per 01-07 in. Ik ga uit met de oude voorwaarde maar is dat ook zo?
Zoals hier reeds 186.363 genoemd. Uiteraard. Je hebt toch een contract, die voorwaarden gelden.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
Novax schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:43:

Nu vraag ik me wel af hoe dat zit met boetevrij opzeggen voor netto terugleveraars, ze hebben de voorwaarden van de redelijke opzegvergoeding namelijk niet aangepast. Daarin worden terugleverkosten niet genoemd en staat er nog steeds:

[...]

Die is nu € 0,145 wat hoger zal zijn dan de € 0,115 of de € 0,05 die de meesten nu hebben. Benieuwd hoe ze daarmee omgaan.
@cj1 GC mag dus ook uit (of veel lager) op de lijst...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Truus01 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:38:
[...]

@cj1 GC mag dus ook uit (of veel lager) op de lijst...
@mathijshooi In de tabel stand van 20 juni 2024 staat Greenchoice nu hoger (1j met TLK), én lager (model zonder TLK). Vermeldingen met terugleverkosten zijn weergegeven in doorgehaalde letters/cijfers, exclusief de netto TLV.

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 20-06-2024 14:24 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Gameboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Ehm, nee. Saldering is per jaar- of eindfactuur, niet met andere periodes. Saldering is een administratieve rekenkunst die achteraf op de jaar- of eindfactuur berekend en vermeld wordt. Ook bij Tibber, zie:

https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Tibber rekent simpelweg voor alle export het volledige tarief (spotprijs + inkoopvergoeding + alle belastingen incl. btw). Je krijgt dus in de zomermaanden flink wat geld terug op je factuur en op je rekening.

Op de jaar- of eindfactuur wordt pas berekend hoeveel van die uitgekeerde belastingen er niet gesaldeerd mocht worden, en dat moet je dan terugbetalen aan Tibber.

Wel een extra noot hierbij: bij Tibber mag je blijkbaar de BTW over de (spotprijs + inkoopvergoeding) van je export wel houden, wat extra gunstig is ;)

Er is niet zoiets als maandelijkse saldering, dat is altijd per jaar- of eindfactuur...
Greenchoice 3 jaar vast einde oefening...
Niet meer interessant lijkt me.
Lijkt me nu interessanter worden om dynamisch te gaan nemen als je nog moet kiezen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Novax schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:43:

[...]

Ik denk dat de netto terugleveraars nergens anders naar toe willen op dit moment en de eerste 3 jaar ook niet, of je moet dynamisch willen proberen, volgens de berekeningen op diverse sites ook interessant.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Vanmorgen een offtopic mail gehad van GC [...]

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 24-06-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:28
mongkut schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:25:
Vanmorgen een [mbr]offtopic[/] mail gehad van GC [...]
Toch zijn het boeven. Ze schrijven dat de salderingsregeling nog van kracht blijft maar laten je ondertussen wel betalen over hetgeen je teruglevert. Ook het te salderen deel waardoor er dus stiekem gewoon niet gesaldeerd (=wegstrepen tegen verbruik) wordt. Het is maar de vraag of dat mag.

Gelukkig heb ik nog 2,5 jaar € 0,115 TLV van GC op PAP. Daar lever ik alles (17 kWp) op terug. Laat ze maar lekker betalen die boeven. Op SAP heb ik Tibber. Heb mijn Victron systeem daar nu op proefdraaien met DESS. Laat maar lekker handelen zo. Stroom inkopen gratis of negatief waar ik dus van GC al 11,5 ct heb gevangen. Opslaan en nog een keer vangen van Tibber na verkoop. ;)

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Ja leuk: Op dit moment heb je voor (...) een vast contract bij ons tot 1-4-2027. Tot de einddatum van jouw vaste contract verandert er niets aan jouw tarieven. Toch informeren we je alvast graag over onze nieuwe aanpak.
Bedankt voor alvast deze informatie GC, maar ik ga ervan uit dat deze regels tzt alweer zijn gewijzigd, met hopelijk een mooie tlv ;)
Doordat de energieleveranciers eigenlijk het financiële voordeel van ZP de nek om hebben gedraaid (of het is nu tenminste wel erg onzeker allemaal), zal de aanleg wel tot een stop komen.
Zodoende corrigeert de markt deze absurde situatie op termijn wel weer lijkt me.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:07:
Ja leuk: Op dit moment heb je voor (...) een vast contract bij ons tot 1-4-2027. Tot de einddatum van jouw vaste contract verandert er niets aan jouw tarieven. Toch informeren we je alvast graag over onze nieuwe aanpak.
Bedankt voor alvast deze informatie GC, maar ik ga ervan uit dat deze regels tzt alweer zijn gewijzigd, met hopelijk een mooie tlv ;)
Doordat de energieleveranciers eigenlijk het financiële voordeel van ZP de nek om hebben gedraaid (of het is nu tenminste wel erg onzeker allemaal), zal de aanleg wel tot een stop komen.
Zodoende corrigeert de markt deze absurde situatie op termijn wel weer lijkt me.
Dat werkt niet helemaal want voor nieuwbouw zijn er BENG eisen waardoor je er eigenlijk niet aan ontkomt zonnepanelen aan te leggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Afas schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:31:
[...]
Dat werkt niet helemaal want voor nieuwbouw zijn er BENG eisen waardoor je er eigenlijk niet aan ontkomt zonnepanelen aan te leggen
Klopt, maar niemand verplicht je om ze aan te laten staan als ze er eenmaal liggen. Dus als het puur daarom gaat....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Post het hier even aangezien hier veel mensen zullen zijn die een Greenchoice contract hebben met een TLV van €0,115 of € 0,05.

Zoals verwacht is het onduidelijk wat betreft boetevrij opzeggen. Nu Greenchoice terugleverkosten heeft geintroduceerd is de TLV verhoogd naar € 0,145. Echter de voorwaarden voor de redelijke opzegvergoeding zijn niet aangepast. Nu wil dus het geval dat als je netto teruglevert je niet meer boetevrij kan opzeggen omdat de TLV van het referentie product hoger is (en het stroomtarief lager). 8)7

Er wordt in de voorwaarden niets gezegd over terugleverkosten en voor zover ik kan zien worden deze nu nog niet in de opzeg berekening van Greenchoice meegenomen. Misschien dat ze dit nog gaan aanpassen anders maar even contact op nemen met Greenchoice hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:11
Novax schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:16:
Post het hier even aangezien hier veel mensen zullen zijn die een Greenchoice contract hebben met een TLV van €0,115 of € 0,05.

Zoals verwacht is het onduidelijk wat betreft boetevrij opzeggen. Nu Greenchoice terugleverkosten heeft geintroduceerd is de TLV verhoogd naar € 0,145. Echter de voorwaarden voor de redelijke opzegvergoeding zijn niet aangepast. Nu wil dus het geval dat als je netto teruglevert je niet meer boetevrij kan opzeggen omdat de TLV van het referentie product hoger is (en het stroomtarief lager). 8)7

Er wordt in de voorwaarden niets gezegd over terugleverkosten en voor zover ik kan zien worden deze nu nog niet in de opzeg berekening van Greenchoice meegenomen. Misschien dat ze dit nog gaan aanpassen anders maar even contact op nemen met Greenchoice hoe dat zit.
Waarom zou je dat contract willen opzeggen? Als je overschot hebt ga je geen betere vinden op het moment.

Als je wilt weten hoe of ze een boete berekenen moet je het zelf vragen.

Als ze je een boete gaan opleggen, dan zou ik naar de geschillencommissie gaan. Ik geloof niet dat dat stand gaat houden, onder andere omdat de effectieve TLV gewoon lager is dan wat die toen was.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:42:
Waarom zou je dat contract willen opzeggen? Als je overschot hebt ga je geen betere vinden op het moment.
Dat wil ik niet, ik wilde weten hoe het zit in het geval de omstandigheden om wat voor reden dan ook veranderen. En er hier vanuit wordt gegaan dat je boete vrij kan opzeggen als je netto terugleveraar bent (waarschijnlijk ook omdat de verwachting was dat de TLV niet meer ging stijgen)
Als je wilt weten hoe of ze een boete berekenen moet je het zelf vragen.
Je kan via mijn.greenchoice.nl een indicatie aanvragen met een berekening in de e-mail, bij die berekening worden terugleverkosten niet meegenomen.
Als ze je een boete gaan opleggen, dan zou ik naar de geschillencommissie gaan. Ik geloof niet dat dat stand gaat houden, onder andere omdat de effectieve TLV gewoon lager is dan wat die toen was.
Er is geen haast bij, daarom wacht ik nog even voordat ik GC om opheldering ga vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
TZT, als het zo ver komt (bv doordat salderen wegvalt en er ergens anders nog lagere tarieven te vinden zijn) dan kan het wel eens zo zijn dat GC coulant is. Vooral als je dan wel bij hun blijft en niet boetevrij wilt overstappen.
Maar TZT duurt denk ik nog wel even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:42:
Gevoelsmatig zou ik je gelijk geven. Als je echter naar de letter van het contract kijkt dan gaat het om tarief van de TLV. TLK is daar geen onderdeel van. Zou me niet verbazen als dat toch wel stand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Beetje OT, maar hier zitten denk ik de meeste die in dezelfde situatie zitten.
Gisteren is GC bij mij ingegaan en ik heb daar vandaag de mailbevestigingen van gekregen.
In de Mijn-omgeving, staat het termijnbedrag op €28. Vind ik nogal hoog bij een overschot van toch snel zo'n 2000kWh. Maar zodra ik doorklik om die zelf te wijzigen komt er niks te staan onder 'Termijnbedrag wijzigen'.
Meer mensen dit probleem?

Morgen in ieder geval nog maar eens proberen en anders maar even contact opnemen met GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:36
Pure Energie en Budget zijn voor modelcontract ook naar 3 cent gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:07:
Gisteren is GC bij mij ingegaan en ik heb daar vandaag de mailbevestigingen van gekregen.
In de Mijn-omgeving, staat het termijnbedrag op €28. Vind ik nogal hoog bij een overschot van toch snel zo'n 2000kWh. Maar zodra ik doorklik om die zelf te wijzigen komt er niks te staan onder 'Termijnbedrag wijzigen'.

Morgen in ieder geval nog maar eens proberen en anders maar even contact opnemen met GC.
Heb je de meterstand(en) al doorgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:22:
[...]

Heb je de meterstand(en) al doorgegeven?
Nee, nog niet.
Maar vandaag kon ik het wijzigen in de mijn-omgeving. Alleen niet lager.
Ik heb GC nu geappt. Zal vast goed komen. Alleen voor de eerste afschrijving waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Truus01 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:07:

Bij mij ook 1 juli ingegaan maar voorschot staat op €0,-, heb wel 5000kWh over ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
klump4u schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Bij mij ook 1 juli ingegaan maar voorschot staat op €0,-, heb wel 5000kWh over ;)
Nu heb ik er staan 'Geen termijnbedrag bekend', dus ze zijn er mee bezig, denk ik.
Zal vast wel goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Opvallend overigens dat Greenchoice het modelcontract voor 1 juli (nog) niet heeft aangepast. Sinds 1 maart TLV €0,05 en vaste kosten €8,17 per maand.

Vandebron ook niet en lijkt me als modelcontract voor nettoteruglevering het beste met €0,10 TLV over de eerste 2000kWh overschot (€0,06 over de rest) en vaste kosten €8,49 per maand. En volgens hun website geen wijziging tot 1 januari 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
Novax schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:11:
Vandebron ook niet en lijkt me als modelcontract voor nettoteruglevering het beste met €0,10 TLV over de eerste 2000kWh overschot (€0,06 over de rest) en vaste kosten €8,49 per maand. En volgens hun website geen wijziging tot 1 januari 2025.
Klopt, ik denk dat de meeste "grootleveranciers" voor 3 jaar "veilig" zitten bij GC, dus zoveel zullen wellicht niet switchen.

n.b. bij Eneco zijn de vaste leveringskosten nu €33,99 in het modelcontract, voor gas staat dat op €7,99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Eén van die vier onderzochte leveranciers was Engie maar dat was voordat ze terugleverkosten introduceerde dus dat onderzoek kan beter overnieuw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
De ACM heeft in die zin wel gelijk, er is geen onderscheid bij modelcontracten. De vraag moet dus zijn, is het toegestaan dat Engie € 40,20 per maand rekent voor de vaste kosten van stroom bij een modelcontract? Zonder daarbij zonnepanelen bezitters aan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Eén van die vier onderzochte leveranciers was Engie maar dat was voordat ze terugleverkosten introduceerde dus dat onderzoek kan beter overnieuw :+
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:45:
De ACM heeft in die zin wel gelijk, er is geen onderscheid bij modelcontracten. De vraag moet dus zijn, is het toegestaan dat Engie € 40,20 per maand rekent voor de vaste kosten van stroom bij een modelcontract? Zonder daarbij zonnepanelen bezitters aan te halen.
Members only:

[ Voor 2% gewijzigd door esphome op 03-07-2024 15:07 . Reden: Zonnepanelenboete erbij geplaatst voor de duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 23:15
Blihi schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:33:
[...]

Klopt, maar niemand verplicht je om ze aan te laten staan als ze er eenmaal liggen. Dus als het puur daarom gaat....
....maakt het amper uit. Tijdens installatie heeft de installateur je panelen aangemeld bij de netbeheerder. Die dat keurig 1 op 1 doorgeeft aan je energieleverancier. Zet jij ze uit betaal je inderdaad niet de TLK per kWh, maar de vaste (maandelijkse) TLK blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
klump4u schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Het is nu verlaagd naar €5.
En nu heb ik ook de meterstand doorgegeven.
Later nog maar even kijken, dat ik het toch ook naar €0 krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sonero schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:57:
[...]

....maakt het amper uit. Tijdens installatie heeft de installateur je panelen aangemeld bij de netbeheerder. Die dat keurig 1 op 1 doorgeeft aan je energieleverancier. Zet jij ze uit betaal je inderdaad niet de TLK per kWh, maar de vaste (maandelijkse) TLK blijven.
Ik ben zelf de installateur, maar er zijn genoeg leveranciers zonder vaste TLK. Sterker nog, de meeste hebben een TLK gebaseerd op de hoeveelheid teruggeleverde kWh, vaak in staffels.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door esphome op 04-07-2024 12:36 . Reden: Die zijn gaan hemelen + toevoeging tweede grafie en toelichting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:06:
Ik zit te denken of we nu een overzicht van 'gunstigste modelcontracten' moeten beginnen, in of ipv het beste TLV-topic.
Vaste leveringskosten: €0,27926/dg excl., TLV: €0,10/€0,06
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:02:
Greenchoice heeft overigens ook geen aanpassing gedaan per 1 juli en hebben ook nog lage vaste kosten https://www.greenchoice.n...odelcontract-20240301.pdf
Vaste leveringskosten: €0,22189/dg excl., TLV: €0,05

@cj1 @mathijshooi ??

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 04-07-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:08:
[...]

[...]

[...]

@cj1 @mathijshooi ??
Ik had die twee hier https://gathering.tweaker...message/79456620#79456620 al gepost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Truus01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:08:
[...]

[...]

[...]

@cj1 @mathijshooi ??
Vandebron staat er in op 6,00 cent (die 10 cent is met voorwaarden; < 2.000 kWh per jaar)

Greenchoice staat er ook in op 5 cent, echter als variabel. Die ga ik aanpassen naar modelcontract. Niet dusdanig spannend dat de top 3 wijzigt, dus komt later online samen met andere TLV mutaties.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Lijkt mij niet onredelijk dat Engie € 40,20 per maand rekent.
Ter vergelijking "Energie Van Ons" rekent een modelcontract vastrecht van € 64,18 incl. BTW per maand per product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
cj1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:27:
Vandebron staat er in op 6,00 cent (die 10 cent is met voorwaarden; < 2.000 kWh per jaar)
Als ik het goed begrijp is de TLV €0,10 voor de eerste 2000kWh overschot en €0,06 voor elke kWh daar bovenop.
De hoogte van je terugleververgoeding bij Vandebron vind je terug in je contract. Op dit moment ontvang je voor eventuele overgebleven teruglevering na salderen tot 2000 kWh de standaard terugleververgoeding. Lever je meer dan 2000 kWh terug? Dan ontvang je voor de teruglevering daarboven een verlaagde vergoeding. Let op, als je over een deel van een jaar wordt afgerekend, wordt dit evenredig berekend.
Ik vind 2000 kWh best een ruime marge en daarboven krijg je gemiddeld altijd meer dan €0,06. Zie ook Novax in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

(Vraag me wel af of dit mag volgens de regels van het Modelcontract, al is de TLV niet een vastgesteld tarief)

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 04-07-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:28
Engie vermeldt heel erg expliciet, dat modelcontract wordt aangeboden door "ENGIE Nederland Retail BV" dat waarschijnlijk in de overige variabele contracten een andere BV vermeldt staat en niet hoeven te verdelen en ze gewoon alle kosten mogen verwerken in de prijzen van modelcontract wat die ook zijn.
"ENGIE biedt het modelcontract aan vanuit ENGIE Nederland Retail BV."
@cj1

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Domba schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Engie vermeldt heel erg expliciet, dat modelcontract wordt aangeboden door "ENGIE Nederland Retail BV" dat waarschijnlijk in de overige variabele contracten een andere BV vermeldt staat en niet hoeven te verdelen en ze gewoon alle kosten mogen verwerken in de prijzen van modelcontract wat die ook zijn.
[...]
@cj1
Geen idee of Engie andere contracten vanuit andere BV's aanbied. Iemand hier een niet modelcontract bij Engie :?

Wat ik wel weet is dat de Engie modelcontracten uit 2022 ook door Engie Nederland Retail BV werden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Edit: antwoord heb ik al.

[ Voor 96% gewijzigd door PASware op 05-07-2024 08:35 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
cj1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Lijkt mij niet onredelijk dat Engie € 40,20 per maand rekent.
Ter vergelijking "Energie Van Ons" rekent een modelcontract vastrecht van € 64,18 incl. BTW per maand per product.
ik vind dat vastrecht gewoon crimineel en ik denk dat ook vastrecht maar wettelijk vastgelegd moet worden want ze zijn duidelijk niet in staat zelf het juiste te doen. 64 per maand vastrecht is gewoon achterlijk dat betaalde ik nog niet eens per maand voordat ik panelen had als totale energie rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
computerjunky schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:55:
[...]

ik vind dat vastrecht gewoon crimineel en ik denk dat ook vastrecht maar wettelijk vastgelegd moet worden want ze zijn duidelijk niet in staat zelf het juiste te doen. 64 per maand vastrecht is gewoon achterlijk dat betaalde ik nog niet eens per maand voordat ik panelen had als totale energie rekening.
Vorig jaar wou ik naar een aanbieder met goede TLV maar die rekende 60 euro vastrecht per maand voor afname en 60 euro vastrecht per maand voor terug levering. Toen werd het een stuk minder interpretant.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

*knip* politiek mag in AWM

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 05-07-2024 19:37 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

Tabel stand 5 juli 2024

@mathijshooi Pure Energie flink omlaag, van 6 naar 3 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZkWmY8XTbileaF132KC7f30_bA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pKiFz3dBpjfVNhfE7keJV16t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 11:31
Ik moet zeggen dat ik het allemaal lastig te volgen vindt. Ondanks dat ik al een flinke historie heb meegelezen in het topic.

Ik begrijp uit het forum dat alleen modelcontracten nog interessant zijn als je flink teruglevert.
(mijn opwek 6900kwh per jaar, verbruik 3500).

3 vragen:
Op dit moment is van de bron denk ik de beste om af te sluiten met 6 cent tlv? klopt dit?
Zijn er prijsvergelijkers te gebruiken of moet je alles zelf in excel gaan zetten met vast recht etc?
Heeft iemand zelf zo'n excel gemaakt recent en mag ik deze gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

rikkkurd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:46:
Ik moet zeggen dat ik het allemaal lastig te volgen vindt. Ondanks dat ik al een flinke historie heb meegelezen in het topic.

Ik begrijp uit het forum dat alleen modelcontracten nog interessant zijn als je flink teruglevert.
(mijn opwek 6900kwh per jaar, verbruik 3500).

3 vragen:
Op dit moment is van de bron denk ik de beste om af te sluiten met 6 cent tlv? klopt dit?
Zijn er prijsvergelijkers te gebruiken of moet je alles zelf in excel gaan zetten met vast recht etc?
Heeft iemand zelf zo'n excel gemaakt recent en mag ik deze gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Vul je gegevens in op de Vandebron site en je krijgt je antwoord, voor de eerste 2000kWh teruglevering na salderen krijg je overigens €0,13 terug bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
klump4u schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Vul je gegevens in op de Vandebron site en je krijgt je antwoord, voor de eerste 2000kWh teruglevering na salderen krijg je overigens €0,13 terug bij hun.
Ik dacht 10ct.

@rikkkurd Vergelijkers gebruiken geeft alleen de 'gewone' contracten. Modelcontracten worden er niet in meegenomen.
In het overzicht in de TS staan wel de TLV van de 'gunstigste' modelcontracten, maar (nog) niet wat de (vaak) hoge (soms absurd hoge) vaste leveringskosten zijn en die zul je inderdaad wel mee moeten nemen.
Helaas dus inderdaad het beste zelf een excelbestand maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Truus01 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:06:
[...]

Ik dacht 10ct.

@rikkkurd Vergelijkers gebruiken geeft alleen de 'gewone' contracten. Modelcontracten worden er niet in meegenomen.
In het overzicht in de TS staan wel de TLV van de 'gunstigste' modelcontracten, maar (nog) niet wat de (vaak) hoge (soms absurd hoge) vaste leveringskosten zijn en die zul je inderdaad wel mee moeten nemen.
Helaas dus inderdaad het beste zelf een excelbestand maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tivmBNJZt1MOjugUdXwDHA-Il-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rNfmbvYr52HDF6P7mY7LvuXO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Wacht. Is dat wel van het modelcontract? Want daar zie ik 10ct.
https://vandebron.nl/modelcontract

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 08-07-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Truus01 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:15:
[...]

Als van 8500kWh 7500 tegen elkaar wegstreept van @klump4u houdt je voor 1000kWh overschot 9,8ct/kWh over
energiebelasting vermindering is 103, 30 euro meer dan vaste leverkosten en netwerkosten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Truus01 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:15:
[...]

Sorry, je hebt gelijk, ik keek bij een vast jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Even een check of ik niets mis. Ik zit nu nog bij VF met een modelcontract. Diverse kosten gaan omlaag of blijven gelijk. TLV zakt van 16,8ct naar 3ct. Maar volgens mij geen terugleverboete, of lees ik nou niet goed?

Ik heb netto nog zo'n 1.000kWh over op dit moment, dan vind ik het voor drie tientjes niet de moeite om naar een andere leverancier te hoppen. Maar ik wil even zeker weten dat ik niets over het hoofd zie. Iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pannencouque schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:25:
Even een check of ik niets mis. Ik zit nu nog bij VF met een modelcontract. Diverse kosten gaan omlaag of blijven gelijk. TLV zakt van 16,8ct naar 3ct. Maar volgens mij geen terugleverboete, of lees ik nou niet goed?

Ik heb netto nog zo'n 1.000kWh over op dit moment, dan vind ik het voor drie tientjes niet de moeite om naar een andere leverancier te hoppen. Maar ik wil even zeker weten dat ik niets over het hoofd zie. Iemand die dit kan bevestigen?
Bij modelcontracten mogen geen terugleverkosten per kWh zitten. Wat je veel ziet is dat in plaats daarvan de vaste leveringskosten per maand verhoogd zijn (€14,99 bij Vattenfall)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Greenchoice heeft het modelcontract nu pas aangepast (ingangsdatum in het document wel per 01-07-2024)

https://www.greenchoice.n...odelcontract-20240701.pdf

TLV is nu €0,029 en vaste kosten per maand €14,75. Niet echt duidelijk of de tarieven zeker tot 01-01-2025 gelden, de vorige wijziging was per 01-03-2024 (al zou dat alleen in uitzonderlijke gevallen tussentijds mogen wijzigen).

@cj1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
Novax schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:08:
Greenchoice heeft het modelcontract nu pas aangepast (ingangsdatum in het document wel per 01-07-2024)

TLV is nu €0,029 en vaste kosten per maand €8,17. Niet echt duidelijk of de tarieven zeker tot 01-01-2025 gelden, de vorige wijziging was per 01-03-2024 (al zou dat alleen in uitzonderlijke gevallen tussentijds mogen wijzigen).

@cj1
Volgens de pdf zijn de vaste kosten Euro 14,75 per maand.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:25:
[...]

Volgens de pdf zijn de vaste kosten Euro 14,75 per maand.
Je hebt gelijk, ik had het verwisseld met de vaste kosten van gas |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Aan iedereen met zo’n chill 3-jarig Greenchoice 11,5 contract: maakt het met een overschot nog uit of je de boel laat uitbetalen in dubbel tarief of kan je ze beter vragen om enkel tarief voor de jaarafrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Novax schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:08:

TLV is nu €0,029 en ...

@cj1
Bij een volgende vernieuwing neem ik dit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Novax schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:51:
[...]

Bij modelcontracten mogen geen terugleverkosten per kWh zitten. Wat je veel ziet is dat in plaats daarvan de vaste leveringskosten per maand verhoogd zijn (€14,99 bij Vattenfall)
Ah thanks. Maar dat zie ik bij mij niet terug.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vaste kosten t/m 30 juni 2024           per dag        per maand       per jaar
Vaste leveringskosten                   € 0,295572     € 8,99          € 107,88
Vermindering energiebelasting           € -1,729835    € -52,62        € -631,39
Netbeheerkosten (Liander 3x25)          € 1,095413     € 33,32         € 399,83

Vaste kosten vanaf 1 juli 2024          per dag        per maand       per jaar
Vaste leveringskosten                   € 0,295572     € 8,99          € 107,88
Vermindering energiebelasting           € -1,729835    € -52,62        € -631,39
Netbeheerkosten (Liander 3x25)          € 1,095413     € 33,32         € 399,83

Dan blijf ik lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Laatst online: 15-09 12:52
Is er een energieleverancier die de de oude draaimeter accepteert ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Joris Jasper schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:28:
Als die meter nog goedgekeurd is elke energieleverancier.
Wel kunnen er afwijkende tarieven zijn. of andere beperkingen. (geen dynamisch contract mogelijk)

[ Voor 5% gewijzigd door Peterhardenberg op 09-07-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Joris Jasper schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:28:
Vaak met heel hoge vaste kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Atomius schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:02:
Aan iedereen met zo’n chill 3-jarig Greenchoice 11,5 contract: maakt het met een overschot nog uit of je de boel laat uitbetalen in dubbel tarief of kan je ze beter vragen om enkel tarief voor de jaarafrekening?
je haalt 2 zaken door elkaar.
Dubbel tarief gaat over het inkopen. Als je overschot hebt dan koop je niets in, en geldt dus alleen de TLV van 11,5 cent per kWh. Er is bij GC geen dubbeltarief TLV

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-07-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Peterhardenberg schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Als die meter nog goedgekeurd is elke energieleverancier.
Wel kunnen er afwijkende tarieven zijn. of andere beperkingen. (geen dynamisch contract mogelijk)
Er zijn enkelen die weigeren, meen ik ergens gelezen/gehoord te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

mno

de Peer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:01:
[...]

je haalt 2 zaken door elkaar.
Dubbel tarief gaat over het inkopen. Als je overschot hebt dan koop je niets in, en geldt dus alleen de TLV van 11,5 cent per kWh. Er is bij GC geen dubbeltarief TLV
Het zou verschil kunnen maken als GC bij de jaarafrekening saldeert per tarief. Ik weet niet of ze dit doen, maar als ze het doen dan loop je met dubbeltarief een risico als je in het daltarief of het piektarief netto afnemer bent. Dan betaal je dus meer dan wat je overcapaciteit op je andere tarief oplevert. Daarom heb ik voor de zekerheid gevraagd om het enkeltarief.

Gewoon rösti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
In mijn jaarafrekening van vorig jaar werd er niet per tarief gesaldeerd bij Greenchoice: van alle tarieven (dal + hoog van de diverse variabele tarieven die ik in die periode gehad had) werd de netafname bij elkaar opgeteld. Idem voor de teruglevering. Het overschot werd vervolgens tegen 11,5 cent per kWh terug betaald.

Binnenkort ontvang ik weer een nieuwe jaarafrekening. Eens kijken of ze dat nog steeds zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb dat contract goed gelezen, inclusief bijlagen en dat staat uitgelegd in hun eigen bijlage. Alleen als je dat expliciet afspreekt salderen ze per telwerk, anders salderen ze over het totaal en per jaar:

Bron: Voorwaarden nettoteruglevering - mei 2022 pagina 1, ontvangen daags na het afsluiten van het contract (wat bij mij op 15 juli 2024 ingaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkkurd
Voor de compleetheid heb ik het volgende afgesloten.
6900kWh opwek
3500kWh eigen verbruik

van de bron model contract voor electriciteit
met 0,10 euro tlv voor de eerste 2000kWh
en 0,06 euro tlv voor de resterende kWh

dus bij mij komt dat ongeveer op 8 cent tlv neer gemiddeld.

Voor gas heb ik een los contract afgesloten bij https://www.innovaenergie.nl/
Zij hebben dezelfde prijzen voor gas en vast recht, maar een 450 euro bonus aan het einde van het jaar, wat toch 450 euro bespaard ten opzichte van het model contract, en qua gasprijzen in ieder geval een jaar zekerheid.

Qua electriciteit prijzen heb ik ook zekerheid, aangezien we blijven salderen, alleen hoeveel ik verdien met terugleveren kan omhoog en omlaag gaan.

Hoop dat dit helpt. En als ik een betere deal had moeten kiezen, ik heb nog 2 weken bedenktijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
rikkkurd schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:11:
Voor de compleetheid heb ik het volgende afgesloten.
6900kWh opwek
3500kWh eigen verbruik

van de bron model contract voor electriciteit
met 0,10 euro tlv voor de eerste 2000kWh
en 0,06 euro tlv voor de resterende kWh

dus bij mij komt dat ongeveer op 8 cent tlv neer gemiddeld.

Voor gas heb ik een los contract afgesloten bij https://www.innovaenergie.nl/
Zij hebben dezelfde prijzen voor gas en vast recht, maar een 450 euro bonus aan het einde van het jaar, wat toch 450 euro bespaard ten opzichte van het model contract, en qua gasprijzen in ieder geval een jaar zekerheid.

Qua electriciteit prijzen heb ik ook zekerheid, aangezien we blijven salderen, alleen hoeveel ik verdien met terugleveren kan omhoog en omlaag gaan.

Hoop dat dit helpt. En als ik een betere deal had moeten kiezen, ik heb nog 2 weken bedenktijd :+
Deze kun je alleen telefonisch afsluiten? En weet je zeker dat je geen terugleververgoeding betaalt? Bij de online af re sluiten contracten betaal je die namelijk wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 10-07-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Afas schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Deze kun je alleen telefonisch afsluiten? En weet je zeker dat je geen terugleververgoeding betaalt? Bij de online af re sluiten contracten betaal je die namelijk wel.
Modelcontracten hebben nooit terugleverkosten, maar soms wel enorm hoge vaste kosten:

https://radar.avrotros.nl...zijn-de-verschillen-60702

Tot wel 950 euro per jaar bij Innova bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
Blihi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:36:
[...]

Modelcontracten hebben nooit terugleverkosten, maar soms wel enorm hoge vaste kosten:

Ik heb daarom inderdaad voor van de bron gekozen aangezien hun vaste kosten maar met 15 euro gestegen zijn op jaarbasis. en hun terugleververgoeding wel relatief hoog is.
En inderdaad modelcontract heeft nooit terugleverkosten, alleen de vaste kosten verschillen.
Netbeheerkosten zijn afhankelijk van je netbeheerder en ook een vast bedrag onafhankelijk van je energieaanbieder.

En innova heeft inderdaad hoge vaste kosten bij een modelcontract, maar bij een vast contract voor gas van 1 jaar zijn de vaste leveringskosten € 95,59 per jaar, dus niet de belachelijke 950 euro zoals bij het innova model contract.

kortom, ze maken het heel erg lastig vergelijken.

[ Voor 15% gewijzigd door rikkkurd op 10-07-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 04:17
[...]

Foutje in de lijst van Radar:
OM energie rekent volgens hun site: Vaste leveringskosten € 2,117500 (per dag per aansluiting elektriciteit)
Volgens de rekenmachine van Radar/Overstappen.nl is dat €84,70 8)7 en volgens mijn rekenmachine zou dat €772,89 moeten zijn waarmee ze toch met stip bijna bovenaan komen te staan (ook met met hun overige tarieven)

Maar begrijp ik nu goed dat je, wanneer je evenveel verbruikt als dat je teruglevert (laten we dal/normaaltarief even gelijk stellen) bij vandebron eigenlijk het beste af bent? In het geval je een modelcontract zou willen hebben bedoel ik dan ;)
Je betaalt dan alleen leveringskosten toch?

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
Remar65 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:27:
[...]

OM energie rekent volgens hun site: Vaste leveringskosten € 2,117500 (per dag per aansluiting elektriciteit)
Volgens de rekenmachine van Radar/Overstappen.nl is dat €84,70 8)7 en volgens mijn rekenmachine zou dat €772,89 moeten zijn waarmee ze toch met stip bijna bovenaan komen te staan (ook met met hun overige tarieven)

Maar begrijp ik nu goed dat je, wanneer je evenveel verbruikt als dat je teruglevert (laten we dal/normaaltarief even gelijk stellen) bij vandebron eigenlijk het beste af bent? In het geval je een modelcontract zou willen hebben bedoel ik dan ;)
dat klopt volgens mij. In ieder geval tot januari 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Remar65 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:27:
[...]

Ik heb het lijstje niet gecontroleerd, dus het zou best kunnen dat er fouten in staan ja. Die modelcontracten worden ook wekelijks aangepast, dus het kan goed zijn dat de tarieven bij OM aangepast zijn na publicatie van dit artikel.
Ja en nee. Ja, bij salderen op jaarbasis betaal je alleen leveringskosten, maar VDB mag natuurlijk zomaar per 1 december EDIT: januari de vaste kosten weer omhoog jagen.

Dus je hebt geen enkele garantie dat de tarieven van dat modelcontract per 1 december niet alsnog de lucht in vliegen en je dus je voordeel kwijt bent. Als je dan overstapt krijg je weliswaar de TLV over de overproductie van de zomer, maar je betaalt voor de winter een veel hoger tarief.

Ik gok een beetje dat je, als je ongeveer produceert wat je gebruikt, beter kunt kiezen voor een zo voordelig mogelijk jaarcontract, maar het blijft een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
*knip* huisregels 6

[ Voor 88% gewijzigd door Proton_ op 10-07-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
Blihi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:52:
[...]
Ja, bij salderen op jaarbasis betaal je alleen leveringskosten, maar VDB mag natuurlijk zomaar per 1 december de vaste kosten weer omhoog jagen.
Op basis waarvan zouden ze vaste kosten verhogen? Welke onvoorziene omstandigheden kunnen daarvoor zorgen? Dat ze toch de terugleverkosten erin willen verwerken is b.v. geen excuus, dat had je per 1 juli al kunnen doen en voorzien. Dan wacht VDB maar tot 1 januari om dat aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
il-Principe schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:03:
[...]
Welke onvoorziene omstandigheden kunnen daarvoor zorgen?
Omdat de gasprijs explodeert bijv omdat LNG schepen plots naar Azie varen en meer willen betalen of een ander geopolitiek conflict erbij.

Electriciteits marktprijs is er nog steeds sterk afhankelijk vanwege de gascentrales (alle grijs-blauwe)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6g-4uBcGt43SG-y9Ikq2CyEQn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GY5xQ8vhrfAqBworkpG6PfZM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

Wie benoemt de het speciale karakter van het modelcontract die het niet toestaat om onderscheid te maken tussen klanten met en zonder zonnepanelen? De ACM heeft daarom ook dit niet meegenomen in hun rapportage onlangs. De status van het modelcontract is nu nog onduidelijk door het niet meenemen in het onderzoek, of juist wel door het expliciet niet meenemen in het onderzoek?

De ACM kan hier optreden maar dan ondergraaft zij meteen, de lang lopende campagne van de energiebedrijven om zonnestroom zwart te maken. Het modelcontract is juist de zwakke plek die zorgvuldig gecreëerde opzet kan doen ineenstorten.

De vraag is dan, wat speelt er dan allemaal waar wij als klant geen weet van hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 14-09 18:50
Franciesco schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:23:
[...]

In mijn jaarafrekening van vorig jaar werd er niet per tarief gesaldeerd bij Greenchoice: van alle tarieven (dal + hoog van de diverse variabele tarieven die ik in die periode gehad had) werd de netafname bij elkaar opgeteld. Idem voor de teruglevering. Het overschot werd vervolgens tegen 11,5 cent per kWh terug betaald.

Binnenkort ontvang ik weer een nieuwe jaarafrekening. Eens kijken of ze dat nog steeds zo doen.
@Atomius de nieuwe jaarafrekening van Greenchoice heb ik binnen. En de verrekening komt op hetzelfde neer als ik in bovenstaande bericht gemeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
il-Principe schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Op basis waarvan zouden ze vaste kosten verhogen? Welke onvoorziene omstandigheden kunnen daarvoor zorgen? Dat ze toch de terugleverkosten erin willen verwerken is b.v. geen excuus, dat had je per 1 juli al kunnen doen en voorzien. Dan wacht VDB maar tot 1 januari om dat aan te passen.
Sorry, ik bedoelde 1 januari inderdaad, maar dat maakt voor het verhaal niet veel uit, hoewel de periode januari-juni wel steeds een periode is waarover ik in totaal meer opwek dan afneem, evenals de periode juli-december.

Dus inderdaad, een modelcontract met lage vaste kosten zou interessant blijven en zodra ze die kosten gaan verhogen, dan kun je met een gerust hart weer overstappen naar degene met de laagste kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
esphome schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:59:
[...]

Wie benoemt de het speciale karakter van het modelcontract die het niet toestaat om onderscheid te maken tussen klanten met en zonder zonnepanelen? De ACM heeft daarom ook dit niet meegenomen in hun rapportage onlangs. De status van het modelcontract is nu nog onduidelijk door het niet meenemen in het onderzoek, of juist wel door het expliciet niet meenemen in het onderzoek?
Ze maken geen onderscheid, ze rekenen voor iedereen die enorm hoge vaste kosten. Daarmee voldoen ze dus aan dat specifieke karakter.
De ACM kan hier optreden maar dan ondergraaft zij meteen, de lang lopende campagne van de energiebedrijven om zonnestroom zwart te maken. Het modelcontract is juist de zwakke plek die zorgvuldig gecreëerde opzet kan doen ineenstorten.
Nee hoor, want in dat modelcontract mogen ze de vaste kosten vrij bepalen. Sterker nog, tijdens mijn zitting bij de geschillencommissie dreigde Innova daar direct mee: Als we dit verliezen verhogen we de vaste kosten gewoon naar 200 euro per maand.
De vraag is dan, wat speelt er dan allemaal waar wij als klant geen weet van hebben?
Heel veel vriendjespolitiek. De juristen bij energiebedrijven zijn allemaal oud medewerkers van ACM en Geschillencommissies en andersom. Op die manier kennen ze elkaar dus allemaal en houden ze elkaar allemaal op de hoogte van hun redeneringen, waardoor jij als consument vrijwel altijd aan het kortste eind trekt.

Verder zijn er natuurlijk maar een paar grote energiebedrijven die dus zelf ook de infrastructuur hebben om energie op te wekken. Heel veel andere partijen zijn snelle jongens die dachten dat ze met inkopen voor 10 ct en verkopen voor 20 ct snel rijk konden worden. Die zijn zichzelf een beetje tegengekomen in de periode dat dit topic (en vergelijkbare andere topics op andere fora) ontstonden en mensen met enorme overschotten massaal gingen overstappen. Ze hadden nooit verwacht om klanten te krijgen met jaarrekeningen die in de duizenden euro's negatief liepen.

Die verliezen van de afgelopen jaren moeten nu gecompenseerd worden. Niets meer en niets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Franciesco schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:00:
[...]

@Atomius de nieuwe jaarafrekening van Greenchoice heb ik binnen. En de verrekening komt op hetzelfde neer als ik in bovenstaande bericht gemeld had.
Dank voor je terugkoppeling 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:36:
[...]

Ze maken geen onderscheid, ze rekenen voor iedereen die enorm hoge vaste kosten. Daarmee voldoen ze dus aan dat specifieke karakter.

[...]

Nee hoor, want in dat modelcontract mogen ze de vaste kosten vrij bepalen. Sterker nog, tijdens mijn zitting bij de geschillencommissie dreigde Innova daar direct mee: Als we dit verliezen verhogen we de vaste kosten gewoon naar 200 euro per maand.

[...]
Ik ben het daar niet mee eens omdat jij alleen van jouw situatie uitgaat en dat doet ook de geschillencommissie en daarom heb ik altijd aangegeven dat de ACM diegene is die wat kan doen.

De ACM moet breder kijken. Het modelcontract is dus speciaal zoals ik al een tijd mensen aan het verstand probeer te peuteren dat je ook terug kunt redeneren

In goed Engels heet dat "lockstep" en dat houdt in dat klanten met en zonder zonnepanelen gelijk zijn binnen een modelcontract. Als je dan klanten zonder zonnepanelen de zelfde verhoging geeft als die met zonnepanelen ondergraaf je, opzet van de energiemaatschappijen om de kosten alleen bij de klanten met zonnepanelen neer te leggen.

Nu wij voorbij 1 juli zijn is er nu werkelijkheid ontstaan die niet klopt en de ACM heeft niet op tijd duidelijkheid gegeven en nu zitten wij met een stinkende wond. Het doet mij denken aan de overheid die een fictief rendement op spaargeld afdwong. Dat is nu nog steeds niet afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
esphome schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Ik ben het daar niet mee eens omdat jij alleen van jouw situatie uitgaat en dat doet ook de geschillencommissie en daarom heb ik altijd aangegeven dat de ACM diegene is die wat kan doen.

De ACM moet breder kijken. Het modelcontract is dus speciaal zoals ik al een tijd mensen aan het verstand probeer te peuteren dat je ook terug kunt redeneren

In goed Engels heet dat "lockstep" en dat houdt in dat klanten met en zonder zonnepanelen gelijk zijn binnen een modelcontract.
Ik snap je redenering wel, en ik ben het roerend met je eens, maar de modelcontracten vormen een interessante groep, want die worden alleen afgesloten door consumenten met PV installaties om terugleverkosten te vermijden en/of door specifieke andere consumenten die daar heel bewust voor kiezen (het moet heel bewust, want dit soort contracten kan zelden online afgesloten worden). Voor consumenten zonder PV installaties hebben de modelcontracten nauwelijks voordelen, omdat de tarieven altijd hoger zijn dan de reguliere variabele contracten.

De vraag die de ACM dus moet beantwoorden is: Zijn de vaste kosten onredelijk, gegeven het bestand van klanten dat die contracten heeft en dat klantenbestand bestaat voornamelijk uit mensen met PV installaties. De precieze mix zal per aanbieder anders zijn en een uitspraak daarover zal dan ook lang op zich laten wachten. Daarbij zou het mij niets verbazen als de ACM in de meeste gevallen toch zal oordelen dat die vaste kosten niet onredelijk zijn, omdat de energieleverancier kan aantonen dat ze voor de groep mensen met zo'n contract specifieke kosten maken.

Of 950 euro per jaar dan terecht is laat ik een in het midden. Dat lijkt mij ook een beetje van de zotte.
Als je dan klanten zonder zonnepanelen de zelfde verhoging geeft als die met zonnepanelen ondergraaf je, opzet van de energiemaatschappijen om de kosten alleen bij de klanten met zonnepanelen neer te leggen.
Maar daarvan hadden we al lang geconcludeerd dat het een drogreden was.
Nu wij voorbij 1 juli zijn is er nu werkelijkheid ontstaan die niet klopt en de ACM heeft niet op tijd duidelijkheid gegeven en nu zitten wij met een stinkende wond. Het doet mij denken aan de overheid die een fictief rendement op spaargeld afdwong. Dat is nu nog steeds niet afgehandeld.
De ACM en de overheid lopen achter de feiten aan. Zij hadden veel eerder duidelijkheid moeten geven over de rol van het modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Laatst online: 22:03
Het modelcontract is een speciaal contract. Een contract die iedereen kan afsluiten. Een energieleverancier mag geen klant daarvoor weigeren. Sommige klanten willen ze graag weigeren. In verband met wanbetaling etc.
Momenteel wordt het ook een vangnet voor mensen met veel teruglevering die gebruik maken van het feit dat er geen TLK gerekend mogen worden. Als veel mensen dat gaan doen kan de ACM dan ook niet meer concluderen dat er onredelijke prijzen worden gevraagd.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:47:
[...]

Ik snap je redenering wel, en ik ben het roerend met je eens, maar de modelcontracten vormen een interessante groep, want die worden alleen afgesloten door consumenten met PV installaties om terugleverkosten te vermijden en/of door specifieke andere consumenten die daar heel bewust voor kiezen (het moet heel bewust, want dit soort contracten kan zelden online afgesloten worden). Voor consumenten zonder PV installaties hebben de modelcontracten nauwelijks voordelen, omdat de tarieven altijd hoger zijn dan de reguliere variabele contracten.

De vraag die de ACM dus moet beantwoorden is: Zijn de vaste kosten onredelijk, gegeven het bestand van klanten dat die contracten heeft en dat klantenbestand bestaat voornamelijk uit mensen met PV installaties. De precieze mix zal per aanbieder anders zijn en een uitspraak daarover zal dan ook lang op zich laten wachten. Daarbij zou het mij niets verbazen als de ACM in de meeste gevallen toch zal oordelen dat die vaste kosten niet onredelijk zijn, omdat de energieleverancier kan aantonen dat ze voor de groep mensen met zo'n contract specifieke kosten maken.

Of 950 euro per jaar dan terecht is laat ik een in het midden. Dat lijkt mij ook een beetje van de zotte.

[...]

Maar daarvan hadden we al lang geconcludeerd dat het een drogreden was.

[...]

De ACM en de overheid lopen achter de feiten aan. Zij hadden veel eerder duidelijkheid moeten geven over de rol van het modelcontract.
De vraag is niet over de verdeling juist is tussen klanten zonder en met zonnepanelen en of het te rechtvaardigen is. Het gaat erom dat er geen onderscheidt gemaakt kan worden tussen beide type klanten. De rest is dan ruis.

Er is geen duidelijkheid, dat is misschien ook wel de opzet hier om zo de energiemaatschappijen te matsen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ze maken bij modelcontracten dat onderscheid niet, dus dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:53:
Ze maken bij modelcontracten dat onderscheid niet, dus dan is het prima.
Ha, dat is nu juist het moet, maar niet ten nadele van de klant zonder zonnepanelen.

En een benadeelde klant weegt zwaarder dan een bevoordeelde klant.

[ Voor 11% gewijzigd door esphome op 12-07-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:18
Paar maanden geleden contract bij Greenchoice afgesloten voor 3 jaar met 11 ct terugleververgoeding. Heel veel tweakers zullen er blij mee zijn, maar ik ga verhuizen naar appartement zonder zonnepanelen. Weet iemand of je met verhuizing 3 jarig contract kosteloos kan beëindigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ronald_0302 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:37:
Paar maanden geleden contract bij Greenchoice afgesloten voor 3 jaar met 11 ct terugleververgoeding. Heel veel tweakers zullen er blij mee zijn, maar ik ga verhuizen naar appartement zonder zonnepanelen. Weet iemand of je met verhuizing 3 jarig contract kosteloos kan beëindigen?
Nee, in principe niet.

Contract staat op jouw naam, niet op jouw woning.

Was ook binnen 2 seconden googlen te vinden trouwens https://www.greenchoice.n...e%20ons%20niet%20meenemen.

[ Voor 18% gewijzigd door EWK op 21-07-2024 19:24 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
GC bellen, situatie uitleggen. Misschien willen ze wel je contract openbreken, als je voor een ander contract bij hun gaat.
Of, nu, voordat je verhuist, de opzegboete laten uitrekenen. Is die nu namelijk niet 0 voor je? Als dat zo is, kun je nu dus zonder boete overstappen en dat contract meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Truus01 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:37:
GC bellen, situatie uitleggen. Misschien willen ze wel je contract openbreken, als je voor een ander contract bij hun gaat.
In een tijdje geleden kon dat nog kosteloos. Sinds kort doen ze dit niet meer kosteloos (heb ik onlangs geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 07:52
Wat is precies het probleem met je huidige contract dan voor je nieuwe woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
EWK schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Nee, in principe niet.

Contract staat op jouw naam, niet op jouw woning.

Was ook binnen 2 seconden googlen te vinden trouwens https://www.greenchoice.n...e%20ons%20niet%20meenemen.
Is dat niet een truc van hun om te proberen om je contract te laten behouden?
Er staat dat je je contract mee kan nemen, niet dat je het mee moet nemen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49
Kan je niet "tijdelijk teruggaan" naar je ouders? Dan heb je geen mogelijkheid om het contract mee te nemen en moet het wel opgezegd worden.
Pagina: 1 ... 214 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2