bij een modelcontract heb je geen terugleverkosten. Dat is dus het hele voordeel van een modelcontract.MacD007 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:13:
[...]
volgens mij vergeet je een hele belangrijke, tenminste als je PV hebt.
[Afbeelding]
sorry, je hebt helemaal gelijk, ook voor modelcontracten is dit niet van toepassing. maar of een modelcontract zeker in combinatie met salderen nu zo handig isBschnitz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:16:
[...]
Dat zou niet moeten gelden op een modelcontract, daar mag dat namelijk niet erin.
Dit zijn boetes voor vaste en variabele contracten.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik denk het wel, alleen moet je goed letten op dat ze salderen per half jaar en niet per jaar, want tariefgroep per periode enzo.MacD007 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:40:
[...]
sorry, je hebt helemaal gelijk, ook voor modelcontracten is dit niet van toepassing. maar of een modelcontract zeker in combinatie met salderen nu zo handig is
Voor de rest weinig gevaar als je meer levert dan gebruikt in die periode.
Je hebt alleen je vaste kosten en de TLV die afhankelijk zijn leverancier, juist daar willen we nu een overzicht van als ik de discussie goed heb gevolgd.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Klopt helemaal! Dat lijkt mij in ieder geval van toegevoegde waarde. Dan kunnen we de beste deal weer selecteren.Bschnitz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Ik denk het wel, alleen moet je goed letten op dat ze salderen per half jaar en niet per jaar, want tariefgroep per periode enzo.
Je hebt alleen je vaste kosten en de TLV die afhankelijk zijn leverancier, juist daar willen we nu een overzicht van als ik de discussie goed heb gevolgd.
Ben bang dat het nu te laat is; klantenservice is zo goed als onbereikbaar en had m'n moeder meer dan een half uur in de wacht gezet toen de medewerkster het 'na moest vragen'; niks geen antwoord gehad en daarna niet meer bereikbaar. Zucht. Maandag nog maar eens bellen.Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:42:
[...]
Vandaag nog iemand geweest die stroom en gas apart/anders heeft kunnen regelen: louzy82 in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Is dat zo? Ik heb een modelcontract, saldering per jaar.Bschnitz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Ik denk het wel, alleen moet je goed letten op dat ze salderen per half jaar en niet per jaar, want tariefgroep per periode enzo.
EU DNS: 86.54.11.100
Officieel hoeft dat niet. Alleen bij een jaarcontract en die heb je niet met model.c-nan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:53:
[...]
Is dat zo? Ik heb een modelcontract, saldering per jaar.
Dat is dus puur bij keuze van de leverancier.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Nog weinig. Ik had wel al wat gezocht maar zag wat posts uit 2022 en wat recente over de prijs, maar niets over hoe moeilijk/makkelijk het overstappen was, hoe betrouwbaar de partij is en of er nog veranderingen aan zitten te komen. Dus daarom mijn vraag, mocht er iemand een update hebben
Ik stond dus op 31/5 in de avond bij de MM 
Ik kon wel kiezen voor wel/geen gas, in ons geval ook gas er bij gedaan.
Ook je een afwijkende startdatum voor gas opgeven.
Als je dat achteraf nog anders wilt lijkt me dat lastig..... ja binnen 14 dagen annuleren en een nieuw contract zoeken maar dan mis je de goede aanbieding.
Als je dat achteraf nog anders wilt lijkt me dat lastig..... ja binnen 14 dagen annuleren en een nieuw contract zoeken maar dan mis je de goede aanbieding.
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn gas apart de annuleren zonder stroom op te zeggen, hangt wel af van de actievoorwaarden wat ze met de korting doen, vaak ik deze gesplitst in twee gelijke delen voor gas en stroom, maar dat kan met 175 of 75 niet. (wellicht dat de korting voor gas €100 is?)Renkie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:49:
Ik stond dus op 31/5 in de avond bij de MM
[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 02-06-2024 09:32 ]
Inmiddels is het een beetje bomen bos verhaal. Dus ik hoop dat er hier iemand is die me wat wijs kan maken in de huidige markt.
Ik zit momenteel nog bij VanOns, daar heb ik een variabel contract en vanaf 1 maart rekenen zij terugleverkosten.
Hoe dat precies werkt, ik heb eigenlijk geen idee. Ik dacht dat ik een jaarcontract had, maar blijkbaar is dat niet zo en heb ik een onbeperkt variabel contract.
Momenteel sta ik nog zo'n 2000kWh in de min, ergens begin juli zal de teller op 0 staan en heb ik letterlijk stroom over.
Echter heb ik natuurlijk in die tijd wel al behoorlijk wat teruggeleverd aan vanOns.
Die teller staat momenteel op 3742kWh sinds 1 maart
Daar zal in de komende 5 weken dus nog zo'n 2000kWh bij komen.
Qua staffel kom ik dan op 423 euro terugleverkosten per jaar.
Mja, wat nu.
Ik kan nu overstappen, de lage staffel betalen á 278 (150 euro goedkoper) en de stroom die ik "te kort" kom (2000kWh á 15,5 cent momenteel = 310 euro) betalen.
Of wachten tot ik op 0 sta.
En, waar naartoe?
Wat is het goedkoopst?
Op jaarbasis verbruik ik zo'n 9000kWh gok ik (nog geen echt normaal jaar gehad) en ik wek naar schatting zo'n 13.500-14.000 op per jaar.
Iemand die hier een simpel antwoord op heeft?
Ik zit momenteel nog bij VanOns, daar heb ik een variabel contract en vanaf 1 maart rekenen zij terugleverkosten.
Hoe dat precies werkt, ik heb eigenlijk geen idee. Ik dacht dat ik een jaarcontract had, maar blijkbaar is dat niet zo en heb ik een onbeperkt variabel contract.
Momenteel sta ik nog zo'n 2000kWh in de min, ergens begin juli zal de teller op 0 staan en heb ik letterlijk stroom over.
Echter heb ik natuurlijk in die tijd wel al behoorlijk wat teruggeleverd aan vanOns.
Mja, wat nu.
Ik kan nu overstappen, de lage staffel betalen á 278 (150 euro goedkoper) en de stroom die ik "te kort" kom (2000kWh á 15,5 cent momenteel = 310 euro) betalen.
En, waar naartoe?
Wat is het goedkoopst?
Op jaarbasis verbruik ik zo'n 9000kWh gok ik (nog geen echt normaal jaar gehad) en ik wek naar schatting zo'n 13.500-14.000 op per jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door sjoerdlosser123 op 02-06-2024 18:04 ]
Die 15,5 is wel erg laag. Komt daar misschien nog btw en energiebelasting bijsjoerdlosser123 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:03:
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 02-06-2024 18:16 ]
Ja, per 1 juli overstappen naar Greenchoice welkom-terug 1 of 2 jaar, volg deze stappen Novax in "De zonnepanelen-boete"sjoerdlosser123 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:03:
Zou heel goed kunnen. Ik keek net bij huidige tarieven, verder niet heel veel aandacht aan geschonken.jobr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:15:
[...]
Die 15,5 is wel erg laag. Komt daar misschien nog btw en energiebelasting bij
Maar die 15,5 cent is ook niet heel interessant eigenlijk, ik verwacht niet dat nu overstappen met tekort zinvol is.
En inderdaad helemaal niet wanneer die 15,5 in werkelijkheid 25 is.
Thanks. Alleen waarom welkom terug en niet windstroom 3 jaar?Novax schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:22:
[...]
Ja, per 1 juli overstappen naar Greenchoice welkom-terug 1 of 2 jaar, volg deze stappen Novax in "De zonnepanelen-boete"
helaas, voor dit soort dingen bestaan eigenlijk geen eenvoudige en simpele oplossingen, sorry.sjoerdlosser123 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:03:
Inmiddels is het een beetje bomen bos verhaal. Dus ik hoop dat er hier iemand is die me wat wijs kan maken in de huidige markt.
Mja, wat nu.
En, waar naartoe?
Wat is het goedkoopst?
vraag 1: wat voor soort meter heb je ? als je nog een oude "draaischijfmeter" hebt, dan heb je geluk, want dan kunnen ze eigenlijk alleen op het eind van het jaar zien al je meer teruggeleverd hebt dan verbruikt, want dan staat je teller dus lager, de meter is teruggedraaid.
Heb je echter een normale meter met telwerk of een slimme meter dan kunnen ze exact zien wat je terugleverd, want daar heb je dan een apparte teller voor.
bij een opwek verbruik je circa 30% zelf, en 70% gaat dan terug het net op. 30% van 14.000 kWh is circa 4.000 kWh, daarover betaal je dus geen TLK.
En daar begint de ellende, juist over die 70% hoeveelheid (circa 10.000 kWh) betaal je dus die TLK (=terugleverkosten), dat daar echter nog eerst gesaldeerd moet worden maakt voor deze TLK niets uit, dat komt dus later.
Dus je moet kijken met welke staffel deze circa 10.000 kWh de kosten worden, ik heb even bij vanons gekeken, hou je maar even vast, bij circa 10.000 kWh betaal je dus tussen 714 en 750 euro.
zie hier de Link stoffel TLK vanons
:fill(white):strip_exif()/f/image/TBv2LkGlIRzSR9NwGwJixqw0.png?f=user_large)
dus een heel duidelijk advies, ook wat @Novax ook al aangaf; zoek zo snel mogelijk (wacht niet te lang want ook bij GC staan ze in de startblokken voor een TLK op basis van kWh) een andere leverancier; GC is nog een optie, helaas ben je net te laat voor de actie van Essent met Mediamarkt, want die hebben per 1-6-2024 ook een terugleverkosten die op kWh gebasserd is.
Bij GC betaal je circa 60 euro per jaar meer, maar daar kun je bijkbaar nog altijd een 3 jaar contract afsluiten, en dan heb je 3 jaar lage TLK. (dat is ruim 2.000 goedkoper dan waar je nu zit).
Kan natuurlijk ook, wel wat onzekerheid over het laatste half jaar vanwege mogelijke afschaffing van salderingsregeling. Maar hoe dat dan precies invloed heeft op al lopende contracten is nog onbekend.sjoerdlosser123 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:46:
Thanks. Alleen waarom welkom terug en niet windstroom 3 jaar?
volgens mij is de salderingsregeling een wettelijke regeling, dus die heeft altijd voorrang, net als bij wijziging van de BTW of andere overheidheffingen. dus is ook voor bestaande contracten van toepassing.Novax schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:03:
[...]
Kan natuurlijk ook, wel wat onzekerheid over het laatste half jaar vanwege mogelijke afschaffing van salderingsregeling. Maar hoe dat dan precies invloed heeft op al lopende contracten is nog onbekend.
Echter zo lang er nog geen nieuwe wet is die dit doet hoef je daar dus nog geen zorgen over te maken. Meer dan een idee en deel van het regeerakkoord waar dit wordt uitgesproken is er nog niet. Dit moeten ze dus nog omzetten in een wetsvoorstel.
het probleem is dat er nog onduidelijkheid is of een dergelijke wet in de EK een meerderheid gaat krijgen, dat weet op dit moment nog niemand.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 02-06-2024 19:09 ]
@sjoerdlosser123
De voorbeelden die ze geven zijn niet realistisch met een extreem lage teruglevering waarvoor de laatste 10 jaar praktisch niemand voor heeft gekozen. Ze proberen het nog laag te laten lijken door het bedrag per dag te noemen.
Het gaat bij de staffel van VanOns over de totale teruglevering, dat is exclusief saldering. Als je 10.000 kWh teruglevert en 4.000 direct zelf verbruikt vragen ze daar € 750 per jaar voor (zoals @MacD007 schrijft).Ik kan nu overstappen, de lage staffel betalen á 278 (150 euro goedkoper) en de stroom die ik "te kort" kom (2000kWh á 15,5 cent momenteel = 310 euro) betalen.
De voorbeelden die ze geven zijn niet realistisch met een extreem lage teruglevering waarvoor de laatste 10 jaar praktisch niemand voor heeft gekozen. Ze proberen het nog laag te laten lijken door het bedrag per dag te noemen.
Helaas is het niet simpel. Er zijn veel variabelen en de energiebedrijven zelf maken met opzet moeilijk door niet deel te nemen aan vergelijkingssites. Volledige openheid zou verplicht moeten zijn voor alle contracten.Iemand die hier een simpel antwoord op heeft?
Ik zat zelf bij VanOns, vanaf oktober ‘23sjoerdlosser123 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:03:
Mja, wat nu.
En, waar naartoe?
Wat is het goedkoopst?
Ben half april overgestapt. Wat bleek bij afrekening is dat ze voor de teruglever kosten over de gehele periode kijken, dus in mijn geval ook al naar hetgeen ik terug geleverd had in de periode voor maart ‘24.
Het voordeel was dan in mijn geval wel weer (viel in staffel 1000-1500 KwH) dat ze het staffel bedrag door 365 delen en voor iedere dag na 1 maart in rekening brengen.
Enorm bijzondere manier van rekenen, lijkt me ook niet te kloppen. Heb hier nog contact over gehad met de klantenservice maar kwam niet verder. Omdat het om een paar tientjes ging heb ik het hier toen bij gelaten.
Kortom, de eindafrekening kan heel anders zijn dan waar je zelf op zou komen (althans, dat was in mijn geval).
Uiteraard een slimme meter, dus dat verhaal gaat niet op.MacD007 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:00:
[...]
helaas, voor dit soort dingen bestaan eigenlijk geen eenvoudige en simpele oplossingen, sorry.
vraag 1: wat voor soort meter heb je ? als je nog een oude "draaischijfmeter" hebt, dan heb je geluk, want dan kunnen ze eigenlijk alleen op het eind van het jaar zien al je meer teruggeleverd hebt dan verbruikt, want dan staat je teller dus lager, de meter is teruggedraaid.
Heb je echter een normale meter met telwerk of een slimme meter dan kunnen ze exact zien wat je terugleverd, want daar heb je dan een apparte teller voor.
bij een opwek verbruik je circa 30% zelf, en 70% gaat dan terug het net op. 30% van 14.000 kWh is circa 4.000 kWh, daarover betaal je dus geen TLK.
En daar begint de ellende, juist over die 70% hoeveelheid (circa 10.000 kWh) betaal je dus die TLK (=terugleverkosten), dat daar echter nog eerst gesaldeerd moet worden maakt voor deze TLK niets uit, dat komt dus later.
Dus je moet kijken met welke staffel deze circa 10.000 kWh de kosten worden, ik heb even bij vanons gekeken, hou je maar even vast, bij circa 10.000 kWh betaal je dus tussen 714 en 750 euro.
zie hier de Link stoffel TLK vanons
[Afbeelding]
dus een heel duidelijk advies, ook wat @Novax ook al aangaf; zoek zo snel mogelijk (wacht niet te lang want ook bij GC staan ze in de startblokken voor een TLK op basis van kWh) een andere leverancier; GC is nog een optie, helaas ben je net te laat voor de actie van Essent met Mediamarkt, want die hebben per 1-6-2024 ook een terugleverkosten die op kWh gebasserd is.![]()
Bij GC betaal je circa 60 euro per jaar meer, maar daar kun je bijkbaar nog altijd een 3 jaar contract afsluiten, en dan heb je 3 jaar lage TLK. (dat is ruim 2.000 goedkoper dan waar je nu zit).
Verder snap ik de berekening over opwek en % teruglevering. Nu gaat die vlieger bij mij niet helemaal op omdat wij altijd thuis zijn. Dus relatief veel meer overdag verbruiken dan gezinnen die overdag niet/minder thuis zijn.
De logica en de techniek etc is me bekend, ik zit zelf in de zonnepanelen markt.
Alleen omdat ik dacht een vast contract te hebben (blijkbaar verkeerd gedaan in september c.q. niet goed op gelet in maart) maakte het me voor nu niet uit. Dus de hele transitie naar terugleverkosten heb ik niet exact bijgehouden wie/waar/wat/hoeveel.
Vandaar dat ik nu dus even schakel om te kijken wat nu slim is.
Dat ik bij VanOns weg moet is logisch. De vraag is even, wanneer.
Per 1 juli lijkt mij slim, of misschien 10 juli. Dan staat mijn teller +/- op 0 nette verbruik en betaal ik dus alleen nog de terugleverkosten. Hoeveel dat dan wordt zie ik dan wel. Hoe dat berekend gaat worden is eigenlijk niet heel interessant, kan er weinig aan veranderen.
Oke, ik dacht al dat je het daarom voorstelde. Maar die gok durf ik wel aan.Novax schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:03:
[...]
Kan natuurlijk ook, wel wat onzekerheid over het laatste half jaar vanwege mogelijke afschaffing van salderingsregeling. Maar hoe dat dan precies invloed heeft op al lopende contracten is nog onbekend.
Wat dat laatste half jaar dan doet in 27 zien we dan wel.
De kans is nog wel redelijk aanwezig dat ik tegen die tijd hier niet meer woon. Dus bij de nieuwe woning is de situatie toch anders. Al komt daar ook weer een NOM woning met overcapaciteit verwacht ik. Aangezien ik zelf PV en WP verkoop, is dat voor mij altijd rendabel om te maximaliseren.
Ja hoe ze dat precies gaan berekenen weet ik ook niet. Zoals hierboven gezegd, daar kan ik weinig aan veranderen.Yaay schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:24:
[...]
Ik zat zelf bij VanOns, vanaf oktober ‘23
Ben half april overgestapt. Wat bleek bij afrekening is dat ze voor de teruglever kosten over de gehele periode kijken, dus in mijn geval ook al naar hetgeen ik terug geleverd had in de periode voor maart ‘24.
Het voordeel was dan in mijn geval wel weer (viel in staffel 1000-1500 KwH) dat ze het staffel bedrag door 365 delen en voor iedere dag na 1 maart in rekening brengen.
Enorm bijzondere manier van rekenen, lijkt me ook niet te kloppen. Heb hier nog contact over gehad met de klantenservice maar kwam niet verder. Omdat het om een paar tientjes ging heb ik het hier toen bij gelaten.
Kortom, de eindafrekening kan heel anders zijn dan waar je zelf op zou komen (althans, dat was in mijn geval).
En een paar tientjes meer/minder zal het ook niet veranderen.
Vorig jaar flink gecashed met Innova 90ct tlv dus dat het nu wat kost, so be it.
Heb zojuist windstroom 3 jaar afgesloten, inderdaad nergens iets over zonnepanelen.
1kWh normaal en 1kWh dal ingevuld. Zien wel wat er in de mail voorbij komt.
Bedankt Novax
Gewoon het eerder genoemde proces volgen om het juiste Greenchoice 3 jarige contract te krijgen (dus volg stappen in dat linkje, voor het beste contract). En dan als startdatum de datum kiezen waarop je verwacht ongeveer kiet te draaien met je huidige contract.sjoerdlosser123 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:21:
[...]
Uiteraard een slimme meter, dus dat verhaal gaat niet op.
Verder snap ik de berekening over opwek en % teruglevering. Nu gaat die vlieger bij mij niet helemaal op omdat wij altijd thuis zijn. Dus relatief veel meer overdag verbruiken dan gezinnen die overdag niet/minder thuis zijn.
De logica en de techniek etc is me bekend, ik zit zelf in de zonnepanelen markt.
Alleen omdat ik dacht een vast contract te hebben (blijkbaar verkeerd gedaan in september c.q. niet goed op gelet in maart) maakte het me voor nu niet uit. Dus de hele transitie naar terugleverkosten heb ik niet exact bijgehouden wie/waar/wat/hoeveel.
Vandaar dat ik nu dus even schakel om te kijken wat nu slim is.
Dat ik bij VanOns weg moet is logisch. De vraag is even, wanneer.
Per 1 juli lijkt mij slim, of misschien 10 juli. Dan staat mijn teller +/- op 0 nette verbruik en betaal ik dus alleen nog de terugleverkosten. Hoeveel dat dan wordt zie ik dan wel. Hoe dat berekend gaat worden is eigenlijk niet heel interessant, kan er weinig aan veranderen.
[...]
Oke, ik dacht al dat je het daarom voorstelde. Maar die gok durf ik wel aan.
Wat dat laatste half jaar dan doet in 27 zien we dan wel.
De kans is nog wel redelijk aanwezig dat ik tegen die tijd hier niet meer woon. Dus bij de nieuwe woning is de situatie toch anders. Al komt daar ook weer een NOM woning met overcapaciteit verwacht ik. Aangezien ik zelf PV en WP verkoop, is dat voor mij altijd rendabel om te maximaliseren.
[...]
Ja hoe ze dat precies gaan berekenen weet ik ook niet. Zoals hierboven gezegd, daar kan ik weinig aan veranderen.
En een paar tientjes meer/minder zal het ook niet veranderen.
Vorig jaar flink gecashed met Innova 90ct tlv dus dat het nu wat kost, so be it.
Heb zojuist windstroom 3 jaar afgesloten, inderdaad nergens iets over zonnepanelen.
1kWh normaal en 1kWh dal ingevuld. Zien wel wat er in de mail voorbij komt.
Bedankt Novax
Niet te lang wachten. Want het is een kwestie van tijd dat ook Greenchoise de rest volgt met teruglever boetes.
En gezien je gewoon een startdatum in de toekomst kunt kiezen, geen reden om te wachten:
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Is er eigenlijk ergens vastgelegd dat modelcontracten geen terugleverkosten mogen hebben?
Zo ja, dan blijven modelcontracten toch een mooi alternatief voor (langjarige) vaste contracten tot wanneer er meer duidelijk is geworden over afschaffing saldering?
Zo nee, dan is het wachten totdat er bij de modelcontracten ook TLK opgenomen gaat worden?
Zo ja, dan blijven modelcontracten toch een mooi alternatief voor (langjarige) vaste contracten tot wanneer er meer duidelijk is geworden over afschaffing saldering?
Zo nee, dan is het wachten totdat er bij de modelcontracten ook TLK opgenomen gaat worden?
@flipjevandejam, ja dat is vastgelegd. De voorwaarden van het modelcontract zijn vastgesteld door de ACM, de laatste aanpassing was eind 2016: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.htmlflipjevandejam schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:15:
Is er eigenlijk ergens vastgelegd dat modelcontracten geen terugleverkosten mogen hebben?
Hierin is niets opgenomen over terugleverkosten en het is leveranciers niet toegestaan extra voorwaarden toe te voegen.
Echter is het natuurlijk wel mogelijk dat ACM met een nieuwe versie komt waarin het wél toegestaan is, maar dat zal op zijn vroegst dan per 1 januari zijn verwacht ik zelf.
Melkunie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:24:
[...]
@flipjevandejam, ja dat is vastgelegd. De voorwaarden van het modelcontract zijn vastgesteld door de ACM, de laatste aanpassing was eind 2016: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html
Hierin is niets opgenomen over terugleverkosten en het is leveranciers niet toegestaan extra voorwaarden toe te voegen.
Echter is het natuurlijk wel mogelijk dat ACM met een nieuwe versie komt waarin het wél toegestaan is, maar dat zal op zijn vroegst dan per 1 januari zijn verwacht ik zelf.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beste @mathijshooi en de andere Tweakers,
Er is weer een nieuw TLV overzicht, stand 3 juni 2024. De variatie is er wel uit. Alle TLV's variëren momenteel tussen de 1 en 6 cent. Let bij Pure Energie op de maandelijkse kosten van € 14, wat hoger. Als je minder dan 2000 kWh per jaar teruglevert (voor saldering) is Vandebron Modelcontract misschien beter (10,5 cent).
Er is weer een nieuw TLV overzicht, stand 3 juni 2024. De variatie is er wel uit. Alle TLV's variëren momenteel tussen de 1 en 6 cent. Let bij Pure Energie op de maandelijkse kosten van € 14, wat hoger. Als je minder dan 2000 kWh per jaar teruglevert (voor saldering) is Vandebron Modelcontract misschien beter (10,5 cent).
/f/image/zQVmwdcyHkFa7iKFDoVv28tA.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ja, en dat is ook al heel erg veel besproken hier.flipjevandejam schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:15:
Dat lijkt me juist absoluut niet aantrekkelijk, waarom zou je dat willen? Alleen voor specifieke situaties kan het handig zijn, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent.Zo ja, dan blijven modelcontracten toch een mooi alternatief voor (langjarige) vaste contracten tot wanneer er meer duidelijk is geworden over afschaffing saldering?
Dit topic gaat trouwens over de terugleververgoeding, niet over de boete of over salderen.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 03-06-2024 16:53 ]
Vandebron is 10 cent voor het gedeelte onder de 2000 kWh op jaarbasis, het gedeelte boven de 2000 kWh is 6 cent. Dus als je 4000 teruglevert op jaarbasis is de TLV 8 cent.cj1 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:51:
Als je minder dan 2000 kWh per jaar teruglevert (voor saldering) is Vandebron Modelcontract misschien beter (10,5 cent).
Dan verwacht ik dat je over 2 jaar nog op modelcontract zitflipjevandejam schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:15:
En bij modelcontract goed op de tarieven en vaste kosten letten. Sommige hebben deze heel onaantrekkelijk gemaakt.
Dat laatste is niet waar. De voorwaarden zijn voor iedereen hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat de tarieven ook voor iedereen gelijk moeten zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Melkunie op 03-06-2024 19:54 ]
13 en 6 cent.Novax schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:59:
[...]
Vandebron is 10 cent voor het gedeelte onder de 2000 kWh op jaarbasis, het gedeelte boven de 2000 kWh is 6 cent. Dus als je 4000 teruglevert op jaarbasis is de TLV 8 cent.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
wow de vergoedingen zijn helemaal de grond in gestampt zie ik.
Bericht van Vattenfal gehad dat mijn modelcontract nieuwe tarieven krijgt.
Van 17 cent naar 3 cent.
jemig wat een drama.
volgens mij is greenchoice nu meest voordelige met 5 cent en geen terugleverboete.
Levert mij met netto 3000 teruglevering zo'n 160€ per jaar op.
Vattenfal 12 cent per kWh, maar wel 420 euro terugleverboete.
Lol.
Van 17 cent naar 3 cent.
jemig wat een drama.
volgens mij is greenchoice nu meest voordelige met 5 cent en geen terugleverboete.
Lol.
[ Voor 9% gewijzigd door genc007 op 03-06-2024 20:34 ]
Dat is voor "normale" contracten, niet het huidige modelcontract.klump4u schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:13:
13 en 6 cent.
Greenchoice heeft zijn tarieven nog niet aangepast voor 1 juli maar de vaste kosten zijn voor nu nog lager dan de vaste contracten.genc007 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:33:
wow de vergoedingen zijn helemaal de grond in gestampt zie ik.
Van 17 cent naar 3 cent.
jemig wat een drama.
Lol.
Sorry niet gezien maar wel interessant.Novax schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:03:
[...]
Dat is voor "normale" contracten, niet het huidige modelcontract.
Welke keuzes hebben andere mensen die op de Vattenfall modelcontract trein zaten genomen?
Ik heb het GC 3 jaar contract nog maar afgesloten, lijkt toch nog wel interessant om geen boete te hebben en nog een klein beetje terug te krijgen. Alhoewel het overschot opstoken toch steeds maar interessanter wordt...
Ik heb het GC 3 jaar contract nog maar afgesloten, lijkt toch nog wel interessant om geen boete te hebben en nog een klein beetje terug te krijgen. Alhoewel het overschot opstoken toch steeds maar interessanter wordt...
Hier heb ik nog 3,5 jaar GC contract met TLV van 11,5 cent per kWh (nu niet meer af te sluiten)tomtommie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:48:
Welke keuzes hebben andere mensen die op de Vattenfall modelcontract trein zaten genomen?
Ja dit topic gaat geen heel lang leven meer hebben. de TLV droogt langzaam helemaal op, en straks moeten we denk ik volledig of half (deel van het jaar) over op een dynamisch contract om nog wat inkomsten te hebben.
Ik heb een 3 jarig contract voor elektra bij Greenchoice lopen t/m eind januari 2025 (ergens in sep 2021 afgesloten via de consumentenbond deal). TLV is 0,08/kWh, over heel 2023 hebben we 2400 kWh afgenomen en 5400 kWh teruggeleverd. Ik overweeg om nu een 2 jarig vast contract bij Greenchoice af te sluiten, maar probleem is dat de ingangsdatum maximaal 6 maanden in de toekomst ligt.
Ik overweeg mijn 3 jarig contract opzeggen per 31 dec 2024 (50 euro) zodat het nieuwe 2 jarige vaste contract eindigt wanneer de salderings regeling afgeschaft wordt. Of Greenchoice kunnen bellen om te vragen of het nieuwe contract gewoon na januari 2025 kan starten (maar ik vermoed dat ze telefonisch dat 2 jarige vaste contract niet meer aanbieden).
Wat zouden jullie doen? Ik kan natuurlijk ook wachten tot eind januari 2025 jaar om te kijken welke opties er dan zijn.
Ik overweeg mijn 3 jarig contract opzeggen per 31 dec 2024 (50 euro) zodat het nieuwe 2 jarige vaste contract eindigt wanneer de salderings regeling afgeschaft wordt. Of Greenchoice kunnen bellen om te vragen of het nieuwe contract gewoon na januari 2025 kan starten (maar ik vermoed dat ze telefonisch dat 2 jarige vaste contract niet meer aanbieden).
Wat zouden jullie doen? Ik kan natuurlijk ook wachten tot eind januari 2025 jaar om te kijken welke opties er dan zijn.
Ik zou GC bellen. Wij hadden VF modelcontract voor stroom. Ik gaf aan dat een kennis FNV lid is en me tipte; ‘oh prima, ik pak even het fnveetje erbij voor je, hoeveel jaar heb je interesse?’challenger schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:14:
Ik heb een 3 jarig contract voor elektra bij Greenchoice lopen t/m eind januari 2025 (ergens in sep 2021 afgesloten via de consumentenbond deal). TLV is 0,08/kWh, over heel 2023 hebben we 2400 kWh afgenomen en 5400 kWh teruggeleverd. Ik overweeg om nu een 2 jarig vast contract bij Greenchoice af te sluiten, maar probleem is dat de ingangsdatum maximaal 6 maanden in de toekomst ligt.
Uiteindelijk dus 3-jarig zonder TLK, 5,5ct TLV en ook de 200 cashback gekregen die bij het fnv contract hoort, omdat we ons bestaande GC gascontract van vorig jaar erin hebben door laten rollen, dus per 1 juli start dit 3 jarig contract voor beide.
Gratis tip, mocht je ook <500m3 gas gebruiken, doordat je elektrisch stookt, vergeet niet aan te geven het lagere capaciteitstarief van je netbeheerder te willen.
[ Voor 6% gewijzigd door flipjevandejam op 04-06-2024 13:38 ]
O kan dat?flipjevandejam schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:36:
[...]
Gratis tip, mocht je ook <500m3 gas gebruiken, doordat je elektrisch stookt, vergeet niet aan te geven het lagere capaciteitstarief van je netbeheerder te willen.
In mijn vorige woning appartement met blokverwarming(dus gas alleen douche en koken), moest ik bijna altijd vragen om correctie van foute jaarafrekeningen.
(ze gingen bijna altijd uit van meest voorkomende klasse 500M3- . . .)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
flipjevandejam schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:36:
Daar zitten nog wat haken en ogen aan, zie Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaarsipjohn schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:06:
O kan dat?
In mijn vorige woning appartement met blokverwarming(dus gas alleen douche en koken), moest ik bijna altijd vragen om correctie van foute jaarafrekeningen.
(ze gingen bijna altijd uit van meest voorkomende klasse 500M3- . . .)
In het 3-jarig GC contract dat ik ook heb staat toch expliciet iets over salderen. Daar kunnen ze toch voor einde looptijd nooit meer op terugkomen?de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:52:
[...]
Hier heb ik nog 3,5 jaar GC contract met TLV van 11,5 cent per kWh (nu niet meer af te sluiten)
Ja dit topic gaat geen heel lang leven meer hebben. de TLV droogt langzaam helemaal op, en straks moeten we denk ik volledig of half (deel van het jaar) over op een dynamisch contract om nog wat inkomsten te hebben.
Overigens lever ik mijn overschot via de sap op een dynamisch contract terug en schakel ik wel eens wat met een niet nader te noemen component.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Jawel. Salderen is wettelijk geregeld. Als de wet wijzigt hoeven ze niet te blijven salderen volgens mij.ursusMaritimus schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:48:
[...]
In het 3-jarig GC contract dat ik ook heb staat toch expliciet iets over salderen. Daar kunnen ze toch voor einde looptijd nooit meer op terugkomen?
Maar dit topic gaat over Tlv
Even bellen. Bij GC kun je vaak kosteloos je nog lopende contract omzetten naar een contract wat ze nu voeren met bijbehorende tarieven. Gaat dan wel per direct. Heb ik vorig jaar ook gedaan.challenger schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:14:
Ik zou niet vooruit lopen op wanneer de saldering wordt afgeschaft. Moet eerst nog maar eens een feit worden.
Zo gaat dat niet. Eerst moet je SJV bij de netbeheerder herberekend worden en moet lager dan 500m2 uitvallen.flipjevandejam schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:36:
Daar zijn wat rekenregels voor.
Same here, op de PAP 3 jaar Greenchoice gestart eind vorig jaar. Op de SAP heb ik nu nog Vattenfall met 17cent lopen.de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:52:
[...]
Hier heb ik nog 3,5 jaar GC contract met TLV van 11,5 cent per kWh (nu niet meer af te sluiten)
Ik heb intussen maar een 2e elektrische auto gekocht. Dat levert een grotere besparing op dan de TLV oplevert.
Het feest met overproductie voor een leuke TLV ls volgens mij definitief over. (Hoewel je weet het natuurlijk nooit).
Heb de auto nu ruim een maand en ik schat dat ik grofweg (met salderen) tussen 0-1000 kWh overproductie uitkom nu, ipv 4000-5000.
Daar kocht ik hiervoor ongeveer 2000-2500 liter benzine voor. Dat kost me rond €4500 met de huidige benzineprijzen. Nu kost me dat rond €500 wat ik anders als TLV had gekregen.
Een besparing van €4000 euro.
Panelen maar weer aan de PAP gehangen om die reden. En zoveel mogelijk overdag laden.
[ Voor 23% gewijzigd door Mud.Starrr op 04-06-2024 23:46 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ik zit uit verveling de nieuwe energie wet door te bladeren en nou vraag ik me toch af of na goedkeuring de nieuwe contracten net veranderd moeten worden.
stukje wet text :
3. Indien de door de eindafnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betref-fende eindafnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
4. De redelijke vergoeding kan niet worden vastgesteld op een negatief bedrag.
5. Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de eindafnemer voor de afname van elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding
Nou betaal ik 0.13059 euro per kWh bij Geenchoice. 80% hiervan is dus 0.104477 euro terwijl ze maar een 5 cent TLV hebben.
Betekend het als deze wet door gaat dat ze dus minimaal terug moeten voor in ieder geval nieuwe contracten naar een TLV van 10,4477 cent
Als dit de case is is het bijna interessant om tot 1 jan 2027 een peperdure leverancier te nemen om zo een hoger TLV te krijgen (niet voor mij ik zit vast aan een contract). Vooral het dik gedrukte deel is wat vaag.
stukje wet text :
3. Indien de door de eindafnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betref-fende eindafnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
5. Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de eindafnemer voor de afname van elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding
Nou betaal ik 0.13059 euro per kWh bij Geenchoice. 80% hiervan is dus 0.104477 euro terwijl ze maar een 5 cent TLV hebben.
Betekend het als deze wet door gaat dat ze dus minimaal terug moeten voor in ieder geval nieuwe contracten naar een TLV van 10,4477 cent
Als dit de case is is het bijna interessant om tot 1 jan 2027 een peperdure leverancier te nemen om zo een hoger TLV te krijgen (niet voor mij ik zit vast aan een contract). Vooral het dik gedrukte deel is wat vaag.
Niet eens. Salderen is een wettelijke verplichting. Energieleveranciers verwerken dit vervolgens in contractuele voorwaarden met hun klanten. Het feit dat de wettelijke verplichting vervalt betekent niet dat de contractuele verplichting tussen de leverancier en haar klant vervalt. Immers zouden leveranciers, in theorie, ook zonder wettelijke verplichting nog steeds salderen kunnen aanbieden. Nu is het wel zo dat in die zelfde voorwaarden meestal iets staat over dat leveranciers het recht houden om tarieven en kosten te kunnen herzien. Echter, ik ga er in dat geval vanuit dat er kostenloos opgezegd kan worden.de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:23:
[...]
Jawel. Salderen is wettelijk geregeld. Als de wet wijzigt hoeven ze niet te blijven salderen volgens mij.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Ik heb de indruk dat je nu citeert uit een wettekst die is weggestemd in de eerste kamer.computerjunky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:18:
Ik zit uit verveling de nieuwe energie wet door te bladeren en nou vraag ik me toch af of na goedkeuring de nieuwe contracten net veranderd moeten worden.
stukje wet text :
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Dat is onderdeel van Artikel 7.50 samenloop salderen maar aangezien de Afbouw salderingsregeling is verworpen is dat niet van toepassing.computerjunky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:18:
stukje wet text :
Is het niet zo dat het alleen voor de belastingen wettelijk is en dat energieleveranciers er minimaal aan moeten voldoen? (Net zo iets als minimumloon, maar meer betalen mag ook.)de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:23:
[...]
Jawel. Salderen is wettelijk geregeld. Als de wet wijzigt hoeven ze niet te blijven salderen volgens mij.
Of staat in nieuwe wet uitdrukkelijk een verbod op salderen van zomer en winter/ dag en avond.
Als er geen verbod is en het wel in een lopend contract staat, lijkt het mij niet automatisch te vervallen.
(???)
Oh ik zie inmiddels dat anderen gelijksoortig gereageerd hebben.
Maar volgens mij nog geen reaktie of er uitdrukkelijk verbod komt of niet.
[ Voor 10% gewijzigd door sipjohn op 05-06-2024 09:18 ]
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet,sipjohn schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:15:
[...]
Is het niet zo dat het alleen voor de belastingen wettelijk is en dat energieleveranciers er minimaal aan moeten voldoen? (Net zo iets als minimumloon, maar meer betalen mag ook.)
Of staat in nieuwe wet uitdrukkelijk een verbod op salderen van zomer en winter/ dag en avond.
Als er geen verbod is en het wel in een lopend contract staat, lijkt het mij niet automatisch te vervallen.
(???)
Oh ik zie inmiddels dat anderen gelijksoortig gereageerd hebben.
Maar volgens mij nog geen reaktie of er uitdrukkelijk verbod komt of niet.
Als salderen wettelijk word afgeschaft, dan moet de energiemaatschappij over elke aan de consument geleverde kWh belasting afdragen aan de overheid,
Dus afschaffen salderen, betekend afschaffen salderen.
Wat er ook in je contract staat, dit is ongeldig als het tegen een wet ingaat. (zie de voorwaarden van je contract er maar op na.
Afschaffen salderen is een budgetmaatregel van de overheid. die wij zullen moeten betalen, dat gaan de energie bedrijven niet voor ons doen.
In dat geval zou je dan dus alleen nog het kale tarief moeten kunnen salderen, minus de belasting, tot einde lopende contract.Peterhardenberg schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet,
Als salderen wettelijk word afgeschaft, dan moet de energiemaatschappij over elke aan de consument geleverde kWh belasting afdragen aan de overheid,
Wat er ook in je contract staat, dit is ongeldig als het tegen een wet ingaat. (zie de voorwaarden van je contract er maar op na.
Afschaffen salderen is een budgetmaatregel van de overheid. die wij zullen moeten betalen, dat gaan de energie bedrijven niet voor ons doen.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Waar baseer je dat op?Animal_X schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:58:
[...]
In dat geval zou je dan dus alleen nog het kale tarief moeten kunnen salderen, minus de belasting, tot einde lopende contract.
Ik zou verwachten dat je dan de TLV prijs krijgt voor iedere teruggeleverde kWh.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Peterhardenberg op 05-06-2024 11:52 ]
RikHa schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 03:26:
[...]
Ik heb de indruk dat je nu citeert uit een wettekst die is weggestemd in de eerste kamer.
Dit komt uit de text die ik gisteren gedownload heb dus er is gister over gesproken/gestemd.Novax schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:30:
[...]
Dat is onderdeel van Artikel 7.50 samenloop salderen maar aangezien de Afbouw salderingsregeling is verworpen is dat niet van toepassing.
Nou waren er wel tientallen toevoegingen en zaken verwijderd maar dat zijn allemaal losse files en het is echt onmogelijk om dat allemaal te laten rijmen.
Naar mijn weten is dit dus de nieuwe text geweest.
Als iemand een link heeft naar gegarandeerd de juiste text graag. Dit was wat ik kon vinden op de site van de 2de kamer gedateerd 4 juni. 2024.
Volgens mij krijg je op dit moment bij vattenfall variable de beste deal € 0,123 per kwh. Hier zit namelijk (nog?) geen boete op. uitgaande van 4000kwh eigen verbruik en 10.000 kwh terug leveren.
Normaal Tarief ¹: 0,274065
Dal Tarief ¹: 0,269346
BTW-percentage van normaal/dal tarief: 9% of 21%
Normaal TLV ²: 0,123000
Dal TLV ²: n.v.t.
Engergieleverancier:vattenfall
Duur contract: variabel
Afgesloten per: 20-6-2023
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): 10.000kwh
Energie teruglevering (kWh/jaar):6000kwh
Bron van deze informatie (schermafbeelding):
/f/image/WpI256iUCZY7mINZg1Npk97n.png?f=fotoalbum_large)
Alleen als je het in kan laten gaan voor 1 juli vanaf dan is er wel een boete. Bij overstappen duurt het vaak toch wel een maand voor het in gaat en dus is het te laat voor overstappers.xhoy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:55:
Volgens mij krijg je op dit moment bij vattenfall variable de beste deal € 0,123 per kwh. Hier zit namelijk (nog?) geen boete op. uitgaande van 4000kwh eigen verbruik en 10.000 kwh terug leveren.
[Afbeelding]
Je hebt waarschijnlijk de goede laatste versie alleen de passage waarover je spreekt is niet van toepassing als de Energie wet wordt aangenomen. Deze heeft namelijk betrekking op het wetsvoorstel afbouw van de salderingsregeling, maar die is in februari weggestemd. Het originele Artikel 2.29 salderen elektriciteit is dus van toepassing totdat ze een besluit hebben genomen over een nieuw wetsvoorstel voor salderingsregelingcomputerjunky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:26:
[...]
[...]
Dit komt uit de text die ik gisteren gedownload heb dus er is gister over gesproken/gestemd.
Nou waren er wel tientallen toevoegingen en zaken verwijderd maar dat zijn allemaal losse files en het is echt onmogelijk om dat allemaal te laten rijmen.
Naar mijn weten is dit dus de nieuwe text geweest.
Als iemand een link heeft naar gegarandeerd de juiste text graag. Dit was wat ik kon vinden op de site van de 2de kamer gedateerd 4 juni. 2024.
Heb je de voorwaarden bekeken? Dacht net, oh nice, ziet er goed uit de prijs opbouw.xhoy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:55:
[Afbeelding]
Maar schijnt bedriegt. Het staat zo omschreven dat ze werkelijk alles kunnen maken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MXZAoajXfsblNIN7FjprcAFO.png?f=user_large)
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Volgens mij bestaat saldering uit twee onderdelen namelijk:Peterhardenberg schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet,
1. vrijstelling energiebelasting voor zover saldeerbaar
2. prijs maatregel dat energieleveranciers voor de saldeerbare zonne energie de dure avond- en winterprijs moeten geven.
Voor wat betreft de energiebelasting ben ik het met je eens die kan dan niet meer verrekend worden.
Maar de prijsmaatregel is mij niet duidelijk, waarbij ik wel eerlijk moet zeggen dat ik mij niet wetvoorstellen gedoken heb. Vandaar mijn vraag of na afschaffen verplichte saldering of er ook een verbod op salderen met avond/winter verbruik komt.
Als er geen verbod op prijssaldering komt en het wel in contract staat, zou ik denken dat leverancier niet zomaar kan stoppen. Al snap ik ook wel dat ze het niet meer in toekomstige contracten zullen opnemen.
Dit stond ook in de "oude" contracten. Had vorig jaar september een contract afgesloten en in oktober kreeg ik bericht dat ze van 12c naar 7c gingen...Robindd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:48:
[...]
Heb je de voorwaarden bekeken? Dacht net, oh nice, ziet er goed uit de prijs opbouw.
Maar schijnt bedriegt. Het staat zo omschreven dat ze werkelijk alles kunnen maken.
[Afbeelding]
Dus wat je zegt is helemaal waar, maar welke andere optie heb je op dit moment? Dan lijkt dit (met alle flexibiliteit die variabel geeft) sowieso niet zo'n heel slechte optie.
Maar met 10.000 teruglevering ga je bij Vattenfall € 1067 per jaar betalen. Dan gaat er € 0.1778 van die TLV van € 0,123 af, heb je een TLV van € -0.0548xhoy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:21:
Dit stond ook in de "oude" contracten. Had vorig jaar september een contract afgesloten en in oktober kreeg ik bericht dat ze van 12c naar 7c gingen...
Dus wat je zegt is helemaal waar, maar welke andere optie heb je op dit moment? Dan lijkt dit (met alle flexibiliteit die variabel geeft) sowieso niet zo'n heel slechte optie.
Ronduit irritant dat ze niet even een up to date versie releasen met alleen dat wat relevant is. Het is door alle toevoegingen en en te verwijderen secties echt godsonmogelijk om er nog wat van te maken. Om het over de manier van uitwerken nog maar niet te hebben. Veel is omslachtig en verwijst naar andere secties waardoor je je een ongans scrollen moet wat het geheel compleet onoverzichtelijk maakt.Novax schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:10:
[...]
Je hebt waarschijnlijk de goede laatste versie alleen de passage waarover je spreekt is niet van toepassing als de Energie wet wordt aangenomen. Deze heeft namelijk betrekking op het wetsvoorstel afbouw van de salderingsregeling, maar die is in februari weggestemd. Het originele Artikel 2.29 salderen elektriciteit is dus van toepassing totdat ze een besluit hebben genomen over een nieuw wetsvoorstel voor salderingsregeling
Ik vraag me soms af of ze gewoon niet beter weten of dat het bewust zo gedaan word zodat er tal van loopholes in verwerkt kunnen worden en bewust onduidelijkheid verschaft word.
Die wet over duidelijke taal lijkt iig niet van toepassing op politieke stukken zelf. 1 onderwerp (energie wet) heeft meer als 40 verschillende documenten toevoegingen en een deel daarvan is nu irrelevant maar nog wel beschikbaar enz enz.
Maar goed we gaan dus wel zien wat ze met de TLV gaan doen. ik vind 5 cent met salderen acceptabel (dan mag het van mij nul zijn) maar zonder salderen vind ik dat echt onacceptabel.
Betreffende vattenfall:
Vanaf 1 juli betalen klanten van Vattenfall met een variabel contract en zonnepanelen een vergoeding voor het terugleveren van elektriciteit, ook wel vaste terugleverkosten genoemd. Dat geldt ook voor klanten met een nieuw vast contract met start levering vanaf 1 juli.
Bron : https://group.vattenfall....rt-vaste-terugleverkosten
De boete is dus alleen als je contract na 1 juni in gaat of wanneer je variabel hebt.
[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 05-06-2024 15:20 ]
Eind mei piepte ik al dat het VF feestje nu ook voorbij is, zie hier:
Zojuist krijg ik een eerste voorschot factuur, met prognose van de kosten van juli-2024, waar ik uitkom op een TLV van 6,7ct per kWh ex btw... Bij Zonneplan
Dynamisch dus..
Hoewel ik jarenlang mijn bedenkingen hierbij had met een overschot van 6000kwh, durf ik met de huidige lage TLV's de gok wel te wagen.
Ziet iemand nog 'red flags'?
En ik wilde nog een poging wagen bij Eneco met 'afzien' van de terugleverboete en lekker de 14 cent incasseren, maar heb toch totaal wat anders gedaan.Chewmonkey schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:55:
TLV van €0,168 naar €0,03 per KWh per 1 juli 2024.
Zojuist krijg ik een eerste voorschot factuur, met prognose van de kosten van juli-2024, waar ik uitkom op een TLV van 6,7ct per kWh ex btw... Bij Zonneplan

Dynamisch dus..
Hoewel ik jarenlang mijn bedenkingen hierbij had met een overschot van 6000kwh, durf ik met de huidige lage TLV's de gok wel te wagen.
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Ik heb nu een modelcontract bij VF als ik voor juli overstap naar een vast jaar contract geld het dan ook dat er geen terugleverkosten zijn? Of is het alleen voor variabel. Twijvel of ik mijn modelcontract moet houden.
[ Voor 23% gewijzigd door Remco Tr op 08-06-2024 13:22 ]
Je zit in het verkeerde topic. Hier gaat het over de terugleververgoeding, niet de kosten.Remco Tr schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:21:
Ik heb nu een modelcontract bij VF als ik voor juli overstap naar een vast jaar contract geld het dan ook dat er geen terugleverkosten zijn? Of is het alleen voor variabel. Twijvel of ik mijn modelcontract moet houden.
Dynamisch, dat lijkt nu inderdaad de beste optie (als ik de voorspellingen van de aanbieders zelf kan geloven natuurlijk).Chewmonkey schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:27:
Zojuist krijg ik een eerste voorschot factuur, met prognose van de kosten van juli-2024, waar ik uitkom op een TLV van 6,7ct per kWh ex btw... Bij Zonneplan![]()
Dynamisch dus..
Ik heb zonet ook voor het eerst dit jaar (contract bij Engie liep af, had ik dus eerder moeten doen) opnieuw naar de vergelijking gekeken. Dat is even slikken. Ik heb zelf een overschot van ongeveer 8000 kWh.
Als ik dat bij bijvoorbeeld Tibber invul geeft hij een voorspelling van een jaargemiddelde TLV van 10,09 cent/kWh waarbij er geen teruglever kosten gerekend worden.
Heeft iemand ervaring met de juistheid van de voorspelling ban Tibber?
Is dat de TLV na salderen of ook 'tijdens' salderen?mail.internet schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:24:
Ik heb zelf een overschot van ongeveer 8000 kWh.
Als ik dat bij bijvoorbeeld Tibber invul geeft hij een voorspelling van een jaargemiddelde TLV van 10,09 cent/kWh waarbij er geen teruglever kosten gerekend worden.
Hier ook naar gekeken? Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Je moet kostprijs kWh scheiden van belasting over een KWh.Truus01 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:31:
[...]
Is dat de TLV na salderen of ook 'tijdens' salderen?
Hier ook naar gekeken? Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
De saldering van belasting is periodiek anders dan die van de werkelijke kWh prijs.
@mail.internet Als je hun eigen website invult, lijkt je toch iets anders te krijgen. Ben nog niet uit waar mijn verschil zit. Maar ben er ook al naar aan het kijken.
Ik heb de optie om bij negatieve prijzen, de levering te verminderen (NOM of bij <-15ct uit). Maar hoeveel verlies je dan welke je niet kan salderen. Heb nog wel 2000kWh overschot, die ik niet hoef op te brengen om volledig te kunnen salderen.
Ik zie hier veel mensen met goede kennis van zaken. Hopelijk kan iemand mij informeren wat voor mij wijsheid is.
Mijn situatie:
-In mijn woning zit nog een analoge 'domme' meter.
- Ik heb 14 zonnepanelen en wek+- 4200kwh per jaar op deze manier op.
- mijn elektraverbuik is +- 2700 pj
Mijn gasverbruik is +- 1400 pj
Welk contract is voor mij het meest rendabel in combinatie me deze domme meter?
Mij lijkt zelf het verstandige om een leverancier te kiezen met de laagste energieprijzen? Want terugleveren is van mij niet van toepassing, omdat ik geen slimme meter heb, of zie ik dit verkeerd?
Mijn situatie:
Mij lijkt zelf het verstandige om een leverancier te kiezen met de laagste energieprijzen? Want terugleveren is van mij niet van toepassing, omdat ik geen slimme meter heb, of zie ik dit verkeerd?
[ Voor 19% gewijzigd door koenvd90 op 10-06-2024 07:47 ]
Wat heb je zelf al uitgezocht/gevonden?koenvd90 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:43:
Ik zie hier veel mensen met goede kennis van zaken. Hopelijk kan iemand mij informeren wat voor mij wijsheid is.
Mijn situatie:
Ik heb driejaar contract van coolblue op het oog via de consumentenbond. Lage tarieven trekt me hier aan
:strip_exif()/f/image/xaP9InSqYVLT6gJCkM9Ay0Kr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door koenvd90 op 10-06-2024 09:09 ]
Met 4200kwh opwek en 2700 verbruik zou je toch alles moeten salderen? Dan maakt het stroomtarief niets en wil je de laagste vaste kosten. (die zijn bij CB veel te hoog voor stroom). Dit kan overigens beter in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topickoenvd90 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:43:
Mijn situatie:
Je levert netto 1500kWh terug dus je meter gaat dan 1500 terug, dus ja je levert terug.koenvd90 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:43:
Mijn situatie:
Dit is hetzelfde als beleggen. Of de gasprijs, of de benzineprijs.mail.internet schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:24:
[...]
Als er shit aan de knikker is zoals een oorlog ofzo, iets nieuws komend jaar, gaan die prijzen loco.
Dat hebben we afgelopen 5j wel gemerkt toch? Sidenote is dat je morgen (of volgende maand) weer bij dynamisch weg kan als je dat zou willen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
met het laatste te beginnen, je bedoeld waarschijnlijk een oude draaischijf meter.koenvd90 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:43:
Mijn situatie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZppMKzG5Gh4KigOOe4zRfjWy.jpg?f=user_large)
met deze meter kunnen ze geen exacte waarde aan je terugleveren zien, verbruik je minder dan wat je verbruikt (in jou geval dus) zul je zien dat het telwerk terug aan het tellen is en de schijf bij terugleveren ook de andere kant op draait. Het is sterk afhankelijk hoe een energieboer hiermee omgaat, zeker m.b.t. de terugleverkosten. is at voor hun vrij lastig. Dus goed in de voorwaarden kijken wat daat staat.
Hier klopt m.i. iets niet. Wat gebeurt er met jouw opwek?koenvd90 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:43:
Mijn situatie:
Je hebt een 'domme analoge meter'. Is dat een draaischijfmeter met 1 of 2 telwerken?
Hoe weet je dan het verbruik van 2700Kwh vast te stellen?
1. Met een terugdraaiende meter weet je niet hoeveel je teruglevert en wat je afneemt. Je weet alleen wat je onder de streep overhoudt, en als dat +2700Kwh is (neem ik aan), dan zou ik als ik jou was eens goed checken of dat klopt. Je zou dan een CONSUMPTIE hebben van bijna 7000Kwh (4200Kwh van de panelen en 2700kwh van het net). Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Kan jouw meter überhaupt terugdraaien?!
(Als met jouw draaischijfmeter blijkt dat jouw meterstanden 2700kwh hoger is dan het jaar ervoor, dan heb je geen terugleververgoeding)
2. Je hebt een 'domme digitale meter' (een meter met meerdere telewerken, maar niet communiceren met de energieleverancier) en je noemt nu alleen je verbruik.
Wat lever je terug? Niet alles wat je opwekt met je zonnepanelen lever je terug namelijk. Een deel gaat bv ook in je wasmachine, koelkast etc. En als je een CONSUMPTIE hebt van 3200Kwh, dan blijft er van die 4200Kwh nog maar 1000Kwh over dat je teruglevert.
(meterstand 1 en 2 geven samen +2700kwh aan en meterstand t1 en t2 geven samen -1000Kwh aan. Je neemt meer af dan je teruglevert en krijgt geen terugleververgoeding)
Noot: ik weet niet zeker of een digitale domme meter een t1 en t2 meterstand heeft trouwens.
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Hier een 3 jaar Greenchooce contact afgesloten, een week later gebeld over de FNV aanbieding, vaste kosten verlaagd van 10,26 naar 6,67 per maand en "FNV korting € 200" (100 euro in jaarbedrag). Looptijd bleef 3 jaar.
De FNV aanbieding online ging niet verder dan 1 jaar als je zonnepanelen hebt.
Het contract heet "FNV 3 jaar + €200 Korting".
Dit bleef gelijk:
€ 0,31656 normaal kWh
€ 0,32866 dal kWh
€ 0,05 teruglevergoeding
De laatste keer dat er in FNV mailings gesproken werd over Greenchoice jaarcontacten was mei 2023. Ik denk dat het veel FNV leden ontgaat dat dit alternatief er nog is. Het is wegens de hoge kWh kosten gunstig bij netto teruglevering, totdat salderen zou worden afgeschaft in 2027, in hetzelfde jaar als het contract afloopt.
Overheidsheffingen en netbeheerkosten kunnen jaarlijks wijzigen.
De FNV aanbieding online ging niet verder dan 1 jaar als je zonnepanelen hebt.
Het contract heet "FNV 3 jaar + €200 Korting".
Dit bleef gelijk:
€ 0,31656 normaal kWh
€ 0,32866 dal kWh
€ 0,05 teruglevergoeding
De laatste keer dat er in FNV mailings gesproken werd over Greenchoice jaarcontacten was mei 2023. Ik denk dat het veel FNV leden ontgaat dat dit alternatief er nog is. Het is wegens de hoge kWh kosten gunstig bij netto teruglevering, totdat salderen zou worden afgeschaft in 2027, in hetzelfde jaar als het contract afloopt.
Overheidsheffingen en netbeheerkosten kunnen jaarlijks wijzigen.
Is de Greenchoice actie van 3 jaar vast ook mogelijk met zonnepanelen en terugleveren? Bij het invullen van het geschatte verbruik met de bijbehorende getallen voor terugleveren krijg ik de melding 'Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.'
Het afsluiten van het Greenchoice contract zonder het verbruik van terugleveren in te vullen lijkt me riskant, aangezien er in de voorwaarden genoemd staat dat Greenchoice de contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding mag veranderen.
Iemand meer informatie of dit 3 jarig greenchoice contract mogelijk is met zonnepanelen?
Het afsluiten van het Greenchoice contract zonder het verbruik van terugleveren in te vullen lijkt me riskant, aangezien er in de voorwaarden genoemd staat dat Greenchoice de contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding mag veranderen.
Iemand meer informatie of dit 3 jarig greenchoice contract mogelijk is met zonnepanelen?
@KJH Ik had eerst een gewoon Greenchoice contract voor 3 jaar. Dat is per telefoon omgezet naar FNV 3 jaar. Op de Greenchoice site kun je als je zonnepanelen hebt alleen voor 1 jaar afsluiten voor het FNV contract.
Formulieren op de Greenchoice site: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Wat betreft het wijzigen van tarieven: dat geldt bij de voorwaarden "Nederlandse windstroom 3 jaar" na afloop van de contractperiode. Het contract wordt dan variabel. Een vast contract betekent dat er afspraken zijn over o.a. het kWh tarief.
Formulieren op de Greenchoice site: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Wat betreft het wijzigen van tarieven: dat geldt bij de voorwaarden "Nederlandse windstroom 3 jaar" na afloop van de contractperiode. Het contract wordt dan variabel. Een vast contract betekent dat er afspraken zijn over o.a. het kWh tarief.
[ Voor 35% gewijzigd door mrmrmr op 11-06-2024 18:23 ]
Ja, zie Novax in "De zonnepanelen-boete"KJH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:56:
Heb hem ook afgesloten bij CB voor 3 jaar. 7 cent goedkoper dan huidig (dat in december dit jaar afloopt) en naar verhouding lage terugleverkosten (20 pm tegenover 36-40 bij ALLE anderen of hoger). Dat voor 3 jaar is volgens mij best te wagen.koenvd90 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:09:
[...]
Ik heb driejaar contract van coolblue op het oog via de consumentenbond. Lage tarieven trekt me hier aan
[Afbeelding]
Wow deze post tikt echt alle boxen van de bingo.KJH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:56:
Is de Greenchoice actie van 3 jaar vast ook mogelijk met zonnepanelen en terugleveren? Bij het invullen van het geschatte verbruik met de bijbehorende getallen voor terugleveren krijg ik de melding 'Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.'
Niets gelezen, niets gezocht, en vragen stellen die al 40x beantwoord zijn.
Je gebruikt waarschijnlijk de verkeerde link, dus even teruglezen, kan kom je vanzelf bij de juiste link plus de juiste aanvullende informatie.KJH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:56:
Zelf ook een beetje moeite doen wordt hier wel gewaardeerd, succes
Ik zit zelf bij Tibber sinds 1-1-2024, en ik heb (tot nu toe) een gewogen gemiddelde TLV weten te realiseren van ruim minder dan die 10,09 ct/kWh, en dat is dan nog met het actief aansturen van mijn omvormer wanneer de ( spotprijs + inkoopvergoeding) < 0 is, om die TLV te optimaliseren.mail.internet schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:24:
[...]
Dynamisch, dat lijkt nu inderdaad de beste optie (als ik de voorspellingen van de aanbieders zelf kan geloven natuurlijk).
Ik heb zonet ook voor het eerst dit jaar (contract bij Engie liep af, had ik dus eerder moeten doen) opnieuw naar de vergelijking gekeken. Dat is even slikken. Ik heb zelf een overschot van ongeveer 8000 kWh.
Als je dat niet kunt, zal je netto TLV (iets) lager uitvallen. Wel is het zo dat Tibber de BTW op de TLV ook uitkeert, en die mag je houden. Dus dat moet ik nog wel meerekenen
Mijn cijfers voor dit jaar, per maand, excl. BTW die ik nog wel mag houden:
Jan: €0.0973
Feb: €0.0828
Mrt: €0.0642
Apr: €0.0650
Mei: €0.0643
Ik heb een sheet voor het hele jaar 2024, met wat aannames voor de rest van het jaar, en daarmee kom ik ongeveer op een totale TLV uit over het hele jaar van €0.0666 (zonder BTW). En met BTW wordt dat dan naar verwachting ongeveer €0.08 ct/kWh incl. BTW over een heel jaar.
Geen 10 ct/kWh zoals Tibber aangeeft, maar ook geen 5 of 6 ct/ kWh zoals je bij veel andere aanbieders nu krijgt, die ook nog eens extra kosten rekenen voor PV bezitters.
Al met al denk ik dat een dynamisch contract voor PV bezitters niet per definitie een slechte keuze is inmiddels
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy
En hoeveel kWh ben je misgelopen door het uitschakelen van je omvormer? Alleen als je daarvoor corrigeert kun je een eerlijke afweging maken.Gameboy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:44:
[...]
Ik zit zelf bij Tibber sinds 1-1-2024, en ik heb (tot nu toe) een gewogen gemiddelde TLV weten te realiseren van ruim minder dan die 10,09 ct/kWh, en dat is dan nog met het actief aansturen van mijn omvormer wanneer de ( spotprijs + inkoopvergoeding) < 0 is, om die TLV te optimaliseren.
Als je dat niet kunt, zal je netto TLV (iets) lager uitvallen. Wel is het zo dat Tibber de BTW op de TLV ook uitkeert, en die mag je houden. Dus dat moet ik nog wel meerekenen
Mijn cijfers voor dit jaar, per maand, excl. BTW die ik nog wel mag houden:
Jan: €0.0973
Feb: €0.0828
Mrt: €0.0642
Apr: €0.0650
Mei: €0.0643
Ik heb een sheet voor het hele jaar 2024, met wat aannames voor de rest van het jaar, en daarmee kom ik ongeveer op een totale TLV uit over het hele jaar van €0.0666 (zonder BTW). En met BTW wordt dat dan naar verwachting ongeveer €0.08 ct/kWh incl. BTW over een heel jaar.
Geen 10 ct/kWh zoals Tibber aangeeft, maar ook geen 5 of 6 ct/ kWh zoals je bij veel andere aanbieders nu krijgt, die ook nog eens extra kosten rekenen voor PV bezitters.
Al met al denk ik dat een dynamisch contract voor PV bezitters niet per definitie een slechte keuze is inmiddels
Het probleem is dus dat mensen die zich focussen op TVT van PV gaan rekenen en waarschijnlijk gaan overstappen naar de leveranciers met de hoogste TLV. Vattenval krijgt dus veel overstappers en moet dan maatregelen gaan nemen want veel PV in de portefeuille zorgt voor veel onbalans en dat moet vattenval dan weer afkopen op de onbalansmarkt. Dit is een heilloze weg.xhoy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:55:
[Afbeelding]
Dus we moeten dit topic sluiten en onze kWh-en bijna gratis afgeven aan de energieleverancier? Zonder prijs kritische consument is er helemaal geen marktwerking.Vaevictis_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:16:
[...]
Het probleem is dus dat mensen die zich focussen op TVT van PV gaan rekenen en waarschijnlijk gaan overstappen naar de leveranciers met de hoogste TLV. Vattenval krijgt dus veel overstappers en moet dan maatregelen gaan nemen want veel PV in de portefeuille zorgt voor veel onbalans en dat moet vattenval dan weer afkopen op de onbalansmarkt. Dit is een heilloze weg.
[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-06-2024 07:26 ]
Nee maar alleen focussen op hoogste opbrengsten is een doodlopende weg. Je zou met een kleine batterij installatie al heel veel kunnen oplossen om meer zelf-consumptie te bevorderen. Als je dynamisch contract hebt kun je gratis stroom weggeven (bij negatieve prijzen) b.v. e-auto te laden van de buren. Of PV uitzetten.HandyLumberjack schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:22:
[...]
Dus we moeten dit topic sluiten en onze kWh-en bijna gratis afgeven aan de energieleverancier?
Dat valt nog enigszins mee, dit jaar tot nu toe grofweg 150 kWh gemist. Maar dat is prima, want die hadden me anders geld gekost, in plaats van geld opgeleverd. Bovendien is op die momenten het net volledig vol, en moeten we als collectief (Nederland als geheel) de stroom ook tegen negatieve prijzen dumpen in het buitenland.HandyLumberjack schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:07:
[...]
En hoeveel kWh ben je misgelopen door het uitschakelen van je omvormer? Alleen als je daarvoor corrigeert kun je een eerlijke afweging maken.
Dat kost dus niet alleen mij zelf, maar ook ons allemaal, geld. En dat vind ik zonde.
Kortom: om voor mijzelf de beste opbrengst (qua geld) te realiseren, is het wel degelijk zinvol om de panelen te knijpen of uit te zetten bij negatieve stroomprijzen.
Die 150 kWh gemiste export had me bij een vaste of variabele leverancier maar een paar euro opgeleverd. Ik heb mijn eigen import/export in een sheet gestopt, en daarmee krijg ik mijn Tibber facturen tot op een paar cent gereproduceerd. Ik heb er dus vertrouwen in dat de rekenmethode werkt en klopt.
Diezelfde cijfers vergeleken met een vast contract bij Essent (toen zij als een van de weinigen nog niet aan terugleverkosten deden!) levert de situatie op dat ik met TIbber op jaarbasis toch meer geld verdien dan met een Essent. Als je dan nog eens extra terugleverkosten moet betalen, dan is de use-case voor mij helemaal duidelijk. Ik blijf voorlopig bij dynamisch
Voor deze tijd van het jaar geloof ik je rekenmethode wel.Gameboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:38:
[...]
Dat valt nog enigszins mee, dit jaar tot nu toe grofweg 150 kWh gemist. Maar dat is prima, want die hadden me anders geld gekost, in plaats van geld opgeleverd. Bovendien is op die momenten het net volledig vol, en moeten we als collectief (Nederland als geheel) de stroom ook tegen negatieve prijzen dumpen in het buitenland.
Dat kost dus niet alleen mij zelf, maar ook ons allemaal, geld. En dat vind ik zonde.
Kortom: om voor mijzelf de beste opbrengst (qua geld) te realiseren, is het wel degelijk zinvol om de panelen te knijpen of uit te zetten bij negatieve stroomprijzen.
Die 150 kWh gemiste export had me bij een vaste of variabele leverancier maar een paar euro opgeleverd. Ik heb mijn eigen import/export in een sheet gestopt, en daarmee krijg ik mijn Tibber facturen tot op een paar cent gereproduceerd. Ik heb er dus vertrouwen in dat de rekenmethode werkt en klopt.
Diezelfde cijfers vergeleken met een vast contract bij Essent (toen zij als een van de weinigen nog niet aan terugleverkosten deden!) levert de situatie op dat ik met TIbber op jaarbasis toch meer geld verdien dan met een Essent. Als je dan nog eens extra terugleverkosten moet betalen, dan is de use-case voor mij helemaal duidelijk. Ik blijf voorlopig bij dynamisch
Echter Tibber saldeert per maand.
Hetgeen betekend dat zodra je in de mindere maanden stroom moet gaan inkopen omdat je per saldo minder opwekt om te salderen... Dan gaat het geld kosten.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ehm, nee. Saldering is per jaar- of eindfactuur, niet met andere periodes. Saldering is een administratieve rekenkunst die achteraf op de jaar- of eindfactuur berekend en vermeld wordt. Ook bij Tibber, zie:paulv1973 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:31:
[...]
Voor deze tijd van het jaar geloof ik je rekenmethode wel.
Echter Tibber saldeert per maand.
Hetgeen betekend dat zodra je in de mindere maanden stroom moet gaan inkopen omdat je per saldo minder opwekt om te salderen... Dan gaat het geld kosten.
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Tibber rekent simpelweg voor alle export het volledige tarief (spotprijs + inkoopvergoeding + alle belastingen incl. btw). Je krijgt dus in de zomermaanden flink wat geld terug op je factuur en op je rekening.
Op de jaar- of eindfactuur wordt pas berekend hoeveel van die uitgekeerde belastingen er niet gesaldeerd mocht worden, en dat moet je dan terugbetalen aan Tibber.
Wel een extra noot hierbij: bij Tibber mag je blijkbaar de BTW over de (spotprijs + inkoopvergoeding) van je export wel houden, wat extra gunstig is
Er is niet zoiets als maandelijkse saldering, dat is altijd per jaar- of eindfactuur...
[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 12-06-2024 09:44 ]
Gelukkig heeft Novax engelengeduld...de Peer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:44:
[...]
Wow deze post tikt echt alle boxen van de bingo.
Niets gelezen, niets gezocht, en vragen stellen die al 40x beantwoord zijn.
juist, en als je dan ook nog bedenkt dat er genoeg bedrijven graag meer energie willen gebruiken, dus juist die goedkope energie graag willen gebruiken maar door de kortzichtigheid van onze overheid dit niet kunnen omdat de overheid (= dus ook de netbeheerders verzuimd hebben tijdig hun netwerk uit te breiden, met name de gemeenten en provincies zijn daar mede debt aan omdat zij de netbeheerders vooral als melkkoe hebben gezien en de landelijke overheid de netbeheerders zelf in een dwangbuis hebben gestopt.Gameboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:38:
[...]
Dat valt nog enigszins mee, dit jaar tot nu toe grofweg 150 kWh gemist. Maar dat is prima, want die hadden me anders geld gekost, in plaats van geld opgeleverd. Bovendien is op die momenten het net volledig vol, en moeten we als collectief (Nederland als geheel) de stroom ook tegen negatieve prijzen dumpen in het buitenland.
dus deze elende is voornamelijk door de overheid zelf gemaakt. reden, de onmacht van de politiek om verder dan 4 jaar te kijken.
Het volledige lage zomerse zonnigedag-tarief ja. Maar in december betaal je hoge donkere wintersedag-tarief.Gameboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:41:
[...]
Ehm, nee. Saldering is per jaar- of eindfactuur, niet met andere periodes. Saldering is een administratieve rekenkunst die achteraf op de jaar- of eindfactuur berekend en vermeld wordt. Ook bij Tibber, zie:
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Tibber rekent simpelweg voor alle export het volledige tarief (spotprijs + inkoopvergoeding + alle belastingen incl. btw). Je krijgt dus in de zomermaanden flink wat geld terug op je factuur en op je rekening.
Volgens mij vind voor belastingberekening wel jaarsaldering plaats, maar voor tariefberekening uursaldering.
Ja voor belastingen per jaar. Er worden geen (zomer) kWh tegen (winter) kWh weggestreept zoals bij "normale" vaste contracten.Gameboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:41:
Ehm, nee. Saldering is per jaar- of eindfactuur, niet met andere periodes. Saldering is een administratieve rekenkunst die achteraf op de jaar- of eindfactuur berekend en vermeld wordt. Ook bij Tibber, zie:
De belasting is ook gewoon een tarief per kWhsipjohn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:12:
[...]
Het volledige lage zomerse zonnigedag-tarief ja. Maar in december betaal je hoge donkere wintersedag-tarief.
Volgens mij vind voor belastingberekening wel jaarsaldering plaats, maar voor tariefberekening uursaldering.
Maar je hebt wel gelijk, mijn gerealiseerde gewogen gemiddelde (spotprijs + inkoopvergoeding) voor mijn export wijkt wel iets (naar beneden) af ten opzichte van mijn gerealiseerde gewogen gemiddelde (spotprijs + inkoopvergoeding) voor mijn import, vooral in de zomer.
Hieronder een staat van mijn eigen gerealiseerde import- en exporttarieven per maand, in euro's (per kWh), excl. BTW:
Maand | Import | Export |
---|---|---|
Jan | €0.1000 | €0.0973 |
Feb | €0.0823 | €0.0828 |
Mrt | €0.0902 | €0.0642 |
Apr | €0.0876 | €0.0650 |
Mei | €0.0988 | €0.0643 |
Je ziet dat in de winter vooral de exporttarieven hoger zijn. In Feb '24 was mijn gemiddelde exporttarief zelfs hoger dan mijn gemiddelde import.
In de zomer-, of eigenlijk zonrijke, maanden ligt het gemiddelde exporttarief duidelijk lager, maar het gemiddelde importtarief varieert een heel stuk minder.
Je mist hiermee wel een stukje saldering puur op tarieven (verschil in spotprijs), maar dan nog steeds ben ik goedkoper uit dan met een vast/variabel contract voor zover ik heb berekend...
Edit: beter lezen, al beantwoord
[ Voor 98% gewijzigd door Afas op 12-06-2024 19:09 ]
Volgens mij zag ik je vraag nog voordat je deze ge-edit hebtAfas schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:05:
Edit: beter lezen, al beantwoord
Het aantal uren met negatieve prijzen loopt wel hard op, ook al hebben we nu niet een hele goede zon-zomer. Dat zal alleen maar meer worden verwacht ik, totdat we collectief (per straat, wijk, dorp/stad, gemeente, provincie, land) voldoende opslagcapaciteit hebben. Maar dat zal wel lang duren ben ik bang.
Houd in ieder geval rekening met een niet geheel triviale hoeveelheid uren dat je negatieve prijzen hebt.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2