Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
henkjobse schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:35:
De GC 3 jr link lijkt nu ook dood (404) te zijn, dus denk dat ze deze optie nu ook uitgeschakeld hebben.
Ik weet niet welke link je precies gebruikt hebt maar hier doet hij het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

henkjobse schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:35:
De GC 3 jr link lijkt nu ook dood (404) te zijn, dus denk dat ze deze optie nu ook uitgeschakeld hebben.
Nee hoor. Dat is nu al zo vaak geroepen hier, en bleek altijd onjuist te zijn

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33
de Peer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:24:
[...]

Nee hoor. Dat is nu al zo vaak geroepen hier, en bleek altijd onjuist te zijn
Ik krijg, zodra je teruglevering invult deze melding:
Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.
Vul je 0 teruglevering in dan werkt het wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Krus schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Ik krijg, zodra je teruglevering invult deze melding:

[...]

Vul je 0 teruglevering in dan werkt het wel.
Ja dat kregen de vorige 200 tweakers ook. Lees het topic even

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-04 08:56
https://www.telegraaf.nl/...ring-zonnepanelenbezitter

Een ingreep door de 2de Kamer viel natuurlijk te verwachten. Ik ben wel benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor bestaande contracten.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

civspeler schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:26:
Een ingreep door de 2de Kamer viel natuurlijk te verwachten. Ik ben wel benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor bestaande contracten.
Ik denk dat het wel even gaat duren voordat zoiets in gaat. Als de energiebedrijven hun huidige koers van maximaal 1 jaar vast bij zonnepanelen voortzetten dan hebben ze tijd genoeg om de tarieven verder aan te passen voordat zo'n verbod door de eerste kamer is.

Het is nu nog maar een losse flodder uit de tweede kamer. Geen duidelijk plan voor hoe ze terugleveren, minimale vergoeding en einde van saldering willen samen brengen tot iets wat lange termijn werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:57
Teruglever boete wordt verboden..... wat een politieke kul is dat zeg.
De energieleveranciers hebben een probleem, namelijk het kost ze geld (ze kunnen die stroom niet verkopen voor het tarief wat jij krijgt op dat moment).
Lever een oplossing aan aan de energieleveranciers, geef ze subsidies om batterij parken aan te leggen bijvoorbeeld. Kijk maar eens naar Californie die de volledige piek van zonnestroom op een dag kan opslaan en die avond weer lozen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xhoy
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-05 16:40
Delta rekent nu ook een terug leverboete.
lever zo'n kleine 6000kwh terug. Daar zou ik nu 867,10 voor moeten betalen.

Zie tabel: https://www.deltaenergie....ergie-per-22-mei-2024.pdf
Dat betekend dat dit ook geen oplossing meer is.

Gelukig vorige week nog een contract afgesloten (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
xhoy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:59:

Staffels zijn stom maar die van Delta zijn wel een stuk preciezer dan van de anderen, maar ja waarom dan niet zoals Eneco het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:17
De vraag is natuurlijk, hoe lang gaat het duren voordat de terugleverboete verboden wordt, en of dat dan ook voor lopende contracten geldt.

Dan wordt het mogelijk interessant om nu bijvoorbeeld Vattenfall af te sluiten tegen 12,3 ct TLV en ca. 10 ct terugleverboete. De laatste komt dan mogelijk te vervallen en dan hou je de 12,3ct TLV over (die mogen ze niet opeens aanpassen bij vaste contracten).

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:03:
De vraag is natuurlijk, hoe lang gaat het duren voordat de terugleverboete verboden wordt, en of dat dan ook voor lopende contracten geldt.

Dan wordt het mogelijk interessant om nu bijvoorbeeld Vattenfall af te sluiten tegen 12,3 ct TLV en ca. 10 ct terugleverboete. De laatste komt dan mogelijk te vervallen en dan hou je de 12,3ct TLV over (die mogen ze niet opeens aanpassen bij vaste contracten).
Dan moeten de voorwaarden worden gewijzigd en dan mag je opzeggen en een nieuw contract uit gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Novax schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Dan moeten de voorwaarden worden gewijzigd en dan mag je opzeggen en een nieuw contract uit gaan zoeken.
Maar ze mogen voorwaarden zoals TLV niet eenzijdig aanpassen, dus je hoeft niet op te zeggen, en je blijft zitten met hoge TLV.

Maar de politiek kennende zal het vast nog jaren duren voordat die regel van kracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:14:
[...]

Maar ze mogen voorwaarden zoals TLV niet eenzijdig aanpassen, dus je hoeft niet op te zeggen, en je blijft zitten met hoge TLV.

Maar de politiek kennende zal het vast nog jaren duren voordat die regel van kracht wordt.
Er staat in het voorstel van de EnergieWet veel artikelen over overgangsrecht voor allerlei situaties die te maken hebben met de overgang van de oude wet naar de nieuwe wet (Afdeling 7.2 overgangsrecht). De strekking is volgens mij dat oude voorwaarden afgesloten onder de oude (huidige) wet in stand blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 23-05-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:35
Kodess schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:16:
Teruglever boete wordt verboden..... wat een politieke kul is dat zeg.
De energieleveranciers hebben een probleem, namelijk het kost ze geld (ze kunnen die stroom niet verkopen voor het tarief wat jij krijgt op dat moment).
Lever een oplossing aan aan de energieleveranciers, geef ze subsidies om batterij parken aan te leggen bijvoorbeeld. Kijk maar eens naar Californie die de volledige piek van zonnestroom op een dag kan opslaan en die avond weer lozen.
In een ander topic ook al aangegeven. Het lijkt alsof dit nu gezegd wordt om goed te praten dat deze partijen toch plots voor het afschaffen van salderen zijn, terwijl dat eerst niet was.
Wellicht ook dat dat uiteindelijk samen gaat vallen. Het afschaffen van salderen en het afschaffen van de boetes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:21

JWT

Truus01 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:43:
[...]

In een ander topic ook al aangegeven. Het lijkt alsof dit nu gezegd wordt om goed te praten dat deze partijen toch plots voor het afschaffen van salderen zijn, terwijl dat eerst niet was.
Wellicht ook dat dat uiteindelijk samen gaat vallen. Het afschaffen van salderen en het afschaffen van de boetes.
Daar lijkt het wel op:
https://www.nu.nl/klimaat...afschaffing-salderen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 07:18
xhoy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:59:

Ik snap dat schema niet helemaal, hoe kom je dan aan €867,10 voor 6000kwh?
Je zou dan toch op schaal 32 = €520,30 moeten zitten, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Wat een poppenkast allemaal zeg. Je zou toch een beetje een visie en minstens 10 jarenplan op zo'n onderwerp verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Rick43 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:51:
Wat een poppenkast allemaal zeg. Je zou toch een beetje een visie en minstens 10 jarenplan op zo'n onderwerp verwachten.
Saldering weg in 2027, en een verbod op terugleverkosten.
Lijkt mij vrij duidelijk....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

.Erik. schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Saldering weg in 2027, en een verbod op terugleverkosten.
Lijkt mij vrij duidelijk....
Van beide is geen sprake op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:21

JWT

Rick43 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:51:
Je zegt nu wel heel erg rare dingen.. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Energiedirect berekent (nu nog) geen terugleverkosten en biedt een 1 jaar vast contract aan voor zonnepaneelbezitters. In juni kan dat anders zijn maar daar zijn nog geen gegevens van bekend. Ik kon vandaag nog voor 1 jaar vast afsluiten en per 27e mei in laten gaan. Dan zien we na het jaar wel weer hoe het zich verder ontwikkelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

athvdk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:32:
Energiedirect berekent (nu nog) geen terugleverkosten en biedt een 1 jaar vast contract aan voor zonnepaneelbezitters. In juni kan dat anders zijn maar daar zijn nog geen gegevens van bekend. Ik kon vandaag nog voor 1 jaar vast afsluiten en per 27e mei in laten gaan. Dan zien we na het jaar wel weer hoe het zich verder ontwikkelt.
Dit topic gaat over de hoogste TLV. Dus welke tlv bieden ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:01

Oekol

waka waka hey hey

de Peer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:35:
[...]

Die hebben voor mijn gevoel nog nooit meer dan 5 eurocent gegeven. Dus ik gok op 5 eurocent.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
de Peer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:35:
[...]

Dat is maar 5 eurocent. :-(
Ik schreef dit bericht omdat er een paar berichten terug een bericht stond over Delta met een teruglever vergoeding van 9 eurocent, maar Delta berekent inmiddels terugleverkosten en Energiedirect (nog) niet. Vandaar.:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
athvdk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:40:
Dat is maar 5 eurocent. :-(
Ik schreef dit bericht omdat er een paar berichten terug een bericht stond over Delta met een teruglever vergoeding van 9 eurocent, maar Delta berekent inmiddels terugleverkosten en Energiedirect (nog) niet. Vandaar.:-)
Dan heeft Essent nu de hoogste TLV met € 0,055. Ook Mega heeft nog geen terugleverkosten maar ook een TLV van € 0,05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
Novax schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Dan heeft Essent nu de hoogste TLV met € 0,055. Ook Mega heeft nog geen terugleverkosten maar ook een TLV van € 0,05
Dan zou een Modelcontract van Essent voor de zomermaanden nog "interessant" kunnen zijn. Ik zit nu bij Tibber en komende maanden lever ik vooral terug en krijg ik zeer waarschijnlijk met die "maar" 5.5 cent meer dan bij Tibber, want afgelopen tijd was de TLV met regelmaat 0 cent en soms zelfs negatief.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
Novax schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:26:
Vanaf 1 juni dus met een terugleverboete van grofweg 13ct, geld meenemen om terug te leveren.
Winnaar in de categorie 'wat is nu de slechtste terugleververgoeding'...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
hoevenpe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Vanaf 1 juni dus met een terugleverboete van grofweg 13ct, geld meenemen om terug te leveren.
Hoe zit met modelcontracten als je die vandaag afsluit? Ik zit nu bij Tibber en heb geen opzegtermijn.

EDIT1

Ik ben aan chatten met Essent en zij geven aan dat terugleverkosten bij een modelcontract wel kunnen. Volgens mij mag dat helemaal niet van de ACM.

https://www.energievergel...oor-zonnepanelen-3-opties
https://www.nu.nl/economi...ugleverkosten-vragen.html

weet iemand hier meer van?

EDIT 2:
ACM gebeld en extra kosten voor zonnepaneelbezitters mogen NIET gerekend worden bij modelcontracten.

[ Voor 39% gewijzigd door PASware op 27-05-2024 11:26 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:13
hoevenpe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Ik kan alleen op de Essent site niet zo vinden wat de TLV is. Als die zoals nu 5,5 cent is kan het natuurlijk niet uit. Moet ik eerst mijn postcode en verbruik invullen. Dat heeft voor mij geen nut.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-05 14:45
PASware schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Hoe zit met modelcontracten als je die vandaag afsluit? Ik zit nu bij Tibber en heb geen opzegtermijn.

EDIT

Ik ben aan chatten met Essent en zij geven aan dat terugleverkosten bij een modelcontract wel kunnen. Volgens mij mag dat helemaal niet van de ACM.

https://www.energievergel...oor-zonnepanelen-3-opties
https://www.nu.nl/economi...ugleverkosten-vragen.html

weet iemand hier meer van?
Een modelcontract heeft geen terugleverboetes inderdaad, maar de tarieven zijn vrij te bepalen.

Ze kunnen dus geen terugleverkosten op basis van daadwerkelijk ingevoede kWh berekenen, maar wel vaste kosten die veel hoger zijn.

Dit doet bijvoorbeeld Innova ook. De vaste kosten bij een modelcontract zijn bijna 500 euro per jaar, wat overeenkomt met het tarief voor mensen met een draaimeter, of met een invoeding tussen de 4000 en 5000 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Blihi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Een modelcontract heeft geen terugleverboetes inderdaad, maar de tarieven zijn vrij te bepalen.

Ze kunnen dus geen terugleverkosten op basis van daadwerkelijk ingevoede kWh berekenen, maar wel vaste kosten die veel hoger zijn.

Dit doet bijvoorbeeld Innova ook. De vaste kosten bij een modelcontract zijn bijna 500 euro per jaar, wat overeenkomt met het tarief voor mensen met een draaimeter, of met een invoeding tussen de 4000 en 5000 kWh.
500? wauw. Bij Essent is het € 8.97 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:14
PASware schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:23:
[...]

500? wauw. Bij Essent is het € 8.97 per maand.
Bij geen enkele aanbieder zijn de tarieven vanaf 1 juli bekend. Ik zit bij Engie en daar zijn de vaste kosten nu €10 p/m maar dat zal per 1 juli ook wel gaan veranderen, net zoals de €8,97 bij Essent.

€500 is veel maar uiteindelijk 'maar' €30 per maand extra (je betaald bijna overal standaard al €10 - dat zou dan €40 worden) - vergelijk ik dat met alle gestaffelde tarieven die voorbij komen is dat eigenlijk best een koopje als 'grootsaldeerder'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
PASware schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Dan zou een Modelcontract van Essent voor de zomermaanden nog "interessant" kunnen zijn. Ik zit nu bij Tibber en komende maanden lever ik vooral terug en krijg ik zeer waarschijnlijk met die "maar" 5.5 cent meer dan bij Tibber, want afgelopen tijd was de TLV met regelmaat 0 cent en soms zelfs negatief.
Vandebron heeft bij het modelcontract nog hogere tarieven van minimaal €0,06. Weet niet hoe het zit met salderen maar als ik het goed begrijp is het je daarom niet te doen. Op zich wel interessant idee om bij een dynamisch contract in de zomermaanden even naar een modelcontract te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
dvl-2 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Bij geen enkele aanbieder zijn de tarieven vanaf 1 juli bekend. Ik zit bij Engie en daar zijn de vaste kosten nu €10 p/m maar dat zal per 1 juli ook wel gaan veranderen, net zoals de €8,97 bij Essent.

€500 is veel maar uiteindelijk 'maar' €30 per maand extra (je betaald bijna overal standaard al €10 - dat zou dan €40 worden) - vergelijk ik dat met alle gestaffelde tarieven die voorbij komen is dat eigenlijk best een koopje als 'grootsaldeerder'.
De leverkosten mogen ze wel veranderen ja, die zullen vast flink gaan stijgen. Maar heel erg is dat niet, want in de zomermaanden zal ik juist verdienen aan die 5.5 cent. Na de zomer gewoon weer weg en terug naar Tibber.
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Vandebron heeft bij het modelcontract nog hogere tarieven van minimaal €0,06. Weet niet hoe het zit met salderen maar als ik het goed begrijp is het je daarom niet te doen. Op zich wel interessant idee om bij een dynamisch contract in de zomermaanden even naar een modelcontract te gaan.
Vorig jaar ook gedaan. Toen van Tibber --> Vattenfall 16.7cent TLV in de zomer --> Tibber in de herfst.

[ Voor 24% gewijzigd door PASware op 27-05-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Nielska in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Engie €40,20 vaste leveringskosten per maand voor het modelcontract per 1-7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
Truus01 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:53:
[...]

Nielska in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Engie €40,20 vaste leveringskosten per maand voor het modelcontract per 1-7.
Heb de email nog niet ontvangen maar als ze met deze tarieven gewoon de koppeling in stand houden teken ik ervoor. Je ontkomt nergens aan een terugleververgoeding in welke vorm dan ook en overal zijn de netto TLV's gedecimeerd. Als ik dan voor €30 p/m mn goddelijke gang kan gaan, mag salderen wat ik wil etc etc... prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:56
dvl-2 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:49:
[...]

Heb de email nog niet ontvangen maar als ze met deze tarieven gewoon de koppeling in stand houden teken ik ervoor. Je ontkomt nergens aan een terugleververgoeding in welke vorm dan ook en overal zijn de netto TLV's gedecimeerd. Als ik dan voor €30 p/m mn goddelijke gang kan gaan, mag salderen wat ik wil etc etc... prima.
Met 'de koppeling' bedoel je de koppeling tussen Levertarief = teruglevertarief nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dvl-2 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:49:
Het is €40 per maand en met dat tarief zal de TLV iets van € 0,135 zijn? Dat is niet veel hoger dan de € 0,115 die je destijds nog bij GC kon krijgen. (die nu nog steeds geen terugleverheffing heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:00:
[...]

Het is €40 per maand en met dat tarief zal de TLV iets van € 0,135 zijn? Dat is niet veel hoger dan de € 0,115 die je destijds nog bij GC kon krijgen. (die nu nog steeds geen terugleverheffing heeft)
Toevallig net de email. Ik heb nog dubbeltarief en daarmee krijg ik 15.9c TLV. Vaste kosten gaan inderdaad naar €40 per maand. Verschil in vastrecht met GC is daarmee €28 p/m - maar daarvoor krijg ik wel 4,5c/kwh extra TLV. Met 6000kwh netto teruglevering komt dat uit op €22,50. Voor die €5 blijf ik gewoon zitten - ik zie dat als een soort 'verzekering' voor het geval de energieprijzen ooit weer mogen stijgen - dan stijg ik gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dvl-2 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:14:
Toevallig net de email. Ik heb nog dubbeltarief en daarmee krijg ik 15.9c TLV. Vaste kosten gaan inderdaad naar €40 per maand. Verschil in vastrecht met GC is daarmee €28 p/m - maar daarvoor krijg ik wel 4,5c/kwh extra TLV. Met 6000kwh netto teruglevering komt dat uit op €22,50. Voor die €5 blijf ik gewoon zitten - ik zie dat als een soort 'verzekering' voor het geval de energieprijzen ooit weer mogen stijgen - dan stijg ik gewoon mee.
Ik mag toch aannemen dat ze niet veel "gewone" klanten meer overhouden met dit model contract. Als ze straks alleen nog terugleveraars hebben kan Engie per 1 januari de vaste kosten nog verder verhogen en/of het tarief verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Ik mag toch aannemen dat ze niet veel "gewone" klanten meer overhouden met dit model contract. Als ze straks alleen nog terugleveraars hebben kunnen per 1 januari de vaste kosten nog verder verhogen en/of het tarief verlagen.
Ik denk dat de meeste huishoudens zonder PV al geen modelcontracten afsloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-05 14:45
[...]

Ja klopt, het kan voordelig zijn als je inderdaad grootinvoeder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Jep! Zo'n 1 euro per dag meer aan vaste kosten bij Engie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTR3--Xqw7SFlHMnERlUkWgJiFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdOFuSv0hHJu62jxXWv9qlfx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Oekol op 27-05-2024 19:13 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
[...]

Exact dit... de Essent klantenservice snapte het vandaag zelfs niet toen ik om een modelcontract vroeg. Die waren er niet toen we het gesprek begonnen en later kwam ze daar op terug. Toen werd het dat het tarief verschillend werd maar ook daar liep de beste mevrouw vast. Uiteindelijk ging ze het toch maar uitzoeken en zou ik later e-mail krijgen....

Ik kon nu wel 1 jaar vast afsluiten en dan zo de terugleverkosten uit de weg gaan voor een jaartje... 8)7 EDIT: bizar dat dit moet en kan maar @Novax bedankt voor de mooie uiteenzetting in die mooie overzichtspost van je!

[ Voor 5% gewijzigd door Ninjetsu NL op 27-05-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Engie is een mededinger voor laagste TLV.
Heeft de TLV op het modelcontract verlaagd naar -1ct...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5eMHu0LPlHEFOIx4tqrKL6SzsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sMyJjv5Vs2pbS4qPFly4Sk17.jpg?f=user_large

*Edit. Wacht. Dat is bij hun dan niet werkelijk een negatieve TLV, dus is die 1ct. Nog altijd een van de laagste.

[ Voor 15% gewijzigd door Truus01 op 28-05-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-05 16:07
Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:38:
Engie is een mededinger voor laagste TLV.
Heeft de TLV op het modelcontract verlaagd naar -1ct...

[Afbeelding]

*Edit. Wacht. Dat is bij hun dan niet werkelijk een negatieve TLV, dus is die 1ct. Nog altijd een van de laagste.
@cj1, zie ook Peet-je schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:37:
[...]
en daarop volgende posts, waaronder ook hun modelcontract.

[ Voor 4% gewijzigd door Peet-je op 28-05-2024 11:44 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik wil even tussendoor mijn waardering uitspreken voor de vaste reageerders in dit topic die vooral steeds dezelfde vragen lijken te beantwoorden of mensen terugsturen naar een eerder punt in dit topic.

Jullie zijn toppers. We zitten dankzij dit topic met het halve kantoor op het GC lokaal groen contract van vorig jaar. De hulp en uitzoekerij wordt gewaardeerd. d:)b

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:50
DeOS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:37:
Ik ben toch ook maar voor het jaarcontract bij Delta gegaan per 01-07 met 9 cent. Lever 6300 kWh terug en heb nu nog het modelcontract bij Vattenfall voor 16,8 cent. Dikke kans dat ze dit nu toch gaan aanpassen per 01-07.
Toch goed gegokt. Net een mail dat de TLV van het modelcontract per 1 juli naar 0,03 gaat.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:03
DeOS schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Toch goed gegokt. Net een mail dat de TLV van het modelcontract per 1 juli naar 0,03 gaat.
Het was pas een echte gok geweest als je dacht dat deze TLV gelijk bleef of zelfs ging stijgen ;)

Vraag is wanneer dit gaat stoppen, want als dit zo doorzet mogen we straks voor de teruggeleverde stroom gaan betalen, inclusief het voordeel dat je uit salderen haalt.
Tenminste, degenen die het GC of Delta contract zijn misgelopen!

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ben naar mediamarkt geweest en de essent aanbieding afgesloten. Zit de voorwaarden, actievoorwaarden en alle info die ik heb gekregen door te nemen. Nergens staat iets over een terugleverboete. Maar ook dus nergens expliciet dat die er niet is. Of heeft iemand het ergens gevonden waar dit staat benoemd?

Normaal tarief is 0,30105 kWh en dal 0,29863 kWh. 5,5 eurocent TLV. Vaste leverkosten van 0,39315 per dag en heb een 75 euro cadeaubon van de MM gekregen.

Het heet: MM: Acq ZHG Retail Mono E 3jr + 75 eur CK

Maar nergens dus iets over een terugleverboete. Hij zei het wel in z'n verhaal net zoals dat in 2027 nog steeds met dit contract gesaldeerd kan worden en als je wilt overstappen met een overschot dat je geen boete hebt etc. Weet niet of alles nou zo geloofwaardig was.

[ Voor 45% gewijzigd door Oekol op 29-05-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-05 01:37
Dag allemaal,

Het is weer een tijdje geleden want heb een paar maanden geleden een GC 3 jarig contract afgesloten met een TLV van 11,5 cent die in augustus in zal gaan.

Ik zie nu veel nieuwsberichten voorbijkomen over de extra kosten voor zonnepanelenbezitters.
Moet ik mij zorgen maken bij GC 3 jaar vast? Ik verwacht het niet maar jah :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hoihoi66 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:02:
Ik zie nu veel nieuwsberichten voorbijkomen over de extra kosten voor zonnepanelenbezitters.
Nee, voorwaarden ten tijde van afsluiting gelden ook als er nog een aankondiging van GC komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ben naar mediamarkt geweest en de essent aanbieding afgesloten. Zit de voorwaarden, actievoorwaarden en alle info die ik heb gekregen door te nemen. Nergens staat iets over een terugleverboete. Maar ook dus nergens expliciet dat die er niet is. Of heeft iemand het ergens gevonden waar dit staat benoemd?

Normaal tarief is 0,30105 kWh en dal 0,29863 kWh. 5,5 eurocent TLV. Vaste leverkosten van 0,39315 per dag en heb een 75 euro cadeaubon van de MM gekregen.

Het heet: MM: Acq ZHG Retail Mono E 3jr + 75 eur CK

Maar nergens dus iets over een terugleverboete. Hij zei het wel in z'n verhaal net zoals dat in 2027 nog steeds met dit contract gesaldeerd kan worden en als je wilt overstappen met een overschot dat je geen boete hebt etc. Weet niet of alles nou zo geloofwaardig was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:00:
Niet benoemd is zit er niet in en mag niet worden toegevoegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:44
Ik wil ook even mijn dank uitspreken voor dit topic. Eerst hebben jullie twee jaar geholpen om een hoge TLV te kunnen meepikken toen de energieprijzen door het dak gingen, nu zit ik sinds 1 januari op een goed 3 jarig contract terwijl de zonnestroomwereld om ons heen instort (bij wijze van). Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:08:
Hij zei het wel in z'n verhaal net zoals dat in 2027 nog steeds met dit contract gesaldeerd kan worden en als je wilt overstappen met een overschot dat je geen boete hebt etc. Weet niet of alles nou zo geloofwaardig was.
Hij of Essent kan niet bepalen of de saldering blijft, dat heeft niks met je contract te maken.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 16:20
Gisteravond ook maar even naar de Mediamarkt toe gereden...
Voor mij een iemand, toen ik klaar was stonden er nog drie in de rij.
Onderstaande als resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4dPm0hD2QmOmddgI1gFMvmnUxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aUvBj6lv34eod752k07vcTQM.png?f=fotoalbum_large
Beste vergoeding? Nee dat zeker niet (dat was Greenchoice met 11 cent), wel drie jaar lang kosteloos salderen.
De vaste leveringskosten van 0,39315 en Netbeheerkosten 1,15858 vallen mooi weg te de vermindering Energiebelasting - 1.725511 per dag. Je houdt nog een € 0,17338 over € 63,28 op jaarbasis. Met een beetje teruglevering erbij tussen de € 175 en € 200 retour op jaarbasis, termijnbedrag op nul en geld terug per jaar.
De gouden tijden zijn echt wel voorbij. Erg, nee. Mijn oorspronkelijke terugverdientijd was iets meer dan 5 jaar. Dat was uiteindelijk 26 maanden geworden. Ondertussen wordt mijn sanitair warm water vrijwel volledig verwarmd door de zon door middel van een warmtepompboiler, op tijd gestuurd. Eventueel nog met overcapaciteit het warmte element aansturen.
Met bovenstaande de komende 2,5 jaar geen saldeerkopzorgen meer. En even de tijd om een toekomstplan te bedenken met opslag hetzij accu of warmte.
Topictitel kan bijna veranderen van beste vergoeding naar het minst betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pep_82 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:24:

Topictitel kan bijna veranderen van beste vergoeding naar het minst betalen...
Nee, jij post in het verkeerde topic. Dit is dus off topic. Je kunt beter plaatsen in dit topic:
MotorBeast in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-05 22:34
Het was al eens genoemd in de laatste pagina's, maar nu ondubbelzinnig bevestigd: het feest bij VF is ook bij de modelcontracten voorbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmWAsuPk8fzfybhmBY92N2WxWq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8JNAP1aXlMVkNfGjnJ24At8U.png?f=fotoalbum_large

TLV van €0,168 naar €0,03 per KWh per 1 juli 2024.

@cj1

[ Voor 17% gewijzigd door Chewmonkey op 30-05-2024 21:56 ]

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

hoihoi66 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:02:
Dag allemaal,

Het is weer een tijdje geleden want heb een paar maanden geleden een GC 3 jarig contract afgesloten met een TLV van 11,5 cent die in augustus in zal gaan.

Je verwacht het niet maar je vraagt er wel na. Nee natuurlijk niet je hebt toch een contract met hun en daar moeten ze zich aan houden. Punt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:51
@Chewmonkey
Maar geen exorbitante leveringskosten, dat valt dan weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Dorus12 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:16:
@Chewmonkey
Maar geen exorbitante leveringskosten, dat valt dan weer mee.
Maar ik zie Enexis staan en die willen het verdubbelen, staat dat niet los van dit contract?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-05 22:34
Als niemand het geprobeerd heeft nog, wil ik het volgende proberen:

Telefonisch een modelcontract afsluiten bij Eneco met een TLV van 14,5 cent.

Waarom? Nou, op hun website:
Tarieven van het Eneco Modelcontract
Stroom per kWh normaal € 0,34077
Stroom per kWh dal € 0,34077
Stroom per kWh enkel € 0,34077
Gas per m3 € 1,29257
Vaste leveringskosten voor stroom per maand € 14,99
Vaste leveringskosten voor gas per maand € 9,99
Met daaronder:
Heb je zonnepanelen en wil je meer over weten over salderen en terugleveren? Lees het hier.
Waar verwezen wordt naar de pagina zonder duidelijke tarieven, maar wel:
Ik heb zonnepanelen en een modelcontract
Voor jou verandert er nog niets. Er worden geen terugleverkosten berekend als je een modelcontract hebt.
En op diezelfde pagina het voorbeeld met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ua0aY2iADxl24NgA11O0F6a0QU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/23Ue7TZKPx52GI48SC0SEldp.png?f=fotoalbum_large

Nu had ik al ervaring met Eneco en hun vage, steeds veranderende, onbetrouwbare informatievoorziening... Maar stel dat ik in een telefoongesprek op bandopname een contract kan afsluiten..

[ Voor 6% gewijzigd door Chewmonkey op 30-05-2024 23:46 ]

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:41:
[...]

Maar ik zie Enexis staan en die willen het verdubbelen, staat dat niet los van dit contract?
Niet zo happen joh.
enexis kan dat niet bepalen, is een politieke kwestie.
Het is gewoon een proefballonnetje. Moet je met een korrel zout nemen.

Laat je niet zo bespelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Chewmonkey schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:45:
Maar is die TLV ook van toepassing op het modelcontract? Engie heeft dezelfde constructie als Eneco en daar is de TLV van het model contract € 0,01

En zijn die tarieven al aangepast voor 1 juli.

Wat ze aan de telefoon vertellen boeit niet zo, je krijgt toch een aanbod in de e-mail wat je moet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-05 17:08
JDx schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:41:
[...]

Ja, jet moet netwerkkosten, dat zijn de kosten die je netbeheerder in rekening brengt los zien van de (vaste) leveringskosten van je e-boer.
Bij de eerste, als deze gewijzigd worden, overigens wordt dat vastgesteld iom de ACM, worden deze gewoon doorberekend, ongeacht wat je contract ook is, er zit daarom ook geen verschil of je een variabel of vast contract hebt, de hoogte wordt hier bepaald door de soort en capaciteit aansluiting je hebt. Zie hieronder een voorbeeld van Enexis. zie dit dus meer als overheids aanpassingen, want als de overheid de energiebelasting cq BTW wijzigd gaat dat ook gewoon mee, ongeacht je contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zBaxOFv0jCWUYwqf_W7h_y71l4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tekYByxPNL9lB0SLYxeBCAw6.png?f=user_large
daarnaast heb je ook nog de leveringskosten van de E-boeren zelf, en daar gelden net als de prijzen per kWh cq m3 de voorwaarden of en waneer zij deze mogen wijzigen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Er moet ook nogal wat gebeuren voordat ze de kosten mogen differentiëren, wat de netbeheerders trouwens al veel langer willen.
De komende jaren gaat dit echt nog niet gebeuren, en ook het afschaffen van salderen in 2027, is natuurlijk nog niet definitief.

Voorlopig rustig contract uitzitten tot eind 2026 en verder niet investeren is nu denk ik de slimste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
Ik probeer nog een modelcontract af te sluiten bij NextEnergy: https://www.nextenergy.nl/meer-info/modelcontract vaste kosten van 5 euro per maand en 8,247 tlv.

Maar ze maken het wel moeilijk, chat medeweker zei dat het niet kon, aan de telefoon dat ik me moest aanmelden voor een dynamisch contract en dat hij een notitie zou maken om het om te laten zetten naar modelcontract. Zelf ook maar een mail gestuurd waar ze dan weer zeggen dat het niet kan, alleen als de slimme meter administratief wordt uitgezet bij de netbeheerder. Maar ik heb vooralsnog geen contract, voorwaarden of tarieven op papier.

Ik heb al een melding bij de ACM gedaan maar dat gaat natuurlijk even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
Chewmonkey schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:45:
Als niemand het geprobeerd heeft nog, wil ik het volgende proberen:

Waarom? Nou, op hun website:

[...]

Met daaronder:

[...]

Waar verwezen wordt naar de pagina zonder duidelijke tarieven, maar wel:

[...]

En op diezelfde pagina het voorbeeld met:
[Afbeelding]

Nu had ik al ervaring met Eneco en hun vage, steeds veranderende, onbetrouwbare informatievoorziening... Maar stel dat ik in een telefoongesprek op bandopname een contract kan afsluiten..
Ik heb op het moment het modelcontract bij eneco, in mijn contract stond 9 cent tlv. Bij de prijswijziging van gisteren staat hier niks over vermeld dus deze blijft mij dan gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedsen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 22:06
Vandaag te horen gekregen dat Vattenfall naar 3 cent TLV gaat op modelcontract. Jammer want ze hadden anders toegezegd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlh1f_gte7mEnj937qIyEQdvub8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4fzS5T4ltukK93RlzgqMdxn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 10:31
Het zou me niets verbazen dat dit wel klopt, omdat ze in de communicatie het over 'variabel contract' hebben, wat consequent iets anders is dan model contract.

Andersom heb ik deze VF ook gehad, ook al heb ik ook een modelcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:50
flipjevandejam schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:48:
Het zou me niets verbazen dat dit wel klopt, omdat ze in de communicatie het over 'variabel contract' hebben, wat consequent iets anders is dan model contract.

Andersom heb ik deze VF ook gehad, ook al heb ik ook een modelcontract.
Ze hebben het in de communicatie over een contract met een variabel tarief, niet over een variabel contract. Gaat gewoon over de variabele tarieven binnen je modelcontract. Zie ook de 3e pagina van de brief in de bijlage van de mail.

[ Voor 5% gewijzigd door DeOS op 31-05-2024 14:23 ]

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 10:31
Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 15:49
Zeau, heb “ons mam” ook maar aangespoord de MM-Essent deal te nemen. Die levert in ieder geval voorlopig netto terug en zou met haar variabele contract ca 600(!) euro per jaar duurder uit zijn door de terugleverkosten (6,5 KWp aan panelen dus dan weet je het wel). Ze kon niet alleen voor elektra een contract afsluiten, alleen stroom+gas (blijkbaar kan dat niet anders als je nog een gasaansluiting hebt) maar we hebben een geschat gasverbruik van 1m3 per jaar opgegeven zodat er in ieder geval nooit een hoge opzegboete gerekend kan worden. Alleen voor gas overstappen na de bedenktijd zou dan nog een optie kunnen zijn. Nu heeft ze in ieder geval de zekerheid dat de zonnepanelen geen geld kosten ipv opleveren de komende 3 jaar. Jammer dat het zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44
Steyn_E schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:20:
we hebben een geschat gasverbruik van 1m3 per jaar opgegeven zodat er in ieder geval nooit een hoge opzegboete gerekend kan worden.
Werkt dat echt zo? De energieleverancier kan gewoon het gasverbruik opvragen bij de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
@jongetje
Tsja, er stond een geschat gasverbruik in het systeem (sterker nog, ze was al klant bij Essent) maar dat was gewoon aan te passen naar 1m3. Met het voorschotbedrag hebben we uiteraard wel rekening gehouden dat er natuurlijk wel gas verbruikt gaat worden. Dus ja, blijkbaar kan dat gewoon. Foutje bedankt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52
Ik heb nog een "oud" modelcontract van Eneco, en had een mail waarin stond dat de tarieven per 1/7 aangepast worden.

Vaste leveringskosten gaan van € 5,99 naar € 14,99 , maar bijzondere is ook dat Eneco nadrukkelijk vermeld dat er GEEN terugleverkosten zijn bij terug leveren.

De TLV werd nergens genoemd, via de chat stelt men dat dit ongewijzigd blijft..... (9 cent in mijn geval).

Nu twijfel ik. Op dit moment hebben we dit:
- Gas bij VattenFall voor +- 1,48 per M3 (jaarverbruik +- 600m3)
- Stroom bij Eneco, jaaropbrengst panelen 13.2000 KWh (41 panelen).
- Verbruik stroom +- 7000KWh (dit wordt wellicht nog meer, verwarmen met airco voor een deel)

Op zich lijkt Eneco interessant. Maar op de lange termijn is die MM deal voor 3 jaar wellicht een beter idee? Dan zou je ook wat goedkoper komen qua gas zo te zien.....

Wat zouden jullie doen? Vanavond nog in de auto richting de MM? Dit lijkt wel de beste/goedkoopste optie voor mijn gevoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Steyn_E schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:30:
@jongetje
Tsja, er stond een geschat gasverbruik in het systeem (sterker nog, ze was al klant bij Essent) maar dat was gewoon aan te passen naar 1m3. Met het voorschotbedrag hebben we uiteraard wel rekening gehouden dat er natuurlijk wel gas verbruikt gaat worden. Dus ja, blijkbaar kan dat gewoon. Foutje bedankt haha
Toevoeging: blijkbaar vragen ze dat inderdaad bij de netbeheerder op. Gaan we uitzoeken. Eigenlijk willen we alleen stroom vastzetten dus we gaan proberen het gascontract op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An0niem
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-05 21:40
Gezien de terugleverkosten bij nieuwe contracten zie ik enkel nog het modelcontract als optie. Zouden we geen overzicht kunnen maken van de TLV en vaste leveringskosten van alle modelcontracten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Renkie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:30:
Ik heb nog een "oud" modelcontract van Eneco, en had een mail waarin stond dat de tarieven per 1/7 aangepast worden.

Vaste leveringskosten gaan van € 5,99 naar € 14,99 , maar bijzondere is ook dat Eneco nadrukkelijk vermeld dat er GEEN terugleverkosten zijn bij terug leveren.
Bij een modelcontract mogen geen terugleverkosten, vandaar dat elke leverancier de vaste kosten van de modelcontracten verhoogt.
De TLV werd nergens genoemd, via de chat stelt men dat dit ongewijzigd blijft..... (9 cent in mijn geval).

Nu twijfel ik. Op dit moment hebben we dit:
- Gas bij VattenFall voor +- 1,48 per M3 (jaarverbruik +- 600m3)
- Stroom bij Eneco, jaaropbrengst panelen 13.2000 KWh (41 panelen).
- Verbruik stroom +- 7000KWh (dit wordt wellicht nog meer, verwarmen met airco voor een deel)

Op zich lijkt Eneco interessant. Maar op de lange termijn is die MM deal voor 3 jaar wellicht een beter idee? Dan zou je ook wat goedkoper komen qua gas zo te zien.....

Wat zouden jullie doen? Vanavond nog in de auto richting de MM? Dit lijkt wel de beste/goedkoopste optie voor mijn gevoel?
Dat gas tarief is nog een crisistarief, dus alles is nu goedkoper dan dat. Daar zijn betere deals voor, zie Delta 1 jaar gas bij overstappen.nl of pricewise.nl

Voor stroom ben je (nog) netto terugleveraar, als die TLV inderdaad voor nog 6 maanden geldt zou je daar voorlopig kunnen blijven en nu al Essent voor stroom kunnen aanvragen en die 6 maanden later in laten gaan, wordt wel krap om dat nog te regelen bij de MM vandaag. Mocht dat niet lukken is er nog Greenchoice, meer info hier: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Dit is wel off-topic hier, kan beter verder in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:07

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

geedsen schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:34:
Vandaag te horen gekregen dat Vattenfall naar 3 cent TLV gaat op modelcontract. Jammer want ze hadden anders toegezegd. [Afbeelding]
Dan is een modelcontract dus wel een optie om de terugleverkosten te vermijden. Vooral handig als je niet veel opwek over hebt.

Overigens is de TLV bij VF na 1 juli bij een variabel contract wel hoger. Past goed in het topic:
Terugleververgoeding over opwek na saldering (btw-vrij tarief) voor 1 Juli: € 0,076000
Terugleververgoeding over opwek na saldering (btw-vrij tarief) na 1 Juli: € 0,123000

De terugleverkosten moet je dan even negeren :+

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
Voor stroom ben je (nog) netto terugleveraar, als die TLV inderdaad voor nog 6 maanden geldt zou je daar voorlopig kunnen blijven en nu al Essent voor stroom kunnen aanvragen en die 6 maanden later in laten gaan, wordt wel krap om dat nog te regelen bij de MM vandaag.
Op zich kan ik zo vanavond naar de MM rijden. Maar voorbeeld is toch juist dat je bij Essent (ook) netto terugleveraar bent/blijft in die periode van 3 jaar? Of snap ik je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Renkie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:34:
Op zich kan ik zo vanavond naar de MM rijden. Maar voorbeeld is toch juist dat je bij Essent (ook) netto terugleveraar bent/blijft in die periode van 3 jaar? Of snap ik je niet?
Ja klopt, maar de TLV is daar € 0,055. Kan je nog 6 maanden profiteren van de TLV van Eneco van € 0,09. Of dat veel uitmaakt moet je even berekenen.

Je hebt ook nog 14 dagen bedenktijd dus je kan het sowieso aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renkie
Ja snap je nu.
Op zich hoeft die 6 maand niet, maar tm september zou dan een optie zijn. Daarna heb ik toch geen of nauwelijks overschot

En bij een toekomstig vertrek zou je dan ook niet " in de min" zitten qua salderen. Dus denk dat het inderdaad even ritje naar de MM wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Renkie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:47:
Ja snap je nu.
Op zich hoeft die 6 maand niet, maar tm september zou dan een optie zijn. Daarna heb ik toch geen of nauwelijks overschot

En bij een toekomstig vertrek zou je dan ook niet " in de min" zitten qua salderen. Dus denk dat het inderdaad even ritje naar de MM wordt.
Er vanuit gaande dat je daarna overgaat op een meerjarig contract en salderen stopt eind 2026, heb je dan een gebroken contractjaar/saldeerperiode van september t/m december 2026. Afhankelijk van je productie/verbruik moet je dan waarschijnlijk dure stroom inkopen. Ik zou proberen het zo te timen dat je minimaal net uitkomt qua salderen in die laatste periode (of voor de zekerheid een klein productie overschot).

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-05-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:55:
Er vanuit gaande dat salderen stopt eind 2026, heb je dan een gebroken contractjaar/saldeerperiode van september t/m december 2026. Afhankelijk van je productie/verbruik moet je dan waarschijnlijk dure stroom inkopen. Ik zou proberen het zo te timen dat je minimaal net uitkomt qua salderen in die laatste periode (of voor de zekerheid een klein productie overschot).
Als de saldering inderdaad stopt voor alle contracten dan zal dat begin 2026 wel bekend zijn. Het zal van een aantal factoren afhangen maar wellicht dat je dan ook al per 1 juli 2026 boetevrij kan opzeggen. En dan het laatste half jaar nog een modelcontract nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Novax schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Als de saldering inderdaad stopt voor alle contracten dan zal dat begin 2026 wel bekend zijn. Het zal van een aantal factoren afhangen maar wellicht dat je dan ook al per 1 juli 2026 boetevrij kan opzeggen. En dan het laatste half jaar nog een modelcontract nemen.
Een modelcontract met waarschijnlijk flinke vaste leveringskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:04:
Een modelcontract met waarschijnlijk flinke vaste leveringskosten?
Wie weet, vandaar dat ik zei dat het van een aantal factoren zal afhangen ;)

Punt is meer dat het besluit om saldering af te schaffen al veel eerder bekend zal zijn en dat je, net als met de stemming over de saldering eerder dit jaar, wat tijd hebt om daar op te anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Renkie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Je kan betere deal krijgen bij Essent rechtstreeks voor 1 jaar, €200 cadeaukaart (stroom en gas) en geen terugleverkosten
check: https://mgmco.nl/zomime en ook nog 25 euro cadeau.

3 jaar zie ik online niet, maar kan nadelig zijn als in 2027 salderen erafgaat.

Peter

[ Voor 47% gewijzigd door ptr1968 op 31-05-2024 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ptr1968 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:57:
[...]

Je kan dezelfde deal ook online bij budget energie krijgen via overstappen.nl
geen cadeaukaart maar 275 euro korting
voor mij nog zelfs 10 procent lager maandbedrag

[Afbeelding]
Eh, daar staan toch "Terugleveringskosten", die heb je vandaag bij Essent nog niet. En dat is maar voor 1 jaar, niet 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
An0niem schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:15:
Gezien de terugleverkosten bij nieuwe contracten zie ik enkel nog het modelcontract als optie. Zouden we geen overzicht kunnen maken van de TLV en vaste leveringskosten van alle modelcontracten?
Er zijn ook nog leveranciers die maar een paar euro per maand extra rekenen als teruglever kosten.
Dat kan wel eens beter uitpakken dan een modelcontract die vaak zo onaantrekkelijk mogelijk zijn gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Steyn_E schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:30:
@jongetje
Vandaag nog iemand geweest die stroom en gas apart/anders heeft kunnen regelen: louzy82 in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
An0niem schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:15:
@cj1 ?!
De combi met de vaste leveringskosten geeft denk ik wel een goed overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Danfoss schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:28:
Dan is een modelcontract dus wel een optie om de terugleverkosten te vermijden. Vooral handig als je niet veel opwek over hebt.
Dit klopt volgens mij niet. Juist als je veel opwek hebt, kan je die hoge vaste leveringskosten van een modelcontract goedmaken met de (hopelijk) 'hoge' TLV.
Met maar weinig opwek denk ik dat je beter af bent met een vast contract bij een energiemaatschappij die voor die opwek de laagste terugleverkosten heeft (gestaffeld, denk ik) en dat dan icm de vaste leveringskosten, een mogelijke cashback en eventueel nog de hoogte van de TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 11:54
Als ik op gaslicht.com mijn data invoer komt Mega eruit als beste optie, dan zou ik nog een paar euro's per maand terugkrijgen met wat overproductie. Is er wat ervaring met deze aanbieder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:52
Pannencouque schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:32:
Als ik op gaslicht.com mijn data invoer komt Mega eruit als beste optie, dan zou ik nog een paar euro's per maand terugkrijgen met wat overproductie. Is er wat ervaring met deze aanbieder?
Wat zegt de zoekfunctie van Tweakers? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An0niem
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-05 21:40
Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:43:
[...]

@cj1 ?!
De combi met de vaste leveringskosten geeft denk ik wel een goed overzicht.
Precies, tarieven maken mij niet zo veel uit aangezien ik die wel saldeer. Laten we beginnen. Hopelijk kan @cj1 ze in een overzicht gooien op de eerste pagina.

Vattenfall per 1 juli 2024:
vaste leveringskosten 8,99 per maand
TLV: 0,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-05 17:08
An0niem schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Precies, tarieven maken mij niet zo veel uit aangezien ik die wel saldeer. Laten we beginnen. Hopelijk kan @cj1 ze in een overzicht gooien op de eerste pagina.

Vattenfall per 1 juli 2024:
vaste leveringskosten 8,99 per maand
TLV: 0,03
volgens mij vergeet je een hele belangrijke, tenminste als je PV hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc81lrNZx4SaBwNqNRvJj-nKzJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/auolHEvfXFzNGqsJAILpY4wa.png?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:12
MacD007 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:13:
[...]

volgens mij vergeet je een hele belangrijke, tenminste als je PV hebt.

[Afbeelding]
Dat zou niet moeten gelden op een modelcontract, daar mag dat namelijk niet erin.

Dit zijn boetes voor vaste en variabele contracten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Pagina: 1 ... 212 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2