Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:04
flipjevandejam schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:11:
Met deze nieuwe kennis, is het bepalen van het juiste aanbod nu een kwestie van constant dit topic moeten volgen, of kan ik ook gewoon een gaslicht.com bijv. gebruiken om dit aanbod overzichtelijk te hebben?

Ik heb daar m'n situatie even ingevoerd, 10.000kwh opwek en verbruik, na salderen nagenoeg 0.
Ik krijg bijv. dit:
https://www.gaslicht.com/...om-2-jaar-vast-actie-5015

2 jaar vast, 5ct TLV, geen TLK, -44 euro/jaar

Is dit ook relevant voor het overzicht i/d startpost, of zie ik dingen over het hoofd?
Ik kom ook op een gaslicht nog nergens TLK tegen in de resultaten, als ik de situatie wat aanpas naar zeg:
12.000 opwek
9000 gebruik
Gaslicht.com is leuk, maar laat heel veel aanbieders niet zien zodra je aangeeft dat je pv-panelen hebt, dus je hebt er niet zoveel aan

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

Met deze nieuwe kennis, is het bepalen van het juiste aanbod nu een kwestie van constant dit topic moeten volgen,
Ja dat is het beste. Dan heb je de beste tips.
En dan zul je dus meestal op greenchoice 3 jaar vast uitkomen.

Prijsvergelijkers kun je ook raadplegen maar die geven geen compleet beeld.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 14-05-2024 17:17 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Met deze nieuwe kennis, is het bepalen van het juiste aanbod nu een kwestie van constant dit topic moeten volgen, of kan ik ook gewoon een gaslicht.com bijv. gebruiken om dit aanbod overzichtelijk te hebben?

Ik heb daar m'n situatie even ingevoerd, 10.000kwh opwek en verbruik, na salderen nagenoeg 0.
Ik krijg bijv. dit:
https://www.gaslicht.com/...om-2-jaar-vast-actie-5015

2 jaar vast, 5ct TLV, geen TLK, -44 euro/jaar

Is dit ook relevant voor het overzicht i/d startpost, of zie ik dingen over het hoofd?
Ik kom ook op een gaslicht nog nergens TLK tegen in de resultaten, als ik de situatie wat aanpas naar zeg:
12.000 opwek
9000 gebruik
Dat is de aanbieding van Mega, die hebben nog geen terugleverkosten maar dat zouden ze wel gaan doen. Het hangt van de huidige voorwaarden in het contract af of dat dan invloed gaat hebben (lijkt me niet). Ik heb verder geen ervaring met Mega maar het is op dit moment wel de enige die in de vergelijkers met 2 jaar vast zonder terugleverkosten staat. Vastrecht is wel hoog maar gelijk aan wat mensen zonder panelen betalen.

De Greenchoice aanbiedingen vind je hier: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-04 09:09
Novax schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:40:
[...]

Per 1-1-2025 gebeurt er niks omdat het wetsvoorstel is weggestemd. Voorlopig blijft saldering 100% totdat er een nieuwe voorstel komt.
Maar zou het 3 jr vast contract ook voordelen hebben voor mensen die ca. 0 op de meter draaien? Behalve vastigheid...

[ Voor 3% gewijzigd door HKees op 14-05-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:38
HKees schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Maar zou het 3 jr vast contract ook voordelen hebben voor mensen die ca. 0 op de meter draaien? Behalve vastigheid...
Zou dat misschien liggen aan de getallen die leiden tot de ca 0 op de meter?

Wanneer je 500kWh afneemt en teruglevert krijg je vast een ander vergelijk dan wanneer je 10.000 kWh afneemt en teruglevert per jaar.

Ik denk dat je het per situatie moet bekijken, en liefst doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-04 09:09
Sjamo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:59:
[...]

Zou dat misschien liggen aan de getallen die leiden tot de ca 0 op de meter?

Wanneer je 500kWh afneemt en teruglevert krijg je vast een ander vergelijk dan wanneer je 10.000 kWh afneemt en teruglevert per jaar.

Ik denk dat je het per situatie moet bekijken, en liefst doorrekenen.
Hmm... In dit geval ca. 3500 kWh per jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HKees schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:51:
Jazeker, want dan maakt de hoogte van het stroom tarief niets uit omdat alles wat je vraagt van het net 100% saldeert met wat je teruglevert aan het net. Je kan zelfs wat meer vragen dan terugleveren zolang het maar niet veel meer is want dan kan je beter voor een contract met een laag stroomtarief kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 17:23

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Hoi,

Wellicht een domme vraag maar ik wil het toch zeker weten. Ik zit met de volgende schatting qua verbruik voor komend jaar:

Gas verbruik 900 m3
Stroomverbr. 3000 kWh
Auto verbruik 2500 kWh
Totaalverbruik 5500 kWh
Stroomopwek 8000 kWh
Teruglevering 2500 kWh

Nu wil ik gaan vergelijken met al die leveranciers. Vul ik dit dan zoals ik hieronder heb gedaan goed in? Ik vindt het verwarrend of ik de geschatte teruggeleverde kWh's moet invullen of juist de totale opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1bXFvOz9fn9d_dzbyC8ADuIuGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oPrvD131gwoKKfzG9qW5f7wD.png?f=user_large

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:03
FloydRaalte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:21:
Hoi,

Wellicht een domme vraag maar ik wil het toch zeker weten. Ik zit met de volgende schatting qua verbruik voor komend jaar:

Gas verbruik 900 m3
Stroomverbr. 3000 kWh
Auto verbruik 2500 kWh
Totaalverbruik 5500 kWh
Stroomopwek 8000 kWh
Teruglevering 2500 kWh

Nu wil ik gaan vergelijken met al die leveranciers. Vul ik dit dan zoals ik hieronder heb gedaan goed in? Ik vindt het verwarrend of ik de geschatte teruggeleverde kWh's moet invullen of juist de totale opwek.

[Afbeelding]
Op zich doe je dat goed. Al zullen de werkelijke getallen voor normaal en dal anders zijn, maar dat maakt meestal niet zo heel veel uit.

Goed dat je dit topic gevonden hebt, want je levert nog aardig wat terug, dus goed dat je beseft dat je op zoek wilt naar de beste TerugLeverVergoeding.
Heb je de TopicStart gelezen? Daar vind je een redelijk recent overzicht met de hoogste TLV.
Maar...

Met alle ingevoerde terugleverkosten de laatse tijd, klopt een en ander niet.
En momenteel ben je het beste af met een 3-jarig vast contract bij Greenchoice voor stroom:
Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
En gas elders (of 2 jaar bij GC).

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 17:23

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Truus01 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Op zich doe je dat goed. Al zullen de werkelijke getallen voor normaal en dal anders zijn, maar dat maakt meestal niet zo heel veel uit.

Goed dat je dit topic gevonden hebt, want je levert nog aardig wat terug, dus goed dat je beseft dat je op zoek wilt naar de beste TerugLeverVergoeding.
Heb je de TopicStart gelezen? Daar vind je een redelijk recent overzicht met de hoogste TLV.
Maar...

Met alle ingevoerde terugleverkosten de laatse tijd, klopt een en ander niet.
En momenteel ben je het beste af met een 3-jarig vast contract bij Greenchoice voor stroom:
Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
En gas elders (of 2 jaar bij GC).

Succes.
Ooo dat is best wel interessant en ook weer een beetje riskant :o
Dat durf ik nog wel aan maar wat ik niet kan zien/uitrekenen is wat dit 3 jarige contract mij nu werkelijk per jaar gaat kosten als ik saldeer en teruglever...

En dan zag ik deze nog staan: op dit moment van zoeken het best aanbod:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20hMF3z9eQxfQLrzw-Vw8fK_TQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cx5PRtkHo9DUBGt2nSY2l9ER.png?f=user_large

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
FloydRaalte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:09:
[...]

Ooo dat is best wel interessant en ook weer een beetje riskant :o
Dat durf ik nog wel aan maar wat ik niet kan zien/uitrekenen is wat dit 3 jarige contract mij nu werkelijk per jaar gaat kosten als ik saldeer en teruglever...
Voor het vergelijken van GC zonder vinkje kan je 1 invullen voor (enkel) verbruik en dan in jouw geval € 0,05 TLV x 2500 = € 125 van de jaarkosten aftrekken.

Verder is het moeilijk vergelijken als je stroom en gas bij elkaar hebt. Je kan ook het beste gas apart nemen, kijk op pricewise.nl en vul 0 in voor stroom en 900 voor gas, dan zie je als het goed is Delta en Frank voor 1 jaar vast voor ongeveer € 109 per maand inclusief cashback.
En dan zag ik deze nog staan: op dit moment van zoeken het best aanbod:

[Afbeelding]
Bij welke site is dat? Ik zie het al, dat is bij Eneco zelf

[ Voor 10% gewijzigd door Novax op 14-05-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:38
JDx schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:20:
[...]

Ik ben echt benieuwd naar de eerste jaarafrekening met TLK, want het is nog steeds niet duidelijk hoe het nou berekend gaat worden, per uur, dag, maand, jaar, volgens mij kan dat nogal schelen.
Ze kijken gewoon wat je dat jaar totaal het teruggeleverd, want dat zelfde hebben ze ook nodig voor de saldering. Sommige werken met staffels en andere werken met x ct per kWh teruglevering.
Dus het wordt per jaar berekend.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:36
JDx schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:20:
[...]

Ik ben echt benieuwd naar de eerste jaarafrekening met TLK, want het is nog steeds niet duidelijk hoe het nou berekend gaat worden, per uur, dag, maand, jaar, volgens mij kan dat nogal schelen.
saldering is wettelijk verplicht per jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:50:
[...]

Ze kijken gewoon wat je dat jaar totaal het teruggeleverd, want dat zelfde hebben ze ook nodig voor de saldering. Sommige werken met staffels en andere werken met x ct per kWh teruglevering.
Dus het wordt per jaar berekend.
De berekening is per jaar, maar de staffel is meestal op basis van de totale invoeding, voor salderen dus.

De TLV wordt gerekend na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
boyette schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:32:
[...]

saldering is wettelijk verplicht per jaar..
Ja, maar de staffels zijn niet over het sommetje op jaarbasis, maar over de totale invoeding op jaarbasis, dus effectief realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een rekenvoorbeeld:

Je wekt op jaarbasis 5000 kWh op. Daarvan verbruik je er 500 direct (gaan niet door de meter) en je neemt ook nog 3000 kWh af.

Je krijgt dan een totale invoeding van 5000-500 = 4500 kWh. Die bepaalt de staffel.

Je kunt vervolgens 3000 kWh salderen en over 4500 - 3000 = 1500 kWh krijg je de terugleververgoeding.

Als je op jaarbasis 9000 kWh opwekt waarvan je 1500 kWh zelf verbruikt en je nog eens 6000 kWh afneemt, wordt de staffel bepaald door 9000 - 1500 = 7500 kWh. Je kunt 6000 kWh salderen en de terugleververgoeding blijft voor 7500 - 6000= 1500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:41
Ik ben niet onbekend met dit topic en heb netjes de laatste pagina's teruggelezen en speciek de zoekfunctie gebruikt voor GreenChoice - wat voor de meesten na de +70ct TLV periode een logische keuze lijkt.

Vraag: Wat als GreenChoice tussentijds (binnen de 3 jaar) toch de voorwaarden wijzigt? Dit wordt op verschillende plekken in de contracten/voorwaarden benadrukt.

Het staat dan waarschijnlijk vrij om kosteloos op te zeggen, maar ik zit met een startdatum van 1 september vast aan het moeten wegsalderen van de wintermaanden. Je krijgt dan de keuze vertrekken en ca 2500 kwh af te rekenen, of langer blijven met de aangepaste (onbekende) voorwaarden.

Hoe gaan jullie met dit risico om?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:55:
Ik ben niet onbekend met dit topic en heb netjes de laatste pagina's teruggelezen en speciek de zoekfunctie gebruikt voor GreenChoice - wat voor de meesten na de +70ct TLV periode een logische keuze lijkt.

Vraag: Wat als GreenChoice tussentijds (binnen de 3 jaar) toch de voorwaarden wijzigt? Dit wordt op verschillende plekken in de contracten/voorwaarden benadrukt.

Het staat dan waarschijnlijk vrij om kosteloos op te zeggen, maar ik zit met een startdatum van 1 september vast aan het moeten wegsalderen van de wintermaanden. Je krijgt dan de keuze vertrekken en ca 2500 kwh af te rekenen, of langer blijven met de aangepaste (onbekende) voorwaarden.

Hoe gaan jullie met dit risico om?
Dit is al 32x keer langs gekomen, ze mogen hun voorwaarden niet tussentijds wijzigen (ookal zetten ze het in hun contract).

Dus er is geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:41
HandyLumberjack schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Dit is al 32x keer langs gekomen, ze mogen hun voorwaarden niet tussentijds wijzigen (ookal zetten ze het in hun contract).

Dus er is geen risico.
Sorry, ik moet de vraag verduidelijken. Het gaat niet om de TLV maar het salderingsprincipe. Met een overschot van in mijn geval 500kwh is de TLV niet zo spannend.

Ik zie een aantal ACM referenties voorbijkomen, maar dus niet over sleutelen aan het salderingsprincipce.

En dan nog een gedachtengang, stel de voorwaarden wijzigen, kan een opzegboete ook andersom werken als je van plan was nog 2 jaar lang 20.000 kwh te leveren? @de Peer :)

[ Voor 0% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 15-05-2024 12:10 . Reden: Verkeerde user getagd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:09:
Sorry, ik moet de vraag verduidelijken. Het gaat niet om de TLV maar het salderingsprincipe. Met een overschot van in mijn geval 500kwh is de TLV niet zo spannend.

Ik zie een aantal ACM referenties voorbijkomen, maar dus niet over sleutelen aan het salderingsprincipce.

En dan nog een gedachtengang, stel de voorwaarden wijzigen, kan een opzegboete ook andersom werken als je van plan was nog 2 jaar lang 20.000 kwh te leveren? @de Peer :)
De saldering is een overheidsmaatregel dus dat mogen/moeten ze aanpassen zonder de mogelijkheid dat jij je contract kan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:14:
[...]

De saldering is een overheidsmaatregel dus dat mogen/moeten ze aanpassen zonder de mogelijkheid dat jij je contract kan opzeggen.
Klopt, als de overheid besluit dit aan te passen.

Maar ze mogen zelf niet opeens boetes of terugleverkosten of iets dergelijks toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:19:
Maar ze mogen zelf niet opeens boetes of terugleverkosten of iets dergelijks toevoegen.
Ook dat mag, maar dat geldt dan niet voor al afgesloten contracten ;) (want die vraag komt nu ook weer langs met het Vattenfall nieuws)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:09:
[...]

De boete is dan gewoon 0 euro

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarewitch
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-05 16:09
Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Ook dat mag, maar dat geldt dan niet voor al afgesloten contracten ;) (want die vraag komt nu ook weer langs met het Vattenfall nieuws)
Toch blijft het grijs gebied en wacht ik op jurisprudentie voor meer uitleg over wat nu precies de geest van de wet in moet houden omtrent salderen. Zie wat ACM op zijn eigen website zegt over salderen "Salderen is het tegen elkaar wegstrepen van energie die u zelf opwekt en verbruikt. Bij salderen krijgt u hiervoor hetzelfde tarief per kWh. U verbruikt bijvoorbeeld 3.000 kWh en levert 1.000 kWh terug. Dan betaalt u uiteindelijk voor 2.000 kWh." https://www.acm.nl/nl/ene...-van-elektriciteit-en-gas

Naar mijn inziens worden we bestolen door de tussenhandelaar, c.q. vattenfall, enerco enz., puur om winst marge op peil te houden, er valt namelijk als zonnepaneelhouder niet vrij te kiezen aan wie je je opgewekte zonnestroom wilt verkopen en voor welke prijs. Ik denk niet dat er zonnepaneel houders zijn die hun opgewekte kwh vrijwillig gratis of tegen betaling het net op zouden pushen. Nu gaan alle nee-sayers natuurlijk weer roepen dat er negatieven prijzen zijn tijdens zonopbrengst, maar toch moeten de andere 70 procent van vattenfall afnemers die geen zonnepanelen hebben netjes betalen voor hun door vattenfall geleverde kwhtjes.

Wie start de eerste procedure?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:54
scarewitch schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Naar mijn inziens worden we bestolen door de tussenhandelaar, c.q. vattenfall, enerco enz., puur om winst marge op peil te houden, er valt namelijk als zonnepaneelhouder niet vrij te kiezen aan wie je je opgewekte zonnestroom wilt verkopen en voor welke prijs. Ik denk niet dat er zonnepaneel houders zijn die hun opgewekte kwh vrijwillig gratis of tegen betaling het net op zouden pushen. Nu gaan alle nee-sayers natuurlijk weer roepen dat er negatieven prijzen zijn tijdens zonopbrengst, maar toch moeten de andere 70 procent van vattenfall afnemers die geen zonnepanelen hebben netjes betalen voor hun door vattenfall geleverde kwhtjes.

Wie start de eerste procedure?
Beetje off topic hier. Plaats het even in een juist topic of maak een nieuwe aan.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Hoi,

Gas verbruik 900 m3
Stroomverbr. 3000 kWh
Auto verbruik 2500 kWh
Totaalverbruik 5500 kWh
Stroomopwek 8000 kWh
Teruglevering 2500 kWh
Weet je dat wel zeker die teruglevering van maar 2500 of heb je een accu?
Normaal gebruik je ong 25% van je opwekking direct. rest is teruglevering aan het net.
Dus zou ik de teruglevering veel hoger verwachten (6000).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
jobr schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:49:
[...]

Weet je dat wel zeker die teruglevering van maar 2500 of heb je een accu?
Normaal gebruik je ong 25% van je opwekking direct. rest is teruglevering aan het net.
Dus zou ik de teruglevering veel hoger verwachten (6000).
Duidelijk weer begripsverwarring, want ik vond de opsomming juist erg duidelijk.
In het geval van @FloydRaalte is de teruglevering van 2500kWh de netto teruglevering na salderen en de bruto teruglevering aan het net is 8000kWh. (Auto en ander verbruik is samen 5500kWh, dus blijft die 2500kWh over.)
Totale bruto opwek (inclusief direct eigen verbruik) is niet vermeld en is eigenlijk ook het minst interessant om te weten. Alleen interessant om de opwek van je zonnepanelen te kunnen vergelijken en je rechtstreekse eigen verbruik te weten, maar niet om contracten en kosten te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-06-2024
Hoop dat het plan van de regering wat er nu ligt om per 2027 helemaal geen vergoeding meer te geven snel van tafel gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
PeterDee schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:49:
Hoop dat het plan van de regering wat er nu ligt om per 2027 helemaal geen vergoeding meer te geven snel van tafel gaat....
Salderingsregeling gaat er vanaf, maar niet de TLV, dat zijn twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
HandyLumberjack schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:53:
[...]

Salderingsregeling gaat er vanaf, maar niet de TLV, dat zijn twee verschillende dingen.
Ik lees toch echt dat je niets meer voor je terug geleverde stroom krijgt...

"De salderingsregeling vervalt per 2027. Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

PeterDee schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:04:
[...]

Ik lees toch echt dat je niets meer voor je terug geleverde stroom krijgt...

"De salderingsregeling vervalt per 2027. Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk."
Ja dat is een hele kromme zin, want saldering en TLV zijn 2 verschillende dingen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
Op de Telegraaf staat inderdaad weer wat anders dan op het AD
"Er gaat ook een streep door de salderingsregeling voor zonnepanelenbezitters."

Hier word niet gesproken over de TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je het uit het brondocument haalt staat er letterlijk:

58. Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers. De salderingsregeling voor klein verbruikers wordt met ingang van 1 januari 2027 beëindigd. (https://www.kabinetsforma...ijlage-hoofdlijnenakkoord)

Uiteraard betekent dit gewoon dat je vanaf dan de energiebelasting moet ophoesten over de verbruikte kWh (en dat is eigenlijk ook wel een beetje terecht). Welke vergoeding je krijgt van de energiemaatschappij voor de ingevoede stroom zal zich moeten gaan bewijzen.

Tegen die tijd worden thuisaccu's ineens interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Hoi,

Gas verbruik 900 m3
Stroomverbr. 3000 kWh
Auto verbruik 2500 kWh
Totaalverbruik 5500 kWh
Stroomopwek 8000 kWh
Teruglevering 2500 kWh

[Afbeelding]
Dit vul je ongeveer goed in. Je moet de totale invoeding opgeven. Dat is de opwek minus het deel van de stroom die je direct zelf gebruikt. Daarvoor heb je op dit moment niet genoeg gegevens, want je geeft in je lijstje "Opwek" aan, maar komt dat uit de slimme meter (dan is het invoeding) of van de omvormers (dan is het opwek, maar dan moet daar eigen verbruik nog af).

Je hebt de volgende gegevens nodig voor het zoeken van een contract:

Afname (door de meter geregistreerd)
Invoeding (door de meter geregistreerd)

Als je daarnaast ook de opwek weet kun je daaruit je verbruik afleiden:
Verbruik = opwek + afname - invoeding.

Ook je netto teruglevering kun je dan uitrekenen:
Teruglevering = invoeding - afname

De meeste contracten hebben een staffel voor de vaste kosten op basis van de invoeding en je krijgt de TLV over de teruglevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:49
Blihi schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:26:

58. Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers. De salderingsregeling voor klein verbruikers wordt met ingang van 1 januari 2027 beëindigd. (https://www.kabinetsforma...ijlage-hoofdlijnenakkoord)

Uiteraard betekent dit gewoon dat je vanaf dan de energiebelasting moet ophoesten over de verbruikte kWh (en dat is eigenlijk ook wel een beetje terecht). Welke vergoeding je krijgt van de energiemaatschappij voor de ingevoede stroom zal zich moeten gaan bewijzen.

Ik stel voor om de discussie over het afschaffen van de salderingsregeling verder te voeren in De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:35
Gegeven deze nieuwe realiteit en gesteld dat deze afschaffing salderen plannen per 1 jan 2027 doorgaan:
Is het nu handiger een 3 jaars contract te nemen tot mei 2027 of beter 2 jaar tot mei 2026?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flipjevandejam schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:31:
Gegeven deze nieuwe realiteit en gesteld dat deze afschaffing salderen plannen per 1 jan 2027 doorgaan:
Is het nu handiger een 3 jaars contract te nemen tot mei 2027 of beter 2 jaar tot mei 2026?
Ik denk niet dat het doorgaat. Maar als dat wel het geval is zou ik alsnog voor 3 jaar gaan. Zeker als je het contract zonder boete kunt opzeggen wanneer je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
flipjevandejam schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:31:
3 jaar.
Als je in dit topic zit, heb je overschot. Je kunt dus boetevrij van je contract af.
(Al waren daar de meningen in het verleden over verdeeld.)
Sowieso is de kans groot dat je dan boetevrij mag wisselen.
Eea wordt ook besproken in Het juridisch kader van de salderingsregeling

*Edit: En... vorig jaar deed GC niet moeilijk om een contract boetevrij open te breken om lagere tarieven te krijgen. Dus als dan de tarieven in de markt echt veel lager zijn en we toch niet onder het contract uitkunnen, doen ze dat misschien wel weer.

[ Voor 22% gewijzigd door Truus01 op 16-05-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:55
Iemand al iets gehoord van het Greenchoice 3-jarig coöperatie contract waarbij gekozen is deze vanaf 1 juli in te laten gaan? Ik heb dit contract in januari aangevraagd, maar heb behoudens een contractbevestiging in januari niets meer vernomen. Het duurt natuurlijk nog even, maar was benieuwd of andere mogelijk wel al iets hebben gehoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Perzikvrucht schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:44:
Iemand al iets gehoord van het Greenchoice 3-jarig coöperatie contract waarbij gekozen is deze vanaf 1 juli in te laten gaan? Ik heb dit contract in januari aangevraagd, maar heb behoudens een contractbevestiging in januari niets meer vernomen. Het duurt natuurlijk nog even, maar was benieuwd of andere mogelijk wel al iets hebben gehoord.
Wat zou je willen horen dan.?
Ik denk dat je op 1 juli een mailtje krijgt : welkom bij GC.

En dat is het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Je hebt als het goed is als je inlogt bij greenchoice.nl een dagen teller wanneer je contract ingaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:44
Ik heb dit contract en deze gaat bij mij op 1 juni in. Ik heb naast de bevestiging ook niets gehoord. Ik verwacht ook niets anders dan straks een welkomstmailtje, maar ik kan dit wel even delen als het zo ver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Bij mij staat idd nog 46 dagen tot ingang contract. Ook dus van 1 juli.
Nog worries ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HandyLumberjack schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:53:
[...]

ja, dat klopt, maar daar hebben ze dus helemaal niets over gezegd, snap dat ook wel, want dat gaat ten koste van die energieboeren en niet van de staat, want die zijn alleen geinterssert in hoe veel geld ze van de inwoners kunnen innen. dus van die kant hoef je helemaal niets te verwachten vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Blihi schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:26:

Nee, nog steeds niet, totaal niet overigens. maak maar een berekening.
kijk naar je verbruik op een dag, veelal niet meer dan 5 kWh als je al zonnepanelen hebt, (verbruik in de avond-nacht en bij piek momenten (hoewel ik die zelfs niet eens zo vaak heb).
dat zijn gemiddeld 244 dagen in het jaar (maart-oktober), in die andere maanden is het terugleveren verwaarloosbaar. kosten 5 kWh in 244 dagen is circa 375 euro, een goedkope consumenten batterij van 5kW kost circa 4.000 euro. ROI = 11 jaar, maar dan moet je wel elke dag in de genoemde maanden ook echt 5 kWh gaan verbruiken (in de avond/nacht), bij mij gaat dat niet echt lukken en een oplossing voor mijn warmtepomp is dit dus ook niet. en wie weet welke verrassingen de hier weer duidelijk onbetrouwbare politiek (nb hebben juist de BBB, PVV de vorige afschaffing stapgewijs tot 2031 afgeschoten en nu enkele weken later schieten ze het zelf af en direct zonder stapjes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-05 22:03
MacD007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Nee, nog steeds niet, totaal niet overigens. maak maar een berekening.
kijk naar je verbruik op een dag, veelal niet meer dan 5 kWh als je al zonnepanelen hebt, (verbruik in de avond-nacht en bij piek momenten (hoewel ik die zelfs niet eens zo vaak heb).
dat zijn gemiddeld 244 dagen in het jaar (maart-oktober), in die andere maanden is het terugleveren verwaarlosbaar. kosten 5 kWh in 244 dagen is circa 375 euro, een goedkope consumenten batterij van 5kW kost circa 4.000 euro. ROI = 11 jaar, maar dan moet je wel elke 5 in de genoemde maanden ook echt 5 kWh gaan verbruiken (in de nacht), bij mij gaat dat niet echt lukken en een oplossing voor mijn warmtepomp is dit dus ook niet. en wie weet welke verrassingen de hier weer duidelijk onbetrouwbare politiek (nb hebben juist de BBB, PVV de vorige afschaffing stapgewijs tot 2031 afgeschoten en nu enkele weken later schieten ze het zelf af en direct zonder stapjes.)
Dat er nog maar 2 zomertjes gesaldeerd mag worden en daarna helemaal niks meer salderen is wel te begrijpen. Ze hebben het geld dat ze mislopen (saldeervolume x energiebelasting) hard nodig voor alle extreme ingrepen.
Beste is om 'als de zon schijnt je was te doen'.
Ik heb zelf 3~4x zoveel panelen liggen als eigengebruik, maar denk niet dat het genoeg is om quitte te spelen. Denk niet dat de energieboeren meer dan 5cent TLV gaan geven. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
bmoorman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Dat er nog maar 2 zomertjes gesaldeerd mag worden en daarna helemaal niks meer salderen is wel te begrijpen. Ze hebben het geld dat ze mislopen (saldeervolume x energiebelasting) hard nodig voor alle extreme ingrepen.
Ik heb zelf 3~4x zoveel panelen liggen als eigengebruik, maar denk niet dat het genoeg is om quitte te spelen. Denk niet dat de energieboeren meer dan 5cent TLV gaan geven. :'(
Dat ze geld mislopen zou kunnen, maar dat is wat anders dan geen winst maken
Zelfs als je al je best doet om zo veel mogelijk tijdens zontijd te doen meer dan max 33-35% direct eigen verbruik zul je niet komen, juist in de wintertijd met je hoogste energieverbruik is het aandeel zonne-energie verwaarloosbaar zelfs met een hoop panelen.

Dit onbetrouwbaar gedrag van deze nieuwe regering is puur gedreven om het milieubeleid de das om te doen, en ja dat hebben de kiezers veroorzaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Die van mij is in mei ingegaan. Kreeg 6 dagen vantevoren een mailtje.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
In het kader van de topic titel:

Bijzondere aanbieding deze maand nog bij de MediaMarkt van Essent: 3 jaar vast met zonnepanelen en zonder terugleverkosten. TLV van €0.055 en er zit een cadeaubon bij van de Mediamarkt van €175. Dat is beter dan GC ;)
  • Stroom € 0,29984
  • Stroom Vaste leveringskosten € 11,99
  • Gas: € 1,28660
  • Gas Vaste leveringskosten € 8,99
Zie SL-91 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en https://www.mediamarkt.nl/nl/service/essent

[ Voor 34% gewijzigd door Novax op 17-05-2024 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:25
Bij dezen wil ik graag de heren @de Peer en @Novax bedanken _/-\o_

Gisteren GC contract voor driejaar kunnen aansluiten , gelijk bevestiging gekregen.
Geen keuze idd om zonnepanelen aan te vinken dus 100 kWh per jaar aangegeven.

Voorlopig geen stress ieg , nogmaals bedankt heren voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Per 1 juli is Vattenfall's TLV €0,123 hupsakee

https://www.vattenfall.nl...b4d771d&cmp=EMC-213-11334

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Heb je ook de dan ingevoerde terug leververgoeding erbij geteld?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
klump4u schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Heb je ook de dan ingevoerde terug leververgoeding erbij geteld?
Die is dus ongeveer 10 cent, netto hou je weinig over :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Ja, zie het nu. Bijv. bij 10.000 teruglevering schaal: effectief minder dan 2 cent TLV.
Afwachten wat modelcontract wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:10:
Ja, zie het nu. Bijv. bij 10.000 teruglevering schaal: effectief minder dan 2 cent TLV.
Gewoon marktconform dus :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:11:
[...]

Gewoon marktconform dus :F
Mijn 24 cent is niet marktconform?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

John245 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:15:
[...]

Nee want dat is nu niet meer te krijgen dus niet marktconform maar wel lekker.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:15:
[...]

Nu niet meer nee. Was het maar waar..

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 17-05-2024 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Ik vrees dat als ik aan de beurt ben het nog maar 1 cent is. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gordon
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07-2024
Novax schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:11:
In het kader van de topic titel:

Bijzondere aanbieding deze maand nog bij de MediaMarkt van Essent: 3 jaar vast met zonnepanelen en zonder terugleverkosten. TLV van €0.055 en er zit een cadeaubon bij van de Mediamarkt van €175. Dat is beter dan GC ;)
  • Stroom € 0,29984
  • Stroom Vaste leveringskosten € 11,99
  • Gas: € 1,28660
  • Gas Vaste leveringskosten € 8,99
Zie SL-91 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en https://www.mediamarkt.nl/nl/service/essent
Bedank voor de info.
Gisteren, heb ik de Essent 3 jaar contract via mediamarkt gesloten zonder teruglevering boete. Voor elektriciteit alleen. Krijg nog korting van 75 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcgV5JbXaVgR9SVkH6VJKjdtw_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3P4mbDNnp7ic6gij14k3btX9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP-bMeLS2R3UG2OeUF97aziYghs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dm53aFawW6dxX6CabX44AxWA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bmoorman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Leuk, maar de meeste doen dat al (was doen als de zon er is), en zonder EV (of batterij) gaat hoger eigen verbruik dan een direct eigen verbruik van 30-35% gewoon niet lukken, cq wordt vrij lastig. zeker niet op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Leuk, maar de meeste doen dat al (was doen als de zon er is), en zonder EV (of batterij) gaat een direct eigen verbruik van 30-35% gewoon niet lukken, zeker niet op jaarbasis.
Mijn situatie: 10.000 kWh opwek, totale verbruik is 4.500 kWh (inclusief warmtepomp) waarvan 1.800 kWh direct verbruik, oftewel 40%.

Wij houden nu nog nergens rekening mee, maar gaan dat dan wel doen. Misschien is ons directe verbruik hoog omdat we veel opwekken.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Leuk, maar de meeste doen dat al (was doen als de zon er is), en zonder EV (of batterij) gaat een direct eigen verbruik van 30-35% gewoon niet lukken, zeker niet op jaarbasis.
Hier hadden we een eigen verbruik van 61% zonder batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
gordon schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:12:
[...]

Bedank voor de info.
Gisteren, heb ik de Essent 3 jaar contract via mediamarkt gesloten zonder teruglevering boete. Voor elektriciteit alleen. Krijg nog korting van 75 euro.

[Afbeelding][Afbeelding]
echter voor mensen die nog geen zonnepanelen hebben zijn de prijzen wel anders: en ook hier krijg je nog een cashback van 200€ er bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYBz81Go8eR6b3PQyKVCrX9epuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LtVMB0vfDJpvLK3ZlxqMXurZ.png?f=fotoalbum_large

vaste leveringskosten stroom : 10,96€ ( verschil van 1,03€ )
vaste leveringskosten gas : 7,96€ ( verschil van 1,03€ )

kwh Prijs : 0,27794€ ( verschil van 0,0219€ )
m3 gas Prijs : 1,25552€ ) 0,03109€ )

Dus de boete, zit hem dus gewoon in de kWh prijs en leveringsprijs verwerkt, voor mensen die echter 100% (nog) kunnen salderen maakt dat natuurlijk niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Hier hadden we een eigen verbruik van 61% zonder batterij.
Dat is wel veel zeg, wij kwamen over de afgelopen 12 maanden niet verder dan 42% zelfvoorzienend.
Ook geen EV?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:19
Sjamo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Dat is wel veel zeg, wij kwamen over de afgelopen 12 maanden niet verder dan 42% zelfvoorzienend.
Ook geen EV?
Dat hangt er vanaf hoeveel PV er ligt. Als er maar heel weinig ligt dan is het een koud kunstje om een hoog eigen verbruik te hebben.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RikHa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Dat hangt er vanaf hoeveel PV er ligt. Als er maar heel weinig ligt dan is het een koud kunstje om een hoog eigen verbruik te hebben.
Precies. Leg 1 paneel neer en je hebt een vrij hoog 'eigen gebruik'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
RikHa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Ok mijn fout. Ik dacht dat het ging om % direct verbruik van totaal verbruik, maar ik begrijp nu dat jullie het hebben over % direct verbruik van totale opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Ook geen EV?
Ook geen EV. Wel een basisverbruik van 1.2 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Ook geen EV?
Ik houd het al 5 jaar bij en elk jaar kom ik uit tussen de 40-44% van mijn stroomverbruik direct uit de opgewekte stroom. Binnen het redelijke houd ik rekening met het aanzetten van de (vaat)wasmachine e.d. als de zon schijnt maar zonder EV of thuisbatterij is er niet veel meer mogelijk voor mij. Overweeg een warmtepomp, moet alleen eerst de sommetjes opnieuw maken wat met mijn verbruik vraag ik me af of het nog uit kan als vanaf 2027 het salderen er helemaal af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:41
de Peer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Precies. Leg 1 paneel neer en je hebt een vrij hoog 'eigen gebruik'
Is dat wel de juiste meet-methode? :?

Ik hink op 2 gedachtes...
naar mijn idee moet je rekenen tov je verbruik, (8>

maar tov installed PV is óók wat voor te zeggen. :S

Een (beide) standaard afspreken? bv 61%-34% ? dat geeft wat meer inzicht over hoe of wat?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Is dat wel de juiste meet-methode? :?

Ik hink op 2 gedachtes...
naar mijn idee moet je rekenen tov je verbruik, (8>

maar tov installed PV is óók wat voor te zeggen. :S

Een (beide) standaard afspreken? bv 61%-34% ? dat geeft wat meer inzicht over hoe of wat?
Het beste is niet een percentage noemen maar de volledige eenheid, zodat het altijd duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:57:
[...]

Het beste is niet een percentage noemen maar de volledige eenheid, zodat het altijd duidelijk is wat er bedoeld wordt.
voorbeeld? :P

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stroomverbruik in kWh per jaar / totaal PV opgewekt kWh per jaar

En dat kun je dan specifieker maken, direct verbruikte opwek etc

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-05-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
de Peer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Volledig stroomverbruik gedeeld door totale opwek? Nieuwe cijfers voor mij. Ik lees rustig mee en wacht af wat de nieuwe "maat" wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd wat de maat wordt.
Ik zie onderstaande in mijn HW maar dat kun je dus op verschillende manieren uitleggen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuyRYmMr3-u9uYc_RgDuPLG0HS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVaCvKuBSclYa97WOttPiGwO.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ronald.42 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:15:
Ik zie onderstaande in mijn HW maar dat kun je dus op verschillende manieren uitleggen...

[Afbeelding]
Met die cijfers kom ik op 27,6% zelfvoorzienend (direct verbruik/totaal verbruik) :) En 24,4 zelfverbruik (direct verbruik/totale opwek.

Maar ik heb al erg veel verschillende berekeningen en benamingen voorbij zien komen op tweakers.

Wij zitten daarmee nu op 40,4 en 38%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Van het vorige jaar weet ik het exact:
Totale opwek: 4033 kWh
Totaal gebruik: 1390 kWh
Direct gebruik opgewekte elektriciteit: 588 kWh
Netto teruglevering: 2643 kWh

% direct gebruik / totaal gebruik 42,3%
% totaal gebruik / totale opwek 34,5%

Op basis hiervan zou een warmtepomp bij volledig salderen kunnen lonen, alleen is mijn gasverbruik eigenlijk ook te laag daarvoor (ca. 400-450 m3) en nu het salderen vervalt verwacht ik een warmtepomp eigenlijk niet meer terug te verdienen. Misschien kan een airco een alternatief zijn voor de woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Volledig stroomverbruik gedeeld door totale opwek? Nieuwe cijfers voor mij. Ik lees rustig mee en wacht af wat de nieuwe "maat" wordt :)
Tsja mijn punt is juist dat er wel 10 definities mogelijk zijn en dat het vooral belangrijk is om te beoemen wat er bedoeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:42:
Eigengebruik is leuk en aardig maar in lijn met dit topic ben ik toch vooral geïnteresseerd of ik bij afschaffing van saldering moet gaan betalen voor mijn stroomaansluiting.
Dus hoeveel PV denk je nodig te hebben om 7000 kWh gebruik te compenseren?
Als TLV 5cent is en stroomprijs 25, dan 5x zoveel? Maar ja, vele factoren beïnvloeden dit.
Wil alleen uit principe niet betalen voor energie..
Meestal een onbeperkt aantal. Dus leg gewoon je dak vol en zie dat als de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:01:
[...]

oke, ik dacht altijd dat het een verhouding betrof van hoeveel je van je zonnestroom direct verbruikt en dus niet gaat terugleveren, mn met de huidige terugleverkosten die soms zelfs per kWh (bv Eneco) worden berekend is dat denk ik wel een belangrijk ding om in de gaten te houden.

dus volgens mij is het (op jaarbasis) direct zonneenergieverbruik (in kWh/jaar) / totaal opgewekt PV (kWh/jaar)

je terugleveringsverhouden is dan teruglevering net PV stroom (kWh/jaar) / totaal opgewekt PV (kWh/jaar)

als je beide dan gaat optellen kom je weer op 100% uit. (als je goed gerekend hebt)

voor mensen die een oude draaischijf meter hebben is dit soort berekeningen natuurlijk niet mogelijk zonder aanvullende meetapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
volgens mij is het het aandeel direct verbruik dus zonverbruik / opwek
bij homewizzard zie je de opwek ook op een andere grafiek (opwek zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Sjamo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:08:
[...]

discussie?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2248200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Heb voor de grap ook eens gekeken naar mijn cijfers van vorig jaar:

Ik heb 10% van mijn PV-productie direct verbruikt (en dus 90% teruggeleverd).

En 27% van mijn verbruik kwam direct uit de zonnepanelen.

Wel een EV, maar totaal geen moeite gedaan om het verbruik af te stemmen op de productie. Een groot deel van de tijd had ik een contract waarbij laden in het daltarief het goedkoopste was, dus heb ik de auto vaak express snachts geladen.

Als ik moeite zou doen kan ik het eigen verbruik ongeveer verdubbelen (zonder inzet van een thuisaccu).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Dat kies je zelf. Het is geen wettelijk vastgelegde definitie ofzo..
duidelijk, alleen leek me dit wel de meest logische :? of hoe denken jullie daarover.

dit tenminste uit oogpunt van je PV installatie.

aan de andere kant als je het vergelijkt met je totaal verbruik, heeft dat ook wel iets, daar hebben jullie ook een punt.
Dus wat @de Peer zegt is denk ik wel de beste oplossing, vermeld gewoon erbij wat je exact bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:31:
[...]

duidelijk, alleen leek me dit wel de meest logische :? of hoe denken jullie daarover.

dit tenminste uit oogpunt van je PV installatie.

aan de andere kant als je het vergelijkt met je totaal verbruik, heeft dat ook wel iets, daar hebben jullie ook een punt.
Dus wat @de Peer zegt is denk ik wel de beste oplossing, vermeld gewoon erbij wat je exact bedoeld.
Ik denk dat het er vanaf hangt welke vraag je wilt beantwoorden.
Voor inschatting netbelasting gebruik je misschien een andere definitie dan als je een financieel rendement wilt berekenen. En voor inschatting nut thuisaccu wellicht weer een andere. En dan nog het salderen van fases etc.

Dus het hangt van de context af als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bmoorman schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:42:
Eigengebruik is leuk en aardig maar in lijn met dit topic ben ik toch vooral geïnteresseerd of ik bij afschaffing van saldering moet gaan betalen voor mijn stroomaansluiting.
Dus hoeveel PV denk je nodig te hebben om 7000 kWh gebruik te compenseren?
Als TLV 5cent is en stroomprijs 25, dan 5x zoveel? Maar ja, vele factoren beïnvloeden dit.
Wil alleen uit principe niet betalen voor energie..
deel je verbruik door 30 en vermenigvuldig dit met 100%; dan weet je wat je PV installatie moet opbrengen, via pvcalc kun je dat dan behoorlijk exact op je eigen ligging, dakhelling ed berekenen. ik hoop alleen dat je dak hiervoor groot genoeg is.
je jaaropwek zal dan circa 22.000 - 24.000 kWh (afgerond) uitkomen.
Normaal gezien zit daar een factor 85% tussen, dus dat betekend circa 28.000 Wp aan panelen.
Met de huidig standaard 440 Wp panelen heb je dus circa 64 panelen nodig. :?
Ik vrees dat je deze investering dan niet zult terugverdienen binnen een redelijke tijd. dat is bij een offerte van 0,9€/Wp ruim 25.000€.
Ga je uit van 40% normale dekking wordt dit natuurlijk een stuk lager. je bent dan wel behoorlijk aan het terugleveren en worden de terugleveringskosten wel een ding waar je op moet gaan letten, van die 5ct TLV word je dan ook niet echt blij. zelfs niet met deze aantalen. (850€ per jaar)

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 19-05-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
MacD007 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:05:
[...]

deel je verbruik door 30 en vermenigvuldig dit met 100%; dan weet je wat je PV installatie moet opbrengen, via pvcalc kun je dat dan behoorlijk exact op je eigen ligging, dakhelling ed berekenen. ik hoop alleen dat je dak hiervoor groot genoeg is.
je jaaropwek zal dan circa 22.000 - 24.000 kWh (afgerond) uitkomen.
Normaal gezien zit daar een factor 85% tussen, dus dat betekend circa 28.000 Wp aan panelen.
Met de huidig standaard 440 Wp panelen heb je dus circa 64 panelen nodig. :?
Ik vrees dat je deze investering dan niet zult terugverdienen binnen een redelijke tijd. dat is bij een offerte van 0,9€/Wp ruim 25.000€.
Ik probeer echt te begrijpen wat je hier typt.

Je zegt deel je verbruik door 30. Ik neem even aan dat je totaal jaarverbruik bedoelt. In ons geval 3000kWh gedeeld door 30 is 100. Die 100 moet ik dan vermenigvuldigen met 100% zeg je. Dat is dan nog steeds 100? Dus 100 is wat onze pv moet opbrengen. KWh? Per dag gemiddeld? Op een mooie zomerdag? Op een beroerde winterdag?

Bedoel je dat je dan met teruglevering de kosten van afname kan compenseren en ligt dat dan niet aan de bedragen voor afname en teruglevering?

Heeft de mate van eigen verbruik nog invloed op je berekening?

Ik heb zelf niet deze vraag maar gebruik mijn eigen cijfers om te begrijpen wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sjamo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Ik probeer echt te begrijpen wat je hier typt.

Je zegt deel je verbruik door 30. Ik neem even aan dat je totaal jaarverbruik bedoelt. In ons geval 3000kWh gedeeld door 30 is 100. Die 100 moet ik dan vermenigvuldigen met 100% zeg je. Dat is dan nog steeds 100? Dus 100 is wat onze pv moet opbrengen. KWh? Per dag gemiddeld? Op een mooie zomerdag? Op een beroerde winterdag?

Bedoel je dat je dan met teruglevering de kosten van afname kan compenseren en ligt dat dan niet aan de bedragen voor afname en teruglevering?

Heeft de mate van eigen verbruik nog invloed op je berekening?

Ik heb zelf niet deze vraag maar gebruik mijn eigen cijfers om te begrijpen wat je bedoelt.
nee, niet helemaal. uitgaand van je jaarverbruik en dat iemand gemiddeld 30% daarvan zelf direct verbruikt, dus reken ik dat terug naar weer 100%, dus je verbruik / 30 (of een ander getal wat je vind wat voor jou van toepassing is) en dat getal dan weer keer 100 (dus niet 100%) dan krijg je een opwek gebasserd op die 30 einen direct verbruik (gemiddeld op een jaar). en ja, dit is wel een redelijk globale insteek.

dit klopt natuurlijk niet helemaal omdat je hier met een gemiddeld jaarverbruik en aandeel eigen gebruik gaat rekenen, om het exact te krijgen moet je eigenlijk kijken (bv via PVCALC en je jaarrekening
) wat je laagste opwek is versus wat je hoogste verbruik (waarschijnlijk beide in de winter (december / januari / februari) is en van daaruit gaan rekenen.

In jou geval zou ik dan uitkomen op circa 12.000 Wp installatie. wat een opbrengst van circa 355 / 445 / 615 kWh (Dec / Jan / Feb, Gegevens via PVCALC) zou opleveren, zuidligging met 35 graden dakhelling. en een totaal jaar opbrengst van 11774 kWh. Dus vraag ik me wel af of je daarmee je donkere maanden hiermee wel door zou kunnen komen met nul verbruik ? :? of dat deze toch nog te optimisch is en je dus nog meer zou nodig hebben om ook tijdens de donkere dagen helemaal op nul uit te komen (zonder saldering dan). met de huidige terugleververgoedinge versus kosten weet ik niet of je daar nog zo blij van gaat worden, los of je deze wel kunt plaatsen en de benodigde investering.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 19-05-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
@MacD007 Die hele berekening is leefstyle afhankelijk.

Als iemand geen 9-17 werktijden leefpatroon heeft, maar bijv 17-1 uur gaat het geheel al niet op

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 18:49

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:14

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Er zijn een berg offtopic reacties verdwenen. Graag weer ontopic: Wat is nu de beste terugleververgoeding? Al het andere hebben we andere topics voor: zie ook de Topicwarning voor een handig lijstje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
MacD007 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:32:
[...]

nee, niet helemaal. uitgaand van je jaarverbruik en dat iemand gemiddeld 30% daarvan zelf direct verbruikt, dus reken ik dat terug naar weer 100%, dus je verbruik / 30 (of een ander getal wat je vind wat voor jou van toepassing is) en dat getal dan weer keer 100 (dus niet 100%) dan krijg je een opwek gebasserd op die 30 einen direct verbruik (gemiddeld op een jaar). en ja, dit is wel een redelijk globale insteek.
Geen idee wat je hier probeert te doen, maar je kunt niet uitgaan van 30% eigen verbruik en daarmee dan zeggen hoeveel PV je moet leggen, want dat verbruik heb je ook op tijden dat ze zon helemaal niet schijnt.
dit klopt natuurlijk niet helemaal omdat je hier met een gemiddeld jaarverbruik en aandeel eigen gebruik gaat rekenen, om het exact te krijgen moet je eigenlijk kijken (bv via PVCALC en je jaarrekening
) wat je laagste opwek is versus wat je hoogste verbruik (waarschijnlijk beide in de winter (december / januari / februari) is en van daaruit gaan rekenen.
Dat klopt niet alleen niet helemaal, maar ook helemaal niet.
In jou geval zou ik dan uitkomen op circa 12.000 Wp installatie. wat een opbrengst van circa 355 / 445 / 615 kWh (Dec / Jan / Feb, Gegevens via PVCALC) zou opleveren, zuidligging met 35 graden dakhelling. en een totaal jaar opbrengst van 11774 kWh. Dus vraag ik me wel af of je daarmee je donkere maanden hiermee wel door zou kunnen komen met nul verbruik ? :? of dat deze toch nog te optimisch is en je dus nog meer zou nodig hebben om ook tijdens de donkere dagen helemaal op nul uit te komen (zonder saldering dan). met de huidige terugleververgoedinge versus kosten weet ik niet of je daar nog zo blij van gaat worden, los of je deze wel kunt plaatsen en de benodigde investering.
Je komt echt nooit uit met een PV opstelling op 0 verbruik op jaarbasis zonder accu's om op zijn minst je nachtverbruik te compenseren. En dan nog red je het niet. Er zijn hier in de winter dagen dat ik

Ik heb hier zelf zo'n 13 kWp aan panelen liggen, met 10 kW omvormervermogen (3 omvormers). De panelen liggen ook nog eens in verschillende richtingen.

In 2023 zagen mijn cijfers er als volgt uit:
Afname 5722 kWh
Invoeding 7073 kWh
Opwek 9391 kWh

En afgeleid daarvan: Totale energiebehoefte is 8040 kWh (5722+9391-7073)

Dat betekent dat ik mijn 5722 kWh afname mag salderen en dan nog 1351 kWh aan overcapaciteit heb, waarvoor ik de TLV krijg, maar.... de huidige contracten zeggen dat je een invoedingsboete betaalt en de staffel die daarvoor gebruikt wordt is gebaseerd op 7073 kWh invoeding. Voor de meeste contracten ben ik dus heel duur uit.

Als je naar het hele jaar kijkt, kun je dagelijks alle meterstanden bij elkaar optellen. Dat heet de overcapaciteit: Levering laag + Levering hoog - Teruglevering laag - teruglevering hoog + constante die ervoor zorgt dat op de dag na de jaarrekening deze som op 0 komt.

Die grafiek laat zien dat ik in de periode van half oktober tot half maart zo'n 3300 kWh meer verbruik dan dat ik opwek. Vervolgens, in de periode half maart tot half oktober, wek ik weer genoeg op om dat volledig te compenseren, dus dan wek ik mijn verbruik + 3300 + 1350 kWh op.

Deze enorme fluctuatie heeft onder meer te maken met de warmtepomp. Er zijn 's winters dagen bij dat alleen dat apparaat al ruim 40 kWh verbruikt, terwijl de zonnepanelen op diezelfde dag niets opleveren omdat er een laag sneeuw op ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Blihi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Geen idee wat je hier probeert te doen, maar je kunt niet uitgaan van 30% eigen verbruik en daarmee dan zeggen hoeveel PV je moet leggen, want dat verbruik heb je ook op tijden dat ze zon helemaal niet schijnt.

[...]

Dat klopt niet alleen niet helemaal, maar ook helemaal niet.

[...]

Je komt echt nooit uit met een PV opstelling op 0 verbruik op jaarbasis zonder accu's om op zijn minst je nachtverbruik te compenseren. En dan nog red je het niet. Er zijn hier in de winter dagen dat ik

Ik heb hier zelf zo'n 13 kWp aan panelen liggen, met 10 kW omvormervermogen (3 omvormers). De panelen liggen ook nog eens in verschillende richtingen.

In 2023 zagen mijn cijfers er als volgt uit:
Afname 5722 kWh
Invoeding 7073 kWh
Opwek 9391 kWh

En afgeleid daarvan: Totale energiebehoefte is 8040 kWh (5722+9391-7073)

Dat betekent dat ik mijn 5722 kWh afname mag salderen en dan nog 1351 kWh aan overcapaciteit heb, waarvoor ik de TLV krijg, maar.... de huidige contracten zeggen dat je een invoedingsboete betaalt en de staffel die daarvoor gebruikt wordt is gebaseerd op 7073 kWh invoeding. Voor de meeste contracten ben ik dus heel duur uit.

Als je naar het hele jaar kijkt, kun je dagelijks alle meterstanden bij elkaar optellen. Dat heet de overcapaciteit: Levering laag + Levering hoog - Teruglevering laag - teruglevering hoog + constante die ervoor zorgt dat op de dag na de jaarrekening deze som op 0 komt.

Die grafiek laat zien dat ik in de periode van half oktober tot half maart zo'n 3300 kWh meer verbruik dan dat ik opwek. Vervolgens, in de periode half maart tot half oktober, wek ik weer genoeg op om dat volledig te compenseren, dus dan wek ik mijn verbruik + 3300 + 1350 kWh op.

Deze enorme fluctuatie heeft onder meer te maken met de warmtepomp. Er zijn 's winters dagen bij dat alleen dat apparaat al ruim 40 kWh verbruikt, terwijl de zonnepanelen op diezelfde dag niets opleveren omdat er een laag sneeuw op ligt.
Was de vraag oorspronkelijk niet ongeveer, hoeveel pv moet ik hebben/ bij leggen, om het verlies dat ik ga krijgen wanneer ik niet meer kan salderen te compenseren? Ik begreep dat het ging om financiele compensatie middels tlv, niet om het creëren van een 100% zelfvoorzienende "huishouding".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Sjamo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Was de vraag oorspronkelijk niet ongeveer, hoeveel pv moet ik hebben/ bij leggen, om het verlies dat ik ga krijgen wanneer ik niet meer kan salderen te compenseren? Ik begreep dat het ging om financiele compensatie middels tlv, niet om het creëren van een 100% zelfvoorzienende "huishouding".
Dan is het antwoord nog simpeler: Dat hangt helemaal van je contract af, maar de meeste huidige contracten is dat onmogelijk. Hoe meer PV, hoe hoger de staffel en aangezien de TLV's heel laag zijn ga je dat nooit compenseren. Sterker nog, er zijn contracten bij waar je uiteindelijk gaat betalen per kWh voor alle stroom die je opwekt boven de salderingsgrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
ja, dat is zo, maar volgens mij wil je gewoon weten hoeveel stroom vanuit je zonnepanelen verbruik ik nu direct zelf ?
In jou geval is je opwek dus : 833 (direct verbruik) + 2582 (teruglevering) = 3.415 kWh

je direct verbruik verhouding tot je totale opwek is dus 833 / 3.415 = 24%

dat is redelijk aan de lage kant, gemiddeld zit men op circa 30-35% dus je hebt zeker nog mogelijkheden, echter zoals dat hier ookal langs kwam is natuurlijk ook zeer sterk afhankelijk van je leefstijl / leefsituatie, dus dat kun je zelf het beste beoordelen of dat een goede of mogelijk nog te verbeteren waarde is.
wat je wel ziet dat je dus wel 100% kunt salderen en ook nog 1.231 kWh aan terugleververgoeding kunt krijgen. (bij 5ct is dat dan 61,55€ , en bij bv 11,5 ct zou dat al 141,57€ zijn). In jou situatie zul je dus ook bij een nieuw contract moeten kijken waar die terugleverkosten (=boete) zo laag mogelijk zou kunnen zijn.

Aan de andere kant zou indien je je eigen direct verbruik naar stel 35% zou kunnen verhogen en daardoor circa 360 (afgerond) kWh minder terug zou gaan leveren. Deze 360 kWh leveren je namelijk veel meer op (namelijk je kWh prijs ipv de TLV die je daar nu voor krijgt, en je boete kan daardoor ook worden beinvloed. een win-win situatie dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:35:
[...]

ja, dat is zo, maar volgens mij wil je gewoon weten hoeveel stroom vanuit je zonnepanelen verbruik ik nu direct zelf ?
In jou geval is je opwek dus : 833 (direct verbruik) + 2582 (teruglevering) = 3.415 kWh

je direct verbruik verhouding tot je totale opwek is dus 833 / 3.415 = 24%

dat is redelijk aan de lage kant, gemiddeld zit men op circa 30-35% dus je hebt zeker nog mogelijkheden, echter zoals dat hier ookal langs kwam is natuurlijk ook zeer sterk afhankelijk van je leefstijl / leefsituatie, dus dat kun je zelf het beste beoordelen of dat een goede of mogelijk nog te verbeteren waarde is.
wat je wel ziet dat je dus wel 100% kunt salderen en ook nog 1.231 kWh aan terugleververgoeding kunt krijgen. (bij 5ct is dat dan 61,55€ , en bij bv 11,5 ct zou dat al 141,57€ zijn). In jou situatie zul je dus ook bij een nieuw contract moeten kijken waar die terugleverkosten (=boete) zo laag mogelijk zou kunnen zijn.

Aan de andere kant zou indien je je eigen direct verbruik naar stel 35% zou kunnen verhogen en daardoor circa 360 (afgerond) kWh minder terug zou gaan leveren. Deze 360 kWh leveren je namelijk veel meer op (namelijk je kWh prijs ipv de TLV die je daar nu voor krijgt, en je boete kan daardoor ook worden beinvloed. een win-win situatie dus. :)
Correct en tevens juist.
We zijn nu niet echt actief met eigen opwek eerst.
Maar dat kan zeker anders.
Bijv.
Wpb alleen draaien bij opwek (nu doet ie waar ie zelf zin in heeft kwestie klok instellen)
Vaatwasser op andere momenten
Wasmachine op andere momenten
Wasdroger op andere momenten
En zo nog wat dingen als aircos en de warmtepomp

Ons contract loopt nog tot 31 december met 9 cent tlv 100% salderen en geen terugleverkosten.
Richting het einde van het jaar maar even weer shoppen op de energiemarkt kijken hoe de wereld er dan weer uitziet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Ronald.42 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:54:
[...]

Correct en tevens juist.
We zijn nu niet echt actief met eigen opwek eerst.
Maar dat kan zeker anders.
Bijv.
Wpb alleen draaien bij opwek (nu doet ie waar ie zelf zin in heeft kwestie klok instellen)
Vaatwasser op andere momenten
Wasmachine op andere momenten
Wasdroger op andere momenten
En zo nog wat dingen als aircos en de warmtepomp

Ons contract loopt nog tot 31 december met 9 cent tlv 100% salderen en geen terugleverkosten.
Richting het einde van het jaar maar even weer shoppen op de energiemarkt kijken hoe de wereld er dan weer uitziet.
klein advies; wacht niet te lang, bv bij GC kun je al een contract afsluiten 6 mnd van te voren, dus denk ik de markt eens goed in de gaten houden, ook zijn de prijzen in de zomer veelal goedkoper dan in de winter. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bmoorman
Sjamo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Klopt helemaal. En begrijp totaal niet waarom mijn posts verwijderd zijn aangezien het relevant is aan de TLV. Dit terwijl ellenlange Blihi post over wat we allang weten wel geoorloofd is. Ben klaar met dit topic. Mijn laatste bijdrage: 1 jaar 9 cent TLV bij Delta is nu nog beschikbaar.
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:22
De GC 3 jr link lijkt nu ook dood (404) te zijn, dus denk dat ze deze optie nu ook uitgeschakeld hebben.
Pagina: 1 ... 211 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2