Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:46:
[...]

Nou met dynamische tarieven heb je te maken met de marktprijs natuurlijk. Dus tijdens PV (of wind) pieken ontvang je de marktprijs voor je PV opbrengst
en die kan negatief zijn. Dan moet je dus betalen
.
Maar dat is geen boete. Gewoon de marktprijs van de veiling.

We kunnen niet toveren natuurlijk. De prijs van stroom is simpelweg negatief op die momenten. We doen met een '3 jaar vast' contract net alsof dat niet zo is, maar dat bleek dus niet houdbaar, vandaar de introductie van boetes
Ok, laten we Henk en Ingrid dus NIET op het verkeerde been zetten met:
"dynamisch opgelost" en NOOIT betalen -O-

Daar heeft niemand wat aan, en zeker dié doelgroep niet.
Ja, jij,ik en veel andere weten dit... is logisch toch?

Blijf waken voor foute voorlichting zeg ik.. :Y

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30

13art

Moderator Mobile
Hansieo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:55:
[...]

En om daar nog aan toe te voegen, er zin dynamische contracten (wellicht allemaal maar dat weet ik niet) waarbij er maandelijks een afrekening is. In het najaar/winter zal bij velen de opgewekte energie lager zijn dan het verbruik en is het die maanden dan ook gewoon betalen (ok eerder terug gekregen bedragen kan je apart zetten daarvan de wintermaanden betalen, ed maar dat terzijde).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:55:
[...]

Dat claimde ik ook niet. het ging over boetes. En bij dynamische tarieven betaal je geen boetes. Wel een belangrijk verschil. Overigens kun je het effect van moeten betalen voor je opwek volledig compenseren door even de elektrische auto op te laden tijdens die momenten van negatieve prijs. Zeker als je weinig panelen hebt zijn de voordelen van negatieve prijzen volgens mij groter dan de nadelen.

De belangrijkste boodschap moet simpelweg zijn: als gevolg van vraag en aanbod kan de stroomprijs zowel positief als negatief zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Dat claimde ik ook niet. het ging over boetes. En bij dynamische tarieven betaal je geen boetes. Wel een belangrijk verschil. Overigens kun je het effect van moeten betalen voor je opwek volledig compenseren door even de elektrische auto op te laden tijdens die momenten van negatieve prijs. Zeker als je weinig panelen hebt zijn de voordelen van negatieve prijzen volgens mij groter dan de nadelen.

De belangrijkste boodschap moet simpelweg zijn: als gevolg van vraag en aanbod kan de stroomprijs zowel positief als negatief zijn.
o-o-o-o-ohhhh.... :F jouw:

Overigens kun je het effect van moeten betalen voor je opwek volledig compenseren door even de elektrische auto op te laden tijdens die momenten van negatieve prijs

En alle /meeste? Henk en Ingrids rijden natuurlijk allemaal EV -O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:09
Hansieo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:21:
[...]

o-o-o-o-ohhhh.... :F jouw:

Overigens kun je het effect van moeten betalen voor je opwek volledig compenseren door even de elektrische auto op te laden tijdens die momenten van negatieve prijs

EV's worden steeds beter betaalbaar, zeker tweedehands.

Zeker als je naar TCO kijkt, maar dat doen Henk en Ingrid natuurlijk niet .

Probleem is alleen dat die EV in mijn geval niet alle productie kan absorberen (max.laadsnelheid is 10kW) dus dan moet er een tweede bij.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-05-2024 09:36 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
13art schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:00:
[...]

En om daar nog aan toe te voegen, er zin dynamische contracten (wellicht allemaal maar dat weet ik niet) waarbij er maandelijks een afrekening is. In het najaar/winter zal bij velen de opgewekte energie lager zijn dan het verbruik en is het die maanden dan ook gewoon betalen (ok eerder terug gekregen bedragen kan je apart zetten daarvan de wintermaanden betalen, ed maar dat terzijde).
Dat is inmiddels eerder de uitzondering , alleen Tibber en Zonneplan hebben nog een maandelijkse afrekening, de rest werkt met voorschotten op basis van verwacht jaarverbruik met een maandelijks overzicht.

Op dit moment is dynamisch gewoon nog niet toekomst bestendig en zal deze nog veranderen verder ontwikkelen, er zijn pas relatief weinige met PV opwek die er gebruik van maken en nog veel minder die meer opwek hebben dan verbruik (aldan niet met thuisaccu)

Op moment groeit de opwek bij kleinverbruikers gewoon harder dan de totale energieverbruik van Nederland toeneemt, op termijn neemt de vraag wel weer toe als de indrustie ook overschakelt, maar die zijn voorlopig druk met de stoelendans om een geschikte aansluiting te krijgen, als ook de tijdschalen verschillend zijn.

bijvoorbeeld een waterstoffabriek als Holland hydogen 1 voor 200MW was juni 2022 en die is mogelijk in 2025, na 3 jaar operationeel. Deze is wel met eigen windpark op zee (Hollandse kust) , terwijl van de Bron half Augustus 2023 kwam met nieuwe prijscomponen terugleverboete voor huishoudens en nu nog nauwelijks een vaste of variabel contract zonder te regelen is.(amper 9 maanden)

Voor Henk en Ingrid gaat dat waarschijnlijk nog te snel, die misschien maar paar keer per jaar naar de energierekening van lopende jaar kijken en hun PV, waar dynamisch contract duidelijk met meer sturing & monitoring komt welke regelmatig geupdate dient te worden en de energierekening ligt ook niet een jaar vooruit op +/- 50 euro vast.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:21:
[...]

Voorlopig niet nee, ik denk inderdaad vaak vanuit mijn eigen situatie. Ik denk in oplossingen, ideeën.

Van de henk en ingrid situatie word ik treurig, wat dat komt altijd neer op: Kunnen niets, willen niets, mogen niets en alles is kut.
Ik kan daar niets mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
Kan de discussie over dynamisch en de boete in de topics over dynamisch en de boete?
Hier gaat het om de hoogste TLV. En dynamisch is daar al een aantal keren bewust bij uitgesloten.
En vwb boetes gaat het meer om wat er daarna nog overblijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:26:
:+ dat zijn niet dezelfde voorwaarden die je bij het online afsluiten accepteert, dat zijn deze https://www.greenchoice.n...jaar-plus-200-korting.pdf

enige verschil is dat je het hebt laten omzetten van variabel naar 3 jaar vast.
Nav wat ik las in deze voorwaarden eens in die van mij gaan kijken.

Het gaat mij om wat er staat als je het contract voortijdig wilt ontbinden.
In mijn contract staat:
Voor de berekening van de hoogte van jouw redelijke opzegvergoeding worden de tarieven van dit contract vergeleken met de actuele tarieven van een Greenchoice product. In de bijgevoegde contractvoorwaarden staat de vindplaats van het te vergelijken Greenchoice product.
In mijn voorwaarden staat:
Het te vergelijken Greenchoice product: je contract bevat de vindplaats van het Greenchoice product waarmee het tarief van je contract wordt vergeleken.
Handig...

Maar... Waarom ik dit wilde bekijken...
Ik denk dat de 3-jaar-vast link nog lang zal blijven bestaan.
Want in die voorwaarden die @Novax benoemd staat:
Het te vergelijken Greenchoice product vindt u op www.greenchoice.nl/tarieven/3jaar-vast/
!!!

Dus ze gebruiken die om te kijken hoeveel je moet betalen als je voortijdig het contract beëindigd. Dan kunnen ze die link niet zomaar weghalen. Ze kunnen er hooguit iets van maken dat het niet iets afsluitbaars is, maar alleen ter vergelijk.
Dus wie weet, misschien is over 3 jaar die link altijd nog actief...

Ik ben wel benieuwd of dit in meerdere/andere voorwaarden (of contracten) terug te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Voorlopig niet nee, ik denk inderdaad vaak vanuit mijn eigen situatie. Ik denk in oplossingen, ideeën.

Van de henk en ingrid situatie word ik treurig, wat dat komt altijd neer op: Kunnen niets, willen niets, mogen niets en alles is kut.
Ik kan daar niets mee.
En een oprit hebben, hier heeft vrijwel de hele wijk geen eigen oprit, allemaal zo opgezet dat je je auto parkeert op een gezamenlijke parkpeerplaats en dan de laatste 20-50 meter lopen. Denk dat de helft van de wijken zo is opgezet in de jaren 65-95 zeg maar.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:04:
Dus ze gebruiken die om te kijken hoeveel je moet betalen als je voortijdig het contract beëindigd. Dan kunnen ze die link niet zomaar weghalen. Ze kunnen er hooguit iets van maken dat het niet iets afsluitbaars is, maar alleen ter vergelijk.
Dus wie weet, misschien is over 3 jaar die link altijd nog actief...

Ik ben wel benieuwd of dit in meerdere/andere voorwaarden (of contracten) terug te vinden is.
Die link kunnen ze doorverwijzen naar elk ander product wat op dat moment van toepassing is, zie ook:
Het te vergelijken Greenchoice product: je contract bevat de vindplaats van het Greenchoice product waarmee het tarief van je contract wordt vergeleken. Het te vergelijken Greenchoice product is in eerste instantie een product dat gelijk is aan je contract, waarbij het tarief kan afwijken. Als wij geen gelijk Greenchoice product meer aanbieden, dan is het te vergelijken Greenchoice product een product met dezelfde looptijd van je contract en met kenmerken die vergelijkbaar zijn met de kenmerken van je contract. Als wij dit vergelijkbare Greenchoice product ook niet meer aanbieden, dan is het te vergelijken Greenchoice product een product met het hoogste tarief per kWh stroom of per m3 gas dat wij aan kleinverbruikers aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

@de Peer Laten we nu alsjeblieft niet doen alsof een EV al bereikbaar is voor een modaal gezin -O-

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

silverball schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:16:
@de Peer Laten we nu alsjeblieft niet doen alsof een EV al bereikbaar is voor een modaal gezin -O-
Zo bedoelde ik het ook niet, ik word soms een hoek ingepraat. vervang EV door 'grootverbruiker'.
Voordeel van het modale gezin is dan weer dat ze ook minder PV-opwek zullen hebben om te 'moeten ' verbruiken.

Nu weer on-topic over TLV graag.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Ik kan daar niets mee.
even per stukje:
Voorlopig niet nee, ik denk inderdaad vaak vanuit mijn eigen situatie
Ja, dat merk ik, maar als iedereen dat doet... krijgen we een zooitje.

Maar jouw volgende deel is juist:
Ik denk in oplossingen, ideeën
En dat is toppie.... vooral als je het doet bij iemand die om een specifieke situatie /oplossing nodig heeft d:)b

en als laatste:
Van de henk en ingrid situatie word ik treurig, wat dat komt altijd neer op:
Kunnen niets, willen niets, mogen niets en alles is kut.

Yep, dat is voor ons NIET Henk&Ingrid types onbegrijpelijk, maar daarom zíjn wij ook geen H&I en wórden we dat ook niet. Maar het is wél goed als we het toch ook proberen uit hún perspectief te zien, al is dat niet altijd makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hansieo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:57:
[...]

even per stukje:
Voorlopig niet nee, ik denk inderdaad vaak vanuit mijn eigen situatie
Ja, dat merk ik, maar als iedereen dat doet... krijgen we een zooitje.

Maar jouw volgende deel is juist:
Ik denk in oplossingen, ideeën
En dat is toppie.... vooral als je het doet bij iemand die om een specifieke situatie /oplossing nodig heeft d:)b

en als laatste:
Van de henk en ingrid situatie word ik treurig, wat dat komt altijd neer op:
Kunnen niets, willen niets, mogen niets en alles is kut.

Yep, dat is voor ons NIET Henk&Ingrid types onbegrijpelijk, maar daarom zíjn wij ook geen H&I en wórden we dat ook niet. Maar het is wél goed als we het toch ook proberen uit hún perspectief te zien, al is dat niet altijd makkelijk.
Offtopic, let's go TLV!

Edit: ik dacht overigens oprecht dat ik in het ontwikkelingen op de huizenmarkt topic zat

[ Voor 25% gewijzigd door JDx op 10-05-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:36:
Dan bijft het komend half jaar stil waarschijnlijk :z :Z

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

RobWest schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Ik ben vooral benieuwd in hoeverre ze vaste contracten kunnen opbreken, bij Eneco gaan variabele contracten binnenkort over op 11,5 cent terugleverboete en er stond dynamische en vaste(!) contracten voorlopig nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 10-05-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

ik vrees dat je eerder de vraag krijgt : Wat is een terugleververgoeding (TLV) :? ik zie alleen nog terugleverkosten (TLK) :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
[...]

We zouden allemaal dagelijks de opbrengsten van onze TLV kunnen posten :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik kan daar niets mee.
helaas hebben we de huidige politieke situatie wel te danken aan die henk en ingrid populatie, het lijkt ook nog dat die steeds groter gaat worden.
en ik sluit me aan bij je conclusie dat je daar ook helemaal niets mee kunt.
echter bijkt het vooral op, willen niets en alles is kut uit te draaien, het lijken net die paarden met oogkleppen op, een zichtveld van hooguit 1mm. jammer, vooral omdat ze vaak dit zelf dat in de hand werken (uitzonderingen daargelaten). ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:19:
[...]

helaas hebben we de huidige politieke situatie wel te danken aan die henk en ingrid populatie, het lijkt ook nog dat die steeds groter gaat worden.
echter bijkt het vooral op, willen niets en alles is kut uit te draaien, het lijken net die paarden met oogkleppen op, een zichtveld van hooguit 1mm. jammer, vooral omdat ze vaak dit zelf dat in de hand werken (uitzonderingen daargelaten). ;(
Helemaal mee eens. Hier in 2008 een visie gemaakt en in de loop van de jaren vallen alle puzzelstukjes bij elkaar.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
MacD007 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Klopt,
Aan de andere kant, als iedereen beslissingen zou maken zoals bijvoorbeeld @de Peer, was de salderingsregeling al jaren eerder afgeschaft en de TLV al veel langer lager omdat iedereen zijn dak toch al vol met panelen had, en waren eventuele duurzaamheids subsidie potjes leeg binnen een dag. Juist doordat het grootste deel van de bevolking het niet snapt is er geld te besparen/verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Klopt,
Aan de andere kant, als iedereen beslissingen zou maken zoals bijvoorbeeld @de Peer, was de salderingsregeling al jaren eerder afgeschaft en de TLV al veel langer lager omdat iedereen zijn dak toch al vol met panelen had, en waren eventuele duurzaamheids subsidie potjes leeg binnen een dag. Juist doordat het grootste deel van de bevolking het niet snapt is er geld te besparen/verdienen.
In 2008 snapten de mensen het nog wel. Met als gevolg dat het een loterij was of je de subsidie kreeg (subsidie pot PV binnen 1 dag leeg),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Dynamisch is off topic hier? Ik zou wel exacte waarde van Tibber TLV willen weten. Gaat die boven de 11,5 uit komen over de 3 jaar? Grote kans erop.
Denk dat je het misschien kan narekenen voor afgelopen maand met de informatie op slimmemeterportal.nl tegen de historische uurprijzen. Ben je even bezig 8)7. Of liever een lopend gemiddelde berekenen.

Vind het trouwens raar dat met de komst van slimme meters er niks van aanbod op de energiemarkt is dat tussen de dynamische en de tradionele prijzen gaat zitten. Bijv. overdag 9tot5 lage prijzen aanbieden en rest van de tijd hoger. Of vrije zaterdag aanbieden. Ik heb ook 2-5am voor 5cent gezien om dan EV op te laden.
Wat dat betreft houdt de tradionele markt (met afspraken!?) de energietransitie tegen. Naast de terugleverboete uiteraard waarmee de ACM akkoord is gegaan :(
Bij nader inzien ligt het grootste probleem bij het hoge belastingtarief, maar ze moeten wel nu de inkomsten van Gronings gas zijn weggevallen. H&I hebben we nodig voor de energietransitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bmoorman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:43:
Dynamisch is off topic hier? Ik zou wel exacte waarde van Tibber TLV willen weten. Gaat die boven de 11,5 uit komen over de 3 jaar? Grote kans erop.
Denk dat je het misschien kan narekenen voor afgelopen maand met de informatie op slimmemeterportal.nl tegen de historische uurprijzen. Ben je even bezig 8)7. Of liever een lopend gemiddelde berekenen.

Vind het trouwens raar dat met de komst van slimme meters er niks van aanbod op de energiemarkt is dat tussen de dynamische en de tradionele prijzen gaat zitten. Bijv. overdag 9tot5 lage prijzen aanbieden en rest van de tijd hoger. Of vrije zaterdag aanbieden. Ik heb ook 2-5am voor 5cent gezien om dan EV op te laden.
Wat dat betreft houdt de tradionele markt (met afspraken!?) de energietransitie tegen. Naast de terugleverboete uiteraard waarmee de ACM akkoord is gegaan :(
Bij nader inzien ligt het grootste probleem bij het hoge belastingtarief, maar ze moeten wel nu de inkomsten van Gronings gas zijn weggevallen. H&I hebben we nodig voor de energietransitie.
Afgelopen maand voor ca 3 cent ingekocht (exclusief belastingen) dus die TLV kun je wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

waarom zou die kans groot zijn? Hij zit nu ergens rond de 4 cent. waarom zou de TLV stijgen? die gaat alleen maar dalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:58:
[...]

waarom zou die kans groot zijn? Hij zit nu ergens rond de 4 cent. waarom zou de TLV stijgen? die gaat alleen maar dalen natuurlijk.
Kans groot omdat GC ook niet dom is. Of subsidiëren ze hun TLV met de grove afname verdiensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29

Vind het trouwens raar dat met de komst van slimme meters er niks van aanbod op de energiemarkt is dat tussen de dynamische en de tradionele prijzen gaat zitten. Bijv. overdag 9tot5 lage prijzen aanbieden en rest van de tijd hoger. Of vrije zaterdag aanbieden.
Bedoel je zoals de Greenchoice nu doet? Prijzen van dal en normaal omdraaien ivm goedkopere stroom overdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
Sjamo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Bedoel je zoals de Greenchoice nu doet? Prijzen van dal en normaal omdraaien ivm goedkopere stroom overdag?
Wist niet dat ze deden. Maar ze houden wel vast aan dat dal en normaal tijdsregime net als alle anderen. Je kunt toch ook gewoon iets van rond 20cent doen tussen 9 en 5. Dan gaat H&I ook misschien over de streep om hun wasjes dan te draaien, begrijp je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Wist niet dat ze deden. Maar ze houden wel vast aan dat dal en normaal tijdsregime net als alle anderen. Je kunt toch ook gewoon iets van rond 20cent doen tussen 9 en 5. Dan gaat H&I ook misschien over de streep om hun wasjes dan te draaien, begrijp je?
Nee dat kan niet. Je kunt die dal en piektijden niet zomaar even wijzigen.
Dynamisch contract. Dat kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Kans groot omdat GC ook niet dom is. Of subsidiëren ze hun TLV met de grove afname verdiensten?
Dat denk ik ja. De groep mensen met tlv van 11,5 cent is maar klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Nee dat kan niet. Je kunt die dal en piektijden niet zomaar even wijzigen.
Dynamisch contract. Dat kan wel.
Hebt toch een slimme meter. Je kan makkelijk lager tarief koppelen aan bepaalde uren. Maar er is geen wil bij de energieboer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Hebt toch een slimme meter. Je kan makkelijk lager tarief koppelen aan bepaalde uren. Maar er is geen wil bij de energieboer
Dat is te simpel gedacht. Gaat niet zomaar. Veel nodig om dat te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Dat is te simpel gedacht. Gaat niet zomaar. Veel nodig om dat te implementeren.
Buiten NL kan het blijkbaar. Ik betaal 5 cent tussen 2 en 5uur ''s ochtends. Wel veel meer daarbuiten maar zonnepanelen dekken dat af tegen 25cent TLV. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Vattenfall's modelcontract 16,8 cent TLV gaat er toch echt wel aan per 1 juli, niet?
Of zouden ze hem vergeten?
Ben even aan het kijken of ik dan Delta maar per 1 juli pak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
TLV is bij vast en variabel enkel voor het deel wat overbrijft van de teruglevering na aftrek van verbruik voor de inkomsten.
Dat is met dynamische best lastig vergelijken waar ook het prijsverschil binnen het saldeer deel meetelt, de bepalende factor is niet dat je meer opwek dan verbruik hebt, maar opwelk moment van de dag je je verbruik hebt.

Met een thuisaccu, wat een extra investering is, is het al helemaal niet te vergelijken, waar je uiterste best doet om overschot zoveel mogelijk op te maken voor trip around verliezen, voor tegen lage prijs bijladen en tegen hogere prijs terugleveren. (ipv 1kWh a 9-12ct, wordt het dan 6 tot 7 keer 6-12ct) wat een vertekend beeld geeft van > 1 euro voor je overschot wat je niet ingezet krijgt).
(Voor mijn lopende jaar is gemiddelde teruglevering 11,67ct tot nu toe en afname gem. 6,33ct kale marktprijs.
'n thuisaccu is een investering met tot zover met dynamische optimalistaie tot 300 euro per eff kWh opslag voor een ROI in 6-7 jaar

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Domba schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:40:
[...]

(Voor mijn lopende jaar is gemiddelde teruglevering 11,67ct tot nu toe en afname gem. 6,33ct kale marktprijs.
Even kijken, dus als je dit wil vergelijken met vast contract met 11,5 TLV.
Bijv. met 10MWh teruglevering en 6MWh verbruik.
Geeft vast saldeercontract je 460€ (4000*11,5) verdiensten terwijl met dynamisch je ongeveer quitte speelt (10.000*11,67 - 6000*(6,33+13,2))
Over jaar kunnen salderen is nog altijd gunstig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bmoorman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Even kijken, dus als je dit wil vergelijken met vast contract met 11,5 TLV.
Bijv. met 10MWh teruglevering en 6MWh verbruik.
Geeft vast saldeercontract je 460€ (4000*11,5) verdiensten terwijl met dynamisch je ongeveer quitte speelt (10.000*11,67 - 6000*<6,33+13,2))
Over jaar kunnen salderen is nog altijd gunstig
Waar komt die 13,2ct vandaan?
EB saldeert op jaarbasis ook bij dynamisch.

Jouw voorbeeld je houdt 5.34ct x 6000= E 320,40 plus 4000 x11,67ct = E 466.8
Verder blijft er nog wat over van de energiebelasting vermindering , netwerkkosten en vasteleveringskosten zijn minder, hoeveel dat is afhankelijk bij welke dynamische energieleverancier je zit 80-160 euro.

En als laatste heb je nog de BTW voor binnen en buiten saldeervolume, dat is ook verschillend per dynamische energieleverancier, sommige betalen incl BTW uit ook buiten het saldeervolume

onder de streep uiteindelijk 867.20 tot ~1149 euro afhankelijk bij welke je zit.

LET WEL op deze gemiddelde teruglevering lukt je alleen met een thuisaccu, de gemiddelde afname zou nog kunnen als je de uitschieters weet te benutten zoals oa 1 mei en Pinksterweekend etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Domba schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:14:
[...]

Waar komt die 13,2ct vandaan?
EB saldeert op jaarbasis ook bij dynamisch.

Jouw voorbeeld je houdt 5.34ct x 6000= E 320,40 plus 4000 x11,67ct = E 466.8
Verder blijft er nog wat over van de energiebelasting vermindering , netwerkkosten en vasteleveringskosten zijn minder, hoeveel dat is afhankelijk bij welke dynamische energieleverancier je zit 80-160 euro.

En als laatste heb je nog de BTW voor binnen en buiten saldeervolume, dat is ook verschillend per dynamische energieleverancier, sommige betalen incl BTW uit ook buiten het saldeervolume

onder de streep uiteindelijk 867.20 tot ~1149 euro afhankelijk bij welke je zit.

LET WEL op deze gemiddelde teruglevering lukt je alleen met een thuisaccu, de gemiddelde afname zou nog kunnen als je de uitschieters weet te benutten zoals oa 1 mei en Pinksterweekend etc
13,2 is belasting. Die betaal je niet als je volledig saldeert op jaarbasis. Bij dynamisch gebeurt salderen alleen op uur basis, toch? Dus in de winter saldeert je weinig weg.
Maar goed, mijn berekening was te simpel aangezien het niet rekening houd met het salderings profiel dat voor iedereen beetje anders is. ik begrijp niet hoe je aan bedrag 800~1100 terug onder aan streep komt maar geloof het graag dat dynamisch veel verdienstelijker is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bmoorman schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:38:
[...]

13,2 is belasting. Die betaal je niet als je volledig saldeert op jaarbasis. Bij dynamisch gebeurt salderen alleen op uur basis, toch? Dus in de winter saldeert je weinig weg.
Maar goed, mijn berekening was te simpel aangezien het niet rekening houd met het salderings profiel dat voor iedereen beetje anders is. ik begrijp niet hoe je aan bedrag 800~1100 terug onder aan streep komt maar geloof het graag dat dynamisch veel verdienstelijker is
Het is niet zonder meer veel verdienstelijker, bij dynamisch het valt en staat met wanneer je afneemt.
Maar ook dynamisch zal nog veranderen tegen 2026 als meer wind op zee beschikbaar komt en er op nog meer uren van het jaar meer aanbod kan zijn dan verbruik en de gemiddelde marktprijs verder daalt.

Dynamisch staat nog steeds in de kinderschoenen, als je een 3 jaar vast contract hebt wees er zuinig op. als je van enige zekerheid houdt met PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Het is niet zonder meer veel verdienstelijker, bij dynamisch het valt en staat met wanneer je afneemt.
Maar ook dynamisch zal nog veranderen tegen 2026 als meer wind op zee beschikbaar komt en er op nog meer uren van het jaar meer aanbod kan zijn dan verbruik en de gemiddelde marktprijs verder daalt.

Dynamisch staat nog steeds in de kinderschoenen, als je een 3 jaar vast contract hebt wees er zuinig op. als je van enige zekerheid houdt met PV
Ja met meer dan 8 jaar kun je zeggen dat het in de kinderschoenen staat. Zie niet snel heel veel veranderen, en de veranderingen bij dynamische aanbieders zijn tot nu toe positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Ja met meer dan 8 jaar kun je zeggen dat het in de kinderschoenen staat. Zie niet snel heel veel veranderen, en de veranderingen bij dynamische aanbieders zijn tot nu toe positief.
Het is nog maar 4 procent van consumenten die een dynamisch contrcat heeft, wat langzaam stijgt als ook het aantal aanbieders, terwijl het aantal aanbieders dat een modelcontract nog aanbied, wat verplicht is bij levering aan kleinverbruikers met ~20% (12 minder) is gedaald in een jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Het is nog maar 4 procent van consumenten die een dynamisch contrcat heeft, wat langzaam stijgt als ook het aantal aanbieders, terwijl het aantal aanbieders dat een modelcontract nog aanbied, wat verplicht is bij levering aan kleinverbruikers met ~20% (12 minder) is gedaald in een jaar tijd.
Ja maar dat is geen argument. We zeggen ook niet dat Ferrari nog in de kinderschoenen staat omdat slechts .x procent een Ferrari rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:40
John245 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Nou nou nou, ik weet nog wel wat discussies over voorschot, groencertificaten, onbalansvergoeding e.d.

#blijmetTibber :+

Oh en GC natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Nou nou nou, ik weet nog wel wat discussies over voorschot, groencertificaten, onbalansvergoeding e.d.

#blijmetTibber :+

Oh en GC natuurlijk
Mee eens. Maar daarvoor hangt het wel af bij welke aanbieder je zit. En bij Tibber gelukkig nog steeds achteraf per maand betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo1291
  • Laatst online: 11-09-2024
Zojuist contract (3 jr Hollandse wind) afgesloten bij GC.

Eerste instantie deden de aanvragen het niet meer.
"Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.".

Incognito met de volgende link werkte nog wel:
https://www.greenchoice.n...windstroom-3-jaar/?pid=27

Dan ook geen optie tot aanvinken zon-PV.

[ Voor 9% gewijzigd door Enzo1291 op 11-05-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
bmoorman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:21:
Vattenfall's modelcontract 16,8 cent TLV gaat er toch echt wel aan per 1 juli, niet?
Ben even aan het kijken of ik dan Delta maar per 1 juli pak
Die is er al aan, voor nieuwe aanvragen is de TLV al € 0,076

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:06
Enzo1291 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:13:
Zojuist contract (3 jr Hollandse wind) afgesloten bij GC.

Eerste instantie deden de aanvragen het niet meer.
"Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.".

Incognito met de volgende link werkte nog wel:
https://www.greenchoice.n...windstroom-3-jaar/?pid=27

Dan ook geen optie tot aanvinken zon-PV.
Ik heb hem ook afgesloten. Ben wel benieuwd wat de boete wordt bij mijn huidige leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Joris-Jansen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:07:
[...]

Ik heb hem ook afgesloten. Ben wel benieuwd wat de boete wordt bij mijn huidige leverancier.
Waarom dan niet in de toekomst afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
JWT schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:15:
[...]

Waarom dan niet in de toekomst afgesloten?
Omdat mijn huidige contract pas eind januari af zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09
Novax schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Die is er al aan, voor nieuwe aanvragen is de TLV al € 0,076
Dat is best een goede deal gegeven de huidige markt, zeker aangezien het modelcontract betreft (voor 6mnd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bmoorman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:21:
Vattenfall's terugleververgoeding is 7,6 cent sinds 1 augustus 2023.

Bij hun rekenvoorbeeld gaan ze uit van 4,5 cent.

Edit: het zit kennelijk zo:
€ 0,076 per kWh (variabel)
€ 0,045 per kWh (1 jaar en 3 jaar)

Tarieven modelcontract per 1-1-2024.

Ik begrijp overigens niet wat nu precies het voordeel van GreenChoice zou zijn met 5 cent terugleververgoeding en hoge kWh tarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 12-05-2024 19:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrmrmr schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Ik begrijp overigens niet wat nu precies het voordeel van GreenChoice zou zijn met 5 cent terugleververgoeding en hoge kWh tarieven.
hoge kWh tarieven zijn voor velen van ons irrelevant: we leveren meer terug dan verbruik dus alleen de TLV is relevant.

En die TLV zetten we het liefst zo lang mogelijk vast (3 jaar) omdat de verwachting is dat de TLV verder gaat dalen. GC hanteert een zeer lage vaste boete dus dat is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
flipjevandejam schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:53:
Dat is best een goede deal gegeven de huidige markt, zeker aangezien het modelcontract betreft (voor 6mnd)?
Het zou zo maar kunnen dat Vattenfall de TLV per 1 juli verlaagt, en Vattenfall heeft de mogelijkheid om het meerdere keren per jaar te veranderen (met 30 dagen vooraankondiging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:43:
[...]

[...]

Het zou zo maar kunnen dat Vattenfall de TLV per 1 juli verlaagt, en Vattenfall heeft de mogelijkheid om het meerdere keren per jaar te veranderen (met 30 dagen vooraankondiging)
En dat ze de vaste leveringskosten verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:59
[...]

Nee hoor, modelcontract vanaf 1 januari tot minimaal 1 juli is 16,8 cent TLV voor de klanten dia al modelcontract hadden.

[ Voor 34% gewijzigd door plattie83 op 12-05-2024 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
[...]

Vergelijk ook even de vaste kosten. Afhankelijk daarvan kan het ene contract beter zijn dan het andere.

Het modelcontract van Vattenfal rekent 131 euro per jaar voor stroom. Als GC op 80 euro zit, dan moet je dus 51 euro goedmaken met het TLV verschil. Dat is 2.6 ct/kWh, dus 1961 kWh. Lever je op jaarbasis meer dan 2000 kWh terug, dan is Vattenfal dus de betere keus (met de tarieven van nu, maar die wijzigen in juli weer en dan kan het heel goed zijn dat de TLV weer omlaag gaat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo1291
  • Laatst online: 11-09-2024
de Peer schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:58:
[...]

hoge kWh tarieven zijn voor velen van ons irrelevant: we leveren meer terug dan verbruik dus alleen de TLV is relevant.

En die TLV zetten we het liefst zo lang mogelijk vast (3 jaar) omdat de verwachting is dat de TLV verder gaat dalen. GC hanteert een zeer lage vaste boete dus dat is mooi meegenomen.
Het contract dat ik heb afgesloten via die link is zelfs nog zonder boete:
€10.45/mnd vaste leveringskosten.

Het contract dat ik 2 dagen ervoor voor de ouders heb afgesloten is volgens mij wel €14.50.
waarvoor mijn familiaire excuses 8)7

Verschil tussen 3 jaar groen, en 3 jaar hollandse wind.

[ Voor 4% gewijzigd door Enzo1291 op 13-05-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Enzo1291 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Het contract dat ik heb afgesloten via die link is zelfs nog zonder boete:
€10.45/mnd vaste leveringskosten.

Het contract dat ik 2 dagen ervoor voor de ouders heb afgesloten is volgens mij wel €14.50.
waarvoor mijn familiaire excuses 8)7

Verschil tussen 3 jaar groen, en 3 jaar hollandse wind.
Ik heb anderhalve maand geleden Eneco HollandseWind afgesloten en de vaste leverkosten waren toen blijkbaar nog 8,99 euro wel extreme netbeheerkosten van 35,48 euro vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

En de overige tarieven zijn natuurlijk ook van groot belang. Terugleveren gaat alleen als er iets terug te leveren is.

Stel je koopt een (extra) EV, dan is het terugleveren misschien niet meer aan de orde.

De teruglevertarieven zijn dusdanig laag dat het snel de kosten overtroeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrmrmr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:52:
[...]

En de overige tarieven zijn natuurlijk ook van groot belang. Terugleveren gaat alleen als er iets terug te leveren is.

Stel je koopt een (extra) EV, dan is het terugleveren misschien niet meer aan de orde.

De teruglevertarieven zijn dusdanig laag dat het snel de kosten overtroeft.
Dit is het TLV topic. Iedereen heeft hier overschot op jaarbasis.
Maar inderdaad. Je moet wel 3 jaar vooruit proberen te kijken

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 13-05-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50

ScreamGT

joejoe

Ik en mijn vrouw krijgen 28 juni de sleutel van ons nieuwe huis, waar 12 panelen op het dak liggen.

Ik zie eerlijk gezegd door het bos de bomen niet meer. Zowaar elke aanbieder gaat dus over tot terugleverkosten. Waar ben je nu dan netto het beste uit? Het gaat uiteindelijk toch ook om wat je zelf verbruikt? :) Dan zouden wij die airco dus eerder en langer moeten laten draaien om zodoende netto weer voordeliger uit te komen.

Dat klinkt zo… tegendraads.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
ScreamGT schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:45:
Ik en mijn vrouw krijgen 28 juni de sleutel van ons nieuwe huis, waar 12 panelen op het dak liggen.

Ik zie eerlijk gezegd door het bos de bomen niet meer. Zowaar elke aanbieder gaat dus over tot terugleverkosten. Waar ben je nu dan netto het beste uit? Het gaat uiteindelijk toch ook om wat je zelf verbruikt? :) Dan zouden wij die airco dus eerder en langer moeten laten draaien om zodoende netto weer voordeliger uit te komen.

Ondanks dat je terugleverkosten moet betalen verdien je nog steeds aan je teruglevering bij de meeste leveranciers.

Op jaarbasis zal je wel "ongeveer" uitkomen qua opwek en verbruik.

Ik zou gaan voor 3jr vast, bijv. Greenchoice, dan heb je de komende paar jaar nog geen last van de boetes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Het is belangrijk om te weten of die 12 panelen je hele verbruik gaan dekken (als je gasloos bent lijkt me dat niet). Met een nieuw huis is dat wat lastiger in te schatten maar dat kan wel de keuze bepalen voor het contract dat je neemt.

Voor Greenchoice zie hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic", lees ook de opmerkingen die daar bij staan. Als je meer verbruikt dan teruglevert dan is welkom-terug 2 jaar vast interessant (alhoewel die eigenlijk niet bedoeld is voor zonnepanelen bezitters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JDx schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Ik heb anderhalve maand geleden Eneco HollandseWind afgesloten en de vaste leverkosten waren toen blijkbaar nog 8,99 euro wel extreme netbeheerkosten van 35,48 euro vind ik.
Die netbeheerkosten staan gewoon vast, zullen ook wel ieder jaar stijgen ivm verzwaren van het netwerk.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

klump4u schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:31:
[...]

Die netbeheerkosten staan gewoon vast, zullen ook wel ieder jaar stijgen ivm verzwaren van het netwerk.
Klopt, maar daarom is het nog wel erg veel aan vaste kosten alleen voor dat kabeltje naar je huis en dat keer 100.000 afhankelijk van welke gemeente je woont. Van die 3,5 miljoen moeten ze toch iets kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

JDx schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Klopt, maar daarom is het nog wel erg veel aan vaste kosten alleen voor dat kabeltje naar je huis en dat keer 100.000 afhankelijk van welke gemeente je woont. Van die 3,5 miljoen moeten ze toch iets kunnen?
Dat kabeltje naar je huis doet weinig meer als je de rest weg haalt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

nee, die terugleverkosten (TLK) betaal je voor elke kWh die die door je 12 panelen worden opgewekt en niet direct door je huis worden verbruikt.
hier een grafiek waar je dat dus prima kunt zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ-3scdqXy2CiDL8niudfguXzs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HM2UKbA2zKcRKtlwReYMluYt.png?f=fotoalbum_large

NG= NetGebruik is de stroom die je vanuit het net nodig hebt (= dus je netgebruik)
EV = EigenVerbruik is de stroom die je vanuit je opwek van de zonnepanelen direct verbruikt
TL = TerugLevering is de stroom die je hebt opgewekt maar niet direct zelf hebt kunnen gebruiken, die gaan dus terug het net op. (en hierover betaal je dus die terugleverkosten)
je opwek van je zonnepanelen is dus EV + TL

op het eind van het jaar (=contractjaar) wordt gekeken hoeveel je van het net gebruikt hebt en daar wordt je teruglevering dan weer van afgetrokken (dat is dus je saldering)

via pvcalc kun je dus prima zien hoeveel deze panelen bij jou opbrengen.
daar kijg je deze infor te zien: wel natuurlijk je eigen gegevens invullen.
ga er van uit dat je van je opbrengst circa 30% direct zelf verbruikt en 70% dus terugleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZX1bW038Irt5j6TruaV4DjpqDM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GmuBgGJSazKMTac16UYj81Mg.png?f=fotoalbum_large (dit is puur een voorbeeld)

de optie van GC is veelal gunstig omdat deze een zeer lage TLK heeft welke niet afhankelijk is van de hoeveelheid kWh wat je terugleverd. (circa 60 euro per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MacD007 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:41:
[...]

nee, die terugleverkosten (TLK) betaal je voor elke kWh die die door je 12 panelen worden opgewekt en niet direct door je huis worden verbruikt.
hier een grafiek waar je dat dus prima kunt zien.
[Afbeelding]

NG= NetGebruik is de stroom die je vanuit het net nodig hebt (= dus je netgebruik)
EV = EigenVerbruik is de stroom die je vanuit je opwek van de zonnepanelen direct verbruikt
TL = TerugLevering is de stroom die je hebt opgewekt maar niet direct zelf hebt kunnen gebruiken, die gaan dus terug het net op. (en hierover betaal je dus die terugleverkosten)
je opwek van je zonnepanelen is dus EV + TL

op het eind van het jaar (=contractjaar) wordt gekeken hoeveel je van het net gebruikt hebt en daar wordt je teruglevering dan weer van afgetrokken (dat is dus je saldering)

via pvcalc kun je dus prima zien hoeveel deze panelen bij jou opbrengen.
daar kijg je deze infor te zien: wel natuurlijk je eigen gegevens invullen.
ga er van uit dat je van je opbrengst circa 30% direct zelf verbruikt en 70% dus terugleverd.
[Afbeelding] (dit is puur een voorbeeld)

de optie van GC is veelal gunstig omdat deze een zeer lage TLK heeft welke niet afhankelijk is van de hoeveelheid kWh wat je terugleverd. (circa 60 euro per jaar)
Ik heb echt net een uur geleden ofzo de eindafrekening binnen, eigen gebruik is iets meer dan 30% met 8x300 panelen op zuid (winter amper opbrengst) en een eenpersoonshuishouden.

Opbrengst van de panelen ligt rond de 2100kWh/jaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fDzHvm1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RoYmNpA.png

Ik heb nog een vast contract, maar daarna gaat dit er heel wat minder leuk uit zien denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 13-05-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Maar je weet dus niet zeker of je teruglevert op jaarbasis?

Als je dat niet zeker weet, zou ik op dit moment even naar een jaarcontract kijken zonder invoedingsboete en zo laag mogelijke tarieven. Een jaartje is wel te overzien en daarna kijk je wat je echte jaarlijkse teruglevering is en of het zinvol is om naar een ander contract te gaan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Daarom zouden het ook invoedingskosten moeten heten en niet terugleverkosten. Deze kosten betaal je inderdaad over elke kWh die je terug het net in voedt.

[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Blihi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:31:
[...]

Daarom zouden het ook invoedingskosten moeten heten en niet terugleverkosten. Deze kosten betaal je inderdaad over elke kWh die je terug het net in voedt.
Ik ben echt benieuwd naar de eerste jaarafrekening met TLK, want het is nog steeds niet duidelijk hoe het nou berekend gaat worden, per uur, dag, maand, jaar, volgens mij kan dat nogal schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
JDx schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:20:
[...]

Ik ben echt benieuwd naar de eerste jaarafrekening met TLK, want het is nog steeds niet duidelijk hoe het nou berekend gaat worden, per uur, dag, maand, jaar, volgens mij kan dat nogal schelen.
Het kan haast niet anders dan dat ze de normale teruglevertelwerken van de slimme meter gebruiken, dus de periode is minder dan een seconde. Dus pak je rekening van vorig jaar, kijk hoeveel je gesaldeerd + aantal kWh TLV hebt, vermenigvuldig met je TLK en je hebt je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:30:
[...]

Het kan haast niet anders dan dat ze de normale teruglevertelwerken van de slimme meter gebruiken, dus de periode is minder dan een seconde. Dus pak je rekening van vorig jaar, kijk hoeveel je gesaldeerd + aantal kWh TLV hebt, vermenigvuldig met je TLK en je hebt je antwoord.
Per jaar denk je dus, niet realtime.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
JDx schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:37:
[...]

TERUGLEVERtelwerk, dus "realtime".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:37:
Per jaar. Er zijn nog genoeg mensen die geen slimme meter hebben (of die uitlezen uit hebben staan) dus die moeten gewoon elk jaar de meterstanden doorgeven. Daarom zijn de staffels ook ingedeeld op de hoeveelheid op jaarbasis.

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 14-05-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Blihi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:29:
[...]

Maar je weet dus niet zeker of je teruglevert op jaarbasis?

Als je dat niet zeker weet, zou ik op dit moment even naar een jaarcontract kijken zonder invoedingsboete en zo laag mogelijke tarieven. Een jaartje is wel te overzien en daarna kijk je wat je echte jaarlijkse teruglevering is en of het zinvol is om naar een ander contract te gaan.
sorry, dat klopt dus niet. je kunt alleen terugleveringskosten voorkomen door je omvormer uit te zetten, maar je kunt dan ook niet meer salderen. Om te kunnen salderen moet je dus terugleveren.

en dat tellen van je teruglevering gebeurt dus realtime, elke seconde wordt dat bijgewerkt via je meter, bij een oude draaischijfmeter draait deze dus terug, maar steeds minder mensen hebben deze.
Je kunt ook geen nieuwe draaischijfmeter meer krijgen. Dus moet deze vervangen worden heb je alleen de keuze tussen een dome of slimme meter.

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 14-05-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hierom wacht ik dus die eerste eindafrekening wel af van een Tweaker of een random iemand, dan is het duidelijk, duurt alleen nog een jaartje ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:06:
[...]

sorry, dat klopt dus niet. je kunt alleen terugleveringskosten voorkomen door je omvormer uit te zetten, maar je kunt dan ook niet meer salderen. Om te kunnen salderen moet je dus terugleveren.

en dat tellen van je teruglevering gebeurt dus realtime, elke seconde wordt dat bijgewerkt via je meter, bij een oude draaischijfmeter draait deze dus terug, maar steeds minder mensen hebben deze.
Je kunt ook geen nieuwe draaischijfmeter meer krijgen. Dus moet deze vervangen worden heb je alleen de keuze tussen een dome of slimme meter.
Ik zeg niet dat je op die manier terugleverkosten kunt voorkomen. Ik zeg dat het allemaal wel mee zal vallen en dat een jaartje best te overzien is. Die kosten zul je hebben, klopt, maar als je op dit moment niet weet of je op jaarbasis teruglevert of niet, moet je gewoon een jaarcontract afsluiten en een jaar afwachten.

Terugleverkosten kun je niet voorkomen, tenzij je je omvormer zo kunt regelen dat deze de netto stroom op - houdt en dat kunnen de meeste omvormers niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Novax schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:48:
[...]

Per jaar. Er zijn nog genoeg mensen die geen slimme meter hebben (of die uitlezen uit hebben staan) dus die moeten gewoon elk jaar de meterstanden doorgeven. Daarom zijn de staffels ook ingedeeld op je totale teruglevering.
Daar is echt heel veel verwarring over en dit is bij iedere maatschappij anders. De ene zegt dat het op basis van de totale teruglevering is, de andere zegt dat het op basis van de totale invoeding is.

Als je de contracten goed leest is dat laatste de meest waarschijnlijke uitleg bij de meeste maatschappijen.

Je betaalt de staffel dus niet over de totale teruglevering, maar over de totale invoeding!

Als je geen slimme meter hebt dan kunnen ze daar niets mee en daarom rekenen sommigen maatschappijen een gemiddeld bedrag als je een analoge meter hebt (bij Innova is dat zo'n 435 euro op jaarbasis, evenveel als de vaste kosten in het modelcontract).

In mijn geval: Ik wek op jaarbasis zo'n 9000 kWh op, verbruik daarvan 2000 kWh zelf en voed dus 7000 kWh in. Daarnaast neem ik 5000 kWh af.

Ik mag die 5000 kWh salderen, maar ik betaal de staffel over 7000 kWh invoeding. Bij mijn huidige Innova contract zou dat betekenen dat ik 551 euro betaal voor de invoeding en dan 2000*0,05 = 100 euro krijg voor de teruglevering. Netto kost me dit dus 451 euro op jaarbasis.

Dat is dan ook precies waarom ik dit contract inmiddels heb opgezegd.

Ik zou overigens goedkoper uit zijn als ik een niet-slimme meter had, want dan zouden de vaste terugleverkosten maar 435 euro zijn en geen 551 euro. Maar ja, die slimme meter hangt er nu eenmaal.

[ Voor 32% gewijzigd door Blihi op 14-05-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:08:
Daar is echt heel veel verwarring over en dit is bij iedere maatschappij anders. De ene zegt dat het op basis van de totale teruglevering is, de andere zegt dat het op basis van de totale invoeding is.
Dat klopt, maar mijn reactie was meer op JDx over de periode die ze hanteren niet over hoe ze het verder berekenen, heb het aangepast.

En analoge meters zijn inderdaad ook weer een ander verhaal, ik doelde op "domme" digitale meters of slimme meters waarbij het automatisch op afstand uitlezen is uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Blihi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Als je de contracten goed leest is dat laatste de meest waarschijnlijke uitleg bij de meeste maatschappijen.

Je betaalt de staffel dus niet over de totale teruglevering, maar over de totale invoeding!
Begrijp ik het goed dat hier bedoeld word,

Totale invoeding min saldering = totale teruglevering?

Ik dacht dat je dan spreekt over netto teruglevering/invoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
[...]

Waar haal je vandaan dat GC een zeer lage vaste boete hanteert? Het contract wat ik zojuist gekregen heb (maar ook mijn contract van 2 mei j.l.) gaat toch echt vergelijken met de tarieven van een (op dat moment) actueel product...

Of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Peterhardenberg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Begrijp ik het goed dat hier bedoeld word,

Totale invoeding min saldering = totale teruglevering?

Ik dacht dat je dan spreekt over netto teruglevering/invoeding
Je betaalt de staffel over totale invoeding.

Je krijgt de TLV over totale invoeding - saldering, dus netto teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Ik zit ff te denken... zou 3 jaar vast bij GC ook interessant zijn voor mensen die geen netto terugleveraar zijn, maar (nu nog) plusminus 100% salderen?

Per 1-1-2025 gaat de saldering toch afgebouwd worden naar 64%, wat voor die mensen betekent dat ze op bepaalde momenten gaan terugleveren (tegen TLV) en duurder inkopen? Stel dat deze mensen dan een teruglevertarief moeten betalen, dan krijgen ze hier ook mee van doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-08 18:23
HandyLumberjack schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:55:
[...]

Ondanks dat je terugleverkosten moet betalen verdien je nog steeds aan je teruglevering bij de meeste leveranciers.

Op jaarbasis zal je wel "ongeveer" uitkomen qua opwek en verbruik.

Ik zou gaan voor 3jr vast, bijv. Greenchoice, dan heb je de komende paar jaar nog geen last van de boetes.
Die optie is er enkel als je aangeeft dat je GEEN zonnepanelen hebt. Heb je ze wel, dan kun je enkel 1 jaar kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HKees schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:06:
Ik zit ff te denken... zou 3 jaar vast bij GC ook interessant zijn voor mensen die geen netto terugleveraar zijn, maar (nu nog) plusminus 100% salderen?

Per 1-1-2025 gaat de saldering toch afgebouwd worden naar 64%, wat voor die mensen betekent dat ze op bepaalde momenten gaan terugleveren (tegen TLV) en duurder inkopen? Stel dat deze mensen dan een teruglevertarief moeten betalen, dan krijgen ze hier ook mee van doen...
Ja. Als je bijna niks inkoopt maakt die relatief dure kw/h prijs niet zoveel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HKees schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:06:
Per 1-1-2025 gebeurt er niks omdat het wetsvoorstel is weggestemd. Voorlopig blijft saldering 100% totdat er een nieuwe voorstel komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
HKees schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:45:
Waar haal je vandaan dat GC een zeer lage vaste boete hanteert? Het contract wat ik zojuist gekregen heb (maar ook mijn contract van 2 mei j.l.) gaat toch echt vergelijken met de tarieven van een (op dat moment) actueel product...

Of mis ik iets?
Jij refereert aan de opzegboete als je het contract voortijdig opzegt, @de Peer refereert aan de terugleverkosten die zonnepanelenbezitters betalen (een soort van boete)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
usernamerandom schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:09:
Die optie is er enkel als je aangeeft dat je GEEN zonnepanelen hebt. Heb je ze wel, dan kun je enkel 1 jaar kiezen.
Dat zou inderdaad zo moeten zijn ware het niet dat Greenchoice er een zooitje van maakt op hun website, daar kan je namelijk niet overal aangeven of je wel of geen zonnepanelen hebt, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
[...]

Betaal je de terugleverkosten vóór saldering?!
Dat verandert de zaak voor velen (hier) enorm.

Bijvoorbeeld hier:
10.000kwh opwek en verbruik, na salderen nagenoeg 0. Maar inderdaad wel 7000 terugleveren zomers en 7000 verbruik id winter (30% direct).

Ik begreep tot nu toe dat je TLK alleen ná saldering betaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
flipjevandejam schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Bijvoorbeeld hier:
10.000kwh opwek en verbruik, na salderen nagenoeg 0. Maar inderdaad wel 7000 terugleveren zomers en 7000 verbruik id winter (30% direct).

TLK betaal je in dit voorbeeld over 7000kWh.
Dus ja, ook "voor" salderen.

Vandaar ook steeds het advies op 3 jaar vast te zetten, ook al heb je weinig overschot. Dan ontloopt je de TLK nog 3 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 14-05-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Bijvoorbeeld hier:

Voor salderen. En dat is geen nieuws hoor. Van de bron heeft dit al in november 2023 aangekondigd in een persbericht. Maar bij velen valt het kwartje nu pas geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Ok, dank voor het kwartje ;). Ik zal m'n vragen hierover verder oppakken in het andere topic, De toekomst van de saldeer-wetgeving, die blijkt gesloten te zijn..

[ Voor 172% gewijzigd door flipjevandejam op 14-05-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Bijvoorbeeld hier:

Ja, exact wat ook @HandyLumberjack ook aangeeft, je betaald eerst de boete over al je teruglevering, en pas daarna wordt saldering toegepast. dus in jou geval:
opwek 10.000 KWh
daarvan gebruik je circa 3.000 kWh direct zelf (die bekende 30% dus)
dus je teruglevering zal circa 7.000 kWh bedragen, en daarover betaal je dus dan de boete.
door je jaarverbruik met 7.000 kWh te salderen kom je dus op circa NUL uit maar wel met boete, dus beter kijken waar deze zo laag mogelijk is, in dit geval dus GC (want daar betaal je nog geen 60 euro per jaar, en dit komt door een iets hogere vaste kosten van nog geen 15 euro tegenover circa 10,50, de exacte cijfers staan hier in het forum. (dat is nog geen 4,50 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
flipjevandejam schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:49:
Ok, dank voor het kwartje ;). Ik zal m'n vragen hierover verder oppakken in het andere topic, De toekomst van de saldeer-wetgeving, die blijkt gesloten te zijn..
ja, omdat de toekomst voorlopig duidelijk is, salderen blijft voorloptig, ookal wil vandaag Tennet wat anders, alleen zij hebben hier geen bevoegdheid in, dus Tennet, hou je aub aan je wettelijke taken en bemoei je niet met zaken waar je geen bevoegdheid in hebt. Ten slotte je bent de Landelijke Netwerkbeheerder (hoogspanning) en in eigendom van de Nederlandse staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
usernamerandom schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:09:
[...]

gebruik hiervoor de links die @Novax hier heeft gepost, even terugzoeken aub. Dan is het namelijk wel mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 14-05-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Met deze nieuwe kennis, is het bepalen van het juiste aanbod nu een kwestie van constant dit topic moeten volgen, of kan ik ook gewoon een gaslicht.com bijv. gebruiken om dit aanbod overzichtelijk te hebben?

Ik heb daar m'n situatie even ingevoerd, 10.000kwh opwek en verbruik, na salderen nagenoeg 0.
Ik krijg bijv. dit:
https://www.gaslicht.com/...om-2-jaar-vast-actie-5015

2 jaar vast, 5ct TLV, geen TLK, -44 euro/jaar

Is dit ook relevant voor het overzicht i/d startpost, of zie ik dingen over het hoofd?
Ik kom ook op een gaslicht nog nergens TLK tegen in de resultaten, als ik de situatie wat aanpas naar zeg:
12.000 opwek
9000 gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
flipjevandejam schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:11:
Met deze nieuwe kennis, is het bepalen van het juiste aanbod nu een kwestie van constant dit topic moeten volgen, of kan ik ook gewoon een gaslicht.com bijv. gebruiken om dit aanbod overzichtelijk te hebben?

Ik heb daar m'n situatie even ingevoerd, 10.000kwh opwek en verbruik, na salderen nagenoeg 0.
Ik krijg bijv. dit:
https://www.gaslicht.com/...om-2-jaar-vast-actie-5015

2 jaar vast, 5ct TLV, geen TLK, -44 euro/jaar

Is dit ook relevant voor het overzicht i/d startpost, of zie ik dingen over het hoofd?
Ik kom ook op een gaslicht nog nergens TLK tegen in de resultaten, als ik de situatie wat aanpas naar zeg:
12.000 opwek
9000 gebruik
Link is niet te openen.
Pagina: 1 ... 210 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2