10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Kijk maar in het topic actuele energieverbruik. Daar zie je dat dezelfde termen voor compleet andere dingen gebruikt worden.
De één ziet totaal verbruik als dat wat hij afneemt bij de energieleverancier, de ander als dat plus direct verbruik.
De één ziet teruglevering als wat je volgens de meter teruglevert, de ander als wat je teruglevert nadat je afname er vanaf haalt (wat door anderen als netto teruglevering wordt gezien).
Ik probeer zelf altijd te kijken naar informatie om de cijfers heen om te kijken of ik kan vinden wat iemand bedoelt, maar ik zit er geregeld naast.
En dan heb je nog de vraag, wat wil je zeggen. Waarvoor is het cijfer of het percentage dat je noemt van belang.
Ik zie tegenwoordig vaak terugkomen kWh opwek per kWp voor opbrengst panelen, ik zie aantal kWh gedeeld door het aantal graaddagen voor vergelijk hoe efficiënt je verwarmt.
Ik zie direct verbruik (totale opwek min teruglevering) gedeeld door totaal verbruik (direct verbruik plus afname energieleverancier plus eventueel afname thuis-accu) als percentage om zelfvoorziening weer te geven, en direct verbruik gedeeld door totale opwek om het percentage zelfverbruik weer te geven.
Maar ook dit ligt volgens mij nergens vast.
Ik vind het zelf wel leuk om zo onafhankelijk mogelijk te zijn qua energie. Regeltjes die steeds veranderen, of e-boeren die je proberen te naaien...Hansieo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:27:
Goedendag Tweakers,
In diverse topic draadjes worden nogal eens verschillende waardes genoemd betreffende opwek -verbruik -rendement.
Gelijk al toen ik vroeg of "we" daar niet een standaardisatie (lol) in moeten aanbrengen,
plopte er al verschillende meningen op.
Hier dus even een voorzet, maar geef gerust (graag) jullie visie zodat we tot een uniforme weergave kunnen komen.
vb:
PV: 10.000Wp (dus de installed PV zodat we goede/slechte jaren kunnen waarnemen)
Opwek: (Pop ??) 9.000 kWh
Verbruikt: 4.500kWh
Direct verbruikt 2.500kWh
dit geeft:
direct rendement ~56%
Opwek rendement 28%
(10.000-9.000-4.500-2.500-56%-28%)
lijkt dit ergens op??
Definitie zou wat mij betreft meer in de trend van (opgewekt en verbruikt)/(totaal verbruikt incl gas benzine,...)
We zitten hier op zo'n 55%, prive en bedrijfsmatig. Getalswijs 7000/13000kWh.
Omgerekend geeft elke kWh ook ongeveer dezelfde CO2 uitstoot, onafhankelijk van of het EL, aardgas of benzine is. Een kuub gas of een liter benzine geven beide ongeveer 9 kWh.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Ik denk dat als je een eigen topic hiermee start, dat je best wel veel mensen dat leuk zullen vinden.
@Sjamo
Wat ik voor mij zelf doe (ik hinkte dus op 2 methodes) met mijn waardes: (2xWtP & EV )
10.710Wp met 9.460 kWh netto opwek en
5.407kWh verbruik met 2.586kWh vóór de meter weg.
Dit geeft dan als rendement % tov opwek: en rendement % tov verbruik
over 2023 maanden:
jan 63 16
feb 31 25
mrt 42 53
apr 24 72
mei 14 80
jun 11 82
jul 25 85
aug 40 83
sep 31 83
okt 32 47
nov 66 29
dec 74 9
Het leuke is dat je de verschuiving kan zien (als ik het goed heb gedaan....

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
[ Voor 15% gewijzigd door cville op 19-05-2024 14:13 ]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Wellicht dat we dat hier kunnen bereiken met genoeg input.
Ik zal een poging wagen.Hansieo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:48:
Dank voor de link, en ja, blijkt dus dat er wel "behoefte" is aan enige vorm van standaardisatie/ terminologie.
Wellicht dat we dat hier kunnen bereiken met genoeg input.
_
Zelfverbruik en autonomie
Introductie
Er lijkt behoefte te zijn aan het standaardiseren van een aantal termen die steeds weer terugkomen in verschillende fora en regelmatig tot verwarring leiden. Hierbij een aantal definities met voorbeelden._
Voorbeeld casus
- PV systeem met een geïnstalleerd vermogen van 12090 Wp
- Productie: 10888 kWh
- Import: 2445 kWh
- Export: 9031 kWh
Definities
- Productie: de door het PV systeem geleverde AC energie in kWh
- Import: de door de energieleverancier geleverde elektrische energie in kWh
- Export: de aan de energieleverancier geleverde elektrische energie in kWh
- Verbruik: Zelfverbruik + Import; oftewel de totale hoeveelheid door de consument verbruikte elektrische energie in kWh
- Zelfverbruik: Productie - Export; oftewel het verschil tussen Productie en Export in kWh
- Zelfverbruik ratio: Zelfverbruik / Productie in %; oftewel het deel van de Productie dat verbruikt wordt zonder langs de meter te gaan
- Autonomie ratio: Zelfverbruik / Verbruik in %; oftewel het deel van het Verbruik dat geleverd wordt uit de Productie
Voorbeeld casus na toepassen definities
- Verbruik: 4302 kWh
- Zelfverbruik: 1857 kWh
- Zelfverbruik ratio: 17.15%
- Autonomie ratio: 43.17%
Verbeteringen, toevoegingen en correcties welkom.
[ Voor 3% gewijzigd door cville op 20-05-2024 11:45 ]
Ziet er goed uit.cville schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:01:
[...]
Ik zal een poging wagen.
_Zelfverbruik en autonomie
Introductie
Er lijkt behoefte te zijn aan het standaardiseren van een aantal termen die steeds weer terugkomen in verschillende fora en regelmatig tot verwarring leiden. Hierbij een aantal definities met voorbeelden.
_Voorbeeld casus
Definities
- Verbruik: Zelfverbruik + Import; oftewel de totale hoeveelheid door de consument verbruikte elektrische energie in kWh
- Zelfverbruik: Productie - Export; oftewel het verschil tussen Productie en Export in kWh
- Zelfverbruik ratio: Zelfverbruik / Productie in %
- Autonomie ratio: Zelfverbruik / Verbruik in %
Met dank aan @Daxtalion
Verbeteringen, toevoegingen en correcties welkom.
Ik zou echter niet import en export gebruiken, dat heeft toch echt wel een andere betekenis.
Waarom niet voor afname en teruglevering gaan? Die woorden zijn veel gangbaarder, toch?
Autonomie ratio: welk deel van het energieverbruik is direct gevoed door de eigen productie
@Hansieo het gebruik van 'rendement' in je TS vind ik erg verwarrend.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@cville zéér gecharmeerd van jouw input in het bizonder,
en gezien de aanvullingen lijkt het mij dat "we" dit het beste kunnen gaan plaatsen in de topic start.
Ik wacht nog even een paar dagen of er nog wat aanvullingen /standpunten /visies komen,
en dan zal ik mijn TS aanzet vervangen door dit mooie geheel.
(ps: als jullie nog ergens wat verwarring tegenkomen betreffende deze punten,
zullen we dan gelijk deze link pasten? zodat we nog meer input krijgen?)
Ik heb er nog eens goed over nagedacht maar ik vind import en export toch veel eenduidiger en minder kans op misverstand geven. In het Engels worden consumption en feed-in vaak gebruikt maar consumption (in het Nederlands waarschijnlijk verbruik) is ook niet eenduidig (omdat je niet weet of dit met of zonder zelfverbruik is).ChrisM schreef op maandag 20 mei 2024 @ 06:34:
[...]
Ziet er goed uit.
Ik zou echter niet import en export gebruiken, dat heeft toch echt wel een andere betekenis.
Waarom niet voor afname en teruglevering gaan? Die woorden zijn veel gangbaarder, toch?
Teruglevering is waarschijnlijk wel eenduidig maar dan verlies je het mooie contrast tussen import en export.
Ik heb geïnspireerd door jouw commentaar wat tekst toegevoegd aan de definities voor Zelfverbruik ratio en Autonomie ratio in mijn oorspronkelijke definitie post.Proton_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:03:
Zelfverbruik ratio: welk deel van de productie heeft het huis niet verlaten
Autonomie ratio: welk deel van het energieverbruik is direct gevoed door de eigen productie
Ik zie geen nieuwe feedback meer. Ik stel voor dat we aan @onetime vragen om de tekst aan deze topicstart toe te voegen. Mee eens?Hansieo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:22:
Allen dank voor jullie input.![]()
![]()
@cville zéér gecharmeerd van jouw input in het bizonder,![]()
en gezien de aanvullingen lijkt het mij dat "we" dit het beste kunnen gaan plaatsen in de topic start.
Ik wacht nog even een paar dagen of er nog wat aanvullingen /standpunten /visies komen,
en dan zal ik mijn TS aanzet vervangen door dit mooie geheel.
(ps: als jullie nog ergens wat verwarring tegenkomen betreffende deze punten,
zullen we dan gelijk deze link pasten? zodat we nog meer input krijgen?)
De boedoeling was de juiste terminologie onderling te gebruiken, en/of nieuwe toe te voegen en hierboven staan zéker goede uitgangs punten.
Zodra @onetime dit gedaan heeft, kan wat mij betreft dit topic van "het net" gehaald worden.
Ben je bereid om onderstaande tekst aan je topicstart toe te voegen?
Introductie
Er lijkt behoefte te zijn aan het standaardiseren van een aantal termen die steeds weer terugkomen in verschillende fora en regelmatig tot verwarring leiden. Hierbij een aantal definities met voorbeelden._
Voorbeeld casus
Definities
- Zelfverbruik ratio: Zelfverbruik / Productie in %; oftewel het deel van de Productie dat verbruikt wordt zonder langs de meter te gaan
- Autonomie ratio: Zelfverbruik / Verbruik in %; oftewel het deel van het Verbruik dat geleverd wordt uit de Productie
De eenheden voor zover van toepassing; Momentaan, Over de tijd, In verhouding.
Term | Eenheid | Definitie |
Opwek | kW - kWh | De opbrengst van je zonnepanelen (windmolen, waterrad,...) |
Levering/Import | kW - kWh | De afname van het net (je energie leverancier) |
Teruglevering/Export | kW - kWh | De levering aan het net (je energie leverancier) |
Salderen | kWh | De levering (van je energie leverancier) verminderen met de teruglevering |
Financieel Salderen | € | Salderen met de financiële waarde van het moment |
Teruglevering na salderen | kWh - € | Het positieve saldo na Salderen (bij Export-Import) |
Eigen verbruik | kW - kWh - % | Het totale deel van de eigen opwek die zelf verbruikt is (direct + indirect) zonder gebruik van het net |
Direct Eigen verbruik | kW - kWh - % | Het deel dat op het moment van opwek direct zelf is verbruikt |
Indirect Eigen verbruik | kWh - % | Het deel dat met behulp van een accu alsnog zelf is verbruikt |
Dekking | kWh - % | Het deel dat door de eigen opwek is geproduceerd |
Autarkie / autonomie | h - % | Het deel van de tijd dat je niets uit het net importeert Je export zou je weg kunnen gooien, dit is het % van de tijd dat je met de juiste spullen in eiland bedrijf genoeg hebt |
Ik gebruik hier niet de term "zelf voorziening" omdat die multi interpretabel is en veel verwarring geeft.
Inplaats daarvan gebruik ik "Dekking" en "Autarkie / Autonomie"
Dit onderwerp is daar al eerder langsgekomen, vandaar. Ik wacht even reacties af. En ga er zelf ook even naar kijken.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
En, heb je er al naar kunnen kijken?onetime schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:53:
Uit deze topicstart:
Dit onderwerp is daar al eerder langsgekomen, vandaar. Ik wacht even reacties af. En ga er zelf ook even naar kijken.
Ik denk dat die strakker gedefinieerd is en daar beter op zijn plaats is.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het lijkt erop dat we fundamenteel van mening verschillen en dat mag natuurlijk. Ik zal proberen om mijn bijdrage hier van commentaar te voorzien; het is uiteraard aan jou om te besluiten of je mijn bijdrage in je topic start wilt opnemen.onetime schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:15:
@cville Heb jij commentaar op het al iets oudere tabelletje?
Ik denk dat die strakker gedefinieerd is en daar beter op zijn plaats is.
1. ik heb mijn bijdrage geschreven zonder dat ik kennis had van de door jou geschreven tabel in het andere forum.
2. de scope van jouw tabel is breder dan die van de mijne die uitsluitend als doel heeft om de terminologie rond zelfverbruik te definiëren.
3. Ik denk dat de nauwere scope - die probeert slechts één concept, n.l. zelfverbruik, af te dekken - dit onderwerp beter tot zijn recht laat komen.
4. Omdat het hier over een fundamentele eigenschap van PV systemen gaat, ben ik van mening dat deze definities in het hoofdtopic, n.l. 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)' thuis horen en niet in 'Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen'.
5. Ik denk dat de nauwere scope samen met de concrete voorbeelden (de genoemde casus), deze materie toegankelijker maken voor diegenen die zich voor het eerst inlezen.
Graag je mening.
Ik heb commentaar in het primaire topic voor dit onderwerp verwerkt in de tabel.cville schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:43:
[...] Het lijkt erop dat we fundamenteel van mening verschillen en dat mag natuurlijk. Ik zal proberen om mijn bijdrage hier van commentaar te voorzien; het is uiteraard aan jou om te besluiten of je mijn bijdrage in je topic start wilt opnemen.
1. ik heb mijn bijdrage geschreven zonder dat ik kennis had van de door jou geschreven tabel in het andere forum.
Salderen, wat we nu nog wel hebben hoort volgens mij ook bij "de terminologie rond zelfverbruik". De afschaffing daarvan is samen met netcongestie volgens mij ook de voornaamste reden om aandacht te schenken aan zelfverbruik.2. de scope van jouw tabel is breder dan die van de mijne die uitsluitend als doel heeft om de terminologie rond zelfverbruik te definiëren.
Daarom ook het aparte topic. En een paar sterk gerelateerde termen weglaten vindt ik geen goed idee.3. Ik denk dat de nauwere scope - die probeert slechts één concept, n.l. zelfverbruik, af te dekken - dit onderwerp beter tot zijn recht laat komen.
Het staat naar mijn mening dusdanig los van PV op zich, en ik zag in 2018 al dat dit van voldoende groot belang zou worden, om het een apart topic te geven.4. Omdat het hier over een fundamentele eigenschap van PV systemen gaat, ben ik van mening dat deze definities in het hoofdtopic, n.l. 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)' thuis horen en niet in 'Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen'.
Vandaar een apart topic. Heb je ook de punten gezien waar je het niet eens bent met de consensus uit het andere topic?5. Ik denk dat de nauwere scope samen met de concrete voorbeelden (de genoemde casus), deze materie toegankelijker maken voor diegenen die zich voor het eerst inlezen.
Graag je mening.
Ook denk ik dat de solar topic start eigenlijk al te groot is en ik had al plannen om dingen verder af te splitsen.
Waarvan zelfverbruik volgens mij het simpelst af te splitsen is. En dat dus al sinds 2018.
En of-topic is in het algemene topic.
Ik hoop dat je iets kunt met mijn kijk op de zaak. Bedankt voor je bijdrage en aandacht voor het onderwerp.Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv"
Spread the word.
edit:
Bij het verbeteren van de algemene TS zal ik ook de verwijzingen naar de andere topics duidelijker maken.
We gaan het hier niet over eens worden zonder ruime input van mede Tweakers. Ik wil wel nog één opmerking maken. De term "Eigen verbruik" is niet eenduidig en kan gemakkelijk verward worden met "Verbruik". Om die reden vindt ik de term "Zelfverbruik" beter. Je doet dit zelf eigenlijk ook al in je definitie "Het totale deel van de eigen opwek die zelf verbruikt is".onetime schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:54:
Om te beginnen natuurlijk blij met je betrokkenheid bij het onderwerp.
[...]
Ik heb commentaar in het primaire topic voor dit onderwerp verwerkt in de tabel.
[...]
Salderen, wat we nu nog wel hebben hoort volgens mij ook bij "de terminologie rond zelfverbruik". De afschaffing daarvan is samen met netcongestie volgens mij ook de voornaamste reden om aandacht te schenken aan zelfverbruik.
[...]
Daarom ook het aparte topic. En een paar sterk gerelateerde termen weglaten vindt ik geen goed idee.
[...]
Het staat naar mijn mening dusdanig los van PV op zich, en ik zag in 2018 al dat dit van voldoende groot belang zou worden, om het een apart topic te geven.
[...]
Vandaar een apart topic. Heb je ook de punten gezien waar je het niet eens bent met de consensus uit het andere topic?
Ook denk ik dat de solar topic start eigenlijk al te groot is en ik had al plannen om dingen verder af te splitsen.
Waarvan zelfverbruik volgens mij het simpelst af te splitsen is. En dat dus al sinds 2018.
En of-topic is in het algemene topic.
[...]
Ik hoop dat je iets kunt met mijn kijk op de zaak. Bedankt voor je bijdrage en aandacht voor het onderwerp.
Spread the word.
edit:
Bij het verbeteren van de algemene TS zal ik ook de verwijzingen naar de andere topics duidelijker maken.
Ik denk niet dat dit een zinvol onderscheid is aangezien verlies ook verbruik is, zij het een soort verbruik waar je niets aan hebt. Verder zijn er vele soorten verliezen (b.v. weerstand, wrijving, etc.) en het is niet zinvol om daar in het kader van PV onderscheid in te maken.pagani schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:24:
Vergeet ook niet de verliezen mee te nemen. Bij het laden van je thuisaccu, ontladen van je thuisaccu, laden van je EV etc. heb je aanzienlijke verliezen die je eigenlijk als verlies zou moeten classificeren en niet als "verbruik".
De tekst na deze wijziging luidt dus nu:
Introductie
Voorbeeld casus
Definities
- Autarkie: Zelfverbruik / Verbruik in %; oftewel het deel van het Verbruik dat geleverd wordt uit de Productie en dus het % dat je zelfvoorzienend bent
- Autarkie: 43.17%
[ Voor 3% gewijzigd door cville op 09-06-2024 10:42 ]
Dat is een kwestie van wennen. Autonomie is gewoon fout en er zijn meerdere posts/sites die de term autarkie gebruiken.Sjamo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:34:
Zou het kunnen helpen om in de buurt te blijven van dat wat vrij algemeen wordt gebruikt, zowel op Tweakers als daar buiten?
Dekking | kWh - % | Het deel dat door de eigen opwek is geproduceerd |
Autarkie / autonomie | h - % | Het deel van de tijd dat je niets uit het net importeert Je export zou je weg kunnen gooien, dit is het % van de tijd dat je met de juiste spullen in eiland bedrijf genoeg hebt |
Ik gebruik hier niet de term "zelf voorziening" omdat die multi interpretabel is en veel verwarring geeft.
Inplaats daarvan gebruik ik "Dekking" en "Autarkie / Autonomie"
Wikipedia: Autarkie
Met een accu kan je dus ook dat verbeteren, als je daar een reden voor hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 08-06-2024 20:11 ]
Ja, dus spraakverwarring alom.Sjamo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:50:
Lijkt me lastig, zelfs als je woorden uitschrijft.
Kijk maar in het topic actuele energieverbruik. Daar zie je dat dezelfde termen voor compleet andere dingen gebruikt worden.
De één ziet totaal verbruik als dat wat hij afneemt bij de energieleverancier, de ander als dat plus direct verbruik.
De één ziet teruglevering als wat je volgens de meter teruglevert, de ander als wat je teruglevert nadat je afname er vanaf haalt (wat door anderen als netto teruglevering wordt gezien).
Ik probeer zelf altijd te kijken naar informatie om de cijfers heen om te kijken of ik kan vinden wat iemand bedoelt, maar ik zit er geregeld naast.
En dan heb je nog de vraag, wat wil je zeggen. Waarvoor is het cijfer of het percentage dat je noemt van belang.
Ik zie tegenwoordig vaak terugkomen kWh opwek per kWp voor opbrengst panelen, ik zie aantal kWh gedeeld door het aantal graaddagen voor vergelijk hoe efficiënt je verwarmt.
Ik zie direct verbruik (totale opwek min teruglevering) gedeeld door totaal verbruik (direct verbruik plus afname energieleverancier plus eventueel afname thuis-accu) als percentage om zelfvoorziening weer te geven, en direct verbruik gedeeld door totale opwek om het percentage zelfverbruik weer te geven.
Maar ook dit ligt volgens mij nergens vast.
Veelal veroorzaakt door de achterliggende gedachte maar ook vaak door onkunde (sorry, niet persoonlijk bedoeld) en onwetendheid.
En je hebt helemaal gelijk, zeker bij dit soort dingen is een duidelijk taalgebruik best handig.
Het vervelende is dat je infeite niet eens kunt spreken over foutief taalgebruik.
Een ander nadeel van m’n in forums of is het fora ? Is dat het kort en ook vaak in telegramstijl wordt geplaatst, dus ruimte voor een verklarende woordenlijst ontbreekt.
Resultaat van al dat alles is vaak een welles - nietes spelletje wat op en neer gaat terwijl men het infeite met elkaar over het grote geheel eens is en de verschillen vaak maar in randdedails te vinden zijn.
Ik weet uit eigen ervaring dat m’n ook de achtergrond van iemand (die vaak hier op een forum volledig ontbreekt, wat ook in het aard van het beestje ligt) cq het werkgebied een bepalende rol hierin spelen. Ben je in dat gebied (vrij) onbekend is er al vrij snel sprake van begripsverwarring en als je niet uitkijkt ook vrij snel irritatie ( wat juist voor het krijgen van elkaars begrip niet bepaald bevorderlijk werkt) .
Dit gezegd hebbende kan het dus volledig zinnig zijn om verschillende benamingen voor het zelfde item te gebruiken waarbij je daarmee ook de desbetreffende achtergrond en doelstelling mee kunt verduidelijken en soms is het ook gewoon handig om dat kort te vermelden.
Het probleem van forums als deze hier op tweakers is echter dat het publiek dermate van verschillende pluimage ( niet negatief bedoeld ) is dat een standaardisatie van de terminologie vreselijk lastig kan zijn. Je ziet dit al op dingen waar al een heel duidelijke standaard ( si stelsel ) aanwezig is, kijk maar hoe men kilowattuur schrijft, KwH, kWh, KWH, kWh, je komt deze alle tegen, de enig juiste is echter kWh.
Is het mogelijk dat de TS in de TS ( grappig, het zelfde afkorting voor twee verschillende dingen) een lijst kan plaatsen die door hem regelmatig zal aangepast wordt met een omschrijving waar zich zo veel mogelijk mensen zich in kunnen vinden. Dan hoef je namelijk niet steeds de hele discussie door te lezen.
Het is maar een idee.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge