Sjamo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:50:
Lijkt me lastig, zelfs als je woorden uitschrijft.
Kijk maar in het topic actuele energieverbruik. Daar zie je dat dezelfde termen voor compleet andere dingen gebruikt worden.
De één ziet totaal verbruik als dat wat hij afneemt bij de energieleverancier, de ander als dat plus direct verbruik.
De één ziet teruglevering als wat je volgens de meter teruglevert, de ander als wat je teruglevert nadat je afname er vanaf haalt (wat door anderen als netto teruglevering wordt gezien).
Ik probeer zelf altijd te kijken naar informatie om de cijfers heen om te kijken of ik kan vinden wat iemand bedoelt, maar ik zit er geregeld naast.
En dan heb je nog de vraag, wat wil je zeggen. Waarvoor is het cijfer of het percentage dat je noemt van belang.
Ik zie tegenwoordig vaak terugkomen kWh opwek per kWp voor opbrengst panelen, ik zie aantal kWh gedeeld door het aantal graaddagen voor vergelijk hoe efficiënt je verwarmt.
Ik zie direct verbruik (totale opwek min teruglevering) gedeeld door totaal verbruik (direct verbruik plus afname energieleverancier plus eventueel afname thuis-accu) als percentage om zelfvoorziening weer te geven, en direct verbruik gedeeld door totale opwek om het percentage zelfverbruik weer te geven.
Maar ook dit ligt volgens mij nergens vast.
Ja, dus spraakverwarring alom.
Veelal veroorzaakt door de achterliggende gedachte maar ook vaak door onkunde (sorry, niet persoonlijk bedoeld) en onwetendheid.
En je hebt helemaal gelijk, zeker bij dit soort dingen is een duidelijk taalgebruik best handig.
Het vervelende is dat je infeite niet eens kunt spreken over foutief taalgebruik.
Een ander nadeel van m’n in forums of is het fora ? Is dat het kort en ook vaak in telegramstijl wordt geplaatst, dus ruimte voor een verklarende woordenlijst ontbreekt.
Resultaat van al dat alles is vaak een welles - nietes spelletje wat op en neer gaat terwijl men het infeite met elkaar over het grote geheel eens is en de verschillen vaak maar in randdedails te vinden zijn.
Ik weet uit eigen ervaring dat m’n ook de achtergrond van iemand (die vaak hier op een forum volledig ontbreekt, wat ook in het aard van het beestje ligt) cq het werkgebied een bepalende rol hierin spelen. Ben je in dat gebied (vrij) onbekend is er al vrij snel sprake van begripsverwarring en als je niet uitkijkt ook vrij snel irritatie ( wat juist voor het krijgen van elkaars begrip niet bepaald bevorderlijk werkt) .
Dit gezegd hebbende kan het dus volledig zinnig zijn om verschillende benamingen voor het zelfde item te gebruiken waarbij je daarmee ook de desbetreffende achtergrond en doelstelling mee kunt verduidelijken en soms is het ook gewoon handig om dat kort te vermelden.
Het probleem van forums als deze hier op tweakers is echter dat het publiek dermate van verschillende pluimage ( niet negatief bedoeld ) is dat een standaardisatie van de terminologie vreselijk lastig kan zijn. Je ziet dit al op dingen waar al een heel duidelijke standaard ( si stelsel ) aanwezig is, kijk maar hoe men kilowattuur schrijft, KwH, kWh, KWH, kWh, je komt deze alle tegen, de enig juiste is echter kWh.
Is het mogelijk dat de TS in de TS ( grappig, het zelfde afkorting voor twee verschillende dingen) een lijst kan plaatsen die door hem regelmatig zal aangepast wordt met een omschrijving waar zich zo veel mogelijk mensen zich in kunnen vinden. Dan hoef je namelijk niet steeds de hele discussie door te lezen.
Het is maar een idee.