Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-05 01:37
Catdogsf schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Hoe ist dat dan voor mij, ik heb namelijk wel goed opgelet, maar kon nog niet verlengen/nieuw contract afsluiten bij GC, want zit al bij GC met einde contract op 21 oktober 2024, dus ik heb geen geluk terwijl ik wel geluk verdient vind ik :-)
Je zit hier omdat je een netto terugleveraar bent vermoed ik.

Ik zit bij mijn huidige leverancier tot 1 nov. vast. Op advies van een deskundige tweaker mijn contract 1,5 week geleden aangevraagd met als ingangsdatum 12 augustus.

Boete is 0 euro ivm meer terugleveren.
Ik heb sinds 1 nov. 2023 tot vandaag veel meer elaktra gebruikt dan dat ik heb teruggeleverd. Maar tot 12 aug is alles weggestreeept en krijg ik nog 0,12 cent terug van Powerpeers.
Netjes toch?

Je situatie dus hier altijd toelichten en hopen op een slimme tweaker die je kan tippen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
wouter_tw schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:36:
Greenchoice bevestigd mij dat de tarieven in een huidig vast contract tot einde looptijd blijven en dus ongewijzigd zijn
TLV ongewijzigd
Contractduur ongewijzigd
Vaste lasten ongewijzigd
Daar komtie, boete of extra vragen voor zonnepanelen????? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:38
hoihoi66 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Je zit hier omdat je een netto terugleveraar bent vermoed ik.

Ik zit bij mijn huidige leverancier tot 1 nov. vast. Op advies van een deskundige tweaker mijn contract 1,5 week geleden aangevraagd met als ingangsdatum 12 augustus.

Boete is 0 euro ivm meer terugleveren.
Ik heb sinds 1 nov. 2023 tot vandaag veel meer elaktra gebruikt dan dat ik heb teruggeleverd. Maar tot 12 aug is alles weggestreeept en krijg ik nog 0,12 cent terug van Powerpeers.
Netjes toch?

Je situatie dus hier altijd toelichten en hopen op een slimme tweaker die je kan tippen ;)
Oeps, tja dat had inderdaad ook gunstig geweest voor mij, mja nu maar hopen dat de tarieven de komende 8 maanden nog wat gaan zakken om een nieuw moment te vinden om er ook gunstig uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:43
Kom op jongens, het staat notabene in je Greenchoice contract:

Ik ga het één keer citeren:
Netto terugleververgoeding:
De netto terugleververgoeding is de prijs die Greenchoice per kWh netto teruggeleverde stroom aan
je betaalt. Deze prijs bepalen wij, net als het leveringstarief, zelf. Met een vast contract ontvang je
tijdens de looptijd van het contract een vaste netto terugleververgoeding. Heb je een variabel
contract? Dan kan de netto terugleververgoeding meerdere keren per jaar wijzigen vanwege
marktontwikkelingen. Op de netto terugleververgoeding is geen btw van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:23:
Kom op jongens, het staat notabene in je Greenchoice contract:

Ik ga het één keer citeren:
Die passage is ook niet het echte probleem waar men over valt, het gaat iedere keer om de passages in de Voorwaarden Nettoteruglevering die dan boven eventuele contract voorwaarden zouden staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Voordeel is wel dat er door dit nieuwsbericht heel veel vragen aan de helpdesk van Greenchoice hierover zullen worden gesteld en dat ze hopelijk met een verklaring komen zodat het voor iedereen duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Die passage is ook niet het echte probleem waar men over valt, het gaat iedere keer om de passages in de Voorwaarden Nettoteruglevering die dan boven eventuele contract voorwaarden zouden staan :+
Ja, daarin staat dat het Greenchoice vrij staat om hun contractvoorwaarden en terugleververgoedingen aan te passen. Logisch, ze mogen toch ook hun leveringstarieven aanpassen? Zou raar zijn als dat ook niet mag. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
Waarom is er paniek, ik gaf enkel aan dat de tlv naar 5 cent is gegaan en vaste leveringskosten omhoog.
Misschien had ik erbij moeten zetten " als je nu afsluit".

Dit was de reden waarom heel veel onder ons een vast contact bij GC hebben genomen van vaak 3 jaar, zodat we geen teruglever boete of andere verhogingen krijgen en we verzekerd zijn van de in deze tijd redelijke tlv van 11,5 cent.
Onthoud: vast is vast, op belastingen e.d na.

Verder houd dit in dat GC niet meer de beste tlv heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 08:41
JMS-2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:56:
Verder houd dit in dat GC niet meer de beste tlv heeft.
Is dit het bruggetje om weer on-topic te komen? Nu GC (mogelijk) niet meer de beste terugleververgoeding heeft kunnen we weer verder kijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
nietwijk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Is dit het bruggetje om weer on-topic te komen? Nu GC (mogelijk) niet meer de beste terugleververgoeding heeft kunnen we weer verder kijken. :P
Dat hoop ik idd wel ja _O-
Anders wordt er weer een nieuw topic aangemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door JMS-2 op 21-02-2024 15:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JMS-2
nietwijk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Maar eerlijk, dit zagen we toch aankomen? Daarom zijn vele van ons, waaronder ik toch overgegaan naar GC 3 jaar vast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:13
Gisteren voor 3 jaar bij GC afgesloten, nog geen bevestigingsmail gehad. Ben benieuwd of ik achter het net vis. En anders mijn eigen schuld, aardig laat afgesloten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05 14:45
nietwijk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Alsof de marketing mensen bij GC en journalisten bij AD begrijpen wat er aan de hand is. Ik neem niet alles in de krant voor waarheid aan.
Ik ook niet hoor maar Greenchoice is ook niet steeds betrouwbaar.
Nog geen 3 maanden geleden: Aan ons (zegt medewerker aan telefoon) is duidelijk gezegd dat Greenchoice niet overgaat tot extra betalen voor zonnepanelenbezitters. En áls we dat al gaan doen zijn wij de laatste..

En een jaar geleden: wij salderen nooit per tariefperiode altijd over een heel jaar.

Dus tja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel jammer dat Greenchoice pv bezitters meer laat betalen voor pv panelen. Niet echt een green choice :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Plof schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:26:
Gisteren voor 3 jaar bij GC afgesloten, nog geen bevestigingsmail gehad. Ben benieuwd of ik achter het net vis. En anders mijn eigen schuld, aardig laat afgesloten wel.
Dan zou ik even bellen hoor. Je hoort dan echt dat contract te krijgen, je was op tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:13
JMS-2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:29:
[...]

Dan zou ik even bellen hoor. Je hoort dan echt dat contract te krijgen, je was op tijd!
Algemeen nummer kunnen ze (nog) niks in systeem zien, wordt doorverwezen naar contract afdeling (010 747 022), alleen dat telefoonnummer werkt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ik weet niet hoe laat je het hebt afgesloten maar het kan zo maar een dag duren voordat je het contract in de mail krijgt. Die bevestiging bij GC op de website is overigens waardeloos, je hebt helemaal geen overzicht meer van wat je hebt ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Plof schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:32:
[...]

Algemeen nummer kunnen ze (nog) niks in systeem zien, wordt doorverwezen naar contract afdeling (010 747 022), alleen dat telefoonnummer werkt niet.
Er moet op het einde nog een 2 bij.
010 747 0222.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Plof schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:32:
[...]

Ik kreeg vorige week hetzelfde verkeerde nummer. Met 3x 2 aan het einde kom je iig bij greenchoice. Het duurde mij toen te lang om door te zetten en ben naar whatsapp gegaan. Daar kreeg ik net ook heel snel antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 11:30
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Ik weet niet hoe laat je het hebt afgesloten maar het kan zo maar een dag duren voordat je het contract in de mail krijgt. Die bevestiging bij GC op de website is overigens waardeloos, je hebt helemaal geen overzicht meer van wat je hebt ingevuld.
Nee inderdaad, einde scherm zijn alleen eigen gegevens en je kan niet achterhalen wat voor tarieven je nu vast zet. Maar ik heb maandag GC afgesloten voor 3 jaar en denk geen 5 min laten het contract binnen, dus dat was dan wel weer positief. Vreemd dat andere hier nu langer daarop moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:20
Ik heb nu bij GC staan dat ze elk uur mijn meterstand mogen uitlezen.

Ik zal (als het goed is) per saldo terugleveren. Is het mocht dat gaan omslaan, nog handig zijn om de frequentie gewoon op JAAR te zetten? Of maakt dat met een 3 jarig contract niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Laatst online: 07-05 14:45
Algemene tip: neem dit soort gesprekken op. Meld het even bij het begin, niet verplicht wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
meermarco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:01:
Ik heb nu bij GC staan dat ze elk uur mijn meterstand mogen uitlezen.

Ik zal (als het goed is) per saldo terugleveren. Is het mocht dat gaan omslaan, nog handig zijn om de frequentie gewoon op JAAR te zetten? Of maakt dat met een 3 jarig contract niet uit?
Nee want dan gaan ze het wel schatten als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 08-05 09:32
GioStyle schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Ja, daarin staat dat het Greenchoice vrij staat om hun contractvoorwaarden en terugleververgoedingen aan te passen. Logisch, ze mogen toch ook hun leveringstarieven aanpassen? Zou raar zijn als dat ook niet mag. :D
Als je nu eens het 3de en 5de item op deze pagina https://www.greenchoice.nl/klantenservice/ gaat lezen dan zul je zien dat voor een vast contract er niets wordt gewijzigd aan TLV en leverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
jobr schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:59:
[...]

Als je nu eens het 3de en 5de item op deze pagina https://www.greenchoice.nl/klantenservice/ gaat lezen dan zul je zien dat voor een vast contract er niets wordt gewijzigd aan TLV en leverkosten.
Ik geef het op. _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Staat inderdaad nu op de website:
https://www.greenchoice.n...kosten-voor-teruglevering?
Betaal ik bij Greenchoice kosten voor teruglevering?

Door het grote aantal zonnepanelen nemen de kosten voor energieleveranciers toe, want er zijn meer momenten waarop er een lage of negatieve prijs geldt voor stroom. Greenchoice gaat huishoudens met zonnepanelen een deel van die kosten in rekening brengen. Dit doen we door hogere vaste leveringskosten te rekenen dan voor klanten zonder zonnepanelen. Zo werken we toe naar een evenwichtigere verdeling van de kosten, daardoor kunnen we iedereen een scherper stroomtarief aanbieden.

Dit geldt voor klanten met zonnepanelen die met ingang van 21 februari 2024 een nieuw contract afsluiten of verlengen. De vaste leveringskosten zijn zichtbaar in het aanbod.

Had je voor 21 februari 2024 al een vast of variabel contract bij ons? Of heb je dit vóór 21 februari 2024 afgesloten en gaat dit later in? Dan blijven jouw vaste leveringskosten gelijk aan je contractbevestiging. Je kunt jouw tarieven vinden in Mijn Greenchoice.
Met name dat laatste is belangrijk.

https://www.greenchoice.n...ergoeding-bij-Greenchoice?
Wat is de netto terugleververgoeding bij Greenchoice?

Bijna alle huishoudens met zonnepanelen nemen meer stroom af dan ze daadwerkelijk terugleveren. Maar lever je in een jaar méér stroom terug dan je afneemt? Dan lever je netto terug. Daarvoor krijg je een terugleververgoeding. Vanaf 1 april 2024 is de terugleververgoeding 5 eurocent per kWh stroom. Hiermee sluit de terugleververgoeding beter aan bij de marktwaarde. Let op: de terugleververgoeding geldt dus alleen als je netto teruglevert. Lees hier meer over salderen en terugleveren.

Heb je nu een vast contract? Dan blijft jouw netto terugleververgoeding gelijk tot de einddatum van je huidige contract. De terugleververgoeding die jij van Greenchoice ontvangt kun je terugvinden in Mijn Greenchoice.
Kunnen nu dus voortaan iedereen hier naar verwijzen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 21-02-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:20
jobr schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:57:
[...]

Nee want dan gaan ze het wel schatten als dat nodig is.
Ok. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
Het gaat toch pas in per april?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:24
mmmmmark schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Het gaat toch pas in per april?
Ze zeggen zelf vanaf 21 april gesloten dus op tijd. Ik kreeg contracten dag later pas binnen onlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:28:

[...]

[...]

Wat zijn grofgezegd dan de kosten voor teruglevering? Is hier wat over terug te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iglo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 19:43
hoihoi66 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Wat zijn grofgezegd dan de kosten voor teruglevering? Is hier wat over terug te vinden?
12,32 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
De vaste leveringskosten zijn per vandaag €14,79 p/m, bedoel jij iets anders of zie jij iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iglo
JMS-2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:10:
[...]

De vaste leveringskosten zijn per vandaag €14,79 p/m, bedoel jij iets anders of zie jij iets anders?
Zit te kijken bij de coöperatieve aanbieders die onder GC vallen. De vaste leveringskosten zijn daar 12,32. Bij GC zelf dus hoger hoor ik van jou....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
JMS-2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Dat was hiervoor ongeveer de helft (EUR 0.25 per dag).

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:28:

[...]

[...]

Shit, heb ik toch misgegokt met mijn 3 jaar vast en nettoverbruik van 0kWh.

Had beter variabel kunnen gaan, die levertarieven blijven gelijk aan de contractbevestiging :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iglo
Wolly schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Had beter variabel kunnen gaan, die levertarieven blijven gelijk aan de contractbevestiging :|
Maffia praktijken..... zit bij ANWB dynamisch. Blijf mooi zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
iglo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Zit te kijken bij de coöperatieve aanbieders die onder GC vallen. De vaste leveringskosten zijn daar 12,32. Bij GC zelf dus hoger hoor ik van jou....
Hee vreemd, vanochtend ook daar € 14,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
JMS-2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:23:
Hee vreemd, vanochtend ook daar € 14,79
In de loop van de dag aangepast en is ook alleen voor het 1 jarige energie coöperatie contract met zonnepanelen, het variabele contract is wel € 14,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:24:
[...]

In de loop van de dag aangepast en is ook alleen voor het 1 jarige energie coöperatie contract met zonnepanelen, het variabele contract is wel € 14,79
Ik zie het idd en variabel was vanochtend nog €10,26

[ Voor 32% gewijzigd door JMS-2 op 22-02-2024 00:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:06:
Greenchoice heeft geen heffing op teruglevering maar de vaste kosten zijn hoger als je bij een nieuw aanbod aangeeft dat je teruglevert. Dat is een nieuwe en andere vorm van de zonnepanelen boete.
De meeste leveranciers hadden al een terugleverboete in de vorm van geen welkomstbonus van 200-300 euro per jaar...

Het zijn vooral de kleine opwekkers met 6 panelen die de dupe zijn. Die leveren wel terug met alle gevolgen van dien zonder dat ze echt een flink voordeel hebben om dat te compenseren. Voor grootopwekkers (voor een particulier...) zoals wij die jaarlijks 2000-5000kWh terugleveren is een terugleverboete ook maar beperkt pijnlijk. De winst vd afgelopen twee jaar heeft dat ruimschoots gecompenseerd voor de komende jaren... Ik heb mijn hele business case doorgerekend op 5-10 cent TLV toen ik de panelen kocht... Twee jaar 50-70 cent was absurd.

Sinds 1-1 veilig 11,5 cent voor 3 jaar :)

En nu kan ik weer thuis op de oprit de auto laden ipv ergens anders. Wel zo makkelijk.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• henkjobse
  • Laatst online: 19:14
Hierbij even een bedankje naar de community. Op tijd de 3jr vast met cooperatie af kunnen sluiten nav dit topic. Kan niet iemand specifiek bedanken, maar hierbij dank aan de community. Het was al verwacht dat Greenchoice zou acteren en nu dat ook daadwerkelijk is gebeurt, is het fijn dat ik de tarieven nog op tijd heb weten vast te zetten voor 3jr. Zou ons anders toch ruim 100 euro pj schelen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:08
Wolly schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Die snap ik niet.
Bij een variabel contract kunnen ze toch ook de vaste kosten verhogen? En allerlei andere kosten toevoegen?
Volgens mij zit jij met je 3 jaar contract gewoon goed.

• Wolly
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Die snap ik niet.
Bij een variabel contract kunnen ze toch ook de vaste kosten verhogen? En allerlei andere kosten toevoegen?
Volgens mij zit jij met je 3 jaar contract gewoon goed.
Was gebaseerd op de post van @Novax
Had je voor 21 februari 2024 al een vast of variabel contract bij ons? Of heb je dit vóór 21 februari 2024 afgesloten en gaat dit later in? Dan blijven jouw vaste leveringskosten gelijk aan je contractbevestiging. Je kunt jouw tarieven vinden in Mijn Greenchoice
Je kan dit lezen als 'Jouw vaste leveringskosten wijzigen niet bij een variabel contract als je dit voor 21-2-2024 hebt afgesloten'. Denk niet dat ze het waar maken maar mocht het wel zo zijn dan is dat beter dan een contract van 36 maanden.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:57
Wolly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:56:
[...]

[...]

Je kan dit lezen als 'Jouw vaste leveringskosten wijzigen niet bij een variabel contract als je dit voor 21-2-2024 hebt afgesloten'. Denk niet dat ze het waar maken maar mocht het wel zo zijn dan is dat beter dan een contract van 36 maanden.
snap ik niet. Beter dan 3 jaren vast=vast? (op overheid aanpassingen na)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Novax
  • Niet online
Hadden ze voor nu sowieso niet kunnen doen want dat moeten ze 30 dagen van tevoren aankondigen.

Wel staat er in dit nieuwsbericht bij GC https://www.greenchoice.n...rdag-stroom-te-gebruiken/
dit:
Deze verandering gaat voor nieuwe contracten per direct in en voor variabele contracten per 1 april 2024.
Maar is niet helemaal duidelijk of dat ook voor variabele contracten van voor 21-2-202 gaat gelden

• Wolly
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Hadden ze voor nu sowieso niet kunnen doen want dat moeten ze 30 dagen van tevoren aankondigen.

Wel staat er in dit nieuwsbericht bij GC https://www.greenchoice.n...rdag-stroom-te-gebruiken/
dit:
[...]

Maar is niet helemaal duidelijk of dat ook voor variabele contracten van voor 21-2-202 gaat gelden
In de faq zeggen ze dat het niet voor bestaande variabele contracten geldt.
Had je voor 21 februari 2024 al een vast of variabel contract bij ons? Of heb je dit vóór 21 februari 2024 afgesloten en gaat dit later in? Dan blijven jouw vaste leveringskosten gelijk aan je contractbevestiging. Je kunt jouw tarieven vinden in Mijn Greenchoice.
https://www.greenchoice.nl/klantenservice/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:46:
[...]
In de faq zeggen ze dat het niet voor bestaande variabele contracten geldt.
[...]
https://www.greenchoice.nl/klantenservice/
Ja precies, daarom dat dat nieuwsbericht weer niet duidelijk is. Afgezien dat ze dat 30 dagen van te voren moeten melden misschien dat er nog iets juridisch is waardoor ze bij bestaande variabele contracten de vaste kosten niet zomaar kunnen verhogen? Kan zo gauw niet bedenken wat maar voorlopig mazzel voor diegene met een variabel contract :)

• Novax
  • Niet online
Het staat er niet maar het kan zijn dat ze in de FAQ bedoelen dat het ook voor variabele contracten niet met ingang van 21 februari 2024 ingaat. 1 april wordt daar niet genoemd.

1 april is wel de eerstvolgende eerste dag van de maand die vanaf de aankondiging meer dan 30 dagen is. Dus het zou me toch niet verbazen als de mensen met een variabel contract van voor 21 februari 2024 in de komende week alsnog een bericht krijgen over de verhoogde vaste kosten per 1 april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
Nog andere mensen met een Engie Open contract?

[i]Beste ---
...

Deze wijziging van je energiecontract was niet juist. De contractbevestiging die je vanaf 1 januari 2024 in MijnENGIE en de ENGIE-app ziet, is daarom niet van toepassing. Je ENGIE Open contract van vóór 1 januari 2024 blijft gelden. Je terugleververgoeding na salderen blijft voor nu gelijk aan het kale leveringstarief (zonder btw en energiebelasting).

...

Edit: post verplaatst naar Engie topic.

[ Voor 58% gewijzigd door 896gerard op 22-02-2024 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
896gerard schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:50:
Nog andere mensen met een Engie Open contract?
Daar is dit topic voor Engie snoeit in de terugleververgoeding zie laatste pagina's

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 22-02-2024 14:53 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

pirke schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 00:21:
[...]

De meeste leveranciers hadden al een terugleverboete in de vorm van geen welkomstbonus van 200-300 euro per jaar...

Het zijn vooral de kleine opwekkers met 6 panelen die de dupe zijn. Die leveren wel terug met alle gevolgen van dien zonder dat ze echt een flink voordeel hebben om dat te compenseren. Voor grootopwekkers (voor een particulier...) zoals wij die jaarlijks 2000-5000kWh terugleveren is een terugleverboete ook maar beperkt pijnlijk. De winst vd afgelopen twee jaar heeft dat ruimschoots gecompenseerd voor de komende jaren... Ik heb mijn hele business case doorgerekend op 5-10 cent TLV toen ik de panelen kocht... Twee jaar 50-70 cent was absurd.

Sinds 1-1 veilig 11,5 cent voor 3 jaar :)

En nu kan ik weer thuis op de oprit de auto laden ipv ergens anders. Wel zo makkelijk.
Die welkomsbonus was altijd al variabel, hoe meer je afneemt hoe hoger de bonus, ik kreeg jaren geleden al vaker geen of een hele lage bonus omdat ik toen alleen nog maar 50m3 gas afnam.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
[...]

[...]

Aha, op die manier. Maar dan ligt het eraan wat in de contractbevestiging staat. Ik verwacht dat in ieder geval ergens wel iets zal staan ‘bij een variabel contract kunnen de kosten wijzigen’ (al is het in de voorwaarden en een verwijzing daar naar toe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-05 08:28

freaky89

Live life

Nu Greenchoice van de kaart is als aantrekkelijke speler, rijst de vraag bij velen, wat nu? Hoe nu verder? Welke speler is de eerstvolgende aantrekkelijke partij om zaken mee te gaan doen omwille van die paar euro's winst op energie-gebied.

Every problem should be seen as a challenge or opportunity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
freaky89 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:04:
Nu Greenchoice van de kaart is als aantrekkelijke speler, rijst de vraag bij velen, wat nu? Hoe nu verder? Welke speler is de eerstvolgende aantrekkelijke partij om zaken mee te gaan doen omwille van die paar euro's winst op energie-gebied.
Waarschijnlijk voor de meesten Innova met een whopping 7 cent TLV voor 1 jaar.
Één van de weinige aanbieders die ook nog redelijk lage vaste kosten doorberekend en dus ook niet van die 'terugleverkosten'

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:25:

Waarschijnlijk voor de meesten Innova met een whopping 7 cent TLV voor 1 jaar.
Één van de weinige aanbieders die ook nog redelijk lage vaste kosten doorberekend en dus ook niet van die 'terugleverkosten'
Een jaarcontract van Eneco (of dochters Oxxio of Woonenergie) heeft een tlv van 9 cent. Vast levertarief 8,99 per maand. Geen extra invoedboetes.
Innova is qua vast levertarief een euro goedkoper. Maar als je veel netto invoedt, is die 9 cent tlv van Eneco gunstiger dan die 7 cent van Innova.

Ik zou niet te lang wachten met afsluiten van een vast contract als iemand dat wil, want de elektriciteitsprijzen op de termijnmarkt dalen (liggen nu rond de 5 cent per kWh). Die terugleververgoedingen van Eneco en Innova gaan dus waarschijnlijk ook binnenkort omlaag richting hooguit 5 cent. Het voordeel van vast is dat je een jaar veilig bent voor invoedboetes.

[ Voor 61% gewijzigd door Linea op 25-02-2024 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
Linea schreef op zondag 25 februari 2024 @ 01:35:
[...]

Een jaarcontract van Eneco (of dochters Oxxio of Woonenergie) heeft een tlv van 9 cent. Vast levertarief 8,99 per maand. Geen extra invoedboetes.
Innova is qua vast levertarief een euro goedkoper. Maar als je veel netto invoedt, is die 9 cent tlv van Eneco gunstiger dan die 7 cent van Innova
Ik denk dat Eneco de opvolger wordt van mijn Engie opgewekt, die afloopt op 31 mei. Nu nog een TLV van 0,39 maar na einde looptijd wordt het omgezet in een variabel contract.

Overigens twijfel ik wel. De TLV is gelijk aan het kale levering tarief in het huidige contract. Het is mij niet helder wat de eventuele "zonnepanelen-boetes" zullen worden bij een variabel contract.

[ Voor 14% gewijzigd door coolnr op 25-02-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Linea schreef op zondag 25 februari 2024 @ 01:35:
[...]

Innova is qua vast levertarief een euro goedkoper. Maar als je veel netto invoedt, is die 9 cent tlv van Eneco gunstiger dan die 7 cent van Innova.

Ik zou niet te lang wachten met afsluiten van een vast contract als iemand dat wil, want de elektriciteitsprijzen op de termijnmarkt dalen (liggen nu rond de 5 cent per kWh). Die terugleververgoedingen van Eneco en Innova gaan dus waarschijnlijk ook binnenkort omlaag richting hooguit 5 cent. Het voordeel van vast is dat je een jaar veilig bent voor invoedboetes.
Eneco idd, net afgesloten per 17 maart, 9 cent TLV en geen teruglevergedoe. Nog niet...

tarieven 27,6 cent per kWh en 1,16 euro per m3

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 25-02-2024 08:13 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Doet vf modelcontract geen 0.186 meer? Hier hoor ik niemand meer over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:08
Rick43 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:42:
Doet vf modelcontract geen 0.186 meer? Hier hoor ik niemand meer over.
Als ik het opzoek zitten ze op 0,076.
Heb je het zelf gecheckt voordat je de vraag stelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hoe werkt dat met het salderen als je nu een model contract heb bij Eneco en wil verlengen naar 1 je vast? in de winter veel verbruikt namelijk dus nog in het 'rood'

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
xoror schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:59:
hoe werkt dat met het salderen als je nu een model contract heb bij Eneco en wil verlengen naar 1 je vast? in de winter veel verbruikt namelijk dus nog in het 'rood'
Salderen moet per verbruiksjaar gaan, ook als je contract tussendoor wijzigt, maar je bij dezelfde leverancier blijft. Dus als Eneco het goed doet, loopt de saldeerperiode door, ondanks je contractwijziging. Je krijgt dan natuurlijk wel ergens in de loop van dat contractjaar met vast tarief je jaarafrekening, en daarna een resterende periode van minder dan een jaar voor de rest van je contractduur. Tenzij je daarna weer Eneco houdt, natuurlijk.
Ik weet niet uit eigen ervaring of Eneco dat echt goed toepast.
De toelichting van Eneco is hoopvol: "Wij salderen per verbruiksjaar. Niet per kalenderjaar. Dat zijn we verplicht." https://www.eneco.nl/ener...en/salderen-terugleveren/.
Ik weet wel uit eigen ervaring dat Oxxio (= Eneco met een ander label) altijd verbruiksjaarafrekeningen stuurde, ook bij tussentijdse contract- en tariefaanpassingen. De afrekeningperiode liep gewoon door tot de twaalf maanden voorbij waren.

[ Voor 21% gewijzigd door Linea op 25-02-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

xoror schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:59:
Ja dat heb ik ook, ik kreeg mijn eind afrekening altijd pas in mei en maakte dan in maart, april en half mei het grootste deel van de winter nog weer goed. Nu ga ik per 17 maart over naar 1 jaar vast en mis dus die 2 maanden goedmaken.

Kan je zeggen dat krijg je volgend jaar weer terug, maar dat is natuurlijk niet zo, dat gaat weer precies over 1 jaar, pas bij het beëindigen van je contract vlak voor de winter zou je dat nadeel terugkrijgen.

of een keer overstappen naar en ander in mei, maar dan heb je van 17 maart tot half mei alleen maar teruglevering

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 25-02-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Linea schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Salderen moet per verbruiksjaar gaan, ook als je contract tussendoor wijzigt, maar je bij dezelfde leverancier blijft. Dus als Eneco het goed doet, loopt de saldeerperiode door, ondanks je contractwijziging. Je krijgt dan natuurlijk wel ergens in de loop van dat contractjaar met vast tarief je jaarafrekening, en daarna een resterende periode van minder dan een jaar voor de rest van je contractduur. Tenzij je daarna weer Eneco houdt, natuurlijk.
Ik weet niet uit eigen ervaring of Eneco dat echt goed toepast.
De toelichting van Eneco is hoopvol: "Wij salderen per verbruiksjaar. Niet per kalenderjaar. Dat zijn we verplicht." https://www.eneco.nl/ener...en/salderen-terugleveren/.
Ik weet wel uit eigen ervaring dat Oxxio (= Eneco met een ander label) altijd verbruiksjaarafrekeningen stuurde, ook bij tussentijdse contract- en tariefaanpassingen. De afrekeningperiode liep gewoon door tot de twaalf maanden voorbij waren.
Ik heb helemaal over je bericht heen gelezen, ik ging er van uit dat ze nu 17 maart de saldering gaan opmaken, maar het zou dus kunnen dat ze dat alsnog in mei doen? Zou mooi zijn.

Ik zal 17 maart of ergens vlak daarna laten weten hoe het gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-04 08:56
coolnr schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:01:
[...]

Ik denk dat Eneco de opvolger wordt van mijn Engie opgewekt, die afloopt op 31 mei. Nu nog een TLV van 0,39 maar na einde looptijd wordt het omgezet in een variabel contract.

Overigens twijfel ik wel. De TLV is gelijk aan het kale levering tarief in het huidige contract. Het is mij niet helder wat de eventuele "zonnepanelen-boetes" zullen worden bij een variabel contract.
Ik heb ook Engie Opgewekt, loopt af in juni. Ik maak me vooralsnog niet zo druk en ga eerst eens rustig afwachten waar Engie straks mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
JDx schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:09:
Ik heb helemaal over je bericht heen gelezen, ik ging er van uit dat ze nu 17 maart de saldering gaan opmaken, maar het zou dus kunnen dat ze dat alsnog in mei doen? Zou mooi zijn.

Ik zal 17 maart of ergens vlak daarna laten weten hoe het gegaan is.
Ja, dat zou gewoon in mei moeten blijven gebeuren.
De toelichting van Eneco ziet er keurig uit. Maar als het toch niet goed gaat, kun je ze daarop wijzen.
Maar mijn ervaring met Oxxio (tegenwoordig eigenlijk identiek aan Eneco; ik kreeg zelfs e-mails van de server van Eneco) was dat de jaarrekeningen gewoon om de twaalf maanden bleven komen, ook al liepen de contractperiodes heel anders (en zelfs voor gas en elektriciteit niet gelijktijdig).

[ Voor 10% gewijzigd door Linea op 26-02-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Linea schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:23:
[...]

Ja, dat zou gewoon in mei moeten blijven gebeuren.
De toelichting van Eneco ziet er keurig uit. Maar als het toch niet goed gaat, kun je ze daarop wijzen.
Maar mijn ervaring met Oxxio (tegenwoordig eigenlijk identiek aan Eneco; ik kreeg zelfs e-mails van de server van Eneco) was dat de jaarrekeningen gewoon om de twaalf maanden bleven komen, ook al liepen de contractperiodes heel anders (en zelfs voor gas en elektriciteit niet gelijktijdig).
In het contract stond ook hetzelfde klantnummer als wat ik nu had, zonder dat ik was ingelogd bij aanmelding of die had ingevuld ergens. En in de welkomstbrief stond fijn dat je bij Eneco blijft, bla bla, er verandert niets, je levering loopt gewoon door enzo, dus ik denk dat het dan wel goed komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Heeft eigenlijk iemand @cj1 al gewaarschuwd dat GreenChoice naar 5ct is?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Truus01 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:47:
Heeft eigenlijk iemand @cj1 al gewaarschuwd dat GreenChoice naar 5ct is?!
Het GreenChoice modelcontract staat nog steeds op een TLV van 8 cent.
zie: https://www.greenchoice.n...odelcontract-20240101.pdf en https://www.greenchoice.nl/stroom-en-gas/modelcontract/

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 26-02-2024 15:11 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Die mogen ze toch maar 2x per jaar aanpassen? Dan gaan daar de wijzigingen per 1 juli in lijkt me.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

TLV tabel, stand 26 februari 2024

@mathijshooi GreenChoice 3 jr = omlaag, GreenChoice modelcontract = gelijk, Energie VanOns Variabel = omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlJ22T0FZEldJ0X2cSqD6AMfAK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImuQDr9VL1vaXZuhpju7WPwP.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Wat is nu het beste als je wel veel terugleverd in de zomer maar in de winter alles weer gebruikt. Het teruglevertarief of de prijs per kWh maken dan niks uit (aannemend dat je op gemiddeld 0 kan uitkomen ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 20:32

de Peer

under peer review

mmmmmark schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:10:
Wat is nu het beste als je wel veel terugleverd in de zomer maar in de winter alles weer gebruikt.
Salderen. Je zit in het verkeerde topic.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

mmmmmark schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:10:
Wat is nu het beste als je wel veel terugleverd in de zomer maar in de winter alles weer gebruikt. Het teruglevertarief of de prijs per kWh maken dan niks uit (aannemend dat je op gemiddeld 0 kan uitkomen ongeveer).
Zolang salderen bestaat lever ik ca 3000kWh aan mijn schoonzoon via een EV lader met parkeerplaats voor mijn huis, koopje voor hem €0,20 per kWh en 'winst' voor mij. :)

• freaky89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-05 08:28

freaky89

Live life

Heb via consumentenbond een persoonlijke deal ontvangen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlAucjzwhSzKl2QcYYb_OF5oU4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyF2mlLzVBWCrsvrjVUKu6Sf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArJPc0DJNrq-u5qqkWAZwtKhBbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93hEbVxO8n9KHW8hcFwL4qfR.jpg?f=fotoalbum_large

Every problem should be seen as a challenge or opportunity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Bij Engie wordt verbruikerskosten van 10 euro per maand meer dan verdubbeld per 1 april 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY4Rru2hHiTvGvBEx30_6MXNdR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCJ5nO9WNWqllqBizEnyzdsl.jpg?f=fotoalbum_large

• Dinjesk
  • Laatst online: 16:35
ptr1968 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:35:
Bij Engie wordt verbruikerskosten van 10 euro per maand meer dan verdubbeld per 1 april 2024

[Afbeelding]
Met de koppeling tlv is kale levertarief in mn contract is dat prima voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
ptr1968 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:35:

[Afbeelding]
Maar wat zijn de (teruglever)tarieven?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
manusjevanalles schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:41:
[...]
Maar wat zijn de (teruglever)tarieven?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:46

Sebazzz

3dp

Dinjesk schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:33:
[...]

Met de koppeling tlv is kale levertarief in mn contract is dat prima voorlopig.
Ja, maar degene die al zijn stroom saldeert en netto niet teruglevert wordt gestraft.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Sebazzz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Ja, maar degene die al zijn stroom saldeert en netto niet teruglevert wordt gestraft.
iedereen dus.

Stel je hebt 1.000kWh over á 20ct (gek doen) is 200,=
en je vastrecht gaat naar (VanOns) 70,= per maand x12 = 840,= in te leveren. Ben je dan blij?

Het is hier al meerdere keren voorbij gekomen, die kosten BEN je gewoon kwiet. :F

Betalen apart /achteraf óf via inleveren TLV.... kwiet=kwiet 7(8)7

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hansieo schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:27:
[...]

iedereen dus.

Stel je hebt 1.000kWh over á 20ct (gek doen) is 200,=
en je vastrecht gaat naar (VanOns) 70,= per maand x12 = 840,= in te leveren. Ben je dan blij?

Het is hier al meerdere keren voorbij gekomen, die kosten BEN je gewoon kwiet. :F

Betalen apart /achteraf óf via inleveren TLV.... kwiet=kwiet 7(8)7
Ja maar in de mail impliceren ze dat het terugleveren ze zoveel geld kost en ze het daarom moeten doen. Echter, de terugleveraars kosten meer geld dan de saldeerders - en de terugleveraars kunnen de kosten compenseren door terug te leveren. De saldeerders niet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:03
Maar de vraag is nog niet beantwoord, wat is de TLV :) Dus wat zijn de nieuwe verbruikskosten om de TLV te bepalen?

Ik ben wel benieuwd, ik heb nog een lopend contract bij Engie met die regeling. Per 1 juli heb ik een nieuw contract in de wacht voor 3j GC, maar ik zou in theorie contract kunnen ontbinden en bij Engie vervolgen met deze mooie koppeling. Als echter de ex tarieven niet hoger zijn dan zeg 12c, heeft het alsnog geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Laatst online: 16:35
padoempats schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:46:
[...]

Maar de vraag is nog niet beantwoord, wat is de TLV :) Dus wat zijn de nieuwe verbruikskosten om de TLV te bepalen?

Ik ben wel benieuwd, ik heb nog een lopend contract bij Engie met die regeling. Per 1 juli heb ik een nieuw contract in de wacht voor 3j GC, maar ik zou in theorie contract kunnen ontbinden en bij Engie vervolgen met deze mooie koppeling. Als echter de ex tarieven niet hoger zijn dan zeg 12c, heeft het alsnog geen zin.
Als je nog een lopend contract heb kun je zo zien wat jouw huidige tarieven zijn. Daar het kale levertarief van is jouw tlv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Sebazzz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Ja maar in de mail impliceren ze dat het terugleveren ze zoveel geld kost en ze het daarom moeten doen. Echter, de terugleveraars kosten meer geld dan de saldeerders - en de terugleveraars kunnen de kosten compenseren door terug te leveren. De saldeerders niet.
Van uit de leverancier uit gezien zijn de saldeerders duurder. Mensen die precies even veel opwekken dan hun gebruik. De mensen die terugleveren kunnen ze nog een te lage vergoeding geven, zodat die kiezen voor een andere leverancier. Wat dus ook massaal gebeurt. Met de echte saldeerders kunnen ze alleen welkoms kortingen niet uitbetalen of andere vaste kosten berekenen.

Ik vraag mij nog even af hoe dat nou zit met mensen (zoals ik) die meer verbruiken dan opwekken. Die salderen dus alle stroom, maar kopen ook nog stroom voor de volle prijs in. (Bij mij ongeveer 2500kWh)

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-05 14:03
De term "terugleveren" wordt hier verkeerd gebruikt. Wat de leveranciers bedoelen is "invoeden", dus de stroom die jij opwekt en door de meter aan het net levert.

Wat wij bedoelen met terugleveren is wat er aan het einde van de periode overblijft als je verbruik en invoeding van elkaar aftrekt.

Je kunt dus 3000 kWh verbruiken en 2500 kWh invoeden. Je betaalt dan dus netto een boete over die 2500 kWh invoeding, plus het normale tarief voor 500 kWh afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-05 14:03
Gerardus1956 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Van uit de leverancier uit gezien zijn de saldeerders duurder. Mensen die precies even veel opwekken dan hun gebruik. De mensen die terugleveren kunnen ze nog een te lage vergoeding geven, zodat die kiezen voor een andere leverancier. Wat dus ook massaal gebeurt. Met de echte saldeerders kunnen ze alleen welkoms kortingen niet uitbetalen of andere vaste kosten berekenen.

Ik vraag mij nog even af hoe dat nou zit met mensen (zoals ik) die meer verbruiken dan opwekken. Die salderen dus alle stroom, maar kopen ook nog stroom voor de volle prijs in. (Bij mij ongeveer 2500kWh)
Je gaat dus een boete betalen voor de stroom die je opwekt en die je niet direct zelf gebruikt. Dat wil dus zeggen dat je niet meer 100% kunt salderen.

Door dit niet per kWh te doen, maar met een staffel in een tabel is het geen tarief afhankelijk van je verbruik (dat zou namelijk niet mogen), maar zijn het "variabele vaste kosten" en daar ziet de ACM geen probleem, want je weet vooraf wat die kosten zijn (je weet namelijk vooraf ongeveer hoeveel jouw zonnepanelen opwekken en dus in welke staffel je valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Toch verwacht ik dat Engie hun levertarieven zal aanpassen voor zonnepaneelhouders, zodat de TLV ook heel laag zal zijn. Dit is gestaffeld toch al zo, bij veel teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Truus01 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Toch verwacht ik dat Engie hun levertarieven zal aanpassen voor zonnepaneelhouders, zodat de TLV ook heel laag zal zijn. Dit is gestaffeld toch al zo, bij veel teruglevering?
Nou, ze waren dus naar 8 of 9 cent gegaan - maar na het nieuws van de beslissing van de Eerste Kamer over salderen is het dus teruggegaan naar kale tarief.

Overigens betaald je geen boete over invoeding maar het vaste levertarief is omhoog (dus eigenlijk hoeveel geld je aan Engie betaald per dag om klant te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
Ik zie bij Engie dat de TLV 4 cent, niet dat het tegen het kale tarief is...

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:23
PASware schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:23:
Ik zie bij Engie dat de TLV 4 cent, niet dat het tegen het kale tarief is...
Dat kale tarief is alleen voor bestaande contracten, niet voor nieuw af te sluiten (wat je op de site ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
klump4u schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:04:
[...]

Zolang salderen bestaat lever ik ca 3000kWh aan mijn schoonzoon via een EV lader met parkeerplaats voor mijn huis, koopje voor hem €0,20 per kWh en 'winst' voor mij. :)
Ik gebruik het gewoon zelf om te verwarmen in de winter en te koelen zomers in de nacht. Wat is dan het beste aanbieder? Online vergelijkers wordt ik niet veem wijzer want dit is volgens mij niet in te vullen. Eigenlijk maakt de stroomprijs niks uit en zijn het enkel de vast kosten volgens mij er vanuitgaande dat je netto op ongeveer 0 uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Sebazzz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:43:
[...]

waar het om ging was dat het vastrecht omhoog ging (gaat) en dat zoiets niet erg is want je kan toch salderen..

dit klopt dus pertinent NIET, je betaald het écht.... al/dan/niet via inleveren TLV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Gerardus1956 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:23:
[...]

ik vermoed dat jij nog steeds "invoed" dus ga jij óók in een staffel komen, en extra betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:02

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[quote]Hansieo schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:09:
[...]

ik vermoed dat jij nog steeds "invoed" dus ga jij óók in een staffel komen, en extra betalen.
[/quote

Zijn er eigenlijk nog ergens vaste contracten af te sluiten zonder panelenboete?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

mmmmmark schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:02:
[...]

Ik gebruik het gewoon zelf om te verwarmen in de winter en te koelen zomers in de nacht. Wat is dan het beste aanbieder? Online vergelijkers wordt ik niet veem wijzer want dit is volgens mij niet in te vullen. Eigenlijk maakt de stroomprijs niks uit en zijn het enkel de vast kosten volgens mij er vanuitgaande dat je netto op ongeveer 0 uitkomt.
Ik heb al alles elektrisch in en om het huis en nog 5000kWh over, die kan ik aan Greenchoice verkopen voor €0,115 of voor €0,20 aan mijn schoonzoon, hij blij want betaald normaal €0,55 om te laden en ik heb een 'spaarpotje' om misschien nog een uitbreiding te doen van 4500Wp. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
ursusMaritimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:09:
[...]

[/quote

Zijn er eigenlijk nog ergens vaste contracten af te sluiten zonder panelenboete?
Ik heb een oxxio contract gepakt met 9ct tlv. Vziw geen terugleverboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:02

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

scoobs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb een oxxio contract gepakt met 9ct tlv. Vziw geen terugleverboete.
Daar kan ik met 4000 verbruik en 4000 opwek geen vast contract afsluiten volgens de engine.

Bij Mega lukt dat nog wel met 2 jaar vast.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
ursusMaritimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:09:
[...]

[/quote

naast de staffel komt ook vasttarief (idiote) verhoging (VanOns) voor.

Het is er niet makkelijker op geworden om te vergelijken.
Met de hartelijke dank aan overheden /ACM

vakantieman: ik doe NIET de groeten aan..... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Ik zag zonet cleanenergy, ze geven een TLV van 0.08 en zover ik zie geen boetes, maar het gekke is dat je niet je opwek kan invullen in de rekentool op de site
Pagina: 1 ... 201 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2