HandyLumberjack schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:24:
[...]
Wat een negativiteit.
De periode van veel geld verdienen met zonnepanelen hebben we wel gehad, dat kon je al ongeveer een jaar zien aankomen. Wie slim was heeft een 3-jarig contract genomen om daarmee e.e.a. nog een tijdje te rekken.
De vraag was of het nu interessant is om te investeren in zonnepanelen en het antwoord is ja, tot je eigen verbruik, daarboven niet.
Ik heb een behoorlijk overschot aan zonnepanelen en ruim 50% van mijn huishoudelijk verbruik (even zonder de EV) is de vaatwasser, airco, wasmachine, droger en warmtepompboiler, met een beetje moeite zijn die prima te sturen.
Een wasmachine verbruikt maximaal 1 kWh per wasbeurt en doet daar uren over, evenals een vaatwasser een wasdroger nog veel minder. Dat gaat het verschil echt niet maken.
De warmtepompboiler verbruikt hier ook maar zo'n 2 kWh per dag ('s winters meer dan 's zomers) en dat gebeurt al op het zonnigste moment. Daar kun je wel iets aan sturen, maar veel is het zeker niet. Elektriciteit in de vorm van warmte opslaan in water is gewoon niet efficient.
Als ik daar een kleine thuisbatterij (bijv. 5kWh a €2600) bij zet zou ik al ruim 90% van mijn eigen verbruik uit direct uit de panelen kunnen halen.
Prima en wat win je daar mee? Als je in een andere staffel kunt komen misschien 100 euro per jaar. Een kleine thuisaccu kost je 2600 euro. Een terugverdientijd van 26 jaar dus.
Ik zie tegen die tijd wel wat het meest gunstige contract voor mij is, maar ik verwacht dat ik af en toe de pv installatie moet gaan afschakelen. Ik verwacht dan nog steeds een negatieve energierekening te kunnen houden (waar ik die thuisbatterij van kan betalen in een paar jaar)
Same here. Ik wacht gewoon nog een paar jaar af.
Ik heb tegen die tijd al 3 keer mijn investering in de panelen terug, en iedere cent die ze opleveren is mooi meegenomen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp