Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Bij bestaande contracten en bij verlenging kunnen niet zomaar nieuwe prijscomponenten worden toegevoegd.

Wat mijn TLV is, dat weet ik wel. Het gaat erom wat mensen met een aflopend contract (2022.1 voorwaarden, dus met koppeling levertarief (sorry ik zei verbruikskosten) == teruglevertarief), nu voor levertarief krijgen aangeboden icm vaste kosten. Ik ben dus benieuwd of het levertarief dermate hoog is dat het interessant is om bij engie te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
padoempats schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Bij bestaande contracten en bij verlenging kunnen niet zomaar nieuwe prijscomponenten worden toegevoegd.
Ze doen het toch en ze komen er mee weg, want het is vrijwel onmogelijk om daar tegenin te gaan.
Wat mijn TLV is, dat weet ik wel. Het gaat erom wat mensen met een aflopend contract (2022.1 voorwaarden, dus met koppeling levertarief (sorry ik zei verbruikskosten) == teruglevertarief), nu voor levertarief krijgen aangeboden icm vaste kosten. Ik ben dus benieuwd of het levertarief dermate hoog is dat het interessant is om bij engie te blijven.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Blihi schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:47:
[...]
Ze doen het toch en ze komen er mee weg, want het is vrijwel onmogelijk om daar tegenin te gaan.
[...]
Maar mag dat niet ook maar 2 x per jaar of bij aflopende vaste contracten?
Ik heb in ieder geval niet vernomen van Engie (variabel contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:16
ursusMaritimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Daar kan ik met 4000 verbruik en 4000 opwek geen vast contract afsluiten volgens de engine.

Bij Mega lukt dat nog wel met 2 jaar vast.
Gewoon niet PV aanvinken en je verbruik wat hoger inschatten dan je dacht. In mijn contract staat alsnog netjes een TLV vermelding etc.
Nu moet er wel bij vermeld worden dat het voor mij met mijn SAP tot nu toe technisch correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:36
scoobs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb een oxxio contract gepakt met 9ct tlv. Vziw geen terugleverboete.
'Oxxio biedt tijdelijk geen vast contract aan voor klanten die alleen stroom en zonnepanelen hebben.
Het aantal huizen met zonnepanelen is sterk gegroeid. Veel van de opgewekte energie wordt niet gebruikt en komt terug op het stroomnet. Hierdoor nemen kosten toe en die worden doorberekend aan klanten, met en zonder zonnepanelen.
Wij willen niet meer dat klanten zonder zonnepanelen aan deze kosten meebetalen en zoeken daarvoor een oplossing. Tot dan geldt deze tijdelijke maatregel.'

Dus kan alleen als je ook gas hebt vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
Klopt inderdaad, ik heb ook gas. Maar ik zou zeggen, probeer eens als je niet aanvinkt dat je PV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
scoobs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:31:
Klopt inderdaad, ik heb ook gas. Maar ik zou zeggen, probeer eens als je niet aanvinkt dat je PV hebt.
ik vrees dat niet niet meer uitmaakt, de energieboeren hebben blijkbaar toegang tot die gegevens, dat is hier al vaker aan de orde geweest. Zelfs als je niet het vinkje zet houd het programma rekening met zonnepanelen a.d.h. van je adres. Kun je goed zien als je kiest voor een woning waar je weet dat deze geen zonnepanelen heeft.

Ik denk dat op dit moment niet zo zeer de TLV een grote rol speelt bij de keuze maar of de energieboer een boete of vergelijkbaar extra kosten cq hogere prijzen gebruikt.

veelal omdat deze boete vaak vele malen meer is dan de TLV cq het salderen behoorlijk afroomd.

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 02-03-2024 01:04 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 01:01:
[...]

ik vrees dat niet niet meer uitmaakt, de energieboeren hebben blijkbaar toegang tot die gegevens, dat is hier al vaker aan de orde geweest. Zelfs als je niet het vinkje zet houd het programma rekening met zonnepanelen a.d.h. van je adres. Kun je goed zien als je kiest voor een woning waar je weet dat deze geen zonnepanelen heeft.

Ik denk dat op dit moment niet zo zeer de TLV een grote rol speelt bij de keuze maar of de energieboer een boete of vergelijkbaar extra kosten cq hogere prijzen gebruikt.

veelal omdat deze boete vaak vele malen meer is dan de TLV cq het salderen behoorlijk afroomd.
Je zou kunnen proberen met een verkeerd huisnummer het contract aan te vragen, er achteraan bellen om te zeggen dat het huisnummer per abuis verkeerd was opgegeven. Misschien dat de telefonist(e) dan simpel het huisnummer kan aanpassen zonder dat er een check is of er plots andere tarieven komen, en je hebt een contract :)

[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 02-03-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
padoempats schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:19:
[...]

Je zou kunnen proberen met een verkeerd huisnummer het contract aan te vragen, er achteraan bellen om te zeggen dat het huisnummer per abuis verkeerd was opgegeven. Misschien dat de telefonist(e) dan simpel het huisnummer kan aanpassen zonder dat er een check is of er plots andere tarieven komen, en je hebt een contract :)
leuk, maar ik betwijfel of daar een energieboer intrapt, als hij ziet dat je wel zonnepanelen hebt loop je wel kans dat hij alsnog met andere prijzen cq voorwaarden komt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:17
[...]

Het idee is leuk, maar als je mijn buurman was en ik zou er achteraf achter komen wordt zou ik het niet echt waarderen.

De administratie van die leveranciers is niet altijd goed, en je zou een behoorlijk probleem hebben als door je actie mijn huidige contract zou worden opgezegt.

Gelukkig heb ik een paar zonnepanelen op het dak liggen, dus je truukje werkt niet.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 11:15
Is mij gelukt hoor, over 2 maand gaat mijn Greenchoice contract voor 3 jaar a 11.5cent per kWh! Net de 21e nog afgesloten, bevestiging krijg ik nog op de mail, telefonisch toegezegd.

1 juni gaat die in als mijn modelcontract bij VF afloopt a 17.8c kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:38:
[...]

leuk, maar ik betwijfel of daar een energieboer intrapt, als hij ziet dat je wel zonnepanelen hebt loop je wel kans dat hij alsnog met andere prijzen cq voorwaarden komt.
Proberen waard, annuleren kan altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
HandyLumberjack schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Het idee is leuk, maar als je mijn buurman was en ik zou er achteraf achter komen wordt zou ik het niet echt waarderen.

De administratie van die leveranciers is niet altijd goed, en je zou een behoorlijk probleem hebben als door je actie mijn huidige contract zou worden opgezegt.

Gelukkig heb ik een paar zonnepanelen op het dak liggen, dus je truukje werkt niet.
Het is maar een idee, je hoeft het niet te doen.
Maar omdat jij zonnepanelen hebt werkt de truc niet? Ik heb uberhaupt geen idee of het werkt, maar kan mij voorstellen dat het wel kan werken. Je omzeilt immers veel logica om een tarievenvoorstel obv adres te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Net zoals cashback wordt dit achteraf pas bepaald.

Ligt je opgeven verbruik niet in de range krijg je alsnog andere tarieven en een ander cashback.

Dat zal hier niet anders zijn.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Plof schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:52:
Is mij gelukt hoor, over 2 maand gaat mijn Greenchoice contract voor 3 jaar a 11.5cent per kWh! Net de 21e nog afgesloten, bevestiging krijg ik nog op de mail, telefonisch toegezegd.

1 juni gaat die in als mijn modelcontract bij VF afloopt a 17.8c kWh
Heb ik ook op tijd afgesloten en gaat over een paar maanden in maar ik lees nu ook verhalen over Engie waarbij de vaste kosten omhoog gaan.
Wij hoeven ons niet druk te maken neem ik aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Lekker associaal naar degene welk nummer je opgeeft, bij hun misschien alles overhoop.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:13
freaky89 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:20:
Heb via consumentenbond een persoonlijke deal ontvangen;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn reactie past niet helemaal in dit topic, maar ik heb deze aanbieding ook. Ik zie bij GC via de CB geen zonnepanelen-boete maar wel de optie om 3 jaar vast te leggen. Wel voor 5 cent TLV. Ik verbruik zo’n 5000 kWh en verwacht een opbrengt van boven de 6500 (als ik WP x 0,88 doe zelfs 8000). Dan is dit toch eigenlijk perfect, voornamelijk door die optie van 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Pejdref schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:03:
[...]

'Oxxio biedt tijdelijk geen vast contract aan voor klanten die alleen stroom en zonnepanelen hebben.
Het aantal huizen met zonnepanelen is sterk gegroeid. Veel van de opgewekte energie wordt niet gebruikt en komt terug op het stroomnet. Hierdoor nemen kosten toe en die worden doorberekend aan klanten, met en zonder zonnepanelen.
Wij willen niet meer dat klanten zonder zonnepanelen aan deze kosten meebetalen en zoeken daarvoor een oplossing. Tot dan geldt deze tijdelijke maatregel.'

Dus kan alleen als je ook gas hebt vermoed ik.
Wat dan als je niet eens een gasmeter hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Nico_GTR schreef op maandag 4 maart 2024 @ 03:56:
[...]

Wat dan als je niet eens een gasmeter hebt...
Dan heb je pech, maar dat is al best lang zo. De tarieven voor stroom only zijn vaak zelfs 3/4 cent hoger per kWh dan als je een contract zou hebben met gas. Dat maakt voor natuurlijk niet uit zolang je kan salderen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-09 18:52
Ik zit me opeens (nou ja opeens) af te vragen of je eigenlijk niet een extra hoge leververgoeding moet vragen aan centrales waarvan een dag vooraf al duidelijk is dat ze meer dan 5% te veel stroom produceren. Als vooraf immers al duidelijk is wat de stroomprijs doet als gevolg van de weersvoorspelling dan kan ook voorspelbaar worden afgebouwd en opgebouwd, toch?
Of is dat niet binnen 24 uur te beïnvloeden?
ursusMaritimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:09:
[quote]Hansieo schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:09:
[...]

ik vermoed dat jij nog steeds "invoed" dus ga jij óók in een staffel komen, en extra betalen.
[/quote

Zijn er eigenlijk nog ergens vaste contracten af te sluiten zonder panelenboete?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 21:43
Eneco groep weer bovenaan met de TLV. De vorige dat dit het geval was, kwam er een hele smerige verrassing naar buiten.

Ik ben heel benieuwd wat de volgende minder leuke verrassing van de Eneco groep gaat worden.....

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

D_Jeff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:47:
Eneco groep weer bovenaan met de TLV. De vorige dat dit het geval was, kwam er een hele smerige verrassing naar buiten.

Ik ben heel benieuwd wat de volgende minder leuke verrassing van de Eneco groep gaat worden.....
Eneco kan op dit moment geen berekening doen als je teruglevert. Laat staan met overproductie.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik kan 3 jaar Vandebron afsluiten met €552,- TLB en €40,- korting per jaar.
Met 5000kWh overschot zou ik dan nog €60,- terugkrijgen per jaar.
Nog altijd een negatieve energierekening dan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Hie zit het met modelcontracten?
Voor per saldo terugleveraars waren dit altijd interessante opties.
Zijn hier ook de vaste kosten omhoog geschroefd?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
paulv1973 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:10:
Die mogen slechts 2x per jaar aangepast worden, dus daar zou je nu nog van kunnen profiteren inderdaad.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
klump4u schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:22:
Ik kan 3 jaar Vandebron afsluiten met €552,- TLB en €40,- korting per jaar.
Met 5000kWh overschot zou ik dan nog €60,- terugkrijgen per jaar.
Nog altijd een negatieve energierekening dan.
Kun je dan niet beter voor de Green Choice optie gaan via de consumentenbond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:47
rscheper schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:43:
[...]

Wat is het verschil tussen de Consumentenbond Energiecollectief en de 3 jaar vast van de Greenchoice site zelf?

Deze lijkt exact hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Whiskey48 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:46:
[...]

Wat is het verschil tussen de Consumentenbond Energiecollectief en de 3 jaar vast van de Greenchoice site zelf?

Deze lijkt exact hetzelfde?
Je hebt gelijk! Of dit was er niet toen ik het via CB afsloot of ik heb dit volledig gemist via GC zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

rscheper schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:43:
[...]

Ik schreef het verkeerd, moest zijn als ik nu zou moeten afsluiten.
Ik ga 1 juli naar Greenchoice voor 3 jaar, was nog op tijd laatst voor de oudere voorwaarden. TLV van €0,115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
zolang je verbruik ongeveer gelijk is met je opwekt is een model contract toch het beste?
geen terug lever boetes toegestaan. of zie ik iets over het hoofd?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
paulv1973 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:10:
De vaste kosten liggen vaak wel wat hoger, maar er mag geen terugleververgoeding in opgenomen worden en ze mogen je ook niet weigeren als klant als je dat contract af wil sluiten. Ze maken het vaak wel verdomd moeilijk om ze te vinden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Ik heb nu (nog) een modelcontract bij VF, klopt het dat dat hoogstwaarschijnlijk om 1 juli die tarieven weer worden aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:27

DIY

Plof schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:40:
Ik heb nu (nog) een modelcontract bij VF, klopt het dat dat hoogstwaarschijnlijk om 1 juli die tarieven weer worden aangepast?
Die kans is denk wel groot. Ik ben daarom (nog net op tijd) overgestapt naar GC 3 jaar 11,5ct TLV met als ingangsdatum 1 juli.

[ Voor 32% gewijzigd door DIY op 06-03-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
DIY schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Die kans is denk wel groot. Ik ben daarom (nog net op tijd) overgestapt naar GC 3 jaar 11,5ct TLV met als ingangsdatum 1 juli.
Ik zit precies in hetzelfde schuitje hier, maar ingang datum stond op 1 mei, even laten aanpassen naar 1 juli dus! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Plof schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:56:
[...]

Ik zit precies in hetzelfde schuitje hier, maar ingang datum stond op 1 mei, even laten aanpassen naar 1 juli dus! _/-\o_
Laat even weten hoe dat aanpassen gaat. Ik vermoed dat ze je dan ook andere tarieven voorschotelen, met een TLV van 5 in plaats van 11,5 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Blihi schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:35:
[...]

Laat even weten hoe dat aanpassen gaat. Ik vermoed dat ze je dan ook andere tarieven voorschotelen, met een TLV van 5 in plaats van 11,5 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGY1qIrBeeaCAj6tQE4G8P766IA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KSSFq0Ws5SysTSdslIeMKlY1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xncNuXCiTKyLVlSKcWbWYLg5P9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xCaxz38MQrbdiUv5bQ9jw6Xv.png?f=user_large

Hier lijkt alles goed te staan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 14:06

TurboNick3

Thedutchtravellers

Is het 3jarige GC contract via consumentenbond nu voordeliger als een bestaand engie contract houden? ivm de recenter engie verhoging voor zonnepaneelhouders? dat ging om 240euro ipv 120euro per jaar dacht ik.
maar wel tegen kaal leveringstarrief als terugleververgoeding.
Denk dan zal engie misschien bij terugleveren nog steeds voordeliger zijn als GC. maar GC voordeliger bij gelijk verbruik/terugleveren of wanneer je alles saldeerd en nog extra afneemt?
waar ligt de grens bij terugleveren? ik vind het lastig te bepalen en waar hebben we het dan over enkele tientjes per jaar? Eigenlijk wil je hier niet elke x maanden mee bezig zijn.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
En heb je ze daarvoor gebeld? Ik kon op de site niet zo 1,2 3 een mogelijkheid vinden om die ingangsdatum aan te passen.

Reden dat ik het vraag is dat Innova een terugleverboete gaat invoeren en ik eerder dan gepland op de 0 kom. Ik zou de ingangsdatum dus juist willen vervroegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plof
Blihi schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:06:
[...]

En heb je ze daarvoor gebeld? Ik kon op de site niet zo 1,2 3 een mogelijkheid vinden om die ingangsdatum aan te passen.

Reden dat ik het vraag is dat Innova een terugleverboete gaat invoeren en ik eerder dan gepland op de 0 kom. Ik zou de ingangsdatum dus juist willen vervroegen.
Heb ze een berichtje via WatsApp gedaan, binnen uurtje reactie en aangepast.

+31 10 478 2326 <--- Bedrijfsaccount van GC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriknerd
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Op dit moment heb ik nog geen zonnepanelen, maar die wil ik binnen nu en 6 maanden plaatsen. Welk contract en welke maatschappij is het beste voor mij? Ik verbruik nu ongeveer 2000 kwh per jaar en ben van plan ongeveer 3000 kwh op te wekken.

Volgens mij was dat tot 21 februari GC maar val ik net achter het net voor de hogere TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:32
Eriknerd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:42:
Op dit moment heb ik nog geen zonnepanelen, maar die wil ik binnen nu en 6 maanden plaatsen. Welk contract en welke maatschappij is het beste voor mij? Ik verbruik nu ongeveer 2000 kwh per jaar en ben van plan ongeveer 3000 kwh op te wekken.

Volgens mij was dat tot 21 februari GC maar val ik net achter het net voor de hogere TLV
De gunstige maanden qua opwek komen er nu aan dus hoe eerder plaatsten, hoe meer je overhoudt. In de openingspost van dit topic staat een tabel met alle (vrij) actuele TLV's.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Eriknerd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:42:

De eerste 2000 kWh opwek zul je nog redelijk snel terugverdienen. Op de 1000 kWh overproductie zul je met de huidige prijzen toeleggen. Bezint eer gebegint dus.

Als je op zoek gaat naar een contract, kijk dan goed in welke staffel je valt voor de terugleverboetes. Met 3000 kWh opwek, waarvan je pakweg 25% zelf verbruikt, voed je dus 2250 kWh in op jaarbasis en daar betaal je de terugleverboete over. Als de staffel tot 2000 kWh loopt, dan kan het zomaar zijn dat die laatste 2250 kWh extreem duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:24:
[...]

De eerste 2000 kWh opwek zul je nog redelijk snel terugverdienen. Op de 1000 kWh overproductie zul je met de huidige prijzen toeleggen. Bezint eer gebegint dus.

Als je op zoek gaat naar een contract, kijk dan goed in welke staffel je valt voor de terugleverboetes. Met 3000 kWh opwek, waarvan je pakweg 25% zelf verbruikt, voed je dus 2250 kWh in op jaarbasis en daar betaal je de terugleverboete over. Als de staffel tot 2000 kWh loopt, dan kan het zomaar zijn dat die laatste 2250 kWh extreem duur zijn.
Uitgaande van een string omvormer en een fatsoenlijke prijs kosten die 2-3 extra panelen niet zoveel extra (ca. 50ct./Wp) dus als je toch bezig bent kun je toch echt beter voor die paar panelen extra kiezen. Die zou je evt. ook kunnen gebruiken om je gasrekening te drukken met bijv. een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:57
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:24:
[...]

Mijn teruglevering schommelt rond de 2000 wat een behoorlijk verschil in TLK kan betekenen. 5 of 10 cent per kWh. Aangezien jij meer opwekt dan verbruikt kun je deels niet salderen met belasting. Worden dan TLV en TLK tegen elkaar weggestreept? Kijk in elk geval of je een slimme omvormer krijgt waar je een aftopping kunt instellen zodat je geen overproductie krijgt wanneer dat negatieve opbrengsten zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sendak239 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Mijn teruglevering schommelt rond de 2000 wat een behoorlijk verschil in TLK kan betekenen. 5 of 10 cent per kWh. Aangezien jij meer opwekt dan verbruikt kun je deels niet salderen met belasting. Worden dan TLV en TLK tegen elkaar weggestreept? Kijk in elk geval of je een slimme omvormer krijgt waar je een aftopping kunt instellen zodat je geen overproductie krijgt wanneer dat negatieve opbrengsten zou kunnen hebben.
De staffels kijken niet naar de werkelijke teruglevering op jaarbasis, maar naar de invoeding. Dat maakt vergelijken heel moeilijk en sturen ook. Je moet dus niet sturen op overproductie, maar sturen op invoeding en dat is niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:37
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:32:
[...]

De staffels kijken niet naar de werkelijke teruglevering op jaarbasis, maar naar de invoeding. Dat maakt vergelijken heel moeilijk en sturen ook. Je moet dus niet sturen op overproductie, maar sturen op invoeding en dat is niet te doen.
Juist wel. Zoveel mogelijk eigen verbruik zoals wassen, drogen etc op momenten dat je dreigt te gaan invoeden. Beter; EV laden. Nog beter; thuisbatterij laden.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
RikHa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Juist wel. Zoveel mogelijk eigen verbruik zoals wassen, drogen etc op momenten dat je dreigt te gaan invoeden. Beter; EV laden. Nog beter; thuisbatterij laden.
Een beetje off-topic hier, maar toch. EV laden wellicht, maar alle andere zaken die je noemt zetten echt geen zoden aan de dijk. Een wasmachine of droger verbruikt daar echt niet genoeg voor. Een thuisaccu wel en misschien kun je dan de terugverdientijd terug krijgen van 40 naar 30 jaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 12-09 22:41
[...]

Tenzij je micro-omvormers van Enphase hebt.

Daar kun je een Zero Export Grid Profile in laden.

Zover ik kan zien heb je dan wel de metered versie van de Gateway nodig met uiteraard de meetspoelen geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Laatst online: 16:34
[...]

Volgens mij is dat met een beetje automatisering heel goed te doen. Soms met een zelfstandige meter, soms door de P1 poort uit te lezen. Met Hoymiles kun je bijvoorbeeld makkelijk een grid export limit instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
gAzu schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Tenzij je micro-omvormers van Enphase hebt.

Daar kun je een Zero Export Grid Profile in laden.

Zover ik kan zien heb je dan wel de metered versie van de Gateway nodig met uiteraard de meetspoelen geinstalleerd.
ikke26 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Volgens mij is dat met een beetje automatisering heel goed te doen. Soms met een zelfstandige meter, soms door de P1 poort uit te lezen. Met Hoymiles kun je bijvoorbeeld makkelijk een grid export limit instellen.
Leuk idee, maar in beide gevallen help je dan ook je saldering om zeep.

Je wilt en "annual zero-overproduction profile". Ga er maar aan staan, want dan moet je in de zomer je panelen af gaan zetten op basis van een verwacht verbruik in de winter, zodat je aan het eind van het jaar op een overproductie uitkomt die tenminste alles saldeert, maar niet in de volgende staffel terecht komt (liefst zo dicht mogelijk tegen de bovengrens van de huidige staffel aan).

Als je dus op jaarbasis 3001 kWh kunt salderen en de staffel loopt van 3000 tot en met 4000 kWh, dan moet je zorgen dat je PV invoeding (niet productie, maar teruglevering) maximaal 4000 blijft op het moment van opmaken van de afrekening. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Laatst online: 16:34
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:27:
[...]

[...]

Je wilt en "annual zero-overproduction profile". Ga er maar aan staan, want dan moet je in de zomer je panelen af gaan zetten op basis van een verwacht verbruik in de winter, zodat je aan het eind van het jaar op een overproductie uitkomt die tenminste alles saldeert, maar niet in de volgende staffel terecht komt (liefst zo dicht mogelijk tegen de bovengrens van de huidige staffel aan).

Als je dus op jaarbasis 3001 kWh kunt salderen en de staffel loopt van 3000 tot en met 4000 kWh, dan moet je zorgen dat je PV invoeding (niet productie, maar teruglevering) maximaal 4000 blijft op het moment van opmaken van de afrekening. Succes!
Aha, op die manier bedoel je het, dat had ik niet helemaal begrepen.
In dat geval wordt het inderdaad een stuk lastiger.
Voorlopig zit wij nog prima met een vast contract, maar ik overweeg over iets minder dan 3 jaar dan gewoon over te stappen op een dynamische aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 12-09 22:41
[...]

Dat had je er niet bijgezegd

Je bedoelt dat je een "annual precies-zoveel-overproduction profile wilt?
Dan moet je ook je gridconsumtie precies sturen zodat die niet over een staffel heengaat.

Maar als max 4000 invoeden je target is dan moet je rond 3995 gewoon het "zero export gridprofile" laden in je micro's.
Lijkt me niet heel moeilijk.

Of gaat weg bij vondiebron en naar een staffelloze leverancier.
Problem solved. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Een beetje off-topic hier, maar toch. EV laden wellicht, maar alle andere zaken die je noemt zetten echt geen zoden aan de dijk. Een wasmachine of droger verbruikt daar echt niet genoeg voor. Een thuisaccu wel en misschien kun je dan de terugverdientijd terug krijgen van 40 naar 30 jaar 8)7
Wat een negativiteit.

De periode van veel geld verdienen met zonnepanelen hebben we wel gehad, dat kon je al ongeveer een jaar zien aankomen. Wie slim was heeft een 3-jarig contract genomen om daarmee e.e.a. nog een tijdje te rekken.

Ik heb een behoorlijk overschot aan zonnepanelen en ruim 50% van mijn huishoudelijk verbruik (even zonder de EV) is de vaatwasser, airco, wasmachine, droger en warmtepompboiler, met een beetje moeite zijn die prima te sturen.

Als ik daar een kleine thuisbatterij (bijv. 5kWh a €2600) bij zet zou ik al ruim 90% van mijn eigen verbruik uit direct uit de panelen kunnen halen.

Ik zie tegen die tijd wel wat het meest gunstige contract voor mij is, maar ik verwacht dat ik af en toe de pv installatie moet gaan afschakelen. Ik verwacht dan nog steeds een negatieve energierekening te kunnen houden (waar ik die thuisbatterij van kan betalen in een paar jaar)

Ik heb tegen die tijd al 3 keer mijn investering in de panelen terug, en iedere cent die ze opleveren is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
HandyLumberjack schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Wat een negativiteit.

De periode van veel geld verdienen met zonnepanelen hebben we wel gehad, dat kon je al ongeveer een jaar zien aankomen. Wie slim was heeft een 3-jarig contract genomen om daarmee e.e.a. nog een tijdje te rekken.
De vraag was of het nu interessant is om te investeren in zonnepanelen en het antwoord is ja, tot je eigen verbruik, daarboven niet.
Ik heb een behoorlijk overschot aan zonnepanelen en ruim 50% van mijn huishoudelijk verbruik (even zonder de EV) is de vaatwasser, airco, wasmachine, droger en warmtepompboiler, met een beetje moeite zijn die prima te sturen.
Een wasmachine verbruikt maximaal 1 kWh per wasbeurt en doet daar uren over, evenals een vaatwasser een wasdroger nog veel minder. Dat gaat het verschil echt niet maken.

De warmtepompboiler verbruikt hier ook maar zo'n 2 kWh per dag ('s winters meer dan 's zomers) en dat gebeurt al op het zonnigste moment. Daar kun je wel iets aan sturen, maar veel is het zeker niet. Elektriciteit in de vorm van warmte opslaan in water is gewoon niet efficient.
Als ik daar een kleine thuisbatterij (bijv. 5kWh a €2600) bij zet zou ik al ruim 90% van mijn eigen verbruik uit direct uit de panelen kunnen halen.
Prima en wat win je daar mee? Als je in een andere staffel kunt komen misschien 100 euro per jaar. Een kleine thuisaccu kost je 2600 euro. Een terugverdientijd van 26 jaar dus.
Ik zie tegen die tijd wel wat het meest gunstige contract voor mij is, maar ik verwacht dat ik af en toe de pv installatie moet gaan afschakelen. Ik verwacht dan nog steeds een negatieve energierekening te kunnen houden (waar ik die thuisbatterij van kan betalen in een paar jaar)
Same here. Ik wacht gewoon nog een paar jaar af.
Ik heb tegen die tijd al 3 keer mijn investering in de panelen terug, en iedere cent die ze opleveren is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:43:
[...]

De vraag was of het nu interessant is om te investeren in zonnepanelen en het antwoord is ja, tot je eigen verbruik, daarboven niet.

[...]

Een wasmachine verbruikt maximaal 1 kWh per wasbeurt en doet daar uren over, evenals een vaatwasser een wasdroger nog veel minder. Dat gaat het verschil echt niet maken.

De warmtepompboiler verbruikt hier ook maar zo'n 2 kWh per dag ('s winters meer dan 's zomers) en dat gebeurt al op het zonnigste moment. Daar kun je wel iets aan sturen, maar veel is het zeker niet. Elektriciteit in de vorm van warmte opslaan in water is gewoon niet efficient.

[...]

Prima en wat win je daar mee? Als je in een andere staffel kunt komen misschien 100 euro per jaar. Een kleine thuisaccu kost je 2600 euro. Een terugverdientijd van 26 jaar dus.

[...]

Same here. Ik wacht gewoon nog een paar jaar af.

[...]
Een paar extra panelen kost niet zoveel als ze toch al bezig zijn, zijn het echt beperkte meerkosten. (Ca. 50ct/Wp) Als je het een beetje slim aanpakt kun je dat nog wel binnen een redelijke termijn terugverdienen.

Hier hebben we gemiddeld 3 vaatwas/was/droog beurten op een dag, dat is toch ca. 1000kWh per jaar aan stuurbaar verbruik. De warmtepompboiler staat al op een timer tussen 11:00 en 15:00.

Ik ga er vanuit dat over een jaar of drie salderen wordt/is afgeschaft, en dat je dan wel ca. 20 ct kan besparen per kWh door de thuisbatterij (afhankelijk van het contract). Dat zit je zo op €200 tot €300 per jaar en een terugverdientijd van ca. 10 jaar. Mocht dat niet zo zijn, dan komt hij er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
HandyLumberjack schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Een paar extra panelen kost niet zoveel als ze toch al bezig zijn, zijn het echt beperkte meerkosten. (Ca. 50ct/Wp) Als je het een beetje slim aanpakt kun je dat nog wel binnen een redelijke termijn terugverdienen.
Welke leverancier betaalt daar dan genoeg voor? In de OP staat de maximale TLV op 9 ct/kWh en over het algemeen is de verwachting dat alle leveranciers naar een lagere TLV gaan, met hogere vaste kosten voor invoeding. Netto zal het dus neerkomen op een negatief bedrag per kWh.
Hier hebben we gemiddeld 3 vaatwas/was/droog beurten op een dag, dat is toch ca. 1000kWh per jaar aan stuurbaar verbruik. De warmtepompboiler staat al op een timer tussen 11:00 en 15:00.

Ik ga er vanuit dat over een jaar of drie salderen wordt/is afgeschaft, en dat je dan wel ca. 20 ct kan besparen per kWh door de thuisbatterij (afhankelijk van het contract). Dat zit je zo op €200 tot €300 per jaar en een terugverdientijd van ca. 10 jaar. Mocht dat niet zo zijn, dan komt hij er niet.
Die verwachting deel ik niet. Als je naar de huidige dynamische tarieven kijkt, dan zit het verschik op jaarbasis van het gemiddelde invoedingstarief en het gemiddelde afnametarief op een paar cent per kWh en zelfs het verschil tussen de piek- en daltarieven op dagbasis blijft hangen rond de 6 a 7 ct/kWh.
Dat is bij lange na geen 20ct/kWh.

De accu zal dan afgeschreven zijn voordat hij terugverdiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Welke leverancier betaalt daar dan genoeg voor? In de OP staat de maximale TLV op 9 ct/kWh en over het algemeen is de verwachting dat alle leveranciers naar een lagere TLV gaan, met hogere vaste kosten voor invoeding. Netto zal het dus neerkomen op een negatief bedrag per kWh.

[...]

Die verwachting deel ik niet. Als je naar de huidige dynamische tarieven kijkt, dan zit het verschik op jaarbasis van het gemiddelde invoedingstarief en het gemiddelde afnametarief op een paar cent per kWh en zelfs het verschil tussen de piek- en daltarieven op dagbasis blijft hangen rond de 6 a 7 ct/kWh.
Dat is bij lange na geen 20ct/kWh.

De accu zal dan afgeschreven zijn voordat hij terugverdiend is.
Dan reken jij de energiebelasting niet mee. Die is op dit moment ook 13.2 ct/kWh. Als je niet meer kunt salderen moet je die voor alle afgenomen KwH wel meerekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Als degene nu nog een jaarcontract heeft lopen tot eind van de zomer kan hij de opbrengst van die extra panelen gedurende de eerste zomer salderen met de afgelopen periode a ca. 40ct/kWh. Dan heb je binnen een half jaar al ongeveer de helft van de meerinvestering terug. Daarna moet hij zoeken naar een gunstige leverancier, of evt. gebruiken om zijn warmtevraag mee in te vullen.

En voor de thuisbatterij ga ik er inderdaad vanuit dat je daar ook energiebelasting mee vermijdt, anders kan het inderdaad niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-03-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Op dit moment krijg ik met een jaaroverschot van ruim 12000kwh alleen bij Essent en Greenchoice een contract zonder extra kosten...

Wereld op zijn kop

Zit nog een maand vast aan innova om mijn winterverbruik weg te salderen. Vanaf 1 april gaat innova mij €100,- per maand extra kosten in rekening brengen.

Eerst krijg je de hoofdprijs.
Daarna betaal je de hoofdprijs.
Die houden toch geen klant over op de manier.

[ Voor 47% gewijzigd door paulv1973 op 08-03-2024 08:54 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
paulv1973 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:52:
Op dit moment krijg ik met een jaaroverschot van ruim 12000kwh alleen bij Essent en Greenchoice een contract zonder extra kosten...

Wereld op zijn kop

Zit nog een maand vast aan innova om mijn winterverbruik weg te salderen. Vanaf 1 april gaat innova mij €100,- per maand extra kosten in rekening brengen.

Ondernemersrisico. Jij levert structureel stroom als verkoper. Als de koper zegt geen interesse meer of voor een andere prijs is dat toch prima? Als je zoveel extra levert is dat niet compenseren voor gebruik maar ben je aan het ondernemen.
Het is alleen jammer dat door dit soort terugleveringen men de gemiddelde klant die gewoon wil salderen op kosten jaagt. Ik zou zeggen houd de leveringskosten laag en kom met een flink negatieve tlv na jaartotaal. Dan wordt het eerlijker verdeeld.

[ Voor 29% gewijzigd door Davidrrr op 08-03-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Davidrrr schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Het is alleen jammer dat door dit soort terugleveringen men de gemiddelde klant die gewoon wil salderen op kosten jaagt. Ik zou zeggen houd de leveringskosten laag en kom met een flink negatieve tlv na jaartotaal. Dan wordt het eerlijker verdeeld.
Dit is echt onzin.

De energieleveranciers hebben de TLV (voor nieuwe contracten) inmiddels ongeveer gelijk getrokken met de gemiddelde prijs (of zelfs nog lager) van zonnestroom. Dat kost ze geen geld, en leveranciers maken er mogelijk zelfs winst op.

Salderen kost ze veel meer geld, wat ze moeten goedkope stroom verplicht ruilen voor dure stroom, en daar moet geld bij wat ze proberen te compenseren met boetes en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Wereld op zijn kop

Wat mij nergens duidelijk wordt is hoe ze die invoedingskosten berekenen. Die gaan in per 1 april, maar stel dat je op 1 juli je contract opzegt en je hebt dan 2000 kWh ingevoed. Ik neem aan dat ze dan niet zomaar zeggen: dat is dan 4x2000 = 8000 op jaarbasis, dus dat wordt de staffel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Dit is echt onzin.

De energieleveranciers hebben de TLV (voor nieuwe contracten) inmiddels ongeveer gelijk getrokken met de gemiddelde prijs (of zelfs nog lager) van zonnestroom. Dat kost ze geen geld, en leveranciers maken er mogelijk zelfs winst op.

Salderen kost ze veel meer geld, wat ze moeten goedkope stroom verplicht ruilen voor dure stroom, en daar moet geld bij wat ze proberen te compenseren met boetes en dergelijke.
Ja, alleen compenseren ze dat met een factor 2 opslag. Het is dus gewoon een verdienmodel geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:26

cka

Wereld op zijn kop

Ik schrik even. Ik heb een kleine 2 weken terug een contract bij Innova afgesloten voor 3 jaar, en vind in mijn voorwaarden nergens een terugleverboete. Op basis waarvan brengt Innova die kosten in rekening en waar staat dat? Als dat ook voor mij geldt kan ik nog annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
cka schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Ik schrik even. Ik heb een kleine 2 weken terug een contract bij Innova afgesloten voor 3 jaar, en vind in mijn voorwaarden nergens een terugleverboete. Op basis waarvan brengt Innova die kosten in rekening en waar staat dat? Als dat ook voor mij geldt kan ik nog annuleren.
Productvoorwaarden hoofdstuk 4: Vaste terugleveringskosten

Maar je bent waarschijnlijk nog net op tijd geweest, zover ik weet is het 1 maart veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka

cka

Pejdref schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Productvoorwaarden hoofdstuk 4: Vaste terugleveringskosten

Maar je bent waarschijnlijk nog net op tijd geweest, zover ik weet is het 1 maart veranderd.
Artikel 4 heet bij mij Privacy, waarschijnlijk was ik net op tijd. Mijn huisnummer stond verkeerd op het contract van 29 februari en toen heb ik op 1 maart een nieuw contract gekregen met blijkbaar nog de oude voorwaarden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
cka schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Artikel 4 heet bij mij Privacy, waarschijnlijk was ik net op tijd. Mijn huisnummer stond verkeerd op het contract van 29 februari en toen heb ik op 1 maart een nieuw contract gekregen met blijkbaar nog de oude voorwaarden :)
Dat zijn de contractvoorwaarden. Productvoorwaarden zitten bij mij in dezelfde pdf, maar moet je ff doorscrollen, de hoofdstuknummering begint daar opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cka

cka

Pejdref schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Dat zijn de contractvoorwaarden. Productvoorwaarden zitten bij mij in dezelfde pdf, maar moet je ff doorscrollen, de hoofdstuknummering begint daar opnieuw.
Thanks! Dat is in mijn overeenkomst:
4. Welke informatie ontvangen wij van u?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
cka schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:21:
[...]

Thanks! Dat is in mijn overeenkomst:
4. Welke informatie ontvangen wij van u?
Dat is bij mij 5., dus je zit goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Wat mij nergens duidelijk wordt is hoe ze die invoedingskosten berekenen. Die gaan in per 1 april, maar stel dat je op 1 juli je contract opzegt en je hebt dan 2000 kWh ingevoed. Ik neem aan dat ze dan niet zomaar zeggen: dat is dan 4x2000 = 8000 op jaarbasis, dus dat wordt de staffel....
Onderdeel van mijn mailtje naar Innova van afgelopen maandag. Nog stil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[...]

[...]

Met een SAP erbij kunt je het zo regelen dat je je zonnestroom tot bijna salderen op je PAP levert. En dat de rest via een apart contract op de SAP naar Tibber
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Verder wijs ik naar het topic over SAP als verdienmodel:
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 21:43
En ja hoor, De eneco groep heeft de smerige verrassing bekend gemaakt:

TLV van 9 cent naar 5 cent EN verhoging van de leveringskosten voor een ieder die pv heeft

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
D_Jeff schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:56:
En ja hoor, De eneco groep heeft de smerige verrassing bekend gemaakt:

TLV van 9 cent naar 5 cent EN verhoging van de leveringskosten voor een ieder die pv heeft
En van de zomer gaan ze die hogere leveringskosten vervangen door een teruglever'boete'.
https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/
@cj1 Kan dus van zijn toppositie af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
Blihi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:43:
Totdat salderen wél beperkt/afgeschaft wordt; dan heeft de energie van die extra panelen een aanzienlijk deel van de tijd gewoon de volledige waarde van het energietarief.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ik denk dat het voor velen in dit topic belangrijk wordt om vooral ook te kijken naar modelcontracten.

Daar mogen geen teruglevertoestanden in verwerkt worden. Wat je nu ziet is dat de vaste kosten van die modelcontracten veel hoger worden (bijvoorbeeld Innova: normaal 79 euro, modelcontract 439 euro ex btw per jaar), maar dat is nog altijd minder dan de staffel voor de invoedingsboete vanaf 4000 kWh. Verder zijn de tarieven gelijk.

Voed je dus op jaarbasis meer dan 4000 kWh in op het net, dan is een modelcontract voordeliger.

In mijn situatie: 5700 afname per jaar, 8100 invoeding per jaar, dus 2400 overproductie per jaar, kost een variabel contract maar liefst 650 euro per jaar ex btw ex vermindering energiebelasting. Een modelcontract komt op zo'n 300 euro (en mijn vaste 3-jarige contract bij Greenchoice op -200, dus dat was een goede deal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
assje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Totdat salderen wél beperkt/afgeschaft wordt; dan heeft de energie van die extra panelen een aanzienlijk deel van de tijd gewoon de volledige waarde van het energietarief.
Klopt, maar de vraag was of investeren op dit moment zin heeft. En op dit moment kunnen we nog salderen. De verschillende varianten van de invoedingsboetes die maatschappijen hanteren zorgen er echter voor dat de prijs per afgenomen kWh gaat stijgen naarmate je (veel) meer gaat opwekken dan je verbruikt.

Het zal dus veelal een heel individuele puzzel zijn om te kijken of het zinvol is om zonnepanelen aan te schaffen. De stelling in de pers dat het nog steeds zinvol is omdat je ze nog steeds terug verdient is pertinent onwaar in algemene zin (wel als je in de buurt van je eigen verbruik blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:32:
Ik denk dat het voor velen in dit topic belangrijk wordt om vooral ook te kijken naar modelcontracten.

Daar mogen geen teruglevertoestanden in verwerkt worden. Wat je nu ziet is dat de vaste kosten van die modelcontracten veel hoger worden (bijvoorbeeld Innova: normaal 79 euro, modelcontract 439 euro ex btw per jaar), maar dat is nog altijd minder dan de staffel voor de invoedingsboete vanaf 4000 kWh. Verder zijn de tarieven gelijk.

Voed je dus op jaarbasis meer dan 4000 kWh in op het net, dan is een modelcontract voordeliger.

In mijn situatie: 5700 afname per jaar, 8100 invoeding per jaar, dus 2400 overproductie per jaar, kost een variabel contract maar liefst 650 euro per jaar ex btw ex vermindering energiebelasting. Een modelcontract komt op zo'n 300 euro (en mijn vaste 3-jarige contract bij Greenchoice op -200, dus dat was een goede deal).
Eén modelcontract kan 2x per jaar aangepast worden. Dan zit je met een langjarig contract beter, als die nog af te sluiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsimaxxie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:31
Het beste wat ik op het moment kan vinden is een 1-jarig.. contract bij greenchoice.
Zijn er anderen met eventueel betere opties om een tijd veilig te zitten voor terugleverboetes / hoog vastrecht ?

Het verdienmodel met een terugleververgoeding (5 cent / kwh) is volledig verdwenen, je kunt nu in de winter beter een heater aanzetten dan de CV gebruiken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Eén modelcontract kan 2x per jaar aangepast worden. Dan zit je met een langjarig contract beter, als die nog af te sluiten zijn.
De langjarige contracten hebben vrijwel allemaal invoedingsboetes gekregen, of krijgen die vanaf de zomer. Zie ook de aankondiging van Eneco van vandaag.

Bij een modelcontract mag dat niet. ALs je netto teruglevert, doen de levertarieven er helemaal niet toe, maar zijn alleen de vaste kosten en het teruglevertarief relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:08
pepsimaxxie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:06:
Het beste wat ik op het moment kan vinden is een 1-jarig.. contract bij greenchoice.
Zijn er anderen met eventueel betere opties om een tijd veilig te zitten voor terugleverboetes / hoog vastrecht ?

Het verdienmodel met een terugleververgoeding (5 cent / kwh) is volledig verdwenen, je kunt nu in de winter beter een heater aanzetten dan de CV gebruiken 8)7
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

daar kan je nog voor 3 jaar vast nemen

[ Voor 72% gewijzigd door Metaalhoofd op 11-03-2024 13:25 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
pepsimaxxie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:06:
Voor zover ik weet niet.
Dat denk ik niet, want juist in de winter wekken de panelen minder op en verwarmen kun je echt beter op gas doen (of nog voordeliger met een electrische warmtepomp). Kacheltjes of infrarood panelen zijn ook bij invoedingsboetes geen goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:23:
[...]

De langjarige contracten hebben vrijwel allemaal invoedingsboetes gekregen, of krijgen die vanaf de zomer. Zie ook de aankondiging van Eneco van vandaag.

Bij een modelcontract mag dat niet. ALs je netto teruglevert, doen de levertarieven er helemaal niet toe, maar zijn alleen de vaste kosten en het teruglevertarief relevant.
Ik had ook een modelcontract. Per 1-1 zijn de vaste kosten verhoogd naar iets van 70 euro per maand en ben ik dus overgestapt.

Die verhoging van vaste kosten bij een modelcontract kunnen elk halfjaar geintroduceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Ik had ook een modelcontract. Per 1-1 zijn de vaste kosten verhoogd naar iets van 70 euro per maand en ben ik dus overgestapt.

Die verhoging van vaste kosten bij een modelcontract kunnen elk halfjaar geintroduceerd worden.
Dat ontken ik niet, maar die vaste kosten zijn soms lager dan de invoedingsboetes die je betaalt voor een vast of variabel contract.

70 euro per maand is wel heel fors, maar nog altijd minder dan wat Innova mij zou rekenen voor mijn invoeding van 8100 kWh per jaar (700 euro ex btw), dus als ik de keuze had, zou dat nog steeds een betere keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Dat ontken ik niet, maar die vaste kosten zijn soms lager dan de invoedingsboetes die je betaalt voor een vast of variabel contract.

70 euro per maand is wel heel fors, maar nog altijd minder dan wat Innova mij zou rekenen voor mijn invoeding van 8100 kWh per jaar (700 euro ex btw), dus als ik de keuze had, zou dat nog steeds een betere keuze zijn.
Even opgezocht, het werd EUR 2,1175 per dag.

Dat is 770,15 per jaar.

Heel veel scheelt het niet met die 700 van jou :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:44
Zojuist bij Greenchoice een 3 jaar contract afgesloten. 10.000 afname en 8.000 teruglevering.

Enkeltarief stroom € 0,28783
Vaste leveringskosten: € 10,26 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 22:29
ThaSandman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:39:
Zojuist bij Greenchoice een 3 jaar contract afgesloten. 10.000 afname en 8.000 teruglevering.

Waar haal je deze vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Laatst online: 10-09 15:08
ik heb vorige week Delta voor 1 jaar verlengd.
TLV -/- 0,108900 cent /kwh
leveringskosten per dag 0,312279 cent per dag, € 113,98 per jaar
Netbeheerkosten Liander 1,095413 per dag, € 399,83 per jaar
Vermindering energie belasting -/- 1,729836 per dag, € 631,39 per jaar

mijn afname is 5.000kWh per jaar
Mijn opwek is 6.700kWh per jaar

ik heb bij Delta een factuur stop en een jaarlijkse afrekening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
ThaSandman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:39:

Fijn, alleen is dit het verkeerde topic daarvoor. Dit topic is voor de situatie 8.000 afname en 10.000 teruglevering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:26

de Peer

under peer review

warchaser schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:17:
[...]

Lees eens een paar posts terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
de Peer schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:59:
[...]

Lees eens een paar posts terug..
Off-topic: maar daar staat niet het genoemde bedrag voor de leveringskosten van € 10,26 per maand. Wat ik ook invul, op basis van stroom alleen zijn die kosten hoe dan ook 14,79.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaSandman
warchaser schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:17:
[...]

Telefonisch kwamen ze met dit aanbod. Ik snap dat andersom hoort te zijn, en dat is ook zo. Maar dan krijg je geen 3 jaar aangeboden. Komt wel met de eindafrekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaSandman
Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:17:
[...]

Fijn, alleen is dit het verkeerde topic daarvoor. Dit topic is voor de situatie 8.000 afname en 10.000 teruglevering :)
Dit topic is mijn inziens ook aan het veranderen. Waarbij het voorheen ging om de hoogste TLV gaat het nu over wie jou nog wil hebben als klant en welke voorwaarden komen daarbij kijken. De aanbieding is, ook met het nieuws van Eneco vandaag, best goed zonder extra kosten en lage maandelijkse vaste kosten. Daarom wilde ik hem met jullie delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
RuudMu schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:17:
ik heb vorige week Delta voor 1 jaar verlengd.
TLV -/- 0,108900 cent /kwh
leveringskosten per dag 0,312279 cent per dag, € 113,98 per jaar
Netbeheerkosten Liander 1,095413 per dag, € 399,83 per jaar
Vermindering energie belasting -/- 1,729836 per dag, € 631,39 per jaar

mijn afname is 5.000kWh per jaar
Mijn opwek is 6.700kWh per jaar

ik heb bij Delta een factuur stop en een jaarlijkse afrekening.
Kan iedereen deze afsluiten of was dit een speciaal aanbod voor jou om te verlengen?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:52
Ben benieuwd of onderstaande ook van toepassing is bij dit 3-jarig contract.

11-3-24; in Radar:
Greenchoice benadeelt deel van klanten met zonnepanelen
Energiemaatschappij Greenchoice benadeelt een deel van haar klanten met een eigen interpretatie van de salderingsregeling. Die regeling is bedoeld om het aanschaffen van zonnepanelen te stimuleren. Greenchoice doet dat voordeel teniet door te salderen per tariefperiode. Sommige klanten met een variabel contract lopen hierdoor- vaak zonder het te weten- honderden euro’s per jaar mis. Hoe zit dit, en mag het? Radar zoekt het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PSP123 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:48:
[...]

11-3-24; in Radar:
Energiemaatschappij Greenchoice benadeelt een deel van haar klanten met een eigen interpretatie van de salderingsregeling. Die regeling is bedoeld om het aanschaffen van zonnepanelen te stimuleren. Greenchoice doet dat voordeel teniet door te salderen per tariefperiode. Sommige klanten met een variabel contract lopen hierdoor- vaak zonder het te weten- honderden euro’s per jaar mis. Hoe zit dit, en mag het? Radar zoekt het uit.
Dat weten we al, dat mag niet. Salderen moet op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 18:28
PSP123 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:48:
[...]

11-3-24; in Radar:
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:06
Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Dat weten we al, dat mag niet. Salderen moet op jaarbasis.
Contractjaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13
JohanNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Kan iedereen deze afsluiten of was dit een speciaal aanbod voor jou om te verlengen?
Op de website van Delta geven ze aan dat er een fout zit in de terugleververgoeding en dat dit toch echt €0,055 is per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja precies. Bij de jaarafrekening, of als je overstapt bij de eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:32:

En een dynamischcontract?
Pagina: 1 ... 202 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2