Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-05 18:41
JohanNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Kan iedereen deze afsluiten of was dit een speciaal aanbod voor jou om te verlengen?
als ik naar de website ga en postcode huisnummer + verbruik invul krijg ik nagenoeg het zelfde aanbod maar ik begrijp van iemand via dm dat hij dit aanbod niet krijgt. (oa 5cent/kwH TLV)
of dat komt omdat ik verleng, of dat het aan de postcode of verbruik ligt kan ik niet beoordelen helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:17:
Fijn, alleen is dit het verkeerde topic daarvoor. Dit topic is voor de situatie 8.000 afname en 10.000 teruglevering :)
ThaSandman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:05:
Dit topic is mijn inziens ook aan het veranderen. Waarbij het voorheen ging om de hoogste TLV gaat het nu over wie jou nog wil hebben als klant en welke voorwaarden komen daarbij kijken. De aanbieding is, ook met het nieuws van Eneco vandaag, best goed zonder extra kosten en lage maandelijkse vaste kosten. Daarom wilde ik hem met jullie delen
Met alle zonnepanelenboetes en de TLV zo enorm laag, is inderdaad dit topic (voor mensen met overschot) aan het veranderen.
De TLV is ineens niet meer het belangrijkste. Het gaat erom of de geboden TLV nog wel opweegt tegen alle boetes. En/of juist of er nog langdurige contracten te vinden zijn, waarbij je voorlopig vrij bent van boetes, of verhogingen in vast kosten.

Ik denk dat het tijd wordt om of dit topic te veranderen, of een nieuw topic te starten, over waar mensen met zonnepanelen (en overschot, maar hoeft niet per se) op dit moment het beste heen kunnen. Eventueel met trucjes als vinkjes vergeten, of telefonisch te overleggen.
Het zonnepanelenboetetopic geeft aan waar beter niet, maar waar dan wel.
'Wat is nu het beste contract met PV?'

En het lijkt dat een 3-jarig contract nu het beste is, en dat is dan dat GC contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:16
@Truus01 moest er ook net aandenken, het 'laagste boete zonnepanelen topic'

Maar er zijn verschillende kosten waar je tegen aan loopt.

1. Lager teruglevering tarief (5ct na saldering)
2. Saldering naar dal/normaal tarief en soms ook omgekeerde tarieven (duurder tarief in de dal tijden)
3. Kosten / staffel teruglevering per kwh (met of zonder saldering) de echte teruglever boete?
4. Duurdere gas tarief als je zonnepanelen hebt
5. Duurdere levering tarieven als je zonnepanelen hebt
6. Duurder stroomtarief
7. Geen bonus bedrag bij nieuw contract itt to mensen zonder panelen.

Mis ik nog een paar?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 11-05 07:33
Cobb schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:40:
@Truus01 moest er ook net aandenken, het 'laagste boete zonnepanelen topic'

Maar er zijn verschillende kosten waar je tegen aan loopt.

1. Lager teruglevering tarief (5ct na saldering)
2. Saldering naar dal/normaal tarief en soms ook omgekeerde tarieven (duurder tarief in de dal tijden)
3. Kosten / staffel teruglevering per kwh (met of zonder saldering) de echte teruglever boete?
4. Duurdere gas tarief als je zonnepanelen hebt
5. Duurdere levering tarieven als je zonnepanelen hebt
6. Duurder stroomtarief

Mis ik nog een paar?
1. Lager teruglevertarief (na saldering)
3. Kosten / staffel invoeding per kwh (met of zonder saldering) de echte invoedingsboete?
4. Hogere gas tarief als je zonnepanelen hebt
5. Hogere leveringstarieven als je zonnepanelen hebt
6. Hoger stroomtarief

Ik heb er wat spelfouten uit gehaald, maar vooral ook de verwarring tussen "teruglevertarief" en "invoedingstarief". Laten we terugleveren blijven gebruiken voor het saldo na salderen (terugleveren is dus netto op jaarbasis) en invoeden voor de boetes (de staffel is op basis van de ingevoede stroom, niet op basis van de teruggeleverde stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:13:
[...]

1. Lager teruglevertarief (na saldering)
3. Kosten / staffel invoeding per kwh (met of zonder saldering) de echte invoedingsboete?
4. Hogere gas tarief als je zonnepanelen hebt
5. Hogere leveringstarieven als je zonnepanelen hebt
6. Hoger stroomtarief

Ik heb er wat spelfouten uit gehaald, maar vooral ook de verwarring tussen "teruglevertarief" en "invoedingstarief". Laten we terugleveren blijven gebruiken voor het saldo na salderen (terugleveren is dus netto op jaarbasis) en invoeden voor de boetes (de staffel is op basis van de ingevoede stroom, niet op basis van de teruggeleverde stroom).
Periodes van gratis levering (Budget Energie) waarbij teruggeleverde energie naar mijn idee wordt afgerekend tegen de huidige prijs (zijnde € 0,00).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:49
ook maar eieren voor mijn geld genomen en een greenchoice vast voor 3 jaar afgesloten via de link eerder in dit topic. Via de klantenservice, en de reguliere route van de site krijg je deze optie al niet meer met netto teruglevering dus ben benieuwd of het erdoor komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
warchaser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:11:
ook maar eieren voor mijn geld genomen en een greenchoice vast voor 3 jaar afgesloten via de link eerder in dit topic. Via de klantenservice, en de reguliere route van de site krijg je deze optie al niet meer met netto teruglevering dus ben benieuwd of het erdoor komt.
Via de coöperaties van Greenchoice lukt het ook nog zie ik, wel zonder vinkje doen dan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

TLV tabel stand 13 maart 2024

@mathijshooi Eneco (+WoonEnergie +Oxxio) omlaag (dank aan @Truus01). Van Ons variabel is per 1 maart 2024 gestegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5v5ny4cQnOTnZAR_vZiayX1y44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pSPfzkABmLhYL7GEUqMsXcAZ.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
cj1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:26:

TLV tabel stand 13 maart 2024

@mathijshooi Eneco (+WoonEnergie +Oxxio) omlaag (dank aan @Truus01). Van Ons variabel is per 1 maart 2024 gestegen.
[Afbeelding]
Samenom rekent vaste invoedingskosten van 0.0726 euro per ingevoede kWh in staffels van 500 kWh. Daarmee zakt deze dus in de tabel van 11.24 naar 3.98 cent per teruggeleverde kWh (nog even los van het feit dat je dus ook 7.26 cent betaalt voor elke gesaldeerde kWh) en komt hij niet eens meer in de tabel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamb3rtus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-01 16:01
Hier idem.

Momenteel al bij Greenchoice, net via de link bijgetekend voor 3 jaar vast.

Heb een toevallig een tussentijdse meterwissel gehad, ben dus volgens mijn huidige meterstanden momenteel geen netto terugleveraar.

Nu maar zien of Greenchoice kijkt naar historisch verbruik, huidige meterstanden of haar eigen administratie met meterstanden van de oude meter. :?

Edit: in de mail getiteld ''Alsjeblieft, jouw contract voor groene stroom
'' is de opening wel: Fijn dat je weer kiest voor groene stroom en/of bosgecompenseerd gas van Greenchoice. in contract idem: Bedankt dat je weer kiest voor Greenchoice.

Wordt dus in ieder geval niet gezien als nieuwe klant. So far so good, ben benieuwd of de 3 jaar vast erdoor komt.

[ Voor 19% gewijzigd door Lamb3rtus op 13-03-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Lamb3rtus schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:56:

Heb een toevallig een tussentijdse meterwissel gehad, ben dus volgens mijn huidige meterstanden momenteel geen netto terugleveraar.
Succes met salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamb3rtus
Mijn overschot aan opwek is tussendoor netjes uitbetaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Lamb3rtus schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Mijn overschot aan opwek is tussendoor netjes uitbetaald.
Een meterwissel tijdens een jaarcontract heeft als gevolg dat Greenchoice twee tariefsperiodes hanteert. En dat kan dus zeker in je nadeel werken. Ik heb het zelf meegemaakt, maar doordat ik in beide periodes een overschot had maakte het bij mij niet uit.

Hiervan wel een melding gemaakt en de reactie van Greenchoice was destijds: ‘Het kan niet anders’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamb3rtus
GioStyle schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Een meterwissel tijdens een jaarcontract heeft als gevolg dat Greenchoice twee tariefsperiodes hanteert. En dat kan dus zeker in je nadeel werken. Ik heb het zelf meegemaakt, maar doordat ik in beide periodes een overschot had maakte het bij mij niet uit.

Hiervan wel een melding gemaakt en de reactie van Greenchoice was destijds: ‘Het kan niet anders’.
Offtopic.

Hier een identieke situatie. Meterwissel resulteerde volgens hen altijd in een tussentijdse afrekening. Ik kreeg wel de toezegging per mail, dat als ik terug geleverde kwh's tekort zou komen in de 2e periode dit alsnog zou worden verrekend achteraf.

Voor mij geen probleem omdat ik tijdens het contractjaar zowel voor als na de meterwissel een overschot heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Samenom rekent vaste invoedingskosten van 0.0726 euro per ingevoede kWh in staffels van 500 kWh.
Ik krijg de Samenom invoedingskosten niet gevonden.
Wat is de bron van deze info?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
cj1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Ik krijg de Samenom invoedingskosten niet gevonden.
Wat is de bron van deze info?
Gevonden: https://samenom.nl/faqvasteterugleveringskosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Samenom rekent vaste invoedingskosten van 0.0726 euro per ingevoede kWh in staffels van 500 kWh. Daarmee zakt deze dus in de tabel van 11.24 naar 3.98 cent per teruggeleverde kWh (nog even los van het feit dat je dus ook 7.26 cent betaalt voor elke gesaldeerde kWh) en komt hij niet eens meer in de tabel voor.
Dit staat ook al in de tabel, maar voor iets meer: zo'n 9 cent /kWh aan terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
Zit je al bij GC en wat heb je bij situatie ingevuld? Er staat overstappen en verhuizen maar beide gelden eigenlijk niet als je al bij GC zit.

Inmiddels contract door hun bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:49
MrMalice schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Zit je al bij GC en wat heb je bij situatie ingevuld? Er staat overstappen en verhuizen maar beide gelden eigenlijk niet als je al bij GC zit.

Inmiddels contract door hun bevestigd?
ik was nog geen klant, dus overstappen. Het contract is inmiddels bevestigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
warchaser schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:52:
[...]

ik was nog geen klant, dus overstappen. Het contract is inmiddels bevestigd
Hmm, dan gaat het voor mij waarschijnlijk niet werken want ik ben al klant. Heb wel een aanbod van ze voor 2 jaar na telefonisch contact. Komt zo'n beetje op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MrMalice schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Hmm, dan gaat het voor mij waarschijnlijk niet werken want ik ben al klant. Heb wel een aanbod van ze voor 2 jaar na telefonisch contact. Komt zo'n beetje op hetzelfde neer.
Je kn het altijd even op een andere naam aanvragen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb nog geen zonnepanelne, maar heb een offerte liggen waarbij ik straks een ruime overproductie heb (6.000kWh opwek, vs 2500kWh verbruik).

Nu de één na de ander de tarieven aanpast en rustig 240 euro als terugleververgoeding. Ik zie dat Delta nog een 3 jaar contract aanbiedt met een 'whoping' 5,5 cent voor extra opwek. Dit contract mag je niet aangaan met zonnepanelen. Gezien ik die NU nog niet heb, geen probleem :)

Maar dit is dan wel de verstandigste optie op dit moment? Of kijk ik nu ergens overheen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:51
IJsbeer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:23:
Ik zie dat Delta nog een 3 jaar contract aanbiedt met een 'whoping' 5,5 cent voor extra opwek. Dit contract mag je niet aangaan met zonnepanelen.
Hoe word je dan geacht op te wekken?

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Hoe word je dan geacht op te wekken?
De offerte ligt er, de panelen gaan komen. Maar die heb ik op dit moment nog niet, vandaar dat ik nu dus nog 'gewoon'een 3 jaar contract mag afsluiten is mijn aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
IJsbeer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:41:
[...]

De offerte ligt er, de panelen gaan komen. Maar die heb ik op dit moment nog niet, vandaar dat ik nu dus nog 'gewoon'een 3 jaar contract mag afsluiten is mijn aanname.
Ik begrijp je situatie. Maar Delta biedt dus contracten aan aan mensen die nog geen zonnepanelen hebben maar wel avast een terugleververgoeding overeenkomen mochten de panelen er komen? En mensen met bestaande zonnepanelen zijn daarvan uitgesloten?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenvanderl op 14-03-2024 16:47 ]

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:23
IJsbeer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:23:
Ik heb nog geen zonnepanelne, maar heb een offerte liggen waarbij ik straks een ruime overproductie heb (6.000kWh opwek, vs 2500kWh verbruik).

Nu de één na de ander de tarieven aanpast en rustig 240 euro als terugleververgoeding. Ik zie dat Delta nog een 3 jaar contract aanbiedt met een 'whoping' 5,5 cent voor extra opwek. Dit contract mag je niet aangaan met zonnepanelen. Gezien ik die NU nog niet heb, geen probleem :)

Maar dit is dan wel de verstandigste optie op dit moment? Of kijk ik nu ergens overheen?
Greenchoice? Zoals heel vaak hier gemeld denk ik. GC doet nog 3 jaar en 5 cent terugleververgoeding. Wel iets hogere vaste leveringskosten maar geen terugleverboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
rscheper schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:48:
Greenchoice? Zoals heel vaak hier gemeld denk ik. GC doet nog 3 jaar en 5 cent terugleververgoeding. Wel iets hogere vaste leveringskosten maar geen terugleverboete.
Die hogere leveringskosten is de terugleverboete (ook al is die laag vergeleken met anderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
jobr schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Die hogere leveringskosten is de terugleverboete (ook al is die laag vergeleken met anderen)
Ja. Maar hij is behoorlijk laag in vergelijking inderdaad. Daarom klinkt het woord boete in dit geval wat overdreven. Nog altijd by far de goedkoopste boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
rscheper schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:48:
[...]

De 3jr is inmiddels verdwenen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rscheper
BarryH schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:29:
[...]

https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

Daar staat hij nog, lijkt het op. Ik kan wel nu gewoon via deze link een berekening maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
BarryH schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:29:
[...]

https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

Hier ook nog te krijgen (zonder vinkje).

https://www.greenchoice.nl/fnv/

Hier de voordeligste optie volgens mij (ook zonder vinkje) met cashback.

Zonder vinkje staat ook de tlv gewoon vermeld

[ Voor 3% gewijzigd door JMS-2 op 15-03-2024 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
IJsbeer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Ik wil geen advocaat van de duivel zijn, maar in jouw contract staat dat je belangrijke wijzigingen moet doorgeven. Dus als je alsnog zonnepanelen aanlegt ben je formeel verplicht dat de melden en dat kan consequenties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 16:23
JMS-2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 01:29:
[...]

https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

Hier ook nog te krijgen (zonder vinkje).

https://www.greenchoice.nl/fnv/

Hier de voordeligste optie volgens mij (ook zonder vinkje) met cashback.

Zonder vinkje staat ook de tlv gewoon vermeld
Hoe werkt dat met fnv aanbod, wordt lidmaatschap echt gecontroleerd en dien ik de gehele periode lid te blijven van de fnv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Ik wil geen advocaat van de duivel zijn, maar in jouw contract staat dat je belangrijke wijzigingen moet doorgeven. Dus als je alsnog zonnepanelen aanlegt ben je formeel verplicht dat de melden en dat kan consequenties hebben.
Welke consequenties worden er dan in het contract genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Wolly schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Stukje uit de Eneco voorwaarden:
Houdt u zich niet aan de voor waarden? • Dan mogen wij het leveren van elektriciteit en/of gas beëindigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Stukje uit de Eneco voorwaarden:
Houdt u zich niet aan de voor waarden? • Dan mogen wij het leveren van elektriciteit en/of gas beëindigen
Dat is geen antwoord op de vraag ;)
Dus als je alsnog zonnepanelen aanlegt ben je formeel verplicht dat de melden en dat kan consequenties hebben.
Welke consequenties worden er in het contract genoemd als je tijdens de looptijd van het contract meldt dat je zonnepanelen hebt aangelegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Wolly schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Dat is geen antwoord op de vraag ;)

[...]

Welke consequenties worden er in het contract genoemd als je tijdens de looptijd van het contract meldt dat je zonnepanelen hebt aangelegd?
Oké, ik begrijp de vraag iets beter nu. Dus:
1. Tijdens de contractduur ben je verplicht te melden wanneer je zonnepanelen in gebruik neemt. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat de leverancier weigert te salderen of de overeenkomst beëindigt omdat jij je niet aan de voorwaarden houdt. De levering zullen ze niet opschorten maar je zet de deur open voor het stellen van nieuwe voorwaarden. Zo'n vaart zal het wel niet lopen.
2. Wat is de consequentie van het in gebruik nemen van zonnepanelen (die netjes zijn aangemeld)? Ik zie geen specifieke bepaling daarover in de voorwaarden. Dus tijdens de looptijd lijkt me dat Delta gewoon netjes saldering zal toepassen en over het meerdere de TLV uitkeert. Na afloop van het contract zal men een nieuw contract voorstellen met de voorwaarden voor een bezitter van zonnepanelen.

Zou het kunnen dat Delta dit risico al heeft meegenomen in de vaste leveringskosten? Een snelle blik leert me dat die relatief hoog zijn.

Aanvulling: ik zie dat de vaste leveringskosten niet verschillen tussen klanten met of zonder zonnepanelen (EUR 114,29 per jaar). Wel krijgen zonnepaneeleigenaren maximaal een 1-jarig contract aangeboden versus 3-jarig voor mensen zonder panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroenvanderl op 15-03-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Geen idee, daarvoor moet je het contract lezen. Dat zal per leverancier anders zijn. Vaak staat er iets in dat bij gewijzigde omstandigheden de tarieven toch mogen wijzigen en dit zijn gewijzigde omstandigheden.

Hier is gebleken dat sommige leveranciers heel handig zijn in het uitleggen van de voorwaarden in hun voordeel en vooral in jouw nadeel.

Zo schrijven leveranciers vaak dat een contract voor bepaalde tijd daarna automatisch verlengd wordt voor onbepaalde tijd. Wat ze er niet bijschrijven is dat ze dan eigenlijk bedoelen dat je een volledig nieuw contract krijgt.

Als je ze daar via de geschillencommissie op aanspreekt zegt die geschillencommissie: Ja, inderdaad, er staat verlengen en dat is eigenlijk niet zo handig gekozen. Ze hadden beter "omzetten" moeten opschrijven, maar je krijgt toch geen gelijk, want eigenlijk bedoelde ze omzetten en niet verlengen.... |:( 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Blihi op 15-03-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-05 16:50
Ik ben onlang overgestapt naar Delta met 1 jarig contract en 9 cent terugleververgoeding en geen terugleverboete. denk dat dit nog een van de weinige is die dat hanteerd. contract gaat volgende maand in.
Mijn verbruik is 2600 kWh en teruglevering is 6800 kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door m4ni4k-4live op 15-03-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Geen idee, daarvoor moet je het contract lezen. Dat zal per leverancier anders zijn. Vaak staat er iets in dat bij gewijzigde omstandigheden de tarieven toch mogen wijzigen en dit zijn gewijzigde omstandigheden.

Hier is gebleken dat sommige leveranciers heel handig zijn in het uitleggen van de voorwaarden in hun voordeel en vooral in jouw nadeel.

Zo schrijven leveranciers vaak dat een contract voor bepaalde tijd daarna automatisch verlengd wordt voor onbepaalde tijd. Wat ze er niet bijschrijven is dat ze dan eigenlijk bedoelen dat je een volledig nieuw contract krijgt.

Als je ze daar via de geschillencommissie op aanspreekt zegt die geschillencommissie: Ja, inderdaad, er staat verlengen en dat is eigenlijk niet zo handig gekozen. Ze hadden beter "omzetten" moeten opschrijven, maar je krijgt toch geen gelijk, want eigenlijk bedoelde ze omzetten en niet verlengen.... |:( 8)7
Laat ik het dan maar zo zeggen, tot nu toe is mij niets bekend dat bij mensen die zonnepanelen namen de contractvoorwaarden binnen het lopende contract zijn gewijzigd.

Als je zoiets zegt moet je dat we hardmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
sjors86 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Hoe werkt dat met fnv aanbod, wordt lidmaatschap echt gecontroleerd en dien ik de gehele periode lid te blijven van de fnv?
De mensen die hem genomen hebben vertelde hier dat er niet gecontroleerd wordt of je lid bent.
Je krijgt gewoon een contract van Greenchoice.

Ikzelf heb via de coöperaties afgesloten, toen was het aanbod via de fNV er nog niet.
Maar ook ik ben geen lid van de coöperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JMS-2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:31:
[...]

De mensen die hem genomen hebben vertelde hier dat er niet gecontroleerd wordt of je lid bent.
Je krijgt gewoon een contract van de Greenchoice.

Ikzelf heb via de coöperaties afgesloten, toen was het aanbod via de fNV er nog niet.
Maar ook ik ben geen lid van de coöperatie.
In verband met de privacy mogen ze dat ook helemaal niet controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Laat ik het dan maar zo zeggen, tot nu toe is mij niets bekend dat bij mensen die zonnepanelen namen de contractvoorwaarden binnen het lopende contract zijn gewijzigd.

Als je zoiets zegt moet je dat we hardmaken.
Ik hoef niets hard te maken, ik wijs alleen maar op de kleine lettertjes in het contract.

Er zijn hier wel legio voorbeelden geweest van mensen waarbij de contracten ineens aangepast werden. De energiemaatschappijen zijn daar soms op teruggefloten en soms niet. Maar ze proberen het dus soms wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Ik hoef niets hard te maken, ik wijs alleen maar op de kleine lettertjes in het contract.

Er zijn hier wel legio voorbeelden geweest van mensen waarbij de contracten ineens aangepast werden. De energiemaatschappijen zijn daar soms op teruggefloten en soms niet. Maar ze proberen het dus soms wel.
Je wijst juist niet op de kleine lettertjes in het contract maar doet vage aannames. In het contract staat helemaal geen consequentie genoemd als je tijdens je lopende contract nieuwe zonnepanelen aanmeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:57
Er wordt nu gediscussieerd over het nu niet hebben van zonnepanelen en het wel krijgen ervan nadat het is aangevraagd/contract is ingegaan. Maar er wordt ook gesproken over ‘zonder vinkje’ dat je de 3 jaar wel kunt kiezen. Zijn er mensen die dat daadwerkelijk zonder vinkje van hebben van zonnepanelen het 3-jarig contract via bijv de FNV actie aanvragen, terwijl ze wel degelijk reeds al zonnepanelen hebben liggen? Krijg je daar dan geen gedoe mee? Want dat zouden ze wel kunnen controleren, aangezien je verplicht bent je zonnepanelen aan te melden. Scheelt toch aardig wat geld wel, de helft aan vaste leveringskosten tov de standaard 3 jaar GC…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fresh T. schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:03:
Er wordt nu gediscussieerd over het nu niet hebben van zonnepanelen en het wel krijgen ervan nadat het is aangevraagd/contract is ingegaan. Maar er wordt ook gesproken over ‘zonder vinkje’ dat je de 3 jaar wel kunt kiezen. Zijn er mensen die dat daadwerkelijk zonder vinkje van hebben van zonnepanelen het 3-jarig contract via bijv de FNV actie aanvragen, terwijl ze wel degelijk reeds al zonnepanelen hebben liggen? Krijg je daar dan geen gedoe mee? Want dat zouden ze wel kunnen controleren, aangezien je verplicht bent je zonnepanelen aan te melden. Scheelt toch aardig wat geld wel, de helft aan vaste leveringskosten tov de standaard 3 jaar GC…
Ja die mensen zijn er en hebben dat ook op Tweakers aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Fresh T. schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:03:
Dat is hier en in een ander topic al een paar keer besproken maar in het geval van GC (en ook andere leveranciers) zijn de contracten en voorwaarden nog steeds hetzelfde als voor het hele gedoe met teruglever kosten. En daar heeft nooit iets in gestaan over de waardes die je opgeeft bij de aanvraag. Of dat er consequenties zijn als je zonnepanelen neemt. Dat was ook niet nodig want het is vrij normaal dat mensen tijdens hun lopende contract zonnepanelen installeren. Wel staat er in dat de zonnepanelen aangemeld moeten zijn bij energieleveren.nl. Ook kunnen er wel consequenties zijn als je gaat verhuizen.

De kosten en looptijden en dus het aanbod dat je voorgeschoteld krijgt is alleen gebaseerd op het vinkje (technisch gezien op de hoeveelheid die je teruglevert). De oplossing die ze nu hebben konden ze waarschijnlijk het makkelijkste en snelste implementeren. Dat kan in de toekomst veranderen maar dan zal GC wel de voorwaarden moeten aanpassen zoals Vanderbron en Budget dat gedaan hebben. Voor nu, zolang de meeste mensen de teruglevering braaf invullen en er niet massaal misbruik van wordt gemaakt laten ze het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
Als ik nu nog in de situatie zat, zou ik het zonder vinkje doen en dan bellen 'oeps, ik zie op het contract/de bevestiging dat mijn zonnepanelen/teruglevering niet vermeld staat / ik vergeten ben het vinkje aan te klikken'. En kijken wat ze doen.
Als ze dan van hun kant uit het contract ontbinden, is er denk ik ook kans dat ze achteraf vanalles gaan doen, zodra ze er wel achter komen. Je hebt tenslotte niet de waarheid aangegeven bij het aangaan van het contract.
Maar ik verwacht eigenlijk dat ze dat niet doen en het gewoon voor je aanpassen en er niks aan de hand is.

Op deze manier heb je het in ieder geval wel (telefonisch (opnemen en/of een nieuw contract/bevestiging krijgen)) vooraf geregeld en kom je niet achteraf voor verrassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:48:
Als ik nu nog in de situatie zat, zou ik het zonder vinkje doen en dan bellen 'oeps, ik zie op het contract/de bevestiging dat mijn zonnepanelen/teruglevering niet vermeld staat / ik vergeten ben het vinkje aan te klikken'. En kijken wat ze doen.
Als ze dan van hun kant uit het contract ontbinden, is er denk ik ook kans dat ze achteraf vanalles gaan doen, zodra ze er wel achter komen. Je hebt tenslotte niet de waarheid aangegeven bij het aangaan van het contract.
Maar ik verwacht eigenlijk dat ze dat niet doen en het gewoon voor je aanpassen en er niks aan de hand is.

Op deze manier heb je het in ieder geval wel (telefonisch (opnemen en/of een nieuw contract/bevestiging krijgen)) vooraf geregeld en kom je niet achteraf voor verrassingen te staan.
Dat is het punt, er valt niet veel aan te passen voor GC omdat er niets over die opgegeven waardes in het contract staat. Kijk maar terug naar de online aanvraag van het GC energie coöperatie contract, zie jij de waardes die je bij de online aanvraag hebt ingevuld nog ergens staan? Toen ik belde voor een wijziging van iets anders hadden ze die waardes ook niet beschikbaar en moest ik ze weer opnieuw opgeven. Ik kan ze in mijn account bij GC ook niet terugvinden.

Als je telefonisch een contract aanvraagt krijg je wel een overzicht in de email met waardes die je hebt opgegeven, die zijn niet onderdeel van het contract maar ze staan er wel expliciet met name om de consument een inzicht te geven in de verwachte kosten (die bij een online aanvraag automatisch worden getoond)

Zoals ze het bij GC nu doen lijkt op een quick fix totdat ze alles juridisch en technisch helemaal compleet hebben. Diegenen met zonnepanelen hebben net als voorheen exact dezelfde contract voorwaarden als diegenen zonder zonnepanelen, het enige verschil zit in de tarieven je bij je aanbod gekregen en geaccepteerd hebt. Dit is ook te zien bij een online aanvraag via de GC website waar gewoon de netto terugleververgoeding wordt gegeven ook al heb je aangegeven geen zonnepanelen te hebben. (Dat hele vinkje "Ik heb zonnepanelen" is overigens fout, het moet zijn "Ik lever stroom terug")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:55
Novax schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Dat is het punt, er valt niet veel aan te passen voor GC omdat er niets over die opgegeven waardes in het contract staat. Kijk maar terug naar de online aanvraag van het GC energie coöperatie contract, zie jij de waardes die je bij de online aanvraag hebt ingevuld nog ergens staan? Toen ik belde voor een wijziging van iets anders hadden ze die waardes ook niet beschikbaar en moest ik ze weer opnieuw opgeven. Ik kan ze in mijn account bij GC ook niet terugvinden.

Als je telefonisch een contract aanvraagt krijg je wel een overzicht in de email met waardes die je hebt opgegeven, die zijn niet onderdeel van het contract maar ze staan er wel expliciet met name om de consument een inzicht te geven in de verwachte kosten (die bij een online aanvraag automatisch worden getoond)

Zoals ze het bij GC nu doen lijkt op een quick fix totdat ze alles juridisch en technisch helemaal compleet hebben. Diegenen met zonnepanelen hebben net als voorheen exact dezelfde contract voorwaarden als diegenen zonder zonnepanelen, het enige verschil zit in de tarieven je bij je aanbod gekregen en geaccepteerd hebt. Dit is ook te zien bij een online aanvraag via de GC website waar gewoon de netto terugleververgoeding wordt gegeven ook al heb je aangegeven geen zonnepanelen te hebben. (Dat hele vinkje "Ik heb zonnepanelen" is overigens fout, het moet zijn "Ik lever stroom terug")
toon volledige bericht
volgens mij kan GC gewoon via de netwerkbeheerder in de database van energieleveren.nl zien of jij wel of geen zonnepanelen hebt.
bij sommige aanbieders zie je dat ongeacht of je dat invuld of niet ze daar al rekening mee houden.

los daarvan staat in hun voorwaarden (Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017) het volgende:
onder 2.7 Ook bieden wij u geen overeenkomst aan of mogen wij de overeenkomst in deze periode beëindigen in de
volgende situaties:
- u geeft ons niet de informatie waar wij om vragen;
- u moet ons nog een rekening betalen en u doet dat niet;
- wij hebben u om zekerheden gevraagd, maar die geeft u ons niet;
- u houdt zich niet aan de regels van onze overeenkomst, deze voorwaarden, de wet of andere regels van
de overheid, waardoor het niet redelijk is dat wij u elektriciteit en/of gas gaan leveren.

daarnaast staat in art 4: Wekt u ook zelf energie op?
Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij
uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.
4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken
terugleververgoeding.
4.3 Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken (dit kan via www.energieleveren.nl).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:43
MacD007 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:50:
[...]

volgens mij kan GC gewoon via de netwerkbeheerder in de database van energieleveren.nl zien of jij wel of geen zonnepanelen hebt.
bij sommige aanbieders zie je dat ongeacht of je dat invuld of niet ze daar al rekening mee houden.

los daarvan staat in hun voorwaarden (Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017) het volgende:
onder 2.7 Ook bieden wij u geen overeenkomst aan of mogen wij de overeenkomst in deze periode beëindigen in de
volgende situaties:
- u houdt zich niet aan de regels van onze overeenkomst, deze voorwaarden, de wet of andere regels van
de overheid, waardoor het niet redelijk is dat wij u elektriciteit en/of gas gaan leveren.

Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij
4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken
terugleververgoeding.
4.3 Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken (dit kan via www.energieleveren.nl).
toon volledige bericht
Het is hier al heel vaak besproken; die berekening die je doet waar je o.a. ook kunt aangeven of je wel/niet zonnepanelen hebt is puur om je verwachte kosten te berekenen en daarop het termijnbedrag te baseren.
Uiteindelijk zit je hier niet aan vast, maar zijn sommige energieleveranciers wel zo slim/dom om hier hun aanbod op aan te passen.
Dat met energieleveren is weliswaar verplicht, maar ik weet niet of de energieleverancier dit altijd kan inzien en hier dan het aanbod op aan te passen.
Ik kan hier op mijn adres en postcode namelijk gewoon nog 3 jaar contracten afsluiten bij GC, ook al zou dat niet meer mogelijk moeten zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

volgende situaties:

terugleververgoeding.
toon volledige bericht
Ja klopt, zie mijn post daarvoor:
Novax schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:19:
Wel staat er in dat de zonnepanelen aangemeld moeten zijn bij energieleveren.nl.
En dat heb je dan ook al gedaan. Verder gebruiken ze gewoon de historische gegevens voor het termijn bedrag, staat ook in de voorwaarden. Over de opgegeven (geschatte) waardes die je bij je online aanvraag invult staat er niets in (en zoals ik zei slaan ze die blijkbaar niet eens op bij een online aanvraag).

GC heeft aanbiedingen met verschillende tarieven en looptijden en die geven ze dan een leuk naampje als "Nederlandse Windstroom 2 jaar", "Lokaal Groen 3 jaar", "Groen&Vrij Start", etc. Maar de voorwaarden zijn hetzelfde of je nou wel of geen zonnepanelen hebt. Het is alleen maar net welke aanbieding ze je voorschotelen via hun website. Ze hebben aanbiedingen waar het tarief voor de Vaste leveringskosten € 14,79 is, waarbij dit € 10,26 is, en waarbij dit € 7,79 is, plus dan nog de variatie in variabele leveringskosten. Elk van deze aanbiedingen is online aan te vragen met of zonder teruglevering.

Zo werkt hun systeem op dit moment totdat ze echt hun voorwaarden gaan veranderen waarin staat dat je hogere leveringskosten betaalt wanneer je teruglevert of dat ze zoals Vandebron een heffing gaan vragen op basis van de hoeveelheid die je teruglevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
[...]
Ze kunnen het ook aan je SJA en SJI zien die ze kunnen opvragen bij de netbeheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:26
rscheper schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Daar staat hij nog, lijkt het op. Ik kan wel nu gewoon via deze link een berekening maken.
Van t weekend via deze link contract aanvraag gedaan, is vandaag goedgekeurd. Dus ze bieden m via deze link dus nog gewoon aan!

Daarnaast betere tarieven dan het 1 jarig contract. Zou wel niet lang meer duren en dan is die weg denk ik

Lekker, termijn bedrag van 0 euro 👏

[ Voor 11% gewijzigd door Rokz op 18-03-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 23:02
rscheper schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Dank! Zojuist ook nog gebruik gemaakt hiervan.

M'n huidige contract loopt tot 30-06 dit jaar. Helaas kan ik niet bij Mega nu al een contract afsluiten met ingang van 1/7. Dat zou voor mij veruit het voordeligst zijn (maandbedrag €-13 i.t.t. €5 bij GC).
'k Neem per jaar 5000kWh af en lever 6500kWh terug. Netto dus 1500kWh teruglevering.

Hiermee is m'n keuze voor GC een gevalletje 'betalen voor zekerheid'.
Mocht er in de toekomst een beter bod komen, dan hoop ik dat afkopen van een lopend contract bij GC niet al te duur zal uitvallen (ben nl. een netto-terugleveraar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Cranberry schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Dank! Zojuist ook nog gebruik gemaakt hiervan.

M'n huidige contract loopt tot 30-06 dit jaar. Helaas kan ik niet bij Mega nu al een contract afsluiten met ingang van 1/7. Dat zou voor mij veruit het voordeligst zijn (maandbedrag €-13 i.t.t. €5 bij GC).
'k Neem per jaar 5000kWh af en lever 6500kWh terug. Netto dus 1500kWh teruglevering.

Hiermee is m'n keuze voor GC een gevalletje 'betalen voor zekerheid'.
Mocht er in de toekomst een beter bod komen, dan hoop ik dat afkopen van een lopend contract bij GC niet al te duur zal uitvallen (ben nl. een netto-terugleveraar).
Het klopt dat de berekening bij GC 5 euro p/m aangeeft. Maar in de praktijk is het 0 euro p/m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 14:08
JMS-2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:44:
[...]

Het klopt dat de berekening bij GC 5 euro p/m aangeeft. Maar in de praktijk is het 0 euro p/m.
En dat is nog maar een voorschot, uiteindelijk zal je waarschijnlijk ook nog wel iets terug ontvangen.
(terugleververgoeding + heffingskorting - vaste kosten - netbeheerder)
(Uitgaande van 5000-6500 en netbeheerder Liander ongeveer -126/ jaar = -10,50/maand)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
sipjohn schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:05:
[...]

En dat is nog maar een voorschot, uiteindelijk zal je waarschijnlijk ook nog wel iets terug ontvangen.
(terugleververgoeding + heffingskorting - vaste kosten - netbeheerder)
(Uitgaande van 5000-6500 en netbeheerder Liander ongeveer -126/ jaar = -10,50/maand)
Klopt, en dan niet te vergeten de tlv a 11,5 cent per kwh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 10-05 23:02
JMS-2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:35:
[...]

Klopt, en dan niet te vergeten de tlv a 11,5 cent per kwh...
Nee, mijn netto tlv is 5 cent per kWh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
Cranberry schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:42:
[...]

Ik heb in mijn berekening rekening gehouden met 1500 x 5ct. Maar omdat netbeheerder volgens mij niet landelijk vast is zou er iets anders uit kunnen komen dan -/-126.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Cranberry schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:42:
[...]

Ja natuurlijk, dat is nu 5 cent geworden (even vergeten) maar dat komt er toch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
JMS-2 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:32:
[...]

Ja natuurlijk, dat is nu 5 cent geworden (even vergeten) maar dat komt er toch bij.
Nee zit erin:
-1500x0,05+12x14,79+400,92-631.39=128
(wijkt iets af, greenchoice rekent maar 365(629,66) ipv 366(631.39) dagen heffingkorting, ziek ik nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
sipjohn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:44:
[...]

Nee zit erin:
-1500x0,05+12x14,79+400,92-631.39=128
(wijkt iets af, greenchoice rekent maar 365(629,66) ipv 366(631.39) dagen heffingkorting, ziek ik nu)
Ik zie al waar het verschil inzit tussen ons.
Ik betaal €6,33 p/m vaste leveringskosten en mijn tlv is 11,5 cent.

[ Voor 13% gewijzigd door JMS-2 op 20-03-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:22
Halo allen,

Iemand een tip om over te stappen qua energieleverancier?
Ik wil graag voor ca. 4 maanden naar een andere leverancier ivm verhuizing over 4 maanden.
Momenteel heb ik een modelcontract met een terugleververgoeding van een paar cent.
Ik heb een ferraris meter en ga juist komende maanden ca. 1000kwh per maand opbrengen waarvan ca. 600kwh per maand verbruikt word, dus netto ca. 400kwh per maand terugleveren komende 4 maanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

BaBoK schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:47:
Halo allen,

Ik wil graag voor ca. 4 maanden naar een andere leverancier ivm verhuizing over 4 maanden.
Momenteel heb ik een modelcontract met een terugleververgoeding van een paar cent.
Ik heb een ferraris meter en ga juist komende maanden ca. 1000kwh per maand opbrengen waarvan ca. 600kwh per maand verbruikt word, dus netto ca. 400kwh per maand terugleveren komende 4 maanden..
Volgens mij kun je je energie contract en dus overtollige energie meenemen naar je nieuwe woning.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Halo allen,

Let bij modelcontracten en bij ferrarismeters goed op. Veel energiemaatschappijen met terugleververgoedingen hebben de vaste kosten voor dergelijke aansluitingen drastisch verhoogd.

Voorbeeld is Innova: Vaste kosten bij ferrarismeter of op een modelcontract: een kleine 40 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Sport_Life schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:59:
[...]

Volgens mij kun je je energie contract en dus overtollige energie meenemen naar je nieuwe woning.
Dat is helaas per energieboer verschillend, meestal kun je het meeverhuizen, maar bepaalde energieboeren blijken daar niet echt aan mee te willen werken. kijk in je voorwaarden van je huidig contract wat daar bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Halo allen,

Je kunt in ver uit de meeste gevallen gewoon verhuizen, heeft het nieuwe huis wel een slimme meter ?
als dat zo is, zou ik dat wel vermelden, mogelijk dat je dan namelijk onnodige hogere kosten ontloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
Blihi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:45:
[...]

Let bij modelcontracten en bij ferrarismeters goed op. Veel energiemaatschappijen met terugleververgoedingen hebben de vaste kosten voor dergelijke aansluitingen drastisch verhoogd.

Voorbeeld is Innova: Vaste kosten bij ferrarismeter of op een modelcontract: een kleine 40 euro per maand.
Geldt dat dan alleen wanneer je bij de netbeheerder bent aangemeld met zonnepanelen, of betalen alle afnemers met een ferrarismeter meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:08
Ik heb besloten ook maar eieren voor mijn geld te kiezen. Heb tot 1-7 nog Engie met voorwaarden 2022.1, maar geen zin in (juridisch) gedoe.

Heb de laatste paar pagina’s teruggelezen. Nog even een finale check, klopt het dat https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ nu het meest aantrekkelijk is in de zin van komende 3 jaar minste kans op gedoe? Dus salderen per contractjaar, en de vaste kosten blijven ook 3 jaar ongewijzigd? Ik wek 7000 kwh op en verbruik 5000.
Krijg niet helemaal helder hoe het nu zit met de optie via FNV. Als ik kies voor vinkje zonnepanelen, dan kan ik 1 jaar vastzetten tegen 6,67 euro vaste kosten, als ik zonnepanelen uitzet, dan blijven de vaste kosten hetzelfde, maar dan kan ik wel 3 jaar vastzetten.

[ Voor 21% gewijzigd door manusjevanalles op 26-03-2024 11:38 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
manusjevanalles schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:34:
Ik heb besloten ook maar eieren voor mijn geld te kiezen. Heb tot 1-7 nog Engie met voorwaarden 2022.1, maar geen zin in (juridisch) gedoe.

Heb de laatste paar pagina’s teruggelezen. Nog even een finale check, klopt het dat https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ nu het meest aantrekkelijk is in de zin van komende 3 jaar minste kans op gedoe? Dus salderen per contractjaar, en de vaste kosten blijven ook 3 jaar ongewijzigd? Ik wek 7000 kwh op en verbruik 5000.
Krijg niet helemaal helder hoe het nu zit met de optie via FNV. Als ik kies voor vinkje zonnepanelen, dan kan ik 1 jaar vastzetten tegen 6,67 euro vaste kosten, als ik zonnepanelen uitzet, dan blijven de vaste kosten hetzelfde, maar dan kan ik wel 3 jaar vastzetten.
heb je ook naar essent gekeken?
ik zie nu dat essent geen 3 jaar meer doet met zonnepanelen., eerst nog wel. dus dat valt af.
en je hebt geen gas, klopt dat?

bij dat GC ben je dus volgend kwijt: (hou wel rekening dat jou netwerkkosten iets kunnen afwijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBpEs_6LP7WkuCuFp60vOsrQjYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OnKlq3gRVJLZFR3HiX2ua4US.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fY4WceChNH5u7WZS7xNAvWNF80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ieggg1ckmz30EYMIFslyUwT.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:52:
[...]

heb je ook naar essent gekeken?
Nee, die optie kwam hier niet terug. Is die aantrekkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 18:23
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door ChrisM op 26-03-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
manusjevanalles schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:54:
[...]

niet voor als je 3 jaar wilt, wel voor één jaar.

hier de huidige resultaten van alleen stroom: bij gas licht vergelijker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu04J4G2BZzX5C5wq6qg48b6uQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zgGxLXokSV7ky7b1e1oxGwaa.png?f=fotoalbum_large

dus dan is die GC niet slecht voor 3 jaar vast, je betaald per jaar dus -25 euro (afgerond), je maandelijkse voorschot krijg je ook nog terug, dus totaal -125 euro per jaar terug. en dat voor 3 jaar zekerheid. het enige wat kan veranderen zijn de wettelijke (netwerk en BTW kosten). daar zou ik niet wakker voor liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ChrisM schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Ik zou die nog even zelf na rekenen… want uit dat totaal komt geen €60. Haha Greenchoice zet het altijd op €5/maand als het eigenlijk onder €0 moet zijn. Dus als je dat gebruikt om te vergelijken met andere aanbieders, dan doe je dat niet goed.
Handmatig berekend komt er -€250 uit ofzo.
even volledig lezen, hij komt jaarlijks op -125 euro uit.

netwerk en leveringskosten versus energiebelasting korting a 630 euro = - 25 euro (afgerond)
2.000 kWh teruglevering a 0,05 euro = - 100 euro
totaal dus - 125 euro per jaar.
dat staat er dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
manusjevanalles schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:54:
[...]

hier de info die ik bij essent krijg voor 1 jaar vast, het is gewoon lastig om hier te kiezen, in feite zou je bij GC al in de min zitten, wat wil je nog meer ? 3 jaar lang gratis energie, en ook als je meer zou verbruiken, dan betaal je nog vrijwel niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVuTUQRQjG2uKfkeD-LbIuBnDuU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/amsNp9rRcNEkGdarYHSauMRm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyr1J89hKrys_DjGzyaF1yDUvJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sEBU75LK9zGhDjjh4tatggZv.png?f=user_large

verschil van slechts 60 euro, als het slecht loopt ben je die de komende 2 jaren ook zo weer kwijt, ik zelf zou hier voor de 3 jaar gaan.

Het voordeel zit hem hier in de redelijke TLV en de niet al te hoge leveringskosten bij CG en dat bij een 3 jaar contract. deze combi ziet er gewoon prima uit.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:24:
[...]

hier de info die ik bij essent krijg voor 1 jaar vast, het is gewoon lastig om hier te kiezen, in feite zou je bij GC al in de min zitten, wat wil je nog meer ? 3 jaar lang gratis energie, en ook als je meer zou verbruiken, dan betaal je nog vrijwel niets.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

verschil van slechts 60 euro, als het slecht loopt ben je die de komende 2 jaren ook zo weer kwijt, ik zelf zou hier voor de 3 jaar gaan.
Dat is nog wel gunstiger dan ik had bedacht, ik was de korting op de energiebelasting vergeten. Is er dan nog verschil tussen FNV en “gewoon” GC, behoudens de lagere leverkosten bij FNV (als je vinkje uitzet). Maar ik ben wat terughoudend om dat vinkje niet te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 26-03-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
manusjevanalles schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Dat is nog wel gunstiger dan ik had bedacht, ik was de korting op de energiebelasting vergeten. Is er dan nog verschil tussen FNV en “gewoon” GC, behoudens de lagere leverkosten bij FNV (als je vinkje uitzet). Maar ik ben wat terughoudend om dat vinkje niet te gebruiken.
vinkje uitzetten helpt je niet, zo komen er toch achter, ook omdat je terugleverd, heeft dus geen enkele zin. lees maar de voorwaarden na. ik zou dat niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:49:
[...]

vinkje uitzetten helpt je niet, zo komen er toch achter, ook omdat je terugleverd, heeft dus geen enkele zin. lees maar de voorwaarden na. ik zou dat niet doen.
Helder, bedankt voor de bevestiging. Het voelde al niet goed, ik ga gewoon voor die 3 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ASW1 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Geldt dat dan alleen wanneer je bij de netbeheerder bent aangemeld met zonnepanelen, of betalen alle afnemers met een ferrarismeter meer?
Dat is natuurlijk een strikvraag. Strikt genomen ben je verplicht teruglevering aan te melden. Maar, stel dat je dat vergeten bent, dan is het natuurlijk de vraag hoe de energiemaatschappij daarmee om gaat.

Zolang je aan het einde van het jaar netto consument bent en nog een vrij redelijke afname hebt, zal er geen haan zijn die er naar kraait. Als je aan het einde van het jaar netto terugleveraar bent (en je daarom in dit topic beland bent), tja, dan wordt het moeilijk.

Wel een interessante vraag: Wat doet de energiemaatschappij als jouw meterstanden achteruit gegaan zijn, maar je volgens eigen opgave geen zonnepanelen hebt. Ga je dan betalen voor het "klokje rond" van de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Blihi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Dat is natuurlijk een strikvraag. Strikt genomen ben je verplicht teruglevering aan te melden. Maar, stel dat je dat vergeten bent, dan is het natuurlijk de vraag hoe de energiemaatschappij daarmee om gaat.

Zolang je aan het einde van het jaar netto consument bent en nog een vrij redelijke afname hebt, zal er geen haan zijn die er naar kraait. Als je aan het einde van het jaar netto terugleveraar bent (en je daarom in dit topic beland bent), tja, dan wordt het moeilijk.

Wel een interessante vraag: Wat doet de energiemaatschappij als jouw meterstanden achteruit gegaan zijn, maar je volgens eigen opgave geen zonnepanelen hebt. Ga je dan betalen voor het "klokje rond" van de meter?
klokje rond zal lastig worden, tenminste afhankelijk hoeveel digits de meter heeft, veelal 5 of 6.
klokje rond zou dus 99 MWh zijn (bij 5 digits) , dat is al meer dan 35 duizend euro! dat moeten ze maar eens gaan aantonen dat je werkelijk dat verbruik hebt gehad.

99 MWh = een continu verbruik van bijna 11.500 W over een heel jaar. uitgaand van een spanning van 230V zou dit een stroomsterkte van 50A bedragen, wordt een beetje lastig met een hoofdzekering van 25A. O-)

dus zullen ze dit gewoon moeten slikken, wel grote kans dat ze daar heel snel je meter gaan vervangen door een modernere (digitale) versie.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:31:
[...]

klokje rond zal lastig worden, tenminste afhankelijk hoeveel digits de meter heeft, veelal 5 of 6.
klokje rond zou dus 99 MWh zijn (bij 5 digits) , dat is al meer dan 35 duizend euro! dat moeten ze maar eens gaan aantonen dat je werkelijk dat verbruik hebt gehad.

99 MWh = een continu verbruik van bijna 11.500 W over een heel jaar. uitgaand van een spanning van 230V zou dit een stroomsterkte van 50A bedragen, wordt een beetje lastig met een hoofdzekering van 25A. O-)
Op 3x25A kan dit dus wel, maar ik bedoelde dit natuurlijk niet serieus.
dus zullen ze dit gewoon moeten slikken, wel grote kans dat ze daar heel snel je meter gaan vervangen door een modernere (digitale) versie.
Dat denk ik niet. In zo'n geval heb je goede kans dat ze inderdaad concluderen dat je toch teruglevert, maar dat je niet mag salderen omdat je je zonnepanelen niet hebt aangemeld (en dat is een voorwaarde voor saldering). Het zou mij niets verbazen dat ze dan de vaste kosten rekenen die bij de Feraris meter hoort en dat ze een geschat verbruik gaan afrekenen en dat je de terugleververgoeding krijgt voor de geleverde stroom, op basis van dezelfde schatting en het meterverschil.

Maar he, ik heb dan ook een heel negatief beeld van de gemiddelde energiemaatschappij....

Of zoals de consumentenbond al zegt: Energieleveranciers zijn helemaal geen ideële organisaties:
‘Het zijn gewone, commerciële bedrijven, die per definitie uit zijn op het tevredenstellen en tevreden houden van de aandeelhouders en daarom logischerwijs meestal voor winstmaximalisatie gaan.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Blihi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:07:
[...]

Op 3x25A kan dit dus wel, maar ik bedoelde dit natuurlijk niet serieus.

[...]

Dat denk ik niet. In zo'n geval heb je goede kans dat ze inderdaad concluderen dat je toch teruglevert, maar dat je niet mag salderen omdat je je zonnepanelen niet hebt aangemeld (en dat is een voorwaarde voor saldering).
je zou ook zo maar kunnen aangeven dat je installateur dit zou doen, wat ook heel veel voorkomt. En zeker als je de vorige jaren wel je saldering hebt gekregen mag je er van uitgaan dat de energieboer dit wist, cq de netbeheerder dit wist.
dus wel een heleboel mitsen en maren en een energieboer kan niet zomaar afwijken van wat een officieel telwerk (want dat is een kwh meter van de netbeheerder) aangeeft.

aan de andere kant, is het wel verstandig om het alsnog aan te melden, desnoods met terugwerkende kracht.
Het zou mij niets verbazen dat ze dan de vaste kosten rekenen die bij de Feraris meter hoort en dat ze een geschat verbruik gaan afrekenen en dat je de terugleververgoeding krijgt voor de geleverde stroom, op basis van dezelfde schatting en het meterverschil.

Maar he, ik heb dan ook een heel negatief beeld van de gemiddelde energiemaatschappij....

Of zoals de consumentenbond al zegt: Energieleveranciers zijn helemaal geen ideële organisaties:
[...]
met dat laatste ben ik het wel volledig mee eens. ik heb het niet voor niets over energieboeren.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2024 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:57
Eindafrekening van Innova is binnen, 1400kwh teruggeleverd. Dankjewel @mathijshooi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvhrTcsChfNZFJDOH1E5zdGr5eQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LktUobpviKdyyyg14EMzsOQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door marvel27 op 26-03-2024 18:20 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Blihi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:52:
Dan kom je wegens fraude op de zwarte lijst en royeren ze jou en kun je alleen nog een contract afsluiten bij HEM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:31:
Dat doet de energieleverancier niet. Daar gaat de netbeheerder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jobr schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Dat doet de energieleverancier niet. Daar gaat de netbeheerder over.
Ja, uiteraard, de huidige is ook van de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
marvel27 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:19:
Eindafrekening van Innova is binnen, 1400kwh teruggeleverd. Dankjewel @mathijshooi!

[Afbeelding]
Dat waren nog tijden, dergelijke contracten krijg je helaas niet meer. v.d.bron zou hier als je ze zou laten gerust 1.700 boetebedrag daar tegenover zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik zie op pricewise.nl dat Vandebron €0,13 TLV heeft en €551 teruglever boete. Zou mij nog een negatieve elektra rekening van -€136,- opleveren.

Edit, €0,13 dus alleen voor de eerste 2000kWh die je terug levert, de rest is tegen €0,06

[ Voor 24% gewijzigd door klump4u op 26-03-2024 20:09 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:29
Wie van de grote jongens hier heeft voor GC 3 jaar gekozen? Huidige contact loopt nog eventjes door, maar het moment van overstappen komt toch aardig dichterbij.

Ongeveer 6500 teruglevering (dus na saldering) maar ben nog een beetje aan het rondkijken. De link van 3 jaar vast lijkt nog te werken.

Al staat er trouwens vrij duidelijk in de voorwaarden die gelinkt worden onder de berekening dat ze ten alle tijde de tarieven mogen wijzigen blabla.. mits van tevoren aangekondigd.. blabla..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
klump4u schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:06:
Ik zie op pricewise.nl dat Vandebron €0,13 TLV heeft en €551 teruglever boete. Zou mij nog een negatieve elektra rekening van -€136,- opleveren.

Edit, €0,13 dus alleen voor de eerste 2000kWh die je terug levert, de rest is tegen €0,06
bij welk verbruik en welke teruglevering ? want dat is nogall belangrijk voor een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NileZ_ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:11:
Wie van de grote jongens hier heeft voor GC 3 jaar gekozen? Huidige contact loopt nog eventjes door, maar het moment van overstappen komt toch aardig dichterbij.

Ongeveer 6500 teruglevering (dus na saldering) maar ben nog een beetje aan het rondkijken. De link van 3 jaar vast lijkt nog te werken.

Al staat er trouwens vrij duidelijk in de voorwaarden die gelinkt worden onder de berekening dat ze ten alle tijde de tarieven mogen wijzigen blabla.. mits van tevoren aangekondigd.. blabla..
teruglevering is dat wat je na je eigen directe verbruik aan het net terugleverd. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat deel van je teruglevering waar jij een een TLV over krijgt, want dat is wat er na de saldering overblijft. uiteraard bij een variabel cq vast contract, een dynamisch contract heeft eigenlijk geen saldering.

Bij een vast contract mogen zij in principe geen tarifwijzigingen meer doorvoeren, tenslotte is het een vast contract, doen zij dit wel kun jij het contract ivm met contractbreuk direct ontbinden.
de wijzigingen die zij mogen doen zijn eigenlijk altijd door overheidswege, bv wijziging van de energiebelasting ed .
Niet alles wat zij in een dergelijk contract gooien is ook rechtsgeldig, dat weten hun ook, maar als ze daarmee wegkomen hebben ze geluk.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:15:
[...]

teruglevering is dat wat je na je eigen directe verbruik aan het net terugleverd. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat deel van je teruglevering waar jij een een TLV over krijgt, want dat is wat er na de saldering overblijft. uiteraard bij een variabel cq vast contract, een dynamisch contract heeft eigenlijk geen saldering.
Wat ik bedoel is de 6500 die overblijft na mijn opwek van om en nabij de 11500 en afname van 4000. Maar goed.

Ik weet nog van de early days in dit topic en de contracten van 98 cent per kWh dat er een aantal met vergelijkbare cijfers in dit topic zitten. Welke hebben jullie gekozen? 😊

Edit na je bericht hierboven, ik weet dat dat inhoudt dat je dan je contract kunt ontbinden. Daar ging het niet om. (Ook ik was 1 van diegene die tegen Eneco destijds een lang geschil heeft laten doorlopen naar aanleiding van hun contractaanpassing..)
Uiteindelijk zullen ze het altijd proberen, als ze de kans zien/nodig achten. Maar goed laten we daar voorlopig even niet van uit gaan haha.

[ Voor 21% gewijzigd door NileZ_ op 26-03-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:16
NileZ_ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Wat ik bedoel is de 6500 die overblijft na mijn opwek van om en nabij de 11500 en afname van 4000. Maar goed.

Ik weet nog van de early days in dit topic en de contracten van 98 cent per kWh dat er een aantal met vergelijkbare cijfers in dit topic zitten. Welke hebben jullie gekozen? 😊
Ik stap per 1 juli over naar GC voor 3 jaar. Ik heb het 1 januari afgesloten. Opwek is tussen de 10.000 - 11.000 kWh. Verbruik is ongeveer 4.600 kWh.

Dus de komende periode zit ik (hopelijk) goed.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Bravertal schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Ik stap per 1 juli over naar GC voor 3 jaar. Ik heb het 1 januari afgesloten. Opwek is tussen de 10.000 - 11.000 kWh. Verbruik is ongeveer 4.600 kWh.

Dus de komende periode zit ik (hopelijk) goed.
Thanks. En dan gewoon met vinkje en zonder coöperaties en fnv constructies, right? 😊

Edit/toevoeging: Bij deze ook aangemeld haha

[ Voor 5% gewijzigd door NileZ_ op 26-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MacD007 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:12:
[...]

bij welk verbruik en welke teruglevering ? want dat is nogall belangrijk voor een goede keuze.
9500kWh verbruik en 6500kWh teruglevering na salderen.
@NileZ_ ik ga ook per 1 juli naar Greenchoice via een energie coöperatie, heb nog de TLV van €0,115 en €7,79 vaste kosten per maand.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
NileZ_ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Ik ben bij Innova blijven plakken voor 7cent 4 jaar vast, de netto teruglevering is ook al gereduceerd tot 12MWh/jaar aangezien ik nu alles elektrisch doe, verder was GC hier toch wel het populairst een paar maanden geleden

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NileZ_ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:11:

Kan je die vrij duidelijke voorwaarden eens laten zien? In mijn vaste contract staan nl. heel duidelijk dat ze de tarieven niet ten alle tijde mogen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
In de praktijk zullen ze het wel laten denk ik. Maar onder die berekening stond een stukje gelinkt waarin staat dat ze de tarieven etc mogen wijzigen. Ik schrik daar niet zo erg meer van, want inderdaad vast contract is vast contract. Maar het leek op een kleine voorsortering.

"Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."

[ Voor 24% gewijzigd door NileZ_ op 27-03-2024 15:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
NileZ_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:19:
In de praktijk zullen ze het wel laten denk ik. Maar onder die berekening stond een stukje gelinkt waarin staat dat ze de tarieven etc mogen wijzigen. Ik schrik daar niet zo erg meer van, want inderdaad vast contract is vast contract. Maar het leek op een kleine voorsortering.

"Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."
Dat is hier al zo vaak voorbij gekomen....
Pagina: 1 ... 203 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2