Novax schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:18:
[...]
Dat is het punt, er valt niet veel aan te passen voor GC omdat er niets over die opgegeven waardes in het contract staat. Kijk maar terug naar de online aanvraag van het GC energie coöperatie contract, zie jij de waardes die je bij de online aanvraag hebt ingevuld nog ergens staan? Toen ik belde voor een wijziging van iets anders hadden ze die waardes ook niet beschikbaar en moest ik ze weer opnieuw opgeven. Ik kan ze in mijn account bij GC ook niet terugvinden.
Als je telefonisch een contract aanvraagt krijg je wel een overzicht in de email met waardes die je hebt opgegeven, die zijn niet onderdeel van het contract maar ze staan er wel expliciet met name om de consument een inzicht te geven in de verwachte kosten (die bij een online aanvraag automatisch worden getoond)
Zoals ze het bij GC nu doen lijkt op een quick fix totdat ze alles juridisch en technisch helemaal compleet hebben. Diegenen met zonnepanelen hebben net als voorheen exact dezelfde contract voorwaarden als diegenen zonder zonnepanelen, het enige verschil zit in de tarieven je bij je aanbod gekregen en geaccepteerd hebt. Dit is ook te zien bij een online aanvraag via de GC website waar gewoon de netto terugleververgoeding wordt gegeven ook al heb je aangegeven geen zonnepanelen te hebben. (Dat hele vinkje "Ik heb zonnepanelen" is overigens fout, het moet zijn "Ik lever stroom terug")
toon volledige bericht
volgens mij kan GC gewoon via de netwerkbeheerder in de database van energieleveren.nl zien of jij wel of geen zonnepanelen hebt.
bij sommige aanbieders zie je dat ongeacht of je dat invuld of niet ze daar al rekening mee houden.
los daarvan staat in hun voorwaarden (Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017) het volgende:
onder 2.7 Ook
bieden wij u geen overeenkomst aan of
mogen wij de overeenkomst in deze periode beëindigen in de
volgende situaties:
-
u geeft ons niet de informatie waar wij om vragen;
- u moet ons nog een rekening betalen en u doet dat niet;
- wij hebben u om zekerheden gevraagd, maar die geeft u ons niet;
- u houdt zich niet aan de regels van onze overeenkomst, deze voorwaarden, de wet of andere regels van
de overheid, waardoor het niet redelijk is dat wij u elektriciteit en/of gas gaan leveren.
daarnaast staat in art 4: Wekt u ook zelf energie op?
Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij
uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.
4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken
terugleververgoeding.
4.3
Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken (dit kan via www.energieleveren.nl).