* post constructief of niet
[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 27-03-2024 17:39 ]
[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 27-03-2024 17:39 ]
Er staat niet dat ze de tarieven mogen wijzigen. Contractvoorwaarden zijn niet tarieven.NileZ_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:19:
In de praktijk zullen ze het wel laten denk ik. Maar onder die berekening stond een stukje gelinkt waarin staat dat ze de tarieven etc mogen wijzigen. Ik schrik daar niet zo erg meer van, want inderdaad vast contract is vast contract. Maar het leek op een kleine voorsortering.
"Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
kijk mn even op de eerste cq tweede pagina, ik heb helaas een andere energieboer, dus mogelijk dat hier iemand ook met een GC contract kan aangeven waar het staat.manusjevanalles schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:22:
Ik heb het contract in de mail ontvangen, maar zit te zoeken naar het woord “vast” wat ik wel ergens zou verwachten. Ik kan het nergens vinden in het contract. Hoe weet ik nou dat het een vast contract is, en niet een variabel?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nergens staat dat het een vast contract is, alleen de looptijd.
[Afbeelding]
Hier staat dan wel weer uitleg over vast vs variabel.
Is dit wel het juiste contract? Ik heb wel de link voor 3 jaar vast gebruikt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Je hebt daar toch staan dat je een looptijd hebt van 36 maanden, bij variabel is dat een onbepaalde looptijd.manusjevanalles schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:22:
Ik heb het contract in de mail ontvangen, maar zit te zoeken naar het woord “vast” wat ik wel ergens zou verwachten. Ik kan het nergens vinden in het contract. Hoe weet ik nou dat het een vast contract is, en niet een variabel?
Is dit wel het juiste contract? Ik heb wel de link voor 3 jaar vast gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 27-03-2024 19:31 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Helder, bedankt.Novax schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:18:
[...]
Je hebt daar toch staan dat je een looptijd hebt van 36 maanden, bij variabel is dat een onbepaalde looptijd.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Was een vast contract met variabele tarieven onlangs niet de nieuwste vinding in de race naar totale onduidelijkheid voor de consument?
In hun eigen artikel zijn ze natuurlijk erg pro TibberBackpacker schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:43:
Het valt me op dat, met alle extra kosten bij traditionele leveranciers met variable en vaste contracten, er hier zo weinig wordt gesproken over dynamische energieleveranciers. Natuurlijk de tarieven staan niet vast, dus je hebt ook geen gegarandeerde terugleververgoeding en je moet wat meer op je verbruiksmomenten letten.
Maar historie leert dat de terugleververgoeding op basis van de uurprijzen de laatste jaren hoger lag dan de TVL die de traditionele leveranciers nu geven.
Ik ben de laatste week voor mijn vader aan het puzzelen (zelf heb ik nog geen Zonnepanelen) en nijg er steeds meer naar om hem naar Tibber te sturen voor in ieder geval een jaar. Mede ook door dit artikel: https://tibber.com/nl/magazine/power-hacks/zonnepanelen-dynamisch
Nu ben ik dus nog erg benieuwd waarom er hier niet naar dynamische wordt gekeken. Zie ik iets over het hoofd? Heeft Tibber het in het artikel verkeerd?
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
[ Voor 99% gewijzigd door verguldebarman op 27-03-2024 20:07 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
De term variabele in "variabele leveringskosten" verwijst naar jouw verbruik dat variabel is, niet de tarieven. Dat is best verwarrend.gAzu schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:52:
Er staan toch duidelijk variabele tarieven in je contract genoemd?
Waar slaat dat dan op?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is natuurlijk gericht op dynamische contracten, want dat is wat Tibber aanbiedt. Maar de informatie in het artikel lijkt mij wel te kloppen. Zeker als ik ook nog de extra kosten van de traditionele leveranciers meeneem.HandyLumberjack schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:02:
[...]
In hun eigen artikel zijn ze natuurlijk erg pro Tibberik heb een maandje bij hun gezeten in het verleden. Als je veel stuurbaar verbruik (bijvoorbeeld een elektrische auto) hebt dan is het best gunstig, anders zou ik er niet aan beginnen.
[ Voor 12% gewijzigd door Backpacker op 27-03-2024 20:16 ]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Mijn vader heeft een P1 meter, dus ik ga eens kijken of ik daar de data uit kan downloadenProton_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:07:
@Backpacker zie ook Proton_ in "De zonnepanelen-boete" .
Het is niet dom om eerst een jaar data te verzamelen voor je dynamisch gaat, want het kan verrassend uitpakken.
Dit is gewoon feitelijk onjuist. Pak de tarieven er maar eens bij en bedenk ook dat die prijzen lager (soms negatief) zijn als er veel zon is.Backpacker schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:43:
Maar historie leert dat de terugleververgoeding op basis van de uurprijzen de laatste jaren hoger lag dan de TVL die de traditionele leveranciers nu geven.
Is er ergens een beschrijving te vinden over hoe ik een Tibber simulatie kan doen? De data heb ik al uit mijn logging.Proton_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:07:
@Backpacker zie ook Proton_ in "De zonnepanelen-boete" .
Het is niet dom om eerst een jaar data te verzamelen voor je dynamisch gaat, want het kan verrassend uitpakken.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Nee ik kijk wel degelijk naar de kale prijzen. En je moet natuurlijk niet puur naar de goedkoopste uren kijken voor de terugleververgoeding, het gaat ten alle tijden over een gemiddelde. Natuurlijk speelt de oriëntatie van je panelen hier een rol in maar dan nog ligt het gemiddeld hoger.de Peer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:21:
[...]
Dit is gewoon feitelijk onjuist. Pak de tarieven er maar eens bij en bedenk ook dat die prijzen lager (soms negatief) zijn als er veel zon is.
Vermoedelijk kijk je naar de prijs zonder BTW en belasting maar als je TLV vergelijkt moet je naar de kale prijs kijken.
Blijkbaar niet. Jij denkt dat wij hier al onze energie steken in TLV vergelijken bij de traditionele aanbieders terwijl dynamisch TLV eigenlijk hoger is en dat we daar zelf niet opgekomen waren?Backpacker schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:35:
[...]
Nee ik kijk wel degelijk naar de kale prijzen.
Dat zijn wel de uren waarin je het overgrootste deel van je teruglevering gaat realiseren.Backpacker schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:35:
[...]
je moet natuurlijk niet puur naar de goedkoopste uren kijken voor de terugleververgoeding
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Inderdaad je moet niet naar het gemiddelde kijken, maar naar het 'opbrengst' gewogen gemiddelde, waarbij de prijzen overdag in de zomer dus (heel veel) zwaarder meetellen.ASW1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:45:
[...]
Dat zijn wel de uren waarin je het overgrootste deel van je teruglevering gaat realiseren.
Ja, er is een beetje productie in de uren waarin de prijzen wel goed zijn, maar als percentage van je totale opwek stelt dat bijna niets voor.
Nouja, feitelijk is het wel juist.de Peer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:21:
[...]
Dit is gewoon feitelijk onjuist. Pak de tarieven er maar eens bij en bedenk ook dat die prijzen lager (soms negatief) zijn als er veel zon is.
Vermoedelijk kijk je naar de prijs zonder BTW en belasting maar als je TLV vergelijkt moet je naar de kale prijs kijken.
[ Voor 199% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-03-2024 22:57 ]
Backpacker schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:35:
[...]
Nee ik kijk wel degelijk naar de kale prijzen. En je moet natuurlijk niet puur naar de goedkoopste uren kijken voor de terugleververgoeding, het gaat ten alle tijden over een gemiddelde. Natuurlijk speelt de oriëntatie van je panelen hier een rol in maar dan nog ligt het gemiddeld hoger.
Maar jij denkt dat de traditionele energieleveranciers graag gratis geld weggeven met hogere vergoedingen dan ze zelf krijgen voor die stroom?
Jullie hebben beiden gelijk.de Peer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:45:
[...]
Blijkbaar niet. Jij denkt dat wij hier al onze energie steken in TLV vergelijken bij de traditionele aanbieders terwijl dynamisch TLV eigenlijk hoger is en dat we daar zelf niet opgekomen waren?
Ik heb nog lekker 3,5 jaar een TLV van 11,5 ct per kWh. Dat gaat bij dynamisch never nooit lukken. De helft zelfs niet.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Bij Tibber doen ze dat salderen wel goed. Als je teruglevert krijg je de prijs incl. hun vergoeding. Anders zou het niet aan de salderingsregeling voldoen.Blihi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:18:
[...]
[...]
Jullie hebben beiden gelijk.
De historisch gemiddelde TLV bij dynamische tarieven ligt hoger dan de TLV die de energieboeren uitbetalen.
Wat @Backpacker vergeet is dat je bij dynamische contracten je verbruik niet saldeert (alleen de belastingen). Dus naast de iets hogere vergoeding, betaal je voor elke gesaldeerde kWh ook nog een paar cent.
Dat is precies wat de huidige staffels voor invoedingskosten ook doen. Maak maar eens een tabel waar je in stapjes van 500 kWh van 500 tot 10000 kWh de afname uitzet tegen de invoeding en kijk naar de prijs per afgenomen kWh. Dan zul je zien dat je voor elke afgenomen kWh een klein beetje betaalt. Ofwel, er is helemaal geen sprake meer van 100% salderen.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee, want je krijgt die vergoeding alleen op de uren waarin je teruglevert. Je kunt, ook bij Tibber, niet salderen over de uren heen.RikHa schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:22:
[...]
Bij Tibber doen ze dat salderen wel goed. Als je teruglevert krijg je de prijs incl. hun vergoeding. Anders zou het niet aan de salderingsregeling voldoen.
De finesse zit hem in de term "gewogen gemiddelde". Ofwel: puur naar de kale beursprijzen gekeken (dus niet naar inkooptoeslagen, belastingen, etc), betaal je per afgenomen kWh een fractie meer dan dat je krijgt per ingevoede kWh.Omdat de tarieven voor stroom bij een dynamische leverancier ieder uur variëren, is de kans groot dat het gewogen gemiddelde tarief van je teruglevering afwijkt van het gewogen gemiddelde tarief van je verbruik. Dit kan, afhankelijk van de uren waarin je opwekt en verbruikt, zowel hoger als lager zijn. Hoe meer je je verbruik stuurt naar de voordelige uren, hoe groter de kans dat je gewogen gemiddelde verbruik lager ligt en vice versa. Ook kan de ligging van je zonnepanelen hier invloed op hebben.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Mijn ervaring is dat het ook andersom kan, dus dat de prijs van je teruggeleverde energie net wat hoger ligt dan de prijs van de afgenomen energie. Maar dat was met "slim" laden van een EV (2/3 van mijn verbruik) en vaatwasser/wasmachine/boiler ook op de juiste momenten laten verbruiken.Blihi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:37:
[...]
Nee, want je krijgt die vergoeding alleen op de uren waarin je teruglevert. Je kunt, ook bij Tibber, niet salderen over de uren heen.
Je krijgt dus, op jaarbasis, een lager tarief voor de ingevoede stroom dan voor de afgenomen stroom.
Je kunt een opgewekt kWh overdag niet wegstrepen tegen een afgenomen kWh 's nachts, want daarvoor zijn de tarieven verschillend. Zie ook hun eigen support pagina:
[...]
De finesse zit hem in de term "gewogen gemiddelde". Ofwel: puur naar de kale beursprijzen gekeken (dus niet naar inkooptoeslagen, belastingen, etc), betaal je per afgenomen kWh een fractie meer dan dat je krijgt per ingevoede kWh.
[ Voor 75% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-03-2024 07:50 ]
Ja, dat kun je op jaarbasis voor elkaar krijgen op die manier en zo proberen ze je ook thuisaccu's aan te smeren, maar de terugverdientijd op die investering is nog steeds enkele decennia.HandyLumberjack schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:48:
[...]
Mijn ervaring is dat het ook andersom kan, dus dat de prijs van je teruggeleverde energie net wat hoger ligt dan de prijs van de afgenomen energie. Maar dat was met "slim" laden van een EV (2/3 van mijn verbruik) en vaatwasser/wasmachine/boiler ook op de juiste momenten laten verbruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 28-03-2024 08:00 ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Waarom zou je de zonnepanelen bij negatieve prijzen pas uitzetten als de EV vol zit. Die kun je toch beter met een negatieve prijs laden?Gerardus1956 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:00:
Er worden veel stellingen ingebracht of je nu voor de TLV moet gaan of naar dynamisch.
De algemene conclusie is dan toch dat het geheel afhankelijk is van situatie en kunnen sturen.
Ik zie een TLV langskomen van 11,5 cent. Die is al niet meer af te sluiten. Reken eens met 5 cent wat voor Jan met de pet normaal is geworden.
De belasting hoeft niet meegerekend worden. Ook met dynamisch wordt dat gesaldeerd.
Wat sinds een tijdje actueel is zijn de terugleverkosten die het salderen voor een groot deel teniet doen. Dat hoort ook in de berekening.
Voor mij zelf is er geen TLV meer en heb ik tot november nog een vast jaarcontract. Ook min of meer de berekening gemaakt dat het met EV financieel niet veel uitmaakte. Nu met nog meer verbruik (geen TLV meer) en terugleverkosten is dynamisch voor mij duidelijk goedkoper geworden. De zonnepanelen zouden zelfs met negatieve prijzen automatisch uit geschakeld kunnen worden als de EV vol zit. Als ik dat niet eens zou doen denk ik dat er maar weinig uren zullen zijn dat je meer dan 5 cent moet gaan betalen voor teruggeleverde stroom. Zonneparken en windparken zullen allemaal uitgeschakeld worden als ze hoge vergoedingen moeten gaan betalen. Dat ga je steeds meer zien.
Gaarne reactie als je gaten/fouten ziet in mijn stellingen.
TLV zijn met uitzonderingen van oude contracten eigenlijk niet meer echt relevant, daar heb je helemaal gelijk in.Gerardus1956 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:00:
Er worden veel stellingen ingebracht of je nu voor de TLV moet gaan of naar dynamisch.
De algemene conclusie is dan toch dat het geheel afhankelijk is van situatie en kunnen sturen.
Ik zie een TLV langskomen van 11,5 cent. Die is al niet meer af te sluiten. Reken eens met 5 cent wat voor Jan met de pet normaal is geworden.
De belasting hoeft niet meegerekend worden. Ook met dynamisch wordt dat gesaldeerd.
Wat sinds een tijdje actueel is zijn de terugleverkosten die het salderen voor een groot deel teniet doen. Dat hoort ook in de berekening.
Voor mij zelf is er geen TLV meer en heb ik tot november nog een vast jaarcontract. Ook min of meer de berekening gemaakt dat het met EV financieel niet veel uitmaakte. Nu met nog meer verbruik (geen TLV meer) en terugleverkosten is dynamisch voor mij duidelijk goedkoper geworden. De zonnepanelen zouden zelfs met negatieve prijzen automatisch uit geschakeld kunnen worden als de EV vol zit. Als ik dat niet eens zou doen denk ik dat er maar weinig uren zullen zijn dat je meer dan 5 cent moet gaan betalen voor teruggeleverde stroom. Zonneparken en windparken zullen allemaal uitgeschakeld worden als ze hoge vergoedingen moeten gaan betalen. Dat ga je steeds meer zien.
Gaarne reactie als je gaten/fouten ziet in mijn stellingen.
Dank je; ik ga er eens naar kijken. Mag ik aannemen dat ik mijn eigen P1 data moet aggregeren naar 1 uur?Proton_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:25:
@cville
Zie bijvoorbeeld KC27 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." om de kale apx prijs op te halen.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Dat kan je niet zo algemeen stellen. Ja als je de panelen alleen puur op zuid hebt liggen wel, maar als je op west, oost of oost/west panelen hebt dan produceer je in duurdere uren.ASW1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:45:
[...]
Dat zijn wel de uren waarin je het overgrootste deel van je teruglevering gaat realiseren.
Ja, er is een beetje productie in de uren waarin de prijzen wel goed zijn, maar als percentage van je totale opwek stelt dat bijna niets voor.
Ietsje ja, maar maakt niet erg veel verschil hoor.Backpacker schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:05:
[...]
Dat kan je niet zo algemeen stellen. Je als je de panelen alleen puur op zuid hebt liggen wel, maar als op west, oost of oost/west panelen hebt dan produceer je in duurdere uren.
Blijkbaar wel. Ik weet toch echt wel zelf waar ik naar kijk. Jij hebt kennelijk je TLV op een goed moment kunnen vastleggen, maar als je naar de huidige stand van zaken kijkt én ook nog eens de "zonnepanneelboetes" meeneemt van de traditionele energieleveranciers dan kan je echt wel beter uit zijn met dynamisch, ook qua TLV.de Peer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:45:
[...]
Blijkbaar niet. Jij denkt dat wij hier al onze energie steken in TLV vergelijken bij de traditionele aanbieders terwijl dynamisch TLV eigenlijk hoger is en dat we daar zelf niet opgekomen waren?
Ik heb nog lekker 3,5 jaar een TLV van 11,5 ct per kWh. Dat gaat bij dynamisch never nooit lukken. De helft zelfs niet.
Dat is dus waar dit topic voor is. De juiste tlv op het juiste moment vastleggen. In mijn geval 3 weken terug.Backpacker schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Blijkbaar wel. Ik weet toch echt wel zelf waar ik naar kijk. Jij hebt kennelijk je TLV op een goed moment kunnen vastleggen, maar als je naar de huidige stand van zaken kijkt én ook nog eens de "zonnepanneelboetes" meeneemt van de traditionele energieleveranciers dan kan je echt wel beter uit zijn met dynamisch, ook qua TLV.
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 28-03-2024 15:20 ]
Dan kun je toch gewoon afsluiten? En dan kun je over een jaartje hier terugkomen en ons jaloers maken omdat we 1000den euro's zijn misgelopen.Backpacker schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Blijkbaar wel. Ik weet toch echt wel zelf waar ik naar kijk. Jij hebt kennelijk je TLV op een goed moment kunnen vastleggen, maar als je naar de huidige stand van zaken kijkt én ook nog eens de "zonnepanneelboetes" meeneemt van de traditionele energieleveranciers dan kan je echt wel beter uit zijn met dynamisch, ook qua TLV.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik vrees toch dat je je huiswerk toch opnieuw moet gaan maken, ik weet niet met welke gegens jij werkt maar ik ben nog nooit ook maar in de buurt gekomen met een dynamisch contract als ik zonnepanelen heb 100% kan salderen en dus op het einde van het jaar op nul euro uitkom.Backpacker schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:07:
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 28-03-2024 15:57 ]
Mijn TLV is zo hoog dat ik maar beperkt saldeer. De laatste dagen is het voordeliger de TLV op te strijken.MacD007 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:31:
[...]
TLV zijn met uitzonderingen van oude contracten eigenlijk niet meer echt relevant, daar heb je helemaal gelijk in.
waar je berekening volgens mij mank gaat is het volgende.
Je maakt geen onderscheid tussen 25-80% kunnen salderen en (bijna) 100% kunnen salderen. Want dat maakt namelijk wel een behoorlijk verschil uit.
zoals ik al eerder in post heb aangegeven moet je eigenlijk de zonnepanelen boete in 3 verschillende categorien verdelen, elk met zijn specifieke voor- en nadelen.
mn voor een 100% (of bijna 100% salderen) aantrekkelijke boete is die waar de boete in de prijs van de kWh prijs verwerkt is, bij 100% salderen heeft deze namelijk geen enkel (of minimaal) effect en kun je bij 100% salderen op een negatief kostenpost voor je stroom komen. Essent is een van die energieboeren die dit op dit moment doen.
Essent heeft wel de vervelende actie dat zij dit dus ook doen met de gasprijs, maar dat kun je prima omzeilen door gas bij een andere energieboer af te nemen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Niet in de winter, dan produceer je vrijwel nietsBackpacker schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:05:
[...]
Dat kan je niet zo algemeen stellen. Ja als je de panelen alleen puur op zuid hebt liggen wel, maar als je op west, oost of oost/west panelen hebt dan produceer je in duurdere uren.
Die is/was beschikbaar via de klantportaal als je daarvoor 1 jaar vast klant was geweest. Als het er nu nog is zal het ook wel met die flinke gestaffelde terugleverboete zijn, dus niet meer relevant moet je nu nog wat afsluiten.BarryH schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:47:
@Srednier Waar heb je die 4jr vast bij innova gevonden?
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Wtf.NileZ_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:54:
Haha, kreeg vandaag een mail van Greenchoice dat ze een borg willen haha.
Dat dacht ik dus niet..
dus heb je nog een oud contract, met 5 ct is het echt geen vetpot meer waar je mooie winsten mee kunt draaien. 10.000 kWh is net 500 euro, min de terugleverboetes daar nog vanaf.John245 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:19:
[...]
Mijn TLV is zo hoog dat ik maar beperkt saldeer. De laatste dagen is het voordeliger de TLV op te strijken.
Is wel een indicatie hoe goedkoop de stroom op dit moment is.
Dat doen ze normaal alleen als je niet goed uit de creditcheck komt.NileZ_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:54:
Haha, kreeg vandaag een mail van Greenchoice dat ze een borg willen haha.
Dat dacht ik dus niet..
[ Voor 10% gewijzigd door JMS-2 op 29-03-2024 02:14 ]
Of ik wel even 200 euro borg wil overmaken. Ja echt niet. Dat is op een maandbedrag van 5 euro, 40 maanden vooruit betalen. Doe ik dus echt niet..
Ik heb dit gevraagd maar de creditcheck is het niet. (En kan ook absoluut niet trouwens). Wel kan ik gegevens opvragen bij de partij die die zaken checkt, daarvoor dien ik dan wel mijn idkaart op te sturen. Uhm nee. Nergens voor nodig.JMS-2 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 02:09:
[...]
Dat doen ze normaal alleen als je niet goed uit de creditcheck komt.
Mocht dat het geval zijn dan zal je dit bij elke andere leverancier waarschijnlijk ook krijgen ben ik bang.
Ik denk dat je beter even kan bellen waarom ze dit willen, misschien is het een fout.
Zou inderdaad geen 200 hoeven te zijn volgens hun eigen documentatie:NileZ_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:50:
[...]
Of ik wel even 200 euro borg wil overmaken. Ja echt niet. Dat is op een maandbedrag van 5 euro, 40 maanden vooruit betalen. Doe ik dus echt niet..
Hoogte van de borg
Bent u van mening dat uw termijnbedrag bij het aanmelden van één product lager is dan €35 per maand of bij twee producten lager is dan €67 per maand en een borg van €200 per product hierdoor te hoog is?
Neem dan contact op met onze klantenservice via 010 478 23 26
Dat is inderdaad krom want de partij die die zaken checkt is EDR en die doen creditchecksIk heb dit gevraagd maar de creditcheck is het niet. (En kan ook absoluut niet trouwens). Wel kan ik gegevens opvragen bij de partij die die zaken checkt, daarvoor dien ik dan wel mijn idkaart op te sturen. Uhm nee. Nergens voor nodig.
Oh dat is nog wel een goeie trouwens van die te hoge borg. Thanks!Novax schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:29:
[...]
Zou inderdaad geen 200 hoeven te zijn volgens hun eigen documentatie:
[...]
[...]
Dat is inderdaad krom want de partij die die zaken checkt is EDR en die doen creditchecks![]()
Overigens kan je bij het opsturen van je ID je BSN, documentnummer, pasfoto en de MRZ onleesbaar maken, dat raden ze zelf aan.
als je een vast contract hebt staan ze VAST, er is één uitzondering, als de overheid iets aan een heffing doet moeten zij deze natuurlijk wel doorbereken.robb. schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:54:
Over 6 weken loopt mijn contract bij Engie af. Ik wek jaarlijks meer op dan dat ik verbruik (ca. 1000 kwh over), ik overweeg over te stappen naar Essent omdat ik bij Essent op ca. € -128 uitkom. Bij het 1 jarige vastcontract zegt Essent dat de tarieven in die periode vaststaan. Maar hoe zeker is dat? Iemand hier ervaring mee?
Niet gekeken naar de 11,5 cent van Greenchoice dan?Sarcomorbato schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:51:
Bij het afsluiten niet kunnen vermoeden dat ik nog eens blij zou zijn met 9ct bij Eneco tot november 2026...
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Bij Greenchoice is het toch 5 cent TLV bij een 3 - jarig contract? Of heb je dit wat langer geleden af kunnen sluiten?klump4u schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:44:
[...]
Niet gekeken naar de 11,5 cent van Greenchoice dan?
Ik heb die 9 cent van Eneco nog tot 1 juli en daarna 3 jaar Greenchoice.
Met dit gegeven nog een uitbreiding gedaan van 4550Wp.
PSN: Oldzkoel
[ Voor 25% gewijzigd door Ribruijn op 01-04-2024 20:56 ]
Nee 11,5 en zonder boete. Kon je 3 weken terug nog afsluiten. Lang leve dit topic, voor de goede dealspower_user schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:53:
[...]
Bij Greenchoice is het toch 5 cent TLV bij een 3 - jarig contract? Of heb je dit wat langer geleden af kunnen sluiten?
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-04-2024 20:58 ]
Tijdje geleden al, soms moest je hier ieder dag aanwezig zijn om de pareltjes te vinden.power_user schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:53:
[...]
Bij Greenchoice is het toch 5 cent TLV bij een 3 - jarig contract? Of heb je dit wat langer geleden af kunnen sluiten?
[ Voor 43% gewijzigd door power_user op 01-04-2024 21:01 ]
PSN: Oldzkoel
Helaas niet!klump4u schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:44:
[...]
Ik heb die ook net gemist. Had het aantal updates van topic tijdelijk teruggeschroefd precies toen dit aan bod kwam. ... Lesson learned; houd je gewenste tweakers topics altijd bij
Ondanks dat ik vanaf juli die 11,5ct heb voor 3 jaar, lees ik de topics nog bijna dagelijks...Whiskey48 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:40:
[...]
Ik heb die ook net gemist. Had het aantal updates van topic tijdelijk teruggeschroefd precies toen dit aan bod kwam. ... Lesson learned; houd je gewenste tweakers topics altijd bij
Herkenbaar, ik zit nog 2,5 jaar vast aan 21ct TLV, maar toch ieder dag even kijkenTruus01 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:38:
[...]
Ondanks dat ik vanaf juli die 11,5ct heb voor 3 jaar, lees ik de topics nog bijna dagelijks...
(Al moet ik dat eigenlijk echt wel terugschroeven...)
Is dat de moeite waard?klump4u schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:44:
[...]
Panelen 10 x €65,- en €400,- montagemateriaal, omvormer lag nog nieuw op de plank en was gratis.Dinah schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:23:
[...]
Is dat de moeite waard?
Dat zal je over 3 jaar hooguit €1500 opleveren, en ik neem aan dat een uitbreiding van je installatie (10 panelen?) duurder is.
Ach ja, als je meer dak hebt wordt daarna de aansluiting de beperkende factor.Ik hoop deze week ook nog een paar panelen er bij te leggen. Dan zit ik op ca. 27kWp, terwijl de aansluiting max 17 kW aan kan.
Kun je dan de eventuele toppen opvangen met een accu? 🤔HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:09:
[...]
Ach ja, als je meer dak hebt wordt daarna de aansluiting de beperkende factor.Ik hoop deze week ook nog een paar panelen er bij te leggen. Dan zit ik op ca. 27kWp, terwijl de aansluiting max 17 kW aan kan.
Oost-west opstelling, en de omvormers limiteren het vermogen zodat de zekering heel blijft. Het kost een klein beetje opbrengst, maar op jaarbasis valt dat mee.Karp schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:34:
[...]
Kun je dan de eventuele toppen opvangen met een accu? 🤔
Ik heb 12 panelen van 315 Wp vervangen door 12 panelen van 415Wp. 1200Wp extra met een berekende extra jaaropbrengst van 1000 kWh.Dinah schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:23:
[...]
Is dat de moeite waard?
Dat zal je over 3 jaar hooguit €1500 opleveren, en ik neem aan dat een uitbreiding van je installatie (10 panelen?) duurder is.
Heb je de omvormer vast gelimiteerd? Of een limiet op export? Door dat laatste te doen icm sturing kan het aantal kWhs dat je niet gebruikt bijna nul worden. De warmtepomp voorziet hier al in in het begin van de lente en de EV, wasmachine en boiler kunnen dat prima in de zomer doen.HandyLumberjack schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:39:
[...]
Oost-west opstelling, en de omvormers limiteren het vermogen zodat de zekering heel blijft. Het kost een klein beetje opbrengst, maar op jaarbasis valt dat mee.
wat ik mis:Blihi schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:18:
[...]
Ik heb 12 panelen van 315 Wp vervangen door 12 panelen van 415Wp. 1200Wp extra met een berekende extra jaaropbrengst van 1000 kWh.
De kosten waren 750 euro voor de panelen (dealtje via Marktplaats). Montagemateriaal 0 en de omvormer ook 0 (allemaal bestaand).
De oude panelen zijn verkocht voor 400 euro en met het 3 jaar contract voor 11,5 ct/kWh is de opbrengst over 3 jaar dus 345 euro. De panelen zijn dus in 3 jaar tijd op 5 euro na terugverdiend.
Het kan dus wel degelijk rendabel zijn.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Het maximale omvormervermogen begrensd hier de totale output.denneappel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:38:
[...]
Heb je de omvormer vast gelimiteerd? Of een limiet op export? Door dat laatste te doen icm sturing kan het aantal kWhs dat je niet gebruikt bijna nul worden. De warmtepomp voorziet hier al in in het begin van de lente en de EV, wasmachine en boiler kunnen dat prima in de zomer doen.
In mijn geval: uitbreiding van 2.125Wp, tweedehands gekocht & zelf monteren, totale kosten €200,-.Hansieo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:45:
[...]
wat ik mis:
alles zelf gedaan? want dat kunnen alle tweakers-lezers?
omvormer is nu dus sterk onder gedimensioneerd? dan géén extra 1.200Wp
(ja, je hebt wel iets steilere flanken in je grafiek, en een aftop grafiek)
Ik lees regelmatig van mensen die "het er nog dik uithalen" en bij doorvragen blijkt dat ze alles zélf deden, nog van alles op de plank hadden en een contract met nog 45ct TLV..
Alles kan... maar is dit een eerlijke voorspiegeling?
ps: die extra opwek, ga je daar nog voor /van afdragen aan je leverancier via een PV-staffel belasting?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Net even gekeken. Het leukste is dat ik hem kunt laten starten per oktober 2026.D_Jeff schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:47:
@cj1 Ondanks de smerige terugleverboete, zag ik dat vandebron naar 13 cent gegaan is.
Alleen voor de personen die zeer stevig* kunnen terugleveren is dat interessant
* vanaf ongeveer 4300 KWh vrije teruglevering gaat het geld opleveren.
[ Voor 5% gewijzigd door denneappel op 03-04-2024 22:15 ]
M.i. is Van de Bron door de staffelprijzen in terugleveringsboete verre vsn interessant. Dit gaat je veel geld kosten ipv opleveren. Het lijkt erop dat de teruglevering niet eerst gesaldeerd wordt.denneappel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:14:
[...]
Net even gekeken. Het leukste is dat ik hem kunt laten starten per oktober 2026.
Dat is na mijn huidige 3 jarig contract. Toch eens de opzegvergoeding berekenen en wellicht afsluiten.
Edit: Tot 2000 kWh is TLV 13 cent. Daarboven slechts 6 cent.
Inderdaad alles zelf gedaan. Dat kunnen niet alle Tweakers lezers, begrijp ik.Hansieo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:45:
[...]
wat ik mis:
alles zelf gedaan? want dat kunnen alle tweakers-lezers?
De omvormer was overgedimensioneerd en is nu rond de 100%. De ligging van deze specifieke string is ook zodanig dat er nauwwlijks tot geen aftopping plaatsvindt. Dit wordt overigens keurig meegenomen in de berekeningen door de omvormerfabrikant.omvormer is nu dus sterk onder gedimensioneerd? dan géén extra 1.200Wp
(ja, je hebt wel iets steilere flanken in je grafiek, en een aftop grafiek)
45ct helaas niet. 11,5 ct wel.Ik lees regelmatig van mensen die "het er nog dik uithalen" en bij doorvragen blijkt dat ze alles zélf deden, nog van alles op de plank hadden en een contract met nog 45ct TLV..
Nee, dit is n=1.Alles kan... maar is dit een eerlijke voorspiegeling?
Nee, ik blijf in dezelfde staffel voor de periode april-juli. Daarna heb ik dus 3 jaar vast bij GC, zonder staffel en met 11,5 ct TLV.ps: die extra opwek, ga je daar nog voor /van afdragen aan je leverancier via een PV-staffel belasting?
Ok, duidelijk, jouw situatie is dus vér van de gemiddelde Tweaker lezer af.Blihi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:02:
[...]
Inderdaad alles zelf gedaan. Dat kunnen niet alle Tweakers lezers, begrijp ik.
[...]
De omvormer was overgedimensioneerd en is nu rond de 100%. De ligging van deze specifieke string is ook zodanig dat er nauwwlijks tot geen aftopping plaatsvindt. Dit wordt overigens keurig meegenomen in de berekeningen door de omvormerfabrikant.
[...]
45ct helaas niet. 11,5 ct wel.
[...]
Nee, dit is n=1.
Als je een eerlijk antwoord zoekt op de vraag of investeren nog wel interessant is, dan is het antwoord: "ja, tot de hoogte van je eigen verbruik.". Het heeft door de invoedingsboetes geen enkele zin meer om te investeren in zonnepanelen boven je eigen salderingsgrens.
Door het salderen van de belastingen en BTW kun je nog wel degelijk wat terugverdienen op je investering, maar je moet het niet in 100% van het kale levertarief zoeken. Door de invoedingsboetes betaal je namelijk een deel daarvan alsnog.
Stel dat je 4000 kWh verbruik hebt en je kiest ervoor om 4000 Wp aan zonnepanelen te gaan aanleggen (dat is ongeveer 4000 kWh per jaar, afhankelijk van de ligging). De kosten per kWh lopen dan terug van 32 naar zo'n 8 tot 11 ct per kWh (contract van Innova als voorbeeld). Een besparing van 21 tot 24 ct/kWh, ofwel
840 tot 960 euro per jaar.
Het probleem is alleen dat veel offertes nog steeds veel te hoog zijn.
[...]
Nee, ik blijf in dezelfde staffel voor de periode april-juli. Daarna heb ik dus 3 jaar vast bij GC, zonder staffel en met 11,5 ct TLV.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat is zeker waar. Eigenlijk zijn de staffels van een terugleververgoeding (of eigenlijk een invoedingsvergoeding) niets anders dan een manier om hetzelfde te doen als met dynamische tarieven: Op jaarbasis krijg je voor je opgewekte stroom net een fractie minder vergoed dan dat je betaalt voor de opgewekte stroom.SidewalkSuper schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:14:
Ik heb het in een ander topic ook al gezegd, maar ik denk dat we op het vlak zijn dat dynamische prijzen inmiddels de beste TLV's bieden voor veel mensen die een nieuw contract moeten aangaan. Dit geldt mijns inziens in ieder geval voor alles oost/west tot alles zuidwest/zuidoost.
Bij een dynamisch contract heb je op uurbasis controle, bij een variabel of vast contract heb je daar alleen op jaarbasis controle over.Het vereist misschien nog wat opletten, maar dan kun je nog hoger uitkomen dan de huidig geboden TLV's.
Ook zijn er geen terugleverboetes mee gemoeid (en het is de meest sociale contractvorm).
Dat is zeker waar.Sowieso goed om nu ook rekening mee te houden, denk ik.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb ooit uitgerekend dat over 20 jaar de kostprijs voor 1 kWh 6 eurocent was. Rekening houdend met eigen gebruik (spekkoper) en de te betalen terugleververgoeding wordt dan 5 cent wel een beetje lastig laag. Voor mensen die nu nog boven de 9 cent zitten blijft het verdienen.SidewalkSuper schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:14:
Ik heb het in een ander topic ook al gezegd, maar ik denk dat we op het vlak zijn dat dynamische prijzen inmiddels de beste TLV's bieden voor veel mensen die een nieuw contract moeten aangaan. Dit geldt mijns inziens in ieder geval voor alles oost/west tot alles zuidwest/zuidoost.
Het vereist misschien nog wat opletten, maar dan kun je nog hoger uitkomen dan de huidig geboden TLV's.
Ook zijn er geen terugleverboetes mee gemoeid (en het is de meest sociale contractvorm).
Sowieso goed om nu ook rekening mee te houden, denk ik.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Dat valt echt wel mee hoor. Als ik even Innova als voorbeeld neem (omdat ik die Excel nu eenmaal gemaakt heb), dan ga je pas bij een productie van vier keer het eigen verbruik bijbetalen voor de stroom. Zolang je dus je zonnepanelen maar rond je eigen verbruik houdt, zijn de staffels niet dusdanig dat het in het totaal problematisch wordt.Hansieo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:20:
[...]
Ok, duidelijk, jouw situatie is dus vér van de gemiddelde Tweaker lezer af.
(lol, dat wist ik al van de vele posts van jou)
De rede dat ik doorvroeg is omdat aspirant instappers /uitbreiders door deze berichten té makkelijk op het verkeerde been gezet kunnen worden.
Altijd goed om te doen??? Das war einmal.....![]()
en zie ik niet zo 1-2-3 meer terugkomen met/door onze regering.
Het is ook héél lastig (voor vele moeilijk) om nog te bepalen hoe-of-wat te doen met een evt.
PV installatie, warmtepompen en ja ook EV rijden (zelfs naar gas-loos)
TLV en boete structuren zijn een wezenlijk onderdeel /kantelpunt geworden.
De mensen die (redelijk) goed weten wat de gevolgen (kunnen) zijn van deze stevige investeringen /consequenties dienen hun verantwoording te nemen en zo goed mogelijke (reële ) signalen af te geven.
Gelukkig zijn er hier veel Tweakers daar daar in supporten.
Een EV is lucratiever als je thuis laadt, dat klopt. Maar dat een EV duurder is dan rijden op benzine is een beetje een Telegraaf stelling. Ondanks dat de energiekosten voor een EV niet goedkoper hoeven te zijn voor een brandstof auto, kàn een EV nog steeds een lagere Total Cost of Ownership hebben: Lagere onderhoudskosten, hogere restwaarde.Blihi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:57:
[...]
Een EV is geen goed idee als je commercieel moet laden. Rijden op elektra is momenteel duurder dan rijden op benzine. Je betaalt commercieel zo'n 60 ct/kWh en je rijdt 18 kWh/100 km. Dat is 11 euro. Daarvoor koop je 5 liter E10 benzine, dus zolang je zuiniger rijdt dan 5 l/100 km ben je op benzine goedkoper uit.
[...]
De laatste verslagen die ik daarvan gezien heb van bijvoorbeeld de ANWB of Consumentenbond wijzen toch echt de andere kant op. Bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/...us-benzine-versus-hybrideH. Lal schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:13:
[...]
Een EV is lucratiever als je thuis laadt, dat klopt. Maar dat een EV duurder is dan rijden op benzine is een beetje een Telegraaf stelling. Ondanks dat de energiekosten voor een EV niet goedkoper hoeven te zijn voor een brandstof auto, kàn een EV nog steeds een lagere Total Cost of Ownership hebben: Lagere onderhoudskosten, hogere restwaarde.
Huh? De meeste straatlaadpalen hier kosten 35 of 31 cent per kWh.Blihi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:57:
[...]
Een EV is geen goed idee als je commercieel moet laden. Rijden op elektra is momenteel duurder dan rijden op benzine. Je betaalt commercieel zo'n 60 ct/kWh en je rijdt 18 kWh/100 km. Dat is 11 euro. Daarvoor koop je 5 liter E10 benzine, dus zolang je zuiniger rijdt dan 5 l/100 km ben je op benzine goedkoper uit.
Dan heb je mazzel waar "hier" is.ASW1 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:50:
[...]
Huh? De meeste straatlaadpalen hier kosten 35 of 31 cent per kWh.
Goed dat je het onderbouwt met een rekensomBlihi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:25:
[...]
De laatste verslagen die ik daarvan gezien heb van bijvoorbeeld de ANWB of Consumentenbond wijzen toch echt de andere kant op. Bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/...us-benzine-versus-hybride
Om dit overigens even on-topic te maken: Je kunt dit wel heel lucratief maken als je een eigen bedrijf hebt. Dan kun je je eigen overschot aan jouw bedrijfsauto verkopen tegen je kale tarief plus BTW en energiebelasting. Dan heb je dus echt een heel hoge TLV als je thuis oplaadt.
Nou ben ik net helemaal bekend met dynamisch, maar het is toch zo dat, net als de prijs, de TLV ook fluctueert van uur tot uur (of dag of kwartier?)SidewalkSuper schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:14:
Het vereist misschien nog wat opletten, maar dan kun je nog hoger uitkomen dan de huidig geboden TLV's.
Sowieso goed om nu ook rekening mee te houden, denk ik.
Je moet niet naar de uurprijzen kijken, maar naar het jaargemiddelde. Dan zul je zien dat je op jaarbasis voor iedere afgenomen kWh bijvoorbeeld 14 cent betaalt (ex btw en energiebelasting) en je voor iedere opgewekte kWh 13 ct krijgt. Netto heb je betaal je dan dus 1 ct per kWh voor de gesaldeerde kWh's en je krijgt 13 ct voor de teruggeleverde kWh's.Truus01 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:22:
[...]
Nou ben ik net helemaal bekend met dynamisch, maar het is toch zo dat, net als de prijs, de TLV ook fluctueert van uur tot uur (of dag of kwartier?)
En eerst wordt een deel belastingtechnisch gesaldeerd. Hoe kun je nu dan al zeggen dat die TLV hoger zal zijn dan de 5ct (wat de meeste nu bieden)?
Ik denk dat een vast contract (of zelfs een maandelijks variabel contract) in ieder geval meer zekerheid geeft.
Maar ook dat je dure inkoop in de winter eerst saldeert, en dat levert altijd nog het meeste op tov verkopen tegen een TLV. En dat je gegarandeerd 5ct TLV krijgt en niet ook niks of negatief.
Maar het kan zeker zo zijn dat het voor sommigen wel voordeel oplevert. (Ik heb eerst nog 3 jaar 11,5ct, dus ik zal me er ook nog niet echt in verdiepen.)
Dit is volgens mij onjuist. Je gaat met dynamisch echt niet 13 cent per kWh als TLV krijgen gemiddeld op jaarbasis. Verre van zelfs. Of is dit met accu?Blihi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:41:
[...]
Je moet niet naar de uurprijzen kijken, maar naar het jaargemiddelde. Dan zul je zien dat je op jaarbasis voor iedere afgenomen kWh bijvoorbeeld 14 cent betaalt (ex btw en energiebelasting) en je voor iedere opgewekte kWh 13 ct krijgt. Netto heb je betaal je dan dus 1 ct per kWh voor de gesaldeerde kWh's en je krijgt 13 ct voor de teruggeleverde kWh's.
En dan mag je blij zijn als je ergens tussen de 3 en 4 cent uitkom. Wat laat zien dat de huidige TLV's veel te hoog zijn en waarschijnlijk verder zullen dalen.de Peer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:56:
[...]
Dit is volgens mij onjuist. Je gaat met dynamisch echt niet 13 cent per kWh als TLV krijgen gemiddeld op jaarbasis. Verre van zelfs. Of is dit met accu?
Die 13 cent is inclusief het salderen terwijl je zou moeten kijken naar het kale tarief om het een TLV te kunnen noemen.
[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 04-04-2024 13:12 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Inclusief energiebelasting en btw had mijn vader afgelopen jaar 24,43ct voor teruglevering gekregen.de Peer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:56:
[...]
Dit is volgens mij onjuist. Je gaat met dynamisch echt niet 13 cent per kWh als TLV krijgen gemiddeld op jaarbasis. Verre van zelfs. Of is dit met accu?
Die 13 cent is inclusief het salderen terwijl je zou moeten kijken naar het kale tarief om het een TLV te kunnen noemen.
[ Voor 10% gewijzigd door SidewalkSuper op 04-04-2024 13:15 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq