Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

SidewalkSuper schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:14:
[...]

Inclusief energiebelasting en btw had mijn vader afgelopen jaar 24,43ct voor teruglevering gekregen.
Dat is niet hetzelfde als TLV en mag je dus niet 1 op 1 vergelijken.

TLV is namelijk wat je nog krijgt na saldering van je verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-04-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
Blihi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:02:
[...]

Dan heb je mazzel waar "hier" is.

Want "hier" in de regio Eindhoven zijn vrijwel alle palen nu 59 a 65 ct/kWh en een heleboel inmiddels ook 2 ct/min. Dat komt er dan nog bovenop.
Was het maar zo, dan begon ik een openbaar laadpunt op m'n oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
de Peer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:56:
[...]

Dit is volgens mij onjuist. Je gaat met dynamisch echt niet 13 cent per kWh als TLV krijgen gemiddeld op jaarbasis. Verre van zelfs. Of is dit met accu?

Die 13 cent is inclusief het salderen terwijl je zou moeten kijken naar het kale tarief om het een TLV te kunnen noemen.
Vandaar ook het woordje "bijvoorbeeld" in de zin.

Het kan best dat het 6 ct/kWh voor de afgenomen stroom en 5 ct/kWh voor de ingevoede stroom is. Ik heb geen idee, maar het principe blijft hetzelfde. Je saldeert de belastingen, maar niet het kale levertarief.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:35
de Peer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:14:
[...]

Dat is niet hetzelfde als TLV en mag je dus niet 1 op 1 vergelijken.

TLV is namelijk wat je nog krijgt na saldering van je verbruik.
Nee, dus dan haal je er 16ct ofzo af, tegenwoordig iets minder nog.

[ Voor 5% gewijzigd door SidewalkSuper op 04-04-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blihi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:19:
[...]

Vandaar ook het woordje "bijvoorbeeld" in de zin.
OK prima maar dat maakt net het verschil tussen wel of niet interessanter dan een vast contract. Vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik heb het even nagekeken voor je.
Dit jaar is de TLV tot nu toe 9,38ct kaal en over heel vorig jaar was het 10,01ct kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SidewalkSuper schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:30:
Dit jaar is de TLV tot nu toe 9,38ct kaal en over heel vorig jaar was het 10,01ct kaal.
OK. Thanks. Dat klinkt als een correcte waarde. Ben benieuwd waar je in 2024 op uit gaat komen!

Moet zeggen dat is hoger dan ik had verwacht.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 04-04-2024 15:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
SidewalkSuper schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:30:
Dat is een mooie TLV. Ruim boven de gemiddelde Day-Ahead prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qnYTAF3OElQ10V6IAyNS7nNeSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vmzErm9BllB5pxe0HBXmxkrv.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:41:
[...]

Dat is een mooie TLV. Ruim boven de gemiddelde Day-Ahead prijs.

[Afbeelding]
Ja ik vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt in 2024. Dan moet je dus vooral terigleveren op de momenten dat er weinig wind en zon is. Hoe dan? PV panelen 90 graden op het zuiden gericht?
@SidewalkSuper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:40
Hansieo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:20:
[...]

Ok, duidelijk, jouw situatie is dus vér van de gemiddelde Tweaker lezer af.
(lol, dat wist ik al van de vele posts van jou O-) )

De rede dat ik doorvroeg is omdat aspirant instappers /uitbreiders door deze berichten té makkelijk op het verkeerde been gezet kunnen worden.

Altijd goed om te doen??? Das war einmal..... :(
en zie ik niet zo 1-2-3 meer terugkomen met/door onze regering.

Het is ook héél lastig (voor vele moeilijk) om nog te bepalen hoe-of-wat te doen met een evt.
PV installatie, warmtepompen en ja ook EV rijden (zelfs naar gas-loos)
TLV en boete structuren zijn een wezenlijk onderdeel /kantelpunt geworden.

De mensen die (redelijk) goed weten wat de gevolgen (kunnen) zijn van deze stevige investeringen /consequenties dienen hun verantwoording te nemen en zo goed mogelijke (reële ) signalen af te geven.

Gelukkig zijn er hier veel Tweakers daar daar in supporten. d:)b
In grote lijnen met je eens, bij zelf installatie zijn de marginale meerkosten van extra opwek momenteel ca. 30ct/Wp (string omvormer). En kan het nog steeds interessant zijn.

Bij laten installeren gaat de prijs al snel maal 1,5-2. En is het vaak niet meer interessant.

Toch kan het dat nog steeds interessant zijn als je een verhoging van je energieverbruik verwacht (warmtepomp/EV). En/of als je nog veel saldeerruimte kan benutten in het lopende contractjaar.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
de Peer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:09:
[...]

Ja ik vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt in 2024. Dan moet je dus vooral terigleveren op de momenten dat er weinig wind en zon is. Hoe dan? PV panelen 90 graden op het zuiden gericht?
@SidewalkSuper
In de winter heeft PV een veel kleiner effect op de energieprijs, dus dan valt de opwek minder samen met lage prijzen.

Ik zie dat voor sommige ook nog wel een strategie worden: herfst en winter dynamisch en lente en zomer vaste prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Wat @HandyLumberjack hierboven zegt klopt.
De gemiddelde prijs is niet representatief voor de prijs waarop teruglevering significant bijdraagt. Immers de hele nacht heb je vaak relatief lage TLV, maar dan is er geen zon. Dat trekt het gemiddelde van de dag wel weer fors omlaag.
Het is trouwens een relatief praktisch oost/west installatie.

Als je terug kan leveren tussen (pak 'em beet) oost en zuidoost en/of zuidwest en west zit je vaak op hele interessante uren terug te leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:09:
[...]

@SidewalkSuper
@de Peer zoals jij in mijn overzicht kan zien krijg ik dat niet eens voor elkaar met accu.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
Misschien met een heel steil puntdak en puur oost/west opstelling? Zelfs dan lijkt het me nog veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nou de horizontale panelen op zuid begonnen pas in februari te leven en doen het straks in de zomer weer slechter..
En oost west doet het wel langer op de dag, maar in de winter slechter dan zuid door gebrek aan directe instraling.
Dus ik denk niet dat dat echt gaat helpen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Conclusie, voorlopig lijkt dynamisch het nog niet te winnen van een TLV van 5ct en van saldering en de bijkomende zekerheden.
Maar met de boetes blijft het een goed om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 21:46
Volgens mij kun je geen conclusie trekken dat dynamisch op dit moment ongunstig is.

Het hangt allemaal af van je opwek, verbruik en de mate waarop je dat verbruik kunt sturen.
Dat verschilt per huishouden. Bij 5 ct TLV zou ik persoonlijk de overstap wel maken naar dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:14:
[...]

Inclusief energiebelasting en btw had mijn vader afgelopen jaar 24,43ct voor teruglevering gekregen.
Dit jaar zit nu op 21,84ct.

Ik noem even mijn vader omdat ik daar easy de statistiek van het hele jaar dynamisch erbij heb :)
Welke dynamische leverancier zit je vader? Volgens mij bieden niet veel leveranciers een dergelijke constructie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
beyazz06 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:45:
[...]
Welke dynamische leverancier zit je vader?constructie?
@SidewalkSuper En wat is de inkoopvergoeding bij die leverancier? Heb je die inkoopvergoeding (die gebruikelijk ook als verkoopvergoeding wordt verminderd) ook al van je bedrag afgetrokken?

Voor dit jaar wil ik die 9 cent als TLV gemiddeld nog wel geloven, zonder aftrek van de inkoopvergoeding. De eerste dag met significante negatieve uurprijzen komt morgen: van 10 to 18 uur, met een piek van -13 cent.

@Truus01 De maandelijkse variabele prijzen van Energie van Ons leveren momenteel meer op dan dynamisch. TLV = 10,64 cent, en als ik het goed lees geen terugleverboetes of limieten.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
cj1 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:53:
[...]

@SidewalkSuper En wat is de inkoopvergoeding bij die leverancier? Heb je die inkoopvergoeding (die gebruikelijk ook als verkoopvergoeding wordt verminderd) ook al van je bedrag afgetrokken?

Voor dit jaar wil ik die 9 cent als TLV gemiddeld nog wel geloven, zonder aftrek van de inkoopvergoeding. De eerste dag met significante negatieve uurprijzen komt morgen: van 10 to 18 uur, met een piek van -13 cent.

@Truus01 De maandelijkse variabele prijzen van Energie van Ons leveren momenteel meer op dan dynamisch. TLV = 10,64 cent, en als ik het goed lees geen terugleverboetes of limieten.
Inkoopvergoeding krijg je ook gewoon terug bij kale TLV. Zonneplan is de leverancier in dit geval, maar Tibber geeft ook die inkoopvergoeding gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Net 12 panelen laten installeren, 6 Oost en 6 west. We gaan dit jaar meer opwekken dan verbruiken. Ik zit nu bij Zonneplan met een dynamisch contract. Overweeg over te stappen.
Er komt waarschijnlijk nog een EV aan, geen warmtepomp in ieder geval.

Lekker blijven zitten of toch voor vast / variabel gaan? Lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
BraX schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:07:
Net 12 panelen laten installeren, 6 Oost en 6 west. We gaan dit jaar meer opwekken dan verbruiken. Ik zit nu bij Zonneplan met een dynamisch contract. Overweeg over te stappen.

Hoe lang loopt je contractjaar nog? Als je nog veel kan salderen met de afgelopen periode is het waarschijnlijk gunstiger om nog even te blijven voordat je overstapt naar de beste TLV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:16
BraX schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:07:

Meer opwekken dan verbruiken....... vast of variabel.
Oost/west panelen en EV................. dynamisch.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:15:
[...]

Hoe lang loopt je contractjaar nog? Als je nog veel kan salderen met de afgelopen periode is het waarschijnlijk gunstiger om nog even te blijven voordat je overstapt naar de beste TLV.
Tja 1 december 2022 contract gestart, dus dat jaar loopt nog wel even door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
BraX schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:38:
[...]

Tja 1 december 2022 contract gestart, dus dat jaar loopt nog wel even door
Even uitrekenen wanneer je ongeveer weer op 0 staat en op dat moment een goed vast contract laten ingaan (kun je nu al wel afsluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:19
Iets met bomen en bos en hoop tips / valkuilen te lezen.

Mijn energiecontract bij vandebron loopt af en er wordt voor 6000kwh zonnepanelen geplaatst, verbruik ligt nu rond de 4000kwh ; gaat wel meer worden ivm een EV.

Voor nu kwam ik bij Essent uit die 500 euro goedkoper is dan Van de bron ivm terug lever boete.

Is het te makkelijk om te denken ik stap over na Essent en klaar ?

KWh prijs is iets hoger maar zelfs als ik 1000 moet inkopen is dat nog steeds minder dan die 500 euro

Zijn de contracten echt “vast” m.a.w. kan Essent niet ook ineens een terugleververgoeding gaan vragen gedurende het contract ?

[ Voor 12% gewijzigd door wd200 op 07-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wd200 schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:14:

Mijn energiecontract bij vandebron loopt af en er wordt voor 6000kwh zonnepanelen geplaatst, verbruik ligt nu rond de 4000kwh ; gaat wel meer worden ivm een EV.

Voor nu kwam ik bij Essent uit die 500 euro goedkoper is dan Van de bron ivm terug lever boete.

KWh prijs is iets hoger maar zelfs als ik 1000 moet inkopen is dat nog steeds minder dan die 500 euro

Zijn de contracten echt “vast” m.a.w. kan Essent niet ook ineens een terugleververgoeding gaan vragen gedurende het contract ?
Je zit eigenlijk in het verkeerde topic. Dit is voor mensen met veel overschot. Jij hebt dat niet als je EV er eenmaal is.

Salderen is hier eigenlijk off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:19
de Peer schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:50:
[...]

Je zit eigenlijk in het verkeerde topic. Dit is voor mensen met veel overschot. Jij hebt dat niet als je EV er eenmaal is.

Salderen is hier eigenlijk off topic.
Ik heb tot de EV er is nog steeds 2000 overschot is dat niet genoeg ?!? Is dat te min hier ?

Ps is er een energie aanbieder vergelijk topic ?
Uit het aanbiedingen topic werd ik ook gekicked…

[ Voor 12% gewijzigd door wd200 op 07-04-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wd200 schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:57:
[...]

Ik heb tot de EV er is nog steeds 2000 overschot is dat niet genoeg ?!? Is dat te min hier ?
Dat is zeker niet wat ik bedoelde. Maar aangezien je het hebt over mogelijk 1000 kWh moeten inkopen klonk het alsof die EV al snel komt, binnen je contractperiode.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 07-04-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nee niet te min, maar dat overschot is zo opgegeten door de ev.
Dus of je ev duurt langer dan een jaar, of je hebt een ev gekocht zodat die alleen voor de deur kan staan. Heb ik ook 4 jaar gehad, maar je wordt gek van het opladen voor de bewakingscamera. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
@wd200 Je hebt dus nog geen zonnepanelen?
Dan zou ik kijken of je nog een langdurig vast contract kunt krijgen, zonder terugleverboetes en waarin niet staat dat ze iets mogen wijzigen zodra er wel zonnepanelen komen.

Ik weet niet zeker of GC nog altijd het beste is. https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Essent is volgens mij ook een aardige optie. Even eea vergelijken, vooral ook de voorwaarden niet alleen de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 21:20
Essent is wellicht inderdaad ook interessant inderdaad. Volgens de website berekenen ze geen terugleverkosten maar daarentegen bieden ze dan alleen een 1jarig contract aan aan klanten met zonnepanelen. 5,5 cent TLV.

Afweging om het langer vast te zetten met een langer contract bij een andere maatschappij is dan een persoonlijke afweging natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Novax schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Zou inderdaad geen 200 hoeven te zijn volgens hun eigen documentatie:

[...]

[...]

Dat is inderdaad krom want de partij die die zaken checkt is EDR en die doen creditchecks :?

Overigens kan je bij het opsturen van je ID je BSN, documentnummer, pasfoto en de MRZ onleesbaar maken, dat raden ze zelf aan.
Om hier nog even op terug te komen.. wat een farce was dat zeg. Ik heb inderdaad een inzageverzoek gedaan, want die creditcheck kon het echt 100% niet zijn... Dit blijkt gelukkig ook.

In dat 'advies' stond ook expliciet vermeld dat de kredietwaardigheid geen issue was. Echter.. is er getoetst met een foutief telefoonnummer.. 😑.
Oftewel een hertoetsing met juist telefoonnummer was het advies.

3x de klantenservice voor gebeld, meerdere Whatsapp berichtjes aan gewaagd (met standaard 2 dagen later een nietszeggende reply, en een aantal e-mails. Echt.. Hoe dan?

Voor de klantenservice hoef je het niet te doen. Het eventueel vastrammen van de 'terugleverboete' voor 3 jaar kan dan nog het overwegen waard zijn.

Inmiddels loopt mijn bedenktijd en denk ik er nog eventjes over na haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
wd200 schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:14:

antwoord op het laatste; verwacht ik niet, juist daarvoor sluit je een vast contract af.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
SidewalkSuper schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:31:
[...]

Inkoopvergoeding krijg je ook gewoon terug bij kale TLV. Zonneplan is de leverancier in dit geval, maar Tibber geeft ook die inkoopvergoeding gewoon. :)
Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat de inkoopvergoeding ook betaald moet worden over teruglevering.

Oh, wat ben ik soms een slechte lezer: het staat ook gewoon op de Tibber website:
Scenario 2: Je hebt (red. 500 kWh) meer geproduceerd dan verbruikt...
Voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs en de inkoopvergoeding,
bron: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Zo wordt dynamisch weer wat interessanter. Zeker als je inkoopvergoeding 4,8 cent is, zoals bij EnergyZero (Energie Vanons, Mijndomein, etc.). Maar of EnergyZero de inkoopvergoeding uitkeert over teruglevering wordt voor mij niet eenduidig uitgelegd in de webtekst.... :?

[ Voor 12% gewijzigd door cj1 op 09-04-2024 10:40 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 22:28
cj1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:29:
[...]
Zo wordt dynamisch weer wat interessanter. Zeker als je inkoopvergoeding 4,8 cent is, zoals bij EnergyZero (Energie Vanons, Mijndomein, etc.). Maar of die de inkoopvergoeding ook uitkeren.... :?
Dat zouden ze gezien de salderingsregeling, zoals Tibber, dus wel moeten doen. Maar ik ga het niet proberen, Tibber bevalt me wel. Evenals GroeneStroomLokaal (alleen voor gas) en GC vanwege 11,5 ct TLV. Wel een beetje vreemd wellicht, 3 aanbieders maar zo is het voor mij het meest rendabel.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05 19:35
Truus01 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:40:
@wd200 Je hebt dus nog geen zonnepanelen?
Dan zou ik kijken of je nog een langdurig vast contract kunt krijgen, zonder terugleverboetes en waarin niet staat dat ze iets mogen wijzigen zodra er wel zonnepanelen komen.

Ik weet niet zeker of GC nog altijd het beste is. https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Essent is volgens mij ook een aardige optie. Even eea vergelijken, vooral ook de voorwaarden niet alleen de tarieven.
GC heeft nu een TLV van 5 cent (3 jaar vast)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
cj1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:29:
[...]

Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat de inkoopvergoeding ook betaald moet worden over teruglevering.

Oh, wat ben ik soms een slechte lezer: het staat ook gewoon op de Tibber website:

[...]

bron: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Zo wordt dynamisch weer wat interessanter. Zeker als je inkoopvergoeding 4,8 cent is, zoals bij EnergyZero (Energie Vanons, Mijndomein, etc.). Maar of EnergyZero de inkoopvergoeding uitkeert over teruglevering wordt voor mij niet eenduidig uitgelegd in de webtekst.... :?
Neehee, Dynamisch is niet interessant. Ja, je krijgt de inkoopvergoeding terug, maar niet het tariefverschil tussen de inkoop en de verkoop.

Dus, op jaarbasis krijg je gemiddeld minder terug voor de kWh die je invoedt dan de kWh die je afneemt. Dat verschil is enkele centen per kWh en is dus ongeveer even hoog als de invoedingsboetes die allerlei bedrijven nu aan het instellen zijn. Stel, je voedt per jaar zo'n 8000 kWh in en neemt zo'n 6000 kWh af. Een overproductie van 2000 kWh dus.

Die 6000 kWh die je mag salderen kost je bij een dynamisch contract al zo'n 4 ct/kWh door het tariefverschil van de gemiddelde tarieven op jaarbasis, ofwel -240 euro. Voor die 2000 kWh krijg je een cent of 10 (want dynamische tarieven), ofwel 200 euro. Netto dus -40 euro. Neem je een modelcontract met TLV van 4 cent, kosten de gesaldeerde kWh niets en leveren die 2000 overproductie je 80 euro op. Netto een verschil van 120 euro per jaar. Zelfs de hogere vaste kosten kunnen daar waarschijnlijk nog uit. Afhankelijk van je eigen situatie en de verhouding salderen/terugleveren kan deze berekening voor iedereen anders uitkomen. Maar je moet wel met gemiddelde jaartarieven rekenen en laten de meeste leveranciers die nu net niet publiceren.

Je zult echt heel erg je best moeten doen en met peperdure accu's moeten werken om dat verschil te overbruggen en onder de streep, op jaarbasis, positief uit te komen. Die accu verdien je dan dus ook nooit van zijn leven terug (letterlijk, want de meeste berekeningen die al veel te positief zijn gaan uit van 7 jaar, met 2 laadcycli per dag, dus 10,000 laadcycli. De accu is dan op het einde van zijn technische levensduur).

Laat je niet gek maken door (gesponsorde) jubelartikelen op nieuwssites die de financiële voordelen van accu's voorrekenen (en dan toevallig die accu's ook verkopen, of reclameruimte verkopen voor de verkopers van die accus).

Je bent met overproductie beter af met een vast of variabel contract zonder invoedingsboete, ook als dit een lagere TLV heeft. Modelcontracten kunnen daarbij interessant zijn, maar let dan wel goed op de vaste kosten.

[ Voor 22% gewijzigd door Blihi op 10-04-2024 08:37 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:30:
[...]

Neehee, Dynamisch is niet interessant. Ja, je krijgt de inkoopvergoeding terug, maar niet het tariefverschil tussen de inkoop en de verkoop. ...
Jaha, dynamisch kan wel interessant zijn als je helemaal niet saldeert.

Als de inkoopvergoeding ook tot mijn verdiensten behoren, naast de uurprijs, dan wordt dynamisch nog interessanter.
De inkoopvergoeding is soms al hoger dan er bij niet dynamische contracten voor de TLV geboden wordt.
(salderen is hier sowieso niet het onderwerp, het hoogste bedrag per /kwh krijgen voor de elektriciteit die je teruglevert is dat wel.

PS Verder ben ik het eens met je stelling "Laat je niet gek maken door ...", zolang er geen heel harde garantie herverzekerde verdiengarantie bij komt, ga ik voor de centen niet investeren in accu's..

[ Voor 32% gewijzigd door cj1 op 10-04-2024 09:53 . Reden: PS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:23
Blihi schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:30:
[...]
<knip>

Laat je niet gek maken door (gesponsorde) jubelartikelen op nieuwssites die de financiële voordelen van accu's voorrekenen (en dan toevallig die accu's ook verkopen, of reclameruimte verkopen voor de verkopers van die accus).
<knip>
Onderbouw dat nu eens met data, hier zijn day ahead per uur voor 2023 onder export te downloaden. En dat is dan zonder inspelen met een thuisaccu op marktprijsverschillen over eentijds periode van 48 uur.
Op moment je een thuisaccu toevoegt ben je appels met peren aan het vergelijken

Je verhaal is verder weinig anders dan bovenste quote, met 2 cycles per dag geeft nu niet aan bepaald diep gaande kennis van day ahead of een mix met handel.

Twee cycles is eigenlijk alleen haalbaar met onbalans support voor de energieleverancier portofolio.

Day ahead zal overigens voor iedereen geheel anders liggen, is sterk afhankelijk van andere factoren zoals je gebruik/opwek en op welke momenten als hoe je verwarmt en/of je een thuisaccu hebt om in te spelen op uurprijzen.
Op moment je een voldoende grote thuisaccu inzet, is er sprake van ontkoppeling van gebruik en teruglevering en afname.

Het is niet zonder meer voor iedereen dat het positief uitpakt, voor mij zie ik niet zo snel waar ik met 3000kWh/j 800-1200 euro krijg op vast of variabel contract (als all-electric).
Met thuisaccu is dat overschot aanzienlijk kleiner omdat ik dat inzet voor de verliezen en dat is met gemiddeld 1,21-1,24 cycles/dag.
In periode April-September heb ik geen structurele afname voor mijn verbruikers nodig, wat ik nog afneem is voor latere teruglevering.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
cj1 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:21:
[...]

Jaha, dynamisch kan wel interessant zijn als je helemaal niet saldeert.

Als de inkoopvergoeding ook tot mijn verdiensten behoren, naast de uurprijs, dan wordt dynamisch nog interessanter.

[small](salderen is hier sowieso niet het onderwerp, het hoogste bedrag per /kwh krijgen voor de elektriciteit die je teruglevert is dat wel
Dit ben ik niet helemaal met je eens, want als je een contractvorm hebt waar je op het salderen mogelijkerwijs inlevert, dan moet je die kosten meerekenen in de TLV. Dus waar dit topic ooit begon als een overzicht van de hoogste TLV omdat alle contracten verder gelijk waren, moet je nu veel meer meenemen in deze berekening.
PS Verder ben ik het eens met je stelling "Laat je niet gek maken door ...", zolang er geen heel harde garantie herverzekerde verdiengarantie bij komt, ga ik voor de centen niet investeren in accu's.[/small].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Blihi schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:36:
[...]

Voor de lezers van dit topic is de samenvatting relevant: Dynamische tarieven zijn niet interessant bij terugleveren. Kies voor een modelcontract met lage vaste kosten, of voor een vast contract waarbij je vooraf weet waar je aan toe bent.
Wat je niet mee hebt genomen zijn de terugleverkosten. Die zul je nog wel niet betalen. Ook heb je niet een heel groot overschot aan teruglevering t.o.v. je verbruik.

Voor mensen met een giga overschot vreten de terugleverkosten een grote hap uit de 5 cent TLV.

Conclusie moet in mijn ogen zijn: geheel afhankelijk van persoonlijke situatie is een bepaald energiecontract voordeliger.
Daarbij zie ik nog wel een zekere vrees voor het onbekende dynamische contract. Heb ik zelf ook vorig jaar laten meebeslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gerardus1956 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:55:
[...]

Wat je niet mee hebt genomen zijn de terugleverkosten. Die zul je nog wel niet betalen. Ook heb je niet een heel groot overschot aan teruglevering t.o.v. je verbruik.
Nee, die vergeet ik niet. Ik heb het niet voor niets over modelcontracten (daar mogen geen terugleverkosten in staan) of over contracten zonder die kosten (ik noem het invoedingsboete). Ze bestaan nog steeds, maar worden schaarser.

Ik betaal die momenteel helaas wel, sinds 1 april en nog tot 15 juli. Dan gaat mijn 3-jarige contract bij Greenchoice in zonder invoedingsboete en met 11,5 ct TLV. Daar kunnen die dynamische tarieven helemaal niet tegenop, maar dat contract is niet meer af te sluiten.
Voor mensen met een giga overschot vreten de terugleverkosten een grote hap uit de 5 cent TLV.
Dat klopt, dus moet je op zoek naar een contract zonder die kosten (bijvoorbeeld een modelcontract, waarbij je goed moet letten op de vaste kosten).

Overigens worden de terugleverkosten niet op het overschot berekend, maar op de invoeding. Het verbruik is daarbij niet relevant. Met een invoeding van zo'n 8000 kWh per jaar zit ik echt in de bovenste staffels bij de meeste aanbieders.

Mijn overschot is momenteel zo'n 2000 kWh per jaar (was in 2023 iets minder).
Conclusie moet in mijn ogen zijn: geheel afhankelijk van persoonlijke situatie is een bepaald energiecontract voordeliger.
Daarbij zie ik nog wel een zekere vrees voor het onbekende dynamische contract. Heb ik zelf ook vorig jaar laten meebeslissen.
Vrees is een ding, maar het grote probleem is dat er een enorm marketingapparaat achter zit dat die contracten pusht, terwijl het zelden echt voordeliger is. Hoe meer ze die contracten pushen, hoe zekerder je ervan kunt zijn dat ze vooral voor de energiemaatschappij lucratief zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 10-04-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
@Blihi

In mijn ogen moet de discussie niet gaan over niet meer af te sluiten contracten, maar op nog af te sluiten.
Voor jou is dat niet meer van belang en is het een no-brainer.

Voor mensen die niet in die situatie zitten en over 8000 kWh de terugleverkosten mogen aftikken is het heel anders. Die zullen toch rekening moeten houden met de dynamische contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gerardus1956 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:28:
@Blihi

In mijn ogen moet de discussie niet gaan over niet meer af te sluiten contracten, maar op nog af te sluiten.
Voor jou is dat niet meer van belang en is het een no-brainer.

Voor mensen die niet in die situatie zitten en over 8000 kWh de terugleverkosten mogen aftikken is het heel anders. Die zullen toch rekening moeten houden met de dynamische contracten.
Klopt, maar je kunt nog steeds 3jaar vast afsluiten met 90€ vastrecht/jaar en 5ct. TLV. Dat is dus de benchmark die je zou moeten verslaan met dynamisch. En een beetje ruim, wat zekerheid voor 3 jaar is in de huidige markt ook wat waard.

Volgens mij heeft @Blihi een vergelijkbaar contract alleen dan met 11,5ct TLV, bij zijn teruglevering (ca. 1300kWh) scheelt dit maar 85€/jaar. En is vast dus nog steeds gunstiger dan dynamisch.

[ Voor 12% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-04-2024 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
En dat is dan ook precies wat ik al de hele tijd zeg, maar blijkbaar overheen gelezen wordt.

Als je netto teruglevert moet je kijken naar vaste contracten of modelcontracten zonder die invoedingsboete. Dat de TLV dan rond de 5ct zit levert voldoende voordeel op om dynamische contracten eigenlijk bij voorbaat al uit te sluiten.

De enige uitzondering zijn de Tweakers die echt elk uur hun verbruik kunnen en willen regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
Ik ben nog in dubio om over te stappen van Zonneplan Dynamisch naar een 3 jarig contract.
Heb recent pas zonnepanelen dus weet niet zo goed hoeveel ik ga opwekken. 12 x 430 wp / 6O 6 W.(Gisteren bijvoorbeeld 15KWH). Maar het zal nog wel 3 jaar meer opwekken dan verbruiken zijn.

Huidige plan is om ergens in de zomer over te stappen (1/7) en voor de tijd mijn jaar weg te salderen bij zonneplan (December 2023).
Als ik dan naar deze aanbieding kijk:
--

Als ik deze aanbieding vergelijk met GC lijkt Vattenval per jaar beter uit te komen door de lagere leveringskosten (€ 9,91 per maand ipv bij GC € 14,79)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BraX schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:31:
[...]

Ik ben nog in dubio om over te stappen van Zonneplan Dynamisch naar een 3 jarig contract.
Heb recent pas zonnepanelen dus weet niet zo goed hoeveel ik ga opwekken. 12 x 430 wp / 6O 6 W.(Gisteren bijvoorbeeld 15KWH). Maar het zal nog wel 3 jaar meer opwekken dan verbruiken zijn.

Huidige plan is om ergens in de zomer over te stappen (1/7) en voor de tijd mijn jaar weg te salderen bij zonneplan (December 2023).
Als ik dan naar deze aanbieding kijk:
--

Als ik deze aanbieding vergelijk met GC lijkt Vattenval per jaar beter uit te komen door de lagere leveringskosten (€ 9,91 per maand ipv bij GC € 14,79)
Dit ziet er uit als een goede deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Laatst online: 01-07 20:23
Deze aanbieding komt helaas net te vroeg voor mij. Heb hem wel aangevraagd, maar zit in dubio. Mijn contract loopt t/m eind juni en ik krijg als netto TLV 0,21/kwh. Ik heb 13kWp op mijn dak liggen dus juni wordt nog een mooie verdien maand. Maar met zoveel vermogen op mijn dak ben ik wel scherp op betalen voor teruglevering als ik een nieuw contract af ga sluiten. Het is wel lekker om 3 jaar niet om te hoeven kijken met het oog op te verwachten terugleverboetes.

Ik heb ongeveer 75-80% overschot van wat ik nodig heb. Heb destijds mijn dak vol laten leggen omdat ik dat er mooier uit vond zien, maar heb het niet nodig.

Met dank aan de energiecrisis wel de investering al terugverdiend. Was gewoon een melkkoe, maar daar gaat nu wel verandering in komen.

Stel dat ik 1000kWh teruglever in juni dan kost mij dat bij eerder opzeggen ongeveer 200TLV+50 boete.

of dat het waard is om nu naar vattenfall over te stappen, ik weet het niet.

Ik heb 14 dagen de tijd om dat vast te stellen……

[ Voor 3% gewijzigd door lp77 op 11-04-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:de offtopic posts (zie de ongewijzigde topicwarning) zijn weer opgeruimd.

Dit topic gaat over de hoogste vergoeding na salderen.

Er zal wat grijs blijven, zeker met invoedboetes, maar accu-setups etc horen hier duidelijk niet thuis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Ik zit momenteel bij Vattenfall variabel, is er nog ergens waar ik voor langer dan een jaar naartoe kan overstappen, met enig nette prijs? Die aanbieding van pepper bij Vattenfall is helaas verlopen. ik heb ongeveer 2000 kWh overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
Je hoeft echt niet heel erg veel terug te lezen om erachter te komen welk(e) contract(en) op dit moment als meest gunstig bestempeld worden..

Als je een meerjarig vast contract zoekt met panelen dan blijven er niet zo heel veel meer over. Ik weet niet wat jij als nette prijs bestempeld, maar de TLV is over het algemeen bedroevend. Dus daar hoef je je momenteel ook niet blind op te staren. De eventuele boetes en extra kosten zal je denk ik wel mee willen nemen in je overweging nu.

Ik heb zelf nog een contract lopen met een TLV van ~30 cent. Deze loopt nog tot na de zomer. Ik heb me aangemeld bij GC, 3 jaar vast, waarbij ik nu nog in de 14 dagen bedenktijd zit. Ik heb nog niet echt iets gezien waarvan ik vind dat ik deze aanmelding zou willen annuleren.

Essent rekent voor zover ik weet geen kosten/boetes/etc, maar dat is een 1jarig contract.

Edit/toevoeging: als je een goede klantenservice belangrijk vindt dan wil je wellicht een deurtje verder kijken. Maar over het algemeen zal je die niet nodig hebben haha..

[ Voor 9% gewijzigd door NileZ_ op 13-04-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Technische discussie is weer weg.

Reminder: Het staat iedereen vrij een nieuw topic te openen om een nieuw onderwerp aan te snijden. In DEI zijn al diverse die aan omvormers regelen raken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
Ik zie dat een Vattenfall modelcontract nog €0,076 aan TLV biedt. Dit zou natuurlijk wel kunnen gaan veranderen in juli.

Momenteel zijn de dynamische tarieven ook best prima, maar die zullen natuurlijk in de zomer gaan dalen als er meer PV aanbod is.

Zou het voordelig kunnen zijn om herfst en voorjaar dynamisch te nemen en in de zomer, wanneer de prijzen lager liggen, een variabel (model)contract?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

straat schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:19:
Ik zie dat een Vattenfall modelcontract nog €0,078 aan TLV biedt. Dit zou natuurlijk wel kunnen gaan veranderen in juli.

Momenteel zijn de dynamische tarieven ook best prima, maar die zullen natuurlijk in de zomer gaan dalen als er meer PV aanbod is.

Zou het voordelig kunnen zijn om herfst en voorjaar dynamisch te nemen en in de zomer, wanneer de prijzen lager liggen, een variabel (model)contract?
Jazeker. Een prima strategie.
Nog beter : neem beide contracten tegelijk (dmv een SAP) en je kunt real-time switchen tussen je contracten door een schakelaar om te zetten in de meterkast. En ook dat kun je eventueel automatiseren op basis van de actuele prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:09
de Peer schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:25:
[...]

Jazeker. Een prima strategie.
Nog beter : neem beide contracten tegelijk (dmv een SAP) en je kunt real-time switchen tussen je contracten door een schakelaar om te zetten in de meterkast. En ook dat kun je eventueel automatiseren op basis van de actuele prijzen.
Niet om al te bijdehand te doen maar hiervoor is naast een SAP ook een omkeerschakelaar nodig, die je moet (laten) inbouwen. Check ook goed of je daar de ruimte voor hebt en wat de kosten dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Zo'n schakelaar geeft mogelijk ook discussie met de netbeheerder. In de regels voor een SAP staat volgens mij dat de twee systemen nergens met elkaar verbonden mogen zijn. Dat is een beetje open voor interpretatie, je kunt zeggen dat de schakelaar geen verbinding is (want je kiest tussen twee kanten, niet tegelijk) maar de netbeheerder zou kunnen vinden dat op dat punt de twee systemen "verbonden" zijn omdat ze op dezelfde schakelaar zitten.

Volgens mij heeft nog niemand dit geprobeerd?

Het is natuurlijk ook allemaal technisch onnodig, je zou dit prima administratief kunnen doen als de politiek het mogelijk wil maken. Hoe gekker / schever de energiemarkt wordt hoe groter de kans dat de contracten meer open gebroken worden in de toekomst. Vroeger was een dynamische prijs per uur ook niet mogelijk, nu wel. Het is geen hele grote stap naar één leverancier voor leveren en de andere voor terugleveren. Misschien iets om eens in de ideeën bus van de volgende minister voor energie te gooien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NTS schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:07:
Zo'n schakelaar geeft mogelijk ook discussie met de netbeheerder. In de regels voor een SAP staat volgens mij dat de twee systemen nergens met elkaar verbonden mogen zijn. Dat is een beetje open voor interpretatie, je kunt zeggen dat de schakelaar geen verbinding is (want je kiest tussen twee kanten, niet tegelijk) maar de netbeheerder zou kunnen vinden dat op dat punt de twee systemen "verbonden" zijn omdat ze op dezelfde schakelaar zitten.

Het is natuurlijk ook allemaal technisch onnodig, je zou dit prima administratief kunnen doen als de politiek het mogelijk wil maken. Hoe gekker / schever de energiemarkt wordt hoe groter de kans dat de contracten meer open gebroken worden in de toekomst. Vroeger was een dynamische prijs per uur ook niet mogelijk, nu wel. Het is geen hele grote stap naar één leverancier voor leveren en de andere voor terugleveren. Misschien iets om eens in de ideeën bus van de volgende minister voor energie te gooien?
Natuurlijk wel. In het SAP topic hebben we allemaal zo'n schakelaar. Ik heb er zelfs 3 in mijn meterkast. Kosten 40 euro per stuk. @Homer-Simpson

Discussie verder in het SAP topic. Dit is hier zwaar offtopic bedenk ik me nu. Sorry

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-04-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Hogere gasprijzen. Daarna mogelijk ook weer hogere tlv. Hoop is de vader van de gedachte....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rick43 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:22:
Hogere gasprijzen. Daarna mogelijk ook weer hogere tlv. Hoop is de vader van de gedachte....
Nee. de TLV was vroeger gekoppeld aan het levertarief en steeg dus automatisch mee, dat is nu niet meer zo. dus stijging gasprijzen heeft vrijwel geen effect op de TLV.

Dat waren mooie tijden, toen de TLV door de hoge gasprijs op 1,10 euro per kWh stond, maar dat gaan we never nooit meer mee maken.

het enige is dat de TLV 'redelijk' moet zijn, dus waarschijnlijk mogen ze hem niet op 3 eurocent laten staan, maar verhogen naar 1 euro per kWh gaat nooit meer gebeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 16-04-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Misschien ook handig voor diegenen hier die het 3 jarig GC coöperatie stroom contract zonder gas hebben afgesloten maar nog wel gas nodig hebben, hier een post Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" voor een apart gas contract van Delta voor 1 jaar. Bij PriceWise is ook (nog) 3 jaar mogelijk maar dan is het tarief hoger en de berekening van de loyaliteitskorting anders bij hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 22:28
de Peer schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:
[...]

Dat waren mooie tijden, toen de TLV door de hoge gasprijs op 1,10 euro per kWh stond, maar dat gaan we never nooit meer mee maken.
Nou, gezien het beleid van het landelijke en EU regime sluit ik Zimbabwaanse toestanden in de nabije toekomst niet uit...

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

NTS schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:07:

Dat staat ergens gepland in de nieuwe Energieweg om dat ook met 1 meter te doen. Die moet levering en invoeding apart kunnen meten en dat kan zowel een slimme als domme digitale meter.

Met een SAP kan dat nu al. Zie dat topic verder voor hoe en wat.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Ik kwam een artikel tegen van Energievergelijken

iemand ervaring met Vattenfall en saldering aldaar, er wordt aangegeven dat Vattenfall saldeert per telwerk (dal en normaal).
"Salderen per telwerk: Op jaarbasis wordt gekeken hoeveel er in de normale uren is opgewekt en verbruikt en hoeveel er tijdens de daluren is opgewekt en verbruikt. Er geldt een terugleververgoeding wanneer er sprake is van een overschot in het telwerk."

Betekend dit dat ik bijna de helft niet kan salderen aangezien mn verbruik in dal niet gesaldeerd wordt met opbrengt tijdens de normale uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sjors86 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:25:
Ik kwam een artikel tegen van Energievergelijken

iemand ervaring met Vattenfall en saldering aldaar, er wordt aangegeven dat Vattenfall saldeert per telwerk (dal en normaal).
"Salderen per telwerk: Op jaarbasis wordt gekeken hoeveel er in de normale uren is opgewekt en verbruikt en hoeveel er tijdens de daluren is opgewekt en verbruikt. Er geldt een terugleververgoeding wanneer er sprake is van een overschot in het telwerk."

Betekend dit dat ik bijna de helft niet kan salderen aangezien mn verbruik in dal niet gesaldeerd wordt met opbrengt tijdens de normale uren?
Verkeerde topic. Het gaat hier over de TLV, niet over salderen.

Volgens mij klopt je conclusie niet. Meestal strepen ze het uiteindelijk wel tegen elkaar weg. Maar dat verschilt erg per aanbieder. wil je gedoe voorkomen kies dan voor het enkel-tarief of zorg dat je in zowel piek als dal een overschot hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 17-04-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:
[...]

Nee. de TLV was vroeger gekoppeld aan het levertarief en steeg dus automatisch mee, dat is nu niet meer zo. dus stijging gasprijzen heeft vrijwel geen effect op de TLV.

het enige is dat de TLV 'redelijk' moet zijn, dus waarschijnlijk mogen ze hem niet op 3 eurocent laten staan, maar verhogen naar 1 euro per kWh gaat nooit meer gebeuren.
met een beetje pech, want er is nu geen wettelijke regeling is die de energieboeren verplicht om een redelijke vergoeding (=TLV) te geven.
volgens mij staat ook in de nieuwe energiewet daar niets over in, mn omdat deze er van uitgegaan was dat de afbouw saldering door zou gaan.
dus de kans is eerder, zeker als de energieboeren door de ACM worden terug gefloten met hun belachelijke hoge kosten voor PV bezitters ze dat via de TLV gaan doen, gezien dit natuurlijk een heleboel minder mensen betreft, ver uit de meeste pv bezitters komen helemaal niet aan een TLV, zou dat wel eens richting 1 ct kunnen komen.
_/-\o_ , dan krijgen we opnieuw de discussie of dit nog wel kan? voor dat de ACM daar dan weer een uitspraak over doet zijn we 10 jaar verder, en 10 jaar armer. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:05:
[...]

met een beetje pech, want er is nu geen wettelijke regeling is die de energieboeren verplicht om een redelijke vergoeding (=TLV) te geven.
volgens mij staat ook in de nieuwe energiewet daar niets over in, mn omdat deze er van uitgegaan was dat de afbouw saldering door zou gaan.
dus de kans is eerder, zeker als de energieboeren door de ACM worden terug gefloten met hun belachelijke hoge kosten voor PV bezitters ze dat via de TLV gaan doen, gezien dit natuurlijk een heleboel minder mensen betreft, ver uit de meeste pv bezitters komen helemaal niet aan een TLV, zou dat wel eens richting 1 ct kunnen komen.
_/-\o_ , dan krijgen we opnieuw de discussie of dit nog wel kan? voor dat de ACM daar dan weer een uitspraak over doet zijn we 10 jaar verder, en 10 jaar armer. :(
Ik verwacht dat ze in dat geval de TLV tactisch op 2 - 3 cent zetten. Wat in principe ook wel een reeel bedrag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik verwacht dat salderen binnen een paar jaar alsnog wordt afgeschaft, en dan zal de TLV waarschijnlijk niet zover dalen.

Salderen en 1ct. TLV geeft ook de perverse prikkel om al je overschot maar in te zetten als "onnodig" verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
[...]

Zit in die nieuwe energiewet niet hetgeen om als particulier je stroom te verkopen aan anderen. Aan je buren bv?
Willen de energiebedrijven dan nog concurreren met andere particulieren of coöperaties of wat zoal zal ontstaan dan, zullen ze hun TLV toch moeten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Truus01 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:55:
[...]

Zit in die nieuwe energiewet niet hetgeen om als particulier je stroom te verkopen aan anderen. Aan je buren bv?
Het probleem is dat je alleen kunt leveren op momenten dat de energieprijs al laag is. In het weekend is bij bijv. Budget in het voorjaar en zomer al gratis (los van de belastingen). Dan kom jij bij je buren dat ze die uren energie van je kunnen kopen. Lijkt mij een slechte businesscase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:34
Truus01 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:55:
[...]

Willen de energiebedrijven dan nog concurreren met andere particulieren of coöperaties of wat zoal zal ontstaan dan, zullen ze hun TLV toch moeten verhogen.
Verkopen aan je buren klinkt leuk maar dit dient dan wel weer gecertificeerd te gebeuren.
Zit dus weer een kantoor met mensen tussen..... :F
De huidige coöperaties kunnen dan wel geen winstoogmerk hebben, geld kost het altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:10
[...]

.... lang leve het goedkoop tuin afkoelen in de zomer... tegen 1ct /kWh :9B

(ps: m'n buurman heeft een stroom slurpende jacuzzzzziiiiiii _/-\o_ )

[ Voor 9% gewijzigd door Hansieo op 18-04-2024 14:11 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jongetje schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:15:
[...]

Het probleem is dat je alleen kunt leveren op momenten dat de energieprijs al laag is. In het weekend is bij bijv. Budget in het voorjaar en zomer al gratis (los van de belastingen). Dan kom jij bij je buren dat ze die uren energie van je kunnen kopen. Lijkt mij een slechte businesscase.
het probleem is dat heel veel buren ook al zonnepanelen hebben, daar valt dus weinig aan te leveren, ze willen zelf af van hun stroom.
Daarom stel ik in de huidige tijd ook de vraag in hoevere een "hoge" TLV nog wel als verdienmodel interessant is, tenminste voor de kleine consument die een relatief kleine hoeveelheid stroom wil terugleveren.
uiteraard ligt dit bij behoorlijk grotere hoeveelheden weer heel anders, mn voor die die af zijn afbetaald.
komt door de wet van grote getallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
MacD007 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:54:
[...]

het probleem is dat heel veel buren ook al zonnepanelen hebben, daar valt dus weinig aan te leveren, ze willen zelf af van hun stroom.
Daarom stel ik in de huidige tijd ook de vraag in hoevere een "hoge" TLV nog wel als verdienmodel interessant is, tenminste voor de kleine consument die een relatief kleine hoeveelheid stroom wil terugleveren.
uiteraard ligt dit bij behoorlijk grotere hoeveelheden weer heel anders, mn voor die die af zijn afbetaald.
komt door de wet van grote getallen.
"er" vanaf komen kan ook met een EV. Lekker tegen lage energie kosten/km rijden.

1Kwh=1ct = ~ 5km rijden = 0,2ct/km (nee, geen tikvoud) (lekker natuurlijk airco aan ..)
benzine 1:15? kost je al snel €2.15 /15 ~ 14ct/km

(sommige krijgen zelfs geld toe.... per verbruikte kWh.... -O- )

Zoals eerder door iemand genoemd... geeft een minimale TLV compleet het verkeerde signaal af...

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 18-04-2024 15:31 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:23:
[...]

"er" vanaf komen kan ook met een EV. Lekker tegen lage energie kosten/km rijden.

1Kwh=1ct = ~ 5km rijden = 0,2ct/km (nee, geen tikvoud) (lekker natuurlijk airco aan ..)
benzine 1:15? kost je al snel €2.15 /15 ~ 14ct/km

(sommige krijgen zelfs geld toe.... per verbruikte kWh.... -O- )

Zoals eerder door iemand genoemd... geeft een minimale TLV compleet het verkeerde signaal af...
Tsja, waarom zou er een signaal afgegeven moeten worden? als 1 cent de waarde (marktprijs) is, dan is dat zo. Waarom mensen voor de gek houden?

Wat me dan beter lijkt is mensen informeren over de waarde van (een overschot aan) stroom.

De vraag is dus eerder: hoe gaan we om met goedkope stroom, of stroom met een negatieve stroomprijs?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-04-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HandyLumberjack schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:50:
Ik verwacht dat salderen binnen een paar jaar alsnog wordt afgeschaft, en dan zal de TLV waarschijnlijk niet zover dalen.

Salderen en 1ct. TLV geeft ook de perverse prikkel om al je overschot maar in te zetten als "onnodig" verbruik.
Toevallig zat ik er op te Google of er bekend is hoe lang het salderen blijft. Het enige wat ik kan vinden is dat er is besloten om het salderen niet van af 2025 te gaan af te bouwen. Maar wat ze in 2026 van plan zijn kan ik echter nergens vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:31:
[...]

Toevallig zat ik er op te Google of er bekend is hoe lang het salderen blijft. Het enige wat ik kan vinden is dat er is besloten om het salderen niet van af 2025 te gaan af te bouwen. Maar wat ze in 2026 van plan zijn kan ik echter nergens vinden.
Salderen blijft, tot het afgeschaft wordt. Daar is niets over bekend.
Dit topic gaat over de TLV, salderen is hier off topic.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-04-2024 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:31:
[...]

TLV is als je meer opwek dan verbruik hebt, wanneer dat verandert heb je een glazenbol nodig

Energieleveranciers pleiten voor behoudt van salderen zolang nieuwe Energiewet niet is aangenomen.
Deze zijn happy met de terugleverboete waar nu geen paal en perk aangesteld kan worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:04:
[...]

Tsja, waarom zou er een signaal afgegeven moeten worden? als 1 cent de waarde (marktprijs) is, dan is dat zo. Waarom mensen voor de gek houden?

Wat me dan beter lijkt is mensen informeren over de waarde van (een overschot aan) stroom.

De vraag is dus eerder: hoe gaan we om met goedkope stroom, of stroom met een negatieve stroomprijs?
Als dit de waarde is /blijft /gaat zijn van de TLV....
dan weet ik wat mij te doen staat gedurende deze periodes.

Geen regering die er dus wat aan gaat doen?.... KEIGAAF.... d:)b
rest van mijn leven gaan TLV-en voor 1 ct/kWh *O*

Dan is er óók geen mensen informeren nodig... gewoon zorgen dat je GEEN tlv hebt. duidelijk.

Je vraag: hoe er mee omgaan?

Stelling:
HOE gaan mensen om met stroom als deze goedkoop is????(ofwel geen € 1,= /100kWh TLV op gaat leveren)
A.) milieu bewust??
B.) of verkwistend??

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Hansieo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:10:
[...]

Als dit de waarde is /blijft /gaat zijn van de TLV....
dan weet ik wat mij te doen staat gedurende deze periodes.

Geen regering die er dus wat aan gaat doen?.... KEIGAAF.... d:)b
rest van mijn leven gaan TLV-en voor 1 ct/kWh *O*

Dan is er óók geen mensen informeren nodig... gewoon zorgen dat je GEEN tlv hebt. duidelijk.

Je vraag: hoe er mee omgaan?

Stelling:
HOE gaan mensen om met stroom als deze goedkoop is????(ofwel geen € 1,= /100kWh TLV op gaat leveren)
A.) milieu bewust??
B.) of verkwistend??

:F
Huidige TLV's kunnen toch geen stand houden.

De laatste tijd is mijn TLV hoger dan de prijs die ik moet betalen voor afname. Ik ben er blij mee, maar ik kan mij voorstellen dat de leverancier wat minder blij is met mijn teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HandyLumberjack schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:50:

Salderen zal zeker geen oneindig leven hebben, echter verwacht ik dat de komende regering daar niets aan zal doen, want juist die partijen hebben tegen de wijziging van salderen gesteld in de EK.
De partijen die tegen salderen zijn hebben in zowel de TK als EK geen meerderheid. Dus de eerste 5-6 jaar zullen we daar denk ik geen last van hebben. en wat we over die tijd dan in energieland zitten en welke problemen en mogelijkheden er dan zijn weet op dit nog niemand. Mogelijk dat ze dan wel blij met een saldering zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Domba schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:04:
Energieleveranciers pleiten voor behoudt van salderen zolang nieuwe Energiewet niet is aangenomen.
Deze zijn happy met de terugleverboete waar nu geen paal en perk aangesteld kan worden.
Dat is niet waar. Ze willen niet dat de energiewet daardoor vertraging oploopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
jobr schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:38:
[...]
Dat is niet waar. Ze willen niet dat de energiewet daardoor vertraging oploopt.
Je kan er als spindoctor een draai aangeven, maar terugleverstaffels die neer komen op 14,4ct/kwh incl BTW en op kunnen lopen tot 3540 euro/jaar, hoogste wat ik tot nu toe gezien heb,alleen omdat er geen paal en er aangesteld wordt
en voor dit geval zelf over historische gegevens en niet eens de werkelijke teruglevering in het contractjaar, maar de laatst bekende SJI.
1000kWh meer opwek dan verbruik kost je dan 1073 euro
(ik zelf met meterstand van dynamisch gebruik kom soepel boven 1433 euro voor 1000kwh overschot)

Energieleveranciers zijn gewoon aan het kijken tot hoever ze kunnen gaan voordat ACM er een opmerking over maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
Bij Essent krijg je nu 5,5 cent (1 jaar vast) voor je tlv en voor zover ik kan zien is dat zonder verdere boetes.

Zijn er betere contracten bekend bij jullie op het moment?

Edit: Ze rekenen wel terugleverkosten; € 0,36 per dag

[ Voor 14% gewijzigd door Mmt Raaijmakers op 22-04-2024 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mmt Raaijmakers schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:25:
Bij Essent krijg je nu 5,5 cent (1 jaar vast) voor je tlv en voor zover ik kan zien is dat zonder verdere boetes.

greenchoice, 5 ct, 3 jaar vast. Kleine boete in de vorm van hogere vaste kosten, maar juist bij veel zonnepanelen merk je daar weinig van. iets van 5 euro per maand extra.

en AUB niet weer allemaal gaan roepen dat dit contract niet meer bestaat. je kunt dit gewoon nog afsluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Mmt Raaijmakers schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:25:

Ik heb zelf onlangs 3 jarig contract bij Vattenfall afgesloten om boete stress te voorkomen.

Bij Vandebron kun je nog 3-jarig vast afsluiten waarbij je voor de eerste 2000kWh €0,12 krijgt daarna €0,05. Is misschien nog wel gunstiger dan het Vattenfall contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 21:46
lp77 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:41:
[...]

Bij Vandebron kun je nog 3-jarig vast afsluiten waarbij je voor de eerste 2000kWh €0,12 krijgt daarna €0,05. Is misschien nog wel gunstiger dan het Vattenfall contract.
Vandebron... Dat doet mij ergens aan denken. Oh ja: https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

maar daar gaat de boete nog vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:39:
[...]

greenchoice, 5 ct, 3 jaar vast. Kleine boete in de vorm van hogere vaste kosten, maar juist bij veel zonnepanelen merk je daar weinig van. iets van 5 euro per maand extra.
Ik lever alleen terug, ik heb geen verbruik op mijn sap. Als je alleen teruglevert en niks verbruikt kun je geen 3-jarig contract afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mmt Raaijmakers schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:46:
[...]

Ik lever alleen terug, ik heb geen verbruik op mijn sap. Als je alleen teruglevert en niks verbruikt kun je geen 3-jarig contract afsluiten.
Ok, dan sluit je toch even een apparaat aan voor 1 dag zodat je wel verbruik hebt. opgelost, daar is je 3-jaar contract!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
[...]

Ik heb zelf onlangs 3 jarig contract bij Vattenfall afgesloten om boete stress te voorkomen.

Bij Vattenfall vervalt de optie voor een 3-jarig contract zodra je aangeeft dat je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Mmt Raaijmakers schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:46:
[...]

Jij koppelt je PV omvormers los na zonsondergang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Mmt Raaijmakers schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:56:
[...]

Bij Vattenfall vervalt de optie voor een 3-jarig contract zodra je aangeeft dat je zonnepanelen hebt.
Idd dat had ik moeten vermelden. 3 jaar vast met zonnepanelen is niet mogelijk.

De dagelijkse vaste terugleverkosten bij vdbron had ik niet gezien. Zover had ik nog niet gekeken.

Waardeloos advies dus…..excuses.

[ Voor 4% gewijzigd door lp77 op 22-04-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
John245 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:22:
[...]

Jij koppelt je PV omvormers los na zonsondergang?
Nee, heb een pap en een sap. Tot eind mei heb ik nog een vast contract op de sap.

Daarna heb ik op de pap Zonneplan met een Nexus van 20 Kw en op de sap heb ik een nieuw vast contract nodig omdat dynamisch salderen op de pap niet verstandig is, zeker niet als je meer terug levert dan verbruikt.

Ik kan zowel mijn pv-installatie als mijn huis los van elkaar switchen van de pap naar de sap. Ik kan dus kiezen op welk contract ik terug lever en op welk contract mijn huis installatie verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Mmt Raaijmakers schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:13:
[...]

Nee, heb een pap en een sap. Tot eind mei heb ik nog een vast contract op de sap.

Daarna heb ik op de pap Zonneplan met een Nexus van 20 Kw en op de sap heb ik een nieuw vast contract nodig omdat dynamisch salderen op de pap niet verstandig is, zeker niet als je meer terug levert dan verbruikt.

Ik kan zowel mijn pv-installatie als mijn huis los van elkaar switchen van de pap naar de sap. Ik kan dus kiezen op welk contract ik terug lever en op welk contract mijn huis installatie verbruikt.
Hier ook PAP en SAP. En alleen PV op SAP of PAP. Voor SAP gewoon verbruik aangegeven aangezien de omvormers wel iets gebruiken. Het is niet veel, maar wel een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:19:
[...]

Hier ook PAP en SAP. En alleen PV op SAP of PAP. Voor SAP gewoon verbruik aangegeven aangezien de omvormers wel iets gebruiken. Het is niet veel, maar wel een beetje.
Precies zo deed ik het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:39:
[...]

en AUB niet weer allemaal gaan roepen dat dit contract niet meer bestaat. je kunt dit gewoon nog afsluiten.
kun je je wijsheid delen hoe dan? want hier kan ik toch echt geen 3jarig contract afsluiten als ik aangeeft ook zonnepanelen te hebben (via website en klantenservice gecheckt)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:58:
[...]

kun je je wijsheid delen hoe dan? want hier kan ik toch echt geen 3jarig contract afsluiten als ik aangeeft ook zonnepanelen te hebben (via website en klantenservice gecheckt)
Heb ik al heel vaak gedaan in dit topic. Maar iedereen blijft maar roepen dat het niet mogelijk is. Maargoed, nog maar een keer dan : https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

Link is al 6x gedeeld in dit topic ;)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
Fr33z schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:58:
[...]

Deze aanbieding is een tijdje geleden voor korte tijd beschikbaar geweest op de Vattenfall site via onder andere pepper. Ik zit net in de laatste dagen bedenktijd voor dat contract. Lichte twijfel, O/W opstelling.
Pagina: 1 ... 205 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2