Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:26

de Peer

under peer review

BraX schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:06:
[...]

Deze aanbieding is een tijdje geleden voor korte tijd beschikbaar geweest op de Vattenfall site via onder andere pepper. Ik zit net in de laatste dagen bedenktijd voor dat contract. Lichte twijfel, O/W opstelling.
We hebben het over greenchoice, niet vattenfall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05 19:35
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:05:
[...]

Heb ik al heel vaak gedaan in dit topic. Maar iedereen blijft maar roepen dat het niet mogelijk is. Maargoed, nog maar een keer dan : https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

Link is al 6x gedeeld in dit topic ;)
Let wel even op: Je kunt bij Greenchoice niet kiezen op welke EAN code je het contract afgesloten wilt hebben (voor degene met een Pap/Sap). Die keuze wordt automatisch gemaakt mits je er heen belt. Ik moest de laatste 4 cijfers van de EAN code telefonisch doorgeven en dan zou zij zorgen dat het contract op de goede meter aangesloten wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mmt Raaijmakers schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:
[...]

Let wel even op: Je kunt bij Greenchoice niet kiezen op welke EAN code je het contract afgesloten wilt hebben (voor degene met een Pap/Sap). Die keuze wordt automatisch gemaakt mits je er heen belt. Ik moest de laatste 4 cijfers van de EAN code telefonisch doorgeven en dan zou zij zorgen dat het contract op de goede meter aangesloten wordt.
Tenzij, niet mits ;-)

Klopt, ik heb nu ook al een aantal keer een contract bij ze afgesloten en dan moet je inderdaad altijd even contact met ze opnemen om dat goed te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xhoy
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-06 09:55
Collega krijgt net het volgende bericht van oxxio binnen.
https://www.oxxio.nl/klantenservice/terugleverkosten/

We begrijpen niet helemaal wat hier staat. Lijkt er op dat ze bij "stap 1" de vaste leverkosten verhogen. en bij stap 2 dat je een negatieve terug leververgoeding krijgt?

Wordt een mooi zooitje zo die stroom markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
xhoy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:23:

We begrijpen niet helemaal wat hier staat. Lijkt er op dat ze bij "stap 1" de vaste leverkosten verhogen. en bij stap 2 dat je een negatieve terug leververgoeding krijgt?

Dat is precies wat er staat, voor elke teruggeleverde kWh moet je gaan betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 01:09

Ik kreeg de mail ook zojuist.
Mijn contract loopt 31 mei 2024 af. Nu maar weer een nieuwe leverancier zoeken.
Begin wel moe te worden van deze wildgroei aan terugleverkosten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:56
Van eneco vandaag ook bericht gekregen voor terugleverkosten. Voor een eerlijke verdeling tussen mensen met en zonder panelen.
Tja...
Erg veel tekst. Moet nog even uitzoeken hoeveel het nou onderaan de streep gaat "kosten".
Iemand hier al een goed overzicht van?

Had net 2 weken geleden een nieuw jaarcontract afgesloten

[ Voor 10% gewijzigd door keanu_ op 23-04-2024 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:05:
[...]

Heb ik al heel vaak gedaan in dit topic. Maar iedereen blijft maar roepen dat het niet mogelijk is. Maargoed, nog maar een keer dan : https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

Link is al 6x gedeeld in dit topic ;)
Als je Greenchoice 1 jaar vast kiest zijn de tarieven vrijwel gelijk, gewoon via Independer. Scheelt mij 1 Euro op jaarbasis met 10 kWP aan panelen.
Ik leg me niet voor 3 jaar vast want de opzegboete is mega. Ik verwacht dat het komende jaar wel .e.e.a. gaat veranderen. Kan positief of negatief zijn, maar ik neem de gok.
GC calculeert het risico voor de komende 3 jaar natuurlijk ook in.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pietje555 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:54:
[...]

Als je Greenchoice 1 jaar vast kiest zijn de tarieven vrijwel gelijk, gewoon via Independer. Scheelt mij 1 Euro op jaarbasis met 10 kWP aan panelen.
Ik leg me niet voor 3 jaar vast want de opzegboete is mega. Ik verwacht dat het komende jaar wel .e.e.a. gaat veranderen. Kan positief of negatief zijn, maar ik neem de gok.
Ik verklaar je voor gek. Het is een zeer aantrekkelijk aanbod dat je hierna nooit meer gaat krijgen. De opzegboete hangt van je situatie af. bij mij is die boete 0 euro.

Ik verwacht ook dat er zaken gaan veranderen, namelijk nog meer boetes en meer standaardisatie van de boetes. Maar nu nog 3 jaar vast kunnen leggen zonder noemenswaardige boete is een buitenkansje vind ik. Zelf heb ik nog 3,5 jaar een TLV van 11,5 ct bij GC maar ook de 5 cent die je nu nog krijgt is over 3 jaar niet zo gek.

Nee GC loopt niet te koop met dit contract. via hun site vind je het niet hoor. Dus daarom zeg ik nog 1 keer: buitenkansje! krijg je spijt van.
De afgelopen jaren is het altijd zo geweest dat contracten slechter en slechter werden en hoe sneller je nog wist af te sluiten, des te meer kon je profiteren. Niet achter elk contract zit 'een plan' vanuit de energieleverancier.

Innova had het risico ook niet 'ingecalculeerd' denk ik :P en daarom moesten ze 16.000 euro bij me afrekenen, waarvoor ik ze nog altijd dankbaar ben _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:00
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:03:
[...]

Ik verklaar je voor gek. Het is een zeer aantrekkelijk aanbod dat je hierna nooit meer gaat krijgen. De opzegboete hangt van je situatie af. bij mij is die boete 0 euro.

Ik verwacht ook dat er zaken gaan veranderen, namelijk nog meer boetes en meer standaardisatie van de boetes. Maar nu nog 3 jaar vast kunnen leggen zonder noemenswaardige boete is een buitenkansje vind ik. Zelf heb ik nog 3,5 jaar een TLV van 11,5 ct bij GC maar ook de 5 cent die je nu nog krijgt is over 3 jaar niet zo gek.

Nee GC loopt niet te koop met dit contract. via hun site vind je het niet hoor. Dus daarom zeg ik nog 1 keer: buitenkansje! krijg je spijt van.
Die 5 cent vind ik zeer realistisch. Persoonlijk verwacht ik dat over 3 jaar de TLV overal beneden de 5 cent ligt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:14
Ik heb zelf niet gekeken en ook niet nodig, omdat mijn 3-jarig GC deal met 11,5ct nog moet ingaan, maar
(voor degene die hier komen en alternatieven zoeken)
Hoe staat het met de modelcontracten?
Nu echt bijna alle partijen terugleverkosten invoeren, is dat nog een optie, alleen zijn daar de vaste lasten van gestegen en de TLV ook gedaald. Maar zijn die vaste lasten nog te doen, of is dat echt geen optie meer en ben je dan onderhand nog beter af met een contract met terugleverkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:28:
Ik heb zelf niet gekeken en ook niet nodig, omdat mijn 3-jarig GC deal met 11,5ct nog moet ingaan, maar
(voor degene die hier komen en alternatieven zoeken)
Hoe staat het met de modelcontracten?
Nu echt bijna alle partijen terugleverkosten invoeren, is dat nog een optie, alleen zijn daar de vaste lasten van gestegen en de TLV ook gedaald. Maar zijn die vaste lasten nog te doen, of is dat echt geen optie meer en ben je dan onderhand nog beter af met een contract met terugleverkosten?
Ik denk dat het wel goed opletten is omdat je wel de garantie wilt dat er goed gesaldeerd wordt. Met een modelcontract loop je het risico op gezeur over 'salderen per tariefperiode'. Ik zou het daarom niet meer aandurven en kies dus altijd voor minimaal 1 jaar vast.

Maar je hebt gelijk dat modelcontracten nog een methode zijn om onder de boete uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Zo slim schat ik Greenchoice nou ook niet in. Greenchoice heeft nogal een raar verspreid aanbod in vergelijking met andere energie leveranciers, met overal linkjes en speciale pagina's op de website waar nog contracten te vinden zijn die ze zelf lijken te zijn vergeten. Nadat de saldering afbouw wet werd weggestemd door de eerste kamer had ik ook verwacht dat de energie leveranciers daar zich wel op hadden voorbereid, maar het duurde nog een tijdje voordat er actie werd ondernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Overigens is er ook nog 2 jaar vast als je 3 jaar te lang vindt, zie https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/ ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

https://www.greenchoice.nl/tarieven/5-jaar-vast/

Helaas.. (viel te proberen)

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

keanu_ schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:53:
Van eneco vandaag ook bericht gekregen voor terugleverkosten. Voor een eerlijke verdeling tussen mensen met en zonder panelen.
Tja...
Erg veel tekst. Moet nog even uitzoeken hoeveel het nou onderaan de streep gaat "kosten".
Iemand hier al een goed overzicht van?

Had net 2 weken geleden een nieuw jaarcontract afgesloten
Erg veel tekst en echt werkelijk geen flauw idee wat ze nu bedoelen en wat er gaat veranderen.

Ja dat je meer moet betalen, maar dat is altijd.

Zelfs een fatsoenlijk rekenvoorbeeld zat er niet bij.

Dit was de melding:
Heb je zonnepanelen of ga je deze aanschaffen?
Vanaf 31 juli 2024 halen we de terugleverkosten uit het variabele stroomtarief. Vanaf dat moment betaal je voor je teruggeleverde stroom een tarief per kWh. Dit geldt ook voor de teruggeleverde stroom die je saldeert. Verbruik je je opgewekte stroom direct, dan betaal je daar geen terugleverkosten over. Het kan zijn dat je meer of minder voordeel hebt dan je gewend bent. Dit hangt af van het aantal kWh stroom dat je jaarlijks teruglevert en verbruikt.

✓ Je mag nog steeds de stroom die je teruglevert wegstrepen tegen de stroom die je afneemt.
✓ Verbruik je meer dan je teruglevert? Dan betaal je voor dat verbruik het afgesproken variabele stroomtarief.
✓ Lever je meer stroom terug dan je van ons afneemt? Dan ontvang je nog steeds een terugleververgoeding.
Je wilt vast weten wat de terugleverkosten zijn. En wat dit betekent voor je termijnbedrag. Je ontvangt minimaal 30 dagen voor 31 juli 2024 een persoonlijk bericht met je nieuwe tarieven, de terugleverkosten en je terugleververgoeding. Je hoeft nu niets te doen. Op 31 juli 2024 zie je in de Eneco app en Mijn Eneco een advies voor je termijnbedrag.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
Motrax schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:03:
[...]
Erg veel tekst en echt werkelijk geen flauw idee wat ze nu bedoelen en wat er gaat veranderen.

Dit was de melding:

[...]
Net even gechat met iemand van Eneco. Zij geeft aan dat dit voor nieuwe contracten geldt die per 31-7 worden afgenomen. Terugblikkend naar mijn situatie, per 26-4 een nieuw jaarcontract. Maakt dit dus niets uit.
heb het chatgesprek maar voor de volledigheid opgeslagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

Dit was de melding:

[...]
Met hun tekst “ Vanaf 31 juli 2024 halen we de terugleverkosten uit het variabele stroomtarief. “ gaan ze weer eens vlink over de scheef.
Het meest belangrijke is namelijk dat dit alleen geld voor de dan nieuw afgesloten contracten. Voor die datum afgesloten contracten vallen namelijk niet onder deze nieuwe regeling.
Wat ze nu doen is slechts een vooraankondiging, mn omdat ze nu nog niet aangeven hoe hoog deze regeling is kunnen ze zich nu ook niet daar op beroepen.

Het enige waar je wel op moet letten als je bij die club een contract wilt gaan afsluiten je dit wel voor die datum, liefst iets daarvoor moet doen wil je deze onzin vermijden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Over welke opzegboete heb je het, over het contract dat je nu nieuw wil laten ingaan, waarbij nu geen echte terugleverboete er inzit en dat voor de komende 3 jaar. Of heb je nu een langlopend contract wat onder de nieuwe boeteregeling valt?

Dus als je nu een nieuw contract voor 3 jaar met deze condities, wat deze zijn nu bij GC echt niet slecht, en je voor 100% kunt salderen, dan ben je een rund als je dat niet doet. Nu denkend dat je nog een beter aanbod krijgt, ik vrees voor je, dat 1 jaar contract gaat je in de toekomst bakken met geld kosten. Maar dan ben je te laat. Eigen schuld dikke bult kan ik dan helaas alleen maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Hier nog een Oxxio klant die moet gaan betalen voor het terugleveren van energie. We hebben ons nooit verdiept in de meest gunstige tarieven, maar nu wordt het wel tijd.
Wij hebben een behoorlijk overschot van de zonnepanelen. Afgelopen jaar hebben we circa 1500 kwh afgenomen en 2400 kwh teruggeleverd. We verbruikten daarnaast 360 m3 gas.

Voor ons is het dus heel ongunstig om terugleverkosten te moeten betalen. De terugleververgoeding levert nog best wat op. Is het voor ons het meest gunstig om direct over te stappen naar een vast contract zonder terugleverkosten en met een terugleververgoeding? Zijn we dan bij GreenChoice, 3 jaar vast, aan het goede adres? Of zijn er betere alternatieven? Ik vind het lastig te vergelijken omdat we nog niet weten wat de terugleverkosten gaan worden. Dat horen we een maand van tevoren (juli 2024), maar ik ben bang dat er dan geen vaste contracten zonder terugleverkosten meer te krijgen zijn?

Het valt me wel op dat de vaste leveringskosten bij GC aanzienlijk hoger zijn dan bij Oxxio. Voor stroom is dat 101,88 per jaar (Oxxio) om 177,48 euro per jaar (GC). Het verschil in de leveringskosten in gas is kleiner; 89,88 (Oxxio) om 98,28 (GC). Hebben jullie daar nog iets zinnigs over te zeggen?

[ Voor 12% gewijzigd door Ophuizenjacht op 24-04-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 13-06 16:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ophuizenjacht schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:44:
Hier nog een Oxxio klant die moet gaan betalen voor het terugleveren van energie. We hebben ons nooit verdiept in de meest gunstige tarieven, maar nu wordt het wel tijd.
Wij hebben een behoorlijk overschot van de zonnepanelen. Afgelopen jaar hebben we circa 1500 kwh afgenomen en 2400 kwh teruggeleverd. We verbruikten daarnaast 360 m3 gas.

Voor ons is het dus heel ongunstig om terugleverkosten te moeten betalen. De terugleververgoeding levert nog best wat op. Is het voor ons het meest gunstig om direct over te stappen naar een vast contract zonder terugleverkosten en met een terugleververgoeding? Zijn we dan bij GreenChoice, 3 jaar vast, aan het goede adres? Of zijn er betere alternatieven? Ik vind het lastig te vergelijken omdat we nog niet weten wat de terugleverkosten gaan worden. Dat horen we een maand van tevoren (juli 2024), maar ik ben bang dat er dan geen vaste contracten zonder terugleverkosten meer te krijgen zijn? Maar om er gelijk drie jaar aan vast te zitten...
Dat is het risico dat je kunt nemen; en je eigen keuze. Ik heb afgelopen september een half jaar vooruit 3 jaar greenchoice lokaal groen afgesloten. Kon ook beroerd uitpakken maar tot nu toe erg tevreden uiteraard.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ophuizenjacht schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:44:
Wij hebben een behoorlijk overschot van de zonnepanelen. Afgelopen jaar hebben we circa 1500 kwh afgenomen en 2400 kwh teruggeleverd.
dat zou ik een heel klein overschotje noemen. netto 900 kWh teruggeleverd. dat resulteert in 45 euro terugleververgoeding bij greenchoice met 5 cent TLV.
Voor ons is het dus heel ongunstig om terugleverkosten te moeten betalen.
Ja voor iedereen wel denk ik. niemand is daar blij mee. voordeel van GC is dat ze met een vaste boete werken (5 euro per maand ongeveer) ongeacht je hoeveelheid teruglevering. Dat is dus aantrekkelijk als je veel teruglevert.
De terugleververgoeding levert nog best wat op. Is het voor ons het meest gunstig om direct over te stappen naar een vast contract zonder terugleverkosten en met een terugleververgoeding? Zijn we dan bij GreenChoice, 3 jaar vast, aan het goede adres? Of zijn er betere alternatieven? Ik vind het lastig te vergelijken omdat we nog niet weten wat de terugleverkosten gaan worden. Dat horen we een maand van tevoren (juli 2024), maar ik ben bang dat er dan geen vaste contracten zonder terugleverkosten meer te krijgen zijn?
GC 3 jaar is het beste aanbod als je het mij vraagt.
Het valt me wel op dat de vaste leveringskosten bij GC aanzienlijk hoger zijn dan bij Oxxio.
die hogere vaste leveringskosten bij GC moet je zien als de terugleverboete. In ruil daarvoor kun je 3 jaar lang nog blijven salderen zonder andere vorm van boete en heb je dus een TLV van 5 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:33:
ik vrees voor je, dat 1 jaar contract gaat je in de toekomst bakken met geld kosten. Maar dan ben je te laat. Eigen schuld dikke bult kan ik dan helaas alleen maar zeggen.
Het enige wat ik me nog kan indenken (en toch ook hoop dat gebeurd) is dat de overheid ingrijpt en iets doet aan die terugleverkosten en zonnepaneelboetes en zo.
Alleen denk ik niet dat dat binnen een jaar geregeld zal zijn. Maar met een contract van 2 jaar, zou je die gok wellicht wel kunnen nemen.
Komt ook nog dat er wellicht in de tussentijd iemand opstaat en naar de rechter stapt om een uitspraak over deze kosten en dergelijke uit te lokken. Maar ook dat kost tijd. En het is maar de vraag of de rechter het als onwettelijk ziet.

Maar dat zijn 2 dingen waar je wellicht op kunt gokken dat er iets in positieve zin gebeurd eerder dan dat het 3-jaar contract afgelopen is.
Ik denk zelf van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keanu_
keanu_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:07:
[...]

Net even gechat met iemand van Eneco. Zij geeft aan dat dit voor nieuwe contracten geldt die per 31-7 worden afgenomen. Terugblikkend naar mijn situatie, per 26-4 een nieuw jaarcontract. Maakt dit dus niets uit.
heb het chatgesprek maar voor de volledigheid opgeslagen :)
De vraag is nu misschien. Zal ik dat jaarcontract nog openbreken en er 3 jaar van maken ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 11:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Jep, heb die e-mail inderdaad ook gehad. Lekker duidelijk ook dat ze nog geen tarieven enzo genoemd hebben. Maar het is voor mij wel reden om weg te gaan bij Oxxio. Ik zit nu (al een hele tijd) in een LosVast contract, dus ik kan meteen opstappen. De jaarrekening heb ik afgelopen februari gehad.

Ik wek zo'n 8300 kWh op, dus de 'boetes' zijn echt niet mals bij de meeste aanbieders. Ik heb dus zojuist een contract afgesloten bij Greenchoice. Momenteel sta ik ongeveer 200 kwh in de min, dus ik heb de datum over iets meer dan twee weken gezet, in de hoop dat ik tegen die tijd iets minder in de min sta. Aan de andere kant kost 200 kwh ook maar zo'n 70 euro, dus dat is ook wel te overzien.

In ieder geval nu mooi 3 jaar zekerheid.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 25-04-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
keanu_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:09:
[...]

De vraag is nu misschien. Zal ik dat jaarcontract nog openbreken en er 3 jaar van maken ..
om hoeveel maanden gaat het ? cq waneer loopt het af, je kunt namelijk bij GC 6 mnd vooraf al een contract afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:33:
[...]

Over welke opzegboete heb je het, over het contract dat je nu nieuw wil laten ingaan, waarbij nu geen echte terugleverboete er inzit en dat voor de komende 3 jaar. Of heb je nu een langlopend contract wat onder de nieuwe boeteregeling valt?

Dus als je nu een nieuw contract voor 3 jaar met deze condities, wat deze zijn nu bij GC echt niet slecht, en je voor 100% kunt salderen, dan ben je een rund als je dat niet doet. Nu denkend dat je nog een beter aanbod krijgt, ik vrees voor je, dat 1 jaar contract gaat je in de toekomst bakken met geld kosten. Maar dan ben je te laat. Eigen schuld dikke bult kan ik dan helaas alleen maar zeggen.
Bij 1 jarig en 3 jarig contract bij GC kom ik op € 221,- per jaar.
Bij 1 jaar Powerpeers kom ik op € 160,- per jaar. Is toch 20% goedkoper en hou ik in een jaar € 60 in mijn zak.

ik zie de energie markt niet op zijn grondvesten schudden ( op een enkele leverancier na die duidelijk niets met PV heeft). Meeste verhogen leveringskosten, maar van de verschillen lig ik niet wakker.

Met daarnaast een gasrekening van € 2700,- richt ik liever daar mijn aandacht op.
Waar maken we ons druk over als je als sommigen helemaal niet kan elektrificeren en op gas moet blijven?
Het is en blijft een schijntje wat je voor je elektriciteit betaald.
Zou ik geen PV hebben dan zou ik zo bijna € 7000,- voor mijn energie betalen.
We zijn niet zielig, we hebben wat minder voordeel als voorheen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:45:
[...]

Bij 1 jaar Powerpeers kom ik op € 160,- per jaar. Is toch 20% goedkoper en hou ik in een jaar € 60 in mijn zak.

ik zie de energie markt niet op zijn grondvesten schudden ( op een enkele leverancier na die duidelijk niets met PV heeft). Meeste verhogen leveringskosten, maar van de verschillen lig ik niet wakker.

Met daarnaast een gasrekening van € 2700,- richt ik liever daar mijn aandacht op.
Waar maken we ons druk over als je als sommigen helemaal niet kan elektrificeren en op gas moet blijven?
Dat is best veel, maar het zou makkelijker zijn als je aangeeft wat het verbruik is i.p.v. wat de totale kosten daarvan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Ik neem aan dat die bedragen niet gebaseerd zijn op je gasverbruik, want dat moet je natuurlijk apart bekijken.

Wat MacD007, en anderen, verder aangeven is dat de kans best behoorlijk aanwezig is, dat je na dat ene jaar bij PP die verdiende €60 dubbel en dwars kwijt bent in de volgende twee jaar, aan terugleverkosten en verhoogde vaste leverkosten en dergelijke, dan als je 2 jaar langer bij GC had getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

als je nu je verbruik en teruglevering zou vermelden was het allemaal wat eenvoudiger.
je loopt wel de kans dat je in het eerste jaar 60 euro goedkoper bekend, mogelijk wordt deze in jaar 2 en 3 dan weer opgegeten ?

met dat gasverbruik zou ik toch eerst daar iets aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Truus01 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:38:
[...]

Ik neem aan dat die bedragen niet gebaseerd zijn op je gasverbruik, want dat moet je natuurlijk apart bekijken.

Wat MacD007, en anderen, verder aangeven is dat de kans best behoorlijk aanwezig is, dat je na dat ene jaar bij PP die verdiende €60 dubbel en dwars kwijt bent in de volgende twee jaar, aan terugleverkosten en verhoogde vaste leverkosten en dergelijke, dan als je 2 jaar langer bij GC had getekend.
E terug 2000/5000 kWh (piek/dal)
E ingekocht 4800/3000 kWh (piek dal)
Gas 1850 m³

Als ik kan alles bij Greenchoice voor 3 jaar onder brengen of voor 1 jaar bij Powerpeers.
Powerpeers is 215,- per jaar goedkoper.
Bij GC wordt met name het gas bij een 3 jarig contract 0.05 cent per m³ duurder dan met een jaarcontract bij dezelfde GC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:36:
Bij GC wordt met name het gas bij een 3 jarig contract 0.05 cent per m³ duurder dan met een jaarcontract bij dezelfde GC.
Ik zou dan het gas als apart contract ergens anders afsluiten, dan ben je veel flexibeler en goedkoper uit. Kan je eventueel ook nog dynamisch gaan als je een slimme meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
[b]MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:39:

met dat gasverbruik zou ik toch eerst daar iets aan gaan doen.
Ik kom van 4600 m³ gas met 9800 kWh elektra.
Dat had met de huidige tarieven meer dan € 10.000,- aan energie geweest.
Ik vind dat ik dus al goed op weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Novax schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:42:
[...]

Ik zou dan het gas als apart contract ergens anders afsluiten, dan ben je veel flexibeler en goedkoper uit. Kan je eventueel ook nog dynamisch gaan als je een slimme meter hebt.
Maar juist dat het bij GC voor stroom nauwelijks uitmaakt of je 1 of 3 jaar neemt vermoed ik dat ze daar niet veel verandering in de tarieven verwachten.
Met gas verwachten ze waarschijnlijk dat deze weer zullen stijgen de komende jaren en daar op anticiperen ls je het voor 3 jaar vast zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:47:
Maar juist dat het bij GC voor stroom nauwelijks uitmaakt of je 1 of 3 jaar neemt vermoed ik dat ze daar niet veel verandering in de tarieven verwachten.
Met gas verwachten ze waarschijnlijk dat deze weer zullen stijgen de komende jaren en daar op anticiperen ls je het voor 3 jaar vast zet.
Greenchoice heeft zoveel verschillende tarieven daar is geen pijl op te trekken en zou daar ook geen conclusies uit trekken. De reden voor Greenchoice 2 of 3 jaar vast is dat je over een jaar dan zeker geen extra terugleverboetes betaalt tegen de tijd dat je weer een nieuw contract moet afsluiten.

De reden om ergens anders een apart gas contract te nemen is omdat je dan nog wel een cashback kan krijgen en omdat je dan niet afhankelijk bent van de duur van je stroom contract met al het gedoe rond terugleverboetes/heffingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:47:
[...]

Probeer minder in tarieven en meer in voorwaarden en risico's te denken. En sluit je gas elders af. Zaken gescheiden houden is in dit geval beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Novax schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:55:
[...]

Greenchoice heeft zoveel verschillende tarieven daar is geen pijl op te trekken en zou daar ook geen conclusies uit trekken. De reden voor Greenchoice 2 of 3 jaar vast is dat je over een jaar dan zeker geen extra terugleverboetes betaalt tegen de tijd dat je weer een nieuw contract moet afsluiten.

De reden om ergens anders een apart gas contract te nemen is omdat je dan nog wel een cashback kan krijgen en omdat je dan niet afhankelijk bent van de duur van je stroom contract met al het gedoe rond terugleverboetes/heffingen
Klopt, maar de vechtgenoot wordt er onrustig van. Ik sputter nog wat tegen, maar ik denk dat het 3 jaar GC voor gas en elektra wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:04:
[...]

Klopt, maar de vechtgenoot wordt er onrustig van. Ik sputter nog wat tegen, maar ik denk dat het 3 jaar GC voor gas en elektra wordt
Waarom zou je gas 3 jaar vastleggen? Dan loop je wel wat welkomstbonus mis. En ook geen idee of het strategisch is. Afgelopen weken was de strekking juist dat de gasprijs zou gaan dalen. Maargoed dat weet niemand zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:36:
[...]

E terug 2000/5000 kWh (piek/dal)
E ingekocht 4800/3000 kWh (piek dal)
Gas 1850 m³

Als ik kan alles bij Greenchoice voor 3 jaar onder brengen of voor 1 jaar bij Powerpeers.
Powerpeers is 215,- per jaar goedkoper.
Vergelijk de boel nu eens apart...

Kosten stroom bij GC 3jr:
Variabele kosten
Variabele leveringskosten (normaal) 0 kWh x € 0,30786=€ 0,00
Variabele leveringskosten (dal) 800 kWh x € 0,31996=€ 255,97
Netto terugleververgoeding 0 kWh x € 0,05000=€ 0,00
Vaste kosten
Vaste leveringskosten
12 maanden x € 14,79=€ 177,52
Netbeheerkosten
12 maanden x € 35,58=€ 426,96*

Vermindering energiebelasting
1 jaar x € -629,67=€ -629,67
Totaal per jaar €231
(*Netbeheerkosten kunnen bij jou anders zijn.)

Kosten gas, bij Engie (goedkoopste volgens GasLicht), 1jr vast:
Gas € 1,2189 /m³ 0-5000 m³
Vaste leveringskosten € 7,50 per maand
Gas € 2592,04
Korting – € 125,00
Totale jaarkosten (incl. 21% btw) € 2467,04

Zou je dus in totaal, stroom en gas, uitkomen op €2698,04
Ik vermoed dat dat goedkoper is dan alles samen zelfs bij PowerPeers.

Wil je inderdaad de vastigheid van een 3-jarig contract ook voor gas is GC een optie, of Budget Energie (volgens GasLicht).

Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:04:
[...]

Ik zou nog wat harder tegen sputteren om gas apart te doen ;)

Met een verbruik van 1850 m3 gas en even uitgaande van vaste netwerkosten bij Liander van € 247,16
  • Greenchoice voor 3 jaar vast: € 2.795,02 per jaar (tarief € 1,30501)
zoals bovenstaande al schreef:
  • bij Engie voor 1 jaar vast: € 2.467,03 per jaar (tarief € 1,21886 met € 125 cashback)
Of via Pricewise.nl (niet bij Gaslicht of Independer)
  • Delta voor 1 jaar vast: € 2.375,38 per jaar (tarief € 1,17205 met € 160 cashback)
  • Delta voor 3 jaar vast: € 2.587,46 per jaar (tarief € 1,20471 met € 8,33 cashback)
  • Gewoon Energie voor 3 jaar vast: € 2.515,22 per jaar (tarief € 1,17432)
Nog één bij www.unitedconsumers.com
  • United Consumers voor 1 jaar vast: € 2.405,36 per jaar (tarief € 1,1666 met € 100 cashback)
Scheelt dus ongeveer € 200 tot € 400. En dan stroom apart, maar dat zal met salderen maar enkele tientjes per maand zijn (~€ 200 per jaar) en daar gaat het dus meer om de zekerheid van voorwaarden en dat kan dan bij Greenchoice voor 2 of 3 jaar.

Edit: Engie heeft inmiddels nog maar €50 cashback, kan zomaar op een dag weer anders zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Novax op 25-04-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Novax schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:50:
[...]

Ik zou nog wat harder tegen sputteren om gas apart te doen ;)

Scheelt dus ongeveer € 200 tot € 400. En dan stroom apart, maar dat zal met salderen maar enkele tientjes per maand zijn (~€ 200 per jaar) en daar gaat het dus meer om de zekerheid van voorwaarden en dat kan dan bij Greenchoice voor 2 of 3 jaar.
Ja, ik had gas ook bij Eneco gezien.
Helaas zijn er maar weinig aanbieders die alleen gas doen. Zelfs bij vergelijk sites kun je vaak niet alleen gas kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:04:
[...]

Helaas zijn er maar weinig aanbieders die alleen gas doen. Zelfs bij vergelijk sites kun je vaak niet alleen gas kiezen.
Hoe denk je dat wij aan die tarieven komen? Door jouw gasverbruik in te vullen en alleen gas.
Dus de genoemde opties zijn werkelijke opties. (En Eneco noemen we nou net niet.)

Maar ja. Het gaat hier, in dit topic, vooral om de TLV, althans, om de TLV icm geen/lage boetes en de zekerheid dat die niet komen, en dus daarom wordt hier het 3-jarg contract van GC geadviseerd.
Wat jij met gas doet mag je helemaal zelf weten. (Of samen met de vechtgenoot? Binnenkort dus vechtscheiding?)
Onze adviezen heb je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:04:
Dat klopt, het aanbod is wat minder maar voldoende betrouwbare partijen. En de Delta aanbieding bijvoorbeeld vindt je dan weer alleen bij bepaalde vergelijking sites, niet bij de Delta website zelf.

Maar het wordt inderdaad wat off-topic zo. Alhoewel het sowieso aan te raden is om bij het zoeken naar de beste terugleververgoeding (lees: laagste zonnepanelenboete/heffing) gas apart te nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Novax op 24-04-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:45:
[...]

om hoeveel maanden gaat het ? cq waneer loopt het af, je kunt namelijk bij GC 6 mnd vooraf al een contract afsluiten.
Per 26-4 loopt mijn contract van ''vorig jaar'' af. Had derhalve per 28-3 al een nieuw contract geaccepeerd die dus na 26-4 ingaat. VOor 1 jaar vast. Maar gezien de verwachte kosten na 31-7, is het de vraag als ik dit nieuwe contract naar 3 jaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

keanu_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:00:
[...]

Per 26-4 loopt mijn contract van ''vorig jaar'' af. Had derhalve per 28-3 al een nieuw contract geaccepeerd die dus na 26-4 ingaat. VOor 1 jaar vast. Maar gezien de verwachte kosten na 31-7, is het de vraag als ik dit nieuwe contract naar 3 jaar zet.
Hoe wil je dat naar 3 jaar omzetten? Ik denk niet dat dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:40:
[...]

Hoe wil je dat naar 3 jaar omzetten? Ik denk niet dat dat mogelijk is.
Het nieuwe contract annuleren, binnen de maand, en dan 3 jaar vastleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
keanu_ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:49:
Annuleren kan alleen binnen 14 dagen na aanvraag, en dan moet je maar afwachten of 3 jaar nog mogelijk is en wat de tarieven zijn. Je kan natuurlijk altijd bellen en het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

keanu_ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:49:
[...]

Kan maar dan moet je wel opzegboete betalen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:08:
[...]

Waarom zou je gas 3 jaar vastleggen? Dan loop je wel wat welkomstbonus mis. En ook geen idee of het strategisch is. Afgelopen weken was de strekking juist dat de gasprijs zou gaan dalen. Maargoed dat weet niemand zeker.
"Afgelopen weken was de strekking juist dat de gasprijs zou gaan dalen", kijk maar eens wat verder dan de afgelopen weken, want nu is het logisch dat deze aan het dalen is, echter gezien ze de belastingen op gas alleen willen verhogen (en ja, ook nu met een contract ga dan ook gewoon mee omhoog) en op langere duur van enkele jaren is de verwachting (ook mede dat de grote gasproducent hier (rusland) steeds meer in de problemen komt en zeker hier richting het westen, geen gas meer kan slijten en gasprijzen alleen maar gaan stijgen.
Dus lijkt me nu ook je gasprijs via bv de GC aanbieding 3 jaar vastzetten helemaal niet zo'n gek idee, tenminste als je veilig wilt spelen, hou je van een gok zou je deze ook los kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:49:
[...]

"Afgelopen weken was de strekking juist dat de gasprijs zou gaan dalen", kijk maar eens wat verder dan de afgelopen weken, want nu is het logisch dat deze aan het dalen is, echter gezien ze de belastingen op gas alleen willen verhogen (en ja, ook nu met een contract ga dan ook gewoon mee omhoog) en op langere duur van enkele jaren is de verwachting (ook mede dat de grote gasproducent hier (rusland) steeds meer in de problemen komt en zeker hier richting het westen, geen gas meer kan slijten en gasprijzen alleen maar gaan stijgen.
Dus lijkt me nu ook je gasprijs via bv de GC aanbieding 3 jaar vastzetten helemaal niet zo'n gek idee, tenminste als je veilig wilt spelen, hou je van een gok zou je deze ook los kunnen koppelen.
vastzetten is natuurlijk net zo goed gokken. Ik denk eigenlijk dat er geen zinnig woord over te zeggen is.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 25-04-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:50:
[...]

vastzetten is natuurlijk net zo goed gokken. Ik denk eigenlijk dat er geen zinnig woord over te zeggen is.
ik zie dat even anders, met nu vastzetten weet ik wat ik kwijt ben, met een gok weet ik dat dus niet, het kan natuurlijk ook meevallen maar net zo goed de andere kant op vallen.
mn voor mensen die dus niet die reserve hebben om een dergelijke prijsstijging op te kunnen vangen is dat mogelijk wel een goed en vooral veilig idee. Geeft je een boel rust in je hoofd. en ook dat noem ik winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-06 16:22
Zie ik het nu goed dat vandebron met 0,06 euro de hoogste terugleververgoeding heeft i.c.m. een modelcontract?

Of eindigen er andere contracten hoger ondanks de boetes?

(Ik neem niks af en lever enkel terug a 30-40 MWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dev-random schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:02:
Zie ik het nu goed dat vandebron met 0,06 euro de hoogste terugleververgoeding heeft i.c.m. een modelcontract?

Vattenfall heeft € 0,076 terugleververgoeding in het modelcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Novax schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:04:
[...]

Vattenfall heeft € 0,076 terugleververgoeding in het modelcontract
Dat zag ik niet goed dus.
Vattenfall is ook meteen de hoogste neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:43
dev-random schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:09:
[...]

Dat zag ik niet goed dus.
Vattenfall is ook meteen de hoogste neem ik aan?
Klopt, maar 1 juli worden de modelcontracten hoogstwaarschijnlijk weer aangepast. (halfjaarlijks). Maar dan kan je nog mooi wat zonuren meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dev-random schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:02:

ja, maar kan krijg je toch ook te maken met de hoogste terugleverboete van hun, bijna 600 euro, dat moet je dan ook maar weer terugverdienen met die 1ct verschil. Dus de eerste 10 MWh ben je dus aan de boete alweer kwijt.
5ct -> 40 MWh = €2.000
6ct -> 30 MWh = €1.800

heb je dan met die 6ct nog winst ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dev-random
MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:15:
[...]

ja, maar kan krijg je toch ook te maken met de hoogste terugleverboete van hun, bijna 600 euro, dat moet je dan ook maar weer terugverdienen met die 1ct verschil. Dus de eerste 10 MWh ben je dus aan de boete alweer kwijt.
5ct -> 40 MWh = €2.000
6ct -> 30 MWh = €1.800

heb je dan met die 6ct nog winst ?
Daar is bij de modelcontracten toch geen sprake van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-06 10:01
m4ni4k-4live schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:23:
Ik ben onlang overgestapt naar Delta met 1 jarig contract en 9 cent terugleververgoeding en geen terugleverboete. denk dat dit nog een van de weinige is die dat hanteerd. contract gaat volgende maand in.
Mijn verbruik is 2600 kWh en teruglevering is 6800 kWh.
Deze is inderdaad nog steeds te vinden via de site van Delta zelf. En volgens mij dus een betere deal dan GreenChoice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ravocs schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:00:
Deze is inderdaad nog steeds te vinden via de site van Delta zelf. En volgens mij dus een betere deal dan GreenChoice?
Voor 1 jaar wel, je kiest voor GC als je 2 of 3 jaar vast wil zetten want de vaste terugleverboete bij GC is nu nog relatief gunstig en over een jaar zijn de opties misschien minder voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 16:13
meermarco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Hoi, ik heb nu stroom en gas van jullie. Ik ga met stroom overstappen naar een andere aanbieder. Kan ik dan gas bij jullie behouden

Hoi! Ja, dat kan zeker. Als je overstapt naar een andere stroomleverancier, kun je gewoon klant blijven voor gas bij Zonneplan. Wanneer je overstapt, zal de nieuwe leverancier dit voor je regelen. Je hoeft zelf niets te doen. 😊👍

Kiki AI

///
Vandaag loopt mijn 14 dagen bedenktijd om over te stappen van Zonneplan Gas + elektra, naar alleen Vattenfall elektra af (3 jaar pepper deal, 4.5 cent vergoeding, 11€ vaste kosten). Ik was in de veronderstelling dat ik met Gas kon blijven zitten bij Zonneplan.

Ik denk ik probeer voor de zekerheid bovenstaande AI chat nog eens bij zonneplan. Het antwoord is veranderd... :/
Vraag: Hoi, ik heb nu stroom en gas van jullie. Ik ga met stroom overstappen naar een andere aanbieder. Kan ik dan gas bij jullie behouden

Amtwoord: Hoi! Bij Zonneplan Energie kun je kiezen voor een gecombineerd contract van elektriciteit en gas, of alleen een contract voor elektriciteit. Een afzonderlijk gascontract is helaas niet mogelijk. Als je overstapt naar een andere leverancier voor stroom, dan wordt automatisch ook je gascontract bij ons opgezegd.
Ik ga er maar eens achteraan! Voordat ik geen gas meer heb.. Dat wordt dan NextEnergy??

[ Voor 3% gewijzigd door BraX op 25-04-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ravocs schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:00:
[...]

Dat is met mensen die zeer veel terugleveren, dus een veelvoud van wat ze zelf verbruiken wel een goede deal. nadeel, is slechts 1 jaar, dus wat daarna is ?? maar met die 9 Ct bouw je wel een buffer op. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dev-random schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:17:
[...]

Daar is bij de modelcontracten toch geen sprake van?
wat weet ik dus nu even niet, weet iemand hier het antwoord hoe dat met een modelcontract bij die energieboer vdB zit ? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:41
Ik ben toch ook maar voor het jaarcontract bij Delta gegaan per 01-07 met 9 cent. Lever 6300 kWh terug en heb nu nog het modelcontract bij Vattenfall voor 16,8 cent. Dikke kans dat ze dit nu toch gaan aanpassen per 01-07.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:09:
[...]

wat weet ik dus nu even niet, weet iemand hier het antwoord hoe dat met een modelcontract bij die energieboer vdB zit ? _/-\o_
er zijn geen boetes bij modelcontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
DeOS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:37:
Ik ben toch ook maar voor het jaarcontract bij Delta gegaan per 01-07 met 9 cent. Lever 6300 kWh terug en heb nu nog het modelcontract bij Vattenfall voor 16,8 cent. Dikke kans dat ze dit nu toch gaan aanpassen per 01-07.
Ik zat er ook aan te denken voor Delta gaan, mijn huidige contract loopt af per 03-09-24.

Als ik het nu afsluit kunnen ze de tarieven / terugleverboetes dan nog wijzigen in de periode voordat het contract daadwerkelijk ingaat?

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

power_user schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:53:
[...]

Ik zat er ook aan te denken voor Delta gaan, mijn huidige contract loopt af per 03-09-24.

Als ik het nu afsluit kunnen ze de tarieven / terugleverboetes dan nog wijzigen in de periode voordat het contract daadwerkelijk ingaat?
Nee. Gaat om het moment van afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:19
BraX schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:58:
[...]

Vandaag loopt mijn 14 dagen bedenktijd om over te stappen van Zonneplan Gas + elektra, naar alleen Vattenfall elektra af (3 jaar pepper deal, 4.5 cent vergoeding, 11€ vaste kosten). Ik was in de veronderstelling dat ik met Gas kon blijven zitten bij Zonneplan.

Ik denk ik probeer voor de zekerheid bovenstaande AI chat nog eens bij zonneplan. Het antwoord is veranderd... :/

Ik ga er maar eens achteraan! Voordat ik geen gas meer heb.. Dat wordt dan NextEnergy??
Niet verkeerd rond de €1.05 per m3 bij NextEnergy, tenminste als ik het goed ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:51

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

Dit was de melding:

[...]
Ik (Oxxio klant) heb dezelfde mail ontvangen. Contract loopt af eind augustus. Als ik het goed begrijp mag je straks iedere teruggeleverde kWh betalen aan Oxxio. Je mag alsnog salderen maar je betaalt dus alsnog iedere kWh uur stroom die je teveel produceert. Op niet zonnige/gunstige dagen waar je minder opwekt dat gebruikt geen probleem maar als je meer produceert dan verbruikt ben je de sjaak.

Tenminste dat begrijp ik eruit. Lekker dan :X

Komt het er dan straks op neer (als iedere energieboer dit gaat doen) dat je je panelen uitzet op het moment dat je meer opgewekt die dag dan dat je verbruikt hebt? Wat een gedoe!

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:41

ViezeVis

Sample Text

Pff, ook voor mij is het tijd om over te stappen... maar van het nieuws in de startpost word je wel droevig ;p

Hier een stroomverbruik en teruglevering van
Normaal 895 kWh / -1133kWh
Dal 766 kWh / -552 kWh
Netto: -24kWh
Gas: 740 m3

Verlengingsaanbod GC:
Groene stroom
Variabele leveringskosten (per kWh)
€ 0,30295
Variabele leveringskosten dal (per kWh)
€ 0,31505
Netto terugleververgoeding (per kWh)
€ 0,05000
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 14,79000

Bosgecompenseerd gas
Variabele leveringskosten (per m3)
€ 1,21558
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 8,1900

Per maand:
€104,-

Zijn er op dit moment nog betere keuzes? Ik ga dan ineens >€30 omhoog

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 17:38
Ik heb gisteren de brief ontvangen. Wat wordt dit een enorm complex verhaal. Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouwwoning met 9 panelen, waar ik nu zo'n 6 weken woon. Ik heb dus totaal geen idee hoeveel ik dit jaar in kwh ga opwekken, zelf verbruik, afneem en wat ik ga terugleveren.

Mijn contract heb ik afgesloten in november 2021 en loop af in november 2023. Nu lees ik in het topic dat je her en der nog driejaars contracten kan afsluiten waar je niet te maken gaat krijgen met terugleverkosten, waaronder GC?

Stroom verbruiken wordt wel een heel statistisch gesodemieter op deze manier. Je mag nog wel 1:1 blijven salderen maar alles wat je teruglevert aan het net en niet zelf verbruikt betaal je dus terugleverkosten op. Waar resulteert dit in? Ik krijg het even niet helder in mijn hoofd. Ik woon alleen. Moet ik dan altijd mijn panelen uitzetten als ik niet thuis ben? Lijkt me niet, want dan kan ik niet veel salderen. Moet je als je thuis bent, maar minder verbruikt dan je opwekt je zonnepanelen naar 'beneden schakelen' (kan niet)?

Ik heb data van 1 tot en met 25 april van mijn meterstanden:
- Verbruik laag: 174 kwh (beginstand 507, eindstand 681)
- Verbruik hoog: 140 kwh (beginstand 376, eindstand 506)
- Teruglevering laag: 73 kwh (beginstand 65, eindstand 138)
- Teruglevering hoog: 129 kwh (beginstand 107, eindstand 236)

Hoe moet ik dit allemaal interpreteren?
1. In in mijn verbruik als rekening gehouden met aftrek van teruglevering of nog niet? Heb ik bij laag nu 174 kwh netto verbruikt? Of heb ik juist 174 bruto verbruik en netto 174 - 73 = 101 kwh?
2. Heb ik in totaal 73 + 129 opgewerkt of teruggeleverd? Of betekent dit in dit geval hetzelfde?

Zoveel vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Zag net een artikel waar ze het hadden over vergelijken. Het schijnt dat deze site ook terugleverkosten berekend in de vergelijking.
https://www.keuze.nl/energie-vergelijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:28
@GrazendeKoe de meterstanden zijn exclusief salderen.
Het is puur de afname van het net en de teruggave aan het net. En houdt dus ook geen rekening/weet niet wat je van de PV opwek direct verbruikt hebt.

- Verbruik laag: 174 kwh (beginstand 507, eindstand 681) --> dus 174kWh afname van het net laag (bruto)
- Verbruik hoog: 140 kwh (beginstand 376, eindstand 506) --> dus 140kWh afname van het net hoog (bruto)
- Teruglevering laag: 73 kwh (beginstand 65, eindstand 138) --> dus 73kWh teruggave aan het net laag
- Teruglevering hoog: 129 kwh (beginstand 107, eindstand 236) --> dus 129kWh teruggave aan het net hoog

Netto heb je dus voor laag tarief: 174-73=101kWh afgenomen. Dit is exclusief het directe PV verbruik want het directe PV verbruik van opgewekte PV stroom gaat niet via de meter (wordt immers direct door b.v. de wasmachine gebruikt).

Netto heb je dus voor hoog tarief: 140-129=11kWh afgenomen. Dit is exclusief het directe PV verbruik want het directe PV verbruik van opgewekte PV stroom gaat niet via de meter.

Om te weten wat je direct van de PV opgewekte stroom verbruikt hebt kun je: opwek volgens opgave door de omvormer min de totale teruglevering doen. Dat optellen bij het bruto verbruik volgens de meter en je hebt totaal verbruik.

Hopelijk is dit de info die je zocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
En eigenlijk maar een antwoord, wil je zo zeker mogelijk zitten de komende 3 jaar en misschien over het eerste jaar net niet de goedkoopste, dan kies je voor GC.
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Dan hoef je niks uit te gaan schakelen of moeilijk lopen doen.
Dit contract kun je 6 maanden van tevoren aangaan. November haal je dus net wel/net niet. (Tenminste, ik neem aan dat je contract tot in november 2024 loopt.)
Je zou kunnen kijken of je de boete pakt. Of nu aanmelden en, zo lang de site nog live is, binnen 14 dagen annuleren en weer opnieuw aanmelden om dan hopelijk toch aan te sluiten op je huidige contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-06 18:17
Je kunt uitgaan dat de jaaropbrengst van je zonnepanelen in kWh per jaar gelijk is aan je totale watt piek panelen. Dus 9 panelen met bijvoorbeeld 400 watt piek geeft 3600 kWh/jaar.

Het eigenverbruik met zonnepanelen is typisch rond de 30%. In dit voorbeeld kun je dus ongeveer 1000 kWh/jaar direct verbruik verwachten en de rest lever je terug. De teruggeleverde energie kun je daarna salderen maar dan wel met extra kosten vanuit de energieleverancier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Truus01
@cj1 Is het een idee om de GC 3-jaar deal met link in de TS te zetten? Liefst boven de standaard lijst.
En eventueel wat andere vaste contractopties, zonder terugleverkosten (wel, in het geval van GC, hogere vaste leveringskosten).
Ik zat te denken aan:

Greenchoice: 3 jaar vast, Levering normaal € 0,30786, dal € 0,31996, enkel € 0,31391, TLV € 0,05, Vaste leveringskosten € 14,79 (per maand). https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Delta: 1 jaar vast, Levering normaal € 0,31547, dal € 0,29810, enkel € 0,30730, TLV € 0,09, Vaste leveringskosten € 9,52 (per maand). https://www.deltaenergie.nl/
Essent: 1 jaar vast, Levering normaal € 0,38091, dal € 0,37849, enkel € 0,37970, TLV € 0,055, Vaste leveringskosten € 10,99 (per maand).
Mega: 1 jaar vast, Levering normaal € 0,2759, dal € 0,2587, enkel € 0,2720, TLV € 0,05, Vaste leveringskosten € 11,59 (per maand). https://www.mega.nl/
(Bij Mega en GC ook een 2 jaar vast contract mogelijk.)

Modelcontracten kunnen ook interessant zijn, want er mogen geen andere tarieven in voorkomen dan uit de standaard. Al zullen bij velen de vaste leveringskosten wel hoger zijn.
Momenteel, dus tot 1 juli, interessant:
Vattenfall: Levering normaal € 0,352957, dal € 0,306009, enkel € 0,329846, TLV € 0,076, Vaste leveringskosten € 10,99 (per maand), € 0,360223 (per dag). https://www.vattenfall.nl/energie/modelcontract-energie/
vandebron: Levering normaal € 0,39907, dal € 0,34214, enkel € 0,36827, TLV € 0,06 (> 2000 kWh)*, TLV € 0,10 (tot 2000 kWh)*, Vaste leveringskosten € 0,23819 (per dag). https://vandebron.nl/modelcontract

* Ik vraag me af of vdb dit mag doen in het modelcontract. Want officieel staat er volgens mij maar een keer TLV in en mij lijkt dat je daar dan niet 2 tarieven van mag maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:00:
@GrazendeKoe de meterstanden zijn exclusief salderen.
Het is puur de afname van het net en de teruggave aan het net. En houdt dus ook geen rekening/weet niet wat je van de PV opwek direct verbruikt hebt.

- Verbruik laag: 174 kwh (beginstand 507, eindstand 681) --> dus 174kWh afname van het net laag (bruto)
- Verbruik hoog: 140 kwh (beginstand 376, eindstand 506) --> dus 140kWh afname van het net hoog (bruto)
- Teruglevering laag: 73 kwh (beginstand 65, eindstand 138) --> dus 73kWh teruggave aan het net laag
- Teruglevering hoog: 129 kwh (beginstand 107, eindstand 236) --> dus 129kWh teruggave aan het net hoog

Netto heb je dus voor laag tarief: 174-73=101kWh afgenomen. Dit is exclusief het directe PV verbruik want het directe PV verbruik van opgewekte PV stroom gaat niet via de meter (wordt immers direct door b.v. de wasmachine gebruikt).

Netto heb je dus voor hoog tarief: 140-129=11kWh afgenomen. Dit is exclusief het directe PV verbruik want het directe PV verbruik van opgewekte PV stroom gaat niet via de meter.

Om te weten wat je direct van de PV opgewekte stroom verbruikt hebt kun je: opwek volgens opgave door de omvormer min de totale teruglevering doen. Dat optellen bij het bruto verbruik volgens de meter en je hebt totaal verbruik.

Hopelijk is dit de info die je zocht.
je opmerking "de meterstanden zijn exclusief salderen" klopt niet, juist je meterstanden bepalen je saldering met een max op de hoeveelheid die je uit het net hebt verbruikt.

wat je mogelijk bedoeld is je eigen direct verbruik van je zonnestroom, wat gemiddeld circa 30% is, die zie je dus niet op je meter omdat deze voor de meter blijft, dus dat wordt dus ook door de meter niet geregistreerd.
eigenlijk is dat het verschil tussen je opwek (zie je niet op je slimme meter) en je teruglevering (zie je wel op slimme meter).

hier een klin (en eigenlijk onreal voorbeeld, alleen om het verschil goed duidelijk te maken):

verbruik (jaar) : 2000 kWh
teruglevering (jaar) : 8.000 kWh

Wat is hier je saldering:
a) 1000 kWh
b) 2000 kWh
c) 6000 kWh

juist, het goede antwoord is hier: b) je teruglevering is hoger dan je verbruik dus je maximaal saldering is gelijk aan je verbruik; dus 2.000 kWh, de rest krijg je via je TLV (a 5ct of zo iets) terug betaald.

volgend voorbeeld
verbruik 4.000 kWh
teruglevering : 3.500 kWh

wat is nu je saldering:
a) 500 kWh
b) 1.500 kWh
c) 3.500 kWh

Hier is het juiste antwoord dus c) je teruglevering is kleiner dan je verbruik, dus kun je ook dat maar salderen, meer zit er niet in de pot. je rest verbruik van 500 kWh zul je dus gewoon moeten betalen. en je hebt geen TLV, wat die is er niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 26-04-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GrazendeKoe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:47:
Ik heb gisteren de brief ontvangen. Wat wordt dit een enorm complex verhaal. Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouwwoning met 9 panelen, waar ik nu zo'n 6 weken woon. Ik heb dus totaal geen idee hoeveel ik dit jaar in kwh ga opwekken, zelf verbruik, afneem en wat ik ga terugleveren.

Mijn contract heb ik afgesloten in november 2021 en loop af in november 2023. Nu lees ik in het topic dat je her en der nog driejaars contracten kan afsluiten waar je niet te maken gaat krijgen met terugleverkosten, waaronder GC?

Stroom verbruiken wordt wel een heel statistisch gesodemieter op deze manier. Je mag nog wel 1:1 blijven salderen maar alles wat je teruglevert aan het net en niet zelf verbruikt betaal je dus terugleverkosten op. Waar resulteert dit in? Ik krijg het even niet helder in mijn hoofd. Ik woon alleen. Moet ik dan altijd mijn panelen uitzetten als ik niet thuis ben? Lijkt me niet, want dan kan ik niet veel salderen. Moet je als je thuis bent, maar minder verbruikt dan je opwekt je zonnepanelen naar 'beneden schakelen' (kan niet)?

Ik heb data van 1 tot en met 25 april van mijn meterstanden:

Hoe moet ik dit allemaal interpreteren?
1. In in mijn verbruik als rekening gehouden met aftrek van teruglevering of nog niet? Heb ik bij laag nu 174 kwh netto verbruikt? Of heb ik juist 174 bruto verbruik en netto 174 - 73 = 101 kwh?
2. Heb ik in totaal 73 + 129 opgewerkt of teruggeleverd? Of betekent dit in dit geval hetzelfde?

Zoveel vragen....
vul je panelen maar in pvcalc, dan weet je behoorlijk redelijk wat deze opleveren.

opwek kun je helemaal niet zien op je slimme meter, dat kun je alleen zien in de app van je omvormer en soms op een display op de omvormer.
wil je dat wel is bv home wizzard P1 dongle erg handig, of je daar ook je zonnepanelen appart kunt zien is afhankleijk of deze worden ondersteund.

weet je je opwek (via de app) en je teruglevering (via de slimme meter) kan zie je ook wat je zelf direct gebruikt hebt van de zonnepanelen.
salderen gebeurt op het eind van het jaar; daar kun je de terugleverde stroom weer aftrekken van je opgenomen stroom maar wel met een maximum van je opgenomen stroom, de rest (als die er dan nog is, met 9 panelen verwacht ik dat niet direct) die dan nog over blijft krijg je via je TLV (bv 5ct) terug. Dus dat is dus een stuk minder dan de waarde van salderen.

ook kun je dan kijken hoe belangrijk een TLV voor jou eigenlijk is, het kan dus ook zo maar zijn dat je alle teruggeleverde stroom kunt salderen, en dan maakt die TLV voor jou helemaal niets uit en kun je beter op andere zaken richten.

dus met jou gegevens:
---------------------------------------------------------------------------------
Verbruik totaal: 314 kWh

----------------------------------------------------------------------------------
Teruglevering : 202 kWh

Je saldeerd dan die 202 kWh (want die is minder dan je verbruik).
Als dit je jaarafrekening zou zijn betaal je onder de streep dus 112 kWh stroom.

bedenk echter dat we nu in de winter/lente zitten, dus deze standen zeggen nog helemaal niets, immers de zon is nu nog helemaal niet zo sterk., gebruik daarvoor de boven genoemde PVcalc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kkBuq9OjpYzmXmGsfndjN2T8ao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3txd8ImajsCuSgd0CoxjyAsV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 26-04-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 23:53
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:46:
@cj1 Is het een idee om de GC 3-jaar deal met link in de TS te zetten? Liefst boven de standaard lijst.
En eventueel wat andere vaste contractopties, zonder terugleverkosten (wel, in het geval van GC, hogere vaste leveringskosten).
Ik zat te denken aan:

Greenchoice: 3 jaar vast, Levering normaal € 0,30786, dal € 0,31996, enkel € 0,31391, TLV € 0,05, Vaste leveringskosten € 14,79 (per maand). https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Delta: 1 jaar vast, Levering normaal € 0,31547, dal € 0,29810, enkel € 0,30730, TLV € 0,09, Vaste leveringskosten € 9,52 (per maand). https://www.deltaenergie.nl/
Essent: 1 jaar vast, Levering normaal € 0,38091, dal € 0,37849, enkel € 0,37970, TLV € 0,055, Vaste leveringskosten € 10,99 (per maand).
Mega: 1 jaar vast, Levering normaal € 0,2759, dal € 0,2587, enkel € 0,2720, TLV € 0,05, Vaste leveringskosten € 11,59 (per maand). https://www.mega.nl/

Modelcontracten kunnen ook interessant zijn, want er mogen geen andere tarieven in voorkomen dan uit de standaard. Al zullen bij velen de vaste leveringskosten wel hoger zijn.
Momenteel, dus tot 1 juli, interessant:
Vattenfall: Levering normaal € 0,352957, dal € 0,306009, enkel € 0,329846, TLV € 0,076, Vaste leveringskosten € 10,99 (per maand), € 0,360223 (per dag). https://www.vattenfall.nl/energie/modelcontract-energie/
vandebron: Levering normaal € 0,39907, dal € 0,34214, enkel € 0,36827, TLV € 0,06 (> 2000 kWh)*, TLV € 0,10 (tot 2000 kWh)*, Vaste leveringskosten € 0,23819 (per dag). https://vandebron.nl/modelcontract

* Ik vraag me af of vdb dit mag doen in het modelcontract. Want officieel staat er volgens mij maar een keer TLV in en mij lijkt dat je daar dan niet 2 tarieven van mag maken.
Die van Delta is dan nog wel interessant te noemen en als ik (met mijn adres) aangeef geen ZP te hebben, dan kan je ook voor een 3 jaars contract kiezen.
Vraag is alleen wat voor TLV daarbij hoort, kan ik zo niet vinden. Gevonden, ook 9 cent: https://www.deltaenergie.nl/tarieven/deltagroenestroom of https://www.deltaenergie.nl/tarieven/deltapuurzeeuwsgroen

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 26-04-2024 17:06 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
JohanNL schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:04:
Die van Delta is dan nog wel interessant te noemen en als ik (met mijn adres) aangeef geen ZP te hebben, dan kan je ook voor een 3 jaars contract kiezen.
Vraag is alleen wat voor TLV daarbij hoort, kan ik zo niet vinden. Gevonden, ook 9 cent: https://www.deltaenergie.nl/tarieven/deltagroenestroom of https://www.deltaenergie.nl/tarieven/deltapuurzeeuwsgroen
Tja, als je aangeeft geen zonnepanelen te hebben (of niet aangeeft zonnepanelen te hebben) is er natuurlijk veel meer mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:09:
[...]

Tja, als je aangeeft geen zonnepanelen te hebben (of niet aangeeft zonnepanelen te hebben) is er natuurlijk veel meer mogelijk...
Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dan zijn er in ieder geval weer meer meerjarige contracten af te sluiten.

Maar eea kan gezien worden als fraude. En de leverancier 'weet' dat je zonnepanelen hebt (je hebt je zonnepanelen moeten registreren) en mag dus het contract ontbinden en mogelijke kosten bij jou verhalen.
Dus dat risico zou ik niet willen lopen en ga ik niemand aanraden.

Enige wat ik wel zou aandurven is online de boel afsluiten en dan bij ontvangst van het contract even bellen en aangeven 'oeps, vinkjes vergeten te zetten' en dan afwachten wat ze zeggen. Of ze zeggen 'niet erg, we zetten de vinkjes voor u aan' en je behoudt het contract, of ze zeggen 'helaas moeten we dan uw contract annuleren'. Fan weet je vooraf waar je aan toe bent en doe je niet direct iets wat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 09:19
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:21:
[...]

Maar eea kan gezien worden als fraude. En de leverancier 'weet' dat je zonnepanelen hebt (je hebt je zonnepanelen moeten registreren) en mag dus het contract ontbinden en mogelijke kosten bij jou verhalen.

Enige wat ik wel zou aandurven is online de boel afsluiten en dan bij ontvangst van het contract even bellen en aangeven 'oeps, vinkjes vergeten te zetten' en dan afwachten wat ze zeggen. Of ze zeggen 'niet erg, we zetten de vinkjes voor u aan' en je behoudt het contract, of ze zeggen 'helaas moeten we dan uw contract annuleren'. Fan weet je vooraf waar je aan toe bent en doe je niet direct iets wat niet mag.
Hoe zit het eigenlijk als je een vast contract afsluit zonder zonnepanelen, de panelen een paar maanden uit zet (of zoals in mijn geval heb ik alles gekocht maar nog niet gelegd, daar zou ik even mee kunnen wachten), en ze dus in de loop van het vast 3 jaar contract aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Sivvis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:27:
Hoe zit het eigenlijk als je een vast contract afsluit zonder zonnepanelen, de panelen een paar maanden uit zet (of zoals in mijn geval heb ik alles gekocht maar nog niet gelegd, daar zou ik even mee kunnen wachten), en ze dus in de loop van het vast 3 jaar contract aanzet?
Je moet ze niet alleen uitzetten maar ook afmelden bij energieleveren.nl (en bij aanzetten weer aanmelden). Zou legaal moeten zijn maar werkt natuurlijk alleen bij leveranciers die het vastrecht aanpassen op basis van teruglevering bij aanvraag van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:21:
[...]

Voor zover ik weet is het enkel een rekentool om je verwachte kosten te berekenen en is het contract welke je afsluit leidend.
In het verleden zodoende ook wel van die bonussen binnengehaald, die enkel beschikbaar waren met een hoog netto geschat verbruik.
( dubbele winst overigens, want het levertarief was met zulke contracten ook hoger en toen was de TLV nog gekoppeld hieraan )

Maar inderdaad zou de energieleverancier het gewoon moeten kunnen zien dat je ZP hebt via dat aanmelden via energieleveren.
Het gekke is alleen dat mijn adres daar is geregistreerd, maar dat het dan toch nog mogelijk is het aanbod voor niet-zp bezitters te krijgen.
Wellicht dat het bij meer adressen ' fout ' gaat, waarvan je zou kunnen profiteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Sivvis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:27:
(of zoals in mijn geval heb ik alles gekocht maar nog niet gelegd, daar zou ik even mee kunnen wachten)
Maar als jij nu nog geen panelen hebt kun je een contract afsluiten zonder aan te geven dat je zonnepanelen hebt. Wel even goed de voorwaarden lezen en wegblijven bij leveranciers die een terugleverheffing rekenen op basis van de hoeveelheid stroom die je teruglevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:28
MacD007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:48:
[...]

je opmerking "de meterstanden zijn exclusief salderen" klopt niet, juist je meterstanden bepalen je saldering met een max op de hoeveelheid die je uit het net hebt verbruikt.
Het klopt wel met wat ik bedoel, want ook zonder salderingsregeling blijven de meterstanden zoals ze nu zijn. Maar jij leest het blijkbaar anders :)

De eerste vraag was of in het tellerverbruik de teruglevering al verwerkt was (bruto/netto). Dat las ik als “saldering”. En het antwoord daarop is nee. En voor dat antwoord daarop maakt het dus ook niet uit of je meer of minder teruglevert dan verbruikt afneemt.

Maar goed, als het de vraagsteller niet duidelijk is of hij bedoelde het anders, zal hij zich vast melden.

Edit: correctie/verduidelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:04:
[...]

Het klopt wel met wat ik bedoel, want ook zonder salderingsregeling blijven de meterstanden zoals ze nu zijn. Maar jij leest het blijkbaar anders :)
nee hoor, ik heb nooit gezegt dat zonder salderingsregeling ook maar iets aan je meterstanden verandard, blijkbaar dacht jij van wel.
De meter doet gewoon wat hij moet doen, hij registreerd de in en uit gaande stroom (in kWh).

Saldering is gewoon een administatie handeling bij je energieboer die de salderingshoeveelheid aftrekt van je ingenomen stroom. Dat zag en zie je dus niet op je meter.
De eerste vraag was of in het tellerverbruik de teruglevering al verwerkt was (bruto/netto). Dat las ik als “saldering”. En het antwoord daarop is nee. En voor dat antwoord daarop maakt het dus ook niet uit of je meer of minder teruglevert dan verbruikt afneemt.

Maar goed, als het de vraagsteller niet duidelijk is of hij bedoelde het anders, zal hij zich vast melden.

Edit: correctie/verduidelijking

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
baseonth3road schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:43:
Je kunt uitgaan dat de jaaropbrengst van je zonnepanelen in kWh per jaar gelijk is aan je totale watt piek panelen. Dus 9 panelen met bijvoorbeeld 400 watt piek geeft 3600 kWh/jaar.
Dat geldt alleen bij een (nagenoeg) zuid-opstelling!
Hier zit de helft op een Oost- en de andere helft op een westdak (beide op 45°). Dan haal je veel minder opbrengst (maar uiteraard wel veel beter over de dag verdeeld), typisch zo'n 80 à 85% van de door genoemde opbrengst.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

En in de winter misschien nog wel slechter is mijn ervaring :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 17:38
[...]

Het eigenverbruik met zonnepanelen is typisch rond de 30%. In dit voorbeeld kun je dus ongeveer 1000 kWh/jaar direct verbruik verwachten en de rest lever je terug. De teruggeleverde energie kun je daarna salderen maar dan wel met extra kosten vanuit de energieleverancier.
Kijk, dan kan ik gaan rekenen. Bedankt! Met jouw voorbeeld zou ik dus 2600 kwh terugleveren en niet gebruiken. Als dit dus bijv. 5 cent per kwh gaat kosten betaal ik 130 euro aan terugleverkosten.

Mijn verbruik weet ik echter nog niet. Is april een gemiddelde maand qua gebruik bijvoorbeeld? Door het gebruik te weten kun je natuurlijk een afweging maken of je gaat voor een lager tarief per kwh met terugleverkosten of gaat voor een leverancier met wat hogere prijs per kwh en vaste kosten, maar zonder terugleverkosten.

Mijn stroomverbruikers in mijn A++++ huisje van ca. 70 m2:
- Warmtepomp
- WTW systeem (weet niet of deze wissel- of gelijkstroom gebruikt maar is bouwjaar 2024)
- Inductie inclusief oven
- Koel-vries van label A
- Wasmachine label A
- Philips TV (72 kwh per 1000 uur) dus dat komt redelijk overeen met een jaar
- PC met max. 500W die denk ik zo'n 15 uur per week draait
- Gebruikelijke laptop, telefoon, verlichting

Volgens mijn Oxxio app heb ik in de afgelopen maand 257 kwh verbruikt (tot en met 25 april). Als ik dit extrapoleer zal mijn totaalverbruik op een kalenderjaar 3.750 kwh zijn. Is dat een aardige inschatting? Ik woon alleen.

Van de Oxxio app word ik overigens ook niet veel wijzer, wat is dat een onduidelijke app. zeg. Het weergegeven verbruik in de app komt niet overeen met mijn meterstanden. Hoe de vaste kosten worden weergegeven en teruggave energiebelasting is net zo'n drama. Is er een specifiek topic waar ik zulke vragen kan stellen? Een topic aanmaken vind ik wat té.

Verder zit ik met nog wat meer technische problemen en vraag ik me af of mijn warmtepomp nu niet teveel stroom verbruikt. Het haalt zijn doeltemperatuur namelijk niet en de weergegeven temperatuur op de thermostaat wijkt of van twee (een analoge en een digitale) thermometers. Heb het idee dat de warmtepomp nu onnodig doorstookt.
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:46:
Ik zat te denken aan:

Domme vraag, maar bij bijvoorbeeld GC mag je dus 1 op 1 salderen en krijg je ook nog een 5 cent vergoedt voor je teruglevering per kwh?
MacD007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:00:
[...]

vul je panelen maar in pvcalc, dan weet je behoorlijk redelijk wat deze opleveren.

opwek kun je helemaal niet zien op je slimme meter, dat kun je alleen zien in de app van je omvormer en soms op een display op de omvormer.
wil je dat wel is bv home wizzard P1 dongle erg handig, of je daar ook je zonnepanelen appart kunt zien is afhankleijk of deze worden ondersteund.

weet je je opwek (via de app) en je teruglevering (via de slimme meter) kan zie je ook wat je zelf direct gebruikt hebt van de zonnepanelen.
salderen gebeurt op het eind van het jaar; daar kun je de terugleverde stroom weer aftrekken van je opgenomen stroom maar wel met een maximum van je opgenomen stroom, de rest (als die er dan nog is, met 9 panelen verwacht ik dat niet direct) die dan nog over blijft krijg je via je TLV (bv 5ct) terug. Dus dat is dus een stuk minder dan de waarde van salderen.

ook kun je dan kijken hoe belangrijk een TLV voor jou eigenlijk is, het kan dus ook zo maar zijn dat je alle teruggeleverde stroom kunt salderen, en dan maakt die TLV voor jou helemaal niets uit en kun je beter op andere zaken richten.

dus met jou gegevens:
---------------------------------------------------------------------------------
Verbruik totaal: 314 kWh

----------------------------------------------------------------------------------
Teruglevering : 202 kWh

Je saldeerd dan die 202 kWh (want die is minder dan je verbruik).
Als dit je jaarafrekening zou zijn betaal je onder de streep dus 112 kWh stroom.

bedenk echter dat we nu in de winter/lente zitten, dus deze standen zeggen nog helemaal niets, immers de zon is nu nog helemaal niet zo sterk., gebruik daarvoor de boven genoemde PVcalc
[Afbeelding]
Topreactie, hartstikke bedankt! Goed om te weten dat er na een jaar gesaldeerd wordt. Dus het wordt niet per dag bekeken? Stel ik ben twee weken op vakantie, wek een x aantal kwh op en verbruik niks. Dan betekent dat dus niet per definitie dat ik terugleververgoeding ga ontvangen, want er wordt per saldo op jaarbasis gekeken. Begrijp ik het zo goed?

[ Voor 47% gewijzigd door GrazendeKoe op 27-04-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Voor de twijfelaars over het 3 jarig GC-contract, https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Wellicht is dit weekend je laatste kans.
Goede waarschuwing van @Novax.
Ze gaan aan hun systemen werken:
Gepland onderhoud: op zondag 28 april vanaf 12.00 uur voeren we gepland onderhoud uit aan onze systemen. Daardoor zijn Greenchoice.nl, Mijn Greenchoice en de app niet bereikbaar. Maandag 29 april zijn we er weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Dat is wel een erg grove benadering, een betere benadering is om dit via pvcalc voor je ligging en ook dakhoek gewoon eenvoudig uit te rekenen.
dat doe je dus hier: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrKm2oEdo1zE4N3K7mHJfSn_zqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nY4Usyub30EA8zRGz2dhQTEJ.png?f=fotoalbum_large

daar zie je dat je dus per jaar geen 3.600 kWh maar slechts circa 3.200 kWh opbrengst hebt. bij een ligging van zuid-west (230gr.) . ga je uit van een puur zuid ligging kom je op circa 3.600 kWh uit. dus de ligging heeft behoorlijk veel invloed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgsL2c6xWuIFRXpm799Uf9G2ZjI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lTjW01R2Me6Vln1JoKULTeVb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GrazendeKoe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:26:
Domme vraag, maar bij bijvoorbeeld GC mag je dus 1 op 1 salderen en krijg je ook nog een 5 cent vergoedt voor je teruglevering per kwh?
Ja. Als je tenminste de termen bedoeld zoals de meeste hier ze bedoelen. Vooral sinds er ook terugleverkosten zijn, zijn de termen 'teruglevering' nogal door elkaar gaan lopen.
Ik zal dat nog even proberen uit te leggen.
Je hebt verbruik. Dat zie je op je meter. Met zonnepanelen hebben we het ook nog wel eens over direct (eigen) verbruik. Dat is wat je verbruikt, terwijl je zonnepanelen het opwekken en zie je ook niet terug op de meter.
Het verbruik (op de meter) mag je salderen met je opwek/teruglevering.
Alles wat je opwekt en niet direct verbruikt lever je terug en zie je op je meter. Dit wordt door vele energiemaatschappijen als basis genomen voor de terugleverkosten.
De terugleververgoeding, waar het in dit topic over gaat en inderdaad, die 5ct bij GC, is wat je krijgt wat er overblijft nà salderen. Dus je moet in totaal dan wel meer opwekken dan dat je verbruikt, over een jaar.

Die 30% en jaaropbrengst gelijk aan Wp van de panelen zou ik echt niet vanuit gaan.
Beter is dat je gaat rekenen of schatten. Wat je doet met het extrapoleren is al aardig. Alleen zul je in de winter (veel) meer verbruiken, want dan zal je warmtepomp nog harder en meer werken. (Wat er nu aan de hand is kan ik je niet vertellen, daar zijn hier meerdere andere topics beter voor.)
En voor de opwek heeft @MacD007 je al aardig advies gegeven.

Je zult in ieder geval het Wp van je zonnepanelen moeten weten. Daar kun je dan mee gaan rekenen, of een schatting over maken. Dat is dan je opwek.
En dan inderdaad met je huidige verbruik gaan rekenen (zijn wellicht ook wel tabellen of sites voor om je huidige verbruik te berekenen naar een jaarverbruik, dit is dus niet simpel x12), of schatten. Dat is dan je verbruik.
Het komt ook niet zo heel nauw op dit moment. wat belangrijk is, is om te weten/denken/berekenen/schatten
- of je verbruik groter is dan je opwek, want dan saldeer je al je opwek en voor de rest moet je betalen en is dus het levertarief belangrijk (icm met alle andere kosten)
- of je verbruik ongeveer gelijk is aan je opwek. Dan saldeer je ook alles en maakt zowel levertarief als TLV niet zo veel uit. En kun je je dus beter richten op alle andere kosten
- of je opwek groter is dan je verbruik. Want dan lever je dus terug waar je een TLV voor krijgt, die 5ct bij GC.

Maar... wat met zonnepanelen nu belangrijk is geworden zijn al die extra kosten, waardoor je bij meer opwek dan verbruik en als dat ongeveer gelijk is, behoorlijk aan 'boetes', terugleverkosten en dergelijke, kwijt kunt zijn. En dan is het beter om nu zekerheid te hebben en te kiezen voor iemand die daar nog niet aan doet. Of, zoals bij GC, 3 jaar lang alleen een verhoging in de vaste leverkosten.
Het ligt dus aan de verhoudingen in hoeverre dit echt het belangrijkste voor jou is, of dat er voor jou wellicht een gunstiger contract met terugleverkosten is, maar met een laag levertarief, lage vaste leverkosten en/of een bonus/korting.

En eigenlijk past dit alles dan ook niet (meer) in dit topic, maar beter in het kroegtopic.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
GrazendeKoe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:26:
[...]

Kijk, dan kan ik gaan rekenen. Bedankt! Met jouw voorbeeld zou ik dus 2600 kwh terugleveren en niet gebruiken. Als dit dus bijv. 5 cent per kwh gaat kosten betaal ik 130 euro aan terugleverkosten.

Mijn verbruik weet ik echter nog niet. Is april een gemiddelde maand qua gebruik bijvoorbeeld? Door het gebruik te weten kun je natuurlijk een afweging maken of je gaat voor een lager tarief per kwh met terugleverkosten of gaat voor een leverancier met wat hogere prijs per kwh en vaste kosten, maar zonder terugleverkosten.

Mijn stroomverbruikers in mijn A++++ huisje van ca. 70 m2:
- Warmtepomp
- WTW systeem (weet niet of deze wissel- of gelijkstroom gebruikt maar is bouwjaar 2024)
- Inductie inclusief oven
- Koel-vries van label A
- Wasmachine label A
- Philips TV (72 kwh per 1000 uur) dus dat komt redelijk overeen met een jaar
- PC met max. 500W die denk ik zo'n 15 uur per week draait
- Gebruikelijke laptop, telefoon, verlichting
je warmtepomp heeft in je huis hier de meeste impact, jammer dat je hier er niet bij verteld welke dat is.
om je een idee te geven mijn warmtepomp heeft in april circa 100 kWh verbruikt, in januari echter ruim 600 kWh, dat is wel een verschil.
mijn totaal verbruik in april was circa 400 kWh, terwijl in januari dit boven de 800 kWh bedroeg.

WTW, verbruikt stroom, of dat nu wissel of gelijkstroom is maakt niet uit, op het typeplaatje kun je zien hoeveel W deze verbruikt. stel 100W, in 1 uur is dat dus 100Wh.
de rest wat je noemd, is sterk afhankelijk hoe vaak je deze gebruikt. Inductiekookplaat verbruikt daarbij vaak nog het meest omdat je die ook vaak gebruikt. hoevaak gebruik je de oven?
Volgens mijn Oxxio app heb ik in de afgelopen maand 257 kwh verbruikt (tot en met 25 april). Als ik dit extrapoleer zal mijn totaalverbruik op een kalenderjaar 3.750 kwh zijn. Is dat een aardige inschatting? Ik woon alleen.

Van de Oxxio app word ik overigens ook niet veel wijzer, wat is dat een onduidelijke app. zeg. Het weergegeven verbruik in de app komt niet overeen met mijn meterstanden. Hoe de vaste kosten worden weergegeven en teruggave energiebelasting is net zo'n drama. Is er een specifiek topic waar ik zulke vragen kan stellen? Een topic aanmaken vind ik wat té.
kroegen forum zou ik zeggen.
ik heb je post ook even daar naartoe gezet, anders worden we hier namelijk er uit gegooit ( de post bedoel ik dan)
Verder zit ik met nog wat meer technische problemen en vraag ik me af of mijn warmtepomp nu niet teveel stroom verbruikt. Het haalt zijn doeltemperatuur namelijk niet en de weergegeven temperatuur op de thermostaat wijkt of van twee (een analoge en een digitale) thermometers. Heb het idee dat de warmtepomp nu onnodig doorstookt.

[...]

eh, nee, ik vrees dat je hier twee dingen door elkaar gaat halen.

het hebt je verbruik, dat is de stroom die je vanuit het net het huis binnenkomt en dus verbruikt wordt.

dan heb je de zelfopgewekste stroom van je zonnepanelen die op dat moment te veel is om zelf te kunnen gebruiken, die gaat dus weer terug richting het net, op dat punt haal je dus ook geen stroom meer uit het net maar gebruik je de stroom van je zonnepanelen.

op het eind van het jaar gaat de energieboer salderen, dat wil zeggen dat hij het totaal aan stroom wat je dat jaar hebt teruggestuurt het net op in mindering gaat brengen van de stroom die je dat jaar uit het net hebt verbruikt.
blijft er dan ook nog stroom over die je hebt teruggeleverd dan krijg je over dat deel de genoemde 5 ct.

klein voorbeeld: dit wordt dus pas op einde van het contractjaar (dus niet het kalenderjaar) gedaan.
jaar stroom verbruik uit het net : 3.000 kWh
teruglevering door zonnepanelen naar het net : 3.500 kWh
je kunt dus de 3.000 kWh uur verbruik hiermee volledig salderen. dus je netto verbruik is 0 kWh.
er blijft hier zelfs nog 500 kWh over, over deze hoeveelheid krijg je dus 5ct per kWh vergoed.

bedenk wel dat je een bestaand oxxio contract hebt (vast ?) dus verandert er voor jou nu nog helemaal niets, dus ook geen boete.
[...]

Topreactie, hartstikke bedankt! Goed om te weten dat er na een jaar gesaldeerd wordt. Dus het wordt niet per dag bekeken? Stel ik ben twee weken op vakantie, wek een x aantal kwh op en verbruik niks. Dan betekent dat dus niet per definitie dat ik terugleververgoeding ga ontvangen, want er wordt per saldo op jaarbasis gekeken. Begrijp ik het zo goed?
Ja, zie mijn voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
BraX schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:58:
[...]

[...]

Oh dan heb ik mazzel gehad 👍 net allemaal geregeld voordat de kamer zou gaan stemmen. Dacht heb altijd nog 2 weken om iets anders te beslissen. Eindelijk een keer ‘goed’ gegokt :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:47:
[...]
Dat is wel een erg grove benadering, een betere benadering is om dit via pvcalc voor je ligging en ook dakhoek gewoon eenvoudig uit te rekenen.
dat doe je dus hier: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[Afbeelding]

daar zie je dat je dus per jaar geen 3.600 kWh maar slechts circa 3.200 kWh opbrengst hebt. bij een ligging van zuid-west (230gr.) . ga je uit van een puur zuid ligging kom je op circa 3.600 kWh uit. dus de ligging heeft behoorlijk veel invloed.
[Afbeelding]

[...]
Bij ligging ZW is mijn ervaring dat je veel meer direct eigen verbruik hebt als puur Z, ivm in de avond meer thuis zijn als overdag. Koken, douchen, auto opladen, licht, etc, etc..

Zeker met de nieuwe regelgeving en toekomst is meer direct verbruik nog belangrijker als hogere jaaropbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Noord27 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:42:
[...]

Bij ligging ZW is mijn ervaring dat je veel meer direct eigen verbruik hebt als puur Z, ivm in de avond meer thuis zijn als overdag. Koken, douchen, auto opladen, licht, etc, etc..

Zeker met de nieuwe regelgeving en toekomst is meer direct verbruik nog belangrijker als hogere jaaropbrengst.
Een oost-west ligging, zo ver dit mogelijk is of een afgeleide daarvan, dus bv verdeeld over beide dakhelften zorgt mn in de lente t/m herfst voor een langere nuttige tijd en verhoogt inderdaad je directe zongebruik. Alleen bij een dak met directe zuid ligging is dat geen goed idee.
een ander probleem wat veelal vergeten wordt is wat zijn de inwerkingen van schaduwen van bomen, andere gebouwen ed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:10:
[...]

Een oost-west ligging, zo ver dit mogelijk is of een afgeleide daarvan, dus bv verdeeld over beide dakhelften zorgt mn in de lente t/m herfst voor een langere nuttige tijd en verhoogt inderdaad je directe zongebruik. Alleen bij een dak met directe zuid ligging is dat geen goed idee.
een ander probleem wat veelal vergeten wordt is wat zijn de inwerkingen van schaduwen van bomen, andere gebouwen ed. :)
Mijn ervaring met aanleggen en aansluiten van zonneparken is dat ze allemaal op O/W georiënteerd zijn, terwijl puur Z ook mogelijk is. O/W passen er meer panelen op met meer gespreide opbrengst (kleinere omvormer en kleinere eigen richting benodigd) en over langere periode is puur Z minder kostenefficiënt met (aankomende) wetgeving. PV is een investering over langere periode en bedrijven gaan vrijwel altijd voor O/W.

Meest recente installatie lag 50% op NO. Omringende buren vonden dat vreemd. Totdat de eigenaren konden laten zien dat ze al heel vroeg puur draaiden op PV, kwamen er ook op de andere woningen in de buurt installaties op NO en zelfs N.

Meer panelen is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Noord27 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:48:
[...]

Mijn ervaring met aanleggen en aansluiten van zonneparken is dat ze allemaal op O/W georiënteerd zijn, terwijl puur Z ook mogelijk is. O/W passen er meer panelen op met meer gespreide opbrengst (kleinere omvormer en kleinere eigen richting benodigd) en over langere periode is puur Z minder kostenefficiënt met (aankomende) wetgeving. PV is een investering over langere periode en bedrijven gaan vrijwel altijd voor O/W.

Meest recente installatie lag 50% op NO. Omringende buren vonden dat vreemd. Totdat de eigenaren konden laten zien dat ze al heel vroeg puur draaiden op PV, kwamen er ook op de andere woningen in de buurt installaties op NO en zelfs N.

Er is toch een verplichte Max verhouding van geïnstalleerd WP vermogen tov omvormer vermogen voor zonneparken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Noord27 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:48:
[...]

Helemaal mee eens, mijn eigen voorkeur is ook o-w, en ook worden de mindere liggingen ook best interessant om de redenen die je noemd. Toverwoord is sprijding ipv meer kWh d:)b en dat komt dan weer je eigen gebruik ten goede en heb je weer minder last van de gierige energieboeren en ben je minder afhankelijk van je TLV omdat je die hierdoor verlaagd (aantal kWh dan)

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 28-04-2024 09:38 ]

Pagina: 1 ... 206 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2