Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wanneer je de meeste opbrengst wilt hebben.
In de winter komt de zon pas zuid oosten op en gaat al zuid westen onder. Ook staat de zon in de winter vrij laag waardoor hoge hellingshoek de meeste opbrengst levert.

Kijk je voor in de zomer dan kan een west oost opstelling gunstiger zijn al kom je met een vlakke zuid opstelling ook vrij ver dankzij de hoge zonnenstand .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Anoniem: 91634 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:14:
Het is natuurlijk ook afhankelijk van wanneer je de meeste opbrengst wilt hebben.
In de winter komt de zon pas zuid oosten op en gaat al zuid westen onder. Ook staat de zon in de winter vrij laag waardoor hoge hellingshoek de meeste opbrengst levert.

Kijk je voor in de zomer dan kan een west oost opstelling gunstiger zijn al kom je met een vlakke zuid opstelling ook vrij ver dankzij de hoge zonnenstand .
Veelal heb je geen keuze voor de hoek en hellingshoek, die wordt namelijk bepaald door je huis.
Bij een plat dak is dat iets meer, maar ook daar wordt dit door het gebouw bepaald.
Je kunt je overigens meer richten op de zomer waar je de meeste opbrengst hebt dan de 5% die je in de winter krijgt, wat die extra 10% betere is dan ook nog geen 1% op het totaal.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
De beste manier om meer opbrengst in de winter te krijgen is gewoon meer panelen (en daar heb je in de zomer ook wat aan). Op een plat dak gaan met O-W opstelling vaak een stuk meer panelen omdat ze dan strak tegen elkaar aan kunnen liggen.

Op een schuin dak zou ik gewoon beide kanten vol leggen, ongeacht oriëntatie.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:48
HandyLumberjack schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:46:
De beste manier om meer opbrengst in de winter te krijgen is gewoon meer panelen (en daar heb je in de zomer ook wat aan). Op een plat dak gaan met O-W opstelling vaak een stuk meer panelen omdat ze dan strak tegen elkaar aan kunnen liggen.

Op een schuin dak zou ik gewoon beide kanten vol leggen, ongeacht oriëntatie.
Exact! Op grijze winter dagen boeit die oriëntatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:49
In het kader van onoverzichtelijk

https://www.ad.nl/economi...rtaan-11-5-cent~a3de4836/

345€ op jaarbasis erbij ook bij Eneco. Zelfs met salderen. Kortom klinkt alsof je voor juni beter weg kan hier alleen waar kan je nog wel knap terecht met pv panelen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:04

de Peer

under peer review

Soullancer schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:23:
alleen waar kan je nog wel knap terecht met pv panelen
Je volgt het topic niet blijkbaar?
Nog maar een keer dan: Greenchoice 3 jaar vast.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 14:27 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

@Soullancer
Ik last het net ook. Het gaat wel pas in wanneer je contract is afgelopen.

Wel vraag ik mij ook af wat er met de mensen gebeurt bij Eneco die geen zonnepanelen hebben. Krijgen die dan opeens een aanzienlijk veel lagere kwh prijs tenopzichte van de andere energie leveranciers?

We gaan op deze manier nog wel het punt bereiken dat het goedkoper is om je panelen van het net los te koppelen. Vooral doordat niks oplevert je wel de welkoms kortingen mis loopt. Om de zelfde reden heb ik hier ook nog niet mijn gasaansluiting afgezegd. Het kan tegenwoordig alle kanten op gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 29-04-2024 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
Anoniem: 91634 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:44:
@Soullancer
Ik last het net ook. Het gaat wel pas in wanneer je contract is afgelopen.

Wel vraag ik mij ook af wat er met de mensen gebeurt bij Eneco die geen zonnepanelen hebben. Krijgen die dan opeens een aanzienlijk veel lagere kwh prijs tenopzichte van de andere energie leveranciers?

We gaan op deze manier nog wel het punt bereiken dat het goedkoper is om je panelen van het net los te koppelen. Vooral doordat niks oplevert je wel de welkoms kortingen mis loopt. Om de zelfde reden heb ik hier ook nog niet mijn gasaansluiting afgezegd. Het kan tegenwoordig alle kanten op gaan.
Ik heb een variabel contract geloof ik per half jaar van Eneco. Een afdankcadeau na het faillisement van Welkom energie.

Eneco kan/wil zelf nog niks zeggen, die wijzigen alleen de tarieven waar je bij staat dus dit kranten artikel verbaasde me dan weer.
bij afsluiten van Eneco met een jaar contract word niks gerept over teruglever boetes e.d. en lijkt het bijna het zelfde als Greenchoice qua kosten. Ik kom op 30 en 33€ per maand uit.

Eneco heeft alleen onderaan staan:
"Daarvoor ontvang je een terugleververgoeding. Dit is exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie of btw. De terugleververgoeding kan tussentijds wijzigen."

Zelfs met vergelijken onderling word het dus niet duidelijker, weet je niet waar je aan toe bent bij een jaar contract of meerjarig contract want ze gooien de prijs als ze willen in een van de kosten toch wel omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 91634 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:44:
@Soullancer
Dat is wel wat ze suggereren ja, interessant.
We gaan op deze manier nog wel het punt bereiken dat het goedkoper is om je panelen van het net los te koppelen.
Ja, dat is nu al zo als je een dynamisch contract hebt. En ook voor steeds meer vaste contracten kan het lonen om je omvormer te laten terugschroeven of zelfs tijdelijk uit te zetten.
Vooral doordat niks oplevert je wel de welkoms kortingen mis loopt. Om de zelfde reden heb ik hier ook nog niet mijn gasaansluiting afgezegd. Het kan tegenwoordig alle kanten op gaan.
Dat is niet echt een argument. Je kunt prima een los gas-abbo ergens afsluiten en de welkomstkorting cashen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:07
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:24:
[...]

Er was toch ook een coöperatie link?
Ik ga ook weg bij Eneco.
Heb nog tm 1 januari vast contract maar opzegboete is 0 euro ivm hogere opwek dan gebruik volgens de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Laatst online: 20:31
Zojuist ook GC-3jr per 24-06 aangevraagd, de datum dat Eneco voor ons de nieuwe tarieven in gedachte heeft. Alsnog ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen rond het ACM-onderzoek en naar een reactie van Eneco, die klanten lijken te verliezen.

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

feddesman schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:09:
[...]

Er was toch ook een coöperatie link?
Ja, maar al een paar weken niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:34

Pierre

Van nature lui!

Soullancer schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:23:
In het kader van onoverzichtelijk

https://www.ad.nl/economi...rtaan-11-5-cent~a3de4836/

345€ op jaarbasis erbij ook bij Eneco. Zelfs met salderen. Kortom klinkt alsof je voor juni beter weg kan hier alleen waar kan je nog wel knap terecht met pv panelen
Dank je wel Eneco, wat een boeven ;w

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Het word er ook niet makkelijker op om te vergelijken.
Terugleververgoeding omhoog naar 14,5 c terugleverboetes van 11,5c 🙄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:51
Pierre schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:44:
[...]

Dank je wel Eneco, wat een boeven ;w
ja het is vervelend maar dit gaat binnen nu en 6 maanden de norm zijn. Sinds het eerste schaap over de dam is EN de ACM het niet afkeurde is saldering officieus dood. We zien het nu gewoon 1 voor 1 opschuiven net zolang tot iedereen een terugleverboete betaald. Ik vind Eneco daarom niet per se grotere/andere boeven dan de rest. Het bedrag is wel aan de hoge kant. Tegelijk zou het voor mijn situatie bijv circa 300 euro/jaar schelen en komen de jaarlijkse kosten voor de energierekening op ~200 euro (gasloos, panelen etc). Nog steeds een koopje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:43
Binnenkort kan de naam van het topic dus wel veranderd worden naar ' Wat is de laagste terugleverboete? ' _O-
Maar het was natuurlijk wachten tot de eerste leverancier dit ging invoeren, er is gewoon teveel zonnestroom op de voor de leverancier ongunstige tijden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoog tijd voor buurtbatterijen om dat een beetje uit te smeren. Hoef je ook nog geen extra infrastructuur voor buiten de wijk voor aan te leggen. Maar dat zal ergens ook wel weer te simpel gedacht zijn.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

brama schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:53:
Hoog tijd voor buurtbatterijen om dat een beetje uit te smeren. Hoef je ook nog geen extra infrastructuur voor buiten de wijk voor aan te leggen. Maar dat zal ergens ook wel weer te simpel gedacht zijn.
Die zit ook binnen een paar uur vol. En van wie is die batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 20:30
Ik heb zonnepanelen op het dak en begrijp het terugleveren niet helemaal. Daarom heb ik een vraag over het terugleveren. Ik heb deze site al gelezen https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen
Aan wie lever ik de teveel geproduceerde stroom eigenlijk terug? Aan energiemaatschappij toch?

[ Voor 24% gewijzigd door Xfile op 29-04-2024 20:28 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xfile schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:25:
Ik heb zonnepanelen op het dak en begrijp het terugleveren niet helemaal. Daarom heb ik een vraag over het terugleveren. Ik heb deze site al gelezen https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen
Aan wie lever ik de teveel geproduceerde stroom eigenlijk terug? Aan energiemaatschappij toch?
Fysiek of administratief?
Die stroom vloeit jouw wijk in. En jouw slimme meter registreert dat het jouw huis verlaat. En dat wordt aan je leverancier doorgegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:35:
[...]

Fysiek of administratief?
Ik bedoel als de teveel geproduceerde stroom aan de energiemaatschappij wordt teruggeleverd dan verdient de energiemaatschappij er wat toch aan door het door te verkopen aan de andere klanten?
Of is het niet zo simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xfile schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:39:
[...]

Ik bedoel als de teveel geproduceerde stroom aan de energiemaatschappij wordt teruggeleverd dan verdient de energiemaatschappij er wat toch aan door het door te verkopen aan de andere klanten?
Of is het niet zo simpel?
Nee zo simpel is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:43:
[...]

Nee zo simpel is het niet.
Jammer, het leek me zo logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-04 22:57
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:24:
[...]

Dank. Het greenchoice contract van mijn partner loopt nog tot januari 2025 (consumentenbond actie).

Nu met de eneco terugleverboete en vermoedelijk de andere partijen die gaan volgen heb ik eieren voor mijn geld gekozen. Per oktober sluit ik dit drie jarige contract en zeg ik contract van mijn partner op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Na 12 jaar Eneco overgestapt naar GreenChoice 3 jaar en 1 jaar Delta + 175,- cashback.

En ja ik heb zonnepanelen en zie de bui hangen in de markt.

Ik ben klaar met al die leveranciers en die gekke bokkensprongen. Bij Eneco altijd het gevoel gehad dat ik genaaid werd, geen idee waarom ik daar zo lang gebleven ben 🤷‍♂️

Hartelijk aan alle Tweakers en hun waardevolle feedback in dit topic. Dit maakte het vergelijken en uitzoeken een stuk makkelijker d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door Motrax op 29-04-2024 21:00 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:38
brama schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:53:
Is te simpel, dat is niet rond te krijgen,
Veel te weinig cycles per jaar omdat rendabel te krijgen.
Al eens naar de eisen en groot aantal regels waaraan voldoen moet worden gekeken.
PV-overschot is maar paar cent per kWh terwijl met onbalans tientallen centen per kWh gaat of last minute intraday handel, de infrastructuur in de wijk zal juist eerder verzwaart moeten worden als deze accu zich aan de laagspanningszijde bevindt, of de accu zit aan de middenspanningskant.
Tussen die uiterste zit nog day a head, en vergis je niet als de accu het PV-overschot in de wijk kan benutten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igrU1xqW9eJALJbTvvQPEgR2GM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g4dEwmmPtyiFLJkLBNz5DPUB.png?f=user_large

Van bedrag moet nog wel 9 euro aftrekken, dat is namelijk de EB vermindering meer is dan alle vaste kosten of te wel 54 euro voor 324kWh afname op laagste DAH uurprijzen en 374kwh teruglevering met wat PV opwek aanvulling op 3 duurste uurprijzen van een dag

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:53
Is GC 3 jaar ook interessant als je over een jaar meer verbruikt dan je opwekt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BertVK schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:02:
Niet als je veel moet inkopen. Dan komt er ergens een omslagpunt. Want de stroom(inkoop) voor 3 jaar vastleggen is juist niet aantrekkelijk als je (zoals ik) er vanuit gaat dat stroom steeds goedkoper gaat worden de komende jaren. Het kan natuurlijk wel anders lopen vanwege oorlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:36
Ik zie dat meer mensen tegenwoordig een los gas en los elektra abonnement afsluiten. Hiermee kan je bijvoorbeeld je teruglevering van je zonnepanelen nog vastzetten voor 3 jaar zoals bij GC.

Zijn er nog specifieke nadelen als je los je elektra afsluit bij 1 partij en gas bij een andere? Of zelfs bij dezelfde partij 3 jaar elektra en 1 jaar gas?

Andere vraag; als je nu bijvoorbeeld een 3 jaar contract bij GC afsluit kunnen ze dan tussentijds alsnog boetes gaan rekenen of andere kosten i.v.m. terugleveren? De telecom blijft ook maar steeds inflatiecorrectie rekenen ondanks dat ik een 2 jarig contract heb afgesloten met bedrag x.

Thanks alvast _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:50
F!sher schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:48:
Dank. Het greenchoice contract van mijn partner loopt nog tot januari 2025 (consumentenbond actie).

Nu met de eneco terugleverboete en vermoedelijk de andere partijen die gaan volgen heb ik eieren voor mijn geld gekozen. Per oktober sluit ik dit drie jarige contract en zeg ik contract van mijn partner op.
Je zou kunnen proberen om de boel te rekken tot einde contract (tenminste, als je dat nodig lijkt, wellicht vanwege een boete voor het opzeggen van het oude contract), door, zolang de link nog werkt en er verder niks wijzigt, binnen 14 dagen op te zeggen en dan opnieuw aan te melden. Dan heb je weer 14 dagen de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
maxkranendijk schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:23:
Zijn er nog specifieke nadelen als je los je elektra afsluit bij 1 partij en gas bij een andere? Of zelfs bij dezelfde partij 3 jaar elektra en 1 jaar gas?
Je krijgt 2 rekeningen ipv 1.
Ik meen dat dat bij sommige wel kan, moet je wel meestal even bellen.
Andere vraag; als je nu bijvoorbeeld een 3 jaar contract bij GC afsluit kunnen ze dan tussentijds alsnog boetes gaan rekenen of andere kosten i.v.m. terugleveren? De telecom blijft ook maar steeds inflatiecorrectie rekenen ondanks dat ik een 2 jarig contract heb afgesloten met bedrag x.
Nee, mag niet. Enige wat ze wel kunnen en moeten verhogen (of verlagen) zijn de kosten die door de overheid opgelegd worden. Zoals de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
maxkranendijk schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:23:
Ik zie dat meer mensen tegenwoordig een los gas en los elektra abonnement afsluiten. Hiermee kan je bijvoorbeeld je teruglevering van je zonnepanelen nog vastzetten voor 3 jaar zoals bij GC.

Voor de zonnepanelen boetes kreeg je vaak nog een goede cashback als je stroom+gas combineerde dus was het vaak voordeliger om die te combineren. Maar nu, als je zonnepanelen hebt, krijg je die cashback niet of je moet een hoge zonnepanelen boete betalen waardoor de cashback teniet wordt gedaan. Dus valt het voordeel weg om stroom+gas te combineren als er losse gas contracten zijn met betere tarieven plus soms nog een cashback.

Daarbij speelt ook mee dat je vanwege het gedoe met de zonnepanelen boetes je nu nog de mogelijkheid bij GC hebt om het 3 jaar vast te zetten. Maar dat wil je met gas misschien niet omdat het tarief van het 3 jarige GC contract niet super is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:39
Truus01 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:28:
[...]

Je krijgt 2 rekeningen ipv 1.
Ik meen dat dat bij sommige wel kan, moet je wel meestal even bellen.

[...]

Nee, mag niet. Enige wat ze wel kunnen en moeten verhogen (of verlagen) zijn de kosten die door de overheid opgelegd worden. Zoals de BTW.
Gaan ze ook niet doen. Dit is gewoon een pressiemiddel om de regering onder druk te zetten om de salderingsregeling per direct voor 100% af te schaffen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:33:
[...]
Gaan ze ook niet doen. Dit is gewoon een pressiemiddel om de regering onder druk te zetten om de salderingsregeling per direct voor 100% af te schaffen.
Wat is het voordeel daarvan voor de energieleverancier?
dan is kans heel groot dat minimale teruglevertarief een percentage wordt van het levertarief.

Bijv wat wordt afname tarief van Eneco in juni?
De huidige gaat volgens AD artikel met 6 ct naar beneden, als ik op paar sites kijk zie voor eneco nu 13-15ct aan kaal levertarief incl btw .
Dan wordt het kale afname tarief lager dan die 11.5ct die je kwijt bent voor elke teruggeleverde kWh . Je houdt alleen wat over als je meer teruglevert dan afname en wel 3ct/kWh voor het overschot.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:39
Domba schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:57:
[...]

Wat is het voordeel daarvan voor de energieleverancier?
dan is kans heel groot dat minimale teruglevertarief een percentage wordt van het levertarief.

Bijv wat wordt afname tarief van Eneco in juni?
De huidige gaat volgens AD artikel met 6 ct naar beneden, als ik op paar sites kijk zie voor eneco nu 13-15ct aan kaal levertarief incl btw .
Dan wordt het kale afname tarief lager dan die 11.5ct die je kwijt bent voor elke teruggeleverde kWh . Je houdt alleen wat over als je meer teruglevert dan afname en wel 3ct/kWh voor het overschot.
Er zouden vast voordelen voor de leverancier aan vast zitten aangezien ze gepleit hebben voor afschaffing ervan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:05:
[...]

Er zouden vast voordelen voor de leverancier aan vast zitten aangezien ze gepleit hebben voor afschaffing ervan.
Dat was in Februari, maar sinds Maart pleiten ze voor behoudt tot de nieuwe EMD (Electricity Market Design) EU-richtlijn behandeld en opgenomen wordt in de nieuwe energiewet, daarvoor zal die eerst door beide kamers moeten voordat die een wet is..

Als je een gecalibreerde glazenbol hebt wanneer die nieuwe Energiewet door beide kamers aangenomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:21
Soullancer schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:52:
[...]

Eneco heeft alleen onderaan staan:
"Daarvoor ontvang je een terugleververgoeding. Dit is exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie of btw. De terugleververgoeding kan tussentijds wijzigen."
Het is onbehoorlijk wat Eneco hier presteert. Ik heb gecheckt wat je hierboven hebt staan, en inderdaad als ik 1 jaar vast kies dan zeggen ze:
"Lever je zelfs meer stroom terug dan je totale stroomverbruik? Daarvoor ontvang je een terugleververgoeding. Dit is exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie of btw. De terugleververgoeding kan tussentijds wijzigen." En dat zinnetje moet je echt naar zoeken hè. Het is niet duidelijk aangegeven ofzo.

Terwijl ze bijvoorbeeld bij Vattenfall 1jr vast zeggen:
"De terugleververgoeding, die u ontvangt voor stroom die u teruglevert na saldering is (...) een vaste prijs per kWh als u een contract met een vaste prijs heeft, zoals wij met u zijn overeengekomen." Okee, daar moest ik ook naar zoeken, maar die zin bevestigt alleen hoe je verwacht dat het werkt, en dat is bij Eneco duidelijk niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

BertVK schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:02:
Ik heb er aan zitten rekenen. Korte conclusie: ook zonder overschot, maar wel met panelen is het GreenChoice aanbod interessant.

Wij hebben: 1200 dag / 1200 dal met 1500 opwekking (er is mist hier in de afronding 100 kWh, maar dit zijn makkelijke getallen om mee te rekenen).

Ik heb geen inzicht in mijn eigen verbruik, wel in het totaaloverzicht, waarbij er 800 kWh verbruik overblijft.

Bij Eneco zat ik nog op een variabel contract, resultaat omdat er geen jaarcontracten meer werden aangeboden. Ik ging van 0,38 cent / kWh naar 0,28 kWh, met 8,99 leveringskosten / maand. Crimineel bijna, zelfs na prijsdaling.

Bij Eneco zou ik qua teruglevering 1500 kWh * 0,14 = 210,- / jaar betalen (en dan mag ik hopen dat er of geen BTW, of BTW al verrekend mee was).

Bij GreenChoice is de energieprijs 0,31 kWh met 10,- leveringskosten/maand. Dat is een verschil van 3 cent. Die 3 cent verschil zou voor mij 72,- op jaarbasis zijn. Leveringskosten nog een keer +10,-.

Misschien dat het nog goedkoper had gekund, maar dan had je ook moeten uitzoeken of er rare regelingen met zonnepanelen zijn.

Ik wil tzt er nog een paar zonnepanelen bijleggen, er is ruimte, er ligt een extra kabel naar de schuur/overkapping. We hebben de zonnepanelen en eventuele zonnepanelen boetes toch al, dan maar er beter gebruik van maken.

De prijsopbouw is toch dat minstens de helften overheidsheffingen zijn. Prijs kan heel hard omhoog gaan, maar zal minimaal zakken door alle uitdagingen rondom de energietransitie.

Qua gas zijn we voor het goedkoopste jaarcontract gegaan, om de winter te overbruggen. In de winter schiet de gasprijs vast weer omhoog, koudere winter, paniek in de markt enz enz.

Nog een rant over Eneco: die loopt elk jaar weer met andere overzichten en prijsopbouw te klooien. Rekent met prijzen die dan weer wel, dan weer niet met overheidsheffingen was. Het is bewust zo min mogelijk inzichtelijk gemaakt, maar het lijkt alsof ze dat wel doen. Geen idee hoe GreenChoice dat doet, maar ik heb er vertrouwen in dat het niet slechter kan :+

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 14:54
Dat hele Eneco plan houdt toch geen stand? Die gaat rechtstreeks in tegen een uitspraak die de Geschillencommissie in 2022 heeft gedaan over salderen waarvan de kern is:
Gelet op het antwoord van de minister dient eérst de op jaarbasis de hoeveelheid ingevoede en de hoeveelheid onttrokken elektriciteit tegen elkaar weggestreept te worden.
Het aantal kWh dat resteert, onttrokken dan wel ingevoed wordt, wordt gefactureerd.
Dus niet per verbruikte of ingevoede kWh eerst een bedrag rekenen en daarna misschien nog wat crediteren.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

gaafst schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:24:
Dat hele Eneco plan houdt toch geen stand? Die gaat rechtstreeks in tegen een uitspraak die de Geschillencommissie in 2022 heeft gedaan over salderen waarvan de kern is:

[...]

Dus niet per verbruikte of ingevoede kWh eerst een bedrag rekenen en daarna misschien nog wat crediteren.
tsja Van de Bron doet het ook al een half jaar zo. Het is inderdaad wachten tot iemand dit juridisch gaat uitzoeken en actie ondernemen.

Ze zullen redeneren dat je nog steeds kunt salderen, maar dat ze ook tellen hoeveel je teruglevert en daar dus een boete voor rekenen.

Wat wel tricky is, is dat Eneco het dus echt over een boete per kWh heeft en niet een 'staffel'. Daarmee begeven ze zich wel op glad ijs.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:22:
[...]

Het is onbehoorlijk wat Eneco hier presteert. Ik heb gecheckt wat je hierboven hebt staan, en inderdaad als ik 1 jaar vast kies dan zeggen ze:
"Lever je zelfs meer stroom terug dan je totale stroomverbruik? Daarvoor ontvang je een terugleververgoeding. Dit is exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie of btw. De terugleververgoeding kan tussentijds wijzigen." En dat zinnetje moet je echt naar zoeken hè. Het is niet duidelijk aangegeven ofzo.

Terwijl ze bijvoorbeeld bij Vattenfall 1jr vast zeggen:
"De terugleververgoeding, die u ontvangt voor stroom die u teruglevert na saldering is (...) een vaste prijs per kWh als u een contract met een vaste prijs heeft, zoals wij met u zijn overeengekomen." Okee, daar moest ik ook naar zoeken, maar die zin bevestigt alleen hoe je verwacht dat het werkt, en dat is bij Eneco duidelijk niet het geval.
Exact.
Eneco bouwt in de kleine zinnetjes nog uitzonderingen in op tarieven die "vast" pretenderen te zijn in de naam van het "vaste jaar" contract |:(.

Nog even en het enige vaste is de duur van het contract :P :o de rest is aan wijzingen onderhevig als het hun uitkomt

[ Voor 5% gewijzigd door Soullancer op 30-04-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Soullancer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:23:
[...]

Exact.
Eneco bouwt in de kleine zinnetjes nog uitzonderingen in op tarieven die "vast" pretenderen te zijn in de naam van het "vaste jaar" contract |:(.

Nog even en het enige vaste is de duur van het contract :P :o de rest is aan wijzingen onderhevig als het hun uitkomt
Behalve dan dat ACM dat wel aangepakt heeft en duidelijk heeft aangegeven dat wijzigingen niet mogen, vast=vast.

(Die zin over TLV mogen wijzigen staat bv ook in het contract van GC, maar mag dus net zo goed niet bij een vast contract.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-01 20:37
Zondag (28-4) nog een vast contract afgesloten met ingangsdatum 29-5.
Kosten verbruik per kWh 0,29001.

Voor de leveringskosten staan wel de vaste terugleverkosten, maar de leveringskosten voor stroom tegen enkeltarief (0,15836 per kWh) staat op 0.

Lijkt erop dat ik net op tijd was met de ingangsdatum.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

brigges schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:18:

Kosten verbruik per kWh 0,29001.
verbruikskosten zijn niet relevant. Dit topic gaat over de TLV. TLV krijg je alleen als je overschot hebt op jaarbasis of binnen je contractduur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jurwouw75
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb Eneco gebeld, en een medewerker vertelde mij, dat je hoe dan ook vanaf Juni geconfronteerd gaat worden met teruglever kosten. Ook als je voor 1 juni een nieuw contract af sluit. Of dit mag is een andere vraag, maar ze zijn het dus wel van plan.
Als zonnestroom opwekker heb je ook geen recht op een contract voor 3 jaar vast, werd er aan toegevoegd. Aan zijn spreken hoorde ik duidelijk dat hij het voorlas vanaf zijn scherm en dus niet zelf ter plekke bedacht.

Ik vertrouw hiermee op de gedegen prijs onderzoekers hier en ik stap over naar Greenchoice https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ Ik heb het zojuist in orde gemaakt.

Dank voor ieders input, voor mij was dit zeer waardevol. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-04 11:26
Motrax schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:56:
Na 12 jaar Eneco overgestapt naar GreenChoice 3 jaar en 1 jaar Delta + 175,- cashback.

En ja ik heb zonnepanelen en zie de bui hangen in de markt.

Ik ben klaar met al die leveranciers en die gekke bokkensprongen. Bij Eneco altijd het gevoel gehad dat ik genaaid werd, geen idee waarom ik daar zo lang gebleven ben 🤷‍♂️

Hartelijk aan alle Tweakers en hun waardevolle feedback in dit topic. Dit maakte het vergelijken en uitzoeken een stuk makkelijker d:)b
Hoe werkt dat met 2 leveranciers? Net als jou heb ik GC 3 jaar vast omdat ik die niet mis wil lopen, ondanks dat uiteraard Delta een stuk beter zou zijn maar dan weet ik niet wat daarna de stand van zaken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:26:
Wat wel tricky is, is dat Eneco het dus echt over een boete per kWh heeft en niet een 'staffel'. Daarmee begeven ze zich wel op glad ijs.
Valt toch wel mee. Vergelijk met een parkeertarief waar je per heel uur betaald (staffel) ook al sta je er maar 5 min en met waar je per minuut betaald (per kwh).
Ik zie het verschil niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jobr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:44:
[...]

Valt toch wel mee. Vergelijk met een parkeertarief waar je per heel uur betaald (staffel) ook al sta je er maar 5 min en met waar je per minuut betaald (per kwh).
Ik zie het verschil niet echt.
Ik bedoel dat dit eerder gezien kan worden als ondermijning van de salderingsregeling.
kan net anders geïnterpreteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Sivvis schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:25:
[...]

Hoe werkt dat met 2 leveranciers? Net als jou heb ik GC 3 jaar vast omdat ik die niet mis wil lopen, ondanks dat uiteraard Delta een stuk beter zou zijn maar dan weet ik niet wat daarna de stand van zaken is.
Alleen energie ingevuld en bij de ander alleen gas en er zijn nu 2 contracten. Beiden zeggen het huidig contract op bij Eneco.

Het waren ook 2 aparte producten bij Eneco, die beiden op 1 rekening komen.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-04 05:05
Waarom gaan de meeste hier naar GC? Delta is 3 jaar vast 9cent TLV. Heb dat zelf gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
bedanktjoh schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:54:
Waarom gaan de meeste hier naar GC? Delta is 3 jaar vast 9cent TLV. Heb dat zelf gedaan.
Dan heb je zeker niet ingevuld dat je teruglevert? Als je dat wel doet krijg je de 3 jarige optie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:14
bedanktjoh schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:54:
Of heb jij ook een geheime link?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZ8MjseMjJAqdQqj7xJ0Dd0MzYc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VaYGGZKpzp0XRjP4GDgYwIqr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-04 05:05
Oké vreemd. Afgelopen week lukte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:37
https://www.bd.nl/economi...ten-zonnestroom~ad8f4d19/

Ik ben net overgestapt naar Essent, ben benieuwd of dit ook voor bestaande klanten van toepassing is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
robb. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:33:
https://www.bd.nl/economi...ten-zonnestroom~ad8f4d19/

Ik ben net overgestapt naar Essent, ben benieuwd of dit ook voor bestaande klanten van toepassing is...
Uiteindelijk wel, maar als je een vast contract hebt, zal dat pas ingaan zodra je contract afloopt.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Op https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf staat wel
Aanpassingen: Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
Bij Essent staat https://mijn.essent.nl/-/...waarden-zhg-juni-2023.pdf
. Essent behoudt zich het recht voor tarieven eenzijdig te wijzigen indien
gewijzigde wet- en regelgeving dan wel maatregelen van overheidswege hier
aanleiding toe geven.
Dus nieuw contract wil niet helemaal zeggen dat je safe zit toch? Ik kan me voorstellen dat als alle zonnepanelen aanbieders naar GreenChoice gaan om veel te salderen, dat er ook een issue bij hun is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Barryvdh schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:

[...]

[...]

Dus nieuw contract wil niet helemaal zeggen dat je safe zit toch? Ik kan me voorstellen dat als alle zonnepanelen aanbieders naar GreenChoice gaan om veel te salderen, dat er ook een issue bij hun is.
ik ga hier niet meer op in. dit is nu zeker 30x besproken in dit topic. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Barryvdh schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:

[...]

[...]

even teruglezen, ACM heeft duidelijk aangegeven dat bij een vast contract er geen eenzijdige wijzigingen zijn toegestaan, mogelijke voorwaarden zijn op dat moment niet rechtsgeldig.
de enige uitzondering zijn wettelijke wijzigingen, die moeten ze volgen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:12:
[...]

even teruglezen, ACM heeft duidelijk aangegeven dat bij een vast contract er geen eenzijdige wijzigingen zijn toegestaan, mogelijke voorwaarden zijn op dat moment niet rechtsgeldig.
de enige uitzondering zijn wettelijke wijzigingen, die moeten ze volgen.
@cj1 / @mathijshooi misschien iets om in de TS te vermelden?
Het wordt gelukkig niet heel meer gevraagd, maar de uitspraak van ACM is duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

TLV tabel stand 1 mei 2024

@mathijshooi Delta 3 jaar naar #1, Vattenfall op #2, en Clean Energy op #3. Met dank aan @Truus01 voor Delta 3 jaar vast, die nieuwe nummer 1 met de hoogste TLV voor niet dynamische contractvormen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgVXFsJ9p3B4CO3eaW6182U8U3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QRvft97HMYp33L3pbgIDfC4q.png?f=fotoalbum_large
PS De hoogste TLV (zie titel van dit topic) is het enige dat mij interesseert. Gas, vaste kosten, etcetera niet. Terugleverkosten zijn wel interessant, om niet gefopt te worden. Daarom staan er aanbiedingen met hogere TLV in de tabel. Dat zijn de foppers met terugleverkosten waarmee je netto nauwelijks opbrengsten hebt voor teruglevering.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 10:21
Waarschijnlijk is het al eerder gevraagd hier, maar kan het zo snel niet terugvinden.

Mijn situatie, PV met een overschot van zo'n 4000kWh per jaar.

's winters een redelijk fors verbruik vanwege Gasloos (LW WP) en zomers fors overschot vanwege 13.400WP op het dak.

Op dit moment nog "veilig" bij Oxxio met een vast contract t/m oktober van dit jaar.

Maar nu begint de ene na de andere energieleverancier met terugleverkosten, zo ook Oxxio. "Komende maanden starten we met het invoeren van terugleverkosten. Als er iets voor jou verandert, ontvang je hier een persoonlijk bericht over."

Nu heb ik een vast contract t/m oktober, dus tot die tijd zal dit voor mij wel niet gelden, maar vanaf dan heb ik denk ik wel een klein probleempje.

Wat is nu handig om te doen? Zover ik lees hanteren nog niet alle aanbieders terugleverkosten. Moet ik nu snel een 3 of 5 jarig contract afsluiten elders, of wachten tot oktober :?

Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Grolsch schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:44:
Waarschijnlijk is het al eerder gevraagd hier, maar kan het zo snel niet terugvinden.

Mijn situatie, PV met een overschot van zo'n 4000kWh per jaar.

's winters een redelijk fors verbruik vanwege Gasloos (LW WP) en zomers fors overschot vanwege 13.400WP op het dak.

Op dit moment nog "veilig" bij Oxxio met een vast contract t/m oktober van dit jaar.

Maar nu begint de ene na de andere energieleverancier met terugleverkosten, zo ook Oxxio. "Komende maanden starten we met het invoeren van terugleverkosten. Als er iets voor jou verandert, ontvang je hier een persoonlijk bericht over."

Nu heb ik een vast contract t/m oktober, dus tot die tijd zal dit voor mij wel niet gelden, maar vanaf dan heb ik denk ik wel een klein probleempje.

Wat is nu handig om te doen? Zover ik lees hanteren nog niet alle aanbieders terugleverkosten. Moet ik nu snel een 3 of 5 jarig contract afsluiten elders, of wachten tot oktober :?

Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden.
toon volledige bericht
3 jaar contract bij Greenchoice, kun je 6 maanden van tevoren in laten gaan.
(alleen) af te sluiten via deze link:
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:46:
[...]

af te sluiten via deze link:
Tnx voor je (super)snelle reactie, een aantal vragen.

Mijn verbruik is 7000kWh per jaar en ik wek 11000kWh per jaar op.

Netto lever ik dus 4000kWh terug per jaar

Als ik dit invul op die website geeft hij aan "5 euro per maand / 60 euro per jaar".
Ik had gedacht dat ik dan toch wat geld terug zou krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c5XSOcf.png

Blijkbaar tellen ze daar anders dan mijn rekenmachine, ik kom -225.19 uit zoals bovenaan omschreven en niet op 60 euro.

Ik denk dat ik dit maar ga afsluiten, ik heb gezien de laatste ontwikkelingen niet het idee dat het veel beter gaat worden de komende zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Grolsch schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Tnx voor je (super)snelle reactie, een aantal vragen.

Mijn verbruik is 7000kWh per jaar en ik wek 11000kWh per jaar op.

Netto lever ik dus 4000kWh terug per jaar

Als ik dit invul op die website geeft hij aan "5 euro per maand / 60 euro per jaar".
Ik had gedacht dat ik dan toch wat geld terug zou krijgen?

[Afbeelding]

Blijkbaar tellen ze daar anders dan mijn rekenmachine, ik kom -225.19 uit zoals bovenaan omschreven en niet op 60 euro.

Ik denk dat ik dit maar ga afsluiten, ik heb gezien de laatste ontwikkelingen niet het idee dat het veel beter gaat worden de komende zomer.
toon volledige bericht
je moet naar die -225 euro kijken. dat is wat je terug krijgt. Ze willen dat je 5 euro per maand voorschot betaalt (dat is die 60 euro) dus die krijg je ook weer terug.

is inderdaad bizar onduidelijk weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:55:
[...]

je moet naar die -225 euro kijken. dat is wat je terug krijgt. Ze willen dat je 5 euro per maand voorschot betaalt (dat is die 60 euro) dus die krijg je ook weer terug.
OK, tnx voor je bericht, ik wacht nog ff of iemand anders in dit topic me nog op andere ideeën kan brengen, en indien niet dan ga ik dit vanavond afsluiten voor 3 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Grolsch schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:56:
[...]

OK, tnx voor je bericht, ik wacht nog ff of iemand anders in dit topic me nog op andere ideeën kan brengen, en indien niet dan ga ik dit vanavond afsluiten voor 3 jaar.
op dit moment kiest 90% van alle tweakers dit contract schat ik. Er gingen je tientallen voor de afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:56:
[...]

op dit moment kiest 90% van alle tweakers dit contract schat ik. Er gingen je tientallen voor de afgelopen dagen.
Ik lees alleen dat van die 6 maand van te voren overstappen nergens terug, maar ik vul het wel gewoon in, zal goedkomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Truus01
Niemand gaat je op andere ideeën brengen, want dat zou stom zijn.
;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

De GC contract voor stroom van 3 jaar is leuk echter zou ik voor de gas verder kijken waar je 1 jaar kan afsluiten. Kan zomaar 10 cent schelen bij Delta bijv.

- Greenchoice contract voor 3 jaar met zonnepanelen is niet meer af te sluiten. Alleen zonder panelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1420638 op 01-05-2024 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:29

mwa

[...]

Dat zal te laat zijn, want ze hebben zojuist de deal aangepast.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:35:
De GC contract voor stroom van 3 jaar is leuk echter zou ik voor de gas verder kijken waar je 1 jaar kan afsluiten. Kan zomaar 10 cent schelen bij Delta bijv.

- Greenchoice contract voor 3 jaar met zonnepanelen is niet meer af te sluiten. Alleen zonder panelen.
Ik heb geen gas, dus daar heb ik geen last van.
mwa schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:49:
[...]

Dat zal te laat zijn, want ze hebben zojuist de deal aangepast.
Ik stond nog in het aanmeldformulier en heb snel doorgeklikt, maar wat hebben ze aangepast?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HpxKFmH.png

Ik heb wel een bevestiging per mail gekregen zojuist.

[ Voor 50% gewijzigd door Grolsch op 01-05-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 20:00
[...]

Maar goed dat je dit vanavond niet hebt gedaan! Gok dat jij één van de laatste was _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZznYgrS93k8TwyPBwib5Ep2yy1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ymlmi1qngdtFpymIbfwX5kIF.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Plof op 01-05-2024 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepBerk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-05 11:49
Ik heb het gelukkig ook nog tijdig kunnen afsluiten. Nu wel met gas erbij in, maar dat neem ik dan maar voor lief. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Grolsch schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:52:
[...]

[...]

Ik stond nog in het aanmeldformulier en heb snel doorgeklikt, maar wat hebben ze aangepast?

[Afbeelding]

oei, hakken over de sloot!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik heb mij zojuist om 17.15 ook nog gewoon kunnen aanmelden? Maar geen vraag of opmerking over zonnepanelen en/of teruglevering o.i.d. :?

Ik wacht het contract wel even af en dan bekijken aan de hand van de details of ik het doorzet. Ik heb nu nog het gunstige Engie contract met levertarief = teruglevertarief, maar sinds we een EV hebben hebben we geen/nauwelijks overschot meer dus is het teruglevertarief minder belangrijk geworden, "teruglever boetes" die ze nu overal invoeren is nu belangrijker geworden.

Aanvulling: contract binnen. Ik kon teruglevering niet online invullen, maar terugleververgoeding van 0,05 euro / kWh staat genoemd in het contract, ook overige kosten gelijk aan het screenshot bij Grolsch hierboven. Staat niets bij dat je geen zonnepanelen mag hebben.

Later op de laptop maar even goed doornemen (nu op de telefoon), berekenen wat ons overschot nog zal zijn nu we een EV hebben en bedenken of ik voor zekerheid ga (GC) of toch mijn contract bij Engie laat doorlopen (hoger teruglevertarief maar kans op hogere vaste kosten).

[ Voor 50% gewijzigd door rube op 01-05-2024 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb zojuist het definitieve contract ook per mail ontvangen, het lijkt er dus op dat ik geluk heb gehad.

Ik probeerde het net nog eens om mijn ouders over te sluiten, maar krijg inderdaad een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Dat is balen !! Wilde het net gaan aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
feddesman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:44:
Dat is balen !! Wilde het net gaan aanvragen
En @Grolsch Als ik op mijn telefoon kijk werkt de link nog en kan ik een verbruik van 1 kWh invullen en kan ik wel verder doorklikken, geen foutmelding? Zit er verschil tussen mobiele website en een computer? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
rube schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:47:
[...]

En @Grolsch Als ik op mijn telefoon kijk werkt de link nog en kan ik een verbruik van 1 kWh invullen en kan ik wel verder doorklikken, geen foutmelding? Zit er verschil tussen mobiele website en een computer? Of zie ik iets over het hoofd?
Of ik doe alsof ik geen panelen heb.Staat in de tarieven gewoon dezelfde tlv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
rube schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Op mijn telefoon kan ik het veld teruglevering niet zien.
Als ik op mijn PC bij teruglevering niets invul gaat hij wel verder, maar als ik daar wel wat invul krijg ik die foutmelding.

Ik ben bang dat ze geen zonnepanelen eigenaren meer willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:50:
[...]
Op mijn telefoon kan ik het veld teruglevering niet zien.
Ah, ja dat heb ik dus ook.
Als ik op mijn PC bij teruglevering niets invul gaat hij wel verder, maar als ik daar wel wat invul krijg ik die foutmelding.

Ik ben bang dat ze geen zonnepanelen eigenaren meer willen hebben.
Misschien niet, maar als je het voor je ouders op je telefoon invult werkt het volgens mij wel. Je kunt altijd proberen en vergelijken met je eigen contract. Indien niet goed kun je altijd binnen 14 dagen annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
feddesman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:48:
[...]
Of ik doe alsof ik geen panelen heb.Staat in de tarieven gewoon dezelfde tlv
Ja, ik heb niet eens gedaan "alsof", omdat ik op de telefoon het niet kon invullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:46:
[...]

(alleen) af te sluiten via deze link:
Succesvol aangemeld zojuist, werkt dus nog wel (schijnbaar)

Via de mobiel gedaan trouwens. Nergens iets gezien over de zonnepanelen bedwnk ik mij nu. Gaat dat nog problemen opleveren?

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Agent op 01-05-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Link werkt gewoon echter kan je pv niet invullen. Dus je gaat een contract aan zonder pv lijkt mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:20:
Link werkt gewoon echter kan je pv niet invullen. Dus je gaat een contract aan zonder pv lijkt mij?
Teruglevertarief staat gewoon in contract, staat nergens dat dat niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Shadow_Agent schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:59:
[...]

Succesvol aangemeld zojuist, werkt dus nog wel (schijnbaar)

Via de mobiel gedaan trouwens. Nergens iets gezien over de zonnepanelen bedwnk ik mij nu. Gaat dat nog problemen opleveren?
Dit staat bij tarievenspecificatie.
Teruglevering
Lever je stroom aan ons terug? Dan saldeer je eerst al je afgenomen stroom met wat je aan ons teruglevert. Als je meer stroom teruglevert dan je afneemt, ontvang je een netto terugleververgoeding. Je ontvangt hierover geen overheidsheffingen of btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Men heeft het in de voorwaarden gewoon over een terugleververgoeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

feddesman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:23:
[...]

[...]

Dit staat bij tarievenspecificatie.
Teruglevering
Lever je stroom aan ons terug? Dan saldeer je eerst al je afgenomen stroom met wat je aan ons teruglevert. Als je meer stroom teruglevert dan je afneemt, ontvang je een netto terugleververgoeding. Je ontvangt hierover geen overheidsheffingen of btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
Heb het gelezen inderdaad. Er staat ook nergens expliciet dat je geen pv mag hebben dus ik zie geen probleem 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Shadow_Agent schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Heb het gelezen inderdaad. Er staat ook nergens expliciet dat je geen pv mag hebben dus ik zie geen probleem 😉
Ik ook niet. En het levert ze gewoon extra klanten op. Maar het is natuurlijk wel een grote klerezooi in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sten2017 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Ik ook niet. En het levert ze gewoon extra klanten op. Maar het is natuurlijk wel een grote klerezooi in Nederland
Klanten die ze niet willen, want 'we' kosten ze waarschijnlijk meer, over die 3 jaar, dan wat 'we' ze opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Waarom kiezen jullie nog voor GC met 5 cent TLV terwijl er ook Delta is met 9 cent en geen boete voor salderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sten2017
JohanNL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:41:
Waarom kiezen jullie nog voor GC met 5 cent TLV terwijl er ook Delta is met 9 cent en geen boete voor salderen?
Is geen 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:27
Heb me ook nog maar aangemeld voor de GC contract van 3 jaar. Ze bellen me de afgelopen maand al standaard 1x per dag, maar krijg daar een jaar contract aangeboden. Ondanks dat ik nu al bij ze zit en hier ook blijf wonen gewoon afgesloten en aangegeven dat ik ga verhuizen naar huidige adres. Benieuwd of ze dit gaan accepteren, we gaan het wel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

SirMemeAlot schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:48:
Heb me ook nog maar aangemeld voor de GC contract van 3 jaar. Ze bellen me de afgelopen maand al standaard 1x per dag, maar krijg daar een jaar contract aangeboden. Ondanks dat ik nu al bij ze zit en hier ook blijf wonen gewoon afgesloten en aangegeven dat ik ga verhuizen naar huidige adres. Benieuwd of ze dit gaan accepteren, we gaan het wel zien.
Same here, paar jaar geleden klant geweest. Bellen om de haverklap. Heb het nummer uiteindelijk geblokkeerd ;)

Maar goed, wordt dus weer klant :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Hmm, dan zou je alsnog de gok kunnen nemen natuurlijk, persoonlijk zou ik dat dan doen denk ik.
Maar je kunt bij de berekening ook aangegeven dat je géén teruglevering hebt, dan krijg je alsnog hetzelfde aanbod bij Delta maar dan voor 3 jaar.
In het contract zelf staat ook niets over dat je geen ZP/teruglevering mag hebben ( op moment van afsluiten ), dus dat moet gewoon kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
JohanNL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:56:
In het contract zelf staat ook niets over dat je geen ZP/teruglevering mag hebben ( op moment van afsluiten ), dus dat moet gewoon kunnen.
In de voorwaarden staat wel iets over dat als je niet de juiste informatie aanlevert dat ze er dan eea mogen doen/wijzigen, wellicht contract ontbinden.
En ze weten dat je zonnepanelen hebt. En anders komen ze er wel achter bij de jaarafrekening.
Dus het is maar de vraag wat ze dan doen. En of jij dat risico wilt lopen, om te frauderen.
Ik zou het in ieder geval niemand aanraden. (Afraden is een ander verhaal. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 16:38
Grolsch schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:52:
[...]

[...]

[Afbeelding]

haha, eindbaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:09:
[...]

In de voorwaarden staat wel iets over dat als je niet de juiste informatie aanlevert dat ze er dan eea mogen doen/wijzigen, wellicht contract ontbinden.
En ze weten dat je zonnepanelen hebt. En anders komen ze er wel achter bij de jaarafrekening.
Dus het is maar de vraag wat ze dan doen. En of jij dat risico wilt lopen, om te frauderen.
Dit dus, echter lijkt mij dat ze dit bij de aanvraag controlleren en niet zo zeer bij de de jaarafrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:09:
[...]

Op de mobiele versie vroegen ze, zoals ik in een eerdere post heb aangegeven, niets over zonnepanelen of teruglevering. Ik heb dus netjes alle gevraagde informatie aangeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
rube schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Op de mobiele versie vroegen ze, zoals ik in een eerdere post heb aangegeven, niets over zonnepanelen of teruglevering. Ik heb dus netjes alle gevraagde informatie aangeleverd.
Hoop dat alles goed gaat😂
Pagina: 1 ... 207 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2