18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 11,5š,Hyundai Kona 64kWh š
Sluit een jaarcontract af dan heb je daar geen last van.rspoe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:25:
Is er een partij die niet om de haverklap zijn terugleververgoeding aanpast? Dan wil ik daar graag een contract
Nee de TLV staat niet vast bij deze contracten. Ze kunnen deze op elk moment eenzijdig wijzigen. staat letterlijk in de voorwaarden. Uitgebreid besproken ook in dit topic.klump4u schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:26:
[...]
Greenchoice heeft vaste tarieven en TLV per 1,2 of 3 jaar.
Heb er naar gemaild en de TLV is vast bij een 1, 2 of 3 jarig contract met vaste tarieven.
wel is het zo dat de ACM zich hier tegen uitgesproken heeft, maar die handhaven toch niet.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 18:51 ]
Dat is niet waar. de TLV kan maar zo gewijzigd worden. Alleen de levertarieven liggen vast in zo'n contract.jobr schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:30:
[...]
Sluit een jaarcontract af dan heb je daar geen last van.
Niet bij bijv Powerpeersde Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Dat is niet waar. de TLV kan maar zo gewijzigd worden. Alleen de levertarieven liggen vast in zo'n contract.
wie weet, de tijd zal het uitwijzen. maar het is dus in ieder geval geen regel dat je met een jaarcontract safe zit.
Voor wat het waard is.de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Nee de TLV staat niet vast bij deze contracten. Ze kunnen deze op elk moment eenzijdig wijzigen. staat letterlijk in de voorwaarden. Uitgebreid besproken ook in dit topic.
wel is het zo dat de ACM zich hier tegen uitgesproken heeft, maar die handhaven toch niet.
:strip_exif()/f/image/6yED3pmmOLtm9pOKKccVt0Ta.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ja je zegt het zelf al, de dames van de klantenservice kunnen zoveel zeggen. Dat kennen we nog wel van Eneco.
In de voorwaarden van het contract staat toch echt wat anders. En reken maar dat die wat zwaarder wegen dan de e-mail van Lorraine.
Ook Eneco werd teruggefloten om de verlaging van de TLV bij vaste contracten.de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:59:
[...]
Ja je zegt het zelf al, de dames van de klantenservice kunnen zoveel zeggen. Dat kennen we nog wel van Eneco.
In de voorwaarden van het contract staat toch echt wat anders. En reken maar dat die wat zwaarder wegen dan de e-mail van Lorraine.
Maar deze discussie hoeven we niet te voeren het is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid wat die afsluit.
Bij Engie staat in het jaarcontract:de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:54:
[...]
wie weet, de tijd zal het uitwijzen. maar het is dus in ieder geval geen regel dat je met een jaarcontract safe zit.
"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)"
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja een half jaar later. En nu is het dus wel anders omdat GC het letterlijk in de voorwaarden zet.klump4u schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:04:
[...]
Ook Eneco werd teruggefloten om de verlaging van de TLV bij vaste contracten.
Maar deze discussie hoeven we niet te voeren het is ieder zijn eigen verantwoordelijkheidoordelijkheid wat die afsluit.
Dat wijzigingsbeding in die voorwaarden houdt vermoedelijk geen stand bij de rechter. Het is veel te ruim geformuleerd. Daar is jurisprudentie over (oneerlijke handelspraktijken) bij een zaak tegen Vattenfall.de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:59:
[...]
Ja we zullen zien. Dat gaat weer een hoop gezeur en topics vol discussie opleverenTurrican schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:45:
[...]
Dat wijzigingsbeding in die voorwaarden houdt vermoedelijk geen stand bij de rechter. Het is veel te ruim geformuleerd. Daar is jurisprudentie over (oneerlijke handelspraktijken) bij een zaak tegen Vattenfall.
Vorig jaar ging het om enorme bedragen. Nu om een stuk minder. Dat maakt ook dat er minder verzet zal zijn vermoed ik
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 19:58 ]
Powerpeers heeft in ieder geval niks in de voorwaarden staan dat ze dat zomaar mogen aanpassen.de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:51:
[...]
Ja we zullen zien. Dat gaat weer een hoop gezeur en topics vol discussie opleveren
Vorig jaar ging het om enorme bedragen. Nu om een stuk minder. Dat maakt ook dat er minder verzet zal zijn vermoed ik
Het gaat over de looptijd van drie jaar voor mij toch nog om ca. 50.000 kWh, 1 cent minder is voor mij voldoende om flink in verzet te komen
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ah kijk, nu de afrekening van Engie gehad.ASW1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:39:
[...]
Ik verwacht ongeveer 1000 euro kaal tarief te gaan ontvangen voor de teruglevering over 2023.
Niet schokkend dus maar die 210 euro BTW wil ik uiteraard wel ontvangen, volgens mij is dat ongeveer hetzelfde bedrag wat ik voor het forfait heb betaald.
De vraag is hoe de energieleverancier(Engie) te overtuigen om ook die BTW te betalen.
Na het ontvangen van de eindafrekening zal ik contact met opnemen om het uit te leggen, weet niet of ze het dan zelf zullen corrigeren of dat ik ze een factuur moet sturen.
Inderdaad een bedrag voor teruglevering ex. btw uitgekeerd.
Maar zie, op de afrekening staat in kleine lettertjes:
Dus ik denk dat dat gewoon goed gaat komen.Je ontvangt bij meer teruglevering dan levering het leveringstarief exclusief btw. Ben je ondernemer en moet er btw berekend worden over deze teruglevering? Neem dan contact met ons op
[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 04-08-2023 22:35 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Want jij gaat die BTW weer afstaan aan de belastingdienst?ASW1 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:36:
[...]
Ah kijk, nu de afrekening van Engie gehad.
Inderdaad een bedrag voor teruglevering ex. btw uitgekeerd.
Maar zie, op de afrekening staat in kleine lettertjes:
[...]
Dus ik denk dat dat gewoon goed gaat komen.
Nee ik heb al het forfait gelapt.de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:58:
[...]
Want jij gaat die BTW weer afstaan aan de belastingdienst?
Dat forfait is toch bedacht zodat je afkoopt dat je BTW moet betƔlen over je teruglevering?
https://www.belastingdien...0van%20de%20zonnepanelen.
Btw krijgen op TLV klinkt dan idd een beetje als de omgekeerde wereld.
Het zou mij ook mooi uitkomen als ik het zou krijgen
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Voor mij ook want het forfait is een stuk minder dan de btw die ik zou krijgen. Hoewel dat feest met de nieuwe tarieven ook snel afgelopen is.SmiGueL schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Dat forfait is toch bedacht zodat je afkoopt dat je BTW moet betƔlen over je teruglevering?
Het zou mij ook mooi uitkomen als ik het zou krijgen, maar dat men het in het verleden wel eens kreeg is volgens mij eerder geluk dan vereist.
De TLV bij Powerpeers staat 100% vast. Daar kunnen ze volgens hun eigen voorwaarden echt niet omheen.HandyLumberjack schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:43:
[...]
Powerpeers heeft in ieder geval niks in de voorwaarden staan dat ze dat zomaar mogen aanpassen.
Het gaat over de looptijd van drie jaar voor mij toch nog om ca. 50.000 kWh, 1 cent minder is voor mij voldoende om flink in verzet te komen
:strip_exif()/f/image/0qBqcMG6vbT5wbn02tDuJaAr.jpg?f=fotoalbum_large)
die is heel duidelijk ja!denneappel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:20:
[...]
De TLV bij Powerpeers staat 100% vast. Daar kunnen ze volgens hun eigen voorwaarden echt niet omheen.
[Afbeelding]
Maar hoe zit het ook al weer, als ze het contract tóch wijzigen heb jij het recht om het zonder boete op te zeggen. Maar heb je ook het recht om het contract te behouden?
Afhankelijk van hoe groot je installatie is mag je zelf kiezen of je de BTW ontvangen over de teruglevering òf het fortaitair bedrag verrekent met de BTW die je over je installatie terugvraagt.SmiGueL schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Je draagt dan dus òf de ontvangen BTW af òf daarvoor in de plaats het forfait, door dit in mindering te brengen op het terug te vragen bedrag.
Als je de ontvangen BTW afdraagt hoef je het forfait niet te verrekenen, en wanneer je het forfait betaalt dan hoef je de door jou ontvangen BTW niet te verrekenen.
Dit gaat uiteraard alleen op in het jaar waarin je de KOR hebt aangevraagd dus het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de KOR ingaat.
Vanaf 1 januari van het volgende kalenderjaar ben je middels de KOR vrijgesteld van BTW en kun je dit niet meer in rekening brengen bij je energieleverancier.
Dat is toch precies hetzelfde?SmiGueL schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Het zou mij ook mooi uitkomen als ik het zou krijgen, maar dat men het in het verleden wel eens kreeg is volgens mij eerder geluk dan vereist.
Als je zonnepanelen plaatst, word je ondernemer omdat je gaat terugleveren. Dat zou betekenen dat je ieder jaar/kwartaal/maand een btw aangifte moet doen waarin je de btw die je over je teruglevering hebt ontvangen opgeeft en afdraagt. Als je de KOR in gaat, hoeft dat niet. Die gaat echter pas in op 1 januari na het jaar waarin je de KOR aanvraagt. Over de periode tot 1 januari dien je btw aangifte te doen. Dat kun je obv het forfait doen, of op basis van werkelijke btw*. Ik heb dat laatste gedaan omdat mijn panelen aan het einde van het jaar werden geplaatst. Het forfait gaat uit van een bijna volledig jaar teruglevering.
* bij grote installaties heb je geen keuze.
Edit: wat @ASW1 boven mij zegt dus
Behalve als je zelfstandig ondernemer bent en dus sowieso BTW plichtig bent. Dan moet je elk jaar BTW over de Zonnestroom afdragen. Dat was tot dit jaar een hoop rekenwerk, vanaf 2023 mag je hiervoor het forfait gebruiken.ASW1 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:29:
[...]
Afhankelijk van hoe groot je installatie is mag je zelf kiezen of je de BTW ontvangen over de teruglevering òf het fortaitair bedrag verrekent met de BTW die je over je installatie terugvraagt.
Je draagt dan dus òf de ontvangen BTW af òf daarvoor in de plaats het forfait, door dit in mindering te brengen op het terug te vragen bedrag.
Als je de ontvangen BTW afdraagt hoef je het forfait niet te verrekenen, en wanneer je het forfait betaalt dan hoef je de door jou ontvangen BTW niet te verrekenen.
Dit gaat uiteraard alleen op in het jaar waarin je de KOR hebt aangevraagd dus het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de KOR ingaat.
Vanaf 1 januari van het volgende kalenderjaar ben je middels de KOR vrijgesteld van BTW en kun je dit niet meer in rekening brengen bij je energieleverancier.
En in t jaar dat je de KOR aanvraagt en het forfait afdraagt mag je dus btw berekenen bij de energie leverancier?cryptapix schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:51:
[...]
Dat is toch precies hetzelfde?
Als je zonnepanelen plaatst, word je ondernemer omdat je gaat terugleveren. Dat zou betekenen dat je ieder jaar/kwartaal/maand een btw aangifte moet doen waarin je de btw die je over je teruglevering hebt ontvangen opgeeft en afdraagt. Als je de KOR in gaat, hoeft dat niet. Die gaat echter pas in op 1 januari na het jaar waarin je de KOR aanvraagt. Over de periode tot 1 januari dien je btw aangifte te doen. Dat kun je obv het forfait doen, of op basis van werkelijke btw*. Ik heb dat laatste gedaan omdat mijn panelen aan het einde van het jaar werden geplaatst. Het forfait gaat uit van een bijna volledig jaar teruglevering.
* bij grote installaties heb je geen keuze.
Edit: wat @ASW1 boven mij zegt dus
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ja volgens mij wel. Maar goed, de praktijk is weerbarstiger. Energieleveranciers zijn hier namelijk helemaal niet op ingericht. Je mag al blij zijn dat ze btw uitbetalen op aan (voor btw plichtige ondernemers) of uit kunnen zetten. Aan voor een aantal maanden ivm KOR doen ze niet.Mud.Starrr schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:42:
[...]
En in t jaar dat je de KOR aanvraagt en het forfait afdraagt mag je dus btw berekenen bij de energie leverancier?
Overigens zie ik net dat de KOR niet per se 1 januari ingaat. Dat was bij mij wel, maar ieder kwartaal lijkt een instapmoment te zijn. Zie https://goedestartbelasti...neondernemersregeling-kor
Edit: oh en let op. De KOR icm zonnepanelen is al een paar keer veranderd. Ik val niet onder de huidige situatie.
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 05-08-2023 19:56 ]
Toch nog ruim 800 euro š
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
In dat jaar ben je nog verplicht om BTW in rekening te brengen, erna mag het juist niet meer.Mud.Starrr schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:42:
[...]
En in t jaar dat je de KOR aanvraagt en het forfait afdraagt mag je dus btw berekenen bij de energie leverancier?
Misschien iets teveel offtopic hier, maar ik begin nu wel ergens wel te twijfelen. Als je na 1 januari 2023 PV hebt gekocht met 0% btw, hoef je geen aangifte te doen toch? Dan is het hele stuk btw in rekening brengen ook niet relevant. Maar heb je voor die tijd gekocht met 21% btw, dan vraag je die terug met tegelijk een verzoek om toepassing KOR. Die KOR gaat dan in het eerste kwartaal dat start ten minste 4 weken na je aanvraag. Dat betekent volgens mij dat je dan btw aangifte moet doen over de weken tot ingang van de KOR. Daarna niet meer. In dat geval is er toch maar een paar weken dat je btw in rekening moet brengen bij je energieleverancier? En toch betaal je over een heel jaar het forfait (waarmee het eigenlijk vooral een drempel is om btw over aanschaf van PV terug te vragen). In zoān geval kun je het beste vragen om toepassing van de KOR vanaf 1 januari volgend jaar? De binnenkomende btw hoef je dan namelijk niet af te dragen (want dat heb je dmv het forfait al gedaan).ASW1 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
In dat jaar ben je nog verplicht om BTW in rekening te brengen, erna mag het juist niet meer.
Klopt, geen BTW betaald is ook geen BW terug kunnen vragen.cryptapix schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:56:
[...]
Misschien iets teveel offtopic hier, maar ik begin nu wel ergens wel te twijfelen. Als je na 1 januari 2023 PV hebt gekocht met 0% btw, hoef je geen aangifte te doen toch?
Hier aangevraagd via het speciale portaal van de belastingdienst voor zonnepaneelhouders.Dan is het hele stuk btw in rekening brengen ook niet relevant. Maar heb je voor die tijd gekocht met 21% btw, dan vraag je die terug met tegelijk een verzoek om toepassing KOR. Die KOR gaat dan in het eerste kwartaal dat start ten minste 4 weken na je aanvraag.
Ik herinner me niet meer of ik zelf de datum moest opgeven of niet, maar hier gaat de KOR pas 1 jan 2024 in. Dus tot die tijd zal de energieleverancier ook BTW moeten betalen over de teruglevering.
Dus ik heb 30nov2022 zonnepanelen gekregen. Hiervoor is in 2023 de BTW teruggevraagd door een externe partij en heb ik in 2023 het forfait betaald. Nu lever ik over 2023 redelijk veel terug, moet ik dus over het gehele bedrag dat ik (na saldering) netto teruglever en terugleververgoeding ontvang óók BTW ontvangen van mijn energieleverancier? En deze BTW mag ik dan houden?ASW1 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:13:
[...]
Klopt, geen BTW betaald is ook geen BW terug kunnen vragen.
[...]
Hier aangevraagd via het speciale portaal van de belastingdienst voor zonnepaneelhouders.
Ik herinner me niet meer of ik zelf de datum moest opgeven of niet, maar hier gaat de KOR pas 1 jan 2024 in. Dus tot die tijd zal de energieleverancier ook BTW moeten betalen over de teruglevering.
Waarschijnlijk is er btw aangifte over het tijdvak tot 31dec22 gedaan, niet over 2023, en is de KOR ingegaan per 1 januari 2023. Je hebt dan recht op btw over de terugleververgoeding in 2022.Janpietertje89 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Dus ik heb 30nov2022 zonnepanelen gekregen. Hiervoor is in 2023 de BTW teruggevraagd door een externe partij en heb ik in 2023 het forfait betaald. Nu lever ik over 2023 redelijk veel terug, moet ik dus over het gehele bedrag dat ik (na saldering) netto teruglever en terugleververgoeding ontvang óók BTW ontvangen van mijn energieleverancier? En deze BTW mag ik dan houden?
Die externe partij heeft zich er overigens wel makkelijk van af gemaakt door aangifte te doen met het forfait. Kost jou alleen wel meer dan aangifte doen met werkelijke btw over 2022.
Maar beter gaan we zoals @Truus01 al opmerkte hier verder: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 07-08-2023 09:40 ]
Ja, je energieleverancier moet je ook BTW terugbetalen over de terugleververgoeding.Janpietertje89 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:24:
Nu lever ik over 2023 redelijk veel terug, moet ik dus over het gehele bedrag dat ik (na saldering) netto teruglever en terugleververgoeding ontvang óók BTW ontvangen van mijn energieleverancier? En deze BTW mag ik dan houden?
Dat moeten alle leveranciers, ook al lees ik vaak dat het niet gebeurt. Controleer dus of een genoemd bedrag inclusief of exclusief BTW is.
En ja, je mag dat bedrag dan houden.
Disclaimer: ik ken de exacte situatie niet. Bij twijfel raadpleeg een deskundige.
Het hangt er van af per welke datum je KOR ingaat. Daar heb je als het goed is een brief over gekregen van de belastingdienst waar dat in staat.Janpietertje89 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Dus ik heb 30nov2022 zonnepanelen gekregen. Hiervoor is in 2023 de BTW teruggevraagd door een externe partij en heb ik in 2023 het forfait betaald. Nu lever ik over 2023 redelijk veel terug, moet ik dus over het gehele bedrag dat ik (na saldering) netto teruglever en terugleververgoeding ontvang óók BTW ontvangen van mijn energieleverancier? En deze BTW mag ik dan houden?
Tot die datum moet je BTW in rekening brengen over de netto teruglevering.
Heb net overigens net contact gehad met de klantenservice van Engie, je moet even doorvragen want eerstelijns medewerkers weten uiteraard van niets, maar hier bestaat gewoon een procedure voor die ze na wat zoeken gevonden hebben.
Dus dat gaat helemaal goedkomen met de BTW over teruglevering.Naar aanleiding van ons chatgesprek van vandaag stuur ik je zoals besproken deze e-mail over het factureren van btw voor jouw teruglevering.
Je hebt bij ons aangegeven dat je graag een btw factuur ontvangt voor de teruglevering van energie. Wij regelen dit graag voor je, alleen hebben we daarvoor nog wat gegevens van je nodig. Kun je deze per e-mail naar ons toesturen? Dit mag als reactie op deze e-mail.
Klantnummer:
BTW-nummer:
KvK-nummer (indien van toepassing):
Kopie brief vaststelling Belastingplicht waaruit blijkt dat de tenaamstelling op het contract overeenkomt met de tenaamstelling waaraan het BTW-nummer is gekoppeld.
Wanneer je jouw btw-nummer aan ons doorgeeft, ga je er mee akkoord dat ENGIE de btw-factuur voor teruglevering maakt.
Zodra wij alle gegevens van je hebben ontvangen, ontvang je vervolgens de btw-factuur van ons. De Belastingdienst geeft aan dat je zelf verantwoordelijk bent voor de juistheid van de factuur. Wij helpen je hier graag bij. Controleer dus de factuur goed, en neem tijdig contact met ons op als de inhoud niet klopt. ENGIE is niet verantwoordelijk voor naheffingen (inclusief eventuele rente en boetes) van de Belastingdienst.
Wij adviseren je de factuur op te nemen in jouw administratie. Het is belangrijk dat je deze btw ook in je btw-aangifte vermeld.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is natuurlijk best interessant of je recht hebt op de BTW bij een terugleververgoeding en dat die bij sommige energieleveranciers er wel bij zit en bij anderen (de meeste) niet.
Of je er dan recht op hebt en dit op kunt eisen en hoe het zit met KOR en BTW-opgaves bij de Belastingdienst, dus de verdere discussie, kan in dat topic.
Totaal off topic. Hier gaat het over de beste TLV. Niet over geneuzel met btw.Proton_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:32:
[mbr] Wil iemand de link tussen BTW, KOR en de beste terugleververgoeding nog duidelijk maken, of is het eigenlijk allemaal offtopic en kan het naar Zonnepanelen en de btw? [/]
Tuurlijk, dat is geen vol jaar, maar de meevaller is er wel: Het overschot van 500 kwh is verrekent tegen ~24 cent/kwh (waar ik dus een multi mix van allerlei bedragen per kwh had verwacht)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Eens!jobr schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:13:
[...]
Totaal off topic. Hier gaat het over de beste TLV. Niet over geneuzel met btw.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Ik weet dat een hoop mensen met mij ook op dit topic blijven klikken telkens als er een nieuwe post is, in de hoop dat er op magische wijze weer een of andere fantastische TLV valt af te sluiten.
Die tijd is echt voorbij en dit topic is zeker niet dood maar wel heel langzaam geworden, het nut blijft.
Wat mij betreft betekent dat ook dat er af en toe best een zijstapje genomen kan worden,
in dit geval dus over hoe sommigen van ons hun al afgesloten TLV kunnen opkrikken met 21 procent.
Als sommigen daar boos om worden omdat ze een post hadden verwacht met een tip voor 50+ ct/kWh TLV, sorry.
Heb net het jaarcontract Engie (vast tarief, start 1 juli) over laten zetten op naam van m'n partner omdat die t/m 1 jan 2024 (wanneer de KOR ingaat) nog steeds in aanmerking komt voor BTW.
Daarmee gaat de TLV op van 18 naar 22ct/kWh dal, en van 23 naar 28 ct/kWh normaal.
Dit zal voor een kleine groep haalbaar zijn die zich begin dit jaar heeft aangemeld bij de belastingdienst en pas in 2024 de KOR in gaat, die kunnen hiermee (indien ze het forfait hebben gekozen) alsnog hun TLV opvijzelen.
Innova met een TLV van ā¬0,92 š.
Jammer genoeg gaan we dit niet meer tegenkomen maar wat zijn jullie plannen met jullie afgesloten contract?
Van mij is in feb 2023 ingegaan voor een jaar en heb de afgelopen maand zoals velen minder opgewekt dan in juni. Ik vermoed dat we in een daling zitten en vanaf oktober ook de ā¬0,92 niet meer interessant is.
Ben aan het rondkijken voor een nieuw contract na 10-24 maar ben niet echt āwarmā geworden.
Een hoop energie teruggeleverd tot nu toe dus heb een aardig spaarpotje opgewouwd bij ze. Na september zal ik weggaan.
Wat zijn jullie plannen?
Ik heb van Feb23 VanOns. Tot 1 juli 60cnt ofzo TLV en na 1 juli 50%, dus 30cnt.hoihoi66 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 05:56:
Wat was het toch een leuke periode precies vorige jaar rond augustus.
Jammer genoeg gaan we dit niet meer tegenkomen maar wat zijn jullie plannen met jullie afgesloten contract?
Van mij is in feb 2023 ingegaan voor een jaar en heb de afgelopen maand zoals velen minder opgewekt dan in juni. Ik vermoed dat we in een daling zitten en vanaf oktober ook de ā¬0,92 niet meer interessant is.
Ben aan het rondkijken voor een nieuw contract na 10-24 maar ben niet echt āwarmā geworden.
Een hoop energie teruggeleverd tot nu toe dus heb een aardig spaarpotje opgewouwd bij ze. Na september zal ik weggaan.
Wat zijn jullie plannen?
Afgelopen week panelen van het dak vanwege verbouwing. Rond Okt-Nov debnk ik dat ik de panelen terug op het dak kan plaatsen.
Ik krijg een WP en airco ipv CV dus er gaat een klap verbruik bijkomen. Omdat ik denk dat t net break even zal uitkomen ( 4500kwh verbruik nu, ik wek 7500 op, dus zal in de buyurt komen) wil ik even een jaar geen omkijken naar de uurtarieven in de winter (dynamisch) en geen risico.
Wilde dus een 1j contract, 35cnt afname en 11cnt tlv. Dan zit t redelijk safe. Ik had bijna besteld en toen dacht ik, ik kan beter wachten. Als ik het nu laat ingaan heb ik enkele maanden in het nieuwe cointract zonder panelen en eindig ik wsl in afname rond aug24. Dan kost het me 35cnt per kwh.
Als ik nu rond okt-nov het jaar contract laat ingaan, dan heb ik dan meteen panelen draaien en loopt het ook door tot nov24. Dan heb ik mogelijk geen of nauwelijks afname kosten. Nadeel is dat ik nu dan mijn tlv-tegoed ben aan het opvreten, maar dat kost me dan "maar" 30cnt per kwh uit het potje.
Of zie ik dat verkeerd
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Je bedoelt de herfst?hoihoi66 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 05:56:
Ik vermoed dat we in een daling zitten
het aantal lichturen per dag ligt gewoon vast hoor
met een SAP kun je gewoon je contract tot en met februari uitzitten. zonde om vroegtijdig weg te gaan.en vanaf oktober ook de ā¬0,92 niet meer interessant is.
Contract uitzitten tot 4 september (precies 1 jaar bij Innova dan) en dan stap ik over naar Vattenfall (16.8ct per kWh) en Greenchoice (10.5 of 11.5 ct per kWh dacht ik)Wat zijn jullie plannen?
Ik heb voor een vriend zojuist e.e.a. op de website van Vattenfall ingevuld maar kom niet verder dan 4,5ct / kWh TLV. Kan je aangeven hoe je 16.8 als aanbod gerealiseerd krijgt?de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:15:
Contract uitzitten tot 4 september (precies 1 jaar bij Innova dan) en dan stap ik over naar Vattenfall (16.8ct per kWh) en Greenchoice (10.5 of 11.5 ct per kWh dacht ik)
Zelf zat ik bij UC maar sinds die per 01-07 de tarieven de nek om hebben gedraaid stap ik over van SAP naar PAP met terugleveren. Op de PAP mijn 3-jarige contract bij Innova welke tot februari 2025 een enkel tarief TLV van 37,5ct / kWh heeft en op de SAP een dynamisch contract bij Tibber.
Dat is al meerdere keren uitgebreid besproken in dit topic. zoek even op Vattenfall.Danger.Mouse schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Ik heb voor een vriend zojuist e.e.a. op de website van Vattenfall ingevuld maar kom niet verder dan 4,5ct / kWh TLV. Kan je aangeven hoe je 16.8 als aanbod gerealiseerd krijgt?
hint: het gaat om het modelcontract. En mogelijk sinds 1 augustus niet meer af te sluiten met TLV 16.8ct?
dat is mooi zeg! die had ik nog niet eerder gehoord hier.Danger.Mouse schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Op de PAP mijn 3-jarige contract bij Innova welke tot februari 2025 een enkel tarief TLV van 37,5ct / kWh heeft
Ah ja, het modelcontract, die was me even ontgaan. Zojuist gecheckt en gelukkig nog steeds af te sluiten!de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:29:
[...]
Dat is al meerdere keren uitgebreid besproken in dit topic. zoek even op Vattenfall.
hint: het gaat om het modelcontract. En mogelijk sinds 1 augustus niet meer af te sluiten met TLV 16.8ct?
Daar ben ik dan ook zeer tevreden over! Ik heb toendertijd al mijn charmes bij de klantenservice ingezet om een driejarig contract te ontvangen. In eerste instantie om verzekerd te zijn van gas voor een redelijk normaal tarief maar nu blijkt het een gouden zet te zijn geweest om er een meer dan prima TLV aan over te houden t.o.v. het huidige aanbod in de markt.de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
[...]
dat is mooi zeg! die had ik nog niet eerder gehoord hier.
gaat wel per 1 november naar een lage TLV, zoals in dit topic vermeld.Danger.Mouse schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:40:
[...]
Ah ja, het modelcontract, die was me even ontgaan. Zojuist gecheckt en gelukkig nog steeds af te sluiten!
Die heb ik gemist, want modelcontract is toch pas 1-1 weer?de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
gaat wel per 1 november naar een lage TLV, zoals in dit topic vermeld.
Wacht, weet het weer, was een discussie over of TLV wel/geen tarief is en dus dat ze het misschien wel mogen, of zoiets. Benieuwd of iemand daar tzt een zaak van zal maken. Al zal het bij de meesten voor die 2 maanden niet heel veel uitmaken, qua weinig opwek. (Maar wellicht met een SAP nog wel. Maar waarom zou je 16,8ct willen krijgen, dan zou je beter kunnen salderen.)
Nee. eerst 16,8 cent per kWh salderen zolang VF het aanbiedt. Alleen terugleveren, geen afname dus. Vervolgens eigen verbruik salderen op een Greenchoice contract met TLV van 11,5 cent per kWh.Truus01 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:50:
[...]
(Maar wellicht met een SAP nog wel. Maar waarom zou je 16,8ct willen krijgen, dan zou je beter kunnen salderen.)
Dan haal je toch nog het maximale uit het VF contract.
@Truus01 zie deze post: Straat_Joekel in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 16:02 ]
Heb zelf nog geen bericht gehad hieroverde Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
gaat wel per 1 november naar een lage TLV, zoals in dit topic vermeld.
ik ook nietPeterDee schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:47:
[...]
Heb zelf nog geen bericht gehad hierover
(afgesloten half juni, levering m.i.v. 14 juli)
[ Voor 12% gewijzigd door sipjohn op 11-08-2023 00:28 ]
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Mijn Innova contract loopt tot januari maar heb ik per begin oktober opgezegd. Ik ga er vanuit de we hier de eind afrekeningen gaan delen?hoihoi66 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 05:56:
Wat was het toch een leuke periode precies vorige jaar rond augustus.
Wat zijn jullie plannen?
Ik ga per begin oktober over op Powerpeers 3 jaar ā¬0,21/kWh (Kon je enkele uren afsluiten op 1 juni, denneappel in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" )
Ik heb Home Assistant ingesteld om te rekenen met dynamische tarieven. Ga de komende jaren stage lopen om zoveel mogelijk verbruik te sturen en hoop zo in de toekomst een redelijk alternatief voor TLV te krijgen in de winter en in de zomer mijn PV dumpen aan de hoogste bieder met een variabel contract.
Maar ik houd natuurlijk altijd mijn ogen open voor iets beters
- Greencoice zie ik nu op ā¬0,08 waar dat gisteren nog de 11,5 cent uit de tabel was.
- Vattenvall zou per november ook voor lopende contracten terug gezet worden, en anders wel per 1 januari
- Van Ons staat nu op 8,1 cent
- Energyzero kan ik geen modelcontract teruglevertarief van vinden?
- Powerpeers is nog wel 11 cent maar de vasteleveringskosten zijn zo'n ā¬90 per jaar hoger dan de meeste maatschappijen wat met 2 cent verschil dus pas interssant is vanaf 4500kWh netto teruglevering
- easyenergie zelfde geval als Powerpeers maar dan maar 10 cent terugleververgoeding.
(Innova contract loopt medio volgende maand af dus moet helaas wat nieuws)
Inderdaad. Was ook bij GC aan het kijken en constateer nu ook 0,08 TLV..-Niels- schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:06:
Zijn alle energieboeren nou deze week tegelijk weer tot de conclusie gekomen dat 8 a 9 cent de max moet zijn?ondertussen lijken Eneco/Oxxio met 9 cent t minst matig of heeft er nog iemand iets moois gevonden?
- Greencoice zie ik nu op ā¬0,08 waar dat gisteren nog de 11,5 cent uit de tabel was.
- Vattenvall zou per november ook voor lopende contracten terug gezet worden, en anders wel per 1 januari
- Powerpeers is nog wel 11 cent maar de vasteleveringskosten zijn zo'n ā¬90 per jaar hoger dan de meeste maatschappijen wat met 2 cent verschil dus pas interssant is vanaf 4500kWh netto teruglevering
- easyenergie zelfde geval als Powerpeers maar dan maar 10 cent terugleververgoeding.
Doordat de energieleveranciers nu allemaal prijsafspraken hebben met elkaar, wordt je als consument nu gewoon gedwongen om je geleverde energie voor vrijwel niets weg te geven.
tsja dat vrijwel niets is een vrij marktconforme prijs. Dus je moet ook realistisch zijn. Wat jij opwekt heeft weinig waarde. 80% van het kale tarief is overigens niet veel hoger dan je nu krijgt hoor, dat wordt pas interessant als de energieprijzen weer gaan stijgen door marktonwikkelingen.Fairy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:26:
Ik vraag me af wat er ooit nog terecht gaat komen van die regeling die er ooit was dat je ik meen minimaal 80% van het kale levertarief terug zou moeten krijgen.
Doordat de energieleveranciers nu allemaal prijsafspraken hebben met elkaar, wordt je als consument nu gewoon gedwongen om je geleverde energie voor vrijwel niets weg te geven.
En inderdaad de nieuwe energiewet zal wel flink vertragen door val kabinet.
Sommigen zullen daar blij mee zijn, omdat salderen dan mogelijk ook langer door blijft gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 11-08-2023 14:34 ]
Terwijl mijn levertarief toch bijna 70 ct/kwh is bij UC.de Peer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:30:
[...]
tsja dat vrijwel niets is een vrij marktconforme prijs. Dus je moet ook realistisch zijn. Wat jij opwekt heeft weinig waarde. 80% van het kale tarief is overigens niet veel hoger dan je nu krijgt hoor, dat wordt pas interessant als de energieprijzen weer gaan stijgen door marktonwikkelingen.
Sommigen zullen daar blij mee zijn, omdat salderen dan mogelijk ook langer door blijft gaan.
De balans is een beetje weg. Ben benieuwd of er al mensen een volledige TCO hebben gemaakt met een betaalbare thuisaccu. Tot zover heb ik niet het idee dat een thuisaccu op dit moment ook maar in de buurt van rendabel komt.
Precies. voor zo lang het duurt. kijk eens naar een nieuw contract. Markttarieven liggen nu veel lager.Fairy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:39:
[...]
Terwijl mijn levertarief toch bijna 70 ct/kwh is bij UC.
ja die berekeningen zijn al veel gedaan, kijk eens in de thuisaccu topics.De balans is een beetje weg. Ben benieuwd of er al mensen een volledige TCO hebben gemaakt met een betaalbare thuisaccu. Tot zover heb ik niet het idee dat een thuisaccu op dit moment ook maar in de buurt van rendabel komt.
conclusie is gewoon telkens weer dat dat niet rendabel is in Nederland.
Ik heb nog een Innova contract voor een maand en als ik het geld had om nog meer te investeren konden wij een thuisbatterij binnen 1 jaar terugverdienen icm SAP. Wij hebben nu extra geĆÆnvesteerd in zonnepanelen die straks bij uitbetaling allemaal zijn terugverdient met een extraatje er bij.de Peer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:41:
[...]
Precies. voor zo lang het duurt. kijk eens naar een nieuw contract. Markttarieven liggen nu veel lager.
[...]
ja die berekeningen zijn al veel gedaan, kijk eens in de thuisaccu topics.
conclusie is gewoon telkens weer dat dat niet rendabel is in Nederland.
Bij een thuis batterij hadden wij met een gemiddelde prijs op dynamisch contract van 30 cent kunnen laden (dynamisch op SAP) en op 92 cent kunnen terug leveren (Innova) en dat op een dag zo vaak herhalen als dat je batterij pakket groot is.
Om dit uit te voeren hadden we nieuwe omvormers nodig die op het net kunnen terug leveren (bijv Victron) en een groot batterij pakket. Zelfs met 20% laad/ontlaad verlies kun je met 60 cent/kWh makkelijk je batterij terugverdienen. Volgens mij zijn er tweakers die dit ook hebben gedaan, maar helaas hadden wij daar niet de reserves voor om het uit te voeren. In de huidige situatie kun je een batterij nooit terugverdienen.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
ja uiteraard kon dat. dat geldt voor mij ook. Maar laten we even niet een Innova 92 cent contract als uitgangspunt nemen. Dat is namelijk niet een marktconform tarief maar het gevolg van een foutje in ons voordeel.kiddyl schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
Ik heb nog een Innova contract voor een maand en als ik het geld had om nog meer te investeren konden wij een thuisbatterij binnen 1 jaar terugverdienen icm SAP. Wij hebben nu extra geĆÆnvesteerd in zonnepanelen die straks bij uitbetaling allemaal zijn terugverdient met een extraatje er bij.
Bij een thuis batterij hadden wij met een gemiddelde prijs op dynamisch contract van 30 cent kunnen laden (dynamisch op SAP) en op 92 cent kunnen terug leveren (Innova) en dat op een dag zo vaak herhalen als dat je batterij pakket groot is.
Om dit uit te voeren hadden we nieuwe omvormers nodig die op het net kunnen terug leveren (bijv Victron) en een groot batterij pakket. Zelfs met 20% laad/ontlaad verlies kun je met 60 cent/kWh makkelijk je batterij terugverdienen. Volgens mij zijn er tweakers die dit ook hebben gedaan, maar helaas hadden wij daar niet de reserves voor om het uit te voeren. In de huidige situatie kun je een batterij nooit terugverdienen.
Ik heb het ook even overwogen hoor, maar heb toch gekozen voor het geld ipv alles gelijk investeren in een accu.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-08-2023 15:17 ]
Ik had het al uitgezet in een excel om het serieus aan te pakken, want dan zouden we eindigen met een 'gratis' accu pakket. Nu wel 27kWp aan zonnepanelen in totaal geplaatst en hiermee zitten we toch wel aan de max wat de aansluiting aankan in onze situatie. In mijn optiek uiteindelijk wel maximaal van de situatie kunnen profiteren.de Peer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:16:
[...]
Ik heb het ook even overwogen hoor, maar heb toch gekozen voor het geld ipv alles gelijk investeren in een accu.
Wanneer straks Innova uitbetaald gaan we proberen gasloos te worden.
Ik zie de accu's over een aantal jaar nog wel flink goedkoper worden met omvormers die beter aansluiten op ons net en eiland bedrijf. Ook V2G zou kunnen, maar dit hoort niet in dit topic thuis.
De eindafrekening zal bij ons heel flink zijn, maar met het slechte weer van de afgelopen paar weken is het extraatje iets minder geworden
Anyone?PCJR schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:12:
[...]
Ik heb van Feb23 VanOns. Tot 1 juli 60cnt ofzo TLV en na 1 juli 50%, dus 30cnt.
Afgelopen week panelen van het dak vanwege verbouwing. Rond Okt-Nov denk ik dat ik de panelen terug op het dak kan plaatsen.
Ik krijg een WP en airco ipv CV dus er gaat een klap verbruik bijkomen. Omdat ik denk dat t net break even zal uitkomen ( 4500kwh verbruik nu, ik wek 7500 op, dus zal in de buurt komen) wil ik even een jaar geen omkijken naar de uurtarieven in de winter (dynamisch) en geen/weinig risico.
Wilde dus een 1j contract, 35cnt afname en 11cnt tlv (Powerpeers, of een andere ivm hogere vaste kosten daar). Dan zit t redelijk safe. Ik had bijna besteld en toen dacht ik, ik kan beter wachten. Als ik het nu laat ingaan heb ik enkele maanden in het nieuwe contract zonder panelen, en eindig ik wsl in meer afname rond aug24 met de jaarafrekening. Dan kost het me 35cnt per kwh.
Als ik nu rond okt-nov het jaarcontract laat ingaan, dan heb ik dan meteen panelen draaien en loopt het ook door tot nov24. Dan heb ik mogelijk geen of nauwelijks afname kosten. Nadeel is dat ik nu dan mijn tlv-tegoed ben aan het opvreten, maar dat kost me dan "maar" 30cnt per kwh uit het potje. Die 61cnt blijft behouden van voor 1 juli als ik goed had begrepen.
Of zie ik dat verkeerd
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Inderdaad, eindafrekingen delen en dan ook delen wanneer ze het daadwerkelijk hebben overgemaaktdenneappel schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
Mijn Innova contract loopt tot januari maar heb ik per begin oktober opgezegd. Ik ga er vanuit de we hier de eind afrekeningen gaan delen?![]()
Ik ga per begin oktober over op Powerpeers 3 jaar ā¬0,21/kWh (Kon je enkele uren afsluiten op 1 juni, denneappel in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" )
Ik heb Home Assistant ingesteld om te rekenen met dynamische tarieven. Ga de komende jaren stage lopen om zoveel mogelijk verbruik te sturen en hoop zo in de toekomst een redelijk alternatief voor TLV te krijgen in de winter en in de zomer mijn PV dumpen aan de hoogste bieder met een variabel contract.
Maar ik houd natuurlijk altijd mijn ogen open voor iets beters
Hoe zit het met de boete met een variabel contract?
Ik ben van plan om de winter te overbruggen met een lage elektraprijs en na febr wil ik weer op zoek naar de hoogste TLV.
Of is het zo laag dat het niet interessant is om te switchen in de winter?
Nou, de kale leveringstarieven liggen nu op zo'n 18-19 cent. 80% daarvan is toch het dubbele van wat de leveranciers nu bieden (om het over Essent met 5,5 cent en Vattenfall met zijn 4,5 cent voor een driejarig contract maar niet te hebben).de Peer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:30:
tsja dat vrijwel niets is een vrij marktconforme prijs. Dus je moet ook realistisch zijn. Wat jij opwekt heeft weinig waarde. 80% van het kale tarief is overigens niet veel hoger dan je nu krijgt hoor, dat wordt pas interessant als de energieprijzen weer gaan stijgen door marktonwikkelingen.
Een ruime kamermeerderheid heeft meermaals bij minister Jetten aangedrongen om die 80% snel in de wet op te nemen, maar minister Jetten heeft dat bewust steeds uitgesteld om het te combineren met het wetsvoorstel afbouw saldering. Demissionair kabinet of niet: als een ruime kamermeerderheid die 80% alsnog snel geregeld wil hebben, kan dat ook via een initiatiefwet vanuit de Tweede Kamer (kwestie van de betreffende tekst knippen vanuit het wetsvoorstel). Kan een mooi verkiezingsitem zijn om zo'n voorstel de komende maanden in te dienen, en te plannen dat er direct na de benoeming van de nieuwe Tweede Kamer over gestemd wordt.
Maar ja, willen ze dat in de Tweede Kamer?
[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 11-08-2023 19:42 ]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76188474hoihoi66 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:38:
[...]
Inderdaad, eindafrekingen delen en dan ook delen wanneer ze het daadwerkelijk hebben overgemaakt.
Hoe zit het met de boete met een variabel contract?
Ik ben van plan om de winter te overbruggen met een lage elektraprijs en na febr wil ik weer op zoek naar de hoogste TLV.
Of is het zo laag dat het niet interessant is om te switchen in de winter?
Dat zijn helemaal geen prijsafspraken. Die volgen gewoon de markt.Fairy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:26:
En je wordt helemaal niet gedwongen om het voor bijna niets weg te geven.
Overigens was tot 2 jaar geleden de TLV vergelijkbaar met nu. Toen hoorde je niemand hierover. Je bent gewoon de afgelopen 2 jaren (teveel) verwend.
Maar goed, toen waren er een stuk minder panelen, en daardoor had het veel minder effect op de marktprijzen. En er waren ook maar weinig mensen waarop de TLV van toepassing was.
Ik klaag ook niet, maar ben blij met de extra centen die het de afgelopen tijd heeft opgeleverd.
De combinatie van lage TLV en salderen geeft alleen wel verkeerde incentive voor veel mensen om het overschot s winters dan maar op te stoken met COP 1 verwarming.
We zullen in de toekomst toch wat beter ons best moeten doen om wat geld te verdienen met het overschot.
[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-08-2023 20:58 ]
Hier loopt ook eind september het contract met Innova af, heb een modelcontract bij Vattenfall aangevraagd voor alleen stroom, gas heb ik op gezegd en gaat weg.-Niels- schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:06:
Zijn alle energieboeren nou deze week tegelijk weer tot de conclusie gekomen dat 8 a 9 cent de max moet zijn?ondertussen lijken Eneco/Oxxio met 9 cent t minst matig of heeft er nog iemand iets moois gevonden?
Dat klopt (als je bij een leverancier zat die toen geen 100% van het kale levertarief vergoedde), maar toen lagen de kale levertarieven ook rond de 10 cent. Elektriciteit is nog altijd niet helemaal terug op het oude prijsniveau.HandyLumberjack schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:55:
2-3 jaar geleden was het kale levertarief ook maar ca. 7ct.
Vergis je ook niet in de prijs van elektriciteit door de tarieven op de spotmarkt, die we door de dynamische contracten als consument nu vaker zien. Dit is maar een klein deel van de totale handelsmarkt, waar vooral de actueel voorziene overschotten (vooral bij veel wind) of tekorten (vooral bij grauw, koud, windarm weer) voor de volgende dag verhandeld worden.
De meeste elektriciteit wordt verhandeld via de termijnmarkt, en heeft de laatste tijd kale prijzen van 10 tot 13 cent (ook voor de tijdvakken met daglicht). De meeste energieleveranciers rekenen hier bovenop ca. 2,5 cent winst- en risico-opslag. Op basis van eerdere inkoop liggen de prijzen nu nog hoger.
TNO verwacht bij normalere marktomstandigheden een levertarief van rond de 12 cent. Op dit moment betalen de meeste consumenten meer dan de ca. 12 cent levertarief die TNO als normale prijs verwacht. Bij die ca. 12 cent levertarief zou volgens o.a. TNO de komende jaren een tlv van tegen de 10 cent (9,9 cent dacht ik) reƫel zijn. Daar komt dan ook die 80% vandaan die de Tweede Kamer vast wil leggen. Richting 2030 zou dit percentage naar 70%-75% moeten dalen voor een redelijke (marktconforme) vergoeding als we de berekeningen van TNO volgen.
De energieleveranciers pakken nu gewoon extra winst met die lage terugleververgoedingen. Niet door prijsafspraken, maar omdat het ene bedrijf het andere bedrijf volgt als dat ergens mee wegkomt (lees: de consumenten niet weghollen). Net als winkels die elkaar scherp volgen met prijsverhogingen of -verlagingen.
[ Voor 23% gewijzigd door Linea op 12-08-2023 10:04 ]
Je laad dan eigenlijk voor die 8cent die je anders zou uitbetaald krijgen.
Ik ben al aan het rondkijken, we hebben een Chevrolet volt, van de zaak geweest maar prive overgezet. mijn vrouw red het om 99% van de tijd elektrisch te rijden daarmee.
Ik rijd een hoop meer, en zou ben nu aan het denken om mijn lpg wagen weg te doen en elektrisch te gaan rijden nu we weinig krijgen voor het overschot.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Dat is minder eenvoudig dan het lijkt.kiddyl schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
20% laad/ontlaad verliezen "overall" dat is afgrijzelijk veel, voor de range 10-20kW.
Ik heb al warmte problemen met 9,2% (geen Vitron) en dat voor PV-opwek shiften en later invoeden, dat de ruimte een airco krijgt. (20% overall bij iets groter systeem dat is een kachel van continue >2kW)
De in/uit accu verlies zelf die bij mij rond 5.4% liggen met LPF-cellen, ca helft is tijdens laden en dat gaat zeker niet als je dat in cycles van 2 uur zou willlen doen met 0,5C continue,
Dan zit paar uur later bij het ontladen de opgebouwde warmte in de weg omdat cellen nog niet afgekoeld zijn, Je moet daar eerder denken aan rond 0,2C, 4-5 uur laden zodat accu vol is en ca 4 uur ontladen als dat continue zou willen doen, dan heb je over een forse accu 60-100kWh
Zodat cellen onder 35 graden blijven.
Laden/ontladen in temperatuur range 40-50 graden halveert de levens duur van je LFP-cellen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nou dat ook weer niet. Een elektrische auto blijft behoorlijk duur (in aanschaf). Ja je kunt hem goedkoop laden maar dat is maar een klein deel van het gehele financiƫle plaatje.Mud.Starrr schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:24:
Tja het wordt nu gewoon erg rendabel om een (2e) elektrische auto aan te schaffen
Wel is het natuurlijk een mooie manier om het maximale uit je stroomoverschot te halen.
Inderdaad, en na salderen word het een stuk lastiger: om hem volledig op zonnestroom te laden.de Peer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Nou dat ook weer niet. Een elektrische auto blijft behoorlijk duur (in aanschaf). Ja je kunt hem goedkoop laden maar dat is maar een klein deel van het gehele financiƫle plaatje.
Wel is het natuurlijk een mooie manier om het maximale uit je stroomoverschot te halen.
Zou een dynamisch contract lonend kunnen zijn om terug te leveren als je helaas nov,dec,jan,feb netto consumeert?
Bijzonder genoeg houdt leverancier HEM de terugleververgoeding hoog.
[ Voor 13% gewijzigd door Henkoes op 12-08-2023 11:19 ]
Nee je krijgt dan het kale levertarief voor je overschot. Dus dat is geen vetpot. Dan ben je beter af met een vast contract met 8-11 cent tlvHenkoes schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:18:
Helaas lijkt elke partij de terugleververgoeding flink verlaagd te hebben, terwijl de levertarieven nog best hoog liggen.
Zou een dynamisch contract lonend kunnen zijn om terug te leveren als je helaas nov,dec,jan,feb netto consumeert?
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Ja dat bericht heb ik gehad inderdaad. Heb er geen aandacht aan besteed omdat ik toch overstap.Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:21:
Ik meende dat er mensen zijn waarvan het Innova jaar contract begin september gaat aflopen. Als Innova zich aan de regels zou houden (30 dagen notificatie) hadden deze ook al een bericht moeten krijgen over de nieuwe variabele tarieven na de einddatum. Iemand al een dergelijk bericht gehad van Innova? - Graag even de inhoud delen als dat het geval is.
Staat weinig bijzonders in. Gewoon variabele tarieven
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-08-2023 11:23 ]
Of zou een dergelijk besluit ook gevolgen hebben voor TLV in vaste contracten?
Deze vraag stel ik om eventueel een nieuw vast contract uit te stellen...
Zou je het toch anoniem kunnen posten? - ik vind het namelijk toch wel byzonder, met name of de koppeling TLV=kaal enkel tarief wel of niet gehanteert wordt, of dat hier helemaal niet over gemeld wordt.de Peer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
Ja dat bericht heb ik gehad inderdaad. Heb er geen aandacht aan besteed omdat ik toch overstap.
Staat weinig bijzonders in. Gewoon variabele tarieven
Gewoon een vaste tlv van 7 cent en de variabele tarieven die iedereen krijgt per 1 juli. Geen koppeling dus. Wordt ook niets over gezegd.Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Zou je het toch anoniem kunnen posten? - ik vind het namelijk toch wel byzonder, met name of de koppeling TLV=kaal enkel tarief wel of niet gehanteert wordt, of dat hier helemaal niet over gemeld wordt.
Bericht is dus: uw contract loopt af per 4 september. Vanaf dan gelden voor u de variabele tarieven die we sinds 1 juli hanteren.
is ook wat ik verwacht had overigens.
Waarom zouden ze die koppeling behouden, je contract loopt af dus ook de voorwaarden die daar bij horen.Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Zou je het toch anoniem kunnen posten? - ik vind het namelijk toch wel byzonder, met name of de koppeling TLV=kaal enkel tarief wel of niet gehanteert wordt, of dat hier helemaal niet over gemeld wordt.
Ik heb nog niks gehoord maar mijn contract loopt 21 september pas af.
Omdat in de contractvoorwaarden staat dat na 1 jaar vast het contract doorloopt met variabele tarieven. In dat zelfde document staat ook dat TLV=kaal enkel tarief. Ik ben van plan om Innova zich aan het contract te laten houden, ook al willen ze dit natuurlijk niet.klump4u schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:48:
[...]
Waarom zouden ze die koppeling behouden, je contract loopt af dus ook de voorwaarden die daar bij horen.
Ik heb nog niks gehoord maar mijn contract loopt 21 september pas af.
In de algemene voorwaarden van Innova staat dan weer dan wat anders. Daarin staat vermeld dat de overeenkomst zelf beƫindigd zodat je zonder contract zit. In de praktijk ga je over naar variabel zoals op dat moment beschikbaar is.Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
Omdat in de contractvoorwaarden staat dat na 1 jaar vast het contract doorloopt met variabele tarieven. In dat zelfde document staat ook dat TLV=kaal enkel tarief. Ik ben van plan om Innova zich aan het contract te laten houden, ook al willen ze dit natuurlijk niet.
Gelukkig zijn de algemene voorwaarden ondergeschikt aan het contract of de contract- en product-voorwaarden, dus de algemene voorwaarden hebben geen invloed omdat ergens anders anders bepaald is. Dat energiebedrijven in de praktijk iets anders doen als in het contract of in de wet beschreven is me ook wel duidelijk geworden de afgelopen jaren, maar is voor mij geen reden om niet het opvolgen van het contract te eisen.kiddyl schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:33:
[...]
In de algemene voorwaarden van Innova staat dan weer dan wat anders. Daarin staat vermeld dat de overeenkomst zelf beƫindigd zodat je zonder contract zit. In de praktijk ga je over naar variabel zoals op dat moment beschikbaar is.
Wat de TLV ook zal worden de komende maanden maakt me toch niet zo veel uit, ik ga toch de opwek van oktober salderen met december, het zou wel leuk zijn om volgende zomer nog het kale levertatief als TLV te hebben.
Is dat jouw interpretatie of stond dit in de mail?de Peer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:42:
[...]
Gewoon een vaste tlv van 7 cent en de variabele tarieven die iedereen krijgt per 1 juli. Geen koppeling dus.
Als dat de tekst van de mail is, en niet de bovenstaande quote, dan blijft de koppeling dus gewoon en is er niets aan de hand, het is volledig in lijn met het contract. Enige is de verwarring tussen: jaar vast tarief / contract wat aflooptBericht is dus: uw contract loopt af per 4 september. Vanaf dan gelden voor u de variabele tarieven die we sinds 1 juli hanteren.
[ Voor 9% gewijzigd door Srednier op 12-08-2023 13:03 ]
Doorloopt of overgaat?Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
Omdat in de contractvoorwaarden staat dat na 1 jaar vast het contract doorloopt met variabele tarieven. In dat zelfde document staat ook dat TLV=kaal enkel tarief. Ik ben van plan om Innova zich aan het contract te laten houden, ook al willen ze dit natuurlijk niet.
Maar niet geschoten is altijd mis.
klump4u schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:17:
[...]
Doorloopt of overgaat?
Maar niet geschoten is altijd mis.
Het letterlijke woord is dus verlengd, uit 3.3 van de contractvoorwaarden. Scherp opgemerkt, op diezelfde manier gaat het me ook om de exacte bewoording in de email die ik ook verwacht over 2 weken.De looptijd van uw contract gaat in vanaf de startdatum voor de overeengekomen periode. Na deze
periode wordt het contract automatisch verlengd voor onbepaalde tijd, met de dan geldende variabele
tarieven.
āMet de dan geldende variabele tarievenā , valt de TLV onder de tarieven of niet is dan de vraag.Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
[...]
Het letterlijke woord is dus verlengd, uit 3.3 van de contractvoorwaarden. Scherp opgemerkt, op diezelfde manier gaat het me ook om de exacte bewoording in de email die ik ook verwacht over 2 weken.
Zo vat ik het niet op. Ik zie de TLV gewoon als een tarief en is deze dus ook variabel na de looptijd. Alleen is er een voorwaarde gesteld aan het variabel zijn van de tarieven in het (verlengde) contract, namelijk dat TLV=kaal enkeltarief (zie 3.3 van de productvoorwaarden van het dan verlende contract)klump4u schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
āMet de dan geldende variabele tarievenā , valt de TLV onder de tarieven of niet is dan de vraag.
Er zijn er toch best al wat van enkele jaren oud die 2e hands goed betaalbaar zijn. En als je niet perse groot hoeft kun je bijv een up goedkoop uit Duitsland halen. Of zelfs een kleine mercedes.de Peer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Nou dat ook weer niet. Een elektrische auto blijft behoorlijk duur (in aanschaf). Ja je kunt hem goedkoop laden maar dat is maar een klein deel van het gehele financiƫle plaatje.
Maar als ik ook zie hoe lang en met weinig onderhoud je ermee kunt doen, met de ervaring met de Volt, die wij 11 jaar in bezit hebben met zeer lage kosten, haal je het er toch redelijk snel uit. Die rijd 50-70 km per lading. Voor langere ritten heeft hij een benzine motor die dient als stroom generator. Die staat bij ons praktisch nooit aan. Maar je kunt ook kijken naar een volle electrische wagen, maar tikje ouder en minder fancy als een Tesla oid.
Zelfs als ik reken met de 17 cent tlv (hoogste nu) kan ik op 3 kwh net zoveel rijden als op een liter lpg, dan is het zelfs goedkoper rijden dan op LPG. Daarnaast geen wegenbelasting voorlopig, en de lage onderhoudskosten.
Nee je moet geen model S of dikke SUV willen kopen. Maar er is al best wat keuze in redelijk betaalbare autoās te vinden, afhankelijk van je dagelijks gebruik.
Hoewel, zag al enkele Model S modellen rond 2ton op de teller redelijk betaalbaar op marktplaats staan. En die dingen rijden ze als taxi zo tot een miljoen km begreep ik.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Die conclusie had ik ook al getrokken, eind oktober komt mijn BMW i4 die ik begin dit jaar besteld had. Geen 2e handsje hier dankzij Innova. Ik hoop alleen dat ze opschieten met de afrekening anders moet ik alsnog een heel kortlopende lening afsluiten.Mud.Starrr schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:18:
[...]
Er zijn er toch best al wat van enkele jaren oud die 2e hands goed betaalbaar zijn. En als je niet perse groot hoeft kun je bijv een up goedkoop uit Duitsland halen. Of zelfs een kleine mercedes.
Maar als ik ook zie hoe lang en met weinig onderhoud je ermee kunt doen, met de ervaring met de Volt, die wij 11 jaar in bezit hebben met zeer lage kosten, haal je het er toch redelijk snel uit. Die rijd 50-70 km per lading. Voor langere ritten heeft hij een benzine motor die dient als stroom generator. Die staat bij ons praktisch nooit aan. Maar je kunt ook kijken naar een volle electrische wagen, maar tikje ouder en minder fancy als een Tesla oid.
Zelfs als ik reken met de 17 cent tlv (hoogste nu) kan ik op 3 kwh net zoveel rijden als op een liter lpg, dan is het zelfs goedkoper rijden dan op LPG. Daarnaast geen wegenbelasting voorlopig, en de lage onderhoudskosten.
Nee je moet geen model S of dikke SUV willen kopen. Maar er is al best wat keuze in redelijk betaalbare autoās te vinden, afhankelijk van je dagelijks gebruik.
Hoewel, zag al enkele Model S modellen rond 2ton op de teller redelijk betaalbaar op marktplaats staan. En die dingen rijden ze als taxi zo tot een miljoen km begreep ik.
Volgens de energie leveranciers is de TLV geen tarief maar een vergoedingklump4u schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
āMet de dan geldende variabele tarievenā , valt de TLV onder de tarieven of niet is dan de vraag.
Daar waren ze vorig jaar heel stellig over en daarom mochten ze het ook zomaar wijzigen.
In de voorwaarden van Innova staat het ook als vergoeding trouwens.
3.3. Terugleververgoeding
Als u op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, dan is de terugleververgoeding na saldering
gelijk aan het kale enkeltarief als u een meter heeft met ƩƩn actief telwerk. Heeft u een meter met
twee actieve telwerken? Dan is de terugleververgoeding na saldering gelijk aan het kale daltarief.
De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen en inclusief btw.
Dan gaat het dus hoe jij het opvat en hoe Innova het bedoeld, succes en hoe ons op de hoogte.Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:04:
[...]
Zo vat ik het niet op. Ik zie de TLV gewoon als een tarief en is deze dus ook variabel na de looptijd. Alleen is er een voorwaarde gesteld aan het variabel zijn van de tarieven in het (verlengde) contract, namelijk dat TLV=kaal enkeltarief (zie 3.3 van de productvoorwaarden van het dan verlende contract)
Hoe zou Innova dat dan bedoelen?klump4u schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:57:
[...]
Dan gaat het dus hoe jij het opvat en hoe Innova het bedoeld, succes en hoe ons op de hoogte.
1) verlengen van een contract.
2) TLV= kaal enkeltarief
Maar ik denk niet dat het daar om gaat, volgens mij gaat het er gewoon om wat er geschreven staat in het contract en wat eventueel de geschillencommissie daarvan vindt indien Innova nu ineens iets anders wil.
Wel bedankt, en ik hou jullie zeker op de hoogte.
Daar zou ik maar heel ver van wegblijvenHenkoes schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:18:
Bijzonder genoeg houdt leverancier HEM de terugleververgoeding hoog.
Een i4, lekkerSrednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:37:
[...]
Die conclusie had ik ook al getrokken, eind oktober komt mijn BMW i4 die ik begin dit jaar besteld had. Geen 2e handsje hier dankzij Innova. Ik hoop alleen dat ze opschieten met de afrekening anders moet ik alsnog een heel kortlopende lening afsluiten.
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2