Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
manusjevanalles schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:43:
[...]
Maar dat is dus de vraag. Moet ik voor 1000 kWh inkopen tegen daltarief, of mag ik toch vanuit de opwek in normaaltarief salderen?
https://www.engie.nl/klantenservice/saldering-afrekening

Engie geeft zelf aan dat ze per tariefperiode (en dus ook apart normaal en dal) salderen, en als er dan een periode is met overschot en een ander met tekort, dat ze dan de overheidsheffingen nog tussen de tariefperiodes salderen. Ze verrekenen blijkbaar niet ook het verschil in het kale tarief. Vreemd, want dan zou je toch niet helemaal op jaarbasis salderen, wat wettelijk wel verplicht is.
Met de regeling tlv = kaal levertarief zal dat maar om kleine verschillen gaan (in je nadeel als het tekort vooral in een periode met een hoger tarief was, anders in je voordeel), maar nu met de tlv van 8 cent gaat dat meer uitmaken. Engie moet natuurlijk niet periodes met een overschot tegen 8 cent verrekenen, en dan in periodes met een tekort het tekort tegen een hoger kaal tarief verrekenen. Het lijkt erop dat de informatie voor hoe het verrekenen plaatsvindt nog aangepast moet worden.

De rechter was immers duidelijk: "Saldering moet plaatsvinden door de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar weg te strepen. Of door exact hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit te vergoeden als het bedrag dat de klant per kwh betaalt voor afgenomen elektriciteit. De kantonrechter benadrukte dat dit ook geldt bij variabele tarieven."
https://www.achmearechtsb...rbasis%20moet%20gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Dwaalboy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Ik ben zeer benieuwd!
Deze week mijn gascontract opgezegd bij innova. Verbruik was maar 40m3 jaarlijks en nu gaat de meter eruit.
Vandaag telefoon van innova met wel heel speciaal aanbod, met jaarlijkse teruglevering van +10.000 enkel teruglevering van belang. Nu nog tot februari 0,54 cent (1 jaar vast) echter werd de verkoper beetje boos en maakte mij duidelijk dat het 0,08cent is vanaf juni/juli. Ik zei heb 1 jaar vast meneer incl teruglevering, nou nee iedereen heeft het naar beneden geschroefd etc etc... Dan gaan veel rechtzaken volgen maakte ik duidelijk, nou meneer uhm misschien is het ook wel alleen voor nieuwe contracten blah blah blah. U kan ook gewoon uw contract houden, nou dat doe ik dan ook.

Zou dit t.z.t. echt variabel worden met kaal levertarief? Of mogen ze dat aanpassen na 1 jaar?
Ach, ze zullen het er wel niet mee eens zijn, maar het is alweer bijna een jaar geleden dat ik 50 euro betaalde voor de geschillencomissie.
Het is nu ook een andere tijd als vorig jaar. Er is helemaal geen haast. Als ze blijven drammen dat het 0,07 euro moet worden en zelfs de commissie geeft ze gelijk, kun je het gewoon lekker laten salderen en later wel zien. Jouw geval kun je helemaal lekker de kat uit de boom kijken.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellyspy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-10 07:42
Hallo allemaal

Ik heb vandaag bij vattenfall een 1 jaar contract afgesloten en dit stond erbij:

Bij een looptijd van 1 jaar kun je kiezen uit 2 aanbiedingen. het tweede aanbod heeft een lager tarief voor stroom, hogere vaste leveringskosten en een LAGERE teruglever vergoeding. Hier onder zie je op basis van het geschatte verbruik wat voor jou nu het voordeligst is.

Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCFSrI5Mj9GmBnd7kKJW-s2kuYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9dT3XHsogNkYdmkLhop9dxr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gekozen voor optie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va2cU5I4SS-25kadGdEmM1tCHd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8NcyZk3ZyMemX8hHrqfWhwk.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat er staat dat optie 2 een lagere teruglever vergoeding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pH2YWadLWWQVlqFH9RhKHbTegok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuW1h1dMONMKn1XgzOw76JcT.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kreeg een uur geleden het contract binnen wel met het hogere tarief voor stroom, de lagere vaste leveringskosten en de teruglever vergoeding van 7.6 euro cent per kwu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDw3dDOcPWZhUIPmKWwaES9iQ4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DlZJAN7kWXmxnCHVjcpf4XA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht misschien 1 jaar vast nog wel 16.8 cent per kwu maar mooi niet dus :(

Nu ben ik benieuwd of optie 2 nog lager is dan die 7.6 euro cent per kwu.

Ik heb contact gezocht met de klantenservice en we zullen wel zien. Ik kan het nog gewoon annuleren.

Zijn er nog meer mensen hier tegen aan gelopen

Vriendelijke groeten;)

[ Voor 12% gewijzigd door Jellyspy op 31-07-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 00:03
Jellyspy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:06:
Ik heb vandaag bij vattenfall een 1 jaar contract afgesloten en dit stond erbij:

Bij een looptijd van 1 jaar kun je kiezen uit 2 aanbiedingen. het tweede aanbod heeft een lager tarief voor stroom, hogere vaste leveringskosten en een LAGERE teruglever vergoeding. Hier onder zie je op basis van het geschatte verbruik wat voor jou nu het voordeligst is.

Zie screenshot:

[Afbeelding]

Ik heb gekozen voor optie 1
[Afbeelding]

Omdat er staat dat optie 2 een lagere teruglever vergoeding

[Afbeelding]
Ik kreeg een uur geleden het contract binnen wel met het hogere tarief voor stroom, de lagere vaste leveringskosten en de teruglever vergoeding van 7.6 euro cent per kwu.

[Afbeelding]

Ik dacht misschien 1 jaar vast nog wel 16.8 cent per kwu maar mooi niet dus :(

Nu ben ik benieuwd of optie 2 nog lager is dan die 7.6 euro cent per kwu.

Ik heb contact gezocht met de klantenservice en we zullen wel zien. Ik kan het nog gewoon annuleren.

Zijn er nog meer mensen hier tegen aan gelopen

Vriendelijke groeten;)
De hoge TLV van VF krijg je alleen met het het modelcontract, het gaat hier dus niet om een vast contract!
https://www.vattenfall.nl/energie/modelcontract-energie/

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellyspy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-10 07:42
@Mixpower

Ik heb er eentje aangevraagd

Bedankt hopelijk is het nog op tijd... zo onduidelijk allemaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 00:03
Jellyspy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:20:
@Mixpower

Ik heb er eentje aangevraagd

Bedankt hopelijk is het nog op tijd... zo onduidelijk allemaal..
Zou geen probleem moeten zijn, vooralsnog bieden ze de hoge TLV nog steeds aan.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:40
Net een medewerker van Vattenfall aan de lijn gehad. TLV gaat naar 11 ct in augustus voor het modelcontract, dit was toch alleen voor het NIET-modelcontract?

[ Voor 31% gewijzigd door Nougat op 01-08-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Nougat schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:35:
Net een medewerker van Vattenfall aan de lijn gehad. TLV gaat naar 11 ct in augustus voor het modelcontract, dit was toch alleen voor het NIET-modelcontract?
Voor nieuwe contracten die afgesloten worden mogen ze wel andere tarieven vragen/bieden. Die gelden dan tot 1 januari.
Voor bestaande klanten van het modelcontract alleen wijzigingen op 1 januari en 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:40
Dit staat er in mijn contract dat op 21 juli is aangevraagd en op 19 september in gaat:

Onder punt 2.1: Vattenfall kan de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar

Net toch weer even gebeld en een vriendelijke mevrouw aan de lijn gehad en die wist totaal niets van 11 ct en zij vertelde mij dat zij zich aan die 1 januari en 1 juli moeten houden.

Daarnaast zou je als klant lijk mij ook op de hoogte gesteld moeten worden als iets verandert aan je kosten/vergoedingen.

Tevens staat als je het modelcontract invult ook gewoon nog 16,8 ct :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Nougat op 01-08-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05
Nougat schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:56:

Maar als je hem daadwerkelijk afsluit krijg je mogelijk een contract per mail waarin een lagere vergoeding staat.

In iedergeval, heb zelf variabel en tot vandaag géén bericht van ze ontvangen dat de TLV gewijzigd zou worden.
Dus tot 1 september zit het sowieso nog goed lijkt me :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Ik heb zojuist een Vattenfall modelcontract aangevraagd. ben benieuwd welke TLV ik in het contract aan ga treffen. bij de aanvraag stond er nog 16.8 cent per kWh.

Mijn plan is om Vattenfall op mijn SAP te zetten en nog een aantal maanden de panelen daar op terug te laten leveren.
Via Greenchoice op mijn PAP laat ik dan alle gebruikers zitten.

Per 1 januari ga ik dan zowel afname als terugleveren via greenchoice om de achterstand qua salderen in te halen.

edit: contract binnen en daar staat 16.8 cent per kWh in als TLV.
Ik ben alleen bang dat ze hem mogelijk op mijn PAP geregistreerd hebben ipv SAP. daar moet ik nog even achter aan.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 01-08-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02:43
Srednier schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Ik ga Innova houden aan het contract, zoals hierin omschreven staat dat na het jaar vaste tarief een variabel tarief in werking gaat. Zoals ik het interpreteer blijft de koppeling TLV=kaal tarief overeind na het jaar, omdat het contract doorloopt met een variabel tarief. Dit tarief zou dan waarschijnlijk per email toegezonden worden een maand voor het aflopen.

Maargoed, de meesten hier denken iets anders (dus 0,07 ipv 0,19). De toekomst zal het leren. Wel zou ik nog even willen vragen om even de inhoud van zo'n mail te posten als die voorbij komt. Ik zit zelf pas op eind september.
Ik volg dit met veel interesse maar kies zelf een andere weg. Je moet hiervoor wel je jaar contract uitzitten. In mijn geval tot januari en ik heb geen SAP / veel verbruik in de winter.

Zou het wel tof vinden als het jou en anderen lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nougat schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:56:
Dit staat er in mijn contract dat op 21 juli is aangevraagd en op 19 september in gaat:

Onder punt 2.1: Vattenfall kan de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar

Net toch weer even gebeld en een vriendelijke mevrouw aan de lijn gehad en die wist totaal niets van 11 ct en zij vertelde mij dat zij zich aan die 1 januari en 1 juli moeten houden.

Daarnaast zou je als klant lijk mij ook op de hoogte gesteld moeten worden als iets verandert aan je kosten/vergoedingen.

Ik heb een bevestiging dat het modelcontract van VF 16,8 ct is.
Afgesloten begin juli miv 1-8.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-08 12:56
de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:09:

Ik ben alleen bang dat ze hem mogelijk op mijn PAP geregistreerd hebben ipv SAP. daar moet ik nog even achter aan.
Dat hadden ze bij mij ook gedaan, dus ga daar maar vanuit. Je kunt ook nergens een EAN code aangeven bij aanvraag. Via een herstel aanmelding is dit vervolgens weer rechtgetrokken. Gewoon via de chat kunnen regelen. In de contractbevestiging kun je dit vervolgens niet zien maar dat hebben ze via een aparte statusbevestiging alsnog aan kunnen tonen dat de juiste meter is aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mikeyzut schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:14:
[...]

Dat hadden ze bij mij ook gedaan, dus ga daar maar vanuit. Je kunt ook nergens een EAN code aangeven bij aanvraag. Via een herstel aanmelding is dit vervolgens weer rechtgetrokken. Gewoon via de chat kunnen regelen. In de contractbevestiging kun je dit vervolgens niet zien maar dat hebben ze via een aparte statusbevestiging alsnog aan kunnen tonen dat de juiste meter is aangehouden.
Ja precies. klopt. Ik had zo ook al een e-mail gestuurd met verzoek tot aanpassing naar juiste EAN. zal wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:10
Srednier schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Ik ga Innova houden aan het contract, zoals hierin omschreven staat dat na het jaar vaste tarief een variabel tarief in werking gaat. Zoals ik het interpreteer blijft de koppeling TLV=kaal tarief overeind na het jaar, omdat het contract doorloopt met een variabel tarief. Dit tarief zou dan waarschijnlijk per email toegezonden worden een maand voor het aflopen.

Maargoed, de meesten hier denken iets anders (dus 0,07 ipv 0,19). De toekomst zal het leren. Wel zou ik nog even willen vragen om even de inhoud van zo'n mail te posten als die voorbij komt. Ik zit zelf pas op eind september.
Heb je je contract en de voorwaarden goed gelezen? In mijn vaste 1jr contract en de bijbehorende voorwaarden staat dat aan het einde de levering stopt. Hiermee ga ik er vanuit dat het contract niet stilzwijgend door gaat en daarmee ook niet de riante TLV.

add:
Algemene Voorwaarden van levering elektra en of gas voor particuliere kleinverbruikers, art 22:
' Eindigt onze overeenkomst? Dan krijgt u van ons geen elektriciteit en/of gas meer geleverd. Wel kunnen wij hierover andere afspraken met u maken.'

https://www.innovaenergie...ers-d.d.-01-04-2017-2.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door avds69 op 01-08-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Maar 1 artikeltje eerder staat dat de overeenkomst automatisch overgaat in een overeenkomst zonder einddatum; dat zal dan dus wel een modelcontract zijn, met de bijbehorende prijzen. Je krijgt sowieso niet de 'riante' vergoedingen of prijzen.

Zie hier:
21.6 Heeft uw overeenkomst met een vaste einddatum de einddatum bereikt en bent u met ons of een andere
leverancier geen nieuwe overeenkomst aangegaan, dan zetten wij uw overeenkomst om naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum. Hierbij is artikel 19 ook van toepassing.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Heb hier zojuist de eindafrekening binnen van Powerpeers, en warempel, ze rekenen gewoon met 21 cent TLV!
Het ging dan ook enkel om de periode 1-7 t/m 5-7, 5 dagen dus.

Uit hun eigen mail zou er per 1-7 met 5 cent TLV gerekend worden, maar ze hebben dus wellicht zelf ingezien dat ze te laat waren hiermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:22
In jaarafrekening houdt Engie zich netjes aan teruglevering = leveringskosten. Maar ik snap niet helemaal hoe ze het salderen doen. Zie ook hier voor meer details

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
wlmpie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:24:
In jaarafrekening houdt Engie zich netjes aan teruglevering = leveringskosten. Maar ik snap niet helemaal hoe ze het salderen doen. Zie ook hier voor meer details
Ze berekenen het naar rato van je invoeding per periode. Je hebt in de piekuren 673 kWh afgenomen. Van elke periode nemen ze 12,8% van je invoeding in die betreffende periode om die 673 kWh te salderen. Dus de eerste periode 12,8% * 1984 kWh = 253 kWh. Tweede periode 12,8% * 2753 kWh = 352 kWh. Derde periode 12,8% * 531 kWh = 68 kWh. 253 + 352 + 68 = 673 kWh.
Wat er per periode aan kWh's over is, is minus de BTW (9% in 2022, 21% in 2023) verrekend, dus met tlv = kaal levertarief.

Voor de dalperiodes is hetzelfde gedaan, maar dan met 58,2% van de invoeding elke periode om 1320 kWh (je totale dalafname van het net) te salderen. De rest is ook hier per periode tegen de tlv verrekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 02-08-2023 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Linea schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 02:42:
[...]

Ze berekenen het naar rato van je invoeding per periode. Je hebt in de piekuren 673 kWh afgenomen. Van elke periode nemen ze 12,8% van je invoeding in die betreffende periode om die 673 kWh te salderen. Dus de eerste periode 12,8% * 1984 kWh = 253 kWh. Tweede periode 12,8% * 2753 kWh = 352 kWh. Derde periode 12,8% * 531 kWh = 68 kWh. 253 + 352 + 68 = 673 kWh.
Wat er per periode aan kWh's over is, is minus de BTW (9% in 2022, 21% in 2023) verrekend, dus met tlv = kaal levertarief.

Voor de dalperiodes is hetzelfde gedaan, maar dan met 58,2% van de invoeding elke periode om 1320 kWh (je totale dalafname van het net) te salderen. De rest is ook hier per periode tegen de tlv verrekend.
Ik begrijp je berekening, maar dit klopt toch gewoon niet? (hoewel het zeker voordelig is voor de klant)

Neem bijvoorbeeld de eerste tariefperiode (25-07-2022 t/m 31-12-2022):
- Levering normaal = 346 kWh
- Teruglevering 1 (salderen) = 253 kWh
- Teruglevering 2 (afrekenen) = 1731 kWh

Supersimpel geredeneerd; teruglevering 1 had dan toch gewoon 346 kWh moeten zijn en het restant afrekenen?

Wat mis ik hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
ron322 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:47:
Ik begrijp je berekening, maar dit klopt toch gewoon niet? (hoewel het zeker voordelig is voor de klant)

Neem bijvoorbeeld de eerste tariefperiode (25-07-2022 t/m 31-12-2022):
- Levering normaal = 346 kWh
- Teruglevering 1 (salderen) = 253 kWh
- Teruglevering 2 (afrekenen) = 1731 kWh

Supersimpel geredeneerd; teruglevering 1 had dan toch gewoon 346 kWh moeten zijn en het restant afrekenen?

Wat mis ik hier
Als ik de uitspraak van de rechter lees, klopt het inderdaad niet. De methode van Engie kan ongunstig uitpakken als er veel gesaldeerd wordt over een periode met laag gebruik, veel invoeding en lage tarieven, en weinig gesaldeerd over een periode met hoog gebruik, hoge tarieven en weinig invoeding. Dat is niet de bedoeling. Het moet voor de klant op basis van de huidige wetgeving niet uitmaken wanneer en tegen welk tarief er ingevoed is en afgenomen is: binnen het afrekenjaar moet het eindresultaat financieel 0 zijn als er evenveel kWh ingevoed als afgenomen is. Eigenlijk zou Engie bij de afnameposten en bij de invoedingsposten voor het salderen overal gewoon 0 euro in moeten vullen. Dan gaat het salderen goed. Dat de tlv voor het overschot dan naar rato van de invoeding per periode berekend wordt, dat is geen probleem. Dat mag.

Ben ook wel benieuwd wat Engie doet als je in dal een tekort hebt, en in piek een overschot. Dat hoort ook niet uit te maken voor het salderen: de hele afname moet gesaldeerd worden.
Of wat Engie doet als iemand in de loop van een afrekenjaar zonnepanelen heeft gekregen, of een omvormer die defect gegaan is. Dan kunnen er dus ook een of meer periodes in dat jaar zijn geweest met invoeding 0.

[ Voor 24% gewijzigd door Linea op 02-08-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
Linea schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Als ik de uitspraak van de rechter lees, klopt het inderdaad niet. De methode van Engie kan ongunstig uitpakken als er veel gesaldeerd wordt over een periode met laag gebruik, veel invoeding en lage tarieven, en weinig gesaldeerd over een periode met hoog gebruik, hoge tarieven en weinig invoeding. Dat is niet de bedoeling. Het moet voor de klant op basis van de huidige wetgeving niet uitmaken wanneer en tegen welk tarief er ingevoed is en afgenomen is: binnen het afrekenjaar moet het eindresultaat financieel 0 zijn als er evenveel kWh ingevoed als afgenomen is. Eigenlijk zou Engie bij de afnameposten en bij de invoedingsposten voor het salderen overal gewoon 0 euro in moeten vullen. Dan gaat het salderen goed. Dat de tlv voor het overschot dan naar rato van de invoeding per periode berekend wordt, dat is geen probleem. Dat mag.

Ben ook wel benieuwd wat Engie doet als je in dal een tekort hebt, en in piek een overschot. Dat hoort ook niet uit te maken voor het salderen: de hele afname moet gesaldeerd worden.
Of wat Engie doet als iemand in de loop van een afrekenjaar zonnepanelen heeft gekregen, of een omvormer die defect gegaan is. Dan kunnen er dus ook een of meer periodes in dat jaar zijn geweest met invoeding 0.
Wat ik riep in mijn vorige post klopt natuurlijk ook niet, Engie saldeert over een jaar (zoals het hoort) en doen dat correct (reken maar na) alleen is het mij niet duidelijk hoe ze die verdeling over 3 verschillende tarieven TLV doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
ron322 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Wat ik riep in mijn vorige post klopt natuurlijk ook niet, Engie saldeert over een jaar (zoals het hoort) en doen dat correct (reken maar na) alleen is het mij niet duidelijk hoe ze die verdeling over 3 verschillende tarieven TLV doen.
Die verdeling is simpel: bereken de verhouding tussen de totale afname piek per jaar en de totale invoeding piek per jaar, en gebruik die verhouding vervolgens op de invoeding per periode. Idem voor dal.

Maar het klopt niet, omdat het financiële eindresultaat niet 0 is als je de bedragen van de verschillende periodes afname en invoeding optelt. En dat hoort wel, volgens de rechter. Eigenlijk horen er gewoon kWh's tegen elkaar weggestreept te worden, maar als het financieel gebeurt, dan wel met gelijke tarieven voor invoeding en afname, en dat gaat nu niet helemaal goed, omdat er periodes zijn waarin er te veel kWh's verrekend worden, en periodes waarin er te weinig verrekend worden. Dan heeft deze financiële methode geen gelijk eindresultaat meer als het wegstrepen van kWh's.
Voor Engie gaat het op deze manier lonend worden om 's zomers lage tarieven te hanteren, en 's winters hoge. Zo help je het hele doel van het salderen op jaarbasis alsnog versneld om zeep.

[ Voor 7% gewijzigd door Linea op 02-08-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:21
Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Ik heb op jaar basis ongeveer 500 kWh netto over aan stroom als alles meezit. Zit nu bij Eneco op een modelcontract (9 cent per kWh). Heb nu mijn winter achterstand weer ingelopen dus sta nu weer precies op 0 kWh.

Eigenlijk zijn al die TLV allemaal lood om oud ijzer, de verschillen zijn klein. Kan ik dan niet beter bij Eneco blijven voorlopig, heb geen zin dat ik ga switchen voor een paar cent TLV meer en dat ik dan weer gezeik heb omdat ze niet goed salderen of iets dergelijks. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lollercopter schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:15:
Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Ik heb op jaar basis ongeveer 500 kWh netto over aan stroom als alles meezit. Zit nu bij Eneco op een modelcontract (9 cent per kWh). Heb nu mijn winter achterstand weer ingelopen dus sta nu weer precies op 0 kWh.

Eigenlijk zijn al die TLV allemaal lood om oud ijzer, de verschillen zijn klein. Kan ik dan niet beter bij Eneco blijven voorlopig, heb geen zin dat ik ga switchen voor een paar cent TLV meer en dat ik dan weer gezeik heb omdat ze niet goed salderen of iets dergelijks. :+
tsja ik zou er niet te veel tijd aan besteden als ik jou was met 500 kWh. dat gaat je tussen de 45 en 60 euro opleveren. 45 euro als je niets doet en 60 euro als je veel tijd gaat steken in het vinden van de beste deal. Aan jou de keuze of je al die tijd wilt besteden voor 15 euro extra op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

tsja ik zou er niet te veel tijd aan besteden als ik jou was met 500 kWh. dat gaat je tussen de 45 en 60 euro opleveren. 45 euro als je niets doet en 60 euro als je veel tijd gaat steken in het vinden van de beste deal. Aan jou de keuze of je al die tijd wilt besteden voor 15 euro extra op jaarbasis.
Precies dat was eigenlijk ook een beetje mijn onderbuik gevoel, bedankt voor de bevestiging. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322

500 kWh netto + huidige TLV = niet de moeite waard om het uit te zoeken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:01

Ik denk dat dit de juiste beredenering is. Het grote TLV-feest is wel echt voorbij. Ik zit nu nog bij Vattenfall voor 16,8cent TLV (modelcontract), als dat ten einde is (januari waarschijnlijk) blijf ik ook niet doorhoppen voor die paar centen.

Het spel gaat weer op de wagen zijn als de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Die 500kWh is trouwens ook niet heel erg veel overschot; die kun je zo kwijt zijn als je thuissituatie verandert; persoon erbij, airco, elektrische scooter, aquarium, vijver, weet ik veel... Doe er gewoon zelf wat leuks mee, want rijk ga je er niet van worden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

H. Lal schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Ik denk dat dit de juiste beredenering is. Het grote TLV-feest is wel echt voorbij. Ik zit nu nog bij Vattenfall voor 16,8cent TLV (modelcontract), als dat ten einde is (januari waarschijnlijk) blijf ik ook niet doorhoppen voor die paar centen.

Die 500kWh is trouwens ook niet heel erg veel overschot; die kun je zo kwijt zijn als je thuissituatie verandert; persoon erbij, airco, elektrische scooter, aquarium, vijver, weet ik veel... Doe er gewoon zelf wat leuks mee, want rijk ga je er niet van worden :+
Inderdaad, alleen al door het slechte weer van Juli ben ik 1000 kWh (en dus 910 euro) mis gelopen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himmoalgek
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-06 14:01
Iemand al ervaren dat Innova netjes die hoge terugleververgoeding uitbetaald na einde contract? Aangezien ze dit pas doen bij de eindafrekening…
Elja schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:50:
Over anderhalve maand verloopt mijn Innova jaarcontract, met dank aan jullie tips van vorig jaar zit ik momenteel nog met een terugleververgoeding van 0,71 euro. Helaas komt daar 20 september een eind aan. ;)
Ik hoop nog even op wat betere dagen de komende tijd dan we momenteel zien...

Nu ben ik aan het kijken voor een nieuw contract en ik twijfel even tussen een dynamisch contract en nog een jaar vast contract (met dan dus iets van 11 eurocent per kWh teruglevering).

Mijn jaarlijkse overschot is circa 2.000 kWh. Ik heb 53 zonnepalen, maar ook een volledig elektrisch huis en twee elektrische auto's. Er gaat circa 18.000 kWh in een jaar doorheen.

Sinds een maandje heb ik nu ook een thuisaccu (40 kWh). Op een goede zonnige dag wek ik echter zo'n 120 kWh op, dus ik kan dan nog niet een hele dagopwek kwijt in de accu's.

Zouden jullie in mijn situatie voor een dynamisch contract gaan, of is met de salderingsregeling een vast contract toch nog handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
H. Lal schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Precies, heb sinds kort een e-bike. Maar het is werkelijk ongeloofelijk hoe weinig kWh je nodig heb om 50 km te fietsen (ongeveer 0.6 kWh). Waarschijnlijk krijg ik binnenkort een plugin hybride van de zaak, dat zet wat meer zoden aan de dijk waarschijnlijk :+ :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:54
Lollercopter schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Precies dat was eigenlijk ook een beetje mijn onderbuik gevoel, bedankt voor de bevestiging. (8>
Same here, heb ook ongeveer 500 kWh over per jaar. Ik had Eneco modelcontract tot 9 augustus, en aangezien Eneco als het goed is netjes saldeert tussen normaal en laagtarief net een jaarcontract afgesloten bij Eneco per 10/08. Greenchoice was ook een optie, en scheelde enkele tientjes, maar die had wat rare praktijken in het verleden met salderen, dus vandaar Eneco. De elektrische vloerverwarming gaat in de badkamer aan deze winter, en dan ben ik die 500 kWh ook weer kwijt, of ik verwarm het zwembad wat extra door in september... terugleveren is niet echt de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Himmoalgek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:21:
Iemand al ervaren dat Innova netjes die hoge terugleververgoeding uitbetaald na einde contract? Aangezien ze dit pas doen bij de eindafrekening…

[...]
Waarom zouden ze dat niet doen?
Is altijd bij de eindafrekening.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Inderdaad, alleen al door het slechte weer van Juli ben ik 1000 kWh (en dus 910 euro) mis gelopen :'(
Waar klaag jij over? Met zo'n installatie merk je toch nauwelijks of je €900 meer of minder krijgt.... :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Naalroc schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Waar klaag jij over? Met zo'n installatie merk je toch nauwelijks of je €900 meer of minder krijgt.... :X
Tsja ik was toch al een beetje gaan rekenen op een bepaalde opbrengst...
altijd jammer als dit dan net de beroerdste zomer in tijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:39:
[...]

Waarom zouden ze dat niet doen?
Is altijd bij de eindafrekening.
Had natuurlijk gekund dat iemand vanwege verhuizing of andere reden eerder uitgekeerd kreeg. Maar liever wacht je tot het einde natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Tsja ik was toch al een beetje gaan rekenen op een bepaalde opbrengst...
altijd jammer als dit dan net de beroerdste zomer in tijden is.
Maar we hadden net een van de beste maanden juni en mei gehad, hier althans wèl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Naalroc schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Maar we hadden net een van de beste maanden juni en mei gehad, hier althans wèl.
klopt was ook maar een grapje, ik slaap er niet minder om hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:51
Oilman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Ik had de aanvraag voor het modelcontract bijna ingevuld, maar ik zou dan binnen de maand weer van contract wisselen en dan wordt het op z'n minst grijs gebied. Voor nu maar besloten om het in ieder geval tot 1 augustus aan te kijken, waarschijnlijk zie ik dan dat het tarief gewijzigd is. Dan kunnen we dan weer aan de bel trekken, krijgen we als het goed is nog 30 dagen 16.8 cent per kWh en stap ik daarna over naar PowerPeers voor 1 jaar. GreenChoice vind ik na alle fratsen geen optie meer, die halve cent extra per kWh maakt het verschil ook niet.
Tot mijn verbazing staat ons variabele contract nog altijd op 16.5 cent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HzeU1yZxg8hyUYuEWfpgJfNYz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zA4yimz1nuhVAFD5dE3YdYZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Linea schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:27:
Ben ook wel benieuwd wat Engie doet als je in dal een tekort hebt, en in piek een overschot.
Dan betaal je voor dal en krijg je TLV voor piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 00:53
jobr schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Dan betaal je voor dal en krijg je TLV voor piek.
Ik neem aan dat je dan het kale levertarief betaalt voor dal en het kale levertarief krijgt voor piek. Dus de belastingen wel salderen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
manusjevanalles schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:42:
Ik neem aan dat je dan het kale levertarief betaalt voor dal en het kale levertarief krijgt voor piek. Dus de belastingen wel salderen.
Voor piek wel. Voor dal betaal je volle prijs.
Energiebelasting wordt wel gesaldeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 11:08

Mud.Starrr

I shoot people for money

[...]

Hoe dan, verwarming heb je niet aan gehad neem ik aan.
Meer tv gekeken/gegamed op een erg dikke set ofzo ipv buiten te zitten?
Hier scheelt het juist, omdat de WP niet hoeft te koelen met die koelere nachten.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Paar (62?) Paneeltjes icm innova...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mud.Starrr schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

Hoe dan, verwarming heb je niet aan gehad neem ik aan.
Meer tv gekeken/gegamed op een erg dikke set ofzo ipv buiten te zitten?
Hier scheelt het juist, omdat de WP niet hoeft te koelen met die koelere nachten.
Ik bedoel dat er weinig zon was en dus dat er 1000 kWh minder is opgewekt door de zonnepanelen dan ik had verwacht/gehoopt in de maand juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:10:
[...]

Ik bedoel dat er weinig zon was en dus dat er 1000 kWh minder is opgewekt door de zonnepanelen dan ik had verwacht/gehoopt in de maand juli.
Ah zo, qua dat betreft is dit jaar (althans bij ons, midden NL) sowieso wat slechter dan vorig jaar. Die hele warme dagen zijn ook minder goed dan iets koeler maar wel hele dag zon.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-09 03:54
[...]

Dan zit nu zeker de tweakers bbq bij jou thuis er niet meer in.... _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

JMS-2 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:31:
[...]

Dan zit nu zeker de tweakers bbq bij jou thuis er niet meer in.... _O-
Dan maar die appeltaarten party bij @mathijshooi. Die schijnt nogal wat appeltaarten opgespaard te hebben die hij van tweakers heeft ontvangen. Wel jammer van zn opbrengst met al die vriezers om al die taarten goed te houden.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-09 16:33

V-8

Lollercopter schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:57:
[...]
Waarschijnlijk krijg ik binnenkort een plugin hybride van de zaak
Interessant! Dat is waarschijnlijk lucratiever dan terugleveren. Je krijgt dan immers waarschijnlijk niet alleen de kale leveringskosten vergoed vanuit de leasemaatschappij / zaak, maar ook de energiebelasting en BTW! Ergo: je auto zoveel mogelijk thuis opladen, tot je overschot op is.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Hoogste TLV tabel, stand 1 augustus

@mathijshooi Vattenfall is flink gedaald. Energie Van Ons staat met een variabel contract nu (deze maand) op nummer 1, de TLV is daarbij 85% van het kale levertarief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCPFKksClgK5r_IhWiuT_jDrUCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYlE2ZnjCEVifmj6CPZO0pgQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 03-08-2023 08:43 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30

Richard

Kuru Kuru Kururin

cj1 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:41:

Hoogste TLV tabel, stand 1 augustus

@mathijshooi Vattenfall is flink gedaald. Energie Van Ons staat met een variabel contract nu (deze maand) op nummer 1, de TLV is daarbij 85% van het kale levertarief.
[Afbeelding]
Vattenfall staat nog steeds het hoogste met een modelcontract (hoogstwaarschijnlijk dus tot 31-12-2023):
Terugleververgoeding over je opwek na saldering (btw-vrij tarief)
1000 kWh * € -0,168000 per kWh

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:09
jobr schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:44:
[...]

Voor piek wel. Voor dal betaal je volle prijs.
Energiebelasting wordt wel gesaldeerd
Dit is volgens de klantenservice en ook eerdere reacties in dit forum als volgt. Je betaalt (gelukkig) de kale prijs. Eerst wordt gekeken of je netto (beide telewerken samen) gebruiker of terugleveraar bent. Dat bepaalt of je energiebelasting moet betalen. Bij voldoende overschot op hoog tarief dus geen energiebelasting over tekort op laag tarief.

[ Voor 1% gewijzigd door badjakker op 03-08-2023 08:59 . Reden: Tekstcorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Richard schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:47:
[...]

Vattenfall staat nog steeds het hoogste met een modelcontract (hoogstwaarschijnlijk dus tot 31-12-2023):

[...]
Oeps, zou kunnen dat je gelijk hebt.

Vattenfall TLV 1 augustus 2023?

Ik weet nu even niet hoe de TLV bij VF modelcontract momenteel is.
Krijg ik in juli tot 3 keer toe door derden (niet Vattenfall) een bericht dat Vattenfall per 1 augustus de TLV flink gaat verlagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEchJghPHVnfJu5GXp66R53rw_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PQJyy0spAlRCVoxx5516ZLfM.png?f=fotoalbum_large
Staat het oude tarief van 16,8 cent per 2 augustus op de VF website bij modelcontract er nog doodleuk via een link naar het tarief van 1 juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwFKxxxwa9RXcQnQkdWX7zwmyjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jJhPVB1TWoclgE9u7PsBkIzj.png?f=fotoalbum_large

Bevestiging gevraagd

Is er naast @de Peer iemand die kan bevestigen dat het op 2 augustus nog lukt om bij Vattenfall een modelcontract te krijgen met een TLV van 16,8 cent?

[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 03-08-2023 09:17 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:09:
Ik heb zojuist een Vattenfall modelcontract aangevraagd. ben benieuwd welke TLV ik in het contract aan ga treffen...
@de Peer Bedoel je met zojuist 1 augustus?
Of 31 juli?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bevestiging gevraagd

Is er naast @de Peer iemand die kan bevestigen dat het op 2 augustus nog lukt om bij Vattenfall een modelcontract te krijgen met een TLV van 16,8 cent?
Hier op 1 augustus afgesloten en op 2 augustus het contact binnen met 16,8 TLV. Ik deed mijn aanvraag avonds en het contact was binnen een uur verstuurd.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30

Richard

Kuru Kuru Kururin

kiddyl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

Hier op 1 augustus afgesloten en op 2 augustus het contact binnen met 16,8 TLV. Ik deed mijn aanvraag avonds en het contact was binnen een uur verstuurd.
En mijn Quote in Richard in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" is van vandaag van hun website (niet een quote uit een bevestigingsmail.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cj1 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

@de Peer Bedoel je met zojuist 1 augustus?
Of 31 juli?
1 aug

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Voor de grote terugleveraars met een TLV van 16,8 cent of lager die nu al de saldering voor de komende winterperiode hebben opgewekt, is Energie Van Ons variabel zinvol om in de gaten te houden.

In Augustus is bij Energie Van Ons, variabel contract, de TLV al 16,57 cent en de (seizoens)trend is stijgend:

Energie Van Ons Variabele maandtarieven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gglQvNKdMAHDUJbgb5a0w7Q2190=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QbaQ4X7r0rCKLNzWvr0FlfbR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

Hoogste TLV tabel, stand 2 augustus

@mathijshooi Vattenfall toch teruggezet naar 16,8 cent, positie #1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOl9EyNompb1BfBYw58b1RPMaHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9yMzjPlRIgToiDMJnbwOqzZi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@cj1 TLV lijkt anders bij VanOns op dit moment.
Alleen stroom 1 jaar vast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAkOSm44jthnYI_hhc1VWmkRB9E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/StpDjIA0unfw5L0sV1EQK5Uz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:44:
S.v.p. lees eerst de TS voor dat je post (hint: iets over "Modelcontract").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:10
V-8 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:10:
[...]

Interessant! Dat is waarschijnlijk lucratiever dan terugleveren. Je krijgt dan immers waarschijnlijk niet alleen de kale leveringskosten vergoed vanuit de leasemaatschappij / zaak, maar ook de energiebelasting en BTW! Ergo: je auto zoveel mogelijk thuis opladen, tot je overschot op is.
Thuis opladen? Ligt er aan wie de oplaadkosten betaalt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:43
Mud.Starrr schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:58:
[...]

Dan maar die appeltaarten party bij @mathijshooi. Die schijnt nogal wat appeltaarten opgespaard te hebben die hij van tweakers heeft ontvangen. Wel jammer van zn opbrengst met al die vriezers om al die taarten goed te houden.
En de sportschool abonnementen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 21:28
avds69 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Bij een leasewagen zit toch een laad/tankpas? Zorg voor een laadpaal die automatisch factureert(en vaak wil een werkgever die ook nog wel betalen) gebruik je laadpas, en dan heb je een mooie vergoeding voor je overtollige zonnestroom (beter dan de huidige TLV's in ieder geval)

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-10 12:16

watercoolertje

Untertitel

Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:44:

[Afbeelding]
HIer ook, alleen heb ik variabel:

De actuele kosten in de huidige maand augustus zijn:
stroom dal € 0,2041 & normaal € 0,2358, invoeding dal € 0,2041 & normaal € 0,2358.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
watercoolertje schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
De actuele kostentarieven in de huidige maand augustus zijn:
stroom dal € 0,2041 & normaal € 0,2358, invoeding dal € 0,2041 & normaal € 0,2358.
Een variabel contract met 100% TLV lijkt niet beschikbaar voor nieuwe klanten bij Energie Van Ons.

Vermoedelijk heb je al een ouder contract waarin iets staat van 100% TLV?

Als je mijn blanco maanden met variabele Van Ons tarieven aan kunt vullen, dan is dat bijzonder welkom. In 2023 ontbreken: april, februari, januari; in 2022 januari t/m oktober.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:08
Vattenfall is de klanten met een model contract, afgesloten na 01-07-2023 aan het e-mailen met onderstaand bericht:

Wat merk ik hiervan?
U ontvangt een terugleververgoeding als u meer stroom levert aan het elektriciteitsnet dan u afneemt. Voor de stroom die u extra teruglevert ontving u een vergoeding van € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 november 2023 wordt dit € 0,0760 per kWh.

Wanneer u over de periode van uw jaarafrekening echter minder stroom teruglevert dan u afneemt, dan wordt dit gesaldeerd. U ontvangt in dat geval geen terugleververgoeding

Ingang nieuwe tarief
Omdat wij vanaf 1 augustus al rekenen met de nieuwe terugleververgoeding (€ 0,0760) keren wij het verschil tussen het oude en nieuwe tarief (€ 0,0920 per kWh) in de maanden augustus, september en oktober eenmalig in november aan u uit. We stellen uw terugleververbruik vast aan de hand van de slimme meterstanden.

Kortom, ze verlagen e.e.a. vanaf november en men tracht de klant het gevoel te geven dat ze erg coulant zijn om jou van het hogere tarief tot deze datum te voorzien, terwijl in je originele modelcontract toch echt de hogere tarieven stonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Straat_Joekel op 03-08-2023 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-10 12:16

watercoolertje

Untertitel

cj1 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Een variabel contract met 100% TLV lijkt niet beschikbaar voor nieuwe klanten bij Energie Van Ons.

Vermoedelijk heb je al een ouder contract waarin iets staat van 100% TLV?

Als je mijn blanco maanden met variabele Van Ons tarieven aan kunt vullen, dan is dat bijzonder welkom. In 2023 ontbreken: april, februari, januari; in 2022 januari t/m oktober.
Ik zit er sinds maart, dus inderdaad geen nieuwe (niet over nagedacht).
Maar heb wel dit in een mail ontvangen, terwijl dat dus (nog) niet van toepassing lijkt:
Via deze mail informeren we je dat we besloten hebben om de voorgenomen verlaging van de terugleververgoeding voor onze huidige klanten uit te stellen tot 1 juli 2023.
Ik heb alleen April 2023 voor je gezien ik niet verder terug kan kijken dan het begin van mijn contract:
In die maand waren de leveringstarieven incl. belastingen (EB)* per kWh/m3:
stroom dal € 0,1863 & normaal € 0,2233, invoeding dal € 0,1863 & normaal € 0,2233.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Heel bijzonder hoe Vattenfall dit aan pakt.

Volgens mij mogen ze modelcontracten niet tussentijds wijzigen.

Daarnaast zijn er volgens mij weinig klanten die na 1 november nog serieus terugleveren, dus waarom niet wachten tot 1-1-2024?

(Zelf heb ik nog wel een overschotje in november, maar veel is het niet)

En hoe bepalen ze dan gedurende het contract de hoeveelheid kWh voor teruglevering? Je mag wel opletten dat je je tekorten in de winter niet alsnog duur moet terugkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:28:
Heel bijzonder hoe Vattenfall dit aan pakt.

Volgens mij mogen ze modelcontracten niet tussentijds wijzigen.

Daarnaast zijn er volgens mij weinig klanten die na 1 november nog serieus terugleveren, dus waarom niet wachten tot 1-1-2024?

(Zelf heb ik nog wel een overschotje in november, maar veel is het niet)

En hoe bepalen ze dan gedurende het contract de hoeveelheid kWh voor teruglevering? Je mag wel opletten dat je je tekorten in de winter niet alsnog duur moet terugkopen.
Volgens de ACM mag dit inderdaad niet, en gelden de data voor wijziging van de tarieven ook voor de tlv. Diverse energieleveranciers blijven echter betogen dat de tlv geen (lever)tarief is. Wordt dus weer eens tijd voor een handhavingsactie door de ACM. De ACM behoort de opzet van het modelcontract te bewaken.

Maar ja, dan zullen de energieleveranciers/ Vattenfall het wel weer op de onvoorziene gewijzigde marktomstandigheden gooien. Dan mogen wijzigingen ook op andere momenten plaatsvinden, althans, voor de leveringstarieven (overigens is de ACM heel strikt over de onvoorziene marktomstandigheden zijn: "Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten").
Maar de tlv is natuurlijk geen leveringstarief volgens de energieleveranciers (wat dan de vraag oproept of de tlv wel gewijzigd mag worden, want voor de leveringstarieven is de wijzigingsmogelijkheid opgenomen). Verder is het niet erg realistisch dat juist vanaf november de ingevoede elektriciteit minder waard zou zijn.

Opzet van het modelcontract van de ACM:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html

[ Voor 43% gewijzigd door Linea op 03-08-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Uiteindelijk komen ze er waarschijnlijk gewoon mee weg, ze hebben maar een beperkt aantal klanten die in november nog terugleveren, en die lopen dan hooguit een paar tientjes mis, daar ga je natuurlijk niet al te veel moeite voor doen.

Gelukkig ben ik via hun dochterbedrijf powerpeers nog 3 jaar verzekerd van een fatsoenlijke TLV.

[ Voor 17% gewijzigd door HandyLumberjack op 03-08-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
Van de week een medewerkster aan de telefoon gehad van VF en die vertelde mijndat de TLV alleen verandert mag worden op 1 jan en1 juli. Als ze me dit nu willen flikken ben ik direct weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:29
Vattenfaal moet lekker zo door blijven gaan, bouwen ze een mooie database op van mensen die voortaan met een boog om ze heen gaan.

Ik zit (nog) bij Vattenfaal, maar hou deze irritante mails van ze zéker in mijn achterhoofd bij mijn volgende switch.

Van deze 1 nov email zal mijn pis echter niet lauw worden..
(lol, deze uitspraak geleerd van een Amsterdammer.. _/-\o_ )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PeterDee schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:58:
Van de week een medewerkster aan de telefoon gehad van VF en die vertelde mijndat de TLV alleen verandert mag worden op 1 jan en1 juli. Als ze me dit nu willen flikken ben ik direct weg!
Dat is juist wat ze willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Hansieo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:04:
Vattenfaal moet lekker zo door blijven gaan, bouwen ze een mooie database op van mensen die voortaan met een boog om ze heen gaan.
Ben echter toch bang dat elke maatschappij zo'n houding heeft hoor, ze zijn ons sowieso toch liever kwijt dan rijk.

Maar prima, heb hier de desbetreffende mails nog niet ontvangen, maar dan zijn we toch per 1 november weer bij ze weg.
( misschien krijgen degenen met het variabele contract nog een speciale mail ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 03-08-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Is er iemand anders die bij UC over juli nog €0,33952 TLV krijgt?
In het overzicht van een familielid staat dit in het maandoverzicht. Daarbij ook het bedrag gebaseerd op deze TLV.
Niet erg natuurlijk maar ik dacht dat deze op 1 juli enorm gezakt zou zijn voor iedereen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:06
Straat_Joekel schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:08:
Vattenfall is de klanten met een model contract, afgesloten na 01-07-2023 aan het e-mailen met onderstaand bericht:
Ik heb afgesloten voor 1 juli maar met ingang van 14 juli. Geldt dit dan ook?
(ik heb geen email ontvangen.)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
Headshot_NL schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:40:
Is er iemand anders die bij UC over juli nog €0,33952 TLV krijgt?
In het overzicht van een familielid staat dit in het maandoverzicht. Daarbij ook het bedrag gebaseerd op deze TLV.
Niet erg natuurlijk maar ik dacht dat deze op 1 juli enorm gezakt zou zijn voor iedereen.
ik meen mij te herinneren dat die berekeningen niet kloppen
vermoedelijk is € 0,33952 salderingstarief. Als teruglevering hoger is dan verbruik is het volgens mij € 0,08.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41
HandyLumberjack schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:28:

zou dat het zijn? dan ze dan mijn op 1-11 verrekenen door alles wat ik teveel heb opgewekt te vergoeden voor die extra 0,09 cent zodat ik per 1-11 geen overschot meer heb en dan mijn stroomverbruik voor 0,40 per KW moet inkopen bij ze? mijn plan was de 7000kw die ik nu teveel heb opgewekt te gaan inzetten in oktober/november voor de verwarming van mijn werkkamer op IR-panelen ipv gas

zou wel heel sinister zijn van ze, maar zou me niet verbazen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zwelgje op 03-08-2023 18:55 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Zwelgje schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:54:
[...]

zou dat het zijn? dan ze dan mijn op 1-11 verrekenen door alles wat ik teveel heb opgewekt te vergoeden voor die extra 0,09 cent zodat ik per 1-11 geen overschot meer heb en dan mijn stroomverbruik voor 0,40 per KW moet inkopen bij ze? mijn plan was de 7000kw die ik nu teveel heb opgewekt te gaan inzetten in oktober/november voor de verwarming van mijn werkkamer op IR-panelen ipv gas

zou wel heel sinister zijn van ze, maar zou me niet verbazen.
Officieel mogen ze dat niet, maar het zou me niks verbazen.

Je zou ook kunnen beslissen om 1-11 over te stappen, laten uitbetalen en dan het overschot van volgend jaar zomer deze winter opstoken in je IR-panelen, ik verwacht namelijk dat je volgend jaar nog minder krijgt voor je overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
HandyLumberjack schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

Officieel mogen ze dat niet, maar het zou me niks verbazen.

Je zou ook kunnen beslissen om 1-11 over te stappen, laten uitbetalen en dan het overschot van volgend jaar zomer deze winter opstoken in je IR-panelen, ik verwacht namelijk dat je volgend jaar nog minder krijgt voor je overschot.
goed plan! ga ik dat idd doen. wel ff goed bijhouden dat ik niet meer verbruik dan dat ik opwek maar dat komt wel goed met mijn homemade P1 metertje op RPI _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
Ik kreeg nu via WhatsApp een antwoord dat ze het mogen maar dan moet het een maand van te voren aangegeven worden.
Zelf nog geen mail gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
sipjohn schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

ik meen mij te herinneren dat die berekeningen niet kloppen
vermoedelijk is € 0,33952 salderingstarief. Als teruglevering hoger is dan verbruik is het volgens mij € 0,08.
De teruglevering is daar een stuk hoger dan het verbruik, dus het maandbedrag en verbruik is negatief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNvDizafI7teSMukGpoD_7iEkDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bcaxRte4ObT2tadC7hApizu.jpg?f=fotoalbum_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik wil de pret niet bederven, maar

Zo'n tarief in het maandoverzicht zegt niks, mijn ervaring is dat het vaker niet klopt dan wel, uiteindelijk mag je er geen rechten aan ontlenen (heeft UC er volgens mij expliciet bij staan) en is in principe het contract leidend. En daar staat zeer waarschijnlijk 8ct.

Daarnaast bij een dergelijke overschot in juli wordt er over het jaar heen waarschijnlijk het meeste gesaldeerd en is er nauwelijks sprake van TLV.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-08-2023 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-09 16:33

V-8

avds69 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Als je een auto v/d zaak hebt en bijtelling betaalt, is het heel normaal dat de tank- of laadkosten door werkgever betaald worden. Ook bij thuis opladen.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
HandyLumberjack schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:01:
Ik wil de pret niet bederven, maar

Zo'n tarief in het maandoverzicht zegt niks, mijn ervaring is dat het vaker niet klopt dan wel, uiteindelijk mag je er geen rechten aan ontlenen (heeft UC er volgens mij expliciet bij staan) en is in principe het contract leidend. En daar staat zeer waarschijnlijk 8ct.

Daarnaast bij een dergelijke overschot in juli wordt er over het jaar heen waarschijnlijk het meeste gesaldeerd en is er nauwelijks sprake van TLV.
Ja ik verwacht er ook niet al te veel van hoor maar het was opmerkelijk dat het er zo stond. Al zijn er eind juli nog 8 panelen bijgekomen. Op jaarbasis zal er toch wel een mooi overschot zijn verwachten wij.
Ik ga ze niet blij maken. Zolang ze bij de eindafrekening niet of nauwelijks hoeven te betalen zijn ze al tevreden. Als er al geld terug komt is dat een meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door rspoe op 28-08-2025 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rspoe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:25:

Is er een partij die niet om de haverklap zijn terugleververgoeding aanpast? Dan wil ik daar graag een contract afsluiten, ookal krijg ik daar niet de hoofdprijs (wel een goede prijs natuurlijk ;) )
Vanaf nu zullen ze redelijk stabiel blijven hoor :+
Maakt niet veel uit wat je neemt.
Kijk eens naar Greenchoice. Die hebben al 10 jaar een redelijk stabiele TLV.

verder is het natuurlijk logisch dat tarieven wijzigen als gevolg van marktonwikkelingen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Vattenfal is nu nog lager dan die 9 cent van Eneco, ik vind het wel best, het trekt de komende tijd waarschijnlijk allemaal naar rond of onder de 10 cent, waarom zou een leverancier nog 20 cent geven als alle andere 9 cent of minder geven.

Of uiteindelijk zal het via de overheid wel gelijk getrokken worden, ben allang blij dat alle levertarieven nu overal onder het prijsplafond zitten, geen gezeik meer om je daar mee bezig te houden.

En als ik de aanbiedinginen zie van vaste contracten voor 1 en 3 jaar, dan verwachten ze zelf ook niet meer dat het daar boven komt zo te zien.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:38:

Of uiteindelijk zal het via de overheid wel gelijk getrokken worden, ben allang blij dat alle levertarieven nu overal onder het prijsplafond zitten, geen gezeik meer om je daar mee bezig te houden.
levertarieven zijn irrelevant als je overschot hebt. En zonder overschot zit je in het verkeerde topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:38:

En als ik de aanbiedinginen zie van vaste contracten voor 1 en 3 jaar, dan verwachten ze zelf ook niet meer dat het daar boven komt zo te zien.
nou niet helemaal waar. Ze denken dat het uit kan om een 3 jarig contact voor die prijs aan te bieden. Het kan best zijn dat daar toch 1 dure winter bij zit.

of ze denken het nog te mogen wijzigen vanwege marktontwikkelingen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
Linea schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Volgens de ACM mag dit inderdaad niet, en gelden de data voor wijziging van de tarieven ook voor de tlv. Diverse energieleveranciers blijven echter betogen dat de tlv geen (lever)tarief is. Wordt dus weer eens tijd voor een handhavingsactie door de ACM. De ACM behoort de opzet van het modelcontract te bewaken.

Maar ja, dan zullen de energieleveranciers/ Vattenfall het wel weer op de onvoorziene gewijzigde marktomstandigheden gooien. Dan mogen wijzigingen ook op andere momenten plaatsvinden, althans, voor de leveringstarieven (overigens is de ACM heel strikt over de onvoorziene marktomstandigheden zijn: "Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten").
Maar de tlv is natuurlijk geen leveringstarief volgens de energieleveranciers (wat dan de vraag oproept of de tlv wel gewijzigd mag worden, want voor de leveringstarieven is de wijzigingsmogelijkheid opgenomen). Verder is het niet erg realistisch dat juist vanaf november de ingevoede elektriciteit minder waard zou zijn.

Opzet van het modelcontract van de ACM:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html
Helaas is de ACM ook van mening dat de terugleververgoeding GEEN variable leveringskosten zijn en artikel 2.1 en 2.2 van het modelcontract niet van toepassing zijn zoals ik eerder vermelde RutgerJanssen in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" (Bron ACM Consuwijzer medewerker die intern heeft overlegd).

Het hangt er dan dus vanaf wat het contract/algemene voorwaarden zeggen over de wijziging van het teruglevertarief zeggen.

Dit staat in het contract:
In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven
wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij u natuurlijk op tijd.
Dit is veel te ruim omschreven voor een prijswijzigingsbeding. Ik heb een geschil lopen bij de geschillencommissie over een vergelijkbaar prijswijzigingsbeding , als het goed is wordt dit beding vernietigd en mogen ze het teruglevertarief dus niet aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door RutgerJanssen op 04-08-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 18:53
Ik heb nog geen mail gehad. Benieuwd of die nog komt.. op 28 juni afgesloten met start contract op 2 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:51
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Vanaf nu zullen ze redelijk stabiel blijven hoor :+
Maakt niet veel uit wat je neemt.
Kijk eens naar Greenchoice. Die hebben al 10 jaar een redelijk stabiele TLV.

verder is het natuurlijk logisch dat tarieven wijzigen als gevolg van marktonwikkelingen.
Maar GreenChoice heeft ook genoeg uitgevreten het afgelopen jaar, als je ziet wat voor prijzen dat ze gerekend hebben afgelopen winter voor zowel stroom als gas is dat toch behoorlijk schandalig. Daarnaast nog het gedoe met salderen met een variabel contract dat bij sommige feitelijk per maand werd gedaan ipv per jaar.

Was het daarnaast niet GreenChoice die zich in de eigen voorwaarde het recht heeft toebedeeld om de teruglevergoeding gedurende een lopend contract eenzijdig aan te mogen passen?

Maar goed het is en blijft kiezen tussen kwade. Of off-grid gaan met een diesel agregaat voor de winter maanden })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

levertarieven zijn irrelevant als je overschot hebt. En zonder overschot zit je in het verkeerde topic ;)
Als de saldering eraf gaat heeft toch iedereen te maken met teruglevertarieven? Ik volg dit topic alvast ;)

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Als de saldering eraf gaat heeft toch iedereen te maken met teruglevertarieven? Ik volg dit topic alvast ;)
Daar is waarschijnlijk de komende jaren geen sprake van. Je bent er dan wel erg vroeg bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Oilman schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Maar GreenChoice heeft ook genoeg uitgevreten het afgelopen jaar, als je ziet wat voor prijzen dat ze gerekend hebben afgelopen winter voor zowel stroom als gas is dat toch behoorlijk schandalig.
Niet schandalig, marktconform. Logisch dat deze bedrijven aan risicomanagement doen om overeind te blijven. Vergelijken met dynamische tarieven waarbij alle risico bij de gebruiker ligt, is niet fair.
Daarnaast nog het gedoe met salderen met een variabel contract dat bij sommige feitelijk per maand werd gedaan ipv per jaar.
Klopt, dat is smerig en op de rand van de wet. Ze kwamen er mee weg. Daarom dat ik een jaarcontract adviseer, dan heb je dat soort geintjes niet.
Was het daarnaast niet GreenChoice die zich in de eigen voorwaarde het recht heeft toebedeeld om de teruglevergoeding gedurende een lopend contract eenzijdig aan te mogen passen?
Klopt, dat staat in de voorwaarden. Met een 1-jarig contract ben je dus zeker van fatsoenlijk salderen maar niet dat je TLV een jaar vast staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
JDx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

dat moet eerst nog door de eerste kamer dan, zo ver zijn we nog niet.

aangezien het huidige kabinet geen meerderheid heeft in de 1ste kamer is het niet eens zeker of de salderingsregeling überhaupt verdwijnt. hangt er maar net vanaf welke electorale belangen belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
Headshot_NL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:28:
[...]

De teruglevering is daar een stuk hoger dan het verbruik, dus het maandbedrag en verbruik is negatief.
[Afbeelding]
Ik heb even bij mij gekeken en het lijkt dat zij bij maandoverzichten vanuitgaan dat je alles kan salderen. Maar dan wel weer kale leveringstarief nemen, dat is wel weer gek. Klopt in ieder geval niet.
Ik vermoed in jou geval leveringstarief van 0,33952*1.21+0,1525=rond 0,56.

Pagina: 1 ... 171 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2