Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Nou dat heeft dus, zoals al gezegd, ook te maken met de enorme TLV van afgelopen jaar, in mijn geval dus het laatste half jaar sinds ik een SAP heb (contract toen naar SAP verhuisd).ZveenT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:39:
[...]
Na, ik ben wel verbaasd (ook nooit bij stilgestaan). Dan heb je een installatie relatief snel terug verdiend toch? Lever je enkel terug? Of doe je ook nog eigen opgewekte energie gebruiken? En selecteer je dat je je eenergie provider op een hoge terurleververgoeding? Of valt dat wel mee?
edit: ik zie sap staan; dus enkel terugleveren.. (?)
En idd via de SAP volledig terugleveren, dit aan €0,72 afgelopen periode.
En op de PAP zit het volledige verbruik, a €0,31.
Dus alles wat ik normaal direct zou verbruiken, verkocht ik eerst voor een hoger bedrag aan het net, en koop het goedkoper terug. Ipv salderen.
Nu de TLV weer laag is ga ik mn verbruik op mn PAP (sinds maart, want toen sap geplaatst en 2e contract in gegaan) proberen zsm te salderen. Sinds 1juli hangen de panelen daarom weer even aan de PAP. Zodra dat gesaldeerd is (verwachting sept), hang ik hem weer op de SAP en vang ik daar nog een kleine 17 cent voor van vattenfal tot eind dit jaar. Daarna zien we wel weer.
Ps panelen op deze woning in Jan 2022 geplaatst (zelf) en in maart 2023 had ik ze eruit.
Dat ging heel wat sneller dan mn vorige woning 😂.
Ik heb je even een PB gestuurd. Klinkt interessant om met dat winddelen je pap af te dekken.Baapje327 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:26:
[...]
Ik heb al m'n verbruik gedekt met winddelen van de windcentrale, ongeveer 15ct per kwh. Dus die kosten heb ik wel, maar tlv is zelfs nu nog hoger, dus lucratief.
[ Voor 7% gewijzigd door Mud.Starrr op 21-07-2023 23:20 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ik had hetzelfde, kort mailtje en het is aangepast. Inmiddels weer hogere tarief van 21ct en het maandbedrag kon ik zelf verhogen. Heb ik maximaal gezet. Heb liever dat ze nog geld van mij krijgen bij faillissement dan andersommesajjb schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:49:
Voor de PowerPeers klanten met een €0,21 tlv; check even jullie Energiedashboard online.
Bij mij was alles goed geregeld (2x per mail bevestigd dat de tlv 21 blijft en inmiddels een juist contract) maar vandaag zie ik dat het op het energieportaal toch ineens is aangepast naar 5 cent. Ook het maandbedrag is hierop automatisch aangepast. Ik heb gemaild om het weer terug te laten zetten en wacht nog op reactie. Het zal wel weer gecorrigeerd worden maar ik heb het liever nu goed dan dat ik gedoe krijg met de eindafrekening.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
En met de huidige rente is dat ook gunstig. Wij storten straks het bedrag iedere maand op de Bunq spaarrekening (2,46% rente). Bij de (eind)afrekening over 1 of 3 jaar betaal ik het graag terug.DualDevil schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:34:
[...]
Ik had hetzelfde, kort mailtje en het is aangepast. Inmiddels weer hogere tarief van 21ct en het maandbedrag kon ik zelf verhogen. Heb ik maximaal gezet. Heb liever dat ze nog geld van mij krijgen bij faillissement dan andersom
Het liefst zet ik ze zo lang mogelijk vast tegen een accceptabele prijs. Kan dit nog ergens?
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
als je meer verbruikt dan opwekt zit je in het verkeerde topicharrr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:07:
Mijn contract en dat van mijn ouders loopt af eind augustus (GreenChoice). Wat is op dit moment slim om te doen? Mijn eigen verbruik is straks meer dan mijn opwek (warmtepomp), dus met het salderen kies ik dan voor een vast contract met zo laag mogelijke prijs. maar mijn ouders hebben 50 panelen en wekken 9000 kWh meer op dan ze afnemen.
Het liefst zet ik ze zo lang mogelijk vast tegen een accceptabele prijs. Kan dit nog ergens?
Dan inderdaad gewoon zoeken naar een lage prijs of overstappen naar dynamische tarieven. Maar dat is hier dus off topic.
Green choice kun je voor 1 tot 3 jaar vast zetten.
Z'n ouder hebben 9000 overschot.de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:16:
[...]
als je meer verbruikt dan opwekt zit je in het verkeerde topic![]()
Dan inderdaad gewoon zoeken naar een lage prijs of overstappen naar dynamische tarieven. Maar dat is hier dus off topic.
Green choice kun je voor 1 tot 3 jaar vast zetten.
Kijk anders even in de tabel ;-)
Oke, ja in dat geval voor de ouders: Greenchoice 1, 2 of 3jaar vast met TLV van 11,5 ct per kWh. Echter mag GC de TLV gewoon wijzigen vinden ze. de ACM denkt daar iet anders over maar die zullen daar wel niet op handhaven.Nougat schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:20:
[...]
Z'n ouder hebben 9000 overschot.
Kijk anders even in de tabel ;-)
harrr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:07:
Mijn contract en dat van mijn ouders loopt af eind augustus (GreenChoice). Wat is op dit moment slim om te doen? Mijn eigen verbruik is straks meer dan mijn opwek (warmtepomp), dus met het salderen kies ik dan voor een vast contract met zo laag mogelijke prijs. maar mijn ouders hebben 50 panelen en wekken 9000 kWh meer op dan ze afnemen.
Tip: Neem er gelijk ook een rechtsbijstandsverzekering bij. Met 9000 kWh overschot en een 3 jarig contract is dit echt aan aanrader.de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Oke, ja in dat geval voor de ouders: Greenchoice 1, 2 of 3jaar vast met TLV van 11,5 ct per kWh. Echter mag GC de TLV gewoon wijzigen vinden ze. de ACM denkt daar iet anders over maar die zullen daar wel niet op handhaven.
haha Lol. Helaas is dat vandaag de dag hoe het gaat ja. Contract afsluiten en gelijk alvast je juristen aan voorleggen wat er aan zit te komen. zucht.denneappel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:06:
[...]
[...]
Tip: Neem er gelijk ook een rechtsbijstandsverzekering bij. Met 9000 kWh overschot en een 3 jarig contract is dit echt aan aanrader.
Een rechtsbijstandverzekering hebben ze. Echter is het natuurlijk ook zo dat je stroom ook moet afnemen voor 3 jaar tegen een prijs die wellicht hoog uit kan vallen.denneappel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:06:
[...]
[...]
Tip: Neem er gelijk ook een rechtsbijstandsverzekering bij. Met 9000 kWh overschot en een 3 jarig contract is dit echt aan aanrader.
De TLV's zie ik echter nog wel dalen de aankomende jaren, Ik ben bang dat ze anders hun set nooit gaan terugverdienen i.v.m. aflopen van de salderingsregeling.
[ Voor 0% gewijzigd door harrr op 25-07-2023 13:41 . Reden: typefout ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Nee dat is niet het geval want ze hebben overschot zei je. dan is alleen de TLV relevant. de inkoopprijs doet er niet toe want ze hoeven niets in te kopen.harrr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:19:
[...]
Een rechtsbijstandverzekering hebben ze. Echter is het natuurlijk ook zo dat je stroom ook moet afnemen voor 3 jaar tegen een prijs die wellicht hoog uit kan vallen.
Ook is er voorlopig geen sprake van afbouw saldering. Waarschijnlijk niet binnen die 3 jaar in ieder geval.
de set terugverdienen doen ze met salderen, de invloed van de TLV is minimaal.
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 25-07-2023 13:24 ]
Heel theoretisch gezien heeft @harrr wel een punt. Mits de afbouw salderen start zoals in het huidige voorstel dan krijgen zijn ouders ook te maken met de levertarieven. Maar ik denk niet dat afbouwen salderen gaat gebeuren binnen de komende 3 jaar. Daarnaast is het wat tarieven betreft glazenbol kijken.de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:22:
[...]
Nee dat is niet het geval want ze hebben overschot zei je. dan is alleen de TLV relevant. de inkoopprijs doet er niet toe want ze hoeven niets in te kopen.
Ook is er voorlopig geen sprake van afbouw saldering. Waarschijnlijk niet binnen die 3 jaar in ieder geval.
de set terugverdienen doen ze met salderen, de invloed van de TLV is minimaal.
Je zou altijd nog voor een 1 jaar contract kunnen gaan.
Wetgeving gaat altijd voor ja lijkt me. Ik zou verwachten dat het contract dan gewoon ontbonden kan worden. dat is speculatie.denneappel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:39:
[...]
Heel theoretisch gezien heeft @harrr wel een punt. Mits de afbouw salderen start zoals in het huidige voorstel dan krijgen zijn ouders ook te maken met de levertarieven. Maar ik denk niet dat afbouwen salderen gaat gebeuren binnen de komende 3 jaar. Daarnaast is het wat tarieven betreft glazenbol kijken.
Daarom gaan ze ook maximaal verbruiken. Oude huis is niet geschikt voor WP en electrische CV is niet interessant als de salderingsregeling wel ooit in gaat. Dus ze gaan gewoon met convector kacheltjes van 60 euro verwarmen in de winter zo lang er nog een salderingsregeling is.denneappel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:39:
[...]
Heel theoretisch gezien heeft @harrr wel een punt. Mits de afbouw salderen start zoals in het huidige voorstel dan krijgen zijn ouders ook te maken met de levertarieven. Maar ik denk niet dat afbouwen salderen gaat gebeuren binnen de komende 3 jaar. Daarnaast is het wat tarieven betreft glazenbol kijken.
Ik denk dat een mooie tussenweg is, vastzetten voor 2 jaar.
Bij 50 panelen heb je na salderen het grootste verbruik van februari tm november ook wel gedekt middels direct verbruik.denneappel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:39:
[...]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Voor de manier van verwarmen, salderen, autarkie en toekomst energie markt zijn hele mooie andere topics te vinden in dit forum
Bij de meeste contracten die ik gezien heb staat er iets in over veranderende belastingen e.d. Die wijzigingen zouden dan gewoon doorgevoerd kunnen worden, zonder dat er sprake is van veranderende voorwaarden in het contract. De leverancier heeft hier immers ook geen invloed op.de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:42:
[...]
Wetgeving gaat altijd voor ja lijkt me. Ik zou verwachten dat het contract dan gewoon ontbonden kan worden. dat is speculatie.
M.a.w. indien de saldering wordt afgeschaft, kun je niet zomaar kosteloos van je meerjarig contract af.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
klopt helemaal.Jojan265 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:22:
[...]
Bij de meeste contracten die ik gezien heb staat er iets in over veranderende belastingen e.d. Die wijzigingen zouden dan gewoon doorgevoerd kunnen worden, zonder dat er sprake is van veranderende voorwaarden in het contract. De leverancier heeft hier immers ook geen invloed op.
M.a.w. indien de saldering wordt afgeschaft, kun je niet zomaar kosteloos van je meerjarig contract af.
Wel is het zo dat je met fors overschot alsnog wel gratis van je contract af kunt omdat de leverancier geen inkomsten misloopt door beeindiging van het contract.
Je bedoelt nu als strategie voor 3 jaar een zo hoog mogelijke leverprijs vastleggen?HandyLumberjack schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:16:
En als we naar TLV = 80% van het kale leveringstarief gaan kun je het beste een zo hoog mogelijk tarief hebben als je een redelijke overproductie hebt.
Ja lijkt een redelijk plan. Al vraag ik me af of dat ook echt zo uit gaat pakken. wie weet worden lopende contracten ontzien.
Nou, dat gaat dan wel weer van de netto opbrengst af en sowieso zoek je natuurlijk niet de (juridische) confrontatie op.denneappel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:06:
[...]
[...]
Ik vind 11,5 cent ook helemaal niet een hoog bedrag verder.
Mijn contract van UC met een TLV van ~ 98cent normaal en ~ 68cent dal is net afgelopen en gaan ze netjes uitbetalen, en dan moeten we nu er voor waken of ze wel een tlv van een hele 11,5 cent gaan uitbetalen?
In vino veritas, in aqua sanitas
Helaas is dat wel de nieuwe realiteit. die we overigens voor 2022 ook altijd hebben gehad. Toen was Greenchoice ook altijd 1 van de best betalende met een TLV van 9, 10 of 11 cent.JohanNL schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:31:
[...]
Nou, dat gaat dan wel weer van de netto opbrengst af en sowieso zoek je natuurlijk niet de (juridische) confrontatie op.
Ik vind 11,5 cent ook helemaal niet een hoog bedrag verder.
Mijn contract van UC met een TLV van ~ 98cent normaal en ~ 68cent dal is net afgelopen en gaan ze netjes uitbetalen, en dan moeten we nu er voor waken of ze wel een tlv van een hele 11,5 cent gaan uitbetalen?
Wie weet vinden we die 11 cent wel héél hoog in 2026.
Strategie is een groot woord, ik zou zo lang vastleggen tegen een zo hoog mogelijke TLV, en me geen zorgen maken over het leveringstarief.de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:18:
[...]
Je bedoelt nu als strategie voor 3 jaar een zo hoog mogelijke leverprijs vastleggen?
Ja lijkt een redelijk plan. Al vraag ik me af of dat ook echt zo uit gaat pakken. wie weet worden lopende contracten ontzien.
Je kunt er altijd gratis vanaf en misschien heb je nog een jaartje voordeel door een wettelijke opgelegd 80% TLV.
Mijn verwachting is dat (zonder tussenkomst van de overheid) de TLV de komende periode alleen maar verder gaat dalen, door de gigantische groei van zonnepanelen.
Ik heb vanaf feb dit jaar SamenOm (of Vanons weet ff niet) en tot 1 juli had ik iets van 60cnt tlv. Na 1 juli 50% dus iets van 30cnt. Ik heb veel overschot in de zomermaanden van de zonnepanelen. Nu gaan over 2 weken de panelen van het dak af ivm een verbouwing(opbouw) en heb ik enkel nog 2 paneeltjes op het tuinhuis actief. Opwek dus nihil. Rond sept/okt zullen de panelen weer het nieuwe dak op kunnen.
Echter is er dan ook een nieuwe warmtepomp actief. Nu nog gas hr conbi ketel.
Ik ben even de weg kwijt wat nu handig is om te doen. Lees, wat het meest financieel voordelig is...
Ik heb nu behoorlijk wat geld opgebouwd en kan dit laten uitkeren als ik nu overstap naar een andere leverancier. Fact is dat de tlv dan gone is. Die 30cnt is nergens meer.
Van de andere kant heb ik vanaf augustus toch niks meer aan die 30cnt tlv, aangezien de panelen eraf zijn en tegen herfst pas weer werken (+ die warmtepomp zuipt stroom als een malle natuurlijk). Als ik zou blijven eet ik mijn dure tegoed/spaarpotje op doordat ik dan ga wegstrepen met salderen (ik denk dan over het stuk na 1 juli dus a 30cnt en niet dat ik ga wegsnoepen van mijn 60cnt opgebouwde tegoed).
Optie1 is, zoals ik in de winters doe, naar dynamisch en mijn thuisaccu aanzetten. Optie2 ander modelcontract. Optie3 blijven. Optie4?
Whats your view
[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 25-07-2023 17:18 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Is een tussentijdse afrekening misschien mogelijk? Dus uit laten betalen wat je nu hebt en weer op 0 beginnen?
Heb je een tuin met weinig schaduw, dat 6 je paneeltjes los recht op zet, Deye 12k heeft een vrij laag opstart voltage zodat je augustus door komt, zonder teveel afsnoepen van opgebouwde TLV en op normale overstap moment voor de winter naar dynamisch gaat.
ik zou anders dynamisch gaan, heffingen salderen en goedkope momenten benutten om accu te laden voor eigengebruik die WP zal vlot 1500-2000kWh tot voorjaar willen en dan voor TLV rondkijken.
Met nieuw variabel contract wanneer heb je dan weer voldoende opwek bij elkaar in voorjaar dat voor TLV kunt rondkijken?
Uit Deye topic staat me bij dat ca 5kWh in zomer had.
Dat 700-800kWh die je voor augustus gaat missen en misschien nog 1000 kWh overhoudt tot je naar dynamisch gaat voor de winter (warm water ook via een WP?)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik ga het voorstellen. Maar dan komt nog het vraagstuk wat te doen. Gezien er de rest vsn het jaar geen overschot meer is, heb ik niks meer aan een hoge tlv... en dus deste belangrijker is de kwh prijs voor afname lijkt me.Truus01 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:45:
[...]
Is een tussentijdse afrekening misschien mogelijk? Dus uit laten betalen wat je nu hebt en weer op 0 beginnen?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
In de zomer mogelijk, over een jaar gezien geen id. Ik krijg een alterma3 split 6kw met 230l vat. Mijn normaal jaar gasverbruik is 800-900 m3. Geen id of ik veel ga overhouden per jaar gezien dan.Domba schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:56:
@PCJR Ben je nog wel netto opwekker met de warmtepomp?
:strip_exif()/f/image/BhWLpOhNt7BdPgH8urcMEgTA.jpg?f=fotoalbum_large)
Opwek per jaar is ogv 7000-7400 kwh. Er ligt 7.4kwp oostwest. En nu ook 2x 425wp zuid op tuinhuis.
[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 25-07-2023 18:53 ]
Ik zie dan het volgende staan bij prijsopbouw -> totaal -> variabele kosten
"Terugleververgoeding over je opwek na saldering (btw-vrij tarief)
400 kWh * € -0,076000 per kWh"
Snap ik iets verkeerd? Of is het tarief 7,6 en niet 16,8?
edit: ik ga er voor 99,99% vanuit dat ik iets verkeerd begrijp overigens
[ Voor 8% gewijzigd door koeninho op 25-07-2023 18:28 ]
Even Googlen op Vattenfall en modelcontract. Dan kom je op de modelcontractpagina.koeninho schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:27:
Ik probeer de tabel op de eerste pagina even te controleren door bij Vattenfall te kijken wat ze mij aanbieden. Ik heb daar ingevuld dat ik 2800 kwh gebruik en 3200 kwh terug lever.
Voor welke klanten geldt de verlaging van de terugleververgoeding?koeninho schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:27:
Ik probeer de tabel op de eerste pagina even te controleren door bij Vattenfall te kijken wat ze mij aanbieden. Ik heb daar ingevuld dat ik 2800 kwh gebruik en 3200 kwh terug lever.
De verlaging van 1 augustus 2023 geldt voor iedereen met een standaard variabel contract. Dus niet als je een vaste prijs hebt.
Terugleververgoeding wordt 7,6 eurocent per augustus 2023
Lever je meer stroom terug dan je van het net afneemt? dan betalen we je vanaf augustus 7,6 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 16,8 eurocent per kWh.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
aah, via die weg zie ik wel 16,8 staan inderdaad.PeterDee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:45:
[...]
Even Googlen op Vattenfall en modelcontract. Dan kom je op de modelcontractpagina.
Dit vind ik niet terug. Betekent dit dat als je 1 jaar vast neemt, je nog 16,8 krijgt? (of alleen als je dat doet voor 1 augustus?)Speedyace schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:46:
[...]
Voor welke klanten geldt de verlaging van de terugleververgoeding?
De verlaging van 1 augustus 2023 geldt voor iedereen met een standaard variabel contract. Dus niet als je een vaste prijs hebt.
Terugleververgoeding wordt 7,6 eurocent per augustus 2023
Lever je meer stroom terug dan je van het net afneemt? dan betalen we je vanaf augustus 7,6 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 16,8 eurocent per kWh.
Ik zou het contract kiezen om nog even lekker te salderen nu het nog kan, om je winterverbruik te salderen met zomer 2024 opwek. Dan is een jaarcontract of variabel een betere keus als dynamisch. En laat die dikke TLV maar uitkeren voordat die opgesaldeerd wordt.PCJR schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:18:
[...]
In de zomer mogelijk, over een jaar gezien geen id. Ik krijg een alterma3 split 6kw met 230l vat. Mijn normaal jaar gasverbruik is 800-900 m3. Geen id of ik veel ga overhouden per jaar gezien dan.
[Afbeelding]
Opwek per jaar is ogv 7000-7400 kwh. Er ligt 7.4kwp oostwest. En nu ook 2x 425wp zuid op tuinhuis.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Dat is een optie ja. Jaarcontract dan, en welke maakt vrij weinig uit? Denk dat over een jaar gezien met de wp ik niks tot weinig aan overschot heb. 4500 normaal verbruik. 7200 opwek ff globaal. Die wp zal 2500 kwh wel doen per jaar?Srednier schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:43:
[...]
Ik zou het contract kiezen om nog even lekker te salderen nu het nog kan, om je winterverbruik te salderen met zomer 2024 opwek. Dan is een jaarcontract of variabel een betere keus als dynamisch. En laat die dikke TLV maar uitkeren voordat die opgesaldeerd wordt.
Hoe doe je in dit geval "safe side koffiedik kijken"
Ik zag dat je 3200kWh over had. gasverbruik 900m3, met een COP van 3.5 is dat 2600kWh. Heb je dus 600kWh nog over. Als je denkt dat je meer als 600kWh gaat missen in de down tijd zou je die nog even kunnen kopen op dynamisch zolang de panelen er af zijn, maar dan daarna snel naar het jaarcontract voor het salderen. Bij welke leverancier maakt niet uit, als ze maar betrouwbaar zijn. Engie zou sowieso op je lijstje moeten staan denk ik.PCJR schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:04:
[...]
Dat is een optie ja. Jaarcontract dan, en welke maakt vrij weinig uit? Denk dat over een jaar gezien met de wp ik niks tot weinig aan overschot heb. 4500 normaal verbruik. 7200 opwek ff globaal. Die wp zal 2500 kwh wel doen per jaar?
Hoe doe je in dit geval "safe side koffiedik kijken"
Die 600kwh gaat nog wel op aan 2 airco's die er trouwens ook nog komen...Srednier schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:22:
[...]
Ik zag dat je 3200kWh over had. gasverbruik 900m3, met een COP van 3.5 is dat 2600kWh. Heb je dus 600kWh nog over. Als je denkt dat je meer als 600kWh gaat missen in de down tijd zou je die nog even kunnen kopen op dynamisch zolang de panelen er af zijn, maar dan daarna snel naar het jaarcontract voor het salderen. Bij welke leverancier maakt niet uit, als ze maar betrouwbaar zijn. Engie zou sowieso op je lijstje moeten staan denk ik.
Omdat ik niet meteen nu kan inschatten of ik over precies 1 jaar gezien (ervan uitgaande dat ik nu voor een 1jarig contract ga) net wat meer verbruik heb of net wat emer teruglevering, moet ik een leverancier vinden met de laagste kwh afname prijs, maar dan met de hoogst mogelijke tlv...
Dat geeft het minste risico....of is deze doelstelling alvast niet haalbaar
1j vast:
vattenfall
afname 0,35
tlv 0,07
powerpeers
afname 0,35
tlv 0,11
samen om
afname 0,40
tlv 0,10
engie
afname 0,38-0,39
tlv 0,19 0,08
oxxio
afname 0,36
tlv 0,09
innova
afname 0,38-0,39
tlv 0,07
eneco
afname 0,36-0,39
tlv 0,09
vanons
afname 0,24 0,38
tlv 0,08
(was nog ergens hier een liijst met de goedkoopste aanbieders? kanttffnietvinden)
-> VanOns kan, ziet er t beste uit als ik t lijstje bekijk? Probleem is, ik zit nu ook bij vanons maar dan meen ik met modelcontract. Als ik een vast contract aanga, krijg ik dan nu wel een eindafrekening?
@cj1 mss heb je nog iets aan de info hierboven
[ Voor 44% gewijzigd door PCJR op 28-07-2023 12:31 ]
We betalen €11,- euro per maand en zijn sinds begin vorig jaar voor ruim €1500,- "schadeloos" gesteld. De Innova eindafrekening moet nog komen.JohanNL schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:31:
[...]
Nou, dat gaat dan wel weer van de netto opbrengst af en sowieso zoek je natuurlijk niet de (juridische) confrontatie op.
...
9000 kWh overschot is ongeveer de helft van onze situatie maar ook dan zou ik ht afsluiten. De energie leveranciers doen steeds meer moeite om hun eigen voorwaarden niet na te hoeven komen helaas.
[ Voor 18% gewijzigd door denneappel op 25-07-2023 21:01 ]
Ervaringen in het L/w wp topic leert dat je 2 kwh verbruikt per m3 gas. Zeker als je flink verbouwd met vvw en behoorlijke isolatie lijkt me dat zeker haalbaar.PCJR schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:18:
[...]
In de zomer mogelijk, over een jaar gezien geen id. Ik krijg een alterma3 split 6kw met 230l vat. Mijn normaal jaar gasverbruik is 800-900 m3. Geen id of ik veel ga overhouden per jaar gezien dan.
[Afbeelding]
Hou he nog behoorlijk over mi.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Je hebt zeker geen SAP hangen? Zodat je daar een ander contract op kan gebruiken en je huidige aanhouden op de PAP.PCJR schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:15:
Mensen,
Ik heb vanaf feb dit jaar SamenOm (of Vanons weet ff niet) en tot 1 juli had ik iets van 60cnt tlv. Na 1 juli 50% dus iets van 30cnt. Ik heb veel overschot in de zomermaanden van de zonnepanelen. Nu gaan over 2 weken de panelen van het dak af ivm een verbouwing(opbouw) en heb ik enkel nog 2 paneeltjes op het tuinhuis actief. Opwek dus nihil. Rond sept/okt zullen de panelen weer het nieuwe dak op kunnen.
Ik ben even de weg kwijt wat nu handig is om te doen. Lees, wat het meest financieel voordelig is...![]()
Ik heb nu behoorlijk wat geld opgebouwd en kan dit laten uitkeren als ik nu overstap naar een andere leverancier. Fact is dat de tlv dan gone is. Die 30cnt is nergens meer.
Van de andere kant heb ik vanaf augustus toch niks meer aan die 30cnt tlv, aangezien de panelen eraf zijn en tegen herfst pas weer werken (+ die warmtepomp zuipt stroom als een malle natuurlijk). Als ik zou blijven eet ik mijn dure tegoed/spaarpotje op doordat ik dan ga wegstrepen met salderen (ik denk dan over het stuk na 1 juli dus a 30cnt en niet dat ik ga wegsnoepen van mijn 60cnt opgebouwde tegoed).
Optie1 is, zoals ik in de winters doe, naar dynamisch en mijn thuisaccu aanzetten. Optie2 ander modelcontract. Optie3 blijven. Optie4?
Whats your viewWhelp...
Met 2 weken ga je dat ook niet meer redden, maar je zou kunnen checken hoe lang de wachtlijst is voor het plaatsen van een SAP.
Anders zou ik gewoon die 30cent laten schieten. Die raak je toch kwijt in januari. Dus zoveel nut heeft het niet meer. Lekker uit laten betalen en goedkoopste contract pakken.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
In de praktijk verbruikt een WP meer dan een theoretisch verbruikssommetje.PCJR schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:15:
.......
Nu gaan over 2 weken de panelen van het dak af ivm een verbouwing(opbouw) en heb ik enkel nog 2 paneeltjes op het tuinhuis actief. Opwek dus nihil. Rond sept/okt zullen de panelen weer het nieuwe dak op kunnen.
Ik ben even de weg kwijt wat nu handig is om te doen. Lees, wat het meest financieel voordelig is...![]()
Beste is 1 x instellen en zo min mogelijk je temp. instelling wijzigen (althans, is mijn ervaring).
Het grootste verbruik is niet je vloerverwarming, maar je warmwater gebruik. Afhankelijk van je gezinsgrootte en je douche-/bad gedrag moet je WP behoorlijk aan de bak met 230 liter boilervat.
Kans is groot dat je verbruik meer wordt dan je opwek. Zeker ook met 2 airco's erbij...
Nog een factor van belang: L/L, L/W of grondwater WP? De laatste hoeft je warmwater (m.n. in de winter) een stuk minder op te warmen dan de andere 2 soorten.
Los daarvan: uitkeren tlv wel/niet nu maakt m.i. niets uit voor je komende energielasten. Je moet de komende verbruiksperiode toch betalen - nagenoeg zonder opwek. Plus dat na de zomer je opwek ook niet al te best meer zal zijn voor de rest van het jaar.
Uitbetalen en uitkijken naar een zo laag mogelijke elektraprijs (bij een andere elektraboer?) lijkt dan de aangewezen weg. Mits dat lager is dan wat je nu betaalt natuurlijk (is dynamisch voor jou een optie?). Anders gewoon blijven zitten.
Kun je o.b.v. je opwek in vorige jaren een beetje inschatten hoeveel je na augustus kan opwekken?
Dat kan je totaalberekening nog beïnvloeden.
Wij zijn met 4 thuis, 2 volw en 2 kids van 3 en 5. Regelmatig een bad halfvol en elke dag douchen uiteraard. Kan me voorstellen dat sww een behoorlijk deel is van het verbruik van een wp.Tao schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:48:
[...]
In de praktijk verbruikt een WP meer dan een theoretisch verbruikssommetje.
Beste is 1 x instellen en zo min mogelijk je temp. instelling wijzigen (althans, is mijn ervaring).
Het grootste verbruik is niet je vloerverwarming, maar je warmwater gebruik. Afhankelijk van je gezinsgrootte en je douche-/bad gedrag moet je WP behoorlijk aan de bak met 230 liter boilervat.
Kans is groot dat je verbruik meer wordt dan je opwek. Zeker ook met 2 airco's erbij...
Nog een factor van belang: L/L, L/W of grondwater WP? De laatste hoeft je warmwater (m.n. in de winter) een stuk minder op te warmen dan de andere 2 soorten.
Los daarvan: uitkeren tlv wel/niet nu maakt m.i. niets uit voor je komende energielasten. Je moet de komende verbruiksperiode toch betalen - nagenoeg zonder opwek. Plus dat na de zomer je opwek ook niet al te best meer zal zijn voor de rest van het jaar.
Uitbetalen en uitkijken naar een zo laag mogelijke elektraprijs (bij een andere elektraboer?) lijkt dan de aangewezen weg. Mits dat lager is dan wat je nu betaalt natuurlijk (is dynamisch voor jou een optie?). Anders gewoon blijven zitten.
Kun je o.b.v. je opwek in vorige jaren een beetje inschatten hoeveel je na augustus kan opwekken?
Dat kan je totaalberekening nog beïnvloeden.
Het is een Altherma3 split 6kw, l/w dus.
De BG heeft vvw, 1e verdp radiatoren (die gewoon meedraaien) en de nieuwe 2e verdp krijg 2 airco binnen units en 1 buiten unit (Daikin 4kw 3 port, en 2 Perfera 2 of 2.5kw meen ik binnen units). 12cm PIR nieuwe verdieping. Rest van het huis is van 2016.
Ik betaal nu 60cnt kwh prijs, echter ik heb VanOns vanaf feb dit jaar en ben er dus enkel voor de zomer, omdat tot 1 juli 60cnt gold als tlv en na 1 juli 30cnt. De afgelopen 2 winters heb ik dynamisch gehad met de accu, dan deed ik de accu laden in de 2 goedkoopste uurtjes en dan rest van de 24uur erna deed ik op de accu met wat zonnestroom nog. Echter nu met de aankomende wp is de accu daar te klein voor om dat nog rendabel te maken denk ik (6kwh accu).
Dynamisch zie ik dus nu nog niet zo zitten, ik denk niet dat ik de wp al zo kan fine tunen de eerste winter dat het grootse deel van het verbruik in de goedkoopste uren zal zijn.
Blijven zitten is niet handig, dan verzilver ik mijn geldpotje niet, plus ik vreet mijn eigen opgebouwde tegoed weer weg.
Overstappen naar een 1 jarig contract is dan een optie, goedkoopste afname prijs, want doordat aug+sept wegvallen wat betreft opwek (en er wp+airco bijkomt), is er wsl een netto afname na precies 1 jaar en dan moet ik dus bijbetalen.
Augustus2024 kijken we dan wel weer verder naar de opties dan
Updated Time Production(kWh)
2022 7518.91
opwek 2022:
AUG 965 kwh
SEPT 593
OKT 416
NOV 207
DEC 78
Dat lijkt mij ook ja. Ook je opwek lezende vanaf augustus.PCJR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:59:
[...]
....................
Overstappen naar een 1 jarig contract is dan een optie, goedkoopste afname prijs, want doordat aug+sept wegvallen wat betreft opwek (en er wp+airco bijkomt), is er wsl een netto afname na precies 1 jaar en dan moet ik dus bijbetalen.
Augustus2024 kijken we dan wel weer verder naar de opties danRight?!
/offtopic
Is het niet goedkoper om in je hele woning vloerverwarming te nemen -> geen airco's nodig?
Probeer dat boilervat naar 350 of liefst 500ltr te krijgen. Scheelt nogal wat douchetijd (zeker naar de toekomst toe met opgroeiende koters).
Is een zonneboiler een optie, of een Eddi https://www.myenergi.com/nl/product/eddi/? Alles om jullie kosten te verlagen. Zeker i.c.m. jouw accu kun je daar m.i. optimaal profijt van trekken.
Ik heb hetzelfde merk/soort WP, maar de 8kW versie. Jaarrond ingesteld op 19 graden geeft een kamertemp van 21 in heel m'n huis.
- WP is al besteld en akkood gegeven. De Daikin heeft een 200 of 230L ingebouwde boiler. Opbouw is houtskelet bouw (moest allemaal licht gewicht zijn), airco ook ivm koelen in zomer. Enige kamer is mijn werkkamer waar ik 2 of 3 dagen per week ben, vv is zonde op deze verdieping.Tao schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:31:
[...]
Dat lijkt mij ook ja.
/offtopic
Is het niet goedkoper om in je hele woning vloerverwarming te nemen -> geen airco's meer nodig?
Probeer dat boilervat naar 350 of liefst 500ltr te krijgen. Scheelt nogal wat douchetijd (zeker naar de toekomst toe met opgroeiende koters).
Is een zonneboiler een optie, of een Eddi https://www.myenergi.com/nl/product/eddi/? Alles om jullie kosten te verlagen. Zeker i.c.m. jouw accu kun je daar m.i. optimaal profijt van trekken.
Ik heb hetzelfde merk/soort WP, maar de 8kW versie. Jaarrond ingesteld op 19 graden geeft een kamertemp van 21 in heel m'n huis.
- zonneboiler geen plek voor. Plat dak, nu 18 panelen oostwest, helemaal vol. Ook op het nieuwe plat dak.
- accu kan komende jaren naar 15kwh, dan haal ik 16 nieuwe lf280k cellen. Ik heb al een 3f 12kw Deye hybrid omvormer in gebruik
thx voor t meedenken
[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 26-07-2023 10:38 ]
Hierover heb ik toevallig contact gehad met VanOns.. Beetje doen alsof ze heel goedkoop zijn. Bij deze prijs moet de energiebelasting nog bijPCJR schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:56:
[...]
vanons
afname 0,24
tlv 0,08
-> VanOns kan, ziet er t beste uit als ik t lijstje bekijk? Probleem is, ik zit nu ook bij vanons maar dan meen ik met modelcontract. Als ik een vast contract aanga, krijg ik dan nu wel een eindafrekening?
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
0,38 euro neem ik aan?ThaDude schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:53:
[...]
Hierover heb ik toevallig contact gehad met VanOns.. Beetje doen alsof ze heel goedkoop zijn. Bij deze prijs moet de energiebelasting nog bijofwel ze zitten gewoon op 0,38 cent
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
- enige onbekende is 1 jan 2024 mocht prijsplafond ofzo eraf gaan...
Edit: wat ik nog kan doen is wachten tot ergens eptember met afsluiten 1 jaar contract, omdat ik anders nu 2-3 maanden al een jaar contract heb zonder nuttige opwek, en ik dus over een jaar gezien mogelijk een tekort heb na salderen en moet bijbetalen.
Als ik nu wacht tot ik weet dat de panelen weer op t dak kunnen, dan snoep ik nu wel wat van mijn 30cnt tlv tegoed af, maar dan heb ik wel meer kans dat mijn nieuwe jaarcontract straks in sept2024 zonder veel bijbetalen is af te ronden.
Of zie ik dat verkeerd...
[ Voor 51% gewijzigd door PCJR op 26-07-2023 11:35 ]
waarom niet green choice?PCJR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:13:
Denk dat ik een 1 jarig Powerpeers pak. Even geen nadenken welk uur goedkoop is, 11 cnt mocht ik overschot hebben, en verder even kijken wat de wp gaat doen deze winter
- enige onbekende is 1 jan 2024 mocht prijsplafond ofzo eraf gaan...
Edit: wat ik nog kan doen is wachten tot ergens eptember met afsluiten 1 jaar contract, omdat ik anders nu 2-3 maanden al een jaar contract heb zonder nuttige opwek, en ik dus over een jaar gezien mogelijk een tekort heb na salderen en moet bijbetalen.
Als ik nu wacht tot ik weet dat de panelen weer op t dak kunnen, dan snoep ik nu wel wat van mijn 30cnt tlv tegoed af, maar dan heb ik wel meer kans dat mijn nieuwe jaarcontract straks in sept2024 zonder veel bijbetalen is af te ronden.
Of zie ik dat verkeerd...
:fill(white):strip_exif()/f/image/EFr6QeXZcpi90X6W34FAyQlz.png?f=user_large)
Volgens de screenshot in de OP is de TLV ex BTW €0,15, in de screenshot zie je €0,08105
Maar de bruto TLV is € 0,23158 ?
Wat mis ik hier?
Bruto teruglevering bij hun is de vergoeding die je krijgt voor teruglevering is tot je eigen verbruik (dus het salderen van je eigen verbruik met eigen opwek)davidhund schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:47:
Ik begrijp de "Van Ons 1 jaar vast" TLV uit mijn aanbod niet goed.
[Afbeelding]
Volgens de screenshot in de OP is de TLV ex BTW €0,15, in de screenshot zie je €0,08105
Wat mis ik hier?
Netto teruglevering is de vergoeding die je krijgt voor wat je teruglevert als je je eigen verbruik compleet gesaldeerd hebt.
Die 0,23 is gewoon het saldeerbedrag voor wegtrepen tegen afnametarief. Je netto tlv is 8cnt. (geen id waar die 0,15 vandaan komt)davidhund schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:47:
Ik begrijp de "Van Ons 1 jaar vast" TLV uit mijn aanbod niet goed.
[Afbeelding]
Wat mis ik hier?
Ik heb een betje nare bijsmaak gekregen na al dat saldeer-niet-per-jaar gezeik van hun. Of was dat niet toepasbaar bij 1 jarige contracten, weet ik ff niet.
GC is met 37-38 cnt iets duurder. Wel 11.5cnt tlv.
Beetje tzelfde als Powerpeers lijkt me. Tja, was is handig...
dat speelde inderdaad niet voor vaste contracten maar alleen voor variabel.PCJR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Ik heb een betje nare bijsmaak gekregen na al dat saldeer-niet-per-jaar gezeik van hun. Of was dat niet toepasbaar bij 1 jarige contracten, weet ik ff niet.
Helder, dank je wel: het was me nog niet opgevallen dat het "Teruglevering (bruto)" tarief identiek was aan het leveringstarief.errrrrnie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:51:
[...]
Bruto teruglevering bij hun is de vergoeding die je krijgt voor teruglevering is tot je eigen verbruik (dus het salderen van je eigen verbruik met eigen opwek)
Netto teruglevering is de vergoeding die je krijgt voor wat je teruglevert als je je eigen verbruik compleet gesaldeerd hebt.
Echter: als ik in de tabel in de openingspost kijk, dan zie ik een TLV van €0,15 . Nu/hier is deze dus maar €0,08
Ok, maakt t dan veel verschil emt Powerpeers...?de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:56:
[...]
dat speelde inderdaad niet voor vaste contracten maar alleen voor variabel.
Maar; zoals ik eerder aangaf, is het wellicht verstandig dat ik nog 2-3 maanden wacht met overstappen, tot de panelen weer actief zijn op het dak...

Ja hij loopt iets achter dacht ik ook te zien. Bij Vattenfall gaan ze per 1 augustus ook naar 7 cent TLV zag ik hierboven gezegd worden. Ben bang dat we net te laat zijndavidhund schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:58:
[...]
Helder, dank je wel: het was me nog niet opgevallen dat het "Teruglevering (bruto)" tarief identiek was aan het leveringstarief.
Echter: als ik in de tabel in de openingspost kijk, dan zie ik een TLV van €0,15 . Nu/hier is deze dus maar €0,08
Netto-terug levertarief
Enkeltarief: € 0,13333
Dubbeltarief-Hoog: € 0,13529
Dubbeltarief-Laag: € 0,12930
Modelcontract
(@cj1 )
Het is nog geen 1 augustus, bij het modelcontract zie ik ook nog steeds 16,8ct.koeninho schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:07:
[...]
Ja hij loopt iets achter dacht ik ook te zien. Bij Vattenfall gaan ze per 1 augustus ook naar 7 cent TLV zag ik hierboven gezegd worden. Ben bang dat we net te laat zijn
'Dus u heeft nog 6 dagen.'...
[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 26-07-2023 12:18 ]
ja klopt op basis van een variabel contract, waarbij dus de prijs komende 1 augustus verlaagd gaat worden. Zo heb ik het begrepen althans.Truus01 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:14:
Bij Van Ons vind ik ook geen 15ct, maar:
Netto-terug levertarief
Modelcontract
(@cj1 )
als je 1 jaar vast kiest, is de TLV nu al 0,7
[ Voor 4% gewijzigd door koeninho op 26-07-2023 13:06 ]
Wie heeft je die onzin wijsgemaakt?harrr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Daarom gaan ze ook maximaal verbruiken. Oude huis is niet geschikt voor WP en electrische CV is niet interessant als de salderingsregeling wel ooit in gaat. Dus ze gaan gewoon met convector kacheltjes van 60 euro verwarmen in de winter zo lang er nog een salderingsregeling is.
Ik denk dat een mooie tussenweg is, vastzetten voor 2 jaar.
Een eCV is nooit interessant tenzij je van je geld afmoet, maar dan kun je beter gewoon de houtkachel stoken met 50 euro biljetten.
Hoe groter het verbruik, hoe meer een WP rendeert. Zelfs met een slecht afgiftesysteem.
COP van de WP is dan wellicht niet zo denderend, maar altijd een veelvoud dan van een eCV.
Daarnaast, paar fancoils plaatsen (of aircos om te verwarmen) en de COP is wel goed.
Goedkoper dan gas is het sowieso altijd.
een halve eurocent. verder waarschijnlijk geen verschil.PCJR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:59:
[...]
Ok, maakt t dan veel verschil emt Powerpeers...?
Oke, dan gaan we het eens verder onderzoeken!bbbrumbrum schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:07:
[...]
Wie heeft je die onzin wijsgemaakt?
Een eCV is nooit interessant tenzij je van je geld afmoet, maar dan kun je beter gewoon de houtkachel stoken met 50 euro biljetten.
Hoe groter het verbruik, hoe meer een WP rendeert. Zelfs met een slecht afgiftesysteem.
COP van de WP is dan wellicht niet zo denderend, maar altijd een veelvoud dan van een eCV.
Daarnaast, paar fancoils plaatsen (of aircos om te verwarmen) en de COP is wel goed.
Goedkoper dan gas is het sowieso altijd.
Nee, dit is het modelcontract. Als je dit nu afsluit mogen ze de tarieven pas 1-1-2024 weer wijzigen.koeninho schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:05:
[...]
ja klopt op basis van een variabel contract, waarbij dus de prijs komende 1 augustus verlaagd gaat worden. Zo heb ik het begrepen althans.
als je 1 jaar vast kiest, is de TLV nu al 0,7
Waarschijnlijk zal wel het tarief voor nieuwe modelcontracten per 1-8 verlaagd worden, maar dat is dus nog niet.
Anders even zoeken in dit topic, genoeg mensen die het bij Vattenfall afgesloten hebben. Soms is er een extra telefoontje nodig.
aaah kijk, ik laat me graag verbeteren. Dank, dan ga ik toch nog eens rekenen.Truus01 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Nee, dit is het modelcontract. Als je dit nu afsluit mogen ze de tarieven pas 1-1-2024 weer wijzigen.
Waarschijnlijk zal wel het tarief voor nieuwe modelcontracten per 1-8 verlaagd worden, maar dat is dus nog niet.
Anders even zoeken in dit topic, genoeg mensen die het bij Vattenfall afgesloten hebben. Soms is er een extra telefoontje nodig.
Vervolgens, per januari is er dan waarschijnlijk een lagere TLV via VF. Als ik dan besluit om een ander contract te nemen, dan kan ik de laatste maanden van 2023 niet meer salderen, right?
Ik volg het al een tijdje maar helaas zijn de tarieven flink gekelderd. Echter was ik wat aan het zoeken en zag bij HEM toch wel een leuke vergoeding als het klopt. Ja ja, wel een model contract maar toch.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kUoubaKOI9wAp9lBekgtY1EC.jpg?f=user_large)
Ik kon dit zo nergens op het form terugvinden. Iemand al dit gezien cq afgesloten?
Heb er wat panelen bij gelegd en denk nu 6000 overcapaciteit te hebben. Zit dan te denken om het gas ergens anders af te sluiten. Want 4 euro nog wat is wel veel.
[ Voor 11% gewijzigd door stanman23 op 26-07-2023 17:15 ]
Ik zou maar eens zoeken op "HEM radar" op google. Denk dat je dan snel gaat afhakenstanman23 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:54:
Echter was ik wat aan het zoeken en zag bij HEM toch wel een leuke vergoeding als het klopt. Ja ja, wel een model contract maar toch.
Of hier in het topic.jobr schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:02:
Ik zou maar eens zoeken op "HEM radar" op google. Denk dat je dan snel gaat afhaken
Dit vond ik echt 'mooi'.
Even om niet alles uit te schrijven:SFRtje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:31:
Vanwege verhuizing vanaf maandag 31 juli vraag ik me het volgende af; is een modelcontract een vast contract? Dit ivm het salderen van het opwekoverschot wat ik verwacht (+/-600kWh). Ik zou nu kiezen voor een hoge TLV (bijv modelcontract VF), maar hoe werkt dat met salderen van winter 2023 vs zomer 2024?
Vervolgens, per januari is er dan waarschijnlijk een lagere TLV via VF. Als ik dan besluit om een ander contract te nemen, dan kan ik de laatste maanden van 2023 niet meer salderen, right?
Periode A: 01.07.2023 - 01.01.2024, TLV 16,8ct
PeriodeB: 01.01.2024 - 01.07.2024, TLV 7ct
Het zou als volgt moeten gaan:
Het salderen vindt plaats op jaarbasis. Hier dan over periode A en B.
Echter, omdat er twee verschillende TLV's gehanteerd worden in dat jaar, zullen ze proberen per half jaar te salderen. Hierdoor houd je per periode mogelijk zonnestroom over waarvoor je bijbehorende TLV krijgt.
Stel nu dat je in periode A meer verbruikt dan opwekt, dan zullen A en B gewoon samen gesaldeerd worden, dus krijg je logischerwijs een lage TLV.
Maar wanneer je in periode B meer verbruikt dan opwekt, dan zal het overschot uit periode A hiervoor gebruikt worden en dat is zonde voor je hoge TLV.
Ik zit in deze situatie. Mijn strategie is:
Ik stap halverwege (per 1 oktober) uit periode A => Stap over van energielevercier E1 naar een andere energieleverancier, E2. E1 zal mijn overschot uitbetalen tegen de hoge TLV. vanaf 1 oktober zal ik meer verbruiken dan opwekken, maar spreek hiervoor niet mijn zonnestroom met hoge TLV meer aan. Ik heb op dat moment geen overschot aan zonnestroom. Dat zal ik gedurende het jaar opbouwen. En het overschot daar, zal tegen de op dat moment geldende lage TLV uitbetaald worden. En dat was dan toch gebeurd, omdat ik niet verwacht dat volgend jaar de TLV weer omhoog gaat.
Helaas zal ik in periode A (in mijn geval 1 aug - 1 jan) meer verbruik hebben, en in periode B meer opwek, dus dan maakt die hogere TLV dus niet zoveel uit, als ik je goed begrijp. Moet ik dan niet gewoon kijken de hoogst mogelijke TLV over een periode van een jaar?TheBull schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:08:
[...]
Even om niet alles uit te schrijven:
Periode A: 01.07.2023 - 01.01.2024, TLV 16,8ct
PeriodeB: 01.01.2024 - 01.07.2024, TLV 7ct
Het zou als volgt moeten gaan:
Het salderen vindt plaats op jaarbasis. Hier dan over periode A en B.
Echter, omdat er twee verschillende TLV's gehanteerd worden in dat jaar, zullen ze proberen per half jaar te salderen. Hierdoor houd je per periode mogelijk zonnestroom over waarvoor je bijbehorende TLV krijgt.
Stel nu dat je in periode A meer verbruikt dan opwekt, dan zullen A en B gewoon samen gesaldeerd worden, dus krijg je logischerwijs een lage TLV.
Maar wanneer je in periode B meer verbruikt dan opwekt, dan zal het overschot uit periode A hiervoor gebruikt worden en dat is zonde voor je hoge TLV.
Ik zit in deze situatie. Mijn strategie is:
Ik stap halverwege (per 1 oktober) uit periode A => Stap over van energielevercier E1 naar een andere energieleverancier, E2. E1 zal mijn overschot uitbetalen tegen de hoge TLV. vanaf 1 oktober zal ik meer verbruiken dan opwekken, maar spreek hiervoor niet mijn zonnestroom met hoge TLV meer aan. Ik heb op dat moment geen overschot aan zonnestroom. Dat zal ik gedurende het jaar opbouwen. En het overschot daar, zal tegen de op dat moment geldende lage TLV uitbetaald worden. En dat was dan toch gebeurd, omdat ik niet verwacht dat volgend jaar de TLV weer omhoog gaat.
15 cent = 1 jaar contract (het gaat daar dus niet over een modelcontract)Truus01 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:14:
Bij Van Ons vind ik ook geen 15ct, maar:
Netto-terug levertarief
Modelcontract
(@cj1 )
Bij modelcontract is het mij niet super duidelijk, maar ik vermoed dat Van Ons daar BTW-vrij bedoeld én dan heb ik de tarieven te laag in de lijst staan.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Crap, Van Ons heeft ergens tussen 30 juni en 27 de TLV van het 1-jaarscontract bijgesteld.Truus01 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:14:
Bij Van Ons vind ik ook geen 15ct,
De kolom met de netto TLV's valt zelfs bij mijn 1280px brede scherm buiten beeld. Daarom is deze flinke verlaging aan mijn aandacht ontstnapt.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
TLV tabel, versie 27 juli
@mathijshooi Van Ons 1 jaar flink omlaag (dank aan @Truus01), ANWB energie flink omlaag (dank aan @Truus01)/f/image/C0vY0RKiVCJblXo1WGfIc3PW.png?f=fotoalbum_large)
Meer info over het Engie aanbod is welkom:
1. meer cijfers achter de komma
2. hoog/laag-tarieven
Zou idd een interessante zijncj1 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:38:
[...]
2. hoog/laag-tarieven
niets moet......behalve adem halen
Is alleen voor bestaande klanten met Engie Open met tlv = 100% kaal levertarief. Die hebben een verlengaanbod gekregen voor een jaarcontract met tlv van 0,18929 enkeltarief (excl. BTW en excl. EB). Maar dan ga je dus wel over naar Engie Opgewekt, en ben je na dat jaar waarschijnlijk je gunstige voorwaarde kwijt.
[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 28-07-2023 11:56 ]
Aha, dat Engie 1-jaars aanbod hoort dus eigenlijk helemaal niet in de lijst te staan. Of wel?Linea schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Is alleen voor bestaande klanten met Engie Open met tlv = 100% kaal levertarief. ... Maar dan ga je dus wel over naar Engie Opgewekt, en ben je na dat jaar waarschijnlijk je gunstige voorwaarde kwijt.
Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).cj1 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:38:
[...]
2. hoog/laag-tarieven
-> geen id hoe is toen aan 0,19 kwam. Never mind, klopt dus iig niet.
Volgens mij niet. Tenzij er ook nieuwe klanten zijn die deze overeenkomst weten te krijgen, maar dat lijkt me niet. Voor nieuwe klanten heeft Engie andere acties, zoals 200 euro korting. Maar die krijgen dan gewoon de bekende 8 cent tlv.cj1 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:18:
Aha, dat Engie 1-jaars aanbod hoort dus eigenlijk helemaal niet in de lijst te staan. Of wel?
Ik als Engie-klant krijg de aanbieding met de bijna 19 cent tlv alleen als ik inlog op MijnEngie. Maar voor een netto-terugleveraar is dat aanbod niet gunstig, omdat de huidige vergoeding tot eind dit jaar van Engie Open hoger is. Ook die is met die voorwaarde overigens niet meer afsluitbaar voor nieuwe klanten.
[ Voor 26% gewijzigd door Linea op 28-07-2023 12:33 ]
Waar zie je 200 euro korting?Linea schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:31:
[...]
Volgens mij niet. Tenzij er ook nieuwe klanten zijn die deze overeenkomst weten te krijgen, maar dat lijkt me niet. Voor nieuwe klanten heeft Engie andere acties, zoals 200 euro korting. Maar die krijgen dan gewoon de bekende 8 cent tlv.
Gewoon op de Engie website ('zomerdeal'). Of op Gaslicht. Moet je wel gas en elektriciteit afnemen met een jaarcontract. En 8 cent tlv accepteren.
[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 28-07-2023 12:35 ]
Ah, met gas. Daarom zie ik t niet heheLinea schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:35:
[...]
Gewoon op de Engie website ('zomerdeal'). Of op Gaslicht. Moet je wel gas en elektriciteit afnemen met een jaarcontract. En 8 cent tlv accepteren.
Ik hoop nog even op wat betere dagen de komende tijd dan we momenteel zien...
Nu ben ik aan het kijken voor een nieuw contract en ik twijfel even tussen een dynamisch contract en nog een jaar vast contract (met dan dus iets van 11 eurocent per kWh teruglevering).
Mijn jaarlijkse overschot is circa 2.000 kWh. Ik heb 53 zonnepalen, maar ook een volledig elektrisch huis en twee elektrische auto's. Er gaat circa 18.000 kWh in een jaar doorheen.
Sinds een maandje heb ik nu ook een thuisaccu (40 kWh). Op een goede zonnige dag wek ik echter zo'n 120 kWh op, dus ik kan dan nog niet een hele dagopwek kwijt in de accu's.
Zouden jullie in mijn situatie voor een dynamisch contract gaan, of is met de salderingsregeling een vast contract toch nog handiger?
Photofacts; weblog over fotografie..
Dan weer overstappen in het nieuwe jaar naar - hopelijk - betere contracten met hogere TLV.
Tot die tijd salderen en onder aan de streep op 0 uit zien te komen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Voor dynamisch zal je accu moeten kunnen aansturen.Elja schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:50:
Over anderhalve maand verloopt mijn Innova jaarcontract, met dank aan jullie tips van vorig jaar zit ik momenteel nog met een terugleververgoeding van 0,71 euro. Helaas komt daar 20 september een eind aan.
Nu ben ik aan het kijken voor een nieuw contract en ik twijfel even tussen een dynamisch contract en nog een jaar vast contract (met dan dus iets van 11 eurocent per kWh teruglevering).
Mijn jaarlijkse overschot is circa 2.000 kWh. Ik heb 53 zonnepalen, maar ook een volledig elektrisch huis en twee elektrische auto's. Er gaat circa 18.000 kWh in een jaar doorheen.
Sinds een maandje heb ik nu ook een thuisaccu (40 kWh). Op een goede zonnige dag wek ik echter zo'n 120 kWh op, dus ik kan dan nog niet een hele dagopwek kwijt in de accu's.
Zouden jullie in mijn situatie voor een dynamisch contract gaan, of is met de salderingsregeling een vast contract toch nog handiger?
Een belangrijke rol spelen beide EV's in hoeverre je daarmee kunt schuiven in zomer en winter voor laden.
Als je in winter lage uurtarieven kunt benutten die in nacht (1-5u) over algemeen lager is dan dag gemiddelde, maar in zomer ligt dat verschoven naar 11-17u over algemeen lager is dan dag gemiddelde. Als ook dat het aantal negatieve kale levertarief uren verdubbelt is tov 2022, Een aantal uren zal je dan moeten kunnen opslaan in accu om tussen 19-22u terug te.leveren in de zomer.
Dynamisch is heffingen salderen. maar niet kale levertarief, dat is uurtarief van dat moment
Ik behaal daar €100-160 door laagste uren in winter te laden voor eigengebruik en in zomer 20-24kWh PV-opwek shiften naar 2-3 hoogste uren (TLV is niet super, kaal teruglevertarief dat ik daarmee behaalde mei gem. 9.49ct juni 10.97ct, ik heb eigenlijk geen afname door thuisaccu april-oktober , die kWh's die ik wel afneem zijn gerelateerd aan sterk negatieve uren, bijv 2 juli -58.3ct/kWh excl heffingen omdat ik netto opwekker ben)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Is een SAP niet goede oplossing? Mits je die twee elektrische auto’s gestuurd kan opladen.Elja schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:50:
Over anderhalve maand verloopt mijn Innova jaarcontract, met dank aan jullie tips van vorig jaar zit ik momenteel nog met een terugleververgoeding van 0,71 euro. Helaas komt daar 20 september een eind aan.
Stel ik neem 2000 kWh af in dal, en ik wek 1000 kWh op in daltarief, dan moet ik 1000 kWh inkopen tegen € 0,38 (€ 380). In normaaltarief neem ik 2000 kWh en wek ik 4000 kWh op, ik lever dus 2000 kWh terug tegen € 0,25 (€ 500). Krijg ik dus €500 - 380 = € 120 terug?
Of kan ik juist beter meer verbruik in dal hebben omdat ik de energiebelastingen altijd kan salderen en ik dus € 0,06 meer krijg als ik zoveel mogelijk terugleveren tegen normaaltarief?
De opwek- en verbruiksgegevens zijn fictief voor een makkelijkere berekening.
[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 30-07-2023 13:26 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Als dit inderdaad je situatie is (verbruik op dal en teruglevering op normaal) dan kun je misschien beter enkeltarief nemen bij Engie. Dat zal in dit rekenvoorbeeld beter uitpakken.manusjevanalles schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:49:
Stel ik neem 2000 kWh af in dal, en ik wek 1000 kWh op in daltarief, dan moet ik 1000 kWh inkopen tegen € 0,38 (€ 380). In normaaltarief neem ik 2000 kWh en wek ik 4000 kWh op, ik lever dus 2000 kWh terug tegen € 0,25 (€ 500). Krijg ik dus €500 - 380 = € 120 terug?
Volgens mij juist niet.jobr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:16:
Als dit inderdaad je situatie is (verbruik op dal en teruglevering op normaal) dan kun je misschien beter enkeltarief nemen bij Engie. Dat zal in dit rekenvoorbeeld beter uitpakken.
Als je je volledige normaal tarief als TLV krijgt bij overschot dan is dat altijd meer dan dat je bij een enkeltarief zou krijgen.
Die vlieger gaat natuurlijk alleen op indien ze de belastingen gewoon over je totale teruglevering salderen/wegstrepen. (Wat ze volgens mij gewoon doen)
Bij nieuwe contracten met de huidige TLV's van ~€0,08 zou ik idd gewoon enkeltarief nemen.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
De opwek- en verbruiksgetallen zijn fictief, de tarieven kloppen. Het gaat puur om hoe Engie saldeert, dan kan ik berekenen wat gunstiger is: in daltarief of in piektarief het meeste verbruiken of juist enkeltatief activeren.jobr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:16:
[...]
Als dit inderdaad je situatie is (verbruik op dal en teruglevering op normaal) dan kun je misschien beter enkeltarief nemen bij Engie. Dat zal in dit rekenvoorbeeld beter uitpakken.
[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 30-07-2023 20:36 ]
Inmiddels een maandje verder. Heb jij al nieuwe stappen gezet?MJ de Bruijn schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:55:
Het vervolgverhaal "VanOns".
Eerder: Toen VanOns in maart de teruglever-vergoeding verlaagde heb ik via mijn rechtsbijstandverzekeraar bezwaar gemaakt. Met succes, de verlaging werd uitgesteld.
Nu: VanOns heeft per 1 juli de teruglever-vergoeding gewijzigd naar een teruglever-tarief van 50% van het leveringstarief. Ik heb (wederom via mijn rechtsbijstandverzekeraar) bezwaar gemaakt. Argument: in de voorwaarden staat dat de teruglever-vergoeding GELIJK is aan het leverings-tarief. VanOns mag het leveringstarief wel veranderen maar heeft de voorwaarden niet gewijzigd. Dus het begrip "gelijk" blijft bestaan.
Hierop antwoordt VanOns ... dat ze de tarieven per 1 juli mogen wijzigen en ... dat ze dit tijdig hebben aangekondigd. Op mijn bezwaar inzake het begrip "gelijk" gaan ze niet in.
Ik heb mijn rechtsbijstandverzekeraar gevraagd de volgende stap voor te bereiden. Vermoedelijk zal dit de geschillencommissie worden.
Wordt vervolgd.
De klacht is ingediend bij de klachtencommissie. De eerste intake (een soort triage) is gedaan. Mijn klacht is 'behandelbaar'. Ik heb klachtengeld betaald. Toelichting gekregen: een behandeling kan enkele maanden duren. Ik wacht verder af.Leaguer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:23:
Inmiddels een maandje verder. Heb jij al nieuwe stappen gezet?
In het voorbeeld koopt krijgt bij voor netto 1000kWh overschot 120 euro omdat hij voor daltarief 1000kWh moet inkopen. Dat is dus 12 cent per kWh.SmiGueL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:42:
Volgens mij juist niet.
In het vb is de tlv hoogtarief 25 cent. Bij enkeltarief zal dit iets lager zijn maar wel hoger zijn dan de 12 cent die hij nu krijgt.
Dus in het voorbeeld is enkel tarief beter.
Ik ga Innova houden aan het contract, zoals hierin omschreven staat dat na het jaar vaste tarief een variabel tarief in werking gaat. Zoals ik het interpreteer blijft de koppeling TLV=kaal tarief overeind na het jaar, omdat het contract doorloopt met een variabel tarief. Dit tarief zou dan waarschijnlijk per email toegezonden worden een maand voor het aflopen.Elja schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:50:
Maargoed, de meesten hier denken iets anders (dus 0,07 ipv 0,19). De toekomst zal het leren. Wel zou ik nog even willen vragen om even de inhoud van zo'n mail te posten als die voorbij komt. Ik zit zelf pas op eind september.
Maar dat is dus de vraag. Moet ik voor 1000 kWh inkopen tegen daltarief, of mag ik toch vanuit de opwek in normaaltarief salderen?jobr schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:23:
[...]
In het voorbeeld koopt krijgt bij voor netto 1000kWh overschot 120 euro omdat hij voor daltarief 1000kWh moet inkopen. Dat is dus 12 cent per kWh.
In het vb is de tlv hoogtarief 25 cent. Bij enkeltarief zal dit iets lager zijn maar wel hoger zijn dan de 12 cent die hij nu krijgt.
Dus in het voorbeeld is enkel tarief beter.
De manier zoals jij het uitrekent mag zelfs niet per wet. Ze moeten salderen je krijgt dus gewoon 250 euro in jouw voorbeeldmanusjevanalles schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:43:
[...]
Maar dat is dus de vraag. Moet ik voor 1000 kWh inkopen tegen daltarief, of mag ik toch vanuit de opwek in normaaltarief salderen?
Mijn ervaring met UC (en BE) vorig jaar: (Toen de TLV dus nog gelijk was aan het levertarief)manusjevanalles schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:49:
De tarieven zijn als volgt (afgerond): normaaltarief € 0,45 en dal € 0,38. Teruglevertarief is netto normaaltarief € 0,25 en dal € 0,19. Ik dacht dat Engie per telwerk saldeert, dus dat ik het beste meer verbruik kan hebben tijdens normaaltarief.
Ik moest 1000 x €0,19 betalen voor dal, en kreeg 2000 x €0,25 voor normaal tarief.
Belastingen gaan naar 0 want netto overschot.
Dus in dat geval -€190 + €500 = €310 terug.
Edit:
Als Engie toch niet per telwerk saldeerd wordt het: 1000 x €0,25 = €250 terug.
En als je enkeltarief neemt dan wordt het 1000 x ~€0,22 = €220 terug.
[ Voor 54% gewijzigd door SmiGueL op 31-07-2023 21:40 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Des te meer reden om voor dubbeltarief te gaan. Ze mogen in elk geval nooit binnen een contract binnen een jaar belasting in rekening brengen, als je netto teruglevert op die meter (dus ongeacht wat voor tarieven systeem of zelfs in geval dynamisch).SmiGueL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:15:
Mijn ervaring met UC (en BE) vorig jaar: (Toen de TLV dus nog gelijk was aan het levertarief)
Ik moest 1000 x €0,19 betalen voor dal, en krijg 2000 x €0,25 voor normaal tarief.
Belastingen gaan naar 0 want netto overschot.
Dus in dit geval -€190 + €500 = €310 terug.
Ik ben zeer benieuwd!Srednier schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:35:
[...]
Ik ga Innova houden aan het contract, zoals hierin omschreven staat dat na het jaar vaste tarief een variabel tarief in werking gaat. Zoals ik het interpreteer blijft de koppeling TLV=kaal tarief overeind na het jaar, omdat het contract doorloopt met een variabel tarief. Dit tarief zou dan waarschijnlijk per email toegezonden worden een maand voor het aflopen.
Maargoed, de meesten hier denken iets anders (dus 0,07 ipv 0,19). De toekomst zal het leren. Wel zou ik nog even willen vragen om even de inhoud van zo'n mail te posten als die voorbij komt. Ik zit zelf pas op eind september.
Deze week mijn gascontract opgezegd bij innova. Verbruik was maar 40m3 jaarlijks en nu gaat de meter eruit.
Vandaag telefoon van innova met wel heel speciaal aanbod, met jaarlijkse teruglevering van +10.000 enkel teruglevering van belang. Nu nog tot februari 0,54 cent (1 jaar vast) echter werd de verkoper beetje boos en maakte mij duidelijk dat het 0,08cent is vanaf juni/juli. Ik zei heb 1 jaar vast meneer incl teruglevering, nou nee iedereen heeft het naar beneden geschroefd etc etc... Dan gaan veel rechtzaken volgen maakte ik duidelijk, nou meneer uhm misschien is het ook wel alleen voor nieuwe contracten blah blah blah. U kan ook gewoon uw contract houden, nou dat doe ik dan ook.
Zou dit t.z.t. echt variabel worden met kaal levertarief? Of mogen ze dat aanpassen na 1 jaar?
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2