Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-04 22:00
Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Hoe zou Innova dat dan bedoelen?
1) verlengen van een contract.
2) TLV= kaal enkeltarief

Maar ik denk niet dat het daar om gaat, volgens mij gaat het er gewoon om wat er geschreven staat in het contract en wat eventueel de geschillencommissie daarvan vindt indien Innova nu ineens iets anders wil.

Wel bedankt, en ik hou jullie zeker op de hoogte.
Ik geef het weinig kans maar misschien dat de kleine kans wel verklaard waarom ik Innova al een keer of 4 aan de lijn heb gehad met de vraag of ik toch niet over wil stappen naar de huidige tarieven.

Tot nu toe, met opnames van het gesprek, heb ik iedere keer aangegeven dat ze van dit contract af moeten blijven en het tot op de laatste dag door blijft lopen.

Ik verwacht binnenkort dan ook een ruime 25K terug te krijgen.
Mocht je ze aan het contract kunnen houden hoor ik het heel graag. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:17
dev-random schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

Ik geef het weinig kans maar misschien dat de kleine kans wel verklaard waarom ik Innova al een keer of 4 aan de lijn heb gehad met de vraag of ik toch niet over wil stappen naar de huidige tarieven.

Tot nu toe, met opnames van het gesprek, heb ik iedere keer aangegeven dat ze van dit contract af moeten blijven en het tot op de laatste dag door blijft lopen.

Ik krijg de indruk dat innova flink moet uitkeren hier aan de tweakers.
Wat als innova zometeen failliet is daardoor? En niemand wat krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:25
Henkoes schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:01:
[...]

Dan mag je acheraan sluiten als schuldeiser, zoals het altijd werkt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
John245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:07:
[...]

Dan mag je acheraan sluiten als schuldeiser, zoals het altijd werkt.
Ik zelf krijg maar een klein beetje, de grote bedragen die ik hier langs zie komen lijken vrij schokkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:10
Dit is destijds ook hier besproken, en dit was voor mij de reden om niet met Innova in zee te gaan, ondanks dat ik destijds een hele mooie aanbieding van ze had liggen.

Als je je echt zorgen maakt kun je nog overwegen om snel over te stappen en zo je teruggave zeker te stellen, voordat het druk wordt bij de uitgang.Maar goed, dan levert je teruglevering daarna ook eigen niks meer op.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:21

de Peer

under peer review

[...]

Valt wel mee hoor. Hier en daar hoge bedragen maar het aantal klanten met echt hoge bedragen zal toch wel beperkt zijn. Er was maar een korte tijd dat die contracten afgesloten konden worden.

En tsja wat als? Dan geen geld, dat lijkt me simpel.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-08-2023 20:56 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
[...]

Dat kan gebeuren natuurlijk. Maar hoeveel mensen hebben nou echt zo'n contract? Dat is eerder ook weleens besproken, toen werd hier verteld dat innova vooral voor zakelijke afnemers is en ook nog steeds hoge tarieven hanteerd. Dus in theorie zouden ze genoeg in kas moeten hebben. Hoe de praktijk is weet niemand hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
reiniero schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:59:
[...]

Dat kan gebeuren natuurlijk. Maar hoeveel mensen hebben nou echt zo'n contract? Dat is eerder ook weleens besproken, toen werd hier verteld dat innova vooral voor zakelijke afnemers is en ook nog steeds hoge tarieven hanteerd. Dus in theorie zouden ze genoeg in kas moeten hebben. Hoe de praktijk is weet niemand hier.
https://www.sp.nl/achterg...mat-voor-energiebedrijven

Gelukkig zitten ze volgens de SP in een soort "hangmat". Kennelijk hebben ze een flink voorschot gehad van de overhied ivm prijsplafond. Dat zullen ze dan later terug moeten betalen, ik denk na 2023. Gelukkig zitten wij daarvoor.

We lijken wel een stel kleine Siebertjes

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Misschien tovert Innova wel een konijn uit de hoge hoed en keert de TLV uit ter hoogte van het prijsplafond.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:28:
[...]
https://www.sp.nl/achterg...mat-voor-energiebedrijven

Gelukkig zitten ze volgens de SP in een soort "hangmat". Kennelijk hebben ze een flink voorschot gehad van de overhied ivm prijsplafond. Dat zullen ze dan later terug moeten betalen, ik denk na 2023. Gelukkig zitten wij daarvoor.
Dat voorschot werd niet zo maar uitgekeerd, maar omdat de energieleveranciers (duur) gas en elektriciteit in moesten kopen, waarvoor de klanten vanaf 1 januari weer lagere voorschotten betaalden (op basis van de prijsplafonds). Daarnaast hebben de energieleveranciers het Noodfonds Energie deels bekostigd. Die voorschotten zijn dus alweer uitgegeven.
Natuurlijk, in de loop van het afgelopen halfjaar zijn de inkoopkosten voor de energieleveranciers weer gaan dalen, maar of de voorschotten al voor het hele jaar vooruit betaald waren? Het lijkt mij dat het rijk niet al voor het hele jaar vooruit betaald had, aangezien er rekening mee gehouden werd dat de inkoopprijzen konden dalen of stijgen. Bovendien had het rijk zelf ook nog geen financiële dekking voor de kosten van het de prijsplafonds voor het hele jaar in de matige en negatieve scenario's (23 tot 40 miljard euro).

(Edit 13 aug '23: de voorschotten van de subsidies aan de energieleveranciers worden per maand uitgekeerd, op voorwaarde dat 100% ingezet wordt voor verlaging van de termijnbedragen van consumenten: https://www.rvo.nl/subsid...ek23/gas-en-elektriciteit. Er blijft dus als het goed is niets in kas. Toetsing van de voorschotten op basis van gebruiksdata uit het centraal aansluitingenregister. Meerdere energieleveranciers hebben inmiddels voorlopig afgezien van de voorschotten vanwege de lagere inkoopprijzen.)

Maar het gemak waarmee Innova de afgelopen jaren het failliete Sepa Green Energy overgenomen heeft (althans, merknaam, klanten, personeel en gascontracten), Gewoon Energie opgericht heeft en ook klanten van andere failliete bedrijven overgenomen heeft, doet mij vermoeden dat Innova toch wel meer kan hebben dan de solvabiliteitscijfers uit 2021 doen vermoeden.

[ Voor 30% gewijzigd door Linea op 13-08-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
klump4u schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Misschien tovert Innova wel een konijn uit de hoge hoed en keert de TLV uit ter hoogte van het prijsplafond.
Dat zal ze een hoop ACM processen kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 20:13
Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Hoe zou Innova dat dan bedoelen?
1) verlengen van een contract.
2) TLV= kaal enkeltarief

Maar ik denk niet dat het daar om gaat, volgens mij gaat het er gewoon om wat er geschreven staat in het contract en wat eventueel de geschillencommissie daarvan vindt indien Innova nu ineens iets anders wil.

Wel bedankt, en ik hou jullie zeker op de hoogte.
Ik heb een 1-jarig contract met Innova dat binnenkort afloopt en heb een mail ontvangen met de volgende tekst:

Als klant wilt u weten waar u aan toe bent. Daarom willen we u eraan herinneren dat uw contract met vaste leveringstarieven voor bepaalde tijd (ook wel ‘vast contract’) binnenkort eindigt. Vanaf 3 september 2023 zetten wij uw contract om in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven (ook wel ‘variabelcontract’). U maakt dan gebruik van tarieven die meebewegen met de marktprijs. De nieuwe leveringskosten en –tarieven vindt u in het tariefblad in de bijlage.

Op het nieuwe contract zijn deze voorwaarden van toepassing:

• Contract- en Productvoorwaarden Particulier;
• Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers.

Opvallend is dat ze hier spreken over een nieuw contract. In de bijlage staat de hoogte van het teruglevertarief expliciet vermeld:

Terugleververgoeding

Als u op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, ontvangt u een terugleververgoeding
voor elke teruggeleverde kWh (na saldering). De terugleververgoeding is exclusief
overheidsheffingen en inclusief btw.

Terugleververgoeding per kWh Btw Totaal incl. btw Btw (%)

€ 0,07000 € 0,01470 € 0,08470 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

thesaxofonist schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb een 1-jarig contract met Innova dat binnenkort afloopt en heb een mail ontvangen met de volgende tekst:

Als klant wilt u weten waar u aan toe bent. Daarom willen we u eraan herinneren dat uw contract met vaste leveringstarieven voor bepaalde tijd (ook wel ‘vast contract’) binnenkort eindigt. Vanaf 3 september 2023 zetten wij uw contract om in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven (ook wel ‘variabelcontract’). U maakt dan gebruik van tarieven die meebewegen met de marktprijs. De nieuwe leveringskosten en –tarieven vindt u in het tariefblad in de bijlage.

Op het nieuwe contract zijn deze voorwaarden van toepassing:

• Contract- en Productvoorwaarden Particulier;
• Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers.

Opvallend is dat ze hier spreken over een nieuw contract. In de bijlage staat de hoogte van het teruglevertarief expliciet vermeld:

Terugleververgoeding

Als u op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, ontvangt u een terugleververgoeding
voor elke teruggeleverde kWh (na saldering). De terugleververgoeding is exclusief
overheidsheffingen en inclusief btw.

Terugleververgoeding per kWh Btw Totaal incl. btw Btw (%)

€ 0,07000 € 0,01470 € 0,08470 21
Dat is nog minder dan bij Eneco, ik dacht dat 9 cent al weinig was, maar zie dat tegenwoordig bijna niks meer echt boven de 11 cent ofzo zit. Alles trekt richting de 9 cent.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-04 16:56
Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Zo vat ik het niet op. Ik zie de TLV gewoon als een tarief en is deze dus ook variabel na de looptijd. Alleen is er een voorwaarde gesteld aan het variabel zijn van de tarieven in het (verlengde) contract, namelijk dat TLV=kaal enkeltarief (zie 3.3 van de productvoorwaarden van het dan verlende contract)
Ik heb de voorwaarden ook maar eens in detail gelezen en ik denk dat je best eens gelijk zou kunnen hebben. In het contract staat de "Terugleververgoeding" expliciet gedefinieerd als een redelijke vergoeding en niet als een tarief (onder begrippen en toelichting). Artikel 3.3. voegt daaraan toe dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale levertarief (of kale daltarief).

Verder staat in het contract dat alle variabele leveringskosten steeds aangepast mogen worden, maar de TLV valt daar dus niet onder, want dat is geen tarief, maar een vergoeding. De leveringskosten zijn namelijk gedefinieerd als de kosten voor de verbruikte eenheden. En dit zijn geen verbruikte eenheden.

Ik ga er denk ik ook maar eens een mailtje aan wijden richting Innova.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
dev-random schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb er ook een mailtje naar de klantenservice aan gewaagd en ben graag bereid om hier een klacht bij de geschillencommissie van te maken als ze volhouden dat ze wel eenzijdig de terugleververgoeding kunnen aanpassen.

De leverkosten, tarieven en terugleververgoeding zijn allemaal afzonderlijk gedefinieerde begrippen in hun eigen voorwaarden. Alleen van de tarieven en de leverkosten geven ze aan dat die twee keer per jaar mogen wijzigen. De terugleververgoeding niet, die blijft gelijk aan het kale levertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daarbij is er voldoende tijd om dit uit te vechten. Ik noteer de standen op einddatum contract en dan kun je wachten tot je alles gesaldeerd hebt, ergens in het voorjaar, om pas dan weer te kijken naar een ander contract met zo hoog mogelijke TLV. Je verliest er dus niets op om het uit te vechten.

Stap 1 is een mail naar de klantenservice, stap 2 naar de klachtenafdeling en stap 3 de geschillencommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Laatst online: 09:13
Blihi schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:27:
Stap 1 is een mail naar de klantenservice, stap 2 naar de klachtenafdeling en stap 3 de geschillencommissie.
Voor wie geïnteresseerd is, ik heb een vergelijkbare/identieke situatie bij VanOns.
Ik heb daarbij ondersteuning van mijn rechtsbijstandverzekeraar.
Mijn klacht is nu in 'behandeling' bij de geschillencommissie. Dat kost wel 50 Euro.
De behandeling kan lang (maanden) duren.
Ik heb alle ondernomen stappen in dit forum uitgebreid beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04 14:39
MJ de Bruijn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Voor wie geïnteresseerd is, ik heb een vergelijkbare/identieke situatie bij VanOns.
Ik heb daarbij ondersteuning van mijn rechtsbijstandverzekeraar.
Mijn klacht is nu in 'behandeling' bij de geschillencommissie. Dat kost wel 50 Euro.
De behandeling kan lang (maanden) duren.
Ik heb alle ondernomen stappen in dit forum uitgebreid beschreven.
Hier ook VanOns. Dit staat in mijn contract:

Datum waarop contract is gesloten: 26-05-2023.
Overeengekomen startdatum levering: 02-07-2023.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v9Z5nkk8gD9PdVsTdlY5Rb94ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33V8yYtbmjMy2nuFBR4hkWhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil het geval dat ze bij begin levering (nou ja, ik ben begonnen met leveren) opeens een heel ander tarief hanteren. Veel lager dan contractueel vastgelegd. Ik ben de volgende mail wisseling begonnen:

Ik:

Goedemorgen,

Bedankt voor uw mail. Ik heb de voorschotfactuur bekeken maar deze klopt niet. De prijzen die daar in staan zijn anders dan de prijzen die wij hebben afgesproken in het contract. In het contract staat dat u gaat leveren per 2-7-2023 tegen de volgende prijzen:

Normaal € 0,64652
Dal € 0,49111

Zou u dat aan willen passen naar de afgesproken prijzen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

---
VanOns:

Geachte heer...

Bedankt voor uw mail. Ik zie dat u heeft getekent voor een modelcontract waarbij de tarieven wijzigen op 1 januari en 1 juli. Hoe komt u bij het tarief Normaal € 0,64652 Dal € 0,49111? Via de volgende link komt u op het tarievenblad van een variabel contract.

---
Ik:

Geachte heer...

In de bijlage vindt u het contract dat ik met Energie VanOns ben aangegaan. Op bladzijde 1 ziet u dat wij hebben afgesproken dat Energie VanOns begint met leveren op 2-7-2023. Als u verder gaat naar bladzijde 2 dan ziet u bovenaan de levertarieven waarvan u zich afvroeg hoe ik daar nou bij kom. De bedragen staan daar vermeld incl. BTW maar zonder EB.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

---
VanOns:

Geachte heer...

U heeft inderdaad gelijk. de reden hiervan is dat toen u het contract aanvroeg er andere tarieven golden. Op het contract worden altijd de huidige tarieven vermeldt. Op 1 juli zijn de tarieven gewijzigd.

---
Ik:

Geachte heer...

Dus als ik het goed begrijp hebben wij op 26-5 contractueel vastgelegd dat u op 2-7 begint met leveren. Tevens hebben wij contractueel vastgelegd tegen welke prijzen u gaat leveren. Vervolgens veranderd u 1 dag voor aanvang levering de contractueel vastgelegde prijzen. Eenzijdig welteverstaan want dat heeft niemand mij gemeld laat staan met mij overlegd. Dat is toch op zijn minst onfatsoenlijk te noemen. Maar goed, ik hou u aan de contractueel vastgelegde prijzen.

Tot zover,

---

Stap 1 dus ook hier. Nu twijfel ik of ik al door moet gaan naar stap 2 of eerst maar eens de rit uitzitten tot 1-1-2024 en dan het geharrewar opnieuw oprakelen. Zal wel een geschillencommissie dingetje worden maar sta ik nu sterker als ik gelijk een officiële klacht indien of na een half jaar? Geen idee, wat zouden jullie doen?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blihi schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:05:
[...]

Ik heb de voorwaarden ook maar eens in detail gelezen en ik denk dat je best eens gelijk zou kunnen hebben. In het contract staat de "Terugleververgoeding" expliciet gedefinieerd als een redelijke vergoeding en niet als een tarief (onder begrippen en toelichting). Artikel 3.3. voegt daaraan toe dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale levertarief (of kale daltarief).

Verder staat in het contract dat alle variabele leveringskosten steeds aangepast mogen worden, maar de TLV valt daar dus niet onder, want dat is geen tarief, maar een vergoeding. De leveringskosten zijn namelijk gedefinieerd als de kosten voor de verbruikte eenheden. En dit zijn geen verbruikte eenheden.

Ik ga er denk ik ook maar eens een mailtje aan wijden richting Innova.
Ik vind het leuk/interessant dat jullie dit uitzoeken. Helemaal prima.
Zelf vind ik het wel wat ver gaan. Dit is echt de kleine lettertjes lezen op zoek naar een excuus om nog een paar maanden een iets hogere TLV te krijgen.
Terwijl toen je het contract afsloot je verwachting waarschijnlijk was om 1 jaar een mooie TLV te krijgen en daarna zou je dan weer op zoek gaan naar iets nieuws.

Ik doe er in ieder geval niet aan mee, ik heb daar geen goed gevoel bij.

Was het nu Eneco geweest dan stond ik er anders in. Die heeft ons geprobeerd te naaien vorig jaar en dan mag vuur met vuur bestreden worden wat mij betreft. Maar Innova heeft mij niets misdaan. Het drastisch verlagen van de TLV neem ik ze niet kwalijk, dat is een marktontwikkeling.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
de Peer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Ik vind het leuk/interessant dat jullie dit uitzoeken. Helemaal prima.
Zelf vind ik het wel wat ver gaan. Dit is echt de kleine lettertjes lezen op zoek naar een excuus om nog een paar maanden een iets hogere TLV te krijgen.
Terwijl toen je het contract afsloot je verwachting waarschijnlijk was om 1 jaar een mooie TLV te krijgen en daarna zou je dan weer op zoek gaan naar iets nieuws.

Ik doe er in ieder geval niet aan mee, ik heb daar geen goed gevoel bij.

Was het nu Eneco geweest dan stond ik er anders in. Die heeft ons geprobeerd te naaien vorig jaar en dan mag vuur met vuur bestreden worden wat mij betreft. Maar Innova heeft mij niets misdaan. Het drastisch verlagen van de TLV neem ik ze niet kwalijk, dat is een marktontwikkeling.
Niet helemaal. Toentertijd was dit een contract waarin stond dat de redelijke terugleververgoeding gelijk was aan het kale tarief. Er waren meerdere aanbieders die dat deden, maar Innova rekende het hoogste tarief. Er waren ook aanbieders die 80% van het kale tarief aanhielden.

Onder die voorwaarde is het contract afgesloten en dat kan Innova niet eenzijdig wijzigen (de tarieven wel en de algemene voorwaarden ook, maar de contract- en productvoorwaarden niet).

Zolang dit contract loopt, zullen ze zich aan hun eigen voorwaarden moeten houden.

Ook bij Innova staat nog steeds in de documenten dat ze een redelijke vergoeding betalen. Alleen specificeren ze bij nieuwe contracten niet meer dat dit gelijk is aan het dal- of enkeltarief. Ze hebben, voor nieuwe contracten, dus de productvoorwaarden aangepast. Dat mag, maar dat mag niet voor bestaande contracten, althans, niet volgens hun eigen voorwaarden.

Het wordt tijd dat er gewoon een vaste bandbreedte afgesproken wordt in de wetgeving. Die 4 a 7 ct die de meeste aanbieders nu opgeven is belachelijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blihi schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Niet helemaal. Toentertijd was dit een contract waarin stond dat de redelijke terugleververgoeding gelijk was aan het kale tarief. Er waren meerdere aanbieders die dat deden, maar Innova rekende het hoogste tarief. Er waren ook aanbieders die 80% van het kale tarief aanhielden.

Onder die voorwaarde is het contract afgesloten en dat kan Innova niet eenzijdig wijzigen (de tarieven wel en de algemene voorwaarden ook, maar de contract- en productvoorwaarden niet).

Zolang dit contract loopt, zullen ze zich aan hun eigen voorwaarden moeten houden.

Ook bij Innova staat nog steeds in de documenten dat ze een redelijke vergoeding betalen. Alleen specificeren ze bij nieuwe contracten niet meer dat dit gelijk is aan het dal- of enkeltarief. Ze hebben, voor nieuwe contracten, dus de productvoorwaarden aangepast. Dat mag, maar dat mag niet voor bestaande contracten, althans, niet volgens hun eigen voorwaarden.

Het wordt tijd dat er gewoon een vaste bandbreedte afgesproken wordt in de wetgeving. Die 4 a 7 ct die de meeste aanbieders nu opgeven is belachelijk laag.
Ik begrijp je punt en het kan goed zijn dat je gelijk hebt.
Zelf ben ik er in gegaan met de verwachting van 1 jaar een mooie TLV en daarna verder zoeken naar iets anders. Voor mezelf vind ik het dan niet fair om Innova te verplichten zich te houden aan een afspraak die ik zelf niet (bewust) gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:17
HandyLumberjack schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:39:
Dit is destijds ook hier besproken, en dit was voor mij de reden om niet met Innova in zee te gaan, ondanks dat ik destijds een hele mooie aanbieding van ze had liggen.

Als je je echt zorgen maakt kun je nog overwegen om snel over te stappen en zo je teruggave zeker te stellen, voordat het druk wordt bij de uitgang.Maar goed, dan levert je teruglevering daarna ook eigen niks meer op.
Dat risico is zeker aanwezig. Maar toen het prijsplafond ingesteld werd nam dit risico wel flink af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:17
Srednier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Gelukkig zijn de algemene voorwaarden ondergeschikt aan het contract of de contract- en product-voorwaarden, dus de algemene voorwaarden hebben geen invloed omdat ergens anders anders bepaald is. Dat energiebedrijven in de praktijk iets anders doen als in het contract of in de wet beschreven is me ook wel duidelijk geworden de afgelopen jaren, maar is voor mij geen reden om niet het opvolgen van het contract te eisen.
Wat de TLV ook zal worden de komende maanden maakt me toch niet zo veel uit, ik ga toch de opwek van oktober salderen met december, het zou wel leuk zijn om volgende zomer nog het kale levertatief als TLV te hebben.
Voor onze informatie, ben je juridisch onderlegt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
klump4u schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Doorloopt of overgaat?
Maar niet geschoten is altijd mis.
Letterlijk staat er
De looptijd van uw contract gaat in vanaf de startdatum voor de overeengekomen periode. Na deze
periode wordt het contract automatisch verlengd voor onbepaalde tijd, met de dan geldende variabele
tarieven. Uw opzegtermijn na deze verlenging bedraagt dertig kalenderdagen.
Het contract wordt dus verlengd. Er gelden wel nieuwe tarieven en volgens de algemene voorwaarden mogen ook de algemene voorwaarden aangepast worden. Maar de tarieven hebben niets te maken met de terugleververgoeding en de algemene voorwaarden zijn niet aangepast.

Innova probeert via een achterdeur nieuwe contract- en productvoorwaarden te laten gelden en dat klopt niet. Dat is alleen van toepassing als je een nieuw contract afsluit, maar als je niets doet, dus niet reageren, niet op "ja" klikken ergens, sluit je geen nieuw contract af en blijven de oude contract- en productvoorwaarden van toepassing.

Daarin staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale enkel- of daltarief, afhankelijk van het aantal telwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
klump4u schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

‘Met de dan geldende variabele tarieven’ , valt de TLV onder de tarieven of niet is dan de vraag.
De TLV is geen tarief. Het wordt expliciet anders gedefinieerd in de productvoorwaarden en wordt ook nergens als tarief gebruikt. Sterker nog, door de bewoording van artikel 3.3 wordt expliciet gemaakt dat de terugleververgoeding geen tarief is, maar wel gelijk is aan het kale levertarief.

Overal waar in de voorwaarden gesproken wordt over tarieven, wordt dit gedaan in de context van "verbruikte eenheden", ofwel gebruikte kWh stroom / m3 gas. Ook in de algemene voorwaarden wordt de terugleververgoeding geen tarief genoemd, maar "een vergoeding die met u is afgesproken".

Ik denk dat Innova bij een geschillencommissie bakzeil haalt, als het zover komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:42
de Peer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Ik begrijp je punt en het kan goed zijn dat je gelijk hebt.
Zelf ben ik er in gegaan met de verwachting van 1 jaar een mooie TLV en daarna verder zoeken naar iets anders. Voor mezelf vind ik het dan niet fair om Innova te verplichten zich te houden aan een afspraak die ik zelf niet (bewust) gemaakt heb.
Tja, als je nu naar een andere aanbieder gaat dan ben je pas over een maand weg bij Innova. Hoeveel wek je meer op vanaf half september tot het einde van het jaar?

Zelf zou ik denk ik overstappen naar een ander en nu als èèn van de eerste cashen bij Innova.

Edit: september heb ik afgelopen jaar 600 kWh meer opgewekt dan verbruikt. Oktober heb ik 280 kWh meer opgewekt dan verbruikt.

Ik denk dat ik zelf (dit jaar is slechter dan afgelopen jaar bij mij) per 1 oktober de overstap zou maken dus per 1 september dit opgeven bij een andere aanbieder.

[ Voor 17% gewijzigd door Bravertal op 14-08-2023 18:01 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Tja, als je nu naar een andere aanbieder gaat dan ben je pas over een maand weg bij Innova. Hoeveel wek je meer op vanaf half september tot het einde van het jaar?
In mijn geval toch zeker 3000 of 4000 kWh. Want ik heb een SAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
de Peer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

In mijn geval toch zeker 3000 of 4000 kWh. Want ik heb een SAP
Dacht dat jij voor greenchoice ging begin september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Henkoes schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Dacht dat jij voor greenchoice ging begin september
Klopt. Per 5 september ga ik naar GC op mijn PAP en naar Vattenfall op mijn SAP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:55
de Peer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:31:
[...]

Klopt. Per 5 september ga ik naar GC op mijn PAP en naar Vattenfall op mijn PAP
daar lust ik geen PAP van... :(:)

sap??

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
Hansieo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:40:
[...]

Ok SAP er ook niets van :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
als snip niet snapt wat snap snapt...
en snap niet snapt wat snip snapt..

dan... snapt snip niet de snip snap grap 7(8)7

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:40:
[...]

sap??
Oeps, heb het aangePAPst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bravertal schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Zelf zou ik denk ik overstappen naar een ander en nu als èèn van de eerste cashen bij Innova.

Edit: september heb ik afgelopen jaar 600 kWh meer opgewekt dan verbruikt. Oktober heb ik 280 kWh meer opgewekt dan verbruikt.

Ik denk dat ik zelf (dit jaar is slechter dan afgelopen jaar bij mij) per 1 oktober de overstap zou maken dus per 1 september dit opgeven bij een andere aanbieder.
Cashen doe je sowieso bij de jaarafrekening. Vanaf september noteer je de meterstanden en in het slechtste geval dat deze discussie nergens toe leidt ga je weer overstappen zodra de salderingsregeling ervoor zorgt dat de rekening 0 is.

Dan is het weer zomer 2024 (althans, ik had rond 10 juli mijn volledige winterverbruik gesaldeerd, maar heb dan ook een all electric verwarming). Inmiddels sta ik 1000 kWh in de plus en begin september zal dat 1500 zijn.

Ik heb dus tot begin juli 2024 om hierover met Innova ruzie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 21:53
Ik ben benieuwd wat jullie er uit gaan halen. Ik lees het graag mee aangezien ik 20 sept ook de eindafrekening krijg van Innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
silvester6 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:46:
Ik ben benieuwd wat jullie er uit gaan halen. Ik lees het graag mee aangezien ik 20 sept ook de eindafrekening krijg van Innova.
Ik hoop dat ze nu wat sneller zijn met de eindafrekening voor je.
Bij mij liep mijn contract 1 maart af en na 8 weken pas de eindafrekening, daarna nog 2 weken voordat ik het gestort kreeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-04 22:19
https://www.volkskrant.nl...en-vermoedelijk~b5c45740/

Niet heel onredelijk, als daardoor tarieven normaliseren i.p.v. 5ct TLV. Maar dat laatste zal wel niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Randy1800 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:18:

Niet heel onredelijk, als daardoor tarieven normaliseren i.p.v. 5ct TLV. Maar dat laatste zal wel niet
Dat gaat dus niet gebeuren. Dit is gewoon een extra toeslag. Als ze de TLV omhoog gooien is deze toeslag zinloos, gezien hun kosten dan alsnog stijgen.

Bij VDB ca 30.000 klanten met panelen, keer zeg 10 euro = 300k per maand extra. Toch een goede 3.5 miljoen per jaar. Lijkt me voor VDB best een behoorlijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:52

Ze bieden 13ct/kWh TLV voor de eerste 2000 kWh en 6 cent TLV voor wat daar boven zit.

Dit kreeg ik met mijn verbruik: 1900 kWh levering, 1800 kWh teruglevering. Ik vind die 'Vaste terugleverkosten' best hoog. Ze werken blijkbaar met een aantal staffels, kan het lijstje niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ge40YrBaCO9KG946qYpY2vrAqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4JK0miWWO9gDUl0R91kcshd7.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Kalentum op 15-08-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18

Q-bone

Dusss...

Nog meer mensen die hun eindafrekening van UC nog niet hebben ontvangen? Vandaag 6 weken na opzegging voor mij.

bla?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:20

Niet onredelijk?

DIt is weer het zoveelste geval van machtsmisbruik. Ik ben volledig van het gas gegaan (werd immers gestimuleerd). Ik wek per jaar zo'n 12 MWh op en verbruik ook ongeveer hetzelfde. Van die opgewekte zonne-energie gebruik ik 5 MWh rechtstreeks zelf. Ik kom dus bij Van de bron in het hoogste tarief terecht en moet dan € 46,- per maand aan boete betalen????

Ik word dus gestraft, omdat ik het probeer goed te doen. Ik investeer een vermogen, maar mag dat blijkbaar niet meer terugverdienen.

En dan nog het uitspelen van de mensen met en zonder zonnepanelen. Daar moeten we toch echt van afstappen. Als de energiemaatschappij het echt zo oneerlijk vindt, dat de niet zonnepaneelbezitters steeds meer moeten betalen vanwege het groter aandeel zonne-energie (is immers toch nodig om de milieu doelstellingen te halen), dan moeten ze zorgen dat hiervoor geld beschikbaar komt uit de schatkist. Het kan toch niet zo zijn, dat alleen de zonnepaneelbezitters de energietransitie gaan betalen?

En volgens mij zorgen de grote windmolenparken ook regelmatig voor negatieve prijzen. Hoe gaat men daar dan mee om?

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 15-08-2023 07:50 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Ik weet niet hoe dat zit hoor, maar mag dit wel bij een modelcontract? Het idee van het modelcontract is nu juist dat de voorwaarden bij alle leveranciers hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:38

Mag dit? Voor ons zou dit direct €46,- per maand gaan kosten.

12x46 = €552,- per jaar.
552 / 16000 kWh overschot = 3,46 cent lagere TLV per kWh.

Meer PV stroom zelf consumeren heeft geen zin want iedereen boven de 5000 kWh betaalt de hoogste heffing.

Als dit zo doorgaat wordt het vrij snel een dynamisch contract.

Edit: veel particulieren hebben minder overschot. Bij 5000 kWh overschot wordt je TLV dus met zo’n 11 cent verlaagt? Hoe?

[ Voor 8% gewijzigd door denneappel op 15-08-2023 07:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
denneappel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

Mag dit? Voor ons zou dit direct €46,- per maand gaan kosten.

12x46 = €552,- per jaar.
552 / 16000 kWh overschot = 3,46 cent lagere TLV per kWh.

Meer PV stroom zelf consumeren heeft geen zin want iedereen boven de 5000 kWh betaalt de hoogste heffing.

Als dit zo doorgaat wordt het vrij snel een dynamisch contract.

Edit: veel particulieren hebben minder overschot. Bij 5000 kWh overschot wordt je TLV dus met zo’n 11 cent verlaagt? Hoe?
Zoals ik het lees gaat het nog niet eens om het overschot, maar om wat je teruglevert. Mijn overschot is 0, maar ik lever wel 7 MWh per jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 14:57
Wat is de beste keus voor stroom (gas heb ik al los obv dynamisch contract), als je over een jaar net zoveel gebruikt als dat je (na eigen gebruik netto ) teruglevert?

gemiddeld jaarlijkse afname is 2200 kWh, jaarlijkse teruglevering is 2100 kWh.

Ik kom tot de conclusie dat daarmee een vast contract waarbij de vaste leveringskosten het laagst zijn dan de winnaar is, klopt dat?

Omdat afname en teruglevering ongeveer gelijk zijn, is het belang van prijs per kWh verwaarloosbaar.
Omdat ik iets meer gebruik dan teruglever, is zolang saldering bestaat, het teruglever tarief irrelevant.

Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie in mijn aannames?
In mijn zoektocht op de vergelijkingssites staat niet over even duidelijk de vaste leveringsvergoeding op jaarbasis, maar kom zelf uit op Oxxio met € 71,87 leveringskosten bij deze getallen voor 1 jaar vast, zit is daar goed, of sla ik een betere optie nu over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-04 14:37
Q-bone schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:42:
Nog meer mensen die hun eindafrekening van UC nog niet hebben ontvangen? Vandaag 6 weken na opzegging voor mij.
Mijn contract liep t/m 30 juni. Ik had op 14 juli bericht met de eindnota en 30 juli stond het op de rekening. Zou even chatten met UC.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 13:31

Ik vind het nu al moeilijk zat om te kiezen tussen contracten en de keuze wel/niet dynamisch. Vervolgens komt deze variabele er straks nog bij. Ik heb werkelijk waar geen flauw idee meer hoe een goede keuze te maken.

Nog even los van het feit dat dit mensen dus nog verder gaat wegdrukken tegen het nemen van zonnepanelen. Helemaal als het niet per saldo gaat maar wat je terug levert.

Dit gaat niet bij dynamische contracten spelen neem ik aan?

En ik overweeg voor stroom maar weer terug te gaan naar dynamisch/ANWB per 1 oktober of 1 november nu VF de TLV fors heeft verlaagd. Zelfs nu heeft ANWB een hogere vergoeding het grootste gedeelte van de dag en dat zou straks alleen nog maar meer worden in de wintermaanden. Wij zitten voor gas al bij ANWB en zaten er ook voor elektra. Zie het nog wel gebeuren dat je daar vanaf nu gewoon het beste bij kan blijven. Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Mijn contract liep af op 03-07 en de nota heb ik 02-08 ontvangen (wel tussentijds via de chat contact opgenomen wanneer de afrekening zou komen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DCNY
  • Laatst online: 13:31
https://www.nu.nl/economi...giebedrijf-vandebron.html

Betalen voor terugleveren, tijd voor een nieuw topic: wat zijn de laagste terugleverkosten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
b_map schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:29:
Wat is de beste keus voor stroom (gas heb ik al los obv dynamisch contract), als je over een jaar net zoveel gebruikt als dat je (na eigen gebruik netto ) teruglevert?

Ik kom tot de conclusie dat daarmee een vast contract waarbij de vaste leveringskosten het laagst zijn dan de winnaar is, klopt dat?

Omdat afname en teruglevering ongeveer gelijk zijn, is het belang van prijs per kWh verwaarloosbaar.
Omdat ik iets meer gebruik dan teruglever, is zolang saldering bestaat, het teruglever tarief irrelevant.

In mijn zoektocht op de vergelijkingssites staat niet over even duidelijk de vaste leveringsvergoeding op jaarbasis, maar kom zelf uit op Oxxio met € 71,87 leveringskosten bij deze getallen voor 1 jaar vast, zit is daar goed, of sla ik een betere optie nu over?
Verkeerde topic. Kijk hier even: Energieleveranciers aanbiedingentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Je zit dus in het verkeerde topic. het gaat hier over de terugleververgoeding. ;)
Als je precies je verbruik saldeert maakt het niet zo veel uit wat je kiest. Je komt dan op 0 euro uit. En daar komen inderdaad nog wat vaste kosten bij en gaat de energieteruggave nog van af.

Dit topic is er verder niet om ervaringen met energieleveranciers te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DCNY schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:41:
https://www.nu.nl/economi...giebedrijf-vandebron.html

Betalen voor terugleveren, tijd voor een nieuw topic: wat zijn de laagste terugleverkosten 8)7
de 10 posts boven je gaan ook al over dit onderwerp, nieuws was al gedeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 14:28
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

de 10 posts boven je gaan ook al over dit onderwerp, nieuws was al gedeeld.
@DCNY :D En er is ook al een topic: Maandelijkse heffing op het bezit van zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo

en jij denkt dat het dan daarbij blijft? of gaat dat steeds hoger worden?

het is gewoon weer vies graaien...

even weer een partijtje golfen van de CEO's en we hebben weer een onderling "gentleman" afspraakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 24-04 19:59
Vanaf vandaag betalen nieuwe klanten meer maandelijkse kosten bij Vanderbron als deze PV-panelen hebben bij een nieuw contract.

https://www.rtlnieuws.nl/...troom-die-ze-terugleveren

Dus naast het terugleveren ook hogere kosten maandelijks. Dit geld alleen voor nieuwe klanten, niet voor klanten welke al een contract hebben. Voor klanten welke een variabel tarief hebben gaat dit in per oktober.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 14:28
MrBas schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:49:
Vanaf vandaag betalen nieuwe klanten meer maandelijkse kosten bij Vanderbron als deze PV-panelen hebben bij een nieuw contract.

https://www.rtlnieuws.nl/...troom-die-ze-terugleveren

Dus naast het terugleveren ook hogere kosten maandelijks. Dit geld alleen voor nieuwe klanten, niet voor klanten welke al een contract hebben. Voor klanten welke een variabel tarief hebben gaat dit in per oktober.
Euhm... zie de afgelopen 10 posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 24-04 19:59
ChrisM schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Euhm... zie de afgelopen 10 posts.
Euhm, excuus. Werd doorgestuurd vanuit aanbieidngsforum :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:36

Zenix

BOE!

Greenchoice is ook omlaag naar 0,08000. Weet niet of dit al naar voren was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 22:58
28 juli het geld op de bankrekening ontvangen (opgezegd zoals iedereen rond 1 juli)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zenix schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:17:
Greenchoice is ook omlaag naar 0,08000. Weet niet of dit al naar voren was gekomen.
ja is al besproken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:05
feye1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Dat gaat dus niet gebeuren. Dit is gewoon een extra toeslag. Als ze de TLV omhoog gooien is deze toeslag zinloos, gezien hun kosten dan alsnog stijgen.
Niet perse, dit is meer iets voor het salderen lijkt me.
Er zijn mensen die helemaal niet aan toe komen een TLV te ontvangen, maar wel profiteren van de salderingsregeling met vaste tarieven.
Maar die lage TLV dekt ook al een deel van deze kosten voor ze inderdaad.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:48:

En volgens mij zorgen de grote windmolenparken ook regelmatig voor negatieve prijzen. Hoe gaat men daar dan mee om?
Niet alleen de windmolenparken, maar ook de grote zonneparken van de energieleveranciers zelf. Ook Vandebron heeft zelf zonneparken. Blijkbaar moeten de terugleverende huishoudens en MKB nu uit de markt gedrukt worden omdat ze de energie van hun eigen windmolen- en zonneparken willen verkopen. Vandebron doet het overigens dubbel, omdat ze ook al een staffel hanteren in de terugleververgoeding. Bij meer dan 2000 kWh netto teruglevering, vang je daar nu vrijwel niets meer per kWh.

Het is een interessante juridische vraag hoe dit zich verhoudt tot de tlv van 80% kaal levertarief die in het wetsvoorstel afbouw saldering staat (en waar de Tweede Kamer los van afbouw saldering al zo lang bij de minister op aandrong om die 80% nu eens snel wettelijk vast te leggen).
Dit soort heffingen - zeker als ze ook nog eens gestaffeld zijn - zorgt er de facto voor dat de terugleververgoeding verlaagd wordt. In ieder geval tijd voor de politiek om ook dit soort extra heffingen op terugleveren wettelijk te verbieden en te verplichten dat alle kosten en opbrengsten in de terugleververgoeding verrekend worden.
Mooi verkiezingsitem.

Edit 13:06: ik vraag me ook af of het niet strijdig is met de geest van de (huidige) wet die 100% salderen per jaar beoogt. Vandebron kan dit wel brengen als een soort vast maandelijks (terug)levertarief, maar dat is het natuurlijk niet, omdat het gestaffeld gaat naar rato van je bruto teruglevering. In feite wordt de terugleververgoeding verlaagd, ook voor het deel dat je saldeert.
Bovendien zul je ook BTW moeten gaan betalen over dit extra maandelijkse tarief, waardoor ook de BTW-kosten toenemen t.o.v. het normale salderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 15-08-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-04 22:19
Jojan265 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:48:
[...]

Niet onredelijk?

DIt is weer het zoveelste geval van machtsmisbruik. Ik ben volledig van het gas gegaan (werd immers gestimuleerd). Ik wek per jaar zo'n 12 MWh op en verbruik ook ongeveer hetzelfde. Van die opgewekte zonne-energie gebruik ik 5 MWh rechtstreeks zelf. Ik kom dus bij Van de bron in het hoogste tarief terecht en moet dan € 46,- per maand aan boete betalen????

Ik word dus gestraft, omdat ik het probeer goed te doen. Ik investeer een vermogen, maar mag dat blijkbaar niet meer terugverdienen.

En dan nog het uitspelen van de mensen met en zonder zonnepanelen. Daar moeten we toch echt van afstappen. Als de energiemaatschappij het echt zo oneerlijk vindt, dat de niet zonnepaneelbezitters steeds meer moeten betalen vanwege het groter aandeel zonne-energie (is immers toch nodig om de milieu doelstellingen te halen), dan moeten ze zorgen dat hiervoor geld beschikbaar komt uit de schatkist. Het kan toch niet zo zijn, dat alleen de zonnepaneelbezitters de energietransitie gaan betalen?

Kijk, ik heb het liefste ook gewoon 100% salderen en geen omkijken naar.
Realiteit (en het gebrek aan de 100%-salderingsregeling) is dat er nul stimulans is om zonnestroom zelf te gebruiken. Nu de winter- en zomertarieven verder uit elkaar liggen, er veel meer groene energie etc is, wordt dat duidelijk. Als dit een stimulans is om groene stroom meer zelf te gebruiken, is het een goede insteek. Als daarnaast de saldering etc blijft. Heb je volgens mij in potentie een opzet waarin salderen niet zoveel 'pijn' meer doet en het argument dat niet-ZP-bezitters de dupe zijn van ZP-bezitters kan dan ook van tafel.

Daarom vind ik het niet onredelijk, over de timing en de combinatie met andere maatregelen en tariefswijzigingen kun je ook een boom opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-02 21:05
Oeps, dit moest in dat aparte topic over het geintje van VandeBron.

[ Voor 94% gewijzigd door carolien89 op 15-08-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Randy1800 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:20:
Als dit een stimulans is om groene stroom meer zelf te gebruiken, is het een goede insteek. Als daarnaast de saldering etc blijft. Heb je volgens mij in potentie een opzet waarin salderen niet zoveel 'pijn' meer doet en het argument dat niet-ZP-bezitters de dupe zijn van ZP-bezitters kan dan ook van tafel.
Als het salderen blijft. Maar dat weten we nog niet. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat energieleveranciers de huidige geest van de wet (100% salderen per jaar) eigenhandig om zeep helpen door bruto teruglevering financieel af te gaan straffen naar rato van de teruglevering. De ACM gaat hier hopelijk ook wat van vinden.
Ik denk dat Vandebron sterker had gestaan als ze het ongestaffeld gedaan zouden hebben, alhoewel het dan nog de vraag is of het te verantwoorden is dat de vaste leververgoeding voor mensen met zonnepanelen afwijkt van de mensen zonder zonnepanelen, als er niet een directe link is met de vaste kosten van een contract (administratiekosten e.d.). Ik weet niet of er ergens bepalingen zijn over de redelijkheid en billijkheid van de vaste kosten. Als die er niet zijn, kunnen energieleveranciers mensen met zonnepanelen allemaal weg gaan pesten door 100 euro per maand te vragen.

[ Voor 34% gewijzigd door Linea op 15-08-2023 13:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

Realiteit (en het gebrek aan de 100%-salderingsregeling) is dat er nul stimulans is om zonnestroom zelf te gebruiken. Nu de winter- en zomertarieven verder uit elkaar liggen, er veel meer groene energie etc is, wordt dat duidelijk. Als dit een stimulans is om groene stroom meer zelf te gebruiken, is het een goede insteek. Als daarnaast de saldering etc blijft. Heb je volgens mij in potentie een opzet waarin salderen niet zoveel 'pijn' meer doet en het argument dat niet-ZP-bezitters de dupe zijn van ZP-bezitters kan dan ook van tafel.

Daarom vind ik het niet onredelijk, over de timing en de combinatie met andere maatregelen en tariefswijzigingen kun je ook een boom opzetten.
Ik heb destijds een keuze gemaakt waarin ik mijn geld wou investeren. Met de kennis van toen en de verwachte spelregels m.b.t. afbouwen van de salderingsregeling heb ik een berekening gemaakt en de keuze gemaakt voor zonnepanelen. Als men nu tijdens het spel de spelregels gaat veranderen, dan vind ik dat niet eerlijk. Als dit van te voren bekend was, had ik waarschijnlijk voor veel minder panelen gekozen, geen EV, geen warmtepomp, geen warmtepompboiler en nog vrolijk aan het gas gezeten.

Dat is waarom ik het oneerlijk vind. Hetzelfde vind ik de uitspeling van mensen met zonnepanelen en mensen zonder zonnepanelen. Wat een onzin. Die paar panelen die op het dak liggen is een schijntje van de totale duurzame opwek. Maar de consument moet het maar weer betalen. De grote zonneweides en windmolenparken krijgen een vaste vergoeding en wij worden elke keer weer tot Boeman gemaakt. Ik zou me haast schuldig voelen omdat ik zonnepanelen heb, omdat daarom de mensen zonder panelen meer moeten betalen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:20:

Ik heb destijds een keuze gemaakt waarin ik mijn geld wou investeren. Met de kennis van toen en de verwachte spelregels m.b.t. afbouwen van de salderingsregeling heb ik een berekening gemaakt en de keuze gemaakt voor zonnepanelen. Als men nu tijdens het spel de spelregels gaat veranderen, dan vind ik dat niet eerlijk. Als dit van te voren bekend was, had ik waarschijnlijk voor veel minder panelen gekozen, geen EV, geen warmtepomp, geen warmtepompboiler en nog vrolijk aan het gas gezeten.

Dat is waarom ik het oneerlijk vind. Hetzelfde vind ik de uitspeling van mensen met zonnepanelen en mensen zonder zonnepanelen. Wat een onzin. Die paar panelen die op het dak liggen is een schijntje van de totale duurzame opwek. Maar de consument moet het maar weer betalen. De grote zonneweides en windmolenparken krijgen een vaste vergoeding en wij worden elke keer weer tot Boeman gemaakt. Ik zou me haast schuldig voelen omdat ik zonnepanelen heb, omdat daarom de mensen zonder panelen meer moeten betalen 8)7
Dit dus. Als we allemaal zo voor het profijtbeginsel zijn, maak dan ook maar de gas- en elektriciteitstarieven netbeheer hoger voor mensen die in het buitengebied wonen. Want de netwerken kosten daar relatief per aansluiting veel meer. Of verplicht iedereen tot piek- en daltarief (wel even de definitie van daltarief aanpassen) of zelfs een dynamisch tarief, want dan betalen de piekuurverbruikers het meest.
Ons land is gebaseerd op solidariteit in de publieke diensten, of het nu gaat om kosten van onderwijs, zorg, openbaar vervoer, kinderopvang of nutsvoorzieningen.
Maar voor elektriciteit is het in ene een probleem, en moeten de mensen financieel gestraft worden die voor hun eigen rekening een hoop geld gestoken hebben in de verduurzaming, om mensen die nog vooral fossiel stoken te ontzien? Vreemd. De politiek laat hier echt steken vallen. Met een beetje pech komen de netbeheerders ook nog met hun bundelmodel, en kost het leveren van elektriciteit je elke maand klauwen met geld in plaats van dat het een vergoeding oplevert.
Ik vraag me af hoe Jetten deze terugverdientijd van zonnepanelen weer goed gaat praten.

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 15-08-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-04 23:13
Ik lever een paar duizend kWh terug. Ik heb vanmorgen bij Oxxio een driejarig contract afgesloten. Heb ik hier 3 jaar geen last van. Boete bij opzeggen is bijna 0. TLV is 9 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 16:06

Cr3ator

1 bar is geen bar

Fredericm schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:20:
Ik lever een paar duizend kWh terug. Ik heb vanmorgen bij Oxxio een driejarig contract afgesloten. Heb ik hier 3 jaar geen last van. Boete bij opzeggen is bijna 0. TLV is 9 cent
Probleem is dat de TLV niet vast staat (Algemene voorwaarden art.3: "De terugleververgoeding die met je is gecommuniceerd kan wijzigen. Als deze wijzigt ontvang je minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht") en dit soort boeteclausules er spontaan bijverzonnen worden als extra kosten... Nu bij VdBron alleen voor nieuwe en flex. klanten maar 3j 'vast' is eigenlijk vooral vaste leverprijs - en die zie ik nog wel weer wat zakken komende jaren.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:53

Verkeerd topic, maar ja, in principe de goedkoopste, die netjes saldeert, met 'n jaarcontract en enkeltarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:53
Realiteit (en het gebrek aan de 100%-salderingsregeling) is dat er nul stimulans is om zonnestroom zelf te gebruiken.

Als vdB het nu eens zelf ging opslaan en als het tarief voor hun gunstig is zouden verkopen...
Met zulke hoeveelheden, en de verschillen in prijs, hebben zij zo een groot accupark terugverdiend.
Wij als particulier met PV niet en ook niet als we het zelf proberen te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:51:
Als vdB het nu eens zelf ging opslaan en als het tarief voor hun gunstig is zouden verkopen...
Met zulke hoeveelheden, en de verschillen in prijs, hebben zij zo een groot accupark terugverdiend.
Wij als particulier met PV niet en ook niet als we het zelf proberen te gebruiken.
Minister Jetten heeft ook ieder jaar tientallen miljoenen subsidies klaarstaan voor zulke grote batterijparken bij zonneweides. Kan Vandebron inderdaad prima doen voor de eigen zonneparken. Zullen ze ook wel gaan doen, maar ja, dubbel winst pakken is natuurlijk nog gunstiger.
Als je als klant bij Vandebron 5000 kWh netto teruglevert, dan ga je 12 x 46 euro (excl. BTW?) = 552 euro per jaar betalen. Voor de eerste 2000 kWh vang je (modelcontract) 12,1 cent per kWh, daarboven 7,26 cent per kWh, ofwel totaal 459,80 terugleververgoeding. Heerlijk toch voor Vandebron, dat je bijna 100 euro per jaar toe moet geven omdat je netto 5000 kWh aan ze levert. En dan natuurlijk wel 24,932 cent (kaal enkel levertarief modelcontract) bij de mensen in rekening brengen aan wie je de elektriciteit doorverkoopt (de bulk van de elektriciteit gaat niet de spotmarkt op waar de tarieven soms negatief zijn).
En dan ook je gesubsidieerde zonneweides nog een gesubsidieerd van batterijopslag voorzien om die elektriciteit op lucratieve uren te kunnen verkopen.
Heerlijk voor moederbedrijf Essent, dat weer van het Duitse E.ON is.

Opmerkelijk is dat Essent zelf inmiddels verklaard heeft nog NIET met zo'n heffing op teruglevering te willen komen (dat werd op RTL Z gezegd; het artikel op RTL Nieuws is niet zo duidelijk: "we volgen op de voet wat Vandebron doet" en "er zijn meer knoppen om aan te draaien"). Die 5,5 cent tlv is dus blijkbaar nog boeiend genoeg voor ze.
https://www.rtlnieuws.nl/...everen-salderen-vandebron

[ Voor 19% gewijzigd door Linea op 15-08-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 22:23
Ik lever ook meer dan ik gebruik en zit momenteel bij Gewoon Energie met 0,45ct TLV nu loopt mijn contract op 1 oktober af, en ben begonnen met rond kijken, maar zie nergens eigenlijk een contract met meer dan 9ct TLV, of zie ik het verkeerd.

Wel raar dat ik vorige jaar 1 oktober een contract heb gesloten voor 0,45 per kw toen was het stroom prijs op z’n top en nu zou het op z’n laagst moeten zijn worden er contracten en aangeboden voor 0,39 tot 0,45 ct, iets zegt me dat er flink wordt gegraaid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

moca007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:45:
Ik lever ook meer dan ik gebruik en zit momenteel bij Gewoon Energie met 0,45ct TLV nu loopt mijn contract op 1 oktober af, en ben begonnen met rond kijken, maar zie nergens eigenlijk een contract met meer dan 9ct TLV, of zie ik het verkeerd.
Dat klopt redelijk. Ook Vattenfall modelcontract al gecheckt?
iets zegt me dat er flink wordt gegraaid!
(bijna) alle aanbieders hebben de TLV en het levertarief niet langer gekoppeld. dat is de verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 16:39
moca007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:45:

Wel raar dat ik vorige jaar 1 oktober een contract heb gesloten voor 0,45 per kw toen was het stroom prijs op z’n top en nu zou het op z’n laagst moeten zijn worden er contracten en aangeboden voor 0,39 tot 0,45 ct, iets zegt me dat er flink wordt gegraaid!
Als je niet een substantiele productie hebt dan is de TLV eigenlijk niet meer zo'n belangrijke conditie in je contract aangezien het dan tientjes werk is waar het eerder echt wel behoorlijk wat opbracht.
Focus dan is met name gas + vaste kosten + cashback.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
Linea schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

...Als je als klant bij Vandebron 5000 kWh netto teruglevert, dan ga je 12 x 46 euro (excl. BTW?) = 552 euro per jaar betalen. Voor de eerste 2000 kWh vang je (modelcontract) 12,1 cent per kWh, daarboven 7,26 cent per kWh, ofwel totaal 459,80 terugleververgoeding. Heerlijk toch voor Vandebron, dat je bijna 100 euro per jaar toe moet geven omdat je netto 5000 kWh aan ze levert....
Het gaat hier niet over NETTO maar over BRUTO. Dus 5000kWh invoeden. Bij 1/3 direct zelf gebruik valt een PV set van 7500kWh per jaar al in de hoogste staffel.

Dat is geen bijzonder grote set voor een gemiddelde Henk en Ingrid met hun net aangeschafte warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-04 05:06
[...]

Een wijze les: ga er maar vanuit dat de spelregels gaandeweg altijd wijzigen, tenzij je een strak afgebakend contract hebt. Belastingregels, nieuwe contracten, etc.. niks is zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-04 05:06
denneappel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Het gaat hier niet over NETTO maar over BRUTO. Dus 5000kWh invoeden. Bij 1/3 direct zelf gebruik valt een PV set van 7500kWh per jaar al in de hoogste staffel.

Dat is geen bijzonder grote set voor een gemiddelde Henk en Ingrid met hun net aangeschafte warmtepomp.
Als je 12000 kWh per jaar verbruikt, en 1/3e direct verbruikt lever je nog maar 3500 kWh terug :)

Percentage eigen verbruik moet je bepalen adhv je eigen verbruik, niet percentage van je opwek. Althans, dat vind ik een logischere kijk op 'percentage eigen verbruik'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Als men nu tijdens het spel de spelregels gaat veranderen, dan vind ik dat niet eerlijk. Als dit van te voren bekend was, had ik waarschijnlijk voor veel minder panelen gekozen, geen EV, geen warmtepomp, geen warmtepompboiler en nog vrolijk aan het gas gezeten.
Je mag nog blij zijn dat je niet in Oekraïne woont.
Welkom in de real world.

[ Voor 20% gewijzigd door jobr op 15-08-2023 18:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.keuze.nl/blog...-betalen-met-zonnepanelen
Deze energieleveranciers passen hun aanbod aan met zonnepanelen
De volgende energieleveranciers maken hun aanbod duurder voor klanten met zonnepanelen:

Vandebron
Budget Energie
Coolblue Energie
Innova Energie
Mega
Ik weet niet of het al genoemd was en of het beter in dit topic kan of het andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Viper® schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:53:
[...]

[...]

Ik weet niet of het al genoemd was en of het beter in dit topic kan of het andere.
Irritant dat ze zeggen 10 tot 20 euro per maand heffing bij van de bron. Dit moet zijn : 10 tot 46 euro per maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:36

Zenix

BOE!

de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Irritant dat ze zeggen 10 tot 20 euro per maand heffing bij van de bron. Dit moet zijn : 10 tot 46 euro per maand
En ook bij meer terugleveren, terwijl het gaat om alle teruglevering. Wat een niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Viper® schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:53:
[...]

[...]

Dit is iets wat altijd al was dacht ik(?)

Punt is dat je een speciaal aanbod krijgt op die sites o.b.v. wat je invult bij je verwachte gebruik en opbrengst.
Budget was dan altijd zo'n partij die je cashback gaf + hogere tarieven als je een grotere afnemer was.
Maar je kunt dus gewoon een eigen verzonnen verwacht verbruik invullen, terwijl deze veel lager is ( of zelfs terugleveraar ) en zodoende profiteren van cashback + hogere tarieven, met een doorgaans hogere TLV.

Alleen lijkt van der bron dit nu structureler aan te pakken, door te kijken naar wat je daadwerkelijke verbruik is en/of je daadwerkelijk energie teruggeleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 15-08-2023 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
denneappel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:45:

Ik geef een rekenvoorbeeld met netto teruglevering. Dus wat je invoedt na aftrek van het salderen, dat is wat netto terugleveren is. Dat is wat simpeler dan ook het salderen nog in de berekening te betrekken (bij de bruto teruglevering). Op dat salderen ga je overigens ook inleveren bij Vandebron, omdat ze de 'boete' bereken over je totale invoeding. Dus ook het deel dat je met je verbruik saldeert. Iedereen met zonnepanelen die meer dan 5 kWh per jaar invoedt (dus eerste staffel is 0 tot 5 kWh) gaat er bij Vandebron op achteruit, al is dat bij de groep die tot 1000 kWh per jaar invoedt 'slechts' 12x4 euro (plus eventueel BTW, dat is me nog niet duidelijk). Maar die 5 tot 1000 kWh, dat is iedereen met een kleine set zonnepanelen die geen thuisbatterij heeft en saldeert. Dus ook al die mensen in huurwoningen met 3 tot 8 paneeltjes (alhoewel, met 8 panelen zit je al snel in de derde of vierde staffel, 1000 tot 2000 of 2000 tot 3000 kWh invoeding, afhankelijk van wat je direct verbruikt).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 23:16
Ik vind de praktijken van Vandebron wel een beetje verontrustend.
Niet zozeer dat zonnepaneel bezitters nu iets minder voordeel hebben, maar meer omdat een energieleverancier besluit om 'boetes' te gaan uitdelen..

De overheid heeft salderingsregels bepaald, op basis hiervan hebben veel mensen panelen gekocht, en hier wordt nu keihard (wel slim, dat moet ik ze nageven ;) ) omheen gewerkt.

Ik dacht dat salderen pas over x jaar afgebouwd kan worden omdat er nog mensen met een draaischijf meter zijn.
Dit zodat de regels w.b.t. (afbouw) salderen voor iedereen gelijk zijn.
Het is toch belachelijk dat Vdb van de ene op de ander dag de mensen met een slimme meter (die daar ook niet perse zelf voor gekozen hebben) dit soort 'boetes' kan geven, terwijl de mensen met draaischijfmeters gewoon 100% kunnen blijven salderen?

De redenatie dat de zonnepaneelbezitters met 100% salderen iets te veel voordeel hebben snap ik. Maar het lijkt mij taak van de overheid om een minimum kale TLV in te stellen, van zeg 50% of 70%.

50% klinkt misschien wat weinig, maar vergeet niet dat hoe meer panelen er bij komen hoe waardelozer de stroom overdag wordt.. 50%+ is dan imo best fair.
Wat betreft het energiebelasting en BTW deel de komende jaren gewoon voor de volle 100% per jaar salderen. Dat de energietransitie vanuit ieders belastinggeld betaald wordt lijkt me meer dan fair.

Tevens zorgt een verschil in levertarief en teruglevertarief er voor dat mensen hun energieverbruik mogelijk iets meer gaan sturen.
Bij die staffels van Vdb maakt het geen klap uit of je je 1800 kWh nu terugbrengt naar 1500 of 1200 kWh, je terugleverboete blijft er net zo hoog om....

Ik weet dat ik met mijn post zowel de voor- als tegenstanders van salderen tegen de schenen trap, maar er zal imo toch naar een gulden middenweg gezocht moeten worden.. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
Snelle vraag tussendoor: mijn enphase app zegt over juni geproduceerd 700kwh. Mijn umeter zegt 500kwh. En op de maandrekening van innova staat ook maar 500kwh (bruto teruglevering) geproduceerd.
Hoe kan dit verschil van 200 kwh tussen wat enphase zegt en Innova? Iemand enig idee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Paroal schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:33:
Snelle vraag tussendoor: mijn enphase app zegt over juni geproduceerd 700kwh. Mijn umeter zegt 500kwh. En op de maandrekening van innova staat ook maar 500kwh (bruto teruglevering) geproduceerd.
Hoe kan dit verschil van 200 kwh tussen wat enphase zegt en Innova? Iemand enig idee?
Klassiekertje. Je eigen verbruik achter de meter wordt niet door de meter (en dus Innova) geregistreerd. Wel door Enphase. Je hebt dus 200 kWh van je opwekking direct verbruikt. Maar die vraag hoort eigenlijk niet in dit topic over de terugleververgoeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 15-08-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
Linea schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:36:
[...]

Klassiekertje. Je eigen verbruik achter de meter wordt niet door de meter (en dus Innova) geregistreerd. Wel door Enphase. Je hebt dus 200 kWh van je opwekking direct verbruikt. Maar die vraag hoort eigenlijk niet in dit topic over de terugleververgoeding.
Thx. Had al een vermoeden. Klopt, wrong topic. Excuse.

Goedmaker: VF contract zojuist ontvangen met 0.045 terugleververgoeding. Mager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Nog even en we mogen bijbetalen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:33
@SmiGueL

Slimme meter op afstand laten uitlezen uitschakelen en gewoon zeggen dat je een windmolen hebt en een dieselgenerator en dat je daardoor teruglevert. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Net even gecat met Eneco met de vraag of bij een contract de terugleververgoeding vast staat. Antwoord was helaas negatief. Anders was 3 jaar met TLV 9 ct wel interessant.
Nu ga ik vanaf half oktober naar 1 jaars contract met 11 ct TLV bij Powerpeers. Bij 3 jaar is de TLV bij Powerpeers maar 5 ct.
Bij Powerpeers staat de TLV vast:
Terugleververgoeding .
Wek je meer zonne - energie op dan je verbruikt in een jaar? Dan krijg je een
teruglevertarief over de zonne-energie die je per jaar meer opwekt dan je zelf hebt verbruikt. Deze
vergoeding wordt vastgesteld voor de duur van de contractperiode.
Bekijk je terugleververgoeding in de e-mail met jouw contractbevestiging of in je energiedashboard. Over de terugleververgoeding wordt geen btw geheven of betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Wat is nu wijsheid ik lever ook meer dan ik gebruik, niet super veel maar een 1000kw- 1500kw per jaar. Belangrijkste is dat 100% gesaldeerd wordt, hoger dan 9ct tlv zal het niet meer worden, nu afsluiten voor een jaar of nog een wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

moca007 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:48:
Wat is nu wijsheid ik lever ook meer dan ik gebruik, niet super veel maar een 1000kw- 1500kw per jaar. Belangrijkste is dat 100% gesaldeerd wordt, hoger dan 9ct tlv zal het niet meer worden, nu afsluiten voor een jaar of nog een wachten.
moeilijk te zeggen. Ik kan wel elke week opnieuw zeggen wat ik gedaan heb maar dat vind ik zo langzamerhand topicvervuiling worden. Het beste is gewoon even teruglezen de laatste 3 pagina's.

Wat ik zojuist via DM te horen heb gekregen is dat je bij Greenchoice nu nog een 1, 2 of 3jarig contract kunt afsluiten voor 11 cent per kWh. Op de website is de TLV 8 cent maar via telefoon is 11 cent tlv nog af te sluiten.

Ik ben zelf voor 1 jaar gegaan. Je zou ook voor 3 jaar kunnen gaan zodat je in ieder geval zeker weet dat de 'terugleverheffing' zoals Van de Bron die nu hanteert niet op jou van toepassing gaat zijn de komende 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:17
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

moeilijk te zeggen. Ik kan wel elke week opnieuw zeggen wat ik gedaan heb maar dat vind ik zo langzamerhand topicvervuiling worden. Het beste is gewoon even teruglezen de laatste 3 pagina's.

Wat ik zojuist via DM te horen heb gekregen is dat je bij Greenchoice nu nog een 1, 2 of 3jarig contract kunt afsluiten voor 11 cent per kWh. Op de website is de TLV 8 cent maar via telefoon is 11 cent tlv nog af te sluiten.

Ik ben zelf voor 1 jaar gegaan. Je zou ook voor 3 jaar kunnen gaan zodat je in ieder geval zeker weet dat de 'terugleverheffing' zoals Van de Bron die nu hanteert niet op jou van toepassing gaat zijn de komende 3 jaar.
Via wie kreeg je dit te horen? Heb zojuist een belletje gedaan maar het is 8 cent. Zowel voor 1, 2 als 3 jaar.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Headshot_NL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Via wie kreeg je dit te horen? Heb zojuist een belletje gedaan maar het is 8 cent. Zowel voor 1, 2 als 3 jaar.
Van een andere Tweaker. Hij gaf zojuist aan het contract nu binnen gekregen te hebben via de mail. 11 cent.

blijkbaar moet je geluk hebben met de juiste persoon of zelf flink doortastend zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Bedankt ga nu bellen, ik ben eerder klant geweest bij Greenchoice, misschien helpt het nog om 11ct te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:17
moca007 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Bedankt ga nu bellen, ik ben eerder klant geweest bij Greenchoice, misschien helpt het nog om 11ct te krijgen.
Ben benieuwd. Zelf ook nog klant voor gas en eerder ook jaren klant geweest voor stroom maar ze wilden hier niet in meegaan. Als het je lukt ga ik wellicht nog een poging doen.

Nu heb ik een flink overschot maar met 8-11 cent ga ik weer thuis i.p.v. publiek laden en is de overschot wat beperkter. Maar dan is 3000 kWh met 8 of 11 cent alsnog een verschil op 3 jaar. Dan is een belletje wel de moeite.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
deejeebv schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:32:
Net even gecat met Eneco met de vraag of bij een contract de terugleververgoeding vast staat. Antwoord was helaas negatief. Anders was 3 jaar met TLV 9 ct wel interessant.
Nu ga ik vanaf half oktober naar 1 jaars contract met 11 ct TLV bij Powerpeers. Bij 3 jaar is de TLV bij Powerpeers maar 5 ct.
Bij Powerpeers staat de TLV vast:

[...]
Interessant die van powerpeers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-04 22:40
Headshot_NL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Ben benieuwd. Zelf ook nog klant voor gas en eerder ook jaren klant geweest voor stroom maar ze wilden hier niet in meegaan. Als het je lukt ga ik wellicht nog een poging doen.

Nu heb ik een flink overschot maar met 8-11 cent ga ik weer thuis i.p.v. publiek laden en is de overschot wat beperkter. Maar dan is 3000 kWh met 8 of 11 cent alsnog een verschil op 3 jaar. Dan is een belletje wel de moeite.
Heb net gebeld hierover. Is me niet gelukt. Door de eerste medewerker werd ik doorgezet naar een backoffice. Ook zij geven die 0,115 niet meer. Helaas.
Pagina: 1 ... 173 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2