Ik vind de praktijken van Vandebron wel een beetje verontrustend.
Niet zozeer dat zonnepaneel bezitters nu iets minder voordeel hebben, maar meer omdat een energieleverancier besluit om 'boetes' te gaan uitdelen..
De overheid heeft salderingsregels bepaald, op basis hiervan hebben veel mensen panelen gekocht, en hier wordt nu keihard (wel slim, dat moet ik ze nageven

) omheen gewerkt.
Ik dacht dat salderen pas over x jaar afgebouwd kan worden omdat er nog mensen met een draaischijf meter zijn.
Dit zodat de regels w.b.t. (afbouw) salderen
voor iedereen gelijk zijn.
Het is toch belachelijk dat Vdb van de ene op de ander dag de mensen met een slimme meter (die daar ook niet perse zelf voor gekozen hebben) dit soort 'boetes' kan geven, terwijl de mensen met draaischijfmeters gewoon 100% kunnen blijven salderen?
De redenatie dat de zonnepaneelbezitters met 100% salderen iets te veel voordeel hebben snap ik. Maar het lijkt mij taak van de overheid om een minimum kale TLV in te stellen, van zeg 50% of 70%.
50% klinkt misschien wat weinig, maar vergeet niet dat hoe meer panelen er bij komen hoe waardelozer de stroom overdag wordt.. 50%+ is dan imo best fair.
Wat betreft het energiebelasting en BTW deel de komende jaren gewoon voor de volle 100% per jaar salderen. Dat de energietransitie vanuit ieders belastinggeld betaald wordt lijkt me meer dan fair.
Tevens zorgt een verschil in levertarief en teruglevertarief er voor dat mensen hun energieverbruik mogelijk iets meer gaan sturen.
Bij die staffels van Vdb maakt het geen klap uit of je je 1800 kWh nu terugbrengt naar 1500 of 1200 kWh, je terugleverboete blijft er net zo hoog om....
Ik weet dat ik met mijn post zowel de voor- als tegenstanders van salderen tegen de schenen trap, maar er zal imo toch naar een gulden middenweg gezocht moeten worden..
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup