Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 09:20
RetroTycoon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:22:
[...]

Ik had mijn contract inmiddels geannuleerd, maar kreeg alsnog de e-mail over de aanpassing van de contracten. Daarop heb ik Powerpeers gemaild met de vraag om het gecorrigeerde contract te ontvangen en mijn opzegging vooralsnog als niet verzonden te beschouwen.

[...]
De reactie van de klantenservice expert duurde even, maar die vlieger ging als verwacht niet op:
Je krijgt geen nieuw contract, omdat je al hebt geannuleerd. Als je niet had geannuleerd, had in de nieuwe bevestiging de juiste vergoeding gestaan van € 0,05 per kWh.
Je kunt een annulering niet annuleren. Je kunt wel een nieuw contract afsluiten via onze website. Dat kan bij een 1-jarig contract met een terugleververgoeding van € 0,11 en bij een 3-jarig contract met een vergoeding van € 0,05 per kWh. Dat zijn dezelfde tarieven als werden aangeboden toen je het originele contract afsloot.
Voor 5 cent mis ik in ieder geval niets en blijf ik maar mooi voor 13,5 cent bij UC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Linea schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 03:45:
[...]
Jetten vindt 9,9 cent tlv voorlopig eigenlijk wel genoeg.
De relevante wetsvoorsteltekst per 9 juli 2023 luidt als volgt:
Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de eindafnemer voor de afname van elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding.
bron: <https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023Z10598&did=2023D25428>

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:36

de Peer

under peer review

cj1 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:51:
[...]

De relevante wetsvoorsteltekst per 9 juli 2023 luidt als volgt:

[...]

bron: <https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023Z10598&did=2023D25428>
Jetten heeft ook de uitspraak gedaan dat het 'absolute minimum' waar we het over hadden niet in de ordegrootte van 10 cent per kWh ligt. Dat zou tenslotte erg flauw zijn omdat de 80% regel dan niet erg relevant meer is.

maar hoe hoog dat absolute minimum dan wel is, daar is geen uitspraak over gedaan en waarschijnlijk moet dat nog bepaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09 17:02
Dat genoemde, nog nader vast te stellen "absolute minimumtarief" is naar mijn mening gewoon een soort fail-safe. Een ingebouwde veiligheid ter bescherming van de energiemarkt. Het is maar de vraag of het er ooit van gaat komen dat dat tarief wordt vastgesteld en die fail-safe in werking treedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

civspeler schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:04:
Dat genoemde, nog nader vast te stellen "absolute minimumtarief" is naar mijn mening gewoon een soort fail-safe. Een ingebouwde veiligheid ter bescherming van de energiemarkt. Het is maar de vraag of het er ooit van gaat komen dat dat tarief wordt vastgesteld en die fail-safe in werking treedt.
inderdaad. maar die zou best al op 30 cent kunnen liggen, of 50 ct bijvoorbeeld. De kans is namelijk best groot dat 80% van het levertarief daar nooit meer boven gaat komen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-06-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:05:
[...]

inderdaad. maar die zou best al op 30 cent kunnen liggen, of 50 ct bijvoorbeeld. De kans is namelijk best groot dat 80% van het levertarief daar nooit meer boven gaat komen.
Inderdaad. Maar daar valt op voorhand eigenlijk niks over te zeggen.

Het kan m.i. ook zijn dat zo'n minimumtarief nooit in de praktijk vastgelegd zal gaan worden, als dat niet nodig blijkt te zijn. Het heeft, denk ik, niet zoveel zin vooraf over de eventuele hoogte hiervan te gaan speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

civspeler schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Inderdaad. Maar daar valt op voorhand eigenlijk niks over te zeggen.

Het kan m.i. ook zijn dat zo'n minimumtarief nooit in de praktijk vastgelegd zal gaan worden, als dat niet nodig blijkt te zijn. Het heeft, denk ik, niet zoveel zin vooraf over de eventuele hoogte hiervan te gaan speculeren.
Hij wordt wel degelijk wettelijk vastgelegd en dat is ook nodig want energieleveranciers (en consumenten) moeten duidelijkheid krijgen. energieleveranciers kunnen dan hun risico inschatten.

er over speculeren heeft geen zin inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• civspeler
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Hij wordt wel degelijk wettelijk vastgelegd en dat is ook nodig want energieleveranciers (en consumenten) moeten duidelijkheid krijgen. energieleveranciers kunnen dan hun risico inschatten.

er over speculeren heeft geen zin inderdaad.
In de betreffende wettekst, zoals hierboven door cj1 geplaatst, staat:
tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding.
Dit komt op mij in elk geval over alsof dat tarief in eerste instantie helemaal niet wordt vastgesteld. Maar dat dat pas kan gebeuren (d.w.z. de mogelijkheid is er om dit te doen), bij algemene maatregel van bestuur, zodra de omstandigheden daarom vragen. En in dat geval zal dat dus als minimumtarief gaan gelden. Maar in het andere geval (dus het geval dat er geen absoluut minimumtarief is vastgesteld) niet. :+

Tenminste, dit is hoe ik het lees. Maar ik ben geen jurist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 16:19
Vraagje: als je een 1 jarig (of 3 jarig) vast contract afsluit bij Engie met een hoge TLV, mag Engie dan tussentijds de TLV verlagen? Zo ja, mag je dan het contract opzeggen zonder boete?

Krijg de Engie helpdesk maar slecht te pakken, dus probeer het hier maar.

[ Voor 17% gewijzigd door Mitt3nz op 15-06-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mitt3nz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:41:
Vraagje als je een 1 jarig (of 3 jarig) vast contract afsluit bij Engie met een hoge TLV, mag Engie dan tussentijds de TLV verlagen?
in principe niet, tenzij in de voorwaarden staat dat ze dit wél mogen doen.
Zo ja, mag je dan het contract opzeggen zonder boete?
nee. niet als in de voorwaarden staat dat ze de TLV mogen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Mitt3nz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:41:
Vraagje: als je een 1 jarig (of 3 jarig) vast contract afsluit bij Engie met een hoge TLV, mag Engie dan tussentijds de TLV verlagen? Zo ja, mag je dan het contract opzeggen zonder boete?

Krijg de Engie helpdesk maar slecht te pakken, dus probeer het hier maar.
Heb je dit nu concreet aan de hand dan? Heb je een mail ofzo van Engie gehad waarin staat dat je TLV verlaagd is?

Ik vraag dit omdat ik momenteel zelf ook een contract bij Engie heb. Ik heb de voorwaarden er goed op na gelezen en volgens mij kan het bij mijn contractvoorwaarden (in principe) niet verlaagd worden. Ik zeg er "in principe" bij, want gelijk hebben en gelijk krijgen blijven altijd 2 verschillende dingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:47
Ik zit sinds maart bij Energie van Ons met een modelcontract, tot 1 juli bieden ze mij een TLV van 100% van de kale leveringstarief, wat neer komt op 64 cent (normaal tarief).

Per 1 juli verlagen ze de TLV tot 50% van het kale leveringstarief. Kale leverings tarief gaat 0,27 cent/kWh worden. Wat dus neerkomt op een TLV van ongeveer 13,5ct/kWh.

Ik wil overgaan naar Vattenfall, ook modelcontract, zodat ik 16,8ct/kWh terug ga krijgen. Ingaande per 1 juli.

Nu sprak ik net een medewerker van Energie van Ons en die wist me te vertellen dat ze gisteren door gekregen hebben, dat Energie van Ons per 1 juli ook weer jaarcontracten gaan aanbieden.
En bij deze jaarcontracten zal de TLV niet op 50% gesteld worden, maar op 70% van de kale leveringstarief.
Waarschijnlijk zullen de kale leveringstarieven vergelijkbaar worden met die van het modelcontract (27ct/25ct) of iets hoger.

Hiermee gaat Energie van Ons de energieleverancier worden met de hoogste TLV.

Voor mij nu reden om EvO in de gaten te houden ivm de jaarcontracten en misschien toch niet over te gaan naar VF.

Ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheBull schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:02:
Ik zit sinds maart bij Energie van Ons met een modelcontract, tot 1 juli bieden ze mij een TLV van 100% van de kale leveringstarief, wat neer komt op 64 cent (normaal tarief).

Per 1 juli verlagen ze de TLV tot 50% van het kale leveringstarief. Kale leverings tarief gaat 0,27 cent/kWh worden. Wat dus neerkomt op een TLV van ongeveer 13,5ct/kWh.

Ik wil overgaan naar Vattenfall, ook modelcontract, zodat ik 16,8ct/kWh terug ga krijgen. Ingaande per 1 juli.

Nu sprak ik net een medewerker van Energie van Ons en die wist me te vertellen dat ze gisteren door gekregen hebben, dat Energie van Ons per 1 juli ook weer jaarcontracten gaan aanbieden.
En bij deze jaarcontracten zal de TLV niet op 50% gesteld worden, maar op 70% van de kale leveringstarief.
Waarschijnlijk zullen de kale leveringstarieven vergelijkbaar worden met die van het modelcontract (27ct/25ct) of iets hoger.

Hiermee gaat Energie van Ons de energieleverancier worden met de hoogste TLV.

Voor mij nu reden om EvO in de gaten te houden ivm de jaarcontracten en misschien toch niet over te gaan naar VF.

Ter info.
dat is een interessant gerucht. afwachten maar of het blijkt te kloppen.
Het klinkt niet logisch dat de TLV van het jaarcontract hoger is dan dat van het modelcontract.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 15-06-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30

paQ

Het is momenteel sowieso een wirwar kwa informatie bij Vanons.
Ik vraag me soms wel eens af of ze het zelf nog wel snappen.
In theorie kun je daar nu een modelcontract afsluiten terwijl je later pas te horen krijgt tegen welke tarieven. Dat gaat helemaal nergens over.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 10:24
Ik ben echt even de draad kwijt.. Heb toch een behoorlijk eind teruggelezen maar kan niet echt (zelf) tot een goede conclusie komen.
Gebruik ongeveer 3500, TL 5200

Modelcontract PP hoogste TLV voor komende half jaar als ik het goed begrijp
GC TLV van 0,115 voor 1,2 of 3 jarig contract.

Mijn twijfels:
  • Saldeert GC wel correct?
  • Kan GC tussentijds echt de TLV aanpassen?
  • Ik lees dat een aantal hier voor PP kiezen.. Maar waarom niet zekerheid van GC?
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Felke schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:23:
  • Ik lees dat een aantal hier voor PP kiezen.. Maar waarom niet zekerheid van GC?
Wat raden jullie aan?
-bij een jaarcontract saldeert GC correct.
-GC kan tussentijds de TLV aanpassen als dat in de voorwaarden staat.
-Tsja, dat is een afweging, wie weet leg je je onnodig lang vast met een GC contract. Ik ben overigens van plan om ze allebei af te sluiten (GC + Vattenfall). 1 op PAP en 1 op SAP, dan kan ik straks kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:47
Felke schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:23:
Ik ben echt even de draad kwijt.. Heb toch een behoorlijk eind teruggelezen maar kan niet echt (zelf) tot een goede conclusie komen.
Gebruik ongeveer 3500, TL 5200

Modelcontract PP hoogste TLV voor komende half jaar als ik het goed begrijp
GC TLV van 0,115 voor 1,2 of 3 jarig contract.

Mijn twijfels:
Wat raden jullie aan?
Wanneer je NU kiest voor PP, dan krijg je een TLV van 5ct/kWh bij een modelcontract, 11ct/kWh bij een 1 jarig contract, bij een 3 jarig contract maar 5ct/kWh.
Bron: https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:45:
[...]

[...]

Ik vind de voorwaarden maar onduidelijk. Denk dat ik nog maar een belletje aan ga wagen. Een vast contract bij Engie is nutteloos in mijn geval (neem alleen stroom af en lever netto terug) als er geen TLV garantie tegenover staat, of als je bij wijziging van de TLV niet het contract kan opzeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mitt3nz op 15-06-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 10:24
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:26:
[...]

-bij een jaarcontract saldeert GC correct.
-GC kan tussentijds de TLV aanpassen als dat in de voorwaarden staat.
-Tsja, dat is een afweging, wie weet leg je je onnodig lang vast met een GC contract. Ik ben overigens van plan om ze allebei af te sluiten (GC + Vattenfall). 1 op PAP en 1 op SAP, dan kan ik straks kiezen.
Ik denk dan toch dat ik voor een jaar GC ga.. Een jaar "zekerheid" is best fijn.. Nu maar hopen dat ze niet tussentijds de TLV omlaag schroeven 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:51
Innova heeft op dit moment nog voldoende geld: https://adodenhaag.nl/nl/...lende-grijze-reigah-s-dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Processorkoeler schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:07:
[...]
en dat is in feite een contractswijziging of price-update toch?
Yep!

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
civspeler schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Heb je dit nu concreet aan de hand dan? Heb je een mail ofzo van Engie gehad waarin staat dat je TLV verlaagd is?

Ik vraag dit omdat ik momenteel zelf ook een contract bij Engie heb. Ik heb de voorwaarden er goed op na gelezen en volgens mij kan het bij mijn contractvoorwaarden (in principe) niet verlaagd worden. Ik zeg er "in principe" bij, want gelijk hebben en gelijk krijgen blijven altijd 2 verschillende dingen.
Nee, is (nog) niet aan de hand. Maar dit beslist wel of ik mijn Engie Open om ga zetten in een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier einde jaarcontract > 20.000kWh :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
civspeler schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Heb nog eens even in de productvoorwaarden gekeken, en dit staat er:
Leveringskosten: vaste tarieven gedurende de vaste looptijd van je overeenkomst

De tarieven voor de levering (en netto-teruglevering, indien van toepassing) van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3, de zogenaamde variabele leveringskosten) gaan in vanaf de startdatum van levering. De kosten die we maken om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) zijn een vast bedrag per dag. De tarieven van de variabele en vaste leveringskosten staan vast voor de looptijd van jouw overeenkomst en zijn niet onderhevig aan prijswijzigingen. Als na aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan hanteren wij het enkeltarief.
In de eerste zin reppen ze dus ook over de netto-teruglevering, dus de TLV. In de zinnen daarna hebben ze het echter over leveringskosten, waar dus de TLV niet onder zal vallen. Het lijkt erop dat je dus geen garantie hebt dat de TLV gedurende de looptijd niet aangepast zal worden. Dan heeft een vast stroomcontract dus weinig zin bij Engie, tenzij je het niet voor de TLV doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Mitt3nz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:39:
[...]

[...]

In de eerste zin reppen ze dus ook over de netto-teruglevering, dus de TLV. In de zinnen daarna hebben ze het echter over leveringskosten, waar dus de TLV niet onder zal vallen. Het lijkt erop dat je dus geen garantie hebt dat de TLV gedurende de looptijd niet aangepast zal worden. Dan heeft een vast stroomcontract dus weinig zin bij Engie, tenzij je het niet voor de TLV doet.
Er is een heel topic, dat volgens mij precies hierover gaat:
Engie snoeit in de terugleververgoeding

Had je dat al gezien? Misschien heb je er wat aan.

Ikzelf zit nog op de "oude" voorwaarden en denk niet dat Engie de TLV bij mij mag wijzigen voor het einde van het contract. Maar theorie en praktijk kunnen nogal eens verschillen.

Overigens vind ik jouw uitleg van de contractbepaling ook wat geforceerd, wat ver gezocht, zeg maar.

[ Voor 15% gewijzigd door civspeler op 15-06-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

TheBull schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:02:

Dank voor de informatie. Op basis hiervan het modelcontract bij Energie van Ons dat per 1 juli zou starten maar geannuleerd. Per genoemde datum stap ik nu over naar modelcontract bij VF. Behoorlijk lagere TLV dan bij UC maar dat was ook vrij extreem.

hmmz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Mitt3nz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:39:
[...]

[...]

In jouw quote van Engie lees ik duidelijk dat tarieven voor levering en teruglevering vast staan gedurende de looptijd, het is voor mij onmogelijk om hier een andere intepretatie aan te geven.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Srednier schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:11:
[...]

In jouw quote van Engie lees ik duidelijk dat tarieven voor levering en teruglevering vast staan gedurende de looptijd, het is voor mij onmogelijk om hier een andere intepretatie aan te geven.
Precies zo lees ik het dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XL2000
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 16:56
Misschien is deze al een keer voorbij gekomen hier, maar ik was verrast...
Hierbij de kleine letterjes van Eneco vast contract:
** De terugleververgoeding kan tussentijds wijzigen.
Dus die "vaste" prijzen van hun contract gelden voor de leveringstarieven, niet voor de teruglevering!
zijn er meer leveranciers die dit zo doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Heb mijn modelcontract bij VanOns toch maar geannuleerd. Vandaag was de laatste dag van de bedenktijd.

De beste vrienden kunnen niet met een normale reactie komen (als in; alleen een standaardreactie waarin ze naar de voorwaarden verwijzen, en daarna gewoon niet meer reageren.) op het feit dat in het afgesloten contract tarieven staan waarbij ik van mening ben dat deze tot 1 januari 2024 zouden moeten gelden aangezien de ingangsdatum van het contract na 1 juli 2023 ligt.

Zij zijn van overtuigd dat ze de tarieven per 1 juli naar beneden kunnen bijstellen, dus in dit geval met terugwerkende kracht en hebben de kop in het zand gestoken door verder gewoon niet te reageren / niets te onderbouwen.

Zo zie je maar weer dat het huis altijd wint :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

XL2000 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:10:
Misschien is deze al een keer voorbij gekomen hier, maar ik was verrast...
Hierbij de kleine letterjes van Eneco vast contract:

[...]

Dus die "vaste" prijzen van hun contract gelden voor de leveringstarieven, niet voor de teruglevering!
zijn er meer leveranciers die dit zo doen?
klopt, dit zie je steeds meer in de voorwaarden staan, ook bij andere leveranciers.
Ik vind het erg kinderachtig en vindt dat ACM hier op zou moeten handhaven. Maar blijkbaar valt de TLV niet onder de (lever)tarieven en mag dit allemaal zomaar.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 16-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
Srednier schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb nu mijn 3 jarig contract voor alleen stroom binnen, en de TLV = kaal levertarief koppeling blijft overeind gedurende 3 jaar. Ik zal dus al die tijd de hoge TLV ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:57
Ook maar even hier.
Truus01 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:50:
Zou die nu losgekoppelde TLV wellicht te maken hebben met dat in het wetsvoorstel die op 80% van het kale levertarief zou komen, terwijl die nu in de meeste contracten veel lager is? Dus dat ze zich alvast voorbereiden op het doorgaan van die wet?
(Dus is het niet eens in ons nadeel, want dan wordt die hoger, niet lager.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Mitt3nz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:39:
Je hebt gelijk. Ik heb nu mijn 3 jarig contract voor alleen stroom binnen, en de TLV = kaal levertarief koppeling blijft overeind gedurende 3 jaar. Ik zal dus al die tijd de hoge TLV ontvangen.
En die is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:29

Processorkoeler

Geen stock koeler

Danger.Mouse schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:15:
Deze week contact gehad met de ACM en geschillencommissie.

De ACM geeft aan mij verder niet te kunnen helpen anders dan met de voorbeeldbrief. Ze treden enkel op in het belang van de samenleving en niet voor individuen. 'Wanneer we iets doen met uw melding dan ziet u dit vanzelf op het nieuws'. Waarvan akte.

Op https://www.energie-nederland.nl/ staat United Consumers niet vermeldt als aangesloten partij/lid. Ik heb gebeld met de geschillencommissie en dit blijkt dus wel het geval te zijn. Mocht iemand UC via de geschillencommissie iets willen afdwingen dan kan dit.

Ik heb een brief geschreven waarin in UC uitleg krijgt op basis waarvan ze te laat zijn met de aangekondigde tariefswijzigingen van 1 juli en dat de huidige tarieven niet veranderd mogen worden tot 1 januari 2024. Mocht iemand deze brief door willen nemen om welke reden dan ook, stuur een PM en je krijgt hem (zonder persoonsgegevens). Ik heb de brief nog niet aangetekend verstuurd. Mocht iemand met juridische kennis mijn schrijven tegen het licht willen houden om mij te voorzien van feedback dan zeg ik hier uiteraard geen nee tegen. :)
Hier nog op terugkomend, ik heb gebeld en ze stellen natuurlijk wel dat het binnen de regels is gegaan, etc.
Ga dus ook maar 'ns schrijven met hetzelfde in acht genomen. Ik durf wel te wedden dat dit lang gaat duren en dat als je (of 'we') geen gelijk krijgen, in een nog langere periode zitten waarin de levering 8 cent is en je dus letterlijk 89% minder geld krijgt voor dezelfde stroom.

Los daarvan is de opzegdatum 30 dagen en als ik dus per vandaag op zeg, zit ik nog 15 dagen met 8 cent per Kwh in plaats van 75 cent. Alhoewel de ervaring leert dat indien je elders een aanvraag doet, je alsnog eerder terecht kan en ze niet op die termijn lettten.

Ik twijfel. Zo'n mail wordt niet binnen een week beantwoord. Ik ga er ook maar direct de opzegging per 16-7 in verwerken indien er geen alternatief komt, maar dan sta je wel 1-0 achter omdat je je exit al aankondigt helaas.

edit: ik zag dat diverse tarieven niet kloppen..
  • Vattenfall - website geeft als prijsvoorbeeld die 16 cent aan met een disclaimer, de daadwerkelijke TLV is 7,6 cent (1 jaar & variabel) en voor 3 jaar slechts 4,5c.
  • Bij EnergievanOns wijzigen de tarieven maandelijks en er is geen variabel contract af te sluiten dat niet maandelijks wijzigt.
  • UC gaat vanaf 1 juni op 8 cent TLV (websitevermelding, div. e-mails bestaande klanten) TLV).
@mathijshooi @cj1 kunnen jullie dit updaten?

[ Voor 11% gewijzigd door Processorkoeler op 16-06-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
22 cent denk ik, aangezien het levertarief inclusief overheidsheffingen en exclusief BTW 35,165 cent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papsnoete
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-06-2023
Mooi stukje misleiding consument
Ook melding gemaakt bij de ACM

Gister een contract afgesloten bij Delta energie
In de projectie word een TLV gebruikt van 20,454 ct, echter na het afsluiten zie je het contract en de kleine letters en krijg je 9 ct. Delta is slecht te bereiken.

Zie foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SihfVPL1P5FzAo1RE6vXmu07MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0DWqWqAOD4N68p6J8Uq2BEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1KOFmD5RpztZy3kxsqVNNeEB78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlUiOJfzxCjgQJJ0emRgXFZN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05
Mitt3nz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:57:
[...]

22 cent denk ik, aangezien het levertarief inclusief overheidsheffingen en exclusief BTW 35,165 cent is.
Waar zie je dat precies? Bij Engie zie ik dat TLV altijd €0,08 is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mitt3nz
Treveo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Waar zie je dat precies? Bij Engie zie ik dat TLV altijd €0,08 is?
Voor nieuwe klanten ja, maar ik had dus al een (variabel) contract. Ik zie dat in mijn nieuwe contract.

[ Voor 9% gewijzigd door Mitt3nz op 16-06-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Papsnoete schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:57:

In de projectie word een TLV gebruikt van 20,454 ct, echter na het afsluiten zie je het contract en de kleine letters en krijg je 9 ct. Delta is slecht te bereiken.

Zie foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de kleine lettertjes staat ook, dat de saldering is gebaseerd op levertarief.. dat is die 20,54
Het overschot aan levering wordt vergoed middels tlv van 0,09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Papsnoete
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-06-2023
lotje1 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:04:
[...]

In de kleine lettertjes staat ook, dat de saldering is gebaseerd op levertarief.. dat is die 20,54
Het overschot aan levering wordt vergoed middels tlv van 0,09
Die kleine letters krijg je dus ook pas als je het contract hebt afgesloten. Daarom misleiding. Er is niks aan de hand kan er nog prima onderuit natuurlijk maar kost allemaal wel tijd, en de volgende tuint er misschien wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:52
Papsnoete schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:57:

Zie foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had ik al eerder gemeld in dit topic ;)

Aanvul:
D_Jeff schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:42:
[...]

Inmiddels heb ik een reactie gehad:
De rekentool bevat geen fout ("it's a feature, not a bug"), met een verwijzing naar de kale stroomtarieven* als TVL.

Reproductie (dus om te zien wat ik zie):
Met voorbeeld getallen:
1000 KWh Normaal, 1000 KWh dal, 500m3

1) Ga naar de website van Delta Energie en klik door op "bestel"
2) vul de gegevens (datum: 01/07/2023) in tot het TVL gedeelte
3) TVL normaal (max 1000 KWh in geval van het voorbeeld), TVL dal: doe es gek, 8000KWh teruglevering

See the magic happening :P

---
* Disclaimer: Mijn vermoeden bestaat dat de medewerker in kwestie salderen en TVL verward heeft. Ik heb hierop nog niet doorgevraagd.

[ Voor 30% gewijzigd door D_Jeff op 16-06-2023 18:57 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 00:15
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:00:
[...]

nummer 1. de interpretatie van dat artikel is verkeerd en achterhaald. dit is later verduidelijkt met een aantal extra zinnen in het voorstel waardoor nu (over)duidelijk is dat de percentages op het verbruik van toepassing zijn.

het was lang onduidelijk, maar na de correctie/verduidelijking niet meer.
Voor de lezer was het glashelder: percentage van teruglevering. Het was de minister alleen niet duidelijk wat dat de staat zou kosten, dus nu is het zo "verduidelijkt" dat het de staat meer oplevert. Heeft de tweede kamer die verduidelijking ook gekregen of staat die alleen in het voorstel aan de eerste kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:52:
Voor de lezer was het glashelder: percentage van teruglevering. Het was de minister alleen niet duidelijk wat dat de staat zou kosten, dus nu is het zo "verduidelijkt" dat het de staat meer oplevert. Heeft de tweede kamer die verduidelijking ook gekregen of staat die alleen in het voorstel aan de eerste kamer?
Die wijziging had de Tweede Kamer ook al gehad ruim voordat de Tweede Kamer over het wetsvoorstel stemde.
https://www.tweedekamer.n...2022Z17724&did=2022D37600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
Processorkoeler schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:57:
[...]
edit: ik zag dat diverse tarieven niet kloppen..
  • Vattenfall - website geeft als prijsvoorbeeld die 16 cent aan met een disclaimer, de daadwerkelijke TLV is 7,6 cent (1 jaar & variabel) en voor 3 jaar slechts 4,5c.
  • Bij EnergievanOns wijzigen de tarieven maandelijks en er is geen variabel contract af te sluiten dat niet maandelijks wijzigt.
  • UC gaat vanaf 1 juni op 8 cent TLV (websitevermelding, div. e-mails bestaande klanten) TLV).
@mathijshooi @cj1 kunnen jullie dit updaten?
Op http://vattenfall.nl/modelcontract kan je voor 16.8 afsluiten. EnergieVanOns moet je bellen om het modelcontract af te sluiten. Dus deze twee kloppen wel nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:27
Altijd opletten TLV is niet het zelfde als Netto TLV.
TLV word vaak salderen bedoeld door de energie bedrijven
Wij moeten het hebben van de netto TLV.
Papsnoete schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Die kleine letters krijg je dus ook pas als je het contract hebt afgesloten. Daarom misleiding. Er is niks aan de hand kan er nog prima onderuit natuurlijk maar kost allemaal wel tijd, en de volgende tuint er misschien wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
MJ de Bruijn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:34:
Het vervolgverhaal "VanOns"

Toen VanOns begin dit jaar een halvering van de terugleververgoeding aankondigde heeft mijn rechtsbijstandsverzekeraar namens mij bezwaar gemaakt. Dit heeft er [mede] toe geleid dat de verlaging toen niet is doorgegaan.

Ook nu heb ik de situatie aan mijn jurist voorgelegd.

Het feit dat de e-mail van VanOns op 1 juni binnenkwam (en niet eerder) is (in verband met een aankondigingsperiode van 30 dagen) niet relevant. Het gaat niet om een tijdsverschil van 30 x 24 uur. De dag van kennisgeving telt geheel mee. Dus de kennisgeving was op tijd.

VanOns mag de tarieven per 1 juli wijzigen. Het nieuwe tarief wordt op blad twee van de factuur genoemd. Ook al is dit erg slordig, juridisch zal VanOns er "mee weg" komen.

Echter, de mededeling bevatte geen informatie over de nieuwe terugleververgoeding. Er was een verwijzing naar de website, maar deze vermeldt nog steeds de oude vergoeding.

Mijn jurist heeft een brief aan VanOns gezonden.

Strekking: 1) Kunt u ons informeren welke terugleververgoeding u vanaf 1 juli hanteert?

2) Uw mededeling bevat informatie over een tariefwijziging, niet over een wijziging van leveringsvoorwaarden (artikel 19). Omdat dus de leveringsvoorwaarden van het bestaande contract nog van toepassing zijn, geldt nog steeds de daarin genoemde definitie van de terugleververgoeding (gedefinieerd als "gelijk" aan het leveringstarief). Als u deze definitie zou willen wijzigen zou u ook de leveringsvoorwaarden (hebben) moeten wijzigen.
Dus, ook indien het antwoord op 1) anders luidt dan "gelijk", is dat niet geldig.

3) Indien u voor de terugleververgoeding toch iets anders dan "gelijk" hanteert zullen wij de zaak aan de geschillencommissie voorleggen.

Tot zover.

Ter info: mijn financieel belang tot 1 oktober is te laag om de zaak aan een rechter voor te leggen.
Jammer, maar zo is het nu eenmaal.
@MJ de Bruijn Heb je al antwoord gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

"Beste XXXX,

Hartelijk dank voor uw bericht.

De aankondiging is gedaan op 1 juni, dit is exact 30 dagen voor de tariefswijziging op 1 juli. De tarieven zullen dus per 1 juli ingaan.

Mijn UnitedConsumers"

Hierboven de reactie van UC op de melding dat de wijziging van de TLV niet binnen 30 dagen is gedaan en daarom doorloopt tot 1 januari.
De melding is door UC gedaan op 1 juni om 19.37uur
Volgens mij is dat 29 dagen VOOR 1 juli... en geen 30. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 17-06-2023 14:35 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-09 22:42
paulv1973 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:33:
"Beste XXXX,

Hartelijk dank voor uw bericht.

De aankondiging is gedaan op 1 juni, dit is exact 30 dagen voor de tariefswijziging op 1 juli. De tarieven zullen dus per 1 juli ingaan.

Mijn UnitedConsumers"

Hierboven de reactie van UC op de melding dat de wijziging van de TLV niet binnen 30 dagen is gedaan en daarom doorloopt tot 1 januari.
De melding is door UC gedaan op 1 juni om 19.37uur
Volgens mij is dat 29 dagen VOOR 1 juli... en geen 30. |:(
Volgens mij ook. Denk alleen dat je voor je gelijk naar de geschillencommissie of Rechtbank mag. Wat die dan zeggen over die 19 uur dat ze te laat zijn weet ik niet.

Dat ze in sept 2022 allemaal een brief van de ACM gehad hebben waarin ook die zegt 30 dagen van tevoren, helpt wel denk ik.

Ik heb nu een vast 1 jaar met kaal tarief is TLV bij Engie met de hoop dat die onder dezelfde voorwaarden variabel wordt hierna. Denk dat ik daar langer plezier van heb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 16:06
Dit ga je niet winnen. Die 1 juni telt gewoon mee.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:26
Ik heb nog geen bericht ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:26
John245 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:47:
Dit ga je niet winnen. Die 1 juni telt gewoon mee.
Eens. Mijn jurist geeft ook aan dat dit soort termijnen juridisch gezien over hele dagen gaat. Dus bij een bericht op 1 juni telt de dag helemaal mee. Het gaat niet over 30 x 24 uur.
Juridisch / jurisprudentie etc oude koek.

[ Voor 24% gewijzigd door MJ de Bruijn op 17-06-2023 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:45:
[...]

[...]

Consumentenrecht is dwingend recht, dus een beding om TLV te mogen veranderen tijdens de looptijd die als vast beschouwd wordt is niet geldig tenzij het ruimte laat voor de klant om kosteloos op te zeggen.

Ergo, een vast contract zal ook een vaste TLV moeten hebben of het is bij wijzigen kosteloos opzegbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Er zijn een aantal posts verplaatst naar De toekomst van salderen

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Beste allen. Ik lees nu al een tijdje mee. Dank voor alle nuttige posts. Ook ik heb een variabel contract bij delta waarvan de teruglevering naar 0.9 cent is gegaan.
Hierover heb ik een vraag: natuurlijk mag een leverancier de tarieven wijzigen tijdens het variabele contract. Wat delta nu echter door is het wijzigen van de voorwaarden door de teruglevering los te koppelen van de kale leveringsprijs en dit naar een vast bedrag van 0.9 cent te zetten.
Mag dit zomaar bij bestaande klanten? Wat is jullie mening?
Als dit zomaar kan dan maar overstappen naar vattenvall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:23
Rick43 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:44:
Beste allen. Ik lees nu al een tijdje mee. Dank voor alle nuttige posts. Ook ik heb een variabel contract bij delta waarvan de teruglevering naar 0.9 cent is gegaan.
Hierover heb ik een vraag: natuurlijk mag een leverancier de tarieven wijzigen tijdens het variabele contract. Wat delta nu echter door is het wijzigen van de voorwaarden door de teruglevering los te koppelen van de kale leveringsprijs en dit naar een vast bedrag van 0.9 cent te zetten.
Wat staat hierover in je contractvoorwaarden? Zonder die info is het lastig om een gefundeerde mening te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:33
...........Wat delta nu echter door is het wijzigen van de voorwaarden door de teruglevering los te koppelen van de kale leveringsprijs en dit naar een vast bedrag van 0.9 cent te zetten.
.............
Is dit een type fout, of is het ècht maar 0,9 cent, wat absurd is natuurlijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0.9 cent is wel erg weinig. Is het niet 9 cent? (0.09 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
de Peer schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:46:
[...]

0.9 cent is wel erg weinig. Is het niet 9 cent? (0.09 euro)
Excuus. Moet idd 9 cent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:13
ja, dit mogen ze. Want in de voorwaarden (2020, 2022 en 2023 verder heb ik niet gekeken) staat geen koppeling vermeld met het kale leveringstarief.
Vergoeding bij teruglevering
Als u zelf stroom opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan kunt u deze stroom
direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt levert u via uw aansluiting terug
aan het elektriciteitsnet. Dit heet teruglevering. Op uw jaarnota worden de afgenomen
hoeveelheid stroom en de teruggeleverde hoeveelheid stroom volgens de wettelijke
regeling met elkaar gesaldeerd.
Wanneer u na saldering meer stroom heeft teruggeleverd dan u heeft afgenomen, dan
ontvangt u over het verschil een terugleververgoeding per kWh. Deze vergoeding is
exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) en btw.
Het bedrag wordt vermeld in de prijzenfolder.
DELTA kan de hoogte van de terugleververgoeding aanpassen. In dat geval wordt u
persoonlijk geïnformeerd.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
insomniac schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:40:
[...]

ja, dit mogen ze. Want in de voorwaarden (2020, 2022 en 2023 verder heb ik niet gekeken) staat geen koppeling vermeld met het kale leveringstarief.

[...]
Ik zit sinds 2018 (destijds 3 jaar vast) bij Delta, deze is eind november 2021 stilzwijgend verlengd naar variabel.

In de in 2018 getekende voorwaarden staat een koppeling met het kale leveringstarief vermeld, maar ook dat ze de voorwaarden aan kunnen passen.

Heb nooit een melding van Delta ontvangen dat er nieuwe voorwaarden zijn, maar ze zijn inderdaad inmiddels al 3 versies verder. Ook is er nergens bij de stilzwijgende verlenging gemeld dat er nieuwe voorwaarden van toepassing zijn.

Ik heb, zoals bijna iedereen, eind mei het mailtje ontvangen dat ze ze de TLV per 1 juli naar 9ct gaan terugbrengen. Dit heb ik uiteraard aangevochten aangezien er nooit iets over aangepaste voorwaarden naar mij is gecommuniceerd.

De klantenservice kon geen uitspraak doen en heeft dit doorgezet naar de backoffice.
Tot op heden nog niets gehoord hoe ze met deze situatie om zullen gaan, zal binnenkort weer eens gaan informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:01
errrrrnie schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Ik zit sinds 2018 (destijds 3 jaar vast) bij Delta, deze is eind november 2021 stilzwijgend verlengd naar variabel.

In de in 2018 getekende voorwaarden staat een koppeling met het kale leveringstarief vermeld, maar ook dat ze de voorwaarden aan kunnen passen.

Heb nooit een melding van Delta ontvangen dat er nieuwe voorwaarden zijn, maar ze zijn inderdaad inmiddels al 3 versies verder. Ook is er nergens bij de stilzwijgende verlenging gemeld dat er nieuwe voorwaarden van toepassing zijn.

Ik heb, zoals bijna iedereen, eind mei het mailtje ontvangen dat ze ze de TLV per 1 juli naar 9ct gaan terugbrengen. Dit heb ik uiteraard aangevochten aangezien er nooit iets over aangepaste voorwaarden naar mij is gecommuniceerd.

De klantenservice kon geen uitspraak doen en heeft dit doorgezet naar de backoffice.
Tot op heden nog niets gehoord hoe ze met deze situatie om zullen gaan, zal binnenkort weer eens gaan informeren.
Ik zit ook nog bij Delta, maar ben per 2 juli naar Greenchoice. Al moet ik een beetje gaan bezuinigen om daar mogelijk geen gedoe met salderen te krijgen 8)7. Ik had geen zin in het gedoe over voorwaarden, zeker niet met variabele contracten. Daarom maar voor de 11,5 cent gekozen en samen met gas een jaar vast gezet.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• denneappel
Pwerpeers heeft toegegeven dat ze een fout hebben gemaakt.
Ik heb net te horen gekregen dat ik 3 jaar lang €0,21/ kWh krijg.

Mocht iemand nog benadeelt worden door Powerpeers dan help ik je graag op weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

denneappel schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:56:

Mocht iemand nog benadeelt worden door Powerpeers dan help ik je graag op weg :)
Gefeliciteerd! en goed gedaan. dat is even lekker zeg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Gefeliciteerd! en goed gedaan. dat is even lekker zeg!
Met een beetje mazzel hebben wij dat bij Engie ook, met de koppeling TLV=kaal levertarief. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:10
Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Met een beetje mazzel hebben wij dat bij Engie ook, met de koppeling TLV=kaal levertarief. ;)
Wat bedoel je hier precies mee?
Ik heb ook op tijd een ENGIE contract (1 jaar vast) kunnen afsluiten per 2 juli met de volgende zinnen in het contract:

Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

3.2. Einde looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvang je een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteer je het
verlengingsvoorstel, dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel. Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen.

Als het stilzwijgend wordt verlengd, moeten zij dan die vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief aanhouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
DmC1982 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:22:
Als het stilzwijgend wordt verlengd, moeten zij dan die vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief aanhouden?
Ja inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
DmC1982 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Ik heb ook op tijd een ENGIE contract (1 jaar vast) kunnen afsluiten per 2 juli met de volgende zinnen in het contract:

Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

3.2. Einde looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvang je een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteer je het
verlengingsvoorstel, dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel. Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen.

Daar lijkt het wel op, een dergelijk iets staat ook in het Innova jaarcontract. Dat wordt komend september denk ik wel een leuke case hier waar jij dan later weer wat aan hebt

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Missfitz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-09 20:00
Ik heb bij Engie een modelcontract afgesloten in 2021 met daarin ook de bepaling: Als u meer opwekt dan u verbruikt, levert u stroom terug aan het net. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Nu heb ik onlangs de nieuwe tarieven vanaf juli ontvangen en daarin is de terugleververgoeding lager dan het kale leveringstarief. Maar begrijp ik het goed dat zij daarmee hun eigen voorwaarden schenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Missfitz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:14:
Ik heb bij Engie een modelcontract afgesloten in 2021 met daarin ook de bepaling: Als u meer opwekt dan u verbruikt, levert u stroom terug aan het net. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Nu heb ik onlangs de nieuwe tarieven vanaf juli ontvangen en daarin is de terugleververgoeding lager dan het kale leveringstarief. Maar begrijp ik het goed dat zij daarmee hun eigen voorwaarden schenden?
Als die voorwaarden uit 2021 nog steeds ongewijzigd van kracht zijn, dan lijkt het er inderdaad op dat ze met deze TLV die voorwaarden schenden.

Waar in je contract staat de bepaling precies? Staat het echt opgenomen als genummerd artikel in de voorwaarden, of staat het enkel bij de tarieven als zinnetje erbij?

Over welke tarieven hebben we het concreet? Wat zijn je nieuwe leveringstarieven en wat bieden ze je dan als TLV?

[ Voor 8% gewijzigd door civspeler op 19-06-2023 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Missfitz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-09 20:00
civspeler schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:21:
[...]

Als die voorwaarden uit 2021 nog steeds ongewijzigd van kracht zijn, dan lijkt het er inderdaad op dat ze met deze TLV die voorwaarden schenden.

Waar in je contract staat de bepaling precies? Staat het echt opgenomen als genummerd artikel in de voorwaarden, of staat het enkel bij de tarieven als zinnetje erbij?

Over welke tarieven hebben we het concreet? Wat zijn je nieuwe leveringstarieven en wat bieden ze je dan als TLV?
Ok, paniek om niks, de terugleververgoeding komt overeen met het kale tarief zie ik nu als ik even reken, 25 cent normaal en 20 cent dal. Het leek heel weinig in vergelijking met de huidige 74 cent maar ik mag dus niet klagen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Missfitz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:52:
[...]

Ok, paniek om niks, de terugleververgoeding komt overeen met het kale tarief zie ik nu als ik even reken, 25 cent normaal en 20 cent dal. Het leek heel weinig in vergelijking met de huidige 74 cent maar ik mag dus niet klagen ;) .
Niks aan de hand dus. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 13:46

Bij mij is het ook definitief gelukt. Ik had al twee keer bevestiging per mail dat ik 3 jaar 21 cent kreeg maar heb nu (op mijn verzoek) ook het juiste contract gekregen waar het goed op staat.
Toch netjes hoe ze hier mee om zijn gegaan, heb nooit het gevoel gehad dat ze zich er niet aan wilden houden, meer dat het even een rommeltje was en er daardoor af en toe wat fout ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:51
Bijzonder, tot nu toe probeert powerpeers bij mij vanalles om eronderuit te komen / te zorgen dat ik mijn contract annuleer.

Misschien behandelen ze grote terugleveraars anders.

Ze hebben vorige week een brief gehad van mijn jurist, dus ik verwacht dat ze alsnog bijdraaien. Nog even afwachten.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
HandyLumberjack schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:58:
Bijzonder, tot nu toe probeert powerpeers bij mij vanalles om eronderuit te komen / te zorgen dat ik mijn contract annuleer.

Misschien behandelen ze grote terugleveraars anders.

Ze hebben vorige week een brief gehad van mijn jurist, dus ik verwacht dat ze alsnog bijdraaien. Nog even afwachten.
Bijzonder. Zover hebben ze het bij mij niet laten komen. Ik lever (netto) ~20MWh terug.

Powerpeers heeft mij eerst zowel per mail als telefonisch laten weten dat ze mijn contract echt gingen omzetten naar €0,05/kWh.

Een mail waaruit ze konden opmaken dat ik er serieus werk van ging maken was voldoende om bij te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Domba schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 02:04:
[...]

2 nieuwbouw huizen in een nieuwbouw wijk met PV erbij en dan uitval, dat vraagt om 'n verklaring, dat is niet enkel dikke pech
Het lijkt me vrij duidelijk dat er in het hele nieuwbouwproces het e.e.a. mis is gegaan. Niet verwonderlijk overigens, want er gaan altijd wel dingen mis bij zulke grote projecten.

Ik zeg alleen dat voor mij niet duidelijk is dat de schuld hiervoor per se bij de netbeheerder ligt.

Bij wie dan wel? Geen idee. De aanleg van een nieuwe wijk is een langdurig, complex proces waar heel veel partijen bij betrokken zijn, die niet altijd even goed met elkaar communiceren. De netbeheerder zal hierin waarschijnlijk vooral een uitvoerende partij zijn, die werkt volgens het principe "u vraagt (en betaalt), wij draaien", en dat alles binnen bepaalde (rand)voorwaarden (dus met bepaalde aanvraagtermijnen en aan te leveren informatie e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:49
denneappel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Bijzonder. Zover hebben ze het bij mij niet laten komen. Ik lever (netto) ~20MWh terug.

Powerpeers heeft mij eerst zowel per mail als telefonisch laten weten dat ze mijn contract echt gingen omzetten naar €0,05/kWh.

Een mail waaruit ze konden opmaken dat ik er serieus werk van ging maken was voldoende om bij te draaien.
Heb jij het in je contract staan? Bij mij staat in het contract €0,05/kWh maar in de mailwisseling daarna is bevestigd dat de tarieven zoals die in mijn printscreen staan van het moment van afsluiten (donderdagochtend 1 juni) kloppen. is in het systeem aangepast naar €0,21/kWh. (als uitzondering) Dat is nu meer dan 2 weken geleden. Daarna niks meer over gehoord. Staat ook geen nieuw contract in de portal oid.

[ Voor 11% gewijzigd door Mrk87 op 20-06-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Mrk87 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Heb jij het in je contract staan? Bij mij staat in het contract €0,05/kWh maar in de mailwisseling daarna is bevestigd dat de tarieven zoals die in mijn printscreen staan van het moment van afsluiten (donderdagochtend 1 juni) kloppen. is in het systeem aangepast naar €0,21/kWh. (als uitzondering) Dat is nu meer dan 2 weken geleden. Daarna niks meer over gehoord. Staat ook geen nieuw contract in de portal oid.
In je contract staat op 2 plaatsen een TLV. Kijk hier eerste even goed naar.

- Eerst bij de berekening termijn bedragen > is bij mij €0,05 / kWh
- Dan onder kopje tarieven > is bij mij €0,21 / kWh

Het gaat uiteraard om het kopje tarieven. Dat het termijnbedrag slecht uitvalt vind ik ondanks de hoge rente op dit moment niet heel belangrijk. (maar heeft Powerpeers uiteindelijk ook recht gezet).

Heb je een contract ontvangen waarin geheel geen €0,21 / kWh staat? Dan hangt het er vanaf of je kunt aantonen dat je bent ingegaan op een aanbod. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Dat staat in de wet (artikel 6:217 van het Burgerlijk Wetboek).

Dat aantonen kun je bijvoorbeeld door een screen capture (video) te maken van je aanmeld proces. Hiermee kun je de overeenkomst alsnog afdwingen.

Uiteindelijk is het contract juridisch leidend. Rekentools, dashboards, grafiekjes, termijnbedragen of andere vermeldingen hebben geen enkele betekenis als er een paar weken zijn verstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
Ik probeer over te stappen naar Vattenfall, maar bij het modelcontract krijg ik in de afsluitfase geen tarieven te zien? Ben ik de enige die daar last van heeft?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    De prijsplafondtarieven voor stroom en gas worden meegenomen in dit overzicht, als er wordt voldaan aan de voorwaarden van het prijsplafond. Voor stroom is het prijsplafondtarief € 0,40 (incl. Energiebelasting) tot een jaarverbruik van 2.900 kWh en voor gas is dit € 1,45 (incl. Energiebelasting) tot een jaarverbruik van 1.200 m3. Voor meer informatie, kijk op vattenfall.nl/prijsplafond.

Gedurende het jaar neemt het verbruik af waarover je de prijsplafondkorting ontvangt. Wil je meer weten over deze berekening, kijk dan op vattenfall.nl/verbruiksplafond.

Saldering: Jouw teruggeleverde stroom is gesaldeerd.

Enkeltarief: 3.000 kWh - 3.000 kWh = 0 kWh

Overheidsheffingen bestaan uit Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie. Meer informatie kun je vinden op vattenfall.nl/overheidsheffingen

De netbeheerkosten in dit prijsoverzicht zijn de kosten van een standaard consumentenaansluiting of van de werkelijk aanwezige aansluiting.

In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij jou natuurlijk op tijd.

Bij het berekenen van je kosten ronden wij de tarieven af. Soms ontstaan hierdoor kleine afrondingsverschillen op het prijsoverzicht en de energienota.

Hier heb ik toch helemaal niets aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Gasprijzen zijn natuurlijk interessant, maar ook offtopic. Het dilemma is naar Tvern in "Goede TLV opofferen voor goede gasprijs?" verhuisd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
Wellicht is deze vraag al voorbij gekomen in de honderden pagina's van dit topic, maar wij hebben pas recent zonnepanelen (en zijn ook in het afgelopen jaar verhuisd). Dit alles is dus redelijke nieuw voor mij :)

Wij wonen nu net een jaar in een nieuw huis. Wij moesten destijds een variabel contract afsluiten, wat ik heb gedaan bij Budget. Dit loopt nog steeds. Wij hebben nu sinds eind april ook zonnepanelen op ons dak. Geschatte jaaropbrengst is circa 4000 kWh en ons verbruik is jaarlijks ongeveer 3000. Wij hebben dus flink wat overschot.

Ik vroeg mij af wat in mijn situatie handig is; gaan voor hoogste TLV (gezien het overschot) of gewoon voor laagste leverprijs (in verband met weinig opwekking buiten de zomerperiode)? Ik vind het vergelijken ook lastig omdat een hoge TLV vaak gepaard gaat met een hogere prijs en een lagere prijs weer met een lagere TLV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jcneji schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:55:
Wellicht is deze vraag al voorbij gekomen in de honderden pagina's van dit topic, maar wij hebben pas recent zonnepanelen (en zijn ook in het afgelopen jaar verhuisd). Dit alles is dus redelijke nieuw voor mij :)

Wij wonen nu net een jaar in een nieuw huis. Wij moesten destijds een variabel contract afsluiten, wat ik heb gedaan bij Budget. Dit loopt nog steeds. Wij hebben nu sinds eind april ook zonnepanelen op ons dak. Geschatte jaaropbrengst is circa 4000 kWh en ons verbruik is jaarlijks ongeveer 3000. Wij hebben dus flink wat overschot.

Ik vroeg mij af wat in mijn situatie handig is; gaan voor hoogste TLV (gezien het overschot) of gewoon voor laagste leverprijs (in verband met weinig opwekking buiten de zomerperiode)? Ik vind het vergelijken ook lastig omdat een hoge TLV vaak gepaard gaat met een hogere prijs en een lagere prijs weer met een lagere TLV.
de leverprijs is niet relevant als je overschot hebt, want die betaal je niet omdat je al je verbruik kunt salderen.
alleen de TLV is dus relevant voor jou.
Wel goed opletten dat je een contract hebt waarmee je op jaarbasis kunt salderen. een jaarcontract is dan het veiligst.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 21-06-2023 11:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:06
Vattenfall gaat TLV verlagen per augustus voor iedereen met een standaard variabel contract.

Van 16.8ct naar 7.6cent.

https://www.vattenfall.nl...uws/#terugleververgoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 14:33
woutervt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:59:
Vattenfall gaat TLV verlagen per augustus voor iedereen met een standaard variabel contract.

Van 16.8ct naar 7.6cent.

https://www.vattenfall.nl...uws/#terugleververgoeding
Dat zat er natuurlijk aan te komen, maar als ik het zo lees: Onze terugleververgoeding voor klanten met een vast contract gaat omlaag.

Zal variabel niet op 16.8 cent blijven...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:06
Plof schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Dat zat er natuurlijk aan te komen, maar als ik het zo lees: Onze terugleververgoeding voor klanten met een vast contract gaat omlaag.

Nouja het is een beetje bijzonder opgeschreven, als je de FAQ eronder bekijkt staat er

"
Voor welke klanten geldt de verlaging van de terugleververgoeding?
De verlaging van 1 augustus 2023 geldt voor iedereen met een standaard variabel contract. Dus niet als je een vaste prijs hebt."

Dus juist niet voor vaste prijs contracten, maar die waren sowieso al lager volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Plof schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:05:
[...]

@cj1 Zie hierboven, en de ontstane verwarring; ik heb VF een app-je gestuurd, even afwachten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 04:48

Ik heb ook een modelcontract afgesloten met ingang van 2 juli. Nadien heb ik een mail ontvangen dat per 1 juli de tarieven aangepast zouden worden. Ik heb daarop geantwoord dat in mijn modelcontract dat per 2 juli ingaat het teruglevertarief van 22ct. staat. Hierop heb ik de volgende mail ontvangen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik het goed begrijp kan ik mij toch op het modelcontract beroepen omdat hierin de 22ct. als terugleververgoeding expliciet genoemd staat, toch. "de geldende tarieven per 1 juli a.s. op dat moment nog niet bij ons bekend." klopt dus niet. Of wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Naalroc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:19:
[...]

@cj1 Zie hierboven, en de ontstane verwarring; ik heb VF een app-je gestuurd, even afwachten.
Ik heb antwoord gekregen als volgt:

Goedemiddag . Bedankt voor het doorgeven. Het gaat om een variabel contract. Ik ga de fout doorgeven.

Daarop heb ik geantwoord dat ik het daar niet mee eens ben, en dat een variabel contract alleen op 1 juli en 1 jan. aangepast mag worden
Ben benieuwd.

Antwoord:

Met een variabel contract worden de tarieven niet maar 2 keer per jaar aangepast. Vorig jaar was dit 4 keer. Voor dit jaar is het ook al drie keer gebeurd. Dit is inclusief de wijziging van 1 juli.

Zullen we toch maar een andere aanbieder opzoeken, want hier hou ik niet van.

[ Voor 22% gewijzigd door Naalroc op 21-06-2023 16:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:26
Naalroc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Ik heb antwoord gekregen als volgt:

Goedemiddag . Bedankt voor het doorgeven. Het gaat om een variabel contract. Ik ga de fout doorgeven.

Daarop heb ik geantwoord dat ik het daar niet mee eens ben, en dat een variabel contract alleen op 1 juli en 1 jan. aangepast mag worden
Ben benieuwd.

Antwoord:

Met een variabel contract worden de tarieven niet maar 2 keer per jaar aangepast. Vorig jaar was dit 4 keer. Voor dit jaar is het ook al drie keer gebeurd. Dit is inclusief de wijziging van 1 juli.

Zullen we toch maar een andere aanbieder opzoeken, want hier hou ik niet van.
Dus ze veranderen het ook voor het modelcontract?
Eerst PP, nu VF; alle energieleveranciers hebben schijt aan het ‘modelcontract’…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ze noemen het dan ook geen Modelcontract, maar een contract met variabele tarieven :+

daarom heb ik inmiddels even gekeken op pagina 1, wie er nu bovenaan staat, en dat is vanons; maar de TLV klopt daar dus ook niet (meer)

Als je nu de prijzen opvraagd van de pure TLV dan is dat @cj1 :
Normaal tarief: €0,13418 en
Daltarief: €0,11809

Dat is echter ook geen modelcontract, maar een contract waarbij de tarieven MAANDELIJKS wijzigen.

[ Voor 67% gewijzigd door Naalroc op 21-06-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:43
Ik heb dus vandaag een modelcontract aangevraagd met de terugleververgoeding van 16,8 cent, ingang per 1 augustus. Ik had per 1 juli al een variabel contract bij vattenfall. Kreeg net het 'modelcontract' per mail met de lagere terugleververgoeding. Ik heb printscreens gemaakt en hoop dat het genoeg is. Anders zet ik mijn rechtsbijstand erop. Dan kijk ik 1 januari wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 12:55
Nou, het enige goede aan VF is hiermee dus ook verleden tijd. Dan ook maar voor stroom overstappen naar andere leverancier, denk Greenchoice met nog tlv van € 0,115.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kluifjes schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:49:
Nou, het enige goede aan VF is hiermee dus ook verleden tijd. Dan ook maar voor stroom overstappen naar andere leverancier, denk Greenchoice met nog tlv van € 0,115.
En wat kies je dan. 1, 2 of 3 jaar greenchoice? 3 is misschien slim? Wie weet is 11,5 cent heel netjes over 2 jaar..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Haha, en de cirkel is rond, allemaal weer naar Greenchoice voor de ‘hoge’ TLV, net als toen voor de gekte begon. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:13
Naalroc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:09:
Ze noemen het dan ook geen Modelcontract, maar een contract met variabele tarieven :+
Dat is bij Vattenfal niet het geval, mijn modelcontract heet toch echt: Modelcontract stroom.
Ik had eerst een variabele , heb deze vorige week omgezet naar model, en dat heette idd variabelcontract stroom, of variabel groen. Weet niet meer precies.

In de app, werd er gevraagd waarom ik het contract wilde omzetten naar een modelcontract, ik antwoordde omdat dan de tarieven maar 2 keer per jaar aangepast worden.

De medewerker gaf aan dat dit klopt, maar dat geldt ook voor verlagingen gaf ze nog aan.

Ik heb goede hoop, dat de 16,8cent tot eind van het jaar blijft gelden. Mijn contract gaat 01-07 in.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 12:55
de Peer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:12:
[...]

En wat kies je dan. 1, 2 of 3 jaar greenchoice? 3 is misschien slim? Wie weet is 11,5 cent heel netjes over 2 jaar..
De vraag is natuurlijk of GC ook niet tussentijds de tlv gaat aanpassen. Want voor mij maakt het tarief ivm veel teruglevering niet uit, maar gaat het alleen om de tlv. En die kunnen ze aanpassen wanneer ze willen. En dan is het ook nog afwachten hoe de "redelijke tlv" vanaf 2025 precies dan wordt. Ik denk dat ik voor 1 jaar ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kluifjes schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:26:
[...]

De vraag is natuurlijk of GC ook niet tussentijds de tlv gaat aanpassen. Want voor mij maakt het tarief ivm veel teruglevering niet uit, maar gaat het alleen om de tlv. En die kunnen ze aanpassen wanneer ze willen. En dan is het ook nog afwachten hoe de "redelijke tlv" vanaf 2025 precies dan wordt. Ik denk dat ik voor 1 jaar ga.
Ja dat klinkt logisch. Het bevalt mij ook maar niets dat GC dit eenzijdig mag aanpassen terwijl je er zelf 3 jaar aan vast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Ik wilde nog reageren dat als je zou willen overstappen naar een ander met een hogere TLV, vanuit een 3-jarig contract, dat je dan zeer waarschijnlijk geen boete hoeft te betalen (hoger levertarief en je hebt zelf geen verbruik).
Maar dat zij eenzijdig de TLV kunnen wijzigen is dan wel weer een domper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
Truus01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:50:
Ik wilde nog reageren dat als je zou willen overstappen naar een ander met een hogere TLV, vanuit een 3-jarig contract, dat je dan zeer waarschijnlijk geen boete hoeft te betalen (hoger levertarief en je hebt zelf geen verbruik).
Maar dat zij eenzijdig de TLV kunnen wijzigen is dan wel weer een domper.
Dat klinkt mooi, maar kan vervelend uitpakken voor de saldering. Als je contract bijv. op 1 augustus ingaat en ze gaan op 1 januari de tarieven aanpassen. Je hebt dan waarschijnlijk minder opgewekt dan gebruikt en dan geen netto teruglevering. Je mag dan misschien wel boetevrij overstappen, maar schiet er dan alleen maar geld bij in.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
insomniac schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:23:
[...]

Dat is bij Vattenfal niet het geval, mijn modelcontract heet toch echt: Modelcontract stroom.
Ik had eerst een variabele , heb deze vorige week omgezet naar model, en dat heette idd variabelcontract stroom, of variabel groen. Weet niet meer precies.

In de app, werd er gevraagd waarom ik het contract wilde omzetten naar een modelcontract, ik antwoordde omdat dan de tarieven maar 2 keer per jaar aangepast worden.

De medewerker gaf aan dat dit klopt, maar dat geldt ook voor verlagingen gaf ze nog aan.

Ik heb goede hoop, dat de 16,8cent tot eind van het jaar blijft gelden. Mijn contract gaat 01-07 in.
Ik heb een modelcontract bij VF en heb op 1 januari, 1 april en 1 juli een prijsverlaging gehad. Vorig jaar de prijsverhogingen wel alleen op 1 januari en 1 juli.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Pagina: 1 ... 162 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2