Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36

paQ

Naalroc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:09:
Ze noemen het dan ook geen Modelcontract, maar een contract met variabele tarieven :+
In wezen is ook een modelcontract een contract met variabele tarieven, alleen met de voorwaarde dat die maar 2 keer per jaar (1 jan 1 jul) mogen wijzigen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05
Ja, maar die staat nergens op de site, en wordt dus niet aangeboden; dus loop je in hun valkuil, en sluit een variabele af, denkend dat dit model is; en dan komt de waarheid snel aan het licht, nu. :+

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Naalroc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:35:
Ja, maar die staat nergens op de site, en wordt dus niet aangeboden; dus loop je in hun valkuil, en sluit een variabele af, denkend dat dit model is; en dan komt de waarheid snel aan het licht, nu. :+
dat is niet waar
Die kun je bij aanvragen gewoon selecteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGbSfDVCE7ZcgTmbS25lBGTyhtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/so1QFXncd9RFlSXcqWCs1FzW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p06LLwQwLXFTfi-lGHPO1WXAON8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHkLOLtzfV12DWZShkMvO6CT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vGHCV8wFBpNb57gBt2WmnIba9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bh5oZv2e9K8cBsMFeSPsIVva.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 22-06-2023 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat is dus uit de oude doos, want het toont de al langer bestaande 16 cent, die nu dus niet meer wordt aangeboden

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Naalroc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:38:
Dat is dus uit de oude doos, want het toont de al langer bestaande 16 cent, die nu dus niet meer wordt aangeboden
je 'tekent' hier voor de tarieven en voorwaarden, in dit geval ingangsdatum 6-7
De voorwaarden zijn duidelijk van die van het modelcontract, en als ik op de link van de tarieven klik kom ik weer terug in de rekenmodule waar ze duidelijk staan uitgelegd. (16,8 cent)
Screenshots zijn van enkele minuten geleden.

VanOns is bezig met een pagina update in de rekenmodule, dus ik verwacht daar morgen eigenlijk wel hun nieuwe vaste contract met 70% TLV. Het zou naar verwachting ergens rond de 17 cent uitpakken.

Ik heb een secundair allocatiepunt voor mijn PV, en neem daar niet op af, dus een opzegvergoeding is er niet.

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 21-06-2023 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Ruvo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:45:

Dus ze veranderen het ook voor het modelcontract?
Eerst PP, nu VF; alle energieleveranciers hebben schijt aan het ‘modelcontract’…
Powerpeers is een dochterbedrijf van Vattenfall. Gebruiken vast dezelfde bedrijfsjurist. Adres kantoor in Amsterdam is ook dat van Vattenfall.

[ Voor 7% gewijzigd door Linea op 22-06-2023 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:18
Wat een gedoe weer met de modelcontracten. Nu ook VattenFall de TLV naar beneden heeft geschroefd. Had zelf een aanvraag gedaan voor start 8 juli.

Verder nog geen communicatie ontvangen dat de TLV wordt aangepast, wat ik hier tussen de regels door lees hoeven ze dat ook niet te communiceren?

Ik kan nu rechtsbijstand erbij gaan halen, maar dat kost ook weer veel tijd en energie (voor een modelcontract). Overweeg dus maar om te cancellen en naar Greenchoide oid te gaan.

Wellicht zelfs naar dynamisch contract. Heb binnenkort toch twee EV's voor de deur dus kan zo negatieve prijzen (met name in weekend) altijd opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Dus youphone is op dit moment dan de meest interessante die overblijft met 20cent tlv?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNgN_6BFDzj28R3TjeFGOHoNfLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RChv2b45FjKmxy7lYhWMtRa8.png?f=fotoalbum_large

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
paQ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:36:
[...]

dat is niet waar
Die kun je bij aanvragen gewoon selecteren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt gelijk, ik kon voorheen dat blad met 'modelcontract' helemaal niet vnden, maar nu wèl, dank zij je screenshots.
Alleen in de prijsopbouw krijg ik geen details te zien, alleen de totale prijs per jaar, maar als ik van dat bedrag d vaste kosten van €199,10 aftrek, en deel door mijn teruglevering, kom ik idd precies op die 16,8 cent uit, en dat is vandaag!
Bijzonder hoor; maar evengoed kan ik nog steeds niet op die website de TLV terugvinden die bij een modelcontract hoort, en juridisch zijn rekenvoorbeelden niet bindend. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:41

paulv1973

16.730Wattpiek

insomniac schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:23:
[...]

Dat is bij Vattenfal niet het geval, mijn modelcontract heet toch echt: Modelcontract stroom.
Ik had eerst een variabele , heb deze vorige week omgezet naar model, en dat heette idd variabelcontract stroom, of variabel groen. Weet niet meer precies.

In de app, werd er gevraagd waarom ik het contract wilde omzetten naar een modelcontract, ik antwoordde omdat dan de tarieven maar 2 keer per jaar aangepast worden.

De medewerker gaf aan dat dit klopt, maar dat geldt ook voor verlagingen gaf ze nog aan.

Ik heb goede hoop, dat de 16,8cent tot eind van het jaar blijft gelden. Mijn contract gaat 01-07 in.
En zo is het....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:06
Schaakpower schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:43:
Ik heb dus vandaag een modelcontract aangevraagd met de terugleververgoeding van 16,8 cent, ingang per 1 augustus. Ik had per 1 juli al een variabel contract bij vattenfall. Kreeg net het 'modelcontract' per mail met de lagere terugleververgoeding. Ik heb printscreens gemaakt en hoop dat het genoeg is. Anders zet ik mijn rechtsbijstand erop. Dan kijk ik 1 januari wel verder.
Zou wel goed checken of er ook daadwerkelijk "Modelcontract Stroom" in je contract en op Mijn Vattenfall onder Mijn contract staat.

Ik heb dat ook nog om laten zetten, kostte wel veel moeite. Maar na een week en 5x aanvragen is het ze eindelijk gelukt. Ook nog eens naar €0 voorschot per maand kunnen gaan via de klantenservice via WhatsApp.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
Ok, het rommelt weer in de TLV landkaart.

Ik heb dus net een (variabel) contract bij Vattenfall genomen met ingang 1 juli á 16,8 ct TLV.

Nu lees ik hier dat VF zijn TLV per 1 aug gaat verlagen... dus ga ik weer winkelen.

Mag ik nu alvast opzeggen per 31 juli omdat ik per 1 aug overstap naar xxx?

of moet ik eerst wachten tot 2 juli (levering dus 1 dag ingegaan,
vervolgens opzeggen.. en $%@& wachten tot 1 sept overstap?

Zijn hier mensen met ervaring in "kort stondige" relaties ;w

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:56:

Ik heb dus net een (variabel) contract bij Vattenfall genomen met ingang 1 juli á 16,8 ct TLV.

Nu lees ik hier dat VF zijn TLV per 1 aug gaat verlagen... dus ga ik weer winkelen.

zit je niet nog in de 14 dagen bedenktijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85

Maar het modelcontract van VF blijft gewoon 16,8 cent toch? Dus als je die hebt zit je goed tot 1 januari lijkt me. VF heeft mijn variabele contract in ieder geval nog om kunnen zetten naar een modelcontract met dezelfde startdatum.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Mud.Starrr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:17:
Dus youphone is op dit moment dan de meest interessante die overblijft met 20cent tlv?
De Nederlandse activiteiten van Youfone worden overgenomen door KPN was zojuist in het nieuws. Ik vraag me af wat er gebeurt met de energieleveringsactiviteiten, want dat is tot op heden niet echt een markt waar KPN in geïnteresseerd is. Het zou me niets verbazen als die activiteiten aan een andere partij doorverkocht worden. Ik weet dus niet of je daar nu zo goed af bent met een variabel contract (contract met vaste tarieven biedt Youfone nog niet). Via Google kom ik nog wel bij Youfone Energie, maar op de homepage staan er geen verwijzingen meer naar het leveren van energie. Bij Gaslicht of Independer kun je inmiddels ook geen energie-contract meer afsluiten bij Youfone. Het lijkt erop alsof ze even geen nieuwe klanten meer willen voor Youfone Energie. Misschien nog als je belt.

[ Voor 28% gewijzigd door Linea op 22-06-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Pfoe TLV land is behoorlijk veranderd.

Ik heb nog een contract tot februari 2024, maar die zal ik eerder gaan opzeggen, waarschijnlijk rond 1 November. Ik ben dus alweer met een schuin oog aan het kijken naar nieuwe contracten, maar dit heb ik niet in 10 minuten onder werktijd beslist zie ik.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28

de Peer

under peer review

Moby schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:00:
Pfoe TLV land is behoorlijk veranderd.

Ik heb nog een contract tot februari 2024, maar die zal ik eerder gaan opzeggen, waarschijnlijk rond 1 November. Ik ben dus alweer met een schuin oog aan het kijken naar nieuwe contracten, maar dit heb ik niet in 10 minuten onder werktijd beslist zie ik.
volgens mij is het (helaas) juist heel simpel geworden: Greenchoice 1 jaar lijkt me nu het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

de Peer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:01:
[...]

volgens mij is het (helaas) juist heel simpel geworden: Greenchoice 1 jaar lijkt me nu het beste.
Sja, 11 cent zie ik nu. Nou ja mooi meegenomen. Voor de vorm zal ik nog even bellen naar mijn huidige leverancier met de vraag of ik het contract kan verlengen. Kans is nihil, maar ik wil het wel geprobeerd hebben.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Dank jullie voor jullie input: _/-\o_

@de Peer
Deze 14 dagen zijn nét voorbij.
En als 1 aug idd zo laag is, wil ik best de Juli maand "uitzitten" tegen TLV 16,8ct, maar dan wel doorschakelen per 1 aug naar een ander.

@MaSw85
Dat ik met ze sprak was "model" niet mogelijk... wel variabel met 16.8ct dus deze genomen omdat ik verwacht dat de prijzen na de zomer flink zullen stijgen.
Gezien mijn overschot zou dit geen probleem zijn voor de komende maanden.

Ik ga nog eens proberen de MODEL te krijgen, al verwacht ik daar niet veel van gezien de nu absurd lage TLV tarieven.

Wanneer heb jij de jouwe omgezet? net voor de verlaging?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:18
Zojuist van Vattenfall de mail gehad met de nieuwe tarieven voor teruglevering:

De terugleververgoeding geldt alleen als u meer stroom teruglevert dan afneemt. In dat geval ontvangt u voor de stroom die u extra teruglevert een vergoeding. Die is nu € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 augustus 2023 wordt de vergoeding € 0,0760 per kWh.

Dat wordt dan ;w Vattenfall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
smurf_nl schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:28:
Zojuist van Vattenfall de mail gehad met de nieuwe tarieven voor teruglevering:

De terugleververgoeding geldt alleen als u meer stroom teruglevert dan afneemt. In dat geval ontvangt u voor de stroom die u extra teruglevert een vergoeding. Die is nu € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 augustus 2023 wordt de vergoeding € 0,0760 per kWh.

Dat wordt dan ;w Vattenfall
Was dit voor een contract met variabele tarieven of voor het model-contract?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:18
Jojan265 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Was dit voor een contract met variabele tarieven of voor het model-contract?
Ik heb een bestaand contract met variabele tarieven, geen modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:52
smurf_nl schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:38:
[...]

Ik heb een bestaand contract met variabele tarieven, geen modelcontract.
Dan zou ik nog snel voor het modelcontract gaan. Dan ben je komende 6 mnd verzekerd van 16,8ct TLV.
Twee berichten verderop staat een correctie op mezelf.

[ Voor 9% gewijzigd door TheBull op 22-06-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:43
TheBull schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Dan zou ik nog snel voor het modelcontract gaan. Dan ben je komende 6 mnd verzekerd van 16,8ct TLV.
Is dat zomaar mogelijk ja? Ik heb op dit moment een variabel contract bij VTF, verbruik 2.000 kWh, 500m3 gas en wek +/- 6.500 kWh op.

Zak dus wel lonen om nog voor de 16.8 cent te gaan...

//edit: Reactie van VTF:

Ik heb begrepen dat je graag je contract wilt om zetten naar een modelcontract.
Helaas bieden we geen modelcontracten meer aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Plof op 22-06-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
TheBull schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Ik moet mezelf corrigeren: Net VF aan de lijn gehad. Een modelcontract valt onder een variabel contracttype (het is dus geen variabel contract, maar het type is variabel). En daarvoor hebben ze gezegd dat de TLV per 1/8 naar beneden gaat, dus ook voor een modelcontract.

Ik ga dus even snel verder kijken naar een andere energie leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felm
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-04 11:21
TheBull schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Ik moet mezelf corrigeren: Net VF aan de lijn gehad. Een modelcontract valt onder een variabel contracttype (het is dus geen variabel contract, maar het type is variabel). En daarvoor hebben ze gezegd dat de TLV per 1/8 naar beneden gaat, dus ook voor een modelcontract.

Ik ga dus even snel verder kijken naar een andere energie leverancier.
Blijkbaar heeft Vattenfall het zelf nog niet helemaal duidelijk, ik heb net het volgende bericht ontvangen via Whatsapp:

Goedemiddag Felm,
Bedankt voor je bericht. Ik snap dat je dit graag wil weten.
Het klopt inderdaad dat de terugleververgoeding voor klanten met een Modelcontract stroom, niet omlaag gaan per 01-08-2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
Felm schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Blijkbaar heeft Vattenfall het zelf nog niet helemaal duidelijk, ik heb net het volgende bericht ontvangen via Whatsapp:

Goedemiddag Felm,
Bedankt voor je bericht. Ik snap dat je dit graag wil weten.
Het klopt inderdaad dat de terugleververgoeding voor klanten met een Modelcontract stroom, niet omlaag gaan per 01-08-2023.
Ik had de vraag ook via whatsapp gestuurd, maar ze spreken elkaar dus inderdaad tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRfsFvvrygntpH9vt00-TE5YWpk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yUDI5JuvDM6E7LJ5EwJBvVJs.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-02 21:05
Ik heb 2 juni via whatsapp contact gehad met Vattenfall:

Ik:
Hi Vattenfall,
Vraagje. Bij jullie variabele contract is de terugleververgoeding €0,168. Ik kan alleen nergens vinden hoe vaak jullie de energietarieven en terugleververgoeding mogen wijzigen. Mag dat zo vaak als jullie willen, of bv eens per 3 maanden? En wanneer is de eerstvolgende tariefswijziging? En hoe werkt het wanneer ik een jaar tegen variabel tarief bij jullie zit en in dat jaar wijzigt de terugleververgoeding? Wordt dan de geldende vergoeding bij moment v jaarafrekening gebruikt, of een gemiddelde van de vergoedingen die door dat jaar heen hebben gegolden oid?
Zij:
Hi carolien, wij mogen vanuit de overheid inderdaad om de 3 maanden de tarieven wijzigen. De volgende verlaging gaat in per 1 juli. Wij vragen onze klanten altijd om de meterstanden als er een tariefwijziging ingaat, zodat we precies weten vanaf welke standen we deze nieuwe tarieven moeten rekenen.
Ik:
Super, duidelijk! Dank je wel. En dat geldt dus ook voor de terugleververgoeding? En klopt het dat de terugleververgoeding per 1 juli €0,168 blijft, en dan dus op zijn vroegst op 1 oktober aangepast wordt?
Zij:
Ja!

... om deze reden naar hen overgestapt per 5 juni. En dan nu dus toch per 1 augustus al omlaag?! Wat is dit voor ongein..
Heb nog geen mail gehad. Ben benieuwd of die wel nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
TheBull schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Ik had de vraag ook via whatsapp gestuurd, maar ze spreken elkaar dus inderdaad tegen.

[Afbeelding]
Hier staat toch precies hetzelfde. De TLV voor contracten met variabele tarieven gaan per 1-8 omlaag, maar voor modelcontracten (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

carolien89 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:13:
Ik heb 2 juni via whatsapp contact gehad met Vattenfall:

Ik:
Hi Vattenfall,
Vraagje. Bij jullie variabele contract is de terugleververgoeding €0,168. Ik kan alleen nergens vinden hoe vaak jullie de energietarieven en terugleververgoeding mogen wijzigen. Mag dat zo vaak als jullie willen, of bv eens per 3 maanden? En wanneer is de eerstvolgende tariefswijziging? En hoe werkt het wanneer ik een jaar tegen variabel tarief bij jullie zit en in dat jaar wijzigt de terugleververgoeding? Wordt dan de geldende vergoeding bij moment v jaarafrekening gebruikt, of een gemiddelde van de vergoedingen die door dat jaar heen hebben gegolden oid?
Zij:
Hi carolien, wij mogen vanuit de overheid inderdaad om de 3 maanden de tarieven wijzigen. De volgende verlaging gaat in per 1 juli. Wij vragen onze klanten altijd om de meterstanden als er een tariefwijziging ingaat, zodat we precies weten vanaf welke standen we deze nieuwe tarieven moeten rekenen.
Ik:
Super, duidelijk! Dank je wel. En dat geldt dus ook voor de terugleververgoeding? En klopt het dat de terugleververgoeding per 1 juli €0,168 blijft, en dan dus op zijn vroegst op 1 oktober aangepast wordt?
Zij:
Ja!

... om deze reden naar hen overgestapt per 5 juni. En dan nu dus toch per 1 augustus al omlaag?! Wat is dit voor ongein..
Heb nog geen mail gehad. Ben benieuwd of die wel nog komt.
ook dat verhaal slaat nergens op.
Een variabel contract kunnen ze elke maand aanpassen.
Een modelcontract 2 x per jaar. Niet "van de overheid om de 3 maanden" :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plof schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:54:
[...]

//edit: Reactie van VTF:

Ik heb begrepen dat je graag je contract wilt om zetten naar een modelcontract.
Helaas bieden we geen modelcontracten meer aan.
ik kan er met mijn pet serieus niet bij dat medewerkers geen idee hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felm
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-04 11:21
Jojan265 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Hier staat toch precies hetzelfde. De TLV voor contracten met variabele tarieven gaan per 1-8 omlaag, maar voor modelcontracten (nog) niet.
Dat denk ik ook, al weet ik niet wat TheBull/Johans originele vraag was.

Mijn situatie is zo:
- Vorige week een modelcontract afgesloten via: https://www.vattenfall.nl/energie/modelcontract-energie/
- Contract gaat in vanaf 3 juli.
- Tarieven en contracttype in contract:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-b7NOUTFNmhAh8_DYA5rX23H8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uKto4uxozzZn5DLUtQA0CU9X.png?f=user_large

- Gevraagd naar de aangekondigde prijsverandering voor variabele contracten per 1-8, via Whatsapp, antwoord als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIgLo6mMLiHBRUwsmwPvbrztSBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Ymnvak5mFw2r3Ij8a0JMcTO.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Niks aan de hand dan, toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:53
Mud.Starrr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:33:

Ten eerste is dit een experimentele nieuwbouwwijk, waar ieder voor zich bouwt, en dus ook alle gegevens aan de netbeheerder moet doorgeven. Dit gebeurt niet altijd netjes, dus dat helpt niet. Aan de andere kant zijn we hier verplicht panelen te leggen, dus daar zou je verwachten dat daar rekening mee wordt gehouden.

Maar het is wel zo dat er hier ook veel grote systemen liggen, in mijn straat is het kleinste systeem een met 25 panelen bijvoorbeeld.

Verder, in het najaar en wintermaanden zijn er een aantal woningen opgeleverd, tja dat zie je dan pas in het voorjaar aan dit soort problemen. En voor liander het dan weer gefixt heeft ben je ook weer een tijd verder.
Niet echt een vooraf vast woonwijk plan of waarop liander een concrete aanpak kan maken.
Liander zal zich beroepen op dat zij enkel een inspanningsverplichting hebben en niet aansprakelijk zijn op basis van een eerdere geschillencommisie uitspraak

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu variabel van Vattenfall, kan ik dan overstappen naar het modelcontract volgens die link of is dat alleen voor nieuwe klanten?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Je hoeft helemaal niet op te zeggen. Gewoon een contract elders afsluiten die 30 dagen na je contract ingangsdatum ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:35
Ik heb per 1 juli ook het modelcontract afgesloten bij VF. In de “kleine lettertjes” staat onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suNirFn2JmhWTihNe2uTUF707fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bozmJRkSisgdlabMsp2cNCfM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-05 09:03
Dank u allen voor de interessante informatie, ik zit in precies dezelfde schuit.
jobr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Je hoeft helemaal niet op te zeggen. Gewoon een contract elders afsluiten die 30 dagen na je contract ingangsdatum ligt.
En wat gebeurt er dan met de teruglever vergoeding die je hebt opgebouwd bij VF? Wordt deze direct afgerekend of doorgegeven aan de nieuwe leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 21:34
Ik heb een vraag over mijn huidige modelcontract bij energie van ons:
Deze is volgens het contract in gegaan op 01-05-2023.

Mijn energie kan de tarieven volgens mij wijzigen per 1 januari en 1 juli.

Hieronder een deel van de voorwaarden.
Ik heb nog geen bericht op welke manier ook gehad van mijn energie dat mijn tarieven wijzigen per 1 juli.
Op welke termijn mogen ze dat doen?
Geld hiervoor ook 30 dagen?

Volgens de voorwaarden:
Artikel 19 Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen
voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst
mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens
de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringsta-
rieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij in- formeren u tijdig voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u on- ze overeenkomst zonder vaste einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze
voorwaarden.
Deze bepaling geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wij-
ziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen verande-
ren tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een
wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan
de regels hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

plattie83 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:40:
Ik heb per 1 juli ook het modelcontract afgesloten bij VF. In de “kleine lettertjes” staat onderstaande:

[Afbeelding]
Die voorwaarden moeten bij elke aanbieder hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:56
ptrv schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:33:
Dank u allen voor de interessante informatie, ik zit in precies dezelfde schuit.

[...]

En wat gebeurt er dan met de teruglever vergoeding die je hebt opgebouwd bij VF? Wordt deze direct afgerekend of doorgegeven aan de nieuwe leverancier?
VF maakt een eind afrekening op,
nieuwe leverancier begint weer opnieuw, en maakt na 1 jaar een eindafrekening op of als je tussen tijds weer overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:25

Acradavos

Poetsfanaat

tjerkpolle schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:02:
Ik heb een vraag over mijn huidige modelcontract bij energie van ons:
Deze is volgens het contract in gegaan op 01-05-2023.

Mijn energie kan de tarieven volgens mij wijzigen per 1 januari en 1 juli.

Hieronder een deel van de voorwaarden.
Ik heb nog geen bericht op welke manier ook gehad van mijn energie dat mijn tarieven wijzigen per 1 juli.
Op welke termijn mogen ze dat doen?
Geld hiervoor ook 30 dagen?

Volgens de voorwaarden:
Artikel 19 Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen
voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst
mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens
de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringsta-
rieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij in- formeren u tijdig voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u on- ze overeenkomst zonder vaste einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze
voorwaarden.
Deze bepaling geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wij-
ziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen verande-
ren tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een
wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan
de regels hiervoor.
Toevallig had ik vorige week contact met VanOns. Alle bestaande klanten zouden al per e-mail geïnformeerd zijn over de nieuwe tarieven geldend vanaf 1 juli 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv61
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-04 07:10
Sport_Life schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:00:
Ik heb nu variabel van Vattenfall, kan ik dan overstappen naar het modelcontract volgens die link of is dat alleen voor nieuwe klanten?
Ik heb dit zojuist gedaan, Modelcontract aangevraagd via de link terwijl ik nu al variabel bij VF zit. Ben benieuwd wat er vandaag gebeurd en of ze me gaan mailen/bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
rvdv61 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:37:
[...]

Ik heb dit zojuist gedaan, Modelcontract aangevraagd via de link terwijl ik nu al variabel bij VF zit. Ben benieuwd wat er vandaag gebeurd en of ze me gaan mailen/bellen.
de mijne gisteren binnengekregen en ondanks dat aan de telefoon de TLV van 16,8 per 1 aug beloofd werd stond in de overeenkomst het belachelijke 7.6 ct.

Dus vandaag weer bellen over hoe of wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Hansieo schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:21:
Dank jullie voor jullie input: _/-\o_

@de Peer
Deze 14 dagen zijn nét voorbij.
En als 1 aug idd zo laag is, wil ik best de Juli maand "uitzitten" tegen TLV 16,8ct, maar dan wel doorschakelen per 1 aug naar een ander.

@MaSw85
Dat ik met ze sprak was "model" niet mogelijk... wel variabel met 16.8ct dus deze genomen omdat ik verwacht dat de prijzen na de zomer flink zullen stijgen.
Gezien mijn overschot zou dit geen probleem zijn voor de komende maanden.

Ik ga nog eens proberen de MODEL te krijgen, al verwacht ik daar niet veel van gezien de nu absurd lage TLV tarieven.

Wanneer heb jij de jouwe omgezet? net voor de verlaging?
Ik had deze aangevraagd via Vattenfall.nl/modelcontract en die was niet opgepakt, dus contact gezocht met de Klantenservice via chat/WhatsApp. Bleek dat het niet goed gegaan was. Ze hebben uiteindelijk na de 14 dagen respijtperiode dit alsnog gewoon omgezet naar een modelcontract, al ging het dus niet zonder slag of stoot (als in 3x aangevraagd. De eerste niets over vernomen, bij contact opnemen ja vul even opnieuw in, en die was toen uit het systeem ofzo maar three times was the charm :)). Uiteindelijk hebben ze dat eergisteren voor me kunnen regelen.

Je gaat ook niet overstappen naar een andere partij in dit geval, dus denk dat ze daar best coulant in zijn en je er dus best eens een chat of belletje aan kan wagen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-06 19:30
plattie83 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:40:

[Afbeelding]
Aandachtspuntje: Als je bij VF de blijven-loont korting hebt dan vervalt deze als je overgaat naar het modelcontract. Met kans dat je de reeds dit jaar genoten korting mag terugbetalen als je contractjaar nog niet is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-06 20:02
Acradavos schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:27:
[...]

Toevallig had ik vorige week contact met VanOns. Alle bestaande klanten zouden al per e-mail geïnformeerd zijn over de nieuwe tarieven geldend vanaf 1 juli 2023.
Wat zijn die nieuwe tarieven dan? Ik heb geen mail gehad waarin de nieuwe tarieven staan.
Heb jij wel die mail gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
Net ook modelcontract VF aangevraagd met startdatum 8juli. Even zien wat er precies aan contract/info wordt ontvangen in de mailbox :-)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_starbuck_ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Wat zijn die nieuwe tarieven dan? Ik heb geen mail gehad waarin de nieuwe tarieven staan.
Heb jij wel die mail gekregen?
de tarieven staan elke maand op blad 2 van de voorschot nota

Sja ik vind het op zijn minst discutabel om dat "persoonlijke geïnformeerd" te mogen noemen, maar de informatie is technisch wel aan je verzonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
WIE.... zitten nu bij youfone?

Als je op de (energie) website hun telefoonnummer gebruikt krijg je het optiemenu
1) telefonie
2) internet/tv

geen energie mogelijkheid dus.

Hoe kregen jullie je contract voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:48
Ook bij ons werd er verteld dat de TLV verlaging niet van toepassing is voor klanten met een modelcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:33
@Hansieo :
Restricted schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Ik heb ze gebeld om meer informatie te krijgen, maar je komt in een belmenu voor al hun andere diensten en als je dan via die weg een medewerker te spreken krijgt dan geven ze aan dat ze nog niet zo ver zijn. Dus ik denk dat dit meer voor de show is richting de ACM om aan hun contractuele verplichtingen te voldoen, maar in de praktijk kan je je niet aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An0niem
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:44
paQ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:20:
[...]

de tarieven staan elke maand op blad 2 van de voorschot nota

Sja ik vind het op zijn minst discutabel om dat "persoonlijke geïnformeerd" te mogen noemen, maar de informatie is technisch wel aan je verzonden.
Helemaal eens. Wat zijn de tarieven voor jou geworden?
Ik zit met het feit dat mijn contract per 7-7-2023 ingaat en dat ze zeggen dat mijn tarieven wel per 1-7-2023 nog gaan veranderen maar ze hebben nog geen idee van deze tarieven. Echter heb ik dan geen 30 dagen van te voren mijn tarieven gekregen. Zij zeggen dat dit niet hoeft voor nieuwe klanten maar heb dit nog wel even gestuurd naar de ACM want dat geloof ik niet. Stel ze verhogen de prijs naar 100 euro per kwh dan zou ik gewoon vanaf 7-7-2023 dit moeten gaan betalen en dan heb ik een maand opzeg termijn en zou ik dus pas per 7-8-2023 weg kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
yonexfreak schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:39:
Net ook modelcontract VF aangevraagd met startdatum 8juli. Even zien wat er precies aan contract/info wordt ontvangen in de mailbox :-)
Mail ontvangen en zowaar in 1x goed zover ik snel heb kunnen lezen.
In bijlage/contract staat duidelijk modelcontract is en TLV van de 16ct bij de prijzen.

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Laatst online: 15-06 21:43
yonexfreak schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:08:
[...]

Mail ontvangen en zowaar in 1x goed zover ik snel heb kunnen lezen.
In bijlage/contract staat duidelijk modelcontract is en TLV van de 16ct bij de prijzen.
Dit klopt inderdaad. Ik heb contact gehad met VF, je kan inderdaad gewoon een modelcontract afsluiten. Daar zal je dan 16.8c TLV vergoeding krijgen dat kunnen ze pas 1 januari aanpassen.

Dus VF -> Modelcontract -> tot 1 Januari 16.8c TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Nou moe.... mijn gesprek (9:05) was echt: sorry, kan niet, alles gaat 1 aug naar € 0.076

zelfs na 5 minuten overleg met de managers..

wat gaan ze doen?

[ Voor 17% gewijzigd door Hansieo op 23-06-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:30

DIY

Hansieo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:34:
Nou moe.... mijn gesprek (9:05) was echt: sorry, kan niet, alles gaat 1 aug naar € 0.076
zelfs na 5 minuten overleg met de managers..
wat gaan ze doen?
Zou je niet gewoon via de site alsnog het modelcontract kunnen aanvragen?

Ik heb, net als @yonexfreak, zojuist via de site het VF modelcontract aangevraagd (zit nu nog op VF variabel). Zal laten weten wat het teruglevertarief is zodra ik m'n contract binnen heb.

Edit: zojuist mijn modelcontract ontvangen ingangsdatum 3 juli 2023:
Terugleververgoeding over uw opwek na saldering (btw-vrij tarief) € -0,168000

[ Voor 13% gewijzigd door DIY op 23-06-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-01 11:50
zilver7 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Aandachtspuntje: Als je bij VF de blijven-loont korting hebt dan vervalt deze als je overgaat naar het modelcontract. Met kans dat je de reeds dit jaar genoten korting mag terugbetalen als je contractjaar nog niet is afgelopen.
Is die verlaging van tlv door VF ook persoonlijk gecommuniceerd naar de klanten of alleen via hun website?
Heb namelijk nog geen bericht van ze ontvangen. Dit variabel contract gaat vanaf 1 juli in. Daarin wordt niet gesproken over een blijven-loont korting.
Overweeg ook om per 1 aug naar modelcontract te switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
DIY schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Ik heb, net als @yonexfreak, zojuist via de site het VF modelcontract aangevraagd (zit nu nog op VF variabel). Zal laten weten wat het teruglevertarief is zodra ik m'n contract binnen heb.

Mag ik (kan je) een afdruk van jouw modelcontract? (zonder natuurlijk je persoonlijke info).

Ik ga morgen een email sturen met dan jouw afdruk om te laten zien dat het wel degelijk kan. Zou ik heel blij mee zijn.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

ik snep er werkelijk steeds minder van, heb precies hetzelfde gedaan als jullie... en krijg 7,6 ct in bevestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

ik heb je naar aanleiding hiervan even een PM gestuurd.....want heb hetzelfde gedaan maar geen contract ontvangen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:30

DIY

Hansieo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:40:
Mag ik (kan je) een afdruk van jouw modelcontract? (zonder natuurlijk je persoonlijke info).

Ik ga morgen een email sturen met dan jouw afdruk om te laten zien dat het wel degelijk kan. Zou ik heel blij mee zijn.. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUf8BtElzyf5fJ_Iwq48vgGpdc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrWk5qFQp40OSnPEZJndtkxN.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je misschien een ingangsdatum op of na 1 aug gekozen omdat jou VF variabele contract 1 juli ingaat?
Je zou ook kunnen proberen om via de site het modelontract aan te vragen met ingangsdatum 3 juli. Je moet dan wel aanvinken dat je afziet van de 14dgn termijn.

Heb je trouwens wel een fors overschot na salderen? Als je maar een beperkt aantal kwh overhoud, maar bv wel gas gebruikt is het modelcontract erg ongunstig (gas is 0,50€/m³ duurder).

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 23-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 21:24
Hem.nl lijkt nog een verbinding met levertarief en teruglevertarief te hebben.

https://hem.nl/modelcontract/

Maar hem.nl wordt hier niet genoemd?

Fors hoger dan VF of GC.

Voorwaarden model contract krijg je pas na aanmelden (staan niet op de site?).
Op de voorwaarden op de site staat 5cent, in modelcontract voorwaarden staat een binding met levertarief.

[ Voor 34% gewijzigd door Henkoes op 23-06-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
DIY schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding]

Heb je misschien een ingangsdatum op of na 1 aug gekozen omdat jou VF variabele contract 1 juli ingaat?
Je zou ook kunnen proberen om via de site het modelontract aan te vragen met ingangsdatum 3 juli. Je moet dan wel aanvinken dat je afziet van de 14dgn termijn.

Heb je trouwens wel een fors overschot na salderen? Als je maar een beperkt aantal kwh overhoud, maar bv wel gas gebruikt is het modelcontract erg ongunstig (gas is 0,50€/m³ duurder).
Dit zijn volgens mij de modelcontract tarieven tot 1 juli 2023. Vanaf 1 juli geldt bij mij in ieder geval een ander tarief. Dit zou bij een modelcontract toch bij iedereen gelijk moeten zijn? Enige wat het verschil is, is dat ik alleen voor stroom een contract heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpakjoCsUFmUGg8sx9TIqpEMA2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XuNkEyvA78le7DmSbP98rqr8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:57
Henkoes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:01:
Hem.nl lijkt nog een verbinding met levertarief en teruglevertarief te hebben.

https://hem.nl/modelcontract/

Maar hem.nl wordt hier niet genoemd?

Fors hoger dan VF of GC.

Voorwaarden model contract krijg je pas na aanmelden (staan niet op de site?).
Op de voorwaarden op de site staat 5cent, in modelcontract voorwaarden staat een binding met levertarief.
https://radar.avrotros.nl...j-energieleverancier-hem/

C.q. als je heel veel ellende wilt beleven moet je met hen in zee gaan.
En dat is ook de reden waarom ze niet hier besproken worden of in het overzicht zijn, want ze lichten de boel op.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 23-06-2023 20:24 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
JohanNL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:23:
[...]

https://radar.avrotros.nl...j-energieleverancier-hem/

C.q. als je heel veel ellende wilt beleven moet je met hen in zee gaan.
En dat is ook de reden waarom ze niet hier besproken worden of in het overzicht zijn, want ze lichten de boel op.
Naja ze vragen hoge tarieven, is dat niet juist wat we willen? Ik zal je link thread even goed doorlezen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-06 19:30
rismaster schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Is die verlaging van tlv door VF ook persoonlijk gecommuniceerd naar de klanten of alleen via hun website?
Heb namelijk nog geen bericht van ze ontvangen. Dit variabel contract gaat vanaf 1 juli in. Daarin wordt niet gesproken over een blijven-loont korting.
Overweeg ook om per 1 aug naar modelcontract te switchen.
Ik heb inderdaad die e-mail van VF ontvangen waarin de tariefsverlaging wordt doorgegeven.
Daarin staat verder niets over de Blijven Loont-korting. Maar ik zag wel dit op hun site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWYlIxiZdfDUv_k9PKe3gFeBPWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOxECTjFos2kxoW7EUhriqAo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Blijven Loont-korting is al een aantal jaar 25% dus die wil ik graag houden. Wij zitten Ivm stadsverwarming helaas vast aan VF voor warmte.

[ Voor 6% gewijzigd door zilver7 op 23-06-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Henkoes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Naja ze vragen hoge tarieven, is dat niet juist wat we willen? Ik zal je link thread even goed doorlezen 👍
Ja, maar zodra je die hoge tarieven voor je eigen gewin gaat gebruiken kun je ervan uitgaan dat ze hier onderuit proberen te komen.
Uiteindelijk wil iedereen zijn teruggeleverde energie omgezet hebben naar cash op hun bankrekening, HEM is daarvoor gewoonweg onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Henkoes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:26:
Dit vond ik ook wel mooi:
paQ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:42:
Ach kijk nou. HEM leest mee! :)
haai! :w

2 uurtjes geleden:
[Afbeelding]

zojuist:
[Afbeelding]

Alle Axels hebben gelijktijdig een naamswijziging aangevraagd.
Naar..... Rindert Smallegange :') je moet er maar opkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
zilver7 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:30:

Mijn Blijven Loont-korting is al een aantal jaar 25% dus die wil ik graag houden. Wij zitten Ivm stadsverwarming helaas vast aan VF voor warmte.
'Blijven loont' geeft toch alleen een korting op het variabele levertarief voor elektriciteit? Wat heb je daaraan als netto terugleveraar? Als je niet netto teruglevert, is de terugleververgoeding voor jou nog niet relevant. Als je netto terugleveraar bent, dan hoef je geen variabel tarief elektriciteit te betalen (dan saldeer je je hele verbruik).

[ Voor 11% gewijzigd door Linea op 23-06-2023 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
JohanNL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Ja, maar zodra je die hoge tarieven voor je eigen gewin gaat gebruiken kun je ervan uitgaan dat ze hier onderuit proberen te komen.
Uiteindelijk wil iedereen zijn teruggeleverde energie omgezet hebben naar cash op hun bankrekening, HEM is daarvoor gewoonweg onbetrouwbaar.
Contract is contract.

Staat al hard in de zelf geleverde voorwaarden (als bestand).

Tarieven gekoppeld aan de levertarieven :)

En het is als burger getekend, geen rare fratsen met een opzegboete etc. En modelcontract wordt overal genoemd.

[ Voor 28% gewijzigd door Henkoes op 23-06-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Nou ben benieuwd dan, want een van de punten was toch dat ze onbereikbaar en onvindbaar waren.
Dat kan dan een lang juridisch traject worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:23
Ik heb ook een modelcontract aangevraagd bij VF met ingangsdatum 7 juli, op de pdf die via de mail is verstuurd staat helemaal geen terugleververgoeding vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:30
UIt de memorie van antwoord Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op
milieugrondslag ter uitvoering van de afbouw van de salderingsregeling
voor kleinverbruikers

Vraag 28:

"Nee, ik kan niet instemmen met het ook vanaf 2027 in de wet vastleggen van een minimum
redelijke vergoeding voor teruggeleverde elektriciteit van 80% van het kale leveringstarief. "

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Krus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 01:32:
Ik heb ook een modelcontract aangevraagd bij VF met ingangsdatum 7 juli, op de pdf die via de mail is verstuurd staat helemaal geen terugleververgoeding vermeld.
Weet je dat zeker? Zie onderstaand hoe het bij mij staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R4pGN4xXChsHE1b9Lu8O89wQV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDzBCiqAeDoallsrq8Fd9CeS.jpg?f=fotoalbum_large

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
JohanNL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:41:
Nou ben benieuwd dan, want een van de punten was toch dat ze onbereikbaar en onvindbaar waren.
Dat kan dan een lang juridisch traject worden.
Tja, op de vrije beloop laten gaan betekent dat je HEM beloond, dat gaan we dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
DJ^ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:05:
[...]

Weet je dat zeker? Zie onderstaand hoe het bij mij staat.
[Afbeelding]
Ja 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzGDMF5Wm9n7zqeAHZ9iBsShqwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TMz18RcVvhfrEY81uuiekt0N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Heb je wel aangegeven dat je overschot stroom hebt? Dus dat je netto gaat terugleveren?
Alle teruglever onderdelen staan er niet in vergeleken met mijn contract.

hmmz

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Linea schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 03:21:
https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vm46kh8ey2xe.pdf
De memorie van antwoord van de minister is bij de Eerste Kamer binnengekomen.

https://www.eerstekamer.n..._bij_memorie_van/document
In de bijbehorende beslisnota staat dat marktpartijen na publicatie van het wetsvoorstel nog zestien maanden nodig hebben voor de implementatie, en dat de wetsbehandeling daarom in Q3 afgerond moet zijn (dus uiterlijk in september).
Vraag 17 Tot slot vragen deze leden of zij het goed hebben begrepen dat de terugleververgoeding altijd 80 procent van het kale leveringstarief bedraagt tot en met 2027. Kan de burger daarop vertrouwen? De termen als ‘uitzonderlijk’, ‘acuut’ etc. in het nader gewijzigd amendement van het lid Erkens c.s.15 roept namelijk vraagtekens op bij de leden van de CDA-fractie en zij ontvangen op dit punt graag een nadere toelichting.
Het nader gewijzigd amendement van het lid Erkens c.s. voorziet tot 2027 in een minimum vergoeding van 80% van het kale leveringstarief, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief (dus in eurocenten) dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. Vanaf 1 januari 2027 geeft de ACM iedere twee jaar onafhankelijk advies over de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding, voor dat die wordt vastgesteld. Bij de vaststelling van de redelijke vergoeding wordt de Kamer zorgvuldig betrokken.
In de toelichting van het amendement leest u dat de mogelijkheid om bij of krachtens algemene maatregel van bestuur een absoluut tarief in te stellen een waarborg is om rekening te houden met de mogelijkheid dat er in uitzonderlijke gevallen sprake kan zijn van disproportioneel hoge marktprijzen die doorwerken in deze vergoeding. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als er sprake is van tijdelijk zeer hoge leveringstarieven door acute prijsschokken zoals gezien tijdens 2022. De meerkosten die energieleveranciers hiervoor moeten dragen worden aan alle klanten, ook diegenen zonder zonnepanelen, doorberekend waardoor de lasten van een door deze prijsschokken ontstane te hoge minimumvergoeding in relatie tot de marktprijs van elektriciteit, leiden tot onevenredig hoge elektriciteitstarieven voor klanten zonder zonnepanelen. Deze bepaling wordt dus alleen gebruikt in uitzonderlijke gevallen, op het moment dat het nodig is om de klanten zonder zonnepanelen te beschermen tegen excessieve terugleververgoedingen, waarbij de hoogte van deze terugleververgoedingen ook niet (meer) in verhouding staat tot de marktwaarde van de teruggeleverde elektriciteit op het moment van teruglevering. Overigens zal ik, mocht het nodig zijn een dergelijk maximumtarief vast te stellen, de terugverdientijden van zonnepaneleninstallaties in het oog houden. Een investering in zonnepanelen blijft dus ook interessant bij een bij algemene maatregel van bestuur vastgesteld absoluut maximumbedrag van de minimum terugleververgoeding. De burger kan dus altijd op een redelijke terugleververgoeding vertrouwen. Bij het instellen van een absoluut tarief informeer ik uiteraard uw Kamer. Uiteraard staat het energieleveranciers vrij om hun klanten een hogere terugleververgoeding te bieden dan het bij wet of algemene maatregel van bestuur vastgestelde minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Vraag 25 en vraag 26 Betekent dit dat de jaarlijkse saldering zal meeschommelen met de beweging van marktprijzen: bij hogere prijzen minder terugleververgoeding en vice versa? Geeft dit niet heel veel onzekerheid waar mensen weinig vertrouwen in hebben, omdat ieder kabinet het kan beperken?
Voor wat betreft de redelijke vergoeding voor teruggeleverde elektriciteit die niet gesaldeerd kan worden, geldt dat de te volgen procedure expliciet in de wet is verankerd. Tot 2027 zal de minimum terugleververgoeding in principe op 80% van het kale leveringstarief (dus exclusief de belastingen) liggen. Dit is bepaald in het wetsvoorstel. Alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals bijvoorbeeld de acute prijsschokken in 2022 die doorwerken in de terugleververgoeding, kan via een algemene maatregel van bestuur aan deze minimum terugleververgoeding een absoluut maximum (dus in eurocenten) worden gesteld. In het antwoord op vraag 17 ben ik hier uitgebreid op ingegaan. In dat antwoord heb ik ook aangegeven dat mocht het nodig zijn een dergelijk absoluut maximumtarief voor de minimumvergoeding vast te stellen, daarbij de terugverdientijden van zonnepaneleninstallaties in het oog zullen worden gehouden. Een investering in zonnepanelen blijft dus ook interessant bij een bij algemene maatregel van bestuur vastgesteld maximumbedrag van de minimum terugleververgoeding. Bij het instellen van een absoluut tarief informeer ik uiteraard uw Kamer. Ik ben van mening dat hiermee mensen juist vooraf duidelijkheid hebben over hoe deze vergoeding tot stand zal komen. Vanaf 1 januari 2027 geeft de ACM iedere twee jaar onafhankelijk advies over de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding, voor dat die wordt vastgesteld. Bij de vaststelling van de redelijke vergoeding wordt de Kamer zorgvuldig betrokken. De ACM kan zich dan baseren op de ervaringen in de markt tot en met 1 januari 2027 en zal bezien of er inderdaad een concurrentie is ontstaan tussen energieleveranciers op het gebied van de redelijke vergoeding. Indien ik zou besluiten af te wijken van het advies, dan is in het amendement Erkens opgenomen dat ik dit bij de vaststelling moet motiveren, en het aan de Tweede Kamer moet toezenden. Bij de vaststelling van de redelijke vergoeding, zal ik de terugverdientijden in het oog houden. Dit biedt zekerheid voor de mensen dat een investering in zonnepanelen aantrekkelijk zal blijven. Uiteraard staat het energieleveranciers vrij om hun klanten een hogere vergoeding voor teruggeleverde elektriciteit die niet gesaldeerd kan worden te bieden dan de bij wet of algemene maatregel van bestuur vastgestelde minimumvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Vraag 33 en vraag 34
Ten slotte merk ik op dat het energieleveranciers uiteraard vrij staat hun klanten een hogere terugleververgoeding te betalen. Het loont daarom voor klanten met zonnepanelen om zich bij het afsluiten van het contract te verdiepen in de vergoeding die de energieleverancier betaalt voor teruggeleverde elektriciteit. Ook nu al bestaan daar tussen leveranciers grote verschillen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Vraag 39 Dit amendement laat ook in stand dat na afschaffing van de saldering burgers geheel afhankelijk blijven van de terugleververgoeding conform actuele marktprijzen. Het amendement ziet namelijk alleen op 80 procent van het leverancierstarief, maar mag dit over de seizoenen, en van maand tot maand, van dag tot dag en zelfs van uur tot uur verschillen?
Zoals in het antwoord op vraag 38 aangegeven, is tot 2027 het minimumtarief 80% van het kale leveringstarief dat de leverancier met de klant heeft afgesproken. De minimum redelijke vergoeding verandert dus alleen als het kale leveringstarief verandert. Hoe dit precies uitpakt, is afhankelijk van het contract dat is afgesloten (bijvoorbeeld vast/variabel/dynamisch). Alleen indien de klant een dynamisch contract heeft afgesloten, kan de minimum terugleververgoeding van uur tot uur verschillen. Het amendement van Omtzigt c.s.25 stelt daarbij als voorwaarde dat de redelijke vergoeding niet negatief mag zijn. Zie ook de antwoorden op de vragen 9 en 28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
(Nog eens) De verduidelijking op hoe het zat en nu is qua minimaal maximum of maximaal minimum.
Vraag 72 In het wetsvoorstel is opgenomen dat bij algemene maatregel van bestuur een minimum kan worden vastgesteld voor de redelijke vergoeding van de terug geleverde elektriciteit door de energieleveranciers. In de nota naar aanleiding van het verslag van 16 september 202138 lezen deze leden dat de ondergrens in principe niet flexibel is. Hieruit zou de conclusie kunnen worden getrokken dat de ondergrens wel flexibel is. Daarbij komt dat deze niet hard opgenomen wordt in de wet, maar in een bij algemene maatregel van bestuur. Is de conclusie van deze leden juist?
In het oorspronkelijke wetsvoorstel was opgenomen dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels gesteld kunnen worden over de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding. Ik ging uit van een redelijke vergoeding van 80% van het kale leveringstarief. In de Kamerbrief van 1 juli 202239 heb ik daarnaast het voornemen gedeeld om een absoluut maximum voor deze minimum terugleververgoeding te introduceren voor in extreme situaties ter bescherming van energieleveranciers en daarmee ook veel klanten die anders met hogere tarieven geconfronteerd zouden worden. Bij de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer heeft Erkens c.s. een amendement ingediend.40 Dit amendement voorziet tot 2027 in een minimum vergoeding van 80% van het kale leveringstarief, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief (dus in eurocenten) dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. Vanaf 1 januari 2027 geeft de ACM iedere twee jaar onafhankelijk advies over de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding, voordat die wordt vastgesteld. Bij de vaststelling van de redelijke vergoeding wordt de Kamer zorgvuldig betrokken. Zie ook het antwoord op de vragen 17, 26 en 28 t/m 33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Beetje off-topic, daarom niet overgenomen:
Over jaarlijks salderen staat iets in vraag 42.
Peer to peer leveren en dergelijke wordt behandeld in vragen 45,46 en 47.
Vraag 65 is interessant, geeft namelijk aan dat zonnepanelen de WOZ-waarde zouden kunnen verhogen.

En dit is gewoon te grappig...
Vraag 62 Wordt impliciet verwacht dat zonnepaneelbezitters ook een batterij moeten aanschaffen om hun opgewekte elektriciteit op te slaan, omdat ze anders gedwongen worden gratis aan het elektriciteitsnet te moeten terugleveren?
(Antwoord in het kort, nee, want er is 80% TLV.)
Vraag 63 Indien dit (dus vraag 62) niet wordt verwacht van de zonnepaneelbezitters, moeten zonnepanelen dan worden uitgeschakeld als ze meer elektriciteit leveren dan de zonnepaneelbezitter op dat moment gebruikt?
Nee.
Vraag 64 En betekent dit dan dat 70 procent van de productiecapaciteit van de nu geplaatste zonnepanelen achteraf zinloos zijn en een slechte investering blijken aangespoord door een onbetrouwbare overheid?
Nee.
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krus
DJ^ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:09:
[...]

Heb je wel aangegeven dat je overschot stroom hebt? Dus dat je netto gaat terugleveren?
Alle teruglever onderdelen staan er niet in vergeleken met mijn contract.
Ja heb ik ook gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI-nl21iF-9-YsUrPpP62ba0qsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mRpJY3bMAztNcjL2DnilLIcv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 18:14
Gisteren samen met mijn moeder naar haar verbruik gekeken.
Sinds 2020 heeft ze zonnepanelen, deze wekken ongeveer 4000 op. Ze verbruiken zelf ongeveer 2500.
Dus 1500 teruglevering.

In okt 2021 heeft ze ook een 3 jarig contract afgesloten met GreenChoice (24c voor stroom en 86c voor gas).
Ergens geluk, maar ergens ook heel shit, GreenChoice heeft namelijk geen tarieven van TLV vast gesteld in contract. Dat is nu dus 8c.

Eindstand, ja ze heeft geluk met 86c voor gas, dus overstappen kan ook niet.
Maar stroom gooit ze dus tegenover 8c per kWh weg.

Ja zonnepanelen zijn niet altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
kx22 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:03:
Sinds 2020 heeft ze zonnepanelen, deze wekken ongeveer 4000 op. Ze verbruiken zelf ongeveer 2500.
Dus 1500 teruglevering.

In okt 2021 heeft ze ook een 3 jarig contract afgesloten met GreenChoice (24c voor stroom en 86c voor gas).
Ergens geluk, maar ergens ook heel shit, GreenChoice heeft namelijk geen tarieven van TLV vast gesteld in contract. Dat is nu dus 8c.

Is nog een oud contract, looptijd minder dan 1,5jr, dan is de boete om over te stappen €50 per product.
Gas lekker door laten lopen onder dat contract, stroom toch even zoeken, want meer dan 8ct is er gelukkig nog wel te krijgen.
Bij 12ct (11,33ct) of hoger, heeft ze de boete er (na een jaar) uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 24-06-2023 21:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dus 1500 teruglevering.

Waarom zijn zonnepanelen niet altijd beter? Ze betaald nu toch €0,- voor haar stroomverbruik.
Ga je de eventuele stres van overstappen op de hals halen om enkele euro’s te verdienen, ik zou het gewoon laten lopen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Dus 1500 teruglevering.

En je kan niet overstappen voor alleen stroom? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
klump4u schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:10:
[...]

Waarom zijn zonnepanelen niet altijd beter? Ze betaald nu toch €0,- voor haar stroomverbruik.
Ga je de eventuele stres van overstappen op de hals halen om enkele euro’s te verdienen, ik zou het gewoon laten lopen.
Die zonnepanelen waren ook niet gratis he. gezien de huidige TLV is de terugverdientijd veel langer dan vooraf werd geprognotiseerd.

We gaan het ook laten lopen, want zo een contract krijg je nu niet meer voor gas.
Maar de TLV bij afsluiten van contract was hoger, alleen staat dit niet meer op papier (ze kunnen dit zelfs straks naar nog lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
ApC_IcE schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:49:
[...]

Kan ik niet vinden in de voorwaarden dat dit mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Laatst online: 12:05
ApC_IcE schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:49:
[...]

Dat is niet mijn ervaring bij Greenchoice. Ik heb ook een 3 jaar contract bij Greenchoice. Loopt tot 1-8-2023. Ik ben vorig jaar mei voor alleen stroom overgestapt naar Eneco ivm terugleververgoeding. Is prima gegaan, geen boete zelfs. Had vooraf met klantenservice gebeld die ook zeiden dat dit kon. Mijn gascontract liep gewoon door, maar gaat nu helaas eindigen per 1-8-2023, einde 3 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kx22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 06:49:
[...]

Staat er in dat het niet mag dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Die zonnepanelen waren ook niet gratis he. gezien de huidige TLV is de terugverdientijd veel langer dan vooraf werd geprognotiseerd.

We gaan het ook laten lopen, want zo een contract krijg je nu niet meer voor gas.
Maar de TLV bij afsluiten van contract was hoger, alleen staat dit niet meer op papier (ze kunnen dit zelfs straks naar nog lager).
Is de TLV verandert dan tijdens de looptijd van het contract? Want daar moet Greenchoice je dan over informeren en hoeveel is hij dan omlaag gegaan?
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06 19:23
[...]

Bellen en vragen. Ben ook een keer met alleen elektra overgestapt, stond ook niet in de voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

En met salderen wordt het niet snel genoeg terugverdiend?
En blijkbaar al een tijd met een hogere TLV, ook nog niet genoeg mee terugverdiend?

Wat is de terugverdientijd nu dan?
Volgens Jetten is alles sneller dan 9jr snel en 7jr is ideaal, daarom wordt juist ook het salderen afgebouwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

Voor de oorlog was een TLV van 6-9 cent heel normaal. Met deze oude tarieven bespaar je 720 Euro per jaar en dat was in 2020 een terugverdientijd van ongeveer 7 jaar. Tenzij je ouders de hoofdprijs hebben betaald voor de panelen.

Je kan altijd overstappen met stroom of gas. Dat zijn twee losse contracten die je nu toevallig bij 1 partij hebt. Je betaald wel een boete, maar dat heb je in sommige gevallen snel weer terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:30
kiddyl schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Voor de oorlog was een TLV van 6-9 cent heel normaal. Met deze oude tarieven bespaar je 720 Euro per jaar en dat was in 2020 een terugverdientijd van ongeveer 7 jaar. Tenzij je ouders de hoofdprijs hebben betaald voor de panelen.

Je kan altijd overstappen met stroom of gas. Dat zijn twee losse contracten die je nu toevallig bij 1 partij hebt. Je betaald wel een boete, maar dat heb je in sommige gevallen snel weer terugverdient.
Ehhh, in augustus 2021 zag ik de prijzen (en terugleververgoeding) stijgen. Eind september 2021 heb ik mijn installateur een prijsopgave voor mijn dak op het noorden gevraagd. Toen was de TLV bij UC al ruim €0,30. Daarom wilde ik noord ook volleggen (terugverdientijd was toen 4 jaar voor mijn noorddak).

Ik wil hiermee zeggen dat ruim voor de oorlog de prijzen en terugleververgoedingen voor stroom al een stuk hoger waren.

Mijn noorddak heeft door de hoge terugleververgoedingen in 2022 een terugverdientijd van 2 jaar en is na de zomer dus terugverdiend.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Laatst online: 13-06 12:35
Truus01 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:16:

Vraag 33 en vraag 34
Ten slotte merk ik op dat het energieleveranciers uiteraard vrij staat hun klanten een hogere terugleververgoeding te betalen. Het loont daarom voor klanten met zonnepanelen om zich bij het afsluiten van het contract te verdiepen in de vergoeding die de energieleverancier betaalt voor teruggeleverde elektriciteit. Ook nu al bestaan daar tussen leveranciers grote verschillen tussen.
Dit in combinatie met de engie contracten die de koppeling tlv = levertarief in hun contract hebben lijkt steeds meer een gouden contract te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:14:
[...]

Is de TLV verandert dan tijdens de looptijd van het contract? Want daar moet Greenchoice je dan over informeren en hoeveel is hij dan omlaag gegaan?
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf
Op het contract staat dus niks over TLV. Echter weten wij wel dat toen de TLV een stuk hoger waren (afsluitdatum okt 2021). Want mijn moeder wist dat ze wel zou terugleveren. Was de actie icm Consumentenbond.
Het stomme is dat we dit niet in de gaten hebben gehouden.

Nu is overstappen met hooguit 5c verschil per kWh (wetende dat ook anderen TLV kan wijzigen) ook niet de moeite meer waard.
Pagina: 1 ... 163 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2