Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

kx22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Op het contract staat dus niks over TLV. Echter weten wij wel dat toen de TLV een stuk hoger waren (afsluitdatum okt 2021). Want mijn moeder wist dat ze wel zou terugleveren. Was de actie icm Consumentenbond.
Het stomme is dat we dit niet in de gaten hebben gehouden.

Nu is overstappen met hooguit 5c verschil per kWh (wetende dat ook anderen TLV kan wijzigen) ook niet de moeite meer waard.
Ze heeft toch al een afrekening gehad dus kun je zien wat de TLV is geweest in het eerste jaar.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:47
kx22 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:03:
Gisteren samen met mijn moeder naar haar verbruik gekeken.
Sinds 2020 heeft ze zonnepanelen, deze wekken ongeveer 4000 op. Ze verbruiken zelf ongeveer 2500.
Dus 1500 teruglevering.

In okt 2021 heeft ze ook een 3 jarig contract afgesloten met GreenChoice (24c voor stroom en 86c voor gas).
Ergens geluk, maar ergens ook heel shit, GreenChoice heeft namelijk geen tarieven van TLV vast gesteld in contract. Dat is nu dus 8c.

Eindstand, ja ze heeft geluk met 86c voor gas, dus overstappen kan ook niet.
Maar stroom gooit ze dus tegenover 8c per kWh weg.

Ja zonnepanelen zijn niet altijd beter.
Laad je auto lekker op tijdens bezoek in ruil voor een doosje bonbons.
Voor dat beetje wisselgeld zou ik mijn moeder de stress niet aandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
kx22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 06:49:
[...]

Die zonnepanelen waren ook niet gratis he. gezien de huidige TLV is de terugverdientijd veel langer dan vooraf werd geprognotiseerd.
Zuur natuurlijk, maar het was al langer bekend dat de constructies niet eeuwigdurend zouden zijn. Het is ook een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 20:43
klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:14:
[...]

Is de TLV verandert dan tijdens de looptijd van het contract? Want daar moet Greenchoice je dan over informeren en hoeveel is hij dan omlaag gegaan?
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf
Dit zijn de oude voorwaarden voor teruglevering (van voor 1 juli 2022). Daarin wordt o.a. gesproken over "Bovengrens" en "de Specifieke Vergoeding". Aangezien die niet in de voorwaarden staan moeten ze ergens anders vastgelegd zijn. Ik zou er maar eens een belletje of brief aan wagen.

Ik ben al sinds 2014 klant bij Greenchoice, maar informatie over een veranderende terugleververgoeding heb ik nooit gehad, behalve in een nieuwsbrief.

En wat mij betreft is de eenzijdige wijzigingsclausule in die voorwaarden niet rechtsgeldig. Oneerlijke handelspraktijken, is jurisprudentie over (tegen Vattenfall).
Als je een vast contract afsluit gaat je ervanuit dat alle tarieven vaststaan, ook de terugleververgoeding. Ze kunnen niet alleen maar naar de kleine lettertjes verwijzen. Ik zou bezwaar maken tegen de jaarafrekening (als het bedrag enigszins significant is, wat ik betwijfel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippeke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
De laatste pagina's even teruggelezen, ik ga denk ik een contract nemen bij Greenchoice, ik lever zo'n 1500kwh per jaar terug als volgende week de zonnepanelen worden geplaatst.

Waarom lees ik hier vaak over een 1-jaars contract ipv meerjarig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:30
flippeke schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:39:
De laatste pagina's even teruggelezen, ik ga denk ik een contract nemen bij Greenchoice, ik lever zo'n 1500kwh per jaar terug als volgende week de zonnepanelen worden geplaatst.

Waarom lees ik hier vaak over een 1-jaars contract ipv meerjarig?
Met de huidige lage TLV is het denk ik voor jou slimmer om eerst al je verbruik van afgelopen (contract) jaar nog te salderen.
En daarna pas een contract met een redelijke TLV in laten gaan.

Bij mijn weten zijn er meerjarige contracten met een hoge TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippeke
Ik zit nu dynamisch dus dan ben ik heel snel klaar :)

Greenchoice zou ik bijvoorbeeld ook 2 of 3 jaar contact kunnen afsluiten, alleen ik zit met mijn gasverbruik wat vrij hoog is.

[ Voor 54% gewijzigd door flippeke op 25-06-2023 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
Mijn Home Assistant rekent met dynamische tarieven zodat ik kan zien wanneer zo'n contract interessant is voor mij.
Ik zie de laatste tijd steeds vaker een netto TLV van > 12 cent zonder dat ik verbruik op dynamisch stuur. (Ik reken enerige "kosten" per dag gedeeld door het overschot).Houden meer mensen dat hier bij? Zeker met de steeds lager worden TLVs icm zelf goed kunnen sturen kan dit een hogere "TLV" opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
flippeke schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:49:

Greenchoice zou ik bijvoorbeeld ook 2 of 3 jaar contact kunnen afsluiten, alleen ik zit met mijn gasverbruik wat vrij hoog is.
Ik dacht nog, dynamisch kan natuurlijk ook, dan valt er niks te salderen.

Gas zou ik apart bekijken en ergens bij de goedkoopste plaatsen.
Stroom, met zo'n teruglevering, waar de hoogste TLV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
flippeke schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:49:

Hoezo snel klaar?

Je kunt nog steeds salderen en krijgt dat de energiebelasting + momentane tarief. Zelfs als het momentane tarief €0/kWh krijg je dus nog steeds €0,15/kWh, en dat is flink hoger dan de TLV's op dit moment.

Dus afhankelijk van de verhouding tussen verbruik en afname kan het slim zijn om toch nog even een paar maanden te wachten met een nieuw contract.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippeke
HandyLumberjack schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:54:
[...]

Hoezo snel klaar?

Je kunt nog steeds salderen en krijgt dat de energiebelasting + momentane tarief. Zelfs als het momentane tarief €0/kWh krijg je dus nog steeds €0,15/kWh, en dat is flink hoger dan de TLV's op dit moment.

Dus afhankelijk van de verhouding tussen verbruik en afname kan het slim zijn om toch nog even een paar maanden te wachten met een nieuw contract.
Voor zover ik weet werkt salderen bij een dynamisch contract zo dat je teruglevert tegen het kale tarief wat op dat moment geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 17:57
Linea schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:37:
[...]

'Blijven loont' geeft toch alleen een korting op het variabele levertarief voor elektriciteit? Wat heb je daaraan als netto terugleveraar? Als je niet netto teruglevert, is de terugleververgoeding voor jou nog niet relevant. Als je netto terugleveraar bent, dan hoef je geen variabel tarief elektriciteit te betalen (dan saldeer je je hele verbruik).
Je hebt helemaal gelijk. Ik had altijd in mijn hoofd dat die korting voor elektriciteit Ʃn warmte gold. En dat je dus korting zou verliezen op warmte als je voor elektriciteit overstapt naar een andere leverancier. Maar dat is inderdaad niet zo. Ik ga me er dan toch nog even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
flippeke schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:31:
[...]

Voor zover ik weet werkt salderen bij een dynamisch contract zo dat je teruglevert tegen het kale tarief wat op dat moment geldt?
Zolang je minder hebt opgewekt in de contractperiode als je verbruik, krijg je: kale tarief + energiebelasting + btw. Ga je meer terugleveren dan krijg je het enkel het kale tarief.

Enige nadeel is dat je best een beetje je best moet doen qua verbruik en opwek op een vergelijkbare prijs te zitten. Ik heb dit vorig jaar een maandje geprobeerd, en kwam net uit.

Dus zodra je weer meer verbruikt dan opwekt (+- september verwacht ik voor jou) dan gewoon een vast of variabel tarief kiezen.

Offtopic: gas kun je ook dynamisch houden en enkel voor elektra overstappen als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:19
Acradavos schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:27:
[...]

Toevallig had ik vorige week contact met VanOns. Alle bestaande klanten zouden al per e-mail geĆÆnformeerd zijn over de nieuwe tarieven geldend vanaf 1 juli 2023.
En jij bent wel geinformeerd? Ik heb niks gehad namelijk.

EDIT:

zie nu dit staan in mijn voorschot factuur van juni:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBbDQNwlLrz9EZAUt2E5BEtlsvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uodkZ5zn6dSSHN7ziyKke98l.jpg?f=user_large

Dat is dit niet zo aantrekkelijk meer. Zou ik per direkt van dit modelcontract bij energievanons af kunnen als deze pas begin mei is in gegaan?

[ Voor 39% gewijzigd door tjerkpolle op 26-06-2023 09:15 . Reden: afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-09 09:47

Acradavos

Poetsfanaat

tjerkpolle schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:06:
[...]

EDIT:

[Afbeelding]

Dat is dit niet zo aantrekkelijk meer. Zou ik per direkt van dit modelcontract bij energievanons af kunnen als deze pas begin mei is in gegaan?
Ik ben geen VanOns klant, maar dit is inderdaad de informatie hoe jij 'geĆÆnformeerd' bent. Je hebt een opzegtermijn van 30 dagen, dus je zou per 27 juli elders klant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Bij youphone krijg ik het niet voor elkaar een contract af te sluiten tot nu toe.
Ik heb het juiste nummer gevonden, maar je krijgt dan iemand aan de lijn die wat gegevens vraagt en aangeeft dat je teruggebeld wordt om een contract af te sluiten.
Dit heb ik al 2x gedaan maar ben nooit teruggebeld.

Nu heb ik vattenfall maar afgesloten op mn SAP.
Mocht Youphone nog reageren kan ik altijd nog annuleren.

Op mn PAP laat ik mn huidige contract bij budget energie nog maar even lopen. Het kan wat goedkoper hier en daar, maar ik gooi mn panelen wel tijdelijk even daarop over vanaf 1 juli, dan salderen we de boel daar eerst maar, dat levert nu meer op. En alvast een buffertje voor de winter maken, dat ik daarop op 0 uitkom. Daarna gaan we terug naar de SAP om wat meet TLV te pakken.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:51
[...]

EDIT:

[Afbeelding]

Niet aantrekkelijk? Wie heeft dan nu een hogere tlv? Ik zie m niet hoor :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 21:39
[...]

EDIT:

[Afbeelding]

VanOns gaat mij van stroom voorzien vanaf 2-7. (nou ja, eigenlijk ga ik VanOns van stroom voorzien..) In mijn modelcontract staan die oude tarieven en een TLV van 32 ct. Ik ben niet geĆÆnformeerd over prijsverlaging. Mijns inziens hebben ze geen kans van slagen om mij met het lagere tarief op te zadelen. Dat kan namelijk bij een modelcontract alleen 1. per 1-7 of 1-1 en 2. nadat ze me tenminste 30 dagen van tevoren hebben geĆÆnformeerd. Zal mij benieuwen of ze het toch gaan proberen door mijn strot te rammen. Wie zit er in een soortgelijke situatie?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:57
RikHa schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:12:
[...]
Wie zit er in een soortgelijke situatie?
Zie diverse bijdragen van mijn hand in de afgelopen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:48
Groot in de Telegraaf vandaag
https://www.telegraaf.nl/...uglevertarief-zonnestroom

Dit zou dan toch gaan over de variabelen contractvorm en niet model.. (?)
shoot...

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 16:39

nimmer

hai :O

yonexfreak schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:57:
Groot in de Telegraaf vandaag
https://www.telegraaf.nl/...uglevertarief-zonnestroom

Dit zou dan toch gaan over de variabelen contractvorm en niet model.. (?)
shoot...
dat zou jammer zijn zeg, ga net 2 juli over.

op de site staat iedergeval nog 16 cent & in mijn (model) contract staat dat ze het alleen 1 juli of 1 januari kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:43
nimmer schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:47:
[...]

dat zou jammer zijn zeg, ga net 2 juli over.

op de site staat iedergeval nog 16 cent & in mijn (model) contract staat dat ze het alleen 1 juli of 1 januari kunnen wijzigen.
Gaat inderdaad over het variabele contract. Niet het modelcontract (die ook variabel is) maar tot 1 januari is bij het modelcontract de TLV bij Vattenfall 'gewoon' 16,8 cent per kWh.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Ik heb vandaag de modelcontract bevestiging van Vattenfall ontvangen.

Hierin zijn de (ook eerder in het topic genoemde) variabele leveringskosten weergegeven en wordt tevens een terugleververgoeding van €0,168/kWh genoemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nATc-KN1S_shTNTny0zFF2rwO2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bpACaTfAAEzm67pmBdVq00pE.png?f=user_large

In te toelichting van het prijsoverzicht staat bij het kopje "terugleververgoeding" het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH2H_OvmPQ1at2iNwONpPTF575o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UH8z4x6db4FnWctREqcoZiby.png?f=user_large

De terugleververgoeding is dus de vergoeding die in het prijsoverzicht van het contract staat.

In de bijgevoegde productvoorwaarden staat dat de variabele leveringskosten 2x per jaar kunnen worden aangepast (of bij onvoorziene omstandigheden ook op andere momenten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etaeKr0F1l__Ws1eYPqqJwQvdik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ne6TfG7XdwqEOSnQKXkKnEGS.png?f=user_large

Er wordt dus gesproken over het aanpassen van de variabele leveringskosten, echter wordt er nergens gesproken over het mogelijk aanpassen van de terugleververgoeding.

Dit betekent dat, omdat het een modelcontract voor onbepaalde tijd betreft, de terugleververgoeding dus tot het eind der tijden €0,168/kWh moet blijven?? :+ :7 (of mis ik ergens een clausule??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:33
Nee, 'vast' tot 1 januari 2024, dan wijzigen de tarieven.

Daarom staat er ook:
"dan wijzigen de tarieven en "deze vergoeding staat in het prijsoverzicht"

Beetje vreemd, je zegt het zelf al:
De terugleververgoeding is dus de vergoeding die in het prijsoverzicht van het contract staat.

[ Voor 80% gewijzigd door Naalroc op 26-06-2023 18:13 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

Er is mij nog veel onduidelijk over de nieuwe opzegboetes.
- wanneer je netto teruglevert, krijg je dan geld toe bij opzegging?
- mag je kosteloos opzeggen zodra eenzijdig door de leverancier de tarieven aangepast worden?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 21:10
errrrrnie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:51:
Ik heb vandaag de modelcontract bevestiging van Vattenfall ontvangen.

Hierin zijn de (ook eerder in het topic genoemde) variabele leveringskosten weergegeven en wordt tevens een terugleververgoeding van €0,168/kWh genoemd.

[Afbeelding]

In te toelichting van het prijsoverzicht staat bij het kopje "terugleververgoeding" het volgende:
[Afbeelding]

In de bijgevoegde productvoorwaarden staat dat de variabele leveringskosten 2x per jaar kunnen worden aangepast (of bij onvoorziene omstandigheden ook op andere momenten)

[Afbeelding]

Er wordt dus gesproken over het aanpassen van de variabele leveringskosten, echter wordt er nergens gesproken over het mogelijk aanpassen van de terugleververgoeding.

Dit betekent dat, omdat het een modelcontract voor onbepaalde tijd betreft, de terugleververgoeding dus tot het eind der tijden €0,168/kWh moet blijven?? :+ :7 (of mis ik ergens een clausule??)
Wanneer heb je dit aangevraagd? Ik heb namelijk zaterdag een modelcontract aangevraagd maar daar staan de lagere tlv in. Tijdens het invullen werd op de website wel de 16,8 cent vermeld. Heb al gechat met de helpdesk maar nog geen definitief antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-07-2024
Even een vraag, zie onderstaande afbeeldingen. Wat lees ik hier verkeerd. Ik zie dat leveranciers verplicht zijn om 80% van de leveringstarief moeten betalen vanaf 2025 van de kwh die buiten de saldering valt. Na 2027 wordt dit per 2 jaar aangekeken. Dus eigenlijk gaat nu alles naar beneden, om het vervolgens weer omhoog te gooien.

1. TVL gaat nu omlaag…
2. Vanaf 2025 moet de leverancier verplicht over het teruggeleverde deel wat je niet 1 op 1 mag verrekenen 80% van de leveringsprijs betalen. Dat houdt in; 2000 kwh afname en 1800kwh opwekken = vanaf 2025, 64% = 1152 kwh. Dit mag 1 op 1 weggestreept worden op jaarbasis. Voor de overige 648 krijg je 80%!! van de leverprijs. (Lijkt mij een aanzienlijke hogere TVL dan nu).
3. Dit houdt in dat je straks met 0% saldering, 80% van de leverprijs voor al je teruggeleverde stroom krijgt. Dus als je dan zorgt dat je (even simpel gezegd) veel meer oplevert dan verbruikt. 2000 kwh verbruik en 4000 oplevert, je 0 mag wegstrepen van 4000 en je dan van 4000 kwh 80% van de leveringsprijs krijgt?

Dit is toch juist voordelig? Je krijgt dan immers meer geld voor minder kwh…

Iemand het verlossende antwoord?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGYuXEGsqILJTg_oavfNvQJsuvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUeUnKDaqNe3fhESWhFeNuL4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DuCblAXeJguMU03zfED_U6ZYJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Elwher7v44iwtBGYhHJGsOmr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvQBGEg9YH-0z4bfnzT7bOkNGqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6nNP6F7wzl3K81Y08BaUfqS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Niwla schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:54:
Er is mij nog veel onduidelijk over de nieuwe opzegboetes.
- wanneer je netto teruglevert, krijg je dan geld toe bij opzegging?
- mag je kosteloos opzeggen zodra eenzijdig door de leverancier de tarieven aangepast worden?
Nee, want een energiemaatschappij MAG je een boete geven. Die zullen je dus geen 'negatieve boete' geven bij teruglevering.
Ligt eraan wat in het contract en de voorwaarden staat. Als zij de tarieven mogen wijzigen, kan jij niet opzeggen. En het schijnt dat er inderdaad de laatste tijd bij veel vaste contracten het levertarief wel vast staat, maar dat er een bepaling in staat dat de TLV kan wijzigen.

Nog een extra waar je niet specifiek naar vroeg, maar wij, netto terugleveraars, zullen veelal geen boete hoeven te betalen, omdat we overstappen als de TLV stijgt en die stijgt (althans, steeg) meestal als ook het levertarief stijgt. En in die situatie hoef je geen boete te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antoin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 22:46
Baron de L schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:54:
Even een vraag, zie onderstaande afbeeldingen. Wat lees ik hier verkeerd. I
Je vergeet te bedenken dat je de afgenomen stroom moet gaan betalen.

Uit het voorbeeld:
2000 afnemen, 1800 terugleveren

-Nu volledig salderen
+2000-1800 = +200 x 0,38 = +76,-

-2025 64% salderen
+848 x 0,38 = +322,34
-648 x 0,15 = -97,20
Totaal: + 225,14

-2030 0% salderen
+2000 x 0,38 = +760,-
-1800 x 0,15 = -270,-
Totaal: +490,-

Als jij straks zoveel wil gaan terugleveren om de kosten van je 2000 kwh afgenomen stroom te compenseren, dan red je het dus niet met 4000 kwh terugleveren. Je moet dan minstens 5067 kwh gaan terugleveren. En die extra 3267 kwh terugleveren kost je minstens 5000,- per 15 jaar = +333,- per jaar investering. Zonnepanelen zijn ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Huh? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Want salderen is toch echt gunstiger dan 80% van het kale levertarief, aangezien salderen 100% van het tarief inclusief alles is.
Maar ja, een TLV van 80% is in de meeste gevallen wel meer dan de huidige TLV.

Zoals de plannen er nu liggen is die 80% alleen gegarandeerd tot en met 2027. Het salderen zelf stopt pas in 2031.
Maar niks is nog zeker. Het is nog geen wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
antoin schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:31:
[...]

Je vergeet te bedenken dat je de afgenomen stroom moet gaan betalen.

Uit het voorbeeld:
2000 afnemen, 1800 terugleveren

-Nu volledig salderen
+2000-1800 = +200 x 0,38 = +76,-

-2025 64% salderen
+848 x 0,38 = +322,34
-648 x 0,15 = -97,20
Totaal: + 225,14

-2030 0% salderen
+2000 x 0,38 = +760,-
-1800 x 0,15 = -270,-
Totaal: +490,-

Als jij straks zoveel wil gaan terugleveren om de kosten van je 2000 kwh afgenomen stroom te compenseren, dan red je het dus niet met 4000 kwh terugleveren. Je moet dan minstens 5067 kwh gaan terugleveren. En die extra 3267 kwh terugleveren kost je minstens 5000,- per 15 jaar = +333,- per jaar investering. Zonnepanelen zijn ook niet gratis.
Je vergeet dat de energiebelasting waarschijnlijk ook wordt verminderd in 2025 en nog meer in 2030.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 22:46
Jojan265 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Je vergeet dat de energiebelasting waarschijnlijk ook wordt verminderd in 2025 en nog meer in 2030.
Dat klopt. Daar houd de berekening in het voorbeeld geen rekening mee. Maar hij zal waarschijnlijk niet nul worden, en de BTW ook niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
antoin schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:03:
Dat klopt. Daar houd de berekening in het voorbeeld geen rekening mee. Maar hij zal waarschijnlijk niet nul worden, en de BTW ook niet ;-)
En het is ook maar de vraag of je in 2030 nog ƩƩn tarief voor het hele jaar hebt, of dat er 's zomers lagere tarieven (en dus ook lagere tlv) gaan gelden dan 's winters. Er is nog geen verplichting tot jaarcontracten (staat wel in de concept-Energiewet), en er is geen verbod om in een jaarcontract met meerdere tarieven te werken. Als die van tevoren maar duidelijk in het jaarcontract staan. Ook de data waarop de tarieven bij het modelcontract wijzigen, zouden nog weleens anders kunnen gaan worden.
Het grootste probleem is dus dat niemand echt weet wat we in de toekomst gaan krijgen als het salderen verdwijnt. Minister Jetten is in ieder geval groot voorstander van marktwerking voor de terugleververgoeding vanaf 2027. We zien nu allemaal al dat marktwerking lagere terugleververgoedingen oplevert, geen hogere, en zeker geen 80%.

Dit topic over de hoogste terugleververgoeding zal nog wel jaren zijn nut blijven bewijzen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 26-06-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43
Linea schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Dit topic over de hoogste terugleververgoeding zal nog wel jaren zijn nut blijven bewijzen ;)
Ik verwacht dat het heel overzichtelijk wordt er zullen straks een paar partijen zijn die 2 cent bieden en een paar partijen die 3 cent bieden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
John245 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:17:
[...]

Ik verwacht dat het heel overzichtelijk wordt er zullen straks een paar partijen zijn die 2 cent bieden en een paar partijen die 3 cent bieden.
Als dat zo is, dan zal het peer to peer een grote vlucht nemen, verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Jojan265 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Als dat zo is, dan zal het peer to peer een grote vlucht nemen, verwacht ik.
Ja denk ik ook. Maar in Belgie waar ze al peer to peer hebben schijnen de administratiekosten zo hoog te zijn dat het geen zin heeft. Hopen dat de minister dit begrenst. Maar Jetten kennende vrees ik van niet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:31
[...]

Was dat ook de verwachting niet bij de EB op gas?
Gezien hoe creatief dit wordt "opgelost" (beoogd)?

Verwacht eerder ook hierbij een grens in hoeveelheid kWh verbruik, wellicht zelfs staffels daarboven, waarbij maar de vraag is of het (laagste) tarief überhaupt wijzigt.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Peet-je schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Was dat ook de verwachting niet bij de EB op gas?
Gezien hoe creatief dit wordt "opgelost" (beoogd)?

Verwacht eerder ook hierbij een grens in hoeveelheid kWh verbruik, wellicht zelfs staffels daarboven, waarbij maar de vraag is of het (laagste) tarief überhaupt wijzigt.
Energiebelasting op gas gaat omhoog.

Electriciteit staffels 0-2900 kWh; 2900 - 10.000 kWh; 10.000 - 50..000 kWh.

Boven de 10.000 kWh gaat wel lekker naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

[...]

Belastingverlaging icm waarschijnlijk blijft in nl een onbetrouwbare combinatie.. eerst maar eens zien hoe het allemaal echt uitspeelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
[...]

Dan is dynamisch mogelijk nog een alternatief.

Maar uiteindelijk zal er toch een businesscase moeten zijn voor zonnepanelen bij particulieren. Want we hebben ze toch echt nodig voor de energietransitie.

Daarvoor moet de gemiddelde waarde (deel eigen verbruik , deel terugleververgoeding) van een kWh toch echt ca. 10ct moeten zijn. En dan heb je al een vrij lage terugverdientijd. Met 2/3 ct. TLV en een verlaagde energiebelasting gaat dat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Even een vraag, zie onderstaande afbeeldingen. Wat lees ik hier verkeerd. Ik zie dat leveranciers verplicht zijn om 80% van de leveringstarief moeten betalen vanaf 2025 van de kwh die buiten de saldering valt. Na 2027 wordt dit per 2 jaar aangekeken. Dus eigenlijk gaat nu alles naar beneden, om het vervolgens weer omhoog te gooien.

1. TVL gaat nu omlaag…
2. Vanaf 2025 moet de leverancier verplicht over het teruggeleverde deel wat je niet 1 op 1 mag verrekenen 80% van de leveringsprijs betalen. Dat houdt in; 2000 kwh afname en 1800kwh opwekken = vanaf 2025, 64% = 1152 kwh. Dit mag 1 op 1 weggestreept worden op jaarbasis. Voor de overige 648 krijg je 80%!! van de leverprijs. (Lijkt mij een aanzienlijke hogere TVL dan nu).
3. Dit houdt in dat je straks met 0% saldering, 80% van de leverprijs voor al je teruggeleverde stroom krijgt. Dus als je dan zorgt dat je (even simpel gezegd) veel meer oplevert dan verbruikt. 2000 kwh verbruik en 4000 oplevert, je 0 mag wegstrepen van 4000 en je dan van 4000 kwh 80% van de leveringsprijs krijgt?

Iemand het verlossende antwoord?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Let op dat je voor de energie die je afneemt uit het net wel de energiebelasting ( en al die andere belastingen ) mag aftikken en deze minder of zelfs helemaal niet meer kunt verrekenen met de teruggeleverde stroom.
Wellicht dat je de energiemaatschappijen hiermee mooi kunt '' aanpakken '' tzt, maar uiteindelijk als '' gewone '' gebruiker van het net gaat dit alles behalve voordelig zijn.
M.u.v. @de Peer en co. die een heel zonnepark hebben :p
Maar ik denk toch dat ook voor diegenen wel weer iets wordt gevonden, waardoor het minder voordelig gaat uitpakken, zoals verplichte dynamische contracten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52

paQ

[...]

naja, eigenlijk is nu ook al de beste terugleververgoeding die op een dynamisch contract.
Zo vaak komen we niet meer onder de 16,8 cent de laatste weken. (uitzonderingen daargelaten)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:31
John245 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Energiebelasting op gas gaat omhoog.

Verlaagd tarief volgens Jetten tot 800 m³...., creatief omschreven, hetzelfde als nu, daarboven stijgt het

Electriciteit staffels 0-2900 kWh; 2900 - 10.000 kWh; 10.000 - 50..000 kWh.

Boven de 10.000 kWh gaat wel lekker naar beneden.

Waar komt deze logica vandaan? O.b.v. prijsplafond? Momenteel is grens 0-10.000 en daarna 50.000
Even grof gerekend met voorgaande bedragen en 50.000 kom ik dan op een slordige €1.000 (give or take) per maand.
7(8)7 Dat noem ik niet lekker.
Die 10.000 grens is niet echt schokkend
Daarbij verwacht ik dat de beprijzing juist voor grotere verbruikers wordt aangepast, onder het mom van de vervuiler betaalt.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Die grens van 2900 kWh staat in het voorstel van het kabinet (bijlage bij het klimaatpakket, tabel op laatste blz). Nu overigens nog met gelijke EB boven en onder die grens. Maar het voorstel moet nog doorgerekend/ verder uitgewerkt worden. https://www.rijksoverheid...voorjaarspakket-klimaatv5

Maar goed, dit topic gaat over de beste terugleververgoeding. Niet over de wijziging energiebelasting. Helaas krijg je over teruglevering geen negatieve energiebelasting (aan de terugleveraar uitbetaald).

[ Voor 19% gewijzigd door Linea op 26-06-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corival
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-08 03:31
Greenchoice betaalt op dit moment 11,5 cent TLV. Als ik nu een vast contract afsluit voor 2 jaren, heb ik dan die periode ook recht op 11.5 cent TLV.

Ik verwacht dat na Vattenfall, Greenchoice ook wel snel haar TLV naar beneden gaat bijstellen.

In de alg voorwaarden van Greenchoice staat dit over terugleveren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAf3sC56ouqUkhPNq6yv8gnMQ_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lz87jbcxX7RRL4FSxr83IXxf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:19
Acradavos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Ik ben geen VanOns klant, maar dit is inderdaad de informatie hoe jij 'geĆÆnformeerd' bent. Je hebt een opzegtermijn van 30 dagen, dus je zou per 27 juli elders klant kunnen zijn.
ok dan gaat mijn TLV van netto 0,32 naar netto rond de 0,13 ongeveer. Behoorlijk verschil.
Zijn er momenteel nog aanbieders die meer vergoeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Unicron schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Wanneer heb je dit aangevraagd? Ik heb namelijk zaterdag een modelcontract aangevraagd maar daar staan de lagere tlv in. Tijdens het invullen werd op de website wel de 16,8 cent vermeld. Heb al gechat met de helpdesk maar nog geen definitief antwoord
Heb je dan wel het modelcontract gekregen en niet het 'standaard' variabele contract groene stroom?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 21:10
MaSw85 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:45:
[...]

Heb je dan wel het modelcontract gekregen en niet het 'standaard' variabele contract groene stroom?
Het is zeker een modelcontract. Dat staat letterlijk in het contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Naalroc schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:09:
Nee, 'vast' tot 1 januari 2024, dan wijzigen de tarieven.

Daarom staat er ook:
"dan wijzigen de tarieven en "deze vergoeding staat in het prijsoverzicht"

Beetje vreemd, je zegt het zelf al:

[...]
Gaat mij er vooral om dat er staat omschreven dat de "variabele leveringskosten" kunnen worden aangepast per 1/7 en 1/1, maar valt de terugleververgoeding hier ook onder?

Staat overigens ook nog het volgende zinnetje in het contract beschreven :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXp74txR8hNgZ84D3kL0tWDkC34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U3lvGO3mg1rg3grmMqz6oT64.png?f=user_large

Dus de terugleververgoeding kan inderdaad gewoon aangepast worden.
Dan wordt de discussie alleen of de terugleververgoeding onder de "variabele leveringskosten" (per 1/7 en 1/1 aanpasbaar) valt of dat deze per elke gewenste datum kan worden aangepast.

Krijg soms het gevoel dat ze dit soort zaken expres zo vaag mogelijk houden zodat ze er, indien nodig, nog onderuit kunnen komen. (zie ook de VanOns discussie)
Unicron schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Vrijdagavond, via formulier op de website

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:47
Mijn strategie:
tot 1/1/7 bij Energie van Ons blijven, zodat ik maximaal van de 100% TLV kan profiteren (0,64ct/kWh).
Per 1/7 overstappen naar Vattenval, modelcontract met TLV van 16,8ct/kWh tot 1/1/2024.
Dan per 1/10/2023 overstappen naar een op dat moment interessante energieleverancier, zodat ik in de 3 maanden bij Vattenfal een flinke hoeveelheid zonnestroom overschot heb en die laat uitbetalen. Wanneer ik was blijven zitten tot 1/1/24, dan had ik mijn zonnestroom zelf verbruikt in de wintermaanden en geen hoge TLV kunnen ontvangen. Nu ga ik na de wintermaanden wel genoeg zonnestroom opwekken om de wintermaanden te compenseren en ik verwacht op dat moment niet meer dat er hoge TLV's zullen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:13
TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:12:
Mijn strategie:
tot 1/1/7 bij Energie van Ons blijven, zodat ik maximaal van de 100% TLV kan profiteren (0,64ct/kWh).
Per 1/7 overstappen naar Vattenval, modelcontract met TLV van 16,8ct/kWh tot 1/1/2024.
Dan per 1/10/2023 overstappen naar een op dat moment interessante energieleverancier, zodat ik in de 3 maanden bij Vattenfal een flinke hoeveelheid zonnestroom overschot heb en die laat uitbetalen. Wanneer ik was blijven zitten tot 1/1/24, dan had ik mijn zonnestroom zelf verbruikt in de wintermaanden en geen hoge TLV kunnen ontvangen. Nu ga ik na de wintermaanden wel genoeg zonnestroom opwekken om de wintermaanden te compenseren en ik verwacht op dat moment niet meer dat er hoge TLV's zullen zijn.
Je winter strategie snap ik niet zo goed. Tegen de winter heb je een potje kWh's "gespaard" die 16,8ct per kWh waard is. Die laat je uitbetalen, en je neemt een andere energieleverancier waarbij je de stroom voor de winter weer aankoopt. Maar de prijs die je dan voor een kWh betaald zal dan toch wel hoger liggen dan de 16,8ct die je in je potje had. De overheidstoeslagen zijn al ruim 15ct/kWh.

[ Voor 20% gewijzigd door insomniac op 27-06-2023 11:12 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
insomniac schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Je winter strategie snap ik niet zo goed. Tegen de winter heb je een potje kWh's "gespaard" die 16,8ct per kWh waard is. Die laat je uitbetalen, en je neemt een andere energieleverancier waarbij je de stroom voor de winter weer aankoopt. Maar de prijs die je dan voor een kWh betaald zal dan toch wel hoger liggen dan de 16,8ct die je in je potje had. De overheidstoeslagen zijn al ruim 15ct/kWh.
Als ik van 1/7 tot 1/1 blijf zitten, dan verbruik ik zelf de opgewekte zonnestroom. Wanneer ik de zonnestroom niet verbruik, dan krijg ik 16,8ct/kWh. Anders wordt mijn zonnestroom ingezet voor mijn verbruik.

Nu laat ik het uitbetalen en wek volgend jaar wel weer voldoende zonnestroom op, om het verbruik van de winter te compenseren. De zonnestroom die ik volgend jaar over houdt, heeft naar alle waarschijnlijkheid een lagere TLV. Dus vind ik dat minder 'erg' om die 'goedkope' zonnestroom te gebruiken voor aankomende winter, dan de 'dure' zonnestroom van deze zomer te gebruiken in aankomende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:13
Duidelijk, daar ga ik ook eens over nadenken.

ik raakte alleen wat in de war van het laatste stukje
Wanneer ik was blijven zitten tot 1/1/24, dan had ik mijn zonnestroom zelf verbruikt in de wintermaanden en geen hoge TLV kunnen ontvangen. Nu ga ik na de wintermaanden wel genoeg zonnestroom opwekken om de wintermaanden te compenseren en ik verwacht op dat moment niet meer dat er hoge TLV's zullen zijn.
Ik dacht: hoe kan je in de wintermaanden wel genoeg opwekken als je overstapt, maar als je blijft wek je niet genoeg op.
Maar nu denk ik dat je bedoelde:
Nu ga ik na de wintermaanden komende zomermaanden wel genoeg zonnestroom opwekken om de wintermaanden te compenseren en ik verwacht op dat moment niet meer dat er hoge TLV's zullen zijn.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
insomniac schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:39:
Duidelijk, daar ga ik ook eens over nadenken.

ik raakte alleen wat in de war van het laatste stukje

[...]

Ik dacht: hoe kan je in de wintermaanden wel genoeg opwekken als je overstapt, maar als je blijft wek je niet genoeg op.
Maar nu denk ik dat je bedoelde:

[...]
Ik zie het nu, inderdaad niet de meest duidelijk beschrijving. 8)7

Maar ik bedoel dus volgende zomermaanden.wek ik weer genoeg zonnestroom op, om aankomende winter te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:47
Misschien moet je je strategie even herzien. Ik krijg zojuist een mail van Vattenfall dat de terugleververgoeding per 1-8 van 16.8ct/kWh verlaagd wordt naar 7.6ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
Robicide schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Misschien moet je je strategie even herzien. Ik krijg zojuist een mail van Vattenfall dat de terugleververgoeding per 1-8 van 16.8ct/kWh verlaagd wordt naar 7.6ct/kWh.
De verlaging geldt alleen voor voor variabele contracten en niet voor modelcontracten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-yj2gplvthY_wZmNkmqQYqfFgw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UKZ3idpF3fpPIugsKxwDVZvh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B81u74ORqCM7eKgYVNbZHrnTsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWb18KiDkUPvABKEcxfGFFj8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door TheBull op 27-06-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
errrrrnie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Gaat mij er vooral om dat er staat omschreven dat de "variabele leveringskosten" kunnen worden aangepast per 1/7 en 1/1, maar valt de terugleververgoeding hier ook onder?

Dus de terugleververgoeding kan inderdaad gewoon aangepast worden.
Dan wordt de discussie alleen of de terugleververgoeding onder de "variabele leveringskosten" (per 1/7 en 1/1 aanpasbaar) valt of dat deze per elke gewenste datum kan worden aangepast.
Ik heb een geschil lopen bij de geschillencommisie waarbij de leverancier hier naar hint. Ik heb aangegeven dat ik er vanuit ga dat de wetgever de terugleververgoeding hieronder vindt vallen. Zo niet, zou ik dat zeer interessant vinden en de onderbouwing van experts willen zien. Maar daarnaast specificeren ze niet wanneer en welke reden ze de tarieven zouden aanpassen, wat oneerlijk is en dus ambtshalve zou moeten worden vernietigd (wat ik uit het vattenfall vonnis heb gehaald). Er is nog geen zitting gepland dus kan nog 2 maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-04-2024
corival schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:38:
Greenchoice betaalt op dit moment 11,5 cent TLV. Als ik nu een vast contract afsluit voor 2 jaren, heb ik dan die periode ook recht op 11.5 cent TLV.

Ik verwacht dat na Vattenfall, Greenchoice ook wel snel haar TLV naar beneden gaat bijstellen.

In de alg voorwaarden van Greenchoice staat dit over terugleveren
[Afbeelding]
Dit vraag ik me ook af, ik heb een nom woning met 16 zonnenpanelen is greenchoice 3 jaar het beste wat ik kan aanschaffen of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
uaex schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:03:
[...]

Dit vraag ik me ook af, ik heb een nom woning met 16 zonnenpanelen is greenchoice 3 jaar het beste wat ik kan aanschaffen of raden jullie iets anders aan?
Met een nul op de meter woning is dit het verkeerde topic.
Houd vooral de toekomst van salderen in de gaten ;-) > De toekomst van salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:41
Nou bedankt vattenfall....
Eerst een vast contract aanbieden met een te hoge maandtarief... En nu mensen afstraffen die het vast contract niet hebben geaccepteerd..

Vanaf 1 augustus 2023 gaat onze terugleververgoeding omlaag. Dit is het bedrag dat u ontvangt voor de stroom die u na saldering aan ons teruglevert. We leggen uit waarom we de vergoeding verlagen.

De stroomprijs daalt als de zon schijnt
Steeds meer huishoudens en bedrijven hebben zonnepanelen. Alleen al in 2022 groeide het aantal panelen in Nederland met 28%. Dat is goed nieuws. Want het brengt een fossielvrij leven dichterbij. Het heeft alleen ook een andere kant. Als de zon schijnt is het stroomaanbod nu vaak groter dan de vraag. Er ontstaat dan een stroomoverschot. Op zulke momenten zijn de stroomprijzen op de energiemarkt laag of negatief. Dat heeft ook gevolgen voor de hoogte van uw terugleververgoeding. Per 1 augustus 2023 verlagen we die naar € 0,0760 per kWh.

Wat merk ik hiervan?
Op uw laatste jaarafrekening ontving u geen terugleververgoeding. U nam namelijk meer stroom af van het elektriciteitsnet dan u terugleverde. De terugleververgoeding geldt alleen als u meer stroom teruglevert dan afneemt. In dat geval ontvangt u voor de stroom die u extra teruglevert een vergoeding. Die is nu € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 augustus 2023 wordt de vergoeding € 0,0760 per kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door sanane op 27-06-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
sanane schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:26:
Nou bedankt vattenfall....
Eerst een vast contract aanbieden met een te hoge maandtarief... En nu mensen afstraffen die het vast contract niet hebben geaccepteerd..

Vanaf 1 augustus 2023 gaat onze terugleververgoeding omlaag. Dit is het bedrag dat u ontvangt voor de stroom die u na saldering aan ons teruglevert. We leggen uit waarom we de vergoeding verlagen.

De stroomprijs daalt als de zon schijnt
Steeds meer huishoudens en bedrijven hebben zonnepanelen. Alleen al in 2022 groeide het aantal panelen in Nederland met 28%. Dat is goed nieuws. Want het brengt een fossielvrij leven dichterbij. Het heeft alleen ook een andere kant. Als de zon schijnt is het stroomaanbod nu vaak groter dan de vraag. Er ontstaat dan een stroomoverschot. Op zulke momenten zijn de stroomprijzen op de energiemarkt laag of negatief. Dat heeft ook gevolgen voor de hoogte van uw terugleververgoeding. Per 1 augustus 2023 verlagen we die naar € 0,0760 per kWh.

Wat merk ik hiervan?
Op uw laatste jaarafrekening ontving u geen terugleververgoeding. U nam namelijk meer stroom af van het elektriciteitsnet dan u terugleverde. De terugleververgoeding geldt alleen als u meer stroom teruglevert dan afneemt. In dat geval ontvangt u voor de stroom die u extra teruglevert een vergoeding. Die is nu € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 augustus 2023 wordt de vergoeding € 0,0760 per kWh.
Wat loop je nou te piepen? Je weet toch dat met een variabel contract, de tarieven per maand kunnen wijzigen? Dat is toch niks nieuws? En ze hebben je zekerheid geboden door een vast contract te bieden, maar je wilde niet voor zekerheid gaan? En nu zit je met ... een lagere TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Wat loop je nou te piepen? Je weet toch dat met een variabel contract, de tarieven per maand kunnen wijzigen? Dat is toch niks nieuws? En ze hebben je zekerheid geboden door een vast contract te bieden, maar je wilde niet voor zekerheid gaan? En nu zit je met ... een lagere TLV.
Wat is dat voor een reactie...? Hoezo piepen?

Heb je mijn reactie niet gelezen? Ik lever meer terug dan dat ik verbruik. Dan nog probeert Vattenfall mij een vast contract aan te smeren van €70 per maand. Het is toch logisch dat ik het niet accepteer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBull
sanane schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Wat is dat voor een reactie...? Hoezo piepen?

Heb je mijn reactie niet gelezen? Ik lever meer terug dan dat ik verbruik. Dan nog probeert Vattenfall mij een vast contract aan te smeren van €70 per maand. Het is toch logisch dat ik het niet accepteer..
Wat maakt het uit? Je levert meer terug dan je verbruikt, dus die 70 euro/maand krijg je terug en dan nog een TLV voor het niet verbruikte.

Je moet niet naar je maandbedrag kijken, maar naar je verbruik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-09 03:54
TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Dit is wel erg op de man af.
We zijn hier om elkaar te helpen niet om af te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:53:
[...]

Wat maakt het uit? Je levert meer terug dan je verbruikt, dus die 70 euro/maand krijg je terug en dan nog een TLV voor het niet verbruikte.

Je moet niet naar je maandbedrag kijken, maar naar je verbruik!
Ik heb toch geen glazen bol waar ik in de toekomst kan kijken.. Elke jaar komt er weer een nieuwe regel ten nadele van consument. Ik wil gewoon niet vastzitten aan een contract van 3 jaar waar ik elke maand €70 moet betalen terwijl het niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
JMS-2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Dit is wel erg op de man af.
We zijn hier om elkaar te helpen niet om af te kraken.
Het is een trend: gaan de energie tarieven naar beneden, dan zijn de variabele/dynamische contract mensen euforisch. Gaat het omhoog of de TLV naar beneden, dan hoor je ze piepen (om het zo maar even te zeggen).

We weten toch allemaal dat een vast contract zekerheid geeft. En ook dat kan voordelig uitpakken (stijgende energieprijzen) of nadelig (dalende energieprijzen). Ook daar heb je dan weer piepende mensen. Het lijkt wel nooit goed te zijn.

En het is niet als afkraken bedoeld, maar ik vind het gewoon gejammer om niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Unicron schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Het is zeker een modelcontract. Dat staat letterlijk in het contract
Dan zou ik zeker even contacten. En even met een filmpje dat modelcontract invulmenu op de site doorlopen met datum in beeld als bewijs. Want daar staat nog steeds 16,8 cent.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
sanane schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Ik heb toch geen glazen bol waar ik in de toekomst kan kijken.. Elke jaar komt er weer een nieuwe regel ten nadele van consument. Ik wil gewoon niet vastzitten aan een contract van 3 jaar waar ik elke maand €70 moet betalen terwijl het niet nodig is.
Wanneer elk jaar een nieuwe regel komt, dan zit je toch goed met je 3 jarig contract. 3 jaar lang geen zorgen om die nieuwe regels .... #zekerheid.
Dat is mijn insteek. Ik kies zelf voor rust, dus zal ik waarschijnlijk iets meer betalen. So what?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Of sluit nu alsnog een modelcontract af. Dan heb je (weer?) 16,8 cent

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat gezegd hebbende, contact leggen met Vattenfall is echt wel een rampenplan en verschrikkelijk ondermaats. Wachttijden van een uur zijn niet ongewoon, en dan ben ik nog niets wijzer eigenlijk. Via whatsapp krijg je dezelfde chatbot, en een persoonlijke reactie gaat stroperig en maakt dat een chat over meerdere dagen uitgesmeerd wordt.
Het is bloody 2023 zeg! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corival
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-08 03:31
denneappel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Met een nul op de meter woning is dit het verkeerde topic.
Houd vooral de toekomst van salderen in de gaten ;-) > De toekomst van salderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAf3sC56ouqUkhPNq6yv8gnMQ_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lz87jbcxX7RRL4FSxr83IXxf.jpg?f=fotoalbum_large

Met 28 panelen (390wp) lever ik veel meer dan ik verbruik.
Vandaar mijn vraag met betrekking tot Greenchoice. Kunnen ze met deze regel in de algemene voorwaarden ook de TLV bij een vast contract tijdens de looptijd naar beneden bijstellen? Of hou ik gedurende 2 jaar recht op minimaal 11.5 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
* mijn bericht verwijdert

[ Voor 132% gewijzigd door denneappel op 27-06-2023 15:54 . Reden: Ik begreep even niet waarom je mijn bericht hebt gequote. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Laatst online: 15:29

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Nog geen contact gehad. Morgen eens bellen en daarna mailen, want dit gaat telefonisch niet gefixt worden ofc.
Ik heb reactie op mijn klacht bij UC. Ze hebben, vrij laat op de dag zelf (1 juni) de aankondiging over de tariefswijziging gedaan. Ik vond dat dat te laat was en dat alle andere leveranciers op 31 mei al hun aankondiging hadden gedaan. De dag zelf tellen ze dus ook mee.

TLDR; ze zeggen "we waren wel op tijd", ja-nee verhaal. Ga gewoon overstappen... helaas van 75 cent naar (ik gok nu maximaal) 17 cent. Vattenfall modelcontract, en ik gok dat dat ook niet lang duurt. Zonder dat ik 'n glazen bol heb zie ik het wel gebeuren dat we allemaal rond de 8 cent zitten binnenkort.

[ Voor 13% gewijzigd door Processorkoeler op 27-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 28-09 20:33
paQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:31:
Dat gezegd hebbende, contact leggen met Vattenfall is echt wel een rampenplan en verschrikkelijk ondermaats. Wachttijden van een uur zijn niet ongewoon, en dan ben ik nog niets wijzer eigenlijk. Via whatsapp krijg je dezelfde chatbot, en een persoonlijke reactie gaat stroperig en maakt dat een chat over meerdere dagen uitgesmeerd wordt.
Het is bloody 2023 zeg! :(
Ben het helemaal met je eens, maar ik heb deze week een positieve ervaring gehd, na het rampenplan van vorige week:
Maandagmorgen om 8:15 gebeld, 2 minuten wachttijd volgens de website, maar als je alle menus hebt door gelopen, ben je wel meer dan nog eens 5 minuten verder, dan nog eens navragen, en krijg een andere dame, die, na mijn uitleg toezegde dat ze het 'probleem' helemaal begreep, en dat het die dag in orde zou komen. Ze zou het zelf in de gaten houden dat het volgens plan zou verlopen. (dat hoop je dan maar, weinig fiducie in)
Vanmorgen een telefoontje van Vattenfall, en dezelfde dame aan de lijn; ik had om haar naam gevraagd....
Ze kwam met nieuws dat, hoewel het iets anders moest lopen van het 'systeem' , mijn wensen compleet werden vervuld, en dat ik een bevestiging per mail zou krijgen. Die heb ik dus inmiddels ook gehad.
Ik heb deze dame uitvoerig bedankt voor haar initiatief en medewerking en het terugmelden!
Uitstekend dus, deze dagen, na de ellende van vorige week, per Email en WhatsApp, dat gaat super traag daar of geen antwoord...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
sanane schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:56:
Ik wil gewoon niet vastzitten aan een contract van 3 jaar waar ik elke maand €70 moet betalen terwijl het niet nodig is.
Dan doe je dat toch niet.
Als ik overigens op hun site calculeer krijg ik gewoon een negatief bedrag per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:51
Processorkoeler schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Ik heb reactie op mijn klacht bij UC. Ze hebben, vrij laat op de dag zelf (1 juni) de aankondiging over de tariefswijziging gedaan. Ik vond dat dat te laat was en dat alle andere leveranciers op 31 mei al hun aankondiging hadden gedaan. De dag zelf tellen ze dus ook mee.

TLDR; ze zeggen "we waren wel op tijd", ja-nee verhaal. Ga gewoon overstappen... helaas van 75 cent naar (ik gok nu maximaal) 17 cent. Vattenfall modelcontract, en ik gok dat dat ook niet lang duurt. Zonder dat ik 'n glazen bol heb zie ik het wel gebeuren dat we allemaal rond de 8 cent zitten binnenkort.
Maar had je iets anders verwacht dan? Dat ze direct zouden zeggen ā€œoh nee prima joh we betalen je wel een half jaar 75 centā€? Op voorhand was toch wel duidelijk dat dit een kwestie van de lange adem zou worden.

Ik geloof niet zo in de casus, maar ben wel heel benieuwd naar de tweaker die doorzet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
paQ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:58:
[...]

naja, eigenlijk is nu ook al de beste terugleververgoeding die op een dynamisch contract.
Zo vaak komen we niet meer onder de 16,8 cent de laatste weken. (uitzonderingen daargelaten)
Deze snap ik niet helemaal. Deze maanden zitten de tarieven daar toch continu onder op momenten dat de zon schijnt? Exclusief belastingen wel te verstaan want die krijg je alleen uitbetaald over de saldering, niet over het overschot (bij Tibber).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Zimonia2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:06:
[...]

Deze snap ik niet helemaal. Deze maanden zitten de tarieven daar toch continu onder op momenten dat de zon schijnt? Exclusief belastingen wel te verstaan want die krijg je alleen uitbetaald over de saldering, niet over het overschot (bij Tibber).
ja OK, dat is waar.
tussen de 10 en 15 cent kaal zit je meestal wel deze periode.

Sja ik ga vanaf 1 juli maar gewoon per maand salderen bij tibber, en ongeveer gokken wanneer de PAP/SAP schakelaar om gaat en we nog 16,8 cent schrapen bij Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:39
corival schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:10:
[...]

[Afbeelding]

Met 28 panelen (390wp) lever ik veel meer dan ik verbruik.
Vandaar mijn vraag met betrekking tot Greenchoice. Kunnen ze met deze regel in de algemene voorwaarden ook de TLV bij een vast contract tijdens de looptijd naar beneden bijstellen? Of hou ik gedurende 2 jaar recht op minimaal 11.5 cent?
Volgens mij mogen ze dat doen wanneer ze willen. Dat houdt het risicovol, de tlv is belangrijker dan de normale levertarieven elektra. Dan kan je wel een vast contract hebben, maar de tlv blijft variabel. Ik ga zelf daarom maar voor een 1-jarig contract, ook met de afbouw van salderingsregeling in 2025 wat mssn ook nog gevolgen heeft voor tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:44
Ben het een beetje aan het bijlezen maar het ziet er niet goed uit.

Ik zit nu op 0,52 euro voor de terugleververgoeding bij Innova met een teruglevering van 4000kw/h (6000 geschat verbruik) Deze loopt eind augustus af.

Hoop toch nog wel op een mooie 80% die hoop ik zms gaat komen. Maar jha zo te zien laat dat nog wel op zich wachten, of komt helemaal niet.

Ik ge het form in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Lees nog even je contract goed na wat er precies gebeurd als je niets doet, dus ook niet verlengen.. moet ik ook nog doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Laatst online: 15:29

Processorkoeler

Geen stock koeler

cryptapix schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:29:
[...]

Maar had je iets anders verwacht dan? Dat ze direct zouden zeggen ā€œoh nee prima joh we betalen je wel een half jaar 75 centā€? Op voorhand was toch wel duidelijk dat dit een kwestie van de lange adem zou worden.

Ik geloof niet zo in de casus, maar ben wel heel benieuwd naar de tweaker die doorzet ;)
Nee, absoluut al verwacht dat dat zo zou gaan. Maargoed, ik ga niet naar een geschillencommissie (of alternatief), ik ga me er niet al te veel in verdiepen. Technisch gezien is 1 juli - 30 dagen 1 juni, maar dat is maar net hoe je "vooraf" of "van tevoren" interpreteert. Andere leveranciers hebben netjes op 31 mei, of zelfs al eerder gecommuniceerd. UC op 1 juni zelf. En dan nog een maand opzegtermijn aanhouden.

Anderzijds zijn ze de enige die nog 75 cent TLV hebben aangehouden tot 1 juli (alhoewel daar €1 per kWh tegenover staat, maarja als je meer afneemt dan teruglevert was je niet goed geweest als je zou blijven).

Wel zonde hoor, 80% minder vergoeding. Als die TLV's dusdanig laag blijven kan het gewoon lonen om dat overschot maar gewoon op te maken. €200 per jaar aan teruglevering is ook niet bepaald een vetpot (ten opzichte van €1000)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Zo, het is nu bijna 1 Juli en daarmee loopt het contract met 95 cent per kwh tlv van uc af.
Eind maart heb ik zelf nog 96 panelen zelf gelegd, in totaal heb ik dus 124 panelen goed voor 15.000kwh sinds eind maart, in totaal word het iets meer dan 20.000kwh sinds oktober 2022, toen starte het contract, iedereen verklaarde me voor gek maar krijg zometeen wel 20k uitbetaald, dat is dan ook precies wat ik geinvesteerd heb, 3 maanden terugverdientijd, niet slecht.
Heb ook nog redelijk optijd een jaarcontract afgesloten voor 25 cent per kwh vorige maand dus ik zit niet slecht komend jaar.

Ik heb dan ook 2 meters, 1 met 95 cent tlv waar ik alleen op teruglever en de ander heb ik nog steeds een oud contract tot November waar ik 20 cent per kwh betaal, heb een switch laten inbouwen zodat ik met een druk op de knop kan wisselen van meter voor teruglevering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 22:02
Dionysos1111 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:57:
Zo, het is nu bijna 1 Juli en daarmee loopt het contract met 95 cent per kwh tlv van uc af.
Eind maart heb ik zelf nog 96 panelen zelf gelegd, in totaal heb ik dus 124 panelen goed voor 15.000kwh sinds eind maart, in totaal word het iets meer dan 20.000kwh sinds oktober 2022, toen starte het contract, iedereen verklaarde me voor gek maar krijg zometeen wel 20k uitbetaald, dat is dan ook precies wat ik geinvesteerd heb, 3 maanden terugverdientijd, niet slecht.
Heb ook nog redelijk optijd een jaarcontract afgesloten voor 25 cent per kwh vorige maand dus ik zit niet slecht komend jaar.

Ik heb dan ook 2 meters, 1 met 95 cent tlv waar ik alleen op teruglever en de ander heb ik nog steeds een oud contract tot November waar ik 20 cent per kwh betaal, heb een switch laten inbouwen zodat ik met een druk op de knop kan wisselen van meter voor teruglevering :)
Jij hebt het spelletje uitgespeeld! _/-\o_
En de energiebedrijven een poot uitgedraaid. Kunnen ze mooi wegstrepen tegenover dat ongekend domme energieplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Het is moeilijk om iets aan te raden, maar ik kan je wel vertellen wat ik gedaan heb:

Ik heb een modelcontract afgesloten bij VF per 1/7. Dan ben ik verzekerd van een hoge TLV tot 1/1/24. Ik stap per 1/10 uit, om zo mijn opgewekte zonnestroom niet te gebruiken, maar te laten uitbetalen tegen de dan nog hoge TLV. Ik kies dan per 1/10 een andere energie leverancier voor stroom. Denk weer een modelcontract, maar dat zie ik dan wel. Ik wek volgende zomer toch weer genoeg stroom op (die dan een lage TLV zullen hebben) om mijn verbruik van aankomende winter te compenseren.

Voor gas heb ik een andere aanpak gedaan, daar ben ik gaan kijken naar de goedkoopste jaarcontract. Dat is per 24/6 GC geworden, 1,2199ct/m3 . Dan ben ik volgende zomer weer contractsvrij en kies ik dan weer een nieuw jaar / drie jaar contract. Ik verwacht namelijk dat de gasprijzen in de winter zullen stijgen en er hoeft maar iets te gebeuren in Rusland/OekraĆÆne en ik krijg helaas gelijk.

Ikzelf zou om bovenstaand geen 3 jarig contract kiezen voor stroom. Voor gas had het gekund, maar ik verwacht volgende zomer dat de prijs gelijk gebleven is of lager. Maar dat is een gokje. Maar voor mij acceptabel.

Ik hoop dat je wat stof hebt om over na te denken en voor jezelf een passende keuze kan maken.
En zodra je die hebt gemaakt, leg je er dan bij neer. Het is dan okay.
Waar vind je dat model contract met hoge TLV bij vattenval?
Ik kom na invullen gegevens alleen op ook daar een lage TLV uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

t14wo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Jij hebt het spelletje uitgespeeld! _/-\o_
En de energiebedrijven bewoners zonder pv panelen een poot uitgedraaid. Kunnen ze mooi wegstrepen tegenover dat ongekend domme energieplafond.
Ik zou hetzelfde doen hoor, maar het systeem is nou eenmaal dat niet pv paneelbezitters betalen voor degene die dat wel hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 28-06-2023 09:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
LJ80 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Waar vind je dat model contract met hoge TLV bij vattenval?
Ik kom na invullen gegevens alleen op ook daar een lage TLV uit.
Je moet even googelen op Vattenfal modelcontract. Dan kom je op het goede invulschermpje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Jojan265 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Je moet even googelen op Vattenfal modelcontract. Dan kom je op het goede invulschermpje uit.
Ja dankje, die had ik al maar het was nog iets wat ik moest uitklappen.
Gevonden nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tC9y-bojfHxLBM3rr_rz0Bb2BgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PdP2oKmzZm5a60tWtyDOdAl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
De energieleverancier een poot uitdraaien? Sorry hoor, maar ik vind dat een ongepaste opmerking. Er is gewoon gebruik gemaakt van marktwerking. Dit is het hedendaagse neoliberalisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 22:02
Sport_Life schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Ik zou hetzelfde doen hoor, maar het systeem is nou eenmaal dat niet pv paneelbezitters betalen voor degene die dat wel hebben.
Ach hou op. Je bent overtuigd door de politieke partijen die dit spinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
Sport_Life schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Dit vind ik onzin. Je moet hem gewoon zien als een energieleverancier (net als RWE bijv.). Ook die worden betaald door iedereen die meer stroom afneemt dan toelevert.

Net als de opmerking van sommigen dat de saldering betaald wordt door de niet PV bezitters. Dat is gewoon een truc om meer draagvlak te krijgen om de saldering af te schaffen. Als men dit zo oneerlijk vindt, dan moet de saldering gewoon uit de staatskas betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Ik zit nu bij Essent met € 0,055 terugleververgoeding.
Dit bij vattenval € 0,168 is uiteraard wel beter, maar vraag me toch af of ik het zal doen.
Sowieso zal ik waar dan ook kiezen voor maandelijks opzegbaar.

Misschien is het wel verstandig, om straks eind september over te stappen naar dynamische tarieven.
Dan is er toch niet veel opwek in de donkere maanden en betaal ik hetzelfde als ik teruglever.
En dan vanaf maart weer naar een vattenval of essent ivm teruglevering en salderen.

[ Voor 3% gewijzigd door LJ80 op 28-06-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jojan265 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Dit vind ik onzin. Je moet hem gewoon zien als een energieleverancier (net als RWE bijv.). Ook die worden betaald door iedereen die meer stroom afneemt dan toelevert.

Net als de opmerking van sommigen dat de saldering betaald wordt door de niet PV bezitters. Dat is gewoon een truc om meer draagvlak te krijgen om de saldering af te schaffen. Als men dit zo oneerlijk vindt, dan moet de saldering gewoon uit de staatskas betaald worden.
Het verschil is dat RWE (ook) in de winter opwekt en verkoopt, wij wekken met name met onze pv panelen in de zomermaanden op als de inkoopprijs nihil of zelfs negatief is. Dat verschil moet iemand betalen, en de aandeelhouders zijn de laatste die dit aanvullen _O- .

Nogmaals ik wek ook veel meer op dan verbruik, dus in die zin speel ik het spelletje gewoon mee. Maar ben me er wel van bewust dat de buurman zonder panelen mijn TLV betaald.

Idem met de gasleiding, die wordt gratis weggehaald, de 1500 euro wordt betaald via het vastrecht..

Het hele systeem is door zn succes (bijna iedereen heeft panelen) een beetje scheef.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 28-06-2023 09:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:39
Ik las de mail van Vattenfall nogmaals door en sloeg aan op de zin
"U kunt uw contract kosteloos opzeggen voordat de nieuwe terugleververgoeding ingaat. Dit doet u door uw opzegging of overstap voor 31 juli 2023 aan ons door te geven."

Ik dacht dat je nog een maand opzegtermijn had bij variabel contract: als ik per 1 augustus bij Greenchoice zou willen zitten, dat ik dit uiterlijk 30 juni juist moest doorgeven. Dat klopt dus niet? Ik zou kunnen vertrouwen op de mail van VF natuurlijk, maar aangezien die ook elke keer discutabele dingen over de hoogte van de tlv communiceren vraag ik het voor zekerheid hier nog na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Processorkoeler schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:25:
[...]

Nee, absoluut al verwacht dat dat zo zou gaan. Maargoed, ik ga niet naar een geschillencommissie (of alternatief), ik ga me er niet al te veel in verdiepen. Technisch gezien is 1 juli - 30 dagen 1 juni, maar dat is maar net hoe je "vooraf" of "van tevoren" interpreteert. Andere leveranciers hebben netjes op 31 mei, of zelfs al eerder gecommuniceerd. UC op 1 juni zelf. En dan nog een maand opzegtermijn aanhouden.
Maar intussen wel tekenend voor de hele (!) sector; alle leveranciers kijken steeds weer hoe ver ze kunnen gaan zodat de consument en 'waakhond' het nog net accepteren, of hooguit wat boegeroep terugkrijgen. Het is steeds weer wat nieuws bedenken dat alleen maar irritatie en boosheid bij consumenten opwekt. Niet dat ze er op aan sturen, maar gewoon kijken waarmee ze wegkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Kluifjes schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:39:
Ik las de mail van Vattenfall nogmaals door en sloeg aan op de zin
"U kunt uw contract kosteloos opzeggen voordat de nieuwe terugleververgoeding ingaat. Dit doet u door uw opzegging of overstap voor 31 juli 2023 aan ons door te geven."

Ik dacht dat je nog een maand opzegtermijn had bij variabel contract: als ik per 1 augustus bij Greenchoice zou willen zitten, dat ik dit uiterlijk 30 juni juist moest doorgeven. Dat klopt dus niet? Ik zou kunnen vertrouwen op de mail van VF natuurlijk, maar aangezien die ook elke keer discutabele dingen over de hoogte van de tlv communiceren vraag ik het voor zekerheid hier nog na.
Normaal gesproken heb je een opzegtermijn van 1 maand. Doordat de tarieven eenzijdig gewijzigd worden, heb je recht op onmiddelijke opzegging op het moment dat de nieuwe tarieven ingaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Jojan265 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Klopt helemaal, zullen we dan ook maar stoppen met de zorgverzekering te betalen voor de ouderen? Of de pil voor vrouwen? Huursubsidie voor arme? Kindertoeslag voor gezinnen? Kan nog wel even doorgaan maar dat 10tje per maand(als het dat al is) valt in het niets vergeleken met de rest waar we voor betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05
Heb ik goed gezien dat GC 1 jaar vast de beste deal is met 11,5 cent TLV per kWh als je graag vast contract wilt?

Vattenfall heeft 16,8 cent maar dat is toch model contract en kunnen ze anytime aanpassen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Treveo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:50:
Heb ik goed gezien dat GC 1 jaar vast de beste deal is met 11,5 cent TLV per kWh als je graag vast contract wilt?
ja
Vattenfall heeft 16,8 cent maar dat is toch model contract en kunnen ze anytime aanpassen?
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05
Hmm? Kun je dat toelichten? De bedoeling van model contract is toch dat ze die elke 3 maanden kunnen aanpassen?
Pagina: 1 ... 164 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2