Ter uwer info: Per 1 augustus 2023 verlaagt Vattenfall de TLV naar € 0,0760 per kWh. Kan je daar rekening mee houden.LJ80 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:35:
Ik zit nu bij Essent met € 0,055 terugleververgoeding.
Dit bij vattenval € 0,168 is uiteraard wel beter, maar vraag me toch af of ik het zal doen.
Sowieso zal ik waar dan ook kiezen voor maandelijks opzegbaar.
Misschien is het wel verstandig, om straks eind september over te stappen naar dynamische tarieven.
Dan is er toch niet veel opwek in de donkere maanden en betaal ik hetzelfde als ik teruglever.
En dan vanaf maart weer naar een vattenval of essent ivm teruglevering en salderen.
Nee.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
juist nietTreveo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:59:
[...]
Hmm? Kun je dat toelichten? De bedoeling van model contract is toch dat ze die elke 3 maanden kunnen aanpassen?
alleen op 1 jan en 1 juli
[ Voor 123% gewijzigd door paQ op 28-06-2023 10:26 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
en toch he, als je op de website een proefberekening doet, in dit geval 500 per maand (6000 totaal iig) dan zou dat impliceren dat je 28 cent per kWh betaald krijgt: (143/500)Zimonia2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:06:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Deze maanden zitten de tarieven daar toch continu onder op momenten dat de zon schijnt? Exclusief belastingen wel te verstaan want die krijg je alleen uitbetaald over de saldering, niet over het overschot (bij Tibber).
/f/image/auH0B75zC7W48RfdyY9jQv7G.png?f=fotoalbum_large)
betaald jouw buurman zónder panelen jou ook een vergoedingSport_Life schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:39:
[...]
Het verschil is dat RWE (ook) in de winter opwekt en verkoopt, wij wekken met name met onze pv panelen in de zomermaanden op als de inkoopprijs nihil of zelfs negatief is. Dat verschil moet iemand betalen, en de aandeelhouders zijn de laatste die dit aanvullen.
Nogmaals ik wek ook veel meer op dan verbruik, dus in die zin speel ik het spelletje gewoon mee. Maar ben me er wel van bewust dat de buurman zonder panelen mijn TLV betaald.
Idem met de gasleiding, die wordt gratis weggehaald, de 1500 euro wordt betaald via het vastrecht..
Het hele systeem is door zn succes (bijna iedereen heeft panelen) een beetje scheef.
voor de lagere (gemiddelde) prijs per kWh-tjes?
omdat ZONDER al deze panelen de kWh prijs écht veel hoger zou zijn.
Probeer niet de "energiebedrijven /politiek" influencers na te praten.
kWh prijzen zijn lager dánkzij ... de (prive) investeerders en ja, daar mag wat tegenover staan.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Volgens mij hebben alle Modelcontractvoorwaarden (zie ACM template) de volgende clausule:
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan [Leverancier] de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
OM | nieuwe energie heeft op basis van deze clausule "gewoon" de leveringstarieven van het Model Contract aangepast op 1 mei 2023.
Las net op de website van vattenval dat dit door de helft gaat per augustusTreveo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:50:
Heb ik goed gezien dat GC 1 jaar vast de beste deal is met 11,5 cent TLV per kWh als je graag vast contract wilt?
Vattenfall heeft 16,8 cent maar dat is toch model contract en kunnen ze anytime aanpassen?
Ik heb daarover een geschil lopen bij de geschillencommissie, zodra ik een uitspraak heb zal ik het in SamenOm modelcontract tussentijdse wijziging laten weten.pdidi schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Volgens mij hebben alle Modelcontractvoorwaarden (zie ACM template) de volgende clausule:
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan [Leverancier] de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
OM | nieuwe energie heeft op basis van deze clausule "gewoon" de leveringstarieven van het Model Contract aangepast op 1 mei 2023.
Ik ben dan toch wel benieuwd welke onvoorziene marktomstandigheid dat in mei 2023 dan geweest zou moeten zijn. De rechter maakt daar waarschijnlijk gehakt van.pdidi schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:27:
[...]
die clausule zegt niet: je kunt doen wat je wilpdidi schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Ik heb de discussie ook gevoerd met samenom. Het ding is dat de tarieven drastisch omlaag gingen, maar ze voor teruglevering separate voorwaarden hebben. Ze noemen het ook "netto terugleververgoeding".
Het is nog geen hamerstuk verwacht ik dat die binnen het modelcontract en ACM voorwaarden vallen.
Onze wetgever laat ontiegelijk veel ruimte voor interpretatie en alle leveranciers graven steeds naar vermeende hiaten.
nee, voor variabelmmmmmark schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:29:
[...]
Las net op de website van vattenval dat dit door de helft gaat per augustus
Dat is de laatste 2 weken al tientallen keren voorbij gekomen, het variabele contact wijzigt op 1/8 en het model contract alleen op 1/1/ en 1/7mmmmmark schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:29:
[...]
Las net op de website van vattenval dat dit door de helft gaat per augustus
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Toch maar green choice voor 1 jaar afgesloten. Verwacht niet dat er in Juli betere TLV tarieven zijn.
Bedankt voor de inzichten.
Bedankt voor de inzichten.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Volgens mij kan Green Choice ook bij een vast contract tussentijds de TLV aanpassen. Zie hun voorwaarden over teruglevering op vaste contracten.Treveo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:50:
Heb ik goed gezien dat GC 1 jaar vast de beste deal is met 11,5 cent TLV per kWh als je graag vast contract wilt?
Vattenfall heeft 16,8 cent maar dat is toch model contract en kunnen ze anytime aanpassen?
:strip_exif()/f/image/lz87jbcxX7RRL4FSxr83IXxf.jpg?f=fotoalbum_large)
In de redelijke opzegvergoeding voorwaarden staat dan weer echter: “Bij een (eventuele) netto teruglevering brengen wij bij jou alleen een redelijke opzegvergoeding in rekening wanneer de vaste netto terugleververgoeding van je contract lager is dan de vaste netto terugleververgoeding van het te vergelijken Greenchoice product.”
Hieruit zou ik kunnen concluderen dat de TLV wel vast staat gedurende de looptijd van het contract.
Alleen al vanwege het maken van die aanpassing, kun je er donder opzeggen dat ze het gaan doen en zich dus alvast vooraf in gaan dekken. Samenom heeft dat truukje ook gedaan. We noemen het gewoon netto terugleververgoeding, dan is het geen tarief meer
Teruglevergoeding is niet iets wat SamenOm heeft bedacht, dat staat gewoon in het modelcontract van de ACM zoals gepubliceerd in de staatscourant. Daarin staat Terugleververgoeding: hier informeren over teruglevertarief[.paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:05:
Alleen al vanwege het maken van die aanpassing, kun je er donder opzeggen dat ze het gaan doen en zich dus alvast vooraf in gaan dekken. Samenom heeft dat truukje ook gedaan. We noemen het gewoon netto terugleververgoeding, dan is het geen tarief meer
Echter hebben de voorwaarde het over (variable)leveringskosten, en niet over tarieven wat ruimte voor discussie over laat of de teruglevergoeding/-tarief valt onder leveringskosten of niet, waar SamenOm van gebruik probeerd te maken. Alleen ACM/wetgever/rechter/geschillencommissie zal dit kunnen beoordelen, wat ik dan ook heb gevraagd.
Dat krijg je ook gewoon uitbetaald. Maar eind van het jaar mag je de belasting over de teruglevering terugbetalen aan Tibber. Wordt voor sommigen een forse factuur. Zie scenario 2 onder kopje “salderen bij Tibber”.paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:26:
[...]
en toch he, als je op de website een proefberekening doet, in dit geval 500 per maand (6000 totaal iig) dan zou dat impliceren dat je 28 cent per kWh betaald krijgt: (143/500)
[Afbeelding]
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Ze impliceren ze dat het hele terugleveren los staat van je overeenkomst, versterkt door er separate voorwaarden voor te maken.RutgerJanssen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:22:
[...]
Teruglevergoeding is niet iets wat SamenOm heeft bedacht, dat staat gewoon in het modelcontract van de ACM zoals gepubliceerd in de staatscourant. Daarin staat Terugleververgoeding: hier informeren over teruglevertarief[.
Echter hebben de voorwaarde het over (variable)leveringskosten, en niet over tarieven wat ruimte voor discussie over laat of de teruglevergoeding/-tarief valt onder leveringskosten of niet, waar SamenOm van gebruik probeerd te maken. Alleen ACM/wetgever/rechter/geschillencommissie zal dit kunnen beoordelen, wat ik dan ook heb gevraagd.
Samenom noemt alles wat onder salderen valt namelijk een tarief, daarna bereik je de 'salderingsgrens' en lo and behold, daarna wordt het een soort van separaat product: de netto terugleververgoeding waarmee we alles mogen doen zoals ons dat uitkomt: https://www.google.com/ur...FgAJLRyGbm1b&opi=89978449
Wat greenchoice dus ook doet met die aanpassing.
Het is gewoon weer een methode om regels zo te draaien zodat ze alleen voor de leverancier zelf goed uitpakken.
Toch maar van Essent naar Vattenfall gewisseld vanwege de 16,8 cent TLV uit het modelcontract. Veel te laat, maargoed dit is toch 3x zoveel als ik bij Essent krijg.
Op een of andere manier voelt het nog dat er ergens in de komende weken een correctie komt, maargoed kan er nog 2 weken onderuit.
Overigens ook een modelcontract bij Van Ons aangevraagd, maar na aanleveren gegevens kreeg ik de reactie dat het niet interessant is aangezien de tarieven per 1/7 wijzigen.
Op een of andere manier voelt het nog dat er ergens in de komende weken een correctie komt, maargoed kan er nog 2 weken onderuit.
Overigens ook een modelcontract bij Van Ons aangevraagd, maar na aanleveren gegevens kreeg ik de reactie dat het niet interessant is aangezien de tarieven per 1/7 wijzigen.

Was dat een reactie op mij? Zo ja want moet ik dan doen? Kan er nu nog twee weken onderuit.
Situatie: nieuw huis per 12 juli. En wil binnen paar maanden hele dak vol gooien met zonnepanelen.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Naja. Het gaat nu al pagina’s lang om 16,8 cent bij Vattenfall. Ik begrijp niet zo goed hoe iemand dan een conclusie trekt dat greenchoice “dus” het hoogst is met 11,x.ice-T106 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:42:
[...]
Was dat een reactie op mij? Zo ja want moet ik dan doen? Kan er nu nog twee weken onderuit.
Situatie: nieuw huis per 12 juli. En wil binnen paar maanden hele dak vol gooien met zonnepanelen.
Op een “vast contract” waarbij GC vooraf zegt daar op elk moment van af te kunnen zien.
Is het al iemand gelukt om een contract bij Youfone af te sluiten? Ver weg de hoogste TLV. Echter de klantenservice zou mij terugbellen en dat doen ze niet (088 - 522 9292)
Goeie tip, ik ga hier eens naar kijken!Fredericm schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:04:
Is het al iemand gelukt om een contract bij Youfone af te sluiten? Ver weg de hoogste TLV. Echter de klantenservice zou mij terugbellen en dat doen ze niet (088 - 522 9292)
Is er nu een abonnement versie van vattenfall die nu nog af te sluiten is en naar verwachting meer dan een maand 16 cent terugleververgoeding geeft?paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:46:
[...]
Naja. Het gaat nu al pagina’s lang om 16,8 cent bij Vattenfall. Ik begrijp niet zo goed hoe iemand dan een conclusie trekt dat greenchoice “dus” het hoogst is met 11,x.
Op een “vast contract” waarbij GC vooraf zegt daar op elk moment van af te kunnen zien.
Het modelcontract: https://www.vattenfall.nl...ene-sdu-var-modelcontractice-T106 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:51:
[...]
Is er nu een abonnement versie van vattenfall die nu nog af te sluiten is en naar verwachting meer dan een maand 16 cent terugleververgoeding geeft?
Mensen zullen dat modelcontract bij VF alleen afsluiten voor stroom lijkt me. De tlv is mooi hoog tot in elk geval 1-1-2024, maar het gastarief met 1,83 per m3 ook nogal. Krijgen ze alleen maar klanten aan wie ze juist geld moeten betalen wanneer ze een aardig aantal zonnepanelen hebben
Misschien een stomme vraag, maar ik vroeg me alleen af: Als ik nu een nieuw contract aanvraag, vind de saldering dan niet plaats van start contractdatum tot "nu"? Het gebeurd normaal (bij Vattenfall) op contract jaarbasis (dus bijv. maart - maart). Maar als je nu een nieuw contract aangaat, dan vind er ook een verrekening plaats volgens mij? (zo was het in ieder geval wel een jaar geleden toen de gasleiding eruit ging)
Ik had al wat rond zitten zoeken op hun site, maar kan niet echt iets vinden hierover. (Wil dat toch even zien te vinden voordat ik van het variabel contract naar het model contract overstap)
Ik had al wat rond zitten zoeken op hun site, maar kan niet echt iets vinden hierover. (Wil dat toch even zien te vinden voordat ik van het variabel contract naar het model contract overstap)
Ik heb dit zojuist ook gedaan. Via link modelcontract aangevraagd per 2 juli, terwijl ik nu 'gewoon' variabel bij VF zit. Hopelijk ook snel het modelcontract met goede tlv binnen!DIY schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:04:
[...]
Zou je niet gewoon via de site alsnog het modelcontract kunnen aanvragen?
Ik heb, net als @yonexfreak, zojuist via de site het VF modelcontract aangevraagd (zit nu nog op VF variabel). Zal laten weten wat het teruglevertarief is zodra ik m'n contract binnen heb.
Edit: zojuist mijn modelcontract ontvangen ingangsdatum 3 juli 2023:
Terugleververgoeding over uw opwek na saldering (btw-vrij tarief) € -0,168000
Edit: hier ook modelcontract binnen, ingangsdatum 2 juli, incl de terugleververgoeding van €0,168.
[ Voor 6% gewijzigd door carolien89 op 29-06-2023 00:15 ]
Heb je alleen voor stroom aangevraagd of ook voor gas? Ik blijf het modelcontract van VF iets raars vinden, waarom zou je dit in hemelsnaam níet doen vraag ik me af. Er zitten geen nadelen aan ten opzichte van variabel, alleen voordelen. Nog steeds maandelijks opzegbaar plus veel hogere tlvcarolien89 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:10:
[...]
Ik heb dit zojuist ook gedaan. Via link modelcontract aangevraagd per 2 juli, terwijl ik nu 'gewoon' variabel bij VF zit. Hopelijk ook snel het modelcontract met goede tlv binnen!
Edit: hier ook modelcontract binnen, ingangsdatum 2 juli, incl de terugleververgoeding van €0,168.
Bij nieuw contract wordt oude verrekend incl alle standen.Sponge schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:52:
Misschien een stomme vraag, maar ik vroeg me alleen af: Als ik nu een nieuw contract aanvraag, vind de saldering dan niet plaats van start contractdatum tot "nu"? Het gebeurd normaal (bij Vattenfall) op contract jaarbasis (dus bijv. maart - maart). Maar als je nu een nieuw contract aangaat, dan vind er ook een verrekening plaats volgens mij? (zo was het in ieder geval wel een jaar geleden toen de gasleiding eruit ging)
Dus je begint weer opnieuw met salderen.
Het vervolgverhaal "VanOns".
Eerder: Toen VanOns in maart de teruglever-vergoeding verlaagde heb ik via mijn rechtsbijstandverzekeraar bezwaar gemaakt. Met succes, de verlaging werd uitgesteld.
Nu: VanOns heeft per 1 juli de teruglever-vergoeding gewijzigd naar een teruglever-tarief van 50% van het leveringstarief. Ik heb (wederom via mijn rechtsbijstandverzekeraar) bezwaar gemaakt. Argument: in de voorwaarden staat dat de teruglever-vergoeding GELIJK is aan het leverings-tarief. VanOns mag het leveringstarief wel veranderen maar heeft de voorwaarden niet gewijzigd. Dus het begrip "gelijk" blijft bestaan.
Hierop antwoordt VanOns ... dat ze de tarieven per 1 juli mogen wijzigen en ... dat ze dit tijdig hebben aangekondigd. Op mijn bezwaar inzake het begrip "gelijk" gaan ze niet in.
Ik heb mijn rechtsbijstandverzekeraar gevraagd de volgende stap voor te bereiden. Vermoedelijk zal dit de geschillencommissie worden.
Wordt vervolgd.
Eerder: Toen VanOns in maart de teruglever-vergoeding verlaagde heb ik via mijn rechtsbijstandverzekeraar bezwaar gemaakt. Met succes, de verlaging werd uitgesteld.
Nu: VanOns heeft per 1 juli de teruglever-vergoeding gewijzigd naar een teruglever-tarief van 50% van het leveringstarief. Ik heb (wederom via mijn rechtsbijstandverzekeraar) bezwaar gemaakt. Argument: in de voorwaarden staat dat de teruglever-vergoeding GELIJK is aan het leverings-tarief. VanOns mag het leveringstarief wel veranderen maar heeft de voorwaarden niet gewijzigd. Dus het begrip "gelijk" blijft bestaan.
Hierop antwoordt VanOns ... dat ze de tarieven per 1 juli mogen wijzigen en ... dat ze dit tijdig hebben aangekondigd. Op mijn bezwaar inzake het begrip "gelijk" gaan ze niet in.
Ik heb mijn rechtsbijstandverzekeraar gevraagd de volgende stap voor te bereiden. Vermoedelijk zal dit de geschillencommissie worden.
Wordt vervolgd.
Dat is ook wat ik met mijn vorige betoog min of meer aanstipte. Ze hebben er een soort van apart product van gemaakt, net zoals banken ook steeds 'producten' bedenken om zichzelf schadeloos te stellen dan wel geld aan verdienen. En om dat kracht bij te zetten, heeft het nieuwe 'product' zijn eigen separate voorwaarden waardoor ze elke koppeling met een contract lospeuteren. Greenchoice doet het ook nu.
Maar goed, het ontstaat altijd uit dubbelzinnige wetgeving of wetgeving waarin simpelweg niet voorzien is. Ook die nieuwe energiewet zal hiaten of multi-interpretabele zinsneden hebben. Ik denk wel als die 80% er door heen komt we een redelijk rechtlijnige oplossing hiervoor hebben.
Maar goed, het ontstaat altijd uit dubbelzinnige wetgeving of wetgeving waarin simpelweg niet voorzien is. Ook die nieuwe energiewet zal hiaten of multi-interpretabele zinsneden hebben. Ik denk wel als die 80% er door heen komt we een redelijk rechtlijnige oplossing hiervoor hebben.
Ik vermoed dat het dan zal gaan over de tariefperiodes.paQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:02:

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Bedankt! Dan is overstappen naar een modelcontract voor mij niet handig volgens mij (contract begon op maart) aangezien deze zomermaanden essentieel zijn om genoeg over te houden om te salderen voor in de winter (vanwege warmtepomp). Er blijft ook sowieso maar iets van 300-400kWh over, dus het gaat ook niet om extreme bedragenpaQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:37:
[...]
Bij nieuw contract wordt oude verrekend incl alle standen.
Dus je begint weer opnieuw met salderen.
Ja uiteraard, maar dan ligt de koppeling wel in de wet. Laten we wel wezen, 7 cent en zelfs 5 cent is gewoon de consument in het gezicht spuwen. Als alles die kant op gaat/zou gaan, dan krijgt de PV sector harde klappen. Want waarom zou je dan nog panelen aanschaffen als je en niet meer mag salderen (naja, 65% en dan elk jaar steeds minder). De terugverdiendtijd wordt fors langer of misschien zelfs wel onmogelijk.Jojan265 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:06:
[...]
Ik vermoed dat het dan zal gaan over de tariefperiodes.
Ik las in de vraagbeantwoording dat bij 70% het nog 9 jaar zou zijn; bij 80% 7-8 jaar. 5 cent is dan ca 25% van het kale tarief.
Ik ben recent overgestapt van UC naar Vattenfall, leek en was de beste optie, maar omdat dit voor mij een variabel contract is wordt de TLV wederom verlaagd, 1 maand na ingang. Ik ben er, zeker bij deze lage bedragen, wel klaar mee continu moeite te doen om vervolgens geconfronteerd te worden met wederom een verlaging; na een maand. Vorig jaar ook al met Eneco.
Dus, ik wil naar een vast contract voor 1 jaar en kom zodoende uit bij GC. Voor zover logisch en bedankt voor ieders input dat ik heb kunnen ophalen uit dit topic.
Echter als ik nu op de site van GC de KWH invul dan komt onderstaande vergelijking er uit.
Ze lijken niet te salderen op KWH. In dit voorbeeld factureren ze 5200 KWH aan mij volgens de levertarieven en betalen ze me 8200 uit aan teruglevertarieven. Dit klopt toch niet en mag toch niet? Het is toch gewoon salderen en het overschot: 3000 KWH aan 11,5 cent vergoeden?
Doen zij nu iets fout in deze vergelijker? Heb ik iets verkeerd ingevuld? Salderen ze wel correct op de eindaferekening?
Dus, ik wil naar een vast contract voor 1 jaar en kom zodoende uit bij GC. Voor zover logisch en bedankt voor ieders input dat ik heb kunnen ophalen uit dit topic.
Echter als ik nu op de site van GC de KWH invul dan komt onderstaande vergelijking er uit.
Ze lijken niet te salderen op KWH. In dit voorbeeld factureren ze 5200 KWH aan mij volgens de levertarieven en betalen ze me 8200 uit aan teruglevertarieven. Dit klopt toch niet en mag toch niet? Het is toch gewoon salderen en het overschot: 3000 KWH aan 11,5 cent vergoeden?
Doen zij nu iets fout in deze vergelijker? Heb ik iets verkeerd ingevuld? Salderen ze wel correct op de eindaferekening?
/f/image/Fn2KkRNgkTlnD3OgPlMEiyXM.png?f=fotoalbum_large)
Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.
Alleen stroom, ik zit op stadsverwarming dus heb geen gas.Kluifjes schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:52:
[...]
Heb je alleen voor stroom aangevraagd of ook voor gas? Ik blijf het modelcontract van VF iets raars vinden, waarom zou je dit in hemelsnaam níet doen vraag ik me af. Er zitten geen nadelen aan ten opzichte van variabel, alleen voordelen. Nog steeds maandelijks opzegbaar plus veel hogere tlv
En precies wat jij noemt zijn voor mij idd redenen om deze te nemen ipv variabel.
Ze verstoppen het wel goed, dat is vooral waarom mensen het niet doen denk ik. Of als ze ook gas hebben. Maar bij op site invullen van gegevens geeft de modelcontract optie niet, alleen als je via die speciale link van modelcontract gaat. Dus een heel groot aantal mensen dat niet weet van de verschillen in momenten waarop ze mogen wijzigen, zal er niet specifiek naar op zoek gaan, en het dus ook niet vinden
@rudi-assauer Ik denk eerlijk gezegd dat je tot 1 jan bij VF met een modelcontract meer zekerheid hebt dan 1 jaar vast bij GC, want die halen de TLV uit datzelfde contract.
Over de huidige contracten hoeven we het in dit geval niet te hebben. Ik ben al per 2 juli in het bezit van het variabele contract van VF, dus het modelcontract is hier geen issue. En de keuze voor een vast contract heb ik al voor mijzelf gemaakt.
Dat gezegd hebbende, edoch bedankt voor je antwoord, is mijn vraag dus concreet over de vergelijker van GC.
Dat gezegd hebbende, edoch bedankt voor je antwoord, is mijn vraag dus concreet over de vergelijker van GC.
Hoe komt het uit als je overstapt naar enkel tarief ipv dubbel tarief voor de berekening?rudi-assauer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:26:
Ik ben recent overgestapt van UC naar Vattenfall, leek en was de beste optie, maar omdat dit voor mij een variabel contract is wordt de TLV wederom verlaagd, 1 maand na ingang. Ik ben er, zeker bij deze lage bedragen, wel klaar mee continu moeite te doen om vervolgens geconfronteerd te worden met wederom een verlaging; na een maand. Vorig jaar ook al met Eneco.
[Afbeelding]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
dan klopt niet rekenmodule niet. Zelfde zie ik bij Tibber andersom: die rekent alle TLV tegen het afname tarief. Erg gunstige voorspiegeling! maar niet hoe het in werkelijkheid zou gaan.rudi-assauer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:34:
Over de huidige contracten hoeven we het in dit geval niet te hebben. Ik ben al per 2 juli in het bezit van het variabele contract van VF, dus het modelcontract is hier geen issue. En de keuze voor een vast contract heb ik al voor mijzelf gemaakt.
Het schurkt tegen misleiding aan. Bij GC schiet het juist de andere kant op.
Exact dezelfde uitkomst, nu 5200 verbuik en 8200 teruglevering ingevuld:Domba schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:38:
[...]
Hoe komt het uit als je overstapt naar enkel tarief ipv dubbel tarief voor de berekening?
/f/image/t4N0bClMzj3jOklxDjaqMoOl.png?f=fotoalbum_large)
sja, sec genomen 'klopt' het wel.
Ze vragen om teruglevering, en niet om opwek.
Als je zelf het verschil invult krijg je een beter inzicht van de werkelijkheid.
edit: oh nee
. dan gaan ze ineens salderen 
die module klopt gewoon niet... slecht wel
Ze vragen om teruglevering, en niet om opwek.
Als je zelf het verschil invult krijg je een beter inzicht van de werkelijkheid.
edit: oh nee

die module klopt gewoon niet... slecht wel
[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 29-06-2023 11:53 ]
Ik krijg hetzelfde totaal bedrag, maar dat is van de geleverde stroom.
er wordt kennelijk geen rekenng gehouden met de teruglevering in het totaal bedrag, maar ze zeggen zelf wèl dat ze salderen, als je op het I tje klikt, dan krijg je dit:
Lever je stroom aan ons terug? Dan saldeer je eerst al je afgenomen stroom met wat je aan ons teruglevert. Als je meer stroom teruglevert dan je afneemt, ontvang je een netto terugleververgoeding van 11,5 cent per kWh. Je ontvangt hierover geen overheidsheffingen of btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
Dus die rekenmodule klopt ook voor geen meter; ik krijg daarentegen wel een voorschot bedrag van slechts €5 /maand, dus daar zit de TLV dan wel weer in.
Rare zaak.
er wordt kennelijk geen rekenng gehouden met de teruglevering in het totaal bedrag, maar ze zeggen zelf wèl dat ze salderen, als je op het I tje klikt, dan krijg je dit:
Lever je stroom aan ons terug? Dan saldeer je eerst al je afgenomen stroom met wat je aan ons teruglevert. Als je meer stroom teruglevert dan je afneemt, ontvang je een netto terugleververgoeding van 11,5 cent per kWh. Je ontvangt hierover geen overheidsheffingen of btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
Dus die rekenmodule klopt ook voor geen meter; ik krijg daarentegen wel een voorschot bedrag van slechts €5 /maand, dus daar zit de TLV dan wel weer in.
Rare zaak.
Tibber is een dynamische aanbieder, ze zijn verplicht om een rekenmodule te hebben, maar je hebt een glazenbol nodig voor wat de uurtarieven in toekomst van de day ahead markt worden.paQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:38:
[...]
dan klopt niet rekenmodule niet. Zelfde zie ik bij Tibber andersom: die rekent alle TLV tegen het afname tarief. Erg gunstige voorspiegeling! maar niet hoe het in werkelijkheid zou gaan.
Het schurkt tegen misleiding aan. Bij GC schiet het juist de andere kant op.
De uitkomst zegt eigenlijk totaal niets over wat je mag verwachten, is van alles afhankelijk, veel meer parameters zoals setup/orientatie wat allemaal niet meegenomen wordt of mag ivm privacy regels.
Bijv ik heb een thuisaccu, ik haal een 15-20% betere gemiddelde kale terugleverprijs voor Juni (maand is nog niet om) dan voor afname in Januari, terwijl gemiddelde maand kale prijs gedaald is met ca 10% tov Januari.
Knap als er een rekenmodule is die dat voor Juni had kunnen berekenen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ze doen een aanname van een gemiddeld tarief.Domba schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:53:
[...]
Tibber is een dynamische aanbieder, ze zijn verplicht om een rekenmodule te hebben, maar je hebt een glazenbol nodig voor wat de uurtarieven in toekomst van de day ahead markt worden.
De uitkomst zegt eigenlijk totaal niets over wat je mag verwachten, is van alles afhankelijk, veel meer parameters zoals setup/orietatie wat allemaal niet meegenomen wordt of mag ivm privacy regels.
De fout die gemaakt wordt is dat ze DATZELFDE tarief als netto teruglevering aanhouden, terwijl op de website staat dat dat het kale tarief zal zijn. (zonder belastingen dus)
/f/image/auH0B75zC7W48RfdyY9jQv7G.png?f=fotoalbum_large)
dus niets afnemen, maar 6000 terugleveren geeft 6000 x 28 cent.
in werkelijkheid zal het eerder ergens rond de helft zitten. 17,8/kWh cent teveel iig in het bovenstaande voorbeeld
Eerder rond 1/3 of nog lager als je PV een zuid orientatie heeft.paQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:56:
[...]
dus niets afnemen, maar 6000 terugleveren geeft 6000 x 28 cent.
in werkelijkheid zal het eerder ergens rond de helft zitten. 17,8/kWh cent teveel iig in het bovenstaande voorbeeld
maar je ziet wat ik bedoelDomba schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Eerder rond 1/3 of nog lager als je PV een zuid orientatie heeft.
Dat heeft niets met een glazen bol te maken. Dit zit in het vakje: "VEEL mooier voorspiegelen dan de werkelijkheid" (maar echt enorm veel)
Je krijgt dit wel voor de maandafrekeningen, maar niet voor de eind/jaar afrekening van Tibber, want dan pas wordt beoordeeld hoeveel er werkelijk mag gesaldeerd worden en of er niet te veel energiebelasting en BTW is uitbetaaldpaQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:04:
[...]
maar je ziet wat ik bedoel
Dat heeft niets met een glazen bol te maken. Dit zit in het vakje: "VEEL mooier voorspiegelen dan de werkelijkheid" (maar echt enorm veel)
Wordt een heftige naheffing bij eindafrekening of jaarrekening, iets wat de rekenmodule in zou moeten voorzien, als ook eenvoudige moeten zijn om saldering er in te verwerken
(weet niet wat de exacte regels van ACM zijn, buiten dat dynamische aanbieder 1x per maand de verwachte prijs voor 12 maanden vooruit moet vaststellen en daarmee alles moet berekenen)
Tibber is de laatste die nog met maandelijke rekeningen werkt en ook uitbetaald maandelijks en een einde/jaar afrekening , Zonneplan gaat per 1 juli over op voorschotten met een eind/jaar afrekening systeem
Het is net als bij de GC module hierboven een zeer eenvoudige aanpassing die zaken eerlijk en duidelijk voorspiegelen. Dat er variabelen in zitten is iedereen wel duidelijk, maar houd het een consument wel voor zoals het ook is. Het is echt niet teveel gevraagd.
Mee eens, het is niet zo moeilijk, maarpaQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:24:
Het is net als bij de GC module hierboven een zeer eenvoudige aanpassing die zaken eerlijk en duidelijk voorspiegelen. Dat er variabelen in zitten is iedereen wel duidelijk, maar houd het een consument wel voor zoals het ook is. Het is echt niet teveel gevraagd.
De rekenmodule als ook elk tarief gebruikt door welke energieleverancier ook, dient voorgelegd te worden aan ACM voor toetsing, het oordeel van ACM is niet openbaar ivm bedrijfsgevoelige info (vraag is in hoeverre ACM toetst)
Zojuist mail van VF, contract nr van model contract gaat ook naar 7ct.
Per 1-8.
Per 1-8.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2023 14:00 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Per wanneer?Sport_Life schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:53:
Bij mij is het nr precies hetzelfde als mijn huidige nr - ben benieuwd of dit dus echt voor modelcontract geldt ook, of alleen voor mijn nu nog lopende contract..Sport_Life schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:53:
Per 1-8.
Ik heb vandaag nog de bevestiging gehad van een nieuw VF modelcontract met 16.8 cent TLV.
Overigens was al de wisselende berichtgeving hier in het forum voor mij de reden dat ik al dacht dat modelcontract ook omlaag was gegaan. Maar lijkt nu nog prima.
Overigens was al de wisselende berichtgeving hier in het forum voor mij de reden dat ik al dacht dat modelcontract ook omlaag was gegaan. Maar lijkt nu nog prima.
Ik log net in bij VF om de tarieven van m'n modelcontract (wat overmorgen in gaat) te controleren, krijg ik de melding: Helaas kunnen we op dit moment je tarieven niet tonen, probeer het later opnieuw. 
Edit: Ik vind dit trouwens ook wel een mooie
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YOC6YeUb7AwOlThNNax4TNH.jpg?f=user_large)
Modelcontract ..... variabel

Edit: Ik vind dit trouwens ook wel een mooie

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YOC6YeUb7AwOlThNNax4TNH.jpg?f=user_large)

[ Voor 42% gewijzigd door Niwla op 29-06-2023 14:15 ]
niets moet......behalve adem halen
Zojuist antwoord gekregen op mijn bezwaar bij Powerpeers. Ze gaan volledig voorbij aan het moddelcontract waar 1 juli in staan.
Ik heb er geen zin in, net een modelcontract afgesloten bij Vattenval. We gaan het zien wat daar gaat gebeuren.
Ik heb er geen zin in, net een modelcontract afgesloten bij Vattenval. We gaan het zien wat daar gaat gebeuren.
Hallo xxx,
Dank voor je bericht! Ik snap dat het heel jammer is dat de teruglevering geen 21 cent meer is. De opties zijn als volgt:
1. Je kan kosteloos het contract opzeggen.
2. De tarieven gaan pas 5 juli in.
Dat de communicatie een paar dagen te laat is doorgevoerd betekent uiteraard niet dat het teruglevertarief gedurende de rest van 2023 op 21 cent blijft.
Laat je me weten wat je wil doen?
Een hele fijne dag gewenst!
Wat gaven zij als reden? Ben benieuwd naar de "zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten."Sport_Life schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:53:
Per 1-8.
Zat jij al bij VF, of kom je van een andere leverancier?Niwla schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:13:
Ik log net in bij VF om de tarieven van m'n modelcontract (wat overmorgen in gaat) te controleren, krijg ik de melding: Helaas kunnen we op dit moment je tarieven niet tonen, probeer het later opnieuw.
Edit: Ik vind dit trouwens ook wel een mooie![]()
[Afbeelding]
Ik zat er al variabel, maar als ik nu inlog kan ik ook alleen mijn huidige contract zien.
Ik zit nu nog bij UC. Vanaf 01-07 dus VFcarolien89 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:19:
[...]
Zat jij al bij VF, of kom je van een andere leverancier?
Ik zat er al variabel, maar als ik nu inlog kan ik ook alleen mijn huidige contract zien.
"De stroomprijs daalt als de zon schijnt"

Ik annuleer t model contract, geen zin en tijd in gedoe.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2023 14:27 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat klopt. Een modelcontract is gewoon variabel (2 x per jaar)Niwla schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:13:
Edit: Ik vind dit trouwens ook wel een mooie![]()
[Afbeelding]
Het zijn geen vaste tarieven die je afspreekt, en dus variabel, en voor onbepaalde tijd.
Toch nog even hierop terugkomende, want ik vrees dat jij misschien niet door hebt wat er bedoeld wordt.rudi-assauer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:34:
En de keuze voor een vast contract heb ik al voor mijzelf gemaakt.
Namelijk dat bij een vast contract de levertarieven wel vast staan, maar de TLV niet, terwijl ik denk dat dat juist wel jouw bedoeling is. Dat die TLV ook vast staat, ook al is die lager. Maar die wordt dus daarbuiten gehaald en willen ze zo ook in een vast contract toch aan kunnen passen wanneer ze maar willen.
En als ik me niet vergis doet GC dat ook.
In de contractvoorwaarden:
https://www.greenchoice.n...eenchoice-1-jaar-vast.pdfOp dit contract zijn deze contractvoorwaarden, de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017, de voorwaarden nettoteruglevering 2022
En in die voorwaarden nettoteruglevering 2022:
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdfGreenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
Net telefonisch met de vrienden van Vattenfall gesproken en Vattenfall modelcontract gaat inderdaad ook per 1 augustus naar beneden..
Mevrouw van de klantenservice beroept zich op de "onvoorziene marktomstandigheden" clausule welke in het contract staat waardoor ze ook op andere tijdstippen de tarieven/terugleververgoeding aan kunnen passen.
Wat precies deze omstandigheden zijn kan ze niet uitleggen aangezien ze "ook maar op deze afdeling is gezet ivm drukte"
Mevrouw van de klantenservice beroept zich op de "onvoorziene marktomstandigheden" clausule welke in het contract staat waardoor ze ook op andere tijdstippen de tarieven/terugleververgoeding aan kunnen passen.
Wat precies deze omstandigheden zijn kan ze niet uitleggen aangezien ze "ook maar op deze afdeling is gezet ivm drukte"
Ik heb net klantenservice VF aan de telefoon gehad, deze dame zei dat de verlaging alleen geldt voor huidige variabele contract, niet voor het modelcontract.Sport_Life schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:27:
[...]
Ik annuleer t model contract, geen zin en tijd in gedoe.
En dat ik de mail dus wss heb gekregen omdat nu nog variabel contract en moet voor 1juli gemeld, maar dat het niet geldt voor mn modelcontract dat 2 juli ingaat.
Nou hebben ze er wel vaker naast gezeten bij de klantenservice, maar toch.. ik vind het ook wel logisch ergens dat ik nu het bericht krijg over mijn huidige contract, zelfs als dat per 2 juli dus naar modelcontract gaat.
Hahaha wauw dit is wel bijzonder, want ik heb dus ook echt net opgehangen telefonisch en die gaf dus juist aan nee alleen voor variabel, modelcontract pas per 1 januari wijzigingen mogelijk..errrrrnie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:51:
Net telefonisch met de vrienden van Vattenfall gesproken en Vattenfall modelcontract gaat inderdaad ook per 1 augustus naar beneden..
Ze heeft me zelfs nog 5min extra in de wacht gehangen op het na te vragen..carolien89 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:51:
[...]
Ik heb net klantenservice VF aan de telefoon gehad, deze dame zei dat de verlaging alleen geldt voor huidige variabele contract, niet voor het modelcontract.
En dat ik de mail dus wss heb gekregen omdat nu nog variabel contract en moet voor 1juli gemeld, maar dat het niet geldt voor mn modelcontract dat 2 juli ingaat.
Nou hebben ze er wel vaker naast gezeten bij de klantenservice, maar toch.. ik vind het ook wel logisch ergens dat ik nu het bericht krijg over mijn huidige contract, zelfs als dat per 2 juli dus naar modelcontract gaat.

Daarbij ligt er al een uitspraak tegen hen over een soortgelijke actie.
Er is compleet geen sprake van onvoorzien. Echt bullshit.
Er is compleet geen sprake van onvoorzien. Echt bullshit.
Okay, ik leg het nog éénmaal uit en hopelijk leest die mevrouw van de klantenservice ook mee:errrrrnie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:51:
De verlaging geldt alleen voor het standaard variabel contract. Een standaard variabel contract én het modelcontract zijn een contract van het type variabel. Maar het is NIET zo dat de verlaging in gaat voor contracten met van het type variabel, maar alleen voor het STANDAARD VARIABEL CONTRACT. Dus NIET het modelcontract.
Contracten van het type variabel kunnen per maand opgezegd worden en hebben een variabel tarief, waarbij, zoals we allemaal weten, een standaard variabel contract per maand nieuwe (teruglever)tarieven kunnen krijgen en een modelcontract twee keer per jaar.
Kunnen we het nu laten liggen? Want anders gaan we waarschijnlijk door tot 1/8 om hierover te discusieëren.
Mijn vraag aan Greenchoice via het webformelier:
Over welk onderwerp gaat je vraag?
Contract/tarieven
Wat is jouw vraag?
Als ik bij jullie een 3 jarig contract afsluit met vaste tarieven is het tarief na saldering de terugleververgoeding dus ook vast voor die 3 jaar of kunnen jullie die tussentijds veranderen?
Vandaag antwoord gekregen:
Beste heer Klump,
Bedankt voor uw bericht. U vraagt naar de tarieven, hier ga ik graag op in.
Dat klopt. Met een contact voor 1, 2 of 3 jaar zet u de kale leveringstarieven en de terugleververgoeding vast.
Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.
Met vriendelijke groet,
Lorraine
Greenchoice
Contract/tarieven
Wat is jouw vraag?
Als ik bij jullie een 3 jarig contract afsluit met vaste tarieven is het tarief na saldering de terugleververgoeding dus ook vast voor die 3 jaar of kunnen jullie die tussentijds veranderen?
Beste heer Klump,
Dat klopt. Met een contact voor 1, 2 of 3 jaar zet u de kale leveringstarieven en de terugleververgoeding vast.
Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.
Met vriendelijke groet,
Lorraine
Greenchoice
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Je lijkt het allemaal nogal goed te weten, maar puntje bij paaltje zal het uitmonden in een welles/nietes situatie waarbij Vattenfall gaat schermen dat een modelcontract ook onder de variabele contracten valt.TheBull schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:29:
[...]
Okay, ik leg het nog éénmaal uit en hopelijk leest die mevrouw van de klantenservice ook mee:
De verlaging geldt alleen voor het standaard variabel contract. Een standaard variabel contract én het modelcontract zijn een contract van het type variabel. Maar het is NIET zo dat de verlaging in gaat voor contracten met van het type variabel, maar alleen voor het STANDAARD VARIABEL CONTRACT. Dus NIET het modelcontract.
Contracten van het type variabel kunnen per maand opgezegd worden en hebben een variabel tarief, waarbij, zoals we allemaal weten, een standaard variabel contract per maand nieuwe (teruglever)tarieven kunnen krijgen en een modelcontract twee keer per jaar.
Kunnen we het nu laten liggen? Want anders gaan we waarschijnlijk door tot 1/8 om hierover te discusieëren.
Ik durf te wedden dat het inderdaad tot minimaal 1 augustus over dit onderwerp zal gaan.. rond 1 januari 2024 zal het nog een keer terugkomen, en rond 1 juli 2024 nog een keer
En wat wordt jouw keuze op basis van deze info?klump4u schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:36:
Mijn vraag aan Greenchoice via het webformelier:
Contract/tarieven
Wat is jouw vraag?
Beste heer Klump,
Met vriendelijke groet,
Lorraine
Greenchoice
Voorlopig nog niks want ik heb nog €1,08 TLV bij Innova tot eind september, maar daarna denk ik wel Greenchoice voor alleen elektra, hopelijk ben ik dan zover dat ik de inductiekookplaat in de keuken heb en kunnen ze het gas komen weghalen.Niwla schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:41:
[...]
En wat wordt jouw keuze op basis van deze info?
En dan waarschijnlijk voor 3 jaar, mocht de saldering gedeeltelijk eraf gaan begin 2025 dan zullen ze het TLV op 80% moeten zetten want wetswijziging.
[ Voor 15% gewijzigd door klump4u op 29-06-2023 15:50 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Blijkbaar lezen ze echt mee!!TheBull schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:29:
[...]
Okay, ik leg het nog éénmaal uit en hopelijk leest die mevrouw van de klantenservice ook mee:
Zojuist ben ik teruggebeld door de klantenservice van Vattenfall. Het was diezelfde mevrouw die aangaf dat ze begon te twijfelen na ons gesprek en heeft nogmaals geïnformeerd.
Blijkt dus dat ze nu bezig zijn om voor de nieuwe modelcontracten (die dus nog niet zijn afgesloten) toch de TLV aan te passen per 1 augustus 2023.
Omdat mijn modelcontract schijnbaar nog net op tijd is aangevraagd zal voor dat contract toch de TLV van 16,8ct/kwh tot 1 januari gelden.
De beste mevrouw zei dat, als ze nu het modelcontract aanvraagformulier op de website doorloopt WEL de lagere TLV te zien krijgt. Ik zie hem echter nogsteeds op 16,8ct staan, maar zou dus zomaar kunnen dat dit vandaag of morgen ineens is aangepast..
Omdat de communicatie nogal warrig lijkt te verlopen (verschillende mensen die verschillende dingen horen) kan ik niet beloven dat de TLV voor nieuw af te sluiten contracten ook daadwerkelijk aangepast gaat worden..
[ Voor 6% gewijzigd door errrrrnie op 29-06-2023 16:27 ]
Klinkt logisch, bijv dat ze hem per 1 juli wijzigen.errrrrnie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:02:
[...]
Blijkbaar lezen ze echt mee!!
Zojuist ben ik teruggebeld door de klantenservice van Vattenfall. Het was diezelfde mevrouw die aangaf dat ze begon te twijfelen na ons gesprek en heeft nogmaals geïnformeerd.
Blijkt dus dat ze nu bezig zijn om voor de nieuwe modelcontracten (die dus nog niet zijn afgesloten) toch de TLV aan te passen per 1 augustus 2023.
Omdat mijn modelcontract schijnbaar nog net op tijd is aangevraagd zal voor dat contract toch de TLV van 16,8ct/kwh tot 1 januari gelden.
De beste mevrouw zei dat, als ze nu het modelcontract aanvraagformulier op de website doorloopt WEL de lagere TLV te zien krijgt. Ik zie hem echter nogsteeds op 16,8ct staan, maar zou dus zomaar kunnen dat dit vandaag of morgen ineens is aangepast..
Omdat de communicatie nogal warrig lijkt te verlopen (verschillende mensen die verschillende dingen horen) kan ik niet beloven dat de TLV voor nieuw af te sluiten contracten ook daadwerkelijk aangepast gaat worden..
Iedereen die bij VF nog 16,8ct/kwh TLV wil: zsm het modelcontract aanvragen.
Mogen tarieven van een op 13 juni afgesloten VF Modelcontract met start levering op 14 juli 2023 ook nog per 1 juli 2023 gewijzigd worden?
Of gelden de in contract genoemde tarieven per 14 juli en eerstvolgende wijziging pas dus op 1 januari?
Of gelden de in contract genoemde tarieven per 14 juli en eerstvolgende wijziging pas dus op 1 januari?
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Maar een modelcontract wijzigt toch alleen op 1-1 en 1-7? Tenzij er "marktomstandigheden" zijn en al het andere gedoe waaruit blijkt dat hte "onhoudbaar" is?ice-T106 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:10:
Ik heb vandaag nog de bevestiging gehad van een nieuw VF modelcontract met 16.8 cent TLV.
Ik zit bij UC voor 75 cent per kWh TLV en vanaf 1-7 wordt dat 8 cent. Ik wil naar VattelFall voor 16,x cent, maar die gaan dus per 1-8 over naar de helft. Dat mag niet toch? Ik zie geen "uitzonderlijke omstandigheden".
edit: modelcontract Vattenfall aangevraagd per 2-8, ben héél benieuwd of we worden "genaaid" met TLV.
Ik lees hier weer dat dat tarief voor het modelcontract wijzigt, en daar weer niet. Enfin, als dat zou moeten, dan moeten ze een maand van tevoren dat aankondigen. En dat kan niet meer met die startdatum
edit2: ah heerlijk, het maandbedrag is volgens de aanvraag -50 euro per maand. Ik lever ook daadwerkelijk meer terug dan dat ik verbruik (en dat blijkt uit de afgelopen 1.5 jaar aan historie). Maar toch komt 'ie op €31. Want "we hebben geen inzicht in je verbruik".

Meanwhile staat in de aanvraag:
Stroom dal & normaal: (totaal) 1200kWh
Stroom TLV (totaal: 3500kWh.

[ Voor 32% gewijzigd door Processorkoeler op 29-06-2023 17:42 ]
Wat een chaos, veel meer kan ik er niet van maken hoe het er aan toe gaat bij VF. Als ze zelf gewoon heldere tlv communiceren dan zou het al aanzienlijk schelen.
Snel aangevraagd. Zat sinds een week al bij VF met een variabel contract. Nu modelcontract aangevraagd. Ik zag op de website bij de berekening nog 16.8cent/kwh staan. Ben benieuwd! Anders werk ervan maken.flipjevandejam schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:30:
[...]
Klinkt logisch, bijv dat ze hem per 1 juli wijzigen.
Iedereen die bij VF nog 16,8ct/kwh TLV wil: zsm het modelcontract aanvragen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Net weer een mailtje van budget energie. Per 1 augustus gaan de TLV's nog verder omlaag voor variabele contracten en blijft er een kleine 5 tot 6 cent per KWH over. Schurken!!!!
Was het eerst nog:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5KFUsUhCkZAPjS2m3SKhuGjw.png?f=user_large)
Wordt dat per Augustus..
:fill(white):strip_exif()/f/image/tP4iKtQMjC2gWoDWtY93iQSV.png?f=user_large)
Dat is praktisch de helft minder. Om het nog mooier te maken, met trouwe klant voordeel nog minder!
Was het eerst nog:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5KFUsUhCkZAPjS2m3SKhuGjw.png?f=user_large)
Wordt dat per Augustus..
:fill(white):strip_exif()/f/image/tP4iKtQMjC2gWoDWtY93iQSV.png?f=user_large)
Dat is praktisch de helft minder. Om het nog mooier te maken, met trouwe klant voordeel nog minder!
Sport_Life schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Serieus, het lef...
Heb modelcontract ook zojuist aangevraagd met 16,8 cent ingang 1-8 maar zojuist contract ontvangen per mail en daarin staat 7,6 cent.PASware schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:03:
[...]
Snel aangevraagd. Zat sinds een week al bij VF met een variabel contract. Nu modelcontract aangevraagd. Ik zag op de website bij de berekening nog 16.8cent/kwh staan. Ben benieuwd! Anders werk ervan maken.
@rudi-assauerrudi-assauer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:41:
[...]
Exact dezelfde uitkomst, nu 5200 verbuik en 8200 teruglevering ingevuld:
[Afbeelding]
Blijkbaar lukt het Greenchoice niet om berekeningen te maken die ik met Excel wel kan maken :-)
Ze doen dit namelijk ook in het financieel overzicht in de app voor klanten.
Heel vervelend omdat de bedragen daar dus totaal niet kloppen met de werkelijkheid. Klanten zonder dit inzicht gaan hier dus volledig de mist in qua verwachting.. ook in de app worden alle kWh die worden ingevoerd voor de prijs met kWh aangegeven terwijl het deel dat meer is dan verbruik natuurlijk tegen de terugleververgoeding gerekend moet worden,
En ook het prijsplafond was kennelijk te moeilijk om te verwerken in het overzicht.
Je ziet het dus volledig goed en zult zelf aan het rekenen moeten om een juist beeld te krijgen.
:strip_exif()/f/image/zTssv99s4QwMoLfCSTlGEQZ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, het koste wat moeite maar inmiddels zijn ze bij mij ook bijgedraaid, nu mooi genieten van een TLV van 21ct. tot 1 december 2026denneappel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:07:
[...]
Bijzonder. Zover hebben ze het bij mij niet laten komen. Ik lever (netto) ~20MWh terug.
Powerpeers heeft mij eerst zowel per mail als telefonisch laten weten dat ze mijn contract echt gingen omzetten naar €0,05/kWh.
Een mail waaruit ze konden opmaken dat ik er serieus werk van ging maken was voldoende om bij te draaien.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
door de klantenservice van GC wordt desalniettemin mij verzekerd dat GC de TLV van een vast contract niet tussentijds wijzigt. Hetzelfde wat @klump4u hierboven ook beweert.Truus01 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:48:
[...]
Toch nog even hierop terugkomende, want ik vrees dat jij misschien niet door hebt wat er bedoeld wordt.
Namelijk dat bij een vast contract de levertarieven wel vast staan, maar de TLV niet, terwijl ik denk dat dat juist wel jouw bedoeling is. Dat die TLV ook vast staat, ook al is die lager. Maar die wordt dus daarbuiten gehaald en willen ze zo ook in een vast contract toch aan kunnen passen wanneer ze maar willen.
En als ik me niet vergis doet GC dat ook.
In de contractvoorwaarden:
[...]
https://www.greenchoice.n...eenchoice-1-jaar-vast.pdf
En in die voorwaarden nettoteruglevering 2022:
[...]
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf
In de contractvoorwaarden waar jij naar linkt wordt doorverwezen naar de "algemene voorwaarden voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers (2017)" en daarin staat onder punt 19.5:
Alle contracten verwijzen naar dezelfde algemene voorwaarden en in deze algemene voorwaarden wordt dan weer voor elk verschillend contract een voorwaarde opgenomen. Dat maakt het voor de consument allemaal zeer onoverzichtelijk. Ook moet je maar aannemen dat de TLV onder "tarieven" valt (en niet onder "vergoedingen").19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen.
Maar ik ga een 3-jaarcontract afsluiten bij GC want ik zie overal de TLV kelderen!
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Allemaal leuk wat ze bij VF willen doen op datum x, maar ik heb vandáág een contract met ze.
Dat in het contact staat dat ze per 1-7 starten met leveren zal mij een biet zijn. Daar had ook '23 augustus 2046' kunnen staan.
Het hebben van een levering staat mijns inziens los van het hebben van een contract/overeenkomst.
In mijn overeenkomst staat wat wanneer verandert en onder welke omstandigheden.
Wat ze op de website zetten: erg mooi, maar doet juridisch niks.
Dat in het contact staat dat ze per 1-7 starten met leveren zal mij een biet zijn. Daar had ook '23 augustus 2046' kunnen staan.
Het hebben van een levering staat mijns inziens los van het hebben van een contract/overeenkomst.
In mijn overeenkomst staat wat wanneer verandert en onder welke omstandigheden.
Wat ze op de website zetten: erg mooi, maar doet juridisch niks.
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Bijzonder, ik heb wel 16.8cent staan:rismaster schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:48:
[...]
Heb modelcontract ook zojuist aangevraagd met 16,8 cent ingang 1-8 maar zojuist contract ontvangen per mail en daarin staat 7,6 cent.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hgNUpXOdaGAm63mOQpq6rCPy.png?f=user_large)
Zou ik nog net op tijd zijn, of zou het komen dat mijn (model)contract volgende week maandag al ingaat?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik hang nu met ze aan de lijn ik heb ook in eens 0.076 in het contract staan.PASware schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:38:
[...]
Bijzonder, ik heb wel 16.8cent staan:
[Afbeelding]
Zou ik nog net op tijd zijn, of zou het komen dat mijn (model)contract volgende week maandag al ingaat?
Net opgehangen met VT en ja ook het modelcontract is aangepast ze vinden het spijtig dat de website nu nog niet is upgedate maar je krijgt geen 0.16cent meer als nieuwe klant.
Contract is ook zojuist geannuleerd. want het is minder dan UC.
[ Voor 18% gewijzigd door Dark Angel op 30-06-2023 09:45 ]
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Dan was ik gisteren net op tijd, of misschien nog net geluk als bestaande klant. Op website is bij berekening nog wel steeds 16.8cent.Dark Angel schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Ik hang nu met ze aan de lijn ik heb ook in eens 0.076 in het contract staan.
Net opgehangen met VT en ja ook het modelcontract is aangepast ze vinden het spijtig dat de website nu nog niet is upgedate maar je krijgt geen 0.16cent meer als nieuwe klant.
Contract is ook zojuist geannuleerd. van het is minder dan UC
[ Voor 4% gewijzigd door PASware op 30-06-2023 09:45 ]
uren en uren contact gehad met Vattenfall, wat een VERSCHRIKKING! 
puntje bij paaltje: er gaan geen modelcontracten op een SAP bij Vattenfall. Dus wellicht is dat wat bij sommigen hier ook speelt. Op een SAP wordt alleen een variabel contract afgesloten.
Het is sowieso een achterlijke regel, want als je alles omschakelt van PAP naar SAP en omgekeerd, dan heb je gewoon wat je wilt hebben. Het slaat eigenlijk nergens op "maar zo is de werkwijze"
puntje bij paaltje: er gaan geen modelcontracten op een SAP bij Vattenfall. Dus wellicht is dat wat bij sommigen hier ook speelt. Op een SAP wordt alleen een variabel contract afgesloten.
Het is sowieso een achterlijke regel, want als je alles omschakelt van PAP naar SAP en omgekeerd, dan heb je gewoon wat je wilt hebben. Het slaat eigenlijk nergens op "maar zo is de werkwijze"
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 30-06-2023 10:30 ]
@jaari kan je het advies geven om bij ontvangst van de bevestigingsmail eens door te klikken welke voorwaarden gelden. Ze sturen geen documenten mee alleen doorkliks. Maak daar dan ook foto’s van! En hoop dat je hun antwoord over vaste teruglevering zwart op wit hebt? Anders deze maar vragen.jaari schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:58:
[...]
door de klantenservice van GC wordt desalniettemin mij verzekerd dat GC de TLV van een vast contract niet tussentijds wijzigt. Hetzelfde wat @klump4u hierboven ook beweert.
In de contractvoorwaarden waar jij naar linkt wordt doorverwezen naar de "algemene voorwaarden voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers (2017)" en daarin staat onder punt 19.5:
[...]
Alle contracten verwijzen naar dezelfde algemene voorwaarden en in deze algemene voorwaarden wordt dan weer voor elk verschillend contract een voorwaarde opgenomen. Dat maakt het voor de consument allemaal zeer onoverzichtelijk. Ook moet je maar aannemen dat de TLV onder "tarieven" valt (en niet onder "vergoedingen").
Maar ik ga een 3-jaarcontract afsluiten bij GC want ik zie overal de TLV kelderen!
Ik sta helemaal nergens meer van te kijken namelijk.
Ben zelf weken bezig geweest antwoord te krijgen op bepaalde zaken en dat is ook maar deels gelukt.
Uit mijn contract van vorig jaar (ook 3 jaar vast!) in een van de bijlagen:
Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
[ Voor 8% gewijzigd door Lowlands op 30-06-2023 10:44 ]
bij de bevestigingsmail zitten weldegelijk PDF documenten. Dus geen doorkliks.Lowlands schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:41:
[...]
@jaari kan je het advies geven om bij ontvangst van de bevestigingsmail eens door te klikken welke voorwaarden gelden. Ze sturen geen documenten mee alleen doorkliks. Maak daar dan ook foto’s van! En hoop dat je hun antwoord over vaste teruglevering zwart op wit hebt? Anders deze maar vragen.
Ik sta helemaal nergens meer van te kijken namelijk.
Ben zelf weken bezig geweest antwoord te krijgen op bepaalde zaken en dat is ook maar deels gelukt.
Uit mijn contract van vorig jaar (ook 3 jaar vast!) in een van de bijlagen:
Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
Die documenten ben ik gewend om op te slaan.
De zin die jij noemt
kom ik niet tegen.Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
in mijn cortractvoorwaarden staat bij Tarief:
en in de "algemene voorwaarden voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers (2017)" artikel 19 "mogen wij deze leveringsvoorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?":Het overeengekomen tarief staat vast voor de looptijd van het contract.
Voor variabele contracten gelden atikelen 19.3 en 19.4. Voor vaste contracten artikel 19.5.19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering
schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel
deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.
Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas,
waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking
tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en
wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig
voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste
einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een
wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels hiervoor.
Althans, dat is mijn interpretatie. Ik ben geen jurist.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Nou, blijkbaar wist ik het toch zo goederrrrrnie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:02:
[...]
Blijkbaar lezen ze echt mee!!
En wat je nu ziet gebeuren, is dat ze de nieuwe modelcontracten al meteen voorzien van de verlaagde TLV.
Dus wat in je contract staat, is leidend tot de volgende prijs-aanpassings-punt (=1/1/24).
Dus heb je een contract met 16,8ct/kWh, dan heb je dat tot 1/1/24. Ze halen zich teveel elende op hun hals, wanneer ze dat tussentijds aanpassen, dus dat gaan ze niet doen, contract is contract.
Spijtig voor diegene die nu nog een modelcontract willen met die hoge TLV, dat gaat niet meer lukken.
Soortgelijke situatie voor mij. Ik heb United Consumers een e-mail gestuurd dat ze volgens mij te laat waren. Hier is hun antwoord:Processorkoeler schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:18:
[...]
Ik heb reactie op mijn klacht bij UC. Ze hebben, vrij laat op de dag zelf (1 juni) de aankondiging over de tariefswijziging gedaan. Ik vond dat dat te laat was en dat alle andere leveranciers op 31 mei al hun aankondiging hadden gedaan. De dag zelf tellen ze dus ook mee.
TLDR; ze zeggen "we waren wel op tijd", ja-nee verhaal. Ga gewoon overstappen... helaas van 75 cent naar (ik gok nu maximaal) 17 cent. Vattenfall modelcontract, en ik gok dat dat ook niet lang duurt. Zonder dat ik 'n glazen bol heb zie ik het wel gebeuren dat we allemaal rond de 8 cent zitten binnenkort.
Ik ben het er niet echt mee eens. Als de tandarts wil dat ik 24 uur voor de afspraak opzeg, is het niet voldoende om de tandarts 23 uur en 5 minuten van tevoren te informeren. Met dezelfde logica volstaat het niet dat United Consumers mij informeren op 1 juni 2023, het moet vóór die datum zijn. Of is er een subtiel verschil dat ik niet zie?Als we aankondigen dat er op 1 juli 2023 een tariefswijziging zal plaatsvinden, moeten we dit 30 dagen van tevoren communiceren. Om de exacte communicatiedatum te berekenen, moeten we teruggaan vanaf 1 juli 2023 en 30 dagen aftellen.
1 juli 2023 - 30 dagen = 1 juni 2023
Daarom moeten we de tariefswijziging aankondigen OP 1 juni 2023 om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de vereiste van 30 dagen voorafgaande kennisgeving.
Ik heb nog niet besloten of/wat ik moet beantwoorden of hoe ik verder moet gaan. Suggesties zijn welkom.
Vanwege de almaar afnemende TLVs heb ik begin juni een vast contract bij Greenchoice afgesloten. Bij het contract zijn voorwaarden teruglevering bijgevoegd met daarin ook bij mij de zin "Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."
Ik zou het overigens wel zeer kwalijk vinden als ze dit daadwerkelijk zouden doen. Je gaat er immers vanuit dat bij een vast contract de tarieven ook daadwerkelijk vast zijn en dat je niet 37 pagina's aan voorwaarden door moet lezen om erachter te komen dat dit uiteindelijk toch niet zo is.
Ik zou het overigens wel zeer kwalijk vinden als ze dit daadwerkelijk zouden doen. Je gaat er immers vanuit dat bij een vast contract de tarieven ook daadwerkelijk vast zijn en dat je niet 37 pagina's aan voorwaarden door moet lezen om erachter te komen dat dit uiteindelijk toch niet zo is.
Ze hebben gewoon gelijk, dat is hier al meerdere malen voorbij gekomen, en jij praat (in je voorbeeld) over uren, en zij over dagen, klein verschil.argafal schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:25:
Ik ben het er niet echt mee eens. Als de tandarts wil dat ik 24 uur voor de afspraak opzeg, is het niet voldoende om de tandarts 23 uur en 5 minuten van tevoren te informeren. Met dezelfde logica volstaat het niet dat United Consumers mij informeren op 1 juni 2023, het moet vóór die datum zijn. Of is er een subtiel verschil dat ik niet zie?
Ik heb nog niet besloten of/wat ik moet beantwoorden of hoe ik verder moet gaan. Suggesties zijn welkom.
Ik ben het niet met je eens en zit bij een vriend met het gelijke.Naalroc schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:17:
[...]
Ze hebben gewoon gelijk, dat is hier al meerdere malen voorbij gekomen, en jij praat (in je voorbeeld) over uren, en zij over dagen, klein verschil.
30 dagen VOOR 1 juli is NIET 1 juni. Maar keihard 30 mei.
Die discussie ga ik wel met ze aan
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2