iom de mod van het themaforum even hier erover verder
Ik heb 10-3 een modelovereenkomst gesloten met SamenOm.
De modelcontractvoorwaarden zijn: Tarieven (KUNNEN) wijzigen 2 keer per jaar, op 1 jan en op 1 jul, tenzij allerlei uitzonderlijkheden etc etc.
Nu komt er een e-mail waarin ze stellen: goh we laten je profiteren van lagere tarieven, wel zo eerlijk, dus we verlagen alles per 1-5. Ik ben daar niet blij mee, want deze overeenkomst zit bij mij op een SAP, puur voor de teruglevering dus.
Nu heeft een aantal maal communiceren met hen tot niets geleid. Ze blijven volharden in: we mogen dit, we doen dit daarom ook gewoon.
De feiten:
modelovereenkomst voorwaarden: https://samenom.nl/voorwa...orwaarden%20Consument.pdf
De aangevoerde reden van SamenOm:
(met maar liefst 33%)
De laatste schriftelijke reactie waar ze mee komen, en aan vasthouden is:
Aangehaalde jurisprudentie over Vattenfall door Rechtbank Amsterdam werd weggewuifd.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:940
Wat is nou wijsheid?
Vandaag is mijn laatste opzegmogelijkheid als ik besluit niet door te zetten. Of, is dit een hamerstuk, en poot stijf houden / dagvaarden?
Ik heb 10-3 een modelovereenkomst gesloten met SamenOm.
De modelcontractvoorwaarden zijn: Tarieven (KUNNEN) wijzigen 2 keer per jaar, op 1 jan en op 1 jul, tenzij allerlei uitzonderlijkheden etc etc.
Nu komt er een e-mail waarin ze stellen: goh we laten je profiteren van lagere tarieven, wel zo eerlijk, dus we verlagen alles per 1-5. Ik ben daar niet blij mee, want deze overeenkomst zit bij mij op een SAP, puur voor de teruglevering dus.
Nu heeft een aantal maal communiceren met hen tot niets geleid. Ze blijven volharden in: we mogen dit, we doen dit daarom ook gewoon.
De feiten:
modelovereenkomst voorwaarden: https://samenom.nl/voorwa...orwaarden%20Consument.pdf
De aangevoerde reden van SamenOm:
Sja, maar dat zijn toch echt normale marktomstandigheden mijns inziens, en daarmee reeds afgedekt in Artikel 2.1 van de voorwaarden. En "uiteraard" verlagen ze de terugleververgoeding ookJe hebt bij ons een overeenkomst met variabele leveringstarieven. We verlagen de leveringstarieven tussentijds per 1 mei 2023. Middels deze mail willen wij je daar graag over informeren.
Waarom deze tussentijdse verlaging?
Nu de marktprijzen gedaald zijn, willen wij jou uiteraard zo snel mogelijk mee laten profiteren van deze daling. Dit doen wij niet alleen voor nieuwe klanten, maar vinden dit juist voor bestaande klanten belangrijk.
Door de extreem zachte winter en de besparingen was het verbruik, bij met name de huishoudens en kantoren, lager dan verwacht. Het gevolg hiervan is voldoende voorraden, waardoor de marktprijzen dalen.
Nieuwe leveringstarieven
Op deze pagina, of vanaf 1 mei 2023 in het klantenportaal Mijn Nieuwe Energie onder Mijn tarieven, vind je de nieuwe tarieven voor zowel elektriciteit als gas.
Het gaat hierbij alleen om de leverings- en terugleveringstarieven en deze zijn geldig t/m 30 juni 2023. De overige kosten, zoals overheidsheffingen en netbeheerkosten blijven gelijk.
Aanpassing terugleveringstarieven
Nu de elektriciteitstarieven dalen, daalt uiteraard ook de netto terugleververgoeding (dus wanneer je per jaar meer opwekt dan je zelf verbruikt) mee.
De netto terugleververgoeding is 50% van het kale leveringstarief. Dit komt door de sterke toename in het aantal geïnstalleerde zonnepanelen in Nederland, wat als effect heeft dat marktprijzen midden op de dag verhoudingsgewijs lager zijn dan op de uren dat er geen of veel minder zonopwek is.

De laatste schriftelijke reactie waar ze mee komen, en aan vasthouden is:
Mooi natuurlijk dat ze hier refereren aan andere voorwaarden dan welke wij zijn overeengekomen. In mijn overeenkomst staat toch echt helder vermeld dat de modelcontractvoorwaarden van toepassing zijn.Het is een misvatting dat het tarief van een variabel contract vast staat voor een bepaalde periode. Het is wel waar wij en alle andere leveranciers naar streven, dat deze enkel wijzigen per 1 januari en 1 juli van een leveringsjaar.
Sinds 2e helft 2021 bevinden wij ons echter in een bijzondere marktsituatie met eerst sterk oplopende marktprijzen en de afgelopen periode sterk dalende marktprijzen. Dit bracht helaas met zich mee dat variabele tarieven vorig jaar tussentijds verhoogd moesten worden (zowel voor levering als voor netto teruglevering) en het zou dan nu ook niet passend zijn om nu niet te verlagen.
De overeenkomstvoorwaarden voor een variabel contract staan hier. Artikel 3 gaat over het leveringstarief van een variabel contract, waarin ook aangegeven staat dat tarieven kunnen wijzigen.
Maar de bovengenoemde reden is wel degelijk de achterliggende oorzaak. We hebben helaas nog steeds te maken met een zeer onstabiele markt.
Aangehaalde jurisprudentie over Vattenfall door Rechtbank Amsterdam werd weggewuifd.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:940
Wat is nou wijsheid?
Vandaag is mijn laatste opzegmogelijkheid als ik besluit niet door te zetten. Of, is dit een hamerstuk, en poot stijf houden / dagvaarden?