Massaclaim(s) tarieven energiebedrijven: ontwikkelingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Een paar dagen geleden heeft een (eerste) organisaties de handschoen opgepakt en aangekondigd om een massaclaim procedure te starten tegen energiebedrijven die de energieprijzen tussentijds meerdere keren hebben verhoogd en niet slechts één of twee keer per jaar:

https://www.businessinsid...-vattenfall-eneco-essent/

Vermoedelijk zal dat een procedure op grond van de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie of WAMCA en dus art. 3:305a BW betreffen. Zie daarnaast ook EU richtlijn 2020/1828 en de bijbehorende implementatiewet die op 25 juni van kracht wordt (Stb. 2022, 459). In de VS bestaat een vergelijkbare procedure en wordt daar een 'class action' lawsuit genoemd. Het zou mij overigens niet verbazen dat andere organisaties ook een massaclaim procedure gaan starten of zich hierbij aansluiten. Ik ben voor de helderheid op geen enkele manier verbonden met de organisatie in het nieuwsbericht, maar wel een voorstander van massaclaims bij consumentengeschillen om de doorgaans ongelijke balans tussen consumenten en bedrijven te herstellen.

Waar draait het hier waarschijnlijk om?

Eind februari publiceerde de Rechtbank Amsterdam onderstaande (vrij baanbrekende) vonnis waarin de kantonrechter oordeelde dat het 'prijswijzigingsbeding' in de algemene voorwaarden oneerlijk was en daarom niet mocht worden gebruikt:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:940

Eerder wees ik in deze reactie al op de wel hele algemene tekst in het prijswijzigingsbeding en in die reactie vroeg ik me ook al of dat beding wel stand kan houden. Zie daarnaast dit artikel met daarin tevens een video waarin onder andere Marco Loos, hoogleraar consumentenrecht wordt geïnterviewd:

https://www.bnnvara.nl/ka...gelijk-jarenlang-onwettig

Hetzelfde prijswijzigingsbeding (een clausule in de algemene voorwaarde op grond waarvan een bedrijf de prijs mag wijzigen) wordt door een groot deel van de energiebedrijven in Nederland gebruikt. Wellicht zelfs alle energiebedrijven. En dat is een risico, omdat een rechter in een uitspraak het prijswijzigingsbeding niet van toepassing kan verklaren en dat daarna ook voor vele andere overeenkomsten het geval kan zijn. Let op: het bovenstaande vonnis is nu niet automatisch van toepassing op een andere overeenkomst, ook al is het prijswijzigingsbedingbeding exact hetzelfde.

Maar dat is een van de redenen waarom de WAMCA procedure bestaat. Een organisatie kan een rechtszaak beginnen, voor de rechter betogen waarom de organisatie een representatieve groep vertegenwoordigd, wijzen naar het eerdere vonnis of vergelijkbare argumenten aanvoeren en ervoor zorgen dat de uitspraak in de massaclaim procedure werking heeft op de contracten van de groep die vertegenwoordigd wordt. Soms oordeelt een rechter dat een groep niet voldoende wordt gerepresenteerd, maar in dit geval zal dat waarschijnlijk niet snel gebeuren. Het idee is dus dat er namens de groep wordt geprocedeerd en meestal draagt de claim-organisatie daarbij ook het procesrisico op basis van het no-cure-no-pay principe.

De bedoeling van dit topic is om deze of vergelijkbare WAMCA procedures tegen energiebedrijven te volgen en informatie met elkaar te delen. Dus dat hoeft niet alleen deze massaclaim te zijn, maar het kan ook om een andere organisatie gaan die procedeert tegen een of meerdere energiebedrijven. Handelen of niet handelen naar wat er staat genoemd in dit topic blijft voor de duidelijkheid voor eigen risico. Het kan bijvoorbeeld voordeliger zijn om individueel te procederen, maar die afweging moet ieder voor zich maken.

Het is niet de bedoeling om te discussiëren over het nut van de WAMCA (dat is nu eenmaal een wet), maar de procedure zelf kan wat mij betreft wel bediscussieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ik tag enkele accounts die wellicht interesse hebben om mee te lezen, waaronder @desp die mij als eerste wees op het vonnis en verder @fopjurist, @Anoniem: 27535 en @Tom-Z die met enige regelmaat in het shopping forum hebben gereageerd in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het eerste wat je moet uitzoeken is wie is die claim club.
Werken ze "no-cure/no-pay" of moet je voor deelname betalen.
En als ze winnen moet je dan een deel van de te ontvangen vergoeding aan hun afstaan en hoeveel is dat dan. Dit soort claim clubs hebben meestal als doel er zelf flink aan te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
hanev001 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:26:
En als ze winnen moet je dan een deel van de te ontvangen vergoeding aan hun afstaan en hoeveel is dat dan. Dit soort claim clubs hebben meestal als doel er zelf flink aan te verdienen.
Dat zijn zeker goede punten om vooraf voor jezelf uit te zoeken. Wat dat betreft is het niet heel anders dan bijvoorbeeld een goed doel of een pensioenverzekeraar. Welk deel van je inleg wordt besteed aan beheerskosten, ben je het daarmee eens, wat wordt er met je geld gedaan etc.?

Voor de één zal de afweging dus zijn: 'goed idee' en voor de ander niet.

Maar iedereen mag natuurlijk ook zelf een organisatie oprichten om bijvoorbeeld de belangen van consumenten op het Tweakers forum te behartigen. Doe je dat no cure pay? Of vraag je een inleg waarmee je de benodigde uitgaven kunt bekostigen. Er moet immers altijd tenminste één, maar wellicht ook meerdere dagvaardingen betekend worden en je moet altijd griffierecht betalen.

Maar je kunt natuurlijk ook individueel procederen. Wellicht hou je er dan meer aan over. Als je verliest waarschijnlijk niet en dan was no cure no pay achteraf gezien goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
De minister voor Klimaat en Energie beantwoordt Kamervragen over het prijswijzigingsbeding in de algemene voorwaarden van (de meeste, zo niet alle) energiebedrijven n.a.v. het vonnis van de Rechtbank Amsterdam:

https://www.rijksoverheid...gelijk-jarenlang-onwettig

Uit de antwoorden volgt onder andere dat er een hoger beroep procedure loopt en dan was dat waarschijnlijk ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Andere Kamervragen, met hetzelfde onderwerp:

https://www.rijksoverheid...or-tariefsverhoging-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:06
hanev001 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:26:
Dit staat op hun site:
Wij werken op basis van no-cure-no-pay (maximaal 25% incl. btw). Je draagt dus alleen iets af als je geld terugkrijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2024
Een procedure bij de Geschillencommissie is een stuk simpeler en goedkoper dan een rechtszaak.

[ Voor 73% gewijzigd door mandroideka op 21-09-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

mandroideka schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:42:
Deze maand heeft de Geschillencommissie eindelijk uitspraak gedaan en mijn klacht gegrond verklaard. Hierdoor zal ik ongeveer 600 euro terugkrijgen van mijn energieleverancier. 8)
Met welke redenatie heet SGC jouw tussentijdse prijswijzigingsklacht gegrond verklaard?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:21
Ik weet dat ik paar jaar terug bij eneco zat op een modelcontract toen ze plotseling de teruglevertarieven gingen aanpassen.

Is een modelcontract ook een variabel contract? Geldt dit verhaal ook voor de teruglevertarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
banaliteit schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:07:
Ik weet dat ik paar jaar terug bij eneco zat op een modelcontract toen ze plotseling de teruglevertarieven gingen aanpassen.

Is een modelcontract ook een variabel contract? Geldt dit verhaal ook voor de teruglevertarieven?
Modelcontract is toch halfjaarlijkse tarieven?
Dus een wijziging op 1 januari en dan nog een keer na 6 maanden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald.42 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:21:
[...]

Modelcontract is toch halfjaarlijkse tarieven?
Dus een wijziging op 1 januari en dan nog een keer na 6 maanden.
Uit de link die ik vandaag postte:
"De algemene voorwaarden van Vattenfall zijn oneerlijk. Daarop kunnen alle klanten een beroep doen met een variabel contract waarvan de tarieven tussentijds zijn verhoogd. Dit kan ook van toepassing zijn op de halfjaarlijkse tariefaanpassingen per 1 januari en 1 juli. Vattenfall heeft haar klanten vooraf onvoldoende geïnformeerd over de redenen voor prijsverhogingen", aldus Rutten.
Alle grote energieleveranciers hanteren dezelfde algemene voorwaarden en modelcontracten zijn ook varianele contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:03:
[...]

Uit de link die ik vandaag postte:

[...]

Alle grote energieleveranciers hanteren dezelfde algemene voorwaarden en modelcontracten zijn ook varianele contracten.
Uit de tekst van @banaliteit maakte ik op dat hij vond dat hij plotseling een tariefwijziging had.
Maar dat is niet plotseling natuurlijk.

Verder ben ik wel benieuwd waarom hij een modelcontract had/heeft.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald.42 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:45:
[...]

Uit de tekst van @banaliteit maakte ik op dat hij vond dat hij plotseling een tariefwijziging had.

Het punt is niet dat de wijziging plotseling of onverwacht is, maar zelfs zoals beschreven in de algemene voorwaarden als onredelijk wordt beoordeeld. Als consument denk je al snel dat je toch weet en ziet waarvoor je tekent. De rechter denkt er echter anders over. Mogelijk kunnen miljoenen huishoudens zich aanmelden voor de massaclaim; tijdens de energiecrisis een paar jaar geleden kon je een tijdje helemaal geen vaste contracten afsluiten, maar alleen flexibele en dynamische contracten.
Ik heb zelf trouwens ook een modelcontract vanwege het ontbreken van expliciete TLK. De vaste kosten zijn wel een paar euro hoger dan elders, maar dat is dus ook maar een paar tientjes per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 07-04-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Ik,heb de uitspraak eens doorgelezen. Ik ben geen jurist maar wat ik er uit opmaak is dat het specifiek om een tussentijdse verhoging ging buiten de normale half jaar aanpassing van een variabel contract en die bovendien nog eens te laat werd aangekondigd.

Die claim club die beweerd dat het van toepassing zou zijn op alle variabele contracten tot wel 5 jaar terug zit er denk ik naast.

Het zou ook te gek van woorden zijn. Niemand zou meer een contract kunnen afsluiten dat geen vaste eindtijd en vaste prijs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Ronald.42 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:45:
[...]

Excuus, mijn verhaal was ook niet helemaal duidelijk. :)

Het klopt inderdaad dat de tarieven 2x per jaar mogen wijzigen bij een modelcontract, echter Eneco wijzigde dit plots op 5 september.

Ik - en vele andere in het "wat is momenteel de beste terugleververgoeding topic", zijn destijds naar Eneco overgestapt vanwege de hoge terugleververgoeding van ~60-70 cent per kWh.

De teruglevergoeding van de nieuwe energieleverancier was lager, waardoor ik dus minder heb ontvangen, dan wanneer Eneco niet de terugleververgoeding had gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
banaliteit schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:14:
[...]

Het klopt inderdaad dat de tarieven 2x per jaar mogen wijzigen bij een modelcontract, echter Eneco wijzigde dit plots op 5 september.

Ik - en vele andere in het "wat is momenteel de beste terugleververgoeding topic", zijn destijds naar Eneco overgestapt vanwege de hoge terugleververgoeding van ~60-70 cent per kWh.

De teruglevergoeding van de nieuwe energieleverancier was lager, waardoor ik dus minder heb ontvangen, dan wanneer Eneco niet de terugleververgoeding had gewijzigd.
Ah oké op die manier.
Die 5 september was volgens Eneco dan te wijten aan de plots veranderende energie markt of iets in die trend?

Ik ben met geluk door die hele energie crisis geraakt.
Nog een goed contract tijdens die periode etc.

Nu heb ik sinds 1 januari ook een modelcontract ook ivm met de geen terugleverkosten en gewoon salderen.
Overschot levert dan wel weinig tot niks op maar jaarrond is de energie rekening nog onder nul.

De gouden tijden zijn wel echt voorbij met pv overschot verkopen helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
hanev001 schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:16:
Ik,heb de uitspraak eens doorgelezen. Ik ben geen jurist maar wat ik er uit opmaak is dat het specifiek om een tussentijdse verhoging ging buiten de normale half jaar aanpassing van een variabel contract en die bovendien nog eens te laat werd aangekondigd.

Die claim club die beweerd dat het van toepassing zou zijn op alle variabele contracten tot wel 5 jaar terug zit er denk ik naast.

Het zou ook te gek van woorden zijn. Niemand zou meer een contract kunnen afsluiten dat geen vaste eindtijd en vaste prijs heeft.
De aanvoerder van die club is wel jurist en ziet er dus wel wat in. Er zouden potentieel tussen de 4 en 6 miljoen huishoudens mee kunnen doen.
Kijk, iedereen weet/begrijpt hoe variabele contracten werken. Toch zijn er partijen die geitenpaadjes vinden in de wet en gelijk krijgen bij de rechter. Mogelijk krijgen energieleveranciers straks een koekje van eigen deeg. Iedereen weet/begrijpt b.v. ook hoe salderen werkt, maar energieleveranciers vonden een geitenpaadje om dat voordeel van consumenten af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:10:
[...]

De aanvoerder van die club is wel jurist en ziet er dus wel wat in. Er zouden potentieel tussen de 4 en 6 miljoen huishoudens mee kunnen doen.
Kijk, iedereen weet/begrijpt hoe variabele contracten werken. Toch zijn er partijen die geitenpaadjes vinden in de wet en gelijk krijgen bij de rechter. Mogelijk krijgen energieleveranciers straks een koekje van eigen deeg. Iedereen weet/begrijpt b.v. ook hoe salderen werkt, maar energieleveranciers vonden een geitenpaadje om dat voordeel van consumenten af te nemen.
Dar de aanvoerder een jurist is zegt op zich niet zo veel. Is naar mijn mening zelfs een beetje verdacht. Want wie wint altijd bij dit soort zaken, juist de juristen. Zij verdienen aan het voeren van rechtzaken.

Mijn advies als je aan zoiets wil meedoen geef dan geen geld aan de club Zodra er om een bijdrage gevraagd wordt kan je beter vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
hanev001 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:04:
[...]

Dar de aanvoerder een jurist is zegt op zich niet zo veel. Is naar mijn mening zelfs een beetje verdacht. Want wie wint altijd bij dit soort zaken, juist de juristen. Zij verdienen aan het voeren van rechtzaken.

Mijn advies als je aan zoiets wil meedoen geef dan geen geld aan de club Zodra er om een bijdrage gevraagd wordt kan je beter vertrekken.
Claimer.nl werkt op basis van "no cure, no pay", dus consumenten lopen geen risico. Uiteindelijk verdient de jurist er natuurlijk ook goed aan als de rechtszaak gewonnen wordt, zo werkt dat in een commerciële wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
banaliteit schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:14:
[...]

Ik zat ook in dat eneco schuitje, maar allang via de geschillencomissie mijn recht gehaald zoals zovelen. Mijn aangevoerde reden was overigens dat deze wijziging uberhaupt niet aan mij gemeld was, en pas op de afrekening verscheen. Ik heb alsnog de hoge terugleververgoeding gekregen totaan de afrekening.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Srednier schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:05:
[...]

Ik zat ook in dat eneco schuitje, maar allang via de geschillencomissie mijn recht gehaald zoals zovelen. Mijn aangevoerde reden was overigens dat deze wijziging uberhaupt niet aan mij gemeld was, en pas op de afrekening verscheen. Ik heb alsnog de hoge terugleververgoeding gekregen totaan de afrekening.
Ah, dus je was bij eneco gebleven en toch de hoge terugleveringvergoeding. Jammer dat ik dat niet wist.
Pagina: 1