Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-09 13:18
Zover ik kan zien biedt VattenFall helemaal geen modelcontract aan? Enkel 3 jaar, 1 jaar of variabel.
@RutgerJanssen thanks!

De tarieven krijg je wel degelijk te zien wanneer je bij 'prijsopbouw' gebruik maakt van de dropdown knoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 13-06-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:09
Bij Vattenfall zie ik alleen een (relatief) hoog terugleververgoeding bij het modelcontract en het variabele contract. Niet bij 1-jarig en 3-jarig.
  • Bij het modelcontract is deze €0,168/kWh
  • Bij het variabele contract is deze €0,168/kWh
  • Bij het 1-jarig contract is deze €0,076/kWh
  • Bij het 3-jarig contract is deze €0,045/kWh
Voorbeeld 1-jarig contract:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_7-6sCNZ2RrNnxvzeEP6gKpZB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mvtlTPoC90JhruGZgNoTYuR5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Franciesco schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:29:
Bij Vattenfall zie ik alleen een (relatief) hoog terugleververgoeding bij het modelcontract en het variabele contract. Niet bij 1-jarig en 3-jarig.
  • Bij het modelcontract is deze €0,168/kWh
  • Bij het variabele contract is deze €0,168/kWh
  • Bij het 1-jarig contract is deze €0,076/kWh
  • Bij het 3-jarig contract is deze €0,045/kWh
Voorbeeld 1-jarig contract:
[Afbeelding]
dat klopt. dat is in lijn met wat hier telkens gepost wordt toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 09:09
@de Peer ik kreeg de indruk dat @yonexfreak denkt dat de hoge terugleververgoeding ook voor het 1-jarig contract bij VF geldt. Maar wellicht heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdW
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-03-2024
Faraz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:52:
[...]

Hmm. En als ze het toch (al dan niet stiekem) wijzigen? Ga je dan procederen?
Gek eigenlijk dat we er op die manier over denken. In bijv. arbeidsvoorwaarden die stilzwijgend verlengd worden is het gewoon normaal dat dezelfde voorwaarden worden gehanteerd (en ja, daar is ook wel geboefte dat misbruik maakt).

Wat als.. ze het dan toch wijzigen? In de eerste maand na verlenging weet je het. Wat recht is, is recht. Wat krom is, is krom. Dan zullen er vast instanties zijn die daar eens over willen meedenken. Maar vandaar ook dat ik dit nu al aan wil halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:06
lol, dat is de hamvraag met onze regering regeltjes( of afwezigheid ervan)

Dit topic is Wat is nu de beste terugleververgoeding? en dan moet je de klemtoon op
NU
leggen..

Morgen kan het weer anders zijn, hou de markt in de gaten en wees dankbaar naar de tweakers die veel tijd steken in informeren en TLV tabellen updates.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-09 09:47

Acradavos

Poetsfanaat

Van Ons
Geachte heer X,

Bedankt voor uw mail. De tarieven vanaf 1 juli zullen aan het eind van deze maand bekend worden gemaakt op onze website.

Je gegevens inzien of wijzigen? Ga naar Mijn Energie VanOns.
Op onze website vind je een overzicht van de veelgestelde vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
Voor wie geïnteresseerd is in de nieuwe energiewet, als deze goedgekeurd wordt.

Salderen willen ze dan per tariefsperiode. Dat wordt dan betalen in de winter, tenzij je minstens een jaarcontract hebt. Variabel of model is dan niet interessant, want dan kan je de winter niet wegsalderen tenzij je heel veel overschot aan zonnepanelen hebt.

https://solarmagazine.nl/...panelen-ook-in-energiewet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Angelique1974 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:45:

Salderen willen ze dan per tariefsperiode. Dat wordt dan betalen in de winter, tenzij je minstens een jaarcontract hebt. Variabel of model is dan niet interessant, want dan kan je de winter niet wegsalderen tenzij je heel veel overschot aan zonnepanelen hebt.

b.v. GC saldeert nu ook al zo. En vinden dat ze dat mogen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

als de tariefperiodes lopen van 1 januari tot 1 juli is er niet zo veel aan de hand. dan is het jaar gewoon in 2 gelijke delen geknipt.

en verder inderdaad jaarcontract proberen af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33

Hoe wordt dat nu gedaan dan?
Tegen een gemiddeld tarief van de verschillende tariefsperioden in het jaar?
Tegen het, op moment van afrekening, geldende tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25
Franciesco schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:33:
@de Peer ik kreeg de indruk dat @yonexfreak denkt dat de hoge terugleververgoeding ook voor het 1-jarig contract bij VF geldt. Maar wellicht heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.
Dat had je juist en wordt nu (gelukkig) gecorrigeerd waarvoor mijn dank :>
Zoals ik het nu inschat is best way forward modelcontract aanvragen met ingangsdatum >2 juli en mocht de TLV flink omlaag gaan per 1/7 met modelcontract, heb ik de mogelijkheid tot kosteloos annuleren

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Ik heb net telefonisch contact gehad met Vattenfall. Blijkbaar is het niet mogelijk om telefonisch een modelcontract af te sluiten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
errrrrnie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Hoe wordt dat nu gedaan dan?
Tegen een gemiddeld tarief van de verschillende tariefsperioden in het jaar?
Tegen het, op moment van afrekening, geldende tarief?
Powerpeers doet het in ieder geval goed. Totaalverbruik - oplevering. En voor het restant had ik 21ct per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
Acradavos schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:29:
Ik heb net telefonisch contact gehad met Vattenfall. Blijkbaar is het niet mogelijk om telefonisch een modelcontract af te sluiten. :/
Via https://www.vattenfall.nl/modelcontract zou het wel moeten kunnen

[ Voor 3% gewijzigd door RutgerJanssen op 13-06-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Klopt, maar ik had daar al een energiecontract met gas. Dus heb nu via de website een nieuwe afgesloten. (Met nieuw klantnummer en nieuw e-mailadres) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
yonexfreak schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Dat had je juist en wordt nu (gelukkig) gecorrigeerd waarvoor mijn dank :>
Zoals ik het nu inschat is best way forward modelcontract aanvragen met ingangsdatum >2 juli en mocht de TLV flink omlaag gaan per 1/7 met modelcontract, heb ik de mogelijkheid tot kosteloos annuleren
aanvraag verstuurd met ingang datum 2 juli.
Nu afwachten of de tarieven en TLV aanpast wordt voor modelcontract per 1 juli en dan bepalen of we contract laten ingaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 26-09 17:31
yonexfreak schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:37:
[...]

aanvraag verstuurd met ingang datum 2 juli.
Nu afwachten of de tarieven en TLV aanpast wordt voor modelcontract per 1 juli en dan bepalen of we contract laten ingaan..
Hou er erg in dat de 14 dagen bedenktijd nù ingaan en tarieven per 1 juli mss. nog niet bekend zijn binnen die tijd.
Evt. over een aantal dagen annuleren en opnieuw aanvragen.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mrcu
  • Laatst online: 26-09-2023
Mijn eerste post op dit forum.

Wellicht is voor Tlv Youfone een optie? Zijn nog nieuw en geen vaste propositie aanwezig, enkel modelcontract.

https://www.youfone.nl/energie
https://www.youfone.nl/si...2023-05/Modelcontract.pdf

mvg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mBOxTaZSA4xKDoZR0egElTDmWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Do5GmFNqmNk7lAzOTKsj8NoE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Peet-je schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Hou er erg in dat de 14 dagen bedenktijd nù ingaan en tarieven per 1 juli mss. nog niet bekend zijn binnen die tijd.
Evt. over een aantal dagen annuleren en opnieuw aanvragen.
Dank voor de alertheid. Idd dit even in gedachten houden. :Y)
Ik ga er tenminste vanuit dat bij een TLV wijziging het ook voor mijn aanvraag is met start 2/7 en niet alleen voor de mensen die erna een nieuwe aanvraag indienen.

Is wel een gedoe merk ik sinds vorig jaar. Heb niet heel veel overschot maar wil geen dief van eigen portemonnee zijn en een slaper/stilzitter blijven qua energie contract wat ik vroeger wel was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RutgerJanssen
mrcu schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:17:

Wellicht is voor Tlv Youfone een optie? Zijn nog nieuw en geen vaste propositie aanwezig, enkel modelcontract.

mvg
[Afbeelding]
@cj1 kan je die toevoegen aan het overzicht?

TLV is niet slecht, de vaste leveringskosten zijn wel 7 euro EX btw dus met 21% btw 8,47

[ Voor 54% gewijzigd door RutgerJanssen op 13-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Restricted
  • Laatst online: 10-07-2024
mrcu schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:17:

mvg
[Afbeelding]
Ik heb ze gebeld om meer informatie te krijgen, maar je komt in een belmenu voor al hun andere diensten en als je dan via die weg een medewerker te spreken krijgt dan geven ze aan dat ze nog niet zo ver zijn. Dus ik denk dat dit meer voor de show is richting de ACM om aan hun contractuele verplichtingen te voldoen, maar in de praktijk kan je je niet aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09 17:02

Ik vind dat niet erg, want ik hou zelfs in de winter nog (een klein beetje) stroom over. Tenminste, de afgelopen winter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:03
Onze situatie is als volgt:
Gebruik: 5000kwh/jaar
Opwek: 9000kwh/jaar

Klopt het dat het dus het handigst is om simpelweg voor de hoogste TLV te gaan, wat momenteel Powerpeers modelcontract? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

flipjevandejam schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:25:

Klopt het dat het dus het handigst is om simpelweg voor de hoogste TLV te gaan, wat momenteel Powerpeers modelcontract? Of zie ik iets over het hoofd?
klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
flipjevandejam schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:25:

Inderdaad, dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-08 18:23
Heb ook contact gezocht met VF en daarbij gaven zij het volgende aan:

Het verschil tussen een modelcontract en een variabel contract is dat bij een modelcontract zij de "instapprijs" iedere dag kunnen aanpassen. Dat wil zeggen dat wanneer je vandaag het contract aanvraagt de prijs anders kan zijn dan wanneer je het contract morgen aanvraagt. Wanneer je het contract hebt dan wijzigen de prijzen per kwartaal.

Bij een variabel contract mogen zij ook per kwartaal de prijs wijzigen. Dus wanneer je vandaag het contract aanvraagt is deze prijs dezelfde prijs als wanneer je deze morgen gaat aanvragen.

Terugleververgoeding is bij beide contracten 16,8 cent. De terugleververgoeding wijzigt niet per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
rismaster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:44:
Terugleververgoeding is bij beide contracten 16,8 cent. De terugleververgoeding wijzigt niet per kwartaal.
Maar kan de TLV wel wijzigen? Of heb je dat niet gevraagd en/of hebben ze daar niks over gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielMG
  • Laatst online: 16-01 12:48
Ik las eerder in dit topic dat GreenChoice per tarief periode zou salderen. Echter, ik vraag me af of dit klopt. Als ik namelijk op de site kijk (https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/) dan zie ik in het rekenvoorbeeld dat over het hele jaar gesaldeerd wordt. Wanneer je netto verbruikt is het dus niet zo dat je in een tarief periode met een overschot de TLV vergoeding krijgt en daarna in een periode met tekort de volle mep weer moet betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-08 18:23
civspeler schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Maar kan de TLV wel wijzigen? Of heb je dat niet gevraagd en/of hebben ze daar niks over gezegd?
Wat ik eruit opmaak is dat de TLV kan wijzigen maar dat het moment van wijzigen van de TLV niet gekoppeld is aan dezelfde momenten als de tariefswijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:31
https://www.energievergel...n-de-terugleververgoeding

Nog even een recap mbt de voorgestelde energiewet van Minister Rob Jetten (incl minimale terugleververgoeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Whiskey48 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:09:
https://www.energievergel...n-de-terugleververgoeding

Nog even een recap mbt de voorgestelde energiewet van Minister Rob Jetten (incl minimale terugleververgoeding)
Weer dat verhaal over het toepassen van het percentage over de teruglevering ipv de afname.

Dat maximum voor de TLV begrijp ik helemaal niets van, wanneer er een minimum is van 80% van de kale leverprijs dan gaat iedere leverancier toch op dat bedrag zitten, waarom dan een maximum?
Is dat soms voor oude lopende contracten bedoeld waarbij de TLV nog is vastgelegd op/identiek is aan het kale levertarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
NvdW schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:09:
[...]

Maar vandaar ook dat ik dit nu al aan wil halen.
Bedoel je dat je het “nu al” gaat vragen/bespreken bij de energieleverancier ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

rismaster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:44:
Wanneer je het contract hebt dan wijzigen de prijzen per kwartaal.
Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt. Modelcontract zou eens per half jaar moeten zijn. Niet per kwartaal.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 09:50
De wijziging van de leveringstarieven zijn maximaal 2 keer per jaar bij Vattenfall Modelcontract. Ook is er een rechter geweest die gehakt heeft gemaakt van de 'onvoorziene marktomstandigheden' waar Vattenfall zich in 2022 aan wendde tijdens de oorlog in Oekraïne.

Uit de productvoorwaarden Modelcontract Vattenfall:

2. Tarieven en betaling
2.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar • De variabele leveringskosten (de tarieven per kWh) behorende bij het Modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• Vattenfall kan de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Hierbij hanteert Vattenfall de volgende criteria: de prijsontwikkelingen op de handelsmarkten voor elektriciteit en gas, alsmede ontwikkelingen op gebied van marges, risico’s en overige kosten kunnen leiden tot een wijziging van onze leveringsprijzen.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kunnen wij de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdW
Faraz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:06:
[...]

Bedoel je dat je het “nu al” gaat vragen/bespreken bij de energieleverancier ?
Nee, uiteraard niet. Maar wellicht zit er hier op het forum nog een of andere rechtsgeleerde die al wat vragen weg kan nemen.

Door het hier te droppen komen er waarschijnlijk huishoudens waarbij het contract eerder afloopt in de gelegenheid om het contract door te laten lopen en te profiteren van het kale leveringstarief als TLV in plaats van een andere vergoeding.

Ik hoop/verwacht, en ben benieuwd hoe er mee omgegaan wordt als men de organisatie hierop wijst (al dan niet met juridische ondersteuning).

Daarnaast verwacht ik dat dit overigens niet alleen bij Innova speelt aangezien ze in vorm toch vaak een copy-paste voorwaarden aanhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Laatst online: 28-09 23:09

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

BektLekker schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:40:
[...]

Waarom kies je nu niet voor enkele maanden een modelcontract met hoge TLV en stap je per 1-10 weer over naar de op dat moment gunstigste. Ik krijg 0,60 cent bij terugleveren.
Omdat ik verwacht dat vergoedingen lang laag blijven. Ik krijg 98ct voor terugleveren maar na 1 juli niet meer. Dan krijg ik 3 jaar lang 21 ct.

Al is er een plottwist: vandaag een derde contract van Powerpeers ontvangen. Nu staat er weer 5 ipv 21 cent... The saga continues.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Laatst online: 09:38
DualDevil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Omdat ik verwacht dat vergoedingen lang laag blijven. Ik krijg 98ct voor terugleveren maar na 1 juli niet meer. Dan krijg ik 3 jaar lang 21 ct.

Al is er een plottwist: vandaag een derde contract van Powerpeers ontvangen. Nu staat er weer 5 ipv 21 cent... The saga continues.
Ik vermoed dat je alsnog in de batch zit van contracten waarin ze de TLV willen verlagen. Ik heb vandaag ook een nieuw contract ontvangen. Ga er uiteraard niet zomaar mee akkoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Ook ik heb het PP contract met 5ct. ontvangen. Had ze al eerder een bericht gestuurd, wacht de reactie even af, en dan ga ik kijken naar de vervolgstappen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
NvdW schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Nee, uiteraard niet. Maar wellicht zit er hier op het forum nog een of andere rechtsgeleerde die al wat vragen weg kan nemen.

Door het hier te droppen komen er waarschijnlijk huishoudens waarbij het contract eerder afloopt in de gelegenheid om het contract door te laten lopen en te profiteren van het kale leveringstarief als TLV in plaats van een andere vergoeding.

Ik hoop/verwacht, en ben benieuwd hoe er mee omgegaan wordt als men de organisatie hierop wijst (al dan niet met juridische ondersteuning).

Daarnaast verwacht ik dat dit overigens niet alleen bij Innova speelt aangezien ze in vorm toch vaak een copy-paste voorwaarden aanhouden
Hetzelfde speelt zover ik hier heb zien voorbijkomen bij Energie VanOns (geld bijvoorbeeld voor mij en nog een handvol anderen, zoals @MJ de Bruijn ) en bij Engie (zie afgesplitste topic: Engie snoeit in de terugleververgoeding )

[ Voor 3% gewijzigd door Leaguer op 13-06-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
En zie:
MJ de Bruijn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:34:
Het vervolgverhaal "VanOns"

Toen VanOns begin dit jaar een halvering van de terugleververgoeding aankondigde heeft mijn rechtsbijstandsverzekeraar namens mij bezwaar gemaakt. Dit heeft er [mede] toe geleid dat de verlaging toen niet is doorgegaan.

Ook nu heb ik de situatie aan mijn jurist voorgelegd.

Het feit dat de e-mail van VanOns op 1 juni binnenkwam (en niet eerder) is (in verband met een aankondigingsperiode van 30 dagen) niet relevant. Het gaat niet om een tijdsverschil van 30 x 24 uur. De dag van kennisgeving telt geheel mee. Dus de kennisgeving was op tijd.

VanOns mag de tarieven per 1 juli wijzigen. Het nieuwe tarief wordt op blad twee van de factuur genoemd. Ook al is dit erg slordig, juridisch zal VanOns er "mee weg" komen.

Echter, de mededeling bevatte geen informatie over de nieuwe terugleververgoeding. Er was een verwijzing naar de website, maar deze vermeldt nog steeds de oude vergoeding.

Mijn jurist heeft een brief aan VanOns gezonden.

Strekking: 1) Kunt u ons informeren welke terugleververgoeding u vanaf 1 juli hanteert?

2) Uw mededeling bevat informatie over een tariefwijziging, niet over een wijziging van leveringsvoorwaarden (artikel 19). Omdat dus de leveringsvoorwaarden van het bestaande contract nog van toepassing zijn, geldt nog steeds de daarin genoemde definitie van de terugleververgoeding (gedefinieerd als "gelijk" aan het leveringstarief). Als u deze definitie zou willen wijzigen zou u ook de leveringsvoorwaarden (hebben) moeten wijzigen.
Dus, ook indien het antwoord op 1) anders luidt dan "gelijk", is dat niet geldig.

3) Indien u voor de terugleververgoeding toch iets anders dan "gelijk" hanteert zullen wij de zaak aan de geschillencommissie voorleggen.

Tot zover.

Ter info: mijn financieel belang tot 1 oktober is te laag om de zaak aan een rechter voor te leggen.
Jammer, maar zo is het nu eenmaal.
Zover ik weet is MJ overigens de eerste die het al een tijdje via z'n juridische hulp speelt. Nu dus wachten op het vervolg... Overigens wel aan te raden zelf vast bezwaar te maken, als je te lang wacht kan dit later misschien niet meer..

[ Voor 5% gewijzigd door Leaguer op 13-06-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Weer dat verhaal over het toepassen van het percentage over de teruglevering ipv de afname.

Dat maximum voor de TLV begrijp ik helemaal niets van, wanneer er een minimum is van 80% van de kale leverprijs dan gaat iedere leverancier toch op dat bedrag zitten, waarom dan een maximum?
Is dat soms voor oude lopende contracten bedoeld waarbij de TLV nog is vastgelegd op/identiek is aan het kale levertarief?
Dat maximum - dat eigenlijk geen maximum is maar een absoluut minimum - wordt ingesteld als de elektriciteitstarieven weer te veel op zouden lopen. Jetten wil voorkomen dat er dan 80% van een kaal levertarief van 50 cent of zo betaald moet worden. Jetten vindt 9,9 cent tlv voorlopig eigenlijk wel genoeg. https://solarmagazine.nl/...-voor-stroom-zonnepanelen Daarnaast wil hij dit minimum geleidelijk aan verder afbouwen om de aanschaf van thuis- en buurtbatterijen aantrekkelijker te laten zijn (dat kan ook, want vanaf 2027 geldt de 80% sowieso niet meer volgens het wetsvoorstel). https://solarmagazine.nl/...n%20zonnepaneeleigenaren.
Dus in de praktijk geldt er tot 2027 een tlv van 80% kaal levertarief, tenzij de vastgestelde absolute vergoeding lager is. Dan geldt die als minimum voor wat energieleveranciers aan tlv moeten betalen (meer betalen mag altijd; daarom is het ook geen maximum maar een absoluut minimum).

[ Voor 7% gewijzigd door Linea op 14-06-2023 03:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

TLV tabel, stand 14 juni 2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBJmiZvIlfE-u4Y-PZlXoQhw3zQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tU7KA12MqhrEDy8GLdVmEWAl.png?f=fotoalbum_large
@mathijshooi Youfone Energie toegevoegd op positie #2.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

cj1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:08:

[Afbeelding]
Net even gebeld naar van ons om een modelcontract af te sluiten.
Per 1 Juli en dus alle contracten (modelcontracten) die nu afgesloten worden nieuw is de TLV volgens medewerker aan de telefoon 13-14ct (afhankelijk enkel of dubbeltarief)
Dus die kan weer van #1 plek af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ApC_IcE schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Net even gebeld naar van ons om een modelcontract af te sluiten.
Per 1 Juli en dus alle contracten (modelcontracten) die nu afgesloten worden nieuw is de TLV volgens medewerker aan de telefoon 13-14ct (afhankelijk enkel of dubbeltarief)
Dus die kan weer van #1 plek af.
het is en blijft addergebroed, overal en allemaal

En ze blijven het allemaal doen omdat er toch nooit consequenties zijn, of in elk geval geen consequenties die nadelig uitpakken.

Ook hier is het weer voor de bühne maar wat aanbieden, net als budget, en het vervolgens toch niet leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 14-06-2023 10:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
denneappel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Ik vermoed dat je alsnog in de batch zit van contracten waarin ze de TLV willen verlagen. Ik heb vandaag ook een nieuw contract ontvangen. Ga er uiteraard niet zomaar mee akkoord.
Het gaat hier ook niet helemaal lekker, ze blijven voorlopig bij de € 0,11... Ik heb ze maar aangeboden dat ze het contract mogen opzeggen tegen een boete van de verwachte terug levering x (€ 0,21 - € 0,11).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

RegularJohn schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:06:
[...]

Het gaat hier ook niet helemaal lekker, ze blijven voorlopig bij de € 0,11... Ik heb ze maar aangeboden dat ze het contract mogen opzeggen tegen een boete van de verwachte terug levering x (€ 0,21 - € 0,11).
Haha.....ik hoor graag de reactie *O*

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Niwla schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Haha.....ik hoor graag de reactie *O*
Ze hebben zojuist zonder mijn toestemming het contract geannuleerd. Dit wordt een leuk feestje. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:46

tomtommie

Alaaf!

VanOns lijkt dus toch weer interessant te zijn gelet op de hoogste TLV... netto heb ik op jaarbasis zo'n 2000 kWh teruglevering.

Enkel of dubbel tarief, heb je daar uberhaupt een keuze in als je een slimme meter hebt?

Als ik naar het VanOns modelcontract kijkt geven ze dus minder terug per kWh teruglevering als dat je voor levering betaald? Dus 1:1 wegstrepen is bij hun niet van toepassing?

Het lijkt wel dat de contracten bijna dagelijks wijzigen, enorm lastig om nu te kiezen waar naartoe te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
tomtommie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:27:
VanOns lijkt dus toch weer interessant te zijn gelet op de hoogste TLV... netto heb ik op jaarbasis zo'n 2000 kWh teruglevering.

Enkel of dubbel tarief, heb je daar uberhaupt een keuze in als je een slimme meter hebt?

Als ik naar het VanOns modelcontract kijkt geven ze dus minder terug per kWh teruglevering als dat je voor levering betaald? Dus 1:1 wegstrepen is bij hun niet van toepassing?

Het lijkt wel dat de contracten bijna dagelijks wijzigen, enorm lastig om nu te kiezen waar naartoe te gaan.
Ze zeggen dat ze de TLV verlagen per 1 juli dus ik weet of het nog lukt om de hoge tlv te krijgen.

Ik denk dat je het over salderen hebt, dat is 1:1 wegstrepen en blijft verplicht. De terugleververgoeding(TLV) is alleen van toepassing als je meer terug levert dan je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:46

tomtommie

Alaaf!

Ik dacht dat de salderingsregeling eigenlijk alleen in gaat op het wegstrepen van een stuk belasting, maar bij vrijwel alle partijen toegepast wordt als 1:1 wegstrepen, maargoed ik snap het verschil.

Als toch bijna alle partijen aanpassingen gaan doen op 1 juli is het dan niet verstandig nog even te wachten tot dan om te zien wat er veranderd is? Dan ben je nu een mooi contract aan het uitzoeken en kun je over 2 weken weer opnieuw beginnen... of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RutgerJanssen
tomtommie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:54:
Ik dacht dat de salderingsregeling eigenlijk alleen in gaat op het wegstrepen van een stuk belasting, maar bij vrijwel alle partijen toegepast wordt als 1:1 wegstrepen, maargoed ik snap het verschil.

Als toch bijna alle partijen aanpassingen gaan doen op 1 juli is het dan niet verstandig nog even te wachten tot dan om te zien wat er veranderd is? Dan ben je nu een mooi contract aan het uitzoeken en kun je over 2 weken weer opnieuw beginnen... of zie ik dat verkeerd?
Je hebt waarschijnlijk een opzegtermijn van 30 dagen dus als je op 1 juli pas een nieuw contract afsluit, zal dat pas 1 augustus ingaan.
Leveranciers moeten bestaande klanten 30 dagen van te voren informeren met de nieuwe prijs (niet dat ze dat altijd doen), Het zou makkelijk zijn als ze die prijzen ook openbaar publiceren maar is dus niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik heb nu voor gas 1 jaar Coolblue contract binnen en ik hou de markt in de gaten komende tijd of de prijzen zakken, dan kan ik dit contract annuleren en nieuwe aanvragen.

Ik heb momenteel de "bekende" Innova contract voor hoge TLV tot 08-09-2023. Weet iemand of het nog "veilig" is om dit contract te laten uitdienen? Ik zit, naar mijn schatting, ergens €2000 in de plus en zou jammer vinden als ik dat geld opeens niet meer ontvang.

Weet iemand overigens of het mogelijk is om nu een andere "hoge" TLV contract aan te gaan voor na 08-09-2023 als Innova afloopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

denneappel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Ik heb net opnieuw contact gehad, ik mag het nieuwe bericht met 5ct weer negeren. Ik ben als contractant moeilijk te onderscheiden van de groep die een aanbod heeft gehad van 5 cent, terwijl ik dus wel degelijk 21 cent aangeboden heb gekregen. Het systeem stuurt dit soort mails, maar voor mijn situatie geldt dus gewoon de 21. Dat is net opnieuw bevestigd per telefoon en zwart op wit per email.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Op de site van Van Ons staan de lever en teruglevertarieven voor contracten die tot 30 Juni worden afgesloten.
In de 50% teruglevertarieven wordt ook de btw betaald... Is ook een aandachtspuntje...
Tarieven zijn wel hoger dan de 16,8cent van Vattenfall...

Lijkt me dat Van Ons die tarieven moet handhaven tot 1 januari. Wijzigen per 1 juli zou wel heel vreemd zijn

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 09:50
cj1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:08:

[Afbeelding]
Hmm, 5 cent verschil met VF.. Dat maal nog 3000kwh terug te leveren: ga ik mij mogelijk ellende op de hals halen met een energieleverancier die nog net niet een jaar actief is voor €150 extra..?

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Chewmonkey schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Hmm, 5 cent verschil met VF.. Dat maal nog 3000kwh terug te leveren: ga ik mij mogelijk ellende op de hals halen met een energieleverancier die nog net niet een jaar actief is voor €150 extra..?
Bij Vattenfall hangt de tlv af van welk contract je hebt/gaat krijgen.

Nieuwe contracten tlv is 16,8 voor variabel. 1jaar laat 7,6 zien en 3 jaar laat 4,5 zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

paulv1973 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:47:
Op de site van Van Ons staan de lever en teruglevertarieven voor contracten die tot 30 Juni worden afgesloten.
In de 50% teruglevertarieven wordt ook de btw betaald... Is ook een aandachtspuntje...
Tarieven zijn wel hoger dan de 16,8cent van Vattenfall...

Lijkt me dat Van Ons die tarieven moet handhaven tot 1 januari. Wijzigen per 1 juli zou wel heel vreemd zijn
Precies dat. Ik heb van hun een contract met onderstaande opmerking in de email (die ik in dit topic dacht ik ook al voorbij had zien komen):
Verder wil ik je ook informeren, dat bij een modelcontract de tarieven 2 keer per jaar veranderen. Dit gebeurt op 1 januari en 1 juli. Huidige tarieven wat je terug ziet op onze website en in de proefberekening zijn geldig tot 30-06-2023. Vanaf 1 juli worden de nieuwe tarieven geïntroduceerd en ook op onze website gezet.

Als je op basis van de bovenste informatie je aanmelding wilt voortzetten bij ons dan ontvang ik graag de betaalwijze formulier getekend retour binnen 5 werkdagen.
Hun laatste alinea is vrij duidelijk maar ik vind het echt niet kunnen. Zit nu in dubio wat te doen. Denk dat ik maar voor de duidelijkheidheid bij VF kies....

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
DualDevil schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Ik heb net opnieuw contact gehad, ik mag het nieuwe bericht met 5ct weer negeren. Ik ben als contractant moeilijk te onderscheiden van de groep die een aanbod heeft gehad van 5 cent, terwijl ik dus wel degelijk 21 cent aangeboden heb gekregen. Het systeem stuurt dit soort mails, maar voor mijn situatie geldt dus gewoon de 21. Dat is net opnieuw bevestigd per telefoon en zwart op wit per email.
Bizar. Ik heb PP onderstaande gestuurd. Mocht iemand nog inspiratie zoeken ;-)
Beste Laura,

Op 1 juni zijn Powerpeers B.V. en ik een contract aangegaan voor de levering van stroom waarbij de tarieven zijn vastgezet voor een periode van 3 jaar. Deze periode start op 2 oktober 2023.

Uit uw correspondentie begrijp ik dat u voornemens bent de teruglever vergoeding in het contract te verlagen van €0,21 per kWh naar €0,05 per kWh. Dit zal zeer nadelig voor mij uitvallen. Volgens uw voorwaarden staat deze teruglever vergoeding vast voor de duur van het contract. Ik ga niet akkoord met deze verlaging. Ik ontvang graag een bevestiging dat u de door ons overeengekomen teruglever vergoeding van €0,21 per kWh blijft hanteren.

Vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

lotje1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Nieuwe contracten tlv is 16,8 voor variabel. 1jaar laat 7,6 zien en 3 jaar laat 4,5 zien
Greenchoice tlv
1 jr 11,5 ct
2 jr 11,5 ct
3 jr 11,5 ct

https://www.greenchoice.nl/tarieven/

Edit: ze gebruiken de voorwaarden teruglevering mei 2022 en die luiden als volgt.

Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juli-2022.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door JoKo op 14-06-2023 15:17 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

DJ^ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Precies dat. Ik heb van hun een contract met onderstaande opmerking in de email (die ik in dit topic dacht ik ook al voorbij had zien komen):

[...]

Hun laatste alinea is vrij duidelijk maar ik vind het echt niet kunnen. Zit nu in dubio wat te doen. Denk dat ik maar voor de duidelijkheidheid bij VF kies....
Kan toch niet!!?
Nu een contract aangaan dat over 30dagen ingaat voor tarieven die je nu nog niet weet.
Nee. In je contract staan duidelijk de tarieven vermeld.
Daar hebben ze zich aan te houden...wijzigingen van een modelcontract is vastgesteld op 2x per jaar. Waarom al die discussies!?

Eneco is ook met de billen bloot gegaan vorig jaar.
Dus deze ook.

Wijzigen na 1juni (30 dagn voor 1 juli) is ingangsdatum 1 januari... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 20:43
JoKo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:03:
[...]

Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juli-2022.pdf
Ah leuk, een eenzijdig wijzigingsbeding. Volgens mij mag dat niet zomaar, zie deze uitspraak in een recente zaak tegen Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

lotje1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:52:
[...]

en model 16,8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Treveo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:49:
Ik heb momenteel de "bekende" Innova contract voor hoge TLV tot 08-09-2023. Weet iemand of het nog "veilig" is om dit contract te laten uitdienen?
Dat weet uiteraard niemand.
Ik zit, naar mijn schatting, ergens €2000 in de plus en zou jammer vinden als ik dat geld opeens niet meer ontvang.
als het je gerust stelt, bij mij loopt het richting de €15000 straks en ik ga het contract gewoon uitzitten. Ik hoop dus ook dat het allemaal goed gaat....
Weet iemand overigens of het mogelijk is om nu een andere "hoge" TLV contract aan te gaan voor na 08-09-2023 als Innova afloopt?
Daar is dit topic dus voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• denneappel
Treveo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:49:

Ik heb momenteel de "bekende" Innova contract voor hoge TLV tot 08-09-2023. Weet iemand of het nog "veilig" is om dit contract te laten uitdienen? Ik zit, naar mijn schatting, ergens €2000 in de plus en zou jammer vinden als ik dat geld opeens niet meer ontvang.
de Peer schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:58:

als het je gerust stelt, bij mij loopt het richting de €15000 straks en ik ga het contract gewoon uitzitten. Ik hoop dus ook dat het allemaal goed gaat....
De teller staat hier op dit moment op € 8798,85.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-09 23:08
denneappel schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:03:
[...]

[...]

Hier staat de teller op €7400,-😁 kunnen ze vast een potje vrijmaken :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 15:26
Arnaud1980 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Ik hoef geen appeltaart meer.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 15:26
DualDevil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Deze is cker niet meer af te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
mathijshooi schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Deze is cker niet meer af te sluiten?
Nee. Was enkele uren beschikbaar op 1 juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
[...]

10.913 euro ex BTW

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Het modelcontract is variabele prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdW
[...]

Ik mag toch hopen dat dit gedaan is.. zit nu nog trouw 5 euro per maand te betalen om mijn stroom te mogen terugleveren.

Daarnaast iedere maand dure gas betalen zonder rekening te houden met het prijsplafond terwijl de eindafrekening steeds verder in de "-" loopt (lees uitbetaling einde looptijd).

Maar ook ik ga er vanuit dat ten tijde van het prijsplafond geen energieleverancier failliet kan gaan.. of er moet sprake zijn van actief wanbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
NvdW schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:16:
Maar ook ik ga er vanuit dat ten tijde van het prijsplafond geen energieleverancier failliet kan gaan.. of er moet sprake zijn van actief wanbeleid.
Waarom niet. Niet iedereen blijft onder het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jobr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:25:
[...]

Maar veel mensen wel. Dus de overheid betaalt een boel. Minder risico dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 23:53

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik zie op de 1e pagina dat de TLV voor unitedconsumers nog hoog staat, maar dat de mutatiedatum niet up-to-date is. Zit daar nu nog voor +- 60-70c per kWh (enkeltarief TLV) maar dat loopt t/m 1 juli. Daarna stond het op 5 tot 8 cent, iemand enige idee of dit het tarief voor 'huidige' klanten is of er nog een aparte prijs voor nieuwe klanten? Zie genoeg leveranciers dat doen.

Lever zelf 1000-2000kWh per jaar terug en ga van €1500 per jaar terug naar €300 met die nieuwe tarieven. Scheelt echt enorm helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Processorkoeler schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:57:
Ik zie op de 1e pagina dat de TLV voor unitedconsumers nog hoog staat, maar dat de mutatiedatum niet up-to-date is. Zit daar nu nog voor +- 60-70c per kWh (enkeltarief TLV) maar dat loopt t/m 1 juli. Daarna stond het op 5 tot 8 cent, iemand enige idee of dit het tarief voor 'huidige' klanten is of er nog een aparte prijs voor nieuwe klanten? Zie genoeg leveranciers dat doen.

Lever zelf 1000-2000kWh per jaar terug en ga van €1500 per jaar terug naar €300 met die nieuwe tarieven. Scheelt echt enorm helaas.
Ik zit bij UC. Er is inderdaad aangekondigd dat het tarief terug gaat naar 8 ct. Ook voor bestaande klanten. Ik moet nog ff uitzoenken of dat juridisch wel kan als in het contract staat dat TLV gelijk is aan het gewone levertarief.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdW
jobr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:25:
[...]

Omdat "mijn" stroom al tegen hogere prijs verkocht is op de markt ten tijde van het aangaan van mijn contract.

Een potentieel risico is m.i. dat veel mensen het toen afgesloten contract openbreken a.g.v. gunstigere aanbiedingen momenteel. De reden hiertoe zie ik echter niet aangezien dus het prijsplafond.

Dit zou m.i. ook een sneeuwbal-effect op de energiemarkt veroorzaken waar de overheid echt wel een stokje voor gaat steken omdat ze anders een ontzettende flater slaan.. voor zover dat al niet het geval is😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Copitano schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Ik zit bij UC. Er is inderdaad aangekondigd dat het tarief terug gaat naar 8 ct. Ook voor bestaande klanten. Ik moet nog ff uitzoenken of dat juridisch wel kan als in het contract staat dat TLV gelijk is aan het gewone levertarief.
Ja zou mooi zijn als daar een update over komt, heb het zelf niet duidelijk kunnen vinden. Ze kondigen het wel aan en dat is in feite een contractswijziging of price-update toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-09 14:09
Deze week contact gehad met de ACM en geschillencommissie.

De ACM geeft aan mij verder niet te kunnen helpen anders dan met de voorbeeldbrief. Ze treden enkel op in het belang van de samenleving en niet voor individuen. 'Wanneer we iets doen met uw melding dan ziet u dit vanzelf op het nieuws'. Waarvan akte.

Op https://www.energie-nederland.nl/ staat United Consumers niet vermeldt als aangesloten partij/lid. Ik heb gebeld met de geschillencommissie en dit blijkt dus wel het geval te zijn. Mocht iemand UC via de geschillencommissie iets willen afdwingen dan kan dit.

Ik heb een brief geschreven waarin in UC uitleg krijgt op basis waarvan ze te laat zijn met de aangekondigde tariefswijzigingen van 1 juli en dat de huidige tarieven niet veranderd mogen worden tot 1 januari 2024. Mocht iemand deze brief door willen nemen om welke reden dan ook, stuur een PM en je krijgt hem (zonder persoonsgegevens). Ik heb de brief nog niet aangetekend verstuurd. Mocht iemand met juridische kennis mijn schrijven tegen het licht willen houden om mij te voorzien van feedback dan zeg ik hier uiteraard geen nee tegen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
de Peer schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Dat weet uiteraard niemand.

[...]

[...]

Daar is dit topic dus voor.
denneappel schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:03:
[...]

[...]

[...]

Bij dit soort berichten vraag ik me altijd af hoeveel hebben ze geïnvesteerd en is het al terugbetaald?
Graag ook delen want anders is het gewoon pochen, beetje zoals op de damrak.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• denneappel
bmoorman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:49:

Bij dit soort berichten vraag ik me altijd af hoeveel hebben ze geïnvesteerd en is het al terugbetaald?
€22.000 uitgegeven aan 85 panelen. In fases sinds 2018. Na Innova contract is alles "terugverdient" en heb ik nog ruim 20 jaar gratis stroom en nooit meer een hoge energie rekening.

[ Voor 3% gewijzigd door denneappel op 14-06-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

[...]

Er zijn er die wat wind mee hebben en op het juiste moment panelen hadden liggen of hebben bijgelegd.
En ook nog net het juiste contract in handen hebben.
Vooral omdat ze er ook erg mee bezig zijn al voor langere tijd.

Ik zelf heb nu 10 jaar panelen.
Die eerste set van 14 kreeg ik nog isde subsidie op en met zelf leggen waren die na 5,3 jaar terug verdient.
Dan een set van nu 4 jaar 8 stuks die waren na 3 jaar terug.
Dan nog een set van vorig jaar 8 stuks die moeten nog even liggen maar dat gaat ook prima.
En er ligt nog een set van 12x425 in de schuur die moet ik nog plaatsen.
Maar die zit inkoop voor mij op 50 cent per watt piek plus dan nog wat uurtjes klussen maar die zijn gratis.

12x425= 5100watt piek.
Reken ik op een opbrengst van 4000kwh per jaar dat keer 20 cent is 816 euro per jaar.
Dus dan zou die set met een 3 jaar ook weer klaar zijn.

Ik heb helaas niet de dikke wat was het? 90 cent per kwh gehad maar ik vind het nog prima zo.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
[...]

[...]

[...]

[...]

Met zo'n Innova-contract kan dat toch best? Zijn gewoon mensen die een heel schuurdak vol hebben liggen. Of een dak van een groot vrijstaand huis.

De investering zou eigenlijk pas na een jaar of 10 terugverdiend zijn. Maar dankzij Poetin en zijn kornuiten wordt dat nu binnen een (paar) jaar. Geld maakt nu eenmaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

lotje1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Alle modelcontracten zijn variabel. Maar max 2 x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Processorkoeler schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:57:

Wat zeggen ze bij UC daarover?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

klump4u schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Wat zeggen ze bij UC daarover?
Nog geen contact gehad. Morgen eens bellen en daarna mailen, want dit gaat telefonisch niet gefixt worden ofc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
Ronald.42 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:07:
[...]

Er zijn er die wat wind mee hebben en op het juiste moment panelen hadden liggen of hebben bijgelegd.
En ook nog net het juiste contract in handen hebben.
Vooral omdat ze er ook erg mee bezig zijn al voor langere tijd.

Ik zelf heb nu 10 jaar panelen.
Die eerste set van 14 kreeg ik nog isde subsidie op en met zelf leggen waren die na 5,3 jaar terug verdient.
Dan een set van nu 4 jaar 8 stuks die waren na 3 jaar terug.
Dan nog een set van vorig jaar 8 stuks die moeten nog even liggen maar dat gaat ook prima.
En er ligt nog een set van 12x425 in de schuur die moet ik nog plaatsen.
Maar die zit inkoop voor mij op 50 cent per watt piek plus dan nog wat uurtjes klussen maar die zijn gratis.

12x425= 5100watt piek.
Reken ik op een opbrengst van 4000kwh per jaar dat keer 20 cent is 816 euro per jaar.
Dus dan zou die set met een 3 jaar ook weer klaar zijn.

Ik heb helaas niet de dikke wat was het? 90 cent per kwh gehad maar ik vind het nog prima zo.
Ben ook zo bezig geweest 9 jaar met verschillende systemen en micro-omvormers vandaag exact 100euro netto verdient met 71cent innova contract op ferrarismeter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

[...]

[...]

[...]

Bij bekend making van het TLV gelijk al mijn al terugverdiende panelen van bijna 9kWp verkocht op MP voor €6000,-
Toen nieuwe gelegd van totaal 14,4kWp ter waarde van €9000,- min de €1500,- BTW aftrek.
Die overgebleven €1500,- heb ik nu terug gesaldeerd en alles wat nu nog tot eind september als overschot blijft is pure winst, ik schat een €5000,- _/-\o_

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
bmoorman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:30:
[...]

Ben ook zo bezig geweest 9 jaar met verschillende systemen en micro-omvormers vandaag exact 100euro netto verdient met 71cent innova contract op ferrarismeter.
Mjah ik had ook een pak meer kunnen verdienen als ik mijn contract niet uitgezeten had.
Maar ik heb vorig jaar ons 1930 woning gasloos gemaakt en had niet echt een idee van wat ik allemaal aan kWh-tjes op zou stoken.
Dus dan maar better save then sorry.
Achteraf was er nog 1700kwh over en dat zal nu nog veel meer wordend met extra isolatie en extra panelen.
Maar goed je kan niet altijd 6 gooien en ik ben prima tevreden als ik kijk wat anderen afgelopen winter moesten afdragen aan energie.
Als je dat verschil ook nog mee neemt en niet puur de opbrengst van het overschot.
Maar dan dus ook de investering in warmtepomp, warmtepompboiler en inductie fornuis.
Dan gaat het nog steeds voorspoedig.

Nu maar afwachten wat die jurken in de eerste en tweede kamer nog gaan bekokstoven icm de energie lobby club.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

[...]

[...]

[...]

In mijn geval was de totale investering voor 63 panelen ongeveer 12000 euro, door alles zelf te leggen.
Deze waren al grotendeels terugverdiend in 2021/2022, dus vanaf dat moment alleen nog winst.
In 2022 ongeveer 6000 euro aan TLV terug gekregen, en in 2023 verwacht ik dus 15000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
de Peer schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:52:
[...]

In mijn geval was de totale investering voor 63 panelen ongeveer 12000 euro, door alles zelf te leggen.
Deze waren al grotendeels terugverdiend in 2021/2022, dus vanaf dat moment alleen nog winst.
In 2022 ongeveer 6000 euro aan TLV terug gekregen, en in 2023 verwacht ik dus 15000 euro.
22/23 idd top ;)
Maar in de begintijd had je nog naar je dak starende mensen terwijl je aan het leggen was hardop afvragend 'waarom heb je zoveel panelen, 16 is toch genoeg voor een huishouden :? '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
paQ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:11:
[...]

lotje1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Klopt.. en het ging in eerste aanzet om de tlv bij Vattenfall..

variabele contracten/prijzen 16,8
1 jaar vast : 7,6
3 jaar vast : 4,5

Het modelcontract bij Vattenfall is dus met variabele prijzen en een tlv van 16.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:12:
[...]

22/23 idd top ;)
Maar in de begintijd had je nog naar je dak starende mensen terwijl je aan het leggen was hardop afvragend 'waarom heb je zoveel panelen, 16 is toch genoeg voor een huishouden :? '
haha klopt ja. Ik had ook altijd ongemakkelijke gesprekken. Maar wat doe je dan met al die stroom? dat is toch zonde? "Jij wist zeker nog niet dat de salderingsregeling afgeschaft gaat worden. " :D

of: "onze installateur zei dat dat helemaal niet rendabel is, en die wist er echt veel van af!"

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 14-06-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

lotje1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:29:
[...]

[...]

Klopt.. en het ging in eerste aanzet om de tlv bij Vattenfall..

variabele contracten/prijzen 16,8
1 jaar vast : 7,6
3 jaar vast : 4,5

Het modelcontract bij Vattenfall is dus met variabele prijzen en een tlv van 16.8
Ja, alleen een variabel contract is niet hetzelfde als een modelcontract.
Bij je variabele contract kun je in augustus alweer een andere tlv hebben; bij je modelcontract niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
[...]

Ik ben nog niet zo lang gelukkig bezitter. Mijn set van 2800WP heeft mij ca. 3200 gekost.

Ik ben nu aan het opwekken om de Kwh van vorig jaar weg te werken.
Kijk ik naar opwek vs invoeding en gebruik, dan is de rekensom op dit moment ruwweg :

TL 999 . Waarvan 640 Kwh in 2023 (plafondprijs 40 ct) 256
Waarvan 359 Kwh in 2022 (prijs ong. 80 ct) 287

Direct verbruik 325 Kwh in 2022 (plafondprijs 40 ct) 130

256 +287 + 130 = totaal 673 besparing op de aankomende jaar/eind- rekening.

Ik heb getekend voor een 3jarig contract. Zouden de huidige prijzen blijven staan zoals ze nu zijn in de contractaanbiedingen, dan scheelt me dat ca. 55 euro per maand

Worden de prijzen lager, dan heb ik wellicht de verkeerde keuze gemaakt, maarnu heb ik in elk geval wel zekerheid, dat ik de rekening kan betalen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb dit topic vorig jaar gevolgd nadat ik begon met een TLV van 46 cent bij Eneco afgesloten eind 2021. Dit werd genoemd in het algemene topic toen dit topic nog nauwelijks aandacht kreeg. Uiteindelijk nog via 61 cent van Eneco naar Innova gegaan. Ik had al 5600Wp op mijn schuine dak van mei 2021. Februari kwamen de eerste panelen er bij, vervolgens in mei op ons tuinhuis en in december nog panelen bijgelegd op de garage toen het een paar dagen mooi weer was. In 2022 hebben we in totaal 6800 euro geïnvesteerd voor 12500Wp.

Dit jaar nog eens 9000 geïnvesteerd in panelen en een veranda (een extra dak voor panelen!). Een vervanging van oude 250Wp panelen was eind maart gedaan (tweedehands gekocht feb 2022 en in 2023 met kleine winst verkocht). Eind mei begonnen de laatste set panelen bij te dragen. Ik verwacht eind dit jaar de gehele investering van 16k terugverdient te hebben. Exclusief veranda zit ik op 58 cent/Wp door alles zelf te doen. Alleen de SAP heb ik laten doen omdat het niet anders kon. Meterkast aanpassingen heb ik zelf gedaan door veel te lezen in het topic over elektra installaties en onderzoek te doen.

Afhankelijk van de totale opbrengst kan ik ook de panelen op mijn schuine dak van mei 2021 ook dit jaar nog terugverdienen. Die investering was berekend op 7 jaar, maar met de SAP en hoge TLV kunnen wij eind dit jaar waarschijnlijk in totaal positief staan mbt onze zonnepanelen en gaan ze daarna nog vele jaren mee.

Ik zit nu op 26000Wp en kennissen en collega's hebben mij gek verklaard vorig jaar en nu balen ze dat ze niet eerder in actie zijn gekomen. Uiteindelijk kom ik uit op 28000Wp omdat ik ook nog panelen op een plat dak ga leggen dat op noord zit en bijna altijd schaduw heeft.

Je moet natuurlijk wel de middelen hebben dit te doen en de ruimte. De investering dit jaar is grotendeels betaald door het bedrag wat wij vorig jaar van Eneco terugkregen en de veranda stond op de planning voor over een paar jaar en is naar voren gehaald. Nu krijgt mijn vrouw veel eerder haar veranda en ik een extra dakvlak voor meer panelen.

Dit schrijf ik niet zozeer om te pochen, maar door vooral in actie te komen en risico's te nemen gaan we straks veel eerder dan gedacht plannen maken om volledig gasloos te gaan. Januari / februari 2022 was ik vooral bezig om betonschansen te maken en dat was niet leuk om te doen in de kou, maar uiteindelijk heel blij dat ik het wel heb gedaan.

Dagen als vandaag brengen 150 - 160 KWh op en tot nu toe is 1 keer de hoofdzekering op 1 fase er uit geknald tijdens een zonnige, maar koele dag eind mei >:) Met de oplopende temperaturen is het geen probleem meer omdat de pieken nu lager zijn.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Copitano schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Waar staat dat precies in het contract ? Ik heb mijn contract nagelopen maar daar staat het volgende:
UnitedConsumers Energie hanteert variabele (terug-)leveringstarieven. Deze tarieven gaan in vanaf de
startdatum van levering, en kunnen gedurende de looptijd van deze overeenkomst wijzigen.

Anders zou het een gevalletje zoals zijn bij Engie namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Terugverdienen is voor mij met 25 panelen ongeveer 6000 euro. Dat haal ik deze juli verwacht ik net wel of net nog niet. Bij het kantelpunt ligt de installatie als geheel ongeveer 1.25 tot 1.5 jaar.

Dan heb ik nog 3 jaar contract a 21 cent dus nog eens 3 jaar gratis stroom en 100 per maand toe. Het is erg lucratief, en ik raadde het destijds iedereen aan. Je moet het wel durven, ik werd ook gek aangekeken in de buurt toen ik zelf 25 panelen ging leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
[...]

[...]

[...]

[...]

De panelen heb ik zelf geimporteerd uit China en zelf gelegd. Kosten 0,60euro/WP totale installatie van 29kWp. Ook geen gas meer hier, dus dat heb ik ook al uitgespaard. Al met al was de terugverdientijd gem 1.5 jaar, en was dat na de TLV's van vorig jaar zo goed als gehaald. Innova is pure winst, maar wordt geinvesteerd in een EV. En natuurlijk melde ik het ook om een beetje te pochen. :)

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Erg amusant om te lezen allemaal, maar hier is een kroegtopic voor.
Pagina: 1 ... 161 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2