bmoorman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:49:
[...]
[...]
[...]
[...]
Bij dit soort berichten vraag ik me altijd af hoeveel hebben ze geïnvesteerd en is het al terugbetaald?
Graag ook delen want anders is het gewoon pochen, beetje zoals op de damrak.
Ik heb dit topic vorig jaar gevolgd nadat ik begon met een TLV van 46 cent bij Eneco afgesloten eind 2021. Dit werd genoemd in het algemene topic toen dit topic nog nauwelijks aandacht kreeg. Uiteindelijk nog via 61 cent van Eneco naar Innova gegaan. Ik had al 5600Wp op mijn schuine dak van mei 2021. Februari kwamen de eerste panelen er bij, vervolgens in mei op ons tuinhuis en in december nog panelen bijgelegd op de garage toen het een paar dagen mooi weer was. In 2022 hebben we in totaal 6800 euro geïnvesteerd voor 12500Wp.
Dit jaar nog eens 9000 geïnvesteerd in panelen en een veranda (een extra dak voor panelen!). Een vervanging van oude 250Wp panelen was eind maart gedaan (tweedehands gekocht feb 2022 en in 2023 met kleine winst verkocht). Eind mei begonnen de laatste set panelen bij te dragen. Ik verwacht eind dit jaar de gehele investering van 16k terugverdient te hebben. Exclusief veranda zit ik op 58 cent/Wp door alles zelf te doen. Alleen de SAP heb ik laten doen omdat het niet anders kon. Meterkast aanpassingen heb ik zelf gedaan door veel te lezen in het topic over elektra installaties en onderzoek te doen.
Afhankelijk van de totale opbrengst kan ik ook de panelen op mijn schuine dak van mei 2021 ook dit jaar nog terugverdienen. Die investering was berekend op 7 jaar, maar met de SAP en hoge TLV kunnen wij eind dit jaar waarschijnlijk in totaal positief staan mbt onze zonnepanelen en gaan ze daarna nog vele jaren mee.
Ik zit nu op 26000Wp en kennissen en collega's hebben mij gek verklaard vorig jaar en nu balen ze dat ze niet eerder in actie zijn gekomen. Uiteindelijk kom ik uit op 28000Wp omdat ik ook nog panelen op een plat dak ga leggen dat op noord zit en bijna altijd schaduw heeft.
Je moet natuurlijk wel de middelen hebben dit te doen en de ruimte. De investering dit jaar is grotendeels betaald door het bedrag wat wij vorig jaar van Eneco terugkregen en de veranda stond op de planning voor over een paar jaar en is naar voren gehaald. Nu krijgt mijn vrouw veel eerder haar veranda en ik een extra dakvlak voor meer panelen.
Dit schrijf ik niet zozeer om te pochen, maar door vooral in actie te komen en risico's te nemen gaan we straks veel eerder dan gedacht plannen maken om volledig gasloos te gaan. Januari / februari 2022 was ik vooral bezig om betonschansen te maken en dat was niet leuk om te doen in de kou, maar uiteindelijk heel blij dat ik het wel heb gedaan.
Dagen als vandaag brengen 150 - 160 KWh op en tot nu toe is 1 keer de hoofdzekering op 1 fase er uit geknald tijdens een zonnige, maar koele dag eind mei

Met de oplopende temperaturen is het geen probleem meer omdat de pieken nu lager zijn.