Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp197
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 10:48
DualDevil schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Ik vind het erg bijzonder hoe onhandig powerpeers dit soort dingen doet. Ik ben nog helemaal niet benaderd dat mijn contract waar 21 cent als tarief in staat "zou gaan veranderen". Het gaat voor mij conservatief geschat om 75 euro per maand verschil voor 36 maanden (25 euro vs. 100 pm aan cashback, totaal ~€2600) . Ik ga onafhankelijk van van hoe ze gaan proberen met juridische lenigheid hier onderuit te komen dat niet zomaar laten gebeuren. Ik heb een contractaanbod, ik heb dat geaccepteerd en wil daar graag 3 jaar van genieten.

Dan is het alleen nog zaak dat te doen zonder er veel energie in te hoeven steken :)
Dat is dan een 3 jarig contract, dat is een heel ander verhaal waar wij tegenaan lopen.
Als jij een 3Y contract hebt waarin 0,21c TLV staat dan moeten ze die ook 3Y lang hanteren (ik kan je alleen maar adviseren om je contract goed na te lezen!).

Wij/Ik hebben een modelcontract, dit zijn contracten die 2x per jaar op vaste datums mogen wijzigen maar, alleen op de datums in het contract, daarnaast zijn deze vrij opzegbaar. Wat dus heel wat anders is dan een vast contract.

[ Voor 3% gewijzigd door hp197 op 08-06-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:31
Faraz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Ah, thanks. Overheen gelezen, gok ik.

En waarom zou iemand (hier) dan nog voor variabel kiezen, als het modelcontract voor minimaal 6 maanden (min. tot 1 jan) vastigheid qua TLV geeft? Uiteraard ervan uitgaande dat de TLV eerder omlaag gaat dan omhoog, zoals bij de overige aanbieders.
Goeie vraag, mensen (over)zien niet altijd de verschillen tussen variabel en modelcontract, leveranciers verstoppen het weleens op de website/laten je bellen i.p.v. online e.e.a. af te kunnen handelen.
Of krijgen variabel toegestuurd terwijl wel om model is gevraagd en hebben dat niet door, ondoorzichtige benaming als bijv. 'open', 'opgewekt' e.d. geven verwarring enz. enz.

Het is een verplichting voor ze vanuit ACM hè, geen gunning vanuit de leverancier, dus -net zo als bij andere akkefietjes- proberen er een aantal onder uit te komen indien mogelijk.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
errrrrnie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:23:
Ik ben dus de trotse bezitter van een nieuw modelcontract bij VanOns welke in de eerste week van juli (maar na 1 juli) in zal gaan. In het contract staan uiteraard tarieven (welke gelijk zijn aan de tarieven op hun website) vermeld, dus ik ben van mening dat de in het contract vermeldde tarieven voor mij tot 1 januari zullen gelden. Ze kunnen deze tarieven immers per 1 juli en 1 januari wijzigen.

VanOns denkt hier blijkbaar anders over (logisch, want lagere TLV = hogere winst) en inmiddels verwijzen ze mij door naar de algemene voorwaarden en de ACM richtlijnen. (Niet naar bepaalde artikelen)

Iemand enig idee waar op de website van het ACM ik de betreffende richtlijnen kan vinden?
Je had ze niet moeten bellen. Ik heb op 30-5 contract afgesloten voor levering vanaf 1 juli. Ik heb geen enkel bericht gekregen dat ze de tarieven willen aanpassen. Zolang ze mij helemaal niet informen, gelden de tarieven van het contract toch? En als ze dit dan na 1 juli doen, kunnen ze toch niet met terugwerkende alsnog wijzigen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een aantal posts zijn nog naar De toekomst van salderen verplaatst.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 09:20
mesajjb schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:42:
[...]

Heel vreemd ja. Ze hebben zelfs mijn maandbedrag aangepast aan de 21 cent tlv als extra bevestiging...
Mocht ik met mijn mail iemand kunnen helpen dan ben ik best bereid het te delen, stuur dan maar gewoon een PB.
Ik had mijn contract inmiddels geannuleerd, maar kreeg alsnog de e-mail over de aanpassing van de contracten. Daarop heb ik Powerpeers gemaild met de vraag om het gecorrigeerde contract te ontvangen en mijn opzegging vooralsnog als niet verzonden te beschouwen.
In de periode 1 t/m 5 juni sloot je een vast contract af bij Powerpeers. Hiervan kreeg je een bevestiging per mail. Helaas ging er in de contractbevestiging in de mail iets mis met de terugleververgoeding: deze klopte niet met de terugleververgoeding die we met elkaar hebben afgesproken op het moment van afsluiten.

Contractbevestiging met de juiste terugleververgoeding
Vandaag of morgen krijg je een nieuwe bevestigingsmail met daarin de juiste terugleververgoeding. Vanaf dat moment is je nieuwe contractbevestiging ook zichtbaar in je energiedashboard. Onze excuses voor het ongemak.

[ Voor 33% gewijzigd door RetroTycoon op 08-06-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:38
Hier ook een mail van Powerpeers ontvangen. Heb een contract afgesloten voor 3 jaar / 0,21/kWh.

Is het een idee om de Powerpeers 1 en 3 jaar contracten discussie in een andere topic verder te behandelen?
Select gezelschap maar is zeker de moeite waard om dit contract te behouden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUacKfwosPWIoJyxDVohjMKmaBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMiDW8GQf2VqMcf5bQGPHLxa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:15
@denneappel Goed idee, ik zit met hetzelfde, en ben aan het bedenken welke reactie ik moet sturen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Ik wacht nog even het nieuwe contract af. Nergens wordt gesproken over een lagere TLV…
Ben benieuwd waar ze mee komen. Misschien wordt de 21 cent nu ook in de termijn bedragen vast gelegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cj1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:38:
TLV tabel, versie 8 juni
@mathijshooi Budget energie (BE) modelcontract TLV is flink verlaagd, wel nog steeds 50%. Dank aan @paQ.
Voor de mensen met een oud HVC contract met 100% TLV is een zeer lichtgrijs gekleurde regel toegevoegd. Mentions zijn welkom van Tweakers met nog een 100% TLV contract bij andere E-leveranciers.
[Afbeelding]
Engie bestaande contracten:
Verwijderd in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Tarieven excl. opslag en BTW, per 1 Juli 2023 - Variabele contracten Engie Open
Type klantEnkelLaagHoog
Nieuwe klanten0,080,080,08
Bestaande klant
>10MWh netto terug
0,140,140,14
Bestaande klant
<10MWh netto terug
0,2270,2050,253

Die 14 cent is ook gewoon 100% TLV. Ze hebben voor bestaande grootproducenten gewoon een lage flatrate ingevoerd.

Nieuwe klanten zijn ontkoppeld.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-08 18:23
Vorige week aanvraag gedaan bij VF. In het ontvangen energiecontract lees ik nergens het woord modelcontract dus ik ga ervan uit dat het om een variabel contract gaat. Met wat ik hier zoal lees krijg ik het vermoeden dat een modelcontract aantrekkelijker is aangezien de tarieven daarvan maar 2 keer per jaar mogen wijzigen. Of dat voor de TLV dan ook geldt vraag ik mij af. Raden jullie aan om het contract om te laten zetten naar een modelcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:01:
[...]
Die 14 cent is ook gewoon 100% TLV. Ze hebben voor bestaande grootproducenten gewoon een lage flatrate ingevoerd.
Dus als je meer dan 10.000 kWh per jaar verbruikt, betaal je (kaal) slechts 14 cent per geleverde kWh?

Engie variabel à € 8 cent staat al in de lijst.

PS Bij staffels vermeld ik alleen het hoogste volume = laagste prijs in de lijst.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cj1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Dus als je meer dan 10.000 kWh per jaar verbruikt, betaal je (kaal) slechts 14 cent per geleverde kWh?

Engie variabel à € 8 cent staat al in de lijst.

PS Bij staffels vermeld ik alleen het hoogste volume = laagste prijs in de lijst.
Correct. Ah, ik dacht dat je bestaande contracten ook gewoon op wilde nemen. Het is nogal een verschil voor de meeste mensen, aangezien het aantal wat 10MWh per jaar terug duwt niet enorm groot zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
rismaster schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:13:
Vorige week aanvraag gedaan bij VF. In het ontvangen energiecontract lees ik nergens het woord modelcontract dus ik ga ervan uit dat het om een variabel contract gaat. Met wat ik hier zoal lees krijg ik het vermoeden dat een modelcontract aantrekkelijker is aangezien de tarieven daarvan maar 2 keer per jaar mogen wijzigen. Of dat voor de TLV dan ook geldt vraag ik mij af. Raden jullie aan om het contract om te laten zetten naar een modelcontract?
Ga ik wel doen denk ik, ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
denneappel schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:28:
Hier ook een mail van Powerpeers ontvangen. Heb een contract afgesloten voor 3 jaar / 0,21/kWh.

Is het een idee om de Powerpeers 1 en 3 jaar contracten discussie in een andere topic verder te behandelen?

[Afbeelding]
De prijzen die nu bij Powerpeers staan :

Ik heb de volgende waarden ingevoerd :

Verbruik 2000 KwH
Gas 750 m3
Terugl 2300

contracten : modelcontract (variabel, vast 1 jaar en vast 3 jaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upUPq32ynNCMbAp13nIhgwfvH3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hoGlaTAjNQKhMCLOTb4Ve8YU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeVqkiCMG82kIuAh3diMCUn_cMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ny7rETAZXs6vOWvLRPNQTQXi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiDCSiJQ7HsOp7i1afqC6L8YteM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hhF0xkEBCDrm0EspjSdLJ8RF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:14
errrrrnie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:23:
VanOns denkt hier blijkbaar anders over (logisch, want lagere TLV = hogere winst) en inmiddels verwijzen ze mij door naar de algemene voorwaarden en de ACM richtlijnen. (Niet naar bepaalde artikelen)

Iemand enig idee waar op de website van het ACM ik de betreffende richtlijnen kan vinden?
Wat bedoel je met "vanons denkt hier anders over", wat/hoe hebben ze dan gecommuniceerd naar jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 09:50
Hier wel (contractdetails):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r6rKfc-hGm4A7BDoq2qcTEv80U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3m3oEZNFvwjvrt34E6zT1zI9.png?f=fotoalbum_large

En pagina 2 (uw tarieven voor stroom):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVgTDQ6TU7LfuxlBOlxl7haEOck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nb67WW4Cx0MPd0K020JARRP6.png?f=fotoalbum_large

Misschien staat het hier ook bij jou?

[ Voor 6% gewijzigd door Chewmonkey op 08-06-2023 23:12 ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rismaster
Chewmonkey schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nee, waar bij jou modelcontract staat zie ik hier Groen uit Nederland staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foeEGY4uVVhCOJhupMbPbzNwi9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XUkYsBuOiTye9QcHvFNnSEh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door rismaster op 08-06-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
2x per jaar veranderen lijkt meer op vast dan variabel contract? Kijk dat dan eerst goed na.
Dit staat bij Vattenfall op de website

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-rNnrPsqUV3YXhi045c90UgCWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MPbMCxXqAc9YFYSMFUnqi6ZC.jpg?f=user_large

Deze tarieven kreeg ik vandaag bij Vattenfall
Via login geven ze mij geen opties met berekening van zonnepanelen. De verschillen met een open/anonieme offerte zitten in enkeltarief (in app) en dubbeltarief via anonieme offerte

In de app krijg ik een aanbod voor kwh prijs van 38,5857 bij 3 jaar en een Kwh prijs van 35,1251 bij 1 jaar vast

NB Voor variabele tarieven bij Vattenfall :

https://group.vattenfall....voor-particuliere-klanten

Onderstaande aanbiedingen krijg ik via de open/anonieme offerte bij

gebruik 2000 Kwh
gas 750 m3
terugl 2300 Kwh

Voor respectievelijk 1 jaar vast en voor 3 jaar vast.
NB Mogelijk worden de tarieven voor vaste contracten nog aangepast bij Vattenfall per 1 juli. Vooralsnog wordt bij elke aanbieding van vast contract gezegd, dat het om een dagaanbieding gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZLweKL_n5Vqj08FpNHSdcCIWXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZQqmW5KxVhV7MW4wDmncn5r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTQTqFigp6Cdt_vkUe9DpNiu61I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ho6RWanrRL35xHhflj2LUKIY.jpg?f=fotoalbum_large

Standaard waren/zijn de datums, waarop energieprijzen worden aangepast 1 januari en 1 juli.
Bij de contractvoorwaarden zal waarschijnlijk ook iets (komen te) staan over calamiteiten, wettelijke bepalingen en uitzonderingsgevallen, waarbij ze de prijs mogen/moeten aanpassen buiten de standaard voorwaarden.

Het contractmodel van Vattenfall (en Essent, Eneco en anderen
) gaf vorig jaar meerdere keren een prijswijziging (al dan niet later doorgevoerd dan de beoogde ingangsdatum)

[ Voor 8% gewijzigd door lotje1 op 08-06-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
lotje1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:51:
[...]

2x per jaar veranderen lijkt meer op vast dan variabel contract? Kijk dat dan eerst goed na.
Dit staat bij Vattenfall op de website

[Afbeelding]

Deze tarieven kreeg ik vandaag bij Vattenfall
Via login geven ze mij geen opties met berekening van zonnepanelen. De verschillen met een open/anonieme offerte zitten in enkeltarief (in app) en dubbeltarief via anonieme offerte

In de app krijg ik een aanbod voor kwh prijs van 38,5857 bij 3 jaar en een Kwh prijs van 35,1251 bij 1 jaar vast

NB Voor variabele tarieven bij Vattenfall :

https://group.vattenfall....voor-particuliere-klanten

Onderstaande aanbiedingen krijg ik via de open/anonieme offerte bij

gebruik 2000 Kwh
gas 750 m3
terugl 2300 Kwh

Voor respectievelijk 1 jaar vast en voor 3 jaar vast.
NB Mogelijk worden de tarieven voor vaste contracten nog aangepast bij Vattenfall per 1 juli. Vooralsnog wordt bij elke aanbieding van vast contract gezegd, dat het om een dagaanbieding gaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Standaard waren/zijn de datums, waarop energieprijzen worden aangepast 1 januari en 1 juli.
Bij de contractvoorwaarden zal waarschijnlijk ook iets (komen te) staan over calamiteiten, wettelijke bepalingen en uitzonderingsgevallen, waarbij ze de prijs mogen/moeten aanpassen buiten de standaard voorwaarden.

Het contractmodel van Vattenfall (en Essent, Eneco en anderen
) gaf vorig jaar meerdere keren een prijswijziging (al dan niet later doorgevoerd dan de beoogde ingangsdatum)
TLV € 0,07 ipv € 0,168?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rismaster
athvdk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:02:
[...]

TLV € 0,07 ipv € 0,168?
En vaste leveringskosten zo te zien 3 euro per maand hoger, 8,99 tov 5,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
athvdk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:02:
[...]

TLV € 0,07 ipv € 0,168?
Idd.. Bij een 1-jarig contract lijkt de tlv opeens naar 7,6 te gaan en de vaste levering naar 6,99 voor gas en voor elektra

Bij een 3-jarig contract lijkt de tlv naar 4,5 te gaan en de vaste levering naar 8,99 voor gas en voor elektra.

Niet geheel vreemd, andere aanbieders geven ook hogere tarieven voor vaste levering (hoger dan 5,99)

Ik heb een eneco contract in de 14 dagen zitten voor 5,99 voor elektra en 6,99 voor gas (3 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
hp197 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Nee hoor, er is op dit moment onduidelijkheid over de prijzen en ik heb schriftelijk dat ze hier op terug gaan komen. Zodra die verduidelijkt worden gaat je tijd in om op te stappen na tariefswijziging.
Daarnaast is een modelcontract altijd (ook als deze al is ingegaan) met 30 kalenderdagen opzegbaar.
klopt, die 30 dagen blijft,
maar als ze zeggen dat bla bla bla, en je dus al va xx-xx-xx weet dat de tarieven veranderen zijn je 10 dagen voorbij en moet je dus minimaal wachten tot je 30 dagen ingaan, en trekken ze tóch nog 30+ dagen van je.
Wil je dat?/geen probleem me? dan kan je afwachten

IK, persoonlijk, gun ze NIETS meer, nu niet, deze komende maand niet, NOOIT meer.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
RetroTycoon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:22:
[...]

Ik had mijn contract inmiddels geannuleerd, maar kreeg alsnog de e-mail over de aanpassing van de contracten. Daarop heb ik Powerpeers gemaild met de vraag om het gecorrigeerde contract te ontvangen en mijn opzegging vooralsnog als niet verzonden te beschouwen.

[...]
was dit een VAST contract? of model contract?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
ASW1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:02:
[...]

Wat bedoel je met "vanons denkt hier anders over", wat/hoe hebben ze dan gecommuniceerd naar jou?
Ten tijde dat ik ze belde om het contract aan te vragen / af te sluiten (2 juni) was volgens de medewerker nog niet bekend wat de tarieven per 1 juli zouden worden. Ik heb toch besloten om een contract met ze aan te gaan aangezien ook niet bekend was of de tarieven überhaupt zouden veranderen (logica zegt natuurlijk van wel, maar dat terzijde)

Toen ik de handtekening zette onder de benodigde documenten heb ik daarbij een voetnoot gezet dat de in het contract vermeldde tarieven geldig voor mij geldig zullen zijn tot 1 januari 2024 aangezien de levering van het contract pas van start gaat op 3 juli 2023.

De startdatum van de levering ligt dus na het moment dat ze een tariefswijziging (namelijk 1 juli) kunnen doorvoeren waardoor het eerstvolgende moment van tariefswijziging dus 1 januari 2024 is geworden. Ze kunnen immers niet van mij verwachten dat ik een contract tegen onbekende tarieven afsluit.

Hierna heb ik een mailtje van ze ontvangen dat ze conform de ACM richtlijnen communiceren naar hun bestaande klanten maar dat ze voor nieuwe klanten het actuele tarief moeten gebruiken in de berekening. Zodra het contract in zou gaan zou ik via een voorschotfactuur de nieuwe tarieven ontvangen en dat de nieuwe modelcontracttarieven (die dus ingaan per 1 juli) eind juni op de website worden gepubliceerd. Ik moest ze maar even laten weten of ik hiermee akkoord ga zodat ze het contract (wat al gesloten is) wil voorzetten of niet.

Vervolgens heb ik nog 2x om de tarieven moeten vragen die ze per 1 juli willen gaan hanteren voor het gesloten contract, aangezien het een beetje raar is om te tekenen voor de levering van iets waarvan je de kosten niet weet.. inmiddels heb ik de, eerder in dit topic gemeldde, per 1 juli 2023 geldende tarieven dus van ze ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNVQI6sNS_d16TCQJuIm-s8cjNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/afZ4m33MqB9rqunVyEwiT1cQ.png?f=user_large
Hierbij weet ik overigens nogsteeds niet hoeveel ik nou precies moet betalen per KwH en welke terugleververgoeding ik nou precies zal krijgen. Hier moet ik zelf voor gaan rekenen..

Het komt er dus eigenlijk op neer dat iedereen die nu een modelcontract met vanons afsluit dit doet tegen tarieven die op hun website staan die eigenlijk al achterhaald zijn. 9v/d10 mensen heeft volgens mij namelijk 30 dagen opzegtermijn bij hun huidige energieleverancier, hierdoor zullen nieuwe klanten geen contract kunnen afsluiten waarbij de levering voor 1 juli 2023 van start gaat en zullen ze dus nooit de op de website gegeven leveringstarieven krijgen.

Het volgende staat trouwens in mijn contract omschreven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcwlgKfRuoVGT_0UfO8-2JAj0KM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zybVnpOaSkC7ZYY1RqVJa2Jv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWSigUnSQ_OB7Laby2t1vqpJJ2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a4m4TAMkzdRd0N3cJIftzhDt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbSjRXVM5WOr0uxAdXI62UiUBQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/019s8XMkFejWDOSW7qrBSZAO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Za1iieow2WlLcR45e_bDElvpoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yg47rhI3byK4uTYk3ycN1DOQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Chewmonkey schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Apart...
Onder de tarieven heb jij duidelijk de regel terugleververgoeding 16,8cent staan.
Bij mijn vriend zijn offerte staat daar niets. is leeg.
Zag wel dat hij had aangekruist dat het ging om GEEN woon en werk verblijfsruimte.
Daarom staat er in het contract bij hem ook geen vermindering .... van ongeveer €600,-

Gisteren daarop de het whatsapp gesprek aangegaan..
- Via de app gewijzigd... WEL verblijffunctie wonen en/of werken.
- en de bevestiging via de app van de 16,8 cent TLV.

Op de vraag of ik een nieuw contract krijg toegestuurd.... Helaas... Dat zien we wel als het contract is ingegaan via Mijn vattenfall.

Is toch vreemd...!!?? 8)7
Dus ik moet er nu maar blind vanuit gaan dat beide goed zijn doorgevoerd...
Vanochtend nogmaals aangedrongen op een gewijzigd contract te sturen..
Wederom negatief antwoord. Doen ze niet. :(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:09

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

denneappel schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:28:

[Afbeelding]
Lijkt me inderdaad een verstandig idee.

Ik heb overigens ten tijde van afsluiten het aanbod dat ik geaccepteerd heb, de specificatie daarvan en de melding op de website dat de terugleververgoeding 21 cent is, vastgelegd. Ik heb ook net gevraagd om de reactie van powerpeers op @mesajjb, laten we dan een topic openen om dit beter te kunnen doen.

Edit: Ik ben net gebeld door een vriendelijke dame van PP dat ik ten onrechte gemaild ben dat ze het willen aanpassen. In mijn situatie is het contract duidelijk, strookt het met het aanbod van de website (21 cent) en wordt het dus aangehouden. Ik zit voor 3 jaar op 21 cent per kwh :)

[ Voor 12% gewijzigd door DualDevil op 09-06-2023 10:08 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp197
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 10:48
Hansieo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:43:
[...]

klopt, die 30 dagen blijft,
maar als ze zeggen dat bla bla bla, en je dus al va xx-xx-xx weet dat de tarieven veranderen zijn je 10 dagen voorbij en moet je dus minimaal wachten tot je 30 dagen ingaan, en trekken ze tóch nog 30+ dagen van je.
Wil je dat?/geen probleem me? dan kan je afwachten
Hoe PP ook gaat draaien, de nieuwe tarieven mogen op zijn minst pas op 5 juli ingaan (want 30 dagen notificatieplicht, dit hebben ze zelf ook al erkent), Dus ook al zouden we pas volgende week vrijdag (16de, 10 volle dagen na berichtgeving) duidelijkheid gaan krijgen, dan nog moeten ze bijna 3 volle weken nog het oude tarief geven.
Ik zie daar maar een minimaal financieel risico in.

[ Voor 7% gewijzigd door hp197 op 09-06-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
DualDevil schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Lijkt me inderdaad een verstandig idee.

Ik heb overigens ten tijde van afsluiten het aanbod dat ik geaccepteerd heb, de specificatie daarvan en de melding op de website dat de terugleververgoeding 21 cent is, vastgelegd. Ik heb ook net gevraagd om de reactie van powerpeers op @mesajjb, laten we dan een topic openen om dit beter te kunnen doen.

Edit: Ik ben net gebeld door een vriendelijke dame van PP dat ik ten onrechte gemaild ben dat ze het willen aanpassen. In mijn situatie is het contract duidelijk, strookt het met het aanbod van de website (21 cent) en wordt het dus aangehouden. Ik zit voor 3 jaar op 21 cent per kwh :)
Hoeveel kWh ga je ze per jaar verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Laatst online: 23:09

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

denneappel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Hoeveel kWh ga je ze per jaar verkopen?
Na saldering ongeveer 5500-6000 per jaar.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
hp197 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Hoe PP ook gaat draaien, de nieuwe tarieven mogen op zijn minst pas op 5 juli ingaan (want 30 dagen notificatieplicht, dit hebben ze zelf ook al erkent), Dus ook al zouden we pas volgende week vrijdag (16de, 10 volle dagen na berichtgeving) duidelijkheid gaan krijgen, dan nog moeten ze bijna 3 volle weken nog het oude tarief geven.
Ik zie daar maar een minimaal financieel risico in.
maar dan is het dus géén "modelcontract" meer, op deze manier kunnen ze sjoemelen hoe ze willen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jedego
  • Laatst online: 10:46
Er is al een aantal keer opgemerkt dat hij/zij die een oud contract bij Engie heeft deze moet koesteren ivm de (teruglever)vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief.

Ik ben zelf in april vlak voor de verlaging van hun terugleververgoeding naar ze overgestapt. Nu duik ik even in het contract om wat info te checken en daar valt mij op dat hier ook nog de koppeling met het kale leveringstarief bestaat.

Voor iedereen die in april een vast contract heeft afgesloten bij Engie voordat de prijs omlaag schoot: Als je ooit overweegt over te stappen, neem dan deze koppeling wel mee in je afweging. Als de looptijd (1 jaar) van de vaste prijs verlopen is, wordt het contract omgezet naar variabel, maar wel onder dezelfde voorwaarden (lees, gekoppeld vergoeding aan stroomprijs!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 12:55
Ik lees verschillende berichten over het omzetten van een variabel naar een modelcontract bij Vattenfall. Met als insteek dat dan de tlv ook maar 2x per jaar aangepast kan worden. Heeft iemand dit al laten doen bij VF? En je kan je contract nog wel net zo makkelijk opzeggen of zit je dan ook wel aan een half jaar vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 18:14
Kluifjes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:11:
Ik lees verschillende berichten over het omzetten van een variabel naar een modelcontract bij Vattenfall. Met als insteek dat dan de tlv ook maar 2x per jaar aangepast kan worden. Heeft iemand dit al laten doen bij VF? En je kan je contract nog wel net zo makkelijk opzeggen of zit je dan ook wel aan een half jaar vast?
opzeggen kan altijd, wellicht met een opzegtermijn van 30 dagen oid.
ik ga er vandaag voor bellen of dit kan.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 08:09
Ik zit sinds sep '22 bij Innova. In mijn account staan nu 3 aanbiedingen voor een verlenging van 1, 3 of 4 jaar. Allen met 7 cent TLV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:50

de Peer

under peer review

avds69 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:04:
Ik zit sinds sep '22 bij Innova. In mijn account staan nu 3 aanbiedingen voor een verlenging van 1, 3 of 4 jaar. Allen met 7 cent TLV.
klopt, ik zou er niet intrappen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:06:
[...]

klopt, ik zou er niet intrappen ;-)
Zojuist aangemeld bij Vattenfall voor variabel contract. Het valt mij op de terugleververgoeding niet zichtbaar is in het scherm prijsopbouw op de website. Ook niet als ik de teruglevering fors omhoog zet.
Ik heb aangegeven dat ze wel vanaf 14 juni (volgende week dus) mogen beginnen te leveren. Hopelijk kom ik de terugleververgoeding (van als het goed is 0,168 euro) wel tegen in het uiteindelijke contract. Maar raar dat dat niet gewoon ergens duidelijk is vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
avds69 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:04:
Hier ook. ik heb al een tijdje een verlengaanbod staan. No way dat ik de 98 cent TLV ga opgeven voor die 7 cent 8)7

We kunnen op dit moment elke dag heel uitgebreid uit eten van deze TLV.

[ Voor 9% gewijzigd door Headshot_NL op 09-06-2023 15:23 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Headshot_NL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Hier ook. ik heb al een tijdje een verlengaanbod staan. No way dat ik de 98 cent TLV ga opgeven voor die 7 cent 8)7
een verlengaanbod gaat pas in nadat je huidige contract verloopt toch? dus je geeft dan niets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:30:
[...]

een verlengaanbod gaat pas in nadat je huidige contract verloopt toch? dus je geeft dan niets op?
Ik zie inderdaad nu andere opties staan dan een maand of 2 geleden. Toen kon ik het contract gratis opbreken en het nieuwe contract de eerstvolgende maand laten starten.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:34:
Het vervolgverhaal "VanOns"

Toen VanOns begin dit jaar een halvering van de terugleververgoeding aankondigde heeft mijn rechtsbijstandsverzekeraar namens mij bezwaar gemaakt. Dit heeft er [mede] toe geleid dat de verlaging toen niet is doorgegaan.

Ook nu heb ik de situatie aan mijn jurist voorgelegd.

Het feit dat de e-mail van VanOns op 1 juni binnenkwam (en niet eerder) is (in verband met een aankondigingsperiode van 30 dagen) niet relevant. Het gaat niet om een tijdsverschil van 30 x 24 uur. De dag van kennisgeving telt geheel mee. Dus de kennisgeving was op tijd.

VanOns mag de tarieven per 1 juli wijzigen. Het nieuwe tarief wordt op blad twee van de factuur genoemd. Ook al is dit erg slordig, juridisch zal VanOns er "mee weg" komen.

Echter, de mededeling bevatte geen informatie over de nieuwe terugleververgoeding. Er was een verwijzing naar de website, maar deze vermeldt nog steeds de oude vergoeding.

Mijn jurist heeft een brief aan VanOns gezonden.

Strekking: 1) Kunt u ons informeren welke terugleververgoeding u vanaf 1 juli hanteert?

2) Uw mededeling bevat informatie over een tariefwijziging, niet over een wijziging van leveringsvoorwaarden (artikel 19). Omdat dus de leveringsvoorwaarden van het bestaande contract nog van toepassing zijn, geldt nog steeds de daarin genoemde definitie van de terugleververgoeding (gedefinieerd als "gelijk" aan het leveringstarief). Als u deze definitie zou willen wijzigen zou u ook de leveringsvoorwaarden (hebben) moeten wijzigen.
Dus, ook indien het antwoord op 1) anders luidt dan "gelijk", is dat niet geldig.

3) Indien u voor de terugleververgoeding toch iets anders dan "gelijk" hanteert zullen wij de zaak aan de geschillencommissie voorleggen.

Tot zover.

Ter info: mijn financieel belang tot 1 oktober is te laag om de zaak aan een rechter voor te leggen.
Jammer, maar zo is het nu eenmaal.
Dag MJ,

Hartelijk dank voor je update. Ik ben benieuwd naar de reactie van VanOns. Ik zit zoals je weet in hetzelfde schuitje (heb alleen geen rechtsbijstand) en overweeg ook stappen naar ACM en Geschillencommissie. Ook voor mij geldt dat een gang naar de rechter niet tot de opties behoort omdat mijn financieel belang daar ook te laag voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 09:50
athvdk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Zojuist aangemeld bij Vattenfall voor variabel contract. Het valt mij op de terugleververgoeding niet zichtbaar is in het scherm prijsopbouw op de website. Ook niet als ik de teruglevering fors omhoog zet.
Ik heb aangegeven dat ze wel vanaf 14 juni (volgende week dus) mogen beginnen te leveren. Hopelijk kom ik de terugleververgoeding (van als het goed is 0,168 euro) wel tegen in het uiteindelijke contract. Maar raar dat dat niet gewoon ergens duidelijk is vermeld.
Je hebt afgezien van je herroepingsrecht, je weet niet zeker of het TLV klopt..

Ik vat het even samen: zucht..

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:10
Uit mijn herinnering wellicht interessant voor @lithoijen @Hansieo @paQ @hp197
Zojuist een reactie van PP ontvangen (betreft een modelcontract startend 2/7)
Wij hebben jou per e-mail van 5 juni jl. persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe tarieven per 1 juli a.s. Wij zijn van mening dat dit tijdig is en dat deze tarieven dus ook van toepassing zijn in jouw geval. Uit coulance zijn wij echter bereid om de nieuwe tarieven in jouw geval pas per 5 juli a.s. in te laten gaan, hetgeen 30 dagen na onze aankondigingsmail van 5 juni jl. is. Dit hebben we meteen voor je in orde gemaakt.

Indien je je daarin niet kunt vinden, kun je gebruik maken van de verlengde annuleringstermijn tot 24 juni 2023. Verder willen we je aanbieden om jouw contract om te zetten naar een contract voor 1 jaar vast waarbij geldt dat de leveringsprijzen gunstiger zijn, en de terugleververgoeding 11 cent is per kWh. Als je hier gebruik van wilt maken, dan kun je reageren op deze mail.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 19:32
Deze dagen komt de krent in mij naar boven:

Met mijn tlv van UC á 94 cent wil ik de airco niet aanzetten...Rete duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Laatst online: 18-09 12:21
Truus01 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:17:
[...]

Nee, dat is de beste deal.
En ik vermoed dat jij jouw contract ook nooit op moet zeggen...
Lees meer hier!
Is dus afhankelijk van wat jij in jouw contract en voorwaarden hebt staan.
Oeh dat klinkt spannend. Ik ga even dat topic doorspitten, bedankt voor de tip.

M3 '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
Geneuzel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:12:

als je dergelijke TLV hebt, had een SAP gemakkelijk uitgekund ;)
vorig jaar niet aan gedacht?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Baapje327 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:12:
[...]

opzeggen kan altijd, wellicht met een opzegtermijn van 30 dagen oid.
ik ga er vandaag voor bellen of dit kan.
Ok, nu alleen dus nog duidelijkheid of het makkelijk van variabel naar model kan. Maar misschien maak ik ook wel van een mug een olifant en is er helemaal geen extra risico op verlaging tlv bij variabel ten opzichte van model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Kluifjes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:38:
[...]

Ok, nu alleen dus nog duidelijkheid of het makkelijk van variabel naar model kan. Maar misschien maak ik ook wel van een mug een olifant en is er helemaal geen extra risico op verlaging tlv bij variabel ten opzichte van model
in principe wel, variabel kunnen ze elk moment/elke maand aanpassen.
model kan alleen per 1-1/1-7.
ik ga wel omzetten als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-09 23:08

Een Sap zou een uitkomst zijn, kun je dynamische inkopen voor ca 25 cent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
Baapje327 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Dit kan volgens mij heel eenvoudig als ik zo de site doorloop. Je kan eenvoudig modelcontract aanvragen, ook voor alleen stroom.

Ik weet alleen niet of die tarieven ook per 1 juli gelden, dat zie ik zo gauw nergens. Je moet namelijk ook bij de aanvraag invullen "Wanneer moet het contract in gaan?" Als zeker is dat die tarieven ook per 1 juli gelden lijkt me dit een prima stap om te doen ipv variabel. Maar als ze de tarieven in modelcontract juist per 1 juli aanpassen is het allemaal voor niks.

Blijft gevoelsmatig alleen ook wat raar, dan neem ik alleen stroom af bij VF en dan moeten zij me juist flink betalen door alle zonnepanelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

Ik zit nog tot sept bij UC maar wil eigenlijk ASAP naar VF. Ik voel er alleen niks voor nu over te gaan naar VF en op 01-07 ook op een andere TLV uit te komen dan de nu aangegeven 16,8ct. Straks gaat VF voor nieuwe klanten terug naar minder dan 8ct en had ik net zo goed bij UC kunnen blijven.
Iemand advies hierin?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Nu een (model) contract aanvragen bij VF, met startdatum september ? Ik ken je situatie niet, maar de meeste krijgen bij UC een flinke TLV, die zou ik niet opgeven voor (semi) zekerheid naar de toekomst toe. VF contract is variabel, dus de kans is groot dat je 1 december sowieso een verlaging aan je broek krijgt. Tot september wek je nog een aanzienlijke hoeveelheid op, daarna is het toch niet veel meer.
En loopt je contract tot september of heb je variabel en zit je er dan een jaar? In dat laatste geval moet je snel switchen want ze verlagen 1 juli de TLV naar 8ct.

Mijn strategie is nu UC 75ct. TLV tot 2 juli, daarna Engie jaarcontract TLV 25ct en dan 1 december 2023 switch naar PP met hopelijk 21ct tot
1 december 2026.

[ Voor 33% gewijzigd door HandyLumberjack op 09-06-2023 21:27 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-09 20:18
HandyLumberjack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:04:
Mijn strategie is nu UC 75ct. TLV tot 2 juli, daarna Engie jaarcontract TLV 25ct en dan 1 december 2023 switch naar PP met hopelijk 21ct tot 1 december 2026.
Ik ook zo ongeveer. UC 60ct tot 1-7 naar Engie jaarcontract 22ct.
En dan hopen dat de levertarieven hoog blijven bij Engie en daarmee ook de TLV met de koppeling in de voorwaarden/contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Nu een (model) contract aanvragen bij VF, met startdatum september ? Ik ken je situatie niet, maar de meeste krijgen bij UC een flinke TLV, die zou ik niet opgeven voor (semi) zekerheid naar de toekomst toe. VF contract is variabel, dus de kans is groot dat je 1 december sowieso een verlaging aan je broek krijgt. Tot september wek je nog een aanzienlijke hoeveelheid op, daarna is het toch niet veel meer.
En loopt je contract tot september of heb je variabel en zit je er dan een jaar? In dat laatste geval moet je snel switchen want ze verlagen 1 juli de TLV naar 8ct.

Mijn strategie is nu UC 75ct. TLV tot 2 juli, daarna Engie jaarcontract TLV 25ct en dan 1 december 2023 switch naar PP met hopelijk 21ct tot
1 december 2026.
Bedankt voor je reactie. Ik weet niet eens of ik vast heb of variabel zit. Zal me er dit weekend eens goed in verdiepen. Ik zit nu bij UC voor 63ct en hou per jaar zo’n 3000kwh over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 22:50

Zenix

BOE!

Heb ik ook, maar die nachtrust is het waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 28-09 14:43
Zenix schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:03:

Heb ik ook, maar die nachtrust is het waard :P
Na 23:00 uur (slapen) kost 't maar €0,54 / kWh he. :P Kwam er bij de eindafrekening achter dat ze piek/dal apart verrekenen. (Ik had wss hetzelfde contract, vanaf afgelopen ~september)

[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 09-06-2023 23:38 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:49
athvdk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Vandaag nog telefonisch contact gehad bij Vattenfall. Terugleververgoeding bij een variabel contract is idd 0,168 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Agostino schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:46:
[...]

Vandaag nog telefonisch contact gehad bij Vattenfall. Terugleververgoeding bij een variabel contract is idd 0,168 euro.
Staat nu ook bij mij zo aangegeven in het opgestuurde contract. Ik ben van plan om tegen de tijd dat de panelen niet meer veel opwekken het opgebouwde saldo op te maken en dan weer terug naar dynamisch. Dus de TLV is voor mij in dat geval nou ook weer niet heel erg spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
Chewmonkey schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Je hebt afgezien van je herroepingsrecht, je weet niet zeker of het TLV klopt..

Ik vat het even samen: zucht..
Staat nu ook bij mij zo aangegeven in het opgestuurde contract. Ik ben van plan om tegen de tijd dat de panelen niet meer veel opwekken het opgebouwde saldo op te maken en dan weer terug naar dynamisch. Dus de TLV is voor mij in dat geval nou ook weer niet heel erg spannend.
En wat betreft het herroepingsrecht: ik heb liever de opgewekte kWh's eerder bij VF staan en mocht het helemaal tegenvallen dan is variabel ook zo weer opgezegd. :-)

[ Voor 14% gewijzigd door athvdk op 09-06-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
.
Waar is op gebaseerd dat VF per 1 september de tlv verlaagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Dat zeg ik niet... UC verlaagt

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Baapje327 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Omzetten kon niet via de WhatsApp klantenservice maar alleen via de site, rare gasten daar.
Nja, gewoon opnieuw modelcontract aangevraagd met dezelfde ingangsdatum. Die overruled dan het variabele contract lijkt mij. Dit ook via WhatsApp gemeld aan ze. We gaan het zien hoe het straks in de mijn omgeving staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Kluifjes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:23:
[...]

Dit kan volgens mij heel eenvoudig als ik zo de site doorloop. Je kan eenvoudig modelcontract aanvragen, ook voor alleen stroom.

Ik weet alleen niet of die tarieven ook per 1 juli gelden, dat zie ik zo gauw nergens. Je moet namelijk ook bij de aanvraag invullen "Wanneer moet het contract in gaan?" Als zeker is dat die tarieven ook per 1 juli gelden lijkt me dit een prima stap om te doen ipv variabel. Maar als ze de tarieven in modelcontract juist per 1 juli aanpassen is het allemaal voor niks.

Blijft gevoelsmatig alleen ook wat raar, dan neem ik alleen stroom af bij VF en dan moeten zij me juist flink betalen door alle zonnepanelen :D
Tja, ik heb een SAP, dus op de bel na zit er geen verbruik op.
Dus ze moeten altijd betalen aan mij 😚🙃
Sowieso nooit medelijden hebben met dergelijke grote corporates, klanten lijken wel soort noodzakelijk kwaad die je kort hebben, maar verder zijn ze ze liever kwijt dan rijk, als je kijkt hoe ze ermee omgaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Baapje327 op 10-06-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Baapje327 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:56:
[...]

Tja, ik heb een SAP, dus op de bel na zit er geen verbruik op.
Dus ze moeten altijd betalen aan mij 😚🙃
Sowieso nooit medelijden hebben met dergelijke grote corporates, klanten lijken wel soort noodzakelijk kwaad die je kort hebben, maar verder zijn ze ze liever kwijt dan rijk, als je kijkt hoe ze ermee omgaan.
Ja is ook zo haha. Ik twijfel of ik nog van variabel naar model ga, sowieso gaat het dan überhaupt alleen om minder goede herfst/wintermaanden wat het verschil klein zou maken als überhaupt tlv aangepast wordt. Gas ga ik wel zeker over, alleen enige twijfel over 1 of 3 jaar. Maar in glazen bol kijken kan niemand wat de prijzen zullen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-09 03:54
Kluifjes schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Ja is ook zo haha. Ik twijfel of ik nog van variabel naar model ga, sowieso gaat het dan überhaupt alleen om minder goede herfst/wintermaanden wat het verschil klein zou maken als überhaupt tlv aangepast wordt. Gas ga ik wel zeker over, alleen enige twijfel over 1 of 3 jaar. Maar in glazen bol kijken kan niemand wat de prijzen zullen gaan doen.
Ik zat daar dus ook tussen te twijfelen, 1 of 3 jaar. Uiteindelijk toch voor 1 jaar gegaan, mochten de prijzen toch zakken dan is het jammer en ben ik toch voordelig de winter doorgekomen met 1,168 m3 bij CB.
Met 3 jaar dan baal ik denk ik echt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

JMS-2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Ik zat daar dus ook tussen te twijfelen, 1 of 3 jaar. Uiteindelijk toch voor 1 jaar gegaan, mochten de prijzen toch zakken dan is het jammer en ben ik toch voordelig de winter doorgekomen met 1,168 m3 bij CB.
Met 3 jaar dan baal ik denk ik echt.
Tot 1 maart 2024 nog 90 cent van Innova over alle productie via PAP en alle verbruik via SAP bij het dynamisch Tibber. Daarna zien we wel weer welke contracten het worden. Ik heb geen glazen bol, maar hoop ergens dat er dan al wel een ei gelegd is over "redelijke tlv"

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09 17:02
ursusMaritimus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Tot 1 maart 2024 nog 90 cent van Innova over alle productie via PAP en alle verbruik via SAP bij het dynamisch Tibber. Daarna zien we wel weer welke contracten het worden. Ik heb geen glazen bol, maar hoop ergens dat er dan al wel een ei gelegd is over "redelijke tlv"
Hahaha wat een goudmijn. Dat Innova loopt helemaal leeg op klanten zoals jij. :o

Ben je niet bang dat ze failliet gaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

civspeler schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Hahaha wat een goudmijn. Dat Innova loopt helemaal leeg op klanten zoals jij. :o

Ben je niet bang dat ze failliet gaan?
die vraag wordt vaak gesteld. kans lijkt me klein vanwege:
-prijsplafond,
-ze hebben met name zakelijke klanten
-zo heel veel inhalige tweakers met hoge TLV zijn er nu ook weer niet. dit contract was slechts 2 dagen af te sluiten op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Hansieo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:39:
[...]

@Restricted
quote van hem betreffende Powerpeer actie
:
Ik had ze een mail gestuurd over de situatie en ben vandaag gebeld door een vriendelijke dame die me af probeerde te wimpelen door te vertellen dat ze het voorgelegd hadden aan de ACM en dat die aan hadden gegeven dat ze de tarieven alsnog mochten aanpassen 30 dagen na de notificatie.

Heb haar nogmaals aangegeven dat in mijn optiek door de te late notificatie het moment om de tarieven per 1 juli te wijzigen gemist hebben en dat ik er zodoende alsnog vanuit ga dat ze dus niet eerder dan 1 januari gewijzigd worden.

Nog los van het feit dat ik het vreemd vind dat ik een contract heb per 1-7 waarin tarieven vermeld staan, die als het aan hun ligt nooit een dag van toepassing zullen worden. Ze gaf aan dat met inkoop te maken had en dat ze pas laat de daadwerkelijke tarieven kunnen communiceren. Mijn reactie was dat ze dan in het contract moeten aangeven dat er sprake is van voorlopige tarieven, voor zover dat is toegestaan bij een modelcontract. Op deze manier is een contract niks waard.

Maar goed, ze zouden het gecommuniceerde standpunt na het gesprek per mail bevestigen en ik heb aangegeven dat ik dan rechtsbijstand ga inschakelen. En dat ik weet dat meer in deze situatie zitten.

Vervolgens geen mail meer gehad…
bij mij dito.

--------------------------------
Gaat nu dus de molen in van rechtsbijstand, klachtencommissie en ACM.

Ook maak ik een zijspoor aan voor plan-B
Update:

Powerpeers beweerde bij mij dat deze laffe actie conform ACM zou zijn.

ACM geeft naar mij aan dat het NIET juist is.
Ja, een modelcontract is niet standaard 2x per jaar,
maar NEE, als in de overeenkomst staat 2x per jaar, 1 jan en 1 Juli... dan zijn ze te laat

Een geschillencommissie zal in mijn voordeel beslissen.
Ook mijn rechtsbijstand geeft gelijke informatie maar recht hébben en hálen kan even duren.

Echter, heb ik geen zin om hier over te gaan procederen en afwachten hoe één en ander uit gaat pakken.

En in in de 2e plaats, ons huis is sinds kort full-electric én we rijden nu beide elektrisch dus gaan we najaar/winter/voorjaar (door onze warmtepompen en auto kWh) flink verbruiken /bijbetalen.

Will ik dat bij een leverancier die zich niet gaat houden aan onze overeenkomst? en als dank flink aan ons gaat verdienen?

Nee, dus gaan we naar een concurrent, VF contract klaar om Powerpeers "uit/AF te schakelen"

Dus mensen, trek hier lering van.
(ps klachtenkompas reageren ze niet op... zegt genoeg?)

[ Voor 34% gewijzigd door Hansieo op 12-06-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hansieo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Update:

Powerpeers beweerde bij mij dat deze laffe actie conform ACM zou zijn.

ACM geeft naar mij aan dat het NIET juist is.
Ja, een modelcontract is niet standaard 2x per jaar,
maar NEE, als in de overeenkomst staat 2x per jaar, 1 jan en 1 Juli... dan zijn ze te laat

Dus mensen, trek hier lering van.
Is het niet beter om dit te delen in een apart topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Geen idee hoeveel mensen dit gaat betrekken.
Mocht het zo gaan als ENECO en ENGIE, dan zal er wel een aparte topic komen en de betreffende input er in overgezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Update:

[...]

Nee, dus gaan we naar een concurrent, VF contract klaar om Powerpeers "uit/AF te schakelen"
Dat is van hetzelfde laken een pak. Powerpeers is een volle dochter van Vattenfall: https://www.powerpeers.nl/over-ons/. :P

Maar begrijpelijke keuze verder. Het modelcontract van Vattenfall lijkt op dit moment de gunstigste keuze voor netto-terugleveraars (voor zolang als het nog duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
TexMex schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Dat is van hetzelfde laken een pak. Powerpeers is een volle dochter van Vattenfall: https://www.powerpeers.nl/over-ons/. :P

Maar begrijpelijke keuze verder. Het modelcontract van Vattenfall lijkt op dit moment de gunstigste keuze voor netto-terugleveraars (voor zolang als het nog duurt).
Fu... :X wist ik niet, dank voor de info, snel verder kijken... _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:29:
[...]

-prijsplafond,
-zo heel veel inhalige tweakers met hoge TLV zijn er nu ook weer niet. dit contract was slechts 2 dagen af te sluiten op hun website.
Er hoort ook nog een levertarief bij van 1,06 euro per kWh 🤣

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Truus01 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:10:
[...]

Ik ook zo ongeveer. UC 60ct tot 1-7 naar Engie jaarcontract 22ct.
En dan hopen dat de levertarieven hoog blijven bij Engie en daarmee ook de TLV met de koppeling in de voorwaarden/contract.
Is dit gewijzigd bij Engie dan? De rekentool op de website geeft wel een TLV van -22 cent bij normaal tarief (bij normaal+dal), maar bij het product staat dat de netto terugleververgoeding 8 cent is. Dus het zal dat laatste wel worden en een fout in de rekentool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:56
Hansieo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Fu... :X wist ik niet, dank voor de info, snel verder kijken... _/-\o_
Maar waarheen dan?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:46
DualDevil schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Na saldering ongeveer 5500-6000 per jaar.
Waarom kies je nu niet voor enkele maanden een modelcontract met hoge TLV en stap je per 1-10 weer over naar de op dat moment gunstigste. Ik krijg 0,60 cent bij terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
[...]

-prijsplafond,
Je eerste punt, hoe het prijsplafond die kans zou verkleinen, begrijp ik niet helemaal. Het lijkt me namelijk sterk dat de overheid ook de prijs van teruggeleverde stroom voor Innova bijpast.

Maar voor de rest denk ik dat je wel een punt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
civspeler schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Je eerste punt, hoe het prijsplafond die kans zou verkleinen, begrijp ik niet helemaal. Het lijkt me namelijk sterk dat de overheid ook de prijs van teruggeleverde stroom voor Innova bijpast.

Maar voor de rest denk ik dat je wel een punt hebt.
bv een buurman heeft een jaarcontract bij Innova voor gas en el. Dat gas heeft hij voor 3,50 euro/kuub, dat laat hij lekker lopen omdat de overheid daar toch 2,10 bij doet. Als ze dat niet deden had hij natuurlijk al lang die 50 euro gelapt om er af te zijn... Dus reken maar dat Innova baat heeft bij dat plafond.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 15:26
[...]

-prijsplafond,
70 cent was er wel langer hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Srednier schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:14:
[...]

bv een buurman heeft een jaarcontract bij Innova voor gas en el. Dat gas heeft hij voor 3,50 euro/kuub, dat laat hij lekker lopen omdat de overheid daar toch 2,10 bij doet. Als ze dat niet deden had hij natuurlijk al lang die 50 euro gelapt om er af te zijn... Dus reken maar dat Innova baat heeft bij dat plafond.
Oh, op die manier. Je bedoelt dat de klanten niet zo snel weg zullen lopen als gevolg van het prijsplafond. Zit ook wat in.

Overigens sluit ik niet uit dat veel van zulke klanten voor 01-01-2024 alsnog zullen weglopen (er vanuit gaande dat het prijsplafond niet verlengd wordt). De prijzen zijn momenteel vrij rap aan het dalen. En de mensen die destijds een contract met zulke hoge tarieven hebben afgesloten, zullen (afgezien van de netto terugleveraars ;)) toch mensen zijn die vastigheid erg belangrijk vinden.

Zelfs Eneco biedt nu alweer 3-jaars contracten aan met tarieven ruimschoots onder het prijsplafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
civspeler schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Oh, op die manier. Je bedoelt dat de klanten niet zo snel weg zullen lopen als gevolg van het prijsplafond. Zit ook wat in.

Overigens sluit ik niet uit dat veel van zulke klanten voor 01-01-2024 alsnog zullen weglopen (er vanuit gaande dat het prijsplafond niet verlengd wordt). De prijzen zijn momenteel vrij rap aan het dalen. En de mensen die destijds een contract met zulke hoge tarieven hebben afgesloten, zullen (afgezien van de netto terugleveraars ;)) toch mensen zijn die vastigheid erg belangrijk vinden.

Zelfs Eneco biedt nu alweer 3-jaars contracten aan met tarieven ruimschoots onder het prijsplafond.
Wat ik zelf nog niet snap is toen we eind augustus een contract afsloten bij Innova en opgaven dat we 20MWh gingen terugleveren over het komende jaar, dan verlegt Innova dat toch ook gewoon naar de APX 1-jaar beurs. En op dat zelfde moment is er toch ook weer gewoon iemand die daar een afname contract van 1 jaar tegenover zet? Als dat niet zo was zou de beurs juist moeten dalen. Dat betekent dus dat tegenover onze contracten gewoon afnemers staan die 91ct kaal betalen (da's 125 ct incl) waar de overheid dan weer 85ct bijlegt. Of ben ik nou gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Srednier schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Wat ik zelf nog niet snap is toen we eind augustus een contract afsloten bij Innova en opgaven dat we 20MWh gingen terugleveren over het komende jaar, dan verlegt Innova dat toch ook gewoon naar de APX 1-jaar beurs. En op dat zelfde moment is er toch ook weer gewoon iemand die daar een afname contract van 1 jaar tegenover zet? Als dat niet zo was zou de beurs juist moeten dalen. Dat betekent dus dat tegenover onze contracten gewoon afnemers staan die 91ct kaal betalen (da's 125 ct incl) waar de overheid dan weer 85ct bijlegt. Of ben ik nou gek?
Dat denk ik ook dat het grosso modo zo zal werken

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Srednier schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Ik weet niet of het zo werkt. Ik las ergens dat de energiebedrijven enkel (van de netbeheerders) een vergoeding krijgen voor de door de individuele klanten teruggeleverde stroom. En dat die vergoeding maar een paar cent zou zijn. En dat dit ook de belangrijkste reden zou zijn dat men de TLV zo aan het verlagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Zimonia2 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:23:
Is dit gewijzigd bij Engie dan? De rekentool op de website geeft wel een TLV van -22 cent bij normaal tarief (bij normaal+dal), maar bij het product staat dat de netto terugleververgoeding 8 cent is. Dus het zal dat laatste wel worden en een fout in de rekentool?
Ja, is gewijzigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NvdW
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-03-2024
Allen,

Ook ik volg al enige tijd met interesse dit topic aangaande de terugleververgoedingen. Dit topic heeft mij zelfs geholpen met het afsluiten van een gunstig contract voor mijn netto teruglevering van 10.000 kWh/jaar. Toch lekker bij een terugleveringstarief van €0,98/kwh incl. btw.

Nu mijn energiecontract over enkele maanden tegen het einde loopt brengt mij dit opnieuw bij dit topic. Wat zijn de nieuwe interessante opties; en ik zie dat mijn huidige leverancier de teruglevering voor de vaste contracten nu beperkt heeft tot €0,07/kwh waar het kale leveringstarief €0,20/kwh is. Onredelijk m.i. maar de alternatieven bij andere leveranciers zijn niet zoveel beter.

Dit bracht mij bij het volgende;

Ik heb momenteel een contract met bepaalde voorwaarden. De looptijd is een voorwaarde, maar ook dat het contract na de looptijd wordt verlengd tot een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Mijn inziens betekent dit dat de voorwaarden van het bestaande contract in stand blijven na verloop van het eerste jaar en daarmee ook de voorwaarden van teruglevering.

In mijn contract staat nu iets beschreven als; "redelijke terugleververgoeding bestaande uit het kale leveringstarief excl. overheidsheffingen incl. btw".

Wat zou betekenen dat ik bij het overgaan van mijn huidige contract in variabele recht heb op een terugleveringstarief wat momenteel dus ong. 3x zo hoog is als het tarief van teruglevering bij de nieuwe vaste contracten.

Heb ik het bij het juiste eind en is het gunstig om het contract te laten lopen met de huidige teruglevertarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
NvdW schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:47:
Allen,

Ook ik volg al enige tijd met interesse dit topic aangaande de terugleververgoedingen. Dit topic heeft mij zelfs geholpen met het afsluiten van een gunstig contract voor mijn netto teruglevering van 10.000 kWh/jaar. Toch lekker bij een terugleveringstarief van €0,98/kwh incl. btw.

Nu mijn energiecontract over enkele maanden tegen het einde loopt brengt mij dit opnieuw bij dit topic. Wat zijn de nieuwe interessante opties; en ik zie dat mijn huidige leverancier de teruglevering voor de vaste contracten nu beperkt heeft tot €0,07/kwh waar het kale leveringstarief €0,20/kwh is. Onredelijk m.i. maar de alternatieven bij andere leveranciers zijn niet zoveel beter.

Ik heb momenteel een contract met bepaalde voorwaarden. De looptijd is een voorwaarde, maar ook dat het contract na de looptijd wordt verlengd tot een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Mijn inziens betekent dit dat de voorwaarden van het bestaande contract in stand blijven na verloop van het eerste jaar en daarmee ook de voorwaarden van teruglevering.

In mijn contract staat nu iets beschreven als; "redelijke terugleververgoeding bestaande uit het kale leveringstarief excl. overheidsheffingen incl. btw".

Wat zou betekenen dat ik bij het overgaan van mijn huidige contract in variabele recht heb op een terugleveringstarief wat momenteel dus ong. 3x zo hoog is als het tarief van teruglevering bij de nieuwe vaste contracten.

Heb ik het bij het juiste eind en is het gunstig om het contract te laten lopen met de huidige teruglevertarieven?
Aha, meer Innova getallen van eind augustus. Ga er maar vanuit dat het gewoon 7ct wordt, het is een jaarcontract, hierna krijg je gewoon de nieuwe tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NvdW schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:47:
Allen,

Haha nee leuk geprobeerd ;)
Ja tarief staat maar 1 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Ik denk dat de vraag is of bij innova, na overgaan naar variabel, nog steeds geldig is dat levering bruto = tlv.

Ook benieuwd naar, ik haalde dat van de week niet uit de voorwaarden, maar ben niet op zn scherpst momenteel. Volgens mij stellen ze dat ze met variabel ongeveer alles mogen veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door JWT op 12-06-2023 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NvdW
de Peer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Haha nee leuk geprobeerd ;)
Ja tarief staat maar 1 jaar vast.
Even voor de duidelijkheid; mijn vraag gaat niet over het exorbitante teruglevertarief dat inderdaad maar 1 jaar vast staat. Maar dat in de contractvoorwaarden (titel van het document) staat dat het contract na de periode van 1 jaar automatisch verlengd wordt tot onbepaalde tijd tegen variabel tarief. Wat dus betekent dat de contractvoorwaarden van kracht blijven (en inderdaad niet de tarieven!!). Omdat in de voorwaarden het teruglevertarief beschreven staat als kale leveringstarief gaat dan dus ook het (ja, variabele) kale leveringstarief van dat moment gelden voor de verdere onbepaalde looptijd van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
NvdW schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Even voor de duidelijkheid; mijn vraag gaat niet over het exorbitante teruglevertarief dat inderdaad maar 1 jaar vast staat. Maar dat in de contractvoorwaarden (titel van het document) staat dat het contract na de periode van 1 jaar automatisch verlengd wordt tot onbepaalde tijd tegen variabel tarief. Wat dus betekent dat de contractvoorwaarden van kracht blijven (en inderdaad niet de tarieven!!). Omdat in de voorwaarden het teruglevertarief beschreven staat als kale leveringstarief gaat dan dus ook het (ja, variabele) kale leveringstarief van dat moment gelden voor de verdere onbepaalde looptijd van het contract.
Zoiets speelt geloof ik ook bij Engie, bij de contracten met de 'oude' voorwaarden. Zie ook Engie snoeit in de terugleververgoeding.

Ik heb de discussie in dat topic maar globaal gevolgd. Maar volgens mij was de conclusie min of meer dat "stilzwijgend" the magic word is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
NvdW schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Ik ben wel nieuwschierig geworden, bedoel je "Contract-en-Productvoorwaarden-Particulier-KV-v1.2" van Innova? - Ik kom het hier namelijk niet tegen. Zou je wat specifieker kunnen zijn, dus welke leverancier en welk document?

Wat ik tegenkom in 3.3 van de contractvoorwaarden is:
De looptijd van uw contract gaat in vanaf de startdatum voor de overeengekomen periode. Na deze
periode wordt het contract automatisch verlengd voor onbepaalde tijd, met de dan geldende variabele
tarieven. Uw opzegtermijn na deze verlenging bedraagt dertig kalenderdagen.[quote]

Wat ik dan weer in de productvoorwaarden zie bij 3.3 is:
3.3. Terugleververgoeding
Als u op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, dan is de terugleververgoeding na saldering
gelijk aan het kale enkeltarief als u een meter heeft met één actief telwerk. Heeft u een meter met
twee actieve telwerken? Dan is de terugleververgoeding na saldering gelijk aan het kale daltarief.
De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen en inclusief btw.

Dus na wat zoekwerk, ja goeie, zou best kunnen kloppen

[ Voor 31% gewijzigd door Srednier op 12-06-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvdW
Srednier schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Ik ben wel nieuwschierig geworden, bedoel je "Contract-en-Productvoorwaarden-Particulier-KV-v1.2" van Innova? - Ik kom het hier namelijk niet tegen. Zou je wat specifieker kunnen zijn, dus welke leverancier en welk document?

Wat ik tegenkom in 3.3 is:
[quote]
De looptijd van uw contract gaat in vanaf de startdatum voor de overeengekomen periode. Na deze
periode wordt het contract automatisch verlengd voor onbepaalde tijd, met de dan geldende variabele
tarieven. Uw opzegtermijn na deze verlenging bedraagt dertig kalenderdagen.
[...]
De oplettende kijker had inderdaad al opgemerkt dat het gaat om Innova.

De passage die je aanhaalt staat bij mij ook onder 3.3 in het document Contract-en-Productvoorwaarden-Particulier-KV-CL-2018.07.23-v1.3.pdf. Deze contractvoorwaarden worden zowel voor bepaalde tijd (3.1) als onbepaalde tijd gebruikt (3.2) waarbij deze passage in 3.3 de overgang van 3.1 tot 3.2 aangeeft (met dus gelijkblijvende voorwaarden).

Op pagina 9 staan vervolgens de (terug)leveringstarieven onder de productvoorwaarden waarbij staat ".. dan is de terugleververgoeding na saldering gelijk aan het kale leveringstarief.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdW
Srednier schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Wat ik tegenkom in 3.3 van de contractvoorwaarden is:
tarieven. Uw opzegtermijn na deze verlenging bedraagt dertig kalenderdagen.[quote]

Wat ik dan weer in de productvoorwaarden zie bij 3.3 is:
3.3. Terugleververgoeding
Als u op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, dan is de terugleververgoeding na saldering
gelijk aan het kale enkeltarief als u een meter heeft met één actief telwerk. Heeft u een meter met
twee actieve telwerken? Dan is de terugleververgoeding na saldering gelijk aan het kale daltarief.
De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen en inclusief btw.

Dus na wat zoekwerk, ja goeie, zou best kunnen kloppen
Inmiddels is je bericht iets aangevuld. Denk dat we op hetzelfde spoor zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
NvdW schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:23:
[...]

De passage die je aanhaalt staat bij mij ook onder 3.3 in het document Contract-en-Productvoorwaarden-Particulier-KV-CL-2018.07.23-v1.3.pdf. Deze contractvoorwaarden worden zowel voor bepaalde tijd (3.1) als onbepaalde tijd gebruikt (3.2) waarbij deze passage in 3.3 de overgang van 3.1 tot 3.2 aangeeft (met dus gelijkblijvende voorwaarden).

Op pagina 9 staan vervolgens de (terug)leveringstarieven onder de productvoorwaarden waarbij staat ".. dan is de terugleververgoeding na saldering gelijk aan het kale leveringstarief.."
Ja, top dat je het hier onder de aandacht brengt. Vorig jaar had ik al gekeken of er een wijzigingsbeding in de voorwaarden is bij Innova zoals bij Eneco. Maar dat heeft Innova ook niet. Voor mij voldoende reden om bij Innova te blijven hangen na september zoals ik het nu zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Hier zojuist de overstap gemaakt van UC naar VF (modelcontract).
Iedereen bedankt voor de info _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18
Even mijn eigen gedachte hier voorleggen om te zien of ik de afgelopen pagina's denk goed te begrijpen...

Vattenfall heeft op het moment de beste TLV (nieuw contract) van ~16ct.
Type contract tussen vast 1 jaar of variabel de keuze maken voor 1j vast met als reden dat daar maar 2x per jaar een tarief wijziging mag plaatsvinden.

Met die gedachte is het nu verstandig om aanvraag te doen voor een 1jaar contract met ingangsdatum 2 juli om vrijheid te hebben om te annuleren mocht op 1 juli VF de tlv verlagen.

Is deze gedachte op de warme dinsdagochtend correct, of ...?
Of blijft contractvoorwaarden staan met tlv ~16ct ook als VF dit per 1/7 omlaag zet? :)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
yonexfreak schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:38:
Even mijn eigen gedachte hier voorleggen om te zien of ik de afgelopen pagina's denk goed te begrijpen...

Vattenfall heeft op het moment de beste TLV (nieuw contract) van ~16ct.
Type contract tussen vast 1 jaar of variabel de keuze maken voor 1j vast met als reden dat daar maar 2x per jaar een tarief wijziging mag plaatsvinden.

Met die gedachte is het nu verstandig om aanvraag te doen voor een 1jaar contract met ingangsdatum 2 juli om vrijheid te hebben om te annuleren mocht op 1 juli VF de tlv verlagen.

Is deze gedachte op de warme dinsdagochtend correct, of ...?
Of blijft contractvoorwaarden staan met tlv ~16ct ook als VF dit per 1/7 omlaag zet? :)
1 jaar vast is 1 jaar vast, geen wijzigingen in dat jaar. Het modelcontract zou maar 2x per jaar mogen wijzigen (maar soms toch vaker). Het variabele contract kan wijzigen wanneer vattenfall maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
NvdW schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:23:
[...]

Hmm. En als ze het toch (al dan niet stiekem) wijzigen? Ga je dan procederen?

Ik zit momenteel ook bij Innova (tegen een veel lagere TLV dan jij, maar wel een stuk hogere TLV dan de andere partijen nu aanbieden) en heb een verlengingsvoorstel gekregen voor vanaf medio augustus. Dat voorstel ga ik sowieso niet accepteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18
RutgerJanssen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:47:
[...]

1 jaar vast is 1 jaar vast, geen wijzigingen in dat jaar. Het modelcontract zou maar 2x per jaar mogen wijzigen (maar soms toch vaker). Het variabele contract kan wijzigen wanneer vattenfall maar wil.
Bedankt voor je reactie :-)
Enige wat mij nu onduidelijk is, is hoe je kiest voor een modelcontract op de site van VF?
Ik kan kiezen uit 1 of 3jaar, of variabel voor alleen energie

Wat me ook is opgevallen dat bij de wizard op de site, ik nergens de TLV benoemd zie. Maar dat komt wellicht als je contract aanvraagt en dit in de mail wel staat beschreven

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RutgerJanssen
yonexfreak schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Bedankt voor je reactie :-)
Enige wat mij nu onduidelijk is, is hoe je kiest voor een modelcontract op de site van VF?
Ik kan kiezen uit 1 of 3jaar, of variabel voor alleen energie

Wat me ook is opgevallen dat bij de wizard op de site, ik nergens de TLV benoemd zie. Maar dat komt wellicht als je contract aanvraagt en dit in de mail wel staat beschreven
Daarvoor moet je op de modelcontract pagina zijn: http://vattenfall.nl/modelcontract (wederom moeilijk te vinden)

@Dix0r Zie hierboven. Modelcontract is verplicht, alleen budget doet er heel moeilijk over. ACM Wel is het modelcontract vaak moeilijk te vinden, wat volgens mij ook niet de bedoeling is.

[ Voor 13% gewijzigd door RutgerJanssen op 13-06-2023 09:12 ]

Pagina: 1 ... 160 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2