MWink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:49:
Ik heb vorige week een contract voor levering elektra aangevraagd bij Engie, ENGIE Open, variabel, ingang eind januari (vanwege nog redelijk hoge TLV). Ik lees nu volgende in de overeenkomst, dit kan niet kloppen. Staat dit bij jullie ook zo?
Artikel 2.2. Aankondiging tariefwijzigingen:
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op www.engie.nl.
Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd.
Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging.
Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE.- Hieruit leid ik af dat als er een tussentijdse stijging van de leveringstarieven is (anders dan op 1 januari en 1 juli), dat maximaal 10 dagen NA? die stijging ENGIE mij persoonlijk informeert. Dus stel het tarief wordt sterk verhoogd, dan weet ik daar maximaal 10 dagen niet van
en verbruik ik dus zonder te weten een sterk verhoogd tarief
, en moet ik dan ook nog snel beslissen of ik wil overstappen. Dat is niet acceptabel. Ik verwacht dat ik 10 dagen VOOR de beoogde stijging word geïnformeerd. - Bij tariefstijging word ik uiterlijk 30 dagen NA? de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Dus ik moet www.engie.nl 1 week voor 1 januari en 1 juli goed in de gaten houden, want anders betaal ik tot een maand lang een hoog tarief zonder het te weten. Ik verwacht dat bij een stijging ik 30 dagen VOOR de wijziging persoonlijk word geïnformeerd.
Volgens de ACM is het wettelijk verplicht om een tariefswijziging 30 dagen van tevoren aan te kondigen, dit volgt uit de opzegtermijn voor kleinverbruikers uit de Elektriciteitswet 1998, met het oog op de RWE-uitspraak van het Hof van Justitie betekent dit dat tariefwijzigingen 30 dagen voor inwerkingtreding moeten worden gecommuniceerd aan kleinverbruikers. Dit geldt dus niet alleen voor tariefstijging maar ook voor tariefdaling van bv teruglevering;.
Ik neem daarom aan dat de tekst in 2.2 niet zo bedoeld is en dat het volgende is beoogd:
"Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op
www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk
binnen 30 dagen
na voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk
binnen maximaal minimaal 10 dagen
na voor de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE

."
Wat denken jullie hiervan, voorwaarden niet accepteren, of op wijzen en laten aanpassen?
Dank voor het meedenken..!
Iemand die nog iets over de genoemde 10 dagen notificatie NA tariefswijziging kan zeggen?
Wij krijgen 5 juni zonnepanelen - 6000 kWh opwek, ons verbruik is 1700 kWh. Dus we gaan terugleveren.
We gaan 28 januari over naar Engie Open.
Telefonisch contact gehad, er werd gezegd dat men saldeert over de periode dat het jaarcontract loopt. Dus van 28 januari 2023 t/m 28 januari 2024.
Wanneer het tarief veranderd kunnen we ervoor kiezen tussentijds af te rekenen. Doe je dit niet en na 1 jaar is de terugleververgoeding nog maar 0,10 euro, dan wordt alles wat teruggeleverd wordt voor die 10 cent per kWh uitgekeerd (ook opgewekt tijdens de tijd dat Tlv 0,45 was).
Nu staat echter in mijn contract
2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op
www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk
binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op
www.engie.nl.
Klopt het dat het wettelijk niet toegestaan is 10 dagen na de tariefswijziging de klant pas te informeren?
Dan heb je nl ook niets aan tussentijds de nota van teruglevering op te maken, omdat het nieuwe tarief dan al ingegaan is, toch?
Ik zit nog in de 14 dagen dat ik kosteloos kan annuleren, maar wat dan?