Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

deejeebv schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:41:
[...]

Lijkt me niet zinvol bij 1000 kWh overschot, de extra kosten ga je niet terugverdienen op korte termijn en op lange termijn is de terugleververgoeding onzeker.
@Robke15 Door het maandelijks te wijzigen tarief bij Van Ons weet je niet zeker of je die TLV van 44 ct. gaat krijgen en je opzegboete gaat terugverdienen.
Het gaat niet om het overschot. Met 2e slimme meter kun je je volledige opwerk verkopen doordat je niet meer hoeft te salderen.
Daarnaast :
Een 2e meter verdient zichzelf terug door de vermindering energiebelasting die je op die 2e slimme meter ook krijgt (meestal).

SAP heeft sowieso de nodige voordelen.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Robke15 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Nee dat klopt, maar ik zal er ook niks op verliezen tot 2025, dan pas word het salderen verminderd.
Zo'n 2e meter is dat verplicht zodra ik met alleen stroom over zou willen stappen? Als dat zo is ben ik uitgezocht, dan weet ik voldoende. :9
Nee niet verplicht.
Je kunt altijd gewoon overstappen met alleen stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Robke15 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Dat is nieuw voor mij, dus met een enkele meter gaat het niet?
Kosten voor een meter bijplaatsen is ruim 260 euro.
Jawel enkele meter kan ook. Maar 2e slimme meter levert meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 23:04
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Een 2e meter verdient zichzelf terug door de vermindering energiebelasting die je op die 2e slimme meter ook krijgt (meestal).

Oke dat is duidelijk.
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Jawel enkele meter kan ook. Maar 2e slimme meter levert meer op.
Gelukkig dat het gewoon kan, mijn meterkast zit al behoorlijk vol, dus plaats voor een 2e meter word wat moeilijk.

Ik denk dat ik het contract bij van ons ga overwegen. Zal nog proberen te fixen dat hun de boete betalen, zal niet veel baten ben ik bang voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
Het gaat niet om het overschot. Met 2e slimme meter kun je je volledige opwerk verkopen doordat je niet meer hoeft te salderen.
Daarnaast :
Jij weet heel goed dat dat niet de bedoeling is en een fout is die sommige leveranciers maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:21
[...]

.
Je hebt in elk geval geen recht op die vermindering energiebelasting. Ik kan me voorstellen dat als het aantal SAP's toeneemt ze daar op gaan controleren.
De vraag is ook of je dit ethisch kunt verantwoorden. Maar die vraag moet uiteraard ieder voor zich zelf beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Jij weet heel goed dat dat niet de bedoeling is en een fout is die sommige leveranciers maken.
Ja dat is waar. Maar daardoor dus wel de realiteit.
Maargoed, niet netjes om het zo aan te moedigen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

deejeebv schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:00:
[...]

Je hebt in elk geval geen recht op die vermindering energiebelasting. Ik kan me voorstellen dat als het aantal SAP's toeneemt ze daar op gaan controleren.
De vraag is ook of je dit ethisch kunt verantwoorden. Maar die vraag moet uiteraard ieder voor zich zelf beantwoorden.
Tsja ik heb gewoon de SAP aangevraagd en bij Tibber aangegeven dat ik woon op het adres van de sap. Dat moest ik aanvinken. Niets aan gelogen.

Ik zou ze kunnen bellen, of niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 23:40
Martin7182 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Zijn dit tarieven voor bestaande klanten? Voor nieuwe contracten vind ik online niks boven de 13.5 cent.
Heb twee weken geleden de aanbieding van UC gekregen voor een variabel contract nadat mijn jaarcontract op 19 januari afloopt. Teruglevertarief in de aanbieding is ook 13.5 cent, gelijk aan wat er nu op hun website staat als teruglevertarief.

@cj1 UnitedConsumers kan lijkt me aangepast worden. Ik kreeg een aanbieding voor €0,45312 kaal enkel leveringstarief en teruglevertarief van €0,135. Dat laatste staat nu ook op de website (zie link hierboven) dus dat zal voor iedereen gelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
@cj1 Wow die VanHelder doet nog tot 5 jaar vaste contracten, met een TLV van €0,34234 (bij 1 tot 5 jaar vast, kaal leveringstarief enkel 0,42910). (link, klik 'bekijk de tarieven'). Het is wel zakelijk, maar elke terugleveraar is een ondernemer. @cj1 Is het mogelijk om in dat overzicht ook toe te voegen hoe lang het contract loopt? Het meeste is nu modelcontract met (steeds meer) maandelijkse prijswijzigingen, zo'n 5 jaar vast contract zullen veel tweakers best interessant vinden lijkt me.

edit: laat maar, vaste contracten willen ze niet aan terugleveraars aanbieden:
somejan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Ik zie het ja. Als ik dat doe krijg ik hetzelfde. Ik heb het contactnummer er over gebeld en ze zouden er naar kijken of ze mij een vast contract konden aanbieden (ik heb 5000 kWh netto teruglevering per jaar). Vanmiddag kreeg ik een mailtje terug met

> Ik heb het even besproken, maar kan helaas geen vaste prijzen voor u aanbieden. [...]

Oftewel, ze hebben alleen vaste contracten voor netto afnemers :+. En aangezien ze alleen zakelijk leveren hoeven ze ongetwijfeld geen verplicht modelcontract aan te bieden. Tot zo ver VanHelder dus.

[ Voor 39% gewijzigd door somejan op 03-01-2023 15:43 . Reden: Ze leveren niet aan terugleveraars ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 09:52
somejan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:51:
@cj1 Wow die VanHelder doet nog tot 5 jaar vaste contracten, met een TLV van €0,34234 (bij 1 tot 5 jaar vast, kaal leveringstarief enkel 0,42910). (link, klik 'bekijk de tarieven'). Het is wel zakelijk, maar elke terugleveraar is een ondernemer. @cj1 Is het mogelijk om in dat overzicht ook toe te voegen hoe lang het contract loopt? Het meeste is nu modelcontract met (steeds meer) maandelijkse prijswijzigingen, zo'n 5 jaar vast contract zullen veel tweakers best interessant vinden lijkt me.
Als ik mijn gegevens invul en aangeef dat ik 20.000kWh teruglever, krijg ik alleen de optie "Variabel onbepaalde tijd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
[...]

Daarnaast :

maar gaat het vaste recht niet enorm omhoog binnenkort?
Dan is het gat naar een SAP toch kleiner? ofwel omslagpunt iets verder weg?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Daar is mij niets van bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Hansieo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Dan is het gat naar een SAP toch kleiner? ofwel omslagpunt iets verder weg?
Enorm is EUro 120,-?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 20:13
Robke15 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:27:
Ik zit te tobben met wat ik wil doen.

Nu een contract tot 2 april 2025 lopen bij GC.
0.34ct normaal
0.30ct dal
tlv: 0.08ct

Ik heb een overschot van tussen de 800 en 1000 kwh. Verbruik ligt op 2800-3000kwh op jaarbasis.

De opzegvergoeding bedraagd 100 euro en 75 euro minder welkomstbonus, wanneer ik alleen met stroom overstap.

Gas laat ik staan, die zit nu op 1.13 euro voor mij dus dat is zeer acceptabel.

Bij van ons energie zoals hierboven, denk ik mooie tarieven te hebben. Met het overschot zou ik een bedrag van 350-400 euro moeten kunnen realiseren.

Kijk ik hier nou verkeerd tegen aan of niet ?
Risico zie ik niet met een variabel stroom contract icm zonnepanelen.
Ik ben juist net bij GC weggegaan. Wat belangrijk is, is wat je gebruik de komende maanden is.
Je kan salderen bij GC alleen dat doen ze met het tarief ten tijde van je opwek. Als je hetzelfde tarief heb als ik krijg je straks een korting op je afrekening van je opwek. Als je verbruik niet boven het prijsplafond uitkomt dan maakt het niet veel uit. Gebruik je net als ik ivm warmtepomp juist nu heel veel stroom dan krijge je het volgende.
Bij mij had ik nog 2500 kwh staan aan overschot en zou ik dit ook gebruiken in jan en feb. GC saldeert dan netjes mijn 2500 kwh tegen 36 cent en vervolgens brengen ze voor jan en feb 2500 keg tegen 81 cent in rekening. De rekening wordt dan 2500 x (82-36cent) = 1150 euro bij betalen.
Ik heb gekozen voor samen om per 14 jan. Ik krijg dan de 2500 kh uit 2022 tegen 11,5 cent uitbetaald bij GC en bij samennam wordt er netjes gesaldeerd tegen dezelfde tarieven.
Het lijkt of het zonde is om je extra kwh uit te laten betalen, echter als je nu in de min staat, dan sta je dat waarschijnlijk over 1 jaar ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:49
nimie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Ik ben juist net bij GC weggegaan. Wat belangrijk is, is wat je gebruik de komende maanden is.
Je kan salderen bij GC alleen dat doen ze met het tarief ten tijde van je opwek. Als je hetzelfde tarief heb als ik krijg je straks een korting op je afrekening van je opwek. Als je verbruik niet boven het prijsplafond uitkomt dan maakt het niet veel uit. Gebruik je net als ik ivm warmtepomp juist nu heel veel stroom dan krijge je het volgende.
Bij mij had ik nog 2500 kwh staan aan overschot en zou ik dit ook gebruiken in jan en feb. GC saldeert dan netjes mijn 2500 kwh tegen 36 cent en vervolgens brengen ze voor jan en feb 2500 keg tegen 81 cent in rekening. De rekening wordt dan 2500 x (82-36cent) = 1150 euro bij betalen.
Ik heb gekozen voor samen om per 14 jan. Ik krijg dan de 2500 kh uit 2022 tegen 11,5 cent uitbetaald bij GC en bij samennam wordt er netjes gesaldeerd tegen dezelfde tarieven.
Het lijkt of het zonde is om je extra kwh uit te laten betalen, echter als je nu in de min staat, dan sta je dat waarschijnlijk over 1 jaar ook weer.
Had je een variabel contract of vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 21:14
Ondertussen zie ik door de saldeerbomen het bos niet meer :| en weet niet wat wijsheid is. Misschien
heeft hier iemand een goed advies wat te doen gezien de matige transparantie/bereikbaarheid van leveranciers.

Huidige situatie:
9600Wp Zonnepanelen
100% elektische huishouden met L/W Warmtepomp
Contract bij GC 1 jaar t/m 14-02-2023 Dubbel tarief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTHjeVO0ztCztHfNwwflJpOQl3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zSN2rO4erzovSLIC5I9OTCTB.png?f=user_large

Vebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__iHfwE__UsILTzY58D28ZE2So0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhilqvQaHwrx0GEULRNhJdhU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcyLmfUglTLtz-r4YPVRwqjwBl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zu9sQJLKmhiGLfWFCMzl2e6l.png?f=user_large

Als ik de lijn van December (700kWh heel mild) door zou trekken in Januari / Half Februari zou ik uitkomen op een een netto verbruik van -3000kWh. maar tegen 8 cent is dit natuurlijk een schijntje vs de 40/50 cent per verbruikte kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 23:04
nimie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Ik heb een ander contract dan jij hebt.
Bij mij betalen ze 8 ct per kwh uit, en boven 2000kwh teruglevering het kale leveringstarief.

Ik heb verder vaste tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
somejan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:58:
[...]
Ik heb van Helder even gebeld en ze doen geen vaste contracten. Staat wel op de site geven ze toe maar krijgen ze er niet van af (ik heb niet doorgevraagd). Tarief wordt elke maand achteraf vastgesteld, dus ik heb even gevraagd naar tarieven 2022:
MaandPiekDal
Juni 2022€ 0,27€ 0,18
Juli 2022€ 0,37€ 0,32
Augustus 2022€ 0,53€ 0,40
Oktober 2022€ 0,17€ 0,11
November 2022€ 0,19€ 0,12
December 2022€ 0,35€ 0,25

Ik heb niet doorgevraagd over btw en andere belastingen etc, maar mijn aanname is dat het exclusief is.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Dizeerik schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:52:
Ondertussen zie ik door de saldeerbomen het bos niet meer :| en weet niet wat wijsheid is. Misschien
heeft hier iemand een goed advies wat te doen gezien de matige transparantie/bereikbaarheid van leveranciers.

Huidige situatie:
9600Wp Zonnepanelen
[Afbeelding]

Vebruik:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als ik de lijn van December (700kWh heel mild) door zou trekken in Januari / Half Februari zou ik uitkomen op een een netto verbruik van -3000kWh. maar tegen 8 cent is dit natuurlijk een schijntje vs de 40/50 cent per verbruikte kWh
Hoe kon je zo'n laag verbruik hebben gehad in jan/feb met je warmtepomp?
Met jouw situatie is GC heel blij. Kijk eens wat opzegboete is anders kun je per direct overstappen, mits de cijfers in je grafiek idd kloppen (in feb was je al netto terugleveraar).
Geloof dat Engie nu nog 38 cent geeft maar net dalende gasprijs zou dat volgende week al weer minder kunnen zijn. Dus normaal devies bij dalende markt is zo snel mogelijk afsluiten (en evt op later tijdstip in laten gaan).
Salderen houdt wel op in 2025 dus dan ga je weer netto betalen, mits je meer zonnepanelen legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
bmoorman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Hoe kon je zo'n laag verbruik hebben gehad in jan/feb met je warmtepomp?
Met jouw situatie is GC heel blij. Kijk eens wat opzegboete is anders kun je per direct overstappen, mits de cijfers in je grafiek idd kloppen (in feb was je al netto terugleveraar).
Geloof dat Engie nu nog 38 cent geeft maar net dalende gasprijs zou dat volgende week al weer minder kunnen zijn. Dus normaal devies bij dalende markt is zo snel mogelijk afsluiten (en evt op later tijdstip in laten gaan).
Salderen houdt wel op in 2025 dus dan ga je weer netto betalen, mits je meer zonnepanelen legt.
Ah scherp ;) we zijn 23 maart in ons nieuwe huis komen wonen, daarvoor was het er heerlijk 15 graden, wat een prima klus temperatuur was.

Dank voor dit inzicht, heb toen der tijd in alle haast maar een contract afgesloten bij GC omdat ik daar al bij zat. Achteraf gezien dom geweest, maar had met de komst van een onze zoon en alle klussen had ik wel meer aan mijn hoofd. Probeer nu een gedegen keuze te maken alleen is er geen enkele vergelijkingssite die nog duidelijk overzicht heeft. Al helemaal door het grote interpretatie verschil van salderen.

Is het niet verstandiger te wachten en te kijken hoe de markt er in maart/april uit ziet? Momenteel is de verwachte opbrengst in JAN/FEB toch maar 150-250kWh per maand

kom nu uit opzeggen:
Dit contract heeft een vaste looptijd van 1 jaar. Deze looptijd gaat in op de startdatum van levering.
Voor het contract geldt een opzegtermijn van 30 dagen tegen het einde van de looptijd.

Bij voortijdige opzegging van het contract is Greenchoice gerechtigd een opzegvergoeding bij u in rekening te brengen. De hoogte van deze opzegvergoeding hangt af van het moment waarop u het contract opzegt. Uw contract loopt nog: minder dan 18 maanden € 50;

Wat dus 11 dagen gaat schelen met de werkelijke einddatum, zou het nog hard gaan vriezen begin februari O+

Was dit maar vast te zetten voor een jaartje :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVHOBssVi0SBJMcK3HzWhgcRigI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GxVNmfhyEU3tojbUXlwRRrTw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Dizeerik op 03-01-2023 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
Dizeerik schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Ah scherp ;) we zijn 23 maart in ons nieuwe huis komen wonen, daarvoor was het er heerlijk 15 graden, wat een prima klus temperatuur was.

Dank voor dit inzicht, heb toen der tijd in alle haast maar een contract afgesloten bij GC omdat ik daar al bij zat. Achteraf gezien dom geweest, maar had met de komst van een onze zoon en alle klussen had ik wel meer aan mijn hoofd. Probeer nu een gedegen keuze te maken alleen is er geen enkele vergelijkingssite die nog duidelijk overzicht heeft. Al helemaal door het grote interpretatie verschil van salderen.

Is het niet verstandiger te wachten en te kijken hoe de markt er in maart/april uit ziet? Momenteel is de verwachte opbrengst in JAN/FEB toch maar 150-250kWh per maand

kom nu uit opzeggen:
Dit contract heeft een vaste looptijd van 1 jaar. Deze looptijd gaat in op de startdatum van levering.
Voor het contract geldt een opzegtermijn van 30 dagen tegen het einde van de looptijd.

Bij voortijdige opzegging van het contract is Greenchoice gerechtigd een opzegvergoeding bij u in rekening te brengen. De hoogte van deze opzegvergoeding hangt af van het moment waarop u het contract opzegt. Uw contract loopt nog: minder dan 18 maanden € 50;

Wat dus 11 dagen gaat schelen met de werkelijke einddatum, zou het nog hard gaan vriezen begin februari O+

Was dit maar vast te zetten voor een jaartje :*)
[Afbeelding]
GC zou je geen boete moeten opleggen, eerder jij hun boete opleggen 8)
Waarom wil je vast? Meeste hier surfen mee op de beste TLV deals. Maar voor jouw situatie denk ik dat je ongeveer quitte speelt plus of min 1000kWh. De vraag is of je het gezeik wil met iedere keer checken op hoogste TLV en overstappen. Zoniet, dan raad ik je Energie van Ons aan, die passen wel hun energietarieven elke maand aan maar schijnen wel altijd een faire TLV te geven. Zullen waarschijnlijk ook niet de TLV effe op 7 cent gooien. Het is een energie coörporatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
DmC1982 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:24:
[...]

Als ik mijn gegevens invul en aangeef dat ik 20.000kWh teruglever, krijg ik alleen de optie "Variabel onbepaalde tijd"
Ik zie het ja. Als ik dat doe krijg ik hetzelfde. Ik heb het contactnummer er over gebeld en ze zouden er naar kijken of ze mij een vast contract konden aanbieden (ik heb 5000 kWh netto teruglevering per jaar). Vanmiddag kreeg ik een mailtje terug met
Ik heb het even besproken, maar kan helaas geen vaste prijzen voor u aanbieden. [...]
Oftewel, ze hebben alleen vaste contracten voor netto afnemers :+. En aangezien ze alleen zakelijk leveren hoeven ze ongetwijfeld geen verplicht modelcontract aan te bieden. Tot zo ver VanHelder dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-09 23:59
Mijn vaste contract met Innova loopt 8-2 af. Met ±1000kwh meer opgewekt dan gebruikt heeft me dat geen windeieren gelegd!

Dank allen voor de fijne informatie hier. Ik ben voor nu maar even met Engie in zee gegaan met hun flexibele contract om de maanden zonder overcapaciteit door te komen. Ik heb nog geen betere/vastere/langere termijn oplossing kunnen vinden na het lezen van al jullie ervaringen.

Wie weet staat het er over een paar maanden weer anders bij :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
maxvdh schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:18:
Mijn vaste contract met Innova loopt 8-2 af. Met ±1000kwh meer opgewekt dan gebruikt heeft me dat geen windeieren gelegd!
ik schat zo'n 3 à 4 honderd euro. In die periode vorig jaar ging Innova ook nog niet zo hard, lijkt me. Niet zo hard als 91 cent in september >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Laatst online: 27-09 23:59
bmoorman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:30:
[...]

ik schat zo'n 3 à 4 honderd euro. In die periode vorig jaar ging Innova ook nog niet zo hard, lijkt me. Niet zo hard als 91 cent in september >:)
TBD -> moet de eind afrekening nog krijgen. Met cashback etc. er bij zal het wel iets hoger liggen nog! We klagen niet. Maar zeker geen 91 cent!!

Nu eens gaan kijken wat we hierna gaan doen :-) Engie leek me voor nu een redelijke keuze. Even wachten tot we weer meer gaan opwekken dan verbruiken en zodra we quitte draaien wellicht eens kijken hoe de markt er bij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 14:41

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

mathijshooi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Percentage van je teruglevering :p
Inderdaad, van je teruglevering. Dus nog wat extra neerleggen ;)

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:49
bmoorman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:30:
[...]

U bedoelt €1,09725 / kWh ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-09 15:43

V-8

Zijn er al leveranciers die een contract met leuke TLV aanbieden, met ingangsdatum half mei?
Dan loopt mijn huidige contract af (Engie met €0,46 TLV)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30
V-8 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:15:
Zijn er al leveranciers die een contract met leuke TLV aanbieden, met ingangsdatum half mei?
Alle contracten zijn variabel immers. Pas eind april weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacktheRipper
  • Laatst online: 23-09 22:34
Playa del C. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Alle contracten zijn variabel immers. Pas eind april weten we meer.
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, tegen die tijd mijn winterverbruik gesaldeerd. Wat is wijsheid? Engie alvast voor die datum aanvragen en tegen die tijd kijken wat de rest doet? Kan tegen die tijd altijd weer na een maand overstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Had je een variabel contract of vast?
[/quote]

Ze hebben hem omgezet naar variabel. Ik had eerste jan-jun en daarna juli-dec (enkel tarief 33,07 cent) . Nu had het bij enkel tarief in Jan 81,7cent en vanaf 1 feb 70,3 cent.
Verbruik jan wordt netto 1500kwh en feb 1500 verbruik en 500 opwek al dan niet gelijk verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Dizeerik schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:52:

Huidige situatie:
9600Wp Zonnepanelen
[Afbeelding]

Vebruik:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Loopt je tarief van 49 cent tot half februari, of is dat je tarief per 1 januari?
Gaat erom wat je tarief was ten tijd van je meeste opwek en wat je tarief per 1 januari was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
mpveen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:54:
Wellicht is dit niet het goed topic maar wellicht hebben mensen ervaring met het doen van de btw aangifte over de opbrengsten van de zonnepanelen. (mijn capaciteit is meer dan 10000 Kwh dus ik moet aangifte doen).

Als ik naar deze uitleg kijk:
https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

moet ik oa BTW aangeven over de door mij geleverde stroom aan de leverancier (Engie). Hebben mensen ervaring wat je moet doen als de leverancier jouw geen BTW betaald, mag ik dan aannemen dat ik deze dan dus ook niet hoef op te geven?
Ik zit precies met hetzelfde probleem. Ik heb al verscheidene telefoontjes gepleegd en mailwisseling gehad met Eneco en Engie. Het verhaal van de belastingdienst via de telefoon is dat ik als prive persoon BTW plichtig ben aangezien ik ook zaken heb als eenmansbedrijf (ik mag niet deelnemen aan de KOR). Nu moet ik dus Eneco en Engie overtuigen dat ze toch echt ook BTW moeten overmaken omdat ik dit moet afdragen en niet zij. Dit doen ze niet en de belastingdienst vraagt van mij dat ik dit gewoon wel moet afdragen. Na er een hoop tijd in te hebben gestoken ga ik inderdaad gewoon de werkelijke BTW afdragen (nagenoed 0 dus, buiten het eigen gebruik), dit tegen de regels van de belasingdienst in...

Ik kon ook niet echt een geschikt topic vinden, misschien iets aanmaken?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 22-09 14:00
Goedenavond, heb een poging gedaan om via de zoekfunctie een verklaring te vinden over het verschil bij UC over de terugleververgoeding.

Rond begin december heb ik wat rondgekeken en gekozen voor UC en in mijn leveringsovereenkomst het bedrag zien staan van 57 resp. 89 cent.

Over 4 dagen start de levering: tijd om even te checken op de site of tarieven etcetera al in mijn account staan.
Daar schrok ik mij een hoedje bij de veelgestelde vragen: terugleververgoeding is 13 cent...

Dat was niet de bedoeling van mijn overstap!

Nu lees ik in de recente berichten hier dat iedereen die al een overeenkomst aanging voor die 89 cent pas mee gaat met de volgende tariefwijziging van juli '23, en je dus alleen die 13 cent krijgt als je nú aanmeldt.

Iemand ervaring (of een verwijzing naar het door mij over het hoofd geziene bericht) over hoe dit zit en of het zinvol is om even contact op te nemen met UC?

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Chewmonkey schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:17:
Goedenavond, heb een poging gedaan om via de zoekfunctie een verklaring te vinden over het verschil bij UC over de terugleververgoeding.

Rond begin december heb ik wat rondgekeken en gekozen voor UC en in mijn leveringsovereenkomst het bedrag zien staan van 57 resp. 89 cent.

Over 4 dagen start de levering: tijd om even te checken op de site of tarieven etcetera al in mijn account staan.
Daar schrok ik mij een hoedje bij de veelgestelde vragen: terugleververgoeding is 13 cent...

Nu lees ik in de recente berichten hier dat iedereen die al een overeenkomst aanging voor die 89 cent pas mee gaat met de volgende tariefwijziging van juli '23, en je dus alleen die 13 cent krijgt als je nú aanmeldt.

Iemand ervaring (of een verwijzing naar het door mij over het hoofd geziene bericht) over hoe dit zit en of het zinvol is om even contact op te nemen met UC?
In algemene zin, wat je in het contract hebt afgesproken is bepalend. Alles wat je ziet op hun website of via een medewerker is allemaal nietszeggend, ook wat je hier leest kun je geen rechten aan ontlenen. Wel weten we inmiddels dat een e-boer 30 dagen nodig heeft met een persoonlijk bericht om ook de TLV te wijzigen tov de overeenkomst.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ton de Waal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-11-2024
Chewmonkey schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:17:

Bij mij hebben ze per 1 januari tarief uit overeenkomst van november (49ct) gerespecteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Ik zit bij Oxxio met 0,09ct tlv maar ga per 15-01 over op Engie waar ik gewoon het kale levertarief krijg als tlv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZJj7Un4IkKuLaKe7sMJn8qQ5Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9590wv3fIwRm2E9z89FkG4tg.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar heb ik 1524 kWh teruggeleverd 'normaal' en 648 kWh 'dal'.

[ Voor 6% gewijzigd door Lensent op 04-01-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lensent schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:18:
Ik zit bij Oxxio met 0,09ct tlv maar ga per 15-01 over op Engie waar ik gewoon het kale levertarief krijg als tlv:
En dan lekker cashen in Januari + februari :+
Ik hoop voor je dat je de TLV kunt houden gedurende de zomer, maar die kans lijkt me klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
nimie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:04:
[...]

Loopt je tarief van 49 cent tot half februari, of is dat je tarief per 1 januari?
Gaat erom wat je tarief was ten tijd van je meeste opwek en wat je tarief per 1 januari was.
Even nagekeken en dat was 34cent, ben ondertussen wel klaar met GC en wens ze een prettig faillissement toe :). Ga zoals velen voor naar Engie en kijk het vanuit daar wel weer aan alles is nu toch op maand basis.

Dank voor alle reacties!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 22:10
V-8 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:15:
Same here maar dan tot begin maart, weet iemand of er bij Engie ook verschil zit in de tarieven tussen een variabel contract voor bestaande klanten en het modelcontract (voor nieuwe klanten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:07

Kluus

Gang is alles

Wij leveren tussen de 1000 en (afgelopen jaar) 2000 Kwh terug en mijn huidige contract loopt eind deze maand af. Ik heb gisteren afgesloten bij VanOns, bij Engie kreeg ik niet echt duidelijk de huidige TLV te zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Kluus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:38:
Wij leveren tussen de 1000 en (afgelopen jaar) 2000 Kwh terug en mijn huidige contract loopt eind deze maand af. Ik heb gisteren afgesloten bij VanOns, bij Engie kreeg ik niet echt duidelijk de TLV te zien...
Omdat er bij staat: tlv is gelijk aan het kale levertarief. En beter dan dat is niet te vinden op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Playa del C. schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Omdat er bij staat: tlv is gelijk aan het kale levertarief. En beter dan dat is niet te vinden op dit moment.
Aha dan heb ik dus niet goed gekeken :+. Maar bij VanOns is dat ook zo dus dan blijf ik voorlopig daar wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Kluus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Aha dan heb ik dus niet goed gekeken :+. Maar bij VanOns is dat ook zo dus dan blijf ik voorlopig daar wel bij.
Prima. Als je netto teruglevert, wil je dus juist ergens zitten waar de prijzen hoog zijn. Die van Engie zijn best wat hoger dan VanOns en dus is de tlv ook een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansenbas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-02 13:21
Doe ik dan iets verkeerd? Ik zie op dit moment hogere tarieven bij VanOns dan bij Engie (ik kan vanaf 6 feb een overstappen)

VanOns:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlbCOgexBi7jbq88t5RM6Ct42j4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uNqarAOgH9beCMKnAZzhPMje.png?f=user_large

Engie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJO1h6yBS4s8TMBbhfJWJlkULhs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pW5rwkNkiD4FSX9A8gEEMM5K.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54
Kluus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:38:
Wij leveren tussen de 1000 en (afgelopen jaar) 2000 Kwh terug en mijn huidige contract loopt eind deze maand af. Ik heb gisteren afgesloten bij VanOns, bij Engie kreeg ik niet echt duidelijk de huidige TLV te zien...
Je bent op de hoogte dat ze bij vanOns niet per kWh salderen, maar op leveringstarief?
https://energievanons.zen...ij-een-variabel-contract-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

TheBull schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Je bent op de hoogte dat ze bij vanOns niet per kWh salderen, maar op leveringstarief?
https://energievanons.zen...ij-een-variabel-contract-
Thanks, dat wist ik niet inderdaad, hier moet ik me vandaag maar even verder in verdiepen. Is dit bij Engie anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Dizeerik schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Even nagekeken en dat was 34cent, ben ondertussen wel klaar met GC en wens ze een prettig faillissement toe :). Ga zoals velen voor naar Engie en kijk het vanuit daar wel weer aan alles is nu toch op maand basis.

Dank voor alle reacties!!!!
Waarom een faillissement? Ik heb daar een mooi contract t/m 2025. Liever niet dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 13:36
Ik zit nu ook in de overstap fase voor contract per 1 feb. Alleen de site van Engie is best wel apart.

Wanneer ik kies voor enkel tarief en dan bijv. 2750 afneem en 3000 teruglever dan is het tarief 0,31 cent en wanneer ik voor beiden 2750 invul dan kom ik uit op 0,53 cent.

In mijn ogen zou dit dus betekenen dat ik dan ook voor mijn teruglevering meer terug krijg bij de laatste optie. Dit heb ik nagevraagd via de chat maar die geeft aan dat dit niet klopt en dat het een fout op de website is en de het terug levertarief bij enkel gewoon 0,31 cent is.

Klopt mijn waarneming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansenbas
master_JE schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:09:
Ik zit nu ook in de overstap fase voor contract per 1 feb. Alleen de site van Engie is best wel apart.

Wanneer ik kies voor enkel tarief en dan bijv. 2750 afneem en 3000 teruglever dan is het tarief 0,31 cent en wanneer ik voor beiden 2750 invul dan kom ik uit op 0,53 cent.

In mijn ogen zou dit dus betekenen dat ik dan ook voor mijn teruglevering meer terug krijg bij de laatste optie. Dit heb ik nagevraagd via de chat maar die geeft aan dat dit niet klopt en dat het een fout op de website is en de het terug levertarief bij enkel gewoon 0,31 cent is.

Klopt mijn waarneming?
Klopt wel hoor.
Die 0,53 cent is incl BTW en heffingen (die dus niet in het teruglevertarief zitten). 0,31 is het kale tarief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jansenbas
Gisteren voor mijzelf dit overzichtje gemaakt.
BTW = 21%
overheidsbelasting = €0,12599

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XHe2SQMOZQ3DhJK2xqfm-37K2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vvXjKMbHOopnpBlYGf1fasd3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-09 18:14
RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:31:
[...]

Of je draait het om. Neemt een sap, bouw je meterkast om naar de sap behalve je panelen, die laat je op je pap
Dit is inderdaad wel een goede optie die ik nog niet had overwogen. Ik heb ook Innova van oktober 22 - oktober 23 met 90c terugleververgoeding ex btw. Maar ik laad thuis soms de auto op en dan loop ik de TLV voor deze kW-uren mis. Met een SAP op mijn huis kan ik deze tegen een andere prijs afrekenen. Is dit nu dus nog mogelijk zonder contractbreuk met mijn huidige innova contract?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBull
Kluus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Thanks, dat wist ik niet inderdaad, hier moet ik me vandaag maar even verder in verdiepen. Is dit bij Engie anders?
Ik heb VanOns net aan de lijn gehad, het klopt niet wat er op de website staat en ze gaan het aanpassen. Het moet inderdaad salderen per kWh zijn en niet op basis van levertarief.

Engie doet het zelfde, heb ik even voor je op hun website nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
TheBull schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Ik heb VanOns net aan de lijn gehad, het klopt niet wat er op de website staat en ze gaan het aanpassen. Het moet inderdaad salderen per kWh zijn en niet op basis van levertarief.

Zover ik weet saldeert Engie los over piek- en daltarief, wordt dat dan bedoelt met salderen per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magdirag
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2024

Klopt mijn waarneming?
Ik lever, op jaarbasis, ook meer terug dan ik afneem en heb hetzelfde gezien op de site van Engie. Ik heb wel net een nieuw contract afgesloten en dat heeft een (normaal)tarief van 0.58 en een (normaal) terugleververgoeding van 0.36.

Ik vermoed dat de website, als je aangeeft dat je meer teruglevert dan afneemt, de terugleververgoeding als tarief presenteert om het totaal op jaarbasis op het goede bedrag te laten uitkomen. Dat is dan namelijk 0.36 * (verbruik - afname) en als je meer afneemt dan verbruikt is het totaal 0.58 * (verbruik - afname).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
TorpedoX_88 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Zover ik weet saldeert Engie los over piek- en daltarief, wordt dat dan bedoelt met salderen per kWh?
Ja, dat bedoel ik.
Over het algemeen wek je meer op in het dure piek tarief, dan in het daltarief. En wanneer je bijvoorbeeld airco's gebruikt, zal je in het daltarief meer verbruiken dan in het piektarief. Je dalverbruik zal eerst gecompenseerd worden met de zonnestroom uit het daltarief en wanneer dat op is, zal het gecompenseerd worden met de zonnestroom uit het dure piektarief.
Wanneer je tijdens piektarief meer verbruikt dan je in het piektarief opwekt, dan weet ik niet zeker of dit verbruik gecompenseerd gaat worden met zonnestroom uit het daltarief. Maar dit zal waarschijnlijk nooit voorkomen, omdat je dat al in de daluren verbruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
TheBull schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Ja, dat bedoel ik.
Over het algemeen wek je meer op in het dure piek tarief, dan in het daltarief. En wanneer je bijvoorbeeld airco's gebruikt, zal je in het daltarief meer verbruiken dan in het piektarief. Je dalverbruik zal eerst gecompenseerd worden met de zonnestroom uit het daltarief en wanneer dat op is, zal het gecompenseerd worden met de zonnestroom uit het dure piektarief.
Wanneer je tijdens piektarief meer verbruikt dan je in het piektarief opwekt, dan weet ik niet zeker of dit verbruik gecompenseerd gaat worden met zonnestroom uit het daltarief. Maar dit zal waarschijnlijk nooit voorkomen, omdat je dat al in de daluren verbruikt hebt.
Weet je dit zeker?

Even mijn situatie als voorbeeld; jaarlijks verbruik van ongeveer 3000 kWh waarvan ongeveer 1000 kWh piek en 2000 kWh dal (warmtepomp), opwek ook ongeveer 3000 kWh waarvan ongeveer 2200 kWh piek en 800 kWh dal (week/weekend). Tot nu toe dacht ik dat ik dan 1200 kWh aan piek terugleververgoeding zou krijgen en 1200 kWh aan dal leveringstarief moest betalen, maar dit wordt dus allemaal tegen elkaar weggestreept (piek -1200 vs. dal +1200)?

Edit:
Heb hier nog wat verder op doorgezocht; volgens de website van VanOns zou het wel zo moeten werken, maar als ik 2 verschillende scenarios met hetzelfde netto resultaat qua salderen per kWh invul in de rekentool komt er toch een ander bedrag uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSKggdOcnuXeTx-n47Ky8vt5Ifo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pUHI7SSRTltJa8mRNFElKt7D.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9ZHf4icWFLzaeozObhl6GLfNN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Vuw5WtO2Yl8n9tgKk2MgtzZ.png?f=user_large

Kan iemand uitleggen hoe dit precies zit?

[ Voor 24% gewijzigd door TorpedoX_88 op 04-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
Hier zelfde dilemma. Zit nu op dynamisch tarief, dat overigens erg netjes is als het het vergelijkt met de variabele tarieven.TLV identiek aan aankoop, maar dan zonder belastingen.
Mijn pv installatie wordt in februari uitgebreid en de warmtepomp volgt later, dus zoek naar een mooie manier om de overbruggingsperiode mijn overmatige opwek goed te kunnen vermarkten door een goede tlv te zoeken voor de stroomrekening.
Srednier schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:06:
[...]

Ik zit precies met hetzelfde probleem. Ik heb al verscheidene telefoontjes gepleegd en mailwisseling gehad met Eneco en Engie. Het verhaal van de belastingdienst via de telefoon is dat ik als prive persoon BTW plichtig ben aangezien ik ook zaken heb als eenmansbedrijf (ik mag niet deelnemen aan de KOR). Nu moet ik dus Eneco en Engie overtuigen dat ze toch echt ook BTW moeten overmaken omdat ik dit moet afdragen en niet zij. Dit doen ze niet en de belastingdienst vraagt van mij dat ik dit gewoon wel moet afdragen. Na er een hoop tijd in te hebben gestoken ga ik inderdaad gewoon de werkelijke BTW afdragen (nagenoed 0 dus, buiten het eigen gebruik), dit tegen de regels van de belasingdienst in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destructor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11-2023
Bij Engie OPEN hebben ze de tlv naar 0,45 cent verlaagd in combinatie met enkeltarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXe5CwD7yOd-YCOXr21zLljVXNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxUq2e4sgJszYwhET6LvWmaU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Destructor schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:56:
Bij Engie OPEN hebben ze de tlv naar 0,45 cent verlaagd in combinatie met enkeltarief.

[Afbeelding]
Nee hoor. Is gewoon zonder btw etc.

Was vanaf januari altijd al 45cent ex.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:24
[...]

Ik zit ook met dit ‘probleem’ en ga het waarschijnlijk op dezelfde manier oplossen. Dus alleen btw afdragen als ik dat ook uitgekeerd heb gekregen. Heb 1 maand Delta zakelijk gehad, die keerde wel btw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
edit

[ Voor 96% gewijzigd door Afas op 04-01-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansenbas
Hoe langer ik er over nadenk, hoe minder ik snap van die hele saldering per jaar met variabel contract..
Kan iemand het uitleggen?

Stel dat je contract in maart is begonnen. Van maart t/m oktober elke maand netto hebt teruggeleverd en van november t/m februari elke maand netto hebt afgenomen. Uiteindelijk op jaarbasis heb je netto teruggeleverd.

Hoe rekent de energiemaatschappij nou uit welk tarief er geldt voor dat overschot op jaarbasis? Grote kans dat deze elke maand anders is.
Krijg je een gemiddeld tarief van het hele jaar? Of alleen gemiddeld van maart t/m oktober waarin je daadwerkelijk hebt geleverd? Of nog anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:20
jansenbas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:28:
Hoe langer ik er over nadenk, hoe minder ik snap van die hele saldering per jaar met variabel contract..
Kan iemand het uitleggen?

Stel dat je contract in maart is begonnen. Van maart t/m oktober elke maand netto hebt teruggeleverd en van november t/m februari elke maand netto hebt afgenomen. Uiteindelijk op jaarbasis heb je netto teruggeleverd.

Hoe rekent de energiemaatschappij nou uit welk tarief er geldt voor dat overschot op jaarbasis? Grote kans dat deze elke maand anders is.
Krijg je een gemiddeld tarief van het hele jaar? Of alleen gemiddeld van maart t/m oktober waarin je daadwerkelijk hebt geleverd? Of nog anders?
Daarvoor zit je in het verkeerde topic. Lees dit topic maar even door, daar vind je het antwoord op je vraag: Saldering per kwartaal of jaar
Overigens heeft onze minister hier ook het nodige over gezegd (staat vast ook in dat topic).

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 04-01-2023 15:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
In november gokje gewaagd door in te gaan op United Consumers, en met het prijsplafond wat toen nog niet volledig uitgewerkt was een gokje met ingangsdatum 1-1-2023.
Nu de uitwerking van die gok, m'n portaal lijkt eindelijk te werken.

*klopt af op "tarieven tot 1 juli 2023", hopelijk honoreren ze dat deel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5E8rU-LTTRRUOCyeTwAIXeZAVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/02LpA2G8hEWGWW9SVDelmNSB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chewmonkey
dyrc schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:06:
In november gokje gewaagd door in te gaan op United Consumers, en met het prijsplafond wat toen nog niet volledig uitgewerkt was een gokje met ingangsdatum 1-1-2023.

[Afbeelding]
Dankjewel voor de bevestiging!

Ook voor @Srednier en @Ton de Waal in de eerdere berichten met bevestiging en informatie.

Ik begrijp nu (en weet vrij helemaal zeker) dat het variabele contract dat ik in december 2022 bij UC ben aangegaan, met een startdatum ná 1-1-2023 het tarief gebruikt dat is afgesproken op de leveringsovereenkomst tot juli van 2023 wordt gehanteerd*.

*tenzij ik binnen nu en x een mail krijg met een vroegtijdige tariefwijziging ingaande na 30 dagen.

[ Voor 0% gewijzigd door Chewmonkey op 11-01-2023 00:46 . Reden: Levering is inmiddels gestart met afgesproken tarief ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:47

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Kluus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Als je teruglevert, dan geldt het volgende:
salderen in kWh, daarna bepaling van TLV op basis van tarief.
Zie link: https://energievanons.zen...pwek-dan-dat-ik-verbruik-

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janheldens
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:37
Nico-G schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:59:
[...]

Als je teruglevert, dan geldt het volgende:
salderen in kWh, daarna bepaling van TLV op basis van tarief.
Zie link: https://energievanons.zen...pwek-dan-dat-ik-verbruik-
Deze uitleg kan ik volgen.
Echter begrijp ik het voorbeeld dat staat bij 'Hoe werkt salderen bij een variabel contract?' dan niet.
Zie link: https://energievanons.zen...ij-een-variabel-contract-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

janheldens schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Deze uitleg kan ik volgen.
Echter begrijp ik het voorbeeld dat staat bij 'Hoe werkt salderen bij een variabel contract?' dan niet.
Zie link: https://energievanons.zen...ij-een-variabel-contract-
Zie
TheBull schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Eigenlijk zou je willen, dat iedere energieleverancier het op de volgende manier doet:
https://samenom.nl/salderingsregeling/
en kijk dan even naar de manier waarop de netto teruglevering wordt verrekend: optimale eerlijkheid. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Nico-G op 04-01-2023 17:48 . Reden: aanvulling samenom ]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Nico-G schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Zie
[...]

Eigenlijk zou je willen, dat iedere energieleverancier het op de volgende manier doet:
en kijk dan even naar de manier waarop de netto teruglevering wordt verrekend: optimale eerlijkheid. _/-\o_
Optimale eerlijkheid, maar vervolgens een netto teruglevertarief van bijna de helft van de normale prijs.

Doe mij dan maar Engie met gewoon het kale leveringstarief.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 13:47

Klopt mijn waarneming?
Ik zag ook zulke rare verschillen. Maar er klopt wel meer niet; het daltarief was inclusief btw, maar het normaaltarief niet. In het uiteindelijke contract klopt het wel;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TV5Sg-8BybYj35nPJZD0ECg2J4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zkzNIu7CyP8ciqpOcEPabnph.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVApDu19uJAh_8zd_fs4InSZ2QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sUlul2cdXIo3YsE35wjDGWLJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:37

Denk dat je dat het beste hier kunt vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Chewmonkey schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Dankjewel voor de bevestiging!

Ook voor @Srednier en @Ton de Waal in de eerdere berichten met bevestiging en informatie.

Ik begrijp nu (of weet vrij zeker) dat het variabele contract dat ik in december 2022 bij UC ben aangegaan, met een startdatum ná 1-1-2023 het tarief gebruikt dat is afgesproken op de leveringsovereenkomst tot juli van 2023 wordt gehanteerd*.

*tenzij ik binnen nu en x een mail krijg met een vroegtijdige tariefwijziging ingaande na 30 dagen.
Hier ook 0.89ct. Zou fijn zijn als ze dit tot 1 juli hanteren :)
Verwacht jij een vroegtijdige tariefwijziging per mail?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DmC1982 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:17:
[...]

Dat is wel heel goedkoop. 0,89 euro zie ik in dat screenshot staan, niet 0,89 ct.

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chewmonkey
DmC1982 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:17:
[...]

Geen idee uiteraard of dit gaat veranderen. Niemand weet dat in grillige tijden.

Bij UC, algemene voorwaarden:
4.2 Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit. Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.
(..)
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
(..)
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.

Oftewel: het zou maar zo kunnen, maar dan hoor je het vanzelf (als ik de voorwaarden mag vertrouwen, want dat wil ook wel eens per energieleverancier verschillen. Enec*..kuch!) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Laatst online: 18-09 10:17
Mijn variabele elektriciteitscontract is ingegaan in juli 2022, en enkele weken geleden heb ik zonnepanelen geïnstalleerd. Begrijp ik het goed dat saldering per contract wordt berekend, wat betekent dat zelfs als ik halverwege het contract panelen heb geïnstalleerd, ik nog steeds het elektriciteitsverbruik van augustus - december 2022 zou moeten kunnen compenseren met mijn opgewekte elektriciteit in het voorjaar en de zomer van 2023?

De reden dat ik het vraag is dat mijn energieleverancier vrij lage TLV levert (Vandebron, 0,10 Eur), echter als het bovenstaande klopt dan is het toch de moeite waard om het tot juli aan te houden. Als dat niet het geval is dan is het waarschijnlijk verstandig om een aanbieder met hoge TLV te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

carefree7 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:12:
Mijn variabele elektriciteitscontract is ingegaan in juli 2022, en enkele weken geleden heb ik zonnepanelen geïnstalleerd. Begrijp ik het goed dat saldering per contract wordt berekend, wat betekent dat zelfs als ik halverwege het contract panelen heb geïnstalleerd, ik nog steeds het elektriciteitsverbruik van augustus - december 2022 zou moeten kunnen compenseren met mijn opgewekte elektriciteit in het voorjaar en de zomer van 2023?
Normaal gesproken was dat wel het geval. Maar nu vanwege het prijsplafond niet meer. Dit kan een reden zijn om geen deel te willen nemen aan het prijsplafond in sommige gevallen.

hoge TLV is alleen interessant als je op jaarbasis een overschot hebt, even kort door de bocht.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Is er ergens al een nieuw overzicht van de huidige TLV vergoedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 16:10
openings post?
Ruud888 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:36:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ruud888 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:36:
nee, maar we horen het graag als je die lijst af hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Nico-G schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Zie
[...]

Dus bij netto zit de btw er nog bij en bij kaal niet?
Ik begrijp dat je naar de kale prijs moet kijken!

Hier de tekst van Samenom”
Vergoeding
Voor de netto teruglevering geldt als vergoeding het overeengekomen netto teruglevering tarief inclusief btw, maar zonder overige heffingen zoals energiebelasting en opslag duurzame energie.
Bij een overeenkomst met een vaste looptijd staat dit tarief vermeld in de leveringsovereenkomst.
Bij een overeenkomst met een onbepaalde looptijd (Variabel en Flex) wijzigt het tarief in de tijd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Jeroenneman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Optimale eerlijkheid, maar vervolgens een netto teruglevertarief van bijna de helft van de normale prijs.

Doe mij dan maar Engie met gewoon het kale leveringstarief.
Met dit verschil: dit is een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk, geen Frans staatsbedrijf dat zijn marktaandeel wil "optimaliseren", maar waarop je geen enkele invloed kunt uitoefenen, behalve stemmen met de voeten.... Is dat duurzaam? Kiezen voor het behouden van de winst in de eigen omgeving, zodat die weer landt in zaken die goed zijn voor de klanten zelf heeft dan mijn voorkeur.
Maar goed, jij kiest voor optimalisatie van je eigen winst. Jouw goed recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Laatst online: 18-09 10:17
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Normaal gesproken was dat wel het geval. Maar nu vanwege het prijsplafond niet meer. Dit kan een reden zijn om geen deel te willen nemen aan het prijsplafond in sommige gevallen.

hoge TLV is alleen interessant als je op jaarbasis een overschot hebt, even kort door de bocht.
Interessant dat je dit zegt. Ik heb begrepen dat het prijsplafond pas na saldering wordt toegepast.

Ik heb Vandebron ook net gebeld en zij bevestigden dat prijsplafond hier geen invloed op heeft en ik de in 2022 verbruikte stroom kan compenseren met in 2023 opgewekte stroom via saldering. Ik hoop dat ik dit goed begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Ruud888 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Dus bij netto zit de btw er nog bij en bij kaal niet?
Ik begrijp dat je naar de kale prijs moet kijken!

Hier de tekst van Samenom”
Vergoeding
Voor de netto teruglevering geldt als vergoeding het overeengekomen netto teruglevering tarief inclusief btw, maar zonder overige heffingen zoals energiebelasting en opslag duurzame energie.
Bij een overeenkomst met een vaste looptijd staat dit tarief vermeld in de leveringsovereenkomst.
Bij een overeenkomst met een onbepaalde looptijd (Variabel en Flex) wijzigt het tarief in de tijd,
De TLV is altijd zonder BTW en overige heffingen. Als de BTW (onverhoopt) toch wordt teruggegeven, dan zul je zelf aangifte en afdracht van de BTW moeten doen. Maar als je in de KOR zit, dan kun je geen aangifte meer doen en zou je de BTW eigenlijk moeten terugstorten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaronaz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 12:33
Weet iemand hoe er precies gesaldeerd wordt bij Engie?

Ik lees salderen per telwerk op de site. Betekent dat dat er over een jaar bekeken wordt gesaldeerd wat je in normaal-uren hebt opgewekt en verbruikt en over het restant een terugleververgoeding krijgt. En hetzelfde over dal-uren (als je daar netto leverancier bent)?

In hun rekenvoorbeeld ( https://www.engie.nl/prod...atie/terugleververgoeding ) wordt er niet over een telwerk gesproken, maar gewoon totaal opwek - totaal verbruik. In mijn geval zou dit laatste gunstiger zijn dan per telwerk (normaal/dal).

In de voorwaarden wordt niet specifiek iets gezegd over per telwerk salderen. I'm confused :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

carefree7 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Interessant dat je dit zegt. Ik heb begrepen dat het prijsplafond pas na saldering wordt toegepast.

Ik heb Vandebron ook net gebeld en zij bevestigden dat prijsplafond hier geen invloed op heeft en ik de in 2022 verbruikte stroom kan compenseren met in 2023 opgewekte stroom via saldering. Ik hoop dat ik dit goed begrepen heb.
https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

zie het laatste kopje 'overschot 2022 kwijt'

Mogelijk hebben verschillende leveranciers hier verschillende 'oplossingen' voor, maar het is in ieder geval een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 13:47
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:23:
[...]

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

zie het laatste kopje 'overschot 2022 kwijt'

Mogelijk hebben verschillende leveranciers hier verschillende 'oplossingen' voor, maar het is in ieder geval een aandachtspunt.
Volgens mij raak je geen salderingsoverschot kwijt, maar wordt het prijsplafond alleen toegepast op netto afgenomen stroom in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of ik "last" ga hebben van het prijsplafond. Ons verbruik in januari is veel hoger dan de 339kWh die is vastgesteld voor deze maand. Maar in mijn contractperiode heb ik nog 1000en kWh's over.

Per half februari stap ik over, en ik denk dat ik daarna al onder het plafond kan blijven, maar dit hangt van het weer af.

Overigens, klopt mijn gedachtengang dat ik mijn 1jarige 90cent tlv contract het beste gewoon op kan zeggen voordat ik netto verbruiker wordt. Dan stap ik over naar een "goedkope" leverancier totdat ik die winterperiode heb gesaldeerd, en stap daarna weer over naar een leverancier met een hoge TLV.

Verbruiken is in mijn geval vanaf november, winterperiode wegsalderen duurt misschien wel t/m mei. Die 50 euro boete is te verwaarlozen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Moby schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:27:
Overigens, klopt mijn gedachtengang dat ik mijn 1jarige 90cent tlv contract het beste gewoon op kan zeggen voordat ik netto verbruiker wordt. Dan stap ik over naar een "goedkope" leverancier totdat ik die winterperiode heb gesaldeerd, en stap daarna weer over naar een leverancier met een hoge TLV.
Het klopt volgens mij, aangezien je dan niet 'in eet' op je opgebouwde berg kWh's die je laat afrekenen tegen 90 cent. Voor de rest van het jaar moet de 'goedkope' leverancier dan ook gedeelte leveren aan 40 cent, dat gedeelte van verbruik dat onder 2900 kWh zit. Maar volgens mij niet van toepassing op jouw situatie aangezien je komende tijd al 2900kWh opgebruikt. Of heb ik het mis?
Leveranciers moeten het plafondverbruik van klanten wel naar elkaar doorspelen, lijkt me.
Waarom heb je je 90 cent contract niet later laten ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

bmoorman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Het klopt volgens mij, aangezien je dan niet 'in eet' op je opgebouwde berg kWh's die je laat afrekenen tegen 90 cent. Voor de rest van het jaar moet de 'goedkope' leverancier dan ook gedeelte leveren aan 40 cent, dat gedeelte van verbruik dat onder 2900 kWh zit. Maar volgens mij niet van toepassing op jouw situatie aangezien je komende tijd al 2900kWh opgebruikt. Of heb ik het mis?
Leveranciers moeten het plafondverbruik van klanten wel naar elkaar doorspelen, lijkt me.
Waarom heb je je 90 cent contract niet later laten ingaan?
Dank je. Waarom ik het niet eerder in heb laten gaan is omdat ik nu ook al een erg goed contract heb, 46 cent denk ik. Mijn idee was toen om met zoveel mogelijk zekerheid zo ver mogelijk in het jaar te komen. Wellicht had ik nog slimmere keuzes kunnen maken, maar door het contract te stoppen voor november is het sowieso een voor mij gigantisch bedrag. Ruwe schatting is denk ik 7000kWh in die periode.

Verbruik afgelopen december is 829kWh oa door een warmtepomp en geen super geïsoleerd huis te hebben. Dat wil ik niet graag van mijn opgebouwde berg afhalen. De boete van 50 euro is in 2 dagen terug verdiend...

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 14:41

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Moby schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Dank je. Waarom ik het niet eerder in heb laten gaan is omdat ik nu ook al een erg goed contract heb, 46 cent denk ik. Mijn idee was toen om met zoveel mogelijk zekerheid zo ver mogelijk in het jaar te komen. Wellicht had ik nog slimmere keuzes kunnen maken, maar door het contract te stoppen voor november is het sowieso een voor mij gigantisch bedrag. Ruwe schatting is denk ik 7000kWh in die periode.

Verbruik afgelopen december is 829kWh oa door een warmtepomp en geen super geïsoleerd huis te hebben. Dat wil ik niet graag van mijn opgebouwde berg afhalen. De boete van 50 euro is in 2 dagen terug verdiend...
Kijk ook even op het SAP als verdienmodel forum:

Dik tlv contract op je sap voor al je opwek en dynamisch contract op je pap voor alle verbruik. Beter dan salderen als je gemiddeld lager inkoopt dan je tlv.

Off topic, maar volgens mij voor jou wel interessant.

1 maart gaat mijn Innova jaarcontract in én komt de SAP

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
MWink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:49:
Ik heb vorige week een contract voor levering elektra aangevraagd bij Engie, ENGIE Open, variabel, ingang eind januari (vanwege nog redelijk hoge TLV). Ik lees nu volgende in de overeenkomst, dit kan niet kloppen. Staat dit bij jullie ook zo?

Artikel 2.2. Aankondiging tariefwijzigingen:
Bij  tariefwijzigingen  per  1  januari  en  per  1  juli  worden  de  nieuwe  leveringstarieven  minimaal  één  week  van  tevoren kenbaar  gemaakt  op  www.engie.nl
Bij  tariefstijgingen  word  je  uiterlijk  binnen  30  dagen  na  de  wijziging  persoonlijk geïnformeerd. 
Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. 
Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE.
  • Hieruit leid ik af dat als er een tussentijdse stijging van de leveringstarieven is (anders dan op 1 januari en 1 juli), dat maximaal 10 dagen NA? die stijging ENGIE mij persoonlijk informeert. Dus stel het tarief wordt sterk verhoogd, dan weet ik daar maximaal 10 dagen niet van :z en verbruik ik dus zonder te weten een sterk verhoogd tarief :? , en moet ik dan ook nog snel beslissen of ik wil overstappen. Dat is niet acceptabel. Ik verwacht dat ik 10 dagen VOOR de beoogde stijging word geïnformeerd.
  • Bij tariefstijging word ik uiterlijk 30 dagen NA? de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Dus ik moet www.engie.nl 1 week voor 1 januari en 1 juli goed in de gaten houden, want anders betaal ik tot een maand lang een hoog tarief zonder het te weten. Ik verwacht dat bij een stijging ik 30 dagen VOOR de wijziging persoonlijk word geïnformeerd. 
Volgens de ACM is het wettelijk verplicht om een tariefswijziging 30 dagen van tevoren aan te kondigen, dit volgt uit de opzegtermijn voor kleinverbruikers uit de Elektriciteitswet 1998, met het oog op de RWE-uitspraak van het Hof van Justitie betekent dit dat tariefwijzigingen 30 dagen voor inwerkingtreding moeten worden gecommuniceerd aan kleinverbruikers. Dit geldt dus niet alleen voor tariefstijging maar ook voor tariefdaling van bv teruglevering;.

Ik neem daarom aan dat de tekst in 2.2 niet zo bedoeld is en dat het volgende is beoogd:
"Bij  tariefwijzigingen  per  1  januari  en  per  1  juli  worden  de  nieuwe  leveringstarieven  minimaal  één  week  van  tevoren kenbaar  gemaakt  op  www.engie.nl.  Bij  tariefstijgingen  word  je  uiterlijk  binnen  30  dagen na voor de  wijziging  persoonlijk geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk  binnen maximaal minimaal 10 dagen na voor  de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE ;w ."

Wat denken jullie hiervan, voorwaarden niet accepteren, of op wijzen en laten aanpassen?
Dank voor het meedenken..!
Iemand die nog iets over de genoemde 10 dagen notificatie NA tariefswijziging kan zeggen?

Wij krijgen 5 juni zonnepanelen - 6000 kWh opwek, ons verbruik is 1700 kWh. Dus we gaan terugleveren.
We gaan 28 januari over naar Engie Open.
Telefonisch contact gehad, er werd gezegd dat men saldeert over de periode dat het jaarcontract loopt. Dus van 28 januari 2023 t/m 28 januari 2024.
Wanneer het tarief veranderd kunnen we ervoor kiezen tussentijds af te rekenen. Doe je dit niet en na 1 jaar is de terugleververgoeding nog maar 0,10 euro, dan wordt alles wat teruggeleverd wordt voor die 10 cent per kWh uitgekeerd (ook opgewekt tijdens de tijd dat Tlv 0,45 was).

Nu staat echter in mijn contract
2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.
Klopt het dat het wettelijk niet toegestaan is 10 dagen na de tariefswijziging de klant pas te informeren?
Dan heb je nl ook niets aan tussentijds de nota van teruglevering op te maken, omdat het nieuwe tarief dan al ingegaan is, toch? :?

Ik zit nog in de 14 dagen dat ik kosteloos kan annuleren, maar wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
jaronaz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:15:
Ik lees salderen per telwerk op de site. Betekent dat dat er over een jaar bekeken wordt gesaldeerd wat je in normaal-uren hebt opgewekt en verbruikt en over het restant een terugleververgoeding krijgt. En hetzelfde over dal-uren (als je daar netto leverancier bent)?
Ja. Probeer maar eens in hun energieprijs calculator (tijdens kantooruren), dan zie je het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
pascal s68 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:34:
Wanneer het tarief veranderd kunnen we ervoor kiezen tussentijds af te rekenen. Doe je dit niet en na 1 jaar is de terugleververgoeding nog maar 0,10 euro, dan wordt alles wat teruggeleverd wordt voor die 10 cent per kWh uitgekeerd (ook opgewekt tijdens de tijd dat Tlv 0,45 was).
Dat is heel bijzonder. Normaal wordt dat dacht ik per periode gedaan. Nog nooit eerder dit gehoord.
Tussentijds afrekening wil je meestal niet vanwege salderen (fah van moment)

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 05-01-2023 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 12:54
jobr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Dat is heel bijzonder. Normaal wordt dat dacht ik per periode gedaan. Nog nooit eerder dit gehoord.
Tussentijds afrekening wil je meestal niet vanwege salderen (fah van moment)
Ik kreeg deze week van Vattenfall mijn afrekening over afgelopen jaar. Hierbij is netjes eerst alles gesaldeerd, en voor het overschot heb ik voor een deel 7 cent gekregen en voor een deel 16,8 cent, zo te zien gebaseerd op de verhouding teruglevering voor en na 1 september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pascal s68 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Iemand die nog iets over de genoemde 10 dagen notificatie NA tariefswijziging kan zeggen?

Wij krijgen 5 juni zonnepanelen - 6000 kWh opwek, ons verbruik is 1700 kWh. Dus we gaan terugleveren.
We gaan 28 januari over naar Engie Open.
Telefonisch contact gehad, er werd gezegd dat men saldeert over de periode dat het jaarcontract loopt. Dus van 28 januari 2023 t/m 28 januari 2024.

Nu staat echter in mijn contract

[...]

Klopt het dat het wettelijk niet toegestaan is 10 dagen na de tariefswijziging de klant pas te informeren?
Dan heb je nl ook niets aan tussentijds de nota van teruglevering op te maken, omdat het nieuwe tarief dan al ingegaan is, toch? :?

Ik zit nog in de 14 dagen dat ik kosteloos kan annuleren, maar wat dan?
Ja, die 10 dagen was standaard binnen de energiesector...

... Maar uiteraard houdt dat geen stand bij een geschillencommissie of rechter, ondanks huilie huilie van de leveranciers 'dat het nadelig is voor de consument om het risico vooraf in te calculeren'. Ja hoor...

Maar... Je moet kijken naar acties meer dan woorden. Afgelopen wijziging kwam 32 dagen voor invoering bij Engie, en tot nu toe hebben ze de TLV op 100% gehouden ondanks dat de voorwaarden zijn aangepast zodat ze de koppeling los kunnen laten bij nieuwe klanten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2023 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
dyrc schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:06:

[Afbeelding]
Dat zie ik nu ook staan. Mijn TLV is wel lager. Zie screenshot.

Helaas door warmtepomp en plugin-hybride auto gaan we in de winter fors E verbruiken en wekken we in de zomer het op. Geen gas, dus prijsplafond is nadelig voor puur E-woningen.. Contract is ingegaan op 1 oktober. Juist wanneer PV sterk af begint te nemen. Hoopte op een goede TLV tot het jaar bij UC er op zou zitten: 1 oktober. Juli/augustus/september moet ruim 3000kWh opbrengen. Met de vermelde TLV zouden die 3 maanden goed zijn om onze hypotheek voor een jaar te voldoen..

O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNDYtziPLBQDN7bgXcxPEpEVruY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40rRmuatv49bFlSaSdWKilIM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
We helpen elkaar goed hier, maar let op dat salderen en SAP hier off-topic is. Een paar posts zijn nog opgeruimd.

Overige topics die er zijn:
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:23
Zit nu tot 1 juli bij UC met tlv van €0,89. Op dit ogenblik is voor nieuwe klanten het tlv €0,135 bij UC.

Als er niets veranderd, ga ik dan automatisch per 1 juli ook naar €0,135 tlv of blijft dit op €0,89 staan?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Pagina: 1 ... 132 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2