• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 17:31
pirke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:53:
Ik ben toch blij dat ik begin december ben overgestapt op dynamische tarieven. Tot half februari zijn we netto gebruikers, de gemiddelde stroomprijs die we tot nu toe betaald hebben zit onder het prijsplafond (37 cent) en significant onder de TLV van de stroom die ik afgelopen zomer heb opgewekt. Afgelopen nacht was de stroom zelfs gratis (op 7 cent energiebelasting na). De gemiddelde TLV voor de paar mooie december dagen zat op 49 cent, oftewel 30% hoger dan onze gemiddelde afname prijs :)

Half februari gaat ons Engie contract in, maar ik ga de goedkope stroom wel weer missen dan. Het prijsplafond is niet van toepassing op het wegsalderen van een hoge TLV. Misschien toch maar aan de SAP.
Geen probleem met aanmelden bij Engie :?
Ik lees hier regelmatig issues omdat men kan zien uit het verleden dat er veel teruggeleverd word?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30
JMS-2 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:09:
[...]

Ik heb bij innova een tlv van 33 cent, daarbij krijg ik een bonus van 350 euro maar dan moet ik natuurlijk wel tot 2 maart daar blijven.

Wij hebben de zonnepanelen sinds 28 februari dit jaar liggen, op dit moment een overschot van 2500 kwh en 900 kwh om te salderen ( Teruglevering staat nu op 3400 kwh op de meter )

Waar ik juist bang voor ben is als ik wacht met bv ipv van nu bij bv Engie een contract af te sluiten per 2 maart dat alle leveranciers hun tlv ver naar beneden hebben gezet.
Of is het zo dat als ik vandaag een contract daar aanga per 2 maart ze de tlv evengoed kunnen veranderen waardoor ik mezelf daarmee heb?
Elke leverancier heeft momenteel variabele contracten met de optie om de tarieven zo te kunnen aanpassen. Ik hoop dat Engie de tlv gelijk houdt aan het kale tarief. Echter kan ik mij voorstellen dat energieleveranciers in de winter met een vrij hoge tlv durven komen, om dan vanaf maart weer wat te verlagen. Afgelopen jaar hebben ze massaal laten zien dat ze een tlv zomaar met 90% kunnen verlagen.

• Playa del C.
vanderv schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:04:
@Playa del C.

Helemaal met jouw eens, hier ook dezelfde route gevolgd (per 31-12-2022 naar Engie)

Blijft 1 vraag open;

Ivm prijsplafond met salderen, nu met dubbel telwerk of met enkel telwerk terugleveren. Stel ze passen de tarieven diverse keren aan, dan heb je met enkel tarief veel meer zekerheid dat alles goed wordt gesaldeerd met het overschot.
Ik ga helaas pas per 13 januari :) Verder hetzelfde plan inderdaad.

Heb voor enkel tarief gekozen. Alsnog is de administratie van hoog en laag tarief niet moeilijk. Het geeft een dubbele administratie en alles komt uiteindelijk goed.
Voor mensen met overschot en 100% salderen: dan wil je zorgen dat je elke kWh die je afneemt kan wegstrepen tegen een teruggeleverde kWh. Bij dubbeltarief kun je de pech hebben dat de zon elke keer in het weekend schijnt. Het gaat in mijm geval om een paar tientjes per jaar verschil mogelijk, maar alsnog heb ik het liever simpel en stabiel qua contract.
Bij grote teruglevering en/of bijzondere situaties kan het wel lonen om voor een dubbeltarief te gaan. Bijvoorbeeld door auto op te laden in het weekend, oost-west opstelling of vol op zuiden, enz.

• Playa del C.
ybos schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:02:
[...]

Ik lees hier regelmatig issues omdat men kan zien uit het verleden dat er veel teruggeleverd word?
Mogelijk bij veel teruglevering. Ik heb online een overschot van 1500 kWh ingevuld, plus gas van 500 kuub per jaar (zonneboiler+CV). Ze wilden mij wel als klant.

Ik betaalde dit jaar 80 euro per maand, maar krijg nog iets terug van Eneco. Komend jaar voor 100 euro per maand bij Engie + kreeg een 380 euro van de overheid voor energiekosten...

Woon in een 2-onder-1 kap (125 m2).

[ Voor 3% gewijzigd door Playa del C. op 29-12-2022 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
ybos schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:02:
[...]

Ik heb me een maand geleden al aangemeld, eerlijk ingevuld dat ik netto 5 MWh teruglever, geen probleem gehad.

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-09 03:54
Playa del C. schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:09:
[...]

Elke leverancier heeft momenteel variabele contracten met de optie om de tarieven zo te kunnen aanpassen. Ik hoop dat Engie de tlv gelijk houdt aan het kale tarief. Echter kan ik mij voorstellen dat energieleveranciers in de winter met een vrij hoge tlv durven komen, om dan vanaf maart weer wat te verlagen. Afgelopen jaar hebben ze massaal laten zien dat ze een tlv zomaar met 90% kunnen verlagen.
Ik heb me net bij Engie aangemeld en het toch even gevraagd.
De meneer zei stellig dat hun 2 keer per jaar de prijzen veranderen op 1 januari en op 1 juli en niet vaker , hebben ze ook niet gedaan en zijn ze niet van plan.
Laten we hopen dat het ook zo is idd...

Wat ik wel vreemd vind is dat ze het bedrag van de tlv niet verrekenen met het bedrag van het gas.

In mijn geval komt het bedrag van het Elektra uit op - 1680 euro. Maandbedrag 10 euro p/m
Gas: 166 euro p/m

Maandbedrag 176 euro

• Playa del C.
JMS-2 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:07:
[...]

De meneer zei stellig dat hun 2 keer per jaar de prijzen veranderen op 1 januari en op 1 juli en niet vaker , hebben ze ook niet gedaan en zijn ze niet van plan.
Laten we hopen dat het ook zo is idd...

Wat ik wel vreemd vind is dat ze het bedrag van de tlv niet verrekenen met het bedrag van het gas.

In mijn geval komt het bedrag van het Elektra uit op - 1680 euro. Maandbedrag 10 euro p/m
Gas: 166 euro p/m

Maandbedrag 176 euro
Is inderdaad wat irritant. Na een jaar krijg je het geld weer terug dan.

Weet niet of het officieel mag, maar je zou een lager gasverbruik kunnen opgeven, waardoor het maandbedrag lager wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:30
JMS-2 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:07:
[...]

Je kan je alles laten vertellen maar er staat toch echt in de voorwaarden;

Tariefaanpassing
Je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd waarvan de tarieven maandelijks kunnen wijzigen. ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren.

• JMS-2
mazzoop80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:01:
[...]

Je kan je alles laten vertellen maar er staat toch echt in de voorwaarden;

Tariefaanpassing

[...]
Nou precies dat , maar ik denk maar zo elke maand is er weer 1.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 20:57
Actually...
Ik heb het model contract afgesloten bij ENGIE (let op: je kan een model contract en variabel contract afsluiten, maar die zijn niet gelijk aan elkaar).

Er zijn namelijk ook twee verschillende links:
Modelcontract: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Flexibel contract: https://www.engie.nl/energie/aanvragen

Ze proberen je natuurlijk meestal naar het flexibel contract te sturen.

In het modelcontract (begin december afgesloten) staat:
Soort tarief Variabel

De leveringskosten volgen de marktonwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1
juli van elk jaar. Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd persoonlijk
geïnformeerd.
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij
ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
jouw totale kosten.
 Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
2. Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het ENGIE Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Denk
hierbij aan prijsontwikkelingen op de markt, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs­ en inkooprisico’s, wijziging in
kostenstructuur van het product of wijzigingen in de algemene kostenstructuur. Bij onvoorziene wijzigingen in de
marktomstandigheden kan ENGIE de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.
2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli word je tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe
leveringskosten. Bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) , als bedoeld in artikel 2.1 van
deze Modelcontractvoorwaarden, informeert ENGIE jou hierover persoonlijk en tijdig, voor de wijziging in gaat. De meest
recente tarieven zijn altijd te vinden op de website www.engie.nl.
Er staat inderdaad bij afsluiten op website dat ze de TLV kunnen wijzigen in de toekomst, maar dat komt nergens terug in het daadwerkelijke modelcontract.

[ Voor 13% gewijzigd door Yaldair op 29-12-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
@Yaldair r

Uhh ik heb geen idee welke ik heb, hij heet Engie Opgewekt.
Telefonisch afgesloten, aangezien ik nergens zonnepanelen kon aanklikken.

Betekent dit dat ik een nieuwe moet aanvragen?

[ Voor 17% gewijzigd door JMS-2 op 29-12-2022 16:12 ]

• JMS-2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHvaZDXDA1GNBuQo03w_vlHqYTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LGNnjAcF3SZEQYBpmCtTPEO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat er.

Excuses voor de grote afbeelding

[ Voor 4% gewijzigd door JMS-2 op 29-12-2022 16:59 ]

• Playa del C.
Yaldair schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:30:
Actually...
Ik heb het model contract afgesloten bij ENGIE (let op: je kan een model contract en variabel contract afsluiten, maar die zijn niet gelijk aan elkaar).

Er zijn namelijk ook twee verschillende links:
Modelcontract: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Flexibel contract: https://www.engie.nl/energie/aanvragen

Ze proberen je natuurlijk meestal naar het flexibel contract te sturen.

In het modelcontract (begin december afgesloten) staat:

[...]

[...]

[...]

Er staat inderdaad bij afsluiten op website dat ze de TLV kunnen wijzigen in de toekomst, maar dat komt nergens terug in het daadwerkelijke modelcontract.
Lekker dit weer. Ik heb dus het Engie Open contract... en daarin staat inderdaad dat ze het teruglevertarief los kunnen wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
Playa del C. schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:26:
[...]

Lekker dit weer. Ik heb dus het Engie Open contract... en daarin staat inderdaad dat ze het teruglevertarief los kunnen wijzigen.
Ja.

Ik vindt het een ernstig misdrijf, klanten te misleiden met onduidelijke informatie en termen misbruiken

Niet specifiek alleen Engie, maar de markt in algemeen, het zijn gewoon vieze en oneerlijke zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
mazzoop80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:08:
Ik vindt het een ernstig misdrijf, klanten te misleiden met onduidelijke informatie en termen misbruiken
Wat een onzin. Staat toch klip en klaar in het contract wat de voorwaarden zijn. Als je het niet bevalt moet je een ander contract afsluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door jobr op 29-12-2022 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
jobr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:23:
[...]

Wat een onzin. Staat toch klip en klaar in het contract wat de voorwaarden zijn. Als je het niet bevalt moet je een ander contract afsluiten.
Als je het zo bekijkt wel. In mijn zoektocht op de site heb ik echter nooit gemerkt dat het om twee verschillende contracten ging. Ik meld me online aan op een normale manier voor een variabel contract met onbepaalde tijd. Als ik nergens op de normale route duidelijk te zien krijg dat er nog een variabel contract is én wat de kleine verschillen zijn, dan is dat in ieder geval niet fris. Ben het meer eens met @mazzoop80. Maar heb het verder zelf geaccepteerd. Alle voorwaarden in de app bij hun eigen contract, zijn exact hetzelfde als bij Eneco en Vattenfall.

Aan de andere kant, het Engie modelcontract valt onder een andere BV. Die is klein en Nederlands, waar Engie zelf een grote multinational is. In die zin loop je wellicht bij de 'betere' modelcontracten wel meer risico op het omvallen van de kleine BV.

Ik heb het pas vandaag door gekregen doordat toevallig iemand het op dit forum in een zinnetje laat vallen. Zal er nog eens naar kijken.

Dat de energiemarkt een smerige zaak is geworden, daar ben ik het in ieder geval mee eens. Laatste maanden was een shitshow.

• JMS-2
@Playa del C.

Heb ik nou hetzelfde contract als jou ?
Dat ze de naam hebben veranderd of zijn er 3 soorten contracten...
1. Modelcontract
2. Engie Open
3. Engie Opgewekt ( welke ik heb )

• Polvo176
  • Laatst online: 12:14
Playa del C. schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:24:
[...]

Is inderdaad wat irritant. Na een jaar krijg je het geld weer terug dan.

Weet niet of het officieel mag, maar je zou een lager gasverbruik kunnen opgeven, waardoor het maandbedrag lager wordt?
Waarom zou dat niet mogen?
Ik heb dat ook gedaan, vorig jaar leverde ik 5000 kWh terug en verbruikte ik 1400 m3 gas.
Maar omdat er een warmte pomp aan zat te komen heb ik voor de overgang nog 100m3 gas opgegeven en quite voor elektra.
Dat is netjes op dat verbruik ingesteld, al wordt in de app nog wel geschat op voorgaande jaren.
Maar het is mistig hoe het uit gaat komen met het prijsplafond en terug levering.
Engie geeft nu nog 100% terug, dat is nog te volgen, maar als dat een lager percentage wordt dan wordt het waarschijnlijk hogere wiskunde om de berekeningen nog te kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
jobr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:23:
[...]

Nee. Online is niet snel duidelijke zaken op te zoeken. Ze misbruiken termen en misleiden. Het is niet transparant.

Hoewel dat juist wel kan en bizar simpel zou zijn als het wel transparant zou zijn!, het concept wat ze(energieleverancier) doen is absurd simpel; ze doen inkoop of verkoop van x hoeveelheid., maar ik zie niks anders dan misinformatie op websites van vele leveranciers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
JMS-2 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:35:
@Playa del C.

Heb ik nou hetzelfde contract als jou ?
Dat ze de naam hebben veranderd of zijn er 3 soorten contracten...
1. Modelcontract
2. Engie Open
3. Engie Opgewekt ( welke ik heb )
Die Opgewekt kan ik nergens vinden. Ik heb via de site aangemeld, niet gebeld. Heb geen idee. Je zou via chat kunnen vragen wat het is en waarom je dat hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:14
Ik heb zojuist de gok maar genomen met een modelcontract bij Engie, heb een jaar overschot van ongeveeer 2500kwh

Normaal tarief € 0,51035 per kWh

Daltarief € 0,47357 per kWh

Er staat zowel bij modelcontract als flexibel contract in de voorwaarden:

Tariefaanpassing
Je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd waarvan de tarieven maandelijks kunnen wijzigen. ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren. Let op: deze vergoeding voor netto-teruglevering kan lager worden.

Dus grote kans dat de TLV aangepast wordt zodra iedereen begint met veel terugleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 30-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
@Terrz

Ik sta ook op het punt over te stappen naar Engie (met een nog veel groter overschot dan jij). Hoe heb je het afgesloten, op de website kan ik geen enkele teruglevering invullen. Ik kan op de website natuurlijk wel een verbruik van 1 kwh invullen maar helemaal netjes voelt dat niet aangezien het feitelijk dik negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
dvl-2 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:36:
@Terrz

Ik sta ook op het punt over te stappen naar Engie (met een nog veel groter overschot dan jij). Hoe heb je het afgesloten, op de website kan ik geen enkele teruglevering invullen. Ik kan op de website natuurlijk wel een verbruik van 1 kwh invullen maar helemaal netjes voelt dat niet aangezien het feitelijk dik negatief is.
Ik moest ergens in de lijst aanvinken dat ik zonnepanelen/teruglevering had.
Edit: Na het opgeven van het adres, komt een tweede scherm met het verbruik, enz. In het tweede vak kun je een vinkje zetten bij ' ik heb een slimme meter' en daaronder bij 'ik heb zonnepanelen'. Daarna verschijnt een invulvak bij de invulvakjes eronder.

[ Voor 19% gewijzigd door Playa del C. op 30-12-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
Playa del C. schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:39:
[...]

Edit: Na het opgeven van het adres, komt een tweede scherm met het verbruik, enz. In het tweede vak kun je een vinkje zetten bij ' ik heb een slimme meter' en daaronder bij 'ik heb zonnepanelen'. Daarna verschijnt een invulvak bij de invulvakjes eronder.
t.y. Ik had dat vinkje niet aangezet. Ik heb wel een slimme meter maar heb het uitlezen uitgezet vandaar dat ik dat niet (standaard) aanvink. Ze zullen er (later) wel over beginnen of ik dat aan wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Bij Engie veranderen de leveringstarieven als je aangeeft zonnepanelen te hebben (en met overschot)!
Mag dit wel?
geen zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdg6DKdxCmrIgfrgX9SQEzNXF7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2SCAJ4QZtenNMJY5vABAyoC.jpg?f=fotoalbum_large
teruglevering minder dan verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE0aXJn66rWVFI9r7lCvel2gIY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q4CzTNooZcxAKTT56SG0sYQ.jpg?f=fotoalbum_large
met overschot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vifVHVneKzsmEANIoRINukXUpPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNJWowuC5Lki31W7MWCmNOsX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
bmoorman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:40:
Bij Engie veranderen de leveringstarieven als je aangeeft zonnepanelen te hebben (en met overschot)!
Mag dit wel?
geen zonnepanelen:
[Afbeelding]
teruglevering minder dan verbruik:
[Afbeelding]
met overschot:
[Afbeelding]
Vziw, de tarieven veranderen niet, maar de belastingen/toeslagen. Je ziet bij teruglevering dus wat je krijgt. Volledig tarief is het eerste plaatje. In het laatste zie je het kale tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
Playa del C. schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:43:
[...]

Vziw, de tarieven veranderen niet, maar de belastingen/toeslagen. Je ziet bij teruglevering dus wat je krijgt. Volledig tarief is het eerste plaatje. In het laatste zie je het kale tarief.
Bedankt voor de opheldering. Ik was even niet bij de les! De verdubbeling van de energiebelasting naar 15cent komend jaar én weer 21% BTW

Je krijgt dan toch nog 48cent per kWh op het hoge tarief volgens mijn berekening. Moet je wel niet aangeven dat je zonnepanelen hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door bmoorman op 30-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMS-2
Playa del C. schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:39:
[...]

Die Opgewekt kan ik nergens vinden. Ik heb via de site aangemeld, niet gebeld. Heb geen idee. Je zou via chat kunnen vragen wat het is en waarom je dat hebt...
Ik heb via de chat deze antwoorden gekregen:

Engie Opgewekt is een 3 jarig contract
Maar die hebben we niet meer, u heeft u handtekening gezet bij Engie Open.
Is gewoon hoe ze het nu noemen dan (was hun antwoordt)

Modelcontract bestaat niet meer.
( waar ik natuurlijk tegen in ging )
Het is allemaal hetzelfde contract, met een ander jasje vertelde ze.
Modelcontract, Engie Open , Engie Flexibel en nu dus ook Engie Opgewekt zijn precies dezelfde contracten met dezelfde voorwaarden en prijzen.
De prijzen worden herzien op 1 januari en 1 juli, dus 2 keer per jaar bij al deze benamingen. Maar ze behouden het recht om het vaker te doen.

Op de vraag of het modelcontract bij een dochter onderneming is ( Engie nederland retail b.v) was ze duidelijk: Alle contracten voor particulieren zijn bij Engie nederland.

Dus via de telefoon krijg je omdat het met een ander systeem is de naam Engie Opgewekt maar als ik mijn contract (nu binnen 24 uur ontving ik net in mijn mail) binnen krijg dan heet hij Engie Open.
Er is dus maar 1 contract nog wat ze hebben. Het Modelcontract zoals ze dat voorheen hadden ( met andere prijzen en voorwaarden) is er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:10
Hier ook Engie open MKB. Ik kreeg al vrij snel een groen certificaat, hebben jullie die als particulier ook gekregen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhSPvjTVAqkPQFXH8xCi9te0X9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iZogf3OSQ8gb8vH5S2f8pBw5.png?f=fotoalbum_large

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
JMS-2 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:49:
[...]

Ik heb via de chat deze antwoorden gekregen:

Engie Opgewekt is een 3 jarig contract
Maar die hebben we niet meer, u heeft u handtekening gezet bij Engie Open.
Is gewoon hoe ze het nu noemen dan (was hun antwoordt)

Modelcontract bestaat niet meer.
( waar ik natuurlijk tegen in ging )
Het is allemaal hetzelfde contract, met een ander jasje vertelde ze.
Modelcontract, Engie Open , Engie Flexibel en nu dus ook Engie Opgewekt zijn precies dezelfde contracten met dezelfde voorwaarden en prijzen.
De prijzen worden herzien op 1 januari en 1 juli, dus 2 keer per jaar bij al deze benamingen. Maar ze behouden het recht om het vaker te doen.

Op de vraag of het modelcontract bij een dochter onderneming is ( Engie nederland retail b.v) was ze duidelijk: Alle contracten voor particulieren zijn bij Engie nederland.

Dus via de telefoon krijg je omdat het met een ander systeem is de naam Engie Opgewekt maar als ik mijn contract (nu binnen 24 uur ontving ik net in mijn mail) binnen krijg dan heet hij Engie Open.
Er is dus maar 1 contract nog wat ze hebben. Het Modelcontract zoals ze dat voorheen hadden ( met andere prijzen en voorwaarden) is er niet meer.
Zo lijkt het na mijn onderzoek op de site ook inderdaad. Alsnog zijn ze verplicht om een 'modelcontract' aan te bieden. Dus dat moet dan het (nieuwe) Open zijn. Op de site staat alsnog dat er ook specifieke modelcontracten zijn naast de flexibele contracten én ook dat die modelcontracten onder een andere BV vallen...
https://www.engie.nl/energie/modelcontract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Playa del C. schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:04:
[...]

Zo lijkt het na mijn onderzoek op de site ook inderdaad. Alsnog zijn ze verplicht om een 'modelcontract' aan te bieden. Dus dat moet dan het (nieuwe) Open zijn. Op de site staat alsnog dat er ook specifieke modelcontracten zijn naast de flexibele contracten én ook dat die modelcontracten onder een andere BV vallen...
https://www.engie.nl/energie/modelcontract
Klopt dat had ik ook gevonden daarom vroeg ik daar specifiek naar. Maar volgens haar was dat niet zo.Dat stond trouwens ook ver weg in de site bij Engie Opgewekt, maar daar stond ook dat het een contract was met een bepaalde looptijd en opzegboete.Dus ik begreep niets meer van die naam, nu nog niet trouwens.

Ik zag daar wel bij staan dat er dan duidelijk in staat dat het contract van Engie nederland retail b.v is.
Oftewel dat er in andere contracten dat niet staat. Nu weet ik echter niet welke de dochteronderneming zou moeten zijn.
Maar we moeten maar in het contract kijken of daar duidelijk bovenaan die naam staat, dan komen we weer wat verder mocht het bij ons allemaal wel of niet zo zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 20:57
@JMS-2 in het modelcontract dat ik heb afgesloten (waar ook meerdere keren in genoemd wordt dat het een modelcontract betreft) staat inderdaad die Engie Nederland Retail B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Yaldair schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:48:
@JMS-2 in het modelcontract dat ik heb afgesloten (waar ook meerdere keren in genoemd wordt dat het een modelcontract betreft) staat inderdaad die Engie Nederland Retail B.V.
@JMS-2
In mijn contract van twee weken geleden staat dat het 'Engie Open' is, maar ook met 'Engie Nederland Retail BV'.

Denk dat alles uiteindelijk hetzelfde is binnen Nederland. Verwarrende info op de site, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Playa del C. schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:10:
[...]

@JMS-2
In mijn contract van twee weken geleden staat dat het 'Engie Open' is, maar ook met 'Engie Nederland Retail BV'.

Denk dat alles uiteindelijk hetzelfde is binnen Nederland. Verwarrende info op de site, dat wel.
Ik zal ook direct kijken wat er bij mij op staat zodra hij binnen is.
Ik denk ook dat het dus allemaal hetzelfde is.

@Yaldair
Misschien heb jij nog afgesloten toen dit allemaal nog niet zo was.
En dan waarschijnlijk ook met andere prijzen dat zou dan zo ie zo gunstig zijn voor je.
Of misschien geldt dit voor jullie beide wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
@Playa del C.

Ik heb me vanmorgen aangemeld en toen beide opties open gehad, variabel en modelcontract. Tarieven zijn gelijk maar wat ik zo snel zag was dat bij variabel tariefswijzigingen minimaal 14 dagen van tevoren melden. Bij de modelovereenkomst stond hier iets van conform wetgeving (en dat is 30dgn). Ik heb dus het modelcontracten geaccepteerd maar in de bevestgingsemail is niet terug te zien welk contractvorm je nu krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JMS-2 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:49:
Ik heb vandaag gewoon het modelcontract afgesloten. Ik had al een aanvraag voor Open lopen en deze laten annuleren.
In de chat gaven ze ook dat ze hetzelfde zijn. Echter in de voorwaarden is dit niet het geval. Bij Open wordt je in bepaalde gevallen bij een tariefstijging achteraf geïnformeerd. Chat zei dat bij Open ook het geval is maar dat staat er dus niet. En ik ga alleen van schriftelijke voorwaarden uit.
In de chat zieden ze ook niet dat Model niet meer bestaat.
En op de site zie je ook nog gewoon modelcontract (links onder) staan. Die zijn ze ook verplicht aan te bieden.

Zal straks/morgen wel het contract binnen krijgen en dan kijken wat er op staat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
jobr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:26:
[...]

Ik heb vandaag gewoon het modelcontract afgesloten. Ik had al een aanvraag voor Open lopen en deze laten annuleren.
In de chat gaven ze ook dat ze hetzelfde zijn. Echter in de voorwaarden is dit niet het geval. Bij Open wordt je in bepaalde gevallen bij een tariefstijging achteraf geïnformeerd. Chat zei dat bij Open ook het geval is maar dat staat er dus niet. En ik ga alleen van schriftelijke voorwaarden uit.
En op de site zie je ook nog gewoon modelcontract (links onder) staan. Die zijn ze ook verplicht aan te bieden.

Zal straks/morgen wel het contract binnen krijgen en dan kijken wat er op staat :-)
Achteraf of te laat tarief wijzigen mag toch al niet. Achteraf zeker niet trouwens. Kunnen ze het achteraf naar 1000 euro per kWh zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
dvl-2 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:40:
@Playa del C.

Ik heb me vanmorgen aangemeld en toen beide opties open gehad, variabel en modelcontract. Tarieven zijn gelijk maar wat ik zo snel zag was dat bij variabel tariefswijzigingen minimaal 14 dagen van tevoren melden. Bij de modelovereenkomst stond hier iets van conform wetgeving (en dat is 30dgn). Ik heb dus het modelcontracten geaccepteerd maar in de bevestgingsemail is niet terug te zien welk contractvorm je nu krijgt.
Ik heb me gisteren aangemeld voor het Open contract en zag dat juist daarin staan.
Hieronder links naar beide productvoorwaarden. Wordt er niet duidelijker op.
Engie Open
Engie modelcontract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Playa del C. schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:10:
[...]

@JMS-2

Ik heb hem binnen.
Is idd gewoon Engie Open nu en ook bij Engie Nederland retail b.v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
ReCaas schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:12:
[...]

Ik heb me gisteren aangemeld voor het Open contract en zag dat juist daarin staan.
Hieronder links naar beide productvoorwaarden. Wordt er niet duidelijker op.
Engie Open
Engie modelcontract
Zoals ik het lees zijn de voorwaarden hetzelfde.
Bij de voorwaarden van het modelcontract staat het wat simpeler naar mijn idee.
Dat stukje bij het Open contract over "10 dagen later" dat mag toch niet, zoals hierboven al gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
@Playa del C. @Yaldair
Dit zijn de tarieven bij de VLB, tlv 100% van het kale leveringstarief.
1 jaar vast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOV4kgNlXLcW9wDOut66iDrQ9RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovFYq43fWRNMchmAvycTEIqP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

JMS-2 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:39:
@Playa del C. @Yaldair
Dit zijn de tarieven bij de VLB, tlv 100% van het kale leveringstarief.
1 jaar vast.[Afbeelding]
Dit stukje bedoel je neem ik aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPr7pZ80twpPkKImn1lg8PcLB1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKFSlneBAwfCpb7ZzLanBUgO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben al zeker 10 jaar klant bij de VLB, het is echt alleen nog maar dat "Vanzelf Geregeld" dat ze tegenwoordig aanbieden zo te zien.
(mijn driejarig contract loopt van het voorjaar af, alvast aan het rondkijken).

[ Voor 11% gewijzigd door hjs op 31-12-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
hjs schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:24:
[...]

Dit stukje bedoel je neem ik aan.

[Afbeelding]

Ik ben al zeker 10 jaar klant bij de VLB, het is echt alleen nog maar dat "Vanzelf Geregeld" dat ze tegenwoordig aanbieden zo te zien.
(mijn driejarig contract loopt van het voorjaar af, alvast aan het rondkijken).
Ja klopt dat stukje bedoelde ik idd, maar "Vanzelf geregeld " is dus niet goed begrijp ik?

Voor zover op dit moment bekend is dan Engie voor de tlv de beste optie op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Franciesco schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:54:
@GeeH Onderstaand het artikel waar de Youtube video naar verwijst.

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Daarnaast onderstaand rekenvoorbeeld van Greenchoice waar het salderingssaldo op 1 januari 2023 ook op 0 gezet wordt.

https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

Mijn voorlopige conclusie is dat UC nog niet helemaal op de hoogte is. Maar hoop uiteraard liever dat UC het bij het juiste eind heeft. ;)
Volgens mijn contract met greenchoice moeten ze terugleveren/salderen op basis van leveringsjaar en niet kalenderjaar.
Er staat in contract: De Specifieke Vergoeding voor een nettoteruglevering tot en met de Bovengrens geldt per leveringsjaar.

zie: (kan geen pdf invoegen?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI_YXLYXVxyvaTNTd08Svy0kM9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTrN4eFwjxXobIaURsff7Bef.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

JMS-2 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:49:
[...]
Maar "Vanzelf geregeld " is dus niet goed begrijp ik?
Nee, dat bedoel ik niet.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met de VLB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
hjs schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:14:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met de VLB
Maar als ze daar de hoogste tlv hebben en ook nog eens voor 1 jaar vast, wat is dan de reden dat je daar niet zou willen blijven als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

JMS-2 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:42:
[...]

Maar als ze daar de hoogste tlv hebben en ook nog eens voor 1 jaar vast, wat is dan de reden dat je daar niet zou willen blijven als ik vragen mag?
Ik heb niet gezegd dat ik niet wil blijven toch?

Ik was aan het rondkijken op de site en kwam meteen uit bij “wat leuk dat je vanzelf geregeld wilt aanvragen”.
Nou, dat wil ik nog niet ik wil ik nog eens kijken wat de mogelijkheden zijn :+

Dus maar een mail gestuurd met mijn verbruik en wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
hjs schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:35:
[...]

Ik heb niet gezegd dat ik niet wil blijven toch?

Ik was aan het rondkijken op de site en kwam meteen uit bij “wat leuk dat je vanzelf geregeld wilt aanvragen”.
Nou, dat wil ik nog niet ik wil ik nog eens kijken wat de mogelijkheden zijn :+

Dus maar een mail gestuurd met mijn verbruik en wensen.
Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen.

Dat je eerst wilt rondkijken snap ik zeker hoor!

Ik moet zeggen dat het ook wel aantrekkelijk klinkt wat ze aanbieden.

Een aantal weken geleden hoorde je op dit forum veel over de VLB maar toen liep de aanbieding af. Nu zag ik hem weer staan en vroeg me af waarom ik hier eigenlijk niemand meer over hoorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:49
Bij mijn Innova contract staat nu weer een teruglever tarief. Helaas hebben ze de BTW er af gehaald.
Daarnaast start het contract volgende maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXGspFqJQ483cWtglUrdnvgFrXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8gHLGYv7X3ig37VyMmWExBW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N3ZsE-WidJiqmfyywPBI-Jimow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8PJ3X3Vx2NlUBCmkrOEcyqu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsFcTM646MoFskcEa7D4K26c0zY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f8MLVVqSRca4hwclKlxO17Oq.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
Dat zal wel te maken hebben met de 9 naar 21% btw aanpassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
denneappel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:42:
Bij mijn Innova contract staat nu weer een teruglever tarief. Helaas hebben ze de BTW er af gehaald.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Netjes,
Innova jaarcontract nu heeft iets van 50c
Het modelcontract heeft een TLV van 7c :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
jobr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:26:

Ik heb inderdaad nu modelcontract gekregen.
En op papier zijn de contracten niet helemaal gelijk.
1. Tariefwijzigingen
Bij Model wordt je bij tarief wijzigingen altijd van te voren ingelicht. Bij Open niet altijd (vreemd maar het staat er wel).
2. TLV
Bij Open staat dat ze dit kunnen wijzigen. In Model staat alleen dit:
"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
Verder niets over kunnen wijzigen wat wel bij Open staat.

Hoe dat gaat uitpakken zien we wel. Maar denk dat je met Model een stuk sterker hierin staat dan met Open (bij de geschillencommisie).

Punt 2 was vooral de reden voor mij om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JMS-2 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:25:
Zoals ik het lees zijn de voorwaarden hetzelfde.
Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
jobr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:09:
[...]

Ik heb inderdaad nu modelcontract gekregen.
En op papier zijn de contracten niet helemaal gelijk.
1. Tariefwijzigingen
Bij Model wordt je bij tarief wijzigingen altijd van te voren ingelicht. Bij Open niet altijd (vreemd maar het staat er wel).
2. TLV
Bij Open staat dat ze dit kunnen wijzigen. In Model staat alleen dit:
"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
Verder niets over kunnen wijzigen wat wel bij Open staat.

Hoe dat gaat uitpakken zien we wel. Maar denk dat je met Model een stuk sterker hierin staat dan met Open (bij de geschillencommisie).

Punt 2 was vooral de reden voor mij om te wisselen.
Hmm met punt 2 heb je idd een heel goed punt, het lijkt mij idd dan ook ze dat niet kunnen veranderen en dat je dan sterker zal staan.
Dit zet mij nu ook aan het denken.

Weet je misschien of je bij het modelcontract ook pas begin maart in zou kunnen stappen?
Aan de telefoon deden ze bij mij eerst moeilijk namelijk omdat de tarieven zouden kunnen veranderen.( logisch daarom wilde ik nu al een contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JMS-2 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:23:
Weet je misschien of je bij het modelcontract ook pas begin maart in zou kunnen stappen?
Aan de telefoon deden ze bij eerst moeilijk namelijk omdat de tarieven zouden kunnen veranderen.( logisch daarom wilde ik nu al een contract)
Ik weet niet hoe ver je de ingangsdatum vooruit kan zetten. Ik dacht max 3 maanden.
Ik heb deze op 1-2 staan (vrijdag afgesloten). Gewoon maandag proberen in te vullen op de site dan zie je het wel.
Mij hebben ze verteld via de chat dat je dan op de ingangsdatum de tarieven krijgt waarvoor je nu akkoord geeft en dat de eerst volgende wijziging 1 juli is.

Op de chat zeiden ze dat ze Open niet in Model konden wijzigingen. Dat ze deze ook niet konden aanklikken.
Ik heb dus Open laten annuleren via de chat en 5 min daarna via de website Model afgesloten. Bevestiging van Annuleren kreeg ik gisteravond pas.
Ik heb overigens alleen Stroom afgesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 31-12-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
jobr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:30:
[...]

Ik weet niet hoe ver je de ingangsdatum vooruit kan zetten. Ik dacht max 3 maanden.
Ik heb deze op 1-2 staan (vrijdag afgesloten). Gewoon maandag proberen in te vullen op de site dan zie je het wel.
Mij hebben ze verteld via de chat dat je dan op de ingangsdatum de tarieven krijgt waarvoor je nu akkoord geeft en dat de eerst volgende wijziging 1 juli is.

Op de chat zeiden ze dat ze Open niet in Model konden wijzigingen. Dat ze deze ook niet konden aanklikken.
Ik heb dus Open laten annuleren via de chat en 5 min daarna via de website Model afgesloten. Bevestiging van Annuleren kreeg ik gisteravond pas.
Ik heb overigens alleen Stroom afgesloten.
Ik zal er idd maandag achteraan gaan, dan eerst maar anoniem telefonisch contact over de ingangsdatum of dat mogelijk is.
Mits ze niet ineens de tlv tarieven hebben veranderd, want het is natuurlijk na 1 januari ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:52
denneappel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:42:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Bij mij nog niets even over een paar dagen chekken ;).

Heeft het een voordeel voor de TLV als het van 9 naar 21 cent gaat?
Zit op 91 cent nu met TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
hoihoi66 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:01:
[...]

Bij mij nog niets even over een paar dagen chekken ;).

Heeft het een voordeel voor de TLV als het van 9 naar 21 cent gaat?
Zit op 91 cent nu met TLV.
In de voorwaarden staat het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbOzKmwHxPbWBOT7BSRaHCCyyK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgjixUu9iaoEXrKNbeDFwF6t.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou je op 2 manieren kunnen interpreteren.
- Tarieven worden bepaald bij aanvang contract. Aangezien er geen BTW op de terugleververgoeding zit wijzigd deze ook niet. De berekende BTW bij aanvang bepaald daardoor de TLV.
- De TLV is gekoppeld aan het kale leveringstarief incl. BTW. Hierdoor wijzigt de TLV als het leveringstarief en/of BTW wordt gewijzigd.

Ik vind deze voorwaarden juridisch niet sterk. Ik reken nergens op maar het zou mij niets verbazen als er ergens komende week keurig €1,097 / kWh TLV op de productpagina verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:58
cj1 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:53:

TLV tabel versie 1 december 2022

[Afbeelding]
@mathijshooi Engie variabel toegevoegd, UC variabel bijgewerkt, Engie bestaande klanten verwijderd.
Dank aan @Leaguer en @leandres voor de "mentions".
Zijn dit tarieven voor bestaande klanten? Voor nieuwe contracten vind ik online niks boven de 13.5 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:12
denneappel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:32:
[...]
Ik vind deze voorwaarden juridisch niet sterk. Ik reken nergens op maar het zou mij niets verbazen als er ergens komende week keurig €1,097 / kWh TLV op de productpagina verschijnt.
Staat nu inderdaad €1,09725

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 07:54
Engie afgesloten per 27/1

"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

Enkeltarief excl. overheidsheffingen en excl. BTW: 0,45534

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Nougat schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Hier nog niets aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:21
Karp schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:15:
Engie afgesloten per 27/1

"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

Enkeltarief excl. overheidsheffingen en excl. BTW: 0,45534
Waar vindt je die informatie? Als ik op de website van Engie kijk dan zie ik niet zo 123 hoeveel / hoe hoog de TLV is..

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
aGraPusher schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Waar vindt je die informatie? Als ik op de website van Engie kijk dan zie ik niet zo 123 hoeveel / hoe hoog de TLV is..
Engie geeft nu kale levertarief meen ik.
Dat is vaak ook niet zoveel, als de zon veel schijnt en met feestdagen als nu ligt de dynamische stroom onder de 5 cent...
Als het salderen eraf gaat en een slechte terugleverprijs is dat het failliet vd zonnepanelen en warmtepompen

[ Voor 13% gewijzigd door ptr1968 op 01-01-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
ptr1968 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:26:
Engie geeft nu kale levertarief meen ik.
Dat is vaak ook niet zoveel, als de zon veel schijnt en met feestdagen als nu ligt de dynamische stroom onder de 5 cent...
Als het salderen eraf gaat en een slechte terugleverprijs is dat het failliet vd zonnepanelen en warmtepompen
Bij Engie is dat een vast tarief van 45 cent (afgezien van tariefwijzigingen) en niet dynamisch en best veel vergeleken met andere (zolang ze dit in stand houden).
Als salderen eraf gaat (als de regeling een keer door de kamer komt) dan is het idee dat er een tlv van minimaal 80% van het kale leveringstarief. En dat is meer dan veel huidige energie leveranciers nu betalen. Dus is zeker niet het failliet vd zonnepanelen.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 01-01-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
Martin7182 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Zijn dit tarieven voor bestaande klanten? Voor nieuwe contracten vind ik online niks boven de 13.5 cent.
Powerpeers geeft 21 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 07:54
aGraPusher schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:46:
[...]

In m'n mailbox, want ik heb het vorige week afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:52
denneappel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:32:
[...]

In de voorwaarden staat het volgende.

[Afbeelding]

Dat zou je op 2 manieren kunnen interpreteren.
- Tarieven worden bepaald bij aanvang contract. Aangezien er geen BTW op de terugleververgoeding zit wijzigd deze ook niet. De berekende BTW bij aanvang bepaald daardoor de TLV.
- De TLV is gekoppeld aan het kale leveringstarief incl. BTW. Hierdoor wijzigt de TLV als het leveringstarief en/of BTW wordt gewijzigd.

Klinkt goed, kan allee maar beter dus :) mits ze blijven bestaan uiteraard en hun beloftes nakomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt, ik zal nog eens kijken zodra de website het weer doet. Momenteel blijft hij hangen bij "Wij halen de gegevens op even geduld a.u.b.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 09:52
Ik zie nu bij UC dat de tarieven inderdaad tot 1 juli geldig zijn. Toch wel fijn aangezien het Greenchoice contract wel verdubbelt lijkt te zijn van 13 en 15ct naar 22 en 24ct vanwege de energiebelasting.
Ik weet het.. Ik mag niet klagen..maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 12:25
De tarieven bij Engie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSbo0UoNHSbf6jTOYCqtYfFKnc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3wAjOrMTopkOHW2VYhLjoLWK.png?f=user_large
Voor teruglevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0er4Ei_VvtLDDTBXCXDdwUjaNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ia7rqFrlwu1ecSQcPegZi4HI.png?f=user_large
Na teruglevering.

En even terugrekenen.
0,58341 minus de energiebelasting (inc. BTW) 0,1525 per kWh = € 0,43091 per kWh / 1,21 (BTW 2023) = 0,3561 € (Opslag Duurzame Energie vervalt 0,00).
De energiebelasting hakt er lekker in voor terugleveraars, was € 0,0445, en de BTW is natuurlijk verhoogd van 9 naar 21 procent. Momenteel nog de beste deal? Denk het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
pep_82 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:21:
De tarieven bij Engie:

[Afbeelding]
Voor teruglevering.

[Afbeelding]
Na teruglevering.

En even terugrekenen.
0,58341 minus de energiebelasting (inc. BTW) 0,1525 per kWh = € 0,43091 per kWh / 1,21 (BTW 2023) = 0,3561 € (Opslag Duurzame Energie vervalt 0,00).
De energiebelasting hakt er lekker in voor terugleveraars, was € 0,0445, en de BTW is natuurlijk verhoogd van 9 naar 21 procent. Momenteel nog de beste deal? Denk het wel...
Dat denk ik ook. Ik heb wel andere tarieven. Uit de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8UBlJxXkFQDDkJR14x9GL1JxUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbc6ngMxgCH4e0LDVQaVSQUR.jpg?f=fotoalbum_large
En zoals ik het lees: 0,39 euro per teruggeleverde kWh. Dat is voor dal. Bij normaaltarief staat bij mij daar 0,51 euro voor tlv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:01
Misschien is het goed om in de TS te vermelden dat veel aanbieders "variabel" en "flex" (zullen gaan) aanbieden, waarin de tarieven niet en looptijd van elkaar verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:22

de Peer

under peer review

Sarpo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:59:
Misschien is het goed om in de TS te vermelden dat veel aanbieders "variabel" en "flex" (zullen gaan) aanbieden, waarin de tarieven niet en looptijd van elkaar verschillen.
Ik begrijp eigenlijk niets van je post.
Variabel en flex, bedoel je dynamische tarieven?
tarieven en looptijd van elkaar verschillen? daar misschien ook een paar woorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:01
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Ik begrijp eigenlijk niets van je post.
Variabel en flex, bedoel je dynamische tarieven?
tarieven en looptijd van elkaar verschillen? daar misschien ook een paar woorden?
Oke, even uitleg. Veel aanbieders boden alleen variabel aan. Echter, je ziet nu, bijvoorbeeld bij Samen Om, twee verschillende type contracten. Zie voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jzig_qQgIgVyYuNHlPtza3jVrnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYgmaTE87QOTRCjpfgt3tRkI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het goed is om men hierop te attenderen. Dit ivm de goede TLV te kunnen kiezen voor je SAP.

[ Voor 49% gewijzigd door Sarpo op 02-01-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54
Sarpo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Shit, in de verkeerde draad gepost? Dit ivm TLV.

Moderator verwijder de post maar
Dit is hiervoor toch de juiste draad? Het is interessante info ivm tlv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Engie afgesloten per 1/2.

Tarieven excl. overheidsheffingen en excl. BTW: 0,35617 normaal, 0,32109 dal.

Edit: deze gegevens ingevuld:
Stroom: 1250 kWh normaal, 1250 kWh dal
Teruglevering: 2600 kWh normaal, 1000 kWh dal.

[ Voor 15% gewijzigd door Martin7182 op 02-01-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 14:41

greatgonzo

schit-te-rend!

Martin7182 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:29:
[...]

dat vind ik ook wazig.
Volgens deze tabel UC 0,52. Volgens hun site 0,135.
Idem bij Engie variabel: 0,4814. Maar hierboven post Martin 0,35617

Wat mij betreft haal je persoonlijke aanbiedingen eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@greatgonzo het lijkt erop dat de tarieven afhangen van wat je invult (heeft dat misschien met het prijsplafond te maken?). Ik heb mijn post even aangevuld. Je kunt niet zien of je een persoonlijk aanbod krijgt; websites kunnen ten alle tijden hun content wijzigen en specifiek maken per klant (en doen dat vaak ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 21:27
Dag allen,

Sinds kort heb ik zonnepanelen en ik probeer een gunstig energiecontract voor stroom te krijgen. Zit al een paar dagen te loeren op verschillende websites.

Zover ik kan concluderen lijkt Engie de meest voor de hand liggende (zit nu bij Eneco voor 9 cent TLV).

Alleen, vandaag zie ik plotseling andere tarieven op de website van Engie. Normaaltarief € 0,35617 per kWh en daltarief € 0,32109 per kWh. Dit was voor 1 januari anders. Komt dit door de wijzigingen in belastingen? Iemand die weet wat de actuele TLV van Engie is? Lastig te vinden op hun website.
Ik probeerde te bellen, maar de wachtrij was >30 minuten (daar had ik geen zin in :)).

Verder heb ik de panelen op het oosten en westen liggen. Is het dan verstandig om enkel tarief te rekenen, of juist normaal en dal tarief? Ik laat me graag adviseren.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
PigRush schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:10:
Dag allen,

Sinds kort heb ik zonnepanelen en ik probeer een gunstig energiecontract voor stroom te krijgen. Zit al een paar dagen te loeren op verschillende websites.

Zover ik kan concluderen lijkt Engie de meest voor de hand liggende (zit nu bij Eneco voor 9 cent TLV).

Alleen, vandaag zie ik plotseling andere tarieven op de website van Engie. Normaaltarief € 0,35617 per kWh en daltarief € 0,32109 per kWh. Dit was voor 1 januari anders. Komt dit door de wijzigingen in belastingen? Iemand die weet wat de actuele TLV van Engie is? Lastig te vinden op hun website.
Ik probeerde te bellen, maar de wachtrij was >30 minuten (daar had ik geen zin in :)).

Verder heb ik de panelen op het oosten en westen liggen. Is het dan verstandig om enkel tarief te rekenen, of juist normaal en dal tarief? Ik laat me graag adviseren.

Bedankt!
Het advies was vóór 1 jan een deal af te sluiten. Gasprijzen zijn hard aan het dalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PigRush schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:10:
Dag allen,

Bedankt!
heb je uberhaupt een overschot op jaarbasis? zo niet dan is de TLV voor jou niet relevant, niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
bmoorman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Het advies was vóór 1 jan een deal af te sluiten. Gasprijzen zijn hard aan het dalen...
Zei je dat vóór 1 jan ook, of kom je daar nu pas mee? Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, over een maand kunnen de tarieven weer anders zijn en een vast contract is niet af te sluiten.

@PigRush m.b.t. enkel/dubbeltarief, gewoon even invullen en je ziet wat het voordeligst is. Opwek dal is ongeveer 30% van je totale opwek (weekend is daltarief en 's nachts wek je niets op).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmoorman
Martin7182 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Zei je dat vóór 1 jan ook, of kom je daar nu pas mee? Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, over een maand kunnen de tarieven weer anders zijn en een vast contract is niet af te sluiten.

@PigRush m.b.t. enkel/dubbeltarief, gewoon even invullen en je ziet wat het voordeligst is. Opwek dal is ongeveer 30% van je totale opwek (weekend is daltarief en 's nachts wek je niets op).
Ha, mag hier geen 'visie' geven aangezien er altijd mensen zijn die best wel hard er tegenin gaan, tot mod ingrijpen aan toe :-( Maar hier zou als disclaimer moeten staan:
In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpveen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 12:15
Wellicht is dit niet het goed topic maar wellicht hebben mensen ervaring met het doen van de btw aangifte over de opbrengsten van de zonnepanelen. (mijn capaciteit is meer dan 10000 Kwh dus ik moet aangifte doen).

Als ik naar deze uitleg kijk:
https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

moet ik oa BTW aangeven over de door mij geleverde stroom aan de leverancier (Engie). Hebben mensen ervaring wat je moet doen als de leverancier jouw geen BTW betaald, mag ik dan aannemen dat ik deze dan dus ook niet hoef op te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
mpveen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:54:
Wellicht is dit niet het goed topic maar wellicht hebben mensen ervaring met het doen van de btw aangifte over de opbrengsten van de zonnepanelen. (mijn capaciteit is meer dan 10000 Kwh dus ik moet aangifte doen).

Als ik naar deze uitleg kijk:
https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

moet ik oa BTW aangeven over de door mij geleverde stroom aan de leverancier (Engie). Hebben mensen ervaring wat je moet doen als de leverancier jouw geen BTW betaald, mag ik dan aannemen dat ik deze dan dus ook niet hoef op te geven?
Hiervoor kan je kijken in het volgende topic, of daar je vraag plaatsen

Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
greatgonzo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:14:
Idem bij Engie variabel: 0,4814. Maar hierboven post Martin 0,35617
Dat komt omdat Engie de tarieven heeft aangepast per vandaag. Vorige week was dit nog het hogere bedrag.
Heeft niets met persoonlijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:52
Ik gebruik 2700 per jaar en wel 2500 op.
Nu zit ik bij Nieuwestroom en realiseer me dat dit niet handig is, omdat continue verrekend wordt ipv dat ik in de winter voordeel van mijn zomers opgewekte kWh heb.

Wat is nu wijsheid. De terugleverprijs boeit niet, maar het jaarlijks salderen is volgens mij waar ik het meest baat bij heb en een redelijke prijs voor de 200 die ik bij moet kopen.

Wat is hiervoor het beste advies?

Aanvullend. Ik gebruik de Shell Recharge palen redelijk voor voor mijn EV, hierop zou je met Shell Energy 30% korting. Maar ik wordt geen wijs of zij nog op jaarbasis salderen. Weet iemand hier dat en of dit dus ook een redelijk alternatief is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

b_map schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:16:
De terugleverprijs boeit niet,
OK, dan mag je dit topic verlaten. :P
Dit topic is zero tolerance. Hier praten we alleen over de terugleverprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:52
@de Peer laat ik het iets anders zeggen. De kale prijs per kWh boeit mij minder, maar de opbouw hoe leverancier overschot beschouwd en dus berekend des te meer. Ik haal deze niet uit de tabel, of lees ik er overheen, danwel in welk ander draadje moet ik zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
  • Laatst online: 16-09 22:45
Martin7182 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:51:
Engie afgesloten per 1/2.

Tarieven excl. overheidsheffingen en excl. BTW: 0,35617 normaal, 0,32109 dal.

Edit: deze gegevens ingevuld:
Stroom: 1250 kWh normaal, 1250 kWh dal
Teruglevering: 2600 kWh normaal, 1000 kWh dal.
Vandaag ook per 1/2 afgesloten bij Engie.
TLV €0,31288

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

b_map schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:25:
@de Peer laat ik het iets anders zeggen. De kale prijs per kWh boeit mij minder, maar de opbouw hoe leverancier overschot beschouwd en dus berekend des te meer. Ik haal deze niet uit de tabel, of lees ik er overheen, danwel in welk ander draadje moet ik zijn?
Je hebt geen overschot en moet naar een leverancier gaan die op jaarbasis saldeert. Dat doen de meeste reguliere aanbieders.

Dit topic gaat over de terugleververgoeding. Jij moet ergens in een algemeen PV topic zijn denk ik. Of in het day ahead topic.

Wat je eventueel nog kunt doen is dynamische tarieven behouden alleen voor je laadpaal. Maar dan moet je een 2e slimme meter (SAP) laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Nougat schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Hier ook, nog meer in september :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-eEZvw2tk10UVjUPxr5fF0BU-c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNIeErEUHhzJB6HV1KzNkQig.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtL
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-12-2023

LtL

Advies gevraagd:

Jaarverbruik:
+/- 2500 kWh

Half februari komt er 7000WP aan panelen, zowel op zuid als op noord geplaatst.

Op dit moment modelcontract van ENGIE met de volgende tarieven sinds 1/1/23:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUTN5WMbtMrbKw0Ez92rGBtnBmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hRzwf9pHJlokQd8JKY76hgcf.jpg?f=user_large
Terugleververgoeding per 1/1/23 bevestigd gekregen via ENGIE helpdesk:
0,48 normaal
0,35 dal

Blijven, of overstappen naar bv VanOns:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fMVKacxP-vgy8zhiJYCZNPduGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H07Lp6sp6O5vCG7ijQ7O5OBb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
LtL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:51:
Advies gevraagd:

Jaarverbruik:
+/- 2500 kWh

Half februari komt er 7000WP aan panelen, zowel op zuid als op noord geplaatst.

Op dit moment modelcontract van ENGIE met de volgende tarieven sinds 1/1/23:
[Afbeelding]
Terugleververgoeding per 1/1/23 bevestigd gekregen via ENGIE helpdesk:
0,48 normaal
0,35 dal

Blijven, of overstappen naar bv VanOns:
[Afbeelding]
Over een maand kan het overal weer anders zijn. Je zit ook nog met een dagelijks plafond en salderen. Ik probeer tot 1 juli of 1 januari te blijven zitten, zolang het redelijk is. En Engie is momenteel redelijk, zo ongeveer het hoogste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 23:04
Ik zit te tobben met wat ik wil doen.

Nu een contract tot 2 april 2025 lopen bij GC.
0.34ct normaal
0.30ct dal
tlv: 0.08ct

Ik heb een overschot van tussen de 800 en 1000 kwh. Verbruik ligt op 2800-3000kwh op jaarbasis.

De opzegvergoeding bedraagd 100 euro en 75 euro minder welkomstbonus, wanneer ik alleen met stroom overstap.

Gas laat ik staan, die zit nu op 1.13 euro voor mij dus dat is zeer acceptabel.

Bij van ons energie zoals hierboven, denk ik mooie tarieven te hebben. Met het overschot zou ik een bedrag van 350-400 euro moeten kunnen realiseren.

Kijk ik hier nou verkeerd tegen aan of niet ?
Risico zie ik niet met een variabel stroom contract icm zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Robke15 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:27:
Ik zit te tobben met wat ik wil doen.

Nu een contract tot 2 april 2025 lopen bij GC.
0.34ct normaal
0.30ct dal
tlv: 0.08ct

Ik heb een overschot van tussen de 800 en 1000 kwh. Verbruik ligt op 2800-3000kwh op jaarbasis.

De opzegvergoeding bedraagd 100 euro en 75 euro minder welkomstbonus, wanneer ik alleen met stroom overstap.

Gas laat ik staan, die zit nu op 1.13 euro voor mij dus dat is zeer acceptabel.

Bij van ons energie zoals hierboven, denk ik mooie tarieven te hebben. Met het overschot zou ik een bedrag van 350-400 euro moeten kunnen realiseren.

Kijk ik hier nou verkeerd tegen aan of niet ?
Risico zie ik niet met een variabel stroom contract icm zonnepanelen.
2e slimme meter laten installeren en daarop engie of van ons energie.
. Maar je huidige plan is ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Dat is nieuw voor mij, dus met een enkele meter gaat het niet?
Kosten voor een meter bijplaatsen is ruim 260 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Lijkt me niet zinvol bij 1000 kWh overschot, de extra kosten ga je niet terugverdienen op korte termijn en op lange termijn is de terugleververgoeding onzeker.
@Robke15 Door het maandelijks te wijzigen tarief bij Van Ons weet je niet zeker of je die TLV van 44 ct. gaat krijgen en je opzegboete gaat terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
deejeebv schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:41:
[...]

Lijkt me niet zinvol bij 1000 kWh overschot, de extra kosten ga je niet terugverdienen op korte termijn en op lange termijn is de terugleververgoeding onzeker.
@Robke15 Door het maandelijks te wijzigen tarief bij Van Ons weet je niet zeker of je die TLV van 44 ct. gaat krijgen en je opzegboete gaat terugverdienen.
Nee dat klopt, maar ik zal er ook niks op verliezen tot 2025, dan pas word het salderen verminderd.
Zo'n 2e meter is dat verplicht zodra ik met alleen stroom over zou willen stappen? Als dat zo is ben ik uitgezocht, dan weet ik voldoende. :9
Pagina: 1 ... 131 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2