Bij mij ook verwijderd -:)de Peer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:53:
[...]
ohjee, ik ben benieuwd... hoeft niets te betekenen natuurlijk. Huidige contracten zullen ze moeten nakomen.
Ik zit dus even met die borg. €400 en krijgt het pas terug na 12 maanden of zodra je overstapt. Ik moet de spoed wel doen want ik moet voor 1 jan aansluiten anders sluit de netbeheerder mn SAP en PAP af. Of eerst een ander zoeken zonder borg, die in jan weer opzeggen en overstappen naar Engie?Playa del C. schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:48:
[...]
Zo stond ik er ook voor. Van Eneco naar Engie gegaan. Het overstappen duurt 30 dagen. Gaat bij mij op 13 januari in, maaar als je wacht tot 1 januari, dan zit je dus pas vanaf 1 februari bij ze.
Je kunt een dikke borg betalen voor een versneld traject, dat scheelt twee weken.
Als Engie in maart cijfermatig niet meer bevalt, dan kun je altijd weer vertrekken.
Die borg krijg je uiteindelijk wel terug. 400 euro moet je toch een jaar kunnen missen, maar dat is een aanname. Niet dat het leuk is.biggydeen2 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:12:
[...]
Ik zit dus even met die borg. €400 en krijgt het pas terug na 12 maanden of zodra je overstapt. Ik moet de spoed wel doen want ik moet voor 1 jan aansluiten anders sluit de netbeheerder mn SAP en PAP af. Of eerst een ander zoeken zonder borg, die in jan weer opzeggen en overstappen naar Engie?
Voor een spoedaanvraag moet je verplicht met ze bellen. Ook dan duurt het nog een tijdje, dus ik zou als ik jou was vandaag meteen bellen. Je kunt eventueel vragen of je de borg niet hoeft te betalen.
Ik zie in ieder geval ook geen enkele reden om een borg te vragen hiervoor, maar goed.
Er loopt in de woning nu toch ook een contract voor energie? Kan dat niet doorlopen? En waarom wordt je meteen afgesloten? Dat is niet gangbaar in ieder geval. Wanbetalers of andere problemen, dan neemt de netbeheerder het over, maar mensen worden niet snel in de kou gezet. Dat levert uiteindelijk alleen maar meer problemen op (met grote kosten).
hoihoi66 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:44:
[...]
Vandaag maar eens gespiekt in Mijn Innova. Viel mij op dat ze een regel met de TLV bij ‘mijn producten’ eruit hebben gehaald.
In het contract staat het er hard in. Wat zijn ze van plan?
:strip_exif()/f/image/Z8gHLGYv7X3ig37VyMmWExBW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e8PJ3X3Vx2NlUBCmkrOEcyqu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier exact hetzelfde. Gelukkig hebben we een contract. Onze rechtsbijstand was bij Eneco erg behulpzaam. Dat is echt een aanrader. Zeker met deze bedragen is een verzekering zo terugverdient. Ik wacht rustig af.
Had al gebeld, die borg kan ik niet onderuit. Met als reden dat ze daar de kosten vanaf halen als ik niet zou betalen... Terwijl ik gewoon al een contract heb en het enkel een tweede meter betreft. Hele vage reden maargoed. Ik krijg het weer terug als ik overstap dus dan ga ik dat maar doen.Playa del C. schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:24:
[...]
Die borg krijg je uiteindelijk wel terug. 400 euro moet je toch een jaar kunnen missen, maar dat is een aanname. Niet dat het leuk is.
Voor een spoedaanvraag moet je verplicht met ze bellen. Ook dan duurt het nog een tijdje, dus ik zou als ik jou was vandaag meteen bellen. Je kunt eventueel vragen of je de borg niet hoeft te betalen.
Ik zie in ieder geval ook geen enkele reden om een borg te vragen hiervoor, maar goed.
Er loopt in de woning nu toch ook een contract voor energie? Kan dat niet doorlopen? En waarom wordt je meteen afgesloten? Dat is niet gangbaar in ieder geval. Wanbetalers of andere problemen, dan neemt de netbeheerder het over, maar mensen worden niet snel in de kou gezet. Dat levert uiteindelijk alleen maar meer problemen op (met grote kosten).
Je bent blijkbaar verplicht om asap een contract aan te sluiten op de SAP, doe je dat niet sluiten ze de PAP ook af. Wie dat verzonnen heeft...

Teruglever tarief €0,90682 €0,98843 per kWhhoihoi66 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:44:
[...]
Vandaag maar eens gespiekt in Mijn Innova. Viel mij op dat ze een regel met de TLV bij ‘mijn producten’ eruit hebben gehaald.
In het contract staat het er hard in. Wat zijn ze van plan?
Hier staat hij er bij innova nog wel in
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Heb maar even gebeld met Innova. "Goh, is die regel weg? Merkwaardig, geen idee hoe dat komt".Headshot_NL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:44:
[...]
Teruglever tarief €0,90682 €0,98843 per kWh
Hier staat hij er bij innova nog wel in
Ze geven terecht aan dat het contract leidend is. Goed bewaren dus, dat contract
Zelfde, ook even gebeld. Contract is leidend, maar er gaat iets veranderen in januari. Op mijn vraag wat dat met mijn contract te maken heeft was geen duidelijk antwoord, behalve dat het contract leidend is.GeeH schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:50:
[...]
Heb maar even gebeld met Innova. "Goh, is die regel weg? Merkwaardig, geen idee hoe dat komt".
Ze geven terecht aan dat het contract leidend is. Goed bewaren dus, dat contract
Beetje vreemd wel natuurlijk dat de regel verwijderd wordt
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Bij mij staat het nog goed. Niks veranderd nog.denneappel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:31:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier exact hetzelfde. Gelukkig hebben we een contract. Onze rechtsbijstand was bij Eneco erg behulpzaam. Dat is echt een aanrader. Zeker met deze bedragen is een verzekering zo terugverdient. Ik wacht rustig af.
Nou ook maar gebeld.
Ja meneer het is 7 cent geworden, ja maar in mijn contract staat 90 cent.
Ow even navragen hoor…. Na 5 minuten, ja meneer alleen nieuwe contracten krijgen 7 cent TLV en omdat u deze in augustus heeft afgesloten geldt voor u de 90 cent TLV.
Ik vroeg om een bevestiging per mail waar ik nog steeds op wacht
.
Voordat je het weet zijn ze het vergeten maar heb ik het wel zwart op wit staan.
Bij geen mail morgen nogmaals bellen zodat ik het zwart op wit heb staan.
Ja meneer het is 7 cent geworden, ja maar in mijn contract staat 90 cent.
Ow even navragen hoor…. Na 5 minuten, ja meneer alleen nieuwe contracten krijgen 7 cent TLV en omdat u deze in augustus heeft afgesloten geldt voor u de 90 cent TLV.
Ik vroeg om een bevestiging per mail waar ik nog steeds op wacht
Voordat je het weet zijn ze het vergeten maar heb ik het wel zwart op wit staan.
Bij geen mail morgen nogmaals bellen zodat ik het zwart op wit heb staan.
Idd bij mij is het er ook uit gehaald.denneappel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:31:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar wat als Innova ergens in september zegt, we schroeven het terug naar 7 cent ook voor vaste contracthouders. Is contractbreuk en je mag kosteloos weg.
Dat is in mijn nadeel want heb heel de zomer teruggeleverd en heb heel wat tegoed van ze.
Dan heb je tot en met september uiteraard gewoon de 91 ct TLV.hoihoi66 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:42:
[...]
Idd bij mij is het er ook uit gehaald.
Maar wat als Innova ergens in september zegt, we schroeven het terug naar 7 cent
Bij mij staat het er ook nog in.mathijshooi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:20:
[...]
Bij mij staat het nog goed. Niks veranderd nog.
Niks veranderd.
Vlug even een print screentje gemaakt.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Als ze dat net als Eneco niet gaan communiceren dan maakt je rechtsbijstand er gehakt van een krijg je uitbetaald.hoihoi66 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:42:
[...]
Idd bij mij is het er ook uit gehaald.
Maar wat als Innova ergens in september zegt, we schroeven het terug naar 7 cent ook voor vaste contracthouders. Is contractbreuk en je mag kosteloos weg.
Dat is in mijn nadeel want heb heel de zomer teruggeleverd en heb heel wat tegoed van ze.
Als ze het wel van te voren communiceren dan krijg je tot september gewoon de volle mep en ben je daarna vertrokken naar iets anders. Het is niet te voorspellen.
Bij mij staat het er nog gewoon in €0,90682 excl. btw.hoihoi66 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:44:
[...]
aa4ever schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:05:
[...]
Bij mij staat het er nog gewoon in €0,90682 excl. btw.
/f/image/pSCMVNbThFlahPd87JcGbzey.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij is de regel ook weg! Links de website, rechts de contract pdf uit de mail. Goed in de gaten houden dus. Ik had nog het contract van 71 cent.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Vreemd zeg dat het zo verschilt per persoon. hier is hij er nog:johan_solar schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 06:31:
[...]
[Afbeelding]
Bij mij is de regel ook weg! Links de website, rechts de contract pdf uit de mail. Goed in de gaten houden dus. Ik had nog het contract van 71 cent.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ne9ys9LPsJYnu1uQAfmZ1zmG.jpg?f=user_large)
Dat is niet mogelijk volgens mij. Ik heb dit topic altijd goed bijgehouden en ik kan me 2 situaties herinneren:Arnaud1980 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:37:
[Afbeelding]
Hier ook nog.
@ dePeer
Weet jij of het mogelijk is om het contract van Innova op je SAP te laten overzetten?
1. Dat door Innova aangegeven is dat dit niet mogelijk is, of dat ze het in ieder geval niet doen.
2. Dat aangegeven is dat je dan het huidige contract moet opzeggen en een nieuwe afsluiten op de SAP. Dat zou ik absoluut niet doen, ook omdat er nu geen interessant contract meer is natuurlijk, maar ook omdat je er gewoon een groot risico mee neemt.
Mijn tip: niet meer aankomen. Je loopt de kans op een (dure) fout.
Bedankt voor reactie ik kom er niet meer aan.de Peer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:38:
[...]
Dat is niet mogelijk volgens mij. Ik heb dit topic altijd goed bijgehouden en ik kan me 2 situaties herinneren:
1. Dat door Innova aangegeven is dat dit niet mogelijk is, of dat ze het in ieder geval niet doen.
2. Dat aangegeven is dat je dan het huidige contract moet opzeggen en een nieuwe afsluiten op de SAP. Dat zou ik absoluut niet doen, ook omdat er nu geen interessant contract meer is natuurlijk, maar ook omdat je er gewoon een groot risico mee neemt.
Of je draait het om. Neemt een sap, bouw je meterkast om naar de sap behalve je panelen, die laat je op je papde Peer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:38:
[...]
Dat is niet mogelijk volgens mij. Ik heb dit topic altijd goed bijgehouden en ik kan me 2 situaties herinneren:
Dat ga ik nu doen, is alleen wat meer werk, de SAP komt half janRobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:31:
[...]
Of je draait het om. Neemt een sap, bouw je meterkast om naar de sap behalve je panelen, die laat je op je pap
Alleen is dit strikt genomen niet toegestaan, omdat de installatie achter de sap geen woonfunctie mag hebben. Of en hoe dit gehandhaafd wordt is natuurlijk een ander verhaal...RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:31:
[...]
Of je draait het om. Neemt een sap, bouw je meterkast om naar de sap behalve je panelen, die laat je op je pap
Maar als je de warmtepomp en laadpaal aan de sap hangt...Mausinho schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:26:
[...]
Alleen is dit strikt genomen niet toegestaan, omdat de installatie achter de sap geen woonfunctie mag hebben. Of en hoe dit gehandhaafd wordt is natuurlijk een ander verhaal...
Is dat dan een woonfunctie?
is dat zo?Mausinho schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:26:
[...]
Alleen is dit strikt genomen niet toegestaan, omdat de installatie achter de sap geen woonfunctie mag hebben. Of en hoe dit gehandhaafd wordt is natuurlijk een ander verhaal...
Volgens mij zit het anders. Je mag een SAP niet gebruiken om een (2e) woning (van de buren?) van stroom te voorzien. Maar je mag wel PAP+SAP voor 1 woning gebruiken.
dat kan ja. dat is wat ik zelf gedaan heb.RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:31:
[...]
Maar ik vermoed dat de vraag gesteld is om op de pap gebruik te kunnen maken van het prijsplafond.
Dat kan in de huidige situatie (met alle PV op de pap) namelijk niet.
Dat mag idd sowieso niet. De installaties achter de PAP en SAP(s) moeten immers tot hetzelfde WOZ object behoren. Daarnaast geldt voor de SAP dat "de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte;".de Peer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:48:
[...]
is dat zo?
Volgens mij zit het anders. Je mag een SAP niet gebruiken om een (2e) woning (van de buren?) van stroom te voorzien. Maar je mag wel PAP+SAP voor 1 woning gebruiken.
Zie netcode elektriciteit, artikel 2.5c: https://wetten.overheid.n...2_Paragraaf2.1_Artikel2.5
Deze regeling is primair bedoeld om aparte contracten af te kunnen sluiten voor zaken als een laadpaal of zonnepanelen. Nogmaals, ik denk dat je er in de praktijk wel mee weg zult komen, maar het is niet legaal...
Dat betekent ook dat dynamisch schakelen met een relais op basis van welk tarief het meest gunstig is eigenlijk niet mag.Mausinho schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:37:
[...]
Dat mag idd sowieso niet. De installaties achter de PAP en SAP(s) moeten immers tot hetzelfde WOZ object behoren. Daarnaast geldt voor de SAP dat "de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte;".
Zie netcode elektriciteit, artikel 2.5c: https://wetten.overheid.n...2_Paragraaf2.1_Artikel2.5
Deze regeling is primair bedoeld om aparte contracten af te kunnen sluiten voor zaken als een laadpaal of zonnepanelen. Nogmaals, ik denk dat je er in de praktijk wel mee weg zult komen, maar het is niet legaal...
Streep dat woord eigenlijk maar door.pirke schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:33:
[...]
Dat betekent ook dat dynamisch schakelen met een relais op basis van welk tarief het meest gunstig is eigenlijk niet mag.
Dat is een ander punt. Hierbij hangt het ervan af of een schakelaar geïnterpreteerd wordt als een elektrische koppeling. Hierover is in het betreffende topic al het nodige gediscussieerd: bv reiker in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"pirke schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:33:
[...]
Dat betekent ook dat dynamisch schakelen met een relais op basis van welk tarief het meest gunstig is eigenlijk niet mag.
Ik denk persoonlijk dat dit wel is toegestaan, zolang je slechts schakelt met verbruikers als een laadpaal, aparte kantoorruimte, of opwek als zonnepanelen. Dus niet het verbruik van je woonhuis naar de SAP schakelen.
Via berekenen op de website van United Consumers komt teruglevering tarief 0.13 euro.
Geeft me weinig hoop voor eind januari een nieuw contract aan te gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/agbBj9IJ4KBZOW9Xf496k60E.png?f=user_large)
Ik zit bij powerpeers, die nog 21 cent als tlv geeft. Zo slecht nog niet.mazzoop80 schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:19:
Via berekenen op de website van United Consumers komt teruglevering tarief 0.13 euro.
[Afbeelding]
Tijdens de winter lever ik toch niets terug. Zodra ik weer op 0 sta, dus ga terugleveren, ga ik kijken of Engie nog steeds hoger zit met tlv. Al verwacht ik dat die na de winter gaat zakken met tlv.
Samen Om is misschien ook nog een optie.
Tegen die tijd maar weer eens opnieuw bekijken wat de beste optie is
Als je geen (goed) contract heb moet je zorgen dat je, zolang je meer verbruikt, een zo laag mogelijk tarief per kWh hebt. Want aan het eind van die periode moet je dus 'afrekenen', dat wil je dus tegen een zo laag mogelijk tarief.
Op het moment dat je meer gaat opwekken moet je dus zorgen voor een zo hoog mogelijk TLV.
Op het moment dat je meer gaat opwekken moet je dus zorgen voor een zo hoog mogelijk TLV.
Wie heeft er ervaring met Energie Van Ons ?
Zie dat zij nog TLV hanteren die gelijk is aan basistarief ex belastingen.
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Vraag, of en per wanneer gaat ookalweer die minimum terugleververgoeding van 80% van de kale leverprijs ookalweer in? 2025??
Ik begrijp de adviezen, in dit topic gaat het puur alleen over 'de beste terugleververgoeding'
[ Voor 8% gewijzigd door mazzoop80 op 25-12-2022 13:27 ]
Op website Powerpeers krijg ik n invoer van mijn postcode.Angelique1974 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:51:
[...]
Ik zit bij powerpeers, die nog 21 cent als tlv geeft. Zo slecht nog niet.
Helaas Powerpeers wil niks weten van een secundaire aansluiting ...Naast een hoofdaansluiting heb je ook secundaire aansluiting(en). Dit ondersteunen wij niet en daardoor kan je helaas geen klant worden van Powerpeers.
Als het aan dit doortastende kabinet ligt: op dezelfde dag als Pasen en St. Juttemis op 1 dag vallenWhiskey48 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:24:
Vraag, of en per wanneer gaat ookalweer die minimum terugleververgoeding van 80% van de kale leverprijs ookalweer in? 2025??
Volgens mij is het net als met de salderingsregeling: daar zijn ze nog niet uit...
Whiskey48 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:24:

Foute vraag, want Jette WIL dit helemaal niet ivm toekomstig commissariaatje? bij Energiereus. m.m.w.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik ben uitgekomen op Energie van Ons.964C2 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:07:
Wie heeft er ervaring met Energie Van Ons ?
Teruglevering
Enkeltarief: € 0,42434 per kWh
Mis ik iets? Waarom geen Engie?mazzoop80 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:01:
[...]
Ik ben uitgekomen op Energie van Ons.
Teruglevering
Enkeltarief: € 0,42434 per kWh
Er is nog niets concreet. Op zijn vroegst 2025 maar ik denk eerder een paar jaar later. En tot die tijd gewoon nog 100 procent salderen.Whiskey48 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:24:
Heb recent aanbod van Engie gekregen voor 2023.
Levertarief voor vast MKB contract van 1 jaar per 5-1-23 is € 0,135 ex belastingen en BTW.
TLV is ook € 0,135
Reden is dat ze zien dat ik veel meer teruglever dan afneem in een jaar.
Dat was ook de reden dat ik geen variabel contract met hogere tarieven kon krijgen.
Voor mij met > 10.000 kWh terugleveren niet interessant.
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
!remindme in 3 yearsHansieo schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:26:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Foute vraag, want Jette WIL dit helemaal niet ivm toekomstig commissariaatje? bij Energiereus. m.m.w.
Heb van energie van ons ook begrepen dat ze dynamische tarieven doen met dezelfde voorwaarden. Klopt dat? Dan kun je snachts om 2 uur de auto zo ongeveer laden voor 2 ct.
964C2 schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:28:
[...]
Heb recent aanbod van Engie gekregen voor 2023.
Levertarief voor vast MKB contract van 1 jaar per 5-1-23 is € 0,135 ex belastingen en BTW.
TLV is ook € 0,135
Reden is dat ze zien dat ik veel meer teruglever dan afneem in een jaar.
Dat was ook de reden dat ik geen variabel contract met hogere tarieven kon krijgen.
Voor mij met > 10.000 kWh terugleveren niet interessant.
Dit topic gaat over de hoogste TLV, niet over dynamische tarieven.HaraldBou schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:38:
Heb van energie van ons ook begrepen dat ze dynamische tarieven doen met dezelfde voorwaarden. Klopt dat? Dan kun je snachts om 2 uur de auto zo ongeveer laden voor 2 ct.
[...]
En hoe kom je bij 2 cent? Ik moest toch echt 9 cent per kWh betalen afgelopen nacht. Je vergeet wat belastingen denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 26-12-2022 11:55 ]
[YouTube: Het prijsplafond bijt de salderingsregeling]
Geluk voor mij zeg. Mijn variabele contract bij uc is vorige week ingegaan..
Dit is niet de bedoeling.vincent_1971 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:09:
Waarom is dat geluk voor jou? Kun je samenvatting wat er in het filmpje te zien is?
Samenvatting is dat alle tellers voor saldering op 1 januari op 0 worden gezet. Op 31 december weer. En als je pech hebt dat je jaarlijkse eindafrekening op bijvoorbeeld 1 april is je saldering nogmaals op 0 wordt gezet!de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:13:
[...]
Dit is niet de bedoeling.
Waarom is dat geluk voor jou? Kun je samenvatting wat er in het filmpje te zien is?
Ik zelf heb meermaals gezegd dat ze verplicht jaarcontracten moesten gaan aanbieden om onder het prijsplafond te kunnen gaan vallen. Deze lobby heeft de overheid kennelijk niet gewonnen en nu is dit salderingsdrama in de maak waar we zeer veel media gezeik over gaan krijgen van zielige mensen.
Ik denk dat deze video onjuiste info bevat. Heb met UC gebeld, en zij stellen dat je gewoon je salderingssaldo meeneemt naar het nieuwe jaar. Vooralsnog ga ik daarvan uit.
@GeeH Onderstaand het artikel waar de Youtube video naar verwijst.
https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit
Daarnaast onderstaand rekenvoorbeeld van Greenchoice waar het salderingssaldo op 1 januari 2023 ook op 0 gezet wordt.
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/
Mijn voorlopige conclusie is dat UC nog niet helemaal op de hoogte is. Maar hoop uiteraard liever dat UC het bij het juiste eind heeft.
https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit
Daarnaast onderstaand rekenvoorbeeld van Greenchoice waar het salderingssaldo op 1 januari 2023 ook op 0 gezet wordt.
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/
Mijn voorlopige conclusie is dat UC nog niet helemaal op de hoogte is. Maar hoop uiteraard liever dat UC het bij het juiste eind heeft.
Volgens is dat solarmagazine verhaal alleen van toepassing als je netto verbruiker bent. Dan kun je je verbruikstegoed van het prijsplafond niet compenseren met je opwekking van 2022.
Als je netto terugleveraar bent heb je niets met het prijsplafond te maken.
[ Voor 29% gewijzigd door jobr op 27-12-2022 19:54 ]
UC:Samenvatting is dat alle tellers voor saldering op 1 januari op 0 worden gezet.
"Krijg ik in verband met het prijsplafond een jaarnota aan het einde van 2022?
Nee, u ontvangt de jaarnota ieder jaar in dezelfde maand. De invoer van het prijsplafond verandert hier niets aan. Met de jaarnota houden we rekening met de verschillende tarieven in 2022, 2023 en de prijsplafond energieprijzen."
Heel wat mensen in de aap gelogeerd.vincent_1971 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:09:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
En om de problemen straks nog wat groter te maken, heb je ook nog bedrijven die per telwerk denken te mogen salderen.mathijshooi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:20:
[...]
Samenvatting is dat alle tellers voor saldering op 1 januari op 0 worden gezet. Op 31 december weer. En als je pech hebt dat je jaarlijkse eindafrekening op bijvoorbeeld 1 april is je saldering nogmaals op 0 wordt gezet!
Ik zelf heb meermaals gezegd dat ze verplicht jaarcontracten moesten gaan aanbieden om onder het prijsplafond te kunnen gaan vallen. Deze lobby heeft de overheid kennelijk niet gewonnen en nu is dit salderingsdrama in de maak waar we zeer veel media gezeik over gaan krijgen van zielige mensen.
@GeeH dit zegt mijn inziens niets. De jaarafrekening krijg je inderdaad op het normale moment. Maar dat betekent niet dat het resterende saldeersaldo van 2022 niet op 1-1-2023 verrekend kan worden tegen het teruglevertarief. En dat je dan dus per 1 januari weer met 0kWh tegoed begint. Later op de jaarafrekening zal dat dan zichtbaar worden.
Dat is wat het artikel van Solarmagazine beweerd.
Met een hoge tlv/gelijke tlv aan afnametarief is dat natuurlijk geen probleem.
Dat is wat het artikel van Solarmagazine beweerd.
Met een hoge tlv/gelijke tlv aan afnametarief is dat natuurlijk geen probleem.
Als je normaal gesproken op contractjaar saldeert en dat is zo afgesproken met de energieleverancier. Is dat dan contractbreuk als het ineens op 1 januari word uitgekeerd en dat en niet meer op contractperiode word gesaldeerd? Dan zou je toch gratis no en overstappen omdat zij de regels aanpassen?
Of werkt dat niet zo?
Of werkt dat niet zo?
Dat is te kort door de bocht. Ook voor netto terugleveraars kan het nadelig uitpakken afhankelijk van welk moment je je jaarnota krijgt en hoeveel je verbruik en opwek is. Leuk als jij je jaarnota krijgt in oktober/november, je verwarmt je huis met een warmtepomp en je hebt een elektrisch voertuig...jobr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:49:
Volgens is dat solarmagazine verhaal alleen van toepassing als je netto verbruiker bent. Dan kun je je verbruikstegoed van het prijsplafond niet compenseren met je opwekking van 2022.

Zoiets maakte ik mee bij vandebron. Kostte heel wat moeite om ze uit te leggen dat salderen per jaar ging. Hebben ze uiteindelijk wel recht gezet maar ik ben de tel kwijt hoeveel berekeningen en facturen ze daarvoor nodig hadden.GioStyle schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:29:
[...]
Dat is te kort door de bocht. Ook voor netto terugleveraars kan het nadelig uitpakken afhankelijk van welk moment je je jaarnota krijgt en hoeveel je verbruik en opwek is. Leuk als jij je jaarnota krijgt in oktober/november, je verwarmt je huis met een warmtepomp en je hebt een elektrisch voertuig...
25.010 Wattpiek Oost / West
Denk dat dat wel meevalt. De leverancier past de regels niet aan, dat doet de overheid.mike123 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:17:
Als je normaal gesproken op contractjaar saldeert en dat is zo afgesproken met de energieleverancier. Is dat dan contractbreuk als het ineens op 1 januari word uitgekeerd en dat en niet meer op contractperiode word gesaldeerd? Dan zou je toch gratis no en overstappen omdat zij de regels aanpassen?
Of werkt dat niet zo?
In mijn geval heb ik een contract sinds half oktober, vanaf het moment dat ik netto ben gaan gebruiken en verwacht ergens begin mei weer op 0 uit te komen. Zal wat zijn als dat plots niet meer zo werkt en ik over nov/dec de enorm hoge leververgoeding moet betalen omdat ik een overschot van begin 2023 dan niet kan verrekenen. Dan wordt je als netto terugleverancier dubbel gepakt met het prijsplafond. Miljarden subsidies worden uitgegeven waar je geen gebruik van hoeft te maken (gelukkig), maar de salderingsregeling plots overhoop gegooid wordt waardoor je ineens voor een enorm hoog bedrag aan leververgoeding kan betalen (heb bij powerpeers een zeer hoog levertarief maar dacht daar geen gebruik van hoeven te maken, maar op 1-1-2023 sta ik toch zo'n 2000 kWh in de min). Dus EN geen nutting van het prijsplafond EN geen saldering over je verbruik eind 2022 met opwek begin 2023.
Ik zie net dat ook variabele contracten per maand de prijs (en dus terugleververgoeding) veranderd.
Energie VanOns
"De tarieven wijzigingen per de 1 ste van de maand, elke maand."
In geval van bovenstaande maatregel zou betekenen dat rond juni / juli het meest gunstige moment ligt voor de jaarafrekening. Bij mij komt de jaarafrekening eind november dan pak ik alleen de pijn in december.padoempats schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:27:
In mijn geval heb ik een contract sinds half oktober, vanaf het moment dat ik netto ben gaan gebruiken en verwacht ergens begin mei weer op 0 uit te komen. Zal wat zijn als dat plots niet meer zo werkt en ik over nov/dec de enorm hoge leververgoeding moet betalen omdat ik een overschot van begin 2023 dan niet kan verrekenen. Dan wordt je als netto terugleverancier dubbel gepakt met het prijsplafond. Miljarden subsidies worden uitgegeven waar je geen gebruik van hoeft te maken (gelukkig), maar de salderingsregeling plots overhoop gegooid wordt waardoor je ineens voor een enorm hoog bedrag aan leververgoeding kan betalen (heb bij powerpeers een zeer hoog levertarief maar dacht daar geen gebruik van hoeven te maken, maar op 1-1-2023 sta ik toch zo'n 2000 kWh in de min). Dus EN geen nutting van het prijsplafond EN geen saldering over je verbruik eind 2022 met opwek begin 2023.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Ja zo had ik het ook bedacht, dan saldeer je alles sowieso weg wat is afgenomen in 2023, en in 2024 zit je dan ook goed, omdat de volgende afrekening dan weer mid 2024 komt en je alles wegstreept van afname begin 2024. Maar ik zit precies ruk, half oktober overgestapt wanneer ik netto verbruiker ben geworden en inmiddels mijn saldo op +1250kWh staat. Dat kan ik dus aftikken tegen 90 cent, terwijl ik logischerwijs er vanuit ging dat ik dit ging wegsalderen met opwek begin 2023 en ergens in 2023 nadat saldo 0 zou staan, ik weer een goede TLV-partij zou vinden. Die 1250 leveren mij maar 21c op maar kost 90c, oftewel, ik ga voor 69c * 1250 kWh = 862 euro meer betalen (voor 2022 dus 90c * 1250 = 1125 betalen en voor 2023 1250 * 21c = 262,50 meer ontvangen).ecn1985 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:41:
[...]
In geval van bovenstaande maatregel zou betekenen dat rond juni / juli het meest gunstige moment ligt voor de jaarafrekening. Bij mij komt de jaarafrekening eind november dan pak ik alleen de pijn in december.
Collateral damage voor het prijsplafond of gaat het toch niet zo werken zoals nu is voorgesteld? Lijkt mij niet de bedoeling van het prijsplafond dit
Lijkt mij toch echt dat salderen voorrang krijgt en dat jullie niet de klos zijn. Zelf stap ik over per 1 januari naar UC met terugleververgoeding van €0,89.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik zit sinds april 2022 bij Eneco modelcontract, maar ik denk er over om over te stappen naar Engie. Telefonische wachttijd is momenteel ca 30 minuten, daaarom stel ik de vraag eerst maar hier.
Als ik berekening maak op website van Engie, geldt dit dan per 1 januari as, of kan dit nog veranderen?
Als ik berekening maak op website van Engie, geldt dit dan per 1 januari as, of kan dit nog veranderen?
Vast lang geleden afgeslotenBravertal schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:37:
Lijkt mij toch echt dat salderen voorrang krijgt en dat jullie niet de klos zijn. Zelf stap ik over per 1 januari naar UC met terugleververgoeding van €0,89.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
1 november.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Flex Tarieven van OM nieuwe energie per 1-2-2023
Levering normaal 0,676760. incl belastingen
Levering dal 0,615802. incl belastingen
Teruglevering 0,291931
vaste leverings kosten per dag. 0,187550 per aansluiting
Levering normaal 0,676760. incl belastingen
Levering dal 0,615802. incl belastingen
Teruglevering 0,291931
vaste leverings kosten per dag. 0,187550 per aansluiting
Ik heb het net geprobeerd, maar kan pas over per 28 januari. Als ik een spoedaanmelding doe dan moet er een waarborgsom betaald worden van € 400,-. Verder staat er:doggy1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:52:
Ik zit sinds april 2022 bij Eneco modelcontract, maar ik denk er over om over te stappen naar Engie. Telefonische wachttijd is momenteel ca 30 minuten, daaarom stel ik de vraag eerst maar hier.
"Heb je wel energie en een energieleverancier en blijkt spoed niet echt nodig, dan geldt de reguliere opzegtermijn van je huidige leverancier en de overstaptermijn naar ons van meer dan 30 dagen in de toekomst."
UC geeft nu minder terug, 0.135
Engie normaal 0.51 en dal 0.39
Innova biedt ook weer alleen stroom aan met jaarcontract zie ik.
TLV is nu 7c, nu snap ik ook waarom
[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 28-12-2022 12:43 ]
Welk contract heb je dan?Bravertal schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:37:
Als ik nu bedrag opvraag staat er toch echt €0,135 terugleververgoeding (Variabel onbepaalde tijd)
Gaslicht.com volgt de lijn van Solarmagazine en Ketelklets:Mijn voorlopige conclusie is dat UC nog niet helemaal op de hoogte is. Maar hoop uiteraard liever dat UC het bij het juiste eind heeft.
/f/image/ODIQD0I6MMQnbm9VHLoU6T5Z.png?f=fotoalbum_large)
Link
Dus dit zou inderdaad wel eens een voor sommigen heel vervelende bijwerking van het tijdelijke prijsplafond kunnen wezen.
Ik ben in ieder geval vanmiddag even druk bezig om te kijken of ik nog ergens per 1-1-23 kan starten.
[ Voor 6% gewijzigd door KMvrtr op 28-12-2022 13:43 ]
Wat naar dat dit nu pas duidelijk wordt zeg.KMvrtr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:42:
[...]
Gaslicht.com volgt de lijn van Solarmagazine en Ketelklets:
[Afbeelding]
Link
Dus dit zou inderdaad wel eens een voor sommigen heel vervelende bijwerking van het tijdelijke prijsplafond kunnen wezen.
Ik ben in ieder geval vanmiddag even druk bezig om te kijken of ik nog ergens per 1-1-23 kan starten.
Mijn huidige aanbieder heeft natuurlijk een maand opzegtermijn, dus no way dat ik nog per 1 januari ergens anders kan starten.
Als ik dit had geweten had ik een maand geleden per 1 januari naar UC of Engie overgestapt en de zomermaanden als overschot laten uitbetalen via Budget.
Nu kan ik in maart de volle mep betalen voor stroom in januari/februari 2023.
Heel nare markt geworden dit. Wij hier hebben er nog bovengemiddeld verstand van, kan je nagaan hoe het bij de rest van NL gaat…
gedachtenexperiment: ik weet dat ik ergens tussen eind februari-half maart op nul sta gerekend vanaf begin januari. Als ik dan per half maart overstap, loop ik toch weinig risico?KMvrtr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:42:
[...]
Gaslicht.com volgt de lijn van Solarmagazine en Ketelklets:
[Afbeelding]
Link
Wachten op de media storm...-Edwin- schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:53:
[...]
Wat naar dat dit nu pas duidelijk wordt zeg.
Mijn huidige aanbieder heeft natuurlijk een maand opzegtermijn, dus no way dat ik nog per 1 januari ergens anders kan starten.
Als ik dit had geweten had ik een maand geleden per 1 januari naar UC of Engie overgestapt en de zomermaanden als overschot laten uitbetalen via Budget.
Nu kan ik in maart de volle mep betalen voor stroom in januari/februari 2023.
Heel nare markt geworden dit. Wij hier hebben er nog bovengemiddeld verstand van, kan je nagaan hoe het bij de rest van NL gaat…
Video is verwijderd.vincent_1971 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:09:
Ik zit in zo'n situatie. Mijn panelen leveren ±2500kWh meer op dan ik vebruik.Afas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:05:
[...]
gedachtenexperiment: ik weet dat ik ergens tussen eind februari-half maart op nul sta gerekend vanaf begin januari. Als ik dan per half maart overstap, loop ik toch weinig risico?
Jaarrekening wordt op 18-02 opgemaakt.
Dus ik ben sinds oktober volledig met stroom aan het verwarmen om die extra kWh's op te maken.
Zit nu eind december op nog geen 350m³ gas, alleen voor douche/warm water.
En ik heb nog 1700kWh over.
Maar door dit geintje kan ik die 1700kWh niet meer gebruiken om gasverbruik te minimaliseren.
Ik krijg er 1700x0.05 = €85,00 voor terug

En in plaats daarvan moet ik gewoon voor gas gaan betalen. Scheelt me zo'n 200-250m³ x 1.45 = 290 tot 360 euro aan extra kosten.
Ik wilde toch al weg bij Energiedirect vanwege de treurig lage terugleververgoeding van €0,05/kWh. Bleef alleen omdat het voordelig was het overschot op te maken.
Nu dat niet meer zo is wil ik zsm overstappen.
Gewoon variabel (of model) met garandeerde prijzen tot 1 juli 2023.mazzoop80 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:02:
[...]
Welk contract heb je dan?
Als ik nu bedrag opvraag staat er toch echt €0,135 terugleververgoeding (Variabel onbepaalde tijd)
:strip_exif()/f/image/Y8mPowDlTjAcjeBKwLpi3M7p.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad!
Hij meldt nu op Youtube dat na overleg met zijn energieleverancier blijkt dat er toch geen 'knip' in de saldering is per 01-01-23.
Bij Gaslicht.com en Solarmagazine staat het nog wel zo.
Lekker vaag allemaal...
Hoe hier nu uitsluitsel over te krijgen?
Goedemiddag mede energie boeren,
Ik heb zonet contact gehad met de chat van ENGIE over het salderen. Mijn contract loopt tot 23 februari 2023.
De dame daar geeft aan dat er eerst gesaldeerd wordt. Dan gaan ze kijken naar het restant.
Negatief - dan uitbetalen volgens contract
Positief - dan komt het plafond om de hoek kijken
/f/image/XkMEpdLZUBSClA7WOcGu3IvC.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zonet contact gehad met de chat van ENGIE over het salderen. Mijn contract loopt tot 23 februari 2023.
De dame daar geeft aan dat er eerst gesaldeerd wordt. Dan gaan ze kijken naar het restant.
Negatief - dan uitbetalen volgens contract
Positief - dan komt het plafond om de hoek kijken
/f/image/XkMEpdLZUBSClA7WOcGu3IvC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rPF8Ra3Q2qBMEszD3mPH6fKM.png?f=fotoalbum_large)
3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB
Waar staat dat dit gegarandeerd is tot 1 juli 2023?Bravertal schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:42:
[...]
Gewoon variabel (of model) met garandeerde prijzen tot 1 juli 2023.
[Afbeelding]
In principe is dit gegarandeerd, aldus UC, maarja principes, garantie tot de deur!DmC1982 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:47:
[...]
Waar staat dat dit gegarandeerd is tot 1 juli 2023?
Hoe zo. Dat is al jaren zo en mag gewoon.Afas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:40:
[...]
En om de problemen straks nog wat groter te maken, heb je ook nog bedrijven die per telwerk denken te mogen salderen.
De berekening geldt voor het moment dat het contract in gaat.doggy1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:52:
Dus je krijgt niet tussentijdse verhogingen als bijv je contract per 1-2-2023 in gaat,
Heb ik toevallig ook nagevraagd.
Wanneer is dat plaatje gemaakt? Als ik nu de variabele tarieven opvraag dan staat er 13.5 cent als TLV.Bravertal schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:42:
[...]
Gewoon variabel (of model) met garandeerde prijzen tot 1 juli 2023.
[Afbeelding]
1 novemberFarmerwood schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:14:
[...]
Wanneer is dat plaatje gemaakt? Als ik nu de variabele tarieven opvraag dan staat er 13.5 cent als TLV.
Mijn contract bij Innova eindigt op 02-03-2023.
De TLV is zoals ik jullie niet hoef te vertellen sterk gedaald daar.
Ik volg dit topic al enige tijd maar ik heb 2 vraagjes waar ik het antwoord niet op kan vinden.
1 Bij de VLB staat nog steeds een aanbod van gewoon energie met de kale prijzen als TLV en 1 jaar vast, mis ik iets waarom deze niet meer voorbij komt?
2. Ik begrijp dat ik er het beste aan doe om naar Engie te gaan voor de hoge TLV, maar bedoelen jullie dan Engie Open of het Modelcontract ( de verschillen zijn mij niet duidelijk)
En gaan jullie voor gas hier ook heen?
Hier geen slimme meter...
Ik volg dit topic al enige tijd maar ik heb 2 vraagjes waar ik het antwoord niet op kan vinden.
1 Bij de VLB staat nog steeds een aanbod van gewoon energie met de kale prijzen als TLV en 1 jaar vast, mis ik iets waarom deze niet meer voorbij komt?
2. Ik begrijp dat ik er het beste aan doe om naar Engie te gaan voor de hoge TLV, maar bedoelen jullie dan Engie Open of het Modelcontract ( de verschillen zijn mij niet duidelijk)
Welke leverancier adviseren jullie nu? waarbij snel overstappen lukt? Liefst per 1 januari nog of is dat totaal niet haalbaar?
Ik heb komend jaar of nu of de teller of een teruglevering van 500 tot 1000. Echter door video van ketelklets en een ander topic, maak ik mij enorme zorgen dat GC waar ik nu zit mij ontzettend gaat benadelen.
Ik heb nu een tegoed van 2500kwh. In jan en feb verbruik ik 2000 kwh en dan komt normaal op 1 maart de jaarnota. Voor deze 2000kwh gaan ze 620kwh tegen 40 cent belasten en de rest tegen gemiddeld 80 cent. Doordat ik per saldo een overschot heb van 500kwh wordt dat betaald/ verrekend tegen 11,5cent en de rest 36cent. Per saldo wordt de afrekening dan ondanks het overschot 620 euro betalen.
Als ik echter tussentijds afreken, betalen ze de 2500 kwh tegen 11,5 cent uit wat een terugave is van 288 euro. Over heel 2023 kan ik opnieuw salderen en blijf ik exact op nu een betaal ik of niets of een teruggave. Die teruggave wordt veroorzaakt (bij gelijkblijvende hoge tarieven in de zomer, dat ik ze opwek tegen 75cent per kwh maar dat ik ze later wellicht moet verrekenen tegen 40 cent. Maar laten we gemakshalve maar uitgaan van 0.
Per saldo heb dan aan de ene kant over 288 terug ontvangen en aan de andere kant 620 betalen en dat is toch een verschil van 900 euro.
Als tussentijds afrekenen lukt en we beginnen met alles op nul per 1 januari dan kan ik nog blijven zitten, maar lukt dat niet dan moet is asap overstappen
Ik heb komend jaar of nu of de teller of een teruglevering van 500 tot 1000. Echter door video van ketelklets en een ander topic, maak ik mij enorme zorgen dat GC waar ik nu zit mij ontzettend gaat benadelen.
Ik heb nu een tegoed van 2500kwh. In jan en feb verbruik ik 2000 kwh en dan komt normaal op 1 maart de jaarnota. Voor deze 2000kwh gaan ze 620kwh tegen 40 cent belasten en de rest tegen gemiddeld 80 cent. Doordat ik per saldo een overschot heb van 500kwh wordt dat betaald/ verrekend tegen 11,5cent en de rest 36cent. Per saldo wordt de afrekening dan ondanks het overschot 620 euro betalen.
Als ik echter tussentijds afreken, betalen ze de 2500 kwh tegen 11,5 cent uit wat een terugave is van 288 euro. Over heel 2023 kan ik opnieuw salderen en blijf ik exact op nu een betaal ik of niets of een teruggave. Die teruggave wordt veroorzaakt (bij gelijkblijvende hoge tarieven in de zomer, dat ik ze opwek tegen 75cent per kwh maar dat ik ze later wellicht moet verrekenen tegen 40 cent. Maar laten we gemakshalve maar uitgaan van 0.
Per saldo heb dan aan de ene kant over 288 terug ontvangen en aan de andere kant 620 betalen en dat is toch een verschil van 900 euro.
Als tussentijds afrekenen lukt en we beginnen met alles op nul per 1 januari dan kan ik nog blijven zitten, maar lukt dat niet dan moet is asap overstappen
Ik zit met zo ongeveer dezelfde vraag, maar ik geloof dat die officieel niet in dit topic thuishoort.nimie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:25:
Welke leverancier adviseren jullie nu? waarbij snel overstappen lukt? Liefst per 1 januari nog of is dat totaal niet haalbaar?
Maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. En het is echt teveel om nu alles in één avond te lezen.
JMS-2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:00:
Mijn contract bij Innova eindigt op 02-03-2023.
nimie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:25:
(Onderaan een samenvatting van drie zinnen)KMvrtr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:37:
[...]
Ik zit met zo ongeveer dezelfde vraag, maar ik geloof dat die officieel niet in dit topic thuishoort.
Maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. En het is echt teveel om nu alles in één avond te lezen.
Ik spreek niet namens iedereen en ben niet alwetend. Ik volg dit topic en andere bronnen dagelijks. Voor zover ik weet is momenteel de consensus voor iedereen die netto teruglevert het volgende. Zelf wek ik 5000 kWh op per jaar en daarvan lever ik via salderen 1500 kWh terug aan het stroomnet.
- Overstappen per 1 januari zou het mooiste zijn i.v.m. de nieuwe regels rond het prijsplafond. Vorig jaar kon je via o.a. Eneco wel snel overstappen. Dat ging sneaky via een verhuismelding, terwijl je niet echt ging verhuizen.
Op dit moment lijkt het bij de interessante leveranciers echter minimaal 30 dagen te duren. Tip is dus: regel het vandaag, zodat je slechts vier weken in januari mogelijk niet goed kan salderen. Het is alsnog beter dan twee of drie maanden klem zitten in de constructie.
- Engie met een variabel contract (open/model) is op papier de beste optie. Heb mij er zelf aangemeld op 13 december en ga dus 13 januari over. Het is een grote (Franse) leverancier. Eerste indruk is dat alles netjes werkt en professioneel is. Een nadeel is dat je alleen tijdens kantoortijden online kan aanmelden.
Een mogelijk punt is dat ze uiteindelijk elke maand tarieven kunnen wijzigen. Momenteel verreweg de beste tlv, maar misschien op 1 maart, als het opwekseizoen los gaat, dus niet meer. Maakt op zich niet uit, je wordt geïnformeerd als er een wijziging komt en kunt dan kijken of een overstap gunstig is. In het beste geval is Engie tot 1 juli 2023 of 1 januari 2024 stabiel met de tarieven en dus best wel gunstig. Die twee data zijn optimaal voor een eventuele overstap qua salderen i.c.m. het overheidsbeleid.
- Vraag over Gewoon Energie: Geen idee, zoek ik nog even op. Ik denk dat Engie voor ons op dit moment het beste aanbod heeft.
- Het is een complexe bende geworden. Plus, alles kan over een maand anders zijn. Hoe dan ook, ik ben blij dat ik tijdens deze gekke maanden zonnepanelen heb. Zonder eigen opwek, was alles hoe dan ook een stuk duurder geweest. Voor mensen die ergens blijven zitten met een lage tlv: dat kan ook, probeer dan zoveel mogelijk eigen stroom te verbruiken, dus als de zon schijnt. Vooral met een elektrische auto kun je zoiets goed plannen.
Geen stress verder, dat is het niet waard. Ja, het is schandalig dat veel onwetende mensen honderden euro's mislopen in de vrije markt van energie. Genoeg mensen leggen nu nog snel panelen, maar lopen mogelijk veel geld mis door de verkeerde leverancier en/of een onhandige datum van eindafrekening.
TL:DR
- Overstappen duurt 30 dagen, dus 1 januari lukt niet meer.
- Engie is het beste voor terugleveranciers op dit moment.
- Het is een ellende voor iedereen, maar een netto terugleverancier heeft hoe dan ook de beste positie.
Ik heb bij innova een tlv van 33 cent, daarbij krijg ik een bonus van 350 euro maar dan moet ik natuurlijk wel tot 2 maart daar blijven.Playa del C. schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:26:
[...]
[...]
[...]
(Onderaan een samenvatting van drie zinnen)
Ik spreek niet namens iedereen en ben niet alwetend. Ik volg dit topic en andere bronnen dagelijks. Voor zover ik weet is momenteel de consensus voor iedereen die netto teruglevert het volgende. Zelf wek ik 5000 kWh op per jaar en daarvan lever ik via salderen 1500 kWh terug aan het stroomnet.
- Overstappen per 1 januari zou het mooiste zijn i.v.m. de nieuwe regels rond het prijsplafond. Vorig jaar kon je via o.a. Eneco wel snel overstappen. Dat ging sneaky via een verhuismelding, terwijl je niet echt ging verhuizen.
Op dit moment lijkt het bij de interessante leveranciers echter minimaal 30 dagen te duren. Tip is dus: regel het vandaag, zodat je slechts vier weken in januari mogelijk niet goed kan salderen. Het is alsnog beter dan twee of drie maanden klem zitten in de constructie.
- Engie met een variabel contract (open/model) is op papier de beste optie. Heb mij er zelf aangemeld op 13 december en ga dus 13 januari over. Het is een grote (Franse) leverancier. Eerste indruk is dat alles netjes werkt en professioneel is. Een nadeel is dat je alleen tijdens kantoortijden online kan aanmelden.
Een mogelijk punt is dat ze uiteindelijk elke maand tarieven kunnen wijzigen. Momenteel verreweg de beste tlv, maar misschien op 1 maart, als het opwekseizoen los gaat, dus niet meer. Maakt op zich niet uit, je wordt geïnformeerd als er een wijziging komt en kunt dan kijken of een overstap gunstig is. In het beste geval is Engie tot 1 juli 2023 of 1 januari 2024 stabiel met de tarieven en dus best wel gunstig. Die twee data zijn optimaal voor een eventuele overstap qua salderen i.c.m. het overheidsbeleid.
- Vraag over Gewoon Energie: Geen idee, zoek ik nog even op. Ik denk dat Engie voor ons op dit moment het beste aanbod heeft.
- Het is een complexe bende geworden. Plus, alles kan over een maand anders zijn. Hoe dan ook, ik ben blij dat ik tijdens deze gekke maanden zonnepanelen heb. Zonder eigen opwek, was alles hoe dan ook een stuk duurder geweest. Voor mensen die ergens blijven zitten met een lage tlv: dat kan ook, probeer dan zoveel mogelijk eigen stroom te verbruiken, dus als de zon schijnt. Vooral met een elektrische auto kun je zoiets goed plannen.
Geen stress verder, dat is het niet waard. Ja, het is schandalig dat veel onwetende mensen honderden euro's mislopen in de vrije markt van energie. Genoeg mensen leggen nu nog snel panelen, maar lopen mogelijk veel geld mis door de verkeerde leverancier en/of een onhandige datum van eindafrekening.
TL:DR
- Overstappen duurt 30 dagen, dus 1 januari lukt niet meer.
- Engie is het beste voor terugleveranciers op dit moment.
- Het is een ellende voor iedereen, maar een netto terugleverancier heeft hoe dan ook de beste positie.
Wij hebben de zonnepanelen sinds 28 februari dit jaar liggen, op dit moment een overschot van 2500 kwh en 900 kwh om te salderen ( Teruglevering staat nu op 3400 kwh op de meter )
Waar ik juist bang voor ben is als ik wacht met bv ipv van nu bij bv Engie een contract af te sluiten per 2 maart dat alle leveranciers hun tlv ver naar beneden hebben gezet.
Of is het zo dat als ik vandaag een contract daar aanga per 2 maart ze de tlv evengoed kunnen veranderen waardoor ik mezelf daarmee heb?
@Playa del C.
Helemaal met jouw eens, hier ook dezelfde route gevolgd (per 31-12-2022 naar Engie)
Blijft 1 vraag open;
Ivm prijsplafond met salderen, nu met dubbel telwerk of met enkel telwerk terugleveren. Stel ze passen de tarieven diverse keren aan, dan heb je met enkel tarief veel meer zekerheid dat alles goed wordt gesaldeerd met het overschot.
Helemaal met jouw eens, hier ook dezelfde route gevolgd (per 31-12-2022 naar Engie)
Blijft 1 vraag open;
Ivm prijsplafond met salderen, nu met dubbel telwerk of met enkel telwerk terugleveren. Stel ze passen de tarieven diverse keren aan, dan heb je met enkel tarief veel meer zekerheid dat alles goed wordt gesaldeerd met het overschot.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Wat is de tlv bij Engie? Gelijk aan het stroomtarief zelf van 45 cent?
Tlv is nog steeds het levertarief,rreevvss schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:12:
Wat is de tlv bij Engie? Gelijk aan het stroomtarief zelf van 45 cent?
Hoe gaat dat met uitbetaling, ook max. 40cent voor de klant en de rest is winst of terugstorten naar Jetten...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
TLV heeft niets met het prijsplafond te maken.vanderv schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:17:
[...]
Tlv is nog steeds het levertarief,
Hoe gaat dat met uitbetaling, ook max. 40cent voor de klant en de rest is winst of terugstorten naar Jetten...
Ik ben toch blij dat ik begin december ben overgestapt op dynamische tarieven. Tot half februari zijn we netto gebruikers, de gemiddelde stroomprijs die we tot nu toe betaald hebben zit onder het prijsplafond (37 cent) en significant onder de TLV van de stroom die ik afgelopen zomer heb opgewekt. Afgelopen nacht was de stroom zelfs gratis (op 7 cent energiebelasting na). De gemiddelde TLV voor de paar mooie december dagen zat op 49 cent, oftewel 30% hoger dan onze gemiddelde afname prijs 
Half februari gaat ons Engie contract in, maar ik ga de goedkope stroom wel weer missen dan. Het prijsplafond is niet van toepassing op het wegsalderen van een hoge TLV. Misschien toch maar aan de SAP.
Half februari gaat ons Engie contract in, maar ik ga de goedkope stroom wel weer missen dan. Het prijsplafond is niet van toepassing op het wegsalderen van een hoge TLV. Misschien toch maar aan de SAP.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2