Toon posts:

Interpretatie prijsplafond met salderen

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:17
snameroc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Mag ik vragen met wie je gebeld hebt of welk nummer? Ik heb vandaag een half uur met een mevrouw van essent gebeld van de klanten service. Ze was heel correct maar kon me niet verder helpen dan te herhalen dat het via het prijsplafond betekend zou worden. Verder zei ze dat voor het salderen een splitsing gemaakt zou worden op 1 jan.
Ik heb zelf gebeld met het centrale nummer van Essent 0900-1550 en daarna steeds teruggebeld via 073-6861011. Eens om eerst je jaarrekening af te wachten en dan te gaan bellen. Dan heb je iets om over te klagen. Tevens is Essent tegen 25 maart misschien zover dat ze inzien ook over een geheel jaar te moeten salderen. Tegen 25 maart zijn er hopelijk ook weer wat zon uren geweest waardoor je verbruik van januari gecompenseerd kan worden. :)

Tot slot: als je nu overstapt, moet je toch ook afrekenen? Dan doen ze ook de knip op 31-12-2022, krijg je overschot 2022 uitbetaald aan € 0,055, betaal je je verbruik van 01-01-2023 tot opzegging aan gedeeltelijk plafondtarief en gedeeltelijk aan contract tarief EN krijg ook nog eens een boete erbovenop. Dus maak je keuze.....

[Voor 15% gewijzigd door MajaMestreech op 13-02-2023 22:37]

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 07:19
Als ik nu overstap zou ik de schade beperken en dat herhaalt zich volgend jaar.
Nu heb ik 7 weken stookseizoen anders 12 weken welke buiten de saldering valt met de wp.

snameroc

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 16:14
snameroc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:20:
Als ik afwacht en ik krijg mijn gelijk niet dan kost het meer dan als ik overstap. Ik zou graag vooraf duidelijkheid willen. Ik heb mog een mail gestuurd naar essent. Kijken of ik daar verder mee kom.
Hou ons/mij maar op de hoogte. Ook Essent. Geen zin om over stappen maar neig er wel steeds meer naar.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
snameroc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:20:
Als ik afwacht en ik krijg mijn gelijk niet dan kost het meer dan als ik overstap. Ik zou graag vooraf duidelijkheid willen. Ik heb mog een mail gestuurd naar essent. Kijken of ik daar verder mee kom.
Afgelopen weken aantal keer gebeld met diverse afdelingen omdat ik ook op voorhand wil weten hoe mijn saldering plaats gaat vinden ( met of zonder knip op 1-1-2022)

Van het kastje naar de muur en weer terug. Geen duidelijkheid in te krijgen.

Op de vraag of ik een proforma afrekening (bij nu opzeggen)kan krijgen was het antwoord NEE.

Ik zie het eind Mei wel als de jaarafrekening in de mailbox valt.
Hopelijk doen ze het zoals het hoort en anders maar achteraf gaan zeuren en klagen.

• snameroc
Ik heb een mail gestuurd gisteren en een facebook messenger bericht gestuurd gisteren. Op beide nog niets gehoord maar ze geven ook aan dat het 2 dagen kan duren.
Heb er eigenlijk niet veel hoop op het is nogal een log lichaam essent.

snameroc

• ChrisAB
snameroc schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:03:
Ik heb een mail gestuurd gisteren en een facebook messenger bericht gestuurd gisteren. Op beide nog niets gehoord maar ze geven ook aan dat het 2 dagen kan duren.
Heb er eigenlijk niet veel hoop op het is nogal een log lichaam essent.
Laat maar weten

• snameroc

Het zou goed moeten zijn zeggen ze hier.

snameroc

• bgrr
  • Niet online
snameroc schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:25:
[Afbeelding]

Hoop het ook :-)

Eind mei de jaar afrekening en ga me dan laten verrassen hoe de saldering valt.

Bij pech kom ik aan het bij betalen ivm stoken airco (1-1-2023 tot ??-03-2023) en bij geluk dan klap ik in de handjes met een jaarafrekening omdat ik dan mijn airco vebrui in die periode afgedekt heb met overschot.

Hopelijk posten er voor die tijd hier nog andere tweakers hoe hun essent afrekening verlopen is.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:46
snameroc schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:25:
[Afbeelding]

Ik heb er even een screenshot van gemaakt. Eind mei weet ik meer.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• snameroc
Ik heb inmiddels in de mail ook een bevestiging gekregen

snameroc

• ChrisAB
snameroc schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:32:
Ik heb inmiddels in de mail ook een bevestiging gekregen
Met wat?

• snameroc
Dat ze salderen per financieel jaar zzoals boven vermeld ipv de vermoede kalenderjaar

snameroc

• LtL
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 20:21
Hulp gevraagd bij het volgende, zie door de bomen het bos niet meer en ik denk dat dit de juiste plaats is hiervoor:

Sinds deze week zonnepanelen laten leggen, beduidend meer opwek dan verbruik.
Vairabel contract (ENGIE) loopt af in oktober 2023.
Kom ik niet in de knoei met mijn opgebouwde kWh's t.a.v. salderen, aangezien de knip in oktober is?

Alvast bedankt ;)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

LtL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:49:
Hulp gevraagd bij het volgende, zie door de bomen het bos niet meer en ik denk dat dit de juiste plaats is hiervoor:

Sinds deze week zonnepanelen laten leggen, beduidend meer opwek dan verbruik.
Vairabel contract (ENGIE) loopt af in oktober 2023.
Kom ik niet in de knoei met mijn opgebouwde kWh's t.a.v. salderen, aangezien de knip in oktober is?

Alvast bedankt ;)
Hoe bedoel je in de knoei komen? dat je de kWh die al verbruikt zijn gaat salderen?

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• LtL
klump4u schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Hoe bedoel je in de knoei komen? dat je de kWh die al verbruikt zijn gaat salderen?
Wat ik bedoel is, dat ik in de zonnige maanden (april t/m september) mijn opwek voor de wintermaanden "opspaar".

Als de knip in oktober is, en er dan ook gesaldeert wordt, heb ik dus geen overschot over om de donkere maanden door te komen.

Of denk ik in de verkeerde richting...?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-06 10:33
LtL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Wat ik bedoel is, dat ik in de zonnige maanden (april t/m september) mijn opwek voor de wintermaanden "opspaar".

Als de knip in oktober is, en er dan ook gesaldeert wordt, heb ik dus geen overschot over om de donkere maanden door te komen.

Het is een repeterende cyclus. Oktober23 tm februari24 ga je de min in en in maart24 tot oktober24 ga je weer de plus in.

Het enige nadeel aan een cyclus startend in de min is dat de energie maatschappij kan schrikken en wil dat je bij betaald om het later weer terug te krijgen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

LtL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Zoals hierboven al vermeld, ergens begint een jaar maar je kunt ook overstappen als je b.v. gelijk staat met verbruik en opwekking en dan een nieuw jaar ingaan. bij een variabel contract kun je weg met een maand opzegtermijn.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• snameroc
Als het energie bedrijf het goed doet hoef je niets te doen. Je kunt met het overschot van komende zomer het gebruik van afgelopen winter compenseren. Wel melden dat je zonnepanelen hebt.

snameroc

• LtL
Oke, bedankt voor de duidelijke uitleg allen! :)

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-04 19:18
Houdt bij een overstap er wel rekening mee dat je saldering dan op nul wordt gezet. Je kan ook alleen met gas over stappen.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 12:09
alfatrion schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:53:
Houdt bij een overstap er wel rekening mee dat je saldering dan op nul wordt gezet. Je kan ook alleen met gas over stappen.
Hmm, ik heb vanaf 1-1-23 een maandcontract bij Shell Energie. Heb 16 panelen, op jaarbasis zou verbruik 0 moeten zijn. Gas voor de verwarming.

De tarieven liggen boven het prijsplafond, even rondgekeken en toch maar besloten naar ANWB over te stappen, alleen dat gebeurt pas per 1-4-23.

Nu heb ik in jan. en feb. natuurlijk niet zoveel opgewekt.
Heeft het zin de overstap wat stroom betreft te cancellen zodat ik het hele jaar bij Shell kan salderen, ipv voor de eerste twee maanden fors te betalen en de rest van het jaar een overschot te hebben?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DHV schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:23:
[...]

Hmm, ik heb vanaf 1-1-23 een maandcontract bij Shell Energie. Heb 16 panelen, op jaarbasis zou verbruik 0 moeten zijn. Gas voor de verwarming.

De tarieven liggen boven het prijsplafond, even rondgekeken en toch maar besloten naar ANWB over te stappen, alleen dat gebeurt pas per 1-4-23.

Heeft het zin de overstap wat stroom betreft te cancellen zodat ik het hele jaar bij Shell kan salderen, ipv voor de eerste twee maanden fors te betalen en de rest van het jaar een overschot te hebben?
Salderen bij shell? Daar zsm wegwezen, was een slechte beslissing.
Ze salderen per telwerk ipv totaal, dat is ongunstig. Zie hun website bij 'zo salderen wij'

Hoi!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:51
EWK schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:13:
Ze salderen per telwerk ipv totaal, dat is ongunstig.
Dat hoeft helemaal niet per definitie ongunstig te zijn. Is afhankelijk van de situatie.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jobr schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:36:
[...]

Dat hoeft helemaal niet per definitie ongunstig te zijn. Is afhankelijk van de situatie.
Het kan natuurlijk wel flink in de papieren lopen als je een warmtepomp hebt die vooral in de koude nachten harder werkt.

Dan kan je beter een leverancier hebben die over alle telwerken saldeert, scheelt gepuzzel en een flinke kater.

• EWK
  • Niet online

EWK

jobr schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:36:
[...]

Ik kan geen situatie bedenken waarbij hun manier van salderen gunstiger is dan salderen per totaal. Dus ben benieuwd welke situatie je ziet.

Hoi!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:51
EWK schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:46:
Ik kan geen situatie bedenken waarbij hun manier van salderen gunstiger is dan salderen per totaal. Dus ben benieuwd welke situatie je ziet.
Ging om het statement dat salderen per per telwerk ongunstig was. Jij draait het om :)
Als je bijv netto terug levert op beide telwerken dan is salderen per telwerk niet ongunstiger dan salderen per totaal.

• EWK
  • Niet online

EWK

jobr schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:09:
[...]

Ging om het statement dat salderen per per telwerk ongunstig was. Jij draait het om :)
Als je bijv netto terug levert op beide telwerken dan is salderen per telwerk niet ongunstiger dan salderen per totaal.
Oké, dat is dan mogelijk misschien de enige uitzondering die bijna nooit voor komt

Hoi!

• alfatrion
DHV schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:23:
Dat kan ik niet voor je bepalen. Je kan altijd aan het rekenen gaan.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-06 07:43
EWK schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:25:
[...]

Oké, dat is dan mogelijk misschien de enige uitzondering die bijna nooit voor komt
ik denk dat meevalt. ik heb zowel een dak vol met panelen als een dikke warmtepomp (en geen TL). beide trekken zich niks aan van welke dag het is en dus welk tarief. het middelt zich redelijk uit. Bij mij ging het goed (al 2 jaar achter elkaar). Maar wel in de gaten houden want het is natuurlijk sneu als je op het ene telwerk een lage TLV krijgt en op de ander dik moet betalen om terug te kopen.

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:25
EWK schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:25:
[...]

Lever hier ook netto terug op beide telwerken hoor. Alle vakantiedagen en weekenden zijn ook daluren hé, dus de teruglevering van al die dagen samen kan makkelijk voor het verbruik `s nachts compenseren, mits je niet teveel nachtelijke gebruikers zoals een warmtepomp o.i.d. hebt.

[Voor 4% gewijzigd door Mitt3nz op 21-02-2023 13:08]

• EWK
  • Niet online

EWK

Mitt3nz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Lever hier ook netto terug op beide telwerken hoor. Alle vakantiedagen en weekenden zijn ook daluren hé, dus de teruglevering van al die dagen samen kan makkelijk voor het verbruik `s nachts compenseren, mits je niet teveel nachtelijke gebruikers zoals een warmtepomp o.i.d. hebt.
Dan heb je veel panelen icm een laag dal/sluipverbruik. Zeker niet iets dat de norm is.

Hoi!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-06 16:39
EWK schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Dan heb je veel panelen icm een laag dal/sluipverbruik. Zeker niet iets dat de norm is.
Nee, idd. Ik zit ook bij ShellEnergy, en het is dat zij in maart 2022 ongeveer de enige waren die een 3-jarig contract uitgaf, maar anders had ik het ook niet gedaan.

Het is dat ik in de zomer redelijk veel overproductie heb, ook op dal, waardoor ik het redelijk rechttrek in de rest van het jaar... Maar mocht er een goede aanbieding komt voor een jaarcontract binnenkort, en ik sta saldeertechnisch ongeveer op 0, dan stap ik wel over denk ik. Ik vind het vooral veel gedoe, en vooral tegenstrijdig gedoe. Zo veel mogelijk dal beperken, terwijl je normaal gesproken in dal je auto oplaadt, de was draait etc...

• ChrisAB
Iemand al jaarrekening van Essent gehad?

• alfatrion
ChrisAB schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:28:
Ja, in 2021.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-06 05:01
Ja ik heb er 1 gehad (19 feb) en ook mijn ouders (1 maart) zitten erbij. Beide nog 2 jaar een vastcontract. Bij ons is er netjes gesaldeerd zonder knip op 1 jan (verdere tarief wijzigingen hebben wij niet gehad daar vast contract)

Een tevreden klant hiero.

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChrisAB
Schranz89 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Ja ik heb er 1 gehad (19 feb) en ook mijn ouders (1 maart) zitten erbij. Beide nog 2 jaar een vastcontract. Bij ons is er netjes gesaldeerd zonder knip op 1 jan (verdere tarief wijzigingen hebben wij niet gehad daar vast contract)

Een tevreden klant hiero.
Thanks. Ik heb variabel dus ben benieuwd of ze dan nog creatief gaan knippen

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Ja. Salderen niet per jaar, maar per tariefperiode. Ik ga nog in conclaaf, want niet alleen wij, maar ook de belastingbetaler wordt hierdoor gedupeerd.

• ChrisAB
Ge2rt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:08:
[...]

Ja. Salderen niet per jaar, maar per tariefperiode. Ik ga nog in conclaaf, want niet alleen wij, maar ook de belastingbetaler wordt hierdoor gedupeerd.
Meen je? Terwijl ze elke keer zeggen salderen per jaar. Heb zwart op wit van ze

• ChrisAB
Ge2rt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:08:
[...]

• snameroc

Gisteren nogmaals gevraagd bij Essent

snameroc

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:08
Ik lees hierin dat ze op de jaarrekening salderen, niet dat ze dit over een heel jaar doen. Misschien gaat het hier goed maar ik heb destijds, voor ze werden teruggefloten, een zelfde type berichtjes gehad van BudgetEnergie: we salderen op de jaarrekening / we salderen 1 x per jaar etc. Daar bedoelden ze mee dat ze dit salderen berekenen op de jaarrekening..
ik zeg niet dat dit bij jou hetzelfde gaat maar wil het toch even melden..
Dit kan dus nl wel degelijk iets anders zijn dan eerst over het hele jaar salderen en daarna pas de overgebleven kWh in rekening brengen.
Advies: stel de vraag met een rekenvoorbeeld

[Voor 10% gewijzigd door Lowlands op 18-03-2023 19:36]

• snameroc
Eind maart komt de afrekening ik ga het zien.
Die 2 weken is het verschil niet meer.

snameroc

• ChrisAB
snameroc schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:04:
Eind maart komt de afrekening ik ga het zien.
Die 2 weken is het verschil niet meer.
Heb je variabel of vast?

• snameroc
ChrisAB schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Heb je variabel of vast?
Variabel

snameroc

• ChrisAB
Ok laat maar weten :)

• Ge2rt

Ge2rt

ChrisAB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:33:
[...]

Meen je? Terwijl ze elke keer zeggen salderen per jaar. Heb zwart op wit van ze
Ik ben dan benieuwd hoe ze dit gaan uitleggen: 0 kWh verbruikt over een jaar (gesaldeerd over een jaar)

en dan toch op basis van de data van de meterstanden, voor die verschillende tariefperioden, de kosten doorrekenen.

[Voor 47% gewijzigd door Ge2rt op 29-03-2023 18:07]

• Wolly
  • Niet online
Ge2rt schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:27:
Ik ben dan benieuwd hoe ze dit gaan uitleggen: 0 kWh verbruikt over een jaar (gesaldeerd over een jaar)

[Afbeelding]

en dan toch op basis van de data van de meterstanden, voor die verschillende tariefperioden, de kosten doorrekenen.

[Afbeelding]
Nul op de meter betekent geen Nul op de rekening, dat blijkt maar weer.

• Ge2rt

Ge2rt

Wolly schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Nul op de meter betekent geen Nul op de rekening, dat blijkt maar weer.
Nou ja, die vaste leveringskosten zijn het probleem niet zozeer. Wel dat ze naar zich toerekenen voor de variabele, en daarmee zowel ons als (door prijsplafond) de belastingbetaler benadelen.

• MajaMestreech
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij was dit dus precies hetzelfde. Dus een "knip" op 31-12-2022 en daarna het volle tarief betalen. Je hebt 0 kWh verbruikt (knap trouwens >:) ) dus je dient een behoorlijk bedrag terug te krijgen.
Bellen en aangeven dat ze over een geheel jaar moeten salderen. Mij hebben ze "na enige interne studies" volledig gecompenseerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

MajaMestreech schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Bij mij was dit dus precies hetzelfde. Dus een "knip" op 31-12-2022 en daarna het volle tarief betalen. Je hebt 0 kWh verbruikt (knap trouwens >:) ) dus je dient een behoorlijk bedrag terug te krijgen.
Bellen en aangeven dat ze over een geheel jaar moeten salderen. Mij hebben ze "na enige interne studies" volledig gecompenseerd.
We hebben op nul gestuurd, door gasverbruik te mijden. Met een goede administratie geen probleem.

Ik ga inderdaad nog bellen. Nog niet aan toegekomen.

Er is in de tussentijd overigens ook een rechterlijke uitspraak bijgekomen. Voor een bedrijf overigens, consumentenrecht is over het algemeen beter.
De kantonrechter is het op de eerste plaats met de eiseres eens dat de saldering jaarlijks moet plaatsvinden. Uit de Elektriciteitswet volgt niet expliciet over welke periode de saldering van de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit moet plaatsvinden. Uit de ontstaansgeschiedenis van de wet volgt volgens de rechter echter wel dat de wetgever een jaarlijkse saldering voor ogen heeft. Op de tweede vraag – over hoe saldering moet plaatsvinden – zoekt de kantonrechter aansluiting bij een uitspraak van het Hof Arnhem-Leeuwarden uit maart 2021. Die oordeelde destijds dat kleinverbruikers voor de ingevoede elektriciteit precies hetzelfde tarief als voor de afgenomen elektriciteit aangeboden moet krijgen.

De kantonrechter verwijst bij dit alles ook naar minister Jetten, die afgelopen najaar in de Tweede Kamer duidelijk maakte dat salderen op jaarbasis moet gebeuren. Dat de verduidelijkende regels van minister Jetten nog niet definitief in de wet zijn vastgelegd, maakt volgens de rechtbank niets uit.
https://solarmagazine.nl/...he-tot-jaarlijks-salderen

• ChrisAB
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
snap hier niks van hoor :D

• bgrr
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn essent jaar rekening is op 25-5 en volg graag de verdere afhandeling en uitkomst als je contact opneemt met Essent.

Ga tegen hetzelfde aanlopen met mijn overschot 2022 en de knip op 1-1-2023.

• ChrisAB
bgrr schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:25:
[...]

Mijn essent jaar rekening is op 25-5 en volg graag de verdere afhandeling en uitkomst als je contact opneemt met Essent.

Ik heb meerdere malen zwart op wit op mail dat ze salderen per jaar en dus niet per tariefperiode. Totale onzin als ze dat gaan doen. Als ze het doen ga ik gelijk hoger op.

• snameroc
Ik zou zeggen begin alvast

snameroc

• Wolly
  • Niet online
ChrisAB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Ik heb meerdere malen zwart op wit op mail dat ze salderen per jaar en dus niet per tariefperiode. Totale onzin als ze dat gaan doen. Als ze het doen ga ik gelijk hoger op.
Hier zwart op wit hoe het zit: RealWheel in "Saldering per kwartaal of jaar"

• Ge2rt

Ge2rt

bgrr schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:25:
[...]

Ik heb heb zojuist de telefoon met Essent opgehangen.

Drie medewerkers zijn er mee bezig geweest.

“Dit klopt niet helemaal.“
“Dat er iets niet klopt is duidelijk”.

Vervolgens is de interne afdeling gebeld, die de facturen opmaakt, en die zeggen dat ze het ‘voortaan op deze manier doen’.

"Het klopt toch wel.", was de eindboodschap.

De medewerkers zelf geven aan dat ze hier tot op dit moment zelf nog niet over op de hoogte waren. Ze weten niet wanneer dit is ingegaan. En ze zijn ook nu (nog) niet op de hoogte gebracht van interne documentatie waar dit staat uitgelegd.

De volgende stap is dus het indienen van een formele klacht. En bij het verkeerde antwoord waarschijnlijk verder.

• Ge2rt

Ge2rt

Hier staat zwart op wit wat de medewerkers van Essent nu aan de klanten vertellen die bellen over hun factuur waarop saldering per tariefperiode staat.

Een deel van de medewerkers zelf weet het wel, een deel weet het sinds ik gebeld heb, en een deel weet het nog niet. En de gewijzigde regels zijn intern bij Essent blijkbaar nog niet op schrift beschikbaar.

• Ge2rt

Ge2rt

Ik heb een formele klacht ingediend bij Essent. Ik heb daarvoor de voorbeeldbrief van de ACM gebruikt, en er een flink verhaal van gemaakt. Ik ben dus niet op de uitnodiging van de medewerker van Essent ingegaan om gezamenlijk een klachtenformulier tijdens het gesprek in te vullen, want dan kun je nooit volledig zijn.

Afwachten maar.

• snameroc
Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat. Een dezer dagen krijg ik mijn afrekening. Ik heb me in iedergeval voorgenomen om over te stappen na ruim 28 jaar klant te zijn.

snameroc

• ChrisAB

• ChrisAB
Dus het loont nu om, als je bij Essent blijft, een jaae contract te nemen. Dan is er geen tariefperiode. Dus salderen ze normaal?

En pak ik periode van april tm april volgend jaar gewoon met normaal salderen en kan ik teveel opgewekte van zomer mooi inzetten in winterperiode. Eens?

[Voor 37% gewijzigd door ChrisAB op 29-03-2023 18:30]

• snameroc

Nou hier ook saldering op tariefs periode bij onze vrienden van Essent.

[Voor 3% gewijzigd door snameroc op 30-03-2023 08:38]

snameroc

• snameroc
Ge2rt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:45:
Ik heb een formele klacht ingediend bij Essent. Ik heb daarvoor de voorbeeldbrief van de ACM gebruikt, en er een flink verhaal van gemaakt. Ik ben dus niet op de uitnodiging van de medewerker van Essent ingegaan om gezamenlijk een klachtenformulier tijdens het gesprek in te vullen, want dan kun je nooit volledig zijn.

Afwachten maar.
Heb je een link voor me van die brief van ACM toevallig en wat wilde de medewerkers van de helpdesk voor je doen waar je niet op ingegaan bent.

Straks ook maar eens bellen om te beginnen.

Edit,

Ik heb contact gehad met ACM maar die kunnen niet zoveel doen.

Iemand nog een advies voor een andere energie leverancier voor alleen stroom en geen gas maar wel zonnepanelen

[Voor 12% gewijzigd door snameroc op 30-03-2023 14:11]

snameroc

• MajaMestreech
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:37:
[Afbeelding]

Inderdaad eerst bellen en gewoon vragen waarom ze niet over de gehele afrekeningsperiode van 1 jaar niet gesaldeerd hebben en dat dit wel in de energie wet uit 1998 vermeld staat. Geen discussie aangaan over het energieplafond, puur op het jaarlijks salderen dat dit nog altijd moet.

• snameroc
MajaMestreech schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Inderdaad eerst bellen en gewoon vragen waarom ze niet over de gehele afrekeningsperiode van 1 jaar niet gesaldeerd hebben en dat dit wel in de energie wet uit 1998 vermeld staat. Geen discussie aangaan over het energieplafond, puur op het jaarlijks salderen dat dit nog altijd moet.
Het ACM zegt dat die wet momenteel niet geld en dat ze bezig zijn om dit terug in de wet te krijgen

snameroc

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Het ACM zegt dat die wet momenteel niet geld en dat ze bezig zijn om dit terug in de wet te krijgen
De ACM kan dat wel zeggen, maar de rechter heeft daar uitspraak over gedaan en salderen moet gewoon nog altijd jaarlijks, ook al staat dit niet letterlijk meer in de wet.

De ACM is heus wel op de hoogte van die uitspraak. Als ze nog altijd zeggen dat het onduidelijk is of salderen jaarlijks moet of niet, dan is het wel duidelijk dat de ACM nodig hernoemd moet worden naar AEBN (Autoriteit Energiebeheer Nederland).

[Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 30-03-2023 15:02]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:09
Oeps, geen teruglevering, dus nvt.

[Voor 89% gewijzigd door MazzHead op 30-03-2023 16:04. Reden: Niet goed gelezen]

• snameroc
Glashelder schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:00:
[...]

De ACM kan dat wel zeggen, maar de rechter heeft daar uitspraak over gedaan en salderen moet gewoon nog altijd jaarlijks, ook al staat dit niet letterlijk meer in de wet.

De ACM is heus wel op de hoogte van die uitspraak. Als ze nog altijd zeggen dat het onduidelijk is of salderen jaarlijks moet of niet, dan is het wel duidelijk dat de ACM nodig hernoemd moet worden naar AEBN (Autoriteit Energiebeheer Nederland).
Staat gewoon op hun website kun je zelf nalezen.

snameroc

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:09:
[...]

Staat gewoon op hun website kun je zelf nalezen.
Niet up to date dus :)

• snameroc
Heb jij een recentere kloppende uitleg die ik naar Essent kan gebruiken?

snameroc

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Heb jij een recentere kloppende uitleg die ik naar Essent kan gebruiken?
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBMNE:2023:788

Uit deze uitspraak volgt duidelijk dat (ook bij variabele tarieven) éérst ingevoede kWh’s moeten worden weggestreept tegen afgenomen en dat salderen op de jaarrekening moet plaatsvinden.

[Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 30-03-2023 20:02]

• snameroc
Glashelder schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Uit deze uitspraak volgt duidelijk dat (ook bij variabele tarieven) éérst ingevoede kWh’s moeten worden weggestreept tegen afgenomen en dat salderen op de jaarrekening moet plaatsvinden.
Dat doen ze ook alleen niet tegen dezelfde prijs

snameroc

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat mag niet.
4.10. De kantonrechter leidt uit het voorgaande af dat de salderingsregeling aldus moet worden toegepast dat als een bepaald bedrag per afgenomen kWh in rekening wordt gebracht, (precies) datzelfde bedrag ook moet worden vergoed per teruggeleverde kWh.
Verbruik verdelen over tariefsperiodes is dus niet jaarlijks salderen en dat moet wel.

• snameroc
Glashelder schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:28:
Dat mag niet.

[...]

Verbruik verdelen over tariefsperiodes is dus niet jaarlijks salderen en dat moet wel.
Ik heb de link toegevoegd bij mijn klacht mail naar Essent. Even afwachten maar.

snameroc

• MajaMestreech
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Dat doen ze ook alleen niet tegen dezelfde prijs
Ze moeten kWh's salderen over geheel jaar. Heel simpel: over 365 dagen verbruik kWh minus teruggeleverd kWh = aantal te betalen kWh.

Overigens vreemd bij jou dat je resp. 17 en 22 cent krijgt voor teruggeleverde kWh's. Bij mij was dat bij Essent slechts 5 cent.

• snameroc
Ik heb heel lang met ACM aan de telefoon gezeten en ze hebben er wel een officiële klacht van gemaakt met een Case nummer. Ze vertelde dat essent gewoon een maas in de wet zocht die legaal is en zo lang het legaal is kan ACM niets doen zei ze. Ze kunnen alleen wat doen als Essent zich niet aan de wet houd. De zaak zou begin 2023 opnieuw bij de regering behandeld worden om het opnieuw in de wet op te nemen, zelf als dat zou gebeuren zou het maar de vraag zijn of dat met terugwerkende kracht was.

snameroc

• MajaMestreech
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:19:
Ik heb heel lang met ACM aan de telefoon gezeten en ze hebben er wel een officiële klacht van gemaakt met een Case nummer. Ze vertelde dat essent gewoon een maas in de wet zocht die legaal is en zo lang het legaal is kan ACM niets doen zei ze. Ze kunnen alleen wat doen als Essent zich niet aan de wet houd. De zaak zou begin 2023 opnieuw bij de regering behandeld worden om het opnieuw in de wet op te nemen, zelf als dat zou gebeuren zou het maar de vraag zijn of dat met terugwerkende kracht was.
Wat is die "maas in de wet" dan? In de energiewet van 1998 staat vermeld dat over een jaar gesaldeerd moet worden. In de plafondregeling staat niks dat de salderingsregeling aangepast is uit de energiewet 1998.

Bovendien staat in de energie plafond regeling dat een klein verbruiker op verzoek af kan zien van de plafond regeling. Dus welke "maas in de wet" ziet de energie leverancier bij zo'n verzoek?

• snameroc
Geen idee welke maar ze houden heel erg vol dat ze zich aan de wet houden. Dit is iets voor juristen denk ik.

Hier nog een keer de correspondentie van een paar weken terug met essent. Het staat er toch echt dat het niet uitmaakt dat je een vast of variabel contract hebt

[Voor 69% gewijzigd door snameroc op 30-03-2023 21:37]

snameroc

• ChrisAB
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:28:
Geen idee welke maar ze houden heel erg vol dat ze zich aan de wet houden. Dit is iets voor juristen denk ik.

Hier nog een keer de correspondentie van een paar weken terug met essent. Het staat er toch echt dat het niet uitmaakt dat je een vast of variabel contract hebt
[Afbeelding]
Ik ben heel benieuwd wat er op mijn eindrekening komt

• Wolly
  • Niet online
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:28:

[Afbeelding]
Ik mis de vraag in je screenshot, dat is essentieel om iets van het antwoord te begrijpen.

• snameroc
Bij het screenshot shot was de vraag:
Nogmaals de vraag salderen jullie per jaar?

Hier nog wat stukjes uit de chat
Essent reageerd maar eenmaal per dag op de chat en iedere dag iemand anders

snameroc

• MazzHead
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:00:

...
Daar hebben ze niet echt op geantwoord, er staat nergens dat ze salderen per jaar. Alleen dat ze na salderen het tarief hanteren, en dat hebben ze ook gedaan. Wel op een zeer voordelige manier voor Essent.

Ik denk dat het belangrijk is of in de overeenkomst of de voorwaarden iets staat over hoe ze afrekenen. Als ze daar niets vastgelegd hebben zou je kunnen argumenteren dat een voor jou gunstige afrekening gehanteerd zou moeten worden.

In de uitspraken van de geschillencommissie staat meermaals een berekening hoe om te gaan met periodetarieven als je netto verbruik hebt. Zoals in deze: https://www.degeschillenc...ing-salderingsregeling-2/

"Voor het geval er meer verbruik is dan teruglevering op jaarbasis: het verbruik van een kwartaal, gedeeld door het totale verbruik op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis (= resultaat van de saldering). Het aldus aan een kwartaal toegerekend verbruik wordt afgerekend tegen het tarief van het betreffende kwartaal;"

Dan zou je het verbruik zonder saldering per periode moeten hebben, zou in de factuurspecificatie moeten staan. En dan deze berekening uitvoeren. Uitkomst zal waarschijnlijk een € 200-300 zijn. Maar zul je niet alleen moeten klagen, maar na afwijzing door Essent een procedure moeten starten bij de rechter of geschillencommissie. Gezien de eerdere uitspraken van de commissie over dit soort disputen zou het goed uit kunnen vallen, kost je dan € 52,50. Niet geschoten is altijd mis, krijg je gelijk moet Essent dat terugbetalen.

• RuudPolly
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-05 15:20
Ook ik heb nu de afrekening gehad van Essent. Volgens mij ziet het er netjes uit. Ik heb totaal 623 kWh meer terug geleverd dan gebruikt.

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vind het erg onduidelijk, zowel de vragen als het antwoord.

Zoals al eerder gezegd, een rekenvoorbeeld in je vraag kan een duidelijker antwoord geven.

• henkzelf
RuudPolly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:10:
Ook ik heb nu de afrekening gehad van Essent. Volgens mij ziet het er netjes uit. Ik heb totaal 623 kWh meer terug geleverd dan gebruikt.

[Afbeelding]
Teruglevering van min 603 kWh maal -5,5 ct. Het wordt elke dag mooier.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RuudPolly
henkzelf schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Teruglevering van min 603 kWh maal -5,5 ct. Het wordt elke dag mooier.
Ik heb totaal 623 terug geleverd. Ze willen wel een knip leggen op 1 Jan, vandaar denk ik eerst terug betalen van 1226 kWh, waar ik vervolgens weer 603 van terug koop tegen hetzelfde tarief, netto krijg ik 623 x 5,5 ct terug, wat volgens mij klopt.

• MajaMestreech

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vraag is wat mij betreft ook niet duidelijk. De vraag moet zijn: waarom salderen jullie niet voor de gehele afrekening periode [datum start afrekening] tot [datum eind afrekening]?

• MajaMestreech
RuudPolly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:10:

[Afbeelding]
Deze snap ik niet. Je hebt een gat tussen 08-03 en 26-03??
En een negatief verbruik aan een negatief bedrag is dus verbruik, maar aan 5.5 Cent??

Maar goed, als je tevreden bent: op naar volgend jaar _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RuudPolly
MajaMestreech schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Deze snap ik niet. Je hebt een gat tussen 08-03 en 26-03??
En een negatief verbruik aan een negatief bedrag is dus verbruik, maar aan 5.5 Cent??

Maar goed, als je tevreden bent: op naar volgend jaar _/-\o_
Ik laat mijn meter niet automatisch uitlezen. Op 08-03 heb ik de meterstanden doorgegeven, vandaar een gat in deze jaarrekening. Het gat komt vast bij de jaarrekening in 2024.
Verbruik aan 5,5 ct is verbruik van mijn eigen stroom die ik eerst verkocht had aan Essent op 31-12. Volgens mij hebben ze het dus netjes gedaan.

• snameroc
Wolly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Vind het erg onduidelijk, zowel de vragen als het antwoord.

Zoals al eerder gezegd, een rekenvoorbeeld in je vraag kan een duidelijker antwoord geven.
Achteraf is het makkelijk praten.
Op reken voorbeelden gingen ze niet in en ik had sterk het idee dat de vraag totaal niet begrepen werd. En een chatbericht per dag retour door weer een andere medewerker helpt er ook niet aan mee. De helpdesk medewerkers aan de telefoon doen hun best in mijn ogen en het gesprek eindigde meestal met meneer ik kan u niet verder helpen u zult moeten wachten op uw afrekening.
Als ik dan vroeg om doorverbonden te worden met iemand hogerop begonnen ze daar stee vast wel aan om te eindigen met ik kan niemand vinden die u te woord wil staan. U moet maar een email sturen. Wat ik wel gedaan heb maar daar krijg je dezelfde gerust stellende antwoorden. Meneer u moet er vertrouwen in hebben. Overigens heb ik gisteren ook nog een mail gestuurd na ontvangst van de factuur maar heb eigenlijk de moed opgegeven. Ik ga komende week de gaskookplaat vervangen door inductie dan ben ik helemasl gasloos. Als dat gereed is stap ik over op een andere energie leverancier. Iemand een tip voor een BETROUWBARE partij? Alvast bedankt

snameroc

• henkzelf
RuudPolly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb totaal 623 terug geleverd. Ze willen wel een knip leggen op 1 Jan, vandaar denk ik eerst terug betalen van 1226 kWh, waar ik vervolgens weer 603 van terug koop tegen hetzelfde tarief, netto krijg ik 623 x 5,5 ct terug, wat volgens mij klopt.
Fijne toelichting. Ik lees me in vanwege mijn afrekening bij Essent eind mei. Ze zijn dagelijks aan het bijstellen/programmeren. In de Essent app krijg in nog wel een verleng aanbod voor één jaar maar kan ik het termijn bedrag niet meer bijstellen want ".. we zijn je jaarrekening aan het berekenen ...". Beetje vroeg toch?

En op de website is het precies andersom. Geen verlengaanbod maar het termijnbedrag advies is er wel en ook nog omlaag. We gaan het zien.

• MazzHead
snameroc schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:46:
[...]

maar heb eigenlijk de moed opgegeven.

[...]
Dus is Essent geslaagd in hun strategie om hun klanten murw te maken zodat die geen procedure starten en maar weer naar de volgende leverancier gaan. Rinse and repeat...

• alfatrion
Glashelder schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Dat is slechts de mening van één rechter in eerste aanleg. Als er beroep is ingesteld dat kan de hogere rechter er anders over denken. Als er geen beroep is ingesteld dan bind de uitspraak alleen de betrokken partijen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

alfatrion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Dat is slechts de mening van één rechter in eerste aanleg. Als er beroep is ingesteld dat kan de hogere rechter er anders over denken. Als er geen beroep is ingesteld dan bind de uitspraak alleen de betrokken partijen.
Weet je zeker dat dat hier kan dan? Heb begrepen dat dat bij zaken met een klein financieel belang vaak niet mogelijk is. Dat was ook zo bij de gasloos rechtszaken.

Maar goed, ik zie niet echt reden waarom een andere rechter hier anders over zou denken. Dit is een logische uitspraak die in lijn ligt met de doelstellingen van de regeling.

• alfatrion
Glashelder schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:38:
Weet je zeker dat dat hier kan dan? Heb begrepen dat dat bij zaken met een klein financieel belang vaak niet mogelijk is.
De appelgrens is € 1750,-.
Glashelder schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:38:
Maar goed, ik zie niet echt reden waarom een andere rechter hier anders over zou denken. Dit is een logische uitspraak die in lijn ligt met de doelstellingen van de regeling.
Ik wel.

De voorgeschreven berekening bestaat zodat de ferrarismeter en de digitale meter gelijk worden behandelt.

De rechter mag zijn beslissing niet basseren op de uitspraken van Jetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:56
MazzHead schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:02:
[...]

"Voor het geval er meer verbruik is dan teruglevering op jaarbasis: het verbruik van een kwartaal, gedeeld door het totale verbruik op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis (= resultaat van de saldering). Het aldus aan een kwartaal toegerekend verbruik wordt afgerekend tegen het tarief van het betreffende kwartaal;"
Die laatste zin betekent letterlijk, dat er op de jaarrekening gedurende dat productie/afname jaar (dus niet kalenderjaar) gesaldeerd wordt.

Dan krijg je een berekening van periode (fictief voorbeeld)

periode 1

gebruik : 500
terugl : 400
prijs/kwh 0,50
TLV : 0,25

periode 2

gebruik : 600
terugl : 800
prijs/kwh 0,40
TLV : 0,20

Kosten : 500 x 0,50 = 250
TLV : 400 x 0,25 = 100 -

Kosten : 600 x 0,40 = 240
TLV : 800 x 0,20 = 160-

totaal : 270

Waarbij energiemaatschappijen de tarief/contract periodes als aparte contracten behandelen.

Mogelijk afhankelijk van hoe voorwaarden beschreven staan in de contracten, kan dit een maas in de wet zijn.

Bij standaard saldering tegen leveringsprijs zou je verwachten, dat er 100 kw meer is teruggeleverd dan verbruikt.. Die 100 zou kunnen worden verdeeld via de sleutel 1 : 2.. 33 kwh in periode 1 en 67 teruglevering in periode 2 of 100 kwh in periode 2. (resp 21,65 euro retour (33 x ,25 + 67x 0,20) en 20 euro (100x 0,20)

Maar ook dat zou af kunnen hangen van voorwaarden in het contract en hoe een leverancier wil verrekenen.

De 1e methode zou bij een rechter waarschijnlijk standhouden, als sprake is van verschillende contracten/verlengingen.

De laatste 2 zouden stand kunnen houden bij een rechter, omdat het totaal aan gebruik wordt verrekend met het totaal aan teruglevering, waarbij de leverancier mogelijk de juridische ruimte heeft, om te kiezen hoe hij het overschot verrekent via terugleververgoeding.

[Voor 55% gewijzigd door lotje1 op 11-04-2023 03:40]

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:56
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:37:
[Afbeelding]

Of het helemaal netjes is, wat Essent heeft gedaan, kan ik hier niet zeggen, ik weet niet, welk contract jij hier had. Ik kan wel zien, wat Essent gedaan lijkt te hebben.

die 17 ct en 22 ct voor teruglevering/verrekening lijken op salderen volgens de toen geldende levertarieven. (Dus geen TLV, maar saldering op basis van levertarief)

die 841 x 0,42672 lijkt mij de korting/verrekening van het prijsplafond.

1269 x 0,67427 lijkt mij jouw verbruik x het levertarief van Essent ( ex 15,245 energiebelasting)

841 is je prijsplafond budget voor de genoemde periode. t/m 25 maart

Over die 841 Kwh krijg je dan ook de plafond korting van 42,672 cent per kwh.. (dit is incl die 15,245 eurocent energiebelasting : 0,67427 + 15,245 = 0,82672)

oftewel .. Je rekening voor januari t/m 25 maart is

841 x (levertarief 67,427 + Energiebelasting 12, 245) - ( 841 x 42,672) = 841 x 40 eurocent.

Totaalverbruik 1269 - prijsplafond 841 = 428 x 0,67427 levertarief.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 16:47
Dag allen,

Beetje lastige situatie, maar ik zit per 14-12-2022 bij HVC (oud jaarcontract overgenomen vanwege verhuizing).

Per 7-3-2023 eindigde dit contract en volgden variabele tarieven.

In december, januari en februari is er flink veel kWh verbruikt door een verbouwing.

Mijn idee was dat ik nog even bij HVC blijf - ondanks de relatief hoge variabele tarieven - met als doel om de opwek van de panelen in de zomer te gebruiken om dit weg te salderen.

HVC meldt mij echter nu per telefoon dat als ik wegga bij ze in de zomer en het jaar niet volmaak tot 14-12-2023, dat ze dan per tariefsperiode gaan kijken wat de terugleververgoeding was en op basis daarvan zullen berekenen wat ik aan vergoeding krijg.

Mijn idee (even simpel enkeltariefs):
Verbruik van 14-12 tot 7-3 bijv. 2000 kWh tegen 35 ct/kWh.
Verbruik van 7-3 tot 1-7 bijv. 500 kWh tegen 40 ct/kWh (prijsplafond).
Teruglevering van 1500 kWh (opwek is voornamelijk vanaf 7-3).

2500 - 1500 = betalen voor 1000 kWh. 1000 * ,40 = 400 euro.

HVC idee (wat ik ervan begrijp):
Verbruik van 14-12 tot 7-3 bijv. 2000 kWh tegen 35 ct/kWh.
Verbruik van 7-3 tot 1-7 bijv. 500 kWh tegen 40 ct/kWh (prijsplafond).
Teruglevering van 1500 kWh op basis van een TLV van 11 ct.

Betalen:
2000 * ,35 + 500 * ,40 - 1500 * ,11 = 700 + 200 - 165 = 735 euro.

Mag dit wel? Er moet toch gesaldeerd worden over de gehele periode dat je ergens klant bent?

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 15:34
Atomius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:15:
Mag dit wel? Er moet toch gesaldeerd worden over de gehele periode dat je ergens klant bent?
Dat klopt. Salderen moet per jaar of eindfactuur of door wegstrepen, danwel door precies het leveringstarief te geven voor de ingevoede elektriciteit. Dat is recent door een rechter bepaald.

• Wolly
  • Niet online
@Atomius ik denk dat het 700 betalen voor de eerste periode is en 400 terug voor de tweede.

Totaal 300 te betalen dus.
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee