Toon posts:

Interpretatie prijsplafond met salderen

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

• Matster1979
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 11:50
[

Natuurlijk is er wel een realistische prijs, want je met PV opgewekte kwh zijn op de markt doorgaans minder waard dan door kwh die je op een ander tijdstip afneemt. Dat mensen vinden of willen geloven dat die prijs er niet is, doet daar niets aan af.

Het is voor mij, maar misschien bekijk ik het gewoon anders, extreem onlogisch om aan jou 10 appels te verkopen voor 5 euro per stuk op het moment dat een appel 1 euro kost op de markt. Om vervolgens als appels op de markt 10 euro kosten mijn appels terug te willen voor precies 5 euro per stuk.
Wat jij zegt klopt, het is ook niet logisch. Maar dit is wel hoe salderen werkt.
Los van de prijs, Salderen is het aantal kWh die je opwekt min de kWh's die je verbruikt.
Dat is waarschijnlijk wat @phicoh bedoelt..
Het positieve of negatieve saldo wordt vervolgens afgerekend tegen een voor afgesproken (terug)- levertarief.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

@phicoh ik begrijp wel dat het doel van de regeling het stimuleren van de aanschaf van zonnepanelen is, en in dat opzicht werkt de regeling vast ook prima. Jouw analogie klopt in mijn beleving alleen niet helemaal, want je levert niet terug voor een niet-bestaande prijs. In praktijk saldeer je natuurlijk sowieso je eigen contractprijs, en voor de leverancier komen die kwh ook niet vanuit het luchtledige op het net. Dat er dus niet voor de appels betaald wordt (door dan wel consument, dan wel leverancier dan wel markt) is het verschil in onze invalshoek.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:57
Matster1979 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:16:
[...]

@Ventilator

Dat staat in artikel 2.1.3.

Artikel 2.1 (subsidieverstrekking)
1.De Minister kan op aanvraag subsidie verstrekken aan een leverancier voor het in 2023 toepassen van een prijsplafond overeenkomstig deze regeling bij het leveren van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen.

2.Bij toepassing van het prijsplafond hanteert de subsidieontvanger in 2023 het plafondtarief voor gas, elektriciteit of warmte in plaats van het contractuele leveringstarief bij de levering van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen tot het bijbehorende volumeplafond.

3.De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.

bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
Ik zou er gister nog afstand van doen als het dan ook duidelijk word hoe het salderen (in mijn geval essent) met of zonder verloopt. Alleen krijg je daar geen fatsoenlijk antwoord op..

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:26
Ugchel schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:47:
@phicoh ik begrijp wel dat het doel van de regeling het stimuleren van de aanschaf van zonnepanelen is, en in dat opzicht werkt de regeling vast ook prima. Jouw analogie klopt in mijn beleving alleen niet helemaal, want je levert niet terug voor een niet-bestaande prijs. In praktijk saldeer je natuurlijk sowieso je eigen contractprijs, en voor de leverancier komen die kwh ook niet vanuit het luchtledige op het net. Dat er dus niet voor de appels betaald wordt (door dan wel consument, dan wel leverancier dan wel markt) is het verschil in onze invalshoek.
Ja, je betaalt niet je eigen contractprijs. Dat is logisch. Als de contractprijs lager zou zijn, dan zou het bedrag dat je niet betaalt ook lager zijn. Uiteindelijk betaal je niet.

Voor de leverancier is het inderdaad niet leuk. Want je kan een kWh niet opslaan (althans, niet goedkoop). Dus salderen is een kostenpost voor de leverancier. Daar wordt ook door niemand ontkend.

Je zou salderen ook als een stimulans kunnen zien voor energieleveranciers om te investeren in opslag. Maar grote bedrijven zijn in nederland zielig en moeten geholpen worden. Dus die hoeven niet zelfstandig te investeren.

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-03 21:22
[...]

@Ventilator

1.De Minister kan op aanvraag subsidie verstrekken aan een leverancier voor het in 2023 toepassen van een prijsplafond overeenkomstig deze regeling bij het leveren van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen.

2.Bij toepassing van het prijsplafond hanteert de subsidieontvanger in 2023 het plafondtarief voor gas, elektriciteit of warmte in plaats van het contractuele leveringstarief bij de levering van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen tot het bijbehorende volumeplafond.

3.De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.

"prijsplafond... achterwege laten... indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt" ... Heb ik idd ook zo gelezen, maar heb nog van niemand gehoort hoe je dat kan "verzoeken" :-). Is daar al enig inzicht in ? Ik neem namelijk aan dat bijna alle PV gebruikers die meer leveren als gebruiken, graag gaan afzien van het toepassen van het plafond (om zo de "normale" saldering te zien toepassen). Lijkt me daar we hier snel duidelijkheid over moeten vragen/krijgen ?

• Ventilator
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-02 11:13
phicoh schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Dat is geen juiste voorstelling van salderen. Salderen is dat een PV eigenaar de leverancier 10 appels geeft (zonder dat er een prijs afgesproken is) op het moment dat de appels 1 euro per stuk kosten. Later wil de PV eigenaar die 10 appels weer terug op het moment dat appels 5 euro per stuk kosten.

Er wordt dus helemaal niet voor die appels betaald. Bij salderen kan het ook andersom: je krijgt eerst de appels en later lever je die weer terug.

Ja, dat is vervelend voor de leverancier. Maar dat komt door het doel van de regeling: het stimuleren van PV. En dat levert inderdaad de PV eigenaar een voordeel op ten koste van de leverancier.
Juist! Goede beschrijving zoals het oorspronkelijk in de wet bedoeld is, helaas is het alleen niet nauwkeurig genoeg vastgelegd en die ruimte wordt nu door menig leverancier genomen.

En daar zit ook de grote zorg. De kans is groot dat we straks in de zomermaanden voor onze terugleveringen moeten gaan betalen en in de wintermaanden de tarieven skyhigh getrokken worden. Met een warmtepomp ben je dan in de winter de sjaak.

• Ventilator
En als je naar de Tweede Kamer debatten kijkt die nu gevoerd worden over het afschaffen van de salderingsregeling moet je tenenkrommend aanschouwen dat het merendeel er geen snars van snapt.

Het gaat hier over een regeling die over 2 jaar ingaat en waar nu goed opgelet moet worden teneinde trucjes te voorkomen die de markt kan gaan bedenken waardoor de afbouwfase van de regeling voor PV en warmtepomp bezitters erg ongustig kan gaan uitpakken.

Pieter Omtzigt is (ook hier weer) een van de weinigen die dingen doorziet en z'n zaakjes op orde heeft. Hij houd vast om maatregelen te treffen om bijvoorbeeld negatieve tarieven uit te sluiten en om klip en klaar vast te leggen hoe men moet salderen.

Benieuwd hoe er gestemd gaat worden....

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Het bericht was dat het prijsplafond de staat het verschil tussen €0,40 cent en de prijs die energiemaatschappijen in rekening brengt zal bijleggen, dit zou zo'n de staat 27 miljard zou gaan kosten.

Daar is echter direct een oplossing voor gevonden, waar niemand over praat. De energiebelasting op stroom is per 1 januari 2023 verhoogd van €0,04 naar maar liefst €0,15 cent per Kw !!!! en voor gas €0,39 naar €0,59 cent per m3 !!!.

De gemiddelde dagprijzen in een dynamisch contract zijn vandaag €0,877 m3 en voor stroom €0,191 per kWh, inclusief inkoopvergoeding en inclusief BTW, tel daar de energiebelasting bij op, dan krijg je € 1,467 per m3 gas en €0,341 per Kwh. Dit laatste zou de overheid dus niets hoeven te kosten.

De grote energiemaatschappijen reken echter in hun variabel maandcontracten veel hogere prijzen !!!.

Voor ons als consumenten is het zaak dat we de energie die we zelf opwekken betaald krijgen, uiteraard met aftrek van wat we gebruiken. Helaas is de balans totaal zoek, omdat we energie gebruiken als onze zonnepanelen niets opleveren en de energiemaatschappijen op het moment van veel terug levering er niets aan hebben, omdat het niet afgenomen wordt. In deze "Energiecrisis" wordt dus heel veel gewoon weggegooid, wat een schande is.

Voor de overheid is het echter belangrijker dat ze de energiemaatschappijen, die prijzen rekenen welke ver boven de €1,45 voor gas en €0,40 cent voor stroom niet hoeven te compenseren, temeer daar de kale inkoop prijzen al een tijd laag zijn en nog steeds naar beneden gaan. Dat commitment hebben ze echter al afgegeven.

De belangen van ons, de energiemaatschappijen en de overheid waar nu over gepraat wordt lijken totaal niet op elkaar, dus onze vraag is:

Hoe komen wij als consument, die een forse investering in zonnepanelen hebben gedaan omdat saldering tot 2030 is beloofd hier uit.

[Voor 58% gewijzigd door ton14 op 26-01-2023 21:16]

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ton14 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:41:
Daar is echter direct een oplossing voor gevonden, waar niemand over praat. De energiebelasting op stroom is per 1 januari 2023 verhoogd van €0,04 naar maar liefst €0,15 cent per Kw !!!! en voor gas €0,39 naar €0,59 cent per m3 !!!.
Waarbij geldt dat er een aftrek van € 597 wordt toegepast, de vermindering energiebelasting.

• ton14
  • Niet online
prijk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:33:
[...]

Waarbij geldt dat er een aftrek van € 597 wordt toegepast, de vermindering energiebelasting.
Yup, die is ook verlaagd, was € 742,98, waardoor de stroom rekening van iedereen € 127.- per jaar hoger wordt ten opzichte van 2022.

[Voor 15% gewijzigd door ton14 op 27-01-2023 09:45]

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:22
Het bericht was dat het prijsplafond de staat het verschil tussen €0,40 cent en de prijs die energiemaatschappijen in rekening brengt zal bijleggen, dit zou zo'n de staat 27 miljard zou gaan kosten.

Bij het presenteren van de plannen is dit duidelijk aangegeven: het prijsplafond komt ipv de maatregelen (lees: kortingen) uit 2022. Daardoor komen in 2023 de belastingen (en teruggave) weer op het niveau van 2021. De belasting op stroom is in 2023 dus net als in 2021 15 cent per kWh, de belasting op gas is wel een paar cent hoger dan in 2021, maar dus niet 20 cent.

Het beeld vertekent doordat de ODE is afgeschaft en nu bij de energiebelasting inzit, maar netto komt het op hetzelfde neer.

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:50
Daar wordt niet over gepraat, omdat het niet zo spannend is. De post opslag duurzame energie is op gegaan in de post energiebelasting. De energiebelasting is in 2022 tijdelijk verlaagd. Als je dat meeneemt, dan kom je uit op een verhoging onder het inflatiecijfer.

https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-03 21:38

De gemiddelde dagprijzen in een dynamisch contract zijn vandaag €0,877 m3 en voor stroom €0,191 per kWh, inclusief inkoopvergoeding en inclusief BTW, tel daar de energiebelasting bij op, dan krijg je € 1,467 per m3 gas en €0,341 per Kwh. Dit laatste zou de overheid dus niets hoeven te kosten.

De grote energiemaatschappijen reken echter in hun variabel maandcontracten veel hogere prijzen !!!.

Voor ons als consumenten is het zaak dat we de energie die we zelf opwekken betaald krijgen, uiteraard met aftrek van wat we gebruiken. Helaas is de balans totaal zoek, omdat we energie gebruiken als onze zonnepanelen niets opleveren en de energiemaatschappijen op het moment van veel terug levering er niets aan hebben, omdat het niet afgenomen wordt. In deze "Energiecrisis" wordt dus heel veel gewoon weggegooid, wat een schande is.

Voor de overheid is het echter belangrijker dat ze de energiemaatschappijen, die prijzen rekenen welke ver boven de €1,45 voor gas en €0,40 cent voor stroom niet hoeven te compenseren, temeer daar de kale inkoop prijzen al een tijd laag zijn en nog steeds naar beneden gaan. Dat commitment hebben ze echter al afgegeven.

De belangen van ons, de energiemaatschappijen en de overheid waar nu over gepraat wordt lijken totaal niet op elkaar, dus onze vraag is:

Hoe komen wij als consument, die een forse investering in zonnepanelen hebben gedaan omdat saldering tot 2030 is beloofd hier uit.
Als je nu zonnepanelen legt heb je het al binnen 3 of 4 jaar eruit. Dat is echt een non-issue met de prijzen van tegenwoordig.

Ik heb een PV installatie van 4900kWh / jaar. Dit kostte mij €6000 (na BTW teruggave). In één jaar met kunstmatige lage prijzen van het prijsplafond krijg je al 4900 * €0,40 = €1960. Dus dan heb je alles in 3 jaar al terug verdiend, nog voordat het afbouwen van het salderen goed en wel is begonnen.

Als het prijsplafond er niet was en ik echt €0,70 / kWh moest betalen was het nog veel rapper.

Dus komt echt wel goed met die panelen.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:04
Solarman20191 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:28:
[...]

"prijsplafond... achterwege laten... indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt" ... Heb ik idd ook zo gelezen, maar heb nog van niemand gehoort hoe je dat kan "verzoeken" :-). Is daar al enig inzicht in ? Ik neem namelijk aan dat bijna alle PV gebruikers die meer leveren als gebruiken, graag gaan afzien van het toepassen van het plafond (om zo de "normale" saldering te zien toepassen). Lijkt me daar we hier snel duidelijkheid over moeten vragen/krijgen ?
Volgens mij maak je hier een cruciale denk fout.

Ja, je kunt blijkbaar afzien van het prijsplafond, maar dat zegt niet dat je kunt blijven salderen op de oude manier.
Salderen en prijsplafond zijn 2 aparte zaken. Afzien van de ene maakt niet dat je automatisch ook iets veranderd in het andere. Zo zie ik het tenminste.

• ton14
  • Niet online
@henkebek en @alfatrion OK, mijn energiemaatschappij heeft in geen enkel bericht aan mij geschreven dat de ODE afgeschaft was en nu opgenomen in de energiebelasting. Inmiddels heb ik dat nu wel ontdekt via mijn eerste facturen.

[Voor 3% gewijzigd door ton14 op 27-01-2023 13:53]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 20:52
ApexAlpha schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:05:
Dus dan heb je alles in 3 jaar al terug verdiend, nog voordat het afbouwen van het salderen goed en wel is begonnen.
Knap dat jij het stroomtarief voor de komende jaren al kan voorspellen.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:46
[...]

Als je nu zonnepanelen legt heb je het al binnen 3 of 4 jaar eruit. Dat is echt een non-issue met de prijzen van tegenwoordig.

Ik heb een PV installatie van 4900kWh / jaar. Dit kostte mij €6000 (na BTW teruggave). In één jaar met kunstmatige lage prijzen van het prijsplafond krijg je al 4900 * €0,40 = €1960. Dus dan heb je alles in 3 jaar al terug verdiend, nog voordat het afbouwen van het salderen goed en wel is begonnen.

Als het prijsplafond er niet was en ik echt €0,70 / kWh moest betalen was het nog veel rapper.

Dus komt echt wel goed met die panelen.
Klopt niet veel van je berekening. Pijsplafond heeft niets te maken met je TLV. Als je meer teruglevert dan verbruikt, dan maakt het helemaal niets uit wat je tarief is. Wel of geen tariefplafond. Het enige wat telt is je kWh die je teruglevert x het TLV-tarief.
Je kan hoogstens zeggen dat je 2900 x € 0,40 hebt uitgespaard. Als je ook 2900 hebt verbruikt dus.

PVOutput

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-03 21:22
pickboy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Volgens mij maak je hier een cruciale denk fout.

Ja, je kunt blijkbaar afzien van het prijsplafond, maar dat zegt niet dat je kunt blijven salderen op de oude manier.
Salderen en prijsplafond zijn 2 aparte zaken. Afzien van de ene maakt niet dat je automatisch ook iets veranderd in het andere. Zo zie ik het tenminste.
Aparte zaken, jawel, maar wel twee aspecten die elkaar kunnen beinvloeden: Als het inderdaad zo is dat de leveranciers een berekening maken PER TARIEFPERIODE, dan verwacht ik dat ik, door het plafond, 0.40 krijg voor de energie die ik in 2023 lever. Omdat ik een kontrakt heb (wat voor 2023 ong. bij de 0.80 ligt) zou ik dat liever toegepast zien dan de prijs die ik door het plafond zou krijgen... Dat is nog wel niet helemaal gelijk aan de 1.04 die ik, denk ik, zal moeten betalen voor de energie die in 2022 gebruikt is, maar wel dubbel zo veel als de prijs die ik door het plafond verwacht te krijgen ? Of begrijp ik het verkeert ? Verwachten we bv. een gewogen gemiddelde prijs over het KONTRAKTJAAR zo dat het allemaal goed afloopt ?

[Voor 6% gewijzigd door Solarman20191 op 27-01-2023 22:55]

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:21
Solarman20191 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Aparte zaken, jawel, maar wel twee aspecten die elkaar kunnen beinvloeden: Als het inderdaad zo is dat de leveranciers een berekening maken PER TARIEFPERIODE, dan verwacht ik dat ik, door het plafond, 0.40 krijg voor de energie die ik in 2023 lever. Omdat ik een kontrakt heb (wat voor 2023 ong. bij de 0.80 ligt) zou ik dat liever toegepast zien dan de prijs die ik door het plafond zou krijgen... Dat is nog wel niet helemaal gelijk aan de 1.04 die ik, denk ik, zal moeten betalen voor de energie die in 2022 gebruikt is, maar wel dubbel zo veel als de prijs die ik door het plafond verwacht te krijgen ?
Helemaal eens. Zo bekijk ik het ook. Heb wederom een mail naar Greenchoice gestuurd met concrete vragen Nav verbruik en opwek. Als ik antwoord krijg en het duidelijk is zal ik het delen. Heb meteen gevraagd hoe ik af kan zien van dit prijsplafond. Vorige keer ook gevraagd maar geen antwoord gehad daarop

• alfatrion
Solarman20191 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:21:
Aparte zaken, jawel, maar wel twee aspecten die elkaar kunnen beinvloeden: Als het inderdaad zo is dat de leveranciers een berekening maken PER TARIEFPERIODE, dan verwacht ik dat ik, door het plafond, 0.40 krijg voor de energie die ik in 2023 lever.
Dat gaat inderdaad gebeuren. Als je een variabel contract hebt, dan gaat GreenChoice de tarieven maandelijks wijzigen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:25

Heb je ook nog tips voor aandelen/crypto? Ik kan wel een zakcentje gebruiken. :7

• ton14
  • Niet online
@henkebek en @alfatrion, Even nagekeken, het is wel degelijk een enorme energiebelasting verhoging, die we nu in 2023 gekregen hebben, dit waren de ODE bedragen van 2022, bron Vattenfall.:

Voor gas was dit per 1.1.2022, €0,08 cent en voor stroom €0,03.

In het Belastingplan 2023 heeft de regering voorgesteld om het energiebelastingstelsel te vereenvoudigen door de tarieven voor de opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) op te nemen in de energiebelasting. Het gevolg hiervan is dat alle ODE-tarieven voor het jaar 2023 € 0,00 zijn. De ODE-tarieven voor 2023 worden daarom niet meer getoond. Vanaf 2024 wordt de ODE formeel afgeschaft. Bekijk de energiebelasting tarieven voor Elektriciteit en Gas per 1-1-2023.

De energiebelasting op stroom is per 1 januari 2023 verhoogd van €0,04 naar maar liefst €0,15 cent per Kw !!!! en voor gas €0,39 naar €0,59 cent per m3 !!!.

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:22
ton14 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:41:
@henkebek en @alfatrion, Even nagekeken, het is wel degelijk een enorme energiebelasting verhoging, die we nu in 2023 gekregen hebben, dit waren de ODE bedragen van 2022, bron Vattenfall.:

Voor gas was dit per 1.1.2022, €0,08 cent en voor stroom €0,03.

In het Belastingplan 2023 heeft de regering voorgesteld om het energiebelastingstelsel te vereenvoudigen door de tarieven voor de opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) op te nemen in de energiebelasting. Het gevolg hiervan is dat alle ODE-tarieven voor het jaar 2023 € 0,00 zijn. De ODE-tarieven voor 2023 worden daarom niet meer getoond. Vanaf 2024 wordt de ODE formeel afgeschaft. Bekijk de energiebelasting tarieven voor Elektriciteit en Gas per 1-1-2023.

De energiebelasting op stroom is per 1 januari 2023 verhoogd van €0,04 naar maar liefst €0,15 cent per Kw !!!! en voor gas €0,39 naar €0,59 cent per m3 !!!.
En bekijk nu eens hoe de bedragen in 2021 waren. In 2022 waren er allemaal kortingen om energie betaalbaarder te houden, daarvoor in de plaats is het prijsplafond gekomen.

• ton14
  • Niet online
@henkebek Klopt, de bedragen en kortingen voor 2022 waren tijdelijk en bestaan niet meer voor 2023 door het prijsplafond.

We moeten ook kijken hoe de bedragen voor gas en stroom zich dit jaar gaan ontwikkelen, op dit moment zijn de dynamische prijzen inclusief belastingen lager dan het prijsplafond namelijk, voor januari gemiddelde gasprijs €1,40 en stroom €0,30 (Frank energie), als je een variabel (maand) contract hebt bij Essent, Budget energie, Vattenfall etc. betaal je op dit moment een stuk meer, maar dat kan per maand veranderen.

In 2022 ten opzichte van 2021 zou het belasting tarief op stroom met €0,084 cent omlaag gaan, op 5 november 2021 werd dat echter €0,07 cent, de energiebelasting op gas die steeg met 2 cent per kuub. Er is alleen voor 2022 een tijdelijke verhoging van vermindering energiebelasting en een BTW verlaging vanaf 1 juli naar 9% geweest, een soort noodsprong..

De in het Belastingplan 2023 voorgestelde verlaging van de energiebelasting voor het jaar 2023 is geschrapt. De verlaging in de energiebelasting wordt vervangen door het tijdelijke prijsplafond.

In de afgelopen jaren is vooral de belasting op gas flink verhoogd, met als doel het gasverbruik terug te dringen. Als je dat niet lukt ben je fors het haasje.

Ik las net in de NOS dat er vorig jaar bijna 100.000 warmtepompen geplaatst waren, het plaatsen van het aantal CV ketels was hoger, zo'n 440.000.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:29
[b]ton14 in "Interpretatie prijsplafond met salderen"
Ik las net in de NOS dat er vorig jaar bijna 100.000 warmtepompen geplaatst waren, het plaatsen van het aantal CV ketels was hoger, zo'n 440.000.
Waarom?
- warmtepompen niet goed en betaalbaar inpasbaar in huidige situaties zoals rijtjeshuizen.
- prijsstelling aanschaf warmtepomp en aanpassingen ca. 10.000,- euro tegen CV circa 1.500-2000,- wat een prijsverschil!
- CV geeft aangename, directe warmte en als niet thuis, dan uit = beparing. Gevoelsmatig goedkoper en minder verspilling.
- een warmtepomp heeft een zeer slechte efficiëntie bij lage temperaturen, dwz in de winter rond vriespunt, en dan betaal je nog eens extra voor elektrische (COP=1) bijverwarming via de warmtepomp;

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-03 11:36
mv_ak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:30:
[...]

Waarom?
- warmtepompen niet goed en betaalbaar inpasbaar in huidige situaties zoals rijtjeshuizen.
- prijsstelling aanschaf warmtepomp en aanpassingen ca. 10.000,- euro tegen CV circa 1.500-2000,- wat een prijsverschil!
- CV geeft aangename, directe warmte en als niet thuis, dan uit = beparing. Gevoelsmatig goedkoper en minder verspilling.
- een warmtepomp heeft een zeer slechte efficiëntie bij lage temperaturen, dwz in de winter rond vriespunt, en dan betaal je nog eens extra voor elektrische (COP=1) bijverwarming via de warmtepomp;
Omdat in het Klimaatakkoord staat dat in 2030 1,5 miljoen van het gas af moeten zijn?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mv_ak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:30:
[...]
Kan je die flauwekul niet beter gaan verspreiden op het forum van eigen huis? Rond het vriespunt hebben warmtepompen nog een prima COP. In ieder geval zijn ze dan nog een stuk efficiënter dan een CV ketel.

Dit soort FUD moet echt eens gaan stoppen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:29
Glashelder schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Kan je die flauwekul niet beter gaan verspreiden op het forum van eigen huis? Rond het vriespunt hebben warmtepompen nog een prima COP. In ieder geval zijn ze dan nog een stuk efficiënter dan een CV ketel.

Dit soort FUD moet echt eens gaan stoppen.
Zeker geen FUD maar gewoon feiten. Bij een op hetzelfde niveau geïsoleerd huis is een CV ketel veel efficiënter en goedkoper met name in de winter. Echter voor veel bestaande bouw is het niet of alleen tegen zeer hoge kosten (5.000,- euro of zelfs meer!) mogelijk goed te isoleren.

**edit** verkeerde topic eigenlijk..

[Voor 3% gewijzigd door mv_ak op 31-01-2023 09:25]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Mijn airco van 7 jaar geleden (mitsubishi heavy industries 6 kWu) heeft bij 0 graden nog een redelijke COP (uit mijn hoofd COP van 4.4 in ideale situatie, rond de 2,5 bij 0 graden en bij -15 krijgt hij het moeilijk).

Een warmtepomp is nagenoeg hetzelfde (behalve dat de 'binnenunit' nu water warmt ipv lucht), en zie ook vergelijkbare resultaten bij een eerste link: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

Dus gaarne een bron @mv_ak

[Voor 8% gewijzigd door sewer op 31-01-2023 09:22]

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-03 11:36
Alstublieft niet, het gaat hier over het interpreteren van het prijsplafond met salderen. Daarom volg ik tenminste dit topic.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:43
Vandaag de jaarrekening van Essent ontvangen en ze hebben ook twee periodes opgedeeld: 24-01-2022 t/m 31-12-2022 en van 01-01-2023 t/m 23-01-2023.
Ondanks dat krijgen we een 248 Euro retour terwijl we een jaar 0 Euro voorschot betaald hebben, dus vanavond nog eens studeren of we gaan klagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Modbreak:Dit topic gaat over prijsplafond i.c.m. salderen. Niet het wel en wee van warmtepompen of generieke prijsstelling.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:24:
Vandaag de jaarrekening van Essent ontvangen en ze hebben ook twee periodes opgedeeld: 24-01-2022 t/m 31-12-2022 en van 01-01-2023 t/m 23-01-2023.
Ondanks dat krijgen we een 248 Euro retour terwijl we een jaar 0 Euro voorschot betaald hebben, dus vanavond nog eens studeren of we gaan klagen.
Hoe is het salderen gedaan ?
Zit ook bij Essent en erg benieuwd hoe mijn overschot op 25-5 afgehandeld wordt.

• Matster1979
MajaMestreech schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:24:
Klinkt goed!

Dan kan het niets anders zijn dan dat je verbruik van januari is weggestreept tegen je buffer van 2022. Fijn.

• MajaMestreech
Matster1979 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:33:
[...]

Klinkt goed!

Dan kan het niets anders zijn dan dat je verbruik van januari is weggestreept tegen je buffer van 2022. Fijn.
Nee, overschot t/m december is betaald aan 5.5 cent en verbruik januari betaald aan 73 cent. Dus niet volledig gesaldeerd. Vanavond kijk ik het nog eens goed na en dan zal ik de berekening hier tonen.

• bgrr
  • Niet online
Zojuist weer eens met Essent gebeld om te kijken of ik deze keer een eenduidig antwoord te krijgen over salderen.

Deze dame roept vrolijk eerst wordt er gesaldeerd en daarna gekeken naar verbruik en prijsplafond.
Helaas kon ik hiervan geen schriftelijke bevestiging krijgen. Dit was niet mogelijk.
Dus weer een andere interpretatie op een simpele vraag waarom nergens ook maar een duidelijk antwoord op te vinden is via hun site en klantenservice.

Op mijn vraag Ik ontvang graag een pro forma jaar afrekening per datum vandaag omdat ik wil zien wat en hoe de financiële impact is als ik besluit nu over te stappen ipv idatum jaar afrekening eerst 10 minuten in de wacht gestaan om daarna te horen nee dat is niet mogelijk. Die kunt u niet krijgen van ons.

Eigenlijk te zot voor woorden dat dit niet aangeleverd kan worden.

Compleet overgeleverd aan die varkens bij Essent :-(
Eind mei ben ik er weg als ik een partij kan vinden die wel transparant is en waarbij ik geen graai cultuur gevoel bij heb. Prijs boeit me minder dan transparatie en duidelijk. Daar wil ik best voor betalen.

Wacht in spanning de post van @MajaMestreech af vanavond.
Kijken wat daar uit komt

[Voor 3% gewijzigd door bgrr op 01-02-2023 12:54]

• CeeBee
  • Laatst online: 14:35

Vattenfall saldeert wel goed. Wel is plm 100 kWh TLV verschoven van 16cent naar 8cent periode. In mijn nadeel 8 euro. Vattenfall heeft sept geschat. Ik laat het maar zo.

pvoutput

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CeeBee schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:00:
[Afbeelding]

Vattenfall saldeert wel goed. Wel is plm 100 kWh TLV verschoven van 16cent naar 8cent periode. In mijn nadeel 8 euro. Vattenfall heeft sept geschat. Ik laat het maar zo.
Als ze goed zouden salderen zou er bij jou toch geen sprake zijn dat je teruglevert tegen teruglevertarief?

• CeeBee
Wolly schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Als ze goed zouden salderen zou er bij jou toch geen sprake zijn dat je teruglevert tegen teruglevertarief?
Teruglevering betreft wat overblijft na salderen.
Ik lever meer terug dan gebruik.

…..
Nou ja, nu ik naar de opgaaf kijk…. Dan de vraag: Hoe hoort het dan ?

[Voor 11% gewijzigd door CeeBee op 01-02-2023 14:33. Reden: Mijn reactie twijfel]

pvoutput

• Wolly
  • Niet online
CeeBee schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:23:
[...]

Teruglevering betreft wat overblijft na salderen.
Ik lever meer terug dan gebruik.

…..
Nou ja, nu ik naar de opgaaf kijk…. Dan de vraag: Hoe hoort het dan ?
Ahh excuus, ik keek naar de eindstand kolom en dacht dat dat je verbruik was van afgelopen jaar.

• ton14
  • Niet online
Op 8 januari 2023 liep mijn contract bij Budget Energie af en ben ik overgegaan naar Frank Energie.
Begin augustus 2022 heb ik zonnepanelen op het dak gezet die 864 Kwh terug geleverd hebben.

Budget Energie heeft deze allemaal volledig afgetrokken van mijn totaal verbruik 2022 en alleen de overgebleven 1709 Kwh in rekening gebracht.

Ze hadden vorig jaar gezegd dat ze vanaf 1 juli 2022 alles volledig zouden gaan salderen, wat ze bij mij dan ook gedaan hebben op mijn eindafrekening. Yep het is nu aardig wat duurder geworden.

• MajaMestreech
Hierbij de afrekening van Essent periode 24-01-2022 t/m 23-01-2023. Essent heeft dit dus gesplitst en hiermee dus de "knip" gemaakt op 1 januari.

Eerst 24-01-2022 t/m 31-12-2022:

469 kWh terugbetaald aan ongeveer € 0,05 - de energiebelasting, etc.

Dan de periode 01-01-2023 t/m 23-01-2023:

Wat ik hieraan niet begrijp is het tarief van de eerste 253 kWh (= 23/31 * 339 kWh). € 0,58130 - € 0,27561 + € 0,15245 = € 0,45814 en niet de € 0,40 van het prijsplafond.

Tot slot hoe het volgens mij zonder "knip" berekend had moeten worden. Het jaarverbruik is 55 kWh:

Levering met 10% korting (55 kWh * € 0,40 * 0.9) + Vaste Leveringskosten (€ 19,17 + € 20,11 + € 4,90) + Netbeheerkosten (€ 115,87 + € 121,56 + € 20,54) + Energiebelasting (55 kWh * € 0,15245) - Vermindering Energiebelasting (€ 357,02 + € 374,54 + € 37,61) = - € 438,84. In plaats van -€ 248,27.

Ondanks tevredenheid over de teruggaaf van € 248 wellicht toch eens een belletje naar Essent om bovenstaande na te vragen. Zelfs op de jaarrekening staat de tekst:
Verbruiksplafond na salderen
Heb je zonnepanelen? We trekken de teruggeleverde stroom eerst af van je
verbruik. Blijft er nog verbruik over? Dan geldt daarvoor het
prijsplafondtarief.

[Voor 20% gewijzigd door MajaMestreech op 03-02-2023 11:56]

• bgrr
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:52:
Hierbij de afrekening van Essent periode 24-01-2022 t/m 23-01-2023. Essent heeft dit dus gesplitst en hiermee dus de "knip" gemaakt op 1 januari.
Dat ziet er idd naar uit dat Essent zich niet aan jaarlijks salderen houdt zoals bijv wel te zien is in de vattenfall jaarafrekening hier iets boven gepost.

:| :| :| :| :|

Ondanks geld terug krijgen toch genaaid voelen.

Benieuwd of jij telefonisch verder komt met Essent qua tekst en uitleg.
Hoor graag hier of per PM hoe het verder afloopt.

• Wolly
  • Niet online
ton14 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:04:
Op 8 januari 2023 liep mijn contract bij Budget Energie af en ben ik overgegaan naar Frank Energie.
Begin augustus 2022 heb ik zonnepanelen op het dak gezet die 864 Kwh terug geleverd hebben.

Budget Energie heeft deze allemaal volledig afgetrokken van mijn totaal verbruik 2022 en alleen de overgebleven 1709 Kwh in rekening gebracht.

Ze hadden vorig jaar gezegd dat ze vanaf 1 juli 2022 alles volledig zouden gaan salderen, wat ze bij mij dan ook gedaan hebben op mijn eindafrekening. Yep het is nu aardig wat duurder geworden.

[Afbeelding]
Je contractnaam is ook gewijzigd?

• MazzHead
  • Laatst online: 13:15

Wat ik hieraan niet begrijp is het tarief van de eerste 253 kWh (= 23/31 * 339 kWh). € 0,58130 - € 0,27561 + € 0,15245 = € 0,45814 en niet de € 0,40 van het prijsplafond.
Je komt 0,05814 te hoog uit, dat is de 10% korting op levertarief, die moet er eerst af.
Tot slot hoe het volgens mij zonder "knip" berekend had moeten worden. Het jaarverbruik is 55 kWh:
...
Levering met 10% korting (55 kWh * € 0,40 * 0.9) + Vaste Leveringskosten (€ 19,17 + € 20,11 + € 4,90) + Netbeheerkosten (€ 115,87 + € 121,56 + € 20,54) + Energiebelasting (55 kWh * € 0,15245) - Vermindering Energiebelasting (€ 357,02 + € 374,54 + € 37,61) = - € 438,84. In plaats van -€ 248,27.
Die 10% korting krijg je niet op prijsplafondtarief, dus gewoon 55 * 0,40, en daar zit de energiebelasting al in.

• Matster1979
[b]
Ondanks tevredenheid over de teruggaaf van € 248 wellicht toch eens een belletje naar Essent om bovenstaande na te vragen. Zelfs op de jaarrekening staat de tekst:
prijsplafondtarief.
Dat ziet er inderdaad niet goed uit...
Ben heel benieuwd hoe de berekening gemaakt was als je over je hele contractjaar per saldo meer teruggeleverd had dan verbruikt.

In jouw geval zou ik Essent verzoeken een factuur op te maken waarbij de prijsplafondregeling niet wordt toegepast. Dan is er ook geen reden om de knip te maken op 31 december.

Matster1979 in "Interpretatie prijsplafond met salderen"~:text=Dat%20staat%20in,2022%2D34154.html

• bgrr
  • Niet online
Matster1979 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:24:
[...]

Dat ziet er inderdaad niet goed uit...
Ben heel benieuwd hoe de berekening gemaakt was als je over je hele contractjaar per saldo meer teruggeleverd had dan verbruikt.

In jouw geval zou ik Essent verzoeken een factuur op te maken waarbij de prijsplafondregeling niet wordt toegepast. Dan is er ook geen reden om de knip te maken op 31 december.

Matster1979 in "Interpretatie prijsplafond met salderen"~:text=Dat%20staat%20in,2022%2D34154.html
Interessant maar dan alleen als je heel weinig gas verbruikt hebt bij Essent.
Lijkt me dat prijsplafond tarieven dan ook komen te vervallen voor gas toch ?

Bij de gasprijs die je dan betaalt slaat de balans ook heel snel de verkeerde kant op

• Matster1979
Interessant maar dan alleen als je heel weinig gas verbruikt hebt bij Essent.
Lijkt me dat prijsplafond tarieven dan ook komen te vervallen voor gas toch ?

Bij de gasprijs die je dan betaalt slaat de balans ook heel snel de verkeerde kant op
Gas en Elektra hebben elk hun eigen plafond. En er staat in dat artikel dat de leverancier de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektra OF warmte achterwege kan laten als de kleinverbruiker daarom verzoekt.
Vooral OF is dan interessant, in dit geval alleen op elektra dus niet laten toepassen. :)

• Wolly
  • Niet online
@MajaMestreech sowieso zou de belasting wel gesaldeerd moeten worden per jaar, dat staat expliciet in de wet.

Voor het salderen van de kWh kunnen ze wat creatiever zijn omdat de wet vooralsnog niet duidelijk genoeg is.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 19:33
Hopelijk kan iemand me helder uitleggen wat het gevolg is van onderstaande deels hypothetische casus:
  • Jaarlijks 12000kwh verbruik (EV / WPB)
  • Huidig variabel tarief 0,80c p/kwh
  • Per 01-06 variabel tarief 0,40c p/kwh (hypothetisch, waarschijnlijk veel eerder nieuw tarief)
  • Start energiejaar 05-12
  • Opbrengst zonnepanelen 7000kwh
Stel ik verbruik 5000kwh tot 01-06. Vanaf die datum wordt het gros van de zonnepanelen opbrengst gerealiseerd. Tegen welk tarief wordt dit gesaldeerd? :?

Is de energieleverancier vrij om te kiezen welke kwh’en hij gaat salderen? Dit kan met de huidige tarieven echt veel geld gaan kosten aangezien er bij mij een hoop verbruik over blijft na salderen.

[Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-02-2023 07:34]

• MajaMestreech
[Afbeelding]

Kijk dat noem ik nog eens een duidelijke jaarrekening. Snap ik binnen 5 minutenen. Die van van mij van Essent (zie verderop) heb ik gisteren een paar uur op moeten studeren om te begrijpen en roept nog steeds vragen op over de berekening van het plafondtarief.
Doen ze dit nu met opzet zo ingewikkeld maken? De gemiddelde burger snapt hier toch niks van.

• CPtje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-02 08:36
N.a.v. de afrekening bij Essent van @MajaMestreech is mij ook opgevallen dat Essent een extra "knip" heeft gemaakt in de midden van 2022 (1-7-2022). In het geval van MajaMestreech maakt het niet zoveel uit, maar iemand die de opbrengst van de panelen over het eerste half jaar "nodig heeft" om mee te salderen in de koude wintermaanden, komt bij Essent dus 2 keer bedrogen uit. Het lijkt wel alsof Essent telkens een knip maakt op het moment dat zij hun tarieven wijzigen.

Op hun website (weliswaar onder het kopje "Zonnepanelen") stellen ze heel duidelijk dat op Jaarbasis (rekeningjaar) gesaldeerd wordt. Nu blijkt dat ze daar een geheel eigen interpretatie aan geven. Deze onduidelijkheid en willekeur waaraan de klanten zijn uitgeleverd kan met name diegene die electrisch verwarmd en zonnepanelen heeft honderden euro's kosten.
Van de ene kant maken ze reclame over de voordelen van zonnepanelen (via Essent aan te schaffen) en het jaarlijkse salderen en van de andere kant halen ze je onderuit op het moment dat je de afrekening krijgt. Van de ene kant vangen ze goedkope energie voor maar 5 cent/kwh en van de andere kant proberen ze deze energie weer voor het maximale tarief te verkopen. Er is absoluut geen eerlijke verhouding meer qua prijs tussen geleverde en ontvangen energie. De enige manier om nog van zonnepanelen te profiteren voor de Essent klant was via salderen. Helaas moet ik constateren dat ook Essent niet betrouwbaar is.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat "vooraanstaande" energieleveranciers zoals Essent op deze manier de energietransitie torpederen?
Is er iemand die dit forum leest die kan adviseren over mogelijke (jurische) stappen die hiertegen te ondernemen zijn?

• MajaMestreech
CPtje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:30:
N.a.v. de afrekening bij Essent van @MajaMestreech is mij ook opgevallen dat Essent een extra "knip" heeft gemaakt in de midden van 2022 (1-7-2022). In het geval van MajaMestreech maakt het niet zoveel uit, maar iemand die de opbrengst van de panelen over het eerste half jaar "nodig heeft" om mee te salderen in de koude wintermaanden, komt bij Essent dus 2 keer bedrogen uit. Het lijkt wel alsof Essent telkens een knip maakt op het moment dat zij hun tarieven wijzigen.
Volgens mij is dit geen extra knip maar een tariefswijziging per 01-07-2022. Bij mijn rekening zie je alleen een wijziging in het teruglevertarief, echter ook in de Leveringskosten.

• MajaMestreech

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat "vooraanstaande" energieleveranciers zoals Essent op deze manier de energietransitie torpederen?
Is er iemand die dit forum leest die kan adviseren over mogelijke (jurische) stappen die hiertegen te ondernemen zijn?
Essent en anderen voeren gewoon uit zoals de overheid bepaald. Dus de overheid heeft geen/onvoldoende rekening gehouden met het prijsplafond uitvoering of iemand met zonnepanelen de opbrengsten van de zomer dient te gebruiken om de winter door te komen. Behalve als dat wat @Matster1979 aangeeft je als kleinverbruiker een verzoek kunt indienen om NIET het prijsplafond toe te passen en daarmee gewoon over het gehele jaar zal kunnen salderen. Aangezien wij van het gas af zijn zou dit veel gunstiger zijn met een jaarverbruik van 55 kWh.

Ik ga zo bellen met Essent en wordt vervolgd.

Update: Zojuist gebeld. Ik heb het volledig moeten uitleggen en er wordt navraag gedaan en wordt teruggebeld.

[Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 02-02-2023 09:31]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-03 23:35
*snip* zie Señor Sjon in "Interpretatie prijsplafond met salderen"

[Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2023 10:08]

• Schranz89
Foutje

[Voor 98% gewijzigd door Schranz89 op 02-02-2023 12:17]

• Schranz89
Al betwijfel ik of je over het hele jaar kan salderen als je er vanaf ziet. Als je afziet van het prijsplafond zal nog steeds je belasting per kwh veranderd zijn vanaf 1 Januari. En ben ik bang dat Essent er een knip maakt. Of zie ik het verkeerd. Dat is volgens mij dezelfde reden waarom ze nu een knip zetten. Het leveringstarief is niet gewijzigd. Alleen meer belasting + overheid spekt allles boven de 0.40 de kilowatt. We zijn volgens mij gewoon de Sjaak (als je bij Essent zit) en ik ben nog wel van Vattenfall naar Essent overgestapt. Om een 3 jarige contract te hebben + ren paar cent minder...

Onze lieve vrienden in Den Haag hebben er weer een flink zooitje van gemaakt.

Mag toch hopen dat ze er dit jaar geen knip inzetten op 31 December. Daar Essent geen cent meer of minder krijgt per kwh voor of na 31 December 2023. Alleen de subsidie aka prijsplafond verdwijnt.

[Voor 32% gewijzigd door Schranz89 op 02-02-2023 19:19]

• ChrisAB
  • Laatst online: 06:31
Schranz89 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:56:
Al betwijfel ik of je over het hele jaar kan salderen als je er vanaf ziet. Als je afziet van het prijsplafond zal nog steeds je belasting per kwh veranderd zijn vanaf 1 Januari. En ben ik bang dat Essent er een knip maakt. Of zie ik het verkeerd. Dat is volgens mij dezelfde reden waarom ze nu een knip zetten. Het leveringstarief is niet gewijzigd. Alleen meer belasting + overheid spekt allles boven de 0.40 de kilowatt. We zijn volgens mij gewoon de Sjaak (als je bij Essent zit) en ik ben nog wel van Vattenfall naar Essent overgestapt. Om een 3 jarige contract te hebben + ren paar cent minder...

Onze lieve vrienden in Den Haag hebben er weer een flink zooitje van gemaakt.

Mag toch hopen dat ze er volgend jaar geen knip inzetten op 31 December. Daar Essent geen cent meer of minder krijgt per kwh voor of na 31 December 2023.
mijn contract loopt als goed is t/m 17 oktober 2023. Ik heb toen sleutel gekregen van nieuwbouwhuis (zonnepanelen, gasloos en dus alles elektrisch). De periode 17 oktober t/m 31 december 2022 heb ik niet veel opgewekt maar wel veel kWh verbruikt (verbouwen, december flink veel verbruikt ivm verwarmen..).
Zoals ik nu begrijp salderen ze dus niet per contractperiode maar per tariefperiode? dus een knip op 31-12-2022 en wat ik teruggeleverd heb wat ik teruggeleverd heb krijg ik dan vergoed tegen 0,05 cent?

en dan heb ik periode 01-01-2023 t/m 17-10-2023 - dan ik ga naar verwachting meer terugleveren en ben ik dat ook weer kwijt op 17-10-2023 tegen 0,05 cent? juist dat ik dit nodig heb in wintermaanden daarna? ik was nog niet overgestapt maar ga denk nu naar SamenOm.. ik heb geen zin in rare praktijken zoals Essent gaat doen..

• MazzHead
MajaMestreech schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:51:
[...]

Essent en anderen voeren gewoon uit zoals de overheid bepaald.

[...]
Nou, niet echt. Essent komt zelfs tot een negatieve energiebelasting in 2022, en dat is uitgesloten in de "Wet belastingen op milieugrondslag". Energiebelasting mag alleen geheven worden als na saldering verbruik overblijft. En daar die netto 55 kWh verbruik in 2023 heeft plaatsgevonden geldt de energiebelasting van 2023 zoals je al berekend hebt.

Wat ze doen mag helemaal niet.

• MajaMestreech
MazzHead schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:42:
[...]

Nou, niet echt. Essent komt zelfs tot een negatieve energiebelasting in 2022, en dat is uitgesloten in de "Wet belastingen op milieugrondslag". Energiebelasting mag alleen geheven worden als na saldering verbruik overblijft. En daar die netto 55 kWh verbruik in 2023 heeft plaatsgevonden geldt de energiebelasting van 2023 zoals je al berekend hebt.

Wat ze doen mag helemaal niet.
Vattenfall doet dat ook gezien de eerdere post met de jaarrekening van @CeeBee .
In mijn geval is die 55 kWh verbruik van de periode 24-01-2022 t/m 23-01-2023 en niet alleen van in 2023. Dus dat klopt niet helemaal wat je schrijft.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Eerst 24-01-2022 t/m 31-12-2022:
[Afbeelding]

469 kWh terugbetaald aan ongeveer € 0,05 - de energiebelasting, etc.

Dan de periode 01-01-2023 t/m 23-01-2023:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

prijsplafondtarief.
Mij maakt het niet uit, maar in 1 van je plaatjes is je adres zichtbaar. (op pagina 4/8)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• MajaMestreech
[...]

@Ventilator

@Matster1979 De link achter bron werkt niet. Zou je deze nog eens willen posten? Bedankt.

• Matster1979
MajaMestreech schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:58:
[...]

@Matster1979 De link achter bron werkt niet. Zou je deze nog eens willen posten? Bedankt.
@MajaMestreech Hierbij de llink nogmaals, ik 'm niet geheel gequote..

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html

artikel 2.1 lid 3

• Ventilator
[Afbeelding]

Misschien heb ik iets gemist of lees ik niet goed, maar is deze afrekening gebaseerd op een vast contract of had je variabele tarieven?

• CeeBee
Ventilator schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Misschien heb ik iets gemist of lees ik niet goed, maar is deze afrekening gebaseerd op een vast contract of had je variabele tarieven?
Variabel. Al meer dan 40 jaar. Eerst Nuon, daarna Vattenfall. Met het idee vast contract is over lange termijn duurder.

pvoutput

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
MajaMestreech schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:51:

Update: Zojuist gebeld. Ik heb het volledig moeten uitleggen en er wordt navraag gedaan en wordt teruggebeld.
En al iets vernomen :?

Ben zelf gelukkig vertrokken bij Essent i.v.m. de lage TLV Eerst Eneco en nu al een paar maanden bij Engie.

Die zeggen dit op hun website:

Iemand hier al een jaarafrekening van Engie gehad?

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• MazzHead
MajaMestreech schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:36:
[...]

Vattenfall doet dat ook gezien de eerdere post met de jaarrekening van @CeeBee .
In mijn geval is die 55 kWh verbruik van de periode 24-01-2022 t/m 23-01-2023 en niet alleen van in 2023. Dus dat klopt niet helemaal wat je schrijft.
Nou, de salderingsstand eerste en laatste halfjaar 2022 was negatief, die hebben ze afgerekend.

In januari 2023 heb je 524kWh verbruikt, dus die 55 kWh na saldering is van 2023. Voor die 55kWh die belast zou moeten worden brengen ze via saldering van de energiebelasting ongeveer €40,- in rekening. De staat krijgt al genoeg.

In de wet belastingen op milieugrondslag (https://wetten.overheid.nl/BWBR0007168/2023-01-01) artikel 50 lid 2 staat:

"Indien de verbruiker, bedoeld in het eerste lid, via een aansluiting elektriciteit op het distributienet heeft ingevoed ter zake waarvan artikel 31c, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 wordt toegepast, is het eerste lid van toepassing op het positieve saldo van de via de aansluiting geleverde elektriciteit minus de via de aansluiting ingevoede elektriciteit."

Lijkt me duidelijk, alleen positief saldo betaal je.

• DeHollander
  • Nu online
Heb nog eens naar die rekening van @MajaMestreech zitten kijken.

Als ik het goed zie betalen ze dus 436+33- 469Kwh uit van 2022
en betaal je dus 524wh aan het hoge tarief-prijsplafond.

Waar je dus maar 55KwH had moeten afreken aan Prijsplafondprijs. ds toch wel een verschil lijkt me.

55 x 0,58-10% =28,77€ - (55x0,2756=14,85) = 13,93€ + 4,90 + 20,54 + 42,27= 81,64€ en geen 272,12€

gaat er nog wel je tlv af scheelt je zo ongevee150€ in je nadeel.......

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• MajaMestreech
MazzHead schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:08:
[...]

Nou, de salderingsstand eerste en laatste halfjaar 2022 was negatief, die hebben ze afgerekend.

In januari 2023 heb je 524kWh verbruikt, dus die 55 kWh na saldering is van 2023. Voor die 55kWh die belast zou moeten worden brengen ze via saldering van de energiebelasting ongeveer €40,- in rekening. De staat krijgt al genoeg.

In de wet belastingen op milieugrondslag (https://wetten.overheid.nl/BWBR0007168/2023-01-01) artikel 50 lid 2 staat:

"Indien de verbruiker, bedoeld in het eerste lid, via een aansluiting elektriciteit op het distributienet heeft ingevoed ter zake waarvan artikel 31c, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 wordt toegepast, is het eerste lid van toepassing op het positieve saldo van de via de aansluiting geleverde elektriciteit minus de via de aansluiting ingevoede elektriciteit."

Lijkt me duidelijk, alleen positief saldo betaal je.
DeHollander schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:16:
Heb nog eens naar die rekening van @MajaMestreech zitten kijken.

Als ik het goed zie betalen ze dus 436+33- 469Kwh uit van 2022
en betaal je dus 524wh aan het hoge tarief-prijsplafond.

Waar je dus maar 55KwH had moeten afreken aan Prijsplafondprijs. ds toch wel een verschil lijkt me.

55 x 0,58-10% =28,77€ - (55x0,2756=14,85) = 13,93€ + 4,90 + 20,54 + 42,27= 81,64€ en geen 272,12€

gaat er nog wel je tlv af scheelt je zo ongevee150€ in je nadeel.......
Juist en daarom ook gebeld. Zie hier de reactie een dag later via de mail:

Na aanleiding van ons telefoongesprek deze ochtend, ben ik op onderzoek uit gegaan. In overleg geweest met diverse collega's, seniors en verschillende afdelingen. Zijn wij op dit moment tot de conclusie gekomen dat dit door de klachtenafdeling het beste afgehandeld kan worden.
Ik heb daarom ook een klacht aangemaakt. En de hele casus hierin uitgelegd. Alle informatie die u als klant in kunt zien is zeer beperkt, tot het daadwerkelijke, "wat u verbruikt en wat u terug levert wordt met elkaar verrekend en het overige wordt gefactureerd". (als betaling of uitbetaling) Dit is inderdaad de praktijk, maar de theorie ligt veel complexer.
Er wordt gekeken naar periodes dat de tarieven gelijk blijven. Vandaar de vele diverse berekeningen op de jaarafrekening.
De klachtenafdeling zal met 2 werkdagen met u contact opnemen om tot een goede oplossing te komen.
Hopelijk het ik u op deze wijze voor nu voldoende kunnen informeren. Hierbij wens ik u een hele zonnige dag toe!

Ben benieuwd, maar zal 2 mogelijkheden bespreken:
1. Volledig jaar salderen en overgebleven verbruik (55 kWh) verrekenen aan het geldende plafondtarief (zoals het dus op hun eigen rekening vermeld staat).
2. Plafondregeling loslaten, volledig jaar salderen en overgebleven verbruik (55 kWh) verrekenen aan het geldende contract tarief.

• ChrisAB
MajaMestreech schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:24:
[...]

[...]

Na aanleiding van ons telefoongesprek deze ochtend, ben ik op onderzoek uit gegaan. In overleg geweest met diverse collega's, seniors en verschillende afdelingen. Zijn wij op dit moment tot de conclusie gekomen dat dit door de klachtenafdeling het beste afgehandeld kan worden.
Ik heb daarom ook een klacht aangemaakt. En de hele casus hierin uitgelegd. Alle informatie die u als klant in kunt zien is zeer beperkt, tot het daadwerkelijke, "wat u verbruikt en wat u terug levert wordt met elkaar verrekend en het overige wordt gefactureerd". (als betaling of uitbetaling) Dit is inderdaad de praktijk, maar de theorie ligt veel complexer.
Er wordt gekeken naar periodes dat de tarieven gelijk blijven. Vandaar de vele diverse berekeningen op de jaarafrekening.
De klachtenafdeling zal met 2 werkdagen met u contact opnemen om tot een goede oplossing te komen.
Hopelijk het ik u op deze wijze voor nu voldoende kunnen informeren. Hierbij wens ik u een hele zonnige dag toe!

1. Volledig jaar salderen en overgebleven verbruik (55 kWh) verrekenen aan het geldende plafondtarief (zoals het dus op hun eigen rekening vermeld staat).
2. Plafondregeling loslaten, volledig jaar salderen en overgebleven verbruik (55 kWh) verrekenen aan het geldende contract tarief.
Ben heel benieuwd. snel weg bij Essent

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:00

Op hun website (weliswaar onder het kopje "Zonnepanelen") stellen ze heel duidelijk dat op Jaarbasis (rekeningjaar) gesaldeerd wordt. Nu blijkt dat ze daar een geheel eigen interpretatie aan geven. Deze onduidelijkheid en willekeur waaraan de klanten zijn uitgeleverd kan met name diegene die electrisch verwarmd en zonnepanelen heeft honderden euro's kosten.
Van de ene kant maken ze reclame over de voordelen van zonnepanelen (via Essent aan te schaffen) en het jaarlijkse salderen en van de andere kant halen ze je onderuit op het moment dat je de afrekening krijgt. Van de ene kant vangen ze goedkope energie voor maar 5 cent/kwh en van de andere kant proberen ze deze energie weer voor het maximale tarief te verkopen. Er is absoluut geen eerlijke verhouding meer qua prijs tussen geleverde en ontvangen energie. De enige manier om nog van zonnepanelen te profiteren voor de Essent klant was via salderen. Helaas moet ik constateren dat ook Essent niet betrouwbaar is.

Ook @MajaMestreech Naar aanleiding van CPtje zijn bericht heb ik als Essent klant ook nog even mijn vorige rekening erbij gepakt. Daar zat ook die 1 juli (2022) prijsknip in. Mijn afrekendatum is 23 mei. Essent heeft toen mijn teruglever-overschot exact verdeeld aan de hand van de meterstanden over de periode voor en na de prijsknip. Ze kunnen het dus wel.

Ik zie bij @MajaMestreech in de screenshots alleen maar daltarief regels terwijl uit de meterstand overzichten ook normaaltarief zichtbaar is, dus zo niet goed te beoordelen. Je grootste teruglevering zit sowieso in normaaltarief tijden. Al maakt dat voor de terugleverprijs niet uit. Maart wellicht wel voor de vermeden duurdere normaaltatief kWh's.

[Voor 7% gewijzigd door henkzelf op 04-02-2023 09:41]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• Matster1979
[...]

[...]

@MajaMestreech goed bezig! En bedankt voor het delen hier.

• Niffels
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-02 17:06
https://www.degeschillenc...ssing-salderingsregeling/

Bindende uitspraak van de geschillencommissie

Is de prijs die deze provider geeft voor het terugleverde marktconform.... Verloren. Hier branden ze hun vingers niet aan.

Wordt het salderen goed toegepast bij wisselende tarieven. Gewonnen.
Uitspraak. Provider moet kijken naar gewogen VERBRUIK en zo over een jaarafrekening gaan salderen.

Als dit alles gebeurt is dan komt het prijsplafond pas.
Prijsplafond na salderen.

Het is dus eigenlijk heel simpel en je kunt altijd naar deze uitspraak verwijzen.

[Voor 7% gewijzigd door Niffels op 07-02-2023 10:58]

• Wolly
  • Niet online
Niffels schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:54:
https://www.degeschillenc...ssing-salderingsregeling/

Bindende uitspraak van de geschillencommissie

Is de prijs die deze provider geeft voor het terugleverde marktconform.... Verloren. Hier branden ze hun vingers niet aan.

Wordt het salderen goed toegepast bij wisselende tarieven. Gewonnen.
Uitspraak. Provider moet kijken naar gewogen VERBRUIK en zo over een jaarafrekening gaan salderen.

Als dit alles gebeurt is dan komt het prijsplafond pas.
Prijsplafond na salderen.

Het is dus eigenlijk heel simpel en je kunt altijd naar deze uitspraak verwijzen.
Deze uitspraak zegt alleen iets over deze leverancier die blijkbaar heeft uitgesproken dat hij zich aan de uitleg wilt houden die Jetten onlangs heeft gegeven.

• Niffels
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-02 17:06
Wolly schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Deze uitspraak zegt alleen iets over deze leverancier die blijkbaar heeft uitgesproken dat hij zich aan de uitleg wilt houden die Jetten onlangs heeft gegeven.
Niet mee eens.
Dit is een uitspraak van de geschillencommissie over hoe er gesaldeert moet worden bij verschillende tarieven.
Dit is een bindende uitspraak en geldt dus voor alle providers.

• Matster1979
Niffels schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Niet mee eens.
Dit is een uitspraak van de geschillencommissie over hoe er gesaldeert moet worden bij verschillende tarieven.
Als die door de ACM was gedaan wel.

Maar de geschillencomissie doet alleen uitspraak tussen de 2 partijen waar het geschil om gaat en geldt dus ook alleen voor dat specifieke geschil en betrokken partijen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:31
Matster1979 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Als die door de ACM was gedaan wel.

Maar de geschillencomissie doet alleen uitspraak tussen de 2 partijen waar het geschil om gaat en geldt dus ook alleen voor dat specifieke geschil en betrokken partijen.
Klopt, alhoewel het wel betekent dat een ander soortgelijk geschil zeer waarschijnlijk op dezelfde uitkomst uit zal komen. Alleen moet je dat geschil dan wel eerst starten.

[removed]

• Wolly
  • Niet online
Niffels schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Niet mee eens.
Onzin, betreft twee partijen en lees de uitspraak dan zie je precies waarom de commissie in deze zaak zo oordeelt.

Hint: dat is omdat de leverancier zich in een eerdere zaak heeft gecomitteerd aan de wens van Jetten.

Als jouw leverancier dat niet heeft gedaan vervalt dat argument en kan een eventuele uitslag op een zaak anders uitpakken.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:09
De jaarafrekening van Pure Energie is binnen en ik had afgelopen zomer al een uitgebreide mailwisseling over de vraag of ze per tariefperiode of per contractjaar zouden salderen. Dat laatste werd bevestigd. Inmiddels is het prijsplafond erbij, dus ik was erg benieuwd.

Perfecte jaarafrekening! klopt volledig volgens de gedachte van Jetten. kWh's worden als eerste gesaldeerd over het totaal. Daarna wordt de resterende hoeveelheid verdeel over 3 tariefperiodes, en afgerekend volgens de tarieven in die periodes. Daarna nog 6 dagen genoten van het prijsplafond ook daar is het max aantal per maand losgelaten op mijn verbruik in die 6 dagen en alles wat binnen het plafond viel is afgerekend met 40ct.

Kortom, perfect en helemaal volgens het gedachtegoed (volgens mij).

• MajaMestreech
[...]

[...]

Vandaag op het afgesproken tijdstip een telefoontje gekregen van Essent: de betreffende afdeling waar het vraagstuk is neergelegd had nog niet gereageerd. Ik word uiterlijk volgende week vrijdag teruggebeld.

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:53
Ben benieuwd of er al iemand met variabel contract Budget energie afrekening heeft gehad, per 1 februari bv,
vraag: passen ze ook knip toe op 31 december in verband met salderen of niet, als ze dat doen dan hier enorm bijbetalen, meeste opbrengst nog van vorig jaar, afrekening komt 1 april hier.

• MazzHead
hortens9273 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:19:
Ben benieuwd of er al iemand met variabel contract Budget energie afrekening heeft gehad, per 1 februari bv,
vraag: passen ze ook knip toe op 31 december in verband met salderen of niet, als ze dat doen dan hier enorm bijbetalen, meeste opbrengst nog van vorig jaar, afrekening komt 1 april hier.
Heb deze afgelopen week gehad. Netjes over hele jaar gesaldeerd, dus netto teruglevering in mijn geval.

Daarnaast werd er over januari 2023 ook apart gesaldeerd en daardoor verbruik in januari 2023. Daarvoor is nog korting prijsplafond teruggegeven zonder verbruik in rekening te brengen. Volgens de regeling kan dat ook, artikel 2.4 en 5.2. Heb dat wel aangekaart bij klantenservice of dat wel klopte, nog niets op gehoord.

Heb trouwens een vast contract voor onbepaalde tijd (vaste prijsperiode eindigde eind januari 2022) en dus nu met variabele tarieven. Dus heb klantenservice gemeld dat ik niet akkoord ben met de TLV van 50% van de tarieven vanaf 1-7-2022, naast vraag over prijsplafond.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Vond vooral deze zin van de kant van de leverancier uit dat ACM stuk hilarisch:
Als de consument kiest voor een variabel kwartaal contract dan ontvangt hij de prijs per kwartaal.
Alsof we een keuze hebben. Ze bieden helemaal geen jaarcontracten meer aan.

• hortens9273
Jij had dus nog vast contract, hier variabel, ben benieuwd hoe ze het dan doen met variabel, zo onoverzichtelijk nu.

• ChrisAB
MajaMestreech schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Vandaag op het afgesproken tijdstip een telefoontje gekregen van Essent: de betreffende afdeling waar het vraagstuk is neergelegd had nog niet gereageerd. Ik word uiterlijk volgende week vrijdag teruggebeld.
ben benieuwd hoor, als ik bij Essent blijf heb ik in oktober denk ook dit gesprek :)

• MazzHead
hortens9273 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:10:
Jij had dus nog vast contract, hier variabel, ben benieuwd hoe ze het dan doen met variabel, zo onoverzichtelijk nu.
Nou, BE noemt het een variabel contract, ik een vast contract omdat ik dat eerst had in 2020 en 2021. De variabele maandtarieven vanaf eind januari 2022 toen de vast prijsperiode afliep. Maar er is geen nieuwe overeenkomst, dus gelden de voorwaarden van de laatste behalve de tarieven. Op Mijnbudget staat dat "vaste contract" als actief.

Als je ook zo'n historie hebt is de overeenkomst nog steeds geldig, alleen variabele tarieven van toepassing..

• hortens9273
Hier staat vast contract inactief. Jaren ervoor inderdaad ook vast contract. Ben namelijk benieuwd naar salderen, als van jaarnota naar jaarnota salderen kw op kw gaat komen we goed uit, dan iets tekort maar als de knip erop komt op 1 januari 2023 dan toch veel bijbetalen.

[Voor 95% gewijzigd door hortens9273 op 12-02-2023 13:24]

• MazzHead
Kijk eens naar je laatste leveringsovereenkomst, dat is dan waarschijnlijk die met vaste prijsperiode. Die heb ik ook.

Verder hebben ze over het totaal gesaldeerd, dus ook tussen normaal en dal. Dus wat dat betreft inderdaad zoals ze in de mail zeiden "volledige verbruik", hulde!

Als je iets verbruik hebt heb je grote kans dat ze dan het prijsplafond hanteren als het binnen de volumes blijft. Maar ja, alhoewel logisch wel speculatie.

• hortens9273
Dank je wel.

• Tupolev
DeHollander schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:15:
[...]

En al iets vernomen :?

Ben zelf gelukkig vertrokken bij Essent i.v.m. de lage TLV Eerst Eneco en nu al een paar maanden bij Engie.

Die zeggen dit op hun website:[Afbeelding]

Iemand hier al een jaarafrekening van Engie gehad?
Blij om te zien dat Engie dit goed toepast. Ben wel benieuwd hoe ze omgaan met een situatie met verbruik in dal en teruglevering in normaal tarief. Aangezien Engie beide tarieven apart afrekent verwacht ik 40 cent te betalen voor mijn verbruik in dal en 47 cent te ontvangen voor de stroom die ik heb teruggeleverd in normaal.

Mijn jaarcontract loopt in April af dus ik moet nog even wachten op de eindafrekening.

Engineering

• DeHollander
  • Nu online
Tupolev schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:59:
[...]

Blij om te zien dat Engie dit goed toepast. Ben wel benieuwd hoe ze omgaan met een situatie met verbruik in dal en teruglevering in normaal tarief. Aangezien Engie beide tarieven apart afrekent verwacht ik 40 cent te betalen voor mijn verbruik in dal en 47 cent te ontvangen voor de stroom die ik heb teruggeleverd in normaal.

Mijn jaarcontract loopt in April af dus ik moet nog even wachten op de eindafrekening.
Twee tarieven kwam voor mij gunstiger uit omdat ik veel meer opwek dan verbruik 8)

• MajaMestreech
MajaMestreech schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Vandaag wederom een telefoontje van Essent. Ze waren er nog niet uit of nu de saldering over de gehele jaarrekening periode moest worden berekend of niet. Echter, wij krijgen een compensatie uitgekeerd die berekend is op volledige saldering over het gehele jaar. Hier ben ik tevreden mee dus voor mij "case closed".

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 21:10
Bij Eneco is alles netjes verekend. Geen knip in het salderen op 1-1-2023. Mijn contractsperiode liep van 9-2-2022 tot 9-2-2023. Er is bij mij gesaldeeerd over de periode 7-2-2022 tot 9-2-2023 (mijn vorige eindafrekening hebben ze de meterstanden van 7-2-2022 gebruikt voor de eindafrekening. Voor 7-2-2022 tot 9-2-2022 hebben ze netjes de tarieven van mijn vorig contract gebruikt)
Het toevallige wil dat mijn netto elektrischiteitsverbruik nu precies op 0 uitkomt.

Dus alles is nu netjes gesaldeerd, in mijn geval echter over de gehele factuurperiode (1 jaar plus nog 2 dagen van mijn contractsperiode 2021-2022)

• Wolly
  • Niet online
MajaMestreech schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:02:
[...]

Vandaag wederom een telefoontje van Essent. Ze waren er nog niet uit of nu de saldering over de gehele jaarrekening periode moest worden berekend of niet. Echter, wij krijgen een compensatie uitgekeerd die berekend is op volledige saldering over het gehele jaar. Hier ben ik tevreden mee dus voor mij "case closed".
Het befaamde piepsysteem dus, klanten die het niet in de gaten hebben betalen het volle pond.

• snameroc
  • Laatst online: 14:34
Vandaag heel lang met essent gebeld en niet verder gekomen. Zij maken een knip op 1 januari voor saldereren en dat kost me dus een kleine 1000kwh qua saldeer prijs.

Mijn factuur jaar loopt van 25 maart tot 25 maart

[Voor 14% gewijzigd door snameroc op 13-02-2023 16:10]

snameroc

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:51
snameroc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:10:
Vandaag heel lang met essent gebeld en niet verder gekomen. Zij maken een knip op 1 januari voor saldereren en dat kost me dus een kleine 1000kwh qua saldeer prijs.

Mijn factuur jaar loopt van 25 maart tot 25 maart
Sleep ze voor de commissie!!

• snameroc
banaliteit schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:26:
[...]

Sleep ze voor de commissie!!
Hoe?

snameroc

• alfatrion
Eerst de afrekening afwachten, dan een klacht indienen, en daarna kun je naar de geschillencommissie.

• snameroc
Als ik afwacht en ik krijg mijn gelijk niet dan kost het meer dan als ik overstap. Ik zou graag vooraf duidelijkheid willen. Ik heb mog een mail gestuurd naar essent. Kijken of ik daar verder mee kom.

snameroc

• snameroc
MajaMestreech schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:02:
[...]

Mag ik vragen met wie je gebeld hebt of welk nummer? Ik heb vandaag een half uur met een mevrouw van essent gebeld van de klanten service. Ze was heel correct maar kon me niet verder helpen dan te herhalen dat het via het prijsplafond betekend zou worden. Verder zei ze dat voor het salderen een splitsing gemaakt zou worden op 1 jan.

snameroc

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee