Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:22
Hallo,

Misschien dat iemand hier zich er al in verdiept heeft, maar wat ik mij afvroeg is hoe het prijsplafond in werking gaat.

Wordt het verbruik in het prijsplafond ook verkend met de opwek van de pv panelen?
Dus wordt de saldering hierin meegenomen?

Stel je verbruikt 5000kwh, je wekt 2600 kwh op met de pv panelen.
Normaal zou je zeggen dat je verbruik op 2400kwh komt, je valt dus binnen het prijsplafond met
het tekort aan PV energie.

Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen: de eerste 2600kwh wordt gesaldeerd.
De overige 2400kwh is al meer verbruik dan het plafond welke je gesaldeerd heb, dus hier
betaal je de contractprijzen voor.

het 1e scenario is natuurlijk het mooiste voor mensen die all-electric gaan, het 2e daarentegen |:( ;w .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
In jou voorbeeld situatie dan heb je de 2400 als prijsplafond prijs per kWh.

Alles wat je meer verbruikt betaald je volgens je "hoge" contract tarief. ( hangt per welk contract je hebt natuurlijk )

Dus ja in de situatie van 5000 ben je spekkoper als je hoge tarieven hebt, maar als je 10000 verbruikt niet. ( mensen die volledig elektrisch wonen )

Prijsplafond tarieven zijn nu: Max 0,70 elektra 1,50 gas. Dus je betaald tot 0,70 het "voordelige" tarief of lager.
Hangt puur af van de tarieven die je in je contract hebt.

Dus als voorbeeld:

5000 kWh totaal
2400 kWh voordelig tarief
2600 kWh Zonnepanelen

10000 kWh totaal
2400 kWh voordelig tarief
2600 kWh zonnepanelen
5000 kWh contract tarief

Bron: https://www.rijksoverheid...shoudens-zekerheid-bieden

[ Voor 44% gewijzigd door corporalnl op 04-10-2022 07:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik kan in jouw link niet terugvinden dat het gaat om het netto verbruik na salderen?

The best is yet to come

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
@corporalnl Dit is toch helemaal geen antwoord op de vraag van de TS? Ook de link van rijksoverheid zegt helemaal niets over de daadwerkelijke vraag.

De vraag luidt namelijk: "Geldt het prijsplafond vóór of ná salderen?". En aanvullend zou ik ook nog willen weten hoe duidelijk dit is vastgelegd in de wet, zodat ook de ACM stelt deze daadwerkelijk te kunnen/willen handhaven. Zoals je weet nemen energiemaatschappijen het niet zo nauw met de wet. Immers is salderen per jaar verplicht maar doen een aantal maatschappijen dit niet omdat ze daar niet zo'n zin in hebben. Daarmee duperen ze klanten voor honderden en soms zelfs duizenden euros per huishouden per jaar, en de ACM doet niets.

Dit prijsplafond zonder heldere afspraken over salderen wordt een drama. Zonnepaneelbezitters kunnen dan beter hun panelen weer terug inleveren.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:21

paQ

nou, laten we nou eens van het beste, en de intentie, uitgaan dat we het hier hebben over netto verbruik.
Dus ik zou zeggen: na salderen (uiteraard)

Al hoewel ik me kan voorstellen dat Budget Energie daar anders over denkt :+

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 19:12 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik zit even te kijken wat dat voor mij zou betekenen, want ca 1400 te kort per jaar aan PV.
Als ik eerst 2900 a 40 cent afreken, dan houd ik eind van de rit 1500 kWh over die ik op een duur contract dan kan wegzetten tegen 90 cent. Dan kan ik er zelfs aan verdienen. Hell, dan bestel ik volgende week nog 4 panelen bij, want die zijn dan gratis :+
(daarom ga ik uit van netto verbruik)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik hoop op compensatie na salderen. Voorlopig heb ik energie over maar ergens deze winter komt er een warmtepomp, een vorm van warmwater en verdwijnt de gasmeter uit de meterkast.

We weten nu al dat de zonnepanelen dan niet de lading dekt maar echt zorgen maak ik mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Heb ik ook al in een ander topic gezet.

Mijn contract loopt zo van 3 november tm 3 november 2023. Het geen ik te kort kom, na dalderen valt dit onder het plafond of niet ? Van uit gaande dat ik na salderen op 1500 kWh bijbetalen ga uitkomen .November en december is mijn verbruik natuurlijk hoog , maar groot gedeelte geef ik weer terug in de zomer maanden. De regels zeggen dat ik in november en december nog geen recht heb op het prijs plafond. Dus kachel aan of airco aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:07
Goede vraag
Stel je verbruikt 5000kwh, je wekt 2600 kwh op met de pv panelen.
Iets scherper gedefineerd:
Je krijgt 5000 kWh geleverd af en levert 2600 kWh terug (en een deel van wat je opwekt gebruik je direct zel)
Normaal zou je zeggen dat je verbruik op 2400kwh komt, je valt dus binnen het prijsplafond met
het tekort aan PV energie.
Je gaat er dan aan voorbij hoe er wordt gesaldeerd (ik ga er voor het gemak van uit dat het wel binnen een contractjaar gebeurt, en niet zoals Budgetenergie, maandelijks want dat gaat onhoudbaar blijken).
  • Op basis van kWh (zoals vrijwel iedereen denkt dat het gaat).
  • Of op basis van de leveringstarieven in de periode dat er werd teruggeleverd (zoals bv. Greenchoice het in de praktijk doet).
Kosten voor 5000 kWh zonder zonnepanelen, als een kWh boven de 2400 kWh 1, - Euro kost :
2400 * 0.40 + (5000 - 2400) * 1,- = 3560,-

Op kWh-basis salderen (kWh tegen elkaar wegstrepen):.
(5000-2600) * 0.40 = 960 Euro.
Je voordeel t.o.v. iemand zonder zonnepanelen zou zijn:
3560 - 960 + 650 = 3250 Euro
Da's wel heel veel...

Gaat het op de Greenchoice manier (financieel salderen), dan zou logisch zijn dat zowel de eerste 2400 kWh afname als de eerste 2400 teruglevering tegen het overheidstarief gaan (0.40 Euro/kWh).
De overige 200 kWh (2600 - 2400) terugleveren gaan dan tegen het tarief in dat kwartaal (die1 Euro/kWh).
De resterende 2400 kWh die je afneemt (5000 - 2600) gaan dan ook tegen kwartaaltarief.

Kosten: 2400 * 0.40 + 2400 * (-0.40) + (2600-2400) * (-1.00) + (5000-2400) * 1.00 = 2400,-

Je hebt dan 1160 Euro voordeel van je panelen, plus het deel dat je direct zelf gebruikt (25~30%) en niet zichtbaar is op de 'slimme' meter.
Stel dat dat deel 650 kWh is, dan heeft dat ook een waarde van 1,- /kWh, dus 650 Euro.

Dus in totaal leveren de panelen je via de Greenchoice methode een voordeel van ruim 1800 Euro op.
Is toch ook al netjes....

Dus, mensen met meer PV dan de grens van 2400 kWh hebben dan geen voordeel van de regeling.
Jammer natuurlijk, maar wel verdedigbaar.

Troost je met de gedachte dat zelf een waarde van maar 0.40 Euro/kWh, de opbrengst al veel groter is dan iedereen ooit had durven denken. TNO rekende bv. met een prijs van 22.3 cent voor 2023....

Ennuh. Wacht dus nog maar een jaartje met die warmtepomp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
...want 1200 m3 gas vertegewoordigt ongeveer 10.000 kWh warmte = 3000 kWh aan elektrische energie voor de warmtepomp.
Met gas kost je dat 1200 * 1.45 = 1740,-
Elektrisch ga je met 1,- Euro/kWh voor de bijl: 3000,-

Iemand die helemaal van het gas af is, bespaart ook vastrecht. Maar dat gaat dus wel ~1000,- netto extra kosten (tenzij een uitzondering/compensatie wordt bedacht; iedereen met een (gesubsideerde) WP staat geregistreerd.

[ Voor 10% gewijzigd door WackoH op 04-10-2022 20:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-05 12:36
Met een oude Ferrarismeter moet het wel compenseren na salderen zijn. Want ik kan (en ga) niet bijhouden en opgeven hoeveel ik heb verbruikt wat weg is gevallen door de opwek...
En aangezien dat het 'gelijke monniken, gelijke kappen' zou moeten zijn, kunnen ze eigenlijk niet anders dan iedereen compenseren na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witkop525
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb wel wat achtergrond kennis hoe energieleveranciers werken, maar het enige wat ik hierover kan en mag zeggen is dat er momenteel nog vrijwel niets bekend is over hoe saldering zal worden toegepast bij de berekening wat betreft het prijsplafond.

Ik speculeerde al met overige deskundige dat de maatregelen met betrekking tot het prijsplafond rekening zal houden met saldering en dat het daarom alleen betrekking zal hebben over jouw nettoverbruik. Het zal immers geen nut hebben om over tarieven te praten wanneer jouw nettoverbruik na saldering op of onder de 0 waarde bevind.

Het plafond zou juist in het leven zijn geroepen om mensen te moeten helpen waarbij het nettoverbruik zich boven de 0 waarde zou mogen bevinden. Meestal is dit juist het geval bij mensen die niet beschikken over zonnepanelen of overige maatregelen (goed geïsoleerde woning, dubbele ramen etc.) en meestal ook niet de financiële middelen ter beschikking hebben om het verbruik te verlagen middels dergelijke maatregelen.
WackoH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:32:
Goede vraag

...

Op kWh-basis salderen (kWh tegen elkaar wegstrepen):.
(5000-2600) * 0.40 = 960 Euro.
Je voordeel t.o.v. iemand zonder zonnepanelen zou zijn:
3560 - 960 + 650 = 3250 Euro
Da's wel heel veel...

Gaat het op de Greenchoice manier (financieel salderen), dan zou logisch zijn dat zowel de eerste 2400 kWh afname als de eerste 2400 teruglevering tegen het overheidstarief gaan (0.40 Euro/kWh).
De overige 200 kWh (2600 - 2400) terugleveren gaan dan tegen het tarief in dat kwartaal (die1 Euro/kWh).
De resterende 2400 kWh die je afneemt (5000 - 2600) gaan dan ook tegen kwartaaltarief.

Kosten: 2400 * 0.40 + 2400 * (-0.40) + (2600-2400) * (-1.00) + (5000-2400) * 1.00 = 2400,-

...

Ennuh. Wacht dus nog maar een jaartje met die warmtepomp....
Ik probeer kaas te maken van de formules die jij toepast en er klopt wel het één en ander, ik begrijp alleen niet waar je de '650' waarde vandaan trekt. Ook begrijp ik niet helemaal waarom je op 200 kWh "overig" uit komt en waarom je 2400 kWh van de 2600 kWh aftrekt bij het Greenchoice voorbeeld. Het zou handig zijn dat je jouw formules eerst even in woorden uitbrengt en dan ook daadwerkelijk de nummers invult, dus bijvoorbeeld:

Nettoverbruik = Totale stroom verbruik - Totale terugleververbruik

Heb je een verbruik van 5000 kWh en lever je 2500 kWh terug:

2500 kWh = 5000 kWh - 2500 kWh, dus nettoverbruik = 2500 kWh

(Slechts een voorbeeld van hoe je jouw toegepaste formules/berekeningen iets beter zou kunnen toelichten)

NOS beweert dat de details voor het energieplafond bekend zijn, echter ben ik het niet helemaal eens met de titel van het artikel. Er wordt nog steeds nergens concreet uitgewerkt hoe de maatregelen met betrekking tot het prijsplafond rekening zal houden met salderen en daarom kan ik helaas ook niet zeggen wat dit voor afnemers van energie zou mogen betekenen. Met mij alle andere partijen. Zolang de overheid hier niet concreet over zal zijn, zullen wij met z'n allen nog in de kou moeten staan. 8)7

Have a nice day! :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hjr1985
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik lees het topic en zit ook met een vraag over de zonnepanelen en het plafond. Wij verbruiken ongeveer 2500kw en wekken 8500 kw op met de zonnepanelen.
We leveren dus 6000 kw terug tegen de helft van het leveringtarief wat neerkomt op €0,38 per kw/h. Zou dit zo blijven of de teruglevering de helft van het plafond worden?

Mvg Henk-Jan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 12:51
Je zou toch denken dat een aantal ministeries met duizenden ambtenaren een goed doordachte, gedetailleerde beleidsnota kunnen maken die in ieder geval vrij gebruikelijke scenario's afdekt. Maar verder dan wat losse getallen en bedragen komen we niet. Best treurig. Ook nog geen idee of er vermindering energiebelasting is, en hoeveel dan.

Mag in ieder geval hopen dat ze deze salderingsvragen expliciet beantwoorden voordat het is goedgekeurd anders gaan de energiemaatschappijen natuurlijk geheel terecht alles in hun eigen voordeel berekenen.

Overigens ook bizar dat er mensen zijn die nu flink kunnen verdienen door juist niet te salderen, maar voor plafondprijzen afnemen, en voor (hogere) tlv terugleveren op een secundair meetpunt. Maar goed, beter dan niks doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het (de nota) wordt zometeen in de plenaire zaal besproken.
Live stream aan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
100% salderen bestaat op dit moment nog. Dat betekent concreet dat tijdens de afrekening opgewekte Kw's worden weggestreept tegen 'gekochte' Kw's. Als dat 0 is krijg je €0,-, en je betaald €0,-. Lever je meer terug dan verbruikt; dan krijg je dat X afgesproken teruglevertarief.

Neem je meer af dan je teruglevert betaal je tot 2900kw die je gekocht hebt €0,40. Koop je nóg meer in betaal je voor alles boven die 2900kw het bedrag dat je hebt 'afgesproken' met je leverancier.

Zo zie ik het, ahv de nu beschikbare info.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-05 15:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat gaat de compensatie van 190 euro in november en december doen voor eigenaren van een nul-op-de-meter-woning die over een jaar geen energie importeren? Krijg je dan 380 euro toe zonder energiekosten te hebben? Dat zou absurd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
Femme schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:52:
Wat gaat de compensatie van 190 euro in november en december doen voor eigenaren van een nul-op-de-meter-woning die over een jaar geen energie importeren? Krijg je dan 380 euro toe zonder energiekosten te hebben? Dat zou absurd zijn.
Zo gaat het wel zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dit is inderdaad de bedoeling. Gratis geld!

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 05-10-2022 09:58 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:04
Ik denk dat elke conclusie nu nog speculeren is. Er moeten heldere regels en duidelijke rekenvoorbeelden komen voor we iets zinnigs kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:43
Zo was het ook met de vermindering energie belasting van afgelopen periode. Ik betaalde ~ € 20,- p/m voor de overgebleven 800kWh dat ik te kort kwam (ook van het gas af), maar kreeg toch ~ € 500,- terug. Ook gewoon gratis geld.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Laatst online: 16-05 17:55
CurlyMo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Zo was het ook met de vermindering energie belasting van afgelopen periode. Ik betaalde ~ € 20,- p/m voor de overgebleven 800kWh dat ik te kort kwam (ook van het gas af), maar kreeg toch ~ € 500,- terug. Ook gewoon gratis geld.
Dat is ook zo'n leuke waar niemand het over heeft: de verlaagde BTW openergie van 1-7-2022 t/m 31-12 2022. We krijgen lekker een energieplafond met plafondprijzen, maar per 1 jan gaat de BTW gewoon weer naar 21%. Dus zonder prijsaanpassingen van onze deugdzame energieleveranciers worden de prijzen per 1 jan gewoon 12% duurder!
Maken ze je nu blij met een verlaging van de kWh plafondprijs (0,70 -> 0,40) terwijl ze verzwijgen dat alles wat je boven dat plafond van 2900 kWh gebruikt gewoon 12% duurder wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-05 11:38
Ach,. Zolang je niet meer gebruikt dan 14.000 kWh blijven de neiuwe maatregelen gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:43
PvS_68 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:18:
[...]
Dus zonder prijsaanpassingen van onze deugdzame energieleveranciers worden de prijzen per 1 jan gewoon 12%punten duurder!
FTFY, of je bedoelt 233% duurder?

Het punt dat je maakt klopt inderdaad. Ik verwacht er met het prijsplafond dus op achteruit te gaan. Wat me overigens prima lijkt, want ik heb het ook niet nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 05-10-2022 10:35 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 14:48
PvS_68 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Dat is ook zo'n leuke waar niemand het over heeft: de verlaagde BTW openergie van 1-7-2022 t/m 31-12 2022. We krijgen lekker een energieplafond met plafondprijzen, maar per 1 jan gaat de BTW gewoon weer naar 21%. Dus zonder prijsaanpassingen van onze deugdzame energieleveranciers worden de prijzen per 1 jan gewoon 12% duurder!
Maken ze je nu blij met een verlaging van de kWh plafondprijs (0,70 -> 0,40) terwijl ze verzwijgen dat alles wat je boven dat plafond van 2900 kWh gebruikt gewoon 12% duurder wordt!
De prijzen worden 1.21/1.09 -1 = 11% hoger als de BTW verlaging eraf gaat (dus niet 12% ;). Die verlaging was tijdelijk, dat is geen nieuwe informatie toch?

Wat betreft de vraag van TS, alles wat je intern verbruikt telt niet mee (Dat komt nooit langs de meter), en alles wat je teruglevert ook niet. Het gaat dus om netto verbruik, na salderen. Lever je meer terug dan je verbruikt, dan is het hele prijsplafond dus niet relevant, en hoef je alleen naar de terugleververgoeding te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
borft schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

De prijzen worden 1.21/1.09 -1 = 11% hoger als de BTW verlaging eraf gaat (dus niet 12% ;). Die verlaging was tijdelijk, dat is geen nieuwe informatie toch?

Wat betreft de vraag van TS, alles wat je intern verbruikt telt niet mee (Dat komt nooit langs de meter), en alles wat je teruglevert ook niet. Het gaat dus om netto verbruik, na salderen. Lever je meer terug dan je verbruikt, dan is het hele prijsplafond dus niet relevant, en hoef je alleen naar de terugleververgoeding te kijken.
Hoe weet je dit zo zeker?

In mijn voorbeeld neem ik 10.000 kWh af, en lever 8.500 kWh terug.
Die 10.000 kWh gaat langs de meter en kan dus gezien worden als meer verbruik dan het plafond van 2.900 kWh.

Wat overblijft is of 1.500 kWh aan hoogtarief of 1.500 kWh aan plafondtarief.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Laatst online: 16-05 17:55
[...]

Je hebt gelijk! En inderdaad was dit bekend. Je hoort er alleen in de plafond-discussie niets meer over, dus vraag me af of dit nog bij iedereen op het netvlies staat.

M.b.t. het salderen staat het idd nergens maar kan me niet voorstellen dat het plafond voor salderen geld. Bij nog bestaande analoge meters kan het niet eens anders zelfs. Ik ga het (als dat nog lukt met die complexe facturen van Essent) wel narekenen want ik vertrouw het voor geen kWh. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

EWK schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Dit is inderdaad de bedoeling. Gratis geld!
Die nul-op-de-meter woning was echt niet gratis, maar die kosten werden idd niet hoger door de recente stijgingen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

FD2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Die nul-op-de-meter woning was echt niet gratis, maar die kosten werden idd niet hoger door de recente stijgingen.
Ik zeg dat je dan gratis geld krijgt, niet dat de nul-op-de-meter gratis was :).

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Dean Martin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Hoe weet je dit zo zeker?

In mijn voorbeeld neem ik 10.000 kWh af, en lever 8.500 kWh terug.
Die 10.000 kWh gaat langs de meter en kan dus gezien worden als meer verbruik dan het plafond van 2.900 kWh.

Wat overblijft is of 1.500 kWh aan hoogtarief of 1.500 kWh aan plafondtarief.
Ik denk het laatste. Als dat niet zo is, moeten ze ook de wetgeving over saldering veranderen (want dat zou betekenen dat je niet meer mag salderen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Voorlopig is het volstrekt onduidelijk wat er gaat gebeuren met mensen met zonnepanelen en teruglevering.
Ook wij hebben geen gas, maar warmtepomp(en) voor CV en warm water. Daarnaast een electrische auto.
Ons totale energieverbruik is rond de 7.500 kWh en de zonnepanelen wekken zo'n 6.000 kWh aan power op.
Netto moet ik zo;n 2.000 - 2.500 kWh afnemen van het grid.
Het zou logisch en eerlijk zijn (omdat ik GEEN gebruik (hoef te maken) maak van het prijsplafond voor het GAS, er gekeken wordt naar mijn NETTO verbruik zolang de salderingsregeling er nog is.

Wij (vrijwel alle warmtepomp gebruikers) zijn van het Gas afgestapt en daarmee hebben we automatisch een (veel) hoger elektra energieverbruik dan huizen met gas.
Ook verwarmen veel mensen hun huis met Airco units... Die zetten nu de KACHEL op gas weer aan... Dat kan toch niet de bedoeling zijn???

1200 kuub gas is (bijna) 12.000 kWh aan energie (1 m3 gas is 9,8 kWh)
Diegenen die dus wel gewoon Gas gebruiken kunnen 12.000 + 2.700 = 14.700 kWh aan energie gebruiken tegen het prijsplafond. Afgerond: 14.000 kWh

Nu is er een verschil in tarief.
een kWh stroom mag straks maximaal € 0,40 kosten
een m3 aan gas, € 1,45 (wat neer zou komen op 0,145 Euro per kWh
Eigenlijk is Gas dus veel goedkoper dan elektra, daar waar de energieprijzen gekoppeld zijn.

In Nederland wordt minder dan 20% van alle energie met behulp van Gas(turbines) opgewekt.
Zo'n 60% van alle energie wordt met Zon / Wind / Water opgewekt.
Eigenlijk is de hoge prijs per kWH voor stroom sowieso belachelijk en verdiend de OVERHEID er verreweg het meeste aan (belastingen)

Als men mijn prijsplafond gaat berekenen over het geheel aan stroom verbruik (dus NIET na terugleveren van zonneenergie) ga ik procederen. Immers er is sprake van ongelijke behandeling.
Daar waar anderen recht hebben op een prijsplafond op hun energiemix van GAS en ELEKTRA zou ik (en anderen met mij) dat ook moeten hebben.

De prijs voor Elektra is op dit moment sowieso veel te hoog omdat deze gekoppeld is aan de gasprijs daar waar dat 30 jaar geleden misschien logisch was gezien de manier van opwekken van Elektra is dat nu belachelijk. Eigenaren van Zonneparken en Windmolens blijven lachen!!!
DE prijs van een kWh elektra zou rond de 20 - 24 cent moeten zijn..

[ Voor 8% gewijzigd door 4me2 op 05-10-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
borft schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:51:
[...]
Ik denk het laatste. Als dat niet zo is, moeten ze ook de wetgeving over saldering veranderen (want dat zou betekenen dat je niet meer mag salderen).
Volgens mij snap je het probleem niet helemaal.

Iemand neemt 10 MWh af en levert 8.5 MWh terug. Energiemaatschappij zegt dat eerste 2900 MWh afname was tegen plafondtarief. Einde van het jaar maken we belans op voor salderen: 8.5 MWh wordt gesaldeerd dus netto afname is 1.5 MWh. Hoezo mag je dan niet meer salderen volgens jou? Er is zojuist 8.5 MWh gesaldeerd?

Een aantal van jullie denken daadwerkelijk dat als de energiemaatschappij de vrije keuze gegeven wordt of ze het prijsplafond voor of na salderen hanteren, dat ze het dan vrijwillig na salderen doen? Terwijl ze per aansluiting zo'n slordige €1500 per jaar gemiddeld op hun eigen bankrekening kunnen bijschrijven? Dat zou vrij bijzonder zijn :+

Het enige wat in het voordeel van dat vertrouwen spreekt is dat het de energiemaatschappijen niets uit maakt omdat ze het verschil vanuit de schatkist op hun rekening overgemaakt krijgen. En eigenlijk maakt het ons dus ook niets uit want die €1500 per jaar per huishouden dragen we gewoon af aan extra belastingen uiteindelijk.

Dus waar praten we eigenlijk over? Of je per jaar €1500 extra overmaakt aan de energiemaatschappij of aan de belastingdienst? Zal mij een zorg wezen eigenlijk.

Deze maatregelen hebben pas nut als ze daadwerkelijk de maximale prijs zouden limiteren bij de energiemaatschappijen. Middels hervorming van de energiemarkt bijvoorbeeld waar nu deze zelfde energiebedrijven gigantische winst maken op groene opgewekte stroom uit zonneparken, windmolens en consumenten-farms. Ontkoppel stroom van de gasprijs en ineens is een kWh gewoon weer stabiel €0.21 waard.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
tss68nl schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Volgens mij snap je het probleem niet helemaal.

Iemand neemt 10 MWh af en levert 8.5 MWh terug. Energiemaatschappij zegt dat eerste 2900 MWh afname was tegen plafondtarief. Einde van het jaar maken we belans op voor salderen: 8.5 MWh wordt gesaldeerd dus netto afname is 1.5 MWh. Hoezo mag je dan niet meer salderen volgens jou? Er is zojuist 8.5 MWh gesaldeerd?

Een aantal van jullie denken daadwerkelijk dat als de energiemaatschappij de vrije keuze gegeven wordt of ze het prijsplafond voor of na salderen hanteren, dat ze het dan vrijwillig na salderen doen? Terwijl ze per aansluiting zo'n slordige €1500 per jaar gemiddeld op hun eigen bankrekening kunnen bijschrijven? Dat zou vrij bijzonder zijn :+

Het enige wat in het voordeel van dat vertrouwen spreekt is dat het de energiemaatschappijen niets uit maakt omdat ze het verschil vanuit de schatkist op hun rekening overgemaakt krijgen. En eigenlijk maakt het ons dus ook niets uit want die €1500 per jaar per huishouden dragen we gewoon af aan extra belastingen uiteindelijk.

Dus waar praten we eigenlijk over? Of je per jaar €1500 extra overmaakt aan de energiemaatschappij of aan de belastingdienst? Zal mij een zorg wezen eigenlijk.

Deze maatregelen hebben pas nut als ze daadwerkelijk de maximale prijs zouden limiteren bij de energiemaatschappijen. Middels hervorming van de energiemarkt bijvoorbeeld waar nu deze zelfde energiebedrijven gigantische winst maken op groene opgewekte stroom uit zonneparken, windmolens en consumenten-farms. Ontkoppel stroom van de gasprijs en ineens is een kWh gewoon weer stabiel €0.21 waard.
Ah, ik snap je punt. Je zou natuurlijk, in dit voorbeeld, kunnen beredeneren dat er 10000kWh afgenomen is, waarvoor alleen de eerste 2900kWh in aanmerking komt voor het plafond. En dan zou je daarna kunnen zeggen dat de eerste 8500kWh "betaald " wordt door salderen, waardoor de "laatste" 1500kWh, die je dus nog moet betalen, niet meer onder het plafond vallen. Zo had ik het nog niet bekeken. Zou wel erg jammer zijn als het zo beredeneerd wordt, want dat betekent dat de overheid profiteert van de zonneenergie. Maar het zou zomaar kunnen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
4me2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:25:
Voorlopig is het volstrekt onduidelijk wat er gaat gebeuren met mensen met zonnepanelen en teruglevering.
Ook wij hebben geen gas, maar warmtepomp(en) voor CV en warm water. Daarnaast een electrische auto.
Ons totale energieverbruik is rond de 7.500 kWh en de zonnepanelen wekken zo'n 6.000 kWh aan power op.
Het zou logisch en eerlijk zijn (omdat ik GEEN gebruik (hoef te maken) maak van het prijsplafond voor het GAS, er gekeken wordt naar mijn NETTO verbruik zolang de salderingsregeling er nog is.

Wij (vrijwel alle warmtepomp gebruikers) zijn van het Gas afgestapt en daarmee hebben we automatisch een (veel) hoger elektra energieverbruik dan huizen met gas.
Ook verwarmen veel mensen hun huis met Airco units... Die zetten nu de KACHEL op gas weer aan... Dat kan toch niet de bedoeling zijn???

Diegenen die dus wel gewoon Gas gebruiken kunnen 12.000 + 2.700 = 14.700 kWh aan energie gebruiken tegen het prijsplafond. Afgerond: 14.000 kWh

Eigenlijk is Gas dus veel goedkoper dan elektra, daar waar de energieprijzen gekoppeld zijn.

In Nederland wordt minder dan 20% van alle energie met behulp van Gas(turbines) opgewekt.
Eigenlijk is de hoge prijs per kWH voor stroom sowieso belachelijk en verdiend de OVERHEID er verreweg het meeste aan (belastingen)

Als men mijn prijsplafond gaat berekenen over het geheel aan stroom verbruik (dus NIET na terugleveren van zonneenergie) ga ik procederen. Immers er is sprake van ongelijke behandeling.
Daar waar anderen recht hebben op een prijsplafond op hun energiemix van GAS en ELEKTRA zou ik (en anderen met mij) dat ook moeten hebben.

De prijs voor Elektra is op dit moment sowieso veel te hoog omdat deze gekoppeld is aan de gasprijs daar waar dat 30 jaar geleden misschien logisch was gezien de manier van opwekken van Elektra is dat nu belachelijk. Eigenaren van Zonneparken en Windmolens blijven lachen!!!
Enig, maar waarom al die woorden in hoofdletters tussendoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meppello
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik produceer met mijn zonnepanelen ongeveer net zo veel stroom als ik verbruik. Mijn gasverbruik ligt hoger dan 1.200 m3. Zou ik nu beter mijn huis elektrisch kunnen verwarmen als ik daarmee binnen 1.200m3 gas verbruik blijf? Of is elektrisch verwarmen met een prijsplafond nog steeds duurder dan verwarmen met erg duur gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Meppello schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:09:
Ik produceer met mijn zonnepanelen ongeveer net zo veel stroom als ik verbruik. Mijn gasverbruik ligt hoger dan 1.200 m3. Zou ik nu beter mijn huis elektrisch kunnen verwarmen als ik daarmee binnen 1.200m3 gas verbruik blijf? Of is elektrisch verwarmen met een prijsplafond nog steeds duurder dan verwarmen met erg duur gas?
Elektrisch verwarmen met COP1 is duurder dan op gas verwarmen. Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 11:28
Eigenaren van nul-op-de-meter-woningen hebben al eerder op de rit (behoorlijk!) geïnvesteerd in de spullen waarmee die nul wordt gehaald bij een comfortabele woning.
Ik zou het ook niet juist vinden wanneer deze groep nu geen compensatie krijgt...

Als iedereen (indien de mogelijkheden beschikbaar waren) wat meer aan energiebesparing en duurzamere energievoorziening had gedaan hadden we nu een veel minder grote energiecrisis.
Maar veel mensen gingen liever op een dure vakantie i.p.v. dat ze een set suffe zonnepanelen aanschaften.

[ Voor 6% gewijzigd door Leader98 op 05-10-2022 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Die cijfers die je noemt kloppen niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.groenbalans.nl/wp-content/uploads/2021/04/Groenbalans-NRC-overzicht-energieopwekking-in-Nederland-452x1024.jpg
https://www.groenbalans.n...erdeel-elektriciteitsmix/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:31
Niet meer dan rechtvaardig om dit aan iedereen te geven. En zeker ook bij mensen die geïnvesteerd hebben in een lage energierekening. Enkel degene compenseren met een hoge energierekening zou een rem zetten op de energietransitie.

[ Voor 17% gewijzigd door Tupolev op 06-10-2022 00:06 ]

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Met een beetje zachte herfst gaat zowat iedereen er geld bij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Laatst online: 12-05 12:01
borft schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Ah, ik snap je punt. Je zou natuurlijk, in dit voorbeeld, kunnen beredeneren dat er 10000kWh afgenomen is, waarvoor alleen de eerste 2900kWh in aanmerking komt voor het plafond. En dan zou je daarna kunnen zeggen dat de eerste 8500kWh "betaald " wordt door salderen, waardoor de "laatste" 1500kWh, die je dus nog moet betalen, niet meer onder het plafond vallen. Zo had ik het nog niet bekeken. Zou wel erg jammer zijn als het zo beredeneerd wordt, want dat betekent dat de overheid profiteert van de zonneenergie. Maar het zou zomaar kunnen inderdaad.
https://solarmagazine.nl/...epanelen-profiteren-flink
Prijsplafond 8)7
Zwang stelt dat het op Prinsjesdag door het kabinet aangekondigde prijsplafond voor energie een positieve impact zal hebben op zonnepaneeleigenaren. ‘Als een zonnepaneeleigenaar bijvoorbeeld 3.500 kilowattuur stroom verbruikt en 2.000 kilowattuur stroom opwekt met zijn zonnepanelen, betaalt hij voor de 1.500 kilowattuur die hij netto verbruikt de door het prijsplafond lagere stroomprijs. De duurdere stroom die de consument anders tegen de marktprijs zou moeten afnemen, wordt door de zonnepanelen geproduceerd. Zonnepaneeleigenaren zijn dus echt spekkoper van Prinsjesdag.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 05:31
elwin999 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:28:
Zonnepaneeleigenaren zijn dus echt spekkoper van Prinsjesdag.’
Deze redenering klopt niet. Er veranderd niks voor eigenaren van zonnepanelen, de regeling maakt ook geen onderscheid hierin. Ook voor prinsjesdag was er de PV markt al overspannen vanwege de hoge electriciteitsprijzen.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Meppello schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:09:
Je kunt het uitrekenen. Als je bv met COP=1 electrisch verwarmt, kost een kWh aan warmte je dus 40 cent. een m3 gas is ongeveer 8kWh aan warmte, dus als je gasprijs hoger wordt dan 3.20 euro kan het al uit. Als je met bv een airco verwarmt, op COP=4, dan kost 1 kWh aan warmte nog maar 10 cent, dan kan het al uit als de gasprijs hoger wordt van 80 cent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Laatst online: 12-05 12:01
Tupolev schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Deze redenering klopt niet. Er veranderd niks voor eigenaren van zonnepanelen, de regeling maakt ook geen onderscheid hierin. Ook voor prinsjesdag was er de PV markt al overspannen vanwege de hoge electriciteitsprijzen.
:? graag je mening onderbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 03-05 21:20
elwin999 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:28:
[...]

https://solarmagazine.nl/...epanelen-profiteren-flink
Prijsplafond 8)7
Zwang stelt dat het op Prinsjesdag door het kabinet aangekondigde prijsplafond voor energie een positieve impact zal hebben op zonnepaneeleigenaren. ‘Als een zonnepaneeleigenaar bijvoorbeeld 3.500 kilowattuur stroom verbruikt en 2.000 kilowattuur stroom opwekt met zijn zonnepanelen, betaalt hij voor de 1.500 kilowattuur die hij netto verbruikt de door het prijsplafond lagere stroomprijs. De duurdere stroom die de consument anders tegen de marktprijs zou moeten afnemen, wordt door de zonnepanelen geproduceerd. Zonnepaneeleigenaren zijn dus echt spekkoper van Prinsjesdag.’
Dat is inderdaad zo als je een klein beetje stroom opwekt, maar als je je eigen verbruik afdekt op jaarbasis ben je zeker geen spekkoper. Je gaat er dan niets op vooruit, sterker nog, je gaat er op achteruit t.o.v. 2022 met de verhoging van de vermindering energiebelasting. Dus de rekening voor mensen die alle stroom zelf opwekken gaat omhoog i.p.v. naar beneden. De vraag is of dat erg is, de rekening is toch laag, maar het is dus niet zo dat je als eigenaar van zonnepanelen er echt heel veel beter van wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-05 23:28
Ik begrijp de onduidelijkheid niet. De salderingsregeling is een andere regeling daar veranderd niks aan. Het zou logisch en eerlijk zijn om je even te verdiepen in de salderingsregeling. https://www.rijksoverheid...mkb,Dit%20heet%20salderen.
Dit is een vervelend bijeffect van een prijsplafond maar welke oplossing stel je hierbij anders voor?

Klopt hoewel verwarmen op gas waarschijnlijk eerder 80% efficient is dus met wat verliezen.
Deze opwekcijfers kloppen niet zoals eerder genoemd. Deze regeling kost 23,5 miljard euro en wordt waarschijnlijk gefinancieert door het laten oplopen van de staatsschuld. Dus dat er verdiend wordt door de overheid is kul. En de grootste groepen worden best evenredig goed gecompenseerd dus komt er nog best goed terrecht bij de meeste mensen. Er wordt nog aan de regeling gewerkt om zoveel mogelijk mensen te bereiken. De overheid kan op dit moment alleen de instrumenten gebruiken die het heeft. Toegegeven als de overheid er eerder (lees: begin dit jaar) mee was begonnen hadden we hiervoor waarschijnlijk een beter instrument voor gehad.

Nogmaals je hebt het over de salderingsregeling dat is een compleet andere regeling. Daar veranderd een prijsplafondregeling niets aan. (Be)spaar je deze energie.

Je bent een van de weinige huishoudens die volledig onder het prijsplafond blijft en hier het beste van af komt dus laat dit geroeptoeter maar achterwege.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Gecko123 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Ik begrijp de onduidelijkheid niet. De salderingsregeling is een andere regeling daar veranderd niks aan. Het zou logisch en eerlijk zijn om je even te verdiepen in de salderingsregeling. https://www.rijksoverheid...mkb,Dit%20heet%20salderen.
Ik begrijp die onduidelijk wel. Er staat in je link:
Salderingsregeling voor huishoudens en mkb
Huishoudens en kleine bedrijven mogen tot 1 januari 2023 zelfgeproduceerde stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. En wegstrepen tegen hun verbruik op een ander moment. Dit heet salderen.

Vrijwel iedereen gaat er van uit dat dit kWh betreft.
Maar een energieleverancier als Greenchoice doet aan financieel salderen, dus de teruggeleverde kWh omrekenen naar Euro's en dat dan in mindering brengen op het verbruik in Euro's.
De vergoeding voor de teruggeleverde stroom stellen ze dan gelijk aan de prijs van een geleverde kWh, zolang de teruglevering het verbruik (op jaarbasis) niet overschrijdt. Daarboven geldt de normale teruglever vergoeding maar dat is voor deze discussie niet relevant.

De vraag is nu waar de 0,40 euro/kWh voor geldt.
Op basis van het GC model zou dat voor de eerste 2900 kWh zijn en hebben zonnepaneeleigenaren geen extra voordeel van de regeling omdat de eerste 2900 kWh levering 0.40 Euro/kWh kost, en de eerste 2900 kWh teruglevering 0.40 opbrengt, Dat valt dus nog steeds tegen elkaar weg.

Als eerst een verrekening op basis van kWh zou plaatsvinden, en als dan voor 2900 kWh levering 0.40 Euro/kWh zou gelden, hebben zonnepaneel eigenaeren een enorm (en oneerlijk in mijn ogen voordeel t.o.v. mensen die geen zonnepalene hebben.
PS: Ik hoor tot de catergorie die dan veel geld misloopt.Maar een samenleving doen we met z'n allen.

De eerlijkste manier voor een plafond t.o.v. warmtepomp eigenaren zou zijn geweest om te rekenen in kWh energie, en dus de m3 gas naar kWh equivalenten om te rekenen met een factor 8~10, en dan weer naar kWh elekctriciteit met een COP van bv. 3.
Dan zou je op een plafond 2900 + 1200*9/3 = 6500 kWh uitkomen.
Er is nauwelijks financieel verschil (huidige 2900 kW en 1200 m3 gas kost samen 2840,-, 6500 elektrisch 2600).

Mensen moeten dan zelf maar kijken welk deel elektrisch, en wel deel gas is.
Full elektric zou een beetje gunstiger, precies wat de overheid wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-05 23:28
WackoH schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

Ik begrijp die onduidelijk wel. Er staat in je link:
Salderingsregeling voor huishoudens en mkb
Huishoudens en kleine bedrijven mogen tot 1 januari 2023 zelfgeproduceerde stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. En wegstrepen tegen hun verbruik op een ander moment. Dit heet salderen.

Vrijwel iedereen gaat er van uit dat dit kWh betreft.
Maar een energieleverancier als Greenchoice doet aan financieel salderen, dus de teruggeleverde kWh omrekenen naar Euro's en dat dan in mindering brengen op het verbruik in Euro's.
De vergoeding voor de teruggeleverde stroom stellen ze dan gelijk aan de prijs van een geleverde kWh, zolang de teruglevering het verbruik (op jaarbasis) niet overschrijdt. Daarboven geldt de normale teruglever vergoeding maar dat is voor deze discussie niet relevant.

De vraag is nu waar de 0,40 euro/kWh voor geldt.
Op basis van het GC model zou dat voor de eerste 2900 kWh zijn en hebben zonnepaneeleigenaren geen extra voordeel van de regeling omdat de eerste 2900 kWh levering 0.40 Euro/kWh kost, en de eerste 2900 kWh teruglevering 0.40 opbrengt, Dat valt dus nog steeds tegen elkaar weg.

Als eerst een verrekening op basis van kWh zou plaatsvinden, en als dan voor 2900 kWh levering 0.40 Euro/kWh zou gelden, hebben zonnepaneel eigenaeren een enorm (en oneerlijk in mijn ogen voordeel t.o.v. mensen die geen zonnepalene hebben.
PS: Ik hoor tot de catergorie die dan veel geld misloopt.Maar een samenleving doen we met z'n allen.

De eerlijkste manier voor een plafond t.o.v. warmtepomp eigenaren zou zijn geweest om te rekenen in kWh energie, en dus de m3 gas naar kWh equivalenten om te rekenen met een factor 8~10, en dan weer naar kWh elekctriciteit met een COP van bv. 3.
Dan zou je op een plafond 2900 + 1200*9/3 = 6500 kWh uitkomen.
Er is nauwelijks financieel verschil (huidige 2900 kW en 1200 m3 gas kost samen 2840,-, 6500 elektrisch 2600).

Mensen moeten dan zelf maar kijken welk deel elektrisch, en wel deel gas is.
Full elektric zou een beetje gunstiger, precies wat de overheid wil
Het GC model is niet volgens hoe de wet is bedoeld. Hier komt nog een verduidelijking in heeft Jetten geloof ik toegezegd.

Maar je loopt geen geld mis want je kiest toch de partij die voor jou het meest gunstig is uit een prijsvergelijk. Er zijn zat partijen die wel normaal salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
even in de stukken van de kamer gedoken, dit komt uit dit stuk van Kaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTUATgQqmQ8Gs6BqqsnwZy4xUDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GL0J6FMdhteFmpRz1HYDqgFK.png?f=fotoalbum_large

https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A07663

Hierbij is een belangrijke overweging dat het plafond er niet toe moet leiden dat de verduurzamings- en besparingsprikkel wegvalt. Tevens is relevant dat het tijdelijke prijsplafond zal bestaan naast het koopkrachtpakket ter ondersteuning van lage en middeninkomens. Het plafond dient dus vooral om de resterende onzekerheid te beperken, maar zal niet de gehele stijging van de energieprijzen ongedaan maken

verder staat er dat de exacte uitwerking met RVO en de energieleveranciers plaats zal vinden, dus ---> we weten op dit moment niet hoe salderen er in valt maar het is te verwachten dat er rekening mee gehouden wordt want anders slaan ze alle motivatie om te verduurzamen dood.

dus, topic weekje op pauze? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens2002
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-03 19:59
Wat maken wij ons hier druk of wij voor of na het salderen 1.500 kWh moeten afrekenen.? Over welk verschil hebben wij het ? 1.500 * € 0,30 = € 450, gaan wij daar dood aan ? En ga daarnaast gewoon over op dynamische prijzen, die komen het komende jaar echt niet meer boven de € 0,40 van het prijsplafond uit, de weg naar beneden is al volop ingeslagen, prijs is momenteel € 0,25 en dalende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Gecko123 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:47:
[...]
Maar je loopt geen geld mis want je kiest toch de partij die voor jou het meest gunstig is uit een prijsvergelijk. Er zijn zat partijen die wel normaal salderen.
(De discussie hierover is wel wat off-topic >:) dus even kort)
Ik kan nu niet overstappen want dan wordt mijn buffer aan kWh vanuit de zomer verrekend tegen de slappe terugleververgoeding van Greenchoice, ipv tegen het tarief in de periode dat ze werden teruggeleverd.

Aangezien mijn factuurjaar begin mei startte, gaat het om veel kWh, en zou ik voor ruim 1000 Euro het schip in gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Dat is ook een manier om klanten vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
jens2002 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:40:
Wat maken wij ons hier druk of wij voor of na het salderen 1.500 kWh moeten afrekenen.? Over welk verschil hebben wij het ? 1.500 * € 0,30 = € 450, gaan wij daar dood aan ? En ga daarnaast gewoon over op dynamische prijzen, die komen het komende jaar echt niet meer boven de € 0,40 van het prijsplafond uit, de weg naar beneden is al volop ingeslagen, prijs is momenteel € 0,25 en dalende.
??
Als ik mijn stroom boven het plafond af moet gaan rekenen, betaal ik 3000x 85ct per Kw. Dat is wel behoorlijk ofnie? Dood ga ik er niet van, maar 't zou hoogst irritant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens2002
hier discussiëren we op een positieve manier, waarvoor dank.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 07-10-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
niet reageren, maar alleen een topicreport graag

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 07-10-2022 20:40 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens2002
warhamstr schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

??
Als ik mijn stroom boven het plafond af moet gaan rekenen, betaal ik 3000x 85ct per Kw. Dat is wel behoorlijk ofnie? Dood ga ik er niet van, maar 't zou hoogst irritant zijn.
Ik zou het nog veel irritanter vinden als ik in heel 2023 een variabel tarief van 85ct zou betalen, terwijl ik ook een dynamisch tarief van 25ct had kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
jens2002 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Ik zou het nog veel irritanter vinden als ik in heel 2023 een variabel tarief van 85ct zou betalen, terwijl ik ook een dynamisch tarief van 25ct had kunnen betalen.
Heeel andere discussie. En fijn dat jij 't risico wil lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank0207
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-11-2022
Stel, je start per 1 januari 2023. De eerste 3/4 maanden verbruik je meer dan je saldeert. Dus die kwh's worden afgerekend tegen 40 cent. Als je dan overstapt van leverancier op het moment dat je gaat terugleveren, dan heb je volgens mij de meest voordelige situatie. Zo profiteer je als zonnepanelenbezitter toch nog van het prijsplafond, zie ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Laatst online: 05-05 00:13
gearardihno schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:00:
Wordt het verbruik in het prijsplafond ook verkend met de opwek van de pv panelen?
Dus wordt de saldering hierin meegenomen?
Salderen is het berekenen van het verbruik door de onttrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit. Het prijsplafond geld over de eerste 2900 kWh van je verbruik. Als je 5000kwh onttrekt en 2600 kWh invoert, dan is je verbruik 2400 kWh.
WackoH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:32:
Dus, mensen met meer PV dan de grens van 2400 kWh hebben dan geen voordeel van de regeling.
Jammer natuurlijk, maar wel verdedigbaar.
Het prijsplafond is ingevoerd om enerzijds te stimuleren dat afnemers verduurzamen en besparen en anderzijds om huishoudens te gemoed te komen. Je kan besparen en verduurzamen door isolatie aan te brengen, een warmtepomp te installeren, en/of zonnenpanelen te leggen. Aan het stimulatiedoel wordt afbreuk gedaan wanneer afnemers, die voor eigen kosten zonnenpanelen laten leggen, geconfronteerd worden met verrekening op basis van de waarde van het verbruik. Als je de inverstering om zonnenpalenen te installeren vergelijkt met de inverstering om je huis te isoleren, dan geldt de beiden groepen hun energieverbruik verminderen, en van het prijsplafond gebruikt moeten kunnen maken.
WackoH schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:23:
Hebben de mensen die hebben geïnvesteerd in isolatie nu ook een oneerlijk voordeel t.o.v. van de mensen die daar niet voor hebben gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Gecko123 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

[...]

Dit is een vervelend bijeffect van een prijsplafond maar welke oplossing stel je hierbij anders voor?

[...]

Klopt hoewel verwarmen op gas waarschijnlijk eerder 80% efficient is dus met wat verliezen.

[...]

Deze opwekcijfers kloppen niet zoals eerder genoemd. Deze regeling kost 23,5 miljard euro en wordt waarschijnlijk gefinancieert door het laten oplopen van de staatsschuld. Dus dat er verdiend wordt door de overheid is kul. En de grootste groepen worden best evenredig goed gecompenseerd dus komt er nog best goed terrecht bij de meeste mensen. Er wordt nog aan de regeling gewerkt om zoveel mogelijk mensen te bereiken. De overheid kan op dit moment alleen de instrumenten gebruiken die het heeft. Toegegeven als de overheid er eerder (lees: begin dit jaar) mee was begonnen hadden we hiervoor waarschijnlijk een beter instrument voor gehad.

[...]

Nogmaals je hebt het over de salderingsregeling dat is een compleet andere regeling. Daar veranderd een prijsplafondregeling niets aan. (Be)spaar je deze energie.

Je bent een van de weinige huishoudens die volledig onder het prijsplafond blijft en hier het beste van af komt dus laat dit geroeptoeter maar achterwege.
NOU NOU wat een reactie ;)
Niet alleen ik, maar velen met mij hebben een aanzienlijke investering gedaan in de aanschaf en aanleg van milieuvriendelijke oplossingen.
De vraag was of men EERST keek naar je totale verbruik (in een jaar) en op basis daarvan er 2700 kWh vanaf zou halen, of dat men kijkt, na salderen (dus hetgeen je moet betalen).

Het zou wel zo correct zijn als dat alleen gaat over de kWh die je verbruikt NA salderen.
Immers, het energieverbruik Electra is, wanneer je geen gas meer gebruikt, vele malen hoger, dan wanneer je uitgaat van de "standaard" Gas voor warm water en CV / Elektra voor lampen etc.

De gegevens van het aandeel GAS in de opwekking van elektra komen niet van mij, maar van een uitleg op NOS.NL. over de opbouw van de kosten van de elektriciteit.
Als die gegevens niet zouden kloppen... Dan sorry.

Ik denk dat mijn onderbouwing verder redelijk kloppend is (met uitzondering van het percentage GAS wat er gebruikt wordt voor het opwekken van stroom)

Ik denk dat het sowieso vriendelijk is om elkaar normaal te blijven benaderen. Ik ben niet aan het "roeptoeteren" maar geef mijn mening op een open en toegankelijke wijze.
Natuurlijk staat het een ieder vrij daar (fatsoenlijk) commentaar op te hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Laatst online: 16-05 19:24
[...]

In welke 'bron' is dit terug te vinden?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:48
RobEppink schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Dat heet salderen.

De ingestelde prijsplafonds is eigenlijk totaal irrelevant op het moment dat je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (met de aanname dat je energieleverancier op jaarbasis saldeert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Laatst online: 16-05 19:24
GioStyle schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

Dat heet salderen.

De ingestelde prijsplafonds is eigenlijk totaal irrelevant op het moment dat je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (met de aanname dat je energieleverancier op jaarbasis saldeert).
Dank voor uw reactie.
Maar welke bron vermeldt klip en klaar dat het prijsplafond uitgaat van het kWh-verbruik na salderen?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
RobEppink schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

Dank voor uw reactie.
Maar welke bron vermeldt klip en klaar dat het prijsplafond uitgaat van het kWh-verbruik na salderen?
Salderen is niet anders dan je opbrengst wegstrepen tegen je verbruik. Komt er op neer dat de vraag wanneer het prijsplafond in gaat (voor of na salderen) irrelevant is. Een particulier met een overschot aan kWh's op jaarbasis heeft 0,0 te maken met een prijsplafond, op welke manier je het dan ook berekent.

Er hangen daar wel twee aannames aan:

- Energieleverancier saldeert per jaar.
- Particulier wekt meer op dan verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

Dank voor uw reactie.
Omdat lang niet al dat verbruik door je (slimme) meter gaat. Heb je nog een oude meter, dan raak je je plafond sowieso pas meter-technisch als je te salderen kilowatts op zijn EN je daarna er nog 2900 extra hebt verbruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-10-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
alfatrion schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Salderen is het berekenen van het verbruik door de onttrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit. Het prijsplafond geld over de eerste 2900 kWh van je verbruik. Als je 5000kwh onttrekt en 2600 kWh invoert, dan is je verbruik 2400 kWh.
[...]
'Verbruik' is wat onhandig in deze context omdat het ook kan wijzen op het totale electriciteitsverbruik van een huishouden (dus levering van het energiebedrijf + direct gebruik van PV). Eenduidiger is om te spreken van (netto)levering of (netto)teruglevering
Het prijsplafond is ingevoerd om enerzijds te stimuleren dat afnemers verduurzamen en besparen en anderzijds om huishoudens te gemoed te komen.
Ik zou eerder stellen dat het prijsplafond is ingevoerd om te voorkomen dat zeer veel mensen in grote financiele problemen zouden komen. Niveau en grenzen zijn zo gekozen dat dat doel redelijk wordt bereikt zonder dat de overheid nog tientallen miljarden extra kwijt gaat zijn. Bijvangst is dat het nog interessant blijft om te besparen. Voor grote verduurzamingsoperaties als warmtepomp of isolatie zijn de huidige onrealistisch hoge prijs geen goede maatstaf.
Je kan besparen en verduurzamen door isolatie aan te brengen, een warmtepomp te installeren, en/of zonnenpanelen te leggen. Aan het stimulatiedoel wordt afbreuk gedaan wanneer afnemers, die voor eigen kosten zonnenpanelen laten leggen, geconfronteerd worden met verrekening op basis van de waarde van het verbruik. Als je de inverstering om zonnenpalenen te installeren vergelijkt met de inverstering om je huis te isoleren, dan geldt de beiden groepen hun energieverbruik verminderen, en van het prijsplafond gebruikt moeten kunnen maken.
Ik ben het er niet mee eens dat opwekking van energie gelijk wordt gesteld aan besparing. Besparing laat de netto vraag van energie afnemen, terwijl opwekking extra toevoegt. Ruimte en oppervlakte zijn echter beperkt. Daarom vind ik dat besparing een groter voordeel op mag leveren dan opwekking van energie.
Verder heeft tot zeer recent niemand PV genomen met de gedachte dat een kWh 1 Euro zou gaan kosten. De investering kon al uit bij een kwart van die prijs. Op grond daarvan is het niet nodig om PV nog extra te subsidieren door saldering pas na het prijsplafond te doen.
[...]
Hebben de mensen die hebben geïnvesteerd in isolatie nu ook een oneerlijk voordeel t.o.v. van de mensen die daar niet voor hebben gekozen?
Je hebt hier in beginsel een goed punt.
Maar naar mijn mening mag besparing zwaarder worden beloond dan energieopwekking zoals ik hierboven al schreef. Dus ik heb weinig moeite met dit extra voordeel.
Daarnaast is er ook het praktische probleem dat de (gas)besparing niet is te kwantificeren. Net zo goed als een besparing van elektriciteit.

Dus besparing van gas en elektrisch die voor een deel direct zijn te realiseren worden gelijkwaardig hoog beloond. Opwekking van elektriciteit minder. Vind ik prima. Niemand wordt er slechter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
WackoH schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:32:
[...]
'Verbruik' is wat onhandig in deze context omdat het ook kan wijzen op het totale electriciteitsverbruik van een huishouden (dus levering van het energiebedrijf + direct gebruik van PV).
De termijn verbruik kan niet wijzen op direct gebruik van PV, omdat ik het heb over salderen. Ik gebruik de term verbruik bewust, omdat de wetgever in de wet heeft opgenomen dat het verbruik berekend moet worden door de ontrokken elektriciteit te verminderen met het ingevoerde elektriciteit. Uit deze wettelijke definitie volgt dat het verbruik afneemt, indien de ontrokken elektriciteit gelijk blijft en er elektriciteit wordt ingevoerd door de installatie van zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alfatrion
De wetgever heeft in de wet vastgelegd dat het verbruik berekent moet worden door de ontrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit (art. 31c Elektriciteitswet 1998). Het prijsplafond geldt over het verbruik tot 2900 kWh. Een eenvoudige gevolgtrekking leert ons dat het prijsplafond geldt na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

warhamstr schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

??
Je verbruikt dus meer dan de gemiddelde Nederlander, maar die heeft ook geen warmtepomp. Lastige situatie, maar goed voor iedereen krijg je het bijna nooit.

Gewoon wat extra panelen (laten) leggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
alfatrion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:01:
[...]De termijn verbruik kan niet wijzen op direct gebruik van PV, omdat ik het heb over salderen. Ik gebruik de term verbruik bewust, omdat de wetgever in de wet heeft opgenomen dat het verbruik berekend moet worden door de ontrokken elektriciteit te verminderen met het ingevoerde elektriciteit. Uit deze wettelijke definitie volgt dat het verbruik afneemt, indien de ontrokken elektriciteit gelijk blijft en er elektriciteit wordt ingevoerd door de installatie van zonnepanelen.
Klopt. Maar die tekst is geschreven vanuit de energieleverancier. Vanuit een huishouden bekeken geeft de term 'verbruik' verwarring omdat het twee betekenissen kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
RobEppink schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

hangt er vanaf welk stuk je bedoelt ;) de case waar je meer opwekt dan je verbruikt, betekent dat je niets betaalt, dan is het prijsplafond niet relevant. De case waar je wel terug levert, maar minder dan je verbruikt is een lastige. Ik ging uit van de normale salderingsregeling, die zegt dat je verbruik mag compenseren met teruglevering en dat je dus alleen betaalt voor wat je netto afneemt.

Maar, dat betekent natuurlijk niet, dat ze niet naar alleen je verbruik kunnen kijken voor het prijsplafond. Voorbeelden die ik gezien heb bij energieleveranciers lijken dat echter niet te doen, en gewoon te kijken naar de energierekening zoals ie altijd al berekend werd, en dan dus naar je nettoverbruikt te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearardihno
  • Laatst online: 19:22
Zojuist stuitte ik op een artikel wat over dit onderwerp aansluit :

code:
1
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28170/eigenaren-zonnepanelen-mogen-meer-salderen-door-hogere-energiebelasting-alles-valt-of-staat-bij-uitwerking-prijsplafond

De Voornaamste conclusie: de overheid laat teveel zaken voor eigen interpretatie van de energiebedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die zullen vast wel hard aan het rekenen zijn aan scenario's ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:06
alfatrion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:07:
[...]

De wetgever heeft in de wet vastgelegd dat het verbruik berekent moet worden door de ontrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit (art. 31c Elektriciteitswet 1998). Het prijsplafond geldt over het verbruik tot 2900 kWh. Een eenvoudige gevolgtrekking leert ons dat het prijsplafond geldt na salderen.
Niet helemaal mee eens. Onttrekken en invoeren zijn 2 verschillende dingen, deze worden ook apart gemeten. In het laatste geval ben je volgens de we fiscaal ondernemer, in de eerste particulier. Wat je in het net invoert staat los van het gebruik en heeft verschillende tijdswaardes, zelfs per uur kan de prijs van elektriciteit varieren. Daarvoor heb je dan contracten met je energieleverancier die hier iets over afspreken, bijvoorbeeld verrekening per maand of jaar oid.

Het prijsplafond geldt voor het gebruik dus het gedeelte wat je onttrekt uit het net. Als he zelf invoert als ondernemer in het net levert het je wat op en is het prijsplafond uiteraard niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als ik naar mijn verbruik kijk in de app van Eneco, dan gebruik ik Jan, Feb, Mrt, 2900 kWh over de meter.
Zou dat betekenen dat ik dan mijn plafond heb bereikt, dan betekent dat ook dat daarna pas het salderen begint. (of zou moeten beginnen) Dat betekent dan dat ik April - Dec kan salderen, en eventueel terug kan leveren.

Ik vraag me ten zeerste af of dit werkbaar is voor een energieleverancier. Want wat moeten ze dan met de opwek van Jan-Mrt? Als teruggeleverd beschouwen? (en dus betalen)
Als ze het salderen dan kan het eigenlijk niet meer binnen je plafond vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
mv_ak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:49:
Het prijsplafond geldt voor het gebruik dus het gedeelte wat je onttrekt uit het net.
Wat is je bron? Ik heb geen andere informatie van de Rijksoverheid dan dat het prijsplafond wordt toepast op het verbruik (= ontrokken elektriciteit - ingevoerde elektriciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 00:04
mv_ak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Het prijsplafond geldt voor het gebruik dus het gedeelte wat je onttrekt uit het net. Als he zelf invoert als ondernemer in het net levert het je wat op en is het prijsplafond uiteraard niet van toepassing.
Dit is nu net de hele crux van dit topic. Als je dit goed zou kunnen onderbouwen wordt het interessant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen. Conclusie is: Niemand weet het, en de overheid heeft er niets over gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 12:51
ObiTewodros schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:47:
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen. Conclusie is: Niemand wet het, en de overheid heeft er niets over gezegd?
Goede samenvatting van 4 pagina's aan posts, ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Laatst online: 14-05 15:18
Ik heb gaslicht.com hierover gebeld en die zeggen volmondig dat het bedrag nà salderen wordt gehanteerd voor het prijsplafond.
Dus als je b.v. 5400 Kwh verbruikt en zelf 3700 Kwh opwekt, dan betaal je 1700 x €0,40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Leuk dat ze dat zeggen, maar daar is officieel nog niets over besloten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnberg51
Gijsje22 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:27:
Leuk dat ze dat zeggen, maar daar is officieel nog niets over besloten...
Zolang er nog ferrarismeters hangen zullen ze niet veel anders kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Gaslicht.com beweerde ook dat de vermindering energiebelasting naar een eurootje of 900 ging. Bleek achteraf dus ook onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
GioStyle schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:24:
Gaslicht.com beweerde ook dat de vermindering energiebelasting naar een eurootje of 900 ging. Bleek achteraf dus ook onjuist.
€900??
Vermindering energiebelasting ging toch per eenheid, ik dacht iets van 6 cent per Kwh per 1 jan 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
johnberg51 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

€900??
Vermindering energiebelasting ging toch per eenheid, ik dacht iets van 6 cent per Kwh per 1 jan 2022.
De vermindering van de energiebelasting is een vaste korting.
2022: per 1 januari 2022 zou de vermindering energiebelasting eerst € 559,77 bedragen, maar op 15 oktober 2021 is besloten dat de belastingkorting eenmalig wordt verhoogd met € 230. Op 5 november werd bekendgemaakt dat er nog € 35 bij komt. Daardoor krijgen huishoudens € 825 terug op de energierekening. Om het nog ingewikkelder te maken: na het besluit om de teruggaaf te verhogen, heeft het kabinet ook de btw op energie tussen 1 juli en 31 december 2022 verlaagd van 21% naar 9%. Omdat de teruggaaf inclusief btw is berekend, valt het bedrag over 2022 € 40 lager uit. Hierdoor krijgen alle huishoudens in 2022 dus € 785 (incl. btw) in plaats van € 825.

2023: op Prinsjesdag werd bekendgemaakt dat de vermindering energiebelasting stijgt naar € 941. Nadat de cijfers van het prijsplafond definitief werden vastgesteld, werd de vermindering energiebelasting verlaagd naar € 597.
https://www.gaslicht.com/...eel%20265%20euro*%20wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door GioStyle op 23-10-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Alle milieubelastingen kun je hier vinden:
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

En (voor de volledigheid) de calorische waarden van gas kun je hier downloaden:
https://mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
GioStyle schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

De vermindering van de energiebelasting is een vaste korting.

[...]

https://www.gaslicht.com/...eel%20265%20euro*%20wordt.
Oh ja, natuurlijk je hebt de energiebelasting zelf èn de heffingskorting, kleine taalverwarring.
Een ding is zeker, zonnepanelen gaan heel veel opleveren als gaslicht.com gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05 18:24
verplaatst naar 'prijsplafond energie - prinsjesdag' topic

[ Voor 93% gewijzigd door Apolopo op 25-10-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 08:32
https://www.gelderlander....an-lager-tarief~a92abe86/
Onduidelijkheid over prijsplafond: wie zonnepanelen én een slimme meter heeft, profiteert mogelijk minder van lager tarief.

Mensen die ondanks zonnepanelen meer dan gemiddeld stroom verbruiken, profiteren mogelijk niet van het prijsplafond.

Het Rijk sluit namelijk niet uit dat bij het bepalen van de stroomprijs er naar het bruto verbruik gekeken gaat worden, dus zonder aftrek van de zonnestroom die ze juist teruggeleverd hebben. Cruciaal is vooral of iemand een slimme meter heeft.

Het Rijk stelt per 1 januari een prijsplafond in, wat betekent dat huishoudens tot een verbruik van 2900 kilowattuur per jaar 0,40 euro per kWh betalen. Voor elke kilowattuur meer moet gewoon de dan geldende stroomprijs worden betaald: momenteel ligt de gemiddelde stroomprijs rond de 0,90 euro.

De grote vraag is nu hoe de regeling uitpakt voor huishoudens met zonnepanelen die bruto meer gebruiken dan die 2900 kWh, maar zoveel terugleveren dat ze netto eigenlijk onder die 2900 kWh verbuik per jaar komen. Moeten ze voor de stroom die ze meer verbruiken dan ze zelf opwekken dan het hoge tarief betalen of krijgen ze dat voor het lage tarief?

Bij oude meter niet te zien
Nu is bij zonnepaneleneigenaren met een slimme meter precies te zien hoeveel stroom ze opwekken en verbruiken: de meter registreert alleen niet wat mensen rechtstreeks verbruiken aan stroom die ze zelf opwekken. Stroom die ze opwekken en niet meteen opmaken, leveren ze terug en dat laat de slimme meter zien. Als ze bijvoorbeeld ’s avonds als het donker is stroom verbruiken, halen ze die van het stroomnet en ook dat wordt geregistreerd.

Bij mensen die zonnepanelen hebben plus een oude meter werkt het anders: daar is door de energieleverancier niet te zien hoeveel er opgewekt wordt, maar draait de meter gewoon terug als er meer stroom wordt opgewekt dan er wordt verbruikt. Die huishoudens zien dus aan het eind van het jaar alleen wat ze netto van de energieleverancier hebben afgenomen en profiteren dus tot 2900 kWh nettoverbruik van het lagere ‘plafondtarief’.

Het zou logisch zijn om dat ook voor huishoudens met zonnepanelen die een slimme meter hebben het zo te doen: van hun totale verbruik alles aftrekken wat ze opwekken en op wat er overblijft tot 2900 kWh het prijsplafond toepassen. Maar energieminister Rob Jetten is daar nog niet uit. ,,Dat is onderdeel van de uitwerking van het prijsplafond die momenteel nog gaande is”, meldt zijn woordvoerder. ,,In aanloop naar de inwerkingtreding van het prijsplafond zullen wij hier nadere informatie over verschaffen.”

Huur inclusief energie
Het prijsplafond dreigt dus mensen die zonnepanelen hebben - dat is bijna één op de vijf huishoudens - in sommige gevallen niet te helpen als het om de stroomrekening gaat. Om hoeveel gevallen het gaat, is lastig te zeggen: het probleem treft huishoudens met een slimme meter die dus relatief veel stroom verbruiken - meer dan 2900 kWh per jaar - en dat niet doen op momenten dat hun zonnepanelen stroom leveren. Want dan registreert de meter geen teruglevering en gebruik immers.

Wie er ook niet met het energieplafond geholpen zijn, zijn mensen die zelf geen energiecontract hebben. Dan gaat het om huishoudens die bijvoorbeeld huren inclusief energiekosten: dat zijn niet alleen bijvoorbeeld studenten, maar vaak ook huurders van bijvoorbeeld appartementen die door een huisbaas in een woning zijn gemaakt waar voorheen altijd maar één huishouden woonde.

Huishoudens die van het gas af zijn, bijvoorbeeld omdat ze een warmtepomp hebben geïnstalleerd, zijn maar beperkt geholpen met het energieplafond. Die hebben namelijk doorgaans door die pomp een extra stroomverbruik van al gauw 3500 kWh: dat alleen al is meer dan de bovengrens tot waar het plafondtarief voor stroom voor gaat gelden. Voor het stroomverbruik van de warmtepomp betaal je dus de volle mep, waardoor een gemiddeld huis verwarmen met een warmtepomp straks duurder is dan zo’n huis verwarmen met een gasinstallatie.

Het prijsplafond geldt vooralsnog alleen in 2023. Minister Sigrid Kaag (financiën) heeft aangegeven dat in 2024 alleen nog mensen worden geholpen die anders de energierekening echt niet meer kunnen betalen.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Wie met een slimme meter gaat straks tegen de staat procederen? Iets met gelijkheidsbeginsel?

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 02-11-2022 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-03 18:08
Ik zei toch al dat vasthouden aan een oude meter voordelen heeft: Voordelen oude meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41

UTM

Wat is dan nog het nut van salderen? Waar diezelfde Jette zich zo voor heeft ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 16-05 14:28
UTM schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:17:
[...]

Wat is dan nog het nut van salderen? Waar diezelfde Jette zich zo voor heeft ingezet.
Bij salderen betaal je 0 cent per kWh, het alternatief is dat je 40 cent per kWh betaalt en 10 cent per kWh krijgt voor je ingevoerde elektriciteit. Geef mij dan maar salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41

UTM

phicoh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:37:
[...]

Bij salderen betaal je 0 cent per kWh, het alternatief is dat je 40 cent per kWh betaalt en 10 cent per kWh krijgt voor je ingevoerde elektriciteit. Geef mij dan maar salderen.
Eens. Maar dat is ook mijn punt: waarom zou Jette zich zo hebben ingezet voor het jaarlijks salderen, als je salderen niet meer telt voor het prijsplafond. Dan heb je in feite niets meer aan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 16-05 14:28
UTM schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:46:
[...]

Eens. Maar dat is ook mijn punt: waarom zou Jette zich zo hebben ingezet voor het jaarlijks salderen, als je salderen niet meer telt voor het prijsplafond. Dan heb je in feite niets meer aan salderen.
Het lijkt erop dat ze bij het prijsplafond alleen denken aan mensen die met gas verwarmen. Voorlopig hoop ik dat de dynamische prijzen onder de 40 cent blijven. Dan is dat hele plafond niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
UTM schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:46:
[...]

Natuurlijk wel. Salderen heeft niets met prijsplafond te maken.
Prijs plafond zegt alleen iets over wanneer je de plafond prijs en wanneer je de normale prijs moet betalen als je netto afnemer bent. En dat is afhankelijk van de keuze die ze maken: bruto (voor) of netto (na salderen).
Bovendien is het prijsplafond maar voor 1 jaar. Leven gaat daarna ook nog door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 21:42
jobr schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:00:
[...]
Salderen heeft niets met prijsplafond te maken.
In geval van bruto berekening in het prijsplafondbeleid neem ik aan dat je graag veel saldeert, indien je een verbruik (inkoop) boven 2900 kWh hebt.

Bijv twee afnemers met netto 1000 kWh verbruik betalen in geval van 'netto berekening' allebei 1000 kWh * plafondprijs (ruim onder 2900 kWh). In geval van 'bruto berekening' bijv:
- Verbruik 4000, teruglevering 3000: na saldering op de factuur 1000 kWh tegen marktprijs.
- Verbruik 2500, teruglevering 1500: na saldering op de factuur 1000 kWh tegen plafondprijs.

Of heb ik het verkeerd begrepen/zou het anders werken?

In elk geval, we gaan het zien. En inderdaad dat voor max een jaar, dus daarna mag alsnog de hel losbreken (oid).

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
zeegerd schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:32:
[...]

- Verbruik 4000, teruglevering 3000: na saldering op de factuur 1000 kWh tegen marktprijs.
Als dit zo is zijn de warmtepompbezitters weer even ver van huis als voor de korrektie van 60 naar 40ct/Kwh.

Heel vreemd dat hier nog steeds geen duidelijkheid over is.
Maar nogmaals, zolang er nog ferrarismeters bestaan zal de overheid niet veel anders kunnen als prijsplafond hanteren ná saldering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SolarMagazine
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-07-2023
Beste forumdeelnemers,

Goed nieuws voor eigenaren van zonnepanelen: het prijsplafond voor de energierekening geldt in 2023 na toepassing van de salderingsregeling en daarmee over nettoverbruik van zonnepaneelbezitters.

https://solarmagazine.nl/...sregeling-eerst-toegepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@SolarMagazine welkom op Tweakers :)

Heb je er ook een officiële bron bij?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste