Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:14
Zie pagina 10 in deze kamerbrief:

https://www.rijksoverheid...ijdelijk-prijsplafond.pdf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Staat nu ook in de FAQ op de overheidssite: https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 12:23
Da's mooi, we weten nu dat het plafond ná salderen geldt.
Om het nog wat ingewikkelder te maken: Hoe zit dat met dubbel-tarief (dal en normaal) t.o.v. enkel tarief?
Als voor beiden hetzelfde plafond gaat gelden, is het voor de huishouden die onder het plafond blijven wellicht beter om je contract om te zetten naar enkel-tarief. Of maakt dat niets uit?

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oktopus13
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-01-2023
Om het nog wat ingewikkelder te maken, wat als je verschillende tarieven hebt per maand (bv Budget energie). Welk tarief betaal je dan voor de kWh boven het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbuffing
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09-2024
Om het nog wat ingewikkelder te maken, wat als je contractjaar loopt van november tot november en het plafond van januari t/m december, worden de Kwh met of zonder prijsplafond eerst gesaldeerd of een gemiddelde hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
mxhans196 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:35:
Da's mooi, we weten nu dat het plafond ná salderen geldt.
Om het nog wat ingewikkelder te maken: Hoe zit dat met dubbel-tarief (dal en normaal) t.o.v. enkel tarief?
Als voor beiden hetzelfde plafond gaat gelden, is het voor de huishouden die onder het plafond blijven wellicht beter om je contract om te zetten naar enkel-tarief. Of maakt dat niets uit?
Salderen gaat gelukkig niet over tarieven. Maar over kW's dus of je nu dag of nacht kW's teruglevert... 1kW is 1kW.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@warhamstr kWs, kws, kW of kw wat maakt het uit, of is het toch kWh? :+ _O- .
Just my 2 mWh

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 01-12-2022 17:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 16:30
rbuffing schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:47:
Om het nog wat ingewikkelder te maken, wat als je contractjaar loopt van november tot november en het plafond van januari t/m december, worden de Kwh met of zonder prijsplafond eerst gesaldeerd of een gemiddelde hiervan?
Dat is inderdaad ingewikkeld. Stel je komt in april net boven het maandelijkse quotum. En je hebt in de zomer een fors PV overschot en je jaarrekening is in september. Dan zou de leverancier eerst de PV overschotten moeten verdelen over de maanden die geen overschot hebben, en dan pas het quotum toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
dunklefaser schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:23:
@warhamstr kWs, kws, kW of kw wat maakt het uit, of is het toch kWh? :+ _O- .
Just my 2 mWh
Whattever.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-06 23:52
Ik kwam dit artikel tegen, wellicht interessant voor dit topic: https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:04
rbuffing schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:47:
Ik ben de bron even kwijt, maar net als dat ze maandlimieten hebben bepaald die voor/na jaarafrekening het plafond splitsen, nemen ze ook de saldering van alléén 2023 mee. Dus stel je hebt een contract tot februari, dan wordt voor de berekening van het plafond alleen je teruglevering van januari en februari meegenomen om het plafond te bepalen voor je jaarrekening. Dat kan dus weer knap onvoordelig uitpakken als je in de winter meer verbruikt, want je wekt uiteraard weinig op.

Zal boekhoudkundig vast handiger zijn maar mijn god wat hebben ze het complex gemaakt, ik kan me niet voorstellen dat iemand dit fatsoenlijk kan berekenen voor zichzelf.

Bron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmO-TwTiq_C6UgaM3uBpj_3feFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j9Py134oHbg8YPx82xWKRD9o.png?f=user_large

https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers

[ Voor 13% gewijzigd door Terranca op 17-12-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uien Cornflakes
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 12:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssxoLzFGPaO2EVCFAd2VmqVTTxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfiTkT035TnKlj3iOFy6tam5.webp?f=fotoalbum_large
Uit het artikel lijkt me deze grafiek het meest relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
Cliff schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:09:
Ik zei toch al dat vasthouden aan een oude meter voordelen heeft: Voordelen oude meter?
Dan zet je bij de slimme meter administratief doorgeven uit en zou hetzelfde moeten zijn als bij de analoge meter.

Als men maandelijks de meterstanden wil hebben zal dat ook bij de analoge meter gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2022 16:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 15:11
mr_evil08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:35:
[...]

Dan zet je bij de slimme meter administratief doorgeven uit en zou hetzelfde moeten zijn als bij de analoge meter.
Maar zo'n slimme meter weet toch wat er geleverd en verbruikt is (apart), dus dat is ook wat je moet doorgeven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:35:
[...]

Als men maandelijks de meterstanden wil hebben zal dat ook bij de analoge meter gebeuren.
Grote verschil is dat een ouderwetse meter direct saldeert en een digitale niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PP_Sound schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:39:
[...]

Grote verschil is dat een ouderwetse meter direct saldeert en een digitale niet
In de winter doen je zonnepanelen amper iets en wordt alles van het net getrokken een analoge meter saldeert dan ook niet.

Als het werkelijk per maand aftikken wordt zullen mensen met een analoge meter het ook maandelijks door moeten geven en foutief meterstanden doorgeven zal bestraft worden dat wordt met steekproeven gecontroleerd(netbeheerders hebben ook meters in de wijk en kunnen afwijkingen zien zo komen ze ook regelmatig achter hennep kwekerijen).

De fabeltjes blijven maar rondgaan mbt voordeel bij een analoge meter wat er niet is, als saldering wordt afgebouwd zul je analoge meter moeten inleveren of de panelen van het dak daar gaat vast een regeling voor komen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:03
mr_evil08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:10:
[...]

In de winter doen je zonnepanelen amper iets en wordt alles van het net getrokken een analoge meter saldeert dan ook niet.

Als het werkelijk per maand aftikken wordt zullen mensen met een analoge meter het ook maandelijks door moeten geven en foutief meterstanden doorgeven zal bestraft worden dat wordt met steekproeven gecontroleerd(netbeheerders hebben ook meters in de wijk en kunnen afwijkingen zien zo komen ze ook regelmatig achter hennep kwekerijen).

De fabeltjes blijven maar rondgaan mbt voordeel bij een analoge meter wat er niet is, als saldering wordt afgebouwd zul je analoge meter moeten inleveren of de panelen van het dak daar gaat vast een regeling voor komen.
BudgetEnergie ging maandelijks salderen en op het moment dat jij als klant zijnde een analoge meter had, ging BE wel even voor jou schattingen maken wat het gemiddeld het verbruik zou zijn in plaats van op harde cijfers. Ik vind daar wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
[...]

Elke opbrengst wordt direct gesaldeerd en is meteen binnen het hele jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PP_Sound schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:56:
[...]

Elke opbrengst wordt direct gesaldeerd en is meteen binnen het hele jaar door.
En dat is weinig anders dan in de winter met een slimme meter.
Als ik even naar mijn eigen situatie kijk dan blijft in de winter de zonnepanelen achter de meter, de meter registreerd geen teruglevering alleen tijdelijk minder verbruik als de zon schijnt, het wordt direct opgemaakt in huis(ik heb dan wel een warmtepomp).

De zon is in de winter niet sterk genoeg zodat panelen echt veel terugleveren(hier liggen ze in de juiste hoek).

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:21:
[...]

En dat is weinig anders dan in de winter met een slimme meter.
.
Ik heb liever een energiemeter die meteen saldeert dan een energiemaatschappij die het achteraf gaat doen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 15:24
[...]

Mijn ferrarismeter saldeert wel iets in de wintermaanden. 40kwh in december, 60 in januari, 140 in februari.

Maandelijks doorgeven, dat wordt een zooitje. Met de jaarafrekening komen ze er al amper uit als de stand lager is dan een jaar geleden. Steekproeven? Echt? Alsof de netbeheerders daar capaciteit voor hebben.

Natuurlijk zal de oude meter op termijn vervangen moeten worden, dat levert teveel nadeel op voor de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Trichoglossus schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:12:
[...]

Mijn ferrarismeter saldeert wel iets in de wintermaanden. 40kwh in december, 60 in januari, 140 in februari.

Maandelijks doorgeven, dat wordt een zooitje. Met de jaarafrekening komen ze er al amper uit als de stand lager is dan een jaar geleden. Steekproeven? Echt? Alsof de netbeheerders daar capaciteit voor hebben.

Natuurlijk zal de oude meter op termijn vervangen moeten worden, dat levert teveel nadeel op voor de overheid.
Mensen doen alsof de analoog meter veel voordelen heeft terwijl ze geen idee hebben hoe het in elkaar steekt.
Een oneerlijk voordeel gaat niet gebeuren.

Of er komt controle op of ze doen voor jouw een schatting.
De capaciteit is er wel daarvoor kunnen ze mensen inhuren, iedereen kan meterstanden noteren daar ben je geen opleiding voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:23
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:45:
[...]

Mensen doen alsof de analoog meter veel voordelen heeft terwijl ze geen idee hebben hoe het in elkaar steekt.

De capaciteit is er wel daarvoor kunnen ze mensen inhuren, iedereen kan meterstanden noteren daar ben je geen opleiding voor nodig.
Die controle komt er niet want die is veel te duur. Niet voor niets dat het mannetje dat standaard de meters op komt nemen er niet meer is. Zelfs de steekproeven zijn er eigenlijk niet meer, het enige wat ze nog doen is met foto's werken zodat er nog enige controle is op de meterstand.

Oftewel die controle komt er niet, dus zullen ze met een schatting gaan werken wat weer niet stand houdt als iemand daar een rechtzaak van maakt.

Met een analoge meter weten ze dus gewoon minder en kun je zelf bepalen wat ze wel of niet weten. Heel veel voordelen heeft dat niet (tenzij je echt wil frauderen), maar het geeft je wel zelf meer controle. Zeker omdat het salderen automatisch gaat en ze niet weten hoeveel er verbruikt/opgewekt is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 15:24
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:45:
[...]

Dank je, ik weet hoe het werkt. We werken al 15 jaar voor netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus Trapper
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-08-2024
Wellicht is dit een verheldering. Dit lijkt een statement van de politiek dat het plafond pas NA salderen gaat gelden en afgerekend worden. Ook vanwege rechtsongelijkheid tussen mensen met een slimme en analoge meter.

https://solarmagazine.nl/...sregeling-eerst-toegepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tinus Trapper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:04:
Wellicht is dit een verheldering. Dit lijkt een statement van de politiek dat het plafond pas NA salderen gaat gelden en afgerekend worden. Ook vanwege rechtsongelijkheid tussen mensen met een slimme en analoge meter.

https://solarmagazine.nl/...sregeling-eerst-toegepast
Dat artikel is van 7 november 2022.

Op die site staat ook een meer recent artikel.

Prijsplafond pakt voor consumenten met zonnepanelen mogelijk tóch nadelig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:06:
[...]

Dat artikel is van 7 november 2022.

Op die site staat ook een meer recent artikel.

Prijsplafond pakt voor consumenten met zonnepanelen mogelijk tóch nadelig uit
Wat inmiddels ook alweer achterhaald is, want er zijn diverse bevestigingen dat saldering gewoon blijft zoals het was/is, echter alleen de opgewekte 2023 stroom telt voor het plafond.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:17:
[...]

Wat inmiddels ook alweer achterhaald is, want er zijn diverse bevestigingen dat saldering gewoon blijft zoals het was/is, alleen de opgewekte 2023 stroom telt voor het plafond.
Waar staan die bevestigingen die je noemt? Zijn die afkomstig van politici?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:18:
[...]

Waar staan die bevestigingen die je noemt? Zijn die afkomstig van politici?
Van energiemaatschappijen. Ze zijn te vinden in het xHEMANx in "Help! De energierekening - kroegtopic" topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyuTaSIFnXjZ7qhUfSU23jWK_7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V2F8IjZJcjcvSrIqJZhUraJZ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NprSHeHVL_jRO0SfyLE5dRN4yDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkB7LsPHM8eRt7QvsWzqWFCB.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens ook een gesprek waarin Solar zelf aangeeft dat bovenstaand artikel niet helemaal klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9xxkSOuzkjfnNBiHYLKWJdGzOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcXtddkHKFzb2TfdnmAYr4yA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Dean Martin op 20-12-2022 10:56 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 17:15
Uien Cornflakes schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:33:
[Afbeelding]
Uit het artikel lijkt me deze grafiek het meest relevant.
Die heb ik inderdaad ook gezien. Ik kreeg ook lucht van dat het prijsplafond niet perse je contracttermijn volgt. Mijn jaarafrekening loopt van 11 maart tot 11 maart. Blijkbaar heb ik dan een prijsplafond van 1 jan t/m 11 maart en van 12 maart t/m 31 december. Ik heb een gasloos huis met warmtepomp en zonnepanelen. Netto kom ik met 2900kwh op jaarbasis wel weg, maar met een plafond van ca 800kwh van 1 jan t/m 11 maart kan ik niks. Dat is in januari al op en betaal ik in feb en maart de hoofdprijs, omdat er niet veel te salderen valt met de zonnepanelen.

Ik ga dus overstappen naar een andere leverancier per 1 januari met ongeveer gelijke tarieven die ik nu bij Eneco heb (€ 0,61/kwh dal € 0,77/kwh piek). Dan kan ik tenminste op een goede manier gebruik maken van het plafond. Nu maken de tarieven in 2023 niet heel veel uit, maar dat prijsplafond zou zo maar voor maar 1 jaar kunnen zijn. Denk dat Engie wel een kanshebber is. Budget energie is ietsje goedkoper, maar dat vind ik geen lekkere partij met zwalkend beleid.

Meer mensen die een dergelijke keuze maken of zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 21-12-2022 12:10 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:47
Hulleman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:08:
[...]
Nu maken de tarieven in 2023 niet heel veel uit, maar dat prijsplafond zou zo maar voor maar 1 jaar kunnen zijn.
Ik begrijp je opmerking hier niet helemaal. Prijsplafond is enkel voor 2023. Aangezien de overheid niet failliet zal willen gaan verwacht ik niet dat ze dit voor 2024 gaan herhalen. Afhankelijk van de verdeling van je verbruik en opwekking zul je hier natuurlijk in moeten optimaliseren als je verwacht het hele plafond te gebruiken.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-06 08:12
Hulleman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:08:
[...]

Denk dat Engie wel een kanshebber is. Budget energie is ietsje goedkoper, maar dat vind ik geen lekkere partij met zwalkend beleid.

Meer mensen die een dergelijke keuze maken of zie ik wat over het hoofd?
Hier op 14 december dezelfde keuze gemaakt om het gehele jaar optimaal gebruik te kunnen maken van het prijsplafond. Zo blijf ik iig met gas onder het plafond aangezien het jaarverbruik hier rond de 1100m3 zit.

Overgegaan naar Engie, maar zij hanteren een overstaptijd van 1 maand. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Hier dus pas per 13 januari over.

Kijk zeker even naar enkel of dubbel tarief, want Engie saldeert volgens mij per telwerk. Door enkel tarief te kiezen heb je hier iig geen last van (en dat kan bij Engie. Bij budget energie kan dat bijv niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Sleutie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:14:
[...]
Overgegaan naar Engie, maar zij hanteren een overstaptijd van 1 maand. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Hier dus pas per 13 januari over.

Kijk zeker even naar enkel of dubbel tarief, want Engie saldeert volgens mij per telwerk. Door enkel tarief te kiezen heb je hier iig geen last van (en dat kan bij Engie. Bij budget energie kan dat bijv niet)
Ik zag dat het een maand duurt, maar dat is overal zo als ik rondkijk. Per 20 januari kan ik over. Niet optimaal, maar beter dan blijven zitten waar ik nu zit. Goede tip over die dubbele meter. Ik heb graag een dubbele meter, omdat de warmtepomp in de winter 's in de daluren veel stroom verbruikt.

Volgens mij salderen leveranciers eerst het normale tarief leeg en daarna pas het daltarief. Althans, zo doet mijn huidige leverancier dat (Eneco). Het nettoverbruik zal dan grotendeels het daltarief zijn. Of gaat Engie het daltarief niet salderen, maar ga je het overschot dan terugleveren tegen een lager tarief? Zou wel echt een bijzondere manier van salderen zijn.

Edit: net even met de klantenservice van Engie gechat. Engie saldeert de twee meters op eenzelfde manier als Eneco dat doet. Eerst telwerk 1 (normaal) en daarna telwerk 2 (dal) mocht er overschot zijn op telwerk 1.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 21-12-2022 14:06 . Reden: aanvulling ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-06 08:12
Hulleman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:54:
[...]
Of gaat Engie het daltarief niet salderen, maar ga je het overschot dan terugleveren tegen een lager tarief? Zou wel echt een bijzondere manier van salderen zijn.
zie dit forum, openingspost.
Energieleveranciers aanbiedingentopic

Als ik het goed heb begrepen, wordt normaaltarief afgerekend tegen het teruglevertarief en vervolgens gekeken naar het dal verbruik...

Ik lever dus op jaarbasis netto (een klein beetje) terug maar als ze mij eerst het overschot van het normaal tarief afrekenen tegen het kale tarief, en dan het tekort van het dal tarief moet afrekenen is dat voor mij nadelig iig. Daarom heb ik gekozen voor enkel tarief,zodat ik mijn gehele verbruik sowieso gesaldeerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Sleutie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:04:
[...]

zie dit forum, openingspost.
Energieleveranciers aanbiedingentopic

Als ik het goed heb begrepen, wordt normaaltarief afgerekend tegen het teruglevertarief en vervolgens gekeken naar het dal verbruik...

Ik lever dus op jaarbasis netto (een klein beetje) terug maar als ze mij eerst het overschot van het normaal tarief afrekenen tegen het kale tarief, en dan het tekort van het dal tarief moet afrekenen is dat voor mij nadelig iig. Daarom heb ik gekozen voor enkel tarief,zodat ik mijn gehele verbruik sowieso gesaldeerd heb.
Zie mijn edit. Engie saldeert op eenzelfde manier als Eneco volgens de klantenservice van Engie.
Eerst normale tarief leegsalderen en het restant wordt tegen het daltarief gesaldeerd.

Ik heb dit voorbeeld neergelegd:
Stel ik heb op het normale tarief 2500kwh verbruikt en 3000kwh teruggeleverd. Op het daltarief heb ik 1000kwh verbruikt en 0kwh terug geleverd. Hoe wordt dan gesaldeerd?

Antwoord:
Per saldo 3500kwh verbruik en 3000kwh terug geleverd. Dan resteert 500kwh verbruik te betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 21-12-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Hulleman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:08:
Zie mijn edit. Engie saldeert op eenzelfde manier als Eneco volgens de klantenservice van Engie.
Eerst normale tarief leegsalderen en het restant wordt tegen het daltarief gesaldeerd.

Ik heb dit voorbeeld neergelegd:
Stel ik heb op het normale tarief 2500kwh verbruikt en 3000kwh teruggeleverd. Op het daltarief heb ik 1000kwh verbruikt en 0kwh terug geleverd. Hoe wordt dan gesaldeerd?

Antwoord:
Per saldo 3500kwh verbruik en 3000kwh terug geleverd. Dan resteert 500kwh verbruik te betalen.
Nee hoor. Maak maar eens een berekening op hun site en dan zul je zien dat dit niet zo is.
En praktijk ervaring:
cybermaus in "Saldering per kwartaal of jaar"
Strontvlieg in "Saldering per kwartaal of jaar"
Strontvlieg in "Saldering per kwartaal of jaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Hmm, zo legt de klantenservice het dus niet uit.. op de site leggen ze het ook niet duidelijk uit. Maar de praktijk wijst dus anders uit, namelijk salderen per telwerk. Of Engie moet t beleid hebben aangepast onlangs of de klantenservice weet ook niet hoe het werkt. Ongelooflijk dat t allemaal zo onduidelijk is. Maar weer eens wat gaan rekenen.

Thnx voor het delen van deze info!

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 21-12-2022 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
@jobr,
Nogmaals nagevraagd bij de klantenservice van Engie en ze salderen inderdaad per telwerk. Dus bij Engie moet je wel kiezen voor enkeltarief wil je optimaal profiteren van het salderen.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
Ben je eigenlijk verplicht om voor salderen de slimme meter uit te laten lezen of kan je dit simpelweg uit zetten?

Ik ben momenteel van plan om per 1 januari (zodat je nog wel even een ijkpunt stand hebben voor 1 jan) de uitlezing uit te laten zetten zodat ze geen data hebben die ze tegen me kunnen gebruiken met creatieve rekensommetjes.
Maar ik kan nergens vinden of het uitlezen verplicht is ik lees alleen dat de digitale meter verplicht is en je het aan moet melden wat ik gedaan heb.

• alfatrion
  • Laatst online: 09-06 05:34
De digitale meter is straks verplicht omdat je teruglevering apart moet registeren. Uitlezen is optioneel.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
computerjunky schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:03:
Ben je eigenlijk verplicht om voor salderen de slimme meter uit te laten lezen of kan je dit simpelweg uit zetten?

Ik ben momenteel van plan om per 1 januari (zodat je nog wel even een ijkpunt stand hebben voor 1 jan) de uitlezing uit te laten zetten zodat ze geen data hebben die ze tegen me kunnen gebruiken met creatieve rekensommetjes.
Maar ik kan nergens vinden of het uitlezen verplicht is ik lees alleen dat de digitale meter verplicht is en je het aan moet melden wat ik gedaan heb.
Uitlezen is niet verplicht. Sommige energieleveranciers stellen het verplicht (zeker die met dynamische tarieven).
Snap de noodzaak van uitzetten niet. Als ze je meterstand echt nodig hebben om er iets mee te doen en deze is er niet dan schatten ze die wel. Weet niet of je dan beter af bent. Bewijs dan maar eens dat het anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:48:
[...]

Van energiemaatschappijen. Ze zijn te vinden in het xHEMANx in "Help! De energierekening - kroegtopic" topic.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Overigens ook een gesprek waarin Solar zelf aangeeft dat bovenstaand artikel niet helemaal klopt.

[Afbeelding]
Inmiddels is duidelijk geworden dat het tegoed uit 2022 dus niet kan worden meegenomen bij Greenchoice.

Zie https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

Waarom zouden andere leveranciers dit dan wel doen? Is de regeling dan toch multi interpretabel en hoelang zou het dan duren tot andere leveranciers hier ook een winstmodel in zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 01:15:
[...]

Inmiddels is duidelijk geworden dat het tegoed uit 2022 dus niet kan worden meegenomen bij Greenchoice.

Waarom zouden andere leveranciers dit dan wel doen? Is de regeling dan toch multi interpretabel en hoelang zou het dan duren tot andere leveranciers hier ook een winstmodel in zien?
Er staat 'We maken je nota op dezelfde manier als die je van ons gewend bent, en strepen je teruglevering van je verbruik af. Het enige dat verandert, is dat we het prijsplafond voor je toevoegen over kalenderjaar 2023.'

Bij de berekening staat als voorwaarde voor die berekening 'een variabel contract', en ik denk dat daar de crux zit.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperUser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-05 12:03
Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 01:15:
[...]

Greenchoice saldeert nu (als een van de weinigen) toch ook al per tariefperiode (https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/)? Dan zegt dit voorbeeld dus nog niet zoveel over wat andere maatschappijen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SuperUser schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:36:
[...]

Greenchoice saldeert nu (als een van de weinigen) toch ook al per tariefperiode (https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/)? Dan zegt dit voorbeeld dus nog niet zoveel over wat andere maatschappijen gaan doen.
Is niet hetzelfde verhaal als voorheen omdat er voorheen bij een tariefswijziging niet werd afgerekend tegen TLV (van 11 cent) maar tegen het levertarief.

Greenchoice is de enige die ik ken die dit specifieke voorbeeld op de site toont, andere leveranciers hebben het niet over het meenemen van je overschot uit 2022 naar 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wacht eens even.

Wij krijgen in maart zonnepanelen, ons contract loopt tot Augustus.

In theorie kunnen wij met wat we opwekken (en zuinig doen) vanaf maart t/m Augustus op netto 0 uitkomen.

Echter, in het rekenvoorbeeld van Greenchoice wordt d'r gesproken over 'netto tot 2023’ en 'netto in 2023’.

Als voorbeeld, als we (binnen de contractperiode) netto 5000kWh gebruiken in 2022 en 5000kWh netto opwekken in 2023.

Moeten we dus 0,80 * 5000 betalen en krijgen we 0,09 * 5000? (Huidige prijzen per kWh verbruikt/opgeleverd(

In plaats van dat we van Augustus/Augustus netto 0 hebben en dus 0 betalen?

---

Kan ik afzien van het projsplafond?

[ Voor 12% gewijzigd door Accretion op 24-12-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Accretion schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:30:
Wacht eens even.

Wij krijgen in maart zonnepanelen, ons contract loopt tot Augustus.

In theorie kunnen wij met wat we opwekken (en zuinig doen) vanaf maart t/m Augustus op netto 0 uitkomen.

Echter, in het rekenvoorbeeld van Greenchoice wordt d'r gesproken over 'netto tot 2023’ en 'netto in 2023’.

Als voorbeeld, als we (binnen de contractperiode) netto 5000kWh gebruiken in 2022 en 5000kWh netto opwekken in 2023.

Moeten we dus 0,80 * 5000 betalen en krijgen we 0,09 * 5000? (Huidige prijzen per kWh verbruikt/opgeleverd(

In plaats van dat we van Augustus/Augustus netto 0 hebben en dus 0 betalen?

---

Nee wat jij opwekt van maart tot aug gaat van je gebruik af. Pas daarna betaal je het projsplafond. Als je netto op nul uit komt betaal je nul. Vervolgens betaal je wel voor het deel aug tot 1 jan en als je geen stroom mee neemt word dat een domper.
En als je verwacht 5k kwh per jaar op te wekken kan je in de periode maart- augustus wel eens over houden. In deze periode is de opwekking namelijk het hoogste. Maar let wel op dat je in de periode daarna veel minder op wekt.

Daarnaast komt een deel van je opwekking überhaupt niet op een meter te staan omdat je dat zelf gebruikt voor de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

computerjunky schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:58:
[...]

Vervolgens betaal je wel voor het deel aug tot 1 jan en als je geen stroom mee neemt word dat een domper.
Ja, als augustus-augustus netto 0 kWh is.

Maar augustus-januari bijvoorbeeld netto 2000kWh verbruik.
En januari-augustus netto 2000kWh opwek.

Wordt ik volgens het rekenvoorbeeld flink genaaid?
Ik zou beter af zijn zonder dat prijsplafond, lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Accretion schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:10:
[...]

Ja, als augustus-augustus netto 0 kWh is.

Maar augustus-januari bijvoorbeeld netto 2000kWh verbruik.
En januari-augustus netto 2000kWh opwek.

Wordt ik volgens het rekenvoorbeeld flink genaaid?
Ik zou beter af zijn zonder dat prijsplafond, lijkt me ook niet de bedoeling.
Je hebt nog tot augustus een contract. Als die nog voor normale prijzen zijn dan heb je überhaupt maar 5 maanden met het prijsplafond te maken. Het is dan ook vooral van belang wat je in die 5 maanden gebruikt en opwekt.
En het prijsplafond legt een limiet op de prijs. onder dat limiet betaal je een vermogen dus je ben zoiezo beter af met als zonder zelfs als dat betekent dat je minder voor je zonnestroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
SuperUser schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:36:
[...]

Als ik het goed begrijp gaan ze dan salderen per tariefperiode en afrekenen per jaarnota.

Meenemen opbrengst van 2022 naar 2023 is nog onduidelijk, maar als dat niet kan is dat het graf voor saldering. En dan wil ook iedereen met zonnepanelen een jaarnota in december.
Lekker eerlijk.

Bv ik kan nu niet wisselen omdat ik niet weet dat als ik wissel dat ik eerst het overschot van 2022 krijg uitbetaald.

en dan januari niet kan verrekenen met het nieuwe contact die bv eind januari in gaat.
Even 1000kw afrekenen voor 1e per kW

Echt slecht dat je dit eind december nog niet weet.

"Green"choice heeft nog niets gecommuniceerd behalve tarieven vanaf februari.
Ik ga er dus vanuit dat ze salderen op de jaarnota en het teveel via het prijsplafond gaat.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRlvuJTH5y7NpFTfl8p1T0ofhX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiK96EuhFdZ2TRKYnsk5JIK5.jpg?f=fotoalbum_large

In het rekenvoorbeeld wordt de saldering (netto verbruik) opnieuw opgemaakt op 1 januari 2023, zie hierboven.

Vooral de laatste alinea laat het duidelijk zien.
Van 1 april 2022 tot 1 januari 2023 heeft de klant 500 kWh netto teruggeleverd. Hier krijgt de klant een teruglevertarief voor van €0,115 per kWh.
"Van 1 april tot 1 januari" "netto".

Dat is niet hoe salderen werkt, het is "1 april tot 1 april" "netto", hoe ze de rest van de stroom (0 kWh) indelen, maakt mij niets uit.

Ze blijven de regels verdraaien om d'r meer geld uit te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Accretion schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:30:
Ja, maar dat wil je niet. Ik heb GreenChoice aangeschreven en verzocht om in het voorbeeld i.p.v. 11,5c met een gemiddeld tarief van 50c te rekenen. Dan krijg je c.a. € 200,- meer terug. Ik verwacht dat ze het op de afrekening anders zullen doen dan ze nu verkondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Hulleman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:23:
@jobr,
Nogmaals nagevraagd bij de klantenservice van Engie en ze salderen inderdaad per telwerk. Dus bij Engie moet je wel kiezen voor enkeltarief wil je optimaal profiteren van het salderen.
Ik heb hier even aan zitten rekenen, met de vorige jaarrekening. Als ik die op deze manier saldeer pakt een dubbel telwerk z`n dikke 100€ voordeliger uit. Dit omdat ik in het normale tarief erg veel terug lever.

N afname 1247 terugL 3690 = -2443kwh
D afname 2177 terugL 1565 = 612kwh

Dus 621 kwh betalen a 72ct = 440,64€
-2443kwh uitbetaald krijgen a 63ct = 1539,09€

Blijft er 1098,45€ over

Zou ik het aan enkel tarief uitrekenen 2443kwh-621kwh = 1822kwh a 53ct = 965,66€

Of zie ik iets over het hoofd :?

Salderen en prijsplafond ga ik geen last van hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5Tt8ev-BSSl3E5Ut-WeLbX87Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6jgSNByMi4clk9g4vMWaOR4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e16PMeytEJm8cdb02bUT4GXMnvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJUp7nXET7doW6CvkWblTw5V.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Accretion schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:21:
Dat is niet hoe salderen werkt, het is "1 april tot 1 april" "netto", hoe ze de rest van de stroom (0 kWh) indelen, maakt mij niets uit.

Ze blijven de regels verdraaien om d'r meer geld uit te slaan.
Ben het met je eens, ik begrijp ook niet hoe het kan dat de regels blijkbaar zo uitgelegd mogen worden.

Het vreemde is, zelfs gaslicht.com weet niet hoe de saldering over de jaarwisseling uitpakt.
Als u zonnepanelen heeft, geldt het prijsplafond na salderen. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van stroom in 2023. Hoe de verrekening precies plaatsvindt, is op dit moment nog niet duidelijk.
Bron

En ook RTVNoord weet het te melden.
Om het nog even ingewikkelder te maken: Hoe hier wordt omgegaan met het verrekenen (salderen) van de verbruikte stoom met de opgewekte stroom in de maanden voordat het energieplafond ingaat, is nog niet helder.
Het lijkt er wel op alsof iemand of iets nog een seintje moet geven 'zo gaan we het doen' of wellicht is het aan ieder bedrijf om er maar een draai aan te geven hoe ze het willen doen binnen de bestaande regelgeving van de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Het is natuurlijk niet aan ieder bedrijf om hier zijn eigen draai aan te geven.

Wat de wetgever gaat doen is om het woordje jaarlijks weer aan de salderingslimiet uit artikel 31c BW toe te voegen. Daarmee krijg je dat de vraag: mogen we maandelijks salderen van tafel gaat.

Daarmee is alleen de controversie niet weg. Immers, er wordt verschillend gedacht over wat salderen is. De wet schrijft voor dat het verbruik berekent moet worden door de ontrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit, maar schrijft niet voor over welke periode dat moet gebeuren. Daar zit de onduidelijk. Mijn inziens moet dit per moment (zeg per seconden) gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alfatrion schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:41:
Mijn inziens moet dit per moment (zeg per seconden) gebeuren.
Dat je wordt genaaid door de energieleveranciers; en dat mensen het ook nog eens goedpraten, is off-topic.

Die hele procedure van salderen maand/jaar gaan we toch niet weer opnieuw voeren? Het resultaat was duidelijk, salderen per jaar.

Dat jij het daar niet mee eens bent, is leuk.
Maar de ene seconde inkopen voor 0,80€ en de seconde erna verkopen voor 0,09€, slaat ook nergens op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Accretion schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:10:
Die hele procedure van salderen maand/jaar gaan we toch niet weer opnieuw voeren? Het resultaat was duidelijk, salderen per jaar.
Er is geen uitspraak gedaan en ik neem het zelfde standpunt in als Rienzilla. Er moet per jaar gesaldeerd worden door het verbruik per uur te berekenen en af te rekenen tegen het dan geldende leveringstarief, indien de jaarlevering groter is dan de jaarteruglevering. Dat is salderen.

Ik heb GreenChoice ook aangesproken op hun voorbeeld, en vertouw erop dat ze de afrekening niet zullen opstellen zoals in hun voorbeeld.
Accretion schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:10:
Dat jij het daar niet mee eens bent, is leuk.
Maar de ene seconde inkopen voor 0,80€ en de seconde erna verkopen voor 0,09€, slaat ook nergens op natuurlijk.
Maar dat standpunt neem ik niet in.

[ Voor 19% gewijzigd door alfatrion op 25-12-2022 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alfatrion schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:56:
[...]

Er is geen uitspraak gedaan en ik neem het zelfde standpunt in als Rienzilla. Er moet per jaar gesaldeerd worden door het verbruik per uur te berekenen en af te rekenen tegen het dan geldende leveringstarief, indien de jaarlevering groter is dan de jaarteruglevering. Dat is salderen.
Klopt, salderen gaat specifiek over het nettoverbruik per jaar.

Wat we met de overproductie doen, is mij om 't even, heeft ook niet zo bar veel met salderen te maken?

Maar gezien het energieplafond met maandelijkse limieten komt waarbij je d'r onder en d'r boven verschillende tarieven hebt. Wat op 1 jan 2023 in gaat (en ook verandering van energiebelasting).

Ben ik benieuwd hoe ze gaan salderen per jaar contractjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alfatrion schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:56:
[...]
Ik heb GreenChoice ook aangesproken op hun voorbeeld, en vertouw erop dat ze de afrekening niet zullen opstellen zoals in hun voorbeeld.
Ik hoop dat je dit dan zwart-op-wit hebt.

Als het rekenvoorbeeld al niet klopt en volledig tegen salderen in gaat, ben ik d'r bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Accretion schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:40:
Klopt, salderen gaat specifiek over het nettoverbruik per jaar.
Daar verschillen we dus van mening.

Het doel van salderen is om de ferrarismeter en de digitale meter gelijk te behandelen. Daarom moet bij de digitale meter het verbruik voorwoorden berekent. Dat verbruik kan best per uur, of per telwerk en per tariefperiode, worden betekend. Dat verbruik moet vervolgens tegen het gelende leveringstarief afgerekend worden, indien de jaarlevering hoger is dan de jaarteruglevering.

Het is dan ook zeer wel mogelijk dat je moet betalen terwijl je nettoverbruik per jaar nul is.
Accretion schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:40:
Maar gezien het energieplafond met maandelijkse limieten komt waarbij je d'r onder en d'r boven verschillende tarieven hebt.
Het is meer een budget dan een limiet en ze zijn per dag.
Accretion schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:43:
Ik hoop dat je dit dan zwart-op-wit hebt.
Dat heb ik niet nodig.

Ik ben ze gevraagd om te rekenen met een gemiddeld leveringstarief van 50c. In plaats van €57 krijg je in het voorbeeld dan €250 terug voor de eerste periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Wel erg onhandig dat het zo laat duidelijk is. Zo maken ze het niet eens mogelijk om zaken eventueel nog te optimaliseren.

Edit:
Voor vattenfall lijkt het wel goed geregeld te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WnAojdOYeJVx3CW6zjPRJOZ5so=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YeUVGqRQqUrmkwOhicIe5RsU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door ice-T106 op 25-12-2022 12:06 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ice-T106 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:56:
Wel erg onhandig dat het zo laat duidelijk is. Zo maken ze het niet eens mogelijk om zaken eventueel nog te optimaliseren.

Edit:
Voor vattenfall lijkt het wel goed geregeld te zijn:
[Afbeelding]
Daar staat in mijn ogen toch duidelijk dat ze voor het het kijken wat onder prijsplafond valt alleen maar kijken naar het verbruik en teruglevering van 1 januari tot je jaarafrekening.

Voorbeeld:
Overschot 2022: 500 kWh
Verbruik 1 jan tot jaarafrekening: 2500 kWh
Teruggeleverd 1 jan tot jaarafrekening: 1000 kWh

Gedeelte wat mogelijk onder prijsplafond valt: 2500-1000 = 1500 kWh.

De vraag is dus wat ze met dat overschot van 500kWh doen uit 2022, zo te lezen gebruiken ze dat niet bij het bepalen van jouw gebruik van het verbruiksplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:07
Straks heeft heel Nederland net als de zorgverzekering een contract van 1-1 t/m 31-12...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
Wolly schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:56:
Daar staat in mijn ogen toch duidelijk dat ze voor het het kijken wat onder prijsplafond valt alleen maar kijken naar het verbruik en teruglevering van 1 januari tot je jaarafrekening.
De subsidieregeling gaat over de ontrokken en ingevoerde elektriciteit uit 2023, dus is het correct dat ze de ontrokken en ingevoerde elektriciteit uit 2022 niet meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
vanderv schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:36:
Straks heeft heel Nederland net als de zorgverzekering een contract van 1-1 t/m 31-12...
Ook erg duidelijk die geprivatiseerde zorgverzekeringen, overstappen terwijl nog niet duidelijk is met welke zorgverleners contracten zijn afgesloten, het lijkt de energiemarkt wel.

Misschien tijd om de marktwerking in die beide sectoren maar eens terug te draaien inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Greenchoice lijkt de regels voor salderen voor dynamische tarieven toe te passen op variabele tarieven wat natuurlijk nergens op slaat.

Daarnaast zijn ze blijkbaar voornemens om extra afrekeningen in te bouwen op basis van 1 januari en je contract datum in 2023… zo wordt er alles aan gedaan om de salderings regeling zo gunstig mogelijk te interpreteren door geeenchoice.

Laten we hopen op meer duidelijkheid van het kabinet, en anders veel klachten indienen en geschillen commissie energie inschakelen.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alfatrion schreef op maandag 26 december 2022 @ 02:35:
[...]

De subsidieregeling gaat over de ontrokken en ingevoerde elektriciteit uit 2023, dus is het correct dat ze de ontrokken en ingevoerde elektriciteit uit 2022 niet meenemen.
Salderen is per jaar, op de jaarafrekening.

Als jij 5000 kWh verbruikt en 5000 kWh oplevert, moet je gewoon een rekening van netto 0 kWh krijgen.

Als ze nu een extra afrekening doen, klopt die som niet meer.
Dan betaal je 0,80€ voor het verbruikte gedeelte en krijg je 0,09€ terug voor het opgeleverde gedeelte.

In ons geval kost het tussentijds afrekenen dus minimaal zo'n €2.000,- en dat met 0 nettoverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Fbuijzen schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:29:
Greenchoice lijkt de regels voor salderen voor dynamische tarieven toe te passen op variabele tarieven wat natuurlijk nergens op slaat.
Er zijn geen seperate regels voor dynamische contracten.
Accretion schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:31:
Salderen is per jaar, op de jaarafrekening.

Als jij 5000 kWh verbruikt en 5000 kWh oplevert, moet je gewoon een rekening van netto 0 kWh krijgen.
We zijn het over de details van salderen niet eens. GreenChoice stelt de factuur op zoals ik heb aangegeven.
Accretion schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:31:
In ons geval kost het tussentijds afrekenen dus minimaal zo'n €2.000,- en dat met 0 nettoverbruik.
Dat tussentijds afrekenen deugd niet, maar als je een klacht indient dan corrigeren ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alfatrion schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:52:
[...]

Dat tussentijds afrekenen deugd niet, maar als je een klacht indient dan corrigeren ze dat.
Hmm, dan komt het wellicht toch nog goed allemaal. *O*

De €10.000,- aan zonnepanelen mogen zichzelf best terugverdienen.

Zonder die panelen zouden we de komende twee jaarafrekeningen zitten met €5.000,- per jaar.

En dat met energielabel A, W/W warmtepomp, HR++ glas en goede isolatie.

Als we hout/dieselolie/gas zouden stoken, geloof ik dat we anders nog goedkoper uit waren.
Maar dat zou het klimaat niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Hoe weet je dat zo stellig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06

Door het mee te nemen naar 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Accretion schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:16:
[...]

Hmm, dan komt het wellicht toch nog goed allemaal. *O*

De €10.000,- aan zonnepanelen mogen zichzelf best terugverdienen.

Zonder die panelen zouden we de komende twee jaarafrekeningen zitten met €5.000,- per jaar.

En dat met energielabel A, W/W warmtepomp, HR++ glas en goede isolatie.

Als we hout/dieselolie/gas zouden stoken, geloof ik dat we anders nog goedkoper uit waren.
Maar dat zou het klimaat niet ten goede komen.
Als je met gas goedkoper uit bent zou ik toch maar eens je W/W installateur terug laten komen....
Hout kan, maar vergt flinke investering als je er ook SWW mee wilt doen, en je moet "gratis" hout aan kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Wolly schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:22:
[...]
Hoe weet je dat zo stellig?
Ze zijn daar voor mij nu mee bezig. Ik kreeg de keuze uit een afrekening van 21 mei 2021 tot 21 mei 2022 of 20 oktober 2022. De afrekening van anderen is ook gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
alfatrion schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:07:
[...]

Ze zijn daar voor mij nu mee bezig. Ik kreeg de keuze uit een afrekening van 21 mei 2021 tot 21 mei 2022 of 20 oktober 2022. De afrekening van anderen is ook gecorrigeerd.
@Accretion heeft het niet over een tussentijdse afrekening in 2022 als ik het goed begrijp. Volgens mij bedoelt hij de afrekening van zijn overschot van de zonnepanelen uit 2022 op 31-12-2022.

Dat staat duidelijk beschreven op de site van Greenchoice. Het lijkt mij sterk dat ze dit na een klacht gaan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wolly schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:17:
[...]

@Accretion heeft het niet over een tussentijdse afrekening in 2022 als ik het goed begrijp. Volgens mij bedoelt hij de afrekening van zijn overschot van de zonnepanelen uit 2022 op 31-12-2022.

Dat staat duidelijk beschreven op de site van Greenchoice. Het lijkt mij sterk dat ze dit na een klacht gaan corrigeren.
Klopt.

In het rekenvoorbeeld wordt er op 1 jan 2023 een afrekening gedaan.

Dus als je binnen je jaarafrekening in 2022 een tekort hebt en binnen je jaarafrekening 2023 een overschot hebt.

Wordt dat volgens het rekenvoorbeeld niet gesaldeerd binnen je jaarafrekening.

Ik zit gelukkig niet bij GreenChoice, maar mijn leverancier ga ik morgen wel even bellen om wat duidelijkheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Wolly schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:17:
Volgens mij bedoelt hij de afrekening van zijn overschot van de zonnepanelen uit 2022 op 31-12-2022.
Ah zo. De klacht daarover heb ik recent ingediend, maar datum geloof niet dat ze dat zo doen op de afrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 19:29
Het prijsplafond bijt de salderingsregeling

YouTube: Het prijsplafond bijt de salderingsregeling van de welbekende ketelkletser. Als het klopt (heeft zijn huiswerk vast goed gedaan), lekker dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 09:35
Solarmagazine refereert inderdaad net zoals ketelklets aan dit scenario… zou zwaar nadelig zijn voor iedereen met een overschot vanaf de ingangsdatum van je “contractjaar” tot 31-12-2022

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Dan zit je dus 'het beste' als je op 1 januari of rond 1 juli je contractdatum hebt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
Mbv de gegevens van Greenchoice heb ik nu het volgende voor de periode 1 juni 2022 tot 31 december 2022:
- Netto verbruik: -482 kWh (dus netto meer opgewekt dan verbruikt)
- Netto kosten: EUR 873.40
Dit ivm het feit dat mijn contract t/m 31-05 loopt en mijn vaste contract op 22 augustus 2022 is afgelopen. Dit betekent dus dat in plaats van dat ik 100 euro terug krijg van Greenchoice, ik 873 euro moet betalen vanwege het financiele salderen van ze (in Juni-Juli-Augustus veel netto terug geleverd tegen EUR 0.20/kWh en dit later voor 1 euro/kWh moeten inkopen). Dit kost me dus bijna 1000 euro.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 08:46
dimi_v schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:40:
Het prijsplafond bijt de salderingsregeling

YouTube: Het prijsplafond bijt de salderingsregeling van de welbekende ketelkletser. Als het klopt (heeft zijn huiswerk vast goed gedaan), lekker dan :(
Naar aanleiding van dit filmpje ben ik op Tweakers gaan kijken. Zoals ik het zie als je een variabel contract hebt, ben je het beste om nog snel te switchen of je contractdatum te laten aanpassen naar 1-1-2023.

Fijn nu kan ik weer een vrije dag besteden om een andere energieleverancier uit te zoeken of de hele dag in de telefoon te hangen om mijn contractdatum aangepast te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
feye1 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:23:
Dan zit je dus 'het beste' als je op 1 januari of rond 1 juli je contractdatum hebt, toch?
1 januari wel, 1 juli juist niet volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
evuijtert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:28:
[...]

Naar aanleiding van dit filmpje ben ik op Tweakers gaan kijken. Zoals ik het zie als je een variabel contract hebt, ben je het beste om nog snel te switchen of je contractdatum te laten aanpassen naar 1-1-2023.

Fijn nu kan ik weer een vrije dag besteden om een andere energieleverancier uit te zoeken of de hele dag in de telefoon te hangen om mijn contractdatum aangepast te krijgen.
Kun je zo snel overstappen? Ik dacht dat je meestal een maand overstap tijd hebt, en dan zit je helemaal met een probleem: januari 2023 afrekening en dan januari 2024 weer…

Kun je aan je huidige leverancier vragen om contract datum aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Fbuijzen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:33:
[...]

Kun je zo snel overstappen? Ik dacht dat je meestal een maand overstap tijd hebt, en dan zit je helemaal met een probleem: januari 2023 afrekening en dan januari 2024 weer…

Kun je aan je huidige leverancier vragen om contract datum aan te passen?
Volgens mij is februari nog altijd beter dan augustus oid. Of ik begrijp het niet goed, zou ook kunnen, want volgens mij begrijpt niemand het..

En ja tuurlijk kun je het vragen aan je leverancier, of ze het doen is een tweede. Meestal geven ze er niks om om bestaande klanten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
baszbas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:11:
Solarmagazine refereert inderdaad net zoals ketelklets aan dit scenario… zou zwaar nadelig zijn voor iedereen met een overschot vanaf de ingangsdatum van je “contractjaar” tot 31-12-2022

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit
Waarbij ze ook hebben aangegeven dat het artikel niet helemaal klopt. Is al meerder malen ter sprake gekomen op Tweakers.

In onderstaand topic is naast bovenstaande ook de bevestiging van energie leveranciers terug te vinden dat salderen blijft zoals het is/was.

Trichoglossus in "Help! De energierekening - kroegtopic"

[ Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 27-12-2022 19:46 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:45:
[...]

Waarbij ze ook hebben aangegeven dat het artikel niet helemaal klopt. Is al meerder malen ter sprake gekomen op Tweakers.
Wie is ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Dat artikel klopt m.i. inderdaad niet. De informatie in het filmpje over salderen klopt m.i. ook niet. Ik ben er zelf van overtuigd dat het overschot in 2022 (uiteindelijk) uitbetaald zal worden tegen het leveringstarief van 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:19
evuijtert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:31:
[...]

Zelf heb ik een contract welke in mei gestart is, nu is het voor mij geen probleem geloof ik, ik krijg namelijk in januari een airco.
Dit betekent toch dat ik van 01-01-2023 tot 31-12-2023 salderen? Dus per kalenderjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Solarmagazine. Dat heb ik je overigens al eens verteld, inclusief bron ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Dean Martin op 27-12-2022 19:52 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
evuijtert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:31:
[...]

Waarom 1 juli niet? Dan splits je het jaar toch netjes in tweeën?

Ik zie door de bomen het bos niet meer volgens mij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 09:35
Waar dan? Een platform als solarmagazine zal een dermate uitgebreid artikel dat ze zelf publiceren dan toch ook rectificeren als hier onjuistheden in zitten (of op zijn minst een disclaimer)? Zou zeer welkom zijn overigens met een netto verbruik tm vandaag van -1150 kWh… (en een tlv van een schamele 5,5 cent….)

[ Voor 24% gewijzigd door baszbas op 27-12-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:50:
[...]

Solarmagazine. Dat heb ik je overigens al eens verteld, inclusief bron ;)
Dan heb ik die rectificatie van solarmagazine blijkbaar gemist, staat die ook op hun site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gearardihno schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:50:
[...]

Zelf heb ik een contract welke in mei gestart is, nu is het voor mij geen probleem geloof ik, ik krijg namelijk in januari een airco.
Dit betekent toch dat ik van 01-01-2023 tot 31-12-2023 salderen? Dus per kalenderjaar?
Je saldeert idealiter per contractjaar, niet per kalenderjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Wolly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:56:
[...]

Je saldeert idealiter per contractjaar, niet per kalenderjaar.
Ik heb een modelcontract van eneco die heeft geen einddatum voor zover ik weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gearardihno schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:58:
[...]

Ik heb een modelcontract van eneco die heeft geen einddatum voor zover ik weet?
Als je in mei bent gestart loopt je contractjaar tot mei het jaar erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Wolly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:59:
[...]

Als je in mei bent gestart loopt je contractjaar tot mei het jaar erop.
Wel vreemd, in het contract staat namelijk:

3. Looptijd en opzegging Het contract wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

Lijkt mij dan een stuk logischer om dit per kalenderjaar te doen, mocht het van mei tm mei zijn, Zou het dan in mijn geval beter zijn om nu over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
gearardihno schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:04:
[...]

Lijkt mij dan een stuk logischer om dit per kalenderjaar te doen, mocht het van mei tm mei zijn, Zou het dan in mijn geval beter zijn om nu over te stappen?
Dat zou ik dus ook willen weten. Ik denk van wel. Anders saldeer je nu van mei tm december en in 2023 van januari tm december. En dan in 2024 weer van januari tot mei? Zo begrijp ik het tenminste maar corrigeer mij als dit niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gearardihno schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:04:
[...]

Je krijgt toch je eerste jaarnota een jaar na aansluiting? Die rekening gaat over het voorafgaande contractjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Wolly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:10:
[...]

Je krijgt toch je eerste jaarnota een jaar na aansluiting? Die rekening gaat over het voorafgaande contractjaar.
Nee door prijsplafond krijg je jaarnota al 31 december ongeacht wanneer je contract is ingegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Op de website van de Rijksoverheid, staat niets van een knip op 1 januari.

Enige dat er staat is dat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFxt6C15ltGkn7V_T681Y-TPwBQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pl79VdsTBIRbrKdtaJm6S1wk.jpg?f=user_large

Dus eerst salderen en dan kijken naar prijsplafond, heb je overschot dan heb je helemaal geen prijsplafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e16PMeytEJm8cdb02bUT4GXMnvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJUp7nXET7doW6CvkWblTw5V.jpg?f=fotoalbum_large

Kom je tekort kijken ze naar het prijsplafond waar je dan waarschijnlijk eenvoudig onder blijft.

Zo lees ik het, kan iets gemiste hebben hoor :?

Zo staat het hier ook.

[ Voor 6% gewijzigd door DeHollander op 28-12-2022 17:29 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste