Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
DeHollander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:23:
Op de website van de Rijksoverheid, staat niets van een knip op 1 januari.
Terranca schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:45:
[...]

Ik ben de bron even kwijt, maar net als dat ze maandlimieten hebben bepaald die voor/na jaarafrekening het plafond splitsen, nemen ze ook de saldering van alléén 2023 mee. Dus stel je hebt een contract tot februari, dan wordt voor de berekening van het plafond alleen je teruglevering van januari en februari meegenomen om het plafond te bepalen voor je jaarrekening. Dat kan dus weer knap onvoordelig uitpakken als je in de winter meer verbruikt, want je wekt uiteraard weinig op.

Zal boekhoudkundig vast handiger zijn maar mijn god wat hebben ze het complex gemaakt, ik kan me niet voorstellen dat iemand dit fatsoenlijk kan berekenen voor zichzelf.

Bron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmO-TwTiq_C6UgaM3uBpj_3feFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j9Py134oHbg8YPx82xWKRD9o.png?f=user_large

https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers
Salderen wordt dus gedaan, maar alleen over data/energie binnen 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DeHollander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:23:
Zo lees ik het, kan iets gemiste hebben hoor :?
De intentie vanuit de politiek is aanwezig, maar waarschijnlijk is die niet krachtig genoeg geformuleerd.

De verschillende maatschappijen zoeken nu naar een invulling hiervan.

Het is theoretisch best lastig om twee verschillende tarieven te hebben in een afrekening; maar toch over het geheel netto te salderen. Zeker als je ook nog met een maandelijks prijsplafond zit.

GreenChoice heeft een rekenvoorbeeld waarbij er een 'tussentijdse-eindafrekening' is en dus NIET gesaldeerd wordt per contractjaar (maar een 'tussentijdse-eindafrekening' op het kalenderjaar komt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRlvuJTH5y7NpFTfl8p1T0ofhX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiK96EuhFdZ2TRKYnsk5JIK5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is in hun voorbeeld voordelig, maar als je contract ingegaan is na de zomer, betaal je nu de volle mep voor de winter en daarna krijg je in de zomer de belachelijke terugleververgoeding.

Zonder dat je het kunt salderen, omdat in Jan 2023 dan een 'mijlpunt' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11
Als dit echt waar is, laat de overheid zich wel helemaal van zijn meest ondeskundige kant zien. Alle nul op de meter woningen die ergens in april of mei afrekenen, wordt voor honderden tot duizend+ euro een loer gedraaid, terwijl men zonder deze 'compensatie' gewoon kon salderen en op 0 uit zou komen.

Ook lekker uit te leggen trouwens, 2 buren in gelijke 0-opdemeter huizen. Eentje rekent af op 31-12 en heeft nergens last van, de ander rekent af op 30-4 en wordt voor ongeveer 1000 euro genaaid...

Overigens is de oplossing m.i. best simpel: Energieleverciers moeten over de jaarafrekening 2022-2023 gewoon 2 berekeningen maken, eentje 'ouderwets' en eentje met plafond. De meest voordelige geldt.

(Ben ik blij met mijn 'domme' meter, toevallig heb ik geen overschot in 2022 (enorm verbruik ineens in december...) en maar heel weinig stroom nodig in Q1 2023)

[ Voor 39% gewijzigd door hesselbeertje op 27-12-2022 21:12 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jadjong schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:29:
[...]

[...]

Salderen wordt dus gedaan, maar alleen over data/energie binnen 2023.
Dat kost een aantal mensen in dit topic dus €1.000,- of meer.

Terwijl ze netto 0 kWh leveren, wordt er niet juist gesaldeerd. Met 0 op de meter koop je dan duur in en moet je het goedkoop verkopen.

(Juist salderen is per contractjaar, niet per kalenderjaar of whatever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

hesselbeertje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:38:
Ben ik blij met mijn 'domme' meter, toevallig heb ik geen overschot in 2022 (enorm verbruik ineens in december...) en maar heel weinig stroom nodig in Q1 2023.
Dan moet je zodadelijk de meterstand doorgeven.

En als ze het idee hebben dat die niet klopt, moet je een foto sturen of komt er iemand langs om het te controleren.

Als je daar niet aan meewerkt dan 'schatten' ze jou verbruik.

Edit; ik zie dat je originele bericht al hint naar fraude, ik weet niet of dat de juiste oplossing is.

[ Voor 9% gewijzigd door Accretion op 27-12-2022 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

'Mijn' Eneco lijkt het wel juist geïnterpreteerd te hebben, maar ik wil eigenlijk ook van hun wel eens een rekenvoorbeeld zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mkpC3mIz5G8s8Pq3BJaFiu0HHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNTXtzBSbrOhhYONJPQbg7Ms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11
Accretion schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:45:
[...]

Dan moet je zodadelijk de meterstand doorgeven.

En als ze het idee hebben dat die niet klopt, moet je een foto sturen of komt er iemand langs om het te controleren.

Als je daar niet aan meewerkt dan 'schatten' ze jou verbruik.

Edit; ik zie dat je originele bericht al hint naar fraude, ik weet niet of dat de juiste oplossing is.
Dat is zeer zeker niet de juiste oplossing, maar in de laatste week van het jaar de spelregels aanpassen is pas fraude. Ik vergis me alleen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 10:14

d0s

sssst

Ik heb een gunstig vast contract voor 3 jaar. Rond de 30 cent dal en 36 cent normaaltarief, dus onder het prijsplafond.

Mijn termijn loopt van 1 november tot 1 november en ik heb geen overschot (rij elektrisch) In principe heb je dan nog steeds last van het al 'wegsalderen' eind 2022 lijkt het? Ik ga toch eens kijken of je opt out kan doen op dat plafond. Zelfs mensen met een gunstig tarief op vast contract worden zo benadeeld lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 05:34
Accretion schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:38:
GreenChoice heeft een rekenvoorbeeld waarbij er een tussenafrekening is en dus NIET gesaldeerd wordt per contractjaar (maar een tussenafrekening op het kalenderjaar komt).
Dat is geen tussenafrekening, maar gewoon een eindafrekening waarbij GreenChoice een verkeerd tarief hanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alfatrion schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:11:
[...]

Dat is geen tussenafrekening, maar gewoon een eindafrekening waarbij GreenChoice een verkeerd tarief hanteerd.
Fair, ik noem het een 'tussenafrekening', omdat het een eindafrekening is welke niet op het einde van de contractperiode is.

Mijn inziens is dit geen legale eindafrekening.

Wellicht 'tussentijdse-eindafrekening'?

Dat dekt de lading wel goed.
De tegenstrijdigheid in die combinatie weergeeft hoe ver leveranciers gaan om het volk financieel de afgrond in te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-06 12:54
Levering en teruglevering geldt alleen voor 2023, ik neem aan dat iedereen op 0 begint per 1-1-2023. Idem voor de jaren erna, tenzij je dan weer ergens in 2024 bijvoorbeeld halverwege weer overstapt.

Toch hier voor de zekerheid overgestapt per 31-12-2022(Engie)

Ik kan nog 1500kWh x 62 cent ontvangen van Eneco.

[ Voor 9% gewijzigd door vanderv op 27-12-2022 22:25 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
Het is mij toch nog niet geheel duidelijk:

Er wordt telkens gesproken over jaarlijks salderen. Echter er is een prijsplafond per maand (of zelfs per dag). Hoe is dit nou verenigbaar?

Stel je hebt een contract van 1-1 t/m 31-12. Voor het gemak neem ik elke maand van het net 500kWh af.
Ik lever 2000kWh in deze periode terug aan het net: het meeste natuurlijk in juni-juli-augustus.
Hoe wordt er dan bepaald hoeveel er in elke maand wordt gesaldeerd? Zo mag ik in januari maximaal 339kWh afnemen, ik neem dus 161kWh boven het plafond af. Hoeveel wordt er nu in januari gesaldeerd? Mijn teruglevering in januari? Dat zou echter weer niet stroken met de voorbeelden die worden genoemd bijvoorbeeld: een teruglevering van 4000kWh en een netafname van 3000kWh zou buiten het prijsplafond vallen. Dat valt het met deze variant dus helemaal niet.

Een andere variant zou zijn om de eerste 4 maanden mijn teruglevering geheel te salderen. Echter is in de zomermaanden het plafond veel lager: zonder saldering ga je dan extra veel betalen. Immers je betaald over 324kWh volle pond in augustus. Deze variant is administratief overigens wel het makkelijkste...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
In het voorbeeld van greenchoice wordt je waarschijnlijk nog dubbel gepakt ook. Als je netjes nul op de meter hebt ben je in hun voorbeeld in 2023 je teruglevering kwijt en het jaar erop nog eens.

En dan nu mijn verhaal en wellicht nog van velen andere. Ik heb nu uit 2022 nog een tegoed van 2500 kwh en mijn contract loopt tm 1 maart 2023. In jan en feb verbruik ik deze 2500 kwh ook doordat we alleen verwarmen met een WP.
Normaal zou de rekening dan per saldo 0 kwh zijn en is er niets aan de hand.
Nu door het prijsplafond krijg ik over 2022 2500x11,5 cent terug en betaal ik over de 2500 kwh over 880kwh 40cent en over de overige 1620kwh zeg 75 cent. Per sald0 moet ik dan bij de afrekening 1280 euro betalen terwijl dit normaal 0 was.
Het probleem wordt dan het jaar daarop nog erger, daar ik dan weer eind 2023 2500 kwh x 11,5 cent terugkrijg en dan zonder prijsplafond in 2024 wellicht 2500 x 75 cent moet betalen
Of te wel dat is bijna 1600 euro.
Puntje bij paaltje zou ik zonder prijsplafond tm feb 2024 geen kwh hoeven te betalen en nu in 2 jaar tijd bijna 3000 euro.
Zie ik dit nu verkeerd of niet?

Enige oplossing is asap tussenafrekening opvragen en dan heb je pas ver in de toekomst een probleem als er eventueel tussentijds moet worden afgerekend. Want je leverd nu 2500 kwh in tegen 11,5cent en je weet nooit wat je er later voor moet gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
Volgens mij zie je dat wel goed ja.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:20
Ik lees de tekst uit het voorstel iets minder negatief; er dient wel te worden gesaldeerd op jaarbasis maar voor de bepaling van de plafondprijs wordt alleen de teruglevering uit 2023 meegenomen.

In bovenstaand voorbeeld van @nimie, zou dat betekenen dat je gewoon 0 euro betaalt, omdat er netjes van 1 maart tot 1 maart wordt gesaldeerd. Het zou anders zijn als je in 2022 een overschot van 2000kWh had, en van 1 jan tot 1 maart 2500kWh hebt verbruikt en nihil hebt opgewekt. Eerst wordt er gesaldeerd en heb je dus in 2023 een netto verbruik van 500kWh. Maar voor welk tarief? Normaal gesproken is dit netjes onder de plafondprijs, maar voor tarief kijken ze naar teruglevering in 2023, en dat is 2500 - nihil = 2500kWh, dus zullen ze voor die 500kWh het markttarief hanteren.

Je wordt dus alsnog genaaid, maar niet voor 3000 euro. Maar het zou me door een combinatie van complexiteit, incompetentie en bureaucratie niet verbazen als bepaalde energieboeren het berekenen zoals @nimie deed. Bijvoorbeeld het bovenstaande voorbeeld van Greenchoice. Echt van de zotte dat ze ook klanten die normaal geen plafond nodig hebben hier zo mee benadelen, echt ongekende onkunde.

[ Voor 8% gewijzigd door Terranca op 28-12-2022 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06 20:29
Ik zou graag komend jaar per jaar salderen.
Kent iemand al een leverancier met jaarcontracten? deze ga ik dan het nieuwe jaar aan i.v.m. saldering.
Ik hoef mijn teveel opgewekte kwh's niet te gebruiken i.v.m. de hoge terugleververgoeding deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:25
Accretion schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:38:
[...]

De intentie vanuit de politiek is aanwezig, maar waarschijnlijk is die niet krachtig genoeg geformuleerd.

De verschillende maatschappijen zoeken nu naar een invulling hiervan.

Het is theoretisch best lastig om twee verschillende tarieven te hebben in een afrekening; maar toch over het geheel netto te salderen. Zeker als je ook nog met een maandelijks prijsplafond zit.

GreenChoice heeft een rekenvoorbeeld waarbij er een 'tussentijdse-eindafrekening' is en dus NIET gesaldeerd wordt per contractjaar (maar een 'tussentijdse-eindafrekening' op het kalenderjaar komt).

[Afbeelding]

Dit is in hun voorbeeld voordelig, maar als je contract ingegaan is na de zomer, betaal je nu de volle mep voor de winter en daarna krijg je in de zomer de belachelijke terugleververgoeding.

Zonder dat je het kunt salderen, omdat in Jan 2023 dan een 'mijlpunt' is.
Dit voorbeeld geldt in mijn situatie: nul op de meter en warmtepomp, geen gasaansluiting. Mijn contract is afgelopen op 1 december. In december heb ik nu al 1400 kWh verbruikt. Die worden dus alleen over december gesaldeerd als ik het goed begrijp. Daar heb ik dus niets aan en daardoor moet ik gewoon 1400 kwh afrekenen...

Kan het nu slim zijn om dit verlies te nemen en per 1 januari over te stappen naar een nieuwe leverancier, zodat die eindafrekening in ieder geval per 1 januari plaats gaat vinden en saldering dus ook over een heel kalenderjaar?

Ergens heb ik nog de hoop dat dit politiek of juridisch nog wel wordt aangevochten en Greenchoice wordt teruggefloten ....

GC is al niet meer bereikbaar op whatsapp in verband met de grote drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zit momenteel ook te twijfelen om OF zsm over te stappen, OF direct na het aflopen van het variabele contract met Greenchoice per 1/3/2023.

Indien Greenchoice inderdaad gaat salderen als in het rekenvoorbeeld op de eigen website neig ik naar zsm. Het gebrek aan transparantie en het misbruik maken van onvolkomenheden in de wet drijven ons sowieso al naar de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Wippie1234 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:07:
Ik zit momenteel ook te twijfelen om OF zsm over te stappen, OF direct na het aflopen van het variabele contract met Greenchoice per 1/3/2023.

Indien Greenchoice inderdaad gaat salderen als in het rekenvoorbeeld op de eigen website neig ik naar zsm. Het gebrek aan transparantie en het misbruik maken van onvolkomenheden in de wet drijven ons sowieso al naar de uitgang.
ik heb precies hetzelfde... Mijn contract loopt tot 31-05, dus ik ga ofwel zsm ofwel per 01-06 overstappen. Ik ben alleen bang dat als ik meteen overstap, ik voor januari twee maal de rekening gepresenteerd krijg:
- Januari 2023: ik verbruik 1000 kWh per maand ongeveer in deze maanden vanwege mijn warmtepomp. We wekken 12000 kWh per jaar op maar natuurlijk niet in Januari. Hier krijg ik dan 300 kWh van het prijsplafond, en de rest wordt gewoon verrekend tegen het hoge tarief.
- Rest van het jaar heb ik dan gewoon de rest van het prijsplafond over het netto verbruik
- Januari 2024: Hier is dan wedereom maar 1 maand na aflopen van het prijsplafond. Alleen nu tegen het markt tarief en dus wordt het 1000 kWh vol afrekenen.

Ik neig dus naar met heel veel tegenzin mijn contract tot 31-05 uitzetten en dan als de wiedeweerga overstappen.

Of zie ik dit verkeerd?

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Net even bij Engie gekeken die geven het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO3yV6wNABdb6HKHKKyKP_FVRTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kyxqymkYFDlaciOxWNmX3tel.jpg?f=user_large

Dus normaal salderen (heel jaar) dan kijken naar prijsplafond.

Kwam deze ook nog tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_M9wcJtD7T-vbmKIoNV6hgvEbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iLNbWnyyFaHHIPttvlPUmb4x.jpg?f=user_large

Bij GreenChoice staat het volgende:
Weet niet waar de rest van de info in dit topic vandaankomt......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaZsJDHWs0JL1tiM2UGHuN7woac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uo0WcwPqROhwZ8Mp3gGQ6iZT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door DeHollander op 28-12-2022 12:09 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DeHollander schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:53:
Net even bij Engie gekeken die geven het volgende aan:

[Afbeelding]

Dus normaal salderen (heel jaar) dan kijken naar prijsplafond.
Op je jaarafrekening salderen we eerst. Voor het netto volume dat dan overblijft, ontvang je voor zover dit volume onder het prijsplafond valt en je tarieven hoger zijn dan de prijsplafondtarieven) de overheidskorting Prijsplafond.

Lever je netto terug? Dan ontvang je voor de netto teruggeleverde energie de met jou afgesproken contractprijs voor teruglevering.
Wederom is dit voor meerdere uitleg vatbaar. Wat bedoelen ze met netto volume?

Het lijkt mij logisch dat ze daarmee het begrip netto-afname bedoelen dat in de regeling duidelijk is uitgelegd.
Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend
na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben
waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen
salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder
het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet
altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld
ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in
het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract
met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond
echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname
van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in
2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en
invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023,

en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het
prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in
2023 tot de volumegrens van deze regeling.
https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziggy67
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2024
grappig hè die greenchoice,
eerst staat er dat ze gewoon salderen over het jaar en vervolgens blijkt in het voorbeeld dat ze dat niet doen. 8)7

Het zou heel simpel moeten zijn:
salderen over het contractjaar en voor het deel dat na salderen in 2023 netto wordt afgenomen betaal je het prijsplafond voor/tot het maximaal aantal kWh dat in het contract binnen 2023 valt volgens de opgestelde maandtabel. De rest valt onder je contractprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
ziggy67 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:56:
[...]

grappig hè die greenchoice,
eerst staat er dat ze gewoon salderen over het jaar en vervolgens blijkt in het voorbeeld dat ze dat niet doen. 8)7

Het zou heel simpel moeten zijn:
salderen over het contractjaar en voor het deel dat na salderen in 2023 netto wordt afgenomen betaal je het prijsplafond voor/tot het maximaal aantal kWh dat in het contract binnen 2023 valt volgens de opgestelde maandtabel. De rest valt onder je contractprijs.
Zo grappig vind ik dat niet, klanten zoals wij worden voor honderden euro’s benadeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Net 45 minuten met gc aan de lijn gezeten. Medewerker vertelde mij dat ze gewoon blijven salderen op de oude manier (per verbruiksjaar) en dat er alleen qua prijsplafond een aantal regels op je factuur erbij komen.
Het voorbeeld op de site wordt niet gedaan. Ik zei maar ja zo staat het er wel nu dus wat gaat er dan gebeuren en wat is leidend ?
Daarop kon hij geen antwoord geven.
We hebben nu nog 2 dagen om per 1 januari een tussen afrekening te laten plaatsvinden. En ik weet nog niet wat we gaan doen. Als we nu afrekenen heb ik zeker weten geen extra gezeur met het prijsplafond en daarvoor betaal ik dan 2500kwh x (37,5 - 11,5 cent) = 650 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
Gaslicht.com volgt de lijn van Solarmagazine en Ketelklets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqCl5Y1ggr0uHzvM6L4mKxXpCPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ODIQD0I6MMQnbm9VHLoU6T5Z.png?f=fotoalbum_large

Link

Ik was van plan mijn stroomoverschot op te maken tot jaarrekening op 18-02.
Dat gaat hem dus niet worden. Dus 1700kWh gaat nu zo ongeveer door het putje voor 0.05/kWh (Energiedirect, don't ask... 8)7 )
Dus ik ga vandaag maar asap kijken waar ik per 01-01-23 terecht kan. Slechter dan Energiedirect kan bijna niet.

[ Voor 24% gewijzigd door KMvrtr op 28-12-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
nimie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:59:
Net 45 minuten met gc aan de lijn gezeten. Medewerker vertelde mij dat ze gewoon blijven salderen op de oude manier (per verbruiksjaar) en dat er alleen qua prijsplafond een aantal regels op je factuur erbij komen.
Het voorbeeld op de site wordt niet gedaan. Ik zei maar ja zo staat het er wel nu dus wat gaat er dan gebeuren en wat is leidend ?
We hebben nu nog 2 dagen om per 1 januari een tussen afrekening te laten plaatsvinden. En ik weet nog niet wat we gaan doen. Als we nu afrekenen heb ik zeker weten geen extra gezeur met het prijsplafond en daarvoor betaal ik dan 2500kwh x (37,5 - 11,5 cent) = 650 euro
Wederom onwetendheid bij de klantenservice.

Hoe werkt een tussenafrekening? Vind er dan saldering plaats? En op welke manier kan dat aangevraagd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
KMvrtr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:01:
Gaslicht.com volgt de lijn van Solarmagazine en Ketelklets:
[Afbeelding]

Link

Ik was van plan mijn stroomoverschot op te maken tot jaarrekening op 18-02.
Dat gaat hem dus niet worden. Dus 1700kWh gaat nu zo ongeveer door het putje voor 0.05/kWh (Energiedirect, don't ask... 8)7 )
Dus ik ga vandaag maar asap kijken waar ik per 01-01-23 terecht kan. Slechter dan Energiedirect kan bijna niet.
Dacht dat er altijd 30 dagen overstap tijd is… als je een partij vindt met goede voorwaarden waar je per 1-1-2023 terecht kan dan hoor ik dat graag - dan ga ik ook per direct over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Fbuijzen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:14:
[...]

Dacht dat er altijd 30 dagen overstap tijd is… als je een partij vindt met goede voorwaarden waar je per 1-1-2023 terecht kan dan hoor ik dat graag - dan ga ik ook per direct over
Normaal neem ik de tijd om dit goed uit te zoeken. Maar ik heb alleen vanmiddag een uurtje hiervoor de tijd. Probeer nu zsm alles door te lezen. Maar tips voor goede leveranciers/goede voorwaarden zijn mij ook zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HezusNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 23:12
Bij Budget Energie hebben ze een pagina geopend, maar hier valt nog niets aan info te vinden.
https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen

Heb geprobeerd te bellen, maar ze gooien hem na een tijdje gewoon op de haak. Fijne organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-06 17:03
nimie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:59:
@nimie
Dat is dan weer "grappig"... zojuist ook met Greenchoice aan de lijn gezeten en daar wordt gezegd dat er wel degelijk vanaf 1 januari gerekend gaat worden...
Dat aantal regels op de factuur erbij zal dan wel zijn om te berekenen wat je opwek en verbruik is tussen 1 januari en je datum jaarrekening. Zo werd het mij uitgelegd.
Typisch weer een geval van door de bomen het bos niet meer zien voor zowel klant als medewerkers.
Jammer genoeg is het wel de klant die hier qua financiën de dupe van is..

Ik vond dit op https://www.rijksoverheid...rijzen-kleine-gebruikers"

Artikel 2.4 (salderen)
Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het
elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het
verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die
in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige
toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c,
eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.

[ Voor 3% gewijzigd door Lowlands op 28-12-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-06 17:03
HezusNL schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:41:
Bij Budget Energie hebben ze een pagina geopend, maar hier valt nog niets aan info te vinden.
https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen

Heb geprobeerd te bellen, maar ze gooien hem na een tijdje gewoon op de haak. Fijne organisatie.
Dat verbaast mij dan weer niets.
Dit is dezelfde organisatie als die per maand wilde salderen en zich pas liet terugfluiten door de rechter.
Ik ben daarom daar weggegaan in juli....

Mij komt de regeling zoals die nu voorbij komt over als financieel zeer gunstig voor de energieleveranciers en waarschijnlijk nadelig voor veel zonnepanelenbezitters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsderkx
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 11:59
de video bij Ketelklets is nu (vanmiddag) verwijderd door Ketelklets zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door thijsderkx op 28-12-2022 15:07 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimie
thijsderkx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:04:
de video bij Keterklers is verwijderd door Ketelklets zelf
Ja omdat het leek dat het was opgelost. In de community schrijft hij het volgende

Check check dubbelcheck en ik heb goed nieuws: de salderingsregeling verandert *niet* i.c.m. het prijsplafond.
Vandaag nogmaals contact gehad met mijn energieleverancier en zij hebben per vandaag deze strekking ook schriftelijk op hun (interne) website gezet. Was ook voor hen veel zoekwerk vanwege de nieuwe regelgeving.
Ik vermoed verder dat SolarMagazine zich heeft gebaseerd op een concepttekst die niet als dusdanig in de uiteindelijke wettekst is teruggekomen.
Salderen is en blijft gelden per jaar voor vaste en variabele contracten. Ben blij dat ik het fout had deze keer 😁

Het is en blijft dus nog steeds maar afwachten. Helemaal als je ziet dat er 2 personen een verschillend verhaal gehoord hebben van GC. Leuker kunnen we het niet maken, maar makkelijker in vedergeval ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
Ik ga in ieder geval mijn voorschot zo laag mogelijk instellen en dan de boel goed in de gaten houden. Ergens hoop ik dat ze nog bij zinnen komen maar het voorspelt niet veel goeds…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Greenchoice heeft het rekenvoorbeeld inmiddels ook aangepast zie ik. Je krijgt nu in t tabelletje je overschot uit 2022 vergoed tegen het levertarief. Daarmee is er de facto dus weer sprake van salderen per jaar.

Met als kanttekening dat er wel een "zachte" knip is op 1 januari. Verbruik je na salderen op jaarbasis meer dan het plafond toestaat dan betaal je dus wel het hogere tarief.

[ Voor 29% gewijzigd door henkebek op 28-12-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
Top dat ze nu iig het normale tarief hanteren ipv de 11.5 cent in het vorige voorbeeld.

Nu nog salderen op jaarbasis op basis van kWh en niet op basis van euro’s en dan zijn we er…

Ik heb nu namelijk nog steeds netto teruglevering van 482 kWh tot 31-12-2022 maar moet volgens GC meer dan 800 euro betalen ipv dat ik geld terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
henkebek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:01:
Greenchoice heeft het rekenvoorbeeld inmiddels ook aangepast zie ik. Je krijgt nu in t tabelletje je overschot uit 2022 vergoed tegen het levertarief. Daarmee is er de facto dus weer sprake van salderen per jaar.

Met als kanttekening dat er wel een "zachte" knip is op 1 januari. Verbruik je na salderen op jaarbasis meer dan het plafond toestaat dan betaal je dus wel het hogere tarief.
Ja ik zie het en dit precies waar het om gaat en een mega verschil qua afrekening _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
henkebek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:01:

Verhip, dat hebben ze dan vanmiddag weer gewijzigd.

Alleen nu "salderen" ze weer op tarief, kunnen we daar straks weer een topic over openen _O-

Heb je een warmtepomp, afrekening in maart en een overschot van 2500kWh en gebruik je de gecommuniceerde tarieven dan wordt het dus:

-2500 * € 0,33078 (tarief vanaf 1 juli 2022) = - 826,95
Verbruik 887 * 0,40 = 354,80
Verbruik 538 * € 0,81738 (tarief januari) = 439,75
Verbruik 538 * 0,70253 (tarief februari) = 377,96
Verbruik 537 * 0,70253 (tarief februari) = 377,96 <- tarief maart is nog niet bekend

Netto Verbruik: 0 Kwh
Kosten: EUR 723,52

Bij normale saldering zouden de kosten 0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Laatst online: 22-04 20:19
Ik begrijp er nog weinig van.. Blijft alles nu zoals het was? Mijn afrekening variabel is op 17 okt.. mag ik overschot van zomer dan gewoon meenemen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Chat met Energiedirect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQknHXhEMPd-P4QxM9tTE49wJ0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1yv4VpvmaZeSMoWCvdX5QMzN.png?f=user_large

Dus dan zou Solarmagazine en Gaslicht.com het toch bij het rechte eind hebben en kan Ketelklets zijn youtube weer uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
KMvrtr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:32:
Chat met Energiedirect:
[Afbeelding]

Dus dan zou Solarmagazine en Gaslicht.com het toch bij het rechte eind hebben en kan Ketelklets zijn youtube weer uploaden.
Zolang de politiek het niet aanpast is dit de juiste uitleg van het prijsplafond in combinatie met salderen van te veel opgewekte energie uit 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Yup. Ik ga dus alsnog proberen om per 1-1-23 een andere aanbieder te vinden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
KMvrtr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:34:
Yup. Ik ga dus alsnog proberen om per 1-1-23 een andere aanbieder te vinden dan.
Laat maar weten bij wie dat nu nog kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KMvrtr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:34:
Kan je beter per 2 januari doen, dan wordt je overschot wellicht uitgekeerd tegen het leveringstarief :+

Geintje, ze zullen dan wel het teruglevertarief gebruiken als ze slim zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:38:
[...]

Kan je beter per 2 januari doen, dan wordt je overschot wellicht uitgekeerd tegen het leveringstarief :+

Geintje, ze zullen dan wel het teruglevertarief gebruiken als ze slim zijn.
Bij Energiedirect krijg ik maar 0.05/kWh als terugleveringstarief 8)7 . Daarom was ik juist fanatiek begonnen om het het als verwarming in te zetten en zo flink op gasverbruik te besparen. Dat lukte ook prima. Maar is nu dus per 1-1-23 afgelopen helaas.
Was sowieso van plan om na de jaarrekening over te stappen. Dan wordt nu dus gewoon zsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Denk overstappen naar Budgetenergie.. krijg meer terug voor terugleveren en ben zowel met dal en normaaltarief voor gebruik goedkoper is na prijsplafond.. scheelt nogal wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 05:34
nimie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:07:
Salderen is en blijft gelden per jaar voor vaste en variabele contracten. Ben blij dat ik het fout had deze keer 😁
Je moet salderen voor de afrekening ook los zien van het salderen voor het prijsplafond. Bij salderen voor de afrekening moet het leveringstarief worden gehanteerd voor de teruglevering, indien het jaarverbruik positief is. Bij salderen voor het prijsplafond is het leveringstarief -vanuit het perspectief van de afnemer- het prijsplafond, indien het periodeverbruik onder het periodebudget blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HezusNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 23:12
Ik zag zojuist een reactie in het Ketel Klets kanaal van iemand die contact had met Budget Energie. Naar verluid zal Budget geen harde knip toepassen en kun je je overschot gewoon meenemen na 1 januari.

Hopelijk klopt deze info. Nog steeds geen officiële bevestiging op de site van Budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-06 09:30
dimi_v schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:40:
Het prijsplafond bijt de salderingsregeling

YouTube: Het prijsplafond bijt de salderingsregeling van de welbekende ketelkletser. Als het klopt (heeft zijn huiswerk vast goed gedaan), lekker dan :(
Het filmpje is door de maker teruggetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 08:00
Ketelklets heeft zijn video al verwijderd en met een bericht beweert hij nu dat het niet klopte wat er werd uitgebeeld en dat de salderingsregeling zoals vanouds blijft werken. Geen zorgen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
padoempats schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:22:
Ketelklets heeft zijn video al verwijderd en met een bericht beweert hij nu dat het niet klopte wat er werd uitgebeeld en dat de salderingsregeling zoals vanouds blijft werken. Geen zorgen dus
Laten we het hopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
padoempats schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:22:
We zien bij de wijziging van Greenchoice dat het wordt “uitgekeerd/verrekend” tegen levertarief op 31-12. Dat is natuurlijk beter dan tegen teruglevertarief maar zeker niet hetzelfde als vanouds salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-06 15:07
De laatste update van GreenChoice verandert in principe niets voor mij... Lijkt er nog steeds op dat er een "tussen nota" word ingevoert. Dat werkt nog steeds zeer nadelig voor mij:

Ik ben met panelen begonnen in oktober. Heb nu al voor meer als 1000E verbruikt (en zeer weinig teruggeleverd). Ik verwachtte mijn gebruik in okt/nov/dec weg te strepen tegen het geleverde aantal kWh in zomer volgend jaar...

Iets meer krijgen voor de teruggeleverde energie dit jaar maakt dus bijna niets uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:26:
[...]
We zien bij de wijziging van Greenchoice dat het wordt “uitgekeerd/verrekend” tegen levertarief op 31-12. Dat is natuurlijk beter dan tegen teruglevertarief maar zeker niet hetzelfde als vanouds salderen.
Dat is een probleem. In de winter gebruik je namelijk meer en in de zomer lever je meer op.

Dus alleen als ze er voor kiezen om het levertarief te geven voor wat je deze zomer oplevert (dus niet enkel deze winter) kun je het fatsoenlijk salderen.

Je gaat van een schade van 1.800eu naar 1.500eu, terwijl dit 0eu had moeten zijn.
Juist deze 'oplossing' geeft aan dat ze bij GreenChoice criminelen zijn, al hun 'voorbeeldjes' en 'oplossingen' zijn dik in hun voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Accretion schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:03:
[...]

Dat is een probleem. In de winter gebruik je namelijk meer en in de zomer lever je meer op.

Dus alleen als ze er voor kiezen om het levertarief te geven voor wat je deze zomer oplevert (dus niet enkel deze winter) kun je het fatsoenlijk salderen.

Je gaat van een schade van 1.800eu naar 1.500eu, terwijl dit 0eu had moeten zijn.
Juist deze 'oplossing' geeft aan dat ze bij GreenChoice criminelen zijn, al hun 'voorbeeldjes' en 'oplossingen' zijn dik in hun voordeel.
Maar welke leverancier doet dit nu wel goed dan? Eerder viel het niet op omdat we toen maar 1 of 2 tarieven hadden. Zoals ik het zie saldeert GC netjes tegen het tarief wat je op dat moment betaalde. In juli tm december betaalde ik zeg maar 36 cent per kwh, ik heb nu per saldo nog 2500 kwh openstaan en deze worden op mijn jaarnota verwerkt tegen 36 cent. Nu is de prijs zegeaar 40 cent en 75 cent en dat betaald ik dan. Als het tarief 20 cent was geweest per 1 jan dan kreeg ik 36 cent over juli tm dec terug en zou ik over jan tm feb 20 cent betalen.

Het wordt pas een irritante kwestie als ze maandtarieven gaan hanteren en inn de zomer lagere tarieven rekenen en je dus weinig opbouw en dat in de winter de tarieven 3x zo hoog zijn.

Als er leveranciers zijn welke het beter doen dan hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpgBqJZzSZjBY2-pQhsFRCTaMig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtChFX4UlK9ZMiQY0pwP3Rxm.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een. Ditmaal van essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Ik ga mailen sturen om te vragen of ze zwart op wit willen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:13
ChrisAB schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:19:
[...]

Ik ga mailen sturen om te vragen of ze zwart op wit willen zetten :)
Verneem het graag! Want daar houden we ze aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Ik heb Greenchoice de volgende mail gestuurt:
"Ik heb een enorm probleem met jullie uitleg van de jaarnota berekening betreffende het prijsplafond in 2023. Het voorbeeld dat jullie geven op de website laat zien dat er als het ware een "tussen jaarnota" aan het einde van 2022 opgemaakt wordt. Dan loopt de saldering die ik verwacht per einde kontraktjaar (voor mij in sept 2023) kompleet in de war...

Ik heb een simulering gemaakt van hoe mijn jaarnota er uit zal komen te zien en omdat het gebruik van het 4de kwartaal 2022 zo te zien NIET zal worden afgestreept tegen mijn teruglevering van de eerste 9 maanden van 2023 verlies ik er waarschijnlijk meer dan 700 eur op (ten opzichte van het zelfs doorberekenen van het duurdere tarief in 2023 !).

Ik stuur hierbij mijn simulatie en hoor graag hoe jullie dit niet zien als een kontraktbreuk (kontrakt zegt dat het volledige gebruik gedurende het kontraktjaar zal worden verminderdt met de teruglevering gedurende de zelfde periode...)"

Zal laten weten wat voor reaktie er op krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Het lijkt me echt vrij simpel om het prijsplafond toe te passen op het verbruik vanaf 1 jan 2023 (elke leverancier weet precies wat je elke maand verbruik/teruglevert). Ze kunnen dan de jaarnota gewoon opmaken zoals altijd en dan, voor het gemeten verbruik in 2023 tot aan de kontraktdatum, het plafond zonodig toe passen...(of, zo als in mijn geval, waarschijnlijk kompleet vergeten)

Ze krijgen MILIOENEN om hun IT systemen aan te passen (kijk maar in het wetsvoorstel). Dus dat moet makkelijk uitkunnen ! Nu hebben ze waarschijnlijk meer last aan alle aanvragen om het anders te doen (en kosten aan FTEs om al onze vragen te beantwoorden :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Solarman20191 op 28-12-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Solarman20191 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:51:
Ik heb Greenchoice de volgende mail gestuurt:
"Ik heb een enorm probleem met jullie uitleg van de jaarnota berekening betreffende het prijsplafond in 2023. Het voorbeeld dat jullie geven op de website laat zien dat er als het ware een "tussen jaarnota" aan het einde van 2022 opgemaakt wordt. Dan loopt de saldering die ik verwacht per einde kontraktjaar (voor mij in sept 2023) kompleet in de war...

Ik heb een simulering gemaakt van hoe mijn jaarnota er uit zal komen te zien en omdat het gebruik van het 4de kwartaal 2022 zo te zien NIET zal worden afgestreept tegen mijn teruglevering van de eerste 9 maanden van 2023 verlies ik er waarschijnlijk meer dan 700 eur op (ten opzichte van het zelfs doorberekenen van het duurdere tarief in 2023 !).

Ik stuur hierbij mijn simulatie en hoor graag hoe jullie dit niet zien als een kontraktbreuk (kontrakt zegt dat het volledige gebruik gedurende het kontraktjaar zal worden verminderdt met de teruglevering gedurende de zelfde periode...)"

Zal laten weten wat voor reaktie er op krijg...
Ik baal net zo als jij. Contractbreuk is het sowieso niet.
Ze voeren de regeling gewoon uit zoals hij is afgesproken met de regering.

Energiedirect bevestigt mij exact hetzelfde (zie mijn eerdere bericht hierboven).
En naast Solarmagazine heeft ook Gastlicht.com dit ook zo op de site staan.
Tenzij de regering hier nog een reparatie op loslaat -maar daar zou ik maar niet op hopen- is dit gewoon wat het is. Een onder druk van publieke opinie en tijd haastig in elkaar gezette regeling.

En ja, ik hoop nog steeds dat ik me vergis.
Maar ik ben toch maar druk bezig om een andere leverancier te zoeken.
Had mijn avond graag anders besteed. Heb me nog helemaal niet ingelezen en het is nogal een doolhof merk ik. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
Ik vraag me vooral af hoe Greenchoice het prijsplafond gaat toepassen met de verschillende tarieven per maand (wat ze nu van plan zijn). In het rekenvoorbeeld is er 1 tarief tussen 1 jan en 1 april 2023. Hoe gaan ze de kosten per maand berekenen als het prijsplafond cumulatief is, maar de kosten van verbruik elke maand veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Solarman20191 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:00:
Het lijkt me echt vrij simpel om het prijsplafond toe te passen op het verbruik vanaf 1 jan 2023 (elke leverancier weet precies wat je elke maand verbruik/teruglevert). Ze kunnen dan de jaarnota gewoon opmaken zoals altijd en dan, voor het gemeten verbruik in 2023 tot aan de kontraktdatum, het plafond zonodig toe passen...(of, zo als in mijn geval, waarschijnlijk kompleet vergeten)

Ze krijgen MILIOENEN om hun IT systemen aan te passen (kijk maar in het wetsvoorstel). Dus dat moet makkelijk uitkunnen ! Nu hebben ze waarschijnlijk meer last aan alle aanvragen om het anders te doen (en kosten aan FTEs om al onze vragen te beantwoorden :-)
Het gaat niet om miljoenen, IT-systemen en energieleveranciers die geld bij de consument weg willen graaien. Het prijsplafond is staatssteun en staatssteun is niet toegestaan tenzij....
De voorwaarde voor deze eenmalige vorm van staatssteun is vrij duidelijk, het prijsplafond geldt enkel voor 2023. Niet voor 2022, niet voor 2024. Met die voorwaarde is er Europese goedkeuring verkregen en daar zal men zich aan moeten houden. Zowel de landelijke politiek als de energieleverancier. De keerzijde hier van is dat alle met zonnepanelen op 1-1-2023 hun opgespaarde credits in moeten ruilen voor geld en later met dat geld weer energie in moeten kopen. Dat die in en verkoop niet voor hetzelfde tarief gaat is ronduit onhandig. Helaas is dit wat het is en zal je er mee moeten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
jadjong schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:02:
[...]

Het gaat niet om miljoenen, IT-systemen en energieleveranciers die geld bij de consument weg willen graaien. Het prijsplafond is staatssteun en staatssteun is niet toegestaan tenzij....
De voorwaarde voor deze eenmalige vorm van staatssteun is vrij duidelijk, het prijsplafond geldt enkel voor 2023. Niet voor 2022, niet voor 2024. Met die voorwaarde is er Europese goedkeuring verkregen en daar zal men zich aan moeten houden. Zowel de landelijke politiek als de energieleverancier. De keerzijde hier van is dat alle met zonnepanelen op 1-1-2023 hun opgespaarde credits in moeten ruilen voor geld en later met dat geld weer energie in moeten kopen. Dat die in en verkoop niet voor hetzelfde tarief gaat is ronduit onhandig. Helaas is dit wat het is en zal je er mee moeten leven.
Dit dus! :Y

Maar laten we er verder geen politieke discussie van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fbuijzen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:00:
Ik vraag me vooral af hoe Greenchoice het prijsplafond gaat toepassen met de verschillende tarieven per maand (wat ze nu van plan zijn). In het rekenvoorbeeld is er 1 tarief tussen 1 jan en 1 april 2023. Hoe gaan ze de kosten per maand berekenen als het prijsplafond cumulatief is, maar de kosten van verbruik elke maand veranderen?
Er wordt gekeken naar het gemiddelde tarief, dat is in de subsidieregeling zo opgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ik ben toch blij dat een aantal mensen op dit forum dit al vanaf 14 december door hadden, gaf mij genoeg tijd om mij voor te bereiden op een nieuwe leverancier.

De mensen die toen keihard ontkenden dat dit het geval zou zijn heb ik al een tijdje niet meer gehoord O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:34:
[...]

Ik ben toch blij dat een aantal mensen op dit forum dit al vanaf 14 december door hadden, gaf mij genoeg tijd om mij voor te bereiden op een nieuwe leverancier.

De mensen die toen keihard ontkenden dat dit het geval zou zijn heb ik al een tijdje niet meer gehoord O-)
ik ga het wel ondervinden, nu weinig zin om meer over te stappen.. factuurperiode is 17 okt. als ik overstap gaat dat naar 15 januari ofzo.. ik keek naar Samen | Om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:53
Trichoglossus schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:55:
[...]

Dank je, ik weet hoe het werkt. We werken al 15 jaar voor netbeheerders.
Dan weet je ook dat er geen voordeel is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Ga je het ook zwart op wit laten zetten per e-mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ik heb even de rekentool ingevuld bij mijn energieleverancier maar voor mij met zonnepanelen veranderd er niets, volledig saldering is nog steeds van toepassing hoe ik dacht dat het zal zijn, nu zit ik ook niet boven het "gemiddelde" wat straks nog mag per maand.

Nu heb ik dan wel het geluk dat mijn stroom van de zonnepanelen al bijna op is. :+
De jaarafrekening valt in februari hier.

Als ik de faq lees is er ook niets aan de hand.

Hoe werkt het prijsplafond met zonnepanelen?
We trekken de teruggeleverde stroom eerst af van je verbruik. Blijft er nog verbruik over? Dan geldt daarvoor het prijsplafondtarief.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
[...]

Laten wij ons er niet gelijk bij neer leggen :) . Ik heb er geen probleem mee dat het plafond alleen maar voor 2023 is. Het punt van mijn reaktie was simpelheen dat de IT er makkelijk voor opgezet kan worden om:

1) Het volledige kontraktjaar gewoon berekenen zoals gebruikelijk. Teruggeleverde kWh volledig afstrepen tegen gebruik...
2) Als er meer teruggelevert is dan gebruikt, terugbetalen tegen teruglevertarief. Einde verhaal.
3/ Als er meer verbruikt is dan teruggelevert, rapporteren wat het nettoverbruik was in 2022, het netto verbruik in 2023 en een rekening sturen gebaseert op de tarieven van 2022 en het plafond toepassen voor 2023.
Alles volledig in lijn met de wetgeving, Europees akkoord etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ChrisAB schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:51:
[...]

Ga je het ook zwart op wit laten zetten per e-mail?
Het staat zelfs op hun website.

Hoe werkt het prijsplafond met zonnepanelen?
We trekken de teruggeleverde stroom eerst af van je verbruik. Blijft er nog verbruik over? Dan geldt daarvoor het prijsplafondtarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
De grap is als je mensen hun kWh mee laat nemen word er veel minder gebruik gemaakt van het prijsplafond en dus is de steun goedkoper voor de staat. De praktijken die sommige leveranciers willen uithalen zijn extra duur voor de staat omdat ipv wegstrepen ze nu moeten bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
computerjunky schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:51:
De grap is als je mensen hun kWh mee laat nemen word er veel minder gebruik gemaakt van het prijsplafond en dus is de steun goedkoper voor de staat. De praktijken die sommige leveranciers willen uithalen zijn extra duur voor de staat omdat ipv wegstrepen ze nu moeten bijbetalen.
En laat je mensen dat niet doen zal de zonnepanelen aanleggen stagneren iets wat de overheid nu nog niet wil gezien energietransitie, zonder saldering wordt het plaatje heel anders en zeker voor mensen met ook een warmtepomp, dat kan betekenen dat er weer meer op gas verwarmd zal worden.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik zie wel wat greenchoice gaat doen. Mijn contract is tot 1 mei en mijn jaarafrekening doen ze iedere 21 feb . ik krijg dus helamaal rare rekeningen maar ik heb dan ook maar zonnepanelen sinds nov dus het speelt voor mij pas wat ze eind dec gaan doen.
Periode 21 feb > 1 mei zal ik echter ook wel iets van 300 teveel opwekken maar ik krijg zoiezo terugbetaald omdat ik 600-800 meer op wek als dat ik gebruik. Dus dat ik dan al die 300 kwh uitbetaald krijg maakt me niet veel uit. Pas als ze in totaal meer als 600 ga uitbetalen gaat het me geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
computerjunky schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:51:
Helemaal met je eens... alleen geen grap :( (of een nogal dure... :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
mr_evil08 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:53:
[...]

En laat je mensen dat niet doen zal de zonnepanelen aanleggen stagneren iets wat de overheid nu nog niet wil gezien energietransitie, zonder saldering wordt het plaatje heel anders en zeker voor mensen met ook een warmtepomp, dat kan betekenen dat er weer meer op gas verwarmd zal worden.
Ik merk dat mensen om me heen nu al huiverig zijn omdat salderen in 2025 op de planning staat om afgebouwd te worden. Deze regeling zorgt dat ze helemaal geen zin meer hebben in een peperdure investering vooral omdat ze past over 4 a 5 maanden kunnen laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Solarman20191 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:00:
[...]

Helemaal met je eens... alleen geen grap :( (of een nogal dure... :( :(
Ik snap dan ook niet dat de overheid deze som niet even gemaakt heeft en in ziet dat ze bespeeld en bestolen worden door de energie leveranciers. Zij zijn juist degene die dit een halt moeten toe roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:02:
[...]

Ik snap dan ook niet dat de overheid deze som niet even gemaakt heeft en in ziet dat ze bespeeld en bestolen worden door de energie leveranciers. Zij zijn juist degene die dit een halt moeten toe roepen.
Ze stonden met de rug tegen de muur en de energiebranche had het voor het zeggen bij de onderhandelingen. Die indruk krijg ik als ik zie hoe de discussie rond het plafond oplaaide nadat de energieleveranciers de lont hadden aangestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb sowieso niks aan dat pleuris plafond.
We gebruiken 0m3 gas, maar dan mag ik niet meer kWh verbruiken dan iemand die volop gas verstookt?
Praktisch worden we gedwongen om zonnepanelen te kopen, maar ook dan krijgen we weer een mes in de rug.

Het wanbeleid van de politiek en energiemaatschappijen zorgt voor een tekort; de politiek doet alsof ze ons wil helpen; maar elke cent die de politiek gebruikt komt van het volk af en moeten we vroeg of laat terugbetalen.

De politiek pompt miljoenen in de 'prijsafspraken' met energieleveranciers, welke ons vervolgens alsnog keihard naaien.

De enige die hier lekker makkelijk van af komt, zijn weer de energiemaatschappijen.
En de politiek doet alsof ze ons even mooi geholpen heeft; door ons eigen geld met kromme regels te verbrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Ik denk dat err toch nog een issue blijft bestaan, of je nu wel of niet mag salderen in het geval bij GC. Ik heb nu een tegoed van 2500kwh tegen In jan en feb verbruik ik 2000 kwh. Voor deze 2000kwh gaan ze 620kwh tegen 40 cent belasten en de rest tegen gemiddeld 80 cent. Doordat ik per saldo een overschot heb van 500kwh wordt dat betaald/ verrekend tegen 11,5cent en de rest 36cent. Per saldo wordt de afrekening dan ondanks het overschot 620 euro betalen.

Als ik echter tussentijds afreken, betalen ze de 2500 kwh tegen 11,5 cent uit wat een terugave is van 288 euro. Over heel 2023 kan ik opnieuw salderen en blijf ik exact op nul een betaal ik of niets of een teruggave. Die teruggave wordt veroorzaakt (bij gelijkblijvende hoge tarieven in de zomer, dat ik ze opwek tegen 75cent per kwh maar dat ik ze later wellicht moet verrekenen tegen 40 cent. Maar laten we gemakshalve maar uitgaan van 0.

Per saldo heb dan aan de ene kant over 288 terug ontvangen en aan de andere kant 620 betalen en dat is toch een verschil van 900 euro.

Weet iemand of bij tussentijds afrekenen bij GC ook echt alles op nu wordt gesteld? Of moet je daarvoor echt overstappen of bijvoorbeeld het contract oversluiten naar je partner ?

• KMvrtr
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:34:
[...]

Ik kwam het helaas pas gisteren tegen. En ik heb niet de tijd om het rustig uit te zoeken.
Mag ik vragen bij welke leverancier bent uitgekomen? En waarom?

• Wolly
  • Niet online
KMvrtr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:28:
[...]

Ik kwam het helaas pas gisteren tegen. En ik heb niet de tijd om het rustig uit te zoeken.
Mag ik vragen bij welke leverancier bent uitgekomen? En waarom?
Samenom, vooral omdat daar we een helpdesk zit die antwoorden binnen een dag geeft en omdat ze salderen zoals het hoort.

• KMvrtr
Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:31:
[...]

Samenom, vooral omdat daar we een helpdesk zit die antwoorden binnen een dag geeft en omdat ze salderen zoals het hoort.
Grapppig die zit ik net te bekijken. Flex of modelcontract?
Ik snap alleen even niks van die lokale coöperaties.

[ Voor 3% gewijzigd door KMvrtr op 29-12-2022 00:48 ]

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38
Solarman20191 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:00:

Zo simpel ja? Ah, vandaar dat ze het hebben uitbesteed aan de leveranciers nadat de eigen overheidsinstanties aangaven deze simpele regeling helemaal niet uit te kunnen voeren ;)

Daarnaast 'krijgen' ze inderdaad het recht om compensatie aan te vragen voor alle kosten die ze gemaakt hebben voor het uitvoeren van een overheidsmaatregel. Echter hebben de leveranciers die onder branchevereniging Energie-Nederland vallen (de meeste) als blijk van goede wil daar van afgezien. Maarja leveranciers=evil dus daar hoor je verder niets over.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:25
Droplollie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:02:
[...]

Dit voorbeeld geldt in mijn situatie: nul op de meter en warmtepomp, geen gasaansluiting. Mijn contract is afgelopen op 1 december. In december heb ik nu al 1400 kWh verbruikt. Die worden dus alleen over december gesaldeerd als ik het goed begrijp. Daar heb ik dus niets aan en daardoor moet ik gewoon 1400 kwh afrekenen...

Kan het nu slim zijn om dit verlies te nemen en per 1 januari over te stappen naar een nieuwe leverancier, zodat die eindafrekening in ieder geval per 1 januari plaats gaat vinden en saldering dus ook over een heel kalenderjaar?

Ergens heb ik nog de hoop dat dit politiek of juridisch nog wel wordt aangevochten en Greenchoice wordt teruggefloten ....

GC is al niet meer bereikbaar op whatsapp in verband met de grote drukte.
Als ik nu het nieuwe rekenvoorbeeld zie ik volgens mij dat het voor de gevallen waarin mensen netto terugleveren of 0 op de meter hebben (zoals ik). Nu het wel positiever wordt toegepast: je saldering gaat zo te zien nu wel over een contractjaar. Zie https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Droplollie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:43:
[...]

Als ik nu het nieuwe rekenvoorbeeld zie ik volgens mij dat het voor de gevallen waarin mensen netto terugleveren of 0 op de meter hebben (zoals ik). Nu het wel positiever wordt toegepast: je saldering gaat zo te zien nu wel over een contractjaar. Zie https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/
Ze zijn zich dus wel bewust van het probleem.
Echter, je wordt nog steeds een poot uit getrokken.

In het voorbeeld is een overschot in 2022 en tekort in 2023.

Ik heb een tekort in 2022 en een overschot in 2023 omdat mijn contractperiode loopt van Augustus tot Augustus.

(in de casus, 2500kWh 2022, 2500kWh (terug) 2023)

Betaal ik zeker gewoon 2500 * 0,80 voor het verbruik in 2022.
Dat klopt niet, dat moet ik binnen de contractperiode kunnen salderen met oplevering in 2023.

• ChrisAB
Het blijft gissen denk wat het gaat doen voor iedereen.. ik hoop het beste

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ChrisAB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:05:
Het blijft gissen denk wat het gaat doen voor iedereen.. ik hoop het beste
Dat is wellicht nog wel het ergste.

Als ik nu mijn gegevens in kon vullen in een calculator, dan wist ik tenminste waar ik aan toe ben.

Het is niet duidelijk of ik bij Eneco het verbruik in 2022 kan salderen met 2023.

Als dat niet kan, kan ik namelijk beter van maatschappij wisselen op 1 jan.

Anders krijg ik in Januari én Augustus een afrekening, terwijl het voorsalderen het beste is om zo min mogelijk afrekeningen te hebben.

• ChrisAB
Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:11:
[...]

Dat is wellicht nog wel het ergste.

Als ik nu mijn gegevens in kon vullen in een calculator, dan wist ik tenminste waar ik aan toe ben.

Het is niet duidelijk of ik bij Eneco het verbruik in 2022 kan salderen met 2023.

Als dat niet kan, kan ik namelijk beter van maatschappij wisselen op 1 jan.

Anders krijg ik in Januari én Augustus een afrekening, terwijl het voorsalderen het beste is om zo min mogelijk afrekeningen te hebben.
Klopt maar waar heb je garantie dat het salderen wel gaat zoals het was? Dan zit je per 15 januari ergens anders en ben je straks als nog kwijt wat je opgebouwd hebt per 31-12-2023? Omdat je overschot niet mag meenemen en verrekend gaat worden tegen heel laag tarief

• mr_evil08
computerjunky schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:00:
[...]

Ik merk dat mensen om me heen nu al huiverig zijn omdat salderen in 2025 op de planning staat om afgebouwd te worden. Deze regeling zorgt dat ze helemaal geen zin meer hebben in een peperdure investering vooral omdat ze past over 4 a 5 maanden kunnen laten leggen.
Dat kan, de salderingsregeling zou van oorsprong al veel eerder afgebouwd worden maar steeds opnieuw is het uitgesteld, je kan de panelen nog wel terug verdienen met deze hoge energieprijs ook over 6 maand.
Van oorsprong was de regeling bedoelt dat je de panelen in 7 jaar terug verdiend dat lukt nog steeds.
In de toekomst moet je meer rekening houden met zon om dan de verbruikers aan zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2022 09:25 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ChrisAB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:20:
[...]

Klopt maar waar heb je garantie dat het salderen wel gaat zoals het was? Dan zit je per 15 januari ergens anders en ben je straks als nog kwijt wat je opgebouwd hebt per 31-12-2023? Omdat je overschot niet mag meenemen en verrekend gaat worden tegen heel laag tarief
Mijn punt is exact dat er te weinig duidelijkheid is.

Maar als je contract loopt van 1-jan-2023 tot 32-12-2023, is de rekensom een stuk eenvoudiger?

Met een contract in Augustus heb ik nu aan het begin van het jaar en in Augustus een afrekening.
Daardoor kan ik niet juist salderen.

Sowieso kan ik dan naar een partij met een lagere prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Accretion op 29-12-2022 09:30 ]

• Wolly
  • Niet online
ChrisAB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:20:
[...]

Als je per 15-1-22 ergens anders zit dan was je opwek sowieso op 14-1-23 afgerekend of gesaldeerd.

Dan maken die twee weken tussen 31-12-2023 en 14-1-23 maar weinig uit toch?

Het is in ieder geval beter dan in augustus de afrekening krijgen waarbij al je opwek uit de zomer wordt verrekend waarbij de dure wintermaanden met weinig opwek erachteraan komen.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:40:
[...]
Het is in ieder geval beter dan in augustus de afrekening krijgen waarbij al je opwek uit de zomer wordt verrekend waarbij de dure wintermaanden met weinig opwek erachteraan komen.
Exact dit.

Ik kan kiezen tussen 1x genaaid worden (niet het oververbruik van 2022 kunnen salderen)

Of (waarschijnlijk) 2x genaaid worden; de overproductie van begin 2023 ook niet gebruiken voor eind 2023 (naast over verbruik 2022)

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De helpdesk bij Eneco blijft volhouden aan een volledige saldering per contractjaar.

Als ze dit daadwerkelijk waarmaken, ben ik zeer tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK1BhXCfPgInIC4Mzlz1hNmiNjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pVRxSwLsfPJyl70EDnLsWTxY.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:29:
De helpdesk bij Eneco blijft volhouden aan een volledige saldering per contractjaar.

Als ze dit daadwerkelijk waarmaken, ben ik zeer tevreden.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pXjPhwTC/screenshot-306.png

Hoeveel denk je op te wekken en te verbruiken van augustus 2023 t/m december 2023?

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:40:
[...]

[Afbeelding]

Hoeveel denk je op te wekken en te verbruiken van augustus 2023 t/m december 2023?
In 2022 heb ik geen zonnepanelen; dus puur het verbruik kan ik dan zien:
Augustus t/m December 2022 heb ik ~2540 kWh gebruikt (WTP).

Dit wil ik compenseren in 2023 Jan tot Augustus met zonnepanelen.
Gezien het contract loopt van Augustus tot Augustus.

Augustus 2023 t/m Augustus 2024 hoop ik dan ook weer op 0 kWh uit te komen.

---

Echter; als je een verrekening hebt op de volgende datums:
- 1 Augustus 2022
- 1 Januari 2023
- 1 Augustus 2023

Kun je dus met de zomer (1 Jan 2023 - 1 Aug 2023) geen van beide winters salderen.

Maar als je op 1-Januari-2023 zou wisselen van contract, kun je tenminste wel de winter van 2023 compenseren met de zomer van 2023.

• Wolly
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:53:
[...]

In 2022 heb ik geen zonnepanelen; dus puur het verbruik kan ik dan zien:
Augustus t/m December 2022 heb ik ~2540 kWh gebruikt (WTP).

Dit wil ik compenseren in 2023 Jan tot Augustus met zonnepanelen.
Gezien het contract loopt van Augustus tot Augustus.

Augustus 2023 t/m Augustus 2024 hoop ik dan ook weer op 0 kWh uit te komen.

---

Echter; als je een verrekening hebt op de volgende datums:
- 1 Augustus 2022
- 1 Januari 2023
- 1 Augustus 2023

Kun je dus met de zomer (1 Jan 2023 - 1 Aug 2023) geen van beide winters salderen.

Maar als je op 1-Januari-2023 zou wisselen van contract, kun je tenminste wel de winter van 2023 compenseren met de zomer van 2023.
Wij begrijpen elkaar niet. De vraag die ik stelde heb je namelijk niet beantwoord.

Anders gesteld, wat denk je dat je netto volume wordt van augustus 2023 t/m december 2023? Dat kan je alleen weten als je je verbruik en opwek van die periode weet, dat zegt de helpdesk in het plaatje wat ik heb geplaatst.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 10:14

d0s

sssst

Greenchoice een berichtje gestuurd maar ze reageren niet via WhatsApp. Lekker dan, heb je alsnog niks zwart op wit.

Heb dit maar op de mail gezet:

Hallo Greenchoice, ik lees en zie om me heen dat sommige energieleveranciers het overschot aan opgewekte energie per 31/12 dit jaar gaan uitkeren, zodat alle klanten per 1/1 weer op 0 beginnen. Hoe gaat greenchoice hiermee om? Ik heb namelijk een vast contract voor 3 jaar en heb door de gunstige tarieven het prijsplafond niet nodig, en wil hier dus ook geen nadeel van ondervinden.

Mijn jaar verreken termijn loopt steeds 1 november tot 1 november.

Ben benieuwd :)
Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste