• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-07 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:01:
[...]

Wij begrijpen elkaar niet. De vraag die ik stelde heb je namelijk niet beantwoord.

Anders gesteld, wat denk je dat je netto volume wordt van augustus 2023 t/m december 2023? Dat kan je alleen weten als je je verbruik en opwek van die periode weet, dat zegt de helpdesk in het plaatje wat ik heb geplaatst.
Neen, de helpdesk doelt op Augustus 2022 tot Augustus 2023?
"Het gedeelte dat binnen 2023 valt" is dan Januari 2023 tot Augustus 2023?

Augustus 2023 t/m Augustus 2024 staat d'r wat mij betreft los van?

Maar, ja het verbruik in Augustus t/m December was ongeveer 2.500kWh, oplevering zal wel maar zoiets als 500-1000kWh zijn. Het grootste gedeelte zal 'm in de zomer zitten?

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
Maar hoe gaat Eneco om met salderen bij verschillende tarieven? GC rekend met hetzelfde het tarief wat het ten tijde van de opwek waard was.
Bij GC heb ik nu de situatie dat er 2500 kwh over is tegen 36 cent voor saldering en dat ik jan+nov 2000 kwh verbruik is waarvan maar een klein deel onder plafond valt en de rest tegen 81 cent.
Overstappen naar Engie duurt 1 maand, samenom 14 dagenmaar die ken ik totaal niet. l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:07:
[...]

Neen, de helpdesk doelt op Augustus 2022 tot Augustus 2023?
"Het gedeelte dat binnen 2023 valt" is dan Januari 2023 tot Augustus 2023?

Augustus 2023 t/m Augustus 2024 staat d'r wat mij betreft los van?
Je wilt toch de impact over het hele jaar weten?
Maar, ja het verbruik in Augustus t/m December was ongeveer 2.500kWh, oplevering zal wel maar zoiets als 500-1000kWh zijn. Het grootste gedeelte zal 'm in de zomer zitten?
Dan kan je toch uitrekenen wat er boven het plafond zal komen.

Afbeeldingslocatie: https://www.deltaenergie.nl/media/2458/wat-is-het-maximale-prijsplafondverbruik-per-maand-1.png

Prijsplafond voor aug-dec is 1303 kWh.

Opwek aug-dec: 500 kWh
Verbruik aug-dec: 2500kWh

Netto verbruik: 2000 kWh.
Te betalen:
1303 * 0,40
697 * markttarief.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:17:
[...]

Je wilt toch de impact over het hele jaar weten?

[...]

Dan kan je toch uitrekenen wat er boven het plafond zal komen.

[Afbeelding]

Prijsplafond voor aug-dec is 1303 kWh.

Opwek aug-dec: 500 kWh
Verbruik aug-dec: 2500kWh

Netto verbruik: 2000 kWh.
Te betalen:
1303 * 0,40
697 * markttarief.
Dus eigenlijk wil je zeggen dat we December 2023 nog een extra afrekening krijgen?
Augustus -> Augustus: 0 kWh netto, dan hoef je daar verder niks op te verrekenen?

Het is allemaal super tegenstrijdig; je kunt geen energieplafond toepassen op kalenderjaren; omdat die simpelweg niet synchroon lopen met de jaarafrekeningen.

Als je per jaarafrekening verrekent; en wat daar netto uitkomt gaat verdelen binnen de maanden; dan is dat prima.

Maar ja; dat doen ze denk ik ook niet zomaar?

[ Voor 18% gewijzigd door Accretion op 29-12-2022 11:34 ]

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AItBBk0csL5vTDHYaQPPFvXNiak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQkrMDiTM29UHPcWIWFklkjf.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat zwart op wit maar geeft geen garantie in toekomst 😅

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ChrisAB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:38:
[Afbeelding]

Hier staat zwart op wit maar geeft geen garantie in toekomst 😅
Hmm, dit bericht is vanuit GreenChoice?

[ Voor 14% gewijzigd door Accretion op 29-12-2022 11:41 ]

• Wolly
  • Niet online
Het had een stuk handiger geweest als de energiemaatschappijen verplicht of uit zichzelf een paar rekenvoorbeelden inclusief saldering en gebroken boekjaren op de site hadden geplaatst.

Tekstueel kunnen ze alles vertellen en later zeggen dat het anders geinterpreteerd moet worden.

• ChrisAB
Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:42:
Het had een stuk handiger geweest als de energiemaatschappijen verplicht of uit zichzelf een paar rekenvoorbeelden inclusief saldering en gebroken boekjaren op de site hadden geplaatst.

Tekstueel kunnen ze alles vertellen en later zeggen dat het anders geinterpreteerd moet worden.
Klopt, kan zo veranderen volgend jaar. Je doet er weinig aan.. niemand kan garantie geven…

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:42:

Ja ook waar; ze zullen ook wel zeggen dat de helpdeskmedewerker geen toezeggingen had kunnen/mogen doen.

Daarnaast is die voorbeeld-berekening ook al een keer veranderd.

Ze zouden imho gewoon een calculator moeten hebben waar je jou verbruik invult; en dan laat zien wat het moet gaan kosten.

• fransh74
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-12-2024
Wat een gedoe dit! Ik heb nog stroom over van afgelopen zomer die ik begin 2023 voor mijn warmtepomp had willen gebruiken maar dat lijkt dus niet te kunnen. Mijn huidige leverancier zegt dat ze op 1 jan mijn teveel aan stroom 2022 tegen 5 cent gaan afrekenen en dat mijn 'salderingsteller' dan weer op 0 staat. Mijn contract loopt van 1 feb tot 1 feb dus zonnestoom van komende zomer kan ik jan ook niet gebruiken. Na een rondje bellen een leverancier gevonden die me per 1 jan kan leveren tegen een nieuw contract. (moet ik wel mn 14 dagen bedenktijd opzeggen) Heb ik maar gedaan, nu kan ik in elk geval over heel 2023 netjes salderen.

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:16
Een topic om te volgen. Sta nu in de wacht bij powerpeers.

Stel dat het wel zo is dat ze een harde knip doen, dan wilde ik per 1 jan over stappen(kan nog ivm verandering van contract volgens powerpeers) omdat ik dan toch mijn saldeer ruimte kwijt raak. Zodoende zit ik iig kalender jaar gelijk aan contract jaar, dat is handig, en ik kan naar lagere kosten voor verbruik.

Maar dan zal je net zien dat het toch niet een harde knip wordt en ik het zelf heb vergooid. Wat dat betreft kan je het bijna niet goed doen...

• Wolly
  • Niet online
fransh74 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:45:
Wat een gedoe dit! Ik heb nog stroom over van afgelopen zomer die ik begin 2023 voor mijn warmtepomp had willen gebruiken maar dat lijkt dus niet te kunnen. Mijn huidige leverancier zegt dat ze op 1 jan mijn teveel aan stroom 2022 tegen 5 cent gaan afrekenen en dat mijn 'salderingsteller' dan weer op 0 staat. Mijn contract loopt van 1 feb tot 1 feb dus zonnestoom van komende zomer kan ik jan ook niet gebruiken. Na een rondje bellen een leverancier gevonden die me per 1 jan kan leveren tegen een nieuw contract. (moet ik wel mn 14 dagen bedenktijd opzeggen) Heb ik maar gedaan, nu kan ik in elk geval over heel 2023 netjes salderen.
Welke leverancier is dit? Dit lijkt eenzelfde berekeningswijze te zijn die Greenchoice t/m gisteren op de site had staan.

• ChrisAB
Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:41:
[...]

Hmm, dit bericht is vanuit GreenChoice?
Essent

• fransh74
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-12-2024
Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:48:
[...]

Welke leverancier is dit? Dit lijkt eenzelfde berekeningswijze te zijn die Greenchoice t/m gisteren op de site had staan.
Energiedirect

• nimie
Ik heb weer met GC aan de lijn gezeten. Ze zijn het nog steeds niet eens met het feit dat het voordeliger is om tussentijds af te rekenen. Maar ze doen het nu wel en mijn contract periode wordt na afrekening 1 jan tm 31 dec.
Ik krijg nu dan wel over de 2000 kwh maar 11,5 cent, maar ik ik hoef ineens nu niet 81 cent te gaan afrekenen. in ja-feb. Deze kosten staan natuurlijk wel op mijn nieuwe factuur, alleen dan streep ik die weg tegen de opwek in april mei en juni. Half juni staat het verbruik incl saldering van al weer op 0 kwh en kunnen we gaan sparen voor de donkere maanden in 23.
Belangrijkste is dat ze de contractperiode. afreken periode wilde aanpassen. Bij Eneco doen ze dit niet zover ik begreep. Daar kan je nu een tussennota opvragen, alleen dan zou ik hem in min geval in mrt weer krijgen

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

|:( 8)7

0,05 eu/kWh

Lekker hoor; 'salderingsteller' naar 0 zetten met een vergoeding die dichter bij 0 zit dan bij de huidige prijs voor elektra.

Dus, Radar bellen en wat zegt @Rienzilla hiervan?
Bijzonder jammer dat die zaak origineel geschikt is; het had een grondslag kunnen geven om dit soort praktijken eenvoudiger te kunnen berechten?

[ Voor 17% gewijzigd door Accretion op 29-12-2022 12:01 ]

• ChrisAB

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nee, je kunt toch niet iemand zo'n overproductie ongevraagd afkopen voor 0,05.
Dat is geen salderen, dat is oplichting.

Dat zou alleen kunnen als je ook 0,05 eu/kWh betaald; maar dat is al een tijdje niet meer zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Accretion op 29-12-2022 12:03 ]

• Titus
Titus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:46:

Stel dat het wel zo is dat ze een harde knip doen, dan wilde ik per 1 jan over stappen(kan nog ivm verandering van contract volgens powerpeers) omdat ik dan toch mijn saldeer ruimte kwijt raak. Zodoende zit ik iig kalender jaar gelijk aan contract jaar, dat is handig, en ik kan naar lagere kosten voor verbruik.

Maar dan zal je net zien dat het toch niet een harde knip wordt en ik het zelf heb vergooid. Wat dat betreft kan je het bijna niet goed doen...
Powerpeers meldt over de telefoon dat het gaat om contractjaar voor salderen, niet kalender jaar. Dus geen knip.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
En van welke leverancier kom je die jou laat afzien van je opzegtermijn van 30 dagen? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Melkunie op 29-12-2022 12:11 ]

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
De legal teams van de leveranciers buigen zich kennelijk nog over de wetteksten. Ik krijg ook maar geen uitsluitsel van mijn leverancier, maar in elk geval doen ze geen vage multi-interpretabele uitspraken zoals ik hierboven meermaals voorbij zie komen.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:03
Even voor de duidelijkheid graag allen vermelden (indien van toepassing) welke leverancier het betreft.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• ChrisAB
Greenchoice kan mij contract aanbieden per 01-01-2023 en dan zou ik dus synchroon lopen met prijsplafond.. twijfel nu wel dit beste is..

• nimie
ChrisAB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:11:
Greenchoice kan mij contract aanbieden per 01-01-2023 en dan zou ik dus synchroon lopen met prijsplafond.. twijfel nu wel dit beste is..
Heb ik net gedaan. Daarna heb ik met samenom gebeld. Die salderen op een nettere manier dan greenchoice. Daarnaast zijn jun tarieven in jan en feb een heel stuk lager dan bij gc. Bij GC heb ik het gevoel dat ze ons nu tarieven van 80 cent laten betalen en dat ze dat gaan salderen met 40 of misschien 50 cent in de zomer en dan heb je ondanks dat er nul op de meter staat qua kWh verbruik toch een hoge rekening (nov-dec verbruik ip +- 6000 kWh netto welke in in de zomer extra opwek_

• ChrisAB
nimie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:26:
[...]

Heb ik net gedaan. Daarna heb ik met samenom gebeld. Die salderen op een nettere manier dan greenchoice. Daarnaast zijn jun tarieven in jan en feb een heel stuk lager dan bij gc. Bij GC heb ik het gevoel dat ze ons nu tarieven van 80 cent laten betalen en dat ze dat gaan salderen met 40 of misschien 50 cent in de zomer en dan heb je ondanks dat er nul op de meter staat qua kWh verbruik toch een hoge rekening (nov-dec verbruik ip +- 6000 kWh netto welke in in de zomer extra opwek_
Hmm en samenom zet je ook over op 01-01-2023?

• nimie
ChrisAB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:30:
[...]

Hmm en samenom zet je ook over op 01-01-2023?
Nee dat kan pas vanaf 15 jan. Het kan dus zo zijn dat ik GC zo weer gaan vragen de afrekening ongedaan te maken. Ik zit nu alles uit te zoeken bij samenom, omdat het voor mij een nog onbekende club is en de reviews wisselend zijn.

• Titus

• ChrisAB
Zojuist van Essent ontvangen, is redelijk vers van de pers:

“Hoe werkt de verdeling van het verbruiksplafond?

· Omdat iedere klant op een ander moment de jaarrekening krijgt, wordt het verbruiksplafond opgesplitst in 2 periodes:

· Periode 1: 1 januari 2023 tot en met de einddatum van de jaarrekening;

· Periode 2: de startdatum van je jaarrekening tot en met 31 december 2023.

· De verdeling van het verbruiksplafond per maand, gebruiken we om het verbruiksplafond op te kunnen splitsen tussen die twee periodes. Binnen een periode zelf kan je wel compenseren.

· Blijf je in een maand onder het verbruiksplafond? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand tot de einddatum van je jaarrekening.

· Zit je een maand boven het verbruiksplafond? Je kan de maand erna zuiniger doen om toch onder het verbruiksplafond te blijven.

Hoe zie ik dat terug op de jaarafrekening?

We maken je jaar- of eindrekening gewoon op zoals je bent gewend. We kijken naar wat je op je factuur hebt verbruikt en of dit binnen of buiten het plafondverbruik valt. Zijn je gemiddelde tarieven in deze periode hoger dan het plafondtarief? We geven je een korting tot het plafondverbruik. Als je nog verbruiksplafond over hebt van deze jaarrekening, dan neem je dat niet mee naar de volgende jaarrekening.

Hoe werkt het als ik zonnepanelen heb?

Eerst zal de saldering worden toegepast. Het prijsplafond geldt voor het nettoverbruik dat na het salderen zal overblijven.

Heb je verbruik over? ​We kijken binnen welke periode het verbruik valt. ​

2022: Je betaalt je tarieven volgens het contract.

2023: ​Je maakt gebruik van het prijsplafond volgens afgesproken voorwaardes.​

Ik ga ervan uit je zo voldoende te hebben ingelicht en wens jullie nog een fijne dag en een gelukkig, gezond 2023.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Ik heb ook contact gehad met de helpdesk van greenchoice. Ik heb hierbij aangegeven dat ik het niet eens ben met hun manier van salderen uitgedrukt in euro’s per tarief periode, aangezien dit mij bijna 900 euro kost over de periode jun-dec 2022. Ik heb hierbij verwezen naar de uitspraak van de geschillen commissie van 28 november 2022. Zie hieronder voor het (uitgebreide) antwoord:

‘’Hartelijk dank voor uw e-mail.

Hoe wij salderen is wel degelijk de enige en administratief gezien de juiste manier.

De uitspraak waar u naar refereert heeft ook geen betrekking op de manier waarop wij salderen, maar op leveranciers die per maand of kwartaal salderen. Wat deze leveranciers deden was een daadwerkelijke afrekening opmaken van bijvoorbeeld 1 april tot 1 juli waarin u relatief weinig verbruikt en een uitzonderlijk groot deel van uw opwekking terug levert, zodat dat relatief lage verbruik gesaldeerd word met de uitzonderlijk hoge teruglevering. Op deze manier krijgt u over het verschil in deze periode slechts een terugleververgoeding en is deze teruglevering niet meer te salderen. Dit mag niet, maar dit is dan ook niet wat wij doen.

Toevallig heb ik vandaag wel een uitspraak van De Geschillencommissie gekregen die betrekking heeft op de manier waarop wij salderen. Sterker nog, dit was een zaak tegen ons met verweer van mijn kant en deze klant is in zijn ongelijk gesteld. Omdat deze uitspraak gisteren - 28 december - is gedaan, kan het zijn dat deze nog niet online te vinden is. Maar de beoordeling is als volgt;

"Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

Het geschil betreft de salderingsregeling.

De consument heeft aan zijn klacht ten grondslag gelegd dat de ondernemer in strijd met de voorschriften
het stroomverbruik niet over het gehele jaar heeft gesaldeerd. Voor dit standpunt van de consument wordt
echter geen aanknopingspunten gevonden. Bij dit oordeel wordt betrokken hetgeen de consument hierover
heeft aangevoerd en de ondernemer daartegenover heeft gesteld, zoals hiervoor weergegeven, alsmede
de door hen overgelegde stukken.

Blijkens de stukken heeft de consument van de ondernemer een - gecorrigeerde - jaarnota d.d. 11 februari
2022 ontvangen. Uit die jaarnota blijkt dat deze op een vol jaar, van 31 januari 2021 tot 31 januari 2022
betrekking heeft. Op die jaarnota staat het gemiddelde tarief wat de consument voor de geleverde energie
heeft betaald en voor zijn terug geleverde energie heeft ontvangen, hetgeen mogelijk tot verwarring heeft
geleid bij de consument. Echter, blijkens de overgelegde nota specificatie in de online klantomgeving van
de consument bij de ondernemer is die jaarnota per periode gespecificeerd.

Uit de specificatie blijkt dat de consument gedurende dat jaar vijf verschillende contracten bij de
ondernemer had afgesloten. De ondernemer heeft daarover aangevoerd dat in elk van de betreffende
periode wordt gekeken naar de voor die contracten geldende voorwaarden en tarieven en naar wat de
consument aan energie heeft afgenomen en heeft terug geleverd. De consument heeft niet, althans
onvoldoende aangevoerd dat de ondernemer in een dergelijk geval hiertoe niet kan c.q. mag overgaan.

De ondernemer heeft verder aangevoerd dat op die gespecificeerde nota over dat jaar te zien is, conform
de adviezen van de ACM, wat de consument in welke periode aan energie heeft verbruikt en heeft terug
geleverd, wat het tarief was in desbetreffende periode en wat hij met de ondernemer saldeert, alsook dat
gedurende elk van die vijf periodes voor levering en terug levering van energie dezelfde tarieven zijn
gehanteerd. Dit verweer vindt steun in de overgelegde nota. In reactie op het verweer heeft de consument
betoogd dat de ondernemer niet correct heeft gesaldeerd, onder het maken van berekeningen. Hiermee
heeft de consument het verweer en de inhoud van de specificatie nota echter onvoldoende weerlegd.

In reactie op het verweer heeft de consument ook betoogd dat de ondernemer onjuiste eenheidstarieven
heeft gebruikt. Bij gebreke aan een daartoe voldoende beargumenteerd standpunt moet hier worden
aangenomen dat de betreffende tarieven zijn voorgelegd aan de ACM en de ACM deze tarieven heeft
goedgekeurd. Dat de ondernemer vervolgens onjuiste tarieven heeft gebruikt heeft de consument
onvoldoende onderbouwd en is ook anderszins niet gebleken.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen."

Dit laat mijns inziens duidelijk zien dat greenchoice overtuigd is in haar recht te staan - en volgens hen ook in het gelijk gesteld wordt door de geschillen commissie energie. Dit zal dus niet zo snel veranderen.

Als het echt zo is van de uitspraak, kan dit ook betekenen dat andere leveranciers dit gaan toepassen vanwege de jurisprudentie die in het voordeel van de energie leveranciers is.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

• nimie
Klantenservice greenchoice is nu gewoon gesloten!!!!! Moet niet gekker worden

• henkebek
Fbuijzen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:22:
Ik heb ook contact gehad met de helpdesk van greenchoice. Ik heb hierbij aangegeven dat ik het niet eens ben met hun manier van salderen uitgedrukt in euro’s per tarief periode, aangezien dit mij bijna 900 euro kost over de periode jun-dec 2022. Ik heb hierbij verwezen naar de uitspraak van de geschillen commissie van 28 november 2022. Zie hieronder voor het (uitgebreide) antwoord:

‘’Hartelijk dank voor uw e-mail.

Hoe wij salderen is wel degelijk de enige en administratief gezien de juiste manier.

De uitspraak waar u naar refereert heeft ook geen betrekking op de manier waarop wij salderen, maar op leveranciers die per maand of kwartaal salderen. Wat deze leveranciers deden was een daadwerkelijke afrekening opmaken van bijvoorbeeld 1 april tot 1 juli waarin u relatief weinig verbruikt en een uitzonderlijk groot deel van uw opwekking terug levert, zodat dat relatief lage verbruik gesaldeerd word met de uitzonderlijk hoge teruglevering. Op deze manier krijgt u over het verschil in deze periode slechts een terugleververgoeding en is deze teruglevering niet meer te salderen. Dit mag niet, maar dit is dan ook niet wat wij doen.

Toevallig heb ik vandaag wel een uitspraak van De Geschillencommissie gekregen die betrekking heeft op de manier waarop wij salderen. Sterker nog, dit was een zaak tegen ons met verweer van mijn kant en deze klant is in zijn ongelijk gesteld. Omdat deze uitspraak gisteren - 28 december - is gedaan, kan het zijn dat deze nog niet online te vinden is. Maar de beoordeling is als volgt;

"Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

Het geschil betreft de salderingsregeling.

De consument heeft aan zijn klacht ten grondslag gelegd dat de ondernemer in strijd met de voorschriften
het stroomverbruik niet over het gehele jaar heeft gesaldeerd. Voor dit standpunt van de consument wordt
echter geen aanknopingspunten gevonden. Bij dit oordeel wordt betrokken hetgeen de consument hierover
heeft aangevoerd en de ondernemer daartegenover heeft gesteld, zoals hiervoor weergegeven, alsmede
de door hen overgelegde stukken.

Blijkens de stukken heeft de consument van de ondernemer een - gecorrigeerde - jaarnota d.d. 11 februari
2022 ontvangen. Uit die jaarnota blijkt dat deze op een vol jaar, van 31 januari 2021 tot 31 januari 2022
betrekking heeft. Op die jaarnota staat het gemiddelde tarief wat de consument voor de geleverde energie
heeft betaald en voor zijn terug geleverde energie heeft ontvangen, hetgeen mogelijk tot verwarring heeft
geleid bij de consument. Echter, blijkens de overgelegde nota specificatie in de online klantomgeving van
de consument bij de ondernemer is die jaarnota per periode gespecificeerd.

Uit de specificatie blijkt dat de consument gedurende dat jaar vijf verschillende contracten bij de
ondernemer had afgesloten. De ondernemer heeft daarover aangevoerd dat in elk van de betreffende
periode wordt gekeken naar de voor die contracten geldende voorwaarden en tarieven en naar wat de
consument aan energie heeft afgenomen en heeft terug geleverd. De consument heeft niet, althans
onvoldoende aangevoerd dat de ondernemer in een dergelijk geval hiertoe niet kan c.q. mag overgaan.

De ondernemer heeft verder aangevoerd dat op die gespecificeerde nota over dat jaar te zien is, conform
de adviezen van de ACM, wat de consument in welke periode aan energie heeft verbruikt en heeft terug
geleverd, wat het tarief was in desbetreffende periode en wat hij met de ondernemer saldeert, alsook dat
gedurende elk van die vijf periodes voor levering en terug levering van energie dezelfde tarieven zijn
gehanteerd. Dit verweer vindt steun in de overgelegde nota. In reactie op het verweer heeft de consument
betoogd dat de ondernemer niet correct heeft gesaldeerd, onder het maken van berekeningen. Hiermee
heeft de consument het verweer en de inhoud van de specificatie nota echter onvoldoende weerlegd.

In reactie op het verweer heeft de consument ook betoogd dat de ondernemer onjuiste eenheidstarieven
heeft gebruikt. Bij gebreke aan een daartoe voldoende beargumenteerd standpunt moet hier worden
aangenomen dat de betreffende tarieven zijn voorgelegd aan de ACM en de ACM deze tarieven heeft
goedgekeurd. Dat de ondernemer vervolgens onjuiste tarieven heeft gebruikt heeft de consument
onvoldoende onderbouwd en is ook anderszins niet gebleken.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen."

Dit laat mijns inziens duidelijk zien dat greenchoice overtuigd is in haar recht te staan - en volgens hen ook in het gelijk gesteld wordt door de geschillen commissie energie. Dit zal dus niet zo snel veranderen.

Als het echt zo is van de uitspraak, kan dit ook betekenen dat andere leveranciers dit gaan toepassen vanwege de jurisprudentie die in het voordeel van de energie leveranciers is.
Interessant. Vooral het stukje over 5 contracten, ik neem aan dat daarmee gedoeld wordt op 5 periodes met wisselende tarieven. Het moet niet gekker worden 8)7

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 15:59
ChrisAB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:11:
Zojuist van Essent ontvangen, is redelijk vers van de pers:

“Hoe werkt de verdeling van het verbruiksplafond?

· Omdat iedere klant op een ander moment de jaarrekening krijgt, wordt het verbruiksplafond opgesplitst in 2 periodes:

· Periode 1: 1 januari 2023 tot en met de einddatum van de jaarrekening;

· Periode 2: de startdatum van je jaarrekening tot en met 31 december 2023.

· De verdeling van het verbruiksplafond per maand, gebruiken we om het verbruiksplafond op te kunnen splitsen tussen die twee periodes. Binnen een periode zelf kan je wel compenseren.

· Blijf je in een maand onder het verbruiksplafond? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand tot de einddatum van je jaarrekening.

· Zit je een maand boven het verbruiksplafond? Je kan de maand erna zuiniger doen om toch onder het verbruiksplafond te blijven.

Hoe zie ik dat terug op de jaarafrekening?

We maken je jaar- of eindrekening gewoon op zoals je bent gewend. We kijken naar wat je op je factuur hebt verbruikt en of dit binnen of buiten het plafondverbruik valt. Zijn je gemiddelde tarieven in deze periode hoger dan het plafondtarief? We geven je een korting tot het plafondverbruik. Als je nog verbruiksplafond over hebt van deze jaarrekening, dan neem je dat niet mee naar de volgende jaarrekening.

Hoe werkt het als ik zonnepanelen heb?

Eerst zal de saldering worden toegepast. Het prijsplafond geldt voor het nettoverbruik dat na het salderen zal overblijven.

Heb je verbruik over? ​We kijken binnen welke periode het verbruik valt. ​

2022: Je betaalt je tarieven volgens het contract.

2023: ​Je maakt gebruik van het prijsplafond volgens afgesproken voorwaardes.​

Ik ga ervan uit je zo voldoende te hebben ingelicht en wens jullie nog een fijne dag en een gelukkig, gezond 2023.”
Redelijk lastig uitgelegd door Essent.
Dus kortom, eerst salderen dan prijsplafond toepassen.
Dus mijn opgewekte stroom van 2022 wordt eerst (ook in 2023) afgetrokken.
En dan gaat het prijsplafond werken.

Mijn contract loopt tot april, zou anders zonde zijn dat ik wat opgewekt is deze zomer niet in jan - feb - mrt mag gebruiken.

• RuudPolly
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-11-2023
LJ80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:34:
[...]

Mijn contract loopt tot april, zou anders zonde zijn dat ik wat opgewekt is deze zomer niet in jan - feb - mrt mag gebruiken.
Ik blijf me toch afvragen hoe men het netto verbruik in 2023 gaat bepalen.
Mijn contract loopt van 25 maart tot 25 maart. Ik heb zonnepanelen en kom netto niet op 0 uit.
Netto neem ik dus af over de periode 25 maart 2022 tot 25 maart 2023.
Hoe weet Essent nu welk deel ik in 2023 afgenomen heb van het deel dat overblijft na salderen?
Mijn slimme meter kan niet op afstand uitgelezen worden (dit heb ik uit laten zetten), ik heb nog geen bericht gehad van Essent om meterstanden door te geven per 1 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
LJ80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:34:
[...]

Nee, Essent zegt toch duidelijk vanaf 01-01 tot einde jaarcontract datum, dus alles voor 01-01 wordt indien van terug levering gewoon op waarde (euro's) gezet en dat bedrag wordt bij einde jaarcontract in mindering gebracht.

Er staat nogmaals duidelijk in dat het volgens de gestelde voorwaarden gaat (Jetten en consorten) voor zowel 2022 en 2023.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matster1979
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-10-2024
Hierbij reactie van Energiedirect.

Vooral laatste stukje achter "P.S." doet me deugd :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksTpjxwi6t2NOOPZbb-SCBx_0X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRpMWXGdtc460FwFFki8omUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnit6c13Ul7ySs1sywF9Rl0wwZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ajArkdzde2fsrFEJ8SIqTmF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0vm3NRXMObSRVMh0uZzsczYTSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFPsuG88KDdgHy7XO73Nr4QG.jpg?f=fotoalbum_large

• vanderv
RuudPolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:40:
[...]

Ik blijf me toch afvragen hoe men het netto verbruik in 2023 gaat bepalen.
Mijn contract loopt van 25 maart tot 25 maart. Ik heb zonnepanelen en kom netto niet op 0 uit.
Netto neem ik dus af over de periode 25 maart 2022 tot 25 maart 2023.
Hoe weet Essent nu welk deel ik in 2023 afgenomen heb van het deel dat overblijft na salderen?
Mijn slimme meter kan niet op afstand uitgelezen worden (dit heb ik uit laten zetten), ik heb nog geen bericht gehad van Essent om meterstanden door te geven per 1 januari.
Dat gaan ze schatten, dat wordt toch ook duidelijk gecommuniceerd. Als je verstandig bent, stuur je zelf je meterstanden door, dat kan volgens mij gewoon in de app.

Kijk anders eens voor de grap in jouw slimme meter, hier kan je precies zien wanneer hij voor het laatst is uitgelezen, ik durf bijna wel te wedden dat het nog niet zolang geleden is. (Tip, inwikkelen met aluminiumfolie, 8)7 )

• Wolly
  • Niet online
Matster1979 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die PS spreekt tegen wat er in dat scherm helemaal bovenin staat :+

En de PS spreekt ook deze chat van energiedirect tegen, de bovenste zin klopt dan wel want die heeft het ook over verrekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQknHXhEMPd-P4QxM9tTE49wJ0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1yv4VpvmaZeSMoWCvdX5QMzN.png?f=user_large

En wederom haal ik de reactie van @fransh74 erbij, die de PS ook tegenspreekt in het geval van energiedirect.

• vanderv
Ja, haha

Per 01-01 is het zoiezo een nieuwe tarief periode, dus alle teruglevering die "over" is, wordt gewoon op waarde gezet en vervolgens wordt dat bedrag "gesaldeerd" met jaarrekening 2023

Met een tlv van 5cent in 2022 ben je mooi de ...(vult u zelf maar in)

[ Voor 15% gewijzigd door vanderv op 29-12-2022 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36
Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Ben benieuwd hoe Anna dit recht gaat breien. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matster1979
Mocht men de saldering toch ineens anders gaan toepassen dan bedoeld, dan verzoek ik om de toepassing van het prijsplafond achterwege te laten. Dan kan er in ieder geval weer gewoon gesaldeerd worden op mijn jaarnota en blijf ik netto-leverancier.

Artikel 2.1 (subsidieverstrekking)
1.De Minister kan op aanvraag subsidie verstrekken aan een leverancier voor het in 2023 toepassen van een prijsplafond overeenkomstig deze regeling bij het leveren van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen.

2.Bij toepassing van het prijsplafond hanteert de subsidieontvanger in 2023 het plafondtarief voor gas, elektriciteit of warmte in plaats van het contractuele leveringstarief bij de levering van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen tot het bijbehorende volumeplafond.

3.De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.

bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html

• LJ80
Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:59:
[...]

Die PS spreekt tegen wat er in dat scherm helemaal bovenin staat :+

En de PS spreekt ook deze chat van energiedirect tegen, de bovenste zin klopt dan wel want die heeft het ook over verrekenen.
[Afbeelding]

En wederom haal ik de reactie van @fransh74 erbij, die de PS ook tegenspreekt in het geval van energiedirect.
Lekker dan, bij essent krijg je er 5ct voor terug.
En ben je dus de eerste 3 maanden de lul want dat schijnt de zon nagenoeg niet.

• LJ80
Matster1979 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:29:
Mocht men de saldering toch ineens anders gaan toepassen dan bedoeld, dan verzoek ik om de toepassing van het prijsplafond achterwege te laten. Dan kan er in ieder geval weer gewoon gesaldeerd worden op mijn jaarnota en blijf ik netto-leverancier.

1.De Minister kan op aanvraag subsidie verstrekken aan een leverancier voor het in 2023 toepassen van een prijsplafond overeenkomstig deze regeling bij het leveren van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen.

2.Bij toepassing van het prijsplafond hanteert de subsidieontvanger in 2023 het plafondtarief voor gas, elektriciteit of warmte in plaats van het contractuele leveringstarief bij de levering van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen tot het bijbehorende volumeplafond.

3.De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.

Inderdaad, dat hoef ik het ook geen prijsplafond.
Ik wek meer op dan ik verbruik, en dat ik voor wat ik extra opwek dan nagenoeg niks terug krijg oke.
Als ik maar niet door dit gedoe zelf in de donkere maanden van het kalenderjaar het moet kopen van de energie maatschappij.

• LJ80
vanderv schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:53:
[...]

Nee, Essent zegt toch duidelijk vanaf 01-01 tot einde jaarcontract datum, dus alles voor 01-01 wordt indien van terug levering gewoon op waarde (euro's) gezet en dat bedrag wordt bij einde jaarcontract in mindering gebracht.

Er staat nogmaals duidelijk in dat het volgens de gestelde voorwaarden gaat (Jetten en consorten) voor zowel 2022 en 2023.
Dus 31 december krijg ik 2000 x 0.05 cent = 100 euro terug.
En dat mag ik dan van ze terug kopen in de maanden jan - april (als de zon bijna niet schijnt.)
2000 x 0.40 cent = 800 euro.

• henkebek
Pure Energie geeft na lang overleg aan te blijven salderen per contractjaar. "Er verandert dus niets".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LJ80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:42:
[...]

Dus 31 december krijg ik 2000 x 0.05 cent = 100 euro terug.
En dat mag ik dan van ze terug kopen in de maanden jan - april (als de zon bijna niet schijnt.)
2000 x 0.40 cent = 800 euro.
Die 2000 mag je terugkopen voor:
1093 * 0,40
907 * marktprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 15:12
jadjong schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:04:
[...]

Ben benieuwd hoe Anna dit recht gaat breien. :+
Hier staat toch dat voor de bepaling van het plafond gerekend mag worden met alleen verbruik en levering uit 2023? Er staat niet dat saldering voor 2023 alleen geldt voor levering in 2023, dat is weer heel iets anders. Daarmee zou het de salderingsregeling ongedaan maken.

Dus ja, ze kunnen zeggen dat je boven het plafond zit en je markttarief factureren als je in 2023 nog niet veel hebt teruggeleverd, maar alleen over het verbruik na saldering, ook over 2022. Dat is iig hoe ik (en Anna) het interpreteren.

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 15:56
Fbuijzen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:22:
Dit laat mijns inziens duidelijk zien dat greenchoice overtuigd is in haar recht te staan - en volgens hen ook in het gelijk gesteld wordt door de geschillen commissie energie.
Ik deel die mening. De wet staat een leverancier toe om het verbruik per uur te berekenen en te belasten tegen het op dat moment geldende leveringstarief. Wanneer het leveringstarief gedurende een maand constant blijft, dan kom je op het zelfde resultaat uit als je het verbruik van die maand uitrekent en belast tegen dat leveringstarief.

Ik citeer hieronder de huidige en nieuwe wet (bron) en heb de aanstaande verduidelijking rood gemaakt en het nieuwe deel, met betrekking tot de afbouw van de salderingsregeling, blauw gemaakt.
Artikel 31c lid 1 Elektriciteitswet 1998
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

Artikel 31c lid 1 (nieuw) Elektriciteitswet 1998
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de jaarlijkse leveringskosten door de in het jaar aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met het van toepassing zijnde percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag, van de op het net ingevoede elektriciteit, voor zover de hoeveelheid ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit.
Hier staat niet dat de energieleverancier het jaarverbruik moet berekenen. De leverancier voldoet ook aan deze wet wanneer hij twaalf keer het maandverbruik berekend. Immers, ook dan wordt het in het jaar onttrokken elektriciteit verminderd met de op het net ingevoede elektriciteit.
Artikel 31c lid 3 Elektriciteitswet 1998
Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.

Artikel 31c lid 3 (nieuw) Elektriciteitswet 1998
Blijft hetzelfde luiden.
De teruglevertarief moet gehanteerd worden als het over dat deel van de teruglevering dat de levering overstijgd.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Matster1979 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:29:

...

Het prijsplafond is niet het probleem.
Het probleem zit 'm d'r in dat een aantal leveranciers van het moment gebruik willen maken om op 1-1-2023 een afrekening te doen.

Maar wel een goed punt; met bron zelfs.

Weet je of je dit voor 1-1-2023 moet aanvragen of dat het voor/tijdens de eindafrekening gekozen kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 12:30

leandres

ook nog?

Aangezien er blijkbaar een recht is om al dan niet gebruik te maken de subsidieregeling (lees: prijsplafond) en een en ander niet heel makkelijk te vinden is zou je zeggen dat het voor kleinverbruikers onhaalbaar is om dit voor de startdatum van 01-01-2023 kenbaar te maken.

Dat gezegd hebbende zou je mogelijk kunnen 'afwachten' om te kijken wat het beste voor je uit komt en er achteraf van af te zien?

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• alfatrion
Ik geloof niet dat een van ons zonder prijsplafond beter af is.

• LJ80
alfatrion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:26:
Als je zelf genoeg opwekt met zonnepanelen wel.
En ouderwets salderen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisAB
LJ80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:26:
[...]

Nou dat is dus nog maar de vraag of dat ouderwets niet het nieuwe salderen in 2023 gaat worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:20

d0s

sssst

alfatrion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:26:
Mensen waaronder ik die in mei gebruik hebben gemaakt van vaste contracten wel. Die zitten gewoon op 35 cent gemiddeld nog de komende 3 jaar. bijvoorbeeld de greenchoice 3 jaar unive aanbieding. Dus onder tarief van prijsplafond en zonder netto teruglevering.

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 29-12-2022 16:38 ]

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-06 15:07
Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:16:
[...]

Het prijsplafond is niet het probleem.
Het probleem zit 'm d'r in dat een aantal leveranciers van het moment gebruik willen maken om op 1-1-2023 een afrekening te doen.

Maar wel een goed punt; met bron zelfs.

Weet je of je dit voor 1-1-2023 moet aanvragen of dat het voor/tijdens de eindafrekening gekozen kan worden?
Goeie vondst :) aangezien degenen van ons die meer terugleveren (op kontraktjaarbasis) dan wat we gelevert krijgen sowieso geen baat hebben bij het plafond, lijkt me dat wij met z'n allen gewoon "afzien van de toepassing van plafond" (en dus "gewoon" weer in de normale saldering zullen vallen...).

Maar pas op, als je toch nog een zeker gasverbruik hebt, zou het kunnen zijn dat je ook van het gasplafond moet afzien en dus een erg hoge gas rekening krijgt ...die het voordeel van het niet toepassen van het electraplafond weer teniet doet... sta je toch "pat" :(

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36
Solarman20191 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:45:

Maar pas op, als je toch nog een zeker gasverbruik hebt, zou het kunnen zijn dat je ook van het gasplafond moet afzien en dus een erg hoge gas rekening krijgt ...die het voordeel van het niet toepassen van het electraplafond weer teniet doet... sta je toch "pat" :(
1000m3 gas > 3100.- zonder plafond
1000m3 gas > 1450.- met plafond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matster1979
Er staat "of"
Dus dan alleen geen prijsplafond voor elektra aub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
EnergieDirect via de chat. Lijkt me duidelijk toch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tiC1NziSytCChvbceyyjr24mIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LLyeXGZ2bBFe5k7FmlgNTkgE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Dean Martin op 29-12-2022 17:10 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Wat een bende.

Dat is de enige conclusie die we met zekerheid kunnen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:37

DarkSide

theres no place like ::1

vind het idd wel een bende.
Regels zouden het juist duidelijk moeten maken.

Toch maar even met vattenfall gechat.
En gevraagd of ik mijn kwh mee neem naar 2023 en dat het salderen over het contract jaar gaat.

Dat is bevestigd.

Maar verwacht toch wat wat topics in 2023 hier met vragen over correct eindcontract etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matster1979
Dean Martin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:06:
[Afbeelding]
Wij zitten wel goed ja, bij EnergieDirect _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisAB
Matster1979 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:56:
[...]

Wij zitten wel goed ja, bij EnergieDirect _/-\o_
Tot ze het veranderen in 2023 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:31
Ik heb wat navraag gedaan bij diverse leveranciers.
Essent meldt mij het volgende:
Hallo,
Ik zoek een nieuwe energieleverancier welke per jaar saldeert(contractjaar of kalenderjaar)
Graag zou ik dan als startdatum 30-01-2023 hebben.
Nu is mijn vraag, salderen jullie per 12 maanden of per kalenderjaar?

Met vriendelijke groet,

12:40
Essent
Essent
Hoi Geert,

Wij salderen altijd per tariefperiode. Deze periode hangt vast aan een tariefwijziging, contractwijziging, en jaartal.

Tariefwijziging
Binnen de periode van één jaarrekening, is het mogelijk om meerdere tarieven gehanteerd te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan variabele contracten waarvan de tarieven meerdere keren per jaar kunnen wijzigen. Ook de tijdelijke BTW verlaging (van 21% naar 9%) is hier van toepassing

Contractwijziging
Ook met een contractwijziging kunnen je tarieven binnen de periode van één jaarrekening wijzigen. Ben je binnen één jaarrekening over gegaan van het ene contract op het andere contract, dan zie je dat op de jaarrekening terug als 2 aparte specificaties.

Jaartal
Ieder jaar wijzigen de belastingen, toeslagen, en vermindering energiebelasting. Dit wordt vanuit de overheid bepaald en doorberekend via de energieleverancier. Ook dit vind je terug op de jaarrekening.

Wanneer één of meer van bovenstaande situaties van toepassing zijn op jouw jaarrekening, wordt er aan de hand van je meterstanden bepaald met welke tarieven we je teruglevering salderen. Dit zal met het prijsplafond net zo gaan.

Teruglevering wat heeft plaatsgevonden in 2022, wordt gesaldeerd/verrekend met je verbruik in 2022. En de teruglevering in 2023, wordt gesaldeerd/verrekend met je verbruik in 2023.

Blijft er verbruik over in 2022? Je betaalt hiervoor de tarieven in je contract.
Blijft er verbruik over in 2023? Je maakt hierover gebruik van het prijsplafond.

Is je vraag zo beantwoord?

• alfatrion
LJ80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:26:
d0s schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:37:
Mensen waaronder ik die in mei gebruik hebben gemaakt van vaste contracten wel. Die zitten gewoon op 35 cent gemiddeld nog de komende 3 jaar. bijvoorbeeld de greenchoice 3 jaar unive aanbieding. Dus onder tarief van prijsplafond en zonder netto teruglevering.
Welk voordeel verkrijg je door te verklaren dat je het prijsplafond niet wil ten opzichte van de situatie waarin je niets doet? Ik ben er van overtuigd dat het nadeel dat sommige denken dat er is er strak helemaal niet zal zijn.

• Wippie1234
  • Niet online
DarkSide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:43:
vind het idd wel een bende.
Regels zouden het juist duidelijk moeten maken.

Toch maar even met vattenfall gechat.
En gevraagd of ik mijn kwh mee neem naar 2023 en dat het salderen over het contract jaar gaat.

Dat is bevestigd.

Maar verwacht toch wat wat topics in 2023 hier met vragen over correct eindcontract etc.
Het kan niet zo zijn dat de overheid de interpretatie van de regels neerlegt bij de leveranciers, en dat de consument die honderden of zefs duizenden euros kan schelen

• d0s

d0s

sssst

alfatrion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:41:
[...]

[...]

Welk voordeel verkrijg je door te verklaren dat je het prijsplafond niet wil ten opzichte van de situatie waarin je niets doet? Ik ben er van overtuigd dat het nadeel dat sommige denken dat er is er strak helemaal niet zal zijn.
Dat je 2022 kw's meegenomen worden en er geen tussenafrekening komt.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

d0s schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:14:
[...]

Is dat gegarandeerd op het moment dat je afziet van het prijsplafond?

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSVEyhy4xC1YO1dGpCZZLnDNsZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NagqLpVFmFHt9D0lCivReXSo.jpg?f=fotoalbum_large
Kom dit tegen op Twitter
Hier staat dus dat ze echt salderen op jaarbasis.

[ Voor 5% gewijzigd door Lowlands op 29-12-2022 20:37 ]

• d0s

d0s

sssst

Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:19:
[...]

Dat mag ik wel hopen ja. Anders heeft het ook geen nut om er vanaf te zien. Is het enige argument voor veel mensen.

• Solarman20191
Lowlands schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:23:
[Afbeelding]
Kom dit tegen op Twitter
Klopt niet. Tenminste NIET op KONTRAKTjaarbasis. Ze maken een "tussennota" eind 2022. Staat allemaal op de GC website... Het betekent dus ook, als je MEER afneemt dan je teruglevert, dat je een hoop betaald in 2022 (in mijn geval Eur 1.04/kWh) voor je gebruik in 2022 wat NIET afgestreept zou worden tegen de teruglevering in 2023 (tot je einde kontraktjaar, voor mij Sep 2023).

[ Voor 6% gewijzigd door Solarman20191 op 29-12-2022 20:49 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Lowlands schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:23:
[Afbeelding]
Kom dit tegen op Twitter
Ja, het enige wat ze volgens de website doen is jou overproductie binnen het contract van 2022 afkopen voor de verkoopprijs.

Maar je kunt dus niet in 2023 (binnen het contract) je verbruik van 2022 nog salderen, die heb je eind 2022 tegen de volle mep zojuist verrekend.

Toevallig is dat ook veel gunstiger voor ze...

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
Energiedirect?

• KMvrtr
Titus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:46:

Same here |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7

• KMvrtr
Foutje, reageerder op verkeerde quote.

[ Voor 99% gewijzigd door KMvrtr op 29-12-2022 21:15 ]

• KMvrtr
Matster1979 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Da's leuk. Ik kreeg gisteren (woensdag) een ander antwoord van Energiedirect.
Dus wat is het nu?? :? :? :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQknHXhEMPd-P4QxM9tTE49wJ0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1yv4VpvmaZeSMoWCvdX5QMzN.png?f=user_large

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

KMvrtr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:17:
[...]

Da's leuk. Ik kreeg gisteren (woensdag) een ander antwoord van Energiedirect.
Dus wat is het nu?? :? :? :?
[Afbeelding]
Bedoel je dan dit artikel?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
En ook nog steeds niet duidelijk hoeveel er per dag nu gesaldeerd wordt als je netto afnemer bent. Gezien je elke dag een plafond hebt met een maandgemiddelde.

Ik snap overigens niet dat jullie zoveel waarde hechten aan die helpdesk van de leveranciers, ik kan mij niet voorstellen dat die het laatste woord hebben. Je zult dus telkens een ander antwoord krijgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• KMvrtr
Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:01:
[...]

Nee, je kunt toch niet iemand zo'n overproductie ongevraagd afkopen voor 0,05.
Dat is geen salderen, dat is oplichting.
.........
Nou, nee. Geen oplichting. Dat stond ook gewoon in het contract dat hij tekende.
(en ik ook 8)7 8)7 8)7 )

Ikzelf had helaas alleen andere zaken aan mijn hoofd eerder dit jaar. Anders was ik in het voorjaar wel al overgestapt.
Na de zomer -en inmiddels een groot tegoed aan teruggeleverde stroom- was de meest logische optie om dat overschot gewoon zoveel mogelijk middels salderen op te maken. En dan rond de jaarrekening natuurlijk overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jim423 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:20:
En ook nog steeds niet duidelijk hoeveel er per dag nu gesaldeerd wordt als je netto afnemer bent. Gezien je elke dag een plafond hebt met een maandgemiddelde.
Ja, het is volledig onuitvoerbaar.
Het enige wat we kunnen hopen is dat als je in je jaarnota 2500kWh opwekt en 2500kWh gebruikt (over de afgelopen 12 maanden, onafhankelijk van welk jaar) ze dan uit komen op een factuur van 0kWh en het hele geklooi met energieplafond niet van toepassing is.
Jim423 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:20:
Ik snap overigens niet dat jullie zoveel waarde hechten aan die helpdesk van de leveranciers, ik kan mij niet voorstellen dat die het laatste woord hebben. Je zult dus telkens een ander antwoord krijgen.
Fair, maar dossier opbouwen is sowieso geen slecht idee.
Daarnaast; d'r was natuurlijk de kans dat de helpdeskmedewerker wel eerlijk toegaf dat je genaaid wordt.

• Lowlands
Solarman20191 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:46:
[...]

Klopt niet. Tenminste NIET op KONTRAKTjaarbasis. Ze maken een "tussennota" eind 2022. Staat allemaal op de GC website... Het betekent dus ook, als je MEER afneemt dan je teruglevert, dat je een hoop betaald in 2022 (in mijn geval Eur 1.04/kWh) voor je gebruik in 2022 wat NIET afgestreept zou worden tegen de teruglevering in 2023 (tot je einde kontraktjaar, voor mij Sep 2023).
@Accretion @Solarman20191
Zoals ik de berekening op hun site interpreteer ligt dit erg aan wat je nu betaalt en hoeveel je volgend jaar afneemt.
Betaal je nu veel dan krijg je voor die kWh die dit jaar overblijven een hoog tarief in de min.
Voor alles wat je in 2023 onder het prijsplafond blijft wordt het tegen die prijs berekend (denk voor de meeste mensen dus minder dan nu)
Voor wat je boven het prijsplafond verbruikt betaal je wel meer waarschijnlijk maar ook dat is afhankelijk van je contract.
In het vorige rekenvoorbeeld op hun site kreeg je voor alles wat in 2022 overbleef nog 0,11 terugleververgoeding. Veel slechter dus.

Ik heb zelf nog een mail uitstaan of en hoe ik af kan zien van het prijsplafond voor alleen elektriciteit

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

KMvrtr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:23:
[...]

Nou, nee. Geen oplichting. Dat stond ook gewoon in het contract dat hij tekende.
(en ik ook 8)7 8)7 8)7 )

Ikzelf had helaas alleen andere zaken aan mijn hoofd eerder dit jaar. Anders was ik in het voorjaar wel al overgestapt.
Na de zomer -en inmiddels een groot tegoed aan teruggeleverde stroom- was de meest logische optie om dat overschot gewoon zoveel mogelijk middels salderen op te maken. En dan rond de jaarrekening natuurlijk overstappen.
Ze moeten salderen op de jaarnota; als ze eerder een tussentijdse afrekening gaan doen waarbij ze jou overproductie wegstrepen voor €0,05 per kWh, is dat gewoon oplichting.

D'r staat nergens in een contract dat je op 1-jan-2023 genaaid wordt, sterker nog; volgens de wet moesten ze het toch op de jaarnota salderen?
Dan heeft rienzilla voor niks zitten proceduren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMvrtr
Dean Martin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:06:
[Afbeelding]
Gisteren dezelfde vraag gesteld in de chat bij Energiedirect.
Ik kreeg eerst ook dit standaard antwoord. Na doorvragen en intern overleg kreeg ik alsnog wat anders te horen:
Met andere woorden opwek in 2022 wordt verrekend met 2022. Overschot krijg ik 5ct voor.
Opwek in 2023 wordt in 2023 verrekend. Deel 1 tot de jaarrekening. Deel 2 na de jaarrekening tot 1-1-24.

• KMvrtr
Yup.
Daarnaast had gaslicht.com het ook zo op hun site staan.
Maar die melden vandaag dat ze het niet meer weten. Ze krijgen van iederere leverancier een ander antwoord. 8)7 8)7 8)7

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
KMvrtr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:34:
[...]

Gisteren dezelfde vraag gesteld in de chat bij Energiedirect.
Ik kreeg eerst ook dit standaard antwoord. Na doorvragen en intern overleg kreeg ik alsnog wat anders te horen:
[Afbeelding]
Met andere woorden opwek in 2022 wordt verrekend met 2022. Overschot krijg ik 5ct voor.
Opwek in 2023 wordt in 2023 verrekend. Deel 1 tot de jaarrekening. Deel 2 na de jaarrekening tot 1-1-24.
2 vrienden hebben hetzelfde bericht (van andere medewerkers) gekregen van ED waarbij ook naar het artikel op solarmagazine is verwezen, en ED aangeeft dat zij gewoon salderen zoals altijd.

Dat gevecht durf ik wel aan bij de jaarafrekening ;) Al verwacht ik niet dat het nodig is.

The best is yet to come

• alfatrion
d0s schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:14:
Je krijgt geen tussenafrekening. Leveranciers die maandelijk het verbruik bereken en afrekenen tegen de dan geldende leveringstarieven doen dat ook als jij afziet van het prijsplafond, alleen dan rekenen ze 1 kWh in 2023 niet af tegen € 0,40 maar tegen de veel hogere marktconforme leveringstarieven.
Accretion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:19:
Uiteraard niet. Het gaat hier om opvatting die grotendeels bestaan uit subjectieve elementen.

• Solarman20191
Lowlands schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:29:
[...]

@Accretion @Solarman20191
Zoals ik de berekening op hun site interpreteer ligt dit erg aan wat je nu betaalt en hoeveel je volgend jaar afneemt.
Betaal je nu veel dan krijg je voor die kWh die dit jaar overblijven een hoog tarief in de min.
Voor alles wat je in 2023 onder het prijsplafond blijft wordt het tegen die prijs berekend (denk voor de meeste mensen dus minder dan nu)
Voor wat je boven het prijsplafond verbruikt betaal je wel meer waarschijnlijk maar ook dat is afhankelijk van je contract.
In het vorige rekenvoorbeeld op hun site kreeg je voor alles wat in 2022 overbleef nog 0,11 terugleververgoeding. Veel slechter dus.

Ik heb zelf nog een mail uitstaan of en hoe ik af kan zien van het prijsplafond voor alleen elektriciteit
Ik ben ZEER geinteresseerd om te horen wat voor antwoord je daarop krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Vandaag een tariefwijziging gekregen, "de prijzen dalen, je gaat nu €0,78 / kWh betalen.

Alleen nu hebben ze het opeens wel over een vast contract ;)

Maar ja, de jaarnota afwachten.

[ Voor 47% gewijzigd door Accretion op 30-12-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
Solarman20191 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:09:
[...]

Ik ben ZEER geinteresseerd om te horen wat voor antwoord je daarop krijgt :)
Ik zal de reactie delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Accretion schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:16:
Vandaag een tariefwijziging gekregen, "de prijzen dalen, je gaat nu €0,78 / kWh betalen.

Alleen nu hebben ze het opeens wel over een vast contract ;)

Maar ja, de jaarnota afwachten.
Wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik bij Eneco.
Maar, met de zonnepanelen hoop ik helemaal nergens meer voor te betalen (:

Het is allemaal al duur zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matster1979
Vattenfall is er duidelijk over, gewoon salderen op je jaarafrekening. Daarna pas eventueel verbruik afrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGl01GN1vW9Pa96W8oQ-vlgZrOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1NTOEVOdorQC0VT10ve8R1o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matster1979
Eneco ook niets aan de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXsupY9INVDxNNNUalMcVVcgQZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4Srwy4AAaCTvFsDgd5TLV3X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Matster1979 Beetje herhaling van zetten, is immers allemaal al aan bod geweest in dit topic.

Vraag anders een rekenvoorbeelden op in de vorm zoals Greenchoice dat aanbiedt, dan heb je echt zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matster1979
@Wolly excuses.

Maar Greenchoice is inderdaad de enige die aantoonbaar afwijkt van het salderen op eindnota. Zij maken duidelijk de knip op 31 december, wat tussentijds salderen betekend.
Dat zou helemaal niet mogen want salderen staat helemaal los van invoering prijsplafond.
Maar goed met de voorbeelden die ik gaf van Vattenfall, Eneco, en de screens van mijn contact met Energiedirect wilde ik alleen maar aantonen dat het overgrote deel zich gewoon aan de regels houdt mbt tot salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Tsja, in alle chats wordt gesproken over u jaarcontract. Er staat nergens dat het niet de plafond periode betreft (01-01 tm 31-12).

We zullen zien.... morgen eerst voor velen de meterstanden maar doorgeven....

[ Voor 89% gewijzigd door vanderv op 30-12-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menara23
  • Laatst online: 31-03-2024
Los van de jaarnota, lijkt salderen bij Greenchoice in 2023 niet erg positief. Salderen wordt gedaan per maand en niet obv Kwh maar obv Kwh X tarief (=euro). Als in de zomer het tarief erg laag is, heb je relatief weinig te salderen. Ik wil overstappen naar andere leverancier, maar ben het overzicht kwijt. Welke leverancier adviseren jullie als je max. wilt profiteren van salderen met je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Ik heb hetzelfde. Mijn contract loopt tot 31-05, ben van plan om dan naar enige over te stappen. Die lijken normaal te salderen met een goede TLV.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Matster1979 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:37:
Vattenfall is er duidelijk over, gewoon salderen op je jaarafrekening. Daarna pas eventueel verbruik afrekenen.

[Afbeelding]
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

Hier staat ook gewoon:
"Het prijsplafond geldt pas na je saldering. Eerst wordt je teruglevering in mindering gebracht, daarna geldt het prijsplafond over het verbruik dat overblijft op je jaarnota. Komt dit verbruik boven de verbruiksgrens van het prijsplafond uit? Dan betaal je hierover je contracttarieven."

Maar als je dan naar het voorbeeld gaat kijken; maken ze op 1 januari 2023 een tussen/eind-afrekening op.
Dat is in het voorbeeld wat ze gebruiken wel gunstig; maar je kunt dus niet met de oplevering in 2023 compenseren voor het gebruik van de winter 2022 (als beide binnen je jaarnota vallen).

Dus ze zeggen het een en doen het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
Probleem is denk ik een beetje dat de concept versie van de regeling pas ergens half dec naar de kamer is gestuurd. Daarvoor was het algemene statement dat prijsplafond geldig is na salderen.
Ik vraag me dus wel af of wat er op de diverse site van de energieleveranciers staat wel is bijgewerkt mbt die laatste concept versie. En of het dus wel klopt met de huidige bedachte regeling op dat dit nog gebaseerd is op de voorgaande uitspraak over salderen.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 30-12-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jobr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:06:
Ik vraag me dus wel af of wat er op de diverse site van de energieleveranciers staat wel is bijgewerkt mbt die laatste concept versie.
Die van GreenChoice is gisteren nog aangepast; eergisteren stond er een heel andere tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
Accretion schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:10:
[...]

Die van GreenChoice is gisteren nog aangepast; eergisteren stond er een heel andere tabel.
Aanpassen (niet specifiek greenchoice) betekent niet dat de regeling ook verwerkt is :-)
Maar mogelijk bij GC wel hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 30-12-2022 20:14 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste