Fbuijzen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:22:
Ik heb ook contact gehad met de helpdesk van greenchoice. Ik heb hierbij aangegeven dat ik het niet eens ben met hun manier van salderen uitgedrukt in euro’s per tarief periode, aangezien dit mij bijna 900 euro kost over de periode jun-dec 2022. Ik heb hierbij verwezen naar de uitspraak van de geschillen commissie van 28 november 2022. Zie hieronder voor het (uitgebreide) antwoord:
‘’Hartelijk dank voor uw e-mail.
Hoe wij salderen is wel degelijk de enige en administratief gezien de juiste manier.
De uitspraak waar u naar refereert heeft ook geen betrekking op de manier waarop wij salderen, maar op leveranciers die per maand of kwartaal salderen. Wat deze leveranciers deden was een daadwerkelijke afrekening opmaken van bijvoorbeeld 1 april tot 1 juli waarin u relatief weinig verbruikt en een uitzonderlijk groot deel van uw opwekking terug levert, zodat dat relatief lage verbruik gesaldeerd word met de uitzonderlijk hoge teruglevering. Op deze manier krijgt u over het verschil in deze periode slechts een terugleververgoeding en is deze teruglevering niet meer te salderen. Dit mag niet, maar dit is dan ook niet wat wij doen.
Toevallig heb ik vandaag wel een uitspraak van De Geschillencommissie gekregen die betrekking heeft op de manier waarop wij salderen. Sterker nog, dit was een zaak tegen ons met verweer van mijn kant en deze klant is in zijn ongelijk gesteld. Omdat deze uitspraak gisteren - 28 december - is gedaan, kan het zijn dat deze nog niet online te vinden is. Maar de beoordeling is als volgt;
"Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Het geschil betreft de salderingsregeling.
De consument heeft aan zijn klacht ten grondslag gelegd dat de ondernemer in strijd met de voorschriften
het stroomverbruik niet over het gehele jaar heeft gesaldeerd. Voor dit standpunt van de consument wordt
echter geen aanknopingspunten gevonden. Bij dit oordeel wordt betrokken hetgeen de consument hierover
heeft aangevoerd en de ondernemer daartegenover heeft gesteld, zoals hiervoor weergegeven, alsmede
de door hen overgelegde stukken.
Blijkens de stukken heeft de consument van de ondernemer een - gecorrigeerde - jaarnota d.d. 11 februari
2022 ontvangen. Uit die jaarnota blijkt dat deze op een vol jaar, van 31 januari 2021 tot 31 januari 2022
betrekking heeft. Op die jaarnota staat het gemiddelde tarief wat de consument voor de geleverde energie
heeft betaald en voor zijn terug geleverde energie heeft ontvangen, hetgeen mogelijk tot verwarring heeft
geleid bij de consument. Echter, blijkens de overgelegde nota specificatie in de online klantomgeving van
de consument bij de ondernemer is die jaarnota per periode gespecificeerd.
Uit de specificatie blijkt dat de consument gedurende dat jaar vijf verschillende contracten bij de
ondernemer had afgesloten. De ondernemer heeft daarover aangevoerd dat in elk van de betreffende
periode wordt gekeken naar de voor die contracten geldende voorwaarden en tarieven en naar wat de
consument aan energie heeft afgenomen en heeft terug geleverd. De consument heeft niet, althans
onvoldoende aangevoerd dat de ondernemer in een dergelijk geval hiertoe niet kan c.q. mag overgaan.
De ondernemer heeft verder aangevoerd dat op die gespecificeerde nota over dat jaar te zien is, conform
de adviezen van de ACM, wat de consument in welke periode aan energie heeft verbruikt en heeft terug
geleverd, wat het tarief was in desbetreffende periode en wat hij met de ondernemer saldeert, alsook dat
gedurende elk van die vijf periodes voor levering en terug levering van energie dezelfde tarieven zijn
gehanteerd. Dit verweer vindt steun in de overgelegde nota. In reactie op het verweer heeft de consument
betoogd dat de ondernemer niet correct heeft gesaldeerd, onder het maken van berekeningen. Hiermee
heeft de consument het verweer en de inhoud van de specificatie nota echter onvoldoende weerlegd.
In reactie op het verweer heeft de consument ook betoogd dat de ondernemer onjuiste eenheidstarieven
heeft gebruikt. Bij gebreke aan een daartoe voldoende beargumenteerd standpunt moet hier worden
aangenomen dat de betreffende tarieven zijn voorgelegd aan de ACM en de ACM deze tarieven heeft
goedgekeurd. Dat de ondernemer vervolgens onjuiste tarieven heeft gebruikt heeft de consument
onvoldoende onderbouwd en is ook anderszins niet gebleken.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen."
Dit laat mijns inziens duidelijk zien dat greenchoice overtuigd is in haar recht te staan - en volgens hen ook in het gelijk gesteld wordt door de geschillen commissie energie. Dit zal dus niet zo snel veranderen.
Als het echt zo is van de uitspraak, kan dit ook betekenen dat andere leveranciers dit gaan toepassen vanwege de jurisprudentie die in het voordeel van de energie leveranciers is.