Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jobr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:14:
[...]

Aanpassen (niet specifiek greenchoice) betekent niet dat de regeling ook verwerkt is :-)
Maar mogelijk bij GC wel hoor.
Tja, we weten het eigenlijk pas bij de eindafrekening.

Maar dat maakt het onmogelijk om nu de juiste keuze te maken m.b.t. wisselen van energiemaatschappij of niet.

Dat maakt het nog oneerlijker dan dat het al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Accretion schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:24:
[...]

Tja, we weten het eigenlijk pas bij de eindafrekening.

Maar dat maakt het onmogelijk om nu de juiste keuze te maken m.b.t. wisselen van energiemaatschappij of niet.

Dat maakt het nog oneerlijker dan dat het al is.
Klopt. Prijsvergelijkers kunnen er waarschijnlijk ook geen touw meer aan vastknopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Laatst online: 22-04 20:19
Wippie1234 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:26:
[...]

Klopt. Prijsvergelijkers kunnen er waarschijnlijk ook geen touw meer aan vastknopen
We gaan het meemaken en in januari/februari zullen we gaan lezen hier wat het gaat doen bij eindafrekeningen.. komt de aap vanzelf uit de mouw of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
Matster1979 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:05:
@Wolly excuses.

Maar Greenchoice is inderdaad de enige die aantoonbaar afwijkt van het salderen op eindnota. Zij maken duidelijk de knip op 31 december, wat tussentijds salderen betekend.
Dat zou helemaal niet mogen want salderen staat helemaal los van invoering prijsplafond.
.....
Als het klopt mag het wel. Ze moeten zelfs. Dit gaat over staatssteun. Het prijsplafond is staatsteun. En daar gelden Europese regels voor.
Het rijk heeft toestemming voor het prijsplafond voor 2023. En niet voor 2022 of 2024.
Ze zouden vanuit die spelregels dus verplicht zijn om puur naar 2023 te kijken. Vandaar die 'knip' op 01-01-23 en op 01-01-24. Je kunt je tegoed van zomer 23 dus ook niet meenemen naar de winter van 24.

Zo stond het ook in ergens anders op Tweakers uitgelegd, maar dat kan ik zo 1-2-3 niet terugvinden.

Maar hopelijk blijkt het allemaal een storm in een glas water en blijft salderen gewoon mogelijk. We gaan het wel merken binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matster1979
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-10-2024
@KMvrtr We zullen het inderdaad gaan zien. Ik blijf van mening dat er prima ouderwets gesaldeerd kan en mag worden naar de geest van hoe het salderen ooit bedoeld was. Die regel was er al. Het kan nooit de bedoeling zijn dat een steunmaatregel je meer op kosten jaagt dan zonder die maatregel. Mocht het dan toch zo zijn dat leveranciers die knip MOETEN maken, dan zal ik zoals eerder aangegeven verzoeken om bij mij van het toepassen van het prijsplafond af te zien. E.e.a. staat in een eerder post van mij beschreven met bijbehorend artikel.

Voor nu fijne jaarwisseling en rustig aan.

Groeten Mathieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
KMvrtr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:48:
[...]

Als het klopt mag het wel. Ze moeten zelfs. Dit gaat over staatssteun. Het prijsplafond is staatsteun. En daar gelden Europese regels voor.
Het rijk heeft toestemming voor het prijsplafond voor 2023. En niet voor 2022 of 2024.
Ze zouden vanuit die spelregels dus verplicht zijn om puur naar 2023 te kijken. Vandaar die 'knip' op 01-01-23 en op 01-01-24. Je kunt je tegoed van zomer 23 dus ook niet meenemen naar de winter van 24.

Zo stond het ook in ergens anders op Tweakers uitgelegd, maar dat kan ik zo 1-2-3 niet terugvinden.

Maar hopelijk blijkt het allemaal een storm in een glas water en blijft salderen gewoon mogelijk. We gaan het wel merken binnenkort.
Wij gaanuiteindelijk weg bij GC en stappen per 14 jan over naar om samennam. Ik zal dan ook wel snel de afrekening van GC ontvangen en dan kan ik gelijk delen hoe ze met het plafond etc omgaan. Ik ben erg benieuwd. Nu even 13 dagen rustig aandoen met het aantal KWH en dan gaan we zien wat samennam gaat brengen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:05
De beste wensen voor iedereen!!

@RuudPolly

Heb je vandaag nog gekeken in jouw slimme meter wanneer hij voor het laatst is uitgelezen?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 22:47
ChrisAB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:11:
Zojuist van Essent ontvangen, is redelijk vers van de pers:

“Hoe werkt de verdeling van het verbruiksplafond?

· Omdat iedere klant op een ander moment de jaarrekening krijgt, wordt het verbruiksplafond opgesplitst in 2 periodes:

· Periode 1: 1 januari 2023 tot en met de einddatum van de jaarrekening;

· Periode 2: de startdatum van je jaarrekening tot en met 31 december 2023.

· De verdeling van het verbruiksplafond per maand, gebruiken we om het verbruiksplafond op te kunnen splitsen tussen die twee periodes. Binnen een periode zelf kan je wel compenseren.

· Blijf je in een maand onder het verbruiksplafond? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand tot de einddatum van je jaarrekening.

· Zit je een maand boven het verbruiksplafond? Je kan de maand erna zuiniger doen om toch onder het verbruiksplafond te blijven.

Hoe zie ik dat terug op de jaarafrekening?

We maken je jaar- of eindrekening gewoon op zoals je bent gewend. We kijken naar wat je op je factuur hebt verbruikt en of dit binnen of buiten het plafondverbruik valt. Zijn je gemiddelde tarieven in deze periode hoger dan het plafondtarief? We geven je een korting tot het plafondverbruik. Als je nog verbruiksplafond over hebt van deze jaarrekening, dan neem je dat niet mee naar de volgende jaarrekening.

Hoe werkt het als ik zonnepanelen heb?

Eerst zal de saldering worden toegepast. Het prijsplafond geldt voor het nettoverbruik dat na het salderen zal overblijven.

Heb je verbruik over? ​We kijken binnen welke periode het verbruik valt. ​

2022: Je betaalt je tarieven volgens het contract.

2023: ​Je maakt gebruik van het prijsplafond volgens afgesproken voorwaardes.​

Ik ga ervan uit je zo voldoende te hebben ingelicht en wens jullie nog een fijne dag en een gelukkig, gezond 2023.”
Bedankt. Zo zou ik het graag willen zien zonder gas, met warmtepomp en zonnepanelen.
MAAR: Volgens Youtuber Ketel Klets wordt de Saldering op 31-12-2022 op NUL gezet. Te weten: indien je overschot hebt welke je normaal zou kunnen gebruiken tot aan de datum van je jaar afrekening, wordt dit op nul gezet. In januari heb je geen PV opwek, maar wel hoog stroomverbruik. Je mag dan maar 339 kWh verbruiken als plafond. Daarboven betaal je je contract tarief.
Onze situatie:
1. Onze jaar afrekening bij Essent is per 1 februari.
2. Vandaag 01-01-2023 (gelukkig Nieuwjaar!) hebben we nog 745 kWh overschot aan PV energie.
3. Verwacht verbruik januari zal ook zo'n 750 kWh zijn. Bij jaarlijkse salderen zouden we dit nog in januari kunnen gebruiken en ongeveer op 0 uitkomen in onze situatie. Dus een jaarafrekening van 0 Euro, we hebben ook een heel jaar geen voorschot betaald.
4. Indien de saldering per 31-12-2022 wordt uitgerekend, krijgen we 745 kWh * 0,05 Euro = 37,25 Euro uitbetaald. Vervolgens dienen we dus 745 kWh af te rekenen: 339 Kwh * 0,40 Euro + (745-339) * 0,91 Euro = 505 Euro. Terugbetaling van 505 - 37,25 = 467,75 Euro.

Dus ik hoop dat @ChrisAB gelijk heeft en Ketel Klets het mis heeft (voor wat betreft Essent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisAB
MajaMestreech schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Bedankt. Zo zou ik het graag willen zien zonder gas, met warmtepomp en zonnepanelen.
MAAR: Volgens Youtuber Ketel Klets wordt de Saldering op 31-12-2022 op NUL gezet. Te weten: indien je overschot hebt welke je normaal zou kunnen gebruiken tot aan de datum van je jaar afrekening, wordt dit op nul gezet. In januari heb je geen PV opwek, maar wel hoog stroomverbruik. Je mag dan maar 339 kWh verbruiken als plafond. Daarboven betaal je je contract tarief.
Onze situatie:
1. Onze jaar afrekening bij Essent is per 1 februari.
2. Vandaag 01-01-2023 (gelukkig Nieuwjaar!) hebben we nog 745 kWh overschot aan PV energie.
3. Verwacht verbruik januari zal ook zo'n 750 kWh zijn. Bij jaarlijkse salderen zouden we dit nog in januari kunnen gebruiken en ongeveer op 0 uitkomen in onze situatie. Dus een jaarafrekening van 0 Euro, we hebben ook een heel jaar geen voorschot betaald.
4. Indien de saldering per 31-12-2022 wordt uitgerekend, krijgen we 745 kWh * 0,05 Euro = 37,25 Euro uitbetaald. Vervolgens dienen we dus 745 kWh af te rekenen: 339 Kwh * 0,40 Euro + (745-339) * 0,91 Euro = 505 Euro. Terugbetaling van 505 - 37,25 = 467,75 Euro.

Dus ik hoop dat @ChrisAB gelijk heeft en Ketel Klets het mis heeft (voor wat betreft Essent).
Ik hoop het en over een maand weet je het ;) hiu ons maar op de hoogte of mij persoonlijk want blijft nog wel spannend ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Ik weet even niet of onderstaande hier thuishoort, maar kan er geen ander topic over vinden.

Er geldt een prijsplafond voor Gas van 1200 m3 en stroom voor 2900 kWh. Wanneer je volledig van het gas afgesloten bent vanwege overgang op warmtepomp, dan ga je automatisch meer stroom verbruiken. Hoogst waarschijnlijk ga je het niet redden met die 2900 kWh en dien je een groot aantal kWh af te rekenen aan het (hoge) contract tarief.

Vraag: waarom wordt het plafond voor stroom niet verhoogd met een omgerekende kWh hoeveelheid voor de 1200 m3 gas die je niet gebruik?

Lijkt mij niet helemaal eerlijk: onze overheid wil je iedereen van het gas af, je hebt hier ruim 10.000 Euro voor geïnvesteerd en nu met dit prijsplafond vindt er geen compensatie plaats voor het niet gebruiken van 1200 m3 gas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:11:
Ik weet even niet of onderstaande hier thuishoort, maar kan er geen ander topic over vinden.

Er geldt een prijsplafond voor Gas van 1200 m3 en stroom voor 2900 kWh. Wanneer je volledig van het gas afgesloten bent vanwege overgang op warmtepomp, dan ga je automatisch meer stroom verbruiken. Hoogst waarschijnlijk ga je het niet redden met die 2900 kWh en dien je een groot aantal kWh af te rekenen aan het (hoge) contract tarief.

Vraag: waarom wordt het plafond voor stroom niet verhoogd met een omgerekende kWh hoeveelheid voor de 1200 m3 gas die je niet gebruik?

Lijkt mij niet helemaal eerlijk: onze overheid wil je iedereen van het gas af, je hebt hier ruim 10.000 Euro voor geïnvesteerd en nu met dit prijsplafond vindt er geen compensatie plaats voor het niet gebruiken van 1200 m3 gas.
Zover ik weet zit Rob niet op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan408
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-06 10:29
Ik heb telefonisch contact gehad met de contractafdeling van GC. Omdat ik ook nog met een overschot aan kwh zit ( 900 ) en het niet vertrouwde dat als ik dit met het doorgeven van de meterstanden ( draaistroommeter ) ze dit mooi tegen 8 cent verrekenen.
Beide personen die ik aan de lijn kreeg vertelde mij dat ze over het jaar salderen. zou dus geen probleem moeten zijn.

knipje

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 02-01-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 13:07
Gert-Jan408 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:47:

Beide personen die ik aan de lijn kreeg vertelde mij dat ze over het jaar salderen. zou dus geen probleem moeten zijn.
Over het jaar, is dat contractjaar of kalenderjaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert-Jan408
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-06 10:29
zoals ik het begreep, contractjaar. in mijn geval feb. tot feb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudPolly
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-11-2023
vanderv schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:10:
De beste wensen voor iedereen!!

@RuudPolly

Heb je vandaag nog gekeken in jouw slimme meter wanneer hij voor het laatst is uitgelezen?
Als logboek code de uitlees datum weergeeft is dat 01/01 01:43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:05
RuudPolly schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Als logboek code de uitlees datum weergeeft is dat 01/01 01:43.
Oké, geen jaartal? Dat zou betekenen dat hij vandaag wel is uitgelezen. Ik zou het eens in de gaten houden ivm dat je geen toestemming hebt gegeven.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gert-Jan408 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:47:
Ik heb telefonisch contact gehad met de contractafdeling van GC. Omdat ik ook nog met een overschot aan kwh zit ( 900 ) en het niet vertrouwde dat als ik dit met het doorgeven van de meterstanden ( draaistroommeter ) ze dit mooi tegen 8 cent verrekenen.
Het antwoord staat op deze pagina, je moet alleen even de variabelen aanpassen naar jouw overschot en tarieven.

Het is in ieder geval geen jaarlijks salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDfoDmu03VCtcaY_7IQblWzdTlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpeajRK1m47ly6ZzOVy7zrFq.jpg?f=fotoalbum_large

Engie is zo slecht nog niet met tarieven.. zal ze eens contacten ivm salderen. Misschien stap ik wel over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Weet iemand of Engie inderdaad per jaar saldeert in kWh? Dus onafhankelijk van de tariefsperiode? Als dit zo is dan ben ik van plan om per 1 juni 2023 over te stappen als mijn contractjaar afgelopen is.

Zit nu bij GC en doordat zij salderen in kWh uitgedrukt in euro's per tariefsperiode moet ik nu veel betalen ondanks een overschot aan energie.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 15:56
Rekenen ze niet met een tarief van 8 en 11,5 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 16:41
ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:26:
[Afbeelding]

Engie is zo slecht nog niet met tarieven.. zal ze eens contacten ivm salderen. Misschien stap ik wel over..
Da's een stuk goedkoper dan een maandje geleden, toen ik mijn contract afsloot die per 15/1 in zal gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJUpbPXjuzt3fAaSSgKQR3hbgRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weRcFbd9tqp3PwegvOPOqIG3.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit nog aangepast gaat worden, aangezien ze dit doorgaans per 1 januari of 1 juli doen.
Overigens: wanneer dit in het verleden bij andere aanbieders gebeurde belde ik er nog wel eens achteraan. Doorgaans was het geen probleem om de tarieven aan te passen zolang je contract nog niet was ingegaan. (Is mij gelukt bij Greenchoice en Oxxio)

Edit: Nou, maar goed dat er een prijsplafond is. Heb even gechat:
Ik zie dat je jouw contract op 7 december 2022 hebt afgesloten. Je hebt toen een akkoord gegeven op de tarieven die in de bevestiging vermeld staan. Deze staan voor jou dus vast tot 1 juli 2023.
Dus ondanks dat mijn contract per 15 januari in gaat, zijn de tarieven niet meer te wijzigen?
Nee vanaf het moment dat je een contract afsluit ga je akkoord met die tarieven.
Ok, aangezien het om een variabel contract gaat met een maand opzegtermijn, kan ik dus het beste mijn contract opzeggen en een nieuwe afsluiten?
Dat kan niet bij ENGIE, dan zou je je aan kunnen melden bij een nieuwe leverancier. Zij zullen je dan automatisch overnemen.
Nog wel een beetje ontopic: mocht je ook vragen hebben bij Engie, het duurt even voordat er iemand beschikbaar is bij de chat (zo'n 15 minuten) maar vooralsnog gaat dat sneller dan via de telefoon waar ik niemand te pakken heb kunnen krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ray_ op 02-01-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-06 15:07
Kreeg vandaag het volgende antwoord van GC antwoord op mijn vraag:

"Bedankt voor uw bericht waarin u vraagt hoe het prijsplafond zal worden verwerkt op uw jaarnota, rekening houdend met de opbrengst van uw zonnepanelen. Graag informeer ik u.

Allereerst kan ik u geruststellen voor wat betreft de tussentijdse nota. Deze zal niet worden opgemaakt. We houden door middel van de meterstanden wél bij wat uw verbruik en opbrengst is geweest vanaf 7 oktober 2022 tot en met 31 december 2022.

U krijgt in oktober 2023 een jaarnota waarbij de gehele opbrengst van uw zonnepanelen zal worden gesaldeerd tegen uw verbruik uit het gehele jaar (oktober 22 tot oktober 23). Echter vanaf 1 januari 2023 gelden de verbruiken en tarieven per maand van het prijsplafond. Indien u meer heeft verbruikt dan het prijsplafond verbruik, dan gelden de tarieven uit uw contract.

Nogmaals, de saldering gaat gewoon over een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Solarman20191 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:37:

"Bedankt voor uw bericht waarin u vraagt hoe het prijsplafond zal worden verwerkt op uw jaarnota, rekening houdend met de opbrengst van uw zonnepanelen. Graag informeer ik u.

Allereerst kan ik u geruststellen voor wat betreft de tussentijdse nota. Deze zal niet worden opgemaakt. We houden door middel van de meterstanden wél bij wat uw verbruik en opbrengst is geweest vanaf 7 oktober 2022 tot en met 31 december 2022.

U krijgt in oktober 2023 een jaarnota waarbij de gehele opbrengst van uw zonnepanelen zal worden gesaldeerd tegen uw verbruik uit het gehele jaar (oktober 22 tot oktober 23). Echter vanaf 1 januari 2023 gelden de verbruiken en tarieven per maand van het prijsplafond. Indien u meer heeft verbruikt dan het prijsplafond verbruik, dan gelden de tarieven uit uw contract.

Precies zoals het op de website staat dus :)

Ps. Heb je een vast of variabel contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Fbuijzen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:18:
Weet iemand of Engie inderdaad per jaar saldeert in kWh? Dus onafhankelijk van de tariefsperiode? Als dit zo is dan ben ik van plan om per 1 juni 2023 over te stappen als mijn contractjaar afgelopen is.
Denk er wel aan dat als je geen enkeltarief neemt dat ze salderen per telwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
jobr schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Denk er wel aan dat als je geen enkeltarief neemt dat ze salderen per telwerk.
Daar is niks mis mee op zich toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:55
alfatrion schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:52:
[...]

Er zijn geen seperate regels voor dynamische contracten.

[...]

We zijn het over de details van salderen niet eens. GreenChoice stelt de factuur op zoals ik heb aangegeven.

[...]

Dat tussentijds afrekenen deugd niet, maar als je een klacht indient dan corrigeren ze dat.
Is dit nog steeds van toepassing? die "geen aparte regels" zin hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:35:
Daar is niks mis mee op zich toch
Hangt van je teruglevering en gebruik per tariefsoort af en wanneer je weer wilt overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matster1979
Solarman20191 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:37:

@Solarman20191 Ik blijf erbij, wat Greenchoice doet in hun rekenvoorbeeld is niet salderen op contractjaar. Ze salderen per 31 dec en op einde van je contractjaar en dat verrekenen ze.
Zie voorbeeld hieronder, ik heb de tarieven van GC gelaten zo als het was maar alleen contractjaar gewijzigd (oktober 2022-oktober 2023) en verbruik en teruglevering.
Normaal gesproken zou je bij even veel verbruik en teruglevering per JAAR per SALDO op netto verbruik van 0 kwh uitkomen en zou je dat niks kosten. (los van vastrecht etc...)
Doordat GC wel een knip maakt in hun (eigen) rekenvoorbeeld krijg je bij gelijke afname en teruglevering (over een heel contractjaar) toch dat je ineens €200 euro moet betalen in onderstaand voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vwVGu01B4Vk6k9BbFhSRv4HPBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56d8utG3OFvdFniQjOcXbu7H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Matster1979 op 03-01-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 00:29
Als bovenstaande klopt dat saldeert GC niet per contractjaar, maar per tariefperiode. Schijnt helemaal in te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
Is er ergens een overzicht van welke leverancier echt per contractjaar in kWh saldeert en welke dat doen per tarief periode uitgedrukt in euro’s (zoals GC)?

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-06 09:38
Fbuijzen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:42:
Is er ergens een overzicht van welke leverancier echt per contractjaar in kWh saldeert en welke dat doen per tarief periode uitgedrukt in euro’s (zoals GC)?
Volgens mij wordt t hier redelijk goed bijgehouden. Zie openings post
Energieleveranciers aanbiedingentopic

En anders is het een goed topic om te volgen ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Sleutie op 02-01-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Precies zoals het op de website staat dus :)

Ps. Heb je een vast of variabel contract?
Pas sinds Oct 2022 by GC, dus variabel... :(

Paul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Matster1979 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:08:
[...]

@Solarman20191 Ik blijf erbij, wat Greenchoice doet in hun rekenvoorbeeld is niet salderen op contractjaar. Ze salderen per 31 dec en op einde van je contractjaar en dat verrekenen ze.
Zie voorbeeld hieronder, ik heb de tarieven van GC gelaten zo als het was maar alleen contractjaar gewijzigd (oktober 2022-oktober 2023) en verbruik en teruglevering.
Normaal gesproken zou je bij even veel verbruik en teruglevering per JAAR per SALDO op netto verbruik van 0 kwh uitkomen en zou je dat niks kosten. (los van vastrecht etc...)
Doordat GC wel een knip maakt in hun (eigen) rekenvoorbeeld krijg je bij gelijke afname en teruglevering (over een heel contractjaar) toch dat je ineens €200 euro moet betalen in onderstaand voorbeeld.
Correct.
Als GC het over salderen hebben dan bedoelen ze één van de volgende zaken:
1. Salderen op jaarbasis van belasting (verplicht volgens de wet).
2. Salderen op basis van tariefperiodes.
3. Salderen op basis van kWh per jaar.

Het is aan de lezer om te ontdekken over welke vorm van salderen ze het hebben, dat kan je doen door de vraag duidelijk te stellen (en zelfs dan krijg je halve antwoorden).

Kijken we dan naar het antwoord wat @Solarman20191 kreeg:
U krijgt in oktober 2023 een jaarnota waarbij de gehele opbrengst van uw zonnepanelen zal worden gesaldeerd tegen uw verbruik uit het gehele jaar (oktober 22 tot oktober 23).
Dan bedoelen waarschijnlijk optie #2, precies zoals jij het uitlegt. Er was altijd één escape om #3 te hebben, namelijk meer terugleveren dan verbruiken maar ik ben benieuwd of dat nu met de gedocumenteerde knip op 31-12-2022 nog steeds zo is.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 03-01-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
tcw82 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:47:
Is dit nog steeds van toepassing? die "geen aparte regels" zin hierboven?
Ja. De wettelijke salderingsregeling is opgenomen in artikel 31c Elektriciteitswet 1998. De wetgever heeft die niet gewijzigd met de invoering van de subsidie voor het prijsplafond. Het wijzigen van wetten kost ook aardig wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:55
alfatrion schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:38:
[...]

Ja. De wettelijke salderingsregeling is opgenomen in artikel 31c Elektriciteitswet 1998. De wetgever heeft die niet gewijzigd met de invoering van de subsidie voor het prijsplafond. Het wijzigen van wetten kost ook aardig wat tijd.
Ok, maar hoe moet ik deze quote van "ketel klets" dan interpreteren, let vooral op de laatste regel!
stel ik stap over naar een dynamisch contract, dan betaal ik nooit méér dan het prijsplafond terwijl ik voordeel behaal tijdens de goedkopere uren, zonder dat ik risico loop. Klopt dit?

Niet helemaal. Zie onderstaand citaat van ANWB Energie (leverancier van dynamische contracten):

"De ANWB levert energie tegen de inkoopprijs op basis van een dynamisch tarief. De prijs van stroom verschilt per uur, die van gas per dag. Na veel discussie met de bekende energiebedrijven is door de overheid besloten dat het prijsplafond bij een dynamisch tarief werkt op basis van het tarief dat jij in minimaal één maand gemiddeld betaald hebt per kWh elektriciteit of m3 gas. Dus het werkt niet zo dat het uurtarief altijd meteen 'afgetopt' wordt op het moment dat de prijs in een bepaald uur boven het plafond komt."

Bron: https://www.anwb.nl/huis/energie/het-...

Tot slot geef je de jaarlijkse saldering op wanneer je naar een dynamisch contract overstapt; je saldeert dan per uur i.p.v. per jaar. Dat kan nadelig uitpakken wanneer je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nimie
Matster1979 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:08:
[...]

[Afbeelding]
Daarom ben ik weggegaan bij GC en hoop ik dat de nieuwe leverancier het beter saldeert. GC saldeert inderdaad netjes de KWH alleen hangen ze daar het tarief aan ten tijde van de opwek. Als ze dat voorblijven zetten en je hebt een warmtepomp dan kom je soms erg bedrogen uit. Als je het prijsplafond betaald dan even vergeet dan heb ik in de zomer netjes 2500 kwh opgewerkt tegen 36 cent, in jan en feb verbruik ik 2500 kwh en die brengen zij Inn rekening tegen 81 cent. De kwh salderen ze netjes, echter tegen hele andere tarieven. Als ze niet salderen dan zou je het berekend krijgen tegen de tlv en dat doen ze net niet. In een tijd dat er sprake is van 1 tarief per jaar dan saldeer je alles 1 op1, heb je 2 tarief periode per jaar dan wordt het al weer anders. Nu heeft GC de volgende stap al gezet en hebben ze een tarief voor 1 jan en per 1 feb. Vervolgens zullen ze denk ik in de zomer de tarieven nog verder verlagen en wellicht zelfs straks elke maand. In een extreem voorbeeld betalen je dus in de donkere maanden 1 euro per kwh en in de zomer 20 cent.
Als je in de zomer dan 5000 kwh plus draait dan is in de zomer maanden je rekening nul. Verbruik je al die 5000kwh netjes in de winter dan zou je zeggen dat je alles kan salderen en niet hoeft te betalen alleen bij GC sturen ze een rekening met een min post van je zomer opwek van 5000x20cent is -1000 euro en je verbruik in de winter kost je 5000 x 1 euro = 5000 De totale rekening is dan toch 4000 euro te betalen, ondanks dat al je KWH netjes zijn gesaldeerd. Pas dus het op!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matster1979
nimie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Daarom ben ik weggegaan bij GC en hoop ik dat de nieuwe leverancier het beter saldeert. GC saldeert inderdaad netjes de KWH alleen hangen ze daar het tarief aan ten tijde van de opwek. Als ze dat voorblijven zetten en je hebt een warmtepomp dan kom je soms erg bedrogen uit. Als je het prijsplafond betaald dan even vergeet dan heb ik in de zomer netjes 2500 kwh opgewerkt tegen 36 cent, in jan en feb verbruik ik 2500 kwh en die brengen zij Inn rekening tegen 81 cent. De kwh salderen ze netjes, echter tegen hele andere tarieven. Als ze niet salderen dan zou je het berekend krijgen tegen de tlv en dat doen ze net niet. In een tijd dat er sprake is van 1 tarief per jaar dan saldeer je alles 1 op1, heb je 2 tarief periode per jaar dan wordt het al weer anders. Nu heeft GC de volgende stap al gezet en hebben ze een tarief voor 1 jan en per 1 feb. Vervolgens zullen ze denk ik in de zomer de tarieven nog verder verlagen en wellicht zelfs straks elke maand. In een extreem voorbeeld betalen je dus in de donkere maanden 1 euro per kwh en in de zomer 20 cent.
Als je in de zomer dan 5000 kwh plus draait dan is in de zomer maanden je rekening nul. Verbruik je al die 5000kwh netjes in de winter dan zou je zeggen dat je alles kan salderen en niet hoeft te betalen alleen bij GC sturen ze een rekening met een min post van je zomer opwek van 5000x20cent is -1000 euro en je verbruik in de winter kost je 5000 x 1 euro = 5000 De totale rekening is dan toch 4000 euro te betalen, ondanks dat al je KWH netjes zijn gesaldeerd. Pas dus het op!!!!!!
Dat is inderdaad geen salderen maar gewoon tussentijds verrekenen.

Het "salderen" wat Greenchoice doet en hun uitleg ervan heeft niks te maken hoe het salderen ooit in de wet is vastgelegd en is bedoeld. (gehele afname en teruglevering tegen tegen elkaar wegstrepen en saldo wat overblijft verrekenen).
Het is afwachten dat e.e.a. NOG duidelijker weer in de wet wordt vastgelegd.
https://www.tweedekamer.n...2022Z17724&did=2022D37600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
tcw82 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:48:
Ok, maar hoe moet ik deze quote van "ketel klets" dan interpreteren, let vooral op de laatste regel!
Dat er veel onwetendheid is over wat salderen nu eigelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-06 09:43
Vandaag telefonisch contact gehad met Inovva energie.
Wij verbruiken 6500KW aan elektra, en wekken rond de 4500KW zelf op (en geen gasaansluiting).
Netto dus nog 2000KW nodig, hierbij blijven we dus onder het prijsplafond.
Onze nieuw energiecontract begint op 7-1-2023, en is een contract voor 1 jaar vast.
De man aan de telefoon gaf aan dat ze per jaar kijken, niet per maand.
Met andere woorden:
Met bovenstaande cijfers zullen wij 2000KW moeten inkopen tegen €0.40 van het prijsplafond. En hebben we met het totaal verbruik eigenlijk niks te maken met de prijs boven dit plafond.
Nu afwachten of dit in de praktijk ook zo zal uitpakken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisAB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REQI26WK61mnWzytXBiBt-LDejU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz6U1pvh8pI5WPk7jTxf4EEE.jpg?f=fotoalbum_large

duidelijker voorbeeld kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nou...

Gaat dit over het contractjaar of het prijsplafondjaar :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Nou...

Gaat dit over het contractjaar of het prijsplafondjaar :+ ?
die vraag staat uit bij Essent op de mail ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ChrisAB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:54:
[...]

die vraag staat uit bij Essent op de mail ;)
Dan was het toch niet zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Dan was het toch niet zo duidelijk.
Het meeste wat ik lees is gewoon salderen over contractjaar dus maak mij nog niet teveel zorgen.. dan blijf ik bij Essent... als er teveel twijfel is of onzekerheid stap ik rond mei/juni over (afrekening is 17 okt.) en heb ik wel aardig wat opgewekt om te zorgen dat 17 okt t/m mei/juni goed uit komt.. en dan heb ik nog mooie opwek vanaf mei/juni t/m einde jaar waar ik vooral november/december weer nodig heb ivm lucht warmtepomp...

en dan kijk ik nu naar Engie om over te stappen, voor nu zijn dit de tarieven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5usWcL5xorXb2NFfc_MNKRLSvho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNj7hUrhIwj7gZtUom3UDXAj.jpg?f=fotoalbum_large

beter dan 0,92 cent bij Essent voor normaal tarief en dal 0,73 cent

[ Voor 31% gewijzigd door ChrisAB op 03-01-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ChrisAB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Het meeste wat ik lees is gewoon salderen over contractjaar dus maak mij nog niet teveel zorgen.. dan blijf ik bij Essent... als er teveel twijfel is of onzekerheid stap ik rond mei/juni over (afrekening is 17 okt.) en heb ik wel aardig wat opgewekt om te zorgen dat 17 okt t/m mei/juni goed uit komt.. en dan heb ik nog mooie opwek vanaf mei/juni t/m einde jaar waar ik vooral november/december weer nodig heb ivm lucht warmtepomp...

en dan kijk ik nu naar Engie om over te stappen, voor nu zijn dit de tarieven

[Afbeelding]

beter dan 0,92 cent bij Essent voor normaal tarief en dal 0,73 cent
Weet niet of het in dit topic is, maar dat zijn alleen de tarieven als je netto teruglevert. Verbruik je netto 1 kWh of meer dan zijn dat niet meer je tarieven :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pierret
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-01-2023
Vandaag op de app van GC gekeken naar mijn verbruik en teruglevering van stroom.
31 december nog 1500 kWh over en vanaf 1 januari staat de teruglevering weer op 0 kWh. Dus inderdaad een knip op 1 januari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisAB
pierret schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:18:
Vandaag op de app van GC gekeken naar mijn verbruik en teruglevering van stroom.
31 december nog 1500 kWh over en vanaf 1 januari staat de teruglevering weer op 0 kWh. Dus inderdaad een knip op 1 januari
Juist, ze doen het dus wel.. net Essent aan de lijn gehad en ook daar, 31 dec 2022 begint u op 0 en t/m 17 okt (mijn contractperiode) gaan we weer knippen (daaaag overschot van de zomer tegen 0,05 cent). En dan nog 17 okt t/m 31 december. Precies de donkere maanden dat ik dan ver boven plafond kom hier en dus flink ga betalen (weinig zon..)

Ik ga mei/juni dus overstappen en ga ik zelf slimme truc uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Wat ik me afvraag betreft dat prijsplafond. stel
er word nu per maand een prijsplafond gesteld, zeg 300 kWh voor Januari
omdat ik geen gas gebruik maar airco kom ik dus op 400 kWh voor januari
Dus ik zit 100 kWh boven het prijsplafond, want mijn panelen brengen niets op in Januari.
weet iemand hoe dit zit ?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
merlin1201 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:22:
Wat ik me afvraag betreft dat prijsplafond. stel
er word nu per maand een prijsplafond gesteld, zeg 300 kWh voor Januari
omdat ik geen gas gebruik maar airco kom ik dus op 400 kWh voor januari
Dus ik zit 100 kWh boven het prijsplafond, want mijn panelen brengen niets op in Januari.
weet iemand hoe dit zit ?
Dan betaal je voor die 100 kwh dus uit je contract de tarieven / dal en normaal als dat van toepassing is.. als goed is voor januari 334kwh uit plafond (ga ik zelf overheen ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
De 1500 kwh ben je dus kwijt, althans tegen een bepaald tarief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Weet niet of het in dit topic is, maar dat zijn alleen de tarieven als je netto teruglevert. Verbruik je netto 1 kWh of meer dan zijn dat niet meer je tarieven :|
Waar staat dat? Ga wel eens bellen met Engie. Dan zorg ik dat iets meer verbruik dan opwek, betaal ik 0,58 cent dacht ik. Als nog beter dan Essent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ChrisAB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:21:
[...]

Juist, ze doen het dus wel.. net Essent aan de lijn gehad en ook daar, 31 dec 2022 begint u op 0 en t/m 17 okt (mijn contractperiode) gaan we weer knippen (daaaag overschot van de zomer tegen 0,05 cent). En dan nog 17 okt t/m 31 december. Precies de donkere maanden dat ik dan ver boven plafond kom hier en dus flink ga betalen (weinig zon..)

Was te verwachten. @synx6 had een chat in dit topic geplaatst en daar leek het voor de ongeoefende lezer alsof ze dat niet zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bedankt voor de terugmelding, zijn ze blijkbaar toch consequent als het ze uitkomt :)

Je hebt een meter die de standen automatisch doorgeeft?

@Solarman20191 Heb jij toevallig ook de app van Greenchoice?

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 03-01-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:52

d0s

sssst

Hier niet.. kijk je bij de verbruik tab?
ik heb wel een vast contract, dus niet variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierret
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-01-2023
Ik kijk bij de verbruik tab. Heb ook een vast contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ChrisAB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:26:
[...]

Waar staat dat? Ga wel eens bellen met Engie. Dan zorg ik dat iets meer verbruik dan opwek, betaal ik 0,58 cent dacht ik. Als nog beter dan Essent
Zie Hvdbnl in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
pierret schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:39:
Ik kijk bij de verbruik tab. Heb ook een vast contract
Was dat niet altijd al op basis van kalender jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 18:25
Wordt er bij Engie de saldering per jaar gedaan? Dus per jaar berekend hoeveel verbruik - hoeveel opgewekt? Of is dit per maand (zoals bij sommige andere leveranciers)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Zou GC dat echt gaan flikken?
Is het dan niet een idee om de uitleesfunctie vd slimme meter te blokkeren?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-06 09:38
Sadhu schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:10:
Wordt er bij Engie de saldering per jaar gedaan? Dus per jaar berekend hoeveel verbruik - hoeveel opgewekt? Of is dit per maand (zoals bij sommige andere leveranciers)?
Engie: Saldering per jaar. Maar wel per telwerk.
Ik wek meer op dan verbruik, vandaar dat ik enkel tarief heb aangevraagd zodat ook mijn hele “dal-verbruik” gesaldeerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
ChrisAB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:21:
[...]
Als dit klopt zijn het echt boeven die energieleveranciers!

Ben wel benieuwd naar jouw truc, pm mag ook.
Zou het zin hebben om de uitleesfunctie te blokkeren vd slimme meter?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:52
Is er iemand die weet wanneer dit duidelijk gemaakt wordt door R. Jetten, zoveel onzekerheid, hebben namelijk all electric warmtepomp en zonnepanelen, maar mocht er een knip komen 1 januari ivm salderen gaan we enorm veel betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Maarten69 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:44:
Zou het zin hebben om de uitleesfunctie te blokkeren vd slimme meter?
Als ze je stand nodig hebben en niet kunnen uitlezen dan gaan ze die wel schatten. Vraag me af of dat beter gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Als ze je stand nodig hebben en niet kunnen uitlezen dan gaan ze die wel schatten. Vraag me af of dat beter gaat uitpakken.
In principe wordt de klant dan eerst gevraagd om zelf de meterstand door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 18:25
Sleutie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Engie: Saldering per jaar. Maar wel per telwerk.
Ik wek meer op dan verbruik, vandaar dat ik enkel tarief heb aangevraagd zodat ook mijn hele “dal-verbruik” gesaldeerd wordt
Ik zat ook te denken om naar enkel tarief te gaan. Daar zijn toch geen nadelen aan als je meer opwekt dan verbruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Sadhu schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:17:
Ik zat ook te denken om naar enkel tarief te gaan. Daar zijn toch geen nadelen aan als je meer opwekt dan verbruikt?
Nee, behalve het tarief verschil. Afhankelijk van je situatie kan enkeltarief beter of slechter uitpakken qua opbrengst.
Ik heb ook enkeltarief gekozen ondanks dat deze iets lager uitkomt qua opbrengst. Alleen weet ik niet wanneer ik weer overstap en of ik dan op beide tellers wel netto teruglevering heb. Met enkeltarief haal ik dat veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
jobr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Nee, behalve het tarief verschil. Afhankelijk van je situatie kan enkeltarief beter of slechter uitpakken qua opbrengst.
Ik heb ook enkeltarief gekozen ondanks dat deze iets lager uitkomt qua opbrengst. Alleen weet ik niet wanneer ik weer overstap en of ik dan op beide tellers wel netto teruglevering heb. Met enkeltarief haal ik dat veel eenvoudiger.
Dit snap ik niet zo goed.. stel ik stap over naae engie.
En heb slimme meter. Ik verwacht niet meer op te wekken dus meer vebruik. Wat is dan wijsheid? Salderen ze niet over normaal en dal tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:37
Ze salderen eerst per telwerk.
Maar wat 'overblijft' wordt dan toch alsnog gesaldeerd met het andere telwerk...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
sjoerdvd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:29:
Maar wat 'overblijft' wordt dan toch alsnog gesaldeerd met het andere telwerk...?
Nee dus. Alleen bij enkeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ChrisAB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Dit snap ik niet zo goed.. stel ik stap over naae engie.
En heb slimme meter. Ik verwacht niet meer op te wekken dus meer vebruik. Wat is dan wijsheid? Salderen ze niet over normaal en dal tarief?
Ze salderen per telwerk. Hangt dus af van je teruglevering en verbruik per telwerk.
Maak de berekening op hun website dan zie je wel wat voordeliger is.
(moet je wel een jaar blijven om alles te salderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
jobr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Ze salderen per telwerk. Hangt dus af van je teruglevering en verbruik per telwerk.
Maak de berekening op hun website dan zie je wel wat voordeliger is.
(moet je wel een jaar blijven om alles te salderen)
Ok ik lever ook terug zowel hoog als laag.. dus maakt niet zoveel uit dan denk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:23
Fbuijzen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Was dat niet altijd al op basis van kalender jaren?
Ja. Dat was altijd al zo. Latwn we daar niet te snel conclusies uit trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Heb je de url naar deze pagina voor me. Kan het zo snel niet vinden. Wel dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgIR4Q3gDDp1rbSZQJWz7Jz5Zlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIuWHupnkyx599O2VnU9j1ZU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisAB
MajaMestreech schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Heb je de url naar deze pagina voor me. Kan het zo snel niet vinden. Wel dit:

[Afbeelding]
https://www.essent.nl/ken...atie-energie-prijsplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-06 17:03
GioStyle schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:12:
Als bovenstaande klopt dat saldeert GC niet per contractjaar, maar per tariefperiode. Schijnt helemaal in te zijn.
Dat lijkt dus idd zo te zijn.
Afzien van het prijsplafond heeft dan ook geen zin toch?
Door de wijzigingen van de overheid btw en belasting zadelen ze dan ook mensen met een vast contract op met een knip op 1 Januari.
Greenchoice liet mij nl al weten dat ze door de tariefswijziging per 1 januari sowieso daar een knip maken..

Kan dit ook gunstig uitpakken?
Klopt dit voorbeeld?

Overschot per 31-12-2022 = 1000 kWh tarief x ca 0,55= EUR 550 retour
Netto verbruik 01-01 tm 30-06 (tot dan loopt mijn jaar) = 1500 kWh
(Dit is 3500 verbruik - 2000 teruglevering). X 0,40 prijsplafond bedrag =. EUR 600 betalen

Netto dus EUR 50 te betalen voor een afname van 500 kWh ?

Geef dit voorbeeld omdat het dus naar mijn idee sterk afhangt van je contract, maand jaarrekening en levering/teruglevering en tarief per kWh.

Overigens bizar dat dit zo berekend wordt.
En ik vraag me af of alleen een wijziging in btw en belasting ook als tariefswijziging gezien wordt.

Al met al te hopen dat de overheid korte metten maakt met deze willekeur ..(lees verdienmodellen)

[ Voor 4% gewijzigd door Lowlands op 03-01-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Lowlands schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Dat lijkt dus idd zo te zijn.
Afzien van het prijsplafond heeft dan ook geen zin toch?
Door de wijzigingen van de overheid btw en belasting zadelen ze dan ook mensen met een vast contract op met een knip op 1 Januari.
Greenchoice liet mij nl al weten dat ze door de tariefswijziging per 1 januari sowieso daar een knip maken..

Kan dit ook gunstig uitpakken?
Klopt dit voorbeeld?

Overschot per 31-12-2022 = 1000 kWh tarief x ca 0,55= EUR 550 retour
Netto verbruik 01-01 tm 30-06 (tot dan loopt mijn jaar) = 1500 kWh
(Dit is 3500 verbruik - 2000 teruglevering). X 0,40 prijsplafond bedrag =. EUR 600 betalen

Netto dus EUR 50 te betalen voor een afname van 500 kWh ?

Geef dit voorbeeld omdat het dus naar mijn idee sterk afhangt van je contract, maand jaarrekening en levering/teruglevering en tarief per kWh.

Overigens bizar dat dit zo berekend wordt.
En ik vraag me af of alleen een wijziging in btw en belasting ook als tariefswijziging gezien wordt.

Al met al te hopen dat de overheid korte metten maakt met deze willekeur ..(lees verdienmodellen)
Essent geeft maar 0,05 Euro terug, dus gaat voor ons niet werken. Voor jou wel. Als Essent zo doorgaat richting het versoberen van de salderingsregeling, dan wordt het dan overstappen naar de hoogste bieder voor de teruglever kWh'tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Lowlands

Als je teruglevertarief in 2022 €0,55 per kWh is, dan klopt het wat je zegt.

Ja, ik zit momenteel bij Eneco met een teruglevertarief van €0,09 per kWh. Ik ga begin april als de teller weer op nul staat overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall die een teruglevertarief heeft van €0,165 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Lowlands Ik denk dat je veel te hoog zit met die 55 cent, was dat je gemiddelde tarief tijdens die opwek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Kan prima natuurlijk.

Ik zit sinds 24/05 bij Eneco:

24-05-2022 / 30-06-2022 - Teruglevering: -741 * €0,585 = -€433,48
01-07-2022 / 04-09-2022 - Teruglevering: -1237 * €0,36 = -€445,32
05-09-2022 / 31-12-2022 - Afname: 26 * 0,39823 = €10,35

Even tot begin april wachten tot ik weer op nul sta en dan weer shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor mij met analoge meters en een flink lager verbruik aan stroom door verdubbeling pv-capaciteit
als ook minder gasverbruik (-20%) tot nu toe is het niet zinvol om de meterstanden per 1 januari door te geven.
Ik laat de nauwkeurige schatting van mijn verbruiken aan de hand van "historisch" SJV door de energieleverancier doen. Ik ben namelijk rond de jaarwisseling ruim 2 weken met vakantie.
De schatting door de energieleverancier levert mij waarschijnlijk door de lagere belastingen in 2022 en het historisch hogere SJV een klein voordeel op, hoop ik O-).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Bedankt voor de terugmelding, zijn ze blijkbaar toch consequent als het ze uitkomt :)

Je hebt een meter die de standen automatisch doorgeeft?

@Solarman20191 Heb jij toevallig ook de app van Greenchoice?
Heb ik idd. Maar zie niet in de app wat er "ge-reset" zou zijn ? (Had sws geen overschot van 2022).
De kleine komplicatie is dat wij een sterkstroom meter hebben gekregen op 5 dec dus alle uitlezingen zijn anders sinds die tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
GioStyle schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:50:
@Lowlands

Als je teruglevertarief in 2022 €0,55 per kWh is, dan klopt het wat je zegt.

Ja, ik zit momenteel bij Eneco met een teruglevertarief van €0,09 per kWh. Ik ga begin april als de teller weer op nul staat overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall die een teruglevertarief heeft van €0,165 per kWh.
Die 0,55 is het levertarief en volgens het voorbeeld op de site van Greenchoice is dat ook wat ze gebruiken bij berekening. Ze salderen per tariefperiode maar kijken wel naar het hele jaar als het gaat om te bepalen of je teruglevert.
Eigenaardige manier om dit te doen en kan dus voor velen ook zeer slecht uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Lowlands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:50:
[...]

Die 0,55 is het levertarief en volgens het voorbeeld op de site van Greenchoice is dat ook wat ze gebruiken bij berekening. Ze salderen per tariefperiode maar kijken wel naar het hele jaar als het gaat om te bepalen of je teruglevert.
Eigenaardige manier om dit te doen en kan dus voor velen ook zeer slecht uitpakken.
Dan reken jezelf rijk, want het teruglevertarief bij GC is echt geen €0,55 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 16:39

Niwla

dat dus....

Ik ben binnen mijn contractperiode netto terugleveraar. Volgens UC verandert er daardoor voor mij niks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21zCWKrSvicJXoGS0642t5YpDmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bsj33MPzGmkyG5aR3Ao0mIr.jpg?f=user_large

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
GioStyle schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:33:
[...]

Dan reken jezelf rijk, want het teruglevertarief bij GC is echt geen €0,55 per kWh.
Dat is gebaseerd op de uitleg op de website
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

Er is pas sprake van teruglevering als op jaarbasis meer wordt teruggeleverd dan verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Lowlands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Dat is gebaseerd op de uitleg op de website
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

Er is pas sprake van teruglevering als op jaarbasis meer wordt teruggeleverd dan verbruikt
Correct, er zijn natuurlijk klanten die evenveel of minder opwekken dan eigen verbruik. Ja, ik redeneer altijd vanuit netto terugleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Correct, er zijn natuurlijk klanten die evenveel of minder opwekken dan eigen verbruik. Ja, ik redeneer altijd vanuit netto terugleveren...
Is dat uberhaupt relevant? Er is een ‘harde knip’ op 31 december. Overschot kWh wordt volgens mij niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Wippie1234 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Is dat uberhaupt relevant? Er is een ‘harde knip’ op 31 december. Overschot kWh wordt volgens mij niet meegenomen.
Jazeker want dan krijg je het overschot op 31-12-2022 uitbetaald aan het teruglever tarief. Als dat zoals bij Essent 0,055 Euro is is dat natuurlijk verwaarloosbaar als je vanaf 01-01-2023 0,40 Euro moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Als het levertarief bij € 0,80 is, het teruglevertarief € 0,55, dan is het verschil tussen wel en niet overstappen (€0,80 - €0,55) x het aantal kWh; dat kan zomaar om honderd euro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-06 20:32
Ik heb medio december naar aanleiding van de nu verwijderde video van 'Ketel Klets' aan Greenchoice de volgende vraag gesteld:

'Ik zie steeds dat de einddatum van de tarieven 1-1-2023 is, maar wat is de einddatum van het (jaar-)contract? Wanneer gaan we salderen en afrekenen?'

Vanmiddag ontving ik per e-mail het volgende antwoord:

"U ontvangt de jaarnota, net zoals vorig jaar, in juni. De jaarnota gaat over het verbruik van 12 maanden. De jaarnota loopt niet altijd gelijk met het einde van een contract. Dit is nooit het geval bij een variabel contract. Ik zie dat u een slimme meter hebt. Op de jaarnota houden we rekening met het verbruik en de periode waarin dit verbruik plaatsvond. Dit leggen we tegenover de tarieven die op dat moment golden.

Salderen
Salderen doen we ook op jaarbasis. De volledige opwek over 12 maanden van de zonnepanelen wordt weggestreept tegen het stroomverbruik over 12 maanden. Dit ziet u terug op de jaarnota in juni."

Wij hebben een nieuw huis en de meter is in juni 2022 in huis geplaatst; toen ging automatisch een nieuw contract in. Ik heb het verwachte verbruik en opbrengst berekend en kom op 6500 kWh verbruik en 8300 kWh opwek op jaarbasis.

Het lijkt mij op basis van bovenstaande dat ik mij geen zorgen hoef te maken over de saldering, toch?

Edit: lidwoord verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Martin123t schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:25:
Ik heb medio december naar aanleiding van de nu verwijderde video van 'Ketel Klets' aan Greenchoice de volgende vraag gesteld:

'Ik zie steeds dat de einddatum van de tarieven 1-1-2023 is, maar wat is de einddatum van het (jaar-)contract? Wanneer gaan we salderen en afrekenen?'

"U ontvangt de jaarnota, net zoals vorig jaar, in juni. De jaarnota gaat over het verbruik van 12 maanden. De jaarnota loopt niet altijd gelijk met het einde van een contract. Dit is nooit het geval bij een variabel contract. Ik zie dat u een slimme meter hebt. Op de jaarnota houden we rekening met het verbruik en de periode waarin dit verbruik plaatsvond. Dit leggen we tegenover de tarieven die op dat moment golden.

Salderen
Salderen doen we ook op jaarbasis. De volledige opwek over 12 maanden van de zonnepanelen wordt weggestreept tegen het stroomverbruik over 12 maanden. Dit ziet u terug op de jaarnota in juni."

Wij hebben een nieuw huis en de meter is in juni 2022 in huis geplaatst; toen ging automatisch een nieuw contract in. Ik heb het verwachte verbruik en opbrengst berekend en kom op 6500 kWh verbruik en 8300 kWh opwek op jaarbasis.

Het lijkt mij op basis van bovenstaande dat ik mij geen zorgen hoef te maken over de saldering, toch?

Bedankt Martin ! Het zou interessant zijn voor de eerste personen die nu een jaarnota zullen krijgen in januari/februari om te zien hoe deze uiteindelijk uitpakken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Martin123t schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:25:

Salderen

Sowieso als je meer teruglevert dan verbruikt salderen ze op kWh basis, dat is al positiever dan op eurobasis met stijgende tarieven. Daarnaast heb je een flinke netto teruglevering en een jaarnota halverwege het jaar. Dus nee, je hoeft je geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
MajaMestreech schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Jazeker want dan krijg je het overschot op 31-12-2022 uitbetaald aan het teruglever tarief. Als dat zoals bij Essent 0,055 Euro is is dat natuurlijk verwaarloosbaar als je vanaf 01-01-2023 0,40 Euro moet betalen.
@MajaMestreech
Bij Greenchoice dus niet,
Daar krijg je voor het overschot per 31-12 hetzelfde tarief wat je betaald hebt en dus niet de terugleververgoeding.
Zie mijn andere post met link naar website

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nimie
Solarman20191 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Bedankt Martin ! Het zou interessant zijn voor de eerste personen die nu een jaarnota zullen krijgen in januari/februari om te zien hoe deze uiteindelijk uitpakken :-)
13 jan is mijn laatste dag bij gc en snel daarna zal ik mijn Noto krijgen van 1 mrt 2022 tm 13 jan. Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Lowlands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:46:
[...]

@MajaMestreech
Bij Greenchoice dus niet,
Daar krijg je voor het overschot per 31-12 hetzelfde tarief wat je betaald hebt en dus niet de terugleververgoeding.
Zie mijn andere post met link naar website
Hier staat iets anders, bij Independer:. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ze vanwege de knip op 01-01-2023 tbv. prijsplafond eenmalig wel hetzelfde tarief uitkeren. Dat is dus gelijk aan het volledig salderen tot aan je jaarrekening datum. Dan heb je gelijk en ben ik benieuwd of ik bij Essent hetzelfde krijg. 23-01 is mijn jaar afrekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoOoDoJ1jAqpy7i9RI2jWJziiI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EsC8chSq9KIZT4pxvtBl4mQH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MajaMestreech op 05-01-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Dat is alleen als je jaarverbruik negatief is, maar dat is nog gunstiger, want dan wordt ook voor dat tarief geleverd en heb je dus veel minder last van de tarief wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheran
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-02 13:46
Sinds gisteren WTP uit en CV weer aan. Energieprijsverhouding ingesteld op 1:10, daarmee dwing je de ketel primair te verwarmen. Wij hebben ook een elektrische auto en laden ongeveer 100 KWH per week. De zonnepanelen doen in deze periode marginaal iets. De ketel ingesteld op een aanvoertemp van 40 graden en dat gaat prima. De woning blijft net als met de WTP op een (voor ons) comfortabele 20 graden. Wel bijzonder om te zien hoe mensen die ontzettend hebben verduurzaamd benadeeld worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 16:39

Niwla

dat dus....

Sheran schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:38:
Sinds gisteren WTP uit en CV weer aan. Energieprijsverhouding ingesteld op 1:10, daarmee dwing je de ketel primair te verwarmen. Wij hebben ook een elektrische auto en laden ongeveer 100 KWH per maand. De zonnepanelen doen in deze periode marginaal iets. De ketel ingesteld op een aanvoertemp van 40 graden en dat gaat prima. De woning blijft net als met de WTP op een (voor ons) comfortabele 20 graden. Wel bijzonder om te zien hoe mensen die ontzettend hebben verduurzaamd benadeeld worden!
Misschien steek ik mijn kop in het zand (ik lever netto terug) maar ik kan me ECHT NIET voorstellen dat mensen die flink in verduurzaming geïnvesteerd hebben nu door nieuwe spelregels zo ontzettend hard genaaid gaan worden. Dat kan er bij mij ECHT NIET in. Linksom of rechtsom zal er een andere uitleg voor de spelregels gevonden moeten worden.

Gelukkig heb jij nog de keus terug te vallen op gas. Mijn woning is net all-electric opgeleverd dus een alternatief heb ik niet (direct)

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:52
Hopelijk kun je opbrengst panelen meenemen naar 2023. Als je variabele contract niet op 1 januari afloopt, maar elders in het jaar dan inderdaad enorm veel extra betalen, als je all electric warmtepomp hebt. Had je beter hybride warmtepomp kunnen nemen en niet van gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:50
Niwla schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:17:
door nieuwe spelregels zo ontzettend hard genaaid gaan worden.
Dat weten we nog niet. Op dit moment liggen de dynamische tarieven nog ruim onder de 40 cent. Pas als je gemiddeld over 2023 met dynamisch tarieven ruim meer dan 40 cent betaalt kan je stellen dat je genaaid werd.
Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste