Ik hoop dat je gelijk hebt! Wij hebben vorig jaar met meer dan 20 K verduurzaamd, en dan heb ik de elektrische auto nog niet meegerekend. Heel jammer dit!Niwla schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:17:
[...]
Misschien steek ik mijn kop in het zand (ik lever netto terug) maar ik kan me ECHT NIET voorstellen dat mensen die flink in verduurzaming geïnvesteerd hebben nu door nieuwe spelregels zo ontzettend hard genaaid gaan worden. Dat kan er bij mij ECHT NIET in. Linksom of rechtsom zal er een andere uitleg voor de spelregels gevonden moeten worden.
Gelukkig heb jij nog de keus terug te vallen op gas. Mijn woning is net all-electric opgeleverd dus een alternatief heb ik niet (direct)
Niemand nog jaarnota gehad en meer duidelijkheid over prijsplafond en saldering met zonnepanelen? Overweeg nog om over te stappen zodat ik bijna over hele jaar kan salderen dan
Ik heb mijn aanbieder, powerpeers, gemaild en kreeg vrijwel meteen antwoord.
Mijn mail, wat volgens hun dus klopt was:Wat je zegt klopt. We salderen over de jaarafrekeningsperiode. Dit betekent dat je in maart netjes afgerekend wordt over het gesaldeerde verbruik. Dus ook hetgeen wat je in 2022 hebt opgewekt.
Hier wat meer informatie over het prijsplafond: https://www.rtlnieuws.nl/...zit-het-vragen-beantwoord
Ik heb dus wel een netto overschot per jaar (negatieve elektriciteitsrekening na salderen).Ik heb een variabel contract en half maart is de afrekening. Mijn situatie is dan grofweg als volgt over die periode van 1 jaar: 6000 kWu verbruikt, 8000 kWu opgewekt.
Kan ik ervan uit gaan dat er over de factureerperiode (15-3-2022 tot 15-3-2023) gesaldeerd wordt, en dan in mijn voorbeeld op het einde 2000 kWu overschot is?
[ Voor 35% gewijzigd door sewer op 06-01-2023 13:54 ]
Nadat ik mijn vraag bij Essent na 3x gesteld te hebben nog duidelijker heb geformuleerd.
Of ik restant "overschot" opgewekte energie uit 2022 meeneem naar 2023.
En dit gewoon zoals gebruikelijk wordt gesladeerd tot ik mijn eind faktuur in maart ontvang krijg ik het volgende antwoord.
:fill(white):strip_exif()/f/image/vSNwE5IMDdAadKKwub9kdZea.png?f=user_large)
Dus geen knip per 31-12
En dit gewoon zoals gebruikelijk wordt gesladeerd tot ik mijn eind faktuur in maart ontvang krijg ik het volgende antwoord.
:fill(white):strip_exif()/f/image/vSNwE5IMDdAadKKwub9kdZea.png?f=user_large)
Dus geen knip per 31-12
LJ80 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:30:
Nadat ik mijn vraag bij Essent na 3x gesteld te hebben nog duidelijker heb geformuleerd.
[Afbeelding]
Dus geen knip per 31-12
/f/image/gt2TuOiO7yXKsU8RauXKFVfQ.png?f=fotoalbum_large)
dit kreeg ik gister nog door per e-mail van Essent... moet zeggen dat ik er weinig van kan bakken..
Essent lijkt dus de aanpak van GC te volgen en te salderen per tarief periode
14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24
Ja, lijkt een smerig trucje om in het rechtervoorbeeld dan ineens te rekenen met een zogenaamde teruglevergoeding van respectievelijk 25 en 60 cent ipv 5,5 cent (wat bij Essent volgens mij al jaren de standaard is). Als ze die 5,5 cent in de berekening aanhouden dan is het resultaat flink nadelig. In dit voorbeeld valt het dan nog enigszins mee door het levertarief van 25 cent in 2022, maar als je al variabel zat voor meer dan 60 cent en maar 5,5 cent terugkrijgt wordt je flink benadeeld.Fbuijzen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:41:
Wel bizar dat het volgens het rekenvoorbeeld loont om meer te gebruiken dan meer op te wekken…
Dit is precies hetzelfde als wat ze bij Eneco communiceren. Overigens ben ik van mening dat dit taalkundig nog steeds niets zegt over de manier waarop ze verrekenen. Het voelt een beetje alsof ze expres "op de jaarrekening" toevoegen in hun communicatie zodat de invulling vande verdere wijze waarop ze salderen toe passen nog een nadere invulling kunnen geven.LJ80 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:30:
[Afbeelding]
Dus geen knip per 31-12
In de "Regeling van de Minister voor Klimaat en Energie van 12 december 2022, nr. WJZ/ 22493242, houdende regels inzake een subsidie voor leveranciers ter bekostiging van een plafond voor energietarieven voor kleinverbruikers in 2023 (Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023)" ([url]https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html[/url])
staat dat:
Het lijkt erop dat als ze overschot van 2022 tegen verbruik in 2023 wegstrepen, ze geen subsidie kunnen krijgen voor deze kw's. Dat is dus niet echt ons probleem.Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Daarom is dit voor mij de bevestiging om over te stappen naar SamenOm, die hebben gewoon in voorwaarden wat ze doen met salderen en ook wat tarief is met netto teruglevering.SuperUser schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:45:
[...]
Ja, lijkt een smerig trucje om in het rechtervoorbeeld dan ineens te rekenen met een zogenaamde teruglevergoeding van respectievelijk 25 en 60 cent ipv 5,5 cent (wat bij Essent volgens mij al jaren de standaard is). Als ze die 5,5 cent in de berekening aanhouden dan is het resultaat flink nadelig. In dit voorbeeld valt het dan nog enigszins mee door het levertarief van 25 cent in 2022, maar als je al variabel zat voor meer dan 60 cent en maar 5,5 cent terugkrijgt wordt je flink benadeeld.
ik stap per 1 februari over, mogelijk even zure maand betalen bij Essent maar dan ben ik er vanaf en garantie dat SamenOm gewoon per contractperiode gaat salderen en betere netto teruglevering
Nee dat is geen smerig trucje want je hebt meer verbruikt dan opgewekt. Dus ben krijg je netto gesaldeerd (met het zelfde tarief als je verbruik) en geen terugleververgoeding. In het linkervoorbeeld zie je dat ze wel rekenen met de terugleververgoeding, de eerste 800 wordt met het normale tarief gedaan en de laatste 100 overschot met de 5,5 cent terugleververgoeding.SuperUser schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:45:
[...]
Ja, lijkt een smerig trucje om in het rechtervoorbeeld dan ineens te rekenen met een zogenaamde teruglevergoeding van respectievelijk 25 en 60 cent ipv 5,5 cent (wat bij Essent volgens mij al jaren de standaard is). Als ze die 5,5 cent in de berekening aanhouden dan is het resultaat flink nadelig. In dit voorbeeld valt het dan nog enigszins mee door het levertarief van 25 cent in 2022, maar als je al variabel zat voor meer dan 60 cent en maar 5,5 cent terugkrijgt wordt je flink benadeeld.
Antwoord greenchoice n.a.v. vraag over salderen (vast contract , 3 jaar, periode november-november)
Bedankt voor uw bericht. U bent benieuwd of wij nog jaarlijks blijven salderen. Graag informeer ik u.
Ik begrijp goed dat u navraagt of wij 'opnieuw' gaan starten met de saldering. Dit is echter niet het geval. Uw teruglevering wordt gesaldeerd op de jaarnota in november. Dus over een volledig jaar.
Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.
Bedankt voor uw bericht. U bent benieuwd of wij nog jaarlijks blijven salderen. Graag informeer ik u.
Ik begrijp goed dat u navraagt of wij 'opnieuw' gaan starten met de saldering. Dit is echter niet het geval. Uw teruglevering wordt gesaldeerd op de jaarnota in november. Dus over een volledig jaar.
Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.
Is er al iemand die weet hoe budget energie salderen toepast, knip per 1 januari of niet
Wat een gedrocht is dit ook
Die energieleveranciers lachen zich helemaal kapot met vaagheid aan spelregels...
De vraag is hier al meermaals voorbij gekomen maar werkt dit gekke plafond nu per maand of niet? Dus met name nu voor kWh verbruik omdat de panelen niets doen om vervolgens het maand-plafond te raken en in de zomer dik de min in
De vraag is hier al meermaals voorbij gekomen maar werkt dit gekke plafond nu per maand of niet? Dus met name nu voor kWh verbruik omdat de panelen niets doen om vervolgens het maand-plafond te raken en in de zomer dik de min in
Mijn boefje is liev!
dat is het zeker, de 1 zegt gewoon salderen over contractperiode, de ander per tariefperiode... het is een groot feest. en ook weer afhankelijk wanneer je eindfactuur krijgt.. gaan ze dan weer op 0 beginnen met salderen en krijg je overschot tegen minimale vergoeding.. ik zie door het bos de bomen niet meer en andersom ook niet..JB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:15:
Wat een gedrocht is dit ookDie energieleveranciers lachen zich helemaal kapot met vaagheid aan spelregels...
het blijft gissen.. misschien dat ze in Tweede Kamer eens wat duidelijkheid moet geven.
Volgend jaar de BTW weer omhoog om de pot geld te vullen die nu wederom leeggetrokken wordt

Mijn boefje is liev!
Niet alleen bizar dat iemand die netto verbruikt, veel minder betaald dan iemand die netto teruglevert MAAR deze manier van berekenen opend ook de deur om bv. een nieuw tarief in te voeren op datum X simpelheen om dan een "knip" te introducerenFbuijzen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:41:
Wel bizar dat het volgens het rekenvoorbeeld loont om meer te gebruiken dan meer op te wekken…
Nee, het werkt voor heel 2023. Dus teveel gebruikt in een maand kun je compenseren in een andere maand.JB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:15:
MAAR:
Als je een afrekening krijgt ergens in 2023 dan wordt de periode in 2-en gesplitst en kun je je overschot c.q. tekort voor het prijsplafond niet in de volgende periode compenseren. Voor dit geval is dus die maandplafond (maar eigenlijk gaat het per dag) van belang.
Dus afrekening 1 mei en je bent van 1 -1 tot 1-5 op vakantie (=geen verbruik dus 0 van prijsplafond gebruikt) dan ben je dat deel van het prijsplafond kwijt en kun je niet meenemen voor de periode na 1 mei.
Waar komt dat per maand salderen toch vandaan? In de officiele stukken van de overheid wordt daar toch helemaal niet over gesproken? Er wordt onderscheid gemaakt in een periode tot de jaar- of eindrekening en een periode erna.JB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:15:
Hieronder zoals ik mijn eigen situatie zie. De consumptie is gebaseerd op afgelopen jaar en is de resultante van afname en invoeding. In januari - februari zit mijn verbruik boven het prijsplafond. In de maanden maart tot en met augustus duik ik weer onder het prijsplafond en uiteindelijk in de min (netto invoeding). In augstus bij de jaarrekening zit ik cumulatief ruim onder het prijsplafond. In de periode august - september lever ik netto terug aan het net. In oktobter-december ben ik weer afnemer en neemt mijn consumptie steeds verder toe. In december is mijn dagverbruik hoger dan het dagbudget van het prijsplafond (de lijn is stijler), maar cumulatief zit ik ook over de periode augustus-december onder het prijsfond.
/f/image/NQ8C5boQ6NkGUSWB3sblZ57p.png?f=fotoalbum_large)
Idd maar mensen die van 1-1 tot 1-5 op vakantie zijn die zal het prijsplafond een zorg zijn........jobr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:43:
[...]
Nee, het werkt voor heel 2023. Dus teveel gebruikt in een maand kun je compenseren in een andere maand.
MAAR:
Als je een afrekening krijgt ergens in 2023 dan wordt de periode in 2-en gesplitst en kun je je overschot c.q. tekort voor het prijsplafond niet in de volgende periode compenseren. Voor dit geval is dus die maandplafond (maar eigenlijk gaat het per dag) van belang.
Dus afrekening 1 mei en je bent van 1 -1 tot 1-5 op vakantie (=geen verbruik dus 0 van prijsplafond gebruikt) dan ben je dat deel van het prijsplafond kwijt en kun je niet meenemen voor de periode na 1 mei.
Denk dat de hoeveelheden redelijk krap zullen zijn (zeer gemiddeld) er zullen weinig mensen overhebben.
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Was een extreem voorbeeld. Gaat om het idee.DeHollander schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:01:
Idd maar mensen die van 1-1 tot 1-5 op vakantie zijn die zal het prijsplafond een zorg zijn........
Maar als je in de 2de periode meer verbruikt dan het resterende prijsplafond zal het je zeker een zorg zijn.
Dat hebben ze geanalyseerd en er zouden juist veel mensen (van de doelgroep) eronder moeten blijven.DeHollander schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:01:
Denk dat de hoeveelheden redelijk krap zullen zijn (zeer gemiddeld) er zullen weinig mensen overhebben.
Die probeer ik te rijmen. Mijn afrekening komt in april. Als ik er dan overheen zit (hoe kun je er overheen zitten als het wel jaarlijks telt, vanaf 1 januari) gemiddeld genomen of hoe moet ik dit zien?jobr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:43:
[...]
Nee, het werkt voor heel 2023. Dus teveel gebruikt in een maand kun je compenseren in een andere maand.
MAAR:
Ik gebruik normaliter meer dan dat ik opwek in periode jan-april, daarna is het andersom en einde jaar weer amper opbrengst PV.
Mijn boefje is liev!
Er is een normverbruik per maand (per dag zelfs) opgesteld. Tel dat van januari t/m de betreffende dag in april dat je jaarrekening komt op en je weet of je boven of onder het prijsplafond zit.JB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:56:
[...]
Die probeer ik te rijmen. Mijn afrekening komt in april. Als ik er dan overheen zit (hoe kun je er overheen zitten als het wel jaarlijks telt, vanaf 1 januari) gemiddeld genomen of hoe moet ik dit zien?
Ik gebruik normaliter meer dan dat ik opwek in periode jan-april, daarna is het andersom en einde jaar weer amper opbrengst PV.
Januari 2023: 221 m3 – 339 kWh
Februari 2023: 188 m3 – 280 kWh
Maart 2023: 159 m3 – 267 kWh
April 2023: 86 m3 – 207 kWh
Tot april heb je recht op x deel van het prijsplafond (daarvoor plafond tegoed standen per maand optellen). Als je meer dan x verbruiktJB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:56:
Die probeer ik te rijmen. Mijn afrekening komt in april. Als ik er dan overheen zit (hoe kun je er overheen zitten als het wel jaarlijks telt, vanaf 1 januari) gemiddeld genomen of hoe moet ik dit zien?
Voor de duidelijkheid: tot april is je prijs plafond tegoed dus NIET gelijk aan 3/12 van het jaarlijkse prijsplafond tegoed.
Daarna moet je de tegoeden van de resterende maanden optellen.
Dit is even voor het gemak zonder saldering.
Lees dit maar eens: https://www.energievergel...lafond-je-honderden-euros
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 11-01-2023 18:30 ]
Aah kijk, die maandelijkse waarden heb ik nog geen enkele keer ergens gezien. Kan wellicht aan mij liggen maar voor mijn gevoel snapt een groot deel van NL er gewoonweg geen reet van!
Mijn boefje is liev!
Simpel gezegd mag ik t/m april niet boven de;prijk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:02:
[...]
Er is een normverbruik per maand (per dag zelfs) opgesteld. Tel dat van januari t/m de betreffende dag in april dat je jaarrekening komt op en je weet of je boven of onder het prijsplafond zit.
Januari 2023: 221 m3 – 339 kWh
Februari 2023: 188 m3 – 280 kWh
Maart 2023: 159 m3 – 267 kWh
April 2023: 86 m3 – 207 kWh
- 1093 kWh
- 654 m3
uitkomen
Mijn boefje is liev!
Is het zinvol het op afstand uitlezen uit te zetten? (Afgelopen 2 maanden is het UC om vage redenen toch al niet gelukt)
niets moet......behalve adem halen
DeHollander schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:01:
[...]
Idd maar mensen die van 1-1 tot 1-5 op vakantie zijn die zal het prijsplafond een zorg zijn........

Yep!JB schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:19:
[...]
Simpel gezegd mag ik t/m april niet boven de;
- 1093 kWh
- 654 m3
uitkomen
Yep, die maand- en dagvolumes zijn er alleen om de energieleverancier een handvat te geven bij het opstellen van een jaarrekening die niet op 1 januari valt.JB schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:19:
[...]
Simpel gezegd mag ik t/m april niet boven de;
- 1093 kWh
- 654 m3
uitkomen
Als jij in januari 1KWh verbruikt en in april 1092 dan zit je onder het plafond.
@Solarman20191 Mijn vraag aan Greenchoice was op 23-12-2022:Solarman20191 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:09:
[...]
Ik ben ZEER geinteresseerd om te horen wat voor antwoord je daarop krijgt
(Eerst uitleg van mijn situatie)
HOE kan ik afzien van toepassing van het prijsplafond voor alleen elektriciteit
ALS ik afzie van toepassing van dit prijsplafond: wordt dan wel weer op de normale wijze op jaarbasis (voor mij 01-07 tm 30-06) gesaldeerd op basis van EERST KWH dan pas kosten?
(dus: overschot 2022 is 1100 kwh. Als ik vanaf 01-01-2023 tot jaarnota op 01-07-2023 netto niet meer dan 1100 kwh verbruik hoef ik geen kosten te betalen voor stroom?)
Het antwoord nu:
Bedankt voor uw e-mail waarin vraagt hoe u kan afzien van het prijsplafond. U geeft aan dat u verwacht dat het prijsplafond nadelig uw saldering beïnvloedt. Ik informeer u graag.
Het prijsplafond beïnvloedt niet het salderen. Wij salderen op dezelfde manier als voorheen. Dit is altijd op basis van kosten en niet op basis van kWh. Voor de stroom die u teruglevert krijgt u hetzelfde tarief (m.u.v. netto teruglevering) als voor de stroom die afgenomen wordt tijdens de geldende tariefperiode, inclusief energiebelasting en btw. Als er meer stroom is afgenomen dan teruggeleverd, wordt er voor de netto afname beoordeeld of het prijsplafond van toepassing is. Als meer stroom wordt teruggeleverd dan afgenomen is, dan geldt het netto terugleveringstarief. (Einde quote)
———————
Ik vind het op zich al een prestatie dat het antwoord begint met een herhaling van mijn vraag maar dat er dus geen antwoord komt op mijn vraag hoe je af kunt zien van het prijsplafond!
Ondertussen was me al duidelijk geworden dat zij altijd salderen per tariefperiode. Ook al heb ik een vast contract; door de wijzigingen in btw en belastingen verandert mijn tarief op 01-01-23 dus gaan ze voor en na die periode apart rekenen. Zie de voorbeelden op hun site.
Het is dus zover: Ik kreeg van GC mijn gevreesde "tussentijdse nota" (terwijl er mij schriftelijk bevestigd was dat deze niet opgemaakt zou worden !!!
Beste klant,
Jouw nota voor .... staat klaar. Op deze nota verrekenen wij de geleverde duurzame energie met de door jou betaalde termijnbedragen.
Jouw nota in het kort
Periode: oktober 2022 - december 2022
Notabedrag: 581,16
Het notabedrag wordt omstreeks 10 februari 2023 op het bij ons bekende rekeningnummer afgeschreven...
Ik heb dus onmiddelijk een mail terug gestuurt dat ik weiger te betalen...
Wellicht meer reakties van anderen deze dagen die waarschijnlijk zo'n zelfde mail gekregen hebben ?
Paul
Beste klant,
Jouw nota voor .... staat klaar. Op deze nota verrekenen wij de geleverde duurzame energie met de door jou betaalde termijnbedragen.
Jouw nota in het kort
Het notabedrag wordt omstreeks 10 februari 2023 op het bij ons bekende rekeningnummer afgeschreven...
Wellicht meer reakties van anderen deze dagen die waarschijnlijk zo'n zelfde mail gekregen hebben ?
Paul
Je krijgt deze nota terwijl je je jaarnota eigenlijk later dit jaar hoort te krijgen? Vreemde situatie...Solarman20191 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 05:49:
Het is dus zover: Ik kreeg van GC mijn gevreesde "tussentijdse nota" (terwijl er mij schriftelijk bevestigd was dat deze niet opgemaakt zou worden !!!
Beste klant,
Jouw nota in het kort
Paul
Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west
Wollie91 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 06:57:
[...]
Je krijgt deze nota terwijl je je jaarnota eigenlijk later dit jaar hoort te krijgen? Vreemde situatie...

Oktober, November en December, de dagen dat je het meeste verbruikt en het minste oplevert, worden nu los afgerekend.
Dat betekend dat je de oplevering van Januari tot Oktober niet kunt salderen gebruiken voor de winter van 2022.
Maar in Oktober 2023 krijg je nogmaals een afrekening, waardoor je ook de winter van 2023 niet kunt salderen met wat je oplevert in de zomer van 2023.
Het is gewoon oplichting, alweer een energiemaatschappij die de wet losjes interpreteert in eigen voordeel en de klant daar keihard mee naait.
De conclusie was toch duidelijk, salderen is per contractjaar.
...
Nu is dat op zich al erg genoeg, maar het feit dat je hier onjuist over voorgelicht wordt; vindt ik misschien nog wel het ergste.
En nu?
Ik zit ook bij Greenchoice en heb nog geen rekening ontvangen en die wil ik uiteraard ook niet.Accretion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:21:
[...]
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
Oktober, November en December, de dagen dat je het meeste verbruikt en het minste oplevert, worden nu los afgerekend.
Dat betekend dat je de oplevering van Januari tot Oktober niet kunt salderen gebruiken voor de winter van 2022.
Maar in Oktober 2023 krijg je nogmaals een afrekening, waardoor je ook de winter van 2023 niet kunt salderen met wat je oplevert in de zomer van 2023.
Het is gewoon oplichting, alweer een energiemaatschappij die de wet losjes interpreteert in eigen voordeel en de klant daar keihard mee naait.
De conclusie was toch duidelijk, salderen is per contractjaar.
...
Nu is dat op zich al erg genoeg, maar het feit dat je hier onjuist over voorgelicht wordt; vindt ik misschien nog wel het ergste.
En nu?
Ik heb gelukkig geen GreenChoice.Solarman20191 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 05:49:
Maar, dan wellicht de automatische incasso blokkeren, ze schrijven het anders gewoon van je rekening af.
En een aangetekende brief met daarin een ingebrekestelling m.b.t. salderen per contractjaar.
Maar, kijk of je iets kunt met juridisch loket en/of rechtsbijstand verzekering.
Je betaald nu €580,- extra welke je anders volledig had kunnen salderen?
Heb je ergens nog wel geluk, bij ons zou het om €2.000,- gaan.
Maar krijg je nu in 2023 dan een terugleververgoeding die gelijk staat aan het levertarief?
[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 12-01-2023 07:54 ]
@Rienzilla jij hebt toch gestreden voor eerlijk salderen tegen BudgetEnergie? Wat vindt je van deze casus, is die vergelijkbaar en staat de consument of leverancier hier in zijn recht?Solarman20191 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 05:49:
Beste klant,
Jouw nota in het kort
Hier moet snel breder aandacht voor komen. Mijn glazen bol zegt dat het de energieleveranciers helemaal geen reet interesseert. Er is toch nog eerst 1-2 jaar nodig voordat Robbie een bureau heeft gevonden die vervolgens een advies moet uitbrengen, hoe te handhaven en door wie. Daarna moet een team worden samengesteld die het vervolgens niet voor elkaar krijgt en dan… wij kunnen als consument de schatkist weer vullen nadien. Zum kotsen
Mijn boefje is liev!
@Solarman20191 Heeft het niet te maken met je meterwissel in die periode?
Ook greenchoice (3 jaar vast) en ook (nog) niet ontvangen. Mijn periode loopt van november '22 tot '23.Wollie91 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:30:
[...]
Ik zit ook bij Greenchoice en heb nog geen rekening ontvangen en die wil ik uiteraard ook niet.
Dat zou het wel verklaren...Wolly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:10:
@Solarman20191 Heeft het niet te maken met je meterwissel in die periode?
Maar nog steeds wil je dan geen nota tussentijds ontvangen.
Je kan ook een limiet in stellen, zodat de voorschotten nog net wel kunnen worden afgeschreven.Accretion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:31:
Maar, dan wellicht de automatische incasso blokkeren, ze schrijven het anders gewoon van je rekening af.
Aangetekend heeft geen meer waarde. En ingebrekestelling heeft geen nut. Hooguit aansprakelijkheidstelling, maar ik zou gewoon gaan voor stornering en een klacht.Accretion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:31:
En een aangetekende brief met daarin een ingebrekestelling m.b.t. salderen per contractjaar.
Je kunt dan toch aantonen dat ze het ontvangen hebben?alfatrion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:13:
Aangetekend heeft geen meer waarde. En ingebrekestelling heeft geen nut. Hooguit aansprakelijkheidstelling, maar ik zou gewoon gaan voor stornering en een klacht.
- Aansprakelijk stellen voor de economische en emotionele schade (dagen wakker gelegen van stress m.b.t energierekening)
- In gebreke stellen, aangezien ze niet hun afspraken nakomen.
- Klacht indienen bij Greenchoice, Geschillencommissie, Twitter van Rob Jetten, Consumentenbond, Vereniging eigen Huis, Radar en BOOS.
Klager moet de rekening betwisten, die klopt namelijk volgens hem niet. Ingebrekestelling heeft geen zin want GC levert vooralsnog gewoon energie en komt de overeenkomst wat dat betreft gewoon na. Zoiets kan trouwens wel snel escaleren, slim om nu alvast advies te vragen als je lid bent van Eigen Huis of Consumentenbond.Accretion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:47:
[...]
Je kunt dan toch aantonen dat ze het ontvangen hebben?
- Aansprakelijk stellen voor de economische en emotionele schade (dagen wakker gelegen van stress m.b.t energierekening)
- Klacht indienen bij Greenchoice, Geschillencommissie, Twitter van Rob Jetten, Consumentenbond, Vereniging eigen Huis, Radar en BOOS.
Het voorbeeld op hun site toont echter wel dat het overschot van de teruglevering dat je meeneemt uit 2022 tegen levertarief vergoed wordt, en niet zoals veel mensen vreesden tegen de (veel lagere) terugleververgoeding. Volgens mij werken ze op de jaarrekening simpelweg met salderen, maar splitsen dit wel uit naar tariefperiode. Op zich is dat toch een hele realistische aanpak?Lowlands schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:45:
[...]
Ondertussen was me al duidelijk geworden dat zij altijd salderen per tariefperiode. Ook al heb ik een vast contract; door de wijzigingen in btw en belastingen verandert mijn tarief op 01-01-23 dus gaan ze voor en na die periode apart rekenen. Zie de voorbeelden op hun site.
Er was laatst een lang topic over dit onderwerp bij iemand waarbij ook per tariefperiode afgerekend werd, en diegene rekende ook voor dat hem dit in principe extra geld zou kosten tov kWh voor kWh salderen, maar de waarde van 1 kWh fluctueert gedurende een variabel contract (en blijkbaar soms ook bij wijzigingen in bijvoorbeeld btw) dus dan is die variatie meewegen toch niet heel vreemd?
(Of ik moet ergens een enorme denkfout maken.)
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Inderdaad ! Waarom zou een nieuwe meter (ik ging van enkelphasig naar drie ...) een tussentijdse "saldering" veroorzaken ?Wollie91 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:04:
[...]
Dat zou het wel verklaren...
Maar nog steeds wil je dan geen nota tussentijds ontvangen.
Je schreef eerder dat de meterwissel op 5-12-2022 was, wat is de eind datum van jouw tussen tijdse nota?Solarman20191 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:38:
[...]
Inderdaad ! Waarom zou een nieuwe meter (ik ging van enkelphasig naar drie ...) een tussentijdse "saldering" veroorzaken ?
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Heb vaker verhalen gelesen op tweakers dat dit gebeurt en dat ze het achteraf kunnen corrigeren als je hierom vraagt.Solarman20191 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:38:
[...]
Inderdaad ! Waarom zou een nieuwe meter (ik ging van enkelphasig naar drie ...) een tussentijdse "saldering" veroorzaken ?
Dezelfde 5de decembervanderv schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:52:
[...]
Je schreef eerder dat de meterwissel op 5-12-2022 was, wat is de eind datum van jouw tussen tijdse nota?
Het kan toch niet dat ze mijn kontrakt periode "resetten" door een meterwisseling ???
Ik ben bang van wel, ik meen mij te herinneren dat dat ook bij mij (destijds ook bij GC) is gebeurd. Ik heb toen speciaal gewacht tot dat ik qua salderen weer bijna op 0 stond. Hier was het toen een gewone meterwissel (van dom naar slim)Solarman20191 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:40:
[...]
Dezelfde 5de december(en een vermelding dat ik een volgende jaarnota in dec 2023 kan verwachten ???)
Het kan toch niet dat ze mijn kontrakt periode "resetten" door een meterwisseling ???
[ Voor 5% gewijzigd door vanderv op 12-01-2023 17:54 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Als ik Google vind ik meer klachten hierover i.c.m. Greenchoice. Ik heb ook een meterwissel gehad (van 1 naar 3 fase) toen ik bij Oxxio zat, daar heb ik geen tussentijdse afrekening gehad.vanderv schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:53:
[...]
Ik ben bang van wel, ik meen mij te herinneren dat dat ook bij mij (destijds ook bij GC) is gebeurd. Ik heb toen speciaal gewacht tot dat ik qua salderen weer bijna op 0 stond. Hier was het toen een gewone meterwissel (van dom naar slim)
Afgelopen jaar een meterwissel (1–>3 fasen) gehad bij Budget Energie. Geen tussentijdse rekening gehad. Een van de weinige dingen die ze wel goed deden afgelopen jaar….vanderv schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:53:
[...]
Ik ben bang van wel, ik meen mij te herinneren dat dat ook bij mij (destijds ook bij GC) is gebeurd. Ik heb toen speciaal gewacht tot dat ik qua salderen weer bijna op 0 stond. Hier was het toen een gewone meterwissel (van dom naar slim)
Aangezien Greenchoice kennelijk zegt jaarlijks te salderen maar wel per tariefperiode verrekend vraag ik me af of dit wel mag. Dit nav wat ik vond over een uitspraak van de geschillencommissie
https://mega.nz/file/cJI0...EzcksPCjv-ei58CJuq7zMWqD8
Ik vind het allemaal steeds ingewikkelder worden maar wil wel dat men het doet zoals de bedoeling is.
Ben notabene overgestapt na de actie maandelijks salderen van BudgetEnergie.
Is er iemand die hier antwoord op heeft?
Ik vind het allemaal steeds ingewikkelder worden maar wil wel dat men het doet zoals de bedoeling is.
Daar is een heel topic over waar deze uitspraak ook ter sprake is gekomen:Lowlands schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:32:
Aangezien Greenchoice kennelijk zegt jaarlijks te salderen maar wel per tariefperiode verrekend vraag ik me af of dit wel mag. Dit nav wat ik vond over een uitspraak van de geschillencommissie
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
@UgchelUgchel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:27:
[...]
Het voorbeeld op hun site toont echter wel dat het overschot van de teruglevering dat je meeneemt uit 2022 tegen levertarief vergoed wordt, en niet zoals veel mensen vreesden tegen de (veel lagere) terugleververgoeding. Volgens mij werken ze op de jaarrekening simpelweg met salderen, maar splitsen dit wel uit naar tariefperiode. Op zich is dat toch een hele realistische aanpak?
Er was laatst een lang topic over dit onderwerp bij iemand waarbij ook per tariefperiode afgerekend werd, en diegene rekende ook voor dat hem dit in principe extra geld zou kosten tov kWh voor kWh salderen, maar de waarde van 1 kWh fluctueert gedurende een variabel contract (en blijkbaar soms ook bij wijzigingen in bijvoorbeeld btw) dus dan is die variatie meewegen toch niet heel vreemd?
(Of ik moet ergens een enorme denkfout maken.)
Je maakt geen denkfout.
Het geeft ze echter wel de mogelijkheid, zeker bij een variabel contract, om tarieven te verlagen in maanden dat er weinig overproductie is en andersom. Hierdoor zou je in een jaar dat je netto geen energie afneemt toch veel kosten kunnen maken.
Ik heb nu een vast contract maar door aanpassing btw en belasting veranderen nu de tarieven volgens hen en gaan ze ook per tariefperiode berekenen.
Ik vind net deze uitspraak. Daarin volgens mij dat het op jaarbasis eerst op KWH berekend moet worden.
Het is voor mij ook een principekwestie geworden.
Eerst moet iedereen aan de schone energie en vervolgens moet je bijna een studie maken van alle regeltjes en contracten wil je het verwachte voordeel halen (lees je investering terugverdienen).
Het wordt steeds meer een zaak voor de mensen die goed zijn in regeltjes en opzoeken en dat stuit me nogal tegen de borst
Met een aangetekende brief kun je alleen aantonen dat ze de envelop hebben ontvangen. Maar als je een mail stuurt, dan krijg je gewoon een reactie van ze. Bovendien, ligt de bewijslast bij hen.Accretion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:47:
Je kunt dan toch aantonen dat ze het ontvangen hebben?
Veel hiervan kan niet en veel hiervan is overdreven. Emotionele schade? Omdat je te vroeg een jaarafrekening krijgt? Jij bent niets gewent. Komt sowieso niet voor vergoeding in aanmerking. Je opties zijn niet betalen met als verweer dat er te vroeg een jaarafrekening is opgemaakt of wel betalen en dan kun je met een MOI melding het geld 13 maanden lang terughalen, omdat zij vast geen rechtsgeldige machtiging hebben.Accretion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:47:
Ik heb ook een vast contract (en misschien wel hetzelfde als jij hebt) maar ik betwijfel of het tarief wijzigt. Vermoedelijk wel als het voordeel voor GC oplevert, maar volgens mij wijzigt er niets aan de prijs die GC mij rekent voor het leveren van een kWh. Btw en overheidsheffingen staan op zich toch los van GC, zij zijn alleen doorgeefluik daarvoor? In die zin wijzigt mijn afspraak met GC en dus het tarief waarvoor zij leveren niet.Lowlands schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:43:
[...]
@Ugchel
Ik heb nu een vast contract maar door aanpassing btw en belasting veranderen nu de tarieven volgens hen en gaan ze ook per tariefperiode berekenen.
…
Ik vind net deze uitspraak. Daarin volgens mij dat het op jaarbasis eerst op KWH berekend moet worden.
Het is voor mij ook een principekwestie geworden.
Voor wat betreft principekwestie: hoe zou dat eruit zien als de prijzen significant dalen? Stel een kWh kost (indien variabel contract) 11 maanden lang een euro, in de laatste maand 5 cent en jij hebt een netto teruglevering van 100 kWh. Welk bedrag staat daar dan volgens jou tegenover?
Ja, sommige van de items zijn iets overdreven, maar het is een lijst met potentiële vervolgstappen; het is maar net hoe ver je moet gaan om je recht te krijgen.alfatrion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Veel hiervan kan niet en veel hiervan is overdreven. Emotionele schade? Omdat je te vroeg een jaarafrekening krijgt? Jij bent niets gewent.
Maar, als onze energieleverancier hetzelfde trucje gaat uithalen ben ik €2.000,- extra kwijt terwijl ik net een investering heb gedaan van €10.000,- in zonnepanelen.
Daarnaast hebben we een A+ huis en betalen we momenteel €500,- per maand aan energie omdat we geen gas gebruiken en de wetgeving d'r geen rekening mee houdt dat je dan juist meer stroom gebruikt.
Dus ja, ik maak mij zorgen, zelfs al heeft mijn energieleverancier nog geen tussentijdseafrekening gestuurd.
En ik kan mij voorstellen dat d'r mensen zijn waarbij de berekening nog negatiever is.
- Salderen moet met de huidige regelgeving per jaar.
- Energiemaatschappij bevestigt dat ze dit doen.
- Je wordt alsnog genaaid.
En ja, ik verlies het vertrouwen in de rechtsstaat, het lijkt steeds meer alsof de bedrijven de baas zijn en wij slechts een met geld gevulde pinata die ze helemaal naar de pleuris slaan.
En de politiek staat op een afstandje te kijken.
Dus je hebt gelijk, het is niet alleen emotionele schade, het is een staatsgreep van energiemaatschappijen; een terreur aanval tegen het volk.
--
Ja wellicht ben ik niks gewend, maar dat betekent niet dat ik niet in mijn recht sta.
In je recht staan, maar dat niet krijgen, kan ik inderdaad niet goed tegen. Maar wat mij betreft is dat terecht.
Dus, gebaseerd op het bovenstaande, misschien toch een klein emotioneel vlekje opgelopen, het hangt volledig aan de energiemaatschappij en de politiek of ze deze verder laten groeien.
--
En ja, wellicht ook "overdreven", maar ter illustratie dat je er zeker wel emotioneel last vant kun hebben.
Je hebt het over best een hoop Nederlanders die voor duizenden euros tegen de wet opgelicht worden.
Ik ben van mening dat we dat niet moeten bagatelliseren.
Ik zou zelf een dergelijke afrekening niet betalen en als verweer aan voeren dat er jaarlijks gesaldeerd moet worden. Een leverancier mag volgens de voorwaarden een tussentijdse afrekening opstellen, en dat betekend dat ze met de leveringstarieven moet rekenen. Als ik de juiste code er bij pak dan kom ik dan ik ook wel uit op dat een leverancier en afrekening slechts eens per jaar mag opstellen.Accretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:00:
Maar, als onze energieleverancier hetzelfde trucje gaat uithalen ben ik €2.000,- extra kwijt terwijl ik net een investering heb gedaan van €10.000,- in zonnepanelen.
De casus is nog helemaal niet bij de rechter geweest. Als ik GreenChoice zo aanvoel, dan gebeurt dat ook niet.Accretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:00:
En ja, ik verlies het vertrouwen in de rechtsstaat, het lijkt steeds meer alsof de bedrijven de baas zijn en wij slechts een met geld gevulde pinata die ze helemaal naar de pleuris slaan.
Dit zou ik weglaten als je bij de rechter komt.Accretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:00:
Dus je hebt gelijk, het is niet alleen emotionele schade, het is een staatsgreep van energiemaatschappijen; een terreur aanval tegen het volk.
Hoezo niet krijgen? Jij hebt zelf in je macht of je een rekening betaald of niet.Accretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:00:
In je recht staan, maar dat niet krijgen, kan ik inderdaad niet goed tegen.
Ja, je hebt ergens wel gelijk, het is eigenlijk nog de vroeg voor de hooivorkenalfatrion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:40:
Ik zou zelf een dergelijke afrekening niet betalen en als verweer aan voeren dat er jaarlijks gesaldeerd moet worden. Een leverancier mag volgens de voorwaarden een tussentijdse afrekening opstellen, en dat betekend dat ze met de leveringstarieven moet rekenen. Als ik de juiste code er bij pak dan kom ik dan ik ook wel uit op dat een leverancier en afrekening slechts eens per jaar mag opstellen.
Wel alvast de klachtenprocedure starten, als je een tussentijdseafrekening hebt ontvangen.
Maar we hadden gehoopt dat Greenchoice zich gewoon had gehouden aan wat ze ook gecommuniceerd hebben naar de Tweakers hierboven.
Salderen moet gewoon op jaarbasis*, als jij in Oktober een afrekening hebt gehad, kun je niet in Januari nog een afrekening krijgen; dat is geen jaar.
*Dat is en was altijd al zo, alleen volgens Jetten niet duidelijk genoeg in de regelgeving. Als een energiebedrijf daar creatief mee om gaat... (Lees bovenstaande rant over oplichting e.d.)
Ja, ik ben benieuwd naar de reactie van GC op klachten.[b]alfatrion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:40
De casus is nog helemaal niet bij de rechter geweest. Als ik GreenChoice zo aanvoel, dan gebeurt dat ook niet.
Maar door klanten verkeerd in te lichten, staan ze wat mij betreft al 1-0 achter.
Klopt. Het was ter illustratie dat je d'r zeker wel emotionele schade aan kan ondervinden.alfatrion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:40:
Dit zou ik weglaten als je bij de rechter komt.
En dat het belachelijk is dat GC de consumenten zo bespeelt.
Ja, je mag zelf kiezen of de energiemaatschappij je meteen uitkleed, via de rechter uitkleed of via een deurwaarder.alfatrion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:40:
Hoezo niet krijgen? Jij hebt zelf in je macht of je een rekening betaald of niet.
Dat is wel fijn.
Salderen moet op jaarbasis en dat staat een tussentijdse afrekening niet in de weg.Accretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:42:
Salderen moet gewoon op jaarbasis*, als jij in Oktober een afrekening hebt gehad, kun je niet in Januari nog een afrekening krijgen; dat is geen jaar.
*Dat is en was altijd al zo, alleen volgens Jetten niet duidelijk genoeg in de regelgeving. Als een energiebedrijf daar creatief mee om gaat... (Lees bovenstaande rant over oplichting e.d.)
De voorlichting is correct.Accretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:42:
Maar door klanten verkeerd in te lichten, staan ze wat mij betreft al 1-0 achter.
Binnen een rechtstaat is de rechter de aangewezen partij om geschillen te beslechten.Accretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:42:
Ja, je mag zelf kiezen of de energiemaatschappij je meteen uitkleed, via de rechter uitkleed of via een deurwaarder.
Dat is wel fijn.
En als je knaken terug krijgt van ze maar een stuk minder als waarneer ze wel "normaal" salderen moet je het dan terugstorten ofzo..?alfatrion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:40:
[...]
Hoezo niet krijgen? Jij hebt zelf in je macht of je een rekening betaald of niet.
Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB
GreenChoice saldeert in beginsel correct, maar bij dit soort rare acties kun je gaan handelen. Als je het er mee oneens bent, dan heb je verschillende mogelijkheden, waaronder storneren, klacht indienen, dagvaarden, naar de geschillencommisie, en/of bemiddeling bij de ACM aan vragen.Schranz89 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:44:
En als je knaken terug krijgt van ze maar een stuk minder als waarneer ze wel "normaal" salderen moet je het dan terugstorten ofzo..?
Ze salderen correct de kWh, echter door er andere tarieven aan te hangen ben je de Sjaak.alfatrion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:48:
[...]
GreenChoice saldeert in beginsel correct, maar bij dit soort rare acties kun je gaan handelen. Als je het er mee oneens bent, dan heb je verschillende mogelijkheden, waaronder storneren, klacht indienen, dagvaarden, naar de geschillencommisie, en/of bemiddeling bij de ACM aan vragen.
Ik hoop de samenom het beter doet, nog een paar uurtjes en dan is het dag gc en hallo samenom
Ik ben heel benieuwdMajaMestreech schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:22:
Ik zie nu dit in mijn Essent termijn bedrag. 23-01 is de jaar afrekening. Ben benieuwd. Op 01-01-2023 had ik nog 749 kWh overschot.
[Afbeelding]
@UgchelUgchel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:16:
[...]
Ik heb ook een vast contract (en misschien wel hetzelfde als jij hebt) maar ik betwijfel of het tarief wijzigt. Vermoedelijk wel als het voordeel voor GC oplevert, maar volgens mij wijzigt er niets aan de prijs die GC mij rekent voor het leveren van een kWh. Btw en overheidsheffingen staan op zich toch los van GC, zij zijn alleen doorgeefluik daarvoor? In die zin wijzigt mijn afspraak met GC en dus het tarief waarvoor zij leveren niet.
Voor wat betreft principekwestie: hoe zou dat eruit zien als de prijzen significant dalen? Stel een kWh kost (indien variabel contract) 11 maanden lang een euro, in de laatste maand 5 cent en jij hebt een netto teruglevering van 100 kWh. Welk bedrag staat daar dan volgens jou tegenover?
Hier een 3 jaar dalen contract via Univé.
Grote vraag is wat wijziging in tarief inhoudt. Nergens eenduidig te vinden op hun site of dit in of ex btw en heffingen is.
Volgend klantenservicemedewerker is 1 januari 2023 door wijzigingen overheid sowieso een tariefswijziging.
Mijn ervaring is echter dat dit nogal eens kan verschillen per medewerker.
Of eea erg ongunstig voor je is hangt in mijn ogen dus samen van wijzigingen van de overheid, je eigen afrekenmaand, het prijsplafond en je eigen tarieven.
Wij zitten met afrekendatum 1 juli in elk geval in de basis goed denk ik.
Je voorbeeld: ik ben benieuwd. Ik kan niet vinden hoe ze dit doen!
[ Voor 6% gewijzigd door Lowlands op 14-01-2023 08:53 ]
Ik heb voorlopig m'n incasso op maximaal het termijnbedrag gezet dus ze kunnen de "jaarnota" niet incasseren... nu wachten op een antwoord op m'n mail (ik probeerde GC te bellen maar de klantenservice is maar tot 14:00 bereikbaar en ik woon een deel van het jaar in de VS... ga het volgende week dus maar voor het ontbijt proberen met het risico van een slechte spijsvertering :-) )alfatrion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Met een aangetekende brief kun je alleen aantonen dat ze de envelop hebben ontvangen. Maar als je een mail stuurt, dan krijg je gewoon een reactie van ze. Bovendien, ligt de bewijslast bij hen.
[...]
Veel hiervan kan niet en veel hiervan is overdreven. Emotionele schade? Omdat je te vroeg een jaarafrekening krijgt? Jij bent niets gewent. Komt sowieso niet voor vergoeding in aanmerking. Je opties zijn niet betalen met als verweer dat er te vroeg een jaarafrekening is opgemaakt of wel betalen en dan kun je met een MOI melding het geld 13 maanden lang terughalen, omdat zij vast geen rechtsgeldige machtiging hebben.
Heb de klantenservice kunnen bereiken. Die hebben mijn "jaarnota" geblokkeert (een meterwissel zou geen jaarnota moeten triggeren :-). Kreeg konfirmatie dat ik mijn "gewone" jaarnota in oktober zal krijgen ...Solarman20191 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:07:
[...]
Ik heb voorlopig m'n incasso op maximaal het termijnbedrag gezet dus ze kunnen de "jaarnota" niet incasseren... nu wachten op een antwoord op m'n mail (ik probeerde GC te bellen maar de klantenservice is maar tot 14:00 bereikbaar en ik woon een deel van het jaar in de VS... ga het volgende week dus maar voor het ontbijt proberen met het risico van een slechte spijsvertering :-) )
Alles dus (voorlopig) OK :-)
Ik heb niet alles teruggelezen, maar als ik het goed begrijp loopt contractperiode van oktober tot oktober. Greenchoice heeft schriftelijk bevestigd dat ze netjes van oktober-oktober zullen factureren, maar ze maken toch op 31/12 een nota op en brengen het netto verbruik over oktober-december in rekening (welk verbruik je zonder tussentijdse rekening had kunnen salderen met de opwek in 2023). Right?Accretion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:55:
[...]
@Rienzilla jij hebt toch gestreden voor eerlijk salderen tegen BudgetEnergie? Wat vindt je van deze casus, is die vergelijkbaar en staat de consument of leverancier hier in zijn recht?
Ik zou zeggen dat dat om twee redenen niet mag. In de eerste plaats hebben ze je beloofd het niet op deze manier te doen. Daar kun je ze aan houden. In de tweede plaats hoort saldering plaats te vinden per (contract)jaar. De leverancier mag niet vrij de salderingsperiode korter maken. De redenen daarvoor staan in mijn budgetenergie post uitgebreid vermeld.
Greenchoice zal desgevraagd wel roepen dat de salderingsregeling en de prijsplafondregeling niet compatibel zijn ofzo, maar dat is denk ik niet zo. Greenchoice moet m.i. gewoon over een heel jaar wegstrepen. Als er na wegstrepen nog in 2023 verbruikte kwh's over zijn, geldt daarvoor het prijsplafond.
Rien
Is er al enige konfirmatie hoe de verschillende leveranciers de teruglevering in 2023 "waarderen" ? Denken we dat ze dat tegen de plafondprijs van 0.40 zullen uitbetalen ? En als we zouden weigeren om de plafondprijs toe te laten passen, krijgen we dan de kontractprijs uitbetaald ? (die is voor mij op het moment ong. 2x de plafondprijs...Rienzilla schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Ik heb niet alles teruggelezen, maar als ik het goed begrijp loopt contractperiode van oktober tot oktober. Greenchoice heeft schriftelijk bevestigd dat ze netjes van oktober-oktober zullen factureren, maar ze maken toch op 31/12 een nota op en brengen het netto verbruik over oktober-december in rekening (welk verbruik je zonder tussentijdse rekening had kunnen salderen met de opwek in 2023). Right?
Ik zou zeggen dat dat om twee redenen niet mag. In de eerste plaats hebben ze je beloofd het niet op deze manier te doen. Daar kun je ze aan houden. In de tweede plaats hoort saldering plaats te vinden per (contract)jaar. De leverancier mag niet vrij de salderingsperiode korter maken. De redenen daarvoor staan in mijn budgetenergie post uitgebreid vermeld.
Greenchoice zal desgevraagd wel roepen dat de salderingsregeling en de prijsplafondregeling niet compatibel zijn ofzo, maar dat is denk ik niet zo. Greenchoice moet m.i. gewoon over een heel jaar wegstrepen. Als er na wegstrepen nog in 2023 verbruikte kwh's over zijn, geldt daarvoor het prijsplafond.
Rien
Heeft iemand al een methode gevonden om de plafondprijs niet in werking te laten stellen ? En dat alleen voor electra, niet voor gas natuurlijk :-)
Als in jouw contract staat dat staat dat je teruglevertarief gelijk is aan het levertarief kunnen ze niet ineens het prijsplafondtarief hiervoor in hun voordeel gaan misbruiken.Is er al enige konfirmatie hoe de verschillende leveranciers de teruglevering in 2023 "waarderen" ? Denken we dat ze dat tegen de plafondprijs van 0.40 zullen uitbetalen ? En als we zouden weigeren om de plafondprijs toe te laten passen, krijgen we dan de kontractprijs uitbetaald ? (die is voor mij op het moment ong. 2x de plafondprijs...
Heeft iemand al een methode gevonden om de plafondprijs niet in werking te laten stellen ? En dat alleen voor electra, niet voor gas natuurlijk :-)
Maar het teruglevertarief (bedrag wat je per meer teruggeleverde kwh na salderen krijgt) bij greenchoice ligt toch ergens rond de 11 cent ofzo?
[ Voor 9% gewijzigd door Matster1979 op 20-01-2023 18:31 ]
Idd heb ik een teruglever tarief van 11.5 cent maar dat geld toch alleen voor de portie die niet gesaldeert word ? Ik zie overal dat ze het salderen/terugbetalen doen op het tarief waar op betaald wordt, zolang je onder je gebruik blijft ? Vraag is dus als ik in 2023 meer lever dan gebruik, op wat voor tarief wordt de portie die gesaldeert wordt dan "gewaardeerd". De rest kan me niet zoveel schelen, ik was er niet op uit om geld te verdienen... maar als ik "maar" 0.40 cent krijg voor elke kWh die ik in 2023 lever, verlies ik er flink op...Matster1979 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:16:
[...]
Als in jouw contract staat dat staat dat je teruglevertarief gelijk is aan het levertarief kunnen ze niet ineens het prijsplafondtarief hiervoor in hun voordeel gaan misbruiken.
Maar het teruglevertarief (bedrag wat je per meer teruggeleverde kwh na salderen krijgt) bij greenchoice ligt toch ergens rond de 11 cent ofzo?
Ik zou dan willen aanvragen om het plafond NIET toe te passen (die keuze lijkt de wet me te geven !) en dan mijn "normale" kontrakt tarief (nu zo rond de 0.80 cent) te zien toe te passen :-)
Afgezien van dynamisch, want dat is anders, is het idee dat je eerst de te salderen kWh aftrekt van je verbruik en dan pas het prijsplafond toepast.Solarman20191 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:07:
Vraag is dus als ik in 2023 meer lever dan gebruik, op wat voor tarief wordt de portie die gesaldeert wordt dan "gewaardeerd". De rest kan me niet zoveel schelen, ik was er niet op uit om geld te verdienen... maar als ik "maar" 0.40 cent krijg voor elke kWh die ik in 2023 lever, verlies ik er flink op...
Ik zou dan willen aanvragen om het plafond NIET toe te passen (die keuze lijkt de wet me te geven !) en dan mijn "normale" kontrakt tarief (nu zo rond de 0.80 cent) te zien toe te passen :-)
Dus betaalt niets voor de kWh die je kan salderen.
Snap ik. Mijn situatie is als volgt:phicoh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:10:
[...]
Afgezien van dynamisch, want dat is anders, is het idee dat je eerst de te salderen kWh aftrekt van je verbruik en dan pas het prijsplafond toepast.
Dus betaalt niets voor de kWh die je kan salderen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/sjsSMApW7tTcQYn89ypnGkCH.png?f=user_large)
Als ik precies evenveel lever in 2023 als ik gebruikt heb in 2022, stink it er flink in:
:fill(white):strip_exif()/f/image/MuljTPL3zZmhdTVOMMsUSnTw.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Solarman20191 op 20-01-2023 19:29 ]
Waar komt die 839.06 euro vandaan?Solarman20191 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:27:
[...]
Snap ik. Mijn situatie is als volgt:[Afbeelding]
Als ik precies evenveel lever in 2023 als ik gebruikt heb in 2022, stink it er flink in:
[Afbeelding]
Ah, je saldeert 2022 los van 2023. Dat is niet logisch. Je saldeert normaal gesproken per jaarrekening.
[ Voor 7% gewijzigd door phicoh op 20-01-2023 19:39 ]
GC geeft in hun rekenvoorbeeld met die knip op 31 december inderdaad alleen een voorbeeld aan van een nettoverbruiker.[b]
Idd heb ik een teruglever tarief van 11.5 cent maar dat geld toch alleen voor de portie die niet gesaldeert word ? Ik zie overal dat ze het salderen/terugbetalen doen op het tarief waar op betaald wordt, zolang je onder je gebruik blijft ? Vraag is dus als ik in 2023 meer lever dan gebruik, op wat voor tarief wordt de portie die gesaldeert wordt dan "gewaardeerd". De rest kan me niet zoveel schelen, ik was er niet op uit om geld te verdienen... maar als ik "maar" 0.40 cent krijg voor elke kWh die ik in 2023 lever, verlies ik er flink op...
In dat voorbeeld pakt het overigens geheel niet slecht uit (gek he...
In een van mijn eerdere reacties liet ik al zien met een voorbeeld dat die rekenmethode van greenchoice niet deugt. De rekenmethode die zij aanhouden kan zelfs betekenen dat je bij gelijke afname en teruglevering zelfs zou moeten betalen. Dat toonde ik aan met het voorbeeld.
:strip_exif()/f/image/56d8utG3OFvdFniQjOcXbu7H.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet weet of ze het zo gaan doen. Ik heb alleen hun eigen voorbeeld gepakt en alleen de aantallen verbruikte en teruggeleverde kwh's aangepast en doorberekent met hun methode.
Salderen moet gewoon gewoon over de kwh's per jaar gaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Matster1979 op 20-01-2023 19:52 ]
@Solarman20191Solarman20191 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:27:
[...]
Snap ik. Mijn situatie is als volgt:[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat je berekening niet is zoals Greenchoice het aangeeft met hun voorbeeld.
In 2023 gaan zij denk ik je geleverde en teruggeleverd stroom afrekenen tegen het dan geldende tarief van het Prijsplafond. Omdat jjj over het hele contractjaar op 0 uitkomt en dus netto niet teruglevert gaan ze jouw geleverde en teruggeleverde kwhs in 2023 berekenen met het prijsplafond tarief van 0,40.
Die 974 kWh x 0,40 dus. Omdat je dus in 2022 een hoog tarief betaalt ga je dus alsnog het schip in.
Je krijgt daar nl 389 euro voor terwijl je in 2022 veel meer betaalt.
Met 0 gebruik netto dus toch flink betalen.
Als je af zou zien van het prijsplafond zou je over de 974 kWh in 2023 toch veel meer krijgen.
Of begrijp ik het niet goed?
Idd, als ik zou afzien van het prijsplafond en dus gemiddelt zo'n 0.80 per kWh zou krijgen (voor 974 kWh komt dat op zo'n 780E) verlies ik er nog steeds op, maar veel minder (door de knip eind 2022 betaal ik nog steeds redelijk veel meer in 2022 maar voor minder als 200E zou ik niet veel ophef maken...).Lowlands schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:02:
[...]
@Solarman20191
Ik heb het idee dat je berekening niet is zoals Greenchoice het aangeeft met hun voorbeeld.
In 2023 gaan zij denk ik je geleverde en teruggeleverd stroom afrekenen tegen het dan geldende tarief van het Prijsplafond. Omdat jjj over het hele contractjaar op 0 uitkomt en dus netto niet teruglevert gaan ze jouw geleverde en teruggeleverde kwhs in 2023 berekenen met het prijsplafond tarief van 0,40.
Die 974 kWh x 0,40 dus. Omdat je dus in 2022 een hoog tarief betaalt ga je dus alsnog het schip in.
Je krijgt daar nl 389 euro voor terwijl je in 2022 veel meer betaalt.
Met 0 gebruik netto dus toch flink betalen.
Als je af zou zien van het prijsplafond zou je over de 974 kWh in 2023 toch veel meer krijgen.
Of begrijp ik het niet goed?
Maar ik zie niet in waarom ze me voor netto teruggeleverde stroom nog steeds 0.80 zouden betalen, ik heb immers een terugleveringsprijs van 0.115 in m'n kontrakt ?
Maar dat is toch wat we vermoeden dat GC gaat doen ? Een berekening maken voor de eerste "tariefperiode" ie. tot eind 2022, en dan voor de tweede periode, voor mij van 1-1-2023 to 30-9-2023... iets wat niemand verwachtte, noch wil...phicoh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:38:
[...]
Waar komt die 839.06 euro vandaan?
Ah, je saldeert 2022 los van 2023. Dat is niet logisch. Je saldeert normaal gesproken per jaarrekening.
ter info voor de mensen die terugleveren en hun stroom bij Delta Energie afnemen.
Van de week terug gebeld door een medewerker van Delta, omdat ik een vraag over het salderen icm met prijsplafond had.
Hij gaf aan dat er met betrekking tot salderen niets veranderde ten opzichte van andere jaren. De kWh-tjes worden gewoon weggestreept, ongeacht of dit voor of na het ingaan van het prijsplafond is opgewekt. Iedereen die voor 1 augustus 2022 klant was bij hun krijgt de kale stroomprijs (excl btw) gesaldeerd, wie na 1 augustus 2022 klant is geworden krijgt 13,5 eurocent.
Dus bij Delta Energie geen knip in je jaarrekening.
Van de week terug gebeld door een medewerker van Delta, omdat ik een vraag over het salderen icm met prijsplafond had.
Hij gaf aan dat er met betrekking tot salderen niets veranderde ten opzichte van andere jaren. De kWh-tjes worden gewoon weggestreept, ongeacht of dit voor of na het ingaan van het prijsplafond is opgewekt. Iedereen die voor 1 augustus 2022 klant was bij hun krijgt de kale stroomprijs (excl btw) gesaldeerd, wie na 1 augustus 2022 klant is geworden krijgt 13,5 eurocent.
offtopic:
p.s. De persoonlijke site, mijn.delta, krijgt in maart een grote update. De huidige site is snel in elkaar gezet omdat ze over moesten gaan naar een ander systeem.
p.s. De persoonlijke site, mijn.delta, krijgt in maart een grote update. De huidige site is snel in elkaar gezet omdat ze over moesten gaan naar een ander systeem.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Bij mij doen ze dat niet.Solarman20191 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 05:23:
Maar dat is toch wat we vermoeden dat GC gaat doen ? Een berekening maken voor de eerste "tariefperiode" ie. tot eind 2022, en dan voor de tweede periode, voor mij van 1-1-2023 to 30-9-2023... iets wat niemand verwachtte, noch wil...
Thanks! Ik zit zelf bij Delta en vroeg me dit af.insomniac schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:44:
ter info voor de mensen die terugleveren en hun stroom bij Delta Energie afnemen.
offtopic:
Heb je dit wellicht zwart op wit?
Jij bent aan apart geval, als ik mij goed herinner zit jij in een klachtenprocedure met Greenchoice waarbij zij hebben aangegeven jou anders te behandelen.
Vooralsnog geeft Greenchoice in het voorbeeld op hun website aan dat ze het overschot in 2022 uitbetalen tegen het leveringstarief van 2022.
nope, alles is telefonisch besproken.ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:11:
[...]
Thanks! Ik zit zelf bij Delta en vroeg me dit af.
Heb je dit wellicht zwart op wit?
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Dit doen ze bij meer mensen die klagen.Wolly schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:34:
Jij bent aan apart geval, als ik mij goed herinner zit jij in een klachtenprocedure met Greenchoice waarbij zij hebben aangegeven jou anders te behandelen.
Dat zullen ze bij mij ook doen. Het is wat mij betreft ook de correcte handelswijze, zoals je weet.Wolly schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:34:
Vooralsnog geeft Greenchoice in het voorbeeld op hun website aan dat ze het overschot in 2022 uitbetalen tegen het leveringstarief van 2022.
Zojuist gebeld met Greenchoice over prijsplafond en salderen.
De berekening voor het prijsplafond wordt maandelijks gedaan op basis van de excellijst die de Rijksoverheid heeft gemaakt om jaarnota's te kunnen maken. Middels die excellijst horen energieleveranciers het prijsplafond voor de periode tot de eindnota te bepalen en dienovereenkomstig te berekenen. Die lijst is er NIET om er een maand-maximum mee vast te leggen!
Door het prijsplafond per maand al af te rekenen, kun je niet middelen als het de ene maand meer is en de andere minder. Dus betaal je je de maanden januari/februari/oktober/november/december helemaal scheel omdat je ruim boven het plafond komt, en de andere maanden heb je aan het plafond niks omdat de PV teruglevert.
En net zo fout als het bij de prijsplafondberekening gaat, wordt ook de PV teruglevering bij Greenchoice per maand afgerekend, waardoor je teruglevering in de zomer je verbruik in de winter dus niet dekt.
Het is me nu duidelijk waarom ik zo'n lief en attent bericht van Greenchoice kreeg dat ze zo blij waren dat de tarieven in februari omlaag zouden gaan, maar dat ze vanaf februari maandelijks gaan tarieveren.
Moet me snel bezinnen wat te doen. Of een leverancier zoeken die juist saldeert (Samen Om??) of een met een hoge vergoeding voor netto teruglevering?
De berekening voor het prijsplafond wordt maandelijks gedaan op basis van de excellijst die de Rijksoverheid heeft gemaakt om jaarnota's te kunnen maken. Middels die excellijst horen energieleveranciers het prijsplafond voor de periode tot de eindnota te bepalen en dienovereenkomstig te berekenen. Die lijst is er NIET om er een maand-maximum mee vast te leggen!
Door het prijsplafond per maand al af te rekenen, kun je niet middelen als het de ene maand meer is en de andere minder. Dus betaal je je de maanden januari/februari/oktober/november/december helemaal scheel omdat je ruim boven het plafond komt, en de andere maanden heb je aan het plafond niks omdat de PV teruglevert.
En net zo fout als het bij de prijsplafondberekening gaat, wordt ook de PV teruglevering bij Greenchoice per maand afgerekend, waardoor je teruglevering in de zomer je verbruik in de winter dus niet dekt.
Het is me nu duidelijk waarom ik zo'n lief en attent bericht van Greenchoice kreeg dat ze zo blij waren dat de tarieven in februari omlaag zouden gaan, maar dat ze vanaf februari maandelijks gaan tarieveren.
Moet me snel bezinnen wat te doen. Of een leverancier zoeken die juist saldeert (Samen Om??) of een met een hoge vergoeding voor netto teruglevering?
Dit is dus helemaal waarom wij kompleet van het toepassen van het plafond willen afzien... en gewoon salderen zoals "altijd" :-) Heeft er al iemand uitgevonden wat het process is om aan te geven dat je van het toepassen van het plafond wil afzien ? De wet blijkt je die mogelijkheid te geven !Ventilator schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:02:
Zojuist gebeld met Greenchoice over prijsplafond en salderen.
Ik zou je willen voorstellen om bovengaande te melden bij https://radar.avrotros.nl...nt-voor-de-energiecrisis/
Ik heb de regeling op de belangrijkste facetten zo goed als mogelijk doorgelezen. Ik kan er geen passage vinden dat het mogelijk is om van de regeling af te zien.Solarman20191 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:58:
[...]
Dit is dus helemaal waarom wij kompleet van het toepassen van het plafond willen afzien... en gewoon salderen zoals "altijd" :-) Heeft er al iemand uitgevonden wat het process is om aan te geven dat je van het toepassen van het plafond wil afzien ? De wet blijkt je die mogelijkheid te geven !
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
Ik vertrouw erop dat GreenChoice over het contractjaar gaat salderen zoals ze altijd heeft gedaan, dat ze het prijsplafondmaximum over meerdere maanden zal vaststellen, dat ze voor enkel voor het toe te passen tarief naar het verbruik in die maanden zal kijken.Ventilator schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:02:
Ik vraag me al langer af wat precies het bezwaar is tegen het salderen per tariefperiode (want dat is wat ze feitelijk doen, en ze geven zichzelf de mogelijkheid die tarieven per maand te wijzigen) en niet wat de meesten willen zien als kwh voor kwh op jaarbasis. Welk tarief zou er dan gekoppeld moeten worden op het moment van afrekenen, want die informatie ontbreekt vaak in de argumentatie?Ventilator schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:02:
Stel je neemt 11 maanden lang af voor 1 cent per kwh, en verbruikt netto 500 kwh. In de twaalfde maand, als je jaarrekening opgemaakt wordt kost een kwh opeens een euro. Wat wil jij dan betalen?
Stel je neemt 11 maanden af voor 1 euro per kwh, en je levert netto 500 kwh terug. In de twaalfde maand kost een kwh nog 1 cent. Wat wil je dan betaald krijgen?
Aangegeven het salderen per tariefperiode is vermoedelijk ongunstig als PV-bezitter, maar op zich is het toch een compleet logische manier van werken? Ik heb een vast contract bij GC en heb geen idee hoe het in mijn geval uitpakt, vermoedelijk zit er een knip in vanwege het prijsplafond, maar het lijkt erop alsof de kwh die ik saldeer netjes afgerekend worden tegen het leveringstarief van de periode waarin ik teruggeleverd heb.
De wet zegt heel duidelijk dat de hoeveelheid kWh die je betaalt gelijk is aan de afgenomen kWh binnen de period waar de rekening over gaat minus die hoeveelheid in gevoerde kWh in die periode.Ugchel schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:04:
Ik vraag me al langer af wat precies het bezwaar is tegen het salderen per tariefperiode (want dat is wat ze feitelijk doen, en ze geven zichzelf de mogelijkheid die tarieven per maand te wijzigen) en niet wat de meesten willen zien als kwh voor kwh op jaarbasis. Welk tarief zou er dan gekoppeld moeten worden op het moment van afrekenen, want die informatie ontbreekt vaak in de argumentatie?
Dat is het aan de leverancier om die te betalen kWh te verdelen over de verschillende tarieven.
Dan kan de leverancier gunstig voor de klant rekenen, door juist de laagste tarieven te laten betalen of omgekeerd, door de hoogste te laten betalen, of een andere verdeling. Daar zegt de wet verder niets over.
Maar salderen per periode betekent meestal dat de leverancier een TLV tarief wil geven voor teveel ingevoerde stroom in een goedkope periode. En dat is niet volgens de wet.
Volgens de ACM staat dat dus niet zo duidelijk in de wet momenteel:phicoh schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:13:
[...]
De wet zegt heel duidelijk dat de hoeveelheid kWh die je betaalt gelijk is aan de afgenomen kWh binnen de period waar de rekening over gaat minus die hoeveelheid in gevoerde kWh in die periode.
Dat is het aan de leverancier om die te betalen kWh te verdelen over de verschillende tarieven.
Dan kan de leverancier gunstig voor de klant rekenen, door juist de laagste tarieven te laten betalen of omgekeerd, door de hoogste te laten betalen, of een andere verdeling. Daar zegt de wet verder niets over.
Maar salderen per periode betekent meestal dat de leverancier een TLV tarief wil geven voor teveel ingevoerde stroom in een goedkope periode. En dat is niet volgens de wet.
Dan alsnog blijft staan dat mensen wel heel makkelijk naar zichzelf toerekenen en vinden dat er iets onjuist of oneerlijk is. Maar in mijn vorige voorbeelden, wat zou dan realistisch zijn qua uiteindelijk prijs voor je afname of netto teruglevering?In de wet staat niet meer hoe en wanneer uw energieleverancier moet salderen. Vaak staat dat wel in uw contract. Eerst stond in de wet dat salderen jaarlijks moet. Daarom stond dat ook zo op onze website. Wij vinden het nu nog steeds wenselijk dat uw energieleverancier saldeert over uw jaarverbruik en op de jaarafrekening.
Begin 2023 behandelt de Tweede Kamer een voorstel om verplicht jaarlijks salderen weer in de wet te krijgen. Dit voorstel komt van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Wanneer het ingaat, is nog niet bekend. Tot die tijd kan de ACM helaas niet ingrijpen.
Als de leverancier voor iedere tariefsperiode een eindafrekening stuurt, dan is dat volgens de letter van de wet. Maar niet in de geest van de wet.Ugchel schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:53:
Volgens de ACM staat dat dus niet zo duidelijk in de wet momenteel:
Dan alsnog blijft staan dat mensen wel heel makkelijk naar zichzelf toerekenen en vinden dat er iets onjuist of oneerlijk is. Maar in mijn vorige voorbeelden, wat zou dan realistisch zijn qua uiteindelijk prijs voor je afname of netto teruglevering?
Het idee van de wet is dat je ingevoerde kWh in mindering mag brengen op te betalen kWh. Dat gaat heel duidelijk niet over prijs.
Je krijgt bij salderen dus geen geld voor je ingevoerde stroom, je betaalt niet voor afgenomen stroom.
Dus er is geen realistische prijs. Er is alleen een prijs die je niet betaalt.
@VentilatorIk heb de regeling op de belangrijkste facetten zo goed als mogelijk doorgelezen. Ik kan er geen passage vinden dat het mogelijk is om van de regeling af te zien.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
Dat staat in artikel 2.1.3.
Artikel 2.1 (subsidieverstrekking)
1.De Minister kan op aanvraag subsidie verstrekken aan een leverancier voor het in 2023 toepassen van een prijsplafond overeenkomstig deze regeling bij het leveren van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen.
2.Bij toepassing van het prijsplafond hanteert de subsidieontvanger in 2023 het plafondtarief voor gas, elektriciteit of warmte in plaats van het contractuele leveringstarief bij de levering van elektriciteit, gas of warmte aan kleinverbruikaansluitingen tot het bijbehorende volumeplafond.
3.De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.
bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
Natuurlijk is er wel een realistische prijs, want je met PV opgewekte kwh zijn op de markt doorgaans minder waard dan door kwh die je op een ander tijdstip afneemt. Dat mensen vinden of willen geloven dat die prijs er niet is, doet daar niets aan af.phicoh schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Het idee van de wet is dat je ingevoerde kWh in mindering mag brengen op te betalen kWh. Dat gaat heel duidelijk niet over prijs.
Je krijgt bij salderen dus geen geld voor je ingevoerde stroom, je betaalt niet voor afgenomen stroom.
Dus er is geen realistische prijs. Er is alleen een prijs die je niet betaalt.
Het is voor mij, maar misschien bekijk ik het gewoon anders, extreem onlogisch om aan jou 10 appels te verkopen voor 5 euro per stuk op het moment dat een appel 1 euro kost op de markt. Om vervolgens als appels op de markt 10 euro kosten mijn appels terug te willen voor precies 5 euro per stuk.
Dat is geen juiste voorstelling van salderen. Salderen is dat een PV eigenaar de leverancier 10 appels geeft (zonder dat er een prijs afgesproken is) op het moment dat de appels 1 euro per stuk kosten. Later wil de PV eigenaar die 10 appels weer terug op het moment dat appels 5 euro per stuk kosten.Ugchel schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:23:
Het is voor mij, maar misschien bekijk ik het gewoon anders, extreem onlogisch om aan jou 10 appels te verkopen voor 5 euro per stuk op het moment dat een appel 1 euro kost op de markt. Om vervolgens als appels op de markt 10 euro kosten mijn appels terug te willen voor precies 5 euro per stuk.
Er wordt dus helemaal niet voor die appels betaald. Bij salderen kan het ook andersom: je krijgt eerst de appels en later lever je die weer terug.
Ja, dat is vervelend voor de leverancier. Maar dat komt door het doel van de regeling: het stimuleren van PV. En dat levert inderdaad de PV eigenaar een voordeel op ten koste van de leverancier.