Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

HF5236 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:14:
Ik sta op het punt om over te stappen naar Engie ivm de hoge terugleveringstarieven maar vraag me nog 1 ding af, moet ik ook tegelijk Gas van Engie kiezen of kan ik daarmee bij mn huidige leverancier blijven die gunstigere tarieven heeft (Snap dat het niets uitmaakt ivm prijsplafond maar is wel handig om te weten)
Je kunt gas gewoon bij huidige leverancier houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 14:41

greatgonzo

schit-te-rend!

Hebben inmiddels alle leveranciers hun tarieven voor 2023 bekend gemaakt, en zijn die zichtbaar in de vergelijkingssites?

Ik vraag me af in hoeverre aanbieders nog een hogere TLV gaan geven dan 0,40. Ik snap dat het prijsplafond in principe los moet worden gezien van de TLV, maar ik kan me zo voorstellen dat ze niet meer voor energie willen betalen dan dat ze aan de klant willen factureren.

aan de andere kant, het is natuurlijk ook de marktprijs. Als ze bijvoorbeeld stroom moeten inkopen uit een gas/steenkool energiecentrale zijn ze misschien duurder uit dan van mijn overcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:43
greatgonzo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:34:
Ik vraag me af in hoeverre aanbieders nog een hogere TLV gaan geven dan 0,40. Ik snap dat het prijsplafond in principe los moet worden gezien van de TLV, maar ik kan me zo voorstellen dat ze niet meer voor energie willen betalen dan dat ze aan de klant willen factureren
Het verschil tussen de prijsplafondprijs en de prijs die ze volgens het contract rekenen wordt betaalt door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik zie Engie hier veel voorbij komen. Puntje is misschien dat Engie per telwerk saldeert bij dubbel tarief. Hangt natuurlijk van je eigen situatie af hoe dat gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 13:24

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ik verander over enkele maanden van netto gebruiker (verbruik na saldering iets van 3500 kW) naar terugleveraar (TLV iets van 4000 kW) door meer en hogere opbrengstpanelen.

Nu heb ik een digitale (geen slimme) meter met 4 telramen, waarvan er 2 gebruikt worden: 1 voor verbruik en 1 voor TLV. Enkel tarief dus, zoals gebruikelijk bij geen slimme meter.
Ik heb een 3-jarig contract met een lage kW prijs afgesloten in nov. '21.

Ik lees van jullie allemaal verbruik salderen met TLV en de rest TLV zo hoog mogelijk verkopen.
Kan het niet gewoon dat ik het verbruik bij 1 provider betaal en de TLV bij een andere verkoop?
MOET daarvoor een SAP aanwezig zijn, want technisch wordt dit toch gewoon apart bijgehouden?
Het is geen Ferraris meter met een terugdraaiende schijf immers.
Scheelt de rompslomp van een SAP (mijn meterkast hangt al vol met allerlei apparatuur).

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Tao schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:57:
Ik verander over enkele maanden van netto gebruiker (verbruik na saldering iets van 3500 kW) naar terugleveraar (TLV iets van 4000 kW) door meer en hogere opbrengstpanelen.

Nu heb ik een digitale (geen slimme) meter met 4 telramen, waarvan er 2 gebruikt worden: 1 voor verbruik en 1 voor TLV. Enkel tarief dus, zoals gebruikelijk bij geen slimme meter.

Ik lees van jullie allemaal verbruik salderen met TLV en de rest TLV zo hoog mogelijk verkopen.
Kan het niet gewoon dat ik het verbruik bij 1 provider betaal en de TLV bij een andere verkoop?
MOET daarvoor een SAP aanwezig zijn, want technisch wordt dit toch gewoon apart bijgehouden?
Scheelt de rompslomp van een SAP (mijn meterkast hangt al vol met allerlei apparatuur).
Je hebt hier echt een SAP voor nodig. Dan ‘saldeer’ je nog steeds maar via je bankrekening.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tao schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:57:

in de nieuwe energiewet komt te staan dat je 2 contracten per slimme meter kunt afsluiten. 1 voor levering en 1 voor teruglevering. Echter dat duurt nog wel even voordat die wet er door is, dus komende jaren is een SAP de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

jobr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:33:
Ik zie Engie hier veel voorbij komen. Puntje is misschien dat Engie per telwerk saldeert bij dubbel tarief. Hangt natuurlijk van je eigen situatie af hoe dat gaat uitpakken.
Bedoel je per telwerk salderen, gelijk alle andere leveranciers dat doen bij een dubbel tarief of bedoel je dat Engie dat juist anders doet dan de anderen? Hoe anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Eindnota van VanOns ook binnen. Die maken voor 2.5 maand weer even ruim 400 euro over. Waarvoor dank. Kunnen we de facturen voor komende maanden ook weer betalen en in de tussentijd een leuke spaarpot opbouwen bij United Consumers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-09 22:57
Engie heeft zijn (terug)levertarieven weer verlaagd inmiddels. Ik denk dat ik nog even variabel blijft bij UC.
Iemand anders nog een mooie deal gezien? Mijn elektra-contract loopt af per 2 jan 2023 en we hebben (zolang de WP er nog niet is) een flink overschot aan elektra. ~3000kwh.

Engie 14-12-2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEv9OfSQY8uSH8YkRTPEW1Gud2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IXN0eZrDWuWFNjCO9efbBvFj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 15:34
Hier ook een jaarcontract bij Innova met 54ct TLV, staat vast voor 1 jaar.

Iemand die nadien het gas heeft opgezegd bij ze? Eis was namelijk dat ik ook gas nam, maar ik verbruik nu geen gas meer ivm warmtepomp. Weet dat ik een opzegboete krijg, maar als de rest maar fijn blijft doorlopen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:48
ThunderStorm schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:14:
Engie heeft zijn (terug)levertarieven weer verlaagd inmiddels. Ik denk dat ik nog even variabel blijft bij UC.
Iemand anders nog een mooie deal gezien? Mijn elektra-contract loopt af per 2 jan 2023 en we hebben (zolang de WP er nog niet is) een flink overschot aan elektra. ~3000kwh.

Engie 14-12-2022:
[Afbeelding]
Levertarieven maakt geen fluit uit in dit topic. Wat is het teruglevertarief bij Engie? (Of is dat 1:1? Want dan hebben ze alsnog de hoogste tlv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Playa del C. schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:36:
[...]

Levertarieven maakt geen fluit uit in dit topic. Wat is het teruglevertarief bij Engie? (Of is dat 1:1? Want dan hebben ze alsnog de hoogste tlv.)
De afgelopen maanden onder een steen gelegen? Bij Engie is het al maanden 1:1 ;)

Mijn Engie Open contract van eind september staat overigens nog mooi op €1.13/€0.80909. Had eigenlijk al lang een aanpassing verwacht.

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 14-12-2022 14:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 14:43
Playa del C. schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:36:
Als je bij Engie invult dat netto teruglevert, krijg je de teruglevertarieven te zien.

Bovenstaande screenshot is dus gewoon de TLV (en de levertarieven zijn dus hoger i.v.m. de extra belastingen)

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 14-12-2022 14:46 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:46
Dalma schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:10:
[...]

ik snap dit niet helemaal, sorry daarvoor. Er komen zoveel termen voorbij en het overzicht op pagina 1 maakt het voor leken ook niet even gemakkelijk en dan ook de stress dat ik wat moet afsluiten voor donderdag.

Maar met goedkoopste bedoel je dus niet dynamisch ?

En terugkomend op je eerste reactie. is er een verschil tussen een energieleverancier doe goed saldeert vs hoogste tlv ?

Ik ben even voor het gemak uitgegaan van het volgende:

7500 verbruik
5000 opleveren
enkel tarief (geen piek of dal)

3 tal leveranciers voorgesteld termijn:
Engie: 66 euro
vanons: 67,72
uc: 101
Ga vooral niet stressen, dat leidt meestal niet tot betere beslissingen ;) Is ook niet nodig, we loodsen je er wel doorheen.

Gegeven het feit dat je meer energiegebruik hebt dan productie, is een eventuele teruglevergoeding voor jouw situatie niet relevant meer. Het enige waar je op moet letten is:
  1. Vindt volledige saldering plaats? Er zijn partijen waarbij je enkel per 'telwerk' (dus piek of dal) mag salderen. Je wekt het gros van je zon-energie gedurende de piek-uren, in zo'n geval mag je die niet wegstrepen tegen je verbruik in de dal-uren. Dat is dus ongunstig en zo'n contract is voor jou in de basis niet handig.
  2. Wat zijn de energietarieven? Na volledige saldering houd je enkel nog het overschot aan energieverbruik over. Het zou natuurlijk fijn zijn als je daar niet extreem veel voor hoeft te betalen, dus de energietarieven zijn voor jou ook relevant.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Laatst online: 29-08 17:51
fsfikke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:59:
[...]

De afgelopen maanden onder een steen gelegen? Bij Engie is het al maanden 1:1 ;)

Mijn Engie Open contract van eind september staat overigens nog mooi op €1.13/€0.80909. Had eigenlijk al lang een aanpassing verwacht.
Ik denk dat vanuit de leveranciers gezien het najaar het beste moment is om een nieuw contract af te sluiten. Vanaf dat moment ga je eerst in de min om pas in de 2e helft van je contract weer in de plus te gaan. Dus dan weten ze zeker dat je een heel jaar blijft.
Zou je pas in maart een nieuw contract afsluiten, dan begin je gelijk met een gigantisch overschot. Ontbind je je contract dan weer in oktober, dan zullen zij heel veel moeten uitbetalen. En daar hebben ze geen zin in.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Cass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:12:
Bedoel je per telwerk salderen, gelijk alle andere leveranciers dat doen bij een dubbel tarief of bedoel je dat Engie dat juist anders doet dan de anderen? Hoe anders?
Leveranciers doen dat verschillend.
Lees dit even: https://www.gaslicht.com/...en%20terugleververgoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-05 07:34
mrbootster schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:07:
Hoe zit het nou met de tarieven van Delta?

2 juli heb ik bij hen een contract met deze tarieven afgesloten:
[Afbeelding]

16 november ontving ik per mail een update over "uw nieuwe variabele prijzen per 1 januari 2023":
[Afbeelding]

Wat kreeg ik in de afgelopen maanden, en wat zal ik in de aankomende maanden krijgen?

Ik hoop vanaf 1 jan de nieuwe tarieven want dat zou mooi cashen zijn........

Maar in de tabel in de topicstart zie ik iets over 13.5 cent staan, en ik begrijp niet waarom. Daar heb ik nooit bericht over ontvangen. Is dat een tarief voor nieuwe klanten bij een modelcontract, maar niet voor bestaande klanten? MijnDelta ligt er uit tot 1 december.
Ik heb hetzelfde bericht gekregen. Dit betekent dan toch dat vanaf 1-1-23 het dubbeltarief normaal TLV 0,81 wordt (0,98 - btw)? (mijn contract is van Juli dus val ik niet terug op de 0,13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Daar lees ik in dat overzicht dat voor Engie bij dubbel tarief : Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.*
Ik heb juist voor dubbel telwerk gekozen wegens veel netto stroom overschot uit zonnepanelen. Zie ik het goed dat dan separaat een netto terugleververgoeding ontvangen voor het hogere normale tarief overdag niet zo slecht is? En dan mogelijk wel wat betalen voor het verbruik in het daltarief omdat dan de zonnepanelen minder opleveren? Of zijn er hier die tot de conclusie komen dat dan een enkel telwerk gunstiger is?

Wordt met Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding bedoeld dat Engie de overdag teruggeleverde stroom (normaal tarief) in het geheel niet gaat salderen met het verbruik in de avond tussen 23.00 uur en 7.00 uur en in het weekend (dal tarief)? dat zou dan toch pleiten voor een enkele meter.... ?

[ Voor 15% gewijzigd door Cass op 14-12-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Bschnitz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:13:
Engie open, enkeltarief. 1 jan, nieuw contract.

Zie deze nog niet in de tabel hens ik het effe post.

Hoezo enkel? Ik vertrouw Engie niet met 2 verschillende TLV tarieven.

[Afbeelding]
Graag een toelichtig waarom je Engie niet vertrouwd met verschillende TVL tarieven . Heeft dat betrekking op mijn vorige post hierboven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 19:33

Sebazzz

3dp

Zo te zien is bij Engie het salderen wel over het totaal maar TVL per telwerk.

Uiteindelijk moet je ook kijken naar de betrouwbaarheid want Engie is een grote die niet zomaar omvalt waardoor je je voorschot kwijt raakt of dat ze ineens een Budget Energie sprong gaan proberen.

Edit: LOL bij Engie kan je je alleen online aanmelden tijdens kantooruren 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 14-12-2022 22:32 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:22
Cass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:18:
[...]

Graag een toelichtig waarom je Engie niet vertrouwd met verschillende TVL tarieven . Heeft dat betrekking op mijn vorige post hierboven?
Salderen per verschillende tarieven als voorbeeld. Dal en piek.

Ook dat ze de tarieven elke moment mogen wijzigen.

Ik zie hier al een reken fuckup van hier tot tokio over een heel jaar en met 1 tarief is dat heel veel duidelijker mochten ze per periode of whatever willen werken of wisselen.

Dan komt dat gedoe van het plafond er ook nog bovenop, zouden wij geen last van moeten hebben, maar goed. Weet jij hoe de formule eruit ziet in de backend voor het berekenen van de eindnota? Ik niet.

Er zit tegenwoordig 0 menselijke controle op en ze gaan pas af als je gaat klagen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Sebazzz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:08:
[...]

Uiteindelijk moet je ook kijken naar de betrouwbaarheid want Engie is een grote die niet zomaar omvalt waardoor je je voorschot kwijt raakt of dat ze ineens een Budget Energie sprong gaan proberen.
Waar precies lees je dat op die website ?

Het sterretje * (Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.*) verwijst nog naar de tekst : * De energiebelasting van het totale verbruik wordt gesaldeerd met de energiebelasting van de totaal opgewekte energie. Voor een eventueel restant verbruik wordt nog energiebelasting in rekening gebracht. Opgewekte energie in de normaaluren wordt gesaldeerd tegen het verbruik in de normaaluren, hetzelfde geldt voor de opgewekte energie in de daluren. Voor het eventuele restant opgewekte energie per telwerk wordt een terugleververgoeding ontvangen.

Maar energiebelasting is m.i. niet gelijk aan de totale stroomkosten...?

Waarom was er dan niet vermeld(zoals bij andere aanbieders) : Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik. Die duidelijke slag van normaal naar dal mis ik...

[ Voor 8% gewijzigd door Cass op 14-12-2022 22:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Bschnitz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:20:
[...]

Salderen per verschillende tarieven als voorbeeld. Dal en piek.

Ook dat ze de tarieven elke moment mogen wijzigen.

Ik zie hier al een reken fuckup van hier tot tokio over een heel jaar en met 1 tarief is dat heel veel duidelijker mochten ze per periode of whatever willen werken of wisselen.

Dan komt dat gedoe van het plafond er ook nog bovenop, zouden wij geen last van moeten hebben, maar goed. Weet jij hoe de formule eruit ziet in de backend voor het berekenen van de eindnota? Ik niet.

Er zit tegenwoordig 0 menselijke controle op en ze gaan pas af als je gaat klagen.
Alles wordt eerst gesaldeerd binnen zelfde tarief. Als er dan overblijft wordt naar rato elders in de kWh geschrapt. Wil je dat niet met dal en piektarieven, kies je lekker enkel.

Tarieven mogen wijzigen is bekend bij aangaan overeenkomst. Bij sommige overeenkomsten mag dat vaker dan bij andere. Over het algemeen doet Engie vrij standaard per 6 maanden.

Plafond is overheid. Dat die met een systeem komen waarbij alle transparantie weg is moet je hen aanrekenen.

Als er 1 leverancier eigenlijk het hele jaar duidelijk is geweest, ook over dat nieuwe contracten een variabele TLV kunnen gaan hebben, maar het tot noch toe hetzelfde hebben gehouden... Dan is het Engie.

Dus ik weet niet waar je de noodzaak tot schoppen vandaan haalt, maar misschien moet je eerst even verder kijken naar wat er verder in de markt gebeurd is.
[Edit]Oh wacht, ik lees nog eens terug en blijkbaar heb je geen idee van werking BTW en andere verplichte kosten. Nee echt, lees je eens in voor je jezelf belachelijk maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2022 00:16 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:22
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:12:
[...]

Alles wordt eerst gesaldeerd binnen zelfde tarief. Als er dan overblijft wordt naar rato elders in de kWh geschrapt. Wil je dat niet met dal en piektarieven, kies je lekker enkel.

Tarieven mogen wijzigen is bekend bij aangaan overeenkomst. Bij sommige overeenkomsten mag dat vaker dan bij andere. Over het algemeen doet Engie vrij standaard per 6 maanden.

Plafond is overheid. Dat die met een systeem komen waarbij alle transparantie weg is moet je hen aanrekenen.

Als er 1 leverancier eigenlijk het hele jaar duidelijk is geweest, ook over dat nieuwe contracten een variabele TLV kunnen gaan hebben, maar het tot noch toe hetzelfde hebben gehouden... Dan is het Engie.

Dus ik weet niet waar je de noodzaak tot schoppen vandaan haalt, maar misschien moet je eerst even verder kijken naar wat er verder in de markt gebeurd is.
[Edit]Oh wacht, ik lees nog eens terug en blijkbaar heb je geen idee van werking BTW en andere verplichte kosten. Nee echt, lees je eens in voor je jezelf belachelijk maakt.
Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken
om  energie  aan  jou  te  kunnen  leveren  (vaste  leveringskosten)  wat  een  vast  bedrag  is  per  dag  worden  door
marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar
ENGIE  kan  de  leveringstarieven  ook  op  andere  momenten  aanpassen.  De  tariefswijzigingen  gelden  ook  voor  de
terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering.
 Er is
sprake van netto teruglevering wanneer je meer opwekt dan je verbruikt en dan stroom teruglevert aan het net. Als na
aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan
hanteren wij het enkeltarief.

Dat + het salderen per telwerk. Ik weet niet hoezo je het hebt over vaste kosten of btw. Ik heb enkel reactie gegeven op mensen die vroegen hoezo ik voor enkel heb gekozen.

Engie zou in theorie net zoals Eneco op eens kunnen besluiten om bijvoorbeeld €0.19 TLV te doen ipv netto 1 op 1 zoals nu.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 07:23
ybos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:49:
Voor nu even over naar Tibber, in de loop van februari eens kijken of er nog wat te halen valt komend voorjaar :Y
Je kan vaak al tot 3 maanden voor de ingangsdatum een contract afsluiten, als je iets meer 'zekerheid' wil, dan kun je nu dus al handelen. Mocht de markt in februari nog gunstiger zijn dan nu, dan stap je gewoon weer over.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Verwijderd

Bschnitz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:04:
[...]

Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken
om  energie  aan  jou  te  kunnen  leveren  (vaste  leveringskosten)  wat  een  vast  bedrag  is  per  dag  worden  door
marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar
ENGIE  kan  de  leveringstarieven  ook  op  andere  momenten  aanpassen.  De  tariefswijzigingen  gelden  ook  voor  de
terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering.
 Er is
sprake van netto teruglevering wanneer je meer opwekt dan je verbruikt en dan stroom teruglevert aan het net. Als na
aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan
hanteren wij het enkeltarief.

Dat + het salderen per telwerk. Ik weet niet hoezo je het hebt over vaste kosten of btw. Ik heb enkel reactie gegeven op mensen die vroegen hoezo ik voor enkel heb gekozen.

Engie zou in theorie net zoals Eneco op eens kunnen besluiten om bijvoorbeeld €0.19 TLV te doen ipv netto 1 op 1 zoals nu.
Het kunnen wijzigen via voorwaarden hebben ze maanden terug opgenomen en is vrij standaard in de markt. Het feit dat ze geen wijzigingen in koppeling TLV tussentijds hebben gedaan en ook bij het standaardmoment voor 1 Januari niet doen, geeft aan dat ze die voorwaarde opgenomen hebben om een risico af te dekken en niet om direct alles op scherp te zetten.

Dat risico is er namelijk gewoon: ik heb een contract voor onbepaalde tijd afgesloten per 1 Juli. Bij mij, staat de harde koppeling van 1:1 er in, hebben ze geen recht dat te wijzigen en hebben ze geen mogelijkheid eenzijdig op te zeggen zolang ik betaal.

Dat betekent dus dat ik, óók als straks salderen er af gaat, tot in het einde der tijden, een 100% TLV kan afdwingen. Ik was al verbaasd dat het zo hard gekoppeld was zonder voorbehoud - en kan me dus goed voorstellen dat ze dit veranderd hebben. Dat ze geen andere garanties geven kan ik me ook voorstellen.

Waar je boos over moet zijn, is het onduidelijke en slappe zwabberbeleid van de overheid. Die moeten gewoon duidelijk zijn over minimumvergoedingen.

Voor de rest moet je niet alleen kijken naar wat opgeschreven wordt, maar naar wat bedrijven doen. Zoals je bij Eneco en wat anderen hebt gezien, interesseert het sommigen zelfs niet wat ze opschrijven of wat in de wet staat. Dus kijken naar daden, niet alleen naar woorden.

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Goedemorgen,

Ik vind dit een lastig topic/onderzoekwerk, maar ik hoop jullie adviezen hierin te kunnen krijgen. Wij hebben zojuist 10 zonnepanelen (~3800 kwh om op te wekken).

Op dit moment Vattenfall contract (15% blijven loont korting (loopt op tot 25%, 5% korting per jaar erbij)), variabel contract want die van mij loopt dit maand af. Zij hebben een ~€0,16 terugleververgoeding.

Ik verwacht iets meer dan 500 kwh als netto/overschot te hebben.

Wat is eigenlijk verstandig om te doen? Blijven en zo 500x0,16 = 80 euro geld terug te krijgen of overstappen naar andere energieleverancier waar de terugleververgoeding hoger is dan 0,40? Dat scheelt weer 120 euro erbij. Wat is wijsheid?!

Bonus vraag: hoe zit het met salderen ook alweer precies? Ik begreep dat de nieuwe ingangsdatum 2025 is. Betekent dit dat we in 2023 en 2024 voor alsnog 100% kunnen salderen wat we op contract/variabel contract hebben OF blijft dit op €0,16 als ik bij Vattenfall blijf omdat dat hun terugleververgoeding is?

Update: ik denk dat terugleververgoeding minder interessant wordt wanneer ik 1 op 1 gebruik. Dus als ik een warmtepomp of elektrische vloerverwarming neem, ga ik wss meer kwh gebruiken dan dat ik zelf opwek.

Ik ben benieuwd en zie graag jullie reactie!

[ Voor 13% gewijzigd door MilesKiss op 15-12-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
MilesKiss schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:48:
Goedemorgen,

Ik vind dit een lastig topic/onderzoekwerk, maar ik hoop jullie adviezen hierin te kunnen krijgen. Wij hebben zojuist 10 zonnepanelen (~3800 kwh om op te wekken).

Op dit moment Vattenfall contract (15% blijven loont korting (loopt op tot 25%, 5% korting per jaar erbij)), variabel contract want die van mij loopt dit maand af. Zij hebben een ~€0,16 terugleververgoeding.

Ik verwacht iets meer dan 500 kwh als netto/overschot te hebben.

Wat is eigenlijk verstandig om te doen? Blijven en zo 500x0,16 = 80 euro geld terug te krijgen of overstappen naar andere energieleverancier waar de terugleververgoeding hoger is dan 0,40? Dat scheelt weer 120 euro erbij. Wat is wijsheid?!

Bonus vraag: hoe zit het met salderen ook alweer precies? Ik begreep dat de nieuwe ingangsdatum 2025 is. Betekent dit dat we in 2023 en 2024 voor alsnog 100% kunnen salderen wat we op contract/variabel contract hebben OF blijft dit op €0,16 als ik bij Vattenfall blijf omdat dat hun terugleververgoeding is?

Update: ik denk dat terugleververgoeding minder interessant wordt wanneer ik 1 op 1 gebruik. Dus als ik een warmtepomp of elektrische vloerverwarming neem, ga ik wss meer kwh gebruiken dan dat ik zelf opwek.

Ik ben benieuwd en zie graag jullie reactie!
Salderen gebeurt op basis van kWh tegen elkaar wegstrepen. Dus je verbruikt tegen je opwek.
Dat mag dus tot 2025 voor 100%, daarna mag je dus nog maar een bepaald percentage van je opwek wegstrepen.

Als je inderdaad meer gaat verbruiken dan is het zorg om een zo laag mogelijk tarief te hebben.

Als je zeker weet dat je een overschot hebt dan zou je kunnen wisselen naar een leverancier met een hoog TLV. Daar zit vaak ook een hoog tarief aan vast, maar zolang je meer opwekt is dat geen probleem.
Verbruik je meer dan je opwekt dan zit je komend jaar nog binnen het energieplafond (tot 2900 kWh). Maar daarna moet je wel zorgen voor een laag tarief

PVOutput

• MilesKiss
RobWest schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:06:
[...]

Salderen gebeurt op basis van kWh tegen elkaar wegstrepen. Dus je verbruikt tegen je opwek.
Dat mag dus tot 2025 voor 100%, daarna mag je dus nog maar een bepaald percentage van je opwek wegstrepen.

Als je inderdaad meer gaat verbruiken dan is het zorg om een zo laag mogelijk tarief te hebben.

Als je zeker weet dat je een overschot hebt dan zou je kunnen wisselen naar een leverancier met een hoog TLV. Daar zit vaak ook een hoog tarief aan vast, maar zolang je meer opwekt is dat geen probleem.
Verbruik je meer dan je opwekt dan zit je komend jaar nog binnen het energieplafond (tot 2900 kWh). Maar daarna moet je wel zorgen voor een laag tarief
Klopt! Nu is dat bijvoorbeeld 49 cent. Ik heb een goeie vervolg vraag.. stel het is 2026 en je mag maar 50% salderen. Wat dan? Stel ik verbruik 3000 kwh en wek 3500 op, dus betaal ik geen energiekosten en krijg 50% van de 500 overige kwh vergoed OF bedoelen ze dat je maar 50% mag gebruiken van wat je opwekt, dus 1750 en dat ik 1250 zelf moet bijbetalen wat ik gebruik? Klinkt heel absurd, maar wil gewoon even bevestiging..

Eigenlijk moet ik gewoon van gas af en dan een leverancier kiezen met een laag energietarief voor me overschot(verbruik) aan kwh dan wat ik opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
MilesKiss schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:53:
[...]

Klopt! Nu is dat bijvoorbeeld 49 cent. Ik heb een goeie vervolg vraag.. stel het is 2026 en je mag maar 50% salderen. Wat dan? Stel ik verbruik 3000 kwh en wek 3500 op, dus betaal ik geen energiekosten en krijg 50% van de 500 overige kwh vergoed OF bedoelen ze dat je maar 50% mag gebruiken van wat je opwekt, dus 1750 en dat ik 1250 zelf moet bijbetalen wat ik gebruik? Klinkt heel absurd, maar wil gewoon even bevestiging..

Eigenlijk moet ik gewoon van gas af en dan een leverancier kiezen met een laag energietarief voor me overschot(verbruik) aan kwh dan wat ik opwek.
Dan mag je 50% van 3500 = 1750 salderen en over de rest krijg je een TLV

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47
MilesKiss schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:53:
[...]

Dat laatste is sowieso goed op de langere termijn natuurlijk. Extra tip: Je kan overstappen van energieleverancier voor alleen elektriciteit. Gas en elektriciteit kan je dus los van elkaar afnemen. Zeker met de hoge gasprijzen en mogelijk nog een gunstig contract qua gas is dat een slimme keus.

Hopelijk komt de subsidie voor thuisaccu's er zodra het salderen wordt afgebouwd. Kunnen we energie opslaan om te gebruiken als de zon niet schijnt.

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 15-12-2022 12:58 ]

Komoot

• MilesKiss
RobWest schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:57:
[...]

Dan mag je 50% van 3500 = 1750 salderen en over de rest krijg je een TLV
Wait, what?! Dus stel ik verbruik 3000 en ik mag maar 50%/3500=1750 salderen.
Dus ondanks dat ik 3500 opwek, moet ik alsnog 1250 kwh betalen? nee toch?! :O

wie heeft dit nou verzonnen..

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Daar mag je de rijksoverheid voor bedanken, m.n. dhr Jetten ;)

Gevolg van de afbouw van het salderen (er is een schema voor wat je kunt opzoeken).

[ Voor 40% gewijzigd door Tao op 15-12-2022 13:21 ]

Diablo3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MilesKiss schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:00:
[...]

jij ging er vanuit dat je altijd zou kunnen blijven salderen?
al sinds 2015 is men bezig om dit af te schaffen en/of af te bouwen, dus dat kan geen verrassing zijn.

• Rossi46
Ik heb een offerte binnen van Engie, waarin ik meer opwek (zonnepanelen) dan gebruik (door het bij plaatsen van panelen is dat ook de verwachting voor 2023).

In de offerte werkt men met een enkeltarief, geen piek/dal tarief. Is dat nou wel zo gunstig? Ik bedoel, ik zal meer opwekken in de 'piekperiode' (5 werkdagen overdag, tegen 2 weekenddagen overdag en een handjevol feestdagen). Is het voor mij dan niet gunstig om ook in dit geval dubbeltarief te hebben? Of werkt dat niet zo? Volgens de mevrouw aan de telefoon kan het terugleveren (na salderen) alleen op enkeltarief.

[ Voor 20% gewijzigd door Rossi46 op 15-12-2022 13:57 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Rossi46 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:37:
[...]

Ik heb een offerte binnen van Engie, waarin ik meer opwek (zonnepanelen) dan gebruik (door het bij plaatsen van panelen is dat ook de verwachting voor 2023).

In de offerte werkt men met een enkeltarief, geen piek/dal tarief. Is dat nou wel zo gunstig? Ik bedoel, ik zal meer opwekken in de 'piekperiode' (5 werkdagen overdag, tegen 2 weekenddagen overdag en een handjevol feestdagen). Is het voor mij dan niet gunstig om ook in dit geval dubbeltarief te hebben? Of werkt dat niet zo? Volgens de mevrouw aan de telefoon kan het terugleveren (na salderen) alleen op enkeltarief.
euh waarom quote je mij? :P

Tsja je zou het uit kunnen rekenen wat gunstiger is voor jou. Houd er wel rekening mee dat het weekend ook dal is.

Ik heb bij Innova bewust voor enkel gekozen omdat dat toen duidelijk gunstiger was. Maar hangt volledig af van de omstandigheden en het prijsverschil tussen piek/dal en enkel.

• Rossi46
de Peer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:43:
[...]

euh waarom quote je mij? :P

Tsja je zou het uit kunnen rekenen wat gunstiger is voor jou. Houd er wel rekening mee dat het weekend ook dal is.

Ik heb bij Innova bewust voor enkel gekozen omdat dat toen duidelijk gunstiger was. Maar hangt volledig af van de omstandigheden en het prijsverschil tussen piek/dal en enkel.
Het kan toch bijna niet anders dat een dubbeltarief bij overschot gunstiger is? Immers, het gros van de zonenergie wordt opgewekt in piekuren, per definitie (of de zonnedagen vallen allemaal precies in het weekend, maar zo werkt dat gemiddeld natuurlijk niet).

Mijn totale opwek zal hoger zijn dan mijn verbruik (piek en dal opgeteld). Dan houd ik dus voornamelijk opwek energie over van de piekuren. Als dat wordt teruggeleverd tegen het piektarief, dan ben ik toch altijd beter uit met een dubbeltarief dan met een enkeltarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rossi46 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:10:
[...]

Het kan toch bijna niet anders dat een dubbeltarief bij overschot gunstiger is? Immers, het gros van de zonenergie wordt opgewekt in piekuren, per definitie (of de zonnedagen vallen allemaal precies in het weekend, maar zo werkt dat gemiddeld natuurlijk niet).
nogmaals. even uitrekenen. hangt van omstandigheden af. Ook de wijze van salderen speelt een rol.

Bij innova was het destijds overduidelijk dat enkeltarief de beste keuze was. Daarom liet iedereen dat toen omzetten van dubbel naar enkel (moest je apart voor bellen).

Dat zal met name geweest zijn omdat het daltarief dan behoorlijk laag was. Dan krijg je voor je opwek in de weekenden dus erg weinig, wat het hogere piektarief dus compenseert.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-12-2022 14:15 ]

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Hallo allen,

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe leverancier vanwege de lage TLV in mijn huidige contract (ik wek meer op dan ik verbruik). Ik wil graag naar Engie. Wanneer ik hun site mijn verbruik ingeef gebeurt er iets vreemds.

Wanneer ik opgeef dat ik meer verbruik dan dat ik terug lever krijg ik een enkeltariefprijs van €0,70 p/kWh
Wanneer ik opgeef dat ik meer teruglever dan ik gebruik wordt dit ineens €0,43 p/kWh

In beide gevallen staat er dat dit de prijs is inclusief btw en overheidsheffingen voor 2023.

Zie ik iets over het hoofd?

• de Peer

de Peer

under peer review

ron322 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:44:
Hallo allen,

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe leverancier vanwege de lage TLV in mijn huidige contract (ik wek meer op dan ik verbruik). Ik wil graag naar Engie. Wanneer ik hun site mijn verbruik ingeef gebeurt er iets vreemds.

Wanneer ik opgeef dat ik meer verbruik dan dat ik terug lever krijg ik een enkeltariefprijs van €0,70 p/kWh
Wanneer ik opgeef dat ik meer teruglever dan ik gebruik wordt dit ineens €0,43 p/kWh

In beide gevallen staat er dat dit de prijs is inclusief btw en overheidsheffingen voor 2023.

dat klopt dan toch gewoon? als je afneemt betaal je btw en heffingen.

en bij je TLV zit dat er niet bij in.

Verwijderd

ron322 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:44:
Hallo allen,

Voor de 3846e keer... ;)

De overheidsheffingen en BTW die afgedragen moeten worden krijg je niet terug - die draagt de maatschappij voor je af. Dus zodra je meer producteert, laat hij zien wat je werkelijk terugkrijgt.

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Dat is toch precies mijn punt?

bij beide tarieven staat dat dit incl. BTW en heffingen is.

Dat komt dan niet meer in de buurt van het tarief in de tabel in de openingspost,

• de Peer

de Peer

under peer review

ron322 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:28:
Dat is toch precies mijn punt?

bij beide tarieven staat dat dit incl. BTW en heffingen is.

Dat komt dan niet meer in de buurt van het tarief in de tabel in de openingspost,
incl. BTW en heffingen die (eventueel) van toepassing zijn, wordt er bedoeld.

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 22:30
Ik heb vorige week een contract voor levering elektra aangevraagd bij Engie, ENGIE Open, variabel, ingang eind januari (vanwege nog redelijk hoge TLV). Ik lees nu volgende in de overeenkomst, dit kan niet kloppen. Staat dit bij jullie ook zo?

Artikel 2.2. Aankondiging tariefwijzigingen:
Bij  tariefwijzigingen  per  1  januari  en  per  1  juli  worden  de  nieuwe  leveringstarieven  minimaal  één  week  van  tevoren kenbaar  gemaakt  op  www.engie.nl
Bij  tariefstijgingen  word  je  uiterlijk  binnen  30  dagen  na  de  wijziging  persoonlijk geïnformeerd. 
Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. 
Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE.
  • Hieruit leid ik af dat als er een tussentijdse stijging van de leveringstarieven is (anders dan op 1 januari en 1 juli), dat maximaal 10 dagen NA? die stijging ENGIE mij persoonlijk informeert. Dus stel het tarief wordt sterk verhoogd, dan weet ik daar maximaal 10 dagen niet van :z en verbruik ik dus zonder te weten een sterk verhoogd tarief :? , en moet ik dan ook nog snel beslissen of ik wil overstappen. Dat is niet acceptabel. Ik verwacht dat ik 10 dagen VOOR de beoogde stijging word geïnformeerd.
  • Bij tariefstijging word ik uiterlijk 30 dagen NA? de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Dus ik moet www.engie.nl 1 week voor 1 januari en 1 juli goed in de gaten houden, want anders betaal ik tot een maand lang een hoog tarief zonder het te weten. Ik verwacht dat bij een stijging ik 30 dagen VOOR de wijziging persoonlijk word geïnformeerd. 
Volgens de ACM is het wettelijk verplicht om een tariefswijziging 30 dagen van tevoren aan te kondigen, dit volgt uit de opzegtermijn voor kleinverbruikers uit de Elektriciteitswet 1998, met het oog op de RWE-uitspraak van het Hof van Justitie betekent dit dat tariefwijzigingen 30 dagen voor inwerkingtreding moeten worden gecommuniceerd aan kleinverbruikers. Dit geldt dus niet alleen voor tariefstijging maar ook voor tariefdaling van bv teruglevering;.

Ik neem daarom aan dat de tekst in 2.2 niet zo bedoeld is en dat het volgende is beoogd:
"Bij  tariefwijzigingen  per  1  januari  en  per  1  juli  worden  de  nieuwe  leveringstarieven  minimaal  één  week  van  tevoren kenbaar  gemaakt  op  www.engie.nl.  Bij  tariefstijgingen  word  je  uiterlijk  binnen  30  dagen na voor de  wijziging  persoonlijk geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk  binnen maximaal minimaal 10 dagen na voor  de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE ;w ."

Wat denken jullie hiervan, voorwaarden niet accepteren, of op wijzen en laten aanpassen?
Dank voor het meedenken..!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:33
Oke, ik snap niet meer van die salderings-regeling. Ik heb gisteren een contract afgesloten bij Greenchoice. Ik heb geprobeerd de berekening te checken bij de klantenservice van Greenchoice, maar nu ben ik helemaal lost.

Het gaat over de berekening hoe je het verschil in verbruik en opwek van piek en dal-uren berekend. Zie hieronder mijn situatie: ik verbruik 5.000 kWh op zowel piek als dal. En natuurlijk wek ik veel meer kWh op bij Piek (8.000 kWh) dan bij Dal (2.000 kWh). Maar netto is mijn verbruik gelijk aan mijn opwek, dus ik verwacht nul. Dat is ook wat Independer opgaf op hun website over Greenchoice. Dit is vandaag aangepast.

Maar in de online tool van notabene Greenchoice zelf, maken ze het helemaal bont. Daar verrekenen ze het tegen het volledige tarief. Dat zou me dus nog geld opleveren. Anyways, ik snap er niets meer van. Iemand die het mij kan uitleggen?

Hier het rekenvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HPEZMIwUUIB1YLZqSMEl1QArLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT7cf8PucAnO8wTY852rdIGT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de voorbeeld berekening van Greenchoice zelf in geval van 8900 kWh piek opwek en 100 kWh dalopwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuaFfg6GDWsLGukndL-i_FePy4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/br6zi0Y9ca7Jsolx8bibXiUS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
de Peer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:13:
[...]

nogmaals. even uitrekenen. hangt van omstandigheden af. Ook de wijze van salderen speelt een rol.

Bij innova was het destijds overduidelijk dat enkeltarief de beste keuze was. Daarom liet iedereen dat toen omzetten van dubbel naar enkel (moest je apart voor bellen).

Dat zal met name geweest zijn omdat het daltarief dan behoorlijk laag was. Dan krijg je voor je opwek in de weekenden dus erg weinig, wat het hogere piektarief dus compenseert.
Inmiddels verschillende scenario's door de Engie site laten rollen en eigenlijk kwam in bijna alle gevallen het dubbele tarieven eruit als het meest gunstige. Ook even contact opgenomen met Engie en ze gaan het omzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Aristos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:06:
Oke, ik snap niet meer van die salderings-regeling. Ik heb gisteren een contract afgesloten bij Greenchoice. Ik heb geprobeerd de berekening te checken bij de klantenservice van Greenchoice, maar nu ben ik helemaal lost.

Het gaat over de berekening hoe je het verschil in verbruik en opwek van piek en dal-uren berekend. Zie hieronder mijn situatie: ik verbruik 5.000 kWh op zowel piek als dal. En natuurlijk wek ik veel meer kWh op bij Piek (8.000 kWh) dan bij Dal (2.000 kWh). Maar netto is mijn verbruik gelijk aan mijn opwek, dus ik verwacht nul. Dat is ook wat Independer opgaf op hun website over Greenchoice. Dit is vandaag aangepast.

Maar in de online tool van notabene Greenchoice zelf, maken ze het helemaal bont. Daar verrekenen ze het tegen het volledige tarief. Dat zou me dus nog geld opleveren. Anyways, ik snap er niets meer van. Iemand die het mij kan uitleggen?

Hier het rekenvoorbeeld:
[Afbeelding]

Hier de voorbeeld berekening van Greenchoice zelf in geval van 8900 kWh piek opwek en 100 kWh dalopwek.

[Afbeelding]
Mijn ervaring: de mensen aan de telefoon snappen het soms maar half en de rekentools van veel maatschappijen maken er ook een zooitje van, nu helemaal met dat prijsplafond wat straks in moet gaan.

Als jouw Excel overzicht klopt dan zou je met 100% salderen precies op € 0,- moeten uitkomen voor je kWh, even los van vastrecht etc.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Helaas @mathijshooi @cj1 - United Consumers mag uit het overzicht. Gisteren een contract aangevraagd voor startdatum 14-01-2023 en het teruglevertarief stelt niets meer voor a 13 cent:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIF-19DMeocG1xbtEEI1RDubAUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iftDUCIS4FQvbYkm4TDQxqhU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4gUxwmOxe5Dj-8vT_TlefPyMVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFo8InMcwyEWxjM7XQGaRlz6.jpg?f=fotoalbum_large

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass

Cass

Rossi46 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:10:
[...]

Mijn totale opwek zal hoger zijn dan mijn verbruik (piek en dal opgeteld). Dan houd ik dus voornamelijk opwek energie over van de piekuren. Als dat wordt teruggeleverd tegen het piektarief, dan ben ik toch altijd beter uit met een dubbeltarief dan met een enkeltarief?
Ik heb ongeveer dezelde situatie met een netto overschot aan met zonnepanelen opgewekte stroom. Bijna een week geleden een contract aangegaan met Engie met in mijn geval dubbeltarief. Ik overweeg juist om de komende week het te veranderen in enkel tarief.... :? (zie mijn vorige posts)

De zonnepanelen leveren ca 8.500 kWh op. Dalverbruik voor de woning circa 2.000 kWh en normaal ca 2.500 kWh. Zoals in mijn vorige posts gevraagd krijg ik het idee dat bij Engie ( Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.* ) de opgewekte energie overdag/normaal tarief nooit gesaldeerd zal worden met het dalverbruik.

Als dat zo is dan zal het dalverbruik alleen gesaldeerd worden met zon in de avond en in het weekend.
De daluren zijn in de meeste regio's van 23.00 tot 7.00 uur, in het weekeinde en op feestdagen.

Ik zal dan toch een gedeelte van het dal verbruik moeten betalen. Met de huidige vergoeding over het netto overschot normaal tarief /overdag van ca €0,40 ? is dat nog wel te doen denk ik.
Maar wanneer ze plotseling een veel lagere TVL gaan toepassen van bijvoorbeeld €0,13 cent dan krijg ik bijna niets voor de zonneproductie overdag terwijl dat netto overschot (als ik het goed begrijp) niet wordt gesaldeerd met de dan relatief hoge dal kosten per kWH. In dat geval is een enkele meter wellicht voordeliger... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Sebazzz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:08:
Nee hoor. Voer maar eens een berekening uit op de website.
Als je in daltarief netto verbruik (bijv 500) hebt en in hoogtarief netto teruglevering (bijv 500) dan wordt dat niet tegen elkaar weggestreept in kWh. Je betaald voor verbruik dal 500 en krijgt TLV voor netto teruglevering 500. Beide bedragen worden dan wel verrekend. Verschil wordt dus niet 0 door de verschillende tarieven, wat bij salderen over beide telwerken wel het geval zou zijn.
Energiebelasting wordt wel over alles "gesaldeerd"

Bij enkeltarief wordt uiteraard wel alles gesaldeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:12:
Alles wordt eerst gesaldeerd binnen zelfde tarief. Als er dan overblijft wordt naar rato elders in de kWh geschrapt.
Nee hoor. Probeer maar op hun site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Cass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:40:
Wordt met Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding bedoeld dat Engie de overdag teruggeleverde stroom (normaal tarief) in het geheel niet gaat salderen met het verbruik in de avond tussen 23.00 uur en 7.00 uur en in het weekend (dal tarief)?
Dat klopt.

Of enkeltarief beter uitpakt, hangt af van je teruglevering en verbruik in dal en hoog.
Kun je op de engie website uitrekenen.

Verwijderd

jobr schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:50:
[...]

Nee hoor. Probeer maar op hun site.
Die rekentools online zijn niet representatief voor wat in een maatwerk contractensysteem kan. Dat de overheid nu een bizarre en volledig ontransparant plafond invoert laat al zien dat ze iemand met de knopjes hebben laten spelen 'omdat het kan' terwijl ze geen idee hebben wat voor onzin ze bedacht hebben.

Aan de online rekentool kan je dan ook geen rechten ontlenen.

• geedsen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 12:24
In oktober naar Engie overgestapt. Tarieven van ca 90 piek / 70 dal
Dankzij de mooie maand november lijkt het dat ik over november en december netto terug lever.
Dat is mooi met die hoge tarieven. Maar in januari gaan de tarieven wijzigen (dalen). Als ik aan het eind van het contract jaar totaal meer terug geleverd heb dan gebruikt, met welke tarieven gaan ze dan rekenen? De tarieven van dat moment? Dan heb ik dus misschien niets aan die hoge tarieven van dit jaar gehad. Ik heb dat nog nergens kunnen vinden.

• de Peer

de Peer

under peer review

geedsen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:09:
In oktober naar Engie overgestapt. Tarieven van ca 90 piek / 70 dal
Dankzij de mooie maand november lijkt het dat ik over november en december netto terug lever.
Dat is mooi met die hoge tarieven. Maar in januari gaan de tarieven wijzigen (dalen). Als ik aan het eind van het contract jaar totaal meer terug geleverd heb dan gebruikt, met welke tarieven gaan ze dan rekenen? De tarieven van dat moment? Dan heb ik dus misschien niets aan die hoge tarieven van dit jaar gehad. Ik heb dat nog nergens kunnen vinden.
Je krijgt gewoon het tarief dat op het moment van terug leveren jouw tarief was. Simpel.
In jouw geval het hoge tarief dus tot januari.

Weet je zeker dat jouw TLV daalt per januari? Of alleen voor nieuwe klanten?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-12-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50

Zenix

BOE!

Ik ga vanaf 1 januari t/m 1 februari naar tibber, misschien is die ene maand qua dynamische prijzen net iets goedkoper dan het levertarief.. En anders kan ik wel mooi 50 euro uitgeven in de TIbber store :P

Vervolgens gaat februari mijn Innova contract in met 91 TLV. Die ga ik dan eind september opzeggen, aangezien ik niet de gok ga wagen met Innova in de winter. Het is wel teleurstellend dat UC nu ook omlaag gaat, het lijkt erop dat de tijd van hele hoge TLV een beetje voorbij aan het gaan is. Ik hoop dat de goede contracten er weer aan gaan komen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedsen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 12:24
de Peer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:36:
[...]

Je krijgt gewoon het tarief dat op het moment van terug leveren jouw tarief was. Simpel.
In jouw geval het hoge tarief dus tot januari.

Weet je zeker dat jouw TLV daalt per januari? Of alleen voor nieuwe klanten?
Ik kan het niet gelijk vinden in mijn contract in MijnEngie, maar op de website staat :
>> Deze vergoeding is gelijk aan het geldende kale leveringstarief dat in jouw contract staat.

En dit zijn mijn (niet kale) tarieven op 1 januari: 73 piek / 58 dal (was 90 / 70)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 13:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeLr8rKUt4-iHToRB6bp3BDdeik=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOjValEW8HAZm24WLpLWBKMs.jpg?f=fotoalbum_medium

13ct TLV bij United Consumers.
Dus kan uit het overzicht

[ Voor 55% gewijzigd door ApC_IcE op 16-12-2022 10:44 . Reden: Oeps was al gemeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
MilesKiss schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:00:
[...]

Ja en nee, je wordt zo gemotiveerd om al je planbare machines tijdens zonuren te gaan gebruiken zoals je wasmachine en vaatwasser e.d.
Als je je opgewekte stroom opgebruikt voordat je het teruglevert, hoef je zo min mogelijk stroom te "kopen" :)
Helaas is dat wel lastiger voor je koelkast, e.d. dus voor die tijd kijken of er nog valt te verduurzamen in die categorie en sluipverbruik verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

tokjah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:44:
[...]

Helaas is dat wel lastiger voor je koelkast, e.d. dus voor die tijd kijken of er nog valt te verduurzamen in die categorie en sluipverbruik verminderen.
Op het moment dat het minimale verbruik van de koelkast significant gaat zijn dan zijn de stroomprijzen wel erg hoog :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
Sebazzz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:29:
[...]

Op het moment dat het minimale verbruik van de koelkast significant gaat zijn dan zijn de stroomprijzen wel erg hoog :X
Wij hebben een 2e koelkast in de schuur en die vreet zeker 350 kwh per jaar, dat vind ik niet minimaal ;) Die moet in de zomer keihard werken. Deze draagt bij aan ons "sluipverbruik" voor 1 kwh per dag. Tel daar de oude inbouwkoelkast bij op en een oudere generatie kokend waterkraan die de hele dag verwarmd dan gaat het hard hoor.
Pas als je een nieuwe A-label koelkast hebt, dan heb je het over 140 kwh per jaar? Dat heeft bijna niemand.
Maar goed, nu weer ontopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Laatst online: 21:26
MWink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:49:
Ik heb vorige week een contract voor levering elektra aangevraagd bij Engie, ENGIE Open, variabel, ingang eind januari (vanwege nog redelijk hoge TLV). Ik lees nu volgende in de overeenkomst, dit kan niet kloppen. Staat dit bij jullie ook zo?

Artikel 2.2. Aankondiging tariefwijzigingen:
Bij  tariefwijzigingen  per  1  januari  en  per  1  juli  worden  de  nieuwe  leveringstarieven  minimaal  één  week  van  tevoren kenbaar  gemaakt  op  www.engie.nl
Bij  tariefstijgingen  word  je  uiterlijk  binnen  30  dagen  na  de  wijziging  persoonlijk geïnformeerd. 
Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. 
Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE.
  • Hieruit leid ik af dat als er een tussentijdse stijging van de leveringstarieven is (anders dan op 1 januari en 1 juli), dat maximaal 10 dagen NA? die stijging ENGIE mij persoonlijk informeert. Dus stel het tarief wordt sterk verhoogd, dan weet ik daar maximaal 10 dagen niet van :z en verbruik ik dus zonder te weten een sterk verhoogd tarief :? , en moet ik dan ook nog snel beslissen of ik wil overstappen. Dat is niet acceptabel. Ik verwacht dat ik 10 dagen VOOR de beoogde stijging word geïnformeerd.
  • Bij tariefstijging word ik uiterlijk 30 dagen NA? de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Dus ik moet www.engie.nl 1 week voor 1 januari en 1 juli goed in de gaten houden, want anders betaal ik tot een maand lang een hoog tarief zonder het te weten. Ik verwacht dat bij een stijging ik 30 dagen VOOR de wijziging persoonlijk word geïnformeerd. 
Volgens de ACM is het wettelijk verplicht om een tariefswijziging 30 dagen van tevoren aan te kondigen, dit volgt uit de opzegtermijn voor kleinverbruikers uit de Elektriciteitswet 1998, met het oog op de RWE-uitspraak van het Hof van Justitie betekent dit dat tariefwijzigingen 30 dagen voor inwerkingtreding moeten worden gecommuniceerd aan kleinverbruikers. Dit geldt dus niet alleen voor tariefstijging maar ook voor tariefdaling van bv teruglevering;.

Ik neem daarom aan dat de tekst in 2.2 niet zo bedoeld is en dat het volgende is beoogd:
"Bij  tariefwijzigingen  per  1  januari  en  per  1  juli  worden  de  nieuwe  leveringstarieven  minimaal  één  week  van  tevoren kenbaar  gemaakt  op  www.engie.nl.  Bij  tariefstijgingen  word  je  uiterlijk  binnen  30  dagen na voor de  wijziging  persoonlijk geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk  binnen maximaal minimaal 10 dagen na voor  de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE ;w ."

Wat denken jullie hiervan, voorwaarden niet accepteren, of op wijzen en laten aanpassen?
Dank voor het meedenken..!
Hey die zin herken ik nog denk ik!
Lijkt wel te komen uit een oude versie (april 2012) van het standaard modelcontact toen de ACM zelfs nog de Nederlandse Mededingingsautoriteit was: zie 2.2 Aankondiging tariefwijzigingen:
  • "Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van te voren kenbaar gemaakt op de website onder het kopje Modelcontract [en op uw persoonlijke pagina "www.[pagina].nl"]. Bij tariefstijgingen wordt u uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd."
Sinds 2016 zou je die tekst anders verwachten:

2.2. Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
  • Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeert [Leverancier] u hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:49
Ik lever netto 10.000 kWh per jaar terug en krijg daar als het goed is een mooie vergoeding voor bij UC. Op dit moment kunnen/mogen ze alleen mijn slimme meter niet uitlezen, omdat ik bang ben dat ze met die info gemotiveerd worden om mij als klant te weren of om mijn TLV aan te passen. Ook stap ik in de loop van volgend jaar over naar een jaarcontract van Innova met hoge TLV. Ook wil ik liever niet dat die mijn gebruik kunnen inzien om te voorkomen dat ze mij als klant gaan weren.

Nu ga ik mijn gas alleen afnemen via dynamisch contract (ANWB) en ik moet daarom mijn slimme metergegevens weer gaan delen. Dan zal UC ook mijn elektra teruglevering kunnen inzien.

Wat denken jullie? Onterechte vrees? Ik heb nog niet gelezen van individuen die geweerd worden nadat ze een contract zijn aangegaan, dus ik verwacht dat het allemaal wel meevalt, maar de energieleveranciers blijken de afgelopen jaren zich niet altijd aan de regels te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
tokjah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:44:
[...]

Ja en nee, je wordt zo gemotiveerd om al je planbare machines tijdens zonuren te gaan gebruiken zoals je wasmachine en vaatwasser e.d.
Als je je opgewekte stroom opgebruikt voordat je het teruglevert, hoef je zo min mogelijk stroom te "kopen" :)
is dit wwarom mensen thuisaccu kopen als investering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
gebruiker001 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:33:

Nu ga ik mijn gas alleen afnemen via dynamisch contract (ANWB) en ik moet daarom mijn slimme metergegevens weer gaan delen. Dan zal UC ook mijn elektra teruglevering kunnen inzien.

Wat denken jullie? Onterechte vrees? Ik heb nog niet gelezen van individuen die geweerd worden nadat ze een contract zijn aangegaan, dus ik verwacht dat het allemaal wel meevalt, maar de energieleveranciers blijken de afgelopen jaren zich niet altijd aan de regels te houden.
De toestemming voor het uitlezen van de standen voor gas en stroom zijn gescheiden van elkaar. Tenminste bij Liander, dus dat kun je naar eigen believen inrichten. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teruglevering
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Ik heb toch een andere tlv dan op het Topic staat aangegeven. Hoe kan dat?
En dit contract gaat per 2-2-2023 in bij Engie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8qYS670RJRDeCT6cDLLxOvdZW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Y4iwNyDQzuknAEdt7DR7rhC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTVDbp2La2E7EH7DPSVqGTpa8uU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Fxqy1iZykX3K6iNJ7eZo2GA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:10
Teruglevering schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:45:
En dit contract gaat per 2-2-2023 in bij Engie.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die heb je blijkbaar afgesloten voordat de tarieven omlaag gingen voor nieuwe contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
Teruglevering schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:45:
En dit contract gaat per 2-2-2023 in bij Engie.[Afbeelding]

[Afbeelding]
dit zijn ook mijn rates/tlv. Pakweg 3 weken terug afgesloten met 1 Jan als ingangsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Sixkiller86 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:19:
[...]

Misschien helpt dit:

- Je verbruik is 6500 KWH
- Je productie van zonnepanelen is 5000 KWH
- Dit betekent dat je 1500 KWH moet kopen op jaar basis. De goedkoopste prijs per KWH is daarom voor jou interessant.

Dit Forum is bedoelt voor mensen die juist meer produceren dan nodig hebben. Mijn eigen gegevens:
- Verbruik is 6500 KWH
- Productie is 22500 KWH
- Dit betekent dat ik 16.000 KWH per jaar het net opstuur. Een zo hoog mogelijke prijs (Terugleververgoeding, TLV) is voor mij heel interessant. Het overzicht op de eerste pagina laat zien bij welke energie leverancier de TLV het hoogste is.
Waar heb je het over? Mijn productie is 48000 kWh en mijn verbruik 11000 kWh.

Iemand vraagt om een vast contract met een hoge TLV en ik geef aan dat die er niet zijn.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:02
Ik las vanochtend dit artikel: https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Dit kan voor mensen hier interessant zijn mits je gedurende de zomer een TLV > €0,40/kWh hebt, je per einde van de zomer gaat cashen en over de maanden oktober t/m december netto importeert. Je mag dan over die maanden 267 + 307 + 356 = 930 kWh stroom netto importeren tegen het tarief van het prijsplafond (€0,40/kWh).

Zie ik dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ja, dat blijkt ook al uit de conclusie van Jetten (in dit artikel): /quote Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.’

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
gebruiker001 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:33:
Ik lever netto 10.000 kWh per jaar terug en krijg daar als het goed is een mooie vergoeding voor bij UC. Op dit moment kunnen/mogen ze alleen mijn slimme meter niet uitlezen, omdat ik bang ben dat ze met die info gemotiveerd worden om mij als klant te weren of om mijn TLV aan te passen. Ook stap ik in de loop van volgend jaar over naar een jaarcontract van Innova met hoge TLV. Ook wil ik liever niet dat die mijn gebruik kunnen inzien om te voorkomen dat ze mij als klant gaan weren.

Hoe kun je dit uitzetten bij uc? Ik deel de zorgen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
Dionysos1111 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:34:
[...]

Misschien is dit iets wat al vaker is gezegd/ gevraagd hier. Maar een slimme meter is toch niet verplicht? Een digitale meter is verplicht vanaf xxxx of als de oude meter stuk is, en het delen van de meterstanden is ook niet verplicht.
Ze kunnen dan toch niet eisen dat je je gegevens automatisch uit laat lezen?

Dit heb ik voor Nederland net nog opgezocht en kwam het tegen op een pagina van Rijksoverheid.
Of is dat oud nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Dionysos1111 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:34:
[...]

Uitzetten kan met een telefoontje naar de netbeheerder of inloggen bij je netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
mike123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:59:
[...]

Misschien is dit iets wat al vaker is gezegd/ gevraagd hier. Maar een slimme meter is toch niet verplicht? Een digitale meter is verplicht vanaf xxxx of als de oude meter stuk is, en het delen van de meterstanden is ook niet verplicht.

Dit heb ik voor Nederland net nog opgezocht en kwam het tegen op een pagina van Rijksoverheid.
Of is dat oud nieuws?
Ik heb het uitlezen ook al een tijdje uitstaan, maar het zal nu toch weer aan moeten omdat ik dynamisch gas tarief krijg. Gas alleen uitzetten zou volgens stedin geen optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
mike123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:59:
[...]

Of is dat oud nieuws?
Uitlezen op afstand is geen wettelijke verplichting. Wel een voorwaarde voor dit type abonnement.
Die techniek hebben ze nodig, simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
@gebruiker001 en @Bezzerk Ik had geen idee dat het voor een dynamisch contract aan moest staan. Ook nooit over nagedacht maar het is natuurlijk wel logisch.
Anders kan je om de x uren, minuten zelf de stand doorgeven. Al naar gelang de prijs veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggy67
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2024
mike123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:31:
@gebruiker001 en @Bezzerk Ik had geen idee dat het voor een dynamisch contract aan moest staan. Ook nooit over nagedacht maar het is natuurlijk wel logisch.
Anders kan je om de x uren, minuten zelf de stand doorgeven. Al naar gelang de prijs veranderd.
dynamisch contracten hebben ieder uur een ander tarief, kleinste tijdseenheden schijnen een kwartier te zijn. ga je niet bijhouden met handmatig doorgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Wellicht is de vraag al meerdere keren gesteld maar toch nog een keer.

Ik wil overstappen naar engie. Bij de voorbeeld berekening staat jaarlijkse kosten negatief (met veel terugleveren) en de maandelijkse kosten (asociaal hoog) positief. Hebben meer mensen dit op de website van engie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 21:44
sinasappel schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:00:
Wellicht is de vraag al meerdere keren gesteld maar toch nog een keer.

Ik wil overstappen naar engie. Bij de voorbeeld berekening staat jaarlijkse kosten negatief (met veel terugleveren) en de maandelijkse kosten (asociaal hoog) positief. Hebben meer mensen dit op de website van engie?
Apart, als ik bij engie negatief verbruik invul kom ik gewoon op maandbedrag van n tientje uit (zonder gas!).
Ik vind deze alinea wel "verontrustend":

Terugleververgoeding

Je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd waarvan de tarieven maandelijks kunnen wijzigen. ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren. Let op: deze vergoeding voor netto-teruglevering kan lager worden.

(voorheen veranderde engie de tarieven per half jaar, nu staat er maandelijks, en de terugleververgoeding is specifiek genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Nu online
ybos schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:16:
[...]

Apart, als ik bij engie negatief verbruik invul kom ik gewoon op maandbedrag van n tientje uit (zonder gas!).

Terugleververgoeding

Je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd waarvan de tarieven maandelijks kunnen wijzigen. ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren. Let op: deze vergoeding voor netto-teruglevering kan lager worden.

(voorheen veranderde engie de tarieven per half jaar, nu staat er maandelijks, en de terugleververgoeding is specifiek genoemd.
Klopt inderdaad. Bij elke energiemaatschappij hebben ze nu de flexibel en variabele contracten zo verwoord dat het dus maandelijks aanpasbaar wordt (Ik zit nu nog bij GC, daarin staat dat de variabele contracten nog flexibeler zijn en dus maandelijks aangepast kunnen worden en dus nog voordelig voor de consument worden (of duurder, maar dat zeggen ze niet)).

Ik zie nu waar het hoge maandelijks bedrag vandaan komt. Energie is maandelijks 10 euro en gas 110 euro. Net uit de chat is dat engie een minimaal maandelijks tarief hanteert van 90 euro, ongeacht je teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sinasappel schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:21:
[...]

Klopt inderdaad. Bij elke energiemaatschappij hebben ze nu de flexibel en variabele contracten zo verwoord dat het dus maandelijks aanpasbaar wordt (Ik zit nu nog bij GC, daarin staat dat de variabele contracten nog flexibeler zijn en dus maandelijks aangepast kunnen worden en dus nog voordelig voor de consument worden (of duurder, maar dat zeggen ze niet)).

Ik zie nu waar het hoge maandelijks bedrag vandaan komt. Energie is maandelijks 10 euro en gas 110 euro. Net uit de chat is dat engie een minimaal maandelijks tarief hanteert van 90 euro, ongeacht je teruglevering.
Op het moment dat je schatting naar minder betalen gaat kan je via de app het maandbedrag aanpassen. Ik krijg hem niet lager dan 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
sinasappel schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:21:
Net uit de chat is dat engie een minimaal maandelijks tarief hanteert van 90 euro, ongeacht je teruglevering.
Hoe bedoel je dit? Een nieuw af te sluiten contract staat op 10 euro via de website. Dit gaan ze dus aanpassen naar minimaal 90 per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
biggydeen2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:59:
[...]

Hoe bedoel je dit? Een nieuw af te sluiten contract staat op 10 euro via de website. Dit gaan ze dus aanpassen naar minimaal 90 per maand?
Ik denk dat ie bedoelt 10 euro voor stroom en 90 euro minimaal voor gas.
Ik heb recent voor alleen stroom nog voor 10 euro afgesloten, starten 4 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Nu online
tokjah schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat ie bedoelt 10 euro voor stroom en 90 euro minimaal voor gas.
Ik heb recent voor alleen stroom nog voor 10 euro afgesloten, starten 4 januari.
Dit inderdaad. Alleen stroom is minimaal 10 euro en voor gas minimaal 90. Totaal minimaal 100 euro ondanks het enorme overschot krijg je, mits ze niet failliet gaan, aan het einde van het jaar alles terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-09 16:13
In dat artikel staat ook dat je een overschot uit 2022 niet kunt gebruiken voor het prijsplafond in 2023:

"Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit."

Ik heb sinds mijn overstap naar UC op 19 september een overschot opgebouwd en daar heb ik op 1 januari nog ca. 350 van over. Op 1 maart stap ik over naar Innova.
Kan ik die 350 kWh dan niet voor het prijsplafond gebruiken? Of wel, maar dan alleen tot de overstap op 1 maart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

GeeH schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:21:
[...]

In dat artikel staat ook dat je een overschot uit 2022 niet kunt gebruiken voor het prijsplafond in 2023:

"Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit."

Ik heb sinds mijn overstap naar UC op 19 september een overschot opgebouwd en daar heb ik op 1 januari nog ca. 350 van over. Op 1 maart stap ik over naar Innova.
Kan ik die 350 kWh dan niet voor het prijsplafond gebruiken? Of wel, maar dan alleen tot de overstap op 1 maart?
Je antwoord staat toch in je post? Nee.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 13:57
In de tabel in de startpost staat Engie 2x genoemd. Een keer variabel en nog een keer. Is dat een vast tarief? En zo ja, hoe sluit je die af?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-09 16:13
JDx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:40:
[...]

Je antwoord staat toch in je post? Nee.
En wat gebeurt er dan met die 350 kWh? Verdwijnt die in de diepe zakken van UC of krijg ik die uitbetaald tegen de TLV volgens contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:44
GeeH schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:05:
[...]

En wat gebeurt er dan met die 350 kWh? Verdwijnt die in de diepe zakken van UC of krijg ik die uitbetaald tegen de TLV volgens contract?
Dat weet momenteel niemand. Het prijsplafond is op vele manieren uit te leggen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blackouts schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:39:
In de tabel in de startpost staat Engie 2x genoemd. Een keer variabel en nog een keer. Is dat een vast tarief? En zo ja, hoe sluit je die af?
dat was 4 November. nu niet meer beschikbaar.
was overigens ook gewoon variabel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk

Dit heeft toch geen betrekking op het prijsplafond. Wat gebeurt er altijd wanneer je overstapt van stroomleverancier wanneer je nog overschot hebt staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Dat artikel slaat nergens op. Als jij 350 kwh over hebt uit 2022 dan mag je die salderen met je verbruik in 2023, daar verandert niets aan.

Waar alle discussie over gaat is dat het prijsplafond is verdeeld in maanden en dat je het niet kan toepassen op je verbruik uit 2022. In jouw geval stap je op 1 maart over, dan geldt het prijsplafond voor de afrekening maar tot een verbruik van 620kwh en alleen in 2023. Als je saldo uit 2022 nu op -350 kwh staat, dan gaat dat af van wat je in januari en februari verbruikt (gewoon salderen). Wat daarna nog aan verbruik overblijft valt tot een maximum van 620 kwh (339 voor januari en 281 voor februari) onder het prijsplafond.

Voor jou dus denk ik niks aan de hand, want je verbruik zal daar met teruglevering ruim onder blijven.

Nu is er één nadeeltje aan dit maandelijkse prijsplafond. Jij krijgt nu in de rest van 2023 dus niet een prijsplafond van de volle 2900 kwh, maar van 2900 - 620 = 2280 kwh. Maar ik denk dat dat jou allemaal weinig uit maakt omdat je toch meer opwerkt dan verbruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:02
NTS schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:15:
[...]

Dat artikel slaat nergens op. Als jij 350 kwh over hebt uit 2022 dan mag je die salderen met je verbruik in 2023, daar verandert niets aan.

Waar alle discussie over gaat is dat het prijsplafond is verdeeld in maanden en dat je het niet kan toepassen op je verbruik uit 2022. In jouw geval stap je op 1 maart over, dan geldt het prijsplafond voor de afrekening maar tot een verbruik van 620kwh en alleen in 2023. Als je saldo uit 2022 nu op -350 kwh staat, dan gaat dat af van wat je in januari en februari verbruikt (gewoon salderen). Wat daarna nog aan verbruik overblijft valt tot een maximum van 620 kwh (339 voor januari en 281 voor februari) onder het prijsplafond.

Voor jou dus denk ik niks aan de hand, want je verbruik zal daar met teruglevering ruim onder blijven.

Nu is er één nadeeltje aan dit maandelijkse prijsplafond. Jij krijgt nu in de rest van 2023 dus niet een prijsplafond van de volle 2900 kwh, maar van 2900 - 620 = 2280 kwh. Maar ik denk dat dat jou allemaal weinig uit maakt omdat je toch meer opwerkt dan verbruikt?
Mijn oorspronkelijke plan was om januari t/m juli te cashen (Innova €0,91/kWh) en daarna te salderen.
Als ik nu januari t/m augustus ga cashen en voor september t/m december saldeer + een stukje prijsplafond meepak (€0,40/kWh) dan ben ik nog gunstiger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 21:11
ybos schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:16:
[...]

Terugleververgoeding

Als ik het nu invul, 5000kWh afname, 9000kWh teruglevering krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO_ywURVe2adcXZBEfTichytBNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BBys8mokYZFG21lsORdyTDR5.jpg?f=user_large

I.i.g. een lager levertarief dan Eneco, maar op dit moment i.i.g. ook een hogere TLV (want gelijk aan levertarief)? Of dat nog zo is wanneer het relevant wordt (vanaf maart in ons geval even puur kijkend naar de opbrengst, in 03-2022 al -700kWh) is natuurlijk afwachten dan. Bij Eneco sta ik sinds juni nog zo'n 4000kWh in de plus (en zit in het klachtenproces)
Ik denk dat ik vanaf 1/1 hier nog eens naar kijk en dan stap ik denk ik wel over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:48
Stefke schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:42:
[...]

Als ik het nu invul, 5000kWh afname, 9000kWh teruglevering krijg ik dit:
[Afbeelding]

I.i.g. een lager levertarief dan Eneco, maar op dit moment i.i.g. ook een hogere TLV (want gelijk aan levertarief)? Of dat nog zo is wanneer het relevant wordt (vanaf maart in ons geval even puur kijkend naar de opbrengst, in 03-2022 al -700kWh) is natuurlijk afwachten dan. Bij Eneco sta ik sinds juni nog zo'n 4000kWh in de plus (en zit in het klachtenproces)
Ik denk dat ik vanaf 1/1 hier nog eens naar kijk en dan stap ik denk ik wel over
Zo stond ik er ook voor. Van Eneco naar Engie gegaan. Het overstappen duurt 30 dagen. Gaat bij mij op 13 januari in, maaar als je wacht tot 1 januari, dan zit je dus pas vanaf 1 februari bij ze.

Je kunt een dikke borg betalen voor een versneld traject, dat scheelt twee weken.

Als Engie in maart cijfermatig niet meer bevalt, dan kun je altijd weer vertrekken.

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:51
Headshot_NL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:28:
[...]

Voor het afsluiten van het contract telefonisch besproken. Alle tarieven zijn vast.
Alleen heb je nu het prijsplafond. Zolang ze wettelijk niks veranderen aan de TLV blijft dit gewoon zoals in je contract staat.
Contract van mij loopt sinds september.
Vandaag maar eens gespiekt in Mijn Innova. Viel mij op dat ze een regel met de TLV bij ‘mijn producten’ eruit hebben gehaald :(.
In het contract staat het er hard in. Wat zijn ze van plan?

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:51
de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:54:
[...]

die van mij ging in op 3 september, en ik ga het hele contract uitzitten tot 3 sept 2023.
Zie bericht hierboven

• de Peer

de Peer

under peer review

ohjee, ik ben benieuwd... hoeft niets te betekenen natuurlijk. Huidige contracten zullen ze moeten nakomen.
Pagina: 1 ... 129 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2