Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
PieterL schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:53:
Engie

Als je op hun site invult dat je meer levert dan gebruikt, staat er onder tarief 45ct ipv 70ct.
Hun berekende jaarkosten kloppen dan precies met die 45ct
De tlv is dus inderdaad 45ct.

Helaas staat onder Tarief bij de 45ct dat het inclusief btw en overheid is maar dat klopt niet dus.

Allemaal bedankt voor je hulp. Ik ga per 1/1 over naar Engie.
Als je op de site van Engie invult dat je niet netto teruglevert krijg je hogere tarieven. En aangezien de TLV gebaseerd is op de kale leveringstarieven kan dat mogelijk een voordeel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:53
rumour93 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:58:
[...]

Als je op de site van Engie invult dat je niet netto teruglevert krijg je hogere tarieven. En aangezien de TLV gebaseerd is op de kale leveringstarieven kan dat mogelijk een voordeel opleveren.
Dat is valsheid in geschrifte. Beter is om dat gewoon wel te doen en je verwachte stroomverbruik te verdubbelen (dat heb ik gedaan, omdat ik afgelopen november airco's heb laten plaatsen). Hiermee krijg je ook een hoger tarief (dus ook een hogere TLV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:58
@TheBull , @rumour93 Volgens mij maakt dat niks uit. Eerder deze week contract afgesloten bij Engie, netjes aangegeven wat verbruik en (hogere) teruglevering is. In mijn contract staat vervolgens het volgende:

ENGIE Modelcontract elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€)
dubbeltarief normaal incl. overheidsheffingen 0,63634 0,76997
dubbeltarief dal incl. overheidsheffingen 0,51737 0,62602
dubbeltarief dal excl. overheidsheffingen 0,39138 0,47357
dubbeltarief normaal excl. overheidsheffingen 0,51035 0,61752
vaste leveringskosten per dag 0,18116 0,21920

En TLV is gelijk aan kale leveringstarief.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49
Ook even aan het zoeken vandaag, overzichtje van mijn bevindingen (vul 'm nog wel even aan):

7 Dec rondje TLV:
BedrijfTLV normaalTLV dalTLV enkel
Engie0.510350.391380.45534
Van Ons0.514370.330630.42434
Budget Energie0.291350.23336
OM Flex0.274690.27469
Powerpeers0.210.21
Vattenfall0.1680.168
United Consumers0.1350.135
Greenchoice0.1090.109
Coolblue0.1060570.106057
Essent0.0550.055

Wat zou helpen bij de keuze is het prijsverloop van deze partijen gedurende afgelopen jaar. Zo krijg je inzicht in hoe vaak en hoe veel deze tarieven kunnen veranderen. Het feit dat de tarieven elke maand gewijzigd mogen worden (dit doen enkele partijen) maakt het ondoenlijk om een realistische inschatting te maken. Mag dat uberhaupt?

Stel, je sluit nu een contract af bij Engie die in januari in gaat, mogen ze dan voordat het contract in gaat nog die TLV wijzigen, of moeten ze die tenminste een 'redelijke' tijd bieden? Ik vind dit erg vaag allemaal.

En wat als in het lopende jaar de TLV 5x wijzigt, hoe gaat dat op de jaarafrekening? Pakken ze de dan geldende TLV of krijg je wat er in die maand aan TLV werd geboden?

[ Voor 177% gewijzigd door roedi06 op 08-12-2022 14:39 . Reden: tabelletje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-09 08:45
roedi06 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:23:
Ook even aan het zoeken vandaag, overzichtje van mijn bevindingen (vul 'm nog wel even aan):

7 Dec rondje TLV:
BedrijfTLV normaalTLV dal
Engie0.510350.39138
Van Ons0.514370.33063
OM Flex0.274690.27469
Powerpeers0.210.21
Vattenfall0.1680.168
Greenchoice0.1090.109
Coolblue0.1060570.106057
Essent0.0550.055

Wat zou helpen bij de keuze is het prijsverloop van deze partijen gedurende afgelopen jaar. Zo krijg je inzicht in hoe vaak en hoe veel deze tarieven kunnen veranderen. Het feit dat de tarieven elke maand gewijzigd mogen worden (dit doen enkele partijen) maakt het ondoenlijk om een realistische inschatting te maken. Mag dat uberhaupt?

Stel, je sluit nu een contract af bij Engie die in januari in gaat, mogen ze dan voordat het contract in gaat nog die TLV wijzigen, of moeten ze die tenminste een 'redelijke' tijd bieden? Ik vind dit erg vaag allemaal.

En wat als in het lopende jaar de TLV 5x wijzigt, hoe gaat dat op de jaarafrekening? Pakken ze de dan geldende TLV of krijg je wat er in die maand aan TLV werd geboden?
Het is toch zo dat wanneer je een flexibel tarief hebt dat je ook kan overstappen wanneer je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
HF5236 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:38:
[...]

Het is toch zo dat wanneer je een flexibel tarief hebt dat je ook kan overstappen wanneer je wilt?
Jazeker.

En als je een vast contract hebt, dan kan je dat vaak afkopen voor € 50. Zelfs dat kan interessant zijn. Maar dat moet je in je contract wel even nakijken.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
HF5236 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:38:
[...]

En hoe zit het dan met je jaarrekening? Het salderen met name. Ik kan me voorstellen dat wanneer je in een jaar meerdere overstappen maakt, je met het salderen er bij in schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
TheBull schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:30:
[...]

En hoe zit het dan met je jaarrekening? Het salderen met name. Ik kan me voorstellen dat wanneer je in een jaar meerdere overstappen maakt, je met het salderen er bij in schiet.
Salderen gebeurt altijd aan het eind van je contractperiode. Dus wissel je 4x per jaar van leverancier, dan wordt er 4 x gesaldeert.
Je hoeft er juist niet bij in te schieten. Stel dat je in maart begint met een leverancier met een hoge TLV en die beëindig je in november, dan cash je daar je kWh.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull

7 Dec rondje TLV:
BedrijfTLV normaalTLV dal
Engie0.510350.39138
Van Ons0.514370.33063
OM Flex0.274690.27469
Powerpeers0.210.21
Vattenfall0.1680.168
Greenchoice0.1090.109
Coolblue0.1060570.106057
Essent0.0550.055

Ik vraag me af wat nu interessanter is, dubbel tarief of enkel tarief.

Ik heb op het moment nog een vast contract bij GreenChoise. De TLV is gelijk aan het kale leveringstarief van het dal-tarief. In dit geval was het voor mij interessanter geweest om voor een enkel tarief te gaan en daardoor een hoger TLV te hebben (want dal-tarief is gelijk aan normaal-tarief).

Bij welke energieleveranciers is de TLV gelijk aan het kale leveringstarief van de dal-uren (in het geval van dubbel tarief)?

Misschien handig om mee te nemen in je overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
RobWest schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:44:
[...]

Salderen gebeurt altijd aan het eind van je contractperiode. Dus wissel je 4x per jaar van leverancier, dan wordt er 4 x gesaldeert.
Je hoeft er juist niet bij in te schieten. Stel dat je in maart begint met een leverancier met een hoge TLV en die beëindig je in november, dan cash je daar je kWh.
En waarom zou je overstappen? Omdat de TLV lager is geworden dan de kale leveringstarief (en waarschijnlijk bij alle energie leveranciers).
Komt er dan dus op neer dat je in de winter de volle mep mag gaan betalen ipv dat je deze stroom kan wegstrepen tegen de zonne-stroom die in de zomer opgewekt is.

Voor mij lastig om dit helder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
TheBull schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:46:
[...]

Ik vraag me af wat nu interessanter is, dubbel tarief of enkel tarief.
Weekend is 2/7 dagen en is daltarief.

5/7 van je opwekking vindt dus plaats in hoogtarief. Het deel wat je voor 7 uur 's ochtends opwekt kun je redelijk makkelijk negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
TheBull schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:49:
[...]

En waarom zou je overstappen? Omdat de TLV lager is geworden dan de kale leveringstarief (en waarschijnlijk bij alle energie leveranciers).
Komt er dan dus op neer dat je in de winter de volle mep mag gaan betalen ipv dat je deze stroom kan wegstrepen tegen de zonne-stroom die in de zomer opgewekt is.

Voor mij lastig om dit helder te krijgen.
Ja precies, dus als je meer teruglevert dan afneemt over het hele jaar, kun je dus eigenlijk het beste overstappen vanaf het moment dat je elke maand netto overhoudt. Dus in mijn geval denk ik dat ik wacht tot april, vanaf dan lever ik meer dan ik afneem. Eerder heeft dus geen zin, want dan mag je de volle mep betalen.

Of even anders gezegd: Mijn contract gaat begin januari in. Ik moet dan wachten met overstappen (als ik dat wil) totdat ik netto terug heb geleverd vanaf januari. Eerder moet je dus bijbetalen bij een overstap.

[ Voor 11% gewijzigd door roedi06 op 08-12-2022 13:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
roedi06 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:57:
[...]

Ja precies, dus als je meer teruglevert dan afneemt over het hele jaar, kun je dus eigenlijk het beste overstappen vanaf het moment dat je elke maand netto overhoudt. Dus in mijn geval denk ik dat ik wacht tot april, vanaf dan lever ik meer dan ik afneem. Eerder heeft dus geen zin, want dan mag je de volle mep betalen.

Of even anders gezegd: Mijn contract gaat begin januari in. Ik moet dan wachten met overstappen (als ik dat wil) totdat ik netto terug heb geleverd vanaf januari. Eerder moet je dus bijbetalen bij een overstap.
Maar aangezien je niet weet welk tarief er in april is, kan het dus verstandig zijn om toch nu een contract af te sluiten met een hoge TLV.

Wat dat betreft lijkt het op de aandelenmarkt. Als je nu een leuke prijs ziet dan zet je hem vast, wil je een gokje wagen dan wacht je nog even.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
RobWest schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:17:
[...]

Maar aangezien je niet weet welk tarief er in april is, kan het dus verstandig zijn om toch nu een contract af te sluiten met een hoge TLV.

Wat dat betreft lijkt het op de aandelenmarkt. Als je nu een leuke prijs ziet dan zet je hem vast, wil je een gokje wagen dan wacht je nog even.
Het punt is alleen, dat je die TLV dus helemaal niet vast zet. Ze kunnen 'm elke maand verlagen. Kun je dan niet beter wachten tot het moment waarop je per maand netto teruglevert en pas dan de overstap naar de partij maken met de hoogste TLV? Als ik nu overstap naar Engie, ga ik pas in maart renderen. Tegen die tijd is hen TLV misschien wel 5 ct.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobWest
roedi06 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:21:
[...]

Het punt is alleen, dat je die TLV dus helemaal niet vast zet. Ze kunnen 'm elke maand verlagen. Kun je dan niet beter wachten tot het moment waarop je per maand netto teruglevert en pas dan de overstap naar de partij maken met de hoogste TLV? Als ik nu overstap naar Engie, ga ik pas in maart renderen. Tegen die tijd is hen TLV misschien wel 5 ct.
Ik heb op 23 november nog net bij UC (ik denk dat ik de laatste was) een contract kunnen afsluiten met de hoge TLV, waarvan ze zeggen dat deze tot 1 juli vaststaat. En ik heb het contract op 23 januari in laten gaan.
Dus ja, ze kunnen de TLV verlagen maar met een beetje geluk blijft ie hoog. En stel dat ze hem verlagen, dan kan je altijd nog overstappen.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
roedi06 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:21:
[...]

Dat hangt van de voorwaarden van je contract af. De tarieven van Engie en UC worden per half jaar gewijzigd. Als je nu een contact vanaf januari afsluit dan heb je de eerste 6 maanden dat tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 20:53
pirke schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:55:
[...]

Weekend is 2/7 dagen en is daltarief.

5/7 van je opwekking vindt dus plaats in hoogtarief. Het deel wat je voor 7 uur 's ochtends opwekt kun je redelijk makkelijk negeren.
In mijn situatie heb ik volgens Greenchoice bijna 2/3 in hoogtarief. Ligt ook aan de stand van je panelen en waar je woont (daltarief kan vanaf 21h of 23h zijn). Hier levert het systeen in de zomer tot 22h, maar dat is natuurlijk maar een klein deel. Weet ook niet of deze kleine verschillen de keus anders maken.

Daarnaast als je slimme meter hebt zit je volgens mij gebonden aan dubbel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
Galen2850 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:36:
[...]

In mijn situatie heb ik volgens Greenchoice bijna 2/3 in hoogtarief. Ligt ook aan de stand van je panelen en waar je woont (daltarief kan vanaf 21h of 23h zijn). Hier levert het systeen in de zomer tot 22h, maar dat is natuurlijk maar een klein deel. Weet ook niet of deze kleine verschillen de keus anders maken.

Nee, ook met een slimme meter kan je vragen om enkel tarief.
Soms kan je aan je leverancier vragen om het verschil voor je uit te rekenen welke gunstiger is.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
RobWest schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb op 23 november nog net bij UC (ik denk dat ik de laatste was) een contract kunnen afsluiten met de hoge TLV, waarvan ze zeggen dat deze tot 1 juli vaststaat. En ik heb het contract op 23 januari in laten gaan.
Dus ja, ze kunnen de TLV verlagen maar met een beetje geluk blijft ie hoog. En stel dat ze hem verlagen, dan kan je altijd nog overstappen.
Dat kun je doen, maar indien je over wilt stappen zit je dus vast tot het moment dat je netto geleverd hebt, anders moet je bijleggen.

[ Voor 0% gewijzigd door roedi06 op 08-12-2022 16:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
roedi06 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:36:
[...]

Dat kun je doen, maar indien je over wilt stappen zit je dus vast tot het moment dat je netto geleverd hebt, anders moet je bijleggen.
Dat is overal zo. Althans, dat risico heb je altijd. Tenzij je een vast contract hebt, wat niet te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
Galen2850 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:36:
[...]

nee. Als je domme meter heb ben je gebonden aan enkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
marteltor schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:22:
[...]
nee. Als je domme meter heb ben je gebonden aan enkel.
Dat is ook niet waar, je hebt domme meters met een dubbel telwerk. Die bestaan al 100.000 jaar

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:53
RobWest schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:24:
[...]

Dat is ook niet waar, je hebt domme meters met een dubbel telwerk. Die bestaan al 100.000 jaar
Na 1 juli 2021 is gebruikmaken van dubbeltarief alleen nog mogelijk met een slimme meter. De traditionele en niet-slimme digitale meters zullen namelijk geen signaal ontvangen om van tarief te wisselen.

Bron: https://www.liander.nl/co...%20tarief%20te%20wisselen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
RobWest schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:24:
[...]

100.000 jaar is wel een beetje overdreven O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 14:56
Vandaag net de 4e eindafrekening gekregen dit jaar 😏.
Dit keer van UC net na het geklooi van Eneco. Dus nog tegen de ca. 95 cent TLV tot en met half November. Weekje of 7 uit mn hoofd haha. Toch weer een mooie kerstbonus gezien het 23 december uitbetaald wordt 😂😇

Nu blijf ik lekker even zitten tot ik weer op 0 sta ergens in Maart. En dan zien we wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 22:33
Atomius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:41:
Ik vraag me ook nog steeds af waarom ik de enige ben met een (goed) Innova contract vanaf 1-7. Merkte weinig enthousiasme toen ik dat voorstelde, maar volgens mij was het best een aardige move. Mocht er dan een betere deal zijn in juni dan zeg je hem weer op voor 50 euries.
Ben ingestapt per 1-10 met een TLV van 0,90 excl. BTW, afgelopen 2 maand toch nog een leuke teruglevering gehad van bijna 1.000 kWh, kan ik mooi mijn gasrekening mee betalen. "Nul" op de energiefactuur :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibn6PxmRvDJayKe7auiKG4Drcy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIn6yTCNNWUaNuE56HYTc2Kp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 20:53
NileZ_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:39:
Dit keer van UC net na het geklooi van Eneco. Dus nog tegen de ca. 95 cent TLV tot en met half November. Weekje of 7 uit mn hoofd haha. Toch weer een mooie kerstbonus gezien het 23 december uitbetaald wordt 😂😇

Nu blijf ik lekker even zitten tot ik weer op 0 sta ergens in Maart. En dan zien we wel weer.
Kan je iets context geven bij je strategie? Ik probeer het te begrijpen en doe een aantal aannames:

-Je sluit variabele contracten af zodat je geen boetes betaalt (die kunnen oplopen tot 250eur).
-Je gaat rond maart overstappen omdat je dan netto levert ipv verbruikt om zo je winterverbruik weg te strepen.
-Je zoekt in maart de beste TLV die er dan te vinden is en of dat variabel of vast is hangt af van de markt.

Ik zit bij Greenchoice met een slechte deal (8ct.). Vanaf feb zal ik hier in de plus gaan draaien dus dat is dan voor mij het moment om over te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 15:26
NileZ_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:39:

Wat is je gemiddelde prijs per kwh geweest dit jaar uiteindelijk? Ik zit op 58 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-17kX24NB3IbmeeeoNpHKfdfqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6940BfomZZDdCgqbVauRTdec.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Galen2850 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:45:
[...]

Kan je iets context geven bij je strategie? Ik probeer het te begrijpen en doe een aantal aannames:

-Je sluit variabele contracten af zodat je geen boetes betaalt (die kunnen oplopen tot 250eur).
-Je gaat rond maart overstappen omdat je dan netto levert ipv verbruikt om zo je winterverbruik weg te strepen.
-Je zoekt in maart de beste TLV die er dan te vinden is en of dat variabel of vast is hangt af van de markt.

Ik zit bij Greenchoice met een slechte deal (8ct.). Vanaf feb zal ik hier in de plus gaan draaien dus dat is dan voor mij het moment om over te stappen.
Wat velen van ons gedaan hebben is vergelijkbaar. Maar ik ben rond maart/april overgestapt naar een modelcontract (hele hoge tarieven en TLV en elk moment opzegbaar). Toen er tegen de zomer weer een betere TLV kwam, overgestapt. Hiermee dus een eindafrekening van de periode ervoor gekregen. Netto alleen terug geleverd dus dikke knaken ontvangen.

Dit trucje een aantal keer toegepast waarbij er telkens een grote netto teruglevering heeft plaatsgevonden, dus een betaling naar mij toe.
Halverwege november ben ik de laatste keer overgestapt, om wederom een afrekening te forceren bij in dat geval United Consumers (ca. 95 cent).

Hier blijf iknu even zitten totdat ik weer op 0 sta door saldering. Ik heb een warmtepomp die nu natuurlijk staat te verbruiken. Waarschijnlijk in Maart staat dit weer op 0. En op dat moment zal ik wel weer zien wat de beste deal is.

In november ben ik echt precies op het goeie moment overgestapt. Ik wilde immers niets van mijn 90+ cent afsnoepen door saldering...

Al met al dit jaar toch een ruim bedrag ontvangen. (Aantal duizenden euros).

Ik verwacht dat dit komend jaar toch anders zal zijn maar goed dat zien we dan wel weer. Ik heb helaas ook geen glazen bol..

Maar door iedere keer op het juiste moment te switchen toch flink wat extra kunnen verdienen aan het overschot dit jaar. Het had nog iets meer gekunt, maar ben hier dik en dik tevreden mee.
mathijshooi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:41:
[...]

Wat is je gemiddelde prijs per kwh geweest dit jaar uiteindelijk? Ik zit op 58 cent.

[Afbeelding]
Ik ga dit als ik thuis ben eens even goed bekijken inderdaad 👍.

Maar uit m hoofd; 58 cent (eneco), Delta waarvan ik de TLV niet meer weet, 61 cent (eneco), 94 cent (UC). Dit is even uit het hoofd, verbazingwekkend hoe snel dit jaar is gegaan eigenlijk. Toch ruim 9 of 10 maanden verder 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
NileZ_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:49:
[...]

Wat velen van ons gedaan hebben is vergelijkbaar. Maar ik ben rond maart/april overgestapt naar een modelcontract (hele hoge tarieven en TLV en elk moment opzegbaar). Toen er tegen de zomer weer een betere TLV kwam, overgestapt. Hiermee dus een eindafrekening van de periode ervoor gekregen. Netto alleen terug geleverd dus dikke knaken ontvangen.

Dit trucje een aantal keer toegepast waarbij er telkens een grote netto teruglevering heeft plaatsgevonden, dus een betaling naar mij toe.
Halverwege november ben ik de laatste keer overgestapt, om wederom een afrekening te forceren bij in dat geval United Consumers (ca. 95 cent).

Hier blijf iknu even zitten totdat ik weer op 0 sta door saldering. Ik heb een warmtepomp die nu natuurlijk staat te verbruiken. Waarschijnlijk in Maart staat dit weer op 0. En op dat moment zal ik wel weer zien wat de beste deal is.

In november ben ik echt precies op het goeie moment overgestapt. Ik wilde immers niets van mijn 90+ cent afsnoepen door saldering...

Ik verwacht dat dit komend jaar toch anders zal zijn maar goed dat zien we dan wel weer. Ik heb helaas ook geen glazen bol..

Maar door iedere keer op het juiste moment te switchen toch flink wat extra kunnen verdienen aan het overschot dit jaar. Het had nog iets meer gekunt, maar ben hier dik en dik tevreden mee.

[...]

Maar uit m hoofd; 58 cent (eneco), Delta waarvan ik de TLV niet meer weet, 61 cent (eneco), 94 cent (UC). Dit is even uit het hoofd, verbazingwekkend hoe snel dit jaar is gegaan eigenlijk. Toch ruim 9 of 10 maanden verder 😂
Heb je nu dan een contract met een laag tarief?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:42
RobWest schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:07:
[...]

Heb je nu dan een contract met een laag tarief?
Zolang je je verbruik weer wegsaldeert boeit dat niet, moet je enkel opletten dat je een aanbieder hebt die op de juiste wijze saldeert.

Ik doe t op dezelfde manier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
DCNY schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:19:
[...]

Zolang je je verbruik weer wegsaldeert boeit dat niet, moet je enkel opletten dat je een aanbieder hebt die op de juiste wijze saldeert.

Ik doe t op dezelfde manier
Maar op het moment dat je je overschot gaat wegsalderen, dan kan je toch beter op dat moment eerst cashen en dan in de periode dat je meer verbruikt zorgen dat je een zo laag mogelijk tarief hebt.
En op het moment dat je weer gaat opbouwen, zorgen dat je weer een hoge TLV hebt.

Niet dat dat altijd in de praktijk mogelijk is, maar dat zou wel het ideale plaatje zijn volgens mij.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 15:26
NileZ_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:49:
[...]

[...]

Ja, super geweest. De eerste vier maanden had ik nog minder panelen en kwam dus stroom te kort en moest ik inkopen, gelukkig nog wel voor lage prijs toen. Heeft wel mijn netto TLV gedrukt zoals je in de tabel kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

7 Dec rondje TLV:
BedrijfTLV normaalTLV dalTLV enkel
Engie0.510350.391380.45534
Van Ons0.514370.330630.42434
OM Flex0.274690.27469
Powerpeers0.210.21
Vattenfall0.1680.168
Greenchoice0.1090.109
Coolblue0.1060570.106057
Essent0.0550.055

Ik zie bij UnitedConsumers een TLV van 0.135 staan in je overzicht.
Van UC heb ik recent een overzicht ontvangen van de TLV in mijn geval en die is € 0,98457 en € 0,68119 voor piek en daltarief.

Beetje tegennatuurlijk overigens, want dat betekent dat ik voor elke kWh die ik overdag teruglever, er 's nachts bijna 2,5x zoveel van kan gebruiken. Dus terugleveren als de zon schijnt en dan wassen, drogen en de vaatwasser 's nachts aanzetten.

Ik had eigenlijk verwacht dat direct verbruiken van je zonnestroom gestimuleerd moet worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roedi06
Fairy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:42:
[...]

Ik zie bij UnitedConsumers een TLV van 0.135 staan in je overzicht.
Van UC heb ik recent een overzicht ontvangen van de TLV in mijn geval en die is € 0,98457 en € 0,68119 voor piek en daltarief.

Beetje tegennatuurlijk overigens, want dat betekent dat ik voor elke kWh die ik overdag teruglever, er 's nachts bijna 2,5x zoveel van kan gebruiken. Dus terugleveren als de zon schijnt en dan wassen, drogen en de vaatwasser 's nachts aanzetten.

Ik had eigenlijk verwacht dat direct verbruiken van je zonnestroom gestimuleerd moet worden :+
De prijzen in dat tabelletje zijn van wanneer je nu een nieuw contract bij ze afsluit. Zo te horen heb jij eerder al voor een mooie prijs een contract afgesloten, dat lukt nu helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

Ik schrok wel even toen ik bij UC ineens een pulldown menu zag met huidige en toekomstige tarieven. Gelukkig geen schokkende ontdekking qua TLV (voor zolang dit zo blijft).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
RobWest schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:35:
[...]

Maar op het moment dat je je overschot gaat wegsalderen, dan kan je toch beter op dat moment eerst cashen en dan in de periode dat je meer verbruikt zorgen dat je een zo laag mogelijk tarief hebt.
En op het moment dat je weer gaat opbouwen, zorgen dat je weer een hoge TLV hebt.

Niet dat dat altijd in de praktijk mogelijk is, maar dat zou wel het ideale plaatje zijn volgens mij.
Het maakt niet uit hoe hoog het tarief is als je saldeert. Enige voorwaarde is juiste manier van salderen. Maar gezien alle aandacht ervoor dit jaar zullen er niet veel partijen die zich daar aan gaan branden.

Maar wat je zegt klopt, eerst cashen door op/over te stappen. Dat heb ik in november dus nog gedaan, precies op het juiste moment achteraf gezien.

De kwhs die ik afneem in december januari februari heb ik eind maart/april gesaldeeerd. Kleine slag om de arm aangezien ik niet kan voorspellen hoeveel zon er daadwerkelijk gaat schijnen. En anders wacht ik iets langer.

Qua tarief zit ik op dit moment rond de 52 cent.

Ik denk dat het komend jaar heel anders zal zijn mbt TLV. Maat mocht dit niet zo zijn, dan doen we hetzelfde gewoon nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

roedi06 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:50:
[...]

De prijzen in dat tabelletje zijn van wanneer je nu een nieuw contract bij ze afsluit. Zo te horen heb jij eerder al voor een mooie prijs een contract afgesloten, dat lukt nu helaas niet meer.
O dat had ik niet meegekregen. Heb dus wel een heel gunstig tarief dan idd. Zal aangezien het variabel is denk ik op termijn wel veranderen, Mijn vorige tarief wat ook tot juni meen ik, maar hij veranderd in januari wél, maar voor mij maakt dat nu niet uit. TLV blijft gelijk.

Vermoed dat dit dan voor 1 jaar zou ik gok ik, want anders wordt het heel lastig uitrekenen met salderen en vergoedingen e.d...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRGBjnaIA42X9qH791oS5sM-7j4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OPaajrQkrtaxoeeYk7BK4fuK.png?f=user_large

Zo dan heb ik een keer geluk, volgens mij hele goede tarieven aangezien ik nog geen warmtepomp heb en dus flink teruglever.

Ik wilde eerste elektrisch bijverwarmen van het overschot aan stroom, maar intussen is stoken met gas gunstiger blijkt. Gas heb ik nog bij Vattenfall,

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 09-12-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Fairy, je zegt dat je TLV gelijk blijft, dan denk ik dat je tarieven verder ook niet echt wijzigen maar dat dit dezelfde zijn, maar dan met de overheidsheffingen van 2023.

Voor normaaltarief:
  • 0,98457 TLV, is bij jou nog gelijk aan je kale leveringstarief.
  • De Energiebelasting is in 2023 exclusief btw 0,12599
  • Totaal inclusief overheid 2023 is dan (0,98457+0,12599)*1.21=1,34378
Als ik datzelfde sommetje maak voor 2022 verwacht ik dat je normaaltarief dan voor nu uitkomt op 1,14653 (incl energiebelasting, opslag duurzame energie en 9% btw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Melkunie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:44:
@Fairy, je zegt dat je TLV gelijk blijft, dan denk ik dat je tarieven verder ook niet echt wijzigen maar dat dit dezelfde zijn, maar dan met de overheidsheffingen van 2023.

Voor normaaltarief:
  • 0,98457 TLV, is bij jou nog gelijk aan je kale leveringstarief.
  • De Energiebelasting is in 2023 exclusief btw 0,12599
  • Totaal inclusief overheid 2023 is dan (0,98457+0,12599)*1.21=1,34378
Als ik datzelfde sommetje maak voor 2022 verwacht ik dat je normaaltarief dan voor nu uitkomt op 1,14653 (incl energiebelasting, opslag duurzame energie en 9% btw)
Je hebt helemaal gelijk! Had ik nog helemaal niet bij nagedacht. De BTW veranderd en dat bepaald inderdaad de prijs. Dit is mijn huidige tarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1lrQU60f4gDf1SFL_4TfSw_o9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vjOwOO6i2P5wAMS2jowNLw6k.png?f=user_large

Hoe dan ook, met het komende prijsplafond is het heel gunstig :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 09-12-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Ik lever wegens zonnepanelen ook netto stroom terug en overweeg over te stappen op Engie.

Vraagje: Als ik op de website van Engie alle gegevens invul bij "Jouw persoonlijke aanbod aanvragen"
(Stroom normaal 2500 kWh stroom dal 2000 kWh en teruglevering 8500 kWh ) Dan volgt daaruit een maandelijkse betaling van €10. Klopt het dat Engie de netto teruglevering van 4000 kWh nog niet in het persoonlijke aanbod maandbedrag verwerkt ? Graag even een bevestiging. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:10
Cass schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:06:
Ik lever wegens zonnepanelen ook netto stroom terug en overweeg over te stappen op Engie.

Vraagje: Als ik op de website van Engie alle gegevens invul bij "Jouw persoonlijke aanbod aanvragen"
(Stroom normaal 2500 kWh stroom dal 2000 kWh en teruglevering 8500 kWh ) Dan volgt daaruit een maandelijkse betaling van €10. Klopt het dat Engie de netto teruglevering van 4000 kWh nog niet in het persoonlijke aanbod maandbedrag verwerkt ? Graag even een bevestiging. :)
Klopt, eerst betalen, achteraf kijken of je wel echt geld terug krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Whiskey48 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:31:
[...]

Klopt, eerst betalen, achteraf kijken of je wel echt geld terug krijgt.
Klopt, bij Eneco betaalde ik €0 en bij UnitedConsumers betaal ik €5. Dat is het laagste bedrag wat je kan betalen.

Je kan niet op voorhand al geld gaan ontvangen. Misschien maar goed ook, want er zijn genoeg mensen zo desparate op dit moment dat ze zelfs hun stroomrekening als 'lening' gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:13
Bij United Consumers is de terugleververgoeding drastisch gedaald. 13,5 ct.
Aangezien ik een klein overschot heb ging ik op de website kijken of ik daar een mooi bedrag aan over kon houden ter compensatie van de totale energierekening maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Fairy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:56:
[...]

...
Hoe dan ook, met het komende prijsplafond is het heel gunstig :)
Hoe bedoel je? Het prijsplafond heeft geen invloed op de TLV.
Het lijkt me niet zo dat je inkoopt op 40 cent en verkoopt op 98cent.

Salderen gaat op basis van kWh, staat dus los van het tarief.
Voor netto-terugleveraar maakt prijsplafond niet uit vanwege saldering. Met een SAP is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Even een vraagje betreft afsluiten contract voor enkel terugleveren. Kan ik 1 kwh opgeven als af te nemen stroom of gaat dat vragen om problemen? Ik ga mijn volledige zonnepanelen gebruiken om terug te leveren maar ga niks afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
biggydeen2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:14:
Even een vraagje betreft afsluiten contract voor enkel terugleveren. Kan ik 1 kwh opgeven als af te nemen stroom of gaat dat vragen om problemen? Ik ga mijn volledige zonnepanelen gebruiken om terug te leveren maar ga niks afnemen.
Als dat de situatie is zoals die is, dan heb je daar toch geen kWh aan gelogen?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 28-09 19:52
biggydeen2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:14:
Bedoel je voor een SAP? Dan zou je veilig 1 in kunnen vullen als 0 niet kan lijkt mij. Als je bedoelt dat je netto teruglevert (na saldering van je verbruik) vraag ik me af waarom je niet gewoon opgeeft wat je verbruikt en teruglevert. Juridisch en theoretisch trouwens wel interessant als je dit bewust anders opgeeft ihkv dwaling, maar kan me niet voorstellen dat zich in de praktijk zo’n discussie gaat voordoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
RobWest schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:16:
[...]

Als dat de situatie is zoals die is, dan heb je daar toch geen kWh aan gelogen?
Das waar :)
cryptapix schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:20:
[...]

Bedoel je voor een SAP? Dan zou je veilig 1 in kunnen vullen als 0 niet kan lijkt mij. Als je bedoelt dat je netto teruglevert (na saldering van je verbruik) vraag ik me af waarom je niet gewoon opgeeft wat je verbruikt en teruglevert. Juridisch en theoretisch trouwens wel interessant als je dit bewust anders opgeeft ihkv dwaling, maar kan me niet voorstellen dat zich in de praktijk zo’n discussie gaat voordoen.
Voor een SAP idd. Ik had hier en daar eens gelezen in dit topic dat mensen dan andere waardes invullen omdat ze er anders gezeur mee kregen. Ik kan het zo niet meer terugvinden (alweer paar maanden geleden). Dus ik vroeg mij af of dit nog speelt of dat invullen van 1 kwh ook prima is. Maar zoals Rob zegt is het ook gewoon de waarheid dus zal wel goed zijn lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Als je SAP ook ergens een stopcontact heeft plug je daar toch gewoon een keer 's nachts een uurtje een kacheltje ofzo in? Heb je 1 kwh gebruikt, salderen tegen 5000 kwh opwek en iedereen is weer blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknose
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 09:22
Wel appart dat er zoveel verschil zit in de tarieven in een korte periode.
Dit zijn mijn tarieven bij UC afgesloten op 20-10
(Blijven volgens UC volgend jaar hetzelfde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWmN9yRkUvf9K2kMeZ67m7mxiqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1PGDJF6DGrzeZR789RnB6VF7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
NTS schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:41:
Als je SAP ook ergens een stopcontact heeft plug je daar toch gewoon een keer 's nachts een uurtje een kacheltje ofzo in? Heb je 1 kwh gebruikt, salderen tegen 5000 kwh opwek en iedereen is weer blij ;)
Je omvormers staan 's nachts ook aan, dus 0 kWh verbruiken zal nooit lukken. Per saldo wel natuurlijk, maar je zal altijd wat stroom uit het net trekken.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

De omvormers zelf verbruiken ook stroom als ze niet leveren. dus die 1 kWh haal je sowieso al ;-)
edit: oeps dat was dus al gemeld.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 12-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

RobWest schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:43:Je omvormers staan 's nachts ook aan, dus 0 kWh verbruiken zal nooit lukken. Per saldo wel natuurlijk, maar je zal altijd wat stroom uit het net trekken.
Ohja klopt, zo'n ding heeft ook een beetje standby verbruik.

Wat mij overigens net opviel bij ENGIE is dat ze tegenwoordig expliciet dit bij hun aanbod hebben staan:
ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren. Let op: deze vergoeding voor netto-teruglevering kan lager worden.
Dus ze bieden nu aan met "TLV is gelijk aan kaal tarief" maar dat zou kunnen veranderen. Ik heb het idee dat ze dat nu niet doen, omdat de day-ahead prijzen boven de door hen aangeboden tarieven liggen. Dus het is nu gunstig voor ze als er veel wordt teruggeleverd want dan hoeven ze minder in te kopen op de open markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teruglevering
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Zo, vandaag mn nieuwe tarieven voor 2023 ontvangen van Engie
Dubbel tarief normaal incl.btw 0,76997
Dubbel tarief dal 0,62602
Dubbel tarief tlv exclusief. Normaal
0,61752
Dubbel tarief tlv exclusief. Dal
0,47357Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao5Cd5DPKQ3GfLFU9-gbZEuUXZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rszuVGEP7t4U9ox5Wdf4zs6u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

bmoorman schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:32:
[...]

Hoe bedoel je? Het prijsplafond heeft geen invloed op de TLV.
Het lijkt me niet zo dat je inkoopt op 40 cent en verkoopt op 98cent.

Salderen gaat op basis van kWh, staat dus los van het tarief.
Voor netto-terugleveraar maakt prijsplafond niet uit vanwege saldering. Met een SAP is het een ander verhaal.
Klopt, maar ik heb zelf nog wel even twijfel gehad of ze de TLV ook zouden cappen op 40 cent. Ik zie ze na het Eneco debacle overal voor aan.

Theoretisch is het wel zo, dat als je nu 2 meters zou hebben in je woning en je zou afnemen voor de cap van 40 cent en tegelijkertijd invoeden vanaf PV dat je er nog flink voordeel uit zou kunnen halen. In principe zou je zelfs stroom met een inverter van de ene naar de andere meter kunnen 'pompen'. Niet echt netjes, maar het kan volgens mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
mathijshooi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]
Iets later dan bedoeld, maar heb zonet even snel gerekend. Alle terug geleverde kwhs tegen de daarbij horende TLV. Dus echt puur en alleen de TLV gedeeld door het aantal Kwhs.

Dan kom ik tot de volgende gemiddelde TLV per kwh van 0,6530

Ik zeg, prima, volgend jaar weer? hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Teruglevering schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:44:
0,61752
0,47357[Afbeelding]
Gaat dat wel goed daar? Ik dacht dat Engie vooralsnog vasthield aan "vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)". Dat klopt niet met deze cijfers als ik geen denkfout maak..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vlvN4gP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Fairy schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:56:
[...]
Theoretisch is het wel zo, dat als je nu 2 meters zou hebben in je woning en je zou afnemen voor de cap van 40 cent en tegelijkertijd invoeden vanaf PV dat je er nog flink voordeel uit zou kunnen halen. In principe zou je zelfs stroom met een inverter van de ene naar de andere meter kunnen 'pompen'. Niet echt netjes, maar het kan volgens mij wel.
Dat is een interssant idee, maar staat er niet in de voorwaarden dat de stroom duurzaam moet zijn opgewekt? En je mag geloof ik geen galvanische verbinding maken tussen PAP en SAP dus dan heb je (inverters met een ingebouwde) scheidingstransformator(en) nodig.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Fairy schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:56:
[...]

Klopt, maar ik heb zelf nog wel even twijfel gehad of ze de TLV ook zouden cappen op 40 cent. Ik zie ze na het Eneco debacle overal voor aan.
O, ik dacht dat je meende dat je import telwerk à 40cent werd afgerekend en je export telwerk à 90cent. :F
Voor de salderingsmaatregel zijn beide telwerken één en dezelfde.
Met een SAP heb je al gescheiden telwerken (mits goed uitgevoerd) en dan maak je volgend jaar een klapper met de teruglevering boven het plafond (van magere 2900kWh).
Wat Eneco betreft kunnen we concluderen dat ze er niet echt mee weggekomen zijn, met die abrupte TLV verlaging. Veel mensen hebben toch tot aan einde salderingsperiode het hoge TLV gekregen.
Nu dat de overheid er bovenop zit zullen de leveranciers geen gekke dingen uithalen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-09 02:29
omvormer gebruikt snachts ook beetje stroom, dus lost zijn eigen op....

EDIT : nr 3 al met deze opmerking zie ik. zal dus wel kern van waarheid in zitten 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door sjampeter op 12-12-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Melkunie schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:15:
[...]

Gaat dat wel goed daar? Ik dacht dat Engie vooralsnog vasthield aan "vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)". Dat klopt niet met deze cijfers als ik geen denkfout maak..

[Afbeelding]
0,61752
0,47357[Afbeelding]
Ik heb 30 november mijn tarieven al gekregen voor 2023, komt niet overeen met deze tarieven:

Dubbel normaal €0,58251 (incl BTW, excl overheidsheffingen)
Dubbel dal €0,43556 (incl BTW, excl overheidsheffingen)

Enkel €0,51153 (incl BTW, excl overheidsheffingen)

Vaste leveringskosten per dag € 0.22329

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Afas schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:13:
[...]

[...]

Ik heb 30 november mijn tarieven al gekregen voor 2023, komt niet overeen met deze tarieven:

Dubbel normaal €0,58251 (incl BTW, excl overheidsheffingen)
Dubbel dal €0,43556 (incl BTW, excl overheidsheffingen)

Enkel €0,51153 (incl BTW, excl overheidsheffingen)

Vaste leveringskosten per dag € 0.22329
Dat kan uiteraard, iedereen heeft andere tarieven.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
RobWest schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:18:
[...]

Dat kan uiteraard, iedereen heeft andere tarieven.
Dat is toch vreemd bij een modelcontract en nieuwe tarieven per 1 januari. Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Afas schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:22:
[...]

Dat is toch vreemd bij een modelcontract en nieuwe tarieven per 1 januari. Wat mis ik?
volgens mij krijgen bestaande klanten iets betere prijzen dan nieuwe klanten. In ons geval als je bestaande klant bent dus een slechtere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
[...]
Dubbel tarief tlv exclusief. Normaal 0,61752
Dubbel tarief tlv exclusief. Dal 0,47357
Volgens de brief zijn de Normaal TLV 0,61752 en de dal TLV 0,47357 beide niet exclusief maar inclusief BTW.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:41
mpx200_05 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:24:
Bij United Consumers is de terugleververgoeding drastisch gedaald. 13,5 ct.
Aangezien ik een klein overschot heb ging ik op de website kijken of ik daar een mooi bedrag aan over kon houden ter compensatie van de totale energierekening maar helaas.
TLV gedaald sinds 11 december?

Ik heb geen bericht gehad en de TLV is nog conform origineel contract als ik vandaag inlog.

[ Voor 28% gewijzigd door Noord27 op 12-12-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:51
Het ziet ernaar uit dat Innova de winter gaat overleven.

Ik zit nu bij OM. Vandaag contract opgezegd per 25-2, bevestiging ook direct binnen. Ze willen wel dat ik mijn tellerstanden opstuur.

Wat ik niet begrijp, ze lezen toch dagelijks uit. Waarom nog aanleveren?????

Daarna dus naar Innova met €0,93 cent aan TLV uhuhuhuhu ik hou mijn hart vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
hoihoi66 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:16:
Het ziet ernaar uit dat Innova de winter gaat overleven.

Ik zit nu bij OM. Vandaag contract opgezegd per 25-2, bevestiging ook direct binnen. Ze willen wel dat ik mijn tellerstanden opstuur.

Wat ik niet begrijp, ze lezen toch dagelijks uit. Waarom nog aanleveren?????

Daarna dus naar Innova met €0,93 cent aan TLV uhuhuhuhu ik hou mijn hart vast :)
Nee een energieleverancier leest niets uit. Dat doet de netbeheerder. Een hele andere partij.

Innova zit op 7ct/kWh momenteel. Of heb je een ander contract op het oog?

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 12-12-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Noord27 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:20:
[...]

Nee een energieleverancier leest niets uit. Dat doet de netbeheerder. Een hele andere partij.

Innova zit op 7ct/kWh momenteel. Of heb je een ander contract op het oog?
3 maanden geleden afgesloten bij Innova toen de prijzen vet hoger waren.
Als ik inlog dan zie ik 0,93 staan.

Weet niet of ze deze nog gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@hoihoi66

Innova heb ik persoonlijk geblokkeerd in mijn telefoonlijst toen ze mij tot 3 keer toe weigerden om als klant aan te nemen. Omdat ik alleen stroom gebruik en geen gas af neem.

In een 2 wekelijkse vergadering bij mijn werkgever dit aangegeven en dit bleek wettelijk niet gegrond te zijn. Zou ze kunnen dwingen vanuit 'ons' als netbeheerder om mij als klant aan te nemen. Maar daar had ik geen zin meer in als men de schuld bij hun 'systeem' legt. Liever een betrouwbare partij, dan eentje die zich achter een systeem verschuilt.

Verder contact verloopt via een woordvoerder. Heb begrepen dat het inderdaad verspilde moeite en een stugge partij is. Innova maakt in ieder geval door deze actie geen mogelijkheid uit voor een collectief. Nooit meer.

8)

Met andere woorden, ik geloof niet dat je nog 93ct/kWh ontvangt momenteel. Wat je ook te zien krijgt. Lees ook in dit topic maar eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Noord27 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:36:
@hoihoi66

Innova heb ik persoonlijk geblokkeerd in mijn telefoonlijst toen ze mij tot 3 keer toe weigerden om als klant aan te nemen. Omdat ik alleen stroom gebruik en geen gas af neem.

In een 2 wekelijkse vergadering bij mijn werkgever dit aangegeven en dit bleek wettelijk niet gegrond te zijn. Zou ze kunnen dwingen vanuit 'ons' als netbeheerder om mij als klant aan te nemen. Maar daar had ik geen zin meer in als men de schuld bij hun 'systeem' legt. Liever een betrouwbare partij, dan eentje die zich achter een systeem verschuilt.

Verder contact verloopt via een woordvoerder. Heb begrepen dat het inderdaad verspilde moeite en een stugge partij is. Innova maakt in ieder geval door deze actie geen mogelijkheid uit voor een collectief. Nooit meer.

8)

Met andere woorden, ik geloof niet dat je nog 93ct/kWh ontvangt momenteel. Wat je ook te zien krijgt. Lees ook in dit topic maar eens terug.
Er waren 2 maanden geleden veel belangstellenden die het probeerden…

Nu lijkt Innova heel hoog maar een paar maanden geleden waren er meerdere aanbieders die hoog zaten met hun TLV.

Eerst werd de TLV iets naar beneden bijgesteld, daarna was het weer iets hoger. Als laatst MOEST je perse gas erbij nemen.
Veel schrokken van de naam Innova en durvden het niet aan, want Innova zou ieder moment falliet gaan.

Nu zijn we 3-4 maanden verder en heb ik zwart op wit nog altijd een jaarcontract waarin de orijs van mijn TLV op 0,93 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hoihoi66 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:42:
[...]

Er waren 2 maanden geleden veel belangstellenden die het probeerden…

Nu lijkt Innova heel hoog maar een paar maanden geleden waren er meerdere aanbieders die hoog zaten met hun TLV.

Eerst werd de TLV iets naar beneden bijgesteld, daarna was het weer iets hoger. Als laatst MOEST je perse gas erbij nemen.
Veel schrokken van de naam Innova en durvden het niet aan, want Innova zou ieder moment falliet gaan.

Nu zijn we 3-4 maanden verder en heb ik zwart op wit nog altijd een jaarcontract waarin de orijs van mijn TLV op 0,93 staat.
Klinkt lekker, maar ik zou het niet aandurven. Er zijn vorig jaar ook al een paar partijen omgevallen, en z groot is Innova niet.

93 cent is lekker, maar niet als ze failliet gaan, want dan krijg je 0 cent TLV.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Headshot_NL schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:06:
[...]

Ik ben ingestapt toen er wat geruchten waren dat Eneco de TLV ging verlagen (Eneco snoeit in terugleververgoeding). Vanaf 25 september ging het jaarcontract bij Innova in voor bijna 1 euro TLV.
Veel mensen durfde de stap niet aan omdat Innova mogelijk financieel niet zo sterk was. Als die failliet zouden gaan aan het eind van de winter moet je je verbruik tegen 1 euro per kWh gaan aftikken in plaats van te salderen.
We gaan het zien. Ik hoop ergens in de lente mijn verbruik weer te hebben gesaldeerd. Daarna is het cashen omdat de TLV voor 1 jaar vast staat.
Mijn 1 jarig Innova contract start ook binnenkort met ook de meest gunstige voorwaarden.
Maar heb jij iets gehoord of gelezen dat de TLV gaat zakken? Ook als staat het hard vast in je contract?

Mochten ze het zakken dan is het contractbreuk en mag je weg zonder een boete neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Jeroenneman schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:46:
[...]

Klinkt lekker, maar ik zou het niet aandurven. Er zijn vorig jaar ook al een paar partijen omgevallen, en z groot is Innova niet.

93 cent is lekker, maar niet als ze failliet gaan, want dan krijg je 0 cent TLV.
Om die reden ga ik in sept-okt dus voor de winter nog eruit.wil geen risico nemen.
Wil er 7 maanden blijven, de TLV binnenharken en dan pleite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
[...]

De reden dat ik ook niet in oktober dit jaar ben gestart bij ze maar pas in feb 2023 komt ook omdat ik verhalen las dat ze de winter niet zouden overleven.
Nog geen nare verhalen gehoord iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:39
hoihoi66 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:47:
[...]

Mijn 1 jarig Innova contract start ook binnenkort met ook de meest gunstige voorwaarden.
Maar heb jij iets gehoord of gelezen dat de TLV gaat zakken? Ook als staat het hard vast in je contract?

Mochten ze het zakken dan is het contractbreuk en mag je weg zonder een boete neem ik aan?
Ja dit staat hard in het contract. Voor mij is het straks 40 cent om af te nemen (prijsplafond) en 98 cent TLV. Op geen enkele manier bericht gekregen dat de TLV toch aangepast gaat worden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

ik zie weinig reden om failliet te gaan nu de overheid massaal bijspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Natuurlijk wel. staat gewoon heel duidelijk in het contract, en dat ga ik afdwingen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
@hoihoi66

8)

Als je dit topic terugleest dan kom je mijn bericht ook tegen.

En om een kort verhaal lang te maken: Bij een variabel contract kunnen de tarieven wijzigen en bij een vast contract niet.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 14:45

Erikz.nl

professioneel prutser

[...]

Waarom zouden ze failliet gaan? De overheid betaalt de kosten boven die 40 cent aan de leverancier, dus ze krijgen hun geld wel. Dat jij dat niet betaalt is een andere kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Erikz.nl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:46:
[...]

Waarom zouden ze failliet gaan? De overheid betaalt de kosten boven die 40 cent aan de leverancier, dus ze krijgen hun geld wel. Dat jij dat niet betaalt is een andere kwestie.
De overheid betaalt, maar Innova stond er al slecht voor qua jaarcijfers. Zelfs als er geld blijft binnenkomen, kan je nog steeds door mismanagement omvallen.

Natuurlijk is iedereen vrij om zelf te bepalen hoeveel risico iets waard is, en waar dat kantelpunt ligt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroenneman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:59:
[...]

De overheid betaalt, maar Innova stond er al slecht voor qua jaarcijfers. Zelfs als er geld blijft binnenkomen, kan je nog steeds door mismanagement omvallen.
zo slecht stonden ze er niet voor. Ze maakten in 2021 winst en onlangs toen die solvabiliteitslijst weer langs kwam stonden zij niet op de rode lijst. Wel op de oranje lijst overigens, maar daar stonden een heleboel leveranciers op.

maargoed een risico blijft het altijd. Ik schat zelf alleen in dat dat laag is vanwege het plafond. Ze zullen veel minder wanbetalers hebben dan andere jaren. Bovendien zit Innova meer in de zakelijke markt heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Headshot_NL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:13:
[...]

Ja dit staat hard in het contract. Voor mij is het straks 40 cent om af te nemen (prijsplafond) en 98 cent TLV. Op geen enkele manier bericht gekregen dat de TLV toch aangepast gaat worden.
Heb je bij het ingaan van je contract over de TLV nog een navraag gedaan?

OM energie heb ik nu opgezegd omdat binnenkort mijn Innova contract start.
Aan de andere kant heb ik geen zin om mijn jaar uit te zitten en met heel wat tegoed te zitten bij ze. Na de zomer wil ik de boete betalen en uit laten cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:34:
[...]

Natuurlijk wel. staat gewoon heel duidelijk in het contract, en dat ga ik afdwingen ook.
Wanneer is je contract ingegaan?
Ga je heel het jaar uitzitten of net als ik na de zomer weg bij ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoihoi66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:43:
[...]

Wanneer is je contract ingegaan?
Ga je heel het jaar uitzitten of net als ik na de zomer weg bij ze?
die van mij ging in op 3 september, en ik ga het hele contract uitzitten tot 3 sept 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 17:07
de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:54:
[...]

die van mij ging in op 3 september, en ik ga het hele contract uitzitten tot 3 sept 2023.
De mijne ging 08-09-2022 in, ik ben nog aan het twijfelen of ik het hele contract ga uitzitten of 1 maandje van te voren ga opzeggen voor €50 boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Voor nu even over naar Tibber, in de loop van februari eens kijken of er nog wat te halen valt komend voorjaar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Hoi Allemaal.

Ik zit met een "kleine" uitdaging mbt nieuwe leverancier en teruglever vergoeding. Ik hoop dat jullie me enigzins kunnen helpen.

Situatie:

- krijg over 2 dagen sleutel nieuwe woning.
- er zit een water/water warmtepomp in
- zonnepanelen 18 stuks (400wp per paneel) komen begin februari
- vanaf begin maart gaan we erin wonen, dan is de woning helemaal af

Ik heb gezocht en gekeken in het dynamische topic (vanwege de tibber reclame) maar begrepen dat het minder interessant is met zonnepanelen. Nu terecht op dit topic en met de huidige gegevens van energieleveranciers en wat ik zo hier en daar lees, is in mijn situatie (sowieso vanaf maart) Engie de beste optie. Uiteraard kan het na een maand weer helemaal anders zijn.

Maar zijn jullie het daarmee eens of is er wellicht een andere aanpak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-09 15:28
Dalma schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:53:
Hoi Allemaal.

Ik zit met een "kleine" uitdaging mbt nieuwe leverancier en teruglever vergoeding. Ik hoop dat jullie me enigzins kunnen helpen.

Situatie:

- krijg over 2 dagen sleutel nieuwe woning.
- er zit een water/water warmtepomp in
- zonnepanelen 18 stuks (400wp per paneel) komen begin februari
- vanaf begin maart gaan we erin wonen, dan is de woning helemaal af

Ik heb gezocht en gekeken in het dynamische topic (vanwege de tibber reclame) maar begrepen dat het minder interessant is met zonnepanelen. Nu terecht op dit topic en met de huidige gegevens van energieleveranciers en wat ik zo hier en daar lees, is in mijn situatie (sowieso vanaf maart) Engie de beste optie. Uiteraard kan het na een maand weer helemaal anders zijn.

Maar zijn jullie het daarmee eens of is er wellicht een andere aanpak ?
Verwacht je een overproductie te hebben? Stel dat je 1 kWh per Wp opwekt, dan zit je op 7200 kWh opwek op jaarbasis. Als je dat ook ongeveer gebruikt moet je een energieleverancier hebben die goed saldeert, dus geen dynamische leverancier. Op zoek naar de hoogste terugleververgoeding is dan niet zinvol. Stel je hebt een overschot van 1000 kWh en de terugleververgoeding is 10 cent hoger dan de rest, dan levert dat je 100 euro op op jaarbasis. Maak je afweging wat zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Ep Woody schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:58:
[...]

Verwacht je een overproductie te hebben? Stel dat je 1 kWh per Wp opwekt, dan zit je op 7200 kWh opwek op jaarbasis. Als je dat ook ongeveer gebruikt moet je een energieleverancier hebben die goed saldeert, dus geen dynamische leverancier. Op zoek naar de hoogste terugleververgoeding is dan niet zinvol. Stel je hebt een overschot van 1000 kWh en de terugleververgoeding is 10 cent hoger dan de rest, dan levert dat je 100 euro op op jaarbasis. Maak je afweging wat zinvol is.
nee, de panelen staan niet ideaal. Ik ga even uit van een opbrengst van maximaal 5000kwh. En mijn verbruik zal richting de 6500 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-09 15:28
Dalma schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:10:
[...]

nee, de panelen staan niet ideaal. Ik ga even uit van een opbrengst van maximaal 5000kwh. En mijn verbruik zal richting de 6500 gaan.
Gewoon opzoek naar de goedkoopste leverancier bij een gebruik van 1500 kWh (6500 kWh gebruik en 5000 opwek). Er is geen winst te halen met een hoge terugleververgoeding aangezien de kosten dan waarschijnlijk ook omhoog gaan als je minder opwekt dan je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:39
hoihoi66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:42:
[...]

Heb je bij het ingaan van je contract over de TLV nog een navraag gedaan?

OM energie heb ik nu opgezegd omdat binnenkort mijn Innova contract start.
Aan de andere kant heb ik geen zin om mijn jaar uit te zitten en met heel wat tegoed te zitten bij ze. Na de zomer wil ik de boete betalen en uit laten cashen.
Voor het afsluiten van het contract telefonisch besproken. Alle tarieven zijn vast.
Alleen heb je nu het prijsplafond. Zolang ze wettelijk niks veranderen aan de TLV blijft dit gewoon zoals in je contract staat.
Contract van mij loopt sinds september.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Ep Woody schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:12:
[...]

Gewoon opzoek naar de goedkoopste leverancier bij een gebruik van 1500 kWh (6500 kWh gebruik en 5000 opwek). Er is geen winst te halen met een hoge terugleververgoeding aangezien de kosten dan waarschijnlijk ook omhoog gaan als je minder opwekt dan je gebruikt.
ik snap dit niet helemaal, sorry daarvoor. Er komen zoveel termen voorbij en het overzicht op pagina 1 maakt het voor leken ook niet even gemakkelijk en dan ook de stress dat ik wat moet afsluiten voor donderdag.

Maar met goedkoopste bedoel je dus niet dynamisch ?

En terugkomend op je eerste reactie. is er een verschil tussen een energieleverancier doe goed saldeert vs hoogste tlv ?

Ik ben even voor het gemak uitgegaan van het volgende:

7500 verbruik
5000 opleveren
enkel tarief (geen piek of dal)

3 tal leveranciers voorgesteld termijn:
Engie: 66 euro
vanons: 67,72
uc: 101

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-09 16:55
tss68nl schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Oh je bedoelt dat je vrijwillig afstand doet van een hoge terugleververgoeding? Ja dat kan natuurlijk wel bij Greenchoice bijvoorbeeld waar Unive als broker tussen zit. Maar dit topic gaat over terugleveren, niet over normale vaste energiecontracten. Excuses, maar ik dacht dat je op zoek was naar een vast contract met hoge terugleververgoeding. Die zijn er niet.

Sowieso is het bijzonder dat greenchoice omwille van de gasprijs haar tarieven laat stijgen aangezien ze claimen 100% groene energie te leveren. Nu wisten we allemaal al lang dat ook dat een fabeltje is en ze simpelweg maar gewoon grijs met groen compenseren op de energiemarkt.
Misschien helpt dit:

- Je verbruik is 6500 KWH
- Je productie van zonnepanelen is 5000 KWH
- Dit betekent dat je 1500 KWH moet kopen op jaar basis. De goedkoopste prijs per KWH is daarom voor jou interessant.

Dit Forum is bedoelt voor mensen die juist meer produceren dan nodig hebben. Mijn eigen gegevens:
- Verbruik is 6500 KWH
- Productie is 22500 KWH
- Dit betekent dat ik 16.000 KWH per jaar het net opstuur. Een zo hoog mogelijke prijs (Terugleververgoeding, TLV) is voor mij heel interessant. Het overzicht op de eerste pagina laat zien bij welke energie leverancier de TLV het hoogste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Dalma schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:10:
[...]

ik snap dit niet helemaal, sorry daarvoor. Er komen zoveel termen voorbij en het overzicht op pagina 1 maakt het voor leken ook niet even gemakkelijk en dan ook de stress dat ik wat moet afsluiten voor donderdag.

En terugkomend op je eerste reactie. is er een verschil tussen een energieleverancier doe goed saldeert vs hoogste tlv ?

7500 verbruik
5000 opleveren

Je zit in het verkeerde topic.

Jij gaat namelijk meer verbruiken dan je opwekt. Eerst wordt je opgewekte kWh gesaldeerd met je verbruik. Je streept in jouw scenario dan 5000 weg van de 7500. Je houdt dan 2500 kWh over waarvoor je gewoon je afgesproken levertarief gaat betalen. Er is bij jou dus helemaal geen sprake van een terugleververgoeding, die geldt alleen maar als je MEER opwekt dan je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Dalma schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:10:
[...]

7500 verbruik
5000 opleveren

Aanvullend op wat hierboven is gezegd. Een dynamisch contract kan zeker interessant zijn voor jou. Maar kies nu eerst een leverancier met het laagste tarief. Elk contract is nu toch variabel, dus daar zit je niet aan vast. Je kan altijd weer wisselen.
En ga later eens rustig uitzoeken of een dynamisch contract voor jou interessant is.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
sorry ! het begint nu te dagen lol. bizar zeg waar je tegenwoordig rekening moet houden. kunnen jullie me dan alleen nog wijzen op het juiste forum.

ps. is er dan ook nog een overzicht van de goedkoopste leverancier of moet ik die zoeken in dat nieuwe topic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Dalma schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:48:
sorry ! het begint nu te dagen lol. bizar zeg waar je tegenwoordig rekening moet houden. kunnen jullie me dan alleen nog wijzen op het juiste forum.

ps. is er dan ook nog een overzicht van de goedkoopste leverancier of moet ik die zoeken in dat nieuwe topic ?
Overstappen
Pricewise
Independer
Gaslicht

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Ik sta op het punt om over te stappen naar Engie ivm de hoge terugleveringstarieven maar vraag me nog 1 ding af, moet ik ook tegelijk Gas van Engie kiezen of kan ik daarmee bij mn huidige leverancier blijven die gunstigere tarieven heeft (Snap dat het niets uitmaakt ivm prijsplafond maar is wel handig om te weten)
Pagina: 1 ... 128 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2