Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.707 views

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-10 10:09

Dennahz

Life feels like hell should.

Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:29:
[...]

Niet zo vreemd. Waar eerst alleen in het weekend drukte was, moet je nu de hele week door testen voor allerhande zaken zoals zwemles, sportbezoek, etc. Of doet TvT alle coronapas testen?
Officieel mag je niet op reis met zo'n TvT test, maar in de praktijk werkt dat volgens mij gewoon. Dus ik denk dat je er vanuit kan gaan dat TvT idd het grootste deel van de tests doet :)

Twitter

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
IJzerlijm schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:13:
[...]

Het vaccin dat die betrouwbare meneer in Portugal aanbiedt is exact hetzelfde dat die onbetrouwbare Rutte hier promoot. De kern van het probleem is dat mensen dat niet willen snappen en hun stomme keuzes afschuiven op een ander.
Het geprezen Denemarken heeft ook geen vaccinatiegraad boven de 90%. Dus niet alleen hier. Maar eigenlijk overal behalve Portugal blijkbaar.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 07:33
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:29:
[...]

Niet zo vreemd. Waar eerst alleen in het weekend drukte was, moet je nu de hele week door testen voor allerhande zaken zoals zwemles, sportbezoek, etc. Of doet TvT alle coronapas testen?
Volgens mij gaan CTB tests via TvT. De GGD gebruikt voornamelijk PCR tests en dan heb je niet op tijd de uitslag.

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:17:
[...]
Hoog over heb je gelijk dat er mensen overlijden en het hoort ook bij het leven maar als je alles los laat en mensen bij bosjes overlijden ontwricht dat tijdelijk de hele samenleving en kun je niet meer spreken van een normale samenleving.
Het RIVM becijfert dat er in totaal nog 4.800 mensen met corona op de IC opgenomen zullen moeten worden. Is dat "bij bosjes"? Als je vindt dat het gerechtvaardigd is om een hele maatschappij beperkingen op te leggen om 4.800 mensen (vaak tegen beter weten in) een hogere kans op overleven te geven: helemaal prima, maar waar ligt dan de grens? Bij 2500? 250? 25?

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:01
Redax schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:19:
[...]

Ja klopt, maar mensen buiten sluiten met een QR code lijkt ze toch iets zinvoller dan het daadwerkelijke probleem aanpakken. Ze hadden allang moeten starten met het benaderen van die doelgroep.
Mensen uit medische risicogroepen zijn weken terug al benaderd voor een derde prik.

Of er al puur op leeftijd derde prikken worden gegeven weet ik niet.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:36:
[...]

Het RIVM becijfert dat er in totaal nog 4.800 mensen met corona op de IC opgenomen zullen moeten worden. Is dat "bij bosjes"? Als je vindt dat het gerechtvaardigd is om een hele maatschappij beperkingen op te leggen om 4.800 mensen (vaak tegen beter weten in) een hogere kans op overleven te geven: helemaal prima, maar waar ligt dan de grens? Bij 2500? 250? 25?
Beetje zinloze vergelijking dit, die 4800 is gebaseerd op een model die de huidige maatregelen als kaders heeft.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• migchiell
[...]

Het probleem is dat als die 4800 zich tegelijk op de IC melden, dat er dan nog veel meer mensen gaan overlijden, namelijk alle andere mensen die in die periode ook naar de IC moeten maar daar niet meer terechtkunnen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Als er 400 per maand komen, liggen er 200 gemiddeld op de ic. Ben je 12 maanden verder. Met een beetje geluk leven de meesten nog.

Komen 2400 per maand. Liggen er misschien 400 op de ic. Maar zijn er 2000 dood.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nst6ldr schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:38:
[...]

Beetje zinloze vergelijking dit, die 4800 is gebaseerd op een model die de huidige maatregelen als kaders heeft.
Hoe kan dat nu, die 4800 is berekend in een tijd dat de huidige maatregelen nog niet eens actief waren?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
42erik schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:14:
[...]
Hoezo zouden we 100%niet kunnen halen? Licht puur aan hoe veel dwang of drang je erop gooit... QR bij werk en 2g en je graad springt omhoog. Dat deed ie vorige week al na e persconferentie
Omdat je een grote groep hebt die niet werkt en nu ook al niet test. 2G voegt voor die groep niets toe en QR bij werk ook niet. Daarnaast ben je een oplossing aan het verzinnen voor een probleem dat je er niet mee gaat verhelpen. De piek die je nu hebt ga je niet oplossen meet meer vaccinaties en voor volgend jaar hebben de vaccinaties weinig toegevoegde waarde omdat de meeste mensen dan al corona hebben gehad.
Maar iets bedacht? Anders dan de maatregelen hergebruiken bedoel je? Voorbeeldje?
Maatregelen verzinnen is het probleem niet, het huidige probleem is veel meer het draagvlak omdat de regering als onbetrouwbaar wordt gezien. Want we kunnen hier van alles bedenken, maar voorlopig blijft de regering net doen of vaccineren de enige optie is die ze hebben. En zolang dat gebeurt gaat er helemaal niets veranderen. Niet aan de vaccinatiegraad, maar ook niet aan het aantal besmettingen.

[removed]

• Tom-Z
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:41:
[...]

Hoe kan dat nu, die 4800 is berekend in een tijd dat de huidige maatregelen nog niet eens actief waren?
Die 4.800 heeft toch niks met de maatregelen te maken? Dat is puur een kwestie van hoeveel mensen er nog niet immuun zijn (c.q. niet voldoende reageren op het vaccin) en wat hun kans is om in het ziekenhuis te komen als ze besmet raken.

• redwing
Tom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:15:
[...]

De week voor de uitbreiding van het CTB hadden we 64812 toegangstests in één week. Dat is sinds 25 september omhoog geschoten; we hadden de laatste week 325008 toegangstests. Dat is toch 1 op de 6 ongevaccineerden die per week zo'n test doet. Ik denk dat er gevaccineerden zijn die gemiddeld minder vaak hun CTB gebruiken.
Er zit hier in de buurt een TvT-locatie. Nog nooit activiteit gezien, maar laatst liep ik er 's ochtends langs en toen stond er een enorme rij buiten tot de hoek van de straat (wel met 1.5m afstand natuurlijk). Best raar, hoe de mensen allemaal "te kijk" stonden als vaccinatieweigeraar.
Als je 15% van 15% neemt kom je op een stijging in vaccinatiegraad van een paar procent. Die paar procent zijn leuk en zullen ook zeker enige invloed hebben, maar te weinig om echt iets aan de situatie te veranderen.
[...]
Iedereen schreeuwt moord en brand dat het groene vinkje niet automatisch na een positieve test vervalt, maar er is nog nooit aangetoond hoe veel dat daadwerkelijk uitmaakt. Het komt me ook niet waarschijnlijk voor dat de mogelijkheid dat je misschien ooit in de toekomst een paar dagen je vinkje niet kan gebruiken een reden zou zijn om van het vaccin af te zien. Iemand die echt zo bang is om dat vinkje een paar dagen kwijt te zijn gaat dan gewoon geen GGD-test doen.
Ik blijf dit ook aardig irritant vinden. Hoe vaak maatregelen wel niet worden afgeschoten omdat ze niet waterdicht zijn. Deal with it, geen enkele maatregel is waterdicht. Dat wil echter niet zeggen dat de maatregelen niet werken.
En als het specifiek om het groene vinkje gaat moet je je vooral afvragen hoe je ooit denkt iemand te kunnen tegenhouden die positief getest nog op stap gaat. Die stapt anders over op een zelftest of laat zich niet testen en gaat alsnog op pad.

[removed]

• Wolly
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:45:
[...]

Die 4.800 heeft toch niks met de maatregelen te maken? Dat is puur een kwestie van hoeveel mensen er nog niet immuun zijn (c.q. niet voldoende reageren op het vaccin) en wat hun kans is om in het ziekenhuis te komen als ze besmet raken.
Mijn idee, maar @nst6ldr betoogt dat het is gebaseerd op een model die de huidige maatregelen als kaders heeft dus vandaar dat ik het even navraag.

• nuveo
nst6ldr schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:38:
[...]

Volgens mij is dat aantal helemaal niet afhankelijk van maatregelen? Het is immers allang geaccepteerd dat corona nooit uitgeroeid zal worden en iedereen het uiteindelijk zal oplopen. Het enige wat dat getal nog kan verlagen is een hogere vaccinatiegraad in de IC risicogroepen.
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:40:
[...]

Als er 400 per maand komen, liggen er 200 gemiddeld op de ic. Ben je 12 maanden verder. Met een beetje geluk leven de meesten nog.

Komen 2400 per maand. Liggen er misschien 400 op de ic. Maar zijn er 2000 dood.
Om alle 4800 door de huidige IC capaciteit te loodsen kost nog zo'n 18 maanden volgens mij (nuveo in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"). Het aantal doden is kleiner, ook al word je op de IC opgenomen is de overlevingskans (uit m'n hoofd) slechts zo'n 66%.
migchiell schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:39:
[...]

Het probleem is dat als die 4800 zich tegelijk op de IC melden, dat er dan nog veel meer mensen gaan overlijden, namelijk alle andere mensen die in die periode ook naar de IC moeten maar daar niet meer terechtkunnen.
Dat wordt vaak gepresenteerd als een voldongen feit, maar dat is het helemaal niet. Het is een keuze om coronapatiënten op de IC voorrang te geven boven andere zieken, hartpatiënten, etc. Dat kán je ook niet doen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
There we go :
Limburgse ziekenhuizen slaan alarm: we kunnen geen nieuwe patiënten meer aan
De Limburgse ziekenhuizen kunnen op dit moment geen verdere toestroom van coronapatiënten meer aan. In een gezamenlijke verklaring slaken de ziekenhuizen een noodkreet. "We stevenen rechtstreeks af op een zorginfarct en het hele systeem loopt vast." De ziekenhuizen spreken van een "code zwart op lokaal niveau", wat volgens hen binnenkort ook in andere delen van Nederland zal plaatsvinden.

De bezettingen in de Limburgse ziekenhuizen ligt qua bezetting op het niveau van vorige jaar kerst, schrijven de ziekenhuisbestuurders. Op dat moment bevond Nederland zich in een lockdown. "We voelen ons alleen staan in deze strijd. Kortom: deze situatie is niet meer vol te houden."
Bron : https://nos.nl/liveblog/2...n-wil-terugkeer-coronapas

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Het RIVM becijfert dat er in totaal nog 4.800 mensen met corona op de IC opgenomen zullen moeten worden. Is dat "bij bosjes"?
Ten eerste was die schatting in de zomer lager en is het later bijgesteld aan de hand van nieuwe informatie, dus waarom niet nog een keer met een nieuwe variant bijvoorbeeld of andere effecten die niet voorzien waren?

Ten tweede zit er voor een IC opname waarschijnlijk een heel traject met andere zorg van bijvoorbeeld huisartsen en ziekenhuisopnames, waarna slechts een klein deel van al die zorg resulteert in een IC opname. Een deel van al die mensen sterft of wordt langdurig ziek. Zeker het eerste is uiteraard onherstelbaar.

Het idee dat je de IC vol laat lopen en dan gaat wachten op het 'einde' van deze crisis lijkt mij om allerlei redenen bijzonder onverstandig. Ik heb je een aantal van die redenen eerder ook al genoemd. Ik zal ze nog eens noemen:

- Hoe weet je zeker dat het 4.800 zijn? Niet
- Als dat niet klopt, wanneer weet je dat? Na 4.800 opnames
- Kan iedereen zich laten vaccineren? Nee
- Reageert iedereen op een vaccin? Nee
- Is het mogelijk dat een besmetting leidt tot langdurige klachten? Ja
- Is goed bekend hoe die langdurige klachten ontstaan? Nee
- Ontstaan varianten vooral bij veel besmettingen? Ja
- Kunnen varianten ontstaan die de vaccins omzeilen? Ja

Plaats ik het daarmee in een ander perspectief? En dan laat ik het rechtmatigheidsvraagstuk nog buiten beschouwing.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Tom-Z
redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:46:
[...]

Als je 15% van 15% neemt kom je op een stijging in vaccinatiegraad van een paar procent. Die paar procent zijn leuk en zullen ook zeker enige invloed hebben, maar te weinig om echt iets aan de situatie te veranderen.
Wat ik eigenlijk bedoelde (maar wat in de context van de post die ik quotte - naar ik nu lees - misschien niet een logische gedachtenstap was) is dat je met 2G besmettingen voorkomt doordat ongevaccineerden zich niet meer in risicosituaties kunnen begeven. Als je genoeg mensen bij elkaar zet zit er altijd wel - ondanks test of vaccinatie - iemand bij die besmettelijk is. Dan helpt het als alle anderen gevaccineerd zijn zodat ze minder kans hebben besmet te raken.
Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:52:
[...]

Ten eerste was die schatting in de zomer lager en is het later bijgesteld aan de hand van nieuwe informatie, dus waarom niet nog een keer met een nieuwe variant bijvoorbeeld of andere effecten die niet voorzien waren?
Volgens mij is de reden voor het bijstellen van de schatting dat ze eerst alleen ongevaccineerden hadden meegerekend, maar later toch eens hebben gekeken hoeveel gevaccineerden er misschien toch nog in het ziekenhuis gaan komen. Het wordt ook in OMT-advies 123/124 opgemerkt dat deze groep niet is meegerekend bij de schatting.

• nuveo
Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:52:
[...]

Ten tweede zit er voor een IC opname waarschijnlijk een heel traject met andere zorg van bijvoorbeeld huisartsen en ziekenhuisopnames, waarna slechts een klein deel van al die zorg resulteert in een IC opname. Een deel van al die mensen sterft of wordt langdurig ziek. Zeker het eerste is uiteraard onherstelbaar.

Het idee dat je de IC vol laat lopen en dan gaat wachten op het 'einde' van deze crisis lijkt mij om allerlei redenen bijzonder onverstandig. Ik heb je een aantal van die redenen eerder ook al genoemd. Ik zal ze nog eens noemen:

- Hoe weet je zeker dat het 4.800 zijn? Niet
- Als dat niet klopt, wanneer weet je dat? Na 4.800 opnames
- Kan iedereen zich laten vaccineren? Nee
- Reageert iedereen op een vaccin? Nee
- Is het mogelijk dat een besmetting leidt tot langdurige klachten? Ja
- Is goed bekend hoe die langdurige klachten ontstaan? Nee
- Ontstaan varianten vooral bij veel besmettingen? Ja
- Kunnen varianten ontstaan die de vaccins omzeilen? Ja

Plaats ik het daarmee in een ander perspectief? En dan laat ik het rechtmatigheidsvraagstuk nog buiten beschouwing.
Wat je schrijft klopt allemaal, maar ik begrijp nog niet welk ander perspectief je daarmee probeert te betogen? Ja, er zijn nog steeds een hoop onzekerheden. Die 4.800 zouden er uiteindelijk meer of minder kunnen blijken. Maar dat verandert niks aan het feit dat de groep die nog risico loopt steeds kleiner wordt en de groep die geen enkel risico meer loopt steeds groter wordt. Het leven van die grote groep beperken om die kleine groep (vaak - indien ongevaccineerd - tegen beter weten in) te beschermen wordt steeds minder proportioneel. Mijn vraag blijft staan: wie vindt dat we dat kantelpunt nu nog niet hebben bereikt, wanneer dan wel?

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:47:
[...]

Volgens mij is dat aantal helemaal niet afhankelijk van maatregelen? Het is immers allang geaccepteerd dat corona nooit uitgeroeid zal worden en iedereen het uiteindelijk zal oplopen. Het enige wat dat getal nog kan verlagen is een hogere vaccinatiegraad in de IC risicogroepen.
Het is vroeg, ik ben een beetje warrig.

Ergens zit er nog een punt overigens: als die 4800 zich tegelijkertijd moeten laten opnemen ga je meer schade aan hun gezondheid constateren dan als ze gespreid op de IC komen. Die spreiding ga je krijgen door indamming.
[...]

Dat wordt vaak gepresenteerd als een voldongen feit, maar dat is het helemaal niet. Het is een keuze om coronapatiënten op de IC voorrang te geven boven andere zieken, hartpatiënten, etc. Dat kán je ook niet doen.
Daar is geen draagvlak voor, politiek niet en in de zorg niet. Er gaat ook geen draagvlak voor komen in de politiek, niet zolang de vocale minderheid het blijft hebben over 'priktatuur' en domme dingen blijft doen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Number10
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:58:
[...]
Volgens mij is de reden voor het bijstellen van de schatting dat ze eerst alleen ongevaccineerden hadden meegerekend, maar later toch eens hebben gekeken hoeveel gevaccineerden er misschien toch nog in het ziekenhuis gaan komen. Het wordt ook in OMT-advies 123/124 opgemerkt dat deze groep niet is meegerekend bij de schatting.
Maar hebben ze ook de VK en DK studies meegenomen over de opnamekans bij Delta?

Maar goed, punt blijft hetzelfde. Je weet pas zeker of het getal klopt nadat de opnames hebben plaatsgevonden en wat doe je als het na die 4.800 verder gaat?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• migchiell

Eh ja, in theorie zou dat kunnen natuurlijk. Maar binnen de huidige ethische kaders waarmee de IC werkt wordt geen onderscheid gemaakt naar welke aandoening iemand heeft en wat ie eventueel had kunnen doen om dat te voorkomen. Ik hoor ook geen geluiden om die kaders aan te passen op dit punt, niet van artsen/verpleegkundigen/medisch ethici althans.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:31
[...]

Het RIVM heeft ook gezegd dat de cijfers (4.800 IC en 23.000 in een regulier ziekenhuisbed) hoger kunnen worden als blijkt dat de effectiviteit van van vaccinaties terug loopt en guess what?
Dat tegen beter weten is een beetje apart, paar berichten verder kom je zelf met een overlevingskans van 66% voor de IC. Wat ik dan tussen de regels door lees is dat je bereid bent om sowieso 3.200 mensen op te offeren.
En inderdaad is dat wat mij betreft bij bosjes als dat binnen zeer korte tijd gebeurt en het zou me niet verbazen als een (flink?) deel van die 23.000 ook een stuk beroerder af is als we alles los laten en daardoor niet over een langere periode verspreid worden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:04:
[...]

Het RIVM heeft ook gezegd dat de cijfers (4.800 IC en 23.000 in een regulier ziekenhuisbed) hoger kunnen worden als blijkt dat de effectiviteit van van vaccinaties terug loopt en guess what?
Dat tegen beter weten is een beetje apart, paar berichten verder kom je zelf met een overlevingskans van 66% voor de IC. Wat ik dan tussen de regels door lees is dat je bereid bent om sowieso 3.200 mensen op te offeren.
En inderdaad is dat wat mij betreft bij bosjes als dat binnen zeer korte tijd gebeurt en het zou me niet verbazen als een (flink?) deel van die 23.000 ook een stuk beroerder af is als we alles los laten en daardoor niet over een langere periode verspreid worden.
Sterker nog... Als die 23.000 niet geholpen kunnen worden in een normaal ziekenhuisbed, zal die 4800 ook wel automatisch oplopen.

• horizon1978
Ziekenhuizen Limburg hebben problemen:
https://nos.nl/liveblog/2...n-wil-terugkeer-coronapas

Ze geven dat de bezetting net zo hoog is als vorig jaar kerst:

Dit zou dan betekenen dat de grafiek hier nogal achterloopt of zie ik dat hier verkeerd?
https://coronadashboard.r...o/VR24/ziekenhuis-opnames
(onderaan, grafiek, toon alles).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:09:

Dit zou dan betekenen dat de grafiek hier nogal achterloopt of zie ik dat hier verkeerd?
Het zou kunnen zijn dat ze de bezetting in een percentage uitdrukken.
Daar kan m.i. wat discrepantie tussen zitten.

• Wolly
  • Niet online

Die grafiek gaat over heel NL. Daarnaast is de capaciteit in de ziekenhuizen nu kleiner omdat veel zorgpersoneel weg is gegaan en er nu ook veel personeel ziek is.

Dus niet dezelfde cijfers, wel dezelfde problemen.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:11:
[...]

Het zou kunnen zijn dat ze de bezetting in een percentage uitdrukken.
Daar kan m.i. wat discrepantie tussen zitten.
Dat kan bijna niet anders, aangezien ze de afgelopen dagen al aangaven ruim boven de percentages te zitten van hun fair share.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-11 15:44

Rannasha

Does not compute.

Voor dit ogenschijnlijke verschil meerdere potentiele redenen:

- Er is minder personeel door uitval en daardoor minder capaciteit. Je hebt dan minder patienten nodig om dezelfde bezettingsgraad te halen.

- De reguliere zorg is in veel mindere mate afgeschaald dan vorig jaar Kerst. Er liggen dus wellicht minder covid-19 patienten in het ziekenhuis, maar de totale bezetting is net zo groot.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• horizon1978
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:11:
[...]

Die grafiek gaat over heel NL. Daarnaast is de capaciteit in de ziekenhuizen nu kleiner omdat veel zorgpersoneel weg is gegaan en er nu ook veel personeel ziek is.

Dus niet dezelfde cijfers, wel dezelfde problemen.
Nee, die grafiek gaat alleen over veiligheidsregio Zuid-Limburg.

Verwijderd

Mooi.. kijken of de politiek nu de ballen heeft om de normale zorg ook prioriteit te geven. Zal wel niet.. want een coronadoden is veel zichtbaarder.

• Number10
  • Niet online
nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:01:
[...]
Wat je schrijft klopt allemaal, (…)
Mooi
(…) maar ik begrijp nog niet welk ander perspectief je daarmee probeert te betogen? Ja, er zijn nog steeds een hoop onzekerheden. Die 4.800 zouden er uiteindelijk meer of minder kunnen blijken. (…)
Het zouden er inderdaad ook (veel) minder kunnen zijn, maar ook (veel) meer. Het punt is: wanneer weet je dat je 'klaar bent en er geen golf aan opnames volgt? En wat zeg je als overheid tegen de nabestaanden als je achteraf ongelijk bleek te hebben?

En door al die tijd deze strategie te blijven volgen loopt de zorg steeds weer vast. Dat is toch niet haalbaar op deze manier?
(…) Maar dat verandert niks aan het feit dat de groep die nog risico loopt steeds kleiner wordt en de groep die geen enkel risico meer loopt steeds groter wordt. Het leven van die grote groep beperken om die kleine groep (vaak - indien ongevaccineerd - tegen beter weten in) te beschermen wordt steeds minder proportioneel. Mijn vraag blijft staan: wie vindt dat we dat kantelpunt nu nog niet hebben bereikt, wanneer dan wel?
Daar heeft @Tom-Z ergens een mooi antwoord op gegeven en kwam er in de kern op neer dat positie van kwetsbaren (in de ruimste zin van het woord) en de volksgezondheid nadrukkelijk meer moeten worden meegewogen dan nu het geval lijkt te zijn.

Je gaat er ook denk ik ook vanuit dat het scenario van 4.800 opnames afwachten een betere keuze is dan bijvoorbeeld een betere behandeling afwachten, terwijl er op dit moment nieuwe behandeling lijken te ontstaan. Het is dan vanuit volksgezondheidsperspectief veel logischer om die behandeling af te wachten?

Het overheidsbeleid lijkt helaas al 1,5 jaar ongewijzigd t.o.v. Q1 2020. Ook toen de vaccins werden uitgerold ging het sturen op zorg door en ook nu er behandelingen lijken te komen voor diegenen die niet beschermd zijn na vaccinatie.

Het lijkt mij dat het overheidshandelen in Q1 2020 niet rechtmatig was, maar die vraag drong zich nog meer op toen het doorging met de vaccins in het verschiet en bij de uitrol daarvan. Maar nu wederom. Zeker als je daarbij betrekt wat de gevolgen zijn voor de zorg of maatschappij die steeds weer in lockdown moet.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-10 18:04

Nee, een groot deel van het personeel in de zorg heeft het afgelopen jaar een carriere switch gemaakt, dus met minder mensen zit je veel eerder aan je piek.

• Wolly
  • Niet online
horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:18:
[...]

Nee, die grafiek gaat alleen over veiligheidsregio Zuid-Limburg.
Ah niet gezien. Dus dan moet je veiligheidsregio Noord-Limburg er eigenlijk ook nog bij nemen?

Maar goed, mogelijke redenen staan hierboven al genoemd.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:59

Kan tal van redenen hebben. Sittard-Geleen wordt gerekend tot Zuid-Limburg, maar voor heel wat mensen in steden/dorpen ten noorden daarvan is het ziekenhuis aldaar het dichtsbijzijnde. Aangezien eerder al ziekenhuizen in Venray, Venlo en Roermond aangaven dat het daar vol begon te lopen, kunnen er best al wat mensen zijn doorverwezen naar Sittard-Geleen.

Daarnaast ligt het ook aan de bezetting van het personeel, dat kan door ziekteverzuim, vakantie of personeel dat opgestapt is ook lager liggen en ja dan kan je minder patiënten aan. Kan ook zijn dat men de afgelopen maanden getracht heeft de achterstallige andere zorg in te halen en als de bedden al vol liggen met die patiënten dan is er minder plek voor Covid patiënten.

Maar ja, gelukkig zijn ze nog leuk aan het kibbelen of er wel of geen grote carnavalsfestiviteiten gehouden moeten worden en ligt de vaccinatiegraad in een aantal gemeentes in Zuid-Limburg nog een stuk lager dan gemiddeld. Daarnaast is Zuid-Limburg ook gewoon een regio met heel veel internationaal verkeer, mensen die in België of Duitsland werken en vice versa, wat qua virus verspreiding ook niet helpt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• ninjazx9r98
[...]

Volgens mij krijgt corona helemaal geen voorrang op de IC maar is het ziektebeeld bepalend voor opname op de IC. Iemand die letterlijk naar adem hapt zal dan voorrang krijgen op iemand die na een geplande operatie korte tijd naar de IC moet. De operatie kun je uitstellen, dat happen naar adem is wat lastiger uit te stellen.
Mogelijk dat @LZ86 daar wat meer over kan/wil zeggen.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-11 14:49

Nibbz

Postmaster General

*knip* geen complottheorieën etc

[ Voor 118% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:44 ]

13:37

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-11 22:44

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een vaccin heeft exact hetzelfde effect op het immuunsysteem als een regulier virus minus de ziekmakende component van het virus. Ik zou niet weten waarom dat ons immuunsysteem negatief beinvloed.

[ Voor 63% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:43 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

TrailBlazer schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:27:
[...]

Een vaccin heeft exact hetzelfde effect op het immuunsysteem als een regulier virus minus de ziekmakende component van het virus. Ik zou niet weten waarom dat ons immuunsysteem negatief beinvloed.
https://www.gezondheidenw...brief-tegen-coronavaccins

De aap komt uit de mouw:
hij is de eigenaar van een bedrijfje dat onderzoek doet naar een nieuw type vaccins, de zogenaamde NK-vaccins. Deze vaccins zouden niet werken via het opwekken van antistoffen, maar via activatie van een specifieke afweercel van het aangeboren immuunsysteem, de ‘natural killer’ (NK) cel. Vanden Bossche zou een manier gevonden hebben om de NK-cellen te trainen om toch specifieke virussen te lijf te gaan. Tot op heden ontbreekt wetenschappelijk bewijs voor de werkzaamheid van dit type vaccin, en hoe ver men met de ontwikkeling ervan staat, is onbekend.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Tom-Z
Wie is Geert Vanden Bossche?
Hij wordt op YouTube voorgesteld als een wereldwijde vaccinautoriteit met een grote reputatie, maar dat klopt niet. Als veearts heeft hij wel een wetenschappelijke achtergrond. Hij werkte in zijn carrière ook aan vaccins, maar publiceerde daar zeer weinig over en bleef nooit lang aan het werk in de sector. Het magazine Knack ontdekte bovendien dat Vanden Bossche zijn artikels publiceerde in tijdschriften die publicaties aanbieden tegen betaling, dat bij sommige publicaties een functie bij de Universiteit Gent vermeld wordt die niet bestaat, en dat hij nepconferenties bijwoonde.

• ninjazx9r98
Nibbz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:24:
[...]

Ik ben geen specialist, ik snap er weinig van (werking vaccins e.d.). Echter is deze Geert vanden Bossche niet zomaar iemand. Als je ziet voor welke instanties deze man heeft gewerkt, is het echt een hele capabele man om hier iets over te zeggen.
Ik ben ook geen specialist maar het kost ook niet veel moeite om een tegengeluid te vinden voor de verhalen van deze man.
https://www.gezondheidenw...brief-tegen-coronavaccins
Er zijn vast mensen hier aanwezig met meer kennis om er ook wat zinnigs over kunnen zeggen maar gezien de datum van het interview zou het me ook niet verbazen als het hier al eerder besproken en debunked is.

• Wolly
  • Niet online
Je kan je vraag beter stellen (of misschien is die daar al gesteld) in Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Laat je niet afleiden door mensen die de boodschapper afvallen en focus je op de boodschap B)

[ Voor 70% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:43 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-11 22:44

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Nibbz die antilichamen na een vaccinatie verdwijnen op termijn uit je lichaam. Dat is volgens mij een deel van het probleem dat het vaccin minder actief wordt. Je lichaam is echter in staat om op basis van een besmetting de juiste aan te maken. Ik heb ook geen actieve antistoffen meer tegen polio maar mijn lichaam zou ze nog steeds aan moeten kunnen maken.

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:21:

Maar ja, gelukkig zijn ze nog leuk aan het kibbelen of er wel of geen grote carnavalsfestiviteiten gehouden moeten worden en ligt de vaccinatiegraad in een aantal gemeentes in Zuid-Limburg nog een stuk lager dan gemiddeld. Daarnaast is Zuid-Limburg ook gewoon een regio met heel veel internationaal verkeer, mensen die in België of Duitsland werken en vice versa, wat qua virus verspreiding ook niet helpt.
In sittard heeft men vorige week 5 dagen wintercarnaval gevierd (lees oktoberfest). Schijnt een grote bron van besmettingen te zijn geweest. Dat dagje carnaval stelt daarin nog niet zoveel voor.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:45:
@Nibbz die antilichamen na een vaccinatie verdwijnen op termijn uit je lichaam. Dat is volgens mij een deel van het probleem dat het vaccin minder actief wordt. Je lichaam is echter in staat om op basis van een besmetting de juiste aan te maken. Ik heb ook geen actieve antistoffen meer tegen polio maar mijn lichaam zou ze nog steeds aan moeten kunnen maken.
Iets met B-Cel en T-Cel respons. Daar heeft @RoD al het nodige over geschreven...

Maargoed, ik weet niet of we hier nog heel veel tijd moeten steken in zaken als commonsensetv.nl.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-11 12:27
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:34:
[...]

Je kan je vraag beter stellen (of misschien is die daar al gesteld) in Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Laat je niet afleiden door mensen die de boodschapper afvallen en focus je op de boodschap B)
Als die boodschappen gewoon wetenschappelijk onderuit worden gehaald, zijn het onzin-boodschappen. En dat is vaak het probleem. De vage websites doen niet anders dan alleen maar artikelen plaatsen die niet kloppen (artikelen die tegen hun doel zijn, plaatsen ze niet) en met 1 veeg door collega's onderuit worden gehaald. Ik snap niet waarom mensen dit soort websites blind volgen. Als zo'n website nu zou schrijven dat in de sloot springen helpt tegen het virus dan zouden de mensen het nog doen ook. Google even op dit soort stukken en je zal zo achterhalen dat het vaak onzin is of uit het verband gehaald.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:48
SP, GroenLinks, Volt, Omtzigt, JA21 en Den Haan gezamenlijk tegenover de regering, het moet niet veel gekker worden:
Bont politiek front dringt aan op meer spoed met boostervaccinatie

De fracties vragen zich af waarom Nederland pas in december wil beginnen met het geven van de boosterprik aan alle ouderen in Nederland. ‘Heeft u kennis genomen van het positieve effect op de epidemie van boostervaccinaties via reductie van zowel stijging in besmettingen als ziekenhuis- en ic-opnames in Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk?', vragen de fracties.

De partijen zelf zouden liefst binnen 48 uur beginnen met vaccineren. ‘Er is een duidelijke toename van gevaccineerde ouderen in de ziekenhuizen', aldus JA21-Kamerlid Pouw-Verweij. ‘Dit houdt waarschijnlijk verband met afnemende effectiviteit van de vaccins, zoals nu in meerdere studies naar voren komt. In onder andere Israël was al binnen twee weken een grote extra bescherming te zien door boostervaccinaties. Dan kan het voor deze golf nog het verschil maken en moeten we hier zo snel mogelijk mee starten.’
Waarom zouden we het inderdaad niet doen?
Volgens hetzelfde artikel zijn er minstens 4,5 miljoen Pfizer vaccins op voorraad...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ondanks dat het blijkbaar uitermate zeldzaam is dat huisdieren covid krijgen, er zijn mij hooguit enkele (obscure) gevallen bekend, lijkt dat anders te zijn voor de hertenpopulatie in Amerika.

Ik kwam op een vage site een berichtje tegen maar vond een link naar het originele onderzoek bij PNAS
https://www.pnas.org/content/118/47/e2114828118

Blijkbaar heeft 40% van de onderzochte White tail deer (een soort herten) antistoffen aangemaakt voor SARS-CoV-2.

Het is mij niet bekend of ze ziek worden en er aan dood kunnen gaan net als mensen en ik heb ook nooit iets gelezen dat dit in Europa of Nederland ook het geval zou zijn.

Van nertsen was het bekend dat ze drager kunnen zijn en het kunnen verspreiden maar van herten staat mij niets bij dat dit zo was.

Als het zo is wordt het in ieder geval lastiger om helemaal van corona af te komen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:55:
SP, GroenLinks, Volt, Omtzigt, JA21 en Den Haan gezamenlijk tegenover de regering, het moet niet veel gekker worden:

[...]

Waarom zouden we het inderdaad niet doen?
Volgens hetzelfde artikel zijn er 4,5 miljoen Pfizer vaccins op voorraad...
De Jonge zei dat dat 'moeilijk' was. Ofzoiets.

Maar ik zou het ook niet weten 🤷‍♀️

Edit:
Dit gevonden (over verpleeghuizen, gisteren):
Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zegt vandaag te bekijken of de extra prikronde in verpleeghuizen eerder kan starten. "Of het sneller kan hangt ervan af of het sneller lukt om dit georganiseerd te krijgen."

"We moeten niet onderschatten wat dit betekent", stelt De Jonge. Hij noemt daarbij de uitnodigingen die verpleeghuisbewoners moeten krijgen en de toestemming die zij of hun familie moeten geven voor de prik. "Dat is nog los van het werkelijk toedienen van de vaccins en de levering ervan aan deze instellingen. Het is met name het proces wat eraan voorafgaat wat veel tijd vergt."

Verpleeghuisbestuurders en deskundigen zijn kritisch over de gang van zaken. "We hebben de booster nodig en dat weten we al heel lang", zegt hoogleraar ouderengeneeskunde Wilco Achterberg. "De immuniteit van verpleeghuispatiënten gaat vrij snel omlaag, dat betekent dat we voor de zomer al wisten dat we die moesten geven. Het is logisch dat zij als eersten aan de beurt zouden zijn."

"We willen de boosters zo snel mogelijk aan bewoners geven", zegt Arend Pleysier van Sensire. "December is te laat, het is nergens voor nodig om het zo lang te laten duren. Als we de vaccins nu hebben kunnen we er over een à anderhalve week mee beginnen."
Dusseh.. tja?

[ Voor 60% gewijzigd door anandus op 09-11-2021 12:00 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Wolly
  • Niet online
martwoutnl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:53:
[...]

Als die boodschappen gewoon wetenschappelijk onderuit worden gehaald, zijn het onzin-boodschappen. En dat is vaak het probleem. De vage websites doen niet anders dan alleen maar artikelen plaatsen die niet kloppen (artikelen die tegen hun doel zijn, plaatsen ze niet) en met 1 veeg door collega's onderuit worden gehaald. Ik snap niet waarom mensen dit soort websites blind volgen. Als zo'n website nu zou schrijven dat in de sloot springen helpt tegen het virus dan zouden de mensen het nog doen ook. Google even op dit soort stukken en je zal zo achterhalen dat het vaak onzin is of uit het verband gehaald.
Ik denk dat je door inhoudelijk de boodschap te becommentarieren verder komt dan door de persoon af te vallen. Dat kan prima in het genoemde topic.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat je door inhoudelijk de boodschap te becommentarieren verder komt dan door de persoon af te vallen. Dat kan prima in het genoemde topic.
Maar dan kunnen we wel bezig blijven met het debunken van waanzinnige theorieën van figuren die doen alsof zij als enige het virus begrijpen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:49
Je maakt voordat je je post begint eigenlijk al een denkfout: waarom luister je überhaupt naar de gedachtespinsels van iemand in plaats van je te baseren op wetenschappelijk onderzoek? Iedereen kan de wildste theorieën verspreiden op internet, ook als je een PhD bent. Het feit dat iemand een PhD heeft wil niet zeggen dat wetenschappelijke conventies plots geen waarde meer hebben.

[ Voor 63% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:43 ]

• hoevenpe
Iedereen die langer dan 6 maanden geleden de laatste prik heeft gehad op vrijwillige basis een booster laten halen, zo ingewikkeld is dat toch niet? Kunnen al die zorgmedewerkers ook nog op wintersport, win-win...

• nuveo
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:23:
[...]

Volgens mij krijgt corona helemaal geen voorrang op de IC maar is het ziektebeeld bepalend voor opname op de IC. Iemand die letterlijk naar adem hapt zal dan voorrang krijgen op iemand die na een geplande operatie korte tijd naar de IC moet. De operatie kun je uitstellen, dat happen naar adem is wat lastiger uit te stellen.
Wanneer er broodnodige operaties voor bijvoorbeeld hartpatïenten keer op keer (op keer op keer) worden uitgesteld om ruimte op de IC te maken voor coronapatïenten, noem ik dat voorrang krijgen. De huidige selectiecriteria voor de IC kijken inderdaad puur naar de urgentie van de behandeling (gaat de patïent direct dood als we dit uitstellen?) maar totaal niet naar hoeveel quality-adjusted life years er met de behandeling worden gewonnen. Ik snap dat het zeker als toetsenbordheld een stuk makkelijker gezegd is dan gedaan om een naar adem happende patiënt te vertellen dat er geen IC bed voor 'm is, maar zoiets zou op de lange termijn wel eerlijker zijn dan de huidige manier van werken.
migchiell schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:03:

Eh ja, in theorie zou dat kunnen natuurlijk. Maar binnen de huidige ethische kaders waarmee de IC werkt wordt geen onderscheid gemaakt naar welke aandoening iemand heeft en wat ie eventueel had kunnen doen om dat te voorkomen. Ik hoor ook geen geluiden om die kaders aan te passen op dit punt, niet van artsen/verpleegkundigen/medisch ethici althans.
nst6ldr schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:02:
Daar is geen draagvlak voor, politiek niet en in de zorg niet. Er gaat ook geen draagvlak voor komen in de politiek, niet zolang de vocale minderheid het blijft hebben over 'priktatuur' en domme dingen blijft doen.
Ik zie natuurlijk ook wel dat er hier momenteel geen draagvlak voor is, maar ik denk dat het wel belangrijk is te beseffen dat bijna alles aan de huidige manier van werken een keuze is, en met enige regelmaat een vrij laffe keuze om daarmee moeilijke en pijnlijke discussies uit de weg te kunnen gaan.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-10 22:04

Mfpower

In dubio

TrailBlazer schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:27:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Wanneer je besmet raakt is het mogelijk dat je (ook) antistoffen aanmaakt tegen andere delen van het virus. Bij de huidige vaccins maak je enkel antistoffen tegen het Spike eiwit aan (welke om meerdere redenen ook het meest effectief is o.a. Omdat een binding van een antistof met het Spike eiwit er ook voor zorgt dat het virus moeilijker door een cel wordt opgenomen).

Ik trek hier verder geen conclusies uit maar exact hetzelfde is het niet per se.

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:04:
[...]

Iedereen die langer dan 6 maanden geleden de laatste prik heeft gehad op vrijwillige basis een booster laten halen, zo ingewikkeld is dat toch niet? Kunnen al die zorgmedewerkers ook nog op wintersport, win-win...
Afgezien van die zorgmedewerkers en 65+ ers denk ik dat we beter eerst de 3e wereld landen aan een vaccin moeten helpen dan wannabe wintersporters aan een derde prik, of was dat al allemaal op orde?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:59
Ik heb zeker niet genoeg kennis van al deze zaken, er zullen best goede punten zitten in zijn brief, maar er zijn wel een aantal dingen die mij opvallen:
- Hij spreekt in zijn brief over het virus dat, door de vaccins, zou gaan muteren naar gevaarlijkere varianten. Of dit klopt (als in: of dit meer/minder/gelijk vaak gebeurd dan zonder vaccinatie) weet ik niet, alleen weet ik wel dat elk virus zich ongeacht wat zal muteren en dat tevens in de periode tot begin dit jaar (start van de massale vaccinatie wereldwijd) Covid ook al tal van keren zich gemuteerd heeft. Daarbij, de huidige vaccins zorgen er nog steeds voor dat je het minder makkelijk verspreid bij besmetting, minder verspreiding betekent minder kans op mutaties.
- Gerelateerd hieraan, tot nu toe blijken de meeste vaccins (Pfizer in ieder geval) vrijwel net zo goed bescherming tegen een ernstig ziekteverloop te bieden bij de nieuwere virus varianten, dan tegen de allereerste variant. Je kunt een stelling doen dat er ooit een variant komt waartegen de huidige vaccins niet meer (goed) werken, maar of dit gebeurd is de vraag
- Zoals enkelen hierboven al hebben aangegeven, schijnbaar is deze man niet die alleswetende, mogelijk beste viroloog ter wereld, zoals in de aanvang van het filmpje gesteld wordt. Dit wil zeker niet zeggen dat hij pure onzin verkoopt, maar zoals hij zelf ook al aangeeft moeten zijn claims nog gereviewed worden door anderen om te kijken in hoeverre deze kloppen.
- Tevens is wel opvallend dat in de laatste alinea van zijn brief, hij refereert aan een ander type NK vaccin, waaraan hij meewerkt. Dat type vaccin zou wel super zijn, of dit klopt weet ik niet, men is al tientalle jaren bezig met vaccins op NK basis (o.a. tegen Influenza) van wat ik zo lees, maar of dit nu beter, even goed, slechter of gewoon een andere manier van aanpak is durf ik niet te zeggen. Het geeft alleen een verdacht van belangenverstrengeling, of en in hoeverre hiervan sprake is zal natuurlijk moeten blijken uit reviews.

Al met al denk ik dat de schreeuw om maar te stoppen met de huidige vaccins niet terecht is. Gevaccineerden verspreiden het virus minder goed en krijgen minder klachten, wat de druk op de ziekenhuizen en onze samenleving verminderd. Alle statistieken lijken dit nog altijd te onderbouwen, zo ook hier in Nederland waar de ziekenhuis en IC opnames grotendeels door niet gevaccineerden veroorzaakt worden (terwijl deze laatste groep slechts zo'n 15% van de bevolking betreft) en de gemiddelde gevaccineerde Covid patiënt in het ziekenhuis veel ouder is (slechtere algehele gezondheid heeft) dan de gemiddelde niet gevaccineerde.
Stoppen met vaccineren zou betekenen dat het virus helemaal geen rem krijgt, tenzij men wereldwijd weer (veel) meer beperkende maatregelen gaat invoeren om zodoende de verspreiding in te dammen. Want hoe meer het circuleert, hoe groter de kans dat er mutaties ontstaan. En ik denk dat niemand echt zit te wachten op hele forse beperkende maatregelen. Een groot deel van de bevolking wil wel in meer of mindere mate rekening met elkaar houden, maar genoeg van die maatregelen zijn voor de gemiddelde persoon "onnatuurlijk", als in men staat er niet bij stil, men kan/wil het grote plaatje niet overzien of men is om redenen tegen welke vorm van maatregelen dan ook.

Mochten er andere soorten vaccins in de maak zijn op basis van het NK type en deze blijken effectiever voor de lange termijn, prima, dan moeten we daar zeker op inzetten. Alleen zijn die er volgens mij nu nog niet, wellicht wel maar ik heb het nog niet voorbij zien komen in ieder geval. Zolang er geen betere oplossing is en er geen meetbare feiten zijn dat de huidige vaccins de situatie verergeren, lijkt mij de oproep om maar te stoppen met die vaccins op zn minst te voorbarig.

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:44 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:42

Licko

ZVDK

Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:46:
[...]

In sittard heeft men vorige week 5 dagen wintercarnaval gevierd (lees oktoberfest). Schijnt een grote bron van besmettingen te zijn geweest. Dat dagje carnaval stelt daarin nog niet zoveel voor.
*knip* graag fatsoenlijk houden

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:46 ]

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• redwing
Op het moment dat er wetenschappelijk is aangetoond dat deze NK-vaccins daadwerkelijk beter werken is het vroeg genoeg om over te stappen. Tot die tijd is het niet meer dan een ongefundeerd wild idee. Dat wil niet zeggen dat het niets kan worden, maar wel dat het voor nu nog niets is.

[removed]

• Wolly
  • Niet online
Daar kan oma die de hele dag in het bejaardenhuis zit en dan op de stoep belandt toch niets aan doen?

Ze zouden de (lokale) overheid die in deze tijd dit soort feesten toestaat op de stoep moeten zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:46 ]

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
Want? Wat is het verschil met andere grote evenementen die gewoon hebben plaats gevonden?

[ Voor 21% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:46 ]

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:34

Dennis1812

Amateur prutser

Dus iedereen die op ADE, zandvoort, klimaatmars, covid demonstraties, elk willekeurig evenement is geweest mag op een stoep creperen?
We zitten toch juist NIET in lockdown momenteel? De evenementen krijgen vergunningen en mogen plaatsvinden.
Als de overheid zou vinden dat deze evenementen niet door mogen gaan zouden ze geen vergunningen moeten verlenen.
Maar dan ook elke bijeenkomst van 100man of meer weer verbieden en niet selectief in Limburg iets verbieden en later deze week weer een mars met 40k mensen lopen.
Of naar de sint intocht met een paar duizend man.

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:46 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:57

psy

Als soort van Sittardenaar ben ik het wel met je eens. Wars van enige zelfreflectie, deze mensen.

[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2021 12:46 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Precies.. en het was met qr-code. En buiten, dus vrijwel geen kans op besmetting als ik de experts hier mag geloven ;)

• hoevenpe
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:13:
Afgezien van die zorgmedewerkers en 65+ ers denk ik dat we beter eerst de 3e wereld landen aan een vaccin moeten helpen dan wannabe wintersporters aan een derde prik, of was dat al allemaal op orde?
Als in veel landen 2G met expiratiedatum de norm wordt moet je mensen wel in staat stellen daaraan te voldoen.

Het 'alternatief' is anderhalve maand voor je vakantie of feest bewust een coronabesmetting opzoeken, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:24:
Precies.. en het was met qr-code. En buiten, dus vrijwel geen kans op besmetting als ik de experts hier mag geloven ;)
Even een sfeerplaatje opgezocht van dat feest op 27 oktober 2021 zodat we weten waar we over praten 8)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/254659442_6415457868525687_5883357032860990279_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=973b4a&_nc_ohc=yFsCTObj5joAX_kE8DN&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=2b5f7f1f197547404578c9aaa89d4cba&oe=61B0E076
Bron

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 09-11-2021 12:29 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:28:
[...]

Even een sfeerplaatje opgezocht van dat feest op 27 oktober 2021 zodat we weten waar we over praten 8)
[Afbeelding]
Bron
Waarom mag dan elk ander willekeurig groot evenement door het gehele land wel doorgaan en zou dit niet mogen?

Daar ben ik wel geïnteresseerd in.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:57

psy

Ik vind het wel grappig om te concluderen dat mensen vinden dat de overheid keer op keer te laat ingrijpt/niet genoeg doet, maar tegelijkertijd naar feesten gaan alsof er niets aan de hand is "omdat het mag".
Ik weet nu generaliseer ik heel erg, maar toch ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Wolly
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:31:
[...]

Waarom mag dan elk ander willekeurig groot evenement door het gehele land wel doorgaan en zou dit niet mogen?

Als bescherming van de volksgezondheid hoog in het vaandel staat dan kan je met de huidige cijfers en trend zulke evenementen naar mijn idee niet meer laten doorgaan.

• migchiell
nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:05:

Wanneer er broodnodige operaties voor bijvoorbeeld hartpatïenten keer op keer (op keer op keer) worden uitgesteld om ruimte op de IC te maken voor coronapatïenten, noem ik dat voorrang krijgen. De huidige selectiecriteria voor de IC kijken inderdaad puur naar de urgentie van de behandeling (gaat de patïent direct dood als we dit uitstellen?) maar totaal niet naar hoeveel quality-adjusted life years er met de behandeling worden gewonnen. Ik snap dat het zeker als toetsenbordheld een stuk makkelijker gezegd is dan gedaan om een naar adem happende patiënt te vertellen dat er geen IC bed voor 'm is, maar zoiets zou op de lange termijn wel eerlijker zijn dan de huidige manier van werken.
Dat is niet helemaal waar. Juist in Nederland wordt, veel meer dan in andere landen, streng gekeken of een IC-opname wel zin heeft, of de te verwachten winst wel groot genoeg is. Een patient die op sterven na dood is gaat echt niet meer naar de IC, ook niet voor Corona en ook niet als er tientallen verpleegkundigen met de duimen zitten te draaien wegens lage bezetting.
Ik zie natuurlijk ook wel dat er hier momenteel geen draagvlak voor is, maar ik denk dat het wel belangrijk is te beseffen dat bijna alles aan de huidige manier van werken een keuze is, en met enige regelmaat een vrij laffe keuze om daarmee moeilijke en pijnlijke discussies uit de weg te kunnen gaan.
Uiteraard, de huidige normen zijn een keuze en in theorie zouden we andere keuzen kunnen maken.

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:25:
[...]

Als in veel landen 2G met expiratiedatum de norm wordt moet je mensen wel in staat stellen daaraan te voldoen.
Tja, wintersport belangrijker maken dan het virus mondiaal te bestrijden heeft in mijn ogen wel iets decadents.
Het 'alternatief' is anderhalve maand voor je vakantie of feest bewust een coronabesmetting opzoeken, dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Dat is vooralsnog de enige mogelijkheid die verlengd is ipv beperkt wordt in duur :o

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:33:
[...]

Als bescherming van de volksgezondheid hoog in het vaandel staat dan kan je met de huidige cijfers en trend zulke evenementen naar mijn idee niet meer laten doorgaan.
Eens, maar dat geld niet alleen voor Limburg vind ik. Dat geld voor het hele land.

Dus met zijn alle nu naar oktoberfest/wintercarnaval wijzen terwijl we 2 weken geleden met 350k staan te springen in Amsterdam gedurende een week en afgelopen weekend nog met bijna 40k mensen een rondje Amsterdam lopen voelt een beetje vreemd.
En dan heb ik het nog maar over 2 duidelijke evenementen. Ik ben 100% zeker als je wat gaat zoeken dat je ook in het noorden voldoende tentfeesten en grote concerten e.d. gaat vinden.
Die kunnen net zo goed niet. Dus om nu maar te stellen dat de Limburgers op de stoep mogen creperen want feest!
Tja. dat geld dan voor het hele land ben ik bang.

Ik hoop dat ze in de persco van vrijdag komen met de mededeling dat bijeenkomsten van 100man+ gewoon niet meer mogen plaatsvinden. Onder geen enkel beding. Ook niet met QR.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-11 15:34
Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:31:
[...]

Dat met 12k besmettingen evenementen nog steeds mogen doorgaan is totaal onvergelijkbaar met de zomer toen alles vrijwel direct weer dicht moest.
26-6 was horeca open bij 552 besmettingen. 10-7 weer dicht met 10.283. De besmettingen liepen nog een weekje door tot 16-7 de max was aangetikt met 11.297. Daarna daalde het vrij rap weer tot een niveau van rond de 2-3k/dag. Toen de scholen opengingen was er nog niet veel aan de hand, het bleef tussen de 1-2k hangen, maar toen op 25-9 dit soort feesten weer mochten, de coronapas werd ingevoerd en (onterecht volgens OMT) de 1,5m eraf ging, ging het weer omhoog, maar relatief geleidelijk. Je ziet vanaf half oktober echter de boel snel stijgen en men gaat meer coronapas doen. 8)7 .

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wolly
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:39:
[...]

Eens, maar dat geld niet alleen voor Limburg vind ik. Dat geld voor het hele land.
Correct.
Dus met zijn alle nu naar oktoberfest/wintercarnaval wijzen terwijl we 2 weken geleden met 350k staan te springen in Amsterdam gedurende een week en afgelopen weekend nog met bijna 40k mensen een rondje Amsterdam lopen voelt een beetje vreemd.
En dan heb ik het nog maar over 2 duidelijke evenementen. Ik ben 100% zeker als je wat gaat zoeken dat je ook in het noorden voldoende tentfeesten en grote concerten e.d. gaat vinden.
Die kunnen net zo goed niet. Dus om nu maar te stellen dat de Limburgers op de stoep mogen creperen want feest!
Ik vond dat ook een rare stelling.
Ik hoop dat ze in de persco van vrijdag komen met de mededeling dat bijeenkomsten van 100man+ gewoon niet meer mogen plaatsvinden. Onder geen enkel beding. Ook niet met QR.
+ Ik hoop dat ze ook benadrukken dat je met QR ook aan de basisregels moet houden, dat is bij veel mensen onbekend.

• Señor Sjon
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:42:
[...]

+ Ik hoop dat ze ook benadrukken dat je met QR ook aan de basisregels moet houden, dat is bij veel mensen onbekend.
Dus we hebben dan de 1,5m terug en ook nog de QR erbij gekregen + een gepolariseerde samenleving. We zijn er weer mooi ingetuind.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:39:

Liever nu nog met een ingelaste, je hebt alleen maar X duizend extra besmettingen zo. Maar goed, de urgentie is er nog steeds niet, dat blijkt ook elke keer bij de Tweede Kamer technische briefings die moeten worden afgeraffeld omdat anders de volgende sessie te laat begint en de "Technische briefing door het Rijksvastgoedbedrijf over de zesde voortgangsrapportage project Renovatie Binnenhof" niet kan doorgaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• ninjazx9r98
psy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:33:
Ik vind het wel grappig om te concluderen dat mensen vinden dat de overheid keer op keer te laat ingrijpt/niet genoeg doet, maar tegelijkertijd naar feesten gaan alsof er niets aan de hand is "omdat het mag".
Ik weet nu generaliseer ik heel erg, maar toch ;)
Dat is wat Gommers laatst al zei bij Tan. Als we met z'n allen vinden dat het weer verkeerd gaat hoeven we niet perse op de overheid te wachten.
Bij ons op het werk gingen we van één naar twee a drie dagen op kantoor en daar hebben meerdere mensen al uit zichzelf besloten om terug te gaan naar één keer per week of twee weken waarbij ook wordt gekeken of het wel perse nodig is om daar te zijn.
Wij gingen privé al weer wat minder de deur uit met de oplopende cijfers en zijn ook meermaals met de lunch eetgelegenheden voorbij gelopen omdat we het te druk vonden.
Druppel op een gloeiende plaat uiteraard maar voor ons voelt het goed en er blijft nog een beetje hoop dat er vrijwillig vele druppels bij zullen komen.

• hoevenpe
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:42:
Je hoeft op dit moment binnen geen mondkapje te dragen en/of afstand te houden, dat is nou net het grote voordeel van de QR-code.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:23
Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:46:
[...]

Je ziet dat dit dus toch achteraf allemaal niet zo goed gaat. In Amsterdam had je na het ADE veel extra besmettingen maar hier zie je dat Limburg ook alweer in de ellende zit.
Wat ik mij afvraag... Is het geen optie om iedereen voor dit soort evenementen (en eventueel horeca vanaf een bepaald aantal bezoeker) preventief te testen? Ja het is vervelend als je al klaar denkt te zijn met je prikje, maar blijkbaar werkt het zo niet. Die paar extra procent die je nu nog kunt winnen op de vaccinatiegraad gaat dit ook echt niet oplossen...

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:53:
[...]

Je hoeft op dit moment binnen geen mondkapje te dragen en/of afstand te houden, dat is nou net het grote voordeel van de QR-code.
Daar verschillen de meningen over. Feit is dat het OMT het risico bij QR evenementen wel heeft ingeschat met 1,5 meter als zijnde staande praktijk.

Zie Wolly in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

• nuveo
Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:19:

Daar heeft @Tom-Z ergens een mooi antwoord op gegeven en kwam er in de kern op neer dat positie van kwetsbaren (in de ruimste zin van het woord) en de volksgezondheid nadrukkelijk meer moeten worden meegewogen dan nu het geval lijkt te zijn.
Dat gaat alleen op als de maatregelen en lockdowns geen enkele nevenschade zouden hebben, wat natuurlijk absoluut niet het geval is.
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:04:
Met "tegen beter weten in" bedoel ik dat het gros van die mensen er zelf voor heeft gekozen zich niet te vaccineren en daarmee het risico op een IC opname te lopen. In die gevallen vind ik "op te offeren" geen juiste terminologie. Ben ik bereid om 3.200 mensen zelf te laten kiezen welke risico's ze willen nemen in het leven, ook al lijdt dat uiteindelijk tot hun dood? Ja.
migchiell schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:34:
Dat is niet helemaal waar. Juist in Nederland wordt, veel meer dan in andere landen, streng gekeken of een IC-opname wel zin heeft, of de te verwachten winst wel groot genoeg is. Een patient die op sterven na dood is gaat echt niet meer naar de IC, ook niet voor Corona en ook niet als er tientallen verpleegkundigen met de duimen zitten te draaien wegens lage bezetting.
Ja, dat geldt onder normale omstandigheden. Maar momenteel geldt vrijwel onvoorwaardelijk dat de instroom van coronapatiënten op de IC tot gevolg heeft dat de normale zorg wordt afgeschaald, zonder te kijken hoeveel winst er te behalen is bij elk van deze patiënten.

[ Voor 23% gewijzigd door nuveo op 09-11-2021 13:01 ]

• Señor Sjon
hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:53:
[...]

En zie wat het ons gebracht heeft... :/

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:58:
[...]
Met "tegen beter weten in" bedoel ik dat het gros van die mensen er zelf voor heeft gekozen zich niet te vaccineren en daarmee het risico op een IC opname te lopen. In die gevallen vind ik "op te offeren" geen juiste terminologie. Ben ik bereid om 3.200 mensen zelf te laten kiezen welke risico's ze willen nemen in het leven, ook al lijdt dat uiteindelijk tot hun dood? Ja.

[...]

Ja, dat geldt onder normale omstandigheden. Maar momenteel geldt vrijwel onvoorwaardelijk dat de instroom van coronapatiënten op de IC tot gevolg heeft dat de normale zorg wordt afgeschaald, zonder te kijken hoeveel winst er te behalen is bij elk van deze patiënten.
Maar dan pleit je voor een maximum aantal IC-plekken voor covid? Of "geen vaccin = geen IC-plek"? Want dat is best een flinke ingreep (die ook veel discussie zal doen opwaaien). En dat even los van mensen die geen vaccin kunnen nemen die je daar dan weer van zou moeten uitzonderen.

• nuveo
D-e-n schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:12:
[...]

Maar dan pleit je voor een maximum aantal IC-plekken voor covid? Of "geen vaccin = geen IC-plek"? Want dat is best een flinke ingreep (die ook veel discussie zal doen opwaaien). En dat even los van mensen die geen vaccin kunnen nemen die je daar dan weer van zou moeten uitzonderen.
nuveo in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10" :)

• Tom-Z
[...]

Maar het gaat niet om "het gros" dat er zelf voor heeft gekozen. Op de verpleegafdelingen is de verhouding al bijna 50-50, op de ICs is de verhouding 30-70 en dat gaat nog verder verschuiven de komende tijd. Als je kijkt naar de vaccinatiestatus van opgenomen 70-plussers in het ziekenhuis dan zie je het aandeel gevaccineerden de laatste tijd drastisch toenemen en dat lijkt te maken hebben met afnemende immuniteit.
Jij pleit voor "alles loslaten". Dat betekent met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je code zwart krijgt. Dát accepteren gaat enorm ver, en is iets wat je pas mag accepteren als je alle minder verregaande opties hebt geprobeerd. Daaronder valt mijns inziens in ieder geval een vaccinatieplicht. Daar ben ik niet per se voor, maar het is wel altijd nog beter dan "code zwart". En zelfs als je het daar niet mee eens bent, is het meest minimale dat we moeten doen eerst alle mensen die dat nodig hebben een booster aanbieden. Want zoals het er nu naar uitziet betekent "alles loslaten" dat je een hele boel mensen "opoffert" waarvan het vaccin min of meer is uitgewerkt.

• Señor Sjon

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-10 13:09
Sodeknetters wat een instroom...

Gegroet! Lukas

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gaat hard zo. Ik vrees alweer voor m’n bruiloft op 19 december. Zal m toch niet voor de tweede keer moeten verplaatsen…

[ Voor 184% gewijzigd door Imperium op 09-11-2021 13:30 ]

• Wolly
  • Niet online
Imperium schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:29:
[...]

Gaat hard zo. Ik vrees alweer voor m’n bruiloft op 19 december. Zal m toch niet voor de tweede keer moeten verplaatsen…
Ik zou hem naar mei/juni verplaatsen, net voor de zomervakantie maak je het meeste kans :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Weet niet wat je gepland had, maar een externe locatie met meer dan 10 man lijkt me met rasse schreden problematisch worden...

• Number10
  • Niet online
[...]
Dat gaat alleen op als de maatregelen en lockdowns geen enkele nevenschade zouden hebben (…)
Natuurlijk kan overheidshandelen beperkingen met zich meebrengen als daarmee de rechten van anderen worden beschermd zoals de overheid die plicht ook heeft. En welke schade zie je dan voor je? Dezelfde schade als indammen van andere besmettelijke ziekten waar je meestal ook niks van merkt?

Lockdowns zijn juist niet nodig als er tijdig wordt gehandeld met BCO.
(…) wat natuurlijk absoluut niet het geval is.
De overheid heeft niet eens geprobeerd om in te dammen, dus je weet dat helemaal niet. Wederom een aanname in het voordeel van de huidige situatie.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:49
Waarom plaatsen we dit elke dag? Met alle respect, maar Ollie is geen cijfertjesman. Ik waardeer z'n inspanning om ons geautomatiseerd van data te voorzien, maar dit is werkelijk ruis waar we naar kijken. Op dagbasis kan de instroom enorm fluctueren. Case en point: vorige week dinsdag was de instroom hoger dan wat Ollie hier meldt. Op het moment dat cijfers gedeeld worden zonder daarbij het effect op het 7-daags gemiddelde toe te voegen wordt er alleen maar verwarring verspreid. Daar doen jij (Señor Sjon) en Ollie helaas aan mee. Stop daarmee is mijn advies.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:33:
[...]

Lockdowns zijn juist niet nodig als er tijdig wordt gehandeld met BCO.
Vermits ook iedereen zich laat testen. Dat lijkt me inmiddels ook vergezocht, zelfs bij lage prevalentie.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-10 10:09

Dennahz

Life feels like hell should.

Nou, de rugoperatie van m'n moeder is last minute ook geannuleerd. En dit in Leeuwarden, waar er - volgens het Corona Dashboard - bijna niemand is opgenomen de afgelopen tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LeSkXrjVCb4Iuny1GOvXJpIhiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5Eh0ayuqItqL4P1DaE11MPK.png?f=fotoalbum_large

Bekijk ik deze cijfers verkeerd, of reserveren ze gewoon extreem veel bedden voor potentiële coronapatiënten, of wat is het?

Twitter

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:33:
[...]

Weet niet wat je gepland had, maar een externe locatie met meer dan 10 man lijkt me met rasse schreden problematisch worden...
Externe locatie, 20 man (iedereen gevaccineerd) incl overnachting. Is al redelijk intiem. Naja we houden het maar weer in de gaten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:38:
Nou, de rugoperatie van m'n moeder is last minute ook geannuleerd. En dit in Leeuwarden, waar er - volgens het Corona Dashboard - bijna niemand is opgenomen de afgelopen tijd.

[Afbeelding]

Bekijk ik deze cijfers verkeerd, of reserveren ze gewoon extreem veel bedden voor potentiële coronapatiënten, of wat is het?
- Uitval personeel
- Overname patienten vanuit andere ziekenhuizen
- Mensen die er al een tijdje liggen

Mooie incentive om een afspraak bij de GGD te maken?
Imperium schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:38:
[...]

Externe locatie, 20 man (iedereen gevaccineerd) incl overnachting. Is al redelijk intiem. Naja we houden het maar weer in de gaten.
Echt heel kut hoor. Had mijn feest voor geen goud willen missen.

Maar iedereen gevaccineerd maakt iig dat evt. 2G maatregelen geen probleem zijn. Eventueel iedereen testen is dan ook nog wel te doen. En als het een hotel is, zal er wellicht ook nog wel een mouw aan te passen zijn. Denk dat het gek moet lopen willen ze de horeca weer helemaal dicht gooien. Zal voor je duimen :)

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2021 13:41 ]

• Wolly
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:38:

[Afbeelding]

Het zijn niet alleen de corona patienten die voor druk op de zorg zorgen. Wellicht valt het daar wel mee met coronazorg maar hebben ze veel andere zorg om andere redenen?
Daarnaast is er een geboortegolf, veel traumapatiënten, reguliere zorg en wij halen uitgestelde zorg in.
Voorbeeld

• Number10
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:36:
[...]
Vermits ook iedereen zich laat testen. Dat lijkt me inmiddels ook vergezocht, zelfs bij lage prevalentie.
Nee, waarom is dat een voorwaarde?

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:33
[...]

Ik voor mijn promotie op 20 januari. Die heb ik al een keer moeten verplaatsen met een jaar of tien, maar toen was ik zelf ziek. Nu de rest van de wereld :)

offtopic:
Geen diner, geen hotel betalen voor de commissie, geen groot feest. Scheelt me zo 3000 euro :). Nu alleen maar 1300 euro lappen voor m'n boekje :)

[ Voor 17% gewijzigd door Adlermann op 09-11-2021 13:41 ]

• nuveo
Tom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:17:
Jij pleit voor "alles loslaten". Dat betekent met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je code zwart krijgt. Dát accepteren gaat enorm ver, en is iets wat je pas mag accepteren als je alle minder verregaande opties hebt geprobeerd. Daaronder valt mijns inziens in ieder geval een vaccinatieplicht.
Ik vind dat een fascinerende tegenstelling. Dat je het OK kan vinden om iemand te dwingen een vaccinatie te nemen die hij/zij niet wil, maar dat het te ver gaat om te accepteren dat mensen eigen keuzes maken die uiteindelijk kunnen leiden tot hun overlijden.

Overigens, zoals ik al eerder had geschreven, volledig met je eens dat we vóór het loslaten van alle maatregelen al het mogelijke moeten doen om de kwetsbaren op vrijwillige basis te beschermen: booster prikken voor iedereen die dat wil, gratis beschermingsmiddelen als FFP mondkapjes uitdelen, tomeloze voorlichting. Wat mij betreft belt de GGD persoonlijke elke ongevaccineerde op voordat we het opgeven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:40:
[...]

Nee, waarom is dat een voorwaarde?
Hoe ga je BCO uitvoeren bij 50% testbereidheid? Of waar zitten we inmiddels op?
Je vindt dan met de cijfers die we tot nu toe hebben gezien ongeveer 25% van de besmettingsbronnen terug.

Das wel heel veel leakage.
nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik vind dat een fascinerende tegenstelling. Dat je het OK kan vinden om iemand te dwingen een vaccinatie te nemen die hij/zij niet wil, maar dat het te ver gaat om te accepteren dat mensen eigen keuzes maken die uiteindelijk kunnen leiden tot hun overlijden.

Overigens, zoals ik al eerder had geschreven, volledig met je eens dat we vóór het loslaten van alle maatregelen al het mogelijke moeten doen om de kwetsbaren op vrijwillige basis te beschermen: booster prikken voor iedereen die dat wil, gratis beschermingsmiddelen als FFP mondkapjes uitdelen, tomeloze voorlichting. Wat mij betreft belt de GGD persoonlijke elke ongevaccineerde op voordat we het opgeven.
Het gaat er niet om dat iemand die zich niet zou laten vaccineren eventueel overlijdt.
Het gaat erom dat hij/zij eventueel anderen besmet die eraan overlijden.

En dat het overlijden helaas niet binnen twee minuten gepiept is, maar dat hier zorg bij komt kijken.

[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2021 13:43 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.