Lijkt dat op het rekenvoorbeeld uit de TS? Anders is dat misschien wel interessant voor de topicstart…redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:09:
[...]
Daar werd het inderdaad heel duidelijk en begrijpbaar uitgelegd. Ik snap eigenlijk niet dat dat soort dingen niet vaker worden verteld in spotjes/programma's op TV. Op die manier is er nl. geen speld tussen te krijgen en het sluit prima aan op de ontwikkelingen in het ziekenhuis.
Dat zal nooit een daling van het lercentage positieve tests opleveren. Invloed is neutraal (aselect uitvallen van tests) of zelfs positief (aanscherping testbeleid om te focussen op tests met verhoogd risico).Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:27:
[...]
Ook als je rekening houdt met de overbelasting van de testcentra?
De gelijkstelling van je niet houden aan alle maatregelen en je niet laten vaccineren is een klassieke valse gelijkstelling. Er is maar 1 manier waarop we bijna alle maatregelen tegen corona de deur uit kunnen doen en weer als vroeger kunnen leven, en dat is als iedereen die dat kan zich laat vaccineren. Je aan maatregelen blijven houden kan je tot in lengte der jaren doen, maar daar kan je nooit mee ophouden. Dat virus blijft terug komen.redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:12:
[...]
Oftewel je hebt je ook niet aan alle maatregelen gehouden. Dan gaan we toch ook niet zeggen dat jij daarom de oorzaak van de vorige golven bent geweest. Ondanks dat die vele malen erger waren omdat mensen zich niet aan de maatregelen hielden.
Prikken prikken prikken.
Er zitten wel een paar gradaties verschil tussen., maar beide behoren geen enkele media-aandacht te krijgen. Beide verspreiden gewoon aantoonbare onzin.MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:08:
[...]
Dat kan zijn, maar da's van een ander niveau dan complottheorieën, aperte onzin en ronduit leugens verspreiden.
Nota bene: met als enige doel om de samenleving nog verder te ontwrichten.
[removed]
Daar zou ik voor Osterhaus mbt corona weleens een bron van Willen zien. Mijn vriend is het ook niet, maar hij is m.i. te goeder trouw (en wellicht tegen beter weten in) voor zero COVID geweest. En heeft daar m.i. ook naar gehandeld.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:15:
[...]
Er zitten wel een paar gradaties verschil tussen., maar beide behoren geen enkele media-aandacht te krijgen. Beide verspreiden gewoon aantoonbare onzin.
Ik heb iig geen actieve herinnering aan onwaarheden
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2021 08:28 ]
Ik stel ze niet gelijk, ik stel echter wel dat mensen continue hun eigen gedrag goed praten, maar gedrag van anderen wat ze niet wenselijk vinden afgestraft willen zien. Als iedereen zich aan de regels had gehouden, hadden we ook de eerdere pieken niet gehad. of waren ze er maar amper geweest.Emgeebee schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:13:
[...]
De gelijkstelling van je niet houden aan alle maatregelen en je niet laten vaccineren is een klassieke valse gelijkstelling. Er is maar 1 manier waarop we bijna alle maatregelen tegen corona de deur uit kunnen doen en weer als vroeger kunnen leven, en dat is als iedereen die dat kan zich laat vaccineren. Je aan maatregelen blijven houden kan je tot in lengte der jaren doen, maar daar kan je nooit mee ophouden. Dat virus blijft terug komen.
Prikken prikken prikken.
Daarnaast doe je hier precies hetzelfde. vaccineren is een middel en er zijn meerdere middelen. Je kunt niet net doen alsof vaccineren het enige is dat helpt. Met de huidige vaccinatiegraad en maatregelen kun je ervoor zorgen dat de ongevaccineerden ook immuniteit opbouwen. En als je kijkt naar de grafieken van het RIVM zie je dat we daardoor al deze maand op de piek uitkomen. Dus net doen of we voor altijd aan de maatregelen vast gaan zitten klopt gewoon niet.
En dat vaccineren het beste werkt ben ik het helemaal mee eens, maar als niet iedereen zich wil laten vaccineren zul je naar andere middelen moeten kijken. En niet zoals we nu doen, er aan vast blijven houden en net doen of er geen andere mogelijkheden meer zijn.
[removed]
Ja, maar dan in een filmpje met een duidelijke uitleg. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze het na dat filmpje pas echt begonnen te begrijpen.ZieMaar! schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:12:
[...]
Lijkt dat op het rekenvoorbeeld uit de TS? Anders is dat misschien wel interessant voor de topicstart…
[removed]
Gisteren nog stevig ge-googled want ik had een vage herinnering aan een bericht hierover met een positieve toon. Vanmorgen zag ik toevallig in de Covid radar app deze terug. Gaat echter niet over strikt opnames of zelfs helemaal niet over opnames maar over thuis ziek en beter worden.MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:15:
[...]
Minder ziek; dus minder vaak op de IC.Dat zien we ook netjes terug in de cijfers uitgedrukt in aantallen. Maar das maar 1 deel van de belasting.
Ziek genoeg om op de IC te belanden; houdt dat dan ook korter IC verblijf in?
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Grof gezegd zijn er drie manieren om van Covid af te komen. De eerste is het invoeren van super strenge lockdowns zoals in China waarbij we dus echt niks meer mogen. De tweede is om het virus lekker te laten rondgaan en mensen massaal te laten sterven omdat met een gecrashte zorg de IC's vol liggen. Uiteindelijk is iedereen op een bepaald moment Ndan wel immuun (of dood).redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:22:
[...]
Daarnaast doe je hier precies hetzelfde. vaccineren is een middel en er zijn meerdere middelen. Je kunt niet net doen alsof vaccineren het enige is dat helpt.
Aannemende dat niemand dat wil blijft optie drie over en dan is zoveel mogelijk vaccineren de enige route om van Covid af te komen
Natuurlijk is het kabinet te laat met ingrijpen. Wat mij betreft is het dus én én: zowel het kabinet als de ongevaccineerden is wat te verwijten en beiden hebben in elk geval nul recht om naar de ander te wijzen.maar als niet iedereen zich wil laten vaccineren zul je naar andere middelen moeten kijken. En niet zoals we nu doen, er aan vast blijven houden en net doen of er geen andere mogelijkheden meer zijn.
Testcapaciteit zit aan z’n limiet. Telefoonnummer is onbereikbaar en via digid is er in de regio niet veel meer. M’n vrouw gaat nu paar uurtjes rijden met m’n dochter voor een kuchje. Better safe then sorry.
Ondertussen op LinkedIn (het nieuwe Facebook) talloze mensen die nog steeds De Hond aanhalen met ‘hij legt het heel goed uit’. Waarom doen mensen zichzelf - en uiteindelijk de rest van Nederland - aan? Ik krijg er steeds minder begrip voor, je baseren op professionele leugenaars en je dan beroepen op je vrije keuze is maar moeilijk te verteren.
Ik ben het zicht op ‘hoe komen we hieruit’ kwijt. Wat is uiteindelijk de exit strategie?
Ondertussen op LinkedIn (het nieuwe Facebook) talloze mensen die nog steeds De Hond aanhalen met ‘hij legt het heel goed uit’. Waarom doen mensen zichzelf - en uiteindelijk de rest van Nederland - aan? Ik krijg er steeds minder begrip voor, je baseren op professionele leugenaars en je dan beroepen op je vrije keuze is maar moeilijk te verteren.
Ik ben het zicht op ‘hoe komen we hieruit’ kwijt. Wat is uiteindelijk de exit strategie?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Nee, er is maar 1 manier waarop we weer als vroeger kunnen leven: accepteren dat we niet álles kunnen beinvloeden en dat er in een pandemie nou eenmaal mensen overlijden. Uiteraard kan je van mening verschillen over hoeveel overlijden we accepteren (tegenover hoeveel & hoe lang we nog maatregelen blijven accepteren), maar blindstaren op een vaccinatiegraad van 100% als doel is contraproductief.Emgeebee schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:13:
[...]
De gelijkstelling van je niet houden aan alle maatregelen en je niet laten vaccineren is een klassieke valse gelijkstelling. Er is maar 1 manier waarop we bijna alle maatregelen tegen corona de deur uit kunnen doen en weer als vroeger kunnen leven, en dat is als iedereen die dat kan zich laat vaccineren. Je aan maatregelen blijven houden kan je tot in lengte der jaren doen, maar daar kan je nooit mee ophouden. Dat virus blijft terug komen.
Prikken prikken prikken.
En we zijn weer terug in het ziekenhuis, alwaar de ligdagen van een covid patient die van elke andere IC bezoeker met 11-voud overschrijd, het personeel gillend wegloopt en bedden geen beademing kunnen geven.nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:36:
[...]
Nee, er is maar 1 manier waarop we weer als vroeger kunnen leven: accepteren dat we niet álles kunnen beinvloeden en dat er in een pandemie nou eenmaal mensen overlijden. Uiteraard kan je van mening verschillen over hoeveel overlijden we accepteren (tegenover hoeveel & hoe lang we nog maatregelen blijven accepteren), maar blindstaren op een vaccinatiegraad van 100% als doel is contraproductief.
Niet blindstaren op die vaccinatiegraad ook: welke opties hebben we dan volgens jou?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het onbespreekbaar verklaren van bepaalde zaken bevordert het gesprek over deze zaken natuurlijk niet. Er is klaarblijkelijk een deel van NL wat jouw standpunt hierin niet onderschrijft. Willen we verder komen in het maatschappelijke gesprek over de ethische aspecten rond vaccinatiedrang / -dwang dan kun je niet volstaan met een beroep op je principes of op de consensus van 2019 maar zul je met argumenten moeten komen die verder gaan dan 'dat doen we in Nederland niet'.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:58:
[...]
Als je aan primaire levensbehoeftes gaat zitten en b.v. mensen gaat verbieden eten te kopen ga je te ver. Daar is geen discussie over mogelijk.
Hij wil.
Zijn we van TBC afgekomen?D-e-n schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:34:
[...]
Grof gezegd zijn er drie manieren om van Covid af te komen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Nee, maar het vormt ook geen groot maatschappelijk probleem meer.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Terug naar normaal...nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:36:
[...]
Nee, er is maar 1 manier waarop we weer als vroeger kunnen leven: accepteren dat we niet álles kunnen beinvloeden en dat er in een pandemie nou eenmaal mensen overlijden. Uiteraard kan je van mening verschillen over hoeveel overlijden we accepteren (tegenover hoeveel & hoe lang we nog maatregelen blijven accepteren), maar blindstaren op een vaccinatiegraad van 100% als doel is contraproductief.
Als je weg wilt kijken van een stapeltje extra begrafenissen en totaal ingestorte zorg zou je het als terug naar normaal kunnen benoemen.
Als je specifiek doelt op het probleem van IC's die overlopen met corona patiënten:NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:41:
Niet blindstaren op die vaccinatiegraad ook: welke opties hebben we dan volgens jou?
nuveo schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:09:
[...]
Als we vandaag bijvoorbeeld zouden beslissen dat we ongevaccineerde coronapatiënten niet meer op de IC opnemen maar in een noodhospitaal, waar ze alle mogelijke hulp krijgen waar geen gebrek aan is (medicijnen, beademingsapparaten), maar niet de luxe van één dedicated IC arts/verpleegkundige per bed, dan is de crisis voorbij.
Dan krijgen een paarduizend mensen niet de allerbeste behandeling die mogelijk is, maar kunnen we alle maatregelen loslaten en kan de rest van 't land eindelijk terug naar het normale leven.
En waarom niet meer?Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:42:
[...]
Nee, maar het vormt ook geen groot maatschappelijk probleem meer.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Als optie 3 niet volledig haalbaar is omdat een significant deel van de bevolking zich niet laat vaccineren kom je helaas weer bij lichte varianten van optie 1 of 2 uit.D-e-n schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:34:
Aannemende dat niemand dat wil blijft optie drie over en dan is zoveel mogelijk vaccineren de enige route om van Covid af te komen
Dat is precies de discussie die ook hier in alle hevigheid woedt: hoever wil je als maatschappij richting optie 1 gaan om te voorkomen dat optie 2 voor voornamelijk ongevaccineerden realiteit wordt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
IC patienten gaan dood als er niet 24/7 voor gezorgd wordt, al dat personeel staat daar niet voor de lol. Als je daar in gaat snijden kan je ze net zo goed op de parkeerplaats laten liggen.nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:45:
[...]
Als je specifiek doelt op het probleem van IC's die overlopen met corona patiënten:
[...]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Op dit moment voorkomen we dat het een enorm probleem wordt door screening bij risicolopend personeel. (ik moet regelmatig een mantouxtest ondergaan. En zijn we goed in isoleren en knalt de GGD een prachtig een BCO zodra er ook maar een patiënt is.
Alleen ingewikkeld met 10k+ besmettingen om dat zo accuraat te doen als bij die enkele TBC natuurlijk.
Overigens doet niemand moeilijk om een mantoux te laten zetten, maar een coronapas (dus vaccin of test) voor je aan het werk gaat is dan weer wel een probleem bij een deel..
Bij de GGD testlocatie hier in de buurt zie ik voor het eerst al een paar dagen lange rijen auto's staan. Vorige winter stond er niemand en was je de enige auto als je er een keer moest zijn.NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:35:
Testcapaciteit zit aan z’n limiet. Telefoonnummer is onbereikbaar en via digid is er in de regio niet veel meer. M’n vrouw gaat nu paar uurtjes rijden met m’n dochter voor een kuchje. Better safe then sorry.
En als dan wordt aangehaald dat de testbereidheid onder niet gevaccinineerden lager is dan is de (haha, armchair) conclusie dat gevaccineerden nu meer klachten hebben dan vorige winter toen ze nog geen vaccinatie hadden (want toen stonder er geen rijen).
Of iedereen hoopt voor BlackFriday positief getest te worden, 10 dagen thuis te zitten, en een groen vinkje voor een jaar te krijgen. Kan ook.
Daarnaast iedereen is weer dichter bij elkaar: dus de gewone griep speelt weer: dat veroorzaakt redelijk gelijke klachten in beginsel en die mensen gaan ook testen.
[ Voor 8% gewijzigd door horizon1978 op 09-11-2021 08:52 ]
Ik las gisteren een artikel over lange rijen in Utrecht en ook een artikel dat ze in Brabant per direct stopten met testen zonder afspraak.MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:44:
[...]
Waarom denk je dat hier sprake van is? En waarom zou in een eventueel aanbod boven die capaciteit een scheve verdeling zijn?
Dat zijn toch wel tekenen dat het her en der begint te kraken. Mensen die een kuchje hebben zullen dan misschien sneller denken 'Nou, laat maar zitten die test. Het kuchje is toch al bijna weg'. Even terzijde, misschien dat ongevaccineerden wat meer volharden in het krijgen van een afspraak omdat ze bij een positief resultaat een out-of-jailcard voor een jaar krijgen?
Maar gelukkig heeft @t_captain al uitgelegd dat het geen negatieve invloed heeft
Echte onzin zal het inderdaad niet zijn, maar het is wel erg bias'ed naar zijn eigen tak.MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:20:
[...]
Daar zou ik voor osterhaus mbt corona weleens een bron van Willen zien. Mijn vriend is het ook niet, maar hij is m.i. te goeder trouw (en wellicht tegen beter weten in) voor zero COVID geweest. En heeft daar m.i. ook naar gehandeld.
[removed]
En er zijn uiteraard andere verschillen zoals behandelingen en tijd tussen besmetting en ziekte. Dus nooit 1-op-1 vergelijkbaar.Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:48:
[...]
En zijn we goed in isoleren en knalt de GGD een prachtig een BCO zodra er ook maar een patiënt is.
Alleen ingewikkeld met 10k+ besmettingen om dat zo accuraat te doen als bij die enkele TBC natuurlijk. (…)
Maar de essentie en basis is BCO. Juist daardoor blijft het klein en is BCO heel effectief.
Maar hoe zie je op dit moment goed BCO voor je? Op dit aantal besmettingen is dat geen doen.Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:52:
[...]
En er zijn uiteraard andere verschillen zoals behandelingen en tijd tussen besmetting en ziekte. Dus nooit 1-op-1 vergelijkbaar.
Maar de essentie en basis is BCO. Juist daardoor blijft het klein en is BCO heel effectief.
Op de een of andere manier zijn er ook een hoop mensen die het niet nodig achten om alles te vertellen in dat telefoongesprek want het is maar een griepje. (aldus die mensen, niet aldus mij!)
TBC schrikt net wat meer af denk ik.
Er word dus nog een extra drempel opgeworpen terwijl al veel mensen de gang naar de teststraat niet meer maken. Het beeld zal de komende tijd nog wel wat verslechteren....Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:51:
[...]
Ik las gisteren een artikel over lange rijen in Utrecht en ook een artikel dat ze in Brabant per direct stopten met testen zonder afspraak.
Dat zijn toch wel tekenen dat het her en der begint te kraken. Mensen die een kuchje hebben zullen dan misschien sneller denken 'Nou, laat maar zitten die test. Het kuchje is toch al bijna weg'. Even terzijde, misschien dat ongevaccineerden wat meer volharden in het krijgen van een afspraak omdat ze bij een positief resultaat een out-of-jailcard voor een jaar krijgen?
Maar gelukkig heeft @t_captain al uitgelegd dat het geen negatieve invloed heeft
Is dit filmpje ook ergens los te zien?redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:24:
[...]
Ja, maar dan in een filmpje met een duidelijke uitleg. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze het na dat filmpje pas echt begonnen te begrijpen.
En hier doe jij precies hetzelfde. Elke gradatie is verdwenen, of een lockdown, of geen maatregelen, of volledige vaccinatie of niet. Waarom niet 80% immuniteit bereiken met vaccinaties en 20% van de immuniteit met maatregelen waardoor het virus onder controle blijft maar wel rond gaat?D-e-n schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:34:
[...]
Grof gezegd zijn er drie manieren om van Covid af te komen. De eerste is het invoeren van super strenge lockdowns zoals in China waarbij we dus echt niks meer mogen. De tweede is om het virus lekker te laten rondgaan en mensen massaal te laten sterven omdat met een gecrashte zorg de IC's vol liggen. Uiteindelijk is iedereen op een bepaald moment Ndan wel immuun (of dood).
Kom op zeg, met wat voor zwart/wit discussie zijn we hier wel bezig. Als je in je auto zit kun je toch ook wel meer dan vol gas of vol remmen?
Precies wat ik zeg, waarbij de regering degene is die aan het hoofd staat en weet wat de verschillende middelen doen. Dat we rond de 85% vaccinatie zouden uitkomen was al heel lang duidelijk.[...]
Natuurlijk is het kabinet te laat met ingrijpen. Wat mij betreft is het dus én én: zowel het kabinet als de ongevaccineerden is wat te verwijten en beiden hebben in elk geval nul recht om naar de ander te wijzen.
Maar zoals al eerder gezegd is wat er nu gebeurt ook gewoon 100% geplanned. De regering is met niets anders bezig dan zoveel mogelijk besmettingen te krijgen, met daarbij wel de ICs onder controle houden. Was de vaccinatiegraad hoger geweest, was er ook net zo lang gewacht totdat de IC's vol lagen.
Hierbij trouwens ook niet vergeten dat zelf met 100% vaccinatie we nog steeds heel veel basis-scholen hebben waar er geen enkele bescherming is en het virus dus alsnog vrolijk rond gaat.
[removed]
Als je bedoeld dat die 20% zich aan maatregelen moet houden heb ik daar geen probleem mee.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:59:
[...]
En hier doe jij precies hetzelfde. Elke gradatie is verdwenen, of een lockdown, of geen maatregelen, of volledige vaccinatie of niet. Waarom niet 80% immuniteit bereiken met vaccinaties en 20% van de immuniteit met maatregelen waardoor het virus onder controle blijft maar wel rond gaat?
Kom op zeg, met wat voor zwart/wit discussie zijn we hier wel bezig. Als je in je auto zit kun je toch ook wel meer dan vol gas of vol remmen?
Het bespreekbaar maken van dit soort dingen zorgt juist voor een enorme verloedering van de democratie en van Nederland als vrij land. Sommige dingen vallen onder de rechten die mensen moeten hebben. Wil je echt toe naar mensen hun primaire levensbehoeftes te ontzeggen vanwege hun keuze gaat er iets wel heel erg fout.klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:41:
[...]
Het onbespreekbaar verklaren van bepaalde zaken bevordert het gesprek over deze zaken natuurlijk niet. Er is klaarblijkelijk een deel van NL wat jouw standpunt hierin niet onderschrijft. Willen we verder komen in het maatschappelijke gesprek over de ethische aspecten rond vaccinatiedrang / -dwang dan kun je niet volstaan met een beroep op je principes of op de consensus van 2019 maar zul je met argumenten moeten komen die verder gaan dan 'dat doen we in Nederland niet'.
[removed]
Die maatregelen voor de overige 20% procent doen het nu al zo goed he...Feit is dat er een bepaalde groep Nederlanders is, die zich bewust niet aan deze maatregelen houdt.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:59:
[...]
En hier doe jij precies hetzelfde. Elke gradatie is verdwenen, of een lockdown, of geen maatregelen, of volledige vaccinatie of niet. Waarom niet 80% immuniteit bereiken met vaccinaties en 20% van de immuniteit met maatregelen waardoor het virus onder controle blijft maar wel rond gaat?
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Alleen ben je er daar helaas niet mee, dus er zal hoe dan ook wat meer nodig zijn.stylezzz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:02:
[...]
Als je bedoeld dat die 20% zich aan maatregelen moet houden heb ik daar geen probleem mee.
[removed]
Het is een zwart/wit probleem, je hebt exponentiele groei of je hebt het niet. Dit laat zich niet polderen met een 80/20 oplossing.
Zoals meer vaccinaties.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:03:
[...]
Alleen ben je er daar helaas niet mee, dus er zal hoe dan ook wat meer nodig zijn.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Mwah... als alle ongevaccineerden die nu in de ziekenhuizen liggen er niet hadden gelegen denk ik dat we hele andere discussies hadden gehad hier.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:03:
[...]
Alleen ben je er daar helaas niet mee, dus er zal hoe dan ook wat meer nodig zijn.
Maar, als je hem dan dezelfde manier zou willen behandelen als Van Haga, zou ik ook graag man en paard zien. Als je met 'naar zijn eigen tak' bedoelt dat ie alleen maar naar de virologische kant van het verhaal kijkt; denk ik dat je gelijk hebt. Maar dat is ook waar hij een track record in heeft. Ik heb me door etterlijke Op1 uitzendingen zitten worstelen, en heb hem echt niet op onwaarheden kunnen betrappen. Niet dat ik mezelf wil kwalificeren als iemand die hier een wetenschappelijke beoordeling van kan geven, maar hij kiest zijn woorden m.i. zorgvuldig.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:51:
[...]
Echte onzin zal het inderdaad niet zijn, maar het is wel erg bias'ed naar zijn eigen tak.
En nogmaals; mijn vriend is het niet. Ik vind hem ook teveel op zero-covid zitten en daarmee naar mijn idee een beetje wars van de werkelijkheid. Aan de andere kant. Hadden we nu maar naar hem geluisterd
Klopt, en aangezien dat een feit is zou je toch verwachten dat de regering daar iets mee zou doen toch? Zoals gezegd is het geen verrassing dat we niet aan de 100% vaccinatiegraad komen. Dus waar is het plan hoe we omgaan met de situatie die we hebben?Licko schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:02:
[...]
Die maatregelen voor de overige 20% procent doen het nu al zo goed he...Feit is dat er een bepaalde groep Nederlanders is, die zich bewust niet aan deze maatregelen houdt.
Daarnaast wel even opletten dat ik helemaal niet tegen enige drang ben, mits die drang wel binnen properties is. Het ging op een gegeven moment over mensen hun primaire levensbehoefte ontzeggen als ze ongevaccineerd zijn. En dat gaat me net een tikkeltje te ver. De huidige 3G, dus dat ongevaccineerden zich moeten laten testen vind ik dan weer prima.
[removed]
Met 30% groei hadden we dezelfde discussie een maandje ater gehad. 30% omdat gevaccineerden minder besmettelijk zijn en dus een stapje lager dan de huidige groei.stylezzz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:04:
[...]
Mwah... als alle ongevaccineerden die nu in de ziekenhuizen liggen er niet hadden gelegen denk ik dat we hele andere discussies hadden gehad hier.
We hadden deze discussie echter helemaal niet gehad als de regering vanaf het begin kleine maatregelen had genomen.
[removed]
Covid is een gegeven, het wordt meer en meer endemisch. Uiteindelijk zal iedereen ermee in aanraking komen en ongevaccineerde risicogroepen lopen een aanzienlijk risico daarbij ernstig ziek te worden.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:59:
Hierbij trouwens ook niet vergeten dat zelf met 100% vaccinatie we nog steeds heel veel basis-scholen hebben waar er geen enkele bescherming is en het virus dus alsnog vrolijk rond gaat.
Vanuit dat gegeven is het logisch om te sturen op wat de zorg aankan, des te sneller heeft iedereen het virus een keer gehad en pas daarna zal het normale leven in grote lijnen terugkeren. Flatten-the-curve maakt de oppervlakte van de curve niet kleiner, het 'optimum' daarin vinden is precies wat deze regering met vallen en opstaan doet. Dansen met Janssen was dom, maar je ziet alle landen om ons heen met hetzelfde worstelen.
Ik zie geen reden dat de mensen die niet meer komen of niet meer mogen komen testen, een hogere kans op positief zouden hebben dan diegenen die nog wel testen. Het effect lijkt me neutraal of zelfs opwaarts indien de GGD bepaalde groepen buiten de deur gaat houden.Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:51:
[...]
Ik las gisteren een artikel over lange rijen in Utrecht en ook een artikel dat ze in Brabant per direct stopten met testen zonder afspraak.
Tuurlijk, want er is maar 1 ding dat we kunnen doen. We hebben al bijna 2 jaar een virus rond gaan en het enige dat we bedacht hebben dat iets kan doen is vaccinaties.....
Maar ja, ook dit kun je de regering verwijten, vaccinaties is altijd als doel gebracht en niet als middel. Ondanks dat het niets meer is dan een van de middelen die we hebben. Weliswaar een van de beste, maar zeker niet de enige.
Daarnaast blijft dit een zinloze discussie, 100% vaccinatie ga je nooit halen. Je kunt er met sterke drang misschien een paar procent bij krijgen maar dan houdt het heel snel op.
[removed]
BronAfgelopen week verscheen een studie in Science magazine waaruit blijkt dat de effectiviteit van het #Janssen vaccin tegen infectie (VE-I) afneemt van 86.4% naar 13.1% in 6 maanden tijd.
Voor PfizerBioNTech nam de VE-I af van 86.9% naar 43.3%. En voor Moderna bleef effectiviteit het best op niveau: 89.2% naar 58%.
Het zou goed zijn als Gezondheidsraad en RIVM de effectiviteit van de verschillende vaccins meewegen in hun adviezen mbt boosters.
Daarnaast is deze informatie relevant omdat het merendeel van de zorgmedewerkers met Janssen is gevaccineerd.
In het artikel staat dat vaccineren wel goed beschermt tegen sterfte. Zie details in antwoord comments op Ros Nawijn. Hier de link naar het onderzoek: https://lnkd.in/ePswmyuw
Het is dus verstandig om naast de van oud-naar-jong volgorde ook te kijken welke vaccins mensen hebben gekregen om te boosteren.
Zou dit ook een reden zijn dat de boosters zo lang op zich laten wachten, het verzamelen en ordenen van de informatie wie, wanneer en met welk persoon is gevaccineerd om de meest urgente gevallen zo snel mogelijk te behandelen?
Ja, gaan we linkedin als bron gebruiken?Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:11:
[...]
Bron
Het is dus verstandig om naast de van oud-naar-jong volgorde ook te kijken welke vaccins mensen hebben gekregen om te boosteren.
Zou dit ook een reden zijn dat de boosters zo lang op zich laten wachten, het verzamelen en ordenen van de informatie wie, wanneer en met welk persoon is gevaccineerd om de meest urgente gevallen zo snel mogelijk te behandelen?
Kopieer dan het originele artikel
Overigens ook hier niets nieuws onder de zon. Bescherming tegen besmetting loopt terug. Enige nieuwswaarde is dan dat het bij Janssen met 1 prik nog sneller gaat?
Verbaast me eerlijk gezegd oo kniet zo heel veel
Uit het originele artikel:
Abstract
We report SARS-CoV-2 vaccine effectiveness against infection (VE-I) and death (VE-D) by vaccine type (n = 780,225) in the Veterans Health Administration, covering 2.7% of the U.S. population. From February to October 2021, VE-I declined from 87.9% to 48.1%, and the decline was greatest for the Janssen vaccine resulting in a VE-I of 13.1%. Although breakthrough infection increased risk of death, vaccination remained protective against death in persons who became infected during the Delta surge. From July to October 2021, VE-D for age 65 years was 73.0% for Janssen, 81.5% for Moderna, and 84.3% for Pfizer-BioNTech; VE-D for age ≥65 years was 52.2% for Janssen, 75.5% for Moderna, and 70.1% for Pfizer-BioNTech. Findings support continued efforts to increase vaccination, booster campaigns, and multiple, additional layers of protection against infection.
[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2021 09:15 ]
Dit gaat wel over de kans om een infectie te krijgen, dus niet om daadwerkelijk ziek/in het ziekenhuis te komen.Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:11:
[...]
Bron
Maar ik schat dat dat wachten wel zo'n reden zal hebben. We zijn hier wel van het te lang nadenken voordat we iets gaan doen. Beter zou zijn gewoon de ouderen zo snel mogelijk die booster te geven, en in de tussentijd kun je wel bepalen welke groep het grootste risico heeft en daar verder gaan.
[removed]
Conform Corona Dashboard is boven de 18 jaar 84,1% volledig gevaccineerd en boven de 12 jaar is dat 82,1%.
Dus, laten we eens streng zijn en vanaf 12+rekenen dan is er dus nog een groep van 17,9% dat niet volledige gevaccineerd is.
Van dit dashboard is te lezen dat boven de 12+ 85,4% wel de eerste prik heeft gehaald. Dus dan is er nog een groep van 14,6% over dat helemaal geen vaccinatie heeft gehad.
Dan praten we dus niet over 20% van het land maar 14,6% dat niets moet weten van vaccinaties (op dit moment).
En dan: als de testbereidheid en regelopvolging binnen die groep van 14,6% ook nog eens lager is zoals hier vaker gesteld wordt dan is het toch aannemelijk dat binnen die groep het afgelopen jaar al heel wat corona heeft rondgewaard.
Dus binnen die 14,6% mag je ervan uitgaan dat toch wel 5% corona heeft gehad. (Verbeter me als die 5% te hoog of te laag is).
Blijf je met een groep van onder de 10% zitten die niet gevaccineerd is of corona heeft gehad.
Dat is meer dan 90% die dus wel gevaccineerd is of corona heeft gehad.
Gezien de ziekenhuizen nu beginnen te melden dat ze het niet aankunnen is het vanuit de armleuning te stellen dat je naar 95% bescherming wil om bij huidige ziekenhuisindeling het bij te kunnen houden.
Maar het euvel/probleem zit nu erin dat de verpleeghuizen in problemen beginnen te komen. Waar veel gevaccineerden zijn (vaak dik boven de 90% zijn) maar toch iedereen Corona heeft.
Juist een risicogroep die ondanks vaccinatie op IC kan belanden.
Dus vanuit die optiek zul je naar een inrichting moeten gaan dat ziekenhuizen de zorg voor 70+ volledig moeten aankunnen bij corona uitbraken.
Zolang dit lokaal aan de hand is en er verdeeld kan worden over de ziekenhuizen mag dit ook met huidige inrichting te doen zijn (mag ik hopen...).
Dus, laten we eens streng zijn en vanaf 12+rekenen dan is er dus nog een groep van 17,9% dat niet volledige gevaccineerd is.
Van dit dashboard is te lezen dat boven de 12+ 85,4% wel de eerste prik heeft gehaald. Dus dan is er nog een groep van 14,6% over dat helemaal geen vaccinatie heeft gehad.
Dan praten we dus niet over 20% van het land maar 14,6% dat niets moet weten van vaccinaties (op dit moment).
En dan: als de testbereidheid en regelopvolging binnen die groep van 14,6% ook nog eens lager is zoals hier vaker gesteld wordt dan is het toch aannemelijk dat binnen die groep het afgelopen jaar al heel wat corona heeft rondgewaard.
Dus binnen die 14,6% mag je ervan uitgaan dat toch wel 5% corona heeft gehad. (Verbeter me als die 5% te hoog of te laag is).
Blijf je met een groep van onder de 10% zitten die niet gevaccineerd is of corona heeft gehad.
Gezien de ziekenhuizen nu beginnen te melden dat ze het niet aankunnen is het vanuit de armleuning te stellen dat je naar 95% bescherming wil om bij huidige ziekenhuisindeling het bij te kunnen houden.
Maar het euvel/probleem zit nu erin dat de verpleeghuizen in problemen beginnen te komen. Waar veel gevaccineerden zijn (vaak dik boven de 90% zijn) maar toch iedereen Corona heeft.
Dus vanuit die optiek zul je naar een inrichting moeten gaan dat ziekenhuizen de zorg voor 70+ volledig moeten aankunnen bij corona uitbraken.
Zolang dit lokaal aan de hand is en er verdeeld kan worden over de ziekenhuizen mag dit ook met huidige inrichting te doen zijn (mag ik hopen...).
@Wolly
Dat ik het goed begrijp: VE-I wil zeggen dat de kans besmet te raken hard afneemt, dat is toch iets anders dan hoe ziek je ervan wordt en de daaraan gerelateerde zorgvraag?
Dat ik het goed begrijp: VE-I wil zeggen dat de kans besmet te raken hard afneemt, dat is toch iets anders dan hoe ziek je ervan wordt en de daaraan gerelateerde zorgvraag?
Waarom leidt het beargumenteerd tegenspreken van mensen met afwijkende ideeën tot een verloedering van de samenleving? Ik ben juist geneigd om het tegenovergestelde te stellen: het doodzwijgen van afwijkende meningen is gevaarlijk voor de samenleving. Tenzij je je baseert op een heilig boek o.i.d. zijn er toch argumenten aan te voeren waarom we vinden dat mensen bepaalde rechten hebben? Waar het volgens mij mis gaat is dat we bepaalde opvattingen als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen en de onderliggende argumentatie niet meer kennen. Als dan blijkt dat de vanzelfsprekendheid verdwenen is hebben we een probleem, want wijzen op een consensus werkt dan ineens niet meer.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:02:
[...]
Het bespreekbaar maken van dit soort dingen zorgt juist voor een enorme verloedering van de democratie en van Nederland als vrij land. Sommige dingen vallen onder de rechten die we mensen moeten hebben. Wil je echt toe naar mensen hun primaire levensbehoeftes te ontzeggen vanwege hun keuze gaat er iets wel heel erg fout.
Ik ben bang dat we niet aan het gesprek ontkomen. Jij trekt de grens bij het morrelen aan primaire levensbehoeften en je zou kunnen zeggen dat we zover nog niet zijn. Maar met het mogelijk invoeren van QR-codes op het werk komen we daar m.i. wel in de buurt en het zal me niet verbazen dat we vanuit de maatschappij geluiden gaan zien die verder gaan dan dat (net zoals we dat hier zien). Met zaken onbespreekbaar verklaren gaan we de oorlog niet winnen. Volgens mij moeten we het gesprek aangaan en uitleggen waarom bepaalde zaken een no-go zijn.
Hij wil.
Het grote probleem hiermee is dat we iedere keer de zorg overbelasten en we de reguliere zorg moeten afschalen. Waarom niet een keer sturen op een lager nivo op het IC en zorgen dat de ziekenhuizen fatsoenlijk kunnen blijven draaien. Als je al ziet hoeveel mensen er daar al zijn weggelopen, en dat wordt alleen maar erger zolang we de ziekenhuizen zo blijven misbruiken.hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:09:
[...]
Covid is een gegeven, het wordt meer en meer endemisch. Uiteindelijk zal iedereen ermee in aanraking komen en ongevaccineerde risicogroepen lopen een aanzienlijk risico daarbij ernstig ziek te worden.
Vanuit dat gegeven is het logisch om te sturen op wat de zorg aankan, des te sneller heeft iedereen het virus een keer gehad en pas daarna zal het normale leven in grote lijnen terugkeren. Flatten-the-curve maakt de oppervlakte van de curve niet kleiner, het 'optimum' daarin vinden is precies wat deze regering met vallen en opstaan doet. Dansen met Janssen was dom, maar je ziet alle landen om ons heen met hetzelfde worstelen.
Dus de besmettingen is het probleem niet zozeer, maar wel dat we sturen naar 100% IC ipv een realistischer getal waarbij de reguliere zorg wel door kan blijven gaan.
[removed]
@horizon1978 je vergeet hierin mee te nemen dat als het zo is dat 1/3 van de niet gevaccineerden al corona gehad heeft (wat een veel te hoge inschatting is), dat dan dus 10% zorgt voor een -op dit moment- helft van de opnames. Alleen maar meer reden om hier juist op in te zetten.
Waarom zouden we Linkedin niet gebruiken? Het originele artikel is interessant, maar de kern van het verhaal wat ik post is anders.MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:13:
[...]
Ja, gaan we linkedin als bron gebruiken?
Link dan door naar het originele artikel
Ik vind het aardig nieuwswaardig omdat er wordt geimpliceerd dat de Gezondheidsraad en het RIVM de effectiviteit van de vaccins vooralsnog niet meewegen in hun adviezen mbt boosters. Niemand zit er toch op te wachten dat we straks in december/januari dat booster verhaal op de rit hebben en er dan achter komen dat het weer omgegooid moet worden omdat bijvoorbeeld de zorgmedewerkers massaal ziek zijn door de afnemende effectiviteit?Overigens ook hier niets nieuws onder de zon. Bescherming tegen besmetting loopt terug. Enige nieuwswaarde is dan dat het bij Janssen met 1 prik nog sneller gaat?
Verbaast me eerlijk gezegd oo kniet zo heel veel
Ik kan je beloven dat er maar zéér weinig verpleeghuis patiënten zijn die nog naar de IC gaan.horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:14:
Conform Corona Dashboard is boven de 18 jaar 84,1% volledig gevaccineerd en boven de 12 jaar is dat 82,1%.
Hooguit naar de verpleegafdeling maar de meeste blijven lekker in het verpleeghuis en overlijden daar met zo veel mogelijk comfortzorg.
De verpleeghuizen geven geen IC druk. Kijk maar naar de cijfers van de IC opname in de groep van 80+
Vaccination Effectivity - Infectionhoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:14:
@Wolly
vs
Vaccination Effectivity - Death
Hoeveel van die 14,6% schat jij dan in dat corona heeft gehad?MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:16:
@horizon1978 je vergeet hierin mee te nemen dat als het zo is dat 1/3 van de niet gevaccineerden al corona gehad heeft (wat een veel te hoge inschatting is), dat dan dus 10% zorgt voor een -op dit moment- helft van de opnames. Alleen maar meer reden om hier juist op in te zetten.
Als het lager is zullen ze zeggen: zie je, mij raakt het toch niet.
Hier verschillen we het meest. Ik vind hem de minst ingrijpende.redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:31:
[...]
Maar ook de meest ingrijpende waarvan we met zijn allen ooit al hebben bepaald dat het daarom alleen vrijwillig mag. Ik vind het raar om dat zo snel overboord te zetten terwijl er genoeg andere mogelijkheden zijn. Zeker als we eens niet zouden wachten tot de ICs vol liggen
Dag in dag uit 1.5m
dag in dag uit kapje
Dag in dag uit thuis werken
Enz.
2x naar de huisarts
Maar je eigen lichamelijke integriteit? Ja, zodra pietje op de IC komt gaat er eerst een infuuslijn in en pompen we hem vol met chemicalien
Dat wordt speculeren. Maar er zijn in totaal 2,2 miljoen positieve tests geweest. Weinig reden om aan te nemen dat dit heel anders verdeeld is tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden.horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:18:
[...]
Hoeveel van die 14,6% schat jij dan in dat corona heeft gehad?
Als het lager is zullen ze zeggen: zie je, mij raakt het toch niet.![]()
Het probleem hiermee is dat je de extremen bespreekbaar gaat maken en als serieuze optie gaat brengen. De argumentatie benoemen ben ik zeker voorstander van.klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:14:
[...]
Waarom leidt het beargumenteerd tegenspreken van mensen met afwijkende ideeën tot een verloedering van de samenleving? Ik ben juist geneigd om het tegenovergestelde te stellen: het doodzwijgen van afwijkende meningen is gevaarlijk voor de samenleving. Tenzij je je baseert op een heilig boek o.i.d. zijn er toch argumenten aan te voeren waarom we vinden dat mensen bepaalde rechten hebben? Waar het volgens mij mis gaat is dat we bepaalde opvattingen als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen en de onderliggende argumentatie niet meer kennen. Als dan blijkt dat de vanzelfsprekendheid verdwenen is hebben we een probleem, want wijzen op een consensus werkt dan ineens niet meer.
Uitleggen vind ik dan ook prima, maar dat is iets anders dan dat we dit soort dingen als serieuze optie gaan zien. Iets wat hier wel gebeurde, en als je dan aangeeft dat je niet mensen dood kunt laten gaan zodat je zelf naar de kroeg kan is dat schijnbaar geen goede reden. En dan ga ik toch wel een beetje steigeren, want dan vraag ik me echt af in wat voor samenleving we aan het komen zijn....Ik ben bang dat we niet aan het gesprek ontkomen. Jij trekt de grens bij het morrelen aan primaire levensbehoeften en je zou kunnen zeggen dat we zover nog niet zijn. Maar met het mogelijk invoeren van QR-codes op het werk komen we daar m.i. wel in de buurt en het zal me niet verbazen dat we vanuit de maatschappij geluiden gaan zien die verder gaan dan dat (net zoals we dat hier zien). Met zaken onbespreekbaar verklaren gaan we de oorlog niet winnen. Volgens mij moeten we het gesprek aangaan en uitleggen waarom bepaalde zaken een no-go zijn.
[removed]
Dat kan zeker zo zijn. In Nederland zijn we daar inderdaad iets ander dan meeste andere landen in.Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:17:
[...]
Ik kan je beloven dat er maar zéér weinig verpleeghuis patiënten zijn die nog naar de IC gaan.
Hooguit naar de verpleegafdeling maar de meeste blijven lekker in het verpleeghuis en overlijden daar met zo veel mogelijk comfortzorg.
De verpleeghuizen geven geen IC druk. Kijk maar naar de cijfers van de IC opname in de groep van 80+
Maar hier:
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames
valt uit de grafiek te lezen dat de meest voorkomende leeftijdsgroep op de IC 60-69 is en 70-79.
Valt inderdaad niet uit te lezen waar deze patienten wonen.
Je afweersysteem kan op twee manieren een besmetting die ook weer besmettelijk wordt voorkomen:hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:14:
@Wolly
-Antilichamen die voorkomen dat het virus cellen besmet
-Afweer die het virus en besmette cellen opruimt
De extra besmettelijkheid van Delta maakt de tweede optie minder waarschijnlijk. Het verspreidt zich zo snel dat je toch besmettelijk wordt. Gelukkig kan die afweer dan wel weer een ernstige ziekte voorkomen.
De antilichamen zijn een soort schild maar je lichaam blijft niet oneindig die aanmaken voor het geval dat. Als er geen covid meer actief is in je lichaam zal de produktie van antilichamen stoppen en zullen de aanzwezige antilichamen, stukjes eiwit, langzaam verdwijnen.
In de overgebleven bescherming door die antilichamen na een aantal maanden scoort Moderna het beste, die hebben ook de zwaarste dosis spike eiwit en de daarbij horende zwaarste antilichamen produktie. Dat Janssen minder scoort is ook niet onverwacht, daar is maar een keer je afweer in actie gekomen.
Het rondgaan van het virus onder gevaccineerden die het wellicht helemaal niet merken geeft al die mensen wel weer een paar maanden bescherming tegen nieuwe besmettingen met de nieuwe antilichamen. En die zijn ook potentieel weer iets effectiever omdat ze nu ook andere delen van het virus hebben leren bestrijden.
Zijn er eigenlijk ook al modellen in de maak die analyseren wat het resistentie risico van het covid virus is doordat er gevaccineerd wordt? Zeker nu mensen met vaccinatie toch 50% kans hebben besmet te raken.IJzerlijm schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:23:
[...]
Je afweersysteem kan op twee manieren een besmetting die ook weer besmettelijk wordt voorkomen:
-Antilichamen die voorkomen dat het virus voet aan de grond krijgt
-Afweer die het virus, als het voet aan de grond heeft, opruimt voordat het zich verspreidt
De extra besmettelijkheid van Delta maakt de tweede optie minder waarschijnlijk. Het verspreidt zich zo snel dat je toch besmettelijk wordt. Gelukkig kan die afweer dan wel weer een ernstige ziekte voorkomen.
De antilichamen zijn een soort schild maar je lichaam blijft niet oneindig die aanmaken voor het geval dat. Als er geen covid meer actief is in je lichaam zal de produktie van antilichamen stoppen en zullen de aanzwezige antilichamen, stukjes eiwit, langzaam verdwijnen.
In de overgebleven bescherming door die antilichamen na een aantal maanden scoort Moderna het beste, die hebben ook de zwaarste dosis spike eiwit en de daarbij horende zwaarste antilichamen produktie. Dat Janssen minder scoort is ook niet onverwacht, daar is maar een keer je afweer in actie gekomen.
Het rondgaan van het virus onder gevaccineerden die het wellicht helemaal niet merken geeft al die mensen wel weer een paar maanden bescherming tegen nieuwe besmettingen met de nieuwe antilichamen. En die zijn ook potentieel weer iets effectiever omdat ze nu ook andere delen van het virus hebben leren bestrijden.
Iemand zei het net al; Linkedin lijkt het nieuwe Facebook voor mensen met een baan. Gaat een hele hoop onzin rond.Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:17:
[...]
Waarom zouden we Linkedin niet gebruiken? Het originele artikel is interessant, maar de kern van het verhaal wat ik post is anders.
Maar inderdaad; ik was wat kort door de bocht. Kwam eerst op de linkedin pagina terecht, maar de originele bron was netjes vermeld. En de CEO van OLVG is ook niet direct onbetrouwbaar
Ik weet niet wie wat impliceert, maar het lijkt me niet nodig om dit de ether in te slingeren.[...]
Ik vind het aardig nieuwswaardig omdat er wordt geimpliceerd dat de Gezondheidsraad en het RIVM de effectiviteit van de vaccins vooralsnog niet meewegen in hun adviezen mbt boosters. Niemand zit er toch op te wachten dat we straks in december/januari dat booster verhaal op de rit hebben en er dan achter komen dat het weer omgegooid moet worden omdat bijvoorbeeld de zorgmedewerkers massaal ziek zijn door de afnemende effectiviteit?
Uit het advies van de gezondheidsraad mbt boosterprikken:
Voor de overige bevolking is boostervaccinatie tegen COVID-19 op dit moment niet nodig. De bescherming van sommige COVID-19-vaccins tegen infectie is in de loop van de tijd wel enigszins afgenomen, maar dat geldt niet voor de bescherming tegen ernstige ziekte. Die bescherming is nog altijd onverminderd hoog, zo laten de huidige gegevens zien, ook voor de deltavariant. Er is op dit moment dus nog nauwelijks ruimte voor verbetering van de bescherming tegen ernstige ziekte en sterfte met een boosteraanbod. De primaire vaccinatiegraad heeft hier meer effect op, zowel binnen Nederland als wereldwijd.
De nodige nuance lijkt me op zijn plaats. Het is niet alsof ze er niet over nagedacht hebben.De commissie beschouwt het nut van boostervaccinatie vanuit het primaire doel van de COVID19-vaccinatiestrategie, namelijk het voorkomen van ernstige ziekte en sterfte door COVID-19.5
Dat betekent dat de commissie het voorkomen van milde infectie en transmissie op dit moment
niet als doelen van een eventuele boostercampagne beschouwt.
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2021 09:29 ]
In Augustus had al 95% (https://www.sanquin.nl/ov...stoffen-bij-95-van-donors) van de Sanquin donoren antistoffen in hun bloed. Dat is niet representatief voor de hele bevolking, maar op basis daarvan zou je gokken dat het overgrootste deel van de ongevaccineerden al eens corona heeft opgelopen.horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:18:
[...]
Hoeveel van die 14,6% schat jij dan in dat corona heeft gehad?
Als het lager is zullen ze zeggen: zie je, mij raakt het toch niet.![]()
Op basis daarvan zou ik gokken dat juist het omgekeerde geldt.nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:26:
[...]
In Augustus had al 95% (https://www.sanquin.nl/ov...stoffen-bij-95-van-donors) van de Sanquin donoren antistoffen in hun bloed. Dat is niet representatief voor de hele bevolking, maar op basis daarvan zou je gokken dat het overgrootste deel van de ongevaccineerden al eens corona heeft opgelopen.
Zo zie je maar @MikeyMan haalt aan dat we 2,2 miljoen besmettingen hebben gehad, dus in de groep ongevaccineerden is 5% te hoog gesteld. En jij geeft aan dat als je Sanguin een beetje doortrekt dat die 5% te laag is.nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:26:
[...]
In Augustus had al 95% (https://www.sanquin.nl/ov...stoffen-bij-95-van-donors) van de Sanquin donoren antistoffen in hun bloed. Dat is niet representatief voor de hele bevolking, maar op basis daarvan zou je gokken dat het overgrootste deel van de ongevaccineerden al eens corona heeft opgelopen.
Enfin, dus gemiddeld kan die 5% best.
60-69 is nog wel erg jong voor een verpleeghuis. Grootste deel van die groep werkt nog gewoon.horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:22:
[...]
Dat kan zeker zo zijn. In Nederland zijn we daar inderdaad iets ander dan meeste andere landen in.
Maar hier:
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames
valt uit de grafiek te lezen dat de meest voorkomende leeftijdsgroep op de IC 60-69 is en 70-79.
Valt inderdaad niet uit te lezen waar deze patienten wonen.
70-79 zal ook meer de fitte kant zijn van die groep en niet de dementerende tante truus die op een gesloten afdeling woont en geen enkel uitzicht meer heeft op een herstel.
Daarentegen is mijn buurman 72 en rent hij nog marathons. Dat is nog prima IC waardig.
Punt is dat je ook andere middelen in kunt zetten. Puur focussen op die vaccinaties is gewoon heel beperkt kijken. En het blijft een lastige, maar verplicht vaccineren gaat je niet lukken en die 100% ga je dus ook zeker niet halen. En als je 90 of 95% pakt ontkom je weer niet aan maatregelen.42erik schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:21:
[...]
Hier verschillen we het meest. Ik vind hem de minst ingrijpende.
Dag in dag uit 1.5m
dag in dag uit kapje
Enz.
2x naar de huisarts
Maar je eigen lichamelijke integriteit? Ja, zodra pietje op de IC komt gaat er eerst een infuuslijn in en pompen we hem vol met chemicalien
En het blijft een lastig verhaal, ik zou ook het liefste zien dat iedereen zich zou laten vaccineren. Maar je weet dat dat niet haalbaar is. Dus hoe kan het dat we in de afgelopen 2 jaar nog steeds helemaal niets hebben bedacht?
[removed]
(reactie overbodig; is al besproken).
[ Voor 92% gewijzigd door martwoutnl op 09-11-2021 09:37 ]
Een ziekenhuisdirecteur is ook iemand met een baan. Ik ben blij dat zo iemand met een relatief simpele tool zijn mening kan brengen.MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:25:
[...]
Iemand zei het net al; Linkedin lijkt het nieuwe Facebook voor mensen met een baan. Gaat een hele hoop onzin rond.
Die directeur ziet een lacune in het beleid rondom booster prikken, waarom zou hij dit niet 'de ether in mogen slingeren'? Elke partij, van voor naar tegen, gebruikt de media om mensen van standpunt te doen wijzigen.Ik weet niet wie wat impliceert, maar het lijkt me niet nodig om dit de ether in te slingeren.
Uit het advies van de gezondheidsraad mbt boosterprikken:
Er wordt gewezen op relevante informatie die direct invloed heeft op zijn patienten en medewerkers, die nuance mag best verteld worden.De nodige nuance lijkt me op zijn plaats. Het is niet alsof ze er niet over nagedacht hebben.
Als je vaccinatieplicht en strikt 2G beleid introduceert kom je waarschijnlijk een heel eind.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:29:
Punt is dat je ook andere middelen in kunt zetten. Puur focussen op die vaccinaties is gewoon heel beperkt kijken. En het blijft een lastige, maar verplicht vaccineren gaat je niet lukken en die 100% ga je dus ook zeker niet halen. En als je 90 of 95% pakt ontkom je weer niet aan maatregelen.
Zeker controversieel en vergaand, maar dat is lockdown na lockdown ook.
Dit is wel een te oude bron.martwoutnl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:33:
[...]
Volgens https://www.rivm.nl/docum...-en-intensive-care-opname is dat niet zo. Ruime meerderheid ongevaccineerd.
In oktober was 30% van de IC-opnames gevaccineerd. Het zou mij niet verbazen als dat ondertussen 40% van de IC-opnames is.
De vorige maand meer versoepelen dan het RIVM wilde was ook dom. De persco's tijdens de eerste zomer afschaffen was ook dom. We staan in Nederland hoog op de domheid ranglijst.hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:09:
[...]
Dansen met Janssen was dom, maar je ziet alle landen om ons heen met hetzelfde worstelen.
Ik blijf het herhalen: of het nu het klimaat, extreemrechts, de boeren of de maximumsnelheid is: Rutte en co sturen alleen op beeldvorming en zijn daarom iedere keer te laat met ingrijpen (want is moeilijk verkoopbaar) en te snel met versoepelen (want is juist mooi verkoopbaar). Voeg daarbij het feit dat onze zorg aan elkaar hangt van decentralisatie en "efficiëntie" en Nederlanders het meer dan in andere landen altijd beter denken te weten. En dan zitten we waar we zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2021 09:39 ]
Dat was augustus.martwoutnl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:33:
(reactie overbodig; is al besproken).
Ik zag later na mijn posting dat het al verder was besproken en dus achterhaald was. Ik heb mijn posting dan ook teruggetrokken.Sovieto schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:38:
[...]
Dit is wel een te oude bron.
In oktober was 30% van de IC-opnames gevaccineerd. Het zou mij niet verbazen als dat ondertussen 40% van de IC-opnames is.
Hier schets je precies wat ik bedoel. Iemand komt serieus met een vergaande maatregel waarop jij reageert met: 'je kunt toch niet mensen dood laten gaan zodat jij naar de kroeg kunt?'. Daarmee doe je een beroep op een door jou veronderstelde consensus. Echter, die consensus blijkt niet (meer) te bestaan. Net als jij schrik ik daarvan, maar met steigeren en het onderwerp onbespreekbaar verklaren komen we niet verder.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:22:
Uitleggen vind ik dan ook prima, maar dat is iets anders dan dat we dit soort dingen als serieuze optie gaan zien. Iets wat hier wel gebeurde, en als je dan aangeeft dat je niet mensen dood kunt laten gaan zodat je zelf naar de kroeg kan is dat schijnbaar geen goede reden. En dan ga ik toch wel een beetje steigeren, want dan vraag ik me echt af in wat voor samenleving we aan het komen zijn....
Hij wil.
2G zou best iets kunnen helpen, maar als ik nu al zie hoeveel mensen nergens naar toe gaan omdat ze zich niet willen laten testen denk ik niet dat je daar nog echt een grote stap mee gaat maken. Daarnaast gaat dat helemaal niets helpen voor de huidige golf, daarvoor zijn vaccinaties al te laat. Als je naar de modellen kijkt zijn we al over de piek voordat mensen echt beschermd zijn door vaccinaties.hoevenpe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:35:
[...]
Als je vaccinatieplicht en strikt 2G beleid introduceert kom je waarschijnlijk een heel eind.
Zeker controversieel en vergaand, maar dat is lockdown na lockdown ook.
Maar 2G is mij betreft ook prima bespreekbaar. Ik ben falikant tegen, maar zolang je dit voor niet essentiële zaken gebruikt kun je er best een discussie over voeren. Maar even niet vergeten dat ik begon te steigeren vanwege het uitsluiten van ongevaccineerden bij supermarkten, dus essentiële winkels.
[removed]
Wetenschapper? Hij is toch presentator van Op1? Hij zit er vaker dan de presentatieduo's.MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:46:
[...]
Ja want de uitspraken van een gerenommeerd wetenschapper staan gelijk aan die van een doorgedraaide gek.
Dat is precies waar het mis gaat dus
Ik zou eerst hun winter afwachten en niet te vroeg juichen. De temperatuur daar daalt later dan in Noord-Europa, dan krijg je daar ook weer een golf. Enne, mensen met Dansen voor Janssen zagen eerst de festivals voor hun neus gesloten worden en nu is éénzijdig de houdbaarheid van je vaccin ook nog eens gecancelled na 2 januari.anandus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:54:
Zat dit artikel (In Portugal is bijna niemand meer om nog te vaccineren) te lezen. Over de hoge vaccinatiegraad in Portugal en Spanje. En dan lees je dit
[...]
Zo simpel, zo voor de hand liggend. Wil je van de coronamaatregelen af? Als we allemaal een prikje halen is het zo gepiept.
Maar nee, in Nederland gaan we discussiëren, elke zondag demonstreren, klagen en zeuren, herrie maken met pannen, fraude plegen met QR-codes, etc.
Zoveel tijd, geld en moeite voor iets dat je met twee bezoekjes van 5 minuten aan de GGD op kan lossen
Maar omdat een zooi mensen Facebook meer geloven dan hun dokter of "zich niet door de overheid wil laten dwingen" ('doe het dan voor jezelf, je vrienden en familie', denk ik dan, je bent toch geen puber?), zitten we allemaal met maatregelen. En ik vermoed dat er nog wel een tandje bij komt.
Ben je tegen coronamaatregelen? Haal een prikkie.
Niet alleen dat, we hebben al een aantal keer gezien dat dingen 'bespreekbaar' maken (met De Jonge in full denial erbij) datgene 3-6 maanden later mogelijk gemaakt wordt. Gisteren werd in het politiek commentaar op BNR al aangegeven dat de vorige persco een afleiding was om CTB verstrenging richting werkvloer/alle retail mogelijk te maken en dat ze daarvoor nog aan het polsen zijn, maar het binnen het huidige formatiegesternte willen oplossen..redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:02:
[...]
Het bespreekbaar maken van dit soort dingen zorgt juist voor een enorme verloedering van de democratie en van Nederland als vrij land. Sommige dingen vallen onder de rechten die mensen moeten hebben. Wil je echt toe naar mensen hun primaire levensbehoeftes te ontzeggen vanwege hun keuze gaat er iets wel heel erg fout.
Je vergeet de stap dat 98-99% van de ongevaccineerde gevallen ook niet in het ziekenhuis komt. Kom je er wel, dan heb je nog maar ~15% kans op IC vanuit ZH, afhankelijk van leeftijd..42erik schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:21:
[...]
Hier verschillen we het meest. Ik vind hem de minst ingrijpende.
Dag in dag uit 1.5m
dag in dag uit kapje
Enz.
2x naar de huisarts
OMT 124 gaat uit van 2x zoveel werkelijke besmettingen, maar geeft aan dat dat conservatief is. Andere landen rekenen met 4-5x de vastgestelde besmettingen als werkelijke besmettingsgraad.MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:22:
[...]
Dat wordt speculeren. Maar er zijn in totaal 2,2 miljoen positieve tests geweest. Weinig reden om aan te nemen dat dit heel anders verdeeld is tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat ik onbespreekbaar vind is, is het als serieuze optie te bespreken. Maar bespreken waarom het als serieuze optie onbespreekbaar is, is wat anders. Dus daar ben ik het helemaal mee eens.klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:40:
[...]
Hier schets je precies wat ik bedoel. Iemand komt serieus met een vergaande maatregel waarop jij reageert met: 'je kunt toch niet mensen dood laten gaan zodat jij naar de kroeg kunt?'. Daarmee doe je een beroep op een door jou veronderstelde consensus. Echter, die consensus blijkt niet (meer) te bestaan. Net als jij schrik ik daarvan, maar met steigeren en het onderwerp onbespreekbaar verklaren komen we niet verder.
Het is trouwens geen consensus die ik geef, ik geef aan wat de gevolgen zijn als je het daadwerkelijk zou doen. Dat ik dat wat lomp neerzet heb je verder helemaal gelijk in
[removed]
Maar dat we nu staan waar we staan, is dat te wijten aan het feit dat vaccinatiedwang besproken is of juist aan het feit dat de gevaren ervan te weinig besproken zijn?Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:44:
Niet alleen dat, we hebben al een aantal keer gezien dat dingen 'bespreekbaar' maken (met De Jonge in full denial erbij) datgene 3-6 maanden later mogelijk gemaakt wordt. Gisteren werd in het politiek commentaar op BNR al aangegeven dat de vorige persco een afleiding was om CTB verstrenging richting werkvloer/alle retail mogelijk te maken en dat ze daarvoor nog aan het polsen zijn, maar het binnen het huidige formatiegesternte willen oplossen..
Hij wil.
We staan hier nu door de eenzijdige focus dat vaccinatie ons wel zou redden, gepropagandeerd door een minister die ten tijde van deze uitspraken waarschijnlijk dacht aan een ministerspost elders na de formatie die rond de zomer klaar zou zijn.klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:52:
[...]
Maar dat we nu staan waar we staan, is dat te wijten aan het feit dat vaccinatiedwang besproken is of juist aan het feit dat de gevaren ervan te weinig besproken zijn?
Nu komen dat soort uitspraken steeds meer terug. Gedane zaken nemen geen keer, maar die 1,5m eraf i.c.m. grenzeloos vertrouwen in de werking van de coronapas hebben ons in deze situatie gebracht. De oplossing? Nog meer coronapas, 2G, etc. Maar dat gaat niets doen aan de besmettingen die al verspreid worden. Daarvoor is het systeem inherent lek. En dat lek is er omdat het groene vinkje laten vervallen funest is voor de vaccinatiebereidheid in de 18-40 groep.
Als we vaccinatiedwang bespreken zal er gezegd worden: daar hebben we vorig jaar al voor gewaarschuwd! Mensonterende dictators zijn het.klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:52:
[...]
Maar dat we nu staan waar we staan, is dat te wijten aan het feit dat vaccinatiedwang besproken is of juist aan het feit dat de gevaren ervan te weinig besproken zijn?
Alle suikers uit de supermarkt verbannen ofzo. Kan ook. Er is nog wel meer dwang mogelijk om een gezonde bevolking te creëren. Maar dat is nooit het doel anders waren er geen sigaretten meer te verkrijgen.
Ik denk dat we verder hadden kunnen zijn als de communicatie beter was geweest. En dus niet iedere keer proefballonnetjes, maar beter duidelijk maken wat er gebeurt en waarom.klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:52:
[...]
Als ik b.v. kijk naar het eerder besproken filmje over waarom er zoveel gevaccineerden op het IC liggen, en hoeveel mensen ik er al over heb horen praten die het plotseling een stuk beter begrijpen, vraag ik me af waarom dat niet vanuit de overheid al veel duidelijker gebracht wordt.
Maar in plaats daarvan worden vaccinaties als de oplossing gebracht waarmee alles weer per direct normaal is. Iets wat duidelijk niet klopt, maar wel zorgt voor de huidige situatie. Openheid en eerlijkheid was vele malen beter geweest voor het draagvlak.
[removed]
Het systeem is nog wel meer lek, onder andere door deze drie redenen:Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:56:
[...]
We staan hier nu door de eenzijdige focus dat vaccinatie ons wel zou redden, gepropagandeerd door een minister die ten tijde van deze uitspraken waarschijnlijk dacht aan een ministerspost elders na de formatie die rond de zomer klaar zou zijn.
Nu komen dat soort uitspraken steeds meer terug. Gedane zaken nemen geen keer, maar die 1,5m eraf i.c.m. grenzeloos vertrouwen in de werking van de coronapas hebben ons in deze situatie gebracht. De oplossing? Nog meer coronapas, 2G, etc. Maar dat gaat niets doen aan de besmettingen die al verspreid worden. Daarvoor is het systeem inherent lek. En dat lek is er omdat het groene vinkje laten vervallen funest is voor de vaccinatiebereidheid in de 18-40 groep.
Zie Wolly in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"- Mensen met klachten blijven thuis
- De QR moet goed worden nageleefd.
- Ook bij de gelegenheden waar de QR gebruikt wordt moet de 1,5 meter afstand gehouden moet worden.
Geen wetenschapper dan?Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:44:
[...]
Wetenschapper? Hij is toch presentator van Op1? Hij zit er vaker dan de presentatieduo's.
Zou ik graag naar zijn CV verwijzen.
Dat heb ik in het vorige deel ook al eens gezegd maar dat werd toen weggehoond omdat mensen daar toch niet naar zouden luisteren.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:57:
Maar in plaats daarvan worden vaccinaties als de oplossing gebracht waarmee alles weer per direct normaal is. Iets wat duidelijk niet klopt, maar wel zorgt voor de huidige situatie. Openheid en eerlijkheid was vele malen beter geweest voor het draagvlak.
Ik denk nog steeds dat je gelijk hebt.
Mooi dat verhaal over Portugal ook van de NOS. Daar zie je ook de kern van het probleem: men vertrouwt daar op die meneer van het leger. Die heeft een goede reputatie. Hier hebben we Mark Rutte die een aantoonbaar dubieuze track record heeft als het om betrouwbaarheid gaat.
Wat ik niet snap is waarom wordt er niet massaal ingezet op boostershots bij de risicogroepen. Zeg maar de mensen die ook daadwerkelijk op de IC komen en verzorging nodig hebben. Mensen die nu weer besmet worden in verzorgingstehuizen, omdat er niets gedaan is aan ventilatie en hun vaccin toch niet zo lang beschermt als gehoopt.
Dit moet toch makkelijk te regelen zijn alles is al aanwezig.
hoi
Dat verklaard de ~85%?Dennis schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:10:
[...]
Dat heb ik in het vorige deel ook al eens gezegd maar dat werd toen weggehoond omdat mensen daar toch niet naar zouden luisteren.
Ik denk nog steeds dat je gelijk hebt.
Mooi dat verhaal over Portugal ook van de NOS. Daar zie je ook de kern van het probleem: men vertrouwt daar op die meneer van het leger. Die heeft een goede reputatie. Hier hebben we Mark Rutte die een aantoonbaar dubieuze track record heeft als het om betrouwbaarheid gaat.
Het is een "kleine" groep hoor.
Volgens mij is de kern dat wij verwend zijn en diverse groepen denken altijd maar overal tegenaan moeten schoppen en wat van moeten vinden en het vooral zelf beter weten.
Het vaccin dat die betrouwbare meneer in Portugal aanbiedt is exact hetzelfde dat die onbetrouwbare Rutte hier promoot. De kern van het probleem is dat mensen dat niet willen snappen en hun stomme keuzes afschuiven op een ander.Dennis schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:10:
[...]
Hoezo zouden we 100%niet kunnen halen? Licht puur aan hoe veel dwang of drang je erop gooit... QR bij werk en 2g en je graad springt omhoog. Dat deed ie vorige week al na e persconferentieredwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:29:
[...]
Punt is dat je ook andere middelen in kunt zetten. Puur focussen op die vaccinaties is gewoon heel beperkt kijken. En het blijft een lastige, maar verplicht vaccineren gaat je niet lukken en die 100% ga je dus ook zeker niet halen. En als je 90 of 95% pakt ontkom je weer niet aan maatregelen.
En het blijft een lastig verhaal, ik zou ook het liefste zien dat iedereen zich zou laten vaccineren. Maar je weet dat dat niet haalbaar is. Dus hoe kan het dat we in de afgelopen 2 jaar nog steeds helemaal niets hebben bedacht?
Maar iets bedacht? Anders dan de maatregelen hergebruiken bedoel je? Voorbeeldje?
Ik mis je puntSeñor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:44:
[...]
Wetenschapper? Hij is toch presentator van Op1? Hij zit er vaker dan de presentatieduo's.
[...]
Ik zou eerst hun winter afwachten en niet te vroeg juichen. De temperatuur daar daalt later dan in Noord-Europa, dan krijg je daar ook weer een golf. Enne, mensen met Dansen voor Janssen zagen eerst de festivals voor hun neus gesloten worden en nu is éénzijdig de houdbaarheid van je vaccin ook nog eens gecancelled na 2 januari.
[...]
Niet alleen dat, we hebben al een aantal keer gezien dat dingen 'bespreekbaar' maken (met De Jonge in full denial erbij) datgene 3-6 maanden later mogelijk gemaakt wordt. Gisteren werd in het politiek commentaar op BNR al aangegeven dat de vorige persco een afleiding was om CTB verstrenging richting werkvloer/alle retail mogelijk te maken en dat ze daarvoor nog aan het polsen zijn, maar het binnen het huidige formatiegesternte willen oplossen..
[...]
Je vergeet de stap dat 98-99% van de ongevaccineerde gevallen ook niet in het ziekenhuis komt. Kom je er wel, dan heb je nog maar ~15% kans op IC vanuit ZH, afhankelijk van leeftijd..
[...]
OMT 124 gaat uit van 2x zoveel werkelijke besmettingen, maar geeft aan dat dat conservatief is. Andere landen rekenen met 4-5x de vastgestelde besmettingen als werkelijke besmettingsgraad.
Ik bedoelde met 'dat we staan waar we nu staan' specifiek t.a.v. de implementatie van QR-codes. Jouw suggestie wat dat e.e.a. bespreekbaar was gemaakt en dat het gevolg daarvan is dat we het nu hebben over QR-codes op het werk (zo begreep ik hem althans). Ik stel daar tegenover dat iets als vaccinatiedrang sowieso aan de orde komt als vaccinatie beschikbaar komt. Door met z'n allen in te stemmen met een motie tegen vaccinatiedwang is de suggestie gewekt dat de oude consensus nog stond en zijn we in feite in slaap gesust. Dat we het nu hebben over QR-codes op het werk heeft zeker te maken met een minister die de geesten hiervoor klaarmaakt, maar ook met het feit dat er te weinig weerstand is en dat we de gevaren te weinig besproken hebben. (Dat en het feit dat de discussie deels gekaapt is door de parallelle samenleving).Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:56:
[...]
We staan hier nu door de eenzijdige focus dat vaccinatie ons wel zou redden, gepropagandeerd door een minister die ten tijde van deze uitspraken waarschijnlijk dacht aan een ministerspost elders na de formatie die rond de zomer klaar zou zijn.
Hij wil.
De week voor de uitbreiding van het CTB hadden we 64812 toegangstests in één week. Dat is sinds 25 september omhoog geschoten; we hadden de laatste week 325008 toegangstests. Dat is toch 1 op de 6 ongevaccineerden die per week zo'n test doet. Ik denk dat er gevaccineerden zijn die gemiddeld minder vaak hun CTB gebruiken.redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:44:
[...]
2G zou best iets kunnen helpen, maar als ik nu al zie hoeveel mensen nergens naar toe gaan omdat ze zich niet willen laten testen denk ik niet dat je daar nog echt een grote stap mee gaat maken.
Er zit hier in de buurt een TvT-locatie. Nog nooit activiteit gezien, maar laatst liep ik er 's ochtends langs en toen stond er een enorme rij buiten tot de hoek van de straat (wel met 1.5m afstand natuurlijk). Best raar, hoe de mensen allemaal "te kijk" stonden als vaccinatieweigeraar.
Iedereen schreeuwt moord en brand dat het groene vinkje niet automatisch na een positieve test vervalt, maar er is nog nooit aangetoond hoe veel dat daadwerkelijk uitmaakt. Het komt me ook niet waarschijnlijk voor dat de mogelijkheid dat je misschien ooit in de toekomst een paar dagen je vinkje niet kan gebruiken een reden zou zijn om van het vaccin af te zien. Iemand die echt zo bang is om dat vinkje een paar dagen kwijt te zijn gaat dan gewoon geen GGD-test doen.Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:56:
[...]
Maar dat gaat niets doen aan de besmettingen die al verspreid worden. Daarvoor is het systeem inherent lek. En dat lek is er omdat het groene vinkje laten vervallen funest is voor de vaccinatiebereidheid in de 18-40 groep.
De mensen waar je het over hebt zijn vaders, moeders, opa's, oma's, collega's enz.nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:36:
[...]
Hoog over heb je gelijk dat er mensen overlijden en het hoort ook bij het leven maar als je alles los laat en mensen bij bosjes overlijden ontwricht dat tijdelijk de hele samenleving en kun je niet meer spreken van een normale samenleving.
Los van het verdriet en de kleine drama's voor mensen van wie een naaste getroffen wordt terwijl dat niet nodig had hoeven zijn kun je ook nog kijken naar de gevolgen van zoveel extra overleden mensen qua uitval binnen bedrijven voor het regelen en bijwonen van begrafenissen.
Vraag me ook af hoeveel mensen normaal gaan/blijven leven als het ineens heel erg dichtbij komt en het ook duidelijk wordt dat er best wat risico's kleven aan dit virus. Zou zomaar kunnen dat de samenleving voor een (groot?) deel in paniek schiet en piepend en krakend tot stilstand komt.
Als je die lijn doortrekt is Rutte dus veel betrouwbaarder dan Merkel...Dennis schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:10:
Het is niet zo zwart-wit: de meeste jongere mensen nemen de prik niet uit medische noodzaak maar vooral omdat ze naar het buitenland op vakantie willen en/of ongehinderd met vrienden kunnen stappen.
Misschien speelt mee dat in grote landen er relatief veel mensen in eigen land op vakantie gaan. Wij hebben die prik nodig voor de buitenlandse zomervakantie en/of wintersport.
https://www.nu.nl/coronav...itbreiding-coronapas.htmlTom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:15:
[...]
De week voor de uitbreiding van het CTB hadden we 64812 toegangstests in één week. Dat is sinds 25 september omhoog geschoten; we hadden de laatste week 325008 toegangstests. Dat is toch 1 op de 6 ongevaccineerden die per week zo'n test doet. Ik denk dat er gevaccineerden zijn die gemiddeld minder vaak hun CTB gebruiken.
Er zit hier in de buurt een TvT-locatie. Nog nooit activiteit gezien, maar laatst liep ik er 's ochtends langs en toen stond er een enorme rij buiten tot de hoek van de straat (wel met 1.5m afstand natuurlijk). Best raar, hoe de mensen allemaal "te kijk" stonden als vaccinatieweigeraar.
[...]
Iedereen schreeuwt moord en brand dat het groene vinkje niet automatisch na een positieve test vervalt, maar er is nog nooit aangetoond hoe veel dat daadwerkelijk uitmaakt. Het komt me ook niet waarschijnlijk voor dat de mogelijkheid dat je misschien ooit in de toekomst een paar dagen je vinkje niet kan gebruiken een reden zou zijn om van het vaccin af te zien. Iemand die echt zo bang is om dat vinkje een paar dagen kwijt te zijn gaat dan gewoon geen GGD-test doen.
534.000 tests zelfs. Maar daar zullen ook mensen bij zitten die meerder malen geweest zijn wellicht.
Ja klopt, maar mensen buiten sluiten met een QR code lijkt ze toch iets zinvoller dan het daadwerkelijke probleem aanpakken. Ze hadden allang moeten starten met het benaderen van die doelgroep.Kr44nVogel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:12:
Wat ik niet snap is waarom wordt er niet massaal ingezet op boostershots bij de risicogroepen. Zeg maar de mensen die ook daadwerkelijk op de IC komen en verzorging nodig hebben. Mensen die nu weer besmet worden in verzorgingstehuizen, omdat er niets gedaan is aan ventilatie en hun vaccin toch niet zo lang beschermt als gehoopt.
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Dat is het dus een beetje: veel mensen zien de noodzaak niet. Ik heb zelf in mijn omgeving natuurlijk ook wel verschillende mensen gezien die besmet geraakt zijn. Sommige waren flink ziek, maar de meeste mensen waren gewoon wat verkouden / koortsig.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:17:
[...]
De mensen waar je het over hebt zijn vaders, moeders, opa's, oma's, collega's enz.
Hoog over heb je gelijk dat er mensen overlijden en het hoort ook bij het leven maar als je alles los laat en mensen bij bosjes overlijden ontwricht dat tijdelijk de hele samenleving en kun je niet meer spreken van een normale samenleving.
Los van het verdriet en de kleine drama's voor mensen van wie een naaste getroffen wordt terwijl dat niet nodig had hoeven zijn kun je ook nog kijken naar de gevolgen van zoveel extra overleden mensen qua uitval binnen bedrijven voor het regelen en bijwonen van begrafenissen.
Vraag me ook af hoeveel mensen normaal gaan/blijven leven als het ineens heel erg dichtbij komt en het ook duidelijk wordt dat er best wat risico's kleven aan dit virus. Zou zomaar kunnen dat de samenleving voor een (groot?) deel in paniek schiet en piepend en krakend tot stilstand komt.
Andere mensen hebben dan weer verschillende mensen naar het ziekenhuis zien gaan. Het "vervelende" van dit virus is, dat het verloop redelijk random is. Bij de één pakt het wel hard en bij de ander niet.
Zo heeft m'n vriendin een tante van 84 die nergens last van had na een coronabesmetting, maar van de prik (AstraZeneca) een week doodziek is geweest. Maar m'n moeder van 58 is echt een week of 3 goed ziek geweest (zit ook wel in de risicogroep qua BMI).
Ik zou willen dat ze eens gingen uitzoeken waarom dit zoveel verschilt. Het is natuurlijk allemaal wel op te lossen met die prikken, maar als ze nou eens gaan bekijken waarom de één wel doodziek wordt en de ander niet, dan kunnen mensen wellicht hun levensstijl aanpassen. Als het daar al aan ligt natuurlijk. Hoor veel te weinig daarover. Kan ook zeker helpen tegen eventuele soortgelijke virussen.
Nou, het testsysteem lijkt te bezwijken onder de enorme aanloop: Drukte bij GGD-lijn coronatestafspraak, ook zelftesten soms uitverkocht.
Dat zal leuk worden met de besmettingscijfers komende week...
Ik denk dat dit wel de pijnlijke constatering is die je kunt trekken. Ik kan mij nog herinneren dat sommige Red-teamleden begin van het jaar al waarschuwden dat vaccinaties misschien niet de silver bullet zijn, vooral niet als er mutaties optreden en dat je ze dus moet zien als onderdeel van een totaalstrategie. Er zijn landen, volgens mij o.a. Nieuw-Zeeland, waar het loslaten van bepaalde maatregelen gekoppeld is aan het vaccinatiepercentage. Oftewel, hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe meer er kan. Daarbij is het dus noodzakelijk om een berekening te maken hoeveel iedere maatregel/plak kaas gaat dempen om het onder controle te houden. Dus ook hoeveel je denkt dat de vaccins gaan dempen bij ieder vaccinatiepercentage. De vaccinatiebereidheid in de jonge leeftijdsgroep, waar ik ook toe behoor, zou ook niet puur gebaseerd moeten zijn op leuk weer kunnen feesten. Ik denk dat het aanhalen van andere redenen om te vaccineren, zoals het minder makkelijk kunnen krijgen van covid, minder ziek worden, misschien een lagere kans op long covid en het bijdragen aan een belangrijk mechanisme in het stoppen van de verspreiding van dit virus (ik weet dat het primaire doel van vaccins niet het stoppen van verspreiding is, maar het helpt wel erbij) overgebracht moet worden als redenen om te vaccineren. Maar goed, dat vergt communicatie en een sterke GGD die zijn werk kan doen in het voorlichten van mensen en het debunken van misinformatie. Natuurlijk, niet iedereen krijg je daarmee mee, maar alles wat het helpt, is mooi meegenomen. Maar met de manier, waarop het kabinet denkt dit probleem op te lossen, zitten we met dit:Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:56:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door daanb14 op 09-11-2021 10:30 ]
Niemand zag dat aankomen. Of nou ja, niemand.Tom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:23:
Nou, het testsysteem lijkt te bezwijken onder de enorme aanloop
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, persconferentie 20 januari 2021(…) En zelfs als je denkt: het gaat vast sneller dan ik denk, gaat het toch nog sneller dan je denkt. (…)
Niet zo vreemd. Waar eerst alleen in het weekend drukte was, moet je nu de hele week door testen voor allerhande zaken zoals zwemles, sportbezoek, etc. Of doet TvT alle coronapas testen?Tom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:23:
Nou, het testsysteem lijkt te bezwijken onder de enorme aanloop: Drukte bij GGD-lijn coronatestafspraak, ook zelftesten soms uitverkocht.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.