Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.699 views

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:15:
Mijn wintersportaccomodatie heeft net een update gemaild: Oostenrijk verkort vanaf 6 december de geldigheid van Pfizer en Moderna tot 9 maanden, wie in de zorg werkt of om een andere reden vroeg geprikt is heeft een probleem met de krokusvakantie.

Dat worden dus booster-vaccins, met de zomervakantie zal vrijwel iedereen een extra prik nodig hebben om op vakantie te gaan.
Hmm, maar als 40 jarige mag ik geen booster nog... Ik zie een onhandigheid

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:29:
[...]

Gok zomaar dat het niet perse het prikken is als wel het feit dat er een derde prik moet worden toegevoegd zonder CTB en de rest van de administratie om zeep te helpen.
Je weet toch al maanden dat ze bezig zijn met een 3de prik, en in de CTB kun je zo een regel toevoegen met prik 3/3.

Het is allemaal weer van dat niet doordachte gedoe. Nu ook al gaan roepen over dingen in februari.. *zucht.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:28
eamelink schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:10:
[...]
Dank! Leuk dat je hem daadwerkelijk deelt :)

Als ik met deze aannames op een bierviltje doorreken, kom ik op het volgende uit. Het OMT verwacht nog zo'n 4.4k IC-opnames als iedereen besmet raakt. Als die 50% ongevaccineerden gevaccineerd zouden zijn, houd je daar maar iets meer van de helft van over: ~2300.

Momenteel worden er zo'n 13 gevaccineerden per dag opgenomen. Bij een generatietijd van 5,7 dagen, is die 18% per week die je noemt een Re van ~1,144. Dagelijkse groei is dan ~2,4%. Bij een ligtijd van 17 dagen bereik je dan rond dag 70 de 2300e patient, en dan liggen er nog zo'n 1000 mensen op de IC. Dat wordt krap, maar is niet het einde van de wereld als dat betekent dat er vanaf dan 0 patiënten per dag zouden binnenkomen.

In de praktijk zou het natuurlijk eerder afvlakken. Dan duurt het langer voor je bij die 2300 bent, maar is de maximale bezetting lager. Stel dat de R onder de 1 duikt als we halverwege die 2300 zijn, dan komt de maximale IC-bezetting niet hoger dan zo'n 600.

Maar, dan heb ik wel weer gerekend met een gunstige variant van jouw cijfers waar je de R al wat lager had gekozen dan in een ongunstiger variant.

Ik denk dat NMH in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10" het het mooiste stelde: we zijn nog niet gegarandeerd out of the woods als iedereen gevaccineerd is.

Het bierviltje is wat mij betreft inconclusive of we nog maatregelen nodig zouden hebben als iedereen gevaccineerd is. Dus de dames en heren die er echt voor geleerd hebben mogen de berekening van dit hypothetische geval gaan doen :P
Zoals gezegd is het een bierviltjesvariant. Mijn conclusie is dan ook wat jij hier zegt, inconclusive, maar geeft wel aan dat het nog steeds makkelijk fout kan gaan. Zeker als we b.v. nog een variant krijgen die weer net wat beter tegen het vaccin kan. Het belangrijkste is echter dat het wel aangeeft dat we met de vaccinaties die er nu bij komen er zeker nog niet zijn. Als zelfs met 100% vaccinatie je al ziet dat het risicovol is, zul je met 90-95% zeker nog problemen kunnen krijgen.

Maar uiteindelijk ga ik ook uit van wat de knappe koppen echt berekenen. Mijn grootste probleem in dit geheel is dan ook vooral dat er gestuurd wordt op maximale IC-bezetting, terwijl dat doel naar mijn idee veel lager zou moeten liggen. Stuur dan b.v. op 50% zodat je ruimte hebt. Dat lijkt me een stuk beter dan sturen op 100%.

[removed]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:29:
[...]

Valt mee, ben eigenlijk best een levensgenieter hoor ;) Ik vertrouw de Jonge gewoon voor geen haar.

Als je al ziet dat hij praat over maatregelen voor na de winter... dan is dit hele covid verhaal echt nog lang niet afgelopen en gaan ze steeds meer regels en beperkingen invoeren. Corona zelf lijkt wat naar de achtergrond te verdwijnen. Het is nu telkens meer van: "wat gaan ze nu weer bedenken".

En dat met >85%(!) vaccinatiegraad hé? Wat al behoorlijk veel is.
Heb je de cijfers van vandaag gezien? Dat noem ik geen 'naar de achtergrond verdwijnen'.
Wat betreft maatregelen na de winter: reken er maar op dat het leven van 2019 en eerder niet terugkomt. Of we zitten nog met Corona de komende jaren, of we zullen onze maatschappij anders moeten inrichten om in de toekomst wat meer virus-bestendig te zijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen week was het Bron en Contactonderzoek al bezweken onder de werkdruk.

Vandaag is het testsysteem langzaam aan het bezwijken door de toeloop.

Volgende week bezwijkt het zorgsysteem in Limburg.
Het hele zorgsysteem in Limburg dreigt volgende week vast te lopen als er niet direct stevige coronamaatregelen komen.

Het hele zorgsysteem in Limburg dreigt volgende week vast te lopen als er niet direct stevige coronamaatregelen komen.

Die voorspelling doet David Jongen, directeur van het Zuyderland ziekenhuis, deze maandag.

'Houden dit niet vol'
Volgens hem staan niet alleen de ziekenhuizen, maar ook zorg- en verpleeghuizen, op knappen. "De medewerkers zijn moe, uitgeput. We houden dit niet vol. Dit kan niet. We gaan totaal vastlopen. Ik weet niet hoe we dit de komende drie, vier weken gaan redden", zei Jongen enigszins vertwijfeld in het tv-programma L1mburg Centraal.
https://www.1limburg.nl/z...stloopt?context=section-1

Maar gelukkig konden we dit weekend nog wel naar massa demonstraties en Zingen met Hazes in #ZiggoDome :F

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:32:
[...]

Ik zie een positief neveneffect.

Verwijderd

Number10 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:29:
[...]

Jij stelde dat de Kamer niet met een alternatief kwam. Dat is niet zo, want Volt kwam met een motie om te sturen op besmettingen. Dat is anders dan sturen op zorg, hoewel dat vanuit het perspectief van het kabinet ook sturen op besmettingen is. Maar dan heel veel besmettingen en niet weinig, waar Volt op doelt.
Het wil er bij jou niet in dat iedereen het een keer gehad moet hebben (of meerdere keren), dan wel via vaccinatie voordat het endemisch wordt? Sturen op lage besmetting betekent gewoon voor heel lang met strenge maatregelen. Je idealistische idee dat je bij laag covid weinig maatregelen nodig hebt slaat gewoon nergens op.

Ik zeg, als we de groep niet gevaccineerd krijgen, dan zo hard als mogelijk iedereen aan de covid. Het mag allemaal wel wat kraken, en publiceer genoeg verhalen 30 jarige op de ic die vervoerd moeten worden naar oost-duistland... Dat duwt mogelijk nog wat mensen naar de vaccinatiestraten.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Dat wordt geen skivakantie dan :+

Ik vindt het niet vreemd dat ze de ouderen/kwetsbaren voortrekken met de booster overigens. Volgens mij heb ik hem ook niet zo nodig.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Segafreak83 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:32:
[...]

Je weet toch al maanden dat ze bezig zijn met een 3de prik, en in de CTB kun je zo een regel toevoegen met prik 3/3.

Het is allemaal weer van dat niet doordachte gedoe. Nu ook al gaan roepen over dingen in februari.. *zucht.
Zo simpel klinkt het inderdaad. Totdat het mis gaat en Truus met drie prikken een restaurant niet binnenkomt omdat ze per ongeluk een rood vinkje heeft. Ik verbaas me nergens meer over ;)

Never attribute to malice what can be properly attributed to incompetence :P

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:20
[...]

Valt mee, ben eigenlijk best een levensgenieter hoor ;) Ik vertrouw de Jonge gewoon voor geen haar.

Als je al ziet dat hij praat over maatregelen voor na de winter... dan is dit hele covid verhaal echt nog lang niet afgelopen en gaan ze steeds meer regels en beperkingen invoeren. Corona zelf lijkt wat naar de achtergrond te verdwijnen. Het is nu telkens meer van: "wat gaan ze nu weer bedenken".

Hij spreekt inderdaad over maatregelen tot februari... wat dan weer perfect strookt met die vacature die je gevonden hebt. ;)

Zou het dan toch echt? :?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:22:
Je hebt wel een heel negatief wereldbeeld zeg...
Dat er een en ander geregeld wordt in de achtergrond hoef je geen twijfel over te hebben. Neem nu als De Jonge of Grapperhaus (of Bruls) wat spierballentaal uitslaan voor de camera. Iets als spreken over QR code op de werkvloer zullen ze echt niet doen als ze niet rugdekking hebben. Ze zetten wat plannen in beweging en kijken tegelijk hoe de reacties zijn, tevens is dit ook de kracht van de herhaling die ze inzetten. Sinds de introductie van de coronapas is de toepassing op de werkvloer al vanaf het begin genoemd, De Jonge was de eerste die er zo'n beetje over begon.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:42:
[...]

Dat er een en ander geregeld wordt in de achtergrond hoef je geen twijfel over te hebben. Neem nu als De Jonge of Grapperhaus (of Bruls) wat spierballentaal uitslaan voor de camera. Iets als spreken over QR code op de werkvloer zullen ze echt niet doen als ze niet rugdekking hebben. Ze zetten wat plannen in beweging en kijken tegelijk hoe de reacties zijn, tevens is dit ook de kracht van de herhaling die ze inzetten. Sinds de introductie van de coronapas is de toepassing op de werkvloer al vanaf het begin genoemd, De Jonge was de eerste die er zo'n beetje over begon.
Nogmaals, het is geen rocket science. Ze zijn bij indeed ook niet leip zeg maar.

Dat er wat luchtbalonnetjes worden opgegooid is helder en hebben we eerder gezien. Maar om de suggestie te wekken dat de grote boze overheid alvast bezig is om controleurs te werven om ons zonder reden verder te onderdrukken gaat me echt te ver. Misschien teveel Pinky & the Brain gekeken...
What are we going to do tonight Hugo? The same thing we do every night, Markie. Try to take over the world.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2021 20:52 ]

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:39:
[...]Het mag allemaal wel wat kraken, en publiceer genoeg verhalen 30 jarige op de ic die vervoerd moeten worden naar oost-duistland... Dat duwt mogelijk nog wat mensen naar de vaccinatiestraten.
Zoveel verhalen over die 30 jarige op de IC zijn er niet, dus of dat nu zal overtuigen als het elke keer dezelfde mediageile Covid patient is?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDrjRRtWYAY6mlh?format=jpg&name=large

Verwijderd

Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:46:
[...]

Zoveel verhalen over die 30 jarige op de IC zijn er niet, dus of dat nu zal overtuigen als het elke keer dezelfde mediageile Covid patient is?

[Afbeelding]
Klopt zeker, maar de groep 40-50 doet het al beter.. In de krant een paar foto's van patiënten met kindertekeningen op de achtergrond, in een bedje in grauw ziekenhuis in Oost-Duitsland werkt veel beter dan zoveelste toespraak van Rutten.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-10 11:29

psy

Agent47 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:05:
[...]

Oh mijn werkgever ziet me het liefst ook elke dag op kantoor. Ik kom 1 keer per week, vind dat al meer dan zat eigenlijk.
Wij mogen nog slechts één keer per week. Ruimer dan dat is het in coronatijd nooit en te nimmer geweest.
Vaker betekent eerst toestemming vragen....

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• redwing
[...]

Heb je wel gevolgd hoeveel besmettingen er zijn, hoe het oploopt en hoe het op de ICs gaat? Hoezo gaat het dan niet over Corona? Dat je de Jonge/de regering niet vertrouwd snap ik best, maar dat het niet meer om Corona zou gaan toch echt niet. Het gaat juist overduidelijk nog om Corona. Als de ziekenhuizen nu leeg zouden blijven zou je niets meer horen, maar het tegenovergestelde is helaas het geval.
Het probleem blijft dat die vaccinatiegraad geen doel is, maar een middel om de besmettingen en ziektes binnen de perken te houden. Wat je nu ziet is dat de Delta variant een stuk besmettelijker is waardoor de huidige vaccinatiegraad op het moment niet voldoende is.

[removed]

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:52:
[...]

Klopt zeker, maar de groep 40-50 doet het al beter.. In de krant een paar foto's van patiënten met kindertekeningen op de achtergrond, in een bedje in grauw ziekenhuis in Oost-Duitsland werkt veel beter dan zoveelste toespraak van Rutten.
Je zal er weinig mee bereiken, behalve dat de sentimenten zich in bepaalde groepen nog meer tegen de overheid zullen keren.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:46:
[...]

Nogmaals, het is geen rocket science. Ze zijn bij indeed ook niet leip zeg maar.

Dat er wat luchtbalonnetjes worden opgegooid is helder en hebben we eerder gezien. Maar om de suggestie te wekken dat de grote boze overheid alvast bezig is om controleurs te werven om ons zonder reden verder te onderdrukken gaat me echt te ver. Misschien teveel Pinky & the Brain gekeken...

[...]
De 'omstandigheden van de afgelopen jaar' zijn wel de ideale voedingsbodem voor complot-denkers. Of om er een te worden. Ik zie in mijn omgeving in ieder geval tegenwoordig Schwab-roepers die ik vooraf hoger anders ingeschat had.
Het bijzondere er aan is wel dat ik geen enkel mogelijk scenario zie waardoor deze mensen van hun mening zouden kunnen veranderen.

• redwing
[...]
Het wil er bij jou niet in dat iedereen het een keer gehad moet hebben (of meerdere keren), dan wel via vaccinatie voordat het endemisch wordt? Sturen op lage besmetting betekent gewoon voor heel lang met strenge maatregelen. Je idealistische idee dat je bij laag covid weinig maatregelen nodig hebt slaat gewoon nergens op.
Dat slaat juist wel ergens op, alleen moet je die maatregelen dan wel op tijd invoeren. Doordat het virus zich exponentieel verspreid, betekent dat ook dat een kleine aanpassing aan het begin een groot verschil maakt een hele tijd later.
Ik zeg, als we de groep niet gevaccineerd krijgen, dan zo hard als mogelijk iedereen aan de covid. Het mag allemaal wel wat kraken, en publiceer genoeg verhalen 30 jarige op de ic die vervoerd moeten worden naar oost-duistland... Dat duwt mogelijk nog wat mensen naar de vaccinatiestraten.
Ook al is dit de richting waar we nu mee bezig zijn, zijn ze iedere keer veel te kort langs de afgrond aan het sturen. Als je nu een grotere marge aan zou houden, heb je 75% winst met 25% risico. Zoals het nu gaat zie ik het nl. nog wel fout gaan voor het einde van de winter.

[removed]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@t_captain in de modellen van het omt zie je een piek begin december en dan een daling. Heb jij dat ook en heb je een verklaring?

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Ik zeg, als we de groep niet gevaccineerd krijgen, dan zo hard als mogelijk iedereen aan de covid.
En waarom is dat plan rechtmatig in perspectief van de verdragen die Nederland heeft gesloten over bijvoorbeeld volksgezondheid en de bestrijding van besmettelijke ziekten of is de stelling van de WHO bij monde van Mike Ryan dat - ik parafraseer - er niet gestreefd moet worden naar veel besmettingen dan fout?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Number10
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:06:
@t_captain in de modellen van het omt zie je een piek begin december en dan een daling. Heb jij dat ook en heb je een verklaring?
t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:38:
[...]

Ik zie een positief neveneffect.
U bedoelt?

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:46:
Maar om de suggestie te wekken dat de grote boze overheid alvast bezig is om controleurs te werven om ons zonder reden verder te onderdrukken gaat me echt te ver. Misschien teveel Pinky & the Brain gekeken...
Grapperhaus vindt ook niet zomaar een sok met 45 miljoen euro onder zijn bed om die bewakers te betalen. ;) Ze zullen ongetwijfeld in de achtergrond met branches afstemmen, zeker als maatregelen op korte termijn in moeten gaan. Bedrijven die QR-plichtig worden moeten kunnen voorbereiden.

• Wolly
  • Niet online
Minder mensen die op vakantie kunnen = minder besmettingen.

• 42erik
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:39:
[...]

Dat wordt geen skivakantie dan :+

Ik vindt het niet vreemd dat ze de ouderen/kwetsbaren voortrekken met de booster overigens. Volgens mij heb ik hem ook niet zo nodig.
Oh, ik persoonlijk kom net goed uit. Ik verbaas me alleen wat over de regel van de Oostenrijkers zo. Zo is het voor sommigen onmogelijk om te komen, terwijl ze juist het toerisme nodig hebben

Dat je anderen eerst doet lijkt me volstrekt logisch ja

[ Voor 5% gewijzigd door 42erik op 08-11-2021 21:16 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Segafreak83 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:32:
[...]

We lopen hiermee ook achter op Duitsland en België, waar ze allang een booster geven na Janssen, of waar het deze week door de Gezondsheidsraad ter tafel wordt gebracht.

Fijn dat we voor de zorgmedewerkers hebben geklapt. Daarvan is een groot deel met Janssen ingeënt, want lekker makkelijk en snel beschikbaar. Blijkt net de prik te zijn die het minst beschermt...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:46
42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:15:
[...]

Oh, ik persoonlijk kom net goed uit. Ik verbaas me alleen wat over de regel van de Oostenrijkers zo. Zo is het voor sommigen onmogelijk om te komen, terwijl ze juist het toerisme nodig hebben
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ze zitten daar nu (per hoofd van de bevolking) met 2.5 keer zo veel ziekenhuisopnames als hier. De R is 1.5. In alle andere wintersportlanden zit de R ook rond de 1.5 (met uitzondering van Italië, maar ook daar is hij boven de 1). Het ziet er erg naar uit dat het hele wintersportseizoen in het water gaat vallen.
Ik denk dat ze met het invoeren van 2G nu alles op alles zetten om iéts door te kunnen laten gaan en proberen te redden wat er te redden valt, en voor lief nemen dat ze dan niet iedereen kunnen ontvangen.

• FreakNL
  • Laatst online: 13:15

FreakNL

Well do ya punk?

Ongelofelijk hoeveel mensen hier “om de maatregelen heen” proberen te werken.,.

Mensen, de pandemie is nog niet klaar hoor.

*knip*
Niet zelf op de man gaan spelen of oordelen aub.

Denk je echt dat De Jonge dat zelf verzint? Of dat “ze” überhaupt iets verzinnen, alleen omdat ze het leuk vinden? Geloof me, het hele Corona-dossier is een nachtmerrie voor elke ambtenaar die ermee bezig is en het liefst sloten ze het boek… Daarmee wil ik niet zeggen dat alle beslissingen goed zijn, maar vanaf de zijlijn is alles makkelijk…..

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 09-11-2021 10:02 ]

• redwing
42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:15:
[...]

Dat je anderen eerst doet lijkt me volstrekt logisch ja
Is het nu echt verbazend dat een land aan de gezondheid van zijn inwoners denkt en daarvoor bereid is om wat minder inkomsten te hebben?

[removed]

• 42erik
  • Niet online
Tom-Z schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:23:
[...]

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ze zitten daar nu (per hoofd van de bevolking) met 2.5 keer zo veel ziekenhuisopnames als hier. De R is 1.5. In alle andere wintersportlanden zit de R ook rond de 1.5 (met uitzondering van Italië, maar ook daar is hij boven de 1). Het ziet er erg naar uit dat het hele wintersportseizoen in het water gaat vallen.
Ik denk dat ze met het invoeren van 2G nu alles op alles zetten om iéts door te kunnen laten gaan en proberen te redden wat er te redden valt, en voor lief nemen dat ze dan niet iedereen kunnen ontvangen.
Oei, dat zijn wel heftige getallen ja

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

En dan hebben ze in Oostenrijk 3 keer zoveel IC bedden als hier met onze 'kapotbezuinigde' zorg. Het soort capaciteit dat hier wordt gesteld als de oplossing voor alle problemen die dwang, drang en lockdowns overbodig maakt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@IJzerlijm met zo’n hoge R-waarde heb je weinig aan een grotere IC-capaciteit.. Dat geeft je hooguit een week of wat respijt. Is hier al uit den treuren uitgelegd…

/edit
Excuus, dat is precies wat je zegt! Ik las het even verkeerd :)

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 08-11-2021 21:34 ]

• redwing
FreakNL schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:29:
@IJzerlijm met zo’n hoge R-waarde heb je weinig aan een grotere IC-capaciteit.. Dat geeft je hooguit een week of wat respijt. Is hier al uit den treuren uitgelegd…
Volgens mij is dat precies wat hij bedoelt :)

[removed]

Verwijderd

Number10 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:09:
[...]

En waarom is dat plan rechtmatig in perspectief van de verdragen die Nederland heeft gesloten over bijvoorbeeld volksgezondheid en de bestrijding van besmettelijke ziekten of is de stelling van de WHO bij monde van Mike Ryan dat - ik parafraseer - er niet gestreefd moet worden naar veel besmettingen dan fout?
Alle lockdowns en maatregelen die jij voor ogen hebben druist ook in tegen alle verdragen van de rechten van de mens. Wanneer het is om de hele maatschappij te beschermen zoals vorig jaar dan is daar veel voor te zeggen. Huidige vergaande maatregelen staan niet in verhouding met de te verwachten winst voor de maatschappij. De gedachte het virus plat te drukken kan je vergeten. Lage prevalentie nastreven kan alleen door harde maatregelen danwel hoge immuniteit door besmetting danwel vaccinatie.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:41:
[...]

Hij spreekt inderdaad over maatregelen tot februari... wat dan weer perfect strookt met die vacature die je gevonden hebt. ;)

Zou het dan toch echt? :?
De QR-code werd breed geaccepteerd onder het motto 'beter iets dan niet'. Uit mijn hoofd vindt 65% het prima, 15% denkt 'meh' en de rest is niet heel positief. :+ D

• 42erik
  • Niet online
redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:26:
[...]

Is het nu echt verbazend dat een land aan de gezondheid van zijn inwoners denkt en daarvoor bereid is om wat minder inkomsten te hebben?
kalm maar hoor, ik kende gewoon de cijfers van oostenrijk niet, ik dacht dat die prima gingen

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

FreakNL schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:29:
Het is zelfs mogelijk dat een hogere IC capaciteit averechts werkt als er op die capaciteit gestuurd wordt. Het moment dat die kritiek dreigt te worden is je exponentiele groei, en de opnames die je dus nog krijgt in de dagen voordat maatregelen effectief worden, groter en dus zwaardere overbelasting.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Wolly
  • Niet online
[...]
Ik hoorde gisteren Marc Bonte (lid OMT) in Nieuwsuur zeggen dat het idee van QR code gebaseerd was op:
- Mensen met klachten blijven thuis
- De QR moet goed worden nageleefd.
- Ook bij de gelegenheden waar de QR gebruikt wordt moet de 1,5 meter afstand gehouden moet worden.

Daarmee zouden mensen toch bij elkaar kunnen komen maar is de kans dat er mensen zijn die besmettelijk zijn heel klein.

Ik denk dat je in de praktijk wel ziet dat eigenlijk naleving op alle drie de genoemde punten faalt.

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:32:
[...]
Alle lockdowns en maatregelen die jij voor ogen hebben druist ook in tegen alle verdragen van de rechten van de mens. Wanneer het is om de hele maatschappij te beschermen zoals vorig jaar dan is daar veel voor te zeggen. Huidige vergaande maatregelen staan niet in verhouding met de te verwachten winst voor de maatschappij. De gedachte het virus plat te drukken kan je vergeten. Lage prevalentie nastreven kan alleen door harde maatregelen danwel hoge immuniteit door besmetting danwel vaccinatie.
Voorlopig geven alle rechtzaken (in heel veel landen) nog aan dat het volledig conform de rechten van de mens is. En ook nu is het nog steeds om de maatschappij te beschermen, het is toch wel duidelijk dat de IC's al weer aardig vol aaan het lopen zijn :?

[removed]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:35:
[...]

kalm maar hoor, ik kende gewoon de cijfers van oostenrijk niet, ik dacht dat die prima gingen
Misschien handig om je erin te verdiepen voordat je wat boekt.. We leven niet meer in vrijheid/blijheid 2019.

• stylezzz
jadjong schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:33:
[...]

De QR-code werd breed geaccepteerd onder het motto 'beter iets dan niet'. Uit mijn hoofd vindt 65% het prima, 15% denkt 'meh' en de rest is niet heel positief. :+ D
Oh, die qr boeit me helemaal niks. Vorig jaar moest je nog je naam en telefoonnummer achter laten bij een restaurant, dat was eigenlijk veel meer werk en laten we het maar niet over de privacy hebben. ;)

• Tom-Z
[...]

Lage prevalentie is iets dat we nooit serieus geprobeerd hebben na te streven. We weten niet of het haalbaar is zonder strenge maatregelen.
Het belangrijkste verschil is dat je bij lage prevalentie ten minste nog serieus BCO kan doen. Met 10.000 besmettingen per dag is BCO kansloos. Vorige zomer hebben we een periode met tientallen besmettingen per dag gezeten. Historisch laag. Ik vraag me af wat je dan had kunnen bereiken als je een team van 10 mensen op iedere besmetting zou zetten om heel nauwgezet na te gaan waar iemand was geweest en met wie hij contact had gehad, en dan contacten zo nodig (gedwongen) in quarantaine had gezet. Dat kan je doen bij een handjevol besmettingen per dag, met minimale impact voor de samenleving.
Weet je wat we hebben gedaan?
Het BCO afgeschaald. De besmettingen waren zó laag, dat het niet meer nodig was. ;w
Resultaat: in de herfst liep de boel volledig uit de hand en in de winter was de volgende lockdown nodig.

• Number10
  • Niet online
[...]
Alle lockdowns en maatregelen die jij voor ogen hebben druist ook in tegen alle verdragen van de rechten van de mens.
Dat is een whataboutism en geen weerlegging van de stelling. Ten eerste sta ik juist geen lockdowns voor en ten tweede druisen de WHO maatregelen en strategie natuurlijk niet in tegen die verdragen. Hoe kom je erop?

De vraag staat dus nog steeds: waarom is het rechtmatig dat de overheid een groep A ziekte laat verspreiden in de context van sturen op zorg en in relatie tot het WHO verdrag?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:42:
[...]

Oh, die qr boeit me helemaal niks. Vorig jaar moest je nog je naam en telefoonnummer achter laten bij een restaurant, dat was eigenlijk veel meer werk en laten we het maar niet over de privacy hebben. ;)
Zie hier de reden dat ik de vacature die Dennis deelde geloofwaardiger vind dan het preventief sluiten van zalen vol met mensen. In ieder geval niet voordat we overal een QR-code hebben geintroduceerd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denemarken voert twee maanden na loslaten maatregelen coronapas weer in https://www.nu.nl/coronav...en-coronapas-weer-in.html (via @NUnl)

Ben benieuwd welk land de wappen van deze wereld nu als lichtend voorbeeld gaan gebruiken tijdens de kamerdebatten. Denemarken valt iig van de lijst af.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:45:
Denemarken voert twee maanden na loslaten maatregelen coronapas weer in https://www.nu.nl/coronav...en-coronapas-weer-in.html (via @NUnl)

Ben benieuwd welk land de wappen van deze wereld nu als lichtend voorbeeld gaan gebruiken tijdens de kamerdebatten. Denemarken valt iig van de lijst af.
Het zal een land moeten zijn waar het nog enigszins warm weer is en de mensen nog niet op elkaar kruipen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Denemarken werd niet veel gebruikt hoor. Dat land werd eerder gebruikt door Jan Paternotte als voorbeeld waarom daar wél alle maatregelen afgeschaft konden worden, namelijk door de hoge vaccinatiegraad. Paternotte zal nu wel Portugal gaan gebruiken.

• 42erik
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:40:
[...]

Misschien handig om je erin te verdiepen voordat je wat boekt.. We leven niet meer in vrijheid/blijheid 2019.
Niet? /sarcasm

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
stylezzz schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:42:
[...]

Het voordeel was toen wel dat je zomaar wat kon invullen. :)

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Gedwongen quarantaine……. Daar ga je al @Tom-Z .

En wat ga je doen met de grenswerkers/bewoners die besmet zijn? Contactonderzoek met België en Duitsland gaat niet want daar doen ze dat niet dus je hebt 0 juridische basis.

Privacy-technisch hoef je ook niet mee te werken en als je ziet hoe recalcitrant de NLer zich opstelt ten aanzien van de maatregelen is contactonderzoek gewoonweg een bijna onmogelijke opgave. Er belt iemand op die je niet kent en die vraagt waar je geweest bent de afgelopen dagen en met wie je in contact geweest bent.. Weet je wat de reactie van de gemiddelde Europeaan is? Dit: :w

Indammen is een utopie en zeker in West-Europa. Ik snap ook niet dat het als heilige graal wordt gezien. Het is zo fucking ingewikkeld en als je 1 foutje maakt of iets mist mis je direct weer een compleet cluster…. Het is nauwelijks te doen…

[ Voor 123% gewijzigd door FreakNL op 08-11-2021 22:06 ]

Verwijderd

FreakNL schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:40:
[...]

Nee we leven in veroordeel elkaar 2021 blijkbaar. Als je vorige week geboekt had gold dat je dubbele Pfizer 365 dagen geldig was , dat is nu veranderd naar 270. Was vrij lastig rekening mee te houden.

Ook ik heb 270 dagen bij prikdatum opgeteld en was een soort opgelucht dat het er op lijkt dat een 2 jaar geleden geboekt tripje nu door kan gaan . De Oostenrijkers stellen voorwaarden en als je daar aan voldoet ben je ( en vooral je euro’s ) welkom en is het totaal irrelevant of iemand hier vind dat je thuis moet blijven .

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Kan iemand mij uitleggen waarom wij nu op een record aantal besmettingen liggen vergeleken met een jaar geleden.

Terwijl er nu ruim 80% gevaccineerd is.

Serieuze vraag.
Heeft dat iets te maken met verschil in testen totaal?

• Dennis
NeutraleTeun schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:02:
Kan iemand mij uitleggen waarom wij nu op een record aantal besmettingen liggen vergeleken met een jaar geleden.

Serieuze vraag.
Iedereen zegt dat het door Delta komt :).

• 42erik
  • Niet online
Redax schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:52:
[...]

Het voordeel was toen wel dat je zomaar wat kon invullen. :)
deed je dat toen?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

En de vrijheden!

Vorig jaar rond deze tijd waren er 0 evenementen met publiek.. Horeca dicht. En niemand ging op vakantie buiten eigen land. En we waren ook voorzichtiger. Het vaccin maakt mensen ook losser..

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 08-11-2021 22:15 ]

Verwijderd

Tom-Z schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:43:
[...]

Lage prevalentie is iets dat we nooit serieus geprobeerd hebben na te streven. We weten niet of het haalbaar is zonder strenge maatregelen.
Het belangrijkste verschil is dat je bij lage prevalentie ten minste nog serieus BCO kan doen. Met 10.000 besmettingen per dag is BCO kansloos. Vorige zomer hebben we een periode met tientallen besmettingen per dag gezeten. Historisch laag. Ik vraag me af wat je dan had kunnen bereiken als je een team van 10 mensen op iedere besmetting zou zetten om heel nauwgezet na te gaan waar iemand was geweest en met wie hij contact had gehad, en dan contacten zo nodig (gedwongen) in quarantaine had gezet. Dat kan je doen bij een handjevol besmettingen per dag, met minimale impact voor de samenleving.
Weet je wat we hebben gedaan?
Het BCO afgeschaald. De besmettingen waren zó laag, dat het niet meer nodig was. ;w
Resultaat: in de herfst liep de boel volledig uit de hand en in de winter was de volgende lockdown nodig.
BCO is volkomen kansloos bij een ziekte als covid, waarbij de volgende verspreiding al heeft plaatsgevonden voordat je de eerste gevonden hebt. Denken dat bco genoeg is om de r hard te drukken is gewoon wensdenken. En dan heb ik het nog niet over de assymtomatische verspreiders. Werkt alleen als het aantal contacten sowieso al laag is... En dat bereik je alleen met maatregelen. Import van nieuwe gevallen was en zal altijd doorgaan.

• Tom-Z

Serieuze vraag.
Het heeft te maken met het beleid. De regering laat de besmettingen (bewust) verder oplopen omdat de zorg het (nog) aankan, voordat ze ingrijpen om de besmettingen te drukken. Omdat door de vaccinaties je meer besmettingen nodig hebt om de zorg te laten overlopen, laat de regering dus ook meer besmettingen toe. Vorig jaar omstreeks deze tijd hadden we veel meer maatregelen om de boel onder controle te houden.
Je kan hier nalezen welke beperkingen er vorig jaar omstreeks deze tijd golden. Alles was dicht.

• CMD-Snake
Waarom nu weer wappies?

Denemarken was zonder coronapas een tijd lang. Engeland en Zweden kennen er nog (steeds) geen. Er valt voldoende op de bestaande coronapassen af te dingen. Onze heeft voorlopig nog geen resultaat geleverd en in andere landen met coronapas lijkt er weinig bewijs te zijn wat voor zo'n pas pleit.

Wat mij betreft gaan coronapassen sowieso een grens over die we niet over moeten gaan.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Tom-Z schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:08:
[...]

Het heeft te maken met het beleid. De regering laat de besmettingen (bewust) verder oplopen omdat de zorg het (nog) aankan, voordat ze ingrijpen om de besmettingen te drukken. Omdat door de vaccinaties je meer besmettingen nodig hebt om de zorg te laten overlopen, laat de regering dus ook meer besmettingen toe. Vorig jaar omstreeks deze tijd hadden we veel meer maatregelen om de boel onder controle te houden.
Je kan hier nalezen welke beperkingen er vorig jaar omstreeks deze tijd golden. Alles was dicht.
En deze manier van aanpak (of de uitkomst ervan) is wenselijk?
Dit is hoe ze het willen sturen en hoe ze willen dat het verloopt?

• Tom-Z
NeutraleTeun schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:17:
[...]

En deze manier van aanpak (of de uitkomst ervan) is wenselijk?
Dit is hoe ze het willen sturen en hoe ze willen dat het verloopt?
Hoe wenselijk de aanpak is is nogal punt van discussie. Daar gaat dit hele topic eigenlijk over.
Feit is dat dit is wat de regering doet. Ze komen pas in actie als de zorg in het gedrang komt en daar zijn nu (dankzij de vaccinaties) meer besmettingen voor nodig.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-10 17:29
ZieMaar! schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:06:
Dat is precies de extrapolatie die ik zelf ook maak, met dien verstande dat de effecten van de laatste persco niet in mijn model zitten.

Samengevat:
- de meeste contextuele factoren (kalender, weer, seizoen) zijn ongeveer constant
- langzaam toenemende vaccinatiegraad zorgt voor licht dalende R
- verzadigingseffect door het hoge aantal dagelijkse infecties zorgt voor duidelijk dalende trend in R

Piek positieve tests rond Sinterklaas, 18-20k per dag. Maar: effect van vorige week op gedrag (mondmaskers, betere risico-awareness, extra prikken) komt nog in beeld. Daarmee denk ik dat we een week of misschien 10 dagen eerder over de top zijn.

Ook het lichtpuntje uit het %positieve tests kan nog een betere realiteit opleveren.

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:19:
[...]

Ook het lichtpuntje uit het %positieve tests kan nog een betere realiteit opleveren.
Ook als je rekening houdt met de overbelasting van de testcentra?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Nox

Noxiuz

Dennahz schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:11:
[...]

Lees je post eens hardop voor. Begrijp je zelf eigenlijk wel wat je zegt?
Done. Ben er nog steeds voorstander van.
Het zijn gewoon mensen die een bepaald vaccin niet genomen hebben. Big deal. Het grootste deel van die groep komt toch niet in het ziekenhuis te liggen na een eventuele besmetting.
Ja. Big deal. Het is wel een grote groep in absolute aantallen en loopt een significant grotere kans om in het ziekenhuis te komen. Dacht je dat de ziekenhuizen nu leeg liggen?
Supermarkten zijn al vanaf het begin van de pandemie gewoon open voor iedereen en daar is nooit iemand over gevallen. In deze fase van dit hele verhaal moeten we het daar zeker niet meer over hebben. Primaire levensbehoeften blijf je af. Period.

Overigens kan je online gewoon prima vlees bestellen van slagerskwaliteit ;)
Lees nog eens? Precies, je kan alles gewoon online bestellen. En juist in deze fase van de pandemie zijn er mensen die eigenwijs doen en zichzelf onnodige schade toedienen cq. Het risico erop verhogen. Die moet je beschermen, want ze laten voelen dat ze eigenwijs zijn is schijnbaar nog onethischer.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox

Nox

Noxiuz

redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:32:
[...]

Er is een heel goed beleid dat voor iedereen werkt, nl. minder contacten. En daarnaast is het al stukken beter als vorig jaar en zal dat alleen maar verbeteren. Dus zoek naar oplossingen die voor iedereen werken en blijf niet bezig alles op te willen splitsen in 2 groepen.
Dan*

Maar ik wil weer meer contacten spreken die ik al anderhalf jaar niet heb gezien. Waarom zou 85 procent moeten doen wat 15 procent wil? Het zijn net kleine kinderen die hun zin niet krijgen wat dat betreft.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:54
Daar zullen commerciële partijen tzt wel op inspringen, een betaalde prik is op het gehele vakantiebudget peanuts.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• redwing

Serieuze vraag.
Heel simpel, als je alles open gooit en pas weer aan maatregelen gaat denken als het IC vol ligt, krijg je een record aantal besmettingen. Dat heeft niets met een verschil in testen te maken, maar wel in precies dezelfde aanpak gebruiken.

We weten en wisten al dat vaccinaties niet 100% werken en dat er nog een grote groep ongevaccineerden rondlooopt. Totaal zijn die ruim voldoende om het weer uit de hand te laten lopen als je niets doet.

[removed]

• redwing
Nox schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:31:
[...]
Dan*

Maar ik wil weer meer contacten spreken die ik al anderhalf jaar niet heb gezien. Waarom zou 85 procent moeten doen wat 15 procent wil? Het zijn net kleine kinderen die hun zin niet krijgen wat dat betreft.
Omdat het niets te maken heeft met wat 85% of 15% wil. Het heeft te maken met het totaal aantal besmettingen en IC-bezetting van zowel gevaccineerden als ongevaccineerden. Die is te hoog en dus zal er iets moeten gebeuren.

En nogmaals, de voornaamste reden van de vele besmettingen moet je zoeken bij de aanpak en niet de ongevaccineerden. De huidige maatregelen waren aan het begin van de golf misschien wel voldoende geweest om het einde van de winter te halen maar nu lijken ze me te laat en te weinig. Hopelijk kloppen de modellen en gaat het alsnog over een week of 2/3 weer beter. Maar dan nog zitten we wat IC betreft naar mijn idee gewoon al veel te hoog.

[removed]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:27:
[...]

Ook als je rekening houdt met de overbelasting van de testcentra?
Waarom denk je dat hier sprake van is? En waarom zou in een eventueel aanbod boven die capaciteit een scheve verdeling zijn?

• 42erik
  • Niet online
redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:32:
[...]

Er is een heel goed beleid dat voor iedereen werkt, nl. minder contacten. En daarnaast is het al stukken beter als vorig jaar en zal dat alleen maar verbeteren. Dus zoek naar oplossingen die voor iedereen werken en blijf niet bezig alles op te willen splitsen in 2 groepen.
maar het hele punt is (of iig een punt:p) dat minder contacten voor velen niet meer werkt... Ik heb mijn vaccin, ik heb me al die tijd aan alle maatregelen gehouden (ok, veel, sommigen maakten mijn werk onmogelijk) of iig geprobeerd, en nu hebben we het hier nog steeds over, terwijl het klaar had kunnen en moeten zijn... en dat is het niet.

En nu zijn we in een situatie dat we weer meer maatregelen hebben die, als de 13% gewoon hun maatschappelijke plicht deden, nooit had bestaan.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55
Pff net Haga zien lapswanzen bij Jinek. De beste man komt niet verder dat Corona maar een griepje is en dat als iedereen gewoon even thuis blijft en uitziekt de problemen uit de wereld zijn. Daarnaast fileerde advocaat Knoops zijn aangifte tot een vodje en onthield zich om te vermelden dat het puur volksverlakkerij was.

Best treurig dat zo’n gevaarlijke gek zo’n podium krijgt om zijn desinformatie te mogen verspreiden :X

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:04:
[...]

BCO is volkomen kansloos bij een ziekte als covid, waarbij de volgende verspreiding al heeft plaatsgevonden voordat je de eerste gevonden hebt. Denken dat bco genoeg is om de r hard te drukken is gewoon wensdenken. En dan heb ik het nog niet over de assymtomatische verspreiders. Werkt alleen als het aantal contacten sowieso al laag is... En dat bereik je alleen met maatregelen. Import van nieuwe gevallen was en zal altijd doorgaan.
Adviezen zijn dan ook matig. Veel te laagdrempelig, bewchouw jezelf als besmet na een contact met een besmet persoon. Niet denken onbesmet tot positieve test anders uitwijst. Maandag contact gehad en donderdag melding gektegen? Direct zelf je contacten van woensdag en donderdag informeren dan, niet 'houd je gezondheid in de gaten en ga testen bij klachten'. Dan loop je dus altijd achter. Als je dan vrijdag test en zaterdag de uitslag hebt loop je al 2-3 dagen achter.

• redwing
42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:47:
[...]
maar het hele punt is (of iig een punt:p) dat minder contacten voor velen niet meer werkt... Ik heb mijn vaccin, ik heb me al die tijd aan alle maatregelen gehouden (ok, veel, sommigen maakten mijn werk onmogelijk) of iig geprobeerd, en nu hebben we het hier nog steeds over, terwijl het klaar had kunnen en moeten zijn... en dat is het niet.
Oftewel je hebt je ook niet aan alle maatregelen gehouden. Dan gaan we toch ook niet zeggen dat jij daarom de oorzaak van de vorige golven bent geweest. Ondanks dat die vele malen erger waren omdat mensen zich niet aan de maatregelen hielden.
En nu zijn we in een situatie dat we weer meer maatregelen hebben die, als de 13% gewoon hun maatschappelijke plicht deden, nooit had bestaan.
Nogmaals, dan hadden die maatregelen zeer waarschijnlijk ook bestaan. Daarnaast wil jij nu die 13% je wil opleggen terwijl je verwijt dat zij dat bij jou doen. Dat gaat beide kanten op en we wonen nu eenmaal in een vrij land waarbij lichamelijke integriteit een groot goed is.

Vaccineren is dan ook een middel en niet een doel, en toen delta op kwam was al bekend dat dit middel niet genoeg zou zijn. Dan kun je de ongevaccineerden blijven beschuldigen, maar feit blijft dat er op dat moment dus andere middelen bij hadden moeten komen. In plaats daarvan werden juist alle middelen weggehaald. En daardoor zitten we nu in de huidige situatie, als de huidige maatregelen veel eerder waren ingezet was er verder niets nodig geweest.

Het belangrijkste is dat je vaccineren eens als een middel moet zien en niet als een doel. Er zijn meer middelen, velen met maar weinig impact, maar dan moet je ze wel tijdig gebruiken.

[removed]

• Nox

Nox

Noxiuz

redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:40:
[...]

Omdat het niets te maken heeft met wat 85% of 15% wil. Het heeft te maken met het totaal aantal besmettingen en IC-bezetting van zowel gevaccineerden als ongevaccineerden. Die is te hoog en dus zal er iets moeten gebeuren.

En nogmaals, de voornaamste reden van de vele besmettingen moet je zoeken bij de aanpak en niet de ongevaccineerden. De huidige maatregelen waren aan het begin van de golf misschien wel voldoende geweest om het einde van de winter te halen maar nu lijken ze me te laat en te weinig. Hopelijk kloppen de modellen en gaat het alsnog over een week of 2/3 weer beter. Maar dan nog zitten we wat IC betreft naar mijn idee gewoon al veel te hoog.
De verdeling wel- en niet gevaccineerde is alleen omgekeerd. Het zijn de oude ongevaccineerden die veelal op de ic komen. Niet de wel-gevaccineerden. Zo vreemd is het toch niet om die groepen dan te beschermen die zelf gekozen hebben om de ultieme bescherming te weigeren? Ze zonderen zichzelf af, eigen keuze. Wmb maken ze een leeftijd- en bmi-index op basis waarvan ze bepaalde dingen wel en niet mogen maar dan krijg je weer ruzie dat het onethisch is.

• 42erik
  • Niet online
redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:12:
[...]

Oftewel je hebt je ook niet aan alle maatregelen gehouden. Dan gaan we toch ook niet zeggen dat jij daarom de oorzaak van de vorige golven bent geweest. Ondanks dat die vele malen erger waren omdat mensen zich niet aan de maatregelen hielden.
je bedoelt dat ik door de powers that be in een frontlinie (niet DE frontlinie, niet in de zorg) werd gegooid, zonder voorrang op een vaccin, maar wel met maatregelen die daar onmogelijk te handhaven waren... Tja...
[...]

Nogmaals, dan hadden die maatregelen zeer waarschijnlijk ook bestaan. Daarnaast wil jij nu die 13% je wil opleggen terwijl je verwijt dat zij dat bij jou doen. Dat gaat beide kanten op en we wonen nu eenmaal in een vrij land waarbij lichamelijke integriteit een groot goed is.

Vaccineren is dan ook een middel en niet een doel, en toen delta op kwam was al bekend dat dit middel niet genoeg zou zijn. Dan kun je de ongevaccineerden blijven beschuldigen, maar feit blijft dat er op dat moment dus andere middelen bij hadden moeten komen. In plaats daarvan werden juist alle middelen weggehaald. En daardoor zitten we nu in de huidige situatie, als de huidige maatregelen veel eerder waren ingezet was er verder niets nodig geweest.

Het belangrijkste is dat je vaccineren eens als een middel moet zien en niet als een doel. Er zijn meer middelen, velen met maar weinig impact, maar dan moet je ze wel tijdig gebruiken.
Ja, als we maatregelen hadden gehouden was meer misschien niet nodig. Als we een full lockdown hadden gehouden sowieso niet. En als we 100% vaccin hadden, was ook niet meer nodig.

En dan is vaccin de snelste en efficiëntste en veiligste (als je hem eenmaal hebt kun je niet per ongeluk toch even vergeten). 2x 15 minuten en klaar.

Maareh... wij gaan het niet eens zijn. En dat kan natuurlijk. Dat mag. Let's agree to disagree is een mooie uitspraak

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-10 10:09

Dennahz

Life feels like hell should.

Nox schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:16:
[...]

De verdeling wel- en niet gevaccineerde is alleen omgekeerd. Het zijn de oude ongevaccineerden die veelal op de ic komen. Niet de wel-gevaccineerden. Zo vreemd is het toch niet om die groepen dan te beschermen die zelf gekozen hebben om de ultieme bescherming te weigeren? Ze zonderen zichzelf af, eigen keuze. Wmb maken ze een leeftijd- en bmi-index op basis waarvan ze bepaalde dingen wel en niet mogen maar dan krijg je weer ruzie dat het onethisch is.
Misschien kunnen we de CoronaCheck app koppelen aan de Thuisbezorgd app. Zodat je geen gebruik meer kan maken van de horeca als je al 2x eten hebt besteld in die week.

Tenzij je natuurlijk ingecheckt hebt bij je lokale fitnesscentrum en minstens een uur hebt gesport.

Twitter

• redwing
Nox schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:16:
[...]
Alleen ben je er dan niet mee omdat het je probleem maar gedeeltelijk oplost.
42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:23:
[...]
je bedoelt dat ik door de powers that be in een frontlinie (niet DE frontlinie, niet in de zorg) werd gegooid, zonder voorrang op een vaccin, maar wel met maatregelen die daar onmogelijk te handhaven waren... Tja...
Tja, zo heeft iedereen wel een reden waarom iets echt niet kan. Uiteindelijk punt is dat er regels waren waar je je bewust niet aan gehouden hebt en dat dat er mede voor heeft gezorgd dat er meer maatregelen nodig waren. Precies wat je nu de ongevaccineerden van beschuldigt. Alleen praat je het voor je eigen stuk goed, maar nu het om anderen gaat is het plotseling een probleem.
[...]
Ja, als we maatregelen hadden gehouden was meer misschien niet nodig. Als we een full lockdown hadden gehouden sowieso niet. En als we 100% vaccin hadden, was ook niet meer nodig.
Die laatste klopt niet, de helft van de IC-bezetting is door gevaccineerden. Er is een grote kans dat 100% vaccinatie dus niet voldoende was geweest. Daarnaast schiet je van een heel kleine maatregel gelijk door naar heel grote maatregelen. Dat zijn natuurlijk flauwe vergelijkingen.
En dan is vaccin de snelste en efficiëntste en veiligste (als je hem eenmaal hebt kun je niet per ongeluk toch even vergeten). 2x 15 minuten en klaar.
Maar ook de meest ingrijpende waarvan we met zijn allen ooit al hebben bepaald dat het daarom alleen vrijwillig mag. Ik vind het raar om dat zo snel overboord te zetten terwijl er genoeg andere mogelijkheden zijn. Zeker als we eens niet zouden wachten tot de ICs vol liggen.
Maareh... wij gaan het niet eens zijn. En dat kan natuurlijk. Dat mag. Let's agree to disagree is een mooie uitspraak
Oh, maar ik heb ook niet de illusie dat ik wie dan ook in dit topic ga overtuigen :) Ik probeer alleen wel duidelijk te maken/krijgen waar de flaws zitten (van zowel mij als de rest). En sommige dingen blijven een keuze waar ik me best in kan vinden en die vooral om de grens gaan die bij iedereen anders ligt (b.v. de dwang die je mag gebruiken). Sommige gaan echter simpelweg te ver voor onze samenleving (supermarkt sluiten voor ongevaccineerden)

[removed]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:45
redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:31:
[...] Sommige gaan echter simpelweg te ver voor onze samenleving (supermarkt sluiten voor ongevaccineerden)
Wie bepaalt wat er te ver gaat voor onze samenleving? Hebben we dat ergens vastgelegd?

Hij wil.

• CMD-Snake
klaaas schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:37:
Wie bepaalt wat er te ver gaat voor onze samenleving? Hebben we dat ergens vastgelegd?
Onder andere. Verdragen en wetten die zaken als mensenrechten en grondrechten moeten borgen. De talloze keren dat we anderen landen veroordeelden omdat ze onze normen en waarden schonden in hun optreden tegen andere landen, hun eigen bevolking en minderheden. Ga zo maar door. Nu gooien we dan een hoop hiervan achteloos terzijde om het vege lijf te redden. Had maar eens in 2019 vertelt hoe Nederland eruit zou zien twee jaar later, ze hadden je voor complotdenker versleten. ;) Het venijn zit erin dat elke stap die je neemt de volgende stap weer wat makkelijker maakt. Je gaat nooit van 0 naar 100 in een keer met dit soort dingen. Iets als een coronapas komt niet uit de lucht vallen zomaar, daar werk je langzaam naar toe. Zie ook hoe het kabinet telkens de geesten rijp moet maken voor een nieuwe stap.

Het kabinet wijst de afgelopen 20 maanden lustig met het beschuldigende vingertje naar degene die het verpest zou moeten hebben en wie onze haat verdient. Eerst was het de bevolking die zich niet aan de regels hield, toen de vakantiegangers, toen de studenten, nu de ongevaccineerden. Als ze hierna weer de schuld geven aan de burgers die niet de regels volgden is de cirkel wel weer rond. Deze verdeel en heers tactiek hangt wel een prijskaartje aan, het vergroot de tegenstellingen in onze maatschappij. Doe dit lang genoeg en je gaat onoverkoombare verschillen maken waar we jarenlang de prijs voor moeten betalen. Die coronapas en heksenjacht van De Jonge op ongevaccineerden gaat nog een staartje krijgen, reken er maar op.

• Dennis
Denk het niet. En zelfs als we het hadden vastgelegd had het nu gepasseerd kunnen worden. Dat zou met artikelen uit de grondwet ook best wel eens kunnen gebeuren de komende tijd vrees ik.

• Tom-Z
Oh, maar ik heb ook niet de illusie dat ik wie dan ook in dit topic ga overtuigen :) Ik probeer alleen wel duidelijk te maken/krijgen waar de flaws zitten (van zowel mij als de rest). En sommige dingen blijven een keuze waar ik me best in kan vinden en die vooral om de grens gaan die bij iedereen anders ligt (b.v. de dwang die je mag gebruiken). Sommige gaan echter simpelweg te ver voor onze samenleving (supermarkt sluiten voor ongevaccineerden)
Ik denk dat de maatstaf die je moet hanteren de volgende is: welke maatregelen zouden we op dit moment nemen als de vaccinatiegraad 0% zou zijn? Dat is denk ik een bovengrens op hoe streng je de CTB beperkingen zou mogen maken. Het is "eerlijk" in de zin dat vaccinatieweigeraars geen "recht" hebben om mee te liften op de winst die door vaccineren wordt gehaald, maar anderzijds is het ook niet eerlijk als gevaccineerden de extra ruimte die we zouden kunnen hebben bij een hogere vaccinatiegraad opeisen ten koste van de ongevaccineerden. Dus heel simpel: de ongevaccineerden mogen nooit slechter uit zijn dan dat ze zouden zijn geweest zonder dat er een vaccin bestond.
Met die maatstaf kom je er inderdaad op dat je het CTB nooit voor de supermarkt zou mogen inzetten, maar bijvoorbeeld voor de horeca wel. Voor de werkvloer komt de maatstaf er op uit dat je alleen het CTB mag inzetten als thuiswerken mogelijk is.

En om duidelijk te krijgen waar de flaws zitten: je kijkt nu alleen naar het directe effect van vaccinatie op IC-bezetting, maar niet naar verspreiding. Bij een hogere vaccinatiegraad zouden we mogelijk met weinig ingrijpende maatregelen R<1 kunnen krijgen, en vrijwel ongeschonden het winterseizoen door kunnen komen. De reden dat er zoveel gevaccineerden op de IC liggen is dat er ook heel veel besmettingen zijn. Dat was bij een hogere vaccinatiegraad anders geweest.
Maar ook de meest ingrijpende waarvan we met zijn allen ooit al hebben bepaald dat het daarom alleen vrijwillig mag. Ik vind het raar om dat zo snel overboord te zetten terwijl er genoeg andere mogelijkheden zijn. Zeker als we eens niet zouden wachten tot de ICs vol liggen.
Tja, ik vind het heel moeilijk om dat te begrijpen. Vaccinatie is voor mij bij uitstrek het minst ingrijpende middel dat we kunnen inzetten, maar er is een kleine groep mensen die daar om diverse redenen heel sterk anders over voelt. Daar moet je rekening mee houden, maar ergens wringt het: de verhouding tussen de maatregelen die misschien nu deze winter extra nodig zijn (en die bij een hogere vaccinatiegraad misschien niet nodig zouden zijn geweest) en de inbreuk begint wel erg scheef te raken.
We hebben de "pech" dat covid relatief mild is en er veel grijze gebieden zijn. Ik denk dat bij een 10x zo hoge IFR de discussie er behoorlijk anders uit zou hebben gezien...

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:45
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:01:
[...]

Onder andere. Verdragen en wetten die zaken als mensenrechten en grondrechten moeten borgen.
Die verdragen en wetten leggen het bare minimum vast. Kijk ook naar het Europese buitenland waar men al verder gaat dan wij. Ook onze grondwet biedt ruimte. Hoeveel ruimte onze maatschappij aanvaardbaar vindt ligt bij mijn weten niet vast.
Had maar eens in 2019 vertelt hoe Nederland eruit zou zien twee jaar later, ze hadden je voor complotdenker versleten. ;)
Dus meningen die nu acceptabel zijn waren dat in 2019 niet en dat was ook ongeveer het punt dat ik wilde maken. Wat wel en niet maatschappelijk geaccepteerd wordt is niet een statisch gegeven dat voor eeuwig ergens is vastgelegd, maar is voortdurend in ontwikkeling en afhankelijk van de situatie. In de 19e eeuw hebben we onderwijs decennialang afhankelijk gemaakt van vaccinatiestatus en heel recent heeft de 2e kamer ingestemd met een voorstel om toegang tot kinderopvang afhankelijk te maken van vaccinatiestatus. Wat we als maatschappij hier en nu acceptabel vinden is niet iets wat we kunnen opdiepen uit een stoffige koffer, maar moeten we gaandeweg met elkaar bepalen. Stellen dat bepaalde meningen 'simpelweg te ver gaan voor onze maatschappij' is geen manier om die discussie te beslechten.

En nee: ik ben er absoluut geen voorstander van om ongevaccineerden de toegang tot de supermarkt te ontzeggen, maar ik vind wel dat we die discussie moeten voeren op basis van argumenten en niet met misplaatste beroepen op een vermeende meerderheid.

Hij wil.

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Miki schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:01:
Pff net Haga zien lapswanzen bij Jinek. De beste man komt niet verder dat Corona maar een griepje is en dat als iedereen gewoon even thuis blijft en uitziekt de problemen uit de wereld zijn. Daarnaast fileerde advocaat Knoops zijn aangifte tot een vodje en onthield zich om te vermelden dat het puur volksverlakkerij was.

Best treurig dat zo’n gevaarlijke gek zo’n podium krijgt om zijn desinformatie te mogen verspreiden :X
Zolang Osterhaus op televisie mag dan mag Haga ook. ;)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:54
Als je met twee prikjes van minderheid onderdeel van de meerderheid kunt worden en het weigeren daarvan diezelfde meerderheid ernstig schaad mag dat best serieuze consequenties hebben.

Niet vaccineren is, uitzonderingen daargelaten, een individuele asociale keuze. Dat is onvergelijkbaar met iemands ras, huidskleur of seksuele geaardheid waar je zelf niets aan kunt doen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 06:31:
[...]

Zolang Osterhaus op televisie mag dan mag Haga ook. ;)
Ja want de uitspraken van een gerenommeerd wetenschapper staan gelijk aan die van een doorgedraaide gek. :X

Dat is precies waar het mis gaat dus :(

• Nox

Nox

Noxiuz

Die laatste klopt niet, de helft van de IC-bezetting is door gevaccineerden. Er is een grote kans dat 100% vaccinatie dus niet voldoende was geweest. Daarnaast schiet je van een heel kleine maatregel gelijk door naar heel grote maatregelen. Dat zijn natuurlijk flauwe vergelijkingen.
Jouw info klopt niet, 4 op 5 ongevaccineerd op de ic.

https://www.rivm.nl/nieuw...e-IC-is-niet-gevaccineerd

Zelfs als de helft wegvalt is dat een enorme hoeveelheid minder overigens.

• stylezzz
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:46:
[...]

Ja want de uitspraken van een gerenommeerd wetenschapper staan gelijk aan die van een doorgedraaide gek. :X

Ik heb het verhaal aangehoord totdat die gek covid begon te vergelijken met een zware griep. Je zag jinek daarna ook zichtbaar geirriteerd worden van 'heb ik dit nou echt in mijn programma?' Toen maar uitgezet om kostbare slaaptijd verspilling te voorkomen. ;)

• anandus
  • Niet online
Zat dit artikel (In Portugal is bijna niemand meer om nog te vaccineren) te lezen. Over de hoge vaccinatiegraad in Portugal en Spanje. En dan lees je dit
Net als in Portugal overheerst toch vooral de gedachte onder de Spanjaarden dat ze hun oude leven terug wilden. Een prik halen was voor bijna iedereen de kortste weg
Zo simpel, zo voor de hand liggend. Wil je van de coronamaatregelen af? Als we allemaal een prikje halen is het zo gepiept.

Maar nee, in Nederland gaan we discussiëren, elke zondag demonstreren, klagen en zeuren, herrie maken met pannen, fraude plegen met QR-codes, etc.

Zoveel tijd, geld en moeite voor iets dat je met twee bezoekjes van 5 minuten aan de GGD op kan lossen 8)7

Maar omdat een zooi mensen Facebook meer geloven dan hun dokter of "zich niet door de overheid wil laten dwingen" ('doe het dan voor jezelf, je vrienden en familie', denk ik dan, je bent toch geen puber?), zitten we allemaal met maatregelen. En ik vermoed dat er nog wel een tandje bij komt.

Ben je tegen coronamaatregelen? Haal een prikkie.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05
[...]
Die laatste klopt niet, de helft van de IC-bezetting is door gevaccineerden. Er is een grote kans dat 100% vaccinatie dus niet voldoende was geweest.
Het is dus 4 op de 5 ic-'ers die ongevaccineerd zijn.

Als je dan daarbij rekening houdt met het feit dat 84,1% volledig gevaccineerd is (87,5% als je de eerste prik meetelt), dan is het toch echt geen hogere wiskunde om te bepalen dat vaccineren daadwerkelijk helpt.

80% van de bezetting op de ic komt uit een groep van 20% (even terugrekenen naar een paar weken geleden) ongevaccineerden.

De overige 20% komt uit een groep van 80% gevaccineerden.

Dat is (met m'n steenkolen-wiskunde) een factor 16 grotere kans om als ongevaccineerde op de ic te komen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

Even tot hier kon het afgelopen zaterdag prima uitleggen voor iedereen die de wiskunde er nog niet achter begrijpt.
Debunkt ook mooi Thierry met zijn statistiek.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• redwing
[...]

Als je aan primaire levensbehoeftes gaat zitten en b.v. mensen gaat verbieden eten te kopen ga je te ver. Daar is geen discussie over mogelijk.

[removed]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05
anandus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:54:
Maar omdat een zooi mensen Facebook meer geloven dan hun dokter of "zich niet door de overheid wil laten dwingen" ('doe het dan voor jezelf, je vrienden en familie', denk ik dan, je bent toch geen puber?), zitten we allemaal met maatregelen. En ik vermoed dat er nog wel een tandje bij komt.
Zou enkel begrip voor die mensen kunnen hebben als ze bij een besmetting (of anders medisch onheil) volledig af zouden zien van een medische behandeling. Ze willen immers geen gedoe met hun lichaam. Dan heb je in een ziekenhuis niets te zoeken.

Maar vermoed dat ze er zo niet tegenaan kijken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• redwing
Tom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:13:
[...]
Ik denk dat de maatstaf die je moet hanteren de volgende is: welke maatregelen zouden we op dit moment nemen als de vaccinatiegraad 0% zou zijn? Dat is denk ik een bovengrens op hoe streng je de CTB beperkingen zou mogen maken. Het is "eerlijk" in de zin dat vaccinatieweigeraars geen "recht" hebben om mee te liften op de winst die door vaccineren wordt gehaald, maar anderzijds is het ook niet eerlijk als gevaccineerden de extra ruimte die we zouden kunnen hebben bij een hogere vaccinatiegraad opeisen ten koste van de ongevaccineerden. Dus heel simpel: de ongevaccineerden mogen nooit slechter uit zijn dan dat ze zouden zijn geweest zonder dat er een vaccin bestond.
Met die maatstaf kom je er inderdaad op dat je het CTB nooit voor de supermarkt zou mogen inzetten, maar bijvoorbeeld voor de horeca wel. Voor de werkvloer komt de maatstaf er op uit dat je alleen het CTB mag inzetten als thuiswerken mogelijk is.
Klopt, en dat is dus ook precies waar ik iedere keer de grens leg.
En om duidelijk te krijgen waar de flaws zitten: je kijkt nu alleen naar het directe effect van vaccinatie op IC-bezetting, maar niet naar verspreiding. Bij een hogere vaccinatiegraad zouden we mogelijk met weinig ingrijpende maatregelen R<1 kunnen krijgen, en vrijwel ongeschonden het winterseizoen door kunnen komen. De reden dat er zoveel gevaccineerden op de IC liggen is dat er ook heel veel besmettingen zijn. Dat was bij een hogere vaccinatiegraad anders geweest.
Ik heb hierboven al een bierviltje berekening gemaakt waarbij je ziet dat het ook met 100% vaccinatie en de bijbehorende mindere verspreiding nog fout zou kunnen gaan. Dan zou je weliswaar minder maatregelen nodig hebben, maar met een regering die pas iets doet als het IC vol ligt, zou het IC dus alsnog vol liggen. Vandaar ook dat ik vooral aangeef dat het niet zozeer de ongevaccineerden zijn alswel hoe de regering met corona omgaat.
Heel simpel, als je pas iets gaat doen als het te laat is, is het alsnog te laat.
[...]
Tja, ik vind het heel moeilijk om dat te begrijpen. Vaccinatie is voor mij bij uitstrek het minst ingrijpende middel dat we kunnen inzetten, maar er is een kleine groep mensen die daar om diverse redenen heel sterk anders over voelt. Daar moet je rekening mee houden, maar ergens wringt het: de verhouding tussen de maatregelen die misschien nu deze winter extra nodig zijn (en die bij een hogere vaccinatiegraad misschien niet nodig zouden zijn geweest) en de inbreuk begint wel erg scheef te raken.
We hebben de "pech" dat covid relatief mild is en er veel grijze gebieden zijn. Ik denk dat bij een 10x zo hoge IFR de discussie er behoorlijk anders uit zou hebben gezien...
Klopt, als je geen andere mogelijkheid hebt, moet je wel. Nu is die mogelijkheid er wel en moet je dus beter opletten wat je wel/niet doet.

[removed]

• horizon1978
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:46:
[...]

Normaliter geef ik je gelijk. Maar een wetenschapper met mogelijke dubieuze belangenverstrengelingen en die een fles alcohol opentrekt bij de eerste mexicaanse griep besmetting heb ik best wel moeite mee.

• redwing
Nox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:46:
[...]

Jouw info klopt niet, 4 op 5 ongevaccineerd op de ic.

https://www.rivm.nl/nieuw...e-IC-is-niet-gevaccineerd

Zelfs als de helft wegvalt is dat een enorme hoeveelheid minder overigens.
Die informatie klopt niet, er is in de tussentijd al veel meer info naar buiten gekomen waaruit je kunt halen dat het zo'n 40a50% is. Dat is trouwens ook wat je zou verwachten met de huidige vaccinatiegraad en werking van het vaccin. (https://nos.nl/artikel/24...toe-optelsom-van-factoren)

Nog een linkje naar het RIVM met de cijfers van oktober over alleen het IC (30% en stijgende) : https://www.rivm.nl/nieuw...-jonger-dan-gevaccineerde

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 09-11-2021 08:13 ]

[removed]

• horizon1978
alexbl69 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:57:
[...]

Het is dus 4 op de 5 ic-'ers die ongevaccineerd zijn.

Als je dan daarbij rekening houdt met het feit dat 84,1% volledig gevaccineerd is (87,5% als je de eerste prik meetelt), dan is het toch echt geen hogere wiskunde om te bepalen dat vaccineren daadwerkelijk helpt.

80% van de bezetting op de ic komt uit een groep van 20% (even terugrekenen naar een paar weken geleden) ongevaccineerden.

De overige 20% komt uit een groep van 80% gevaccineerden.

Dat is (met m'n steenkolen-wiskunde) een factor 16 grotere kans om als ongevaccineerde op de ic te komen.
Wat IC betreft helemaal gelijk. Wat betreft overige zorg betreft is het effect minder. Zoals Maastricht waar afgelopen week (of week daarvoor alweer) naar buiten kwam dat 8 op de 10 patiënten volledig gevaccineerd was.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:04:
[...]

Normaliter geef ik je gelijk. Maar een wetenschapper met mogelijke dubieuze belangenverstrengelingen en die een fles alcohol opentrekt bij de eerste mexicaanse griep besmetting heb ik best wel moeite mee.
Dat kan zijn, maar da's van een ander niveau dan complottheorieën, aperte onzin en ronduit leugens verspreiden.

Nota bene: met als enige doel om de samenleving nog verder te ontwrichten.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2021 08:12 ]

• redwing
Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:58:
Even tot hier kon het afgelopen zaterdag prima uitleggen voor iedereen die de wiskunde er nog niet achter begrijpt.
Debunkt ook mooi Thierry met zijn statistiek.
Daar werd het inderdaad heel duidelijk en begrijpbaar uitgelegd. Ik snap eigenlijk niet dat dat soort dingen niet vaker worden verteld in spotjes/programma's op TV. Op die manier is er nl. geen speld tussen te krijgen en het sluit prima aan op de ontwikkelingen in het ziekenhuis.

[removed]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:32
CMD-Snake schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:10:
[...]

De Hoge Gezondheidsraad in Vlaanderen gaf een negatief advies voor een derde prik voor iedereen onder de 60. In Nederland was het advies om enkel risicogroepen en 65+ een derde prik te geven. Niet elk land strooit met derde prikken tot op heden. Eventueel gaat Oostenrijk daar economisch onder lijden als te veel mensen uitwijken naar andere skioorden die gunstigere voorwaardes bieden.
Oostenrijk werpt hier het gros van de potentiële toeristen reeds een bot toe door het op 9 maanden te zetten in plaats van 6. Zeker nu er aanwijzingen zijn dat er toch een risico zou kunnen kleven in de vorm van een hogere mate van besmetting / verspreiding omdat de effectiviteit met de tijd afzwakt, zou 6 maanden in deze fase van de pandemie een veiliger optie zijn.

Wat betreft de gezondheidsraad, welke factoren zijn er daar bekeken? Enkel het effect voor het individu, of ook de bredere context? Dat is namelijk nogal een verschil.

Het toont maar weer eens aan dat men in Nederland sowieso te laat is begonnen met het voeren van de discussie hierover.
Miki schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:01:

Ongelooflijk hoe zo een vent nog als messias kan worden gezien terwijl hij consistent zo hard door de mand valt. Zowel inhoudelijk, als qua retoriek. Maar hij produceert wel lekkere coronasoundbites om de onderbuik mee te voeden. Je zou echter verwachten dat men na anderhalf jaar iets anders wil eten dan fastfood. Maar de genuanceerde keuken is waarschijnlijk wat te complex voor het smaakpalet van de beoogde klandizie.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:06:
[...]

Wat IC betreft helemaal gelijk. Wat betreft overige zorg betreft is het effect minder. Zoals Maastricht waar afgelopen week (of week daarvoor alweer) naar buiten kwam dat 8 op de 10 patiënten volledige gevaccineerd is.
Het was de week ervoor en ze geven zelf inmiddels toelichting waarom je echt (veel) beter naar landelijke cijfers kan kijken. In oktober 44% en 31% gevaccineerd in resp het ziekenhuis en de ic.

Bij 90% effectiviteit had je dus 0,9 x 0,56 procent minder in het ziekenhuis gehad en 0,9 x ,69 procent minder op de ic en dan neem je het effect van lagere verspreiding niet eens mee (en da’s best fors met circa de helft van de besmettingen onder niet gevaccineerden, terwijl die ook nog een lagere testbereidheid hebben).
Pagina: 1 ... 18 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.