Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 23:24
Dit begrijp ik toch niet helemaal.

Stukje uit een artikel van Nu.nl

"De eerste cijfers van Denemarken laten zien dat mensen met twee doses bijna net zo kwetsbaar zijn voor een omikronbesmetting als ongevaccineerden. De omikronvariant is namelijk zo gemuteerd dat de al opgebouwde immuniteit die veel mensen hebben (door vaccinatie of een eerdere besmetting) niet meer zo goed beschermt tegen het oplopen van een infectie.

Mensen die een boosterprik hebben ontvangen, testen weer relatief minder vaak positief op de variant, zo blijkt ook uit de gegevens."

Ik heb in Juli één prik Pfizer gehad vanwege Corona besmetting in april. Onlangs heb ik op 1 december bij een inloop locatie een tweede prik Pfizer gehad. Kan ik die tweede prik zin als een Booster qua effecten? Is het niet zo dat de booster zo effectief is omdat het een recente vaccinatie is?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat stukje tekst is accuraat. Maar @5pë©ïàál_Tèkén kreeg dit te horen:
Ik vroeg haar meteen waarom het een boosterprik heet, en niet gewoon 'de derde prik'. Ze zei dat dat komt omdat je bij de booster van Pfizer een volledige dosis krijg en bij Moderna een halve dosis, en dat ze het daarom zo genoemd hebben.
Dat is dus niet zo, want je kan bij zowel de "derde prik" als de "booster" Pfizer en Moderna krijgen. Dus de dosis is niet relevant voor de benaming.

En de RIVM zegt op dezelfde pagina dit:
Wat is het verschil tussen een booster en een 3de prik?
Een derde vaccinatie kan ervoor zorgen dat mensen die nog onvoldoende beschermd zijn na 2 vaccinaties alsnog een betere bescherming krijgen (‘een immuunreactie opbouwen’). Deze derde prik is voor deze mensen daarmee onderdeel van de basisvaccinatie, die voor de meeste andere mensen uit 1 of 2 vaccinaties bestaat.

Dit is anders bij een booster. Een booster is een extra prikkel voor het afweersysteem, een oppepper. Die is voor mensen die na 1 of 2 vaccinaties eerst wel voldoende bescherming opgebouwd hebben, maar bij wie de bescherming daarna is afgenomen.

De 3de vaccinatie is een onderdeel van de basisserie met COVID-19-vaccinaties. De 3de prik is geen booster en wordt ook niet als booster geregistreerd. Tussen de 3de vaccinatie en de boostervaccinatie moeten 3 maanden zitten.
Maar, we krijgen nu dus ook een derde prik omdat twee niet genoeg beschermen tegen omicron. Dus het onderscheidt vervaagt en wordt onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Cobb schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:17:
Dit begrijp ik toch niet helemaal.

Stukje uit een artikel van Nu.nl

"De eerste cijfers van Denemarken laten zien dat mensen met twee doses bijna net zo kwetsbaar zijn voor een omikronbesmetting als ongevaccineerden. De omikronvariant is namelijk zo gemuteerd dat de al opgebouwde immuniteit die veel mensen hebben (door vaccinatie of een eerdere besmetting) niet meer zo goed beschermt tegen het oplopen van een infectie.

Mensen die een boosterprik hebben ontvangen, testen weer relatief minder vaak positief op de variant, zo blijkt ook uit de gegevens."

Ik heb in Juli één prik Pfizer gehad vanwege Corona besmetting in april. Onlangs heb ik op 1 december bij een inloop locatie een tweede prik Pfizer gehad. Kan ik die tweede prik zin als een Booster qua effecten? Is het niet zo dat de booster zo effectief is omdat het een recente vaccinatie is?
Ja, in principe wel. Je besmetting kan je tellen als 1 vaccinatie, dus je hebt er nu 3 gehad. RIVM legt dit ook uit op z'n website, overigens. Mocht je het na willen lezen.

Grappig genoeg is het niet zo als je eerst een enkele prik hebt gekregen, en daarna corona. Dan moet je eerst nog een "tweede prik" halen, en minimaal drie maanden daarna, je derde cq. booster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:09
@RoD ah ja, als je het zo bekijkt dan klopt dat weer, is inderdaad erg onduidelijk nu. Wist niet dat er verschil in registratie zou zijn, voor de meeste mensen wordt het dan als booster geregistreerd en voor een select aantal als 3e prik als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:36
Kalua schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:30:
@RoD ah ja, als je het zo bekijkt dan klopt dat weer, is inderdaad erg onduidelijk nu. Wist niet dat er verschil in registratie zou zijn, voor de meeste mensen wordt het dan als booster geregistreerd en voor een select aantal als 3e prik als ik het goed begrijp?
In de corona check app is het woord booster (gelukkig) niet terug te vinden. Gewoon 1e, 2e en 3e prik. Met datum per prik. Waarbij het NL schermpje dan ook 3 doses meldt maar met de datum van de 2e als "Geldig vanaf:" Zal nog wel een update komen of zit er ook 14 dagen "inwerktijd" tussen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Kalua schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:30:
Dat is mij dus met het recente besluit vanwege omicron, niet duidelijk. Ik zou zeggen, trek die benaming gelijk, en ga niet verder differentiëren. Iedereen die >3 maanden geleden voor de tweede keer geprikt is, krijgt een derde erbij, simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 18:04
@henkzelf Ik denk omdat in NL er geen xG bepalingen zijn rond de boosters. Er is dus (nog) geen reden waarom de geldigheid veranderd door de 3e prik. De status van volledig gevaccineerd is dus niet gewijzigd.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 23:24
RoD schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:38:
[...]

Dat is mij dus met het recente besluit vanwege omicron, niet duidelijk. Ik zou zeggen, trek die benaming gelijk, en ga niet verder differentiëren. Iedereen die >3 maanden geleden voor de tweede keer geprikt is, krijgt een derde erbij, simpel.
Hmmm dat vind ik wel vervelend.
In mijn corona check app staat nu.
17-7 1e prik
01-12 2e prik

De besmetting van april voorafgaand de eerste zie je logischerwijs niet terug. Maar ik had liever gezien dat er iets stond als 'booster' oid. Of een nieuwe telling. Als er nu landen zijn die een booster verlangen zou ik tegen issues aan kunnen lopen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Cobb schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:37:
[...]

Hmmm dat vind ik wel vervelend.
In mijn corona check app staat nu.
17-7 1e prik
01-12 2e prik

De besmetting van april voorafgaand de eerste zie je logischerwijs niet terug. Maar ik had liever gezien dat er iets stond als 'booster' oid. Of een nieuwe telling. Als er nu landen zijn die een booster verlangen zou ik tegen issues aan kunnen lopen.
Als het goed is staat er 2 van 2? En op basis van de datum van je laatste prik zou je moeten kunnen reizen, want het criterium zal zijn dat je volledig gevaccineerd moet zijn (dus X van X prikken gehad), en dat de laatste prik niet langer dan Y maanden geleden mag zijn. Dus daar zou je dan aan voldoen. Maar dit is wellicht meer iets voor andere topics, omdat we nu wat afdwalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

We schieten misschien dan met hagel maar tegelijk weten we niet of het een muis is waar we op schieten. Misschien is het een ander beest met hondsdolheid. Of vijftig van die beesten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:06
@RoD
Als ik de berichten goed begrijp is het nog niet duidelijk of omicron minder/meer ziekmakend is dan delta, omdat tot nu toe omicron vooral rondgaat onder lagere leeftijden. Daardoor zeggen "ze" dat het nog afwachten is.

Is het mogelijk dat hogere leeftijdsgroepen omicron minder makkelijk kunnen krijgen ? Al dan niet door vaccinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04 22:05
Plenkske schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:50:
@RoD
Als ik de berichten goed begrijp is het nog niet duidelijk of omicron minder/meer ziekmakend is dan delta, omdat tot nu toe omicron vooral rondgaat onder lagere leeftijden. Daardoor zeggen "ze" dat het nog afwachten is.

Is het mogelijk dat hogere leeftijdsgroepen omicron minder makkelijk kunnen krijgen ? Al dan niet door vaccinatie.
Omicron lijkt zich ook op de bronchien te richten ipv longen.

Dit vind ik wel een interessante uitspraak van van Dissel:

https://www.volkskrant.nl...er-dan-verwacht~b05e5a9a/

Dus over Janssen, tot nu toe het lelijke eendje van de vaccins, omdat het ook maar een prik was. Effectiviteit tegen Omicron besmettingen is natuurlijk ander verhaal.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Plenkske schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:50:
@RoD

Ik zou zo geen biologische / immunologische reden kunnen bedenken waarom hogere leeftijden minder vatbaar zouden kunnen zijn. :) Vaccinatie is natuurlijk wel een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:38
Zou bij Janssen misschien survivorship bias (of een daaraan gerelateerd effect) een rol spelen? Misschien hebben door de slechte bescherming veel mensen die met Janssen zijn ingeënt al een infectie doorgemaakt (al dan niet ongemerkt) en hebben die daardoor immuniteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
Tom-Z schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:05:
Zou bij Janssen misschien survivorship bias (of een daaraan gerelateerd effect) een rol spelen? Misschien hebben door de slechte bescherming veel mensen die met Janssen zijn ingeënt al een infectie doorgemaakt (al dan niet ongemerkt) en hebben die daardoor immuniteit?
Die antistoffen kunnen ze onderscheiden, het lijkt mij dat ze dat gedaan hebben. Volgens het artikel lijkt het ook 'by design' te zijn dat hij zou oplopen. Waarom, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Je dient te corrigeren voor dingen als survivorship bias, dat is niet heel moeilijk. Dus ik neem voor het gemak even aan dat dat gedaan is :)

Verder is het wel een hele interessante kwestie, inderdaad, dat bescherming over zo'n relatief lange tijd nog kan oplopen. Ik ben wel benieuwd hoe dat precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:59

Tourniquet

Hiya, fellas!

Het onderzoek waar de toenemende effectiviteit van Janssen kwam bovendrijven is hier te vinden:
https://www.rivm.nl/docum...infectie-in-delta-periode

Is dit verder nooit in literatuur in andere landen naar voren gekomen? Zou wel opmerkelijk zijn toch?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 12:16
In een artikel melde Hugo dit:

*De Jonge kan "niet exact voorspellen" of een volgende, vierde prik in het tweede of derde kwartaal van volgend jaar zal moeten plaatsvinden. Maar RIVM en GGD hebben volgens hem "op hun netvlies" dat zij zich na de huidige campagne moeten voorbereiden op de volgende.*

Hij praat al over de 4e prik terwijl de meeste mensen nog niet eens die 3e prik hebben gehad, waarom is het nu al duidelijk dat we een 4e prik gaan krijgen?

Als een kleine groep mensen zich niet gaat vaccineren dan zitten we in no time bij de 8e prik en de zoveelste covid variant.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit want ik wil echt niet prik na prik na prik nemen alleen omdat een virus blijft muteren gezien er nog teveel mensen zijn die zich niet laten vaccineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het Amerikaanse leger werkt aan een vaccin dat het goed zou doen tegen nieuwe varianten en zelfs SARS. Ik ben benieuwd naar de trial resultaten vooral voor omicron.
Within weeks, scientists at the Walter Reed Army Institute of Research expect to announce that they have developed a vaccine that is effective against COVID-19 and all its variants, even Omicron, as well as from previous SARS-origin viruses that have killed millions of people worldwide.
The Army lab received its first DNA sequencing of the COVID-19 virus in early 2020. Very early on, Walter Reed’s infectious diseases branch decided to focus on making a vaccine that would work against not just the existing strain but all of its potential variants as well.
Walter Reed’s Spike Ferritin Nanoparticle COVID-19 vaccine, or SpFN, completed animal trials earlier this year with positive results. Phase 1 of human trials, which tested the vaccine against Omicron and the other variants, wrapped up this month, again with positive results that are undergoing final review, Dr. Kayvon Modjarrad, director of Walter Reed’s infectious diseases branch, said in an exclusive interview with Defense One.

Unlike existing vaccines, Walter Reed’s SpFN uses a soccer ball-shaped protein with 24 faces for its vaccine, which allows scientists to attach the spikes of multiple coronavirus strains on different faces of the protein.

[ Voor 9% gewijzigd door user109731 op 22-12-2021 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:23
mugenmarco schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:11:

*De Jonge kan "niet exact voorspellen" of een volgende, vierde prik in het tweede of derde kwartaal van volgend jaar zal moeten plaatsvinden. Maar RIVM en GGD hebben volgens hem "op hun netvlies" dat zij zich na de huidige campagne moeten voorbereiden op de volgende.*

Hij praat al over de 4e prik terwijl de meeste mensen nog niet eens die 3e prik hebben gehad, waarom is het nu al duidelijk dat we een 4e prik gaan krijgen?

Als een kleine groep mensen zich niet gaat vaccineren dan zitten we in no time bij de 8e prik en de zoveelste covid variant.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit want ik wil echt niet prik na prik na prik nemen alleen omdat een virus blijft muteren gezien er nog teveel mensen zijn die zich niet laten vaccineren.
Israël begint al met de vierde prik.

Lijkt me wat voorbarig als je niet eens de snelheid van effectiviteits-afname van de booster weet. Al lijkt een belangrijke reden ook te zijn omdat Israël eigenlijk te vroeg is begonnen met boosteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-04 16:12

mindcre8r

Tradepedia

user109731 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 05:52:
Het Amerikaanse leger werkt aan een vaccin dat het goed zou doen tegen nieuwe varianten en zelfs SARS. Ik ben benieuwd naar de trial resultaten vooral voor omicron.

[...]

[...]

[...]
24 faces waar bestaande proteine kunnen worden gekoppeld, maar hoe hebben ze dat gedaan dan toen omicron er nog niet was? dat is toch raar? en ze zeggen wel dat het vaccin alvast werkt tegen omicron.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mindcre8r schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:02:
[...]

24 faces waar bestaande proteine kunnen worden gekoppeld, maar hoe hebben ze dat gedaan dan toen omicron er nog niet was? dat is toch raar? en ze zeggen wel dat het vaccin alvast werkt tegen omicron.
Mutaties zijn in zekere zin te voorspellen. Virussen zijn niet dom maar slordig. Ze schieten hier een beetje met hagel door veel varianten in het vaccin te stoppen 'op de gok'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MikeyMan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:18:
[...]

Mutaties zijn in zekere zin te voorspellen. Virussen zijn niet dom maar slordig. Ze schieten hier een beetje met hagel door veel varianten in het vaccin te stoppen 'op de gok'.
Lijkt een beetje vergelijkbaar met het kiezen van de 3 influenza varianten uit de 100'en om in het griepvaccin te gooien ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32
autje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:09:
[...]

Israël begint al met de vierde prik.

Lijkt me wat voorbarig als je niet eens de snelheid van effectiviteits-afname van de booster weet. Al lijkt een belangrijke reden ook te zijn omdat Israël eigenlijk te vroeg is begonnen met boosteren.
De booster daar is al vanaf augustus gezet. Dus zit er al 4 maanden tussen. Zie ook https://www.timesofisrael...-shot-for-at-risk-groups/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Blijkbaar is de US Army ook bezig met vaccin-ontwikkeling en hebben ze iets gemaakt wat tegen alle potentiele varianten zou moeten werken. Ik begrijp niet veel van het verhaal:

"The achievement is the result of almost two years of work on the virus. The Army lab received its first DNA sequencing of the COVID-19 virus in early 2020. Very early on, Walter Reed’s infectious diseases branch decided to focus on making a vaccine that would work against not just the existing strain but all of its potential variants as well."

Vervolgens leggen ze het volgende uit:
" Unlike existing vaccines, Walter Reed’s SpFN uses a soccer ball-shaped protein with 24 faces for its vaccine, which allows scientists to attach the spikes of multiple coronavirus strains on different faces of the protein."

Op zich heel mooi; maar er zijn volgens mij wel meer dan 24 potentiele varianten?

Fase 1 zit er op, ze gaan nu verder met fase 2/3 vertelt het artikel.

artikel:
https://www.defenseone.co...vid-sars-variants/360089/

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:38
[...]

Bereid je er maar geestelijk op voor dat je de komende jaren één of twee prikken per jaar gaat moeten halen. Dat heeft niks te maken met vaccinatieweigeraars maar gewoon met het feit dat de bescherming van de vaccins relatief snel afneemt. Omikron is (waarschijnlijk) in Zuid-Afrika ontstaan. Dat komt niet doordat daar mensen vaccinatie geweigerd hebben, maar doordat er niet de infrastructuur is om sneller te vaccineren.

Zelfs als we in Nederland 100% vaccinatiegraad zouden hebben gehad hadden we wat er nu gebeurd is niet hebben kunnen voorkomen. Het is (met delta, en zeker nu met omikron) onmogelijk om corona wereldwijd uit te roeien. De vaccins zijn daarvoor niet goed genoeg, de werking neemt te snel af, er is überhaupt niet de capaciteit om in voldoende korte tijd de hele wereldbevolking te vaccineren, etc, etc, etc...

Zolang corona rond blijft gaan (en er geen significant betere vaccins op de markt komen en er geen minder ziekmakende variant dominant wordt) zullen we met boosteren onze immuniteit op peil moeten houden. Er is niemand die je daar de schuld van kan geven (behalve misschien de wereldleiders die in het begin hebben gekozen voor "gecontroleerd uitrazen" in plaats van "indammen").

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:02
Tom-Z schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:28:
[...]

[...]Omikron is (waarschijnlijk) in Zuid-Afrika ontstaan. [...]
Hoe waarschijnlijk is dat? Ik begreep uit een aantal artikelen juist dat er een zeer aanwezige kans is dat hij daar simpelweg het eerst ontdekt is omdat ze in Zuid-Afrika relatief veel variantenchecks doen bij testen. Dan is het ook logisch dat ze hem daar vroeg ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
CoronaVac werkt niet tegen Omikron zie https://kurier.at/wissen/...t-gegen-omikron/401855294

Pfizer en Moderna hebben het ook lastiger als ik dit lees maar doen het nog beter.

[ Voor 29% gewijzigd door martwoutnl op 28-12-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

In de NEJM staat een kort artikel over de effectiviteit van het Pfizer-vaccin tegen ziekenhuisopnames bij omicron in Zuid-Afrika. Ze komen uit op 70%. Dus wel een aanmerkelijke reductie, maar er blijft nog voldoende over. En met een booster zal het ongetwijfeld weer behoorlijk oplopen.

Redelijk goed nieuws wat mij betreft.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Boosterprik Janssen biedt 85% bescherming tegen Omicron. Blijkt zojuist uit een groot Zuid-Afrikaanse onderzoek.

Eerder deze week was al in het nieuws dan de werking 1 prik van Janssen helemaal niet afneemt maar juist toeneemt tot 75% bescherming na 8 maanden tegen Delta.
Het is zo apart dat de Nederlandse Gezondheidsraad nu net het boosteren met Janssen heeft afgeraden.
Het is totaal niet meer te volgen met al deze tegenstrijdige adviezen. ;( Praten die lui niet met elkaar?

Janssen is net een dieseltje. Traag op gang komen en daarna maar door buffelen. :)
Grote studie: Boosterprik met Janssen zorgt voor minder ziekenhuisopnames na omikronbesmetting
https://dvhn.nl/extra/Gro...nbesmetting-27369452.html

En eerder deze week
Het Janssen-vaccin werkt steeds beter en maakt misschien wel een comeback
https://www.trouw.nl/binn...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

• RoD
  • Niet online

RoD

CR2032 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:03:
Boosterprik Janssen biedt 85% bescherming tegen Omicron. Blijkt zojuist uit een groot Zuid-Afrikaanse onderzoek.
Bescherming tegen ziekenhuisopnames dus. Hier het persbericht van J&J: https://www.jnj.com/johns...when-omicron-was-dominant
Eerder deze week was al in het nieuws dan de werking 1 prik van Janssen helemaal niet afneemt maar juist toeneemt tot 75% bescherming na 8 maanden tegen Delta.
Het is zo apart dat de Nederlandse Gezondheidsraad nu net het boosteren met Janssen heeft afgeraden.
Het is totaal niet meer te volgen met al deze tegenstrijdige adviezen. ;( Praten die lui niet met elkaar?
Die data is nogal vers natuurlijk. Janssen had voor het verschijnen van deze data niet de beste papieren. Overigens laat het boosteren met een mRNA-vaccin nog betere resultaten zien. Maar dat is weer pre-omicron.

Kortom, de ontwikkelingen volgen zich snel op, en wat vandaag waar is, hoeft dat morgen niet meer te zijn.

Hoe dan ook, verder is dit nog wel interessant:
A second, separate analysis of the immune response to different vaccine regimens, conducted by Beth Israel Deaconess Medical Center (BIDMC), demonstrated that a heterologous booster (different vaccine) of the Johnson & Johnson COVID-19 vaccine in individuals who initially received the BNT162b2 mRNA vaccine generated a 41-fold increase in neutralizing antibody responses by four weeks following the boost and a 5-fold increase in CD8+ T-cells to Omicron by two weeks. A homologous boost with BNT162b2 generated a 17-fold increase in neutralizing antibodies by four weeks following the boost and a 1.4-fold increase in CD8+ T-cells by two weeks.

The increase in CD8+ T-cells generated by the Johnson & Johnson vaccine may be key to explaining the high levels of effectiveness against severe COVID-19 disease and hospitalization in the Sisonke 2 study, as the Omicron variant has been shown to escape neutralizing antibodies.
Voor degenen die er wat minder in zitten: de CD8+ cellen slopen geïnfecteerde cellen.

Ik moet mijn booster nog krijgen na een initiële Janssen-prik. Doe mij maar zo'n booster :Y

• gekkie
  • Laatst online: 18-04 19:30
RoD schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:40:
Hoe dan ook, verder is dit nog wel interessant:
[...]
Voor degenen die er wat minder in zitten: de CD8+ cellen slopen geïnfecteerde cellen.

Ik moet mijn booster nog krijgen na een initiële Janssen-prik. Doe mij maar zo'n booster :Y
Hoe doen de mrna's het na een Janssen dan op dat vlak ?

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:09:
[...]

Hoe doen de mrna's het na een Janssen dan op dat vlak ?
Volgens mij is daar alleen nog maar pre-omicron data van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:20

bert pit

asdasd

Je moet helemaal niets, wees blij. De reden dat de Jonge wel zegt dat je het zou moeten doen is tweeledig: Enerzijds kosten en spreiding van het aantal opnames: een IC opname kost ongeveer 50.000 Euro afgezien van de restschade en een prikje 2X 50 Euro. Anderzijds leeft de Jongenen cs in de modus dat iedereen moet meedoen omdat dat beter is voor iedereen.

Nu blijkt dat de omicron variant meevalt, zou je kunnen zeggen ik stel de booster uit bijvoorbeeld tot het volgende najaar. Eigen beslissing, wellicht is het vaccin dan beter bestand tegen omicron of variant XX. Echter op het moment dat de Jonge het over de booster en mogelijk 4e prik had, was dat er wel de de hoop dat het zou meevallen, maar was dat nog geen feit. De feiten beginnen langzaam vorm te krijgen.

Vermoedelijk zal bij elke nieuwe variant die twijfel bij de verantwoordelijken weer toeslaan. En voor een bewindspersoon of OMT lid is het afbreukrisico zeer groot als ze een verkeerde inschatting maken. Die blijven dus mijns inziens altijd aan de veilige kant zitten.

Het is ook niet onmogelijk dat er een keer een ernstiger variant komt. Het is aan jezelf om in te schatten welk risico je wilt nemen.

Voor mij is het simpel: bijna 60, overgewicht, verkoudheden zakken vaak naar de bronchiën, etc, etc. Dus neem ik elke corona prik die langs komt met graagte.

En ik kijk niemand die de prik niet neemt daarop aan: eigen verantwoordelijkheid. Wel aub achteraan sluiten bij klachten en op het IC. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 30-12-2021 23:11 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Volgens een artikel in het Parool zie https://www.parool.nl/ned...ks-tegen-corona~b6d06707/ is er een neusspray in de maak als vaccin. Het zou langer werkzaam zijn (stelt het AD in de liveblog(. Ik kan het artikel als niet-abonnee niet openen. Wellicht anderen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik kan het ook niet openen. Vraag me af of er iets nieuws in staat. Ze zijn al geruime tijd met pufjes bezig, maar we horen nog niets over concrete resultaten.

In Canada zijn ze nu bezig met fase 1-studies: https://brighterworld.mcm...mbat-variants-of-concern/

Hier een artikel dat al in augustus is gepubliceerd, met wat bespiegelingen van Nederlandse onderzoekers: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33749491/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Het AD verwijst naar Intravacc en LUMC. Ik kom zodoende bij het volgende persbericht uit: https://www.intravacc.nl/...l-with-new-nasal-vaccine/

Ik laat het verder over aan de mensen die hier verstand van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik vond via de Zwitserse tv een link naar een studie zie https://twitter.com/Karl_...utenschule-mit-homeoffice Er wordt daar gesteld dat een gevaccineerde na een doorbraakinfectie betere bescherming heeft dan een ongevaccineerde na een besmetting.

Edit: Zie wel dat de tweet al van eind december is dus mogelijk al bekend. Ik zag hem nu pas in de liveblog van de SF.

[ Voor 10% gewijzigd door martwoutnl op 07-01-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7102e1.htm

Dit is een interessante studie waar we nodig iets over moesten horen. Het CDC heeft gekeken naar de effectiviteit van het vaccin bij kinderen van 12 tot 18 jaar tegen MIS-C. Effectiviteit: 91% (95% CI = 78%–97%). Mooie cijfers. En een van de belangrijkste conclusies:
Among 102 MIS-C case-patients and 181 hospitalized controls, estimated effectiveness of 2 doses of Pfizer-BioNTech vaccine against MIS-C was 91% (95% CI = 78%–97%). All 38 MIS-C patients requiring life support were unvaccinated.
En nog deze aanvullende conclusie:
Children aged 5–11 years, who are now authorized to receive the Pfizer-BioNTech vaccine, represent the age group at highest risk for MIS-C (1,3). This analysis lends supportive evidence that vaccination of children and adolescents is highly protective against MIS-C and COVID-19 and underscores the importance of vaccination of all eligible children.
Data is verzameld tussen juli en december, en is dus voornamelijk gebaseerd op delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:19:
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7102e1.htm

Dit is een interessante studie waar we nodig iets over moesten horen. Het CDC heeft gekeken naar de effectiviteit van het vaccin bij kinderen van 12 tot 18 jaar tegen MIS-C. Effectiviteit: 91% (95% CI = 78%–97%). Mooie cijfers. En een van de belangrijkste conclusies:
[...]
En nog deze aanvullende conclusie:
[...]
Data is verzameld tussen juli en december, en is dus voornamelijk gebaseerd op delta.
Aangezien ik geen idee had wat MIS-C was, hier een summary van de CDC :)
https://www.cdc.gov/mis/index.html
MIS is a rare but serious condition associated with COVID-19 in which different body parts become inflamed, including the heart, lungs, kidneys, brain, skin, eyes, or gastrointestinal organs.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2022 16:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:13
Vraag aan de experts hier; wat zit er bij de booster achter de termijn van 3 maanden na laatste vaccinatie?

Is dat alleen omdat dit het optimale moment is en vaccins zo optimaal mogelijk te benutten of is er ook een medische reden?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

assje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:49:
Vraag aan de experts hier; wat zit er bij de booster achter de termijn van 3 maanden na laatste vaccinatie?

Is dat alleen omdat dit het optimale moment is en vaccins zo optimaal mogelijk te benutten of is er ook een medische reden?
Geen expert, vriend van me wel "je titers zijn nog te hoog en een nieuw vaccin binnen 3 maanden na laatste vaccinatie (of besmetting) zal snel worden afgebroken en dus nauwelijks / niets toevoegen aan je immuniteit".

"Vanaf 3 maanden begint het te zakken (je hebt nog voldoende bescherming), het is dus niet zo dat je bijvoorbeeld ook al vanaf 2 maanden kan prikken, het heeft echt uberhaupt pas nut na 3 maanden".

[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 09-01-2022 23:15 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.cnbc.com/amp/...ll-be-ready-in-march.html

Pfizer zegt nu dat het omicron-vaccin er al in maart kan zijn. Er moet natuurlijk nog wel goedkeuring komen. Ook interessant:
Bourla said the vaccine will also target the other variants that are circulating.
Dat doet vermoeden dat het een multivalent vaccin wordt, of ze bouwen het Spike-eiwit zo dat er overlap is tussen varianten, maar ik vraag me af of dat kan.

Geen verdere informatie over de trial-resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Volgens een artikel van Tagesschau heeft Biontech een deal met het bedrijf InstaDeep. Dit bedrijf kan via AI een variant in vroege fase herkennen. Zie verder https://www.tagesschau.de...gnose-warnsystem-101.html De AI, als ik het goed lees, vergelijkt de spikes met de databank van onderzochte besmettingen via sequencing. Zowel Omikron als andere varianten zijn zodoende al snel ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.nature.com/articles/s41564-021-01046-z

Dit is een leuk onderzoek, beetje niche, maar toch relevant. Onderzoekers hebben gekeken naar de reactie op vaccinatie in oud vs. jong en zien daar dat bij de ouderen er een kleine groep is die niet goed genoeg op vaccinatie reageert en dus weinig immuniteit opbouwen. Echter, als je die mensen een derde prik geeft, dan zie je dat de bescherming juist wel op gang komt. Dus, los van het feit dat je een booster nodig hebt om de bescherming weer op peil te brengen, lijkt het dat het ook bij een minderheid het immuunsysteem op gang kan brengen, en daarmee dus een extra bijdrage levert aan de bescherming van deze groep mensen.

Dit lukte bij vier van de vijf ouderen die als non-responder waren geklassificeerd na 2 vaccinaties. Bij de jongeren waren deze non-responders er niet. Die laatste non-responder reageerde dus niet op een derde prik, en ook een vierde prik werkte niet. Er lijkt dus nog een kleine groep mensen te zijn die uberhaubt niet gaat reageren op vaccinatie (ondanks dat er geen duidelijke achterliggende reden is).

Kanttekening: kleine groep mensen waarin onderzoek is gedaan, maar dat is vrij gebruikelijk bij dit soort labstudies. En de groep non-responders is dus nog veel kleiner. Moet dus vooral als signaal worden opgevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
De universiteit van Oregon heeft een onderzoek gedaan waaruit zou blijken dat een stof in Cannabis het virus zou hinderen om de cel in te komen. Het zou gaan om CBGA en CBDA die op spike van het virus gaan zitten.
Zie https://www.telegraaf.nl/...corona-infectie-voorkomen AD meldt het ook. Er staat wel bij dat het nog niet mensen is getest. Maar ik vond het wel apart nieuws dus vandaar deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

martwoutnl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:26:
De universiteit van Oregon heeft een onderzoek gedaan waaruit zou blijken dat een stof in Cannabis het virus zou hinderen om de cel in te komen. Het zou gaan om CBGA en CBDA die op spike van het virus gaan zitten.
Zie https://www.telegraaf.nl/...corona-infectie-voorkomen AD meldt het ook. Er staat wel bij dat het nog niet mensen is getest. Maar ik vond het wel apart nieuws dus vandaar deze post.
We hebben wel een wat betere bron nodig dan een Telegraaf-artikel. Ik lees alleen dat het in een vrij mager journal is gepubliceerd en dat het een labstudie is, dus ik denk niet dat we hier heel veel meer van gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
RoD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:32:
[...]

We hebben wel een wat betere bron nodig dan een Telegraaf-artikel. Ik lees alleen dat het in een vrij mager journal is gepubliceerd en dat het een labstudie is, dus ik denk niet dat we hier heel veel meer van gaan horen.
De publicatie is via https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jnatprod.1c00946 te lezen. Daar staat ook een samenvatting met wat wetenschappelijke info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Moderna is bezig met een booster voor Covid, Influenza en RSV. Ze hopen deze voor het winterseizoen van 2023 klaar te hebben:
Moderna is aiming to launch a single booster vaccination that will protect against both Covid-19 and flu within two years, its chief executive has said.

Stéphane Bancel said that the combined vaccine – which will protect against Covid-19, influenza and RSV, a common respiratory virus – could be available before the winter infectious season in 2023.

“Our goal is to be able to have a single annual booster so that we don’t have compliance issues where people don’t want to get two to three shots a winter,” he said at a panel session at the World Economic Forum in Davos. “The best-case scenario would be the fall of 2023.”
Het Omicron vaccin is ook bijna klaar om getest te worden:
Bancel also said Moderna’s vaccine candidate specifically targeting the Omicron variant of coronavirus has almost finished being developed and will enter clinical development imminently. The US drug company expects to be able to share data with regulatory authorities around March, he added.

“The vaccine is being finished,” he said. “It should be in the clinic in the coming weeks. We are hoping in the March timeframe to be able to have data to share with regulators to figure out next steps.”

[ Voor 8% gewijzigd door user109731 op 18-01-2022 09:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Volgens EMA blijkt uit nieuwe studies wederom dat de mRNA vaccins veilig (en effectief) zijn voor zwangeren:
The task force undertook a detailed review of several studies involving around 65,000 pregnancies at different stages. The review did not find any sign of an increased risk of pregnancy complications, miscarriages, preterm births or adverse effects in the unborn babies following mRNA COVID-19 vaccination. Despite some limitations in the data, the results appear consistent across studies looking at these outcomes.

Studies also showed that COVID-19 vaccines are as effective at reducing the risk of hospitalisation and deaths in pregnant people as they are in non-pregnant people. The most common side effects of the vaccines in pregnant people also match those in the overall vaccinated population. They include pain at the injection site, tiredness, headache, redness and swelling at the site of injection, muscle pain and chills. These effects are usually mild or moderate and improve within a few days of vaccination.

Given that so far pregnancy has been associated with a higher risk of severe COVID-19 particularly in the second and third trimesters, people who are pregnant or might become pregnant in the near future are encouraged to get vaccinated in line with national recommendations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een vraagje. In NL wordt voor de moderna booster een halve dosis van het origineel gegeven begreep ik. Ik ben op zoek naar effecriviteitsonderzoeken van deze booster. Maar wat ik tot dusverre heb kunnen vinden gaat allemaal om een “volle” dosis Moderna als booster. Op basis van welk onderzoek (of onderzoeken) wordt er een halve dosis gegeven? En is ook duidelijk hoe de antilichamen zich na die halve dosis verhouden tov bijvoorbeeld een booster met Pfizer?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:07:
Even een vraagje. In NL wordt voor de moderna booster een halve dosis van het origineel gegeven begreep ik. Ik ben op zoek naar effecriviteitsonderzoeken van deze booster. Maar wat ik tot dusverre heb kunnen vinden gaat allemaal om een “volle” dosis Moderna als booster. Op basis van welk onderzoek (of onderzoeken) wordt er een halve dosis gegeven? En is ook duidelijk hoe de antilichamen zich na die halve dosis verhouden tov bijvoorbeeld een booster met Pfizer?
De Moderna booster is overal een halve dosis, dat is niet iets Nederlands. Data voor Moderna boosters zal dus meestal voor die halve dosis zijn. Dit is dan nog steeds hoger gedoseerd dan Pfizer (50 mcg Moderna vs 30 mcg Pfizer).

Moderna heeft wel gebruik van de volledige dosis (100 mcg) als booster onderzocht voor Omicron, ze zagen daarbij een hogere effectiviteit maar ook meer bijwerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Apache4u schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:07:
volgens mij zijn er al bij de eerste trials tests geweest met zowel het toedienen van verschillende doses en later werd dit gespecificeerd op zowel een 50 µg (halve) en 100 µg (voleldige) doses.

uit de test bleek dat vooral de eerste vaccinatie met de volledige doses het sterkste effect gaf, maar het effect bij de tweede doses bleek veel minder ten voordele van de hogere doses, ook de halve doses bleek nog steeds een bijna even groot effect te geven.
een eerdere test met een doses van 250 µg gaf geen enkel verschil tov 100

https://www.sciencedirect...cle/pii/S0264410X21001535
Afbeeldingslocatie: https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0264410X21001535-gr3.jpg

natuurlijk geld een booster als eenn 'derde' doses, maar het valt te verwachten dat dit eerder vergelijkb aar met de 'tweede' doses werkt als met die eerste

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 19-01-2022 13:21 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.thelancet.com...-6736(22)00055-1/fulltext

Weer een vaccin dat zijn pivotal trial heeft afgerond. Een sub-unitvaccin (SCB-2019), ofwel op basis van eiwit, van Clover. In september lieten ze al positieve resultaten zien, en nu is de trial klaar met het opvolgen van de vrijwilligers. Belangrijkste resultaten:
There were 207 confirmed per-protocol cases of COVID-19 at 14 days after the second dose, 52 vaccinees versus 155 placebo recipients, and an overall vaccine efficacy against any severity COVID-19 of 67·2% (95·72% CI 54·3–76·8), 83·7% (97·86% CI 55·9–95·4) against moderate-to-severe COVID-19, and 100% (97·86% CI 25·3–100·0) against severe COVID-19.
Er zijn grofweg 30.000 mensen gevaccineerd, dus een mooie grote sample size. Toch nog wel redelijk grote confidence intervals, maar dat kan te maken hebben met het feit dat de trial voor een groot deel in de zomer van vorig jaar is gehouden en er daarom wat minder cases zijn. Geen data voor omicron, want die was er toen nog niet.

Verder zijn de resultaten voor niet-ernstige Covid wat minder mooi dan in augustus, maar in het algemeen blijft het wel redelijk overeind, en is het redelijk vergelijkbaar met andere non-mRNA-vaccins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Pfizer/BioNTech is begonnen met een trial voor een bijgewerkt vaccin:
The study will evaluate up to 1,420 participants across the three cohorts:

* Cohort #1 (n = 615): Received two doses of the current Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine 90-180 days prior to enrollment; in the study, participants will receive one or two doses of the Omicron-based vaccine
* Cohort #2 (n = 600): Received three doses of the current Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine 90-180 days prior to enrollment; in the study, participants will receive one dose of the current Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine or the Omicron-based vaccine
* Cohort #3 (n=205): Vaccine-naïve participants will receive three doses of the Omicron-based vaccine.
Ik ben heel benieuwd wat de resultaten gaan zijn voor elk van deze groepen :)

Volgens CNN zijn ze ook al begonnen met productie:
Pfizer CEO Albert Bourla said last month that if a new vaccine is needed for the Omicron coronavirus variant, the company will have one in March. However, a Pfizer spokesperson confirmed that the company has already begun to manufacture this vaccine.

"In the wake of Omicron, we are proactively investigating and manufacturing at risk an Omicron-based vaccine should it be needed, but we of course need to have results and discussions with health authorities as well as approvals before it would be deployed," the spokesperson told CNN.

Expected vaccine production will not be affected if the companies need to pivot to the new vaccine, they said.

[ Voor 30% gewijzigd door user109731 op 25-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

user109731 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:17:
Pfizer/BioNTech is begonnen met een trial voor een bijgewerkt vaccin:

[...]

Ik ben heel benieuwd wat de resultaten gaan zijn voor elk van deze groepen :)
Ja dit zou behoorlijk wat informatie moeten geven. Goed dat ze verschillende cohorts hebben genomen om de situatie in de maatschappij na te bootsen, met verschillende vaccinatiestatussen.

Wel opvallen dat ze de leeftijd hebben gecapped op 55 jaar. Wellicht willen ze in deze fase nog geen risicogroepen includeren in de studie. Ik neem ook aan dat dit afgetikt is met de regulators en voldoende is voor approval als de trial-resultaten er goed uit zien.

Ze gaan ook bestaande trial-infrastructuur gebruiken, en dat is goed nieuws. Mogelijk kunnen ze zo iets sneller de populatie includeren in de studie. Dat zal nu vooral de tijdslijnen bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik lees net dat ze MRNA nu ook rond het Aids-vaccin gaan toepassen.

Bron: SRF.ch
Moderna testet mRNA-Impfung gegen HIV

Zum ersten Mal ist in den USA im Rahmen einer Testphase eine mRNA-Impfung gegen Aids verabreicht worden. Dies teilte der US-Konzern Moderna gemeinsam mit der International Aids Vaccine Initiative (IAVI) mit. In der Phase-1-Studie werden laut Mitteilung 56 gesunde, HIV-negative Erwachsene geimpft. Ziel sei es, mit der Impfung Antikörper zu erzeugen, die gegen die verschiedenen HIV-Varianten wirkten, sagt Studienleiter David Diemert von der George Washington Universität. An einem Impfstoff gegen die Immunschwäche-Krankheit Aids arbeiten Forschende schon seit Jahrzehnten – bisher jedoch ohne Erfolg.
Ik weet niet of MRNA ook al elders wordt toegepast (buiten Coronavaccin) maar wilde dit even delen.

Edit:

Er is een onderzoek geweest die nu op Science staat waarin kinderen beter tegen Corona worden beschermd als beide ouders zijn gevaccineerd. Zie https://www.science.org/d...Social&utm_medium=Twitter
:

[ Voor 13% gewijzigd door martwoutnl op 28-01-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
martwoutnl schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:38:
Ik lees net dat ze MRNA nu ook rond het Aids-vaccin gaan toepassen.
Een effectief HIV-vaccin zou revolutionair zijn, er zijn al zoveel pogingen geweest die het niet gehaald hebben. Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen.
Ik weet niet of MRNA ook al elders wordt toegepast (buiten Coronavaccin) maar wilde dit even delen.
Behandelingen voor kanker is een ander gebied waar met name BioNTech al jaren druk mee bezig is. Dan analyseren ze de tumor en krijg je een soort gepersonaliseerd mRNA vaccin daarvoor.

BioNTech pipeline: https://biontech.de/science/pipeline
Moderna pipeline: https://www.modernatx.com/pipeline

Hele interessante ontwikkelingen. Nu deze vaccins zich op zo'n grote schaal bewezen hebben gaan we hier hopelijk nog veel meer van zien de komende jaren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Paar onderzoeken:
Safety and immunogenicity of a high-dose quadrivalent influenza vaccine administered concomitantly with a third dose of the mRNA-1273 SARS-CoV-2 vaccine in adults aged ≥65 years: a phase 2, randomised, open-label
No safety concerns or immune interference were observed for concomitant administration of QIV-HD with mRNA-1273 booster in adults aged 65 years and older, supporting co-administration recommendations.
Een onderzoek naar co-administratie van een quadrivalent influenza-vaccin (beschermt tegen 4 soorten virussen) plus Moderna-vaccin, waaruit blijkt dat dat prima kan. Mooi nieuws als we mogelijk overgaan naar een jaarlijkse vaccinatiecyclus van griep en Covid.

A French nasal vaccine project against COVID-19 blocks all transmission of the virus – another step taken
Pre-clinical tests had demonstrated the efficacy of the vaccine candidate following two nasal immunisations delivered three weeks apart, in terms of immune response associated with early neutralisation of the original virus and its variants, and significant reduction of the risk of contamination by a vaccinated individual. The results of this non-adjuvanted protein vaccine were confirmed at the end of 2021 by new pre-clinical trials on rodents validating its effectiveness against the Delta variant. The vaccine, composed of the spike protein and other viral proteins, non-subject to mutation, would therefore protect against currently circulating strain of SARS-CoV2 despite multiple mutations.
Goeie preklinische resultaten van een nasaal vaccin, dat nu in clinical trials gaat. We horen maar weinig van nasale vaccins ondanks dat men er een jaar geleden al mee is begonnen, hopelijk gaat deze wel iets op korte termijn opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een preprint op bavianen maar toch een tegenvallend resultaat voor Moderna zo op het eerste gezicht.

https://www.nrc.nl/nieuws...origineel-vaccin-a4086160

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:33:
Een preprint op bavianen maar toch een tegenvallend resultaat voor Moderna zo op het eerste gezicht.

Ik zag wat speculatie dat twee prikken mogelijk beter zou werken. Pfizer heeft in hun trial verschillende groepen opgenomen waaronder met twee/drie prikken, ik ben heel benieuwd wat zij gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:33:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.02.03.479037v1

Dit is de link naar de preprint :)

Verder is dit een vreemde vondst. Even een beetje speculeren... wat er hier is gedaan is een basisvaccinatie afronden met het "oude" vaccin. Die doet het behoorlijk minder goed tegen omicron, zoals bekend. Je ziet hier ook een titer die maar een fractie is van het wildtype-virus. De dieren zijn vervolgens geboosterd met ofwel hetzelfde vaccin, of het nieuwe omicron-specifieke vaccin. Je ziet dan dat het omicron-specifieke vaccin aanmerkelijk minder antilichamen oplevert dan het oude vaccin. Niet alleen tegen het wildtype, maar ook tegen omicron zelf.

In de resultaten zie je dat een omicron-booster een vergelijkbare jump geeft in antilichamen en neutraliserende activiteit, vergeleken met het oude vaccin. Er lijkt dus geen verschil te zijn in de vaccins. Het enige dat je ziet in het voordeel van het omicron-vaccin is een hogere avidity van de antilichamen (niet te verwarren met affinity), wat aangeeft dat het omicron-vaccin wel iets beter "getarget" is op het omicron-virus. Maar het verschil is niet groot. Ook in de samples die genomen zijn uit de longwegen, zie je ongeveer hetzelfde patroon. Al is de sample size natuurlijk bij lange na niet groot genoeg om iets definitiefs te kunnen zeggen. En zo zijn er nog een aantal assays gedaan waar grofweg hetzelfde beeld uit naar voren komt.

Waarom zien we dit? Het is niet logisch dat een virus dat zich dusdanig sterk onttrekt aan de bescherming van het vaccin, geen betere resultaten laat zien met een omicron-specifiek vaccin. Is omicron inherent beter om zich aan het immuunsysteem te onttrekken? Dat kan. Het lijkt mij echter aannemelijker dat er iets in de onderzoeksopzet zit. Het concept van de booster leunt op immunologisch geheugen, en we weten dat door de grote wijzigingen in het S-eiwit, er veel minder crosstalk is. Het kan dus zo zijn dat het opgebouwde geheugen, dat niet omicron-specifiek is, hier in de weg zit. Dit fenomeen is al eens eerder beschreven, ik ben alleen even kwijt hoe het heet.

Ik vraag me dus af wat er gebeurt als je een volledige vaccinatiecyclus geeft met het omicron-specifieke vaccin. Uiteraard is dat minder goed toepasbaar, omdat de meeste mensen al gevaccineerd zijn. Een beter toepasbaar vraagstuk is wat er gebeurt als je na een eerste omicron-booster, er na bepaalde tijd nog eentje geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ander vaccinnieuws: Risk of infection, hospitalisation, and death up to 9 months after a second dose of COVID-19 vaccine: a retrospective, total population cohort study in Sweden
Data van 9 maanden post-vaccinatie in Zweden, met vergelijking van een aantal verschillende vaccins.
For the outcome SARS-CoV-2 infection of any severity, the vaccine effectiveness of BNT162b2 waned progressively over time, from 92% (95% CI 92 to 93; p<0·001) at 15–30 days, to 47% (39 to 55; p<0·001) at 121–180 days, and to 23% (−2 to 41; p=0·07) from day 211 onwards. Waning was slightly slower for mRNA-1273, with a vaccine effectiveness of 96% (94 to 97; p<0·001) at 15–30 days and 59% (18 to 79; p=0·012) from day 181 onwards. Waning was also slightly slower for heterologous ChAdOx1 nCoV-19 plus an mRNA vaccine, for which vaccine effectiveness was 89% (79 to 94; p<0·001) at 15–30 days and 66% (41 to 80; p<0·001) from day 121 onwards. By contrast, vaccine effectiveness for homologous ChAdOx1 nCoV-19 vaccine was 68% (52 to 79; p<0·001) at 15–30 days, with no detectable effectiveness from day 121 onwards (−19% [–98 to 28]; p=0·49). For the outcome of severe COVID-19, vaccine effectiveness waned from 89% (82 to 93; p<0·001) at 15–30 days to 64% (44 to 77; p<0·001) from day 121 onwards.
In principe weinig verrassende resultaten, maar goed om wat concrete data te zien op de wat langere termijn. En ook hierin blijft staan dat de effectiviteit van twee vaccins op ernstige Covid redelijk overeind blijft. Desondanks blijft het natuurlijk aan te raden om een booster te nemen aangezien die de bescherming weer behoorlijk opkrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ah thanks, toen ik hem uit het artikel haalde was hij stuk.

De tijd van een volledige cyclus is wel geweest lijkt mij, dus we moeten ons beperken tot boosters. Maar als je dan meerdere voor omikron gaat doen, spreek je dan niet feitelijk gewoon van een nieuwe cyclus? Als we deze resultaten moeten geloven zou je omikron dus niet echt lekker door kunnen bouwen op de oude cyclus dus beginnen we in feite van voren af aan. Dan is het inderdaad wel lekker om te weten of het eindresultaat daadwerkelijk beter is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:29:
Ah thanks, toen ik hem uit het artikel haalde was hij stuk.

De tijd van een volledige cyclus is wel geweest lijkt mij, dus we moeten ons beperken tot boosters. Maar als je dan meerdere voor omikron gaat doen, spreek je dan niet feitelijk gewoon van een nieuwe cyclus? Als we deze resultaten moeten geloven zou je omikron dus niet echt lekker door kunnen bouwen op de oude cyclus dus beginnen we in feite van voren af aan. Dan is het inderdaad wel lekker om te weten of het eindresultaat daadwerkelijk beter is.
Daar zou ik mijn geld op inzetten inderdaad. Ik vraag mij dus af of de omicron-booster niet simpelweg werkt als een enkele prik uit de basisserie (waarvan we ook weten dat die te weinig doet). Maar we hebben nog wel wat meer nodig dan een studie op 8 apen. Wat dat betreft gaat het interessant worden om te zien of Pfizer vergelijkbare resultaten gaat laten zien, dat gaat ons een stuk meer vertellen.

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 08-02-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daar ben ik ook erg benieuwd naar inderdaad. Het is natuurlijk een groot deel gecreëerde beeldvorming maar ik heb toch een iets lagere pet op van Moderna.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waar ik wel benieuwd naar ben; hebben ze dat 'omicron deel' nu toegevoegd, of in plaats van andere delen gedaan? Als in; is het Omicron+Wuhan of alleen Omicron?

In het eerste geval zou het wellicht wel een betere resistentie bieden tegen andere mutaties?

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:19:
Waar ik wel benieuwd naar ben; hebben ze dat 'omicron deel' nu toegevoegd, of in plaats van andere delen gedaan? Als in; is het Omicron+Wuhan of alleen Omicron?

In het eerste geval zou het wellicht wel een betere resistentie bieden tegen andere mutaties?
Ik geloof niet dat ik dit snap. Wat bedoel je precies? Wat is het Omicron deel?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Ik geloof niet dat ik dit snap. Wat bedoel je precies? Wat is het Omicron deel?
Ja weet ook niet of het zo werkt.

Maar er was een vaccin ontworpen op basis van de Wuhan variant.

Deze is aangepast aan omicron. Is dit dan 'in plaats van' of 'aanvullend'?

Sowieso bedacht ik me nog dat omicron een afsplitsing is van de originele variant. Niet van delta. Dus combi delta+origineel was misschien nog effectiever geweest.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2022 17:30 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Ja weet ook niet of het zo werkt.

Maar er was een vaccin ontworpen op basis van de Wuhan variant.

Deze is aangepast aan omicron. Is dit dan 'in plaats van' of 'aanvullend'?

Sowieso bedacht ik me nog dat omicron een afsplitsing is van de originele variant. Niet van delta. Dus combi delta+origineel was misschien nog effectiever geweest.
Ah zo. Dat is in plaats van (als ik het goed begrijp). Het is geen multivalent vaccin, dus het is niet zowel tegen wuhan, als tegen omicron, maar echt omicron-specifiek.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:13:
[...]

Ah zo. Dat is in plaats van (als ik het goed begrijp). Het is geen multivalent vaccin, dus het is niet zowel tegen wuhan, als tegen omicron, maar echt omicron-specifiek.
Is het technisch zoveel lastiger om zo'n multivalent vaccin te maken? Ik bedoel, we hebben toch al wat varianten langs zien komen die we zouden kunnen gebruiken?

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:18:
[...]

Is het technisch zoveel lastiger om zo'n multivalent vaccin te maken? Ik bedoel, we hebben toch al wat varianten langs zien komen die we zouden kunnen gebruiken?
Ja dat is lastiger, want je moet meerdere eiwitten die op elkaar lijken aan elkaar plakken in (RNA vorm) en tegen elk een adequate immuunrespons laten opwekken. Dat kan overigens wel gewoon en er wordt/werd ook getest met multivalente vaccins, maar die worden dus blijkbaar niet gebruikt. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, want de Wuhan-variant, die krijgen we toch niet terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.nature.com/articles/s41598-022-06629-2

Onderzoekers hebben in het lab gekeken naar het opwekken van antilichamen tegen een specifiek deel/epitoop op het Spike-eiwit, het receptor binding domain (RBD). Dat gebruikt het virus om aan de ACE2-receptor te binden, dus het is een vrij cruciaal deel van de immuunreactie om dit te neutraliseren. In het onderzoek is gekeken naar de originele RBD, en ook een paar veelvoorkomende mutaties in Covid-varianten.

Uitkomst is dat mRNA-vaccins meer antilichamen opwekken tegen RBD dan besmetting, en het verschil is aanzienlijk (maar liefst een 17x zo hoge mediaan). Men ziet ook dat bij gemuteerde versies van het RBD, gevaccineerden veel beter in staat blijven om de binding aan de ACE2-receptor te neutraliseren. De auteurs denken daarom ook dat voorgaande besmetting niet zo goed beschermd tegen besmetting met een nieuwe variant. Wel een kanttekening dat alhoewel er aanzienlijk meer antilichamen worden gemaakt bij vaccinatie, er over een aantal maanden ook weer een daling optreedt. Opzich wel logisch want het lichaam blijft niet bezig om grote hoeveelheden antilichamen uit te spugen.

Uiteraard is dit slechts een deel van de immuunreactie, maar wel een belangrijk deel, en verklaart mede waarom het belangrijk is toch een prik te nemen na al besmet te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
RoD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:35:
[...]

Ja dat is lastiger, want je moet meerdere eiwitten die op elkaar lijken aan elkaar plakken in (RNA vorm) en tegen elk een adequate immuunrespons laten opwekken. Dat kan overigens wel gewoon en er wordt/werd ook getest met multivalente vaccins, maar die worden dus blijkbaar niet gebruikt. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, want de Wuhan-variant, die krijgen we toch niet terug.
Loop je dan ook nog een extra risico dat die response gaat stapelen als het ware? Dus overdreven (of juist onvoldoende) gaat reageren omdat er niet een maar (laten we zeggen) 3 stoffen zijn die opeens opgeruimd moeten worden op dezelfde plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ijdod schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Loop je dan ook nog een extra risico dat die response gaat stapelen als het ware? Dus overdreven (of juist onvoldoende) gaat reageren omdat er niet een maar (laten we zeggen) 3 stoffen zijn die opeens opgeruimd moeten worden op dezelfde plaats?
Theoretisch gezien is het enige dat ik me kan voorstellen een grotere kans op kruisreactiviteit met lichaamseigen stoffen. Je hebt namelijk meerdere varianten, en dus ook meerdere mogelijkheden om per ongeluk iets vergelijkbaars in het lichaam te treffen. Maar dat is een theoretisch risico en ik weet niet of het praktisch gezien het risico op dingen als TTP zou verhogen (zoals we zagen bij Janssen en AZ).

Verder kan je lichaam prima omgaan met meerdere lichaamsvreemde stoffen (antigenen). Dat is bij een besmetting sowieso gebruikelijk. Een mRNA-vaccin heeft als voordeel dat het heel gericht de producten kan afleveren waar je een reactie tegen op wilt wekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Van ons intranet, hoop dat de link naar de bron voor iedereen toegankelijk is.
Het was al bekend dat opgenomen patiënten met een ernstige longontsteking door covid-19 die behandeld werden met imatinib korter beademd hoefden te worden, en dus korter op de intensive care lagen. Er waren ook belangrijke aanwijzingen dat de sterfte onder hen door dit medicijn bijna 50 procent lager is. In een vervolgstudie keken de onderzoekers of dit effect ook gedurende een lange periode – vanaf maart 2020 tot april 2021 – te zien was en werd het effect op het ziektebeloop tijdens een intensive care opname beoordeeld. De resultaten zijn gepubliceerd in The Lancet Respiratory Medicine. Hieruit blijkt dat ook op de lange termijn de sterfte in de groep patiënten die imatinib kreeg ongeveer 50 procent lager is dan patiënten die een placebo toegediend kregen.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 22-02-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:04
Ik kwam dit artikel tegen, nu is het een in vitro studie dus hoe dat zich naar de werkelijkheid vertaald geen idee, maar wel verontrustend als dit klopt:
https://techstartups.com/...cells-fast-6-hours-vitro/

@RoD wat maak jij hieruit op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

codex schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:47:
Ik kwam dit artikel tegen, nu is het een in vitro studie dus hoe dat zich naar de werkelijkheid vertaald geen idee, maar wel verontrustend als dit klopt:

Lastige materie, om dit goed te kunnen duiden moet je veel weten van het doen van RNA- en DNA-extractie uit cellen, en alhoewel ik er wel wat vanaf weet, kan ik het lastig checken.

Wat ik in ieder geval zie is dat men voor de claim over DNA-integratie gebruikmaakt van DNA-purificatie na eerst de vaccin-RNA van de cellen gewassen te hebben. Daarna gooien ze er een PCR overheen. Ik vraag mij af of dat wel, letterlijk, zuiver is.

Volgens mij moet je cellulaire DNA-sequencing doen ipv dit soort PCR-technieken, om aan te tonen dat er DNA-integratie heeft plaatsgevonden.

Dus, tot iemand met meer verstand ervan iets over heeft gezegd, maak ik hier nog niet al teveel uit op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

codex schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:47:

Het heeft niets losgemaakt op Twitter, en is in een MDPI tijdschrift. Even wat context: MDPI wordt door veel wetenschappers als een "predatory publisher" gezien, met malafide praktijken als niet-bestaande peer reviewers en alles accepteren voor publicatie, want dat levert geld op. Het hele domein staat in mijn spamlijst. Wie zich het Walach paper in Vaccines kan herinneren, waar LAREB data werden verkracht, dat was bijvoorbeeld ook MDPI. Nu zegt dat niet direct wat over dit werk of dit artikel, maar het suggereert dat ze het niet in betere tijdschriften konden krijgen.

Ik zal straks eens naar het artikel zelf kijken. Maar zorgwekkend, nah.

Edit: het is de "kwaliteit" die ik verwachtte. Men is in het MDPI artikel voorzichtiger dan in dat persartikel, maar ze bewijzen de claim niet. Ze vermijden het directe experiment: het sequencen van het genoom van de cellijn en single cells. Verder is dit in een carcinoma cellijn, en dan ook nog eens levercellen. Het meest zorgwekkende is dat dit soort papers nog steeds gepubliceerd kunnen worden.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 27-02-2022 15:01 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:04
gambieter schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Het heeft niets losgemaakt op Twitter, en is in een MDPI tijdschrift. Even wat context: MDPI wordt door veel wetenschappers als een "predatory publisher" gezien, met malafide praktijken als niet-bestaande peer reviewers en alles accepteren voor publicatie, want dat levert geld op. Het hele domein staat in mijn spamlijst. Wie zich het Walach paper in Vaccines kan herinneren, waar LAREB data werden verkracht, dat was bijvoorbeeld ook MDPI. Nu zegt dat niet direct wat over dit werk of dit artikel, maar het suggereert dat ze het niet in betere tijdschriften konden krijgen.

Ik zal straks eens naar het artikel zelf kijken. Maar zorgwekkend, nah.

Edit: het is de "kwaliteit" die ik verwachtte. Men is in het MDPI artikel voorzichtiger dan in dat persartikel, maar ze bewijzen de claim niet. Ze vermijden het directe experiment: het sequencen van het genoom van de cellijn en single cells. Verder is dit in een carcinoma cellijn, en dan ook nog eens levercellen. Het meest zorgwekkende is dat dit soort papers nog steeds gepubliceerd kunnen worden.
Dank voor de toelichting!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een twitter draadje van iemand die het goed kan uitleggen, achtergrondinfo geeft en het netjes debunkt. Ook linkt naar eerdere claims van vergelijkbare fenomenen en ook de test niet doorstonden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik zag net https://www.rtlnieuws.nl/...m-vaccins-chip-wetenschap langskomen.

Inleiding artikel als samenvatting:
Wetenschappers van de Amerikaanse Harvard-universiteit hebben een nauwkeurig model van het menselijke immuunsysteem gemaakt op een chip. Daarmee zou de immuunrespons beter zijn te testen dan met traditionele methodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb in de jaren tig van dit soort initiatieven voorbij zien komen. Eerst maar eens goed prospectief valideren en de klinische inzetbaarheid toetsen. Helaas blijkt er in de praktijk vaak weinig van terecht te komen.

Mijn vriendin heeft gewerkt aan een lever op chip voor het testen van geneesmiddelen. Leuk, maar allemaal nog in vitro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik had per ongeluk het elders geplaatst. Dus bij deze in de juiste:

Onderzoek Isräel. Werking 2e booster neemt na 4 weken af zie https://www.ad.nl/gezond/...TnSGrfdJXbcaJd7jomfRyQaxs Ik denk dat https://www.nejm.org/doi/...01570?query=featured_home het betreffende onderzoek is. Tegen ernstig verloop is het wel nog goed na 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:38
Jammer dat dit onderzoek nu overal aangehaald wordt alsof de gehele bescherming na 4 weken weg is, zie bijvoorbeeld https://www.rtlnieuws.nl/...natie-bescherming-ouderen. Zoals je meldt blijft de bescherming tegen ernstige ziekte wel op peil. Dit lijkt me dan nu ook het belangrijkste, als we besmetting willen tegengaan zal er echt een specifieke omicronvaccinatie moeten komen. Vraag is natuurlijk hoe nuttig dat nog is, nu in Europa in ieder geval de enorme besmettingscijfers voor relatief weinig problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De tests met een van een specifieke variant vaccin hebben tot nu toe steeds hetzelfde probleem als het originele vaccin, nadat de besmetting is opgeruimd stopt de produktie van antilichamen en staat een tijdje later de deur weer open voor een nieuwe besmetting. En met het ziekteverloop van covid is er dan een besmettelijke periode voordat een nieuwe afweer respons de nieuwe besmetting weer opruimt, gevolgd door weer een periode van immuniteit maar die ook weer ophoudt.

Covid blijft dus circuleren en zal druk op de zorg blijven leveren via mensen die nog nooit eerder besmet zijn geweest en kwetsbaar zijn, wellicht zonder dat daar iets op wijst, en een aantal pechvogels wienst tweede (of zesde) besmetting veel zwaarder is dan eerder omdat het menselijk lichaam soms gewoon hele rare dingen doet.

Behalve de kwetsbaren elke paar maanden boosteren is er niet veel wat je hier aan kan doen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Toelating Valneva vertraagd. EMA wil volgens https://www.euronews.com/...ealth-coronavirus-valneva meer info. Ik kon nog geen Nederlands artikel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
En nog een update. EU wil af van aankoop Valneva volgens https://www.tagesschau.de...stoff-kuendigung-101.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
EMA heeft bijgewerkte vaccins van Pfizer en Moderna goedgekeurd. Deze bevatten stukjes van zowel het originele virus als BA.1:
EMA’s human medicines committee (CHMP) has recommended authorising two vaccines adapted to provide broader protection against COVID-19. Comirnaty Original/Omicron BA.1 and Spikevax Bivalent Original/Omicron BA.1 are for use in people aged 12 years and above who have received at least primary vaccination against COVID-19. These vaccines are adapted versions of the original vaccines Comirnaty (Pfizer/BioNTech) and Spikevax (Moderna) to target the Omicron BA.1 subvariant in addition to the original strain of SARS-CoV-2.
De Amerikaanse FDA heeft gisteren ook al een booster goedgekeurd voor origineel + BA.4 + BA.5:
The U.S. Food and Drug Administration on Wednesday authorized updated COVID-19 booster shots from Pfizer (PFE.N)/BioNTech (22UAy.DE) and Moderna that target the dominant BA.4 and BA.5 Omicron subvariants, as the government prepares for a broad fall vaccination campaign that could begin within days.

The new vaccines also include the original version of the virus targeted by all the previous COVID shots.
In het EMA bericht geven ze aan dat zij hier ook naar kijken. Ze willen een aantal verschillende opties klaar hebben staan omdat niemand weet welke varianten we nog krijgen deze winter.

Ik ben benieuwd welke boosters we waar gaan gebruiken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martwoutnl
Weer wat nieuws op het front. RadboudMC is bezig met een nieuwe vaccin die volgens https://www.gld.nl/nieuws...rtikel&utm_term=omroepgld langer zou werken dan de huidige vaccins. Zie verder hun persbericht via https://www.radboudumc.nl...logie-getest-in-onderzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik krijg op 3 november 2023 mijn 5e prik met Pfizer. Mijn vrouw heeft er vooralsnog 3 en weigert.

Ik ben kern gezond 40 jaar. Bij mijn 4e prik begin van het jaar, hebben ze mij verteld bij de GGD, dat de Pfizer met toen de nieuwste update en de laatste editie was bereid tegen nieuwste varianten. Ik weet niet hoe het zit met de 5e prik straks. Volgens de GGD was de vierde booster prik ook de laatste keer. Nu toch een 5e ronde

Mijn collega's zijn er ook op tegen hoor ik en gaan niet door. Maar ik doe het voor mijn eigen veiligheid en op voorbereiding op het geval en ik reis veel naar het buitenland.

• 3 november 2023 vijfde prik Pfizer booster
• 17 januari 2023 vierde prik Pfizer booster
• 7 januari 2022 derde prik Pfizer booster
• 21 juli 2021 tweede prik Pfizer de basis
• 15 juni 2021 eerste prik Pfizer de basis

Ik ben benieuwd of er nog een 6e ronde komt?

Ik moest echt lachen, omdat een collega nog steeds beweert dat alle vaccinaties gewoon water is en ze beweert dat mensen ziek op zijn geworden :) nou ik voel me nog steeds erg goed na de vierde prik

[ Voor 40% gewijzigd door Van der Berg op 04-10-2023 19:06 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Van der Berg schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:39:
Ik krijg op 3 november 2023 mijn 5e prik met Pfizer.
Gefeliciteerd. Maarre... waarom? Val je in één van deze groepen?
Vanaf 2 oktober 2023 kunnen mensen die een hoger risico lopen om ernstig ziek te worden door corona, waaronder 60-plussers en zwangeren, weer een coronaprik halen. Dit geldt ook voor zorgmedewerkers met direct patiënt en/of cliëntcontact.
Aangezien jij "kern gezond 40 jaar" bent, dan zul je wel zwanger zijn of in de zorg werken.

https://www.rijksoverheid...023-vanaf-2-oktober-gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
downtime schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Gefeliciteerd. Maarre... waarom? Val je in één van deze groepen?

[...]

Aangezien jij "kern gezond 40 jaar" bent, dan zul je wel zwanger zijn of in de zorg werken.

https://www.rijksoverheid...023-vanaf-2-oktober-gezet
Ik dacht dat iedereen dit kan halen. Nee ik werk niet in de zorg en ik ben een man. Maar ik ga wel weer vaak naar het buitenland. Bij het maken van de afspraak ben ik niet geweigerd

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37

FreakNL

Well do ya punk?

Als Singapore of andere landen in Azië ooit een 4e of 5e booster gaan vereisen vind ik het vroeg genoeg.

Zelfs voor Singapore (1 van de strengste landen qua corona- en inreismaatregelen) is 3 vaccins nog altijd voldoende. Ik vraag me af naar welke landen jij dan gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:18:
Als Singapore of andere landen in Azië ooit een 4e of 5e booster gaan vereisen vind ik het vroeg genoeg.

Zelfs voor Singapore (1 van de strengste landen qua corona- en inreismaatregelen) is 3 vaccins nog altijd voldoende. Ik vraag me af naar welke landen jij dan gaat…
Ik ga naar Europa, Amerika en Noord Afrika, misschien volgende jaar al naar oosten van Azie en via Midden Oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 17:18

The Legend

*Plop*

De kans dat je via natuurlijke weg (besmetting) het afgelopen jaar al geboostert bent is zo groot, dat ik het als niet-kwetsbare niet zinvol acht om een vaccin te halen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
The Legend schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:06:
De kans dat je via natuurlijke weg (besmetting) het afgelopen jaar al geboostert bent is zo groot, dat ik het als niet-kwetsbare niet zinvol acht om een vaccin te halen.
Dat inderdaad. Ik heb het afgelopen jaar best wel wat gevlogen (dus met honderden in zo'n metalen buis gezeten) en ben best wel vaak naar concerten geweest (dus opeengepakt in grote en kleine zalen). En niet ziek geworden. Immuniteit zal wel goed zitten ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Frame164 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:44:
[...]

Dat inderdaad. Ik heb het afgelopen jaar best wel wat gevlogen (dus met honderden in zo'n metalen buis gezeten) en ben best wel vaak naar concerten geweest (dus opeengepakt in grote en kleine zalen). En niet ziek geworden. Immuniteit zal wel goed zitten ondertussen.
Iedereen is verschillend. Ik werd vorig jaar precies een maand na de laatste booster (een beetje) ziek en ben het nu waarschijnlijk weer (maar we testen niet meer dus who knows). Net als griep en verkoudheid is Corona een virus wat net voldoende muteert om er volgend jaar weer ziek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:10
FreakNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:18:

is het in dit soort landen nog echt verplicht om de vaccinaties te hebben? of kan iedereen met of zonder prik daar nu heen reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37

FreakNL

Well do ya punk?

Nee, op dit moment kun je Singapore en Indonesië zo in. Zelfs ongevaccineerd.

Maar dat kan zomaar weer veranderen.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
Heb je vragen over de coronavaccins, lees dan eerst dit:
De 9 meest gestelde vragen over coronamedicijnen & -vaccins
Informatie over de werking van de beschikbare coronavaccins

In dit topic gaat het dus over de (wetenschappelijke) achtergronden van de coronavaccins: hoe werken ze, welke trials lopen er, hoe staat het met de goedkeuring ed.

We verwachten in dit topic dat je je enigszins ingelezen hebt, om zo het niveau hoog te houden. Met name de posts van @Holk en @RoD zijn erg zinvol en informatief.

Voor de uitrol, inclusief beleid en strategie: Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).