Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.712 views

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-10 12:31

Empathy

Extreme Audio

MarcoC schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:35:
[...]

Waarom plaatsen we dit elke dag? Met alle respect, maar Ollie is geen cijfertjesman. Ik waardeer z'n inspanning om ons geautomatiseerd van data te voorzien, maar dit is werkelijk ruis waar we naar kijken. Op dagbasis kan de instroom enorm fluctueren. Case en point: vorige week dinsdag was de instroom hoger dan wat Ollie hier meldt. Op het moment dat cijfers gedeeld worden zonder daarbij het effect op het 7-daags gemiddelde toe te voegen wordt er alleen maar verwarring verspreid. Daar doen jij (Señor Sjon) en Ollie helaas aan mee. Stop daarmee is mijn advies.
edit:
Nevermind, ik begreep 'm verkeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Empathy op 09-11-2021 13:43 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:42:
[...]

Hoe ga je BCO uitvoeren bij 50% testbereidheid? Of waar zitten we inmiddels op?
Je vindt dan met de cijfers die we tot nu toe hebben gezien ongeveer 25% van de besmettingsbronnen terug.

Das wel heel veel leakage.
Het grootste probleem is niet de 50%, maar de self-select functie die erin zit. Alleen mensen die dit serieus nemen laten zich testen. Je krijgt dus een verkeerde sampling.
Ik vermoed namelijk dat de populatie die testbereid is echt compleet anders is dan de populatie die dat niet is. Daardoor krijg je dus sowieso geen goed beeld.

Als die 50% gewoon netjes evenredig verdeeld zou zijn.... Maar ik denk dat dat niet het geval is :)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45

Dennahz

Life feels like hell should.

MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:39:
[...]

- Uitval personeel
- Overname patienten vanuit andere ziekenhuizen
- Mensen die er al een tijdje liggen

Mooie incentive om een afspraak bij de GGD te maken?
Ik wacht tot Novavax beschikbaar is - en dan nog zou mijn prik in de statistieken mooi staan, maar in de praktijk (waarschijnlijk) zeer weinig verschil maken :)
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:40:
[...]

Het zijn niet alleen de corona patienten die voor druk op de zorg zorgen. Wellicht valt het daar wel mee met coronazorg maar hebben ze veel andere zorg om andere redenen?

[...]

Voorbeeld
Begrijpelijk, maar om dan een afspraak, die een paar dagen geleden nog bevestigd is, opeens te annuleren is op z'n zachtst gezegd echt belachelijk. Maanden met rugpijn zitten, je mentaal voorbereiden op de operatie en dan last-minute opeens deze tegenvaller.

Begrijp wel dat corona opeens een flinke opleving heeft hoor, maar letterlijk 2 dagen voor de operatie afbellen voor een operatie waar je maar 1 dagopname voor nodig hebt is gewoon niet fijn.

En ik weet het, er zitten veel mensen in deze situatie. Maar zo op 't laatste moment afzeggen is wel erg lame van ze.

Zucht :(

[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 09-11-2021 13:46 ]

Twitter

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Adlermann schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:44:
[...]

Het grootste probleem is niet de 50%, maar de self-select functie die erin zit. Alleen mensen die dit serieus nemen laten zich testen. Je krijgt dus een verkeerde sampling.
Ik vermoed namelijk dat de populatie die testbereid is echt compleet anders is dan de populatie die dat niet is. Daardoor krijg je dus sowieso geen goed beeld.

Als die 50% gewoon netjes evenredig verdeeld zou zijn.... Maar ik denk dat dat niet het geval is :)
Dat ook nog eens... Hoeveel mensen lopen er niet asymptomatisch rond met een besmetting. Al dan niet onderdrukt door een vaccin. Lijkt me evengoed onmogelijk dicht te houden.
Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:45:
[...]

Ik wacht tot Novavax beschikbaar is - en dan nog zou mijn prik in de statistieken mooi staan, maar in de praktijk (waarschijnlijk) zeer weinig verschil maken :)
Geen enkele enkele prik maakt veel verschil. Maar als iedereen er zo in staat komen we nergens.

Overigens zou het me ten zeerste verbazen als die Novovax vaccins daadwerkelijk breed beschikbaar gaan komen in de EU. Tenzij er betere effectiviteit te verwachten is. Het is al een bende in de logistiek met de huidige vier vaccins.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2021 13:47 ]

• Dennahz

Dennahz

MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:45:
[...]

Geen enkele enkele prik maakt veel verschil. Maar als iedereen er zo in staat komen we nergens.

Overigens zou het me ten zeerste verbazen als die Novovax vaccins daadwerkelijk breed beschikbaar gaan komen in de EU. Tenzij er betere effectiviteit te verwachten is. Het is al een bende in de logistiek met de huidige vier vaccins.
Ik weet wel dat ze hier in Nederland Novavax prikken besteld hebben. En anders vraag ik m'n huisarts wel gewoon om het t.z.t. tegen extra betaling te prikken. Neem aan dat zo'n man die prikken ook wel kan bestellen.

Heb wel meer berichten gelezen van mensen die specifiek op dit vaccin (of Valneva) wachten. Juist omdat ze iets willen met de oude vertrouwde techniek.

En ik begrijp je standpunt mbt de vaccinatie.

Twitter

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:17

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

[...]

Begrijpelijk, maar om dan een afspraak, die een paar dagen geleden nog bevestigd is, opeens te annuleren is op z'n zachtst gezegd echt belachelijk. Maanden met rugpijn zitten, je mentaal voorbereiden op de operatie en dan last-minute opeens deze tegenvaller.

Begrijp wel dat corona opeens een flinke opleving heeft hoor, maar letterlijk 2 dagen voor de operatie afbellen voor een operatie waar je maar 1 dagopname voor nodig hebt is gewoon niet fijn.

En ik weet het, er zitten veel mensen in deze situatie. Maar zo op 't laatste moment afzeggen is wel erg lame van ze.

Zucht :(
Dat doet het ETZ (Tilburg) bij mij ook met een neurovasculaire ingreep. Zou begin november zijn. Minstens 6 weken uitgesteld.
Thats life. Als ik voor die tijd een hersenbloeding krijg mag ik vast wel binnen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als we met een ander type vaccin die 15% twijfelende amateur moleculair biologen weten te bereiken, doen ! Al is het maar voor het psychologisch idee dat iemand door maanden nee te zeggen iets voor elkaar heeft gekregen, een ander vaccin.

[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 09-11-2021 13:53 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:38:
Nou, de rugoperatie van m'n moeder is last minute ook geannuleerd. En dit in Leeuwarden, waar er - volgens het Corona Dashboard - bijna niemand is opgenomen de afgelopen tijd.

[Afbeelding]

Bekijk ik deze cijfers verkeerd, of reserveren ze gewoon extreem veel bedden voor potentiële coronapatiënten, of wat is het?
Patiënten spreiding?

Verder kijk je naar een 7-daags gemiddelde waar de laatste 7 dagen leeg zijn omdat die data nog niet is opgenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 09-11-2021 13:53 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:42:
[...]
Hoe ga je BCO uitvoeren bij 50% testbereidheid?
Door het te doen en de testbereidheid te vergroten.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik vind dat een fascinerende tegenstelling. Dat je het OK kan vinden om iemand te dwingen een vaccinatie te nemen die hij/zij niet wil, maar dat het te ver gaat om te accepteren dat mensen eigen keuzes maken die uiteindelijk kunnen leiden tot hun overlijden.
Het gaat mij dan specifiek om diegenen die wel zelf een vaccinatie/booster hebben gehaald en toch ernstig ziek worden in zo'n "alles loslaten"-secenario. Dat kun je voor een deel voorkomen met een hogere vaccinatiegraad. Ik vind het onacceptabel om schouderophalend te zeggen "we hebben gedaan wat we kunnen, geen zin meer in maatregelen, laat code zwart maar komen en ieder voor zich" terwijl er nog ruimte is om met vaccinaties dat scenario te mitigeren. De tradeoff van het vrijwillig houden van vaccinaties betekent dat je wel moet zorgen dat de zorg beschikbaar blijft voor zij die dat nodig hebben, en dan met name diegenen die wél voor vaccinatie hebben gekozen en desondanks toch ziek worden. Dat je voor jezelf een onverstandig risico neemt is tot daar aan toe, dat daardoor anderen ziek worden gaat een stapje verder (c.q. misschien wel te ver) maar dat daardoor anderen niet de zorg zouden kunnen krijgen die ze nodig hebben gaat écht te ver.
Overigens is mensen dwingen om beschermende maatregelen te accepteren alleen voor hun eigen bestwil niet zonder precedent. Helmen en autogordels stellen we ook verplicht, daarvan accepteren we ook niet als mensen zelf dat risico nemen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:26
Headshot_NL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:56:
[...]

Je ziet dat dit dus toch achteraf allemaal niet zo goed gaat. In Amsterdam had je na het ADE veel extra besmettingen maar hier zie je dat Limburg ook alweer in de ellende zit.
Wat ik mij afvraag... Is het geen optie om iedereen voor dit soort evenementen (en eventueel horeca vanaf een bepaald aantal bezoeker) preventief te testen? Ja het is vervelend als je al klaar denkt te zijn met je prikje, maar blijkbaar werkt het zo niet. Die paar extra procent die je nu nog kunt winnen op de vaccinatiegraad gaat dit ook echt niet oplossen...
In theorie ja. In de praktijk loop je aan tegen het feit dat je niet alleen voor IC-capaciteit tegenwoordig de grens over moet...
Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:38:
Nou, de rugoperatie van m'n moeder is last minute ook geannuleerd. En dit in Leeuwarden, waar er - volgens het Corona Dashboard - bijna niemand is opgenomen de afgelopen tijd.

[Afbeelding]

Bekijk ik deze cijfers verkeerd, of reserveren ze gewoon extreem veel bedden voor potentiële coronapatiënten, of wat is het?
Het schuiven gaat niet per sé per bed, van wat ik begrepen heb. Je kan immers geen covidpatiënt naast iemand leggen die net van een hartoperatie ligt te herstellen. Wellicht hebben ze daar dus een afdeling over moeten schakelen tot covidstation waardoor er in één klap meerdere bedden "gereserveerd" zijn? Zeker wanneer patiëntenspreiding ook nog eens van toepassing is, zoals hierboven aangehaald.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Tenzij je verliest in de loterij van 1 op 1000 of 10000.

Vandaag hier een kennis van een collega, 35, gezond en sportief, niet geprikt want Facebook, mocht direct door naar de IC vanuit huis.

(de zoveelste N=1, maar dat maakt voor het feit niet uit)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 09-11-2021 13:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dennahz

Dennahz

IJzerlijm schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:52:
Als we met een ander type vaccin die 15% twijfelende amateur moleculair biologen weten te bereiken, doen ! Al is het maar voor het psychologisch idee dat iemand door maanden nee te zeggen iets voor elkaar heeft gekregen, een ander vaccin.
Jep, ik denk dat dit voor veel mensen wel het verschil gaat maken. Of het ook effectief de doelgroep is die in de ziekenhuizen komt te liggen betwijfel ik... tenzij de cijfers veranderd zijn natuurlijk, maar niet westerse migranten waren een hele tijd de grootste groep in de ziekenhuizen.
Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:52:
[...]

Dat doet het ETZ (Tilburg) bij mij ook met een neurovasculaire ingreep. Zou begin november zijn. Minstens 6 weken uitgesteld.
Thats life. Als ik voor die tijd een hersenbloeding krijg mag ik vast wel binnen.
Ugh... sterkte man. Hoop dat ze je snel kunnen helpen :(
YakuzA schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:52:
[...]

Patiënten spreiding?

Verder kijk je naar een 7-daags gemiddelde waar de laatste 7 dagen leeg zijn omdat die data nog niet is opgenomen.
Zat ook te denken aan patiënten spreiding, maar goed, moet je dan alles maar afzeggen omdat er potentieel coronapatiënten binnen kunnen komen? We hadden toch ook een deal met Duitsland gemaakt? Kunnen die mensen daar niet heen dan? Ik weet het... heb makkelijk praten :X

Twitter

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:58:
[...]

Ja, dat geldt onder normale omstandigheden. Maar momenteel geldt vrijwel onvoorwaardelijk dat de instroom van coronapatiënten op de IC tot gevolg heeft dat de normale zorg wordt afgeschaald, zonder te kijken hoeveel winst er te behalen is bij elk van deze patiënten.
Wel even opletten dat dit puur komt doordat de overheid op een vol IC stuurt. Je kunt ook sturen op een IC die max. 50% vol ligt. Alleen moet je dan eerder maatregelen nemen en dat is natuurlijk wel heel lastig te verkopen....

[removed]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:58:
[...]

Zat ook te denken aan patiënten spreiding, maar goed, moet je dan alles maar afzeggen omdat er potentieel coronapatiënten binnen kunnen komen? We hadden toch ook een deal met Duitsland gemaakt? Kunnen die mensen daar niet heen dan? Ik weet het... heb makkelijk praten :X
Het is heel simpel.

Jouw moeder redt het nog wel een paar dagen zonder (IC) opname.
De corona patiënt die naar binnen wordt gerold als een goudvis op het droge niet.

Instroom moet dus omlaag, anders houden we dit.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:58
[...]

Ik vind dat een fascinerende tegenstelling. Dat je het OK kan vinden om iemand te dwingen een vaccinatie te nemen die hij/zij niet wil, maar dat het te ver gaat om te accepteren dat mensen eigen keuzes maken die uiteindelijk kunnen leiden tot hun overlijden.

Overigens, zoals ik al eerder had geschreven, volledig met je eens dat we vóór het loslaten van alle maatregelen al het mogelijke moeten doen om de kwetsbaren op vrijwillige basis te beschermen: booster prikken voor iedereen die dat wil, gratis beschermingsmiddelen als FFP mondkapjes uitdelen, tomeloze voorlichting. Wat mij betreft belt de GGD persoonlijke elke ongevaccineerde op voordat we het opgeven.
Het subtiele verschil is dat, en dat is zeker niet alleen met Covid zo, je wel prima kunt accepteren dat Jantje of Pietje geen vaccin neemt, maar zodra deze bij besmetting wel in het ziekenhuis komt (en gevaccineerd hoogstwaarschijnlijk niet), die extra druk op de zorg er weer voor zorgt dat andere zorg niet gedaan kan worden. Dat blijkt nu in o.a. Limburg al maar weer. Daarbij komt ook dat de gemiddelde ligduur van een Covid patiënt erg lang is vergeleken met andere ernstig hulpbehoevenden. Ik heb de exacte cijfers niet paraat, meen dat @LZ86 die wel eens gepost heeft, maar meen dat gedurdende de X-aantal dagen dat een Covid patiënt een (IC) bed bezet houdt, in diezelfde tijdspanne er ook 2, 3 of meer hartpatiënten/kankerpatiënten (of andere mensen die operaties nodig hebben) geholpen hadden kunnen worden.

En dan wordt het wel heel frustrerend voor die persoon die al een hele tijd zit te wachten op een nieuwe nier, hartklep of kankerbehandeling, dat weer alles uitgesteld moet worden. In dat opzicht zou ik het nog altijd prima vinden (lees: ik vind het ontzettend dom, maar respecteer diens mening) dat iemand zelf geen vaccinatie wil nemen, maar dan moet deze persoon ook in staan voor eventuele consequenties. Indien dan bijvoorbeeld wordt gezegd, wat meen ik in België al gebeurt (correct me if I'm wrong): geen vaccinatie en beperkt aantal gereserveerde bedden zijn vol? Jammer dan voor je. Heel cru, maar anderzijds zou je ditzelfde moeten gaan zeggen tegen die hart-/kankerpatiënt die er helemaal niets aan kan doen, die wellicht al als kluizenaar leeft door de situatie en netjes zn vaccin gehaald heeft. Maar goed, dit is een heel lastige ethische discussie.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Cid Highwind
[...]

Die paar bedden in Duitsland zetten geen zoden aan de dijk. Daar hebben ze hun eigen zorgen met de oostelijke helft van het land waar de alarmklokken luiden. Terwijl in NRW vandaag en morgen het zorgpersoneel de straat op is voor een staking en over 2 dagen het grote gemaskerd zuipfestijn weer los moet gaan.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:02:
[...]

Het is heel simpel.

Jouw moeder redt het nog wel een paar dagen zonder IC opname.
De corona patiënt die naar binnen wordt gerold als een goudvis op het droge niet.

Instroom moet dus omlaag, anders houden we dit.
Er zijn maar weinig rugoperaties waarbij een IC bed nodig is.
Dat is bijna altijd dagbehandeling of hooguit 1 nachtje logeren in het all inclusive hotel.

• Dennahz

Dennahz

Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:04:
[...]

Er zijn maar weinig rugoperaties waarbij een IC bed nodig is.
Dat is bijna altijd dagbehandeling of hooguit 1 nachtje logeren in het all inclusive hotel.
Juist. Daarom verbaasde ik me er over. Een operatie waar je standaard een IC-bed voor nodig hebt begrijp ik wel, maar een operatie van een uur + een dag ziekenhuis in een normale kamer?

Het is ook niet alsof die arts nodig is bij coronapatiënten. Dus eigenlijk is het niet heel erg logisch.

Twitter

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:09:
[...]

Juist. Daarom verbaasde ik me er over. Een operatie waar je standaard een IC-bed voor nodig hebt begrijp ik wel, maar een operatie van een uur + een dag ziekenhuis in een normale kamer?

Het is ook niet alsof die arts nodig is bij coronapatiënten. Dus eigenlijk is het niet heel erg logisch.
De arts niet. De verpleegkundigen mogelijk wel.

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Het zal dus inderdaad met verplegend personeel te maken hebben.

Om een echt oordeel te geven (maar moeten wij dat wel willen, denk het niet) zou je alles moeten weten: wat is de bezetting op elke afdeling? Hoeveel kinderen opgenomen in ziekenhuis? Hoeveel personeel is ziek/aanwezig. etc etc etc

• Number10
  • Niet online
Nu in de Kamer vragenuur over de testproblematiek bij de GGD.

En jawel - daar is ie - het antwoord van de minister van VWS (mijn transcript, ik heb bold aangezet):
(…) kortom de GGD schaalt heel erg op, dat lukt ook gewoon goed, maar het moet wel in een hele korte tijd gebeuren op dit moment en dat was inderdaad niet te voorzien geweest. Dus alle prognoses die worden gemaakt, daar gaat deze stijging gewoon bovenuit (…)
Oh echt? Als je gigantisch veel besmettingen laat ontstaan krijg je een moeilijker te voorspellen situatie?
Nou jaaa, wie kon dat nou zien aankomen? :+

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:13:
Het zal dus inderdaad met verplegend personeel te maken hebben.

Om een echt oordeel te geven (maar moeten wij dat wel willen, denk het niet) zou je alles moeten weten: wat is de bezetting op elke afdeling? Hoeveel kinderen opgenomen in ziekenhuis? Hoeveel personeel is ziek/aanwezig. etc etc etc
De kinderen zijn redelijk irrelevant hiervoor.
Kinderverpleegkundigen is een apart specialisme. Die ga je niet zomaar op een covid afdeling neerploppen. Kinderafdeling is ook losstaand van de normale dagbehandeling/chirurgie. Je legt volwassenen daar niet graag tussen.

Welke toegevoegde waarde zie jij in het aantal kinderen voor een operatie van een volwassen vrouw? (uitgaande dat zijn moeder 18+ is)

• redwing
[...]

De helft van de mensen op het IC ligt daar gevaccineerd. Het gaat dus niet alleen om mensen die de keuze hebben gemaakt om niet te vaccineren. Was dat maar zo, want dan was ik er ook een heel stuk makkelijker mee.
Overigens, zoals ik al eerder had geschreven, volledig met je eens dat we vóór het loslaten van alle maatregelen al het mogelijke moeten doen om de kwetsbaren op vrijwillige basis te beschermen: booster prikken voor iedereen die dat wil, gratis beschermingsmiddelen als FFP mondkapjes uitdelen, tomeloze voorlichting. Wat mij betreft belt de GGD persoonlijke elke ongevaccineerde op voordat we het opgeven.
Hier had inderdaad al minstens een jaar geleden mee begonnen moeten worden. Helaas gebeurt dat tot op heden echter nog steeds niet.

[removed]

• redwing
Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:18:

En jawel - daar is ie - het antwoord van de minister van volksgezondheid (ik heb bold aangezet):

[...]

Oh echt? Als je gigantisch veel besmettingen laat ontstaan krijg je een moeilijker te voorspellen situatie?
Nou, vertel jij me dan maar eens hoe hoog de piek gaat worden. Zie je wel, niet te voorspellen! En inderdaad, zucht.....

[removed]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:35
nuveo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:58:

Ja, dat geldt onder normale omstandigheden. Maar momenteel geldt vrijwel onvoorwaardelijk dat de instroom van coronapatiënten op de IC tot gevolg heeft dat de normale zorg wordt afgeschaald, zonder te kijken hoeveel winst er te behalen is bij elk van deze patiënten.
De instroom van acute patienten op de IC heeft tot gevolg dat de niet-acute zorg wordt afgeschaald. Staat verder los van de oorzaak van de zorgvraag.

Als er een volle Boeing neerkomt en er stromen ineens 300 acute IC-patienten in dan worden alle niet-acute patienten ook afgezegd. Gebeurt gelukkig vrijwel nooit maar het principe is hetzelfde. Acute zorg heeft voorrang op niet-acute zorg, en er wordt niet gekeken naar de oorzaak van de acute zorgvraag. Als er tussen die 300 mensen in de Boeing ook een terrorist zit die dat vliegtuig heeft laten neerstorten dan wordt die ook gewoon geholpen op de IC, als dat nodig is.

Ik snap wel dat jij wel onderscheid zou willen maken tussen coronapatienten en overige patienten, en ik snap ook waarom je dat zou willen, maar dat is niet hoe het nu werkt en ik zie ook geen enkele beweging die kant op, bij zorgprofessionals.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:10:
Ja, want in veel ziekenhuizen springen de anesthesiemedewerkers bij op de IC. Dat betekent OK's sluiten. En dat kunnen zomaar 7 'simpele' operaties zijn als die allemaal op één dag zijn ingepland op één OK.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:15:
Dus meningen die nu acceptabel zijn waren dat in 2019 niet en dat was ook ongeveer het punt dat ik wilde maken. Wat wel en niet maatschappelijk geaccepteerd wordt is niet een statisch gegeven dat voor eeuwig ergens is vastgelegd, maar is voortdurend in ontwikkeling en afhankelijk van de situatie.
Sommige meningen die nu serieus genomen worden zouden dat voorrecht nooit gekregen moeten hebben. Dat geld voor beide kanten, van figuren als Baudet, maar net zo goed voor de extremisten aan de andere kant die feitelijk het bestaansrecht van mensen afhankelijk wil maken van een QR code.
In de 19e eeuw hebben we onderwijs decennialang afhankelijk gemaakt van vaccinatiestatus en heel recent heeft de 2e kamer ingestemd met een voorstel om toegang tot kinderopvang afhankelijk te maken van vaccinatiestatus.
In de 19e eeuw was de gemiddelde Nederlander weinig betrokken bij de politiek. De politiek was een zaak van deftige hoge heren met academische en adellijke titels. Een flink deel van de bevolking mocht geeneens stemmen noch konden zij zich informeren over wat er gaande was.
Wat we als maatschappij hier en nu acceptabel vinden is niet iets wat we kunnen opdiepen uit een stoffige koffer, maar moeten we gaandeweg met elkaar bepalen. Stellen dat bepaalde meningen 'simpelweg te ver gaan voor onze maatschappij' is geen manier om die discussie te beslechten.
Een hoop van wat we vinden is vastgelegd zoals ik al zei, in wetten en verdragen. Daarnaast kennen we en hoop ongeschreven regels waarover we boos worden als die geschonden worden. We doen nu al 20 maanden lang alles zo'n beetje in de uitverkoop in de hoop hiermee weer wat ruimte te winnen en we zijn voorlopig nog niet klaar met die uitverkoop als ik de nieuwsgeving zo lees. Die QR code op de werkvloer zal er van komen, daar lijkt weinig twijfel meer over te zijn.
En nee: ik ben er absoluut geen voorstander van om ongevaccineerden de toegang tot de supermarkt te ontzeggen, maar ik vind wel dat we die discussie moeten voeren op basis van argumenten en niet met misplaatste beroepen op een vermeende meerderheid.
Al zou het totaal weren van ongevaccineerden geweldig zijn op basis van wetenschappelijke argumenten, we kunnen het dan prima afwijzen op morele/ethische gronden. Dat het een prijs is die we niet willen betalen. Dat het misschien niet eens bespreekbaar gemaakt moet worden. Dat is namelijk de truc van De Jonge, hij maakt begint erover en maakt het bespreekbaar om vervolgens het te herhalen en te normaliseren. Zo is ons die QR code aangepraat en een avondklok, beide met zeer twijfelachtige resultaten, maar wel een klap in het gezicht van een vrije samenleving.
Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:33:
Lockdowns zijn juist niet nodig als er tijdig wordt gehandeld met BCO.
Er wordt altijd lovend gesproken over de kracht van BCO, maar heeft dit zich ooit bewezen met corona? In 2020 zou het de dijk zijn tegen corona, maar die dijk leek wel van gatenkaas te zijn. Zelfs als het BCO uitgevoerd kon worden bleven nog best veel besmettingen niet te traceren. Ik denk dat de kracht van BCO inzake corona te veel overschat wordt.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:35
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:45:

Nav. hiervan googlede ik even op Novavax, eerste hit was een artikel uit de Volkskrant waarin werd gemeld dat de EU 100 à 200 miljoen doses Novavax had besteld :)

Juist omdat dit vaccin anders werkt dan de anderen, stukje risicospreiding. Ander groot voordeel van Novavax is dat het in de koelkast bewaard kan worden ipv diepgevroren.

Geen idee of dat nog is doorgegaan, en zo ja, of dit dan ook in NL beschikbaar komt, maar de EU had er in augustus dus nog wel oren naar.

https://www.volkskrant.nl...ls-booster-prik~b7454fbb/

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

migchiell schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:38:
[...]

Nav. hiervan googlede ik even op Novavax, eerste hit was een artikel uit de Volkskrant waarin werd gemeld dat de EU 100 à 200 miljoen doses Novavax had besteld :)

Juist omdat dit vaccin anders werkt dan de anderen, stukje risicospreiding. Ander groot voordeel van Novavax is dat het in de koelkast bewaard kan worden ipv diepgevroren.

Geen idee of dat nog is doorgegaan, en zo ja, of dit dan ook in NL beschikbaar komt, maar de EU had er in augustus dus nog wel oren naar.

Ik zeg ook; uitgerold. Er waren ook wat meer AZ vaccins besteld die linea recta doorgestuurd zijn.
Maar ik laat me graag verrassen ;)

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:36:

Er wordt altijd lovend gesproken over de kracht van BCO, maar heeft dit zich ooit bewezen met corona? In 2020 zou het de dijk zijn tegen corona, maar die dijk leek wel van gatenkaas te zijn. Zelfs als het BCO uitgevoerd kon worden bleven nog best veel besmettingen niet te traceren. Ik denk dat de kracht van BCO inzake corona te veel overschat wordt.
We hebben ook nooit BCO gehad. Die ene keer bellen van het GGD kun je nl. geen BCO noemen. Een BCO is uitpluizen waar en wanneer iemand is geweest en echt onderzoeken wie er nog meer waren. BCO kan heel krachtig zijn, maar dan moet het wel op de goede manier worden gebruikt.

[removed]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 15:33

Barrycade

Through the...

MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:40:
[...]

Ik zeg ook; uitgerold. Er waren ook wat meer AZ vaccins besteld die linea recta doorgestuurd zijn.
Maar ik laat me graag verrassen ;)
Ik ook, want dit soort vaccins zijn precies de type vaccins waar voor 2019 de bakfietsmoeders zo hun twijfels over hadden toch? Denk dat een zichzelf serieus nemende anti-vaxxer vanzelf wel weer het lijstje met kwik en embriocellen en andere spijkers op laag water argumenten tevoorschijn haalt.
Denk dat er wellicht een paar mensen hierdoor over de lijn worden getrokken (ik ken er 1 ;) ) maar denk niet dat de prikstraten overspoelt gaan worden met spijtoptanten als men voor een traditioneel prikje mag komen.

Wellicht wil ik m wel als booster bovenop mijn Janssen, kan ik ook op mijn manier recalcitrant zijn :*)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Barrycade schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:53:
[...]

Ik ook, want dit soort vaccins zijn precies de type vaccins waar voor 2019 de bakfietsmoeders zo hun twijfels over hadden toch? Denk dat een zichzelf serieus nemende anti-vaxxer vanzelf wel weer het lijstje met kwik en embriocellen en andere spijkers op laag water argumenten tevoorschijn haalt.
Denk dat er wellicht een paar mensen hierdoor over de lijn worden getrokken (ik ken er 1 ;) ) maar denk niet dat de prikstraten overspoelt gaan worden met spijtoptanten als men voor een traditioneel prikje mag komen.

Wellicht wil ik m wel als booster bovenop mijn Janssen, kan ik ook op mijn manier recalcitrant zijn :*)
Als ze een bingokaart invoeren ga ik ze mooi allemaal halen :+

• Number10
  • Niet online
[...]
Ik denk het niet. En uiteraard zal de kwaliteit ook samenhangen met het aantal positieve testen of de middelen, zoals het 5x groter aantal BCO onderzoekers in Denemarken t.o.v. Nederland of het continu ontslaan van medewerkers met een tijdelijk contract.

Het is dus een kwestie van kip-ei. Als je veel besmettingen laat ontstaan wordt het steeds moeilijker. Maar onderbouw eens waarom we moeten aannemen dat een methode die de WHO of ECDC aanraadt niet zou werken? Doen al die landen BCO voor niets?

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:02

NMH

Moderator General Chat
Ik ben bang dat er weinig potentieel aan is; die "zijinstromers" zullen er vermoedelijk al liggen. Duitsland moeten we ons ook niet te rijk mee rekenen, dit zag ik vorige week langskomen:
Volgens gezondheidsminister Jens Spahn heeft Duitsland "op dit moment vooral te maken met een pandemie van de ongevaccineerden en die is gigantisch", zei hij op een persconferentie gisteren. In sommige regio's beginnen de IC's aardig vol te lopen.
Daar begint het onderhand ook weer aardig uit de klauwen te lopen.

Maar ik hoop dat je snel geholpen wordt. :)

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:06
migchiell schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:38:
[...]

Los van of het toegelaten wordt is het dus ook nog maar de vraag hoeveel er in Nederland op ingezet gaat worden.

Opvallend is ook dat erg veel mensen op Twitter uiten dat ze nog niet gevaccineerd zijn en wachten op de komst van Valneva, wat geheel traditioneel gebaseerd is op geïnactiveerd virus en waarvan de eerste signalen zeer positief zijn. Ook veel mensen die aangeven eigenlijk helemaal niet te willen vaccineren maar dat als het niet anders kan ze zonder twijfel Valneva zouden kiezen. De Jonge blijft echter stellig reageren dat Valneva niet naar Nederland komt. Wanneer de vaccinatiegraad echt prioriteit is lijkt het mij vanzelfsprekend om zoveel mogelijk mensen over de streep te willen trekken en dus ook Valneva aan te gaan bieden en ook in die groep vertrouwen te winnen. Tot zover is er wat betreft De Jonge echter geen ruimte voor discussie.

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Tom-Z schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:53:
Dat je voor jezelf een onverstandig risico neemt is tot daar aan toe, dat daardoor anderen ziek worden gaat een stapje verder (c.q. misschien wel te ver) maar dat daardoor anderen niet de zorg zouden kunnen krijgen die ze nodig hebben gaat écht te ver.
Dit gaat toch allemaal niet in tegen wat ik zeg? Ik zeg ook juist dat er zorg beschikbaar moet zijn voor de mensen waarvoor het niet triviaal was geweest om een ziekenhuisopname te voorkomen. Alleen jij wil dit bereiken door mensen te dwingen een prik te nemen, ik zou 't liever doen door de mensen die geen prik willen nemen onderaan de prioriteitenlijst te zetten. :)
Overigens is mensen dwingen om beschermende maatregelen te accepteren alleen voor hun eigen bestwil niet zonder precedent. Helmen en autogordels stellen we ook verplicht, daarvan accepteren we ook niet als mensen zelf dat risico nemen.
De vergelijking tussen vaccinaties en autogordels (of helmen, of stoplichten) hoor je wel vaker, maar die slaat natuurlijk kant noch wal. Een gordel heeft geen enkel effect meer op je lichaam zodra je de auto uit stapt, dat verplichten kan je geen schending van de lichamelijke integriteit noemen. De juiste vergelijking zou zijn tussen autogordels en mondkapjes...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Number10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:18:

En jawel - daar is ie - het antwoord van de minister van volksgezondheid (ik heb bold aangezet):

[...]

En de Tweede Kamer blijft het pikken |:(

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nothing to see here, move along. ik moet quotes beter lezen :) Het ging om het feit dat de helft van de mensen op de IC wel gevaccineerd is en dat daarom coronazorg stopzetten niet alleen weigeraars raakt. Er was geen sprake van een misinterpretatie van cijfers. Daarvoor had ik 1 quote verder terug moeten lezen, my bad!

Oorspronkelijk verhaal misschien alsnog interessant, excuses voor de edit-chaos :p Ik ben het dus eens met redwing: alles loslaten kan niet, want ook mensen die zich netjes overal aan houden en zich laten vaccineren komen op ICs terecht.
redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:23:
[...]

De helft van de mensen op het IC ligt daar gevaccineerd. Het gaat dus niet alleen om mensen die de keuze hebben gemaakt om niet te vaccineren. Was dat maar zo, want dan was ik er ook een heel stuk makkelijker mee.
Yup, maar dat gegeven op zich zegt precies niks. Pas wanneer je het afzet tegen de bevolking krijgt het waarde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDV7TfFb4ewpAUKttv9A5Yjcr9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hHBwiqug0NkrqYSYh1HqkBYn.png?f=user_large
bron: https://www.rivm.nl/nieuw...-jonger-dan-gevaccineerde

Leeftijdscategorie 12-49: 21x meer deels/ongevaccineerde opnames tov volledig gevaccineerd
Leeftijdscategorie 50-69: 11.6x meer
Leeftijdscategorie 70+: 6.2x meer

Waarbij dus opgemerkt kan worden dat ouderen in het algemeen kwetsbaarder zijn, maar alsnog gemiddeld enorm veel baat hebben bij vaccinatie.

[ Voor 239% gewijzigd door Bundin op 09-11-2021 15:12 ]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:35
Cid Highwind schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:55:
[...]

In theorie ja. In de praktijk loop je aan tegen het feit dat je niet alleen voor IC-capaciteit tegenwoordig de grens over moet...
Oke, de testcapaciteit is dan dus onvoldoende. Dat lijkt me toch wel op te schalen? En zo niet, moeten we dan de evenementen dan maar zo door laten gaan met alle ziekenhuisopnames als gevolg?
Ik verwacht bij de komende persconferentie dat ze dat soort grote groepen gaan beperken/verbieden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

• Miki
  • Nu online
Bundin schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:03:
Nothing to see here, move along. ik moet quotes beter lezen :) Het ging om het feit dat de helft van de mensen op de IC wel gevaccineerd is en dat daarom coronazorg stopzetten niet alleen weigeraars raakt. Er was geen sprake van een misinterpretatie van cijfers. Daarvoor had ik 1 quote verder terug moeten lezen, my bad!

Oorspronkelijk verhaal misschien alsnog interessant, excuses voor de edit-chaos :p Ik ben het dus eens met redwing: alles loslaten kan niet, want ook mensen die zich netjes overal aan houden en zich laten vaccineren komen op ICs terecht.

[...]

Yup, maar dat gegeven op zich zegt precies niks. Pas wanneer je het afzet tegen de bevolking krijgt het waarde:

[Afbeelding]
bron: https://www.rivm.nl/nieuw...-jonger-dan-gevaccineerde

Leeftijdscategorie 12-49: 21x meer deels/ongevaccineerde opnames tov volledig gevaccineerd
Leeftijdscategorie 50-69: 11.6x meer
Leeftijdscategorie 70+: 6.2x meer

Waarbij dus opgemerkt kan worden dat ouderen in het algemeen kwetsbaarder zijn, maar alsnog gemiddeld enorm veel baat hebben bij vaccinatie.
Thx, het is dus wel duidelijk waar Haga en zijn believers hun verdraaide feiten vandaan halen. Het verhaal dat het bijna 50/50 was tussen gevaccineerden en ongevaccineerden is veel genuanceerder. Gelukkig is de man van de vrijheid voor het opsluiten van de kwetsbaren en hoef je dit stevige griepje alleen maar thuis uit te zieken als je niet zo kwetsbaar bent.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:48
[...]
Sommige meningen die nu serieus genomen worden zouden dat voorrecht nooit gekregen moeten hebben. Dat geld voor beide kanten, van figuren als Baudet, maar net zo goed voor de extremisten aan de andere kant die feitelijk het bestaansrecht van mensen afhankelijk wil maken van een QR code.
Als je aan weerszijden de extremen buiten beschouwing laat zou je een brede kern moeten overhouden die een groot deel van de NL bevolking vertegenwoordigt. Mijn punt is dat binnen dat brede midden de overtuigingen ook behoorlijk aan het schuiven zijn. Denkbeelden die we in 2019 voor onmogelijk gehouden hadden zijn nu blijkbaar gemeengoed bij VVD, CDA, D66 en CU. Dat allemaal op het bordje van De Jonge schuiven en het vervolgens afschilderen als extreem is veel en veel te makkelijk.
Een hoop van wat we vinden is vastgelegd zoals ik al zei, in wetten en verdragen. Daarnaast kennen we en hoop ongeschreven regels waarover we boos worden als die geschonden worden. We doen nu al 20 maanden lang alles zo'n beetje in de uitverkoop in de hoop hiermee weer wat ruimte te winnen en we zijn voorlopig nog niet klaar met die uitverkoop als ik de nieuwsgeving zo lees. Die QR code op de werkvloer zal er van komen, daar lijkt weinig twijfel meer over te zijn.
Als een groot deel vastgelegd was in wetten en verdragen dan was een uitspraak van de rechter voldoende, maar zo simpel ligt het blijkbaar niet. En ja, er zijn heel veel ongeschreven regels, maar wat ik signaleer is dat we in 2019 wat dat betreft meer op 1 lijn zaten en dat de panelen sindsdien behoorlijk zijn gaan schuiven. Je kunt je niet beroepen op een verdwenen consensus.
Al zou het totaal weren van ongevaccineerden geweldig zijn op basis van wetenschappelijke argumenten, we kunnen het dan prima afwijzen op morele/ethische gronden. Dat het een prijs is die we niet willen betalen. Dat het misschien niet eens bespreekbaar gemaakt moet worden. Dat is namelijk de truc van De Jonge, hij maakt begint erover en maakt het bespreekbaar om vervolgens het te herhalen en te normaliseren. Zo is ons die QR code aangepraat en een avondklok, beide met zeer twijfelachtige resultaten, maar wel een klap in het gezicht van een vrije samenleving.
De keerzijde daarvan is dat we het ons dan ook wel makkelijk aan hebben laten praten. Je kunt wel zeggen dat het een prijs is die 'we' niet willen betalen, maar je vraagt je zo langzamerhand toch af wie die 'we' dan zijn. 'We' lijkt in ieder geval geen kamermeerderheid te hebben...

Hij wil.

• Number10
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk dus een onderschatting van het aantal besmettingen.

• Wolly
  • Niet online
De afgeschaalde BCO leidt inmiddels tot dit soort taartdiagrammen waarin bij 71% van de besmettingen geen flauw idee is waar het vandaan komt.

Houd daar rekening mee als er bij de komende persconferentie weer een maatregel wordt verkocht 'omdat gebleken is dat mensen het daar en daar oplopen'.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDwg1oCXEAcqogS?format=jpg&name=4096x4096

• horizon1978
71% anders denk ik dat je mag extrapoleren naar de overige categorieën. Want zoveel varianten zijn er niet.

Wat er op neer komt dat het meeste in de thuissituatie wordt opgelopen. Wil je BCO dan echt goed doen moet je van de eerste persoon in huis weten waar die het heeft opgelopen.

[ Voor 18% gewijzigd door horizon1978 op 09-11-2021 15:31 ]

• klaaas
horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:29:
71% anders denk ik dat je mag extrapoleren naar de overige categorieën. Want zoveel varianten zijn er niet.
Dat is niet logisch. Besmettingen in de thuissituatie zullen weinig onbekend zijn.

Hij wil.

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:23:
[...]

Waar heb je die getallen vandaan? RIVM zegt (https://www.rivm.nl/sites...2031%20oktober%202021.JPG) dat afgelopen maand slechts 30% van de corona-IC patiënten gevaccineerd was?

Met maar 30% van de 25 corona-IC opnames per dag zouden we momenteel gewoon op niveau waakzaam zitten, toch?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:27
YakuzA schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:56:
[...]

Tenzij je verliest in de loterij van 1 op 1000 of 10000.

Vandaag hier een kennis van een collega, 35, gezond en sportief, niet geprikt want Facebook, mocht direct door naar de IC vanuit huis.

(de zoveelste N=1, maar dat maakt voor het feit niet uit)
1 van de 11. Zelfs maar 20 op de reguliere afdeling..
Moi_in_actie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:03:
[...]

Het subtiele verschil is dat, en dat is zeker niet alleen met Covid zo, je wel prima kunt accepteren dat Jantje of Pietje geen vaccin neemt, maar zodra deze bij besmetting wel in het ziekenhuis komt (en gevaccineerd hoogstwaarschijnlijk niet), die extra druk op de zorg er weer voor zorgt dat andere zorg niet gedaan kan worden. Dat blijkt nu in o.a. Limburg al maar weer. Daarbij komt ook dat de gemiddelde ligduur van een Covid patiënt erg lang is vergeleken met andere ernstig hulpbehoevenden. Ik heb de exacte cijfers niet paraat, meen dat @LZ86 die wel eens gepost heeft, maar meen dat gedurdende de X-aantal dagen dat een Covid patiënt een (IC) bed bezet houdt, in diezelfde tijdspanne er ook 2, 3 of meer hartpatiënten/kankerpatiënten (of andere mensen die operaties nodig hebben) geholpen hadden kunnen worden.

En dan wordt het wel heel frustrerend voor die persoon die al een hele tijd zit te wachten op een nieuwe nier, hartklep of kankerbehandeling, dat weer alles uitgesteld moet worden. In dat opzicht zou ik het nog altijd prima vinden (lees: ik vind het ontzettend dom, maar respecteer diens mening) dat iemand zelf geen vaccinatie wil nemen, maar dan moet deze persoon ook in staan voor eventuele consequenties. Indien dan bijvoorbeeld wordt gezegd, wat meen ik in België al gebeurt (correct me if I'm wrong): geen vaccinatie en beperkt aantal gereserveerde bedden zijn vol? Jammer dan voor je. Heel cru, maar anderzijds zou je ditzelfde moeten gaan zeggen tegen die hart-/kankerpatiënt die er helemaal niets aan kan doen, die wellicht al als kluizenaar leeft door de situatie en netjes zn vaccin gehaald heeft. Maar goed, dit is een heel lastige ethische discussie.
Even op basis van cijfers gisteren
De groep 0-49 (ca 58% 1 prik vanaf 0 jaar; 15+ is 67% oplopend naar 84% voor 45-49) is vrijwel even groot als de groep 70-74 met 93% vaccinatiegraad.
00-49: 55 + 179 = 234
70-74: 56 + 164 = 220

50+: 257 + 1.136 = 1.393

De focus zou echt op de groep 60+ moeten liggen, want die zorgen voor ca 76% van de bezetting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-10 17:29
Hier een plaatje waarom ik geen fan ben van het al te zwaar inzetten op QR-codes en andere manieren om vaccinatiegraad te verhogen:

Datapunten: alle gemeentes met >= 100.000 inwoners (*)
Horizontaal: vaccinatiegraad (volledig gevaccineerd) onder de bevolking 12+
Verticaal: incidentie, gemeten als positieve tests GGD gerapporteerd in de afgelopen 24 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCFEjvT8tMokv5AX5_NxBbYg894=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0hkjvKUf0xQQRrZYpqiPEmHP.png?f=user_large

Je ziet dat er nauwelijks sprake is van een duidelijke correlatie tussen meer prikken en minder infecties.Omdat we toch een bepaalde dwang of tenminste drang willen gebruiken met die QR-codes, is een sterkte correlatie toch wel iets wat je mag verwachten.

(*) Het filter >=100k inwoners heb ik toegepast om twee redenen:
1. omdat de situatie binnen grootstedelijke gemeentes onderling meer vergelijkbaar is dan tussen rurale, kleinstedelijke en grootstedelijke gemeentes;
2. omdat een hoger inwonertal de waargenomen incidentie meer significant maakt.

• horizon1978
klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:32:
[...]

Dat is niet logisch. Besmettingen in de thuissituatie zullen weinig onbekend zijn.
Voor is mij is setting onbekend: "ze weten het niet, kan dus alles zijn". Vanuit zowel besmette als GGD gezien.

• Wolly
  • Niet online
horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:29:
Als dat zo zou zijn dan zouden we dus ook een klein team erop kunnen zetten die een representatieve steekproef doet ;(

Maar zonder dollen, we zagen vorig jaar al dat er bij 'moeilijke namen' al niet eens gebeld werd door BCO. Erg representatief wordt het daar niet van.

• Cid Highwind
Headshot_NL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:11:
[...]

Oke, de testcapaciteit is dan dus onvoldoende. Dat lijkt me toch wel op te schalen? En zo niet, moeten we dan de evenementen dan maar zo door laten gaan met alle ziekenhuisopnames als gevolg?
Ik verwacht bij de komende persconferentie dat ze dat soort grote groepen gaan beperken/verbieden.
Alles is op te schalen, maar het blijft dweilen met de kraan open. En op het moment is het eerder een dijkdoorbraak dan een kraan die wat te lang open staat.

Ik heb soortgelijke verwachtingen als jij en twijfel er op het moment ten sterkste aan of Nederland nog in de luxe is om niet-rigoreuze maatregelen te kunnen treffen die afdoende zullen zijn om de trend te remmen. Het zal me niks verbazen als Hugo de Jonge een tranentrekkend verhaal gaat houden over hoe de cijfers dusdanig slecht zijn dat het echt niet anders kan dan dat iedereen in moet leveren, maar dat we daarmee wel trots mogen zijn op het feit dat we samen sterk staan en we de maatschappij niet splijten. :X

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:35:
[...]

Maar zonder dollen, we zagen vorig jaar al dat er bij 'moeilijke namen' al niet eens gebeld werd door BCO. Erg representatief wordt het daar niet van.
Waarbij er dan "thuis" als locatie is opgegeven.

• Jorizzz
  • Laatst online: 11:40
t_captain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:34:
Hier een plaatje waarom ik geen fan ben van het al te zwaar inzetten op QR-codes en andere manieren om vaccinatiegraad te verhogen:

Datapunten: alle gemeentes met >= 100.000 inwoners (*)
Horizontaal: vaccinatiegraad (volledig gevaccineerd) onder de bevolking 12+
Verticaal: incidentie, gemeten als positieve tests GGD gerapporteerd in de afgelopen 24 uur

[Afbeelding]

Je ziet dat er nauwelijks sprake is van een duidelijke correlatie tussen meer prikken en minder infecties.Omdat we toch een bepaalde dwang of tenminste drang willen gebruiken met die QR-codes, is een sterkte correlatie toch wel iets wat je mag verwachten.

(*) Het filter >=100k inwoners heb ik toegepast om twee redenen:
1. omdat de situatie binnen grootstedelijke gemeentes onderling meer vergelijkbaar is dan tussen rurale, kleinstedelijke en grootstedelijke gemeentes;
2. omdat een hoger inwonertal de waargenomen incidentie meer significant maakt.
Dit lijkt me wel een heel omslachtige manier om te bepalen of er een correlatie is tussen vaccineren en infecties... Zoveel verschillen tussen steden onderling, dat maakt het allemaal supercomplex. Was er niet uit andere onderzoeken gebleken dat vaccineren ook tot X% minder kans op het oplopen van een infectie en (als gevolg daarvan) een positieve testuitslag? Dat lijkt jou gebrek aan correlatie tegen te spreken.

• klaaas
horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:34:
[...]

Voor is mij is setting onbekend: "ze weten het niet, kan dus alles zijn". Vanuit zowel besmette als GGD gezien.
Als je een besmetting thuis oploopt dan zul je dat meestal wel weten omdat huisgenoten ook ziek zijn. De kans dat je het thuis ongemerkt oploopt is relatief klein en dus is het niet logisch aan te nemen dat de verdeling in de taartpunt 'onbekend' gelijk zal zijn aan de verdeling van de rest. Eerder omgekeerd evenredig.

Hij wil.

• t_captain
Jorizzz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:39:
[...]

Dit lijkt me wel een heel omslachtige manier om te bepalen of er een correlatie is tussen vaccineren en infecties... Zoveel verschillen tussen steden onderling, dat maakt het allemaal supercomplex. Was er niet uit andere onderzoeken gebleken dat vaccineren ook tot X% minder kans op het oplopen van een infectie en (als gevolg daarvan) een positieve testuitslag? Dat lijkt jou gebrek aan correlatie tegen te spreken.
Ik heb het gevoel dat die correlatie begint te verzwakken. Dat kan komen door veschillende factoren.
* misschien is de correlatie sterker bij lagere vaccinatiegraad, zijn de eerste X % prikken nuttiger dan de laatste
* misschien speelt het verouderen van de prikken een rol
* misschien de virusmutaties...

• horizon1978
klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:40:
[...]

Als je een besmetting thuis oploopt dan zul je dat meestal wel weten omdat huisgenoten ook ziek zijn. De kans dat je het thuis ongemerkt oploopt is relatief klein en dus is het niet logisch aan te nemen dat de verdeling in de taartpunt 'onbekend' gelijk zal zijn aan de verdeling van de rest. Eerder omgekeerd evenredig.
Maar wat is volgens jou dan setting onbekend? Werk? Feest? Winkel?

• Jorizzz
t_captain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:43:
[...]

Ik heb het gevoel dat die correlatie begint te verzwakken. Dat kan komen door veschillende factoren.
* misschien is de correlatie sterker bij lagere vaccinatiegraad, zijn de eerste X % prikken nuttiger dan de laatste
Ik wil niet lullig doen, want ik waardeer je posts vaak heel erg, maar het hebt een gevoel dat er iets gebeurt, dat vervolgens misschien door A, B of C wordt veroorzaakt.

Zonder onderbouwing kan ik hier echt niks mee...

• t_captain
Het feit is dat de correlatie tussen vaccinatiegraad en incidentie nogal zwak is momenteel.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:42:
@Gitarist als jij niet weet waar je besmet bent geraakt, zal de GGD het ook niet uitvogelen voor je. Daar ben je toch zelf bij nodig. Weet je het zelf niet door teveel contacten? Of veel activiteiten?

Had het dan ooit gelukt om jouw besmetting niet in de categorie 'onbekend' te krijgen?
Wellicht dat ze bepaalde technieken gebruiken om het toch ergens aan te linken? Als @Gitarist lid is van een vereniging en straks blijkt dat daar nog meer mensen zijn besmet bijvoorbeeld, of een bepaalde treinreis etc...

Wat ik nu begrijp hebben ze hem helemaal niet gevraagd of doorgezaagd, tja, dan weet je het zeker niet.

PS. Waarom lopen die lui in de Tweede Kamer nog zonder mondkapjes? De vorige keer deden ze daar toch fanatiek aan mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 09-11-2021 15:47 ]

• redwing
Miki schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:20:
[...]

Thx, het is dus wel duidelijk waar Haga en zijn believers hun verdraaide feiten vandaan halen. Het verhaal dat het bijna 50/50 was tussen gevaccineerden en ongevaccineerden is veel genuanceerder. Gelukkig is de man van de vrijheid voor het opsluiten van de kwetsbaren en hoef je dit stevige griepje alleen maar thuis uit te zieken als je niet zo kwetsbaar bent.
Het grote probleem is inderdaad dat je dat soort cijfers goed kunt misbruiken door ze vooral niet uit te leggen. Daarom zou ik ook graag zien dat de regering dat wat vaker uit zou leggen.

[removed]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:46:
Het feit is dat de correlatie tussen vaccinatiegraad en incidentie nogal zwak is momenteel.
Doe 'm ook eens voor ziekenhuis en IC opnames, voor zover deze 1 op 1 aan steden te koppelen zijn. Dat vaccins niet genoeg doen om besmettingen te voorkomen weten we onderhand wel.

• redwing
Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:25:
De afgeschaalde BCO leidt inmiddels tot dit soort taartdiagrammen waarin bij 71% van de besmettingen geen flauw idee is waar het vandaan komt.

Houd daar rekening mee als er bij de komende persconferentie weer een maatregel wordt verkocht 'omdat gebleken is dat mensen het daar en daar oplopen'.

[Afbeelding]
Klopt, want als je alleen naar het stuk kijkt wat wel bekend is, zou de enige conclusie kunnen zijn dat je vooral niet thuis moet blijven :+

[removed]

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:45:
[...]
We hebben ook nooit BCO gehad. Die ene keer bellen van het GGD kun je nl. geen BCO noemen. Een BCO is uitpluizen waar en wanneer iemand is geweest en echt onderzoeken wie er nog meer waren. BCO kan heel krachtig zijn, maar dan moet het wel op de goede manier worden gebruikt.
Een goede vriendin van me werkt bij de GGD, en heeft vele maanden lang Bron- en contactonderzoek gedaan. Aanvankelijk heel uitvoerig. Maar toen de besmettingen toenamen, waren gesprekken van (pak 'm beet) een uur niet meer haalbaar, en moest er enorm kwalitatief afgeschaald worden.
Dus: er is wel degelijk BCO geweest, maar helaas, gedwongen door de praktijk, al snel minder dan je zou willen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

klaaas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:40:
[...]
Tot op een bepaalde hoogte; daarbij zijn er diverse gradaties van ziek en klachten.

In mijn geval heb ik last van chronische verkoudheid en hooikoorts waardoor ik 9 maanden per jaar lang met dezelfde klachten loop als COVID-19 waardoor mijn gezin en bekenden niet per direct de link kunnen leggen aan een potentiele besmetting.

Mijn buurman bleek ook positief te zijn na dubbele vaccinatie terwijl hij geen klachten heeft ervaren. De enige reden hoe hij dit heeft vernomen is omdat zijn vrouw (ook dubbel gevaccineerd, maar wel met onderliggend lijden) opgenomen werd in het ziekenhuis en hij een negatieve test moet laten zien alvorens hij op bezoek kon komen (welke hij niet kon tonen).

Dat is voor mij ook de reden waarom ik 2 keer per week een sneltest doe en mij zo goed mogelijk houd aan 1,5M, geen handen schudden, etc, etc. Voor hetzelfde geldt kan die loopneus in één keer wel COVID-19 zijn....

Mijn Neo Geo MVS collectie

• breew
  • Registratie: April 2014
update 2021-11-09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oreL0Xd5x3GBaFX5wx_bzZIIjNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gf3TYU1wMqjCmrfJ7AMHheJP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpHvTkKcXkxDZ1QM7ex5eRFG_-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j9MJZjMfyTWqIn2PNvhe6fvV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tUNPrUfGyDpUY6LzpRyOTg9F1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nteT5Z1N3qhMpc9IDpHPGLNl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQvqXkeVSl8zAqaHQT19baROrmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VPhCYVPYVL3mZbF33bIHQGNz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8qK4L-Lz4NM8g7YXDPnCYo8wFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iqnRNoLiXIedPLS7E5kuGBR8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9-c_m8D3KqHySKzpcduLcgTMhc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wST9R0gzRvPnEcc5qxxae2hd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H7oZ2CWfDvnD-Ne0mIOL2_mecs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gTqBCQJivO9FoALHy7ylO0a2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIarrwJ8ZqNyFOvMGQQvWFc4Kgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mwipaQ7SMKBUZ6SxELWpZ3xc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7kZG1Hex9thCVtHEd3S3V5FsCw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JpjREggCHDQBlg6dcVSSMCZC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI82P9y7WaJIqbP5QDJn5rTEdUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ypbUvn4GJAMkuYUgQgg1Ffqy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks7O04CeA9oKdLyBLwzpTAjqVCw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7OQo3gkO6JUD1ZzFdGOxS5Jm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0SwbQgnf1P2aR_lhdk7Aai_WeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1JF2dNhrVsNsgoIhvtgB7Zhg.png?f=user_large

• klaaas
horizon1978 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:44:
[...]

Maar wat is volgens jou dan setting onbekend? Werk? Feest? Winkel?
Werk en feest zijn aparte taartpunten dus dat in ieder geval niet. Ik denk dat het over het algemeen situaties zijn waarin je de personen waarmee je je in 1 ruimte bevindt niet kent.

Hij wil.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:48:
[...]

Een goede vriendin van me werkt bij de GGD, en heeft vele maanden lang Bron- en contactonderzoek gedaan. Aanvankelijk heel uitvoerig. Maar toen de besmettingen toenamen, waren gesprekken van (pak 'm beet) een uur niet meer haalbaar, en moest er enorm kwalitatief afgeschaald worden.
Dus: er is wel degelijk BCO geweest, maar helaas, gedwongen door de praktijk, al snel minder dan je zou willen.
Is een uur genoeg voor voldoende BCO?

• Eikeltje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:53
[...]

Dan zou je vandaag maar minstens 20000 mensen bij het BCO nodig hebben :) Kan best begrijpen dat dit niet meer te doen is ja.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:58
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:34:
[...]

1 van de 11. Zelfs maar 20 op de reguliere afdeling..

[...]

Even op basis van cijfers gisteren
De groep 0-49 (ca 58% 1 prik vanaf 0 jaar; 15+ is 67% oplopend naar 84% voor 45-49) is vrijwel even groot als de groep 70-74 met 93% vaccinatiegraad.
00-49: 55 + 179 = 234
70-74: 56 + 164 = 220

50+: 257 + 1.136 = 1.393

De focus zou echt op de groep 60+ moeten liggen, want die zorgen voor ca 76% van de bezetting.
Mee eens. Wellicht dat wel nog een verfijning van de analysie gedaan zou kunnen worden, waarbij ook o.a. ligduur wordt meegenomen en ook wordt gekeken naar verspreiding van het virus. Dat de oudste categorie van mensen, die gemiddeld genomen al het zwakste gestel hebben, is niet verbazingwekkend. Maar wanneer b.v. die bejaarde personen besmet (en dus later ziekenhuisbehoevend) worden in een verzorgingstehuis, omdat zoon/dochter en/of kleinzoon/kleindochter ongevaccineerd het halve tehuis aansteekt, hoeveel kun je het die bejaarde dan kwalijk nemen? Zo schijnt hier in Zuid-Limburg de verspreiding het grootst te zijn onder tieners, dat vrijwel geen van hen zelf ziekenhuisbehoevend wordt is één ding, maar goed zei hebben ook gewoon contact met hun ouders, grootouders, andere ouderen/zwakkeren in de winkel, in dat restaurant enzovoorts.

Daarbij kan ik mij namelijk ook voorstellen dat, vanwege de zwakke gezondheid onder die mensen, er verhoudingsgewijs meer personen tussen zitten die een medisch gegronde reden hebben om het vaccin niet te nemen (omdat kans op bijwerkingen vanwege aandoening X groot is). Zal maar een paar procent meewegen in het geheel, maar toch handig om in het totaalplaatje van een beoogde aanpak/campagne mee te nemen.

En tevens heel cru gezegd, kijkend naar de ligduur, indien de gemiddelde 80+er met Corona in het ziekenhuis er 5 dagen ligt, omdat een flink deel vrijwel direct komt te overlijden, maar een 40er of 50er eenzelfde bed 15 of 20 dagen bezet houdt, dan zou 1 van die 40ers/50ers net zoveel druk op de zorg uitoefenen als 3 of 4 80+ers.
Dit soort dingen zijn niet direct te halen uit zo'n grafiek die @Bundin hierboven plaatste, wel is daarin te zien dat het voor de jongere leeftijdscategoriën zeker nuttig is omdat daar het verschil tussen geen/wel een vaccin in verhouding veel duidelijker is; 11 tot 21 keer zoveel druk op de zorg van de niet gevaccineerde uit diezelfde leeftijdscategorie. In absolute aantallen dus wel flink minder, maar in verschil wel/niet gevaccineerd des te groter en zoals gezegd die "jongere" persoon (lees: alles onder de 60) heeft ook contacten met de "ouderen". Het gemak van verspreiding is en blijft het grootste probleem van Sars-Cov2.

edit:
Nog ter toevoeging/toelichting: dit is in het verlengende van de grafieken die het RIVM altijd geeft omtrent de oorsprong van een besmetting (horeca, thuissituatie, werk etc.). De thuissituatie scoort altijd het hoogst, maar de vraag is of je daar het beste iets zou kunnen doen om dit te beperken. Indien in een klein, druk café 5 mensen besmet worden (5 met oorsprong horeca) en die gaan allemaal naar huis, besmetten daar partner en kinderen en nog eventueel bezoek, kunnen die 5 in de horeca verderop al zorgen voor 20, 30 of 40 besmettingen in de thuissituatie (afhankelijk van gezinsgrootte en bezoek). Is het dan handiger om die vele thuis besmettingen proberen in te dammen, of juist die in de horeca?

[ Voor 11% gewijzigd door Moi_in_actie op 09-11-2021 16:00 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Jorizzz
t_captain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:46:
Dat is toch voor mij een onbegrijpelijke stap van je vorige opmerking:
t_captain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:43:
[...]

Waar baseer je dat dan op, dat dit een feit is. Die zelfgemaakte figuur met al die haken en ogen?

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:50:
[...]
Is een uur genoeg voor voldoende BCO?
Ik weet niet meer precies wat ze zei over hoe lang zo'n BCO duurde. Maar minimaal een uur, meen ik.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• redwing
[...]
Ik heb hier een zoon gehad die aan het begin corona had, en daar werden inderdaad wel meer vragen gesteld. Nog steeds niet echt waterdicht, maar het was beter dan wat ze daarna deden. Alleen werd dat afgeschaald zodra er maar iets meer besmettingen kwamen. Dus precies op het moment dat je het nodig hebt viel het weg.
En zelfs in de begintijd werden het gros van de besmettingen niet herleid naar een bron. Wat mij betreft heb je dan dus geen goed BCO. En ik snap best dat een goed BCO veel tijd kost en daarmee lastig is, maar het had wel veel meer kunnen helpen.

[removed]

• redwing
niek_nijmegen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:52:
[...]

Ik weet niet meer precies wat ze zei over hoe lang zo'n BCO duurde. Maar minimaal een uur, meen ik.
Helemaal aan het begin waren ze een tot anderhalve dag bezig per besmetting.

[removed]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

niek_nijmegen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:52:
[...]

Wel wat langer.
De GGD’en doen een volledig bron- en contactonderzoek (fase 1) als dat kan. Dat kost 8 tot 12 uur per positief geteste persoon.
https://coronadashboard.r...ien-zijn-op-het-dashboard

Ook hier is opschalen met de exponentiele groei onmogelijk. Tenzij je zaken automatiseert met tracing apps maar ja, privacy. En je batterij gaat sneller leeg, doen we dus niet.

• redwing
Jorizzz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:51:
[...]

Dat is toch voor mij een onbegrijpelijke stap van je vorige opmerking:

[...]

Waar baseer je dat dan op, dat dit een feit is. Die zelfgemaakte figuur met al die haken en ogen?
Het lijkt me slim als je je iets meer in de getallen verdiept. De getallen die hier gebruikt worden zijn tot nu toe beter en betrouwbaarder in staat geweest om voorspellingen te maken dan die van het RIVM. Dat je iets niet snapt maakt het niet gelijk 'een figuur met allemaal haken en ogen'

[removed]

• horizon1978
https://nos.nl/artikel/24...-14-jarigen-scoren-hoogst

Dat is natuurlijk niet de groep (10-14) die direct de zorg belast. Maar ik vrees al voor het onderwijs dat op basis hiervan ook 1) een booster gaat eisen voor onderwijzend personeel (met voorrang) (dus eigenlijk weer zo'n situatie als vorig jaar welke elke groep voorrang vroeg en het ministerie bleef wisselen in het begin). 2) ze weer voor online lesgeven gaan. Maar daar verwacht ik minder animo voor.

Zou misschien wel niet verkeerd zijn om de kerstvakantie een week langer te maken (eerder laten beginnen)...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

IJzerlijm schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:55:
[...]

Wel wat langer.

[...]

https://coronadashboard.r...ien-zijn-op-het-dashboard

Ook hier is opschalen met de exponentiele groei onmogelijk. Tenzij je zaken automatiseert met tracing apps maar ja, privacy. En je batterij gaat sneller leeg, doen we dus niet.
Het is vrij simpel, de coronamelder integreren in de check app en bij een ping verplicht de locatie doorlaten zenden naar de GGD waarbij er een verplichte quarantaine wordt opgelegd en er gehandhaafd kan worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• niek_nijmegen
redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:55:
[...]
Helemaal aan het begin waren ze een tot anderhalve dag bezig per besmetting.
Dan kun je toch niet beweren dat er nooit BCO geweest is? Of bedoelde je, dat er in jouw gevallen geen volledig BCO meer (mogelijk) was?

• Dennahz

Dennahz

Dennis1812 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:10:
[...]

Yup, dat was het dus. De arts zelf is het probleem niet, maar ze hebben de verpleegkundigen, die normaal op de OK werken nodig op de covid afdeling.

Voor de mensen die Fries kunnen lezen: https://www.omropfryslan....eden-foar-covid-pasjinten.

Over 2 weken gingen ze de situatie weer bekijken, maar de arts ging er vanuit dat de operatie pas begin 2022 door kon gaan :X

Twitter

• redwing
niek_nijmegen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:00:
[...]

Dan kun je toch niet beweren dat er nooit BCO geweest is? Of bedoelde je, dat er in jouw gevallen geen volledig BCO meer (mogelijk) was?
Ik bedoel dat ze zelfs helemaal aan het begin meer dan de helft van de besmettingen niet konden herleiden. Als je het over BCO hebt zou ik verwachten dat je een hoger percentage nodig hebt om daadwerkelijk iets over de verspreiding te kunnen zeggen. Als je van meer dan 50% van de besmettingen niet weet waar ze vandaan komen ben je naar mijn idee de controle al kwijt.

[removed]

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:15
Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:01:
[...]

Yup, dat was het dus. De arts zelf is het probleem niet, maar ze hebben de verpleegkundigen, die normaal op de OK werken nodig op de covid afdeling.

Voor de mensen die Fries kunnen lezen: https://www.omropfryslan....eden-foar-covid-pasjinten.

Over 2 weken gingen ze de situatie weer bekijken, maar de arts ging er vanuit dat de operatie pas begin 2022 door kon gaan :X
Het artikel netjes vertaald voor de Nederlanders: https://www.omropfryslan....dden-voor-covid-patienten

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Even om zeker te zijn dat ik eea goed interpreteer: je eerste grafiek en tabel geven voor 7 november 4234 aan. Wat is dit getal?

• breew
  • Registratie: April 2014
Bundin schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:12:
[...]

Even om zeker te zijn dat ik eea goed interpreteer: je eerste grafiek en tabel geven voor 7 november 4234 aan. Wat is dit getal?
in principe eerste ziektedag (symptomen), opgegeven door de positief geteste persoon.
Maar kan elk van onderstaande 3 (DOO, DPL of DON) zijn als dit niet is doorgegeven:

Date_statistics_type: Soort datum die beschikbaar was voor datum voor de variabele "Datum voor statistiek", waarbij:
DOO = Date of disease onset : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL = Date of first Positive Labresult : Datum van de (eerste) positieve labuitslag.
DON = Date of Notification : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen.

bron is deze dataset: https://data.rivm.nl/meta...e4-4662-9574-1deb8a73f724

[ Voor 7% gewijzigd door breew op 09-11-2021 16:15 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:48
Recrush schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:00:
[...]

Opvallend is ook dat erg veel mensen op Twitter uiten dat ze nog niet gevaccineerd zijn en wachten op de komst van Valneva, wat geheel traditioneel gebaseerd is op geïnactiveerd virus en waarvan de eerste signalen zeer positief zijn. Ook veel mensen die aangeven eigenlijk helemaal niet te willen vaccineren maar dat als het niet anders kan ze zonder twijfel Valneva zouden kiezen.
Ik snap alleen niet waarom ze dat dan wel graag willen nemen maar Pfizer b.v. absoluut niet. Dat andere is toch ook een nieuw vaccin. Erg apart.Is dit vaccin al in onderzoek bij de EMA?

Ik heb zelf ook te maken gehad met de GGD. Ik ben vorige week donderdag ziek geworden. Ik was onderweg naar een vakantiebestemming en dacht eerst dat het gewoon een reactie was op het avondeten. Maar vrijdagavond weer dezelfde klachten en na een slechte nacht besloten terug te gaan naar huis (auto). Zaterdagnamiddag test aangevraagd omdat het als minder voorkomend op de lijst stond en zondagochtend getest. Zowel voor me als achter me een rij van ongeveer 6 mensen. Het liep continue door met instroom. Zondagavond laat is de mail al binnengekomen en gelukkig negatief. Inmiddels sinds vandaag de eerste dag dat het weer normaal aanvoelt.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gitarist schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:19:
[...]

Nee, dat snap ik uiteraard. Mijn post was ook niet bedoeld om mijn verbazing daar over uit te spreken, maar eerder om aan te geven dat er nu inderdaad geen bron- en contactonderzoek wordt uitgevoerd door de GGD. Aangezien daar wat mensen over aan het posten waren alhier.

***members only***

Om antwoord te geven op jouw vraag, bij mijn vrouw was er destijds maar één mogelijkheid waar ze de besmetting kon oplopen. Dus in haar geval had wel het juiste vakjeaangevinkt kunnen worden.
Ja dat kan dan alle kanten op, en zul je ook niet uniek in zijn. Misschien nog een winkel of horecabezoekje erbij en de chaos is rond ;)
Geloof dat ik deze alweer een tijdje niet gepost heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7d6aNHPfURgAyOkKQ6-RhefbOc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/WmlaQEzPpnXvpuJ9RkhkQ0wH.gif?f=fotoalbum_large

:+

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-11 18:49
revolution-nl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:59:
[...]

Het is vrij simpel, de coronamelder integreren in de check app en bij een ping verplicht de locatie doorlaten zenden naar de GGD waarbij er een verplichte quarantaine wordt opgelegd en er gehandhaafd kan worden.
Als mede-ontwikkelaar van zowel de Coronamelder als de Check app zeg ik nee :)
Ikzelf heb alleen de checkapp op mijn mobiel omdat de Coronamelder mij iets teveel batterij vreet.

En daarnaast, zit je ook met diegene die de QR code op papier gebruiken. Die gebruiken dus de Coronamelder en de Checkapp helemaal niet.
Dus diegene die digitaal willen werken, benadeel je juist harder?

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Gitarist schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:19:
[...]

Nee, dat snap ik uiteraard. Mijn post was ook niet bedoeld om mijn verbazing daar over uit te spreken, maar eerder om aan te geven dat er nu inderdaad geen bron- en contactonderzoek wordt uitgevoerd door de GGD. Aangezien daar wat mensen over aan het posten waren alhier.

***members only***

Om antwoord te geven op jouw vraag, bij mijn vrouw was er destijds maar één mogelijkheid waar ze de besmetting kon oplopen. Dus in haar geval had wel het juiste vakjeaangevinkt kunnen worden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-11 10:42
redwing schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:27:
[...]

Nou, vertel jij me dan maar eens hoe hoog de piek gaat worden. Zie je wel, niet te voorspellen! En inderdaad, zucht.....
25k, ik heb vroeger altijd geleerd ga van het slechtste uit dan kan het alleen maar meevallen, maar dat is nogal achterhaald kennelijk.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-11 18:49
Dan komt weer: wat noem je klachten?
Lichte verkoudheid? Dan moet ik dagelijks de deur plat lopen bij de GGD :)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vers van de pers:

RIVM denkt dat boosterprikken verspreiding corona tegengaan, maar weet niet hoeveel https://www.nu.nl/coronav...ar-weet-niet-hoeveel.html (via @NUnl)

Prikken met die handel!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:26:
Vers van de pers:

RIVM denkt dat boosterprikken verspreiding corona tegengaan, maar weet niet hoeveel https://www.nu.nl/coronav...ar-weet-niet-hoeveel.html (via @NUnl)

Prikken met die handel!
Het verbaast mij dat dit nieuws is, het is toch al langer bekend dat boosters werken? Of is alleen bewezen dat ze werken tegen ziekenhuisopname en niet zozeer tegen verspreiding, lijkt mij bijzonder vreemd als dat zo is?

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Vers van de pers:

Prikken met die handel!
Nou ik ben 2x gevaccineerd. Ik had sterk het gevoel dat dit de oplossing zou zijn. En daarom voor het grote plaatje ook hiervoor gekozen. Maar die Booster mogen ze lekker ergens anders in prikken. Alle stappen die we afgelopen jaar hebben gezet, hebben te weinig resultaat gebracht. We gaan nu weer richting een lockdown. Ik trap er niet meer in.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vers van de pers:

Prikken met die handel!
Heel goed, de QR codes van Janssen en de eerste batches vorig jaar snel laten verlopen en gas op de booster campagne _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:29:
[...]

Nou ik ben 2x gevaccineerd. Ik had sterk het gevoel dat dit de oplossing zou zijn. En daarom voor het grote plaatje ook hiervoor gekozen. Maar die Booster mogen ze lekker ergens anders in prikken. Alle stappen die we afgelopen jaar hebben gezet, hebben te weinig resultaat gebracht. We gaan nu weer richting een lockdown. Ik trap er niet meer in.
Ja, dat helpt inderdaad het beste, niks doen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:29:
[...]

Deze redenatie snap ik niet, waarom toen wel en nu niet? Je beseft dat je hiermee ook je vrijheid (lees QR) kwijt raakt.

Dan heb ik meer respect voor de wappies die gewoon volledig weigeren.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
https://www.nu.nl/coronav...apatienten-overnemen.html

Dan kan dat argument dat de IC opschalen alles oplost en het hier zo slecht geregeld is ook definitief van tafel want Duitsland komt er ook niet uit ondanks dat er veel meer capaciteit per inwoner is.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:34:
[...]
Ik denk dat de conclusie gewoon moet zijn dat dit geen goede manier is om dit vast te stellen. Er spelen denk ik een paar factoren mee:
  1. De testbereidheid onder gevaccineerden is hoger, dus dat werkt het zichtbaar worden van een eventuele correlatie tegen.
  2. Er is niet superveel spreiding in de vaccinatiegraad.
  3. Besmettingen respecteren gemeentegrenzen niet. Per gemeente zie je denk ik een gewogen gemiddelde van de buurgemeentes.
We weten dat vaccinatie de kans op besmetting en doorgeven daarvan vermindert. Ongeveer de helft van het totaal aantal vastgestelde besmettingen is bij gevaccineerden op dit moment. Dat heeft effect op de R. Stel dat we begin oktober (toen we 2.000 besmettingen per dag hadden) op magische wijze 5 procentpunt vaccinatiegraad erbij hadden gekregen. Op hoeveel dagelijkse besmettingen zouden we dan nu zitten? Volgens mij is het antwoord op die vraag een prima grondslag om enige drang toe te passen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cartman! schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:32:
https://www.nu.nl/coronav...apatienten-overnemen.html

Dan kan dat argument dat de IC opschalen alles oplost en het hier zo slecht geregeld is ook definitief van tafel want Duitsland komt er ook niet uit ondanks dat er veel meer capaciteit per inwoner is.
Lijkt erop dat ze in Duitsland niet snel genoeg hebben opgeschaald. Prutsers.
Pagina: 1 ... 21 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.