Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.921 views

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De EU adviseert om coronapassen een maximale geldigheidsduur van 9 maanden te geven. Daarna is een boosterprik noodzakelijk om een nieuwe coronapas te krijgen:
'EU adviseert 9 maanden na vaccinatie extra prik, anders geen coronapas'
Iedereen die zijn Europese coronareisbewijs wil blijven gebruiken, moet straks uiterlijk na negen maanden een extra vaccinatie krijgen. Met dat advies komt de Europese Commissie later vandaag, meldt persbureau Bloomberg.

Na verloop van tijd neemt de effectiviteit van de coronavaccins iets af. De extra inenting is bedoeld om dat effect tegen te gaan.

Meerdere lidstaten van de Europese Unie hebben inmiddels aangekondigd sommige groepen gevaccineerden voortaan pas na een booster als volledig gevaccineerd te beschouwen. Daardoor liggen moeilijkheden en verwarring voor reizigers weer op de loer. De commissie dringt erop aan dezelfde regels te hanteren.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De strategie van Nederland lijkt me duidelijk. Iedereen die het wil kan gevaccineerd worden, en de rest (plus een flink deel van de gevaccineerden, maar het gevolg blijft dan typisch beperkt) zal wel Corona krijgen want het is onhaalbaar om besmettingen langdurig te onderdrukken. Nadat iedereen Corona heeft gehad is iedereen in meer of mindere mate immuun, en is de acute zorgproblematiek voorbij.

Uiteraard zijn er veel mensen met kritiek op de strategie, omdat er wel veel (langdurig) zieken en doden bij vallen, maar dat even terzijde.

Eigenlijk ging de strategie wel goed; we hebben in Nederland een erg hoog vaccinatiepercentage, vooral onder de kwetsbare groepen. Het RIVM heeft berekend dat er nog maar een beperkte groep mensen flink ziek kan worden, zelfs als iedereen besmet raak. Begin november voorspelden ze een maximale IC-bezetting van om en nabij de 850 bedden in het ongunstige scenario van toenemende vrijetijdscontacten. Tegen januari zou dan zo'n groot deel van Nederland immuun zijn dat corona voorlopig uitdooft. En dan konden we naar voren kijken, flink boosteren en zorgen dat alles op orde is voor volgend jaar.

Het lijkt erop dat de minister dat verhaal van het RIVM eigenlijk wel zag zitten. Een piek-IC-bezetting van ergens tussen de 650 en 850, en geen noodzaak tot langdurige heftige maatregelen klinkt aantrekkelijk. Ik bedoel, kijk zelf eens naar de grafiek op pagina 17 van de Catshuisstukken van 11 November. Stel dat er capaciteit was van 1000 IC-bedden voor COVID. Dan lijkt een let's do this-benadering me niet zo gek.

Eerlijk gezegd denk ik dat het grootste probleem is dat de minister er vanuit ging dat als puntje bij paaltje komt, een maandje ruim 750 mensen op de IC waarvan een weekje 850 wel gaat lukken, en dat Gommers een stok in de spaken heeft gegooid dat de max toch echt 650 is.

Een tweede probleem lijkt me dat het aantal ziekenhuisopnames wel erg dicht tegen de pessimistische rand van het pessimistische scenario van het RIVM schuurt, waardoor er misschien twijfel ontstaat over die projectie.

Misschien een derde probleem bij de betrouwbaarheid van de berekende maximaal aantal IC-opnames en Zkh-opnames? Ik ben wel benieuwd naar een update van de resultaten daarvan van het RIVM.

Hopelijk gaat het allemaal goedkomen. Het dreigt in ieder geval geen lánge COVID-winter te worden.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

CMD-Snake schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:30:
De EU adviseert om coronapassen een maximale geldigheidsduur van 9 maanden te geven. Daarna is een boosterprik noodzakelijk om een nieuwe coronapas te krijgen:

[...]
Opzich prima idee. Als er dan ook garant wordt gestaan dat vakantie's van mensen doorgaan. Dat je een extra prik krijgt is niet zo erg lijkt me. Wel dat je eerst betaald en dan ineens niet meer kan / mag gaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:20
Sovieto schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:26:
[...]

De zorgvraag van die andere 98% is nu nog niet volledig bekend. Dat is wel een belangrijke factor.
Ja, dat ook maar ik denk dat je redelijk naar andere landen kan kijken hoeveel per 100k gevaccineerd en ongevaccineerd uiteindelijk zorg nodig heeft.

Niet iets waar je officieel een nummer aan kan hangen, maar ik denk dat je er een redelijke gok mee kunt maken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:26:
[...]
Ik was al geen groot fan van de pas, maar dit voelt echt als een vorm van symbool-politiek. Vaccins helpen maar beperkt tegen verspreiding en de langdurige bescherming tegen ziekenhuis- en IC-opnames werkt voorlopig wel voldoende voor de "gezonde" mens.
Fijn is het niet, maar goed dat er nu duidelijkheid is dat we elke 9 maanden de prik moeten halen wil je nog naar het buitenland kunnen.

Zie het als een chronisch zieke, die moet ook regelmatig zijn medicatie innemen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

durian schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:27:
[...]

Is dat realistisch? Die zijn toch ter plaatse nodig lijkt me zo.
En waar gaan die duizenden mensen wonen ? Wordt Engels dan nu de verplichte taal op de werkvloer, niet de moedertaal van zowel die ingevlogen krachten als de Nederlandse medewerkers, dat is vragen om ellende.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:57
[...]

1. Gebeurt natuurlijk al.
2. Hier ga je denk ik geen merkbare winst meer halen. Dus daarop eindeloos inzetten is denk ik tijdsverspilling.

[...]

Ik was al geen groot fan van de pas, maar dit voelt echt als een vorm van symbool-politiek. Vaccins helpen maar beperkt tegen verspreiding en de langdurige bescherming tegen ziekenhuis- en IC-opnames werkt voorlopig wel voldoende voor de "gezonde" mens.
Hoezo? Als iedereen een vaccin zou hebben zou ik me ook geen grote zorgen hoeven te maken dat ik iemand besmet. Kans dat die persoon namelijk ernstig ziek is of dood gaat is vele malen kleiner. Ik zit met veel meer rust in een vliegtuig als ik weet dat andere mensen ook voldoende beschermd zijn.

• giantgiantus
IJzerlijm schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:36:
[...]

En waar gaan die duizenden mensen wonen ? Wordt Engels dan nu de verplichte taal op de werkvloer, niet de moedertaal van zowel die ingevlogen krachten als de Nederlandse medewerkers, dat is vragen om ellende.
Heel veel sectoren zijn al lang op Engels overgestapt. Gaat met wat trainingen en aandacht echt prima.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 14:14
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:35:
[...]

Fijn is het niet, maar goed dat er nu duidelijkheid is dat we elke 9 maanden de prik moeten halen wil je nog naar het buitenland kunnen.

Zie het als een chronisch zieke, die moet ook regelmatig zijn medicatie innemen.
Eenduidig beleid binnen de EU is natuurlijk wel een groot pluspunt. Maar toch zie ik het nut hiervan maar beperkt in.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
eamelink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:56:
[...]

Die pillen verwacht ik ook niet veel van qua beheersing. Sowieso laten mensen die niet gevaccineerd zijn zich nauwelijks testen. Voordat die erachter zijn dat ze COVID hebben is het waarschijnlijk al te laat.

En een ander flink deel heeft hoge verwachtingen van zijn eigen immuunsysteem en zal dus ook pas aan een pil willen als het te laat is.

Pillen lijken me vooral geschikt voor kwetsbare personen die er bovenop zitten en actief testen. Niet echt de typische niet-gevaccineerde.
Een positieve test geeft toegang. En of ze gaan testen dus. Het gedragsonderzoek van het RIVM was er ook vrij duidelijk over. Zie hier: Señor Sjon in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wolly
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:37:
[...]

Eenduidig beleid binnen de EU is natuurlijk wel een groot pluspunt. Maar toch zie ik het nut hiervan maar beperkt in.
Het nut ligt denk ik in het feit dat de vaccins maar een paar maanden in zekere mate effectief zijn in het bestrijden van transmissie. Je zal de vaccinatie dus constant moeten herhalen om dat effect op een nivo te houden wat voldoende is.

Tenzij Covid besluit om te vertrekken maar met zo'n vatbare populatie is dat niet al te waarschijnlijk.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01
[...]

1. Gebeurt natuurlijk al.
2. Hier ga je denk ik geen merkbare winst meer halen. Dus daarop eindeloos inzetten is denk ik tijdsverspilling.
1. Ja, maar veel te traag qua opstart. Belgie heeft er 1 miljoen gezet las ik pas, waarom wij pas net begonnen?
2. Maar dan?

Het voelt niet goed om ongevaccineerden zorg te gaan weigeren, maar 't voelt ook niet goed om 't land in lockdown te stoppen omdat een groepje zich niet wil vaccineren. En het voelt ook niet goed om ongevaccineerden te verplichten zich te vaccineren. En het voelt ook niet goed om 'gewoon' op code zwart af te gaan.
En heel veel andere, praktisch en snel uitvoerbare, opties zie ik niet

Verwijderd

https://www.nu.nl/coronav...l-medische-problemen.html

Zo, top artikel die het even mooi uiteenzet.

Voor de volgende keer: Geef even een korte samenvatting of quote een relevant deel van het artikel. Op deze manier is het een linkdrop

[ Voor 41% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2021 11:58 ]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 15:31

Mfpower

In dubio

[...]
Het einde van onze vrije samenleving is hier. Wat verwachten ze nou, dat ik elke 9 maanden 72 uur met 39 graden koorts + 3 weken vermoeidheidsklachten + verhoogde hartslag moet doorstaan? Ik heb dat na 2x corona nu met 2 prikken moeten doorstaan, ik vind het wel goed geweest. Maar nee, van dwang is geen sprake.... het is echt niet zo dat zo'n prik voor een ieder maar vanzelfsprekend is, alsof het niets is.

We zullen dus vanaf nu, (voor hoe lang? Altijd? Want corona gaat nooit meer weg), vervallen in een technocratische samenleving, want voor zaken die vanzelfsprekend zijn mag je eerst door een toegangspoort met je QR om aan te tonen dat je waardig bent om deel te nemen. Ook al voer je slechts je recht op lichamelijke integriteit uit. Dat dit gebeurt is erg, maar dat zoveel mensen er achter staan is misschien nog wel erger.

[ Voor 30% gewijzigd door Mfpower op 25-11-2021 10:53 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:00

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

rik86 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:45:
[...]

1. Ja, maar veel te traag qua opstart. Belgie heeft er 1 miljoen gezet las ik pas, waarom wij pas net begonnen?
2. Maar dan?

Het voelt niet goed om ongevaccineerden zorg te gaan weigeren, maar 't voelt ook niet goed om 't land in lockdown te stoppen omdat een groepje zich niet wil vaccineren. En het voelt ook niet goed om ongevaccineerden te verplichten zich te vaccineren. En het voelt ook niet goed om 'gewoon' op code zwart af te gaan.
En heel veel andere, praktisch en snel uitvoerbare, opties zie ik niet
eens, alles voelt fout. Waar ik ook moeite mee heb is dat mensen die wachten op een operatie nu weer mogen wachten omdat de IC's vol liggen. Of er is geen personeel beschikbaar, dat kan ook uiteraard

Dus het idee om een aantal COVID ziekenhuizen in te richten per provincie(s) vind ik zo slecht niet. Dan kan reguliere zorg ook doorgaan en zorgt dit niet voor uitgestelde zorg. Is het COVID zkh vol, dan heb je helaas pech. Hard maar je kunt toch ook moeilijk iemand zorg weigeren (zoals oncologisch zorg) omdat je geen plek hebt in je ziekenhuis?

En misschien hoeft een persoon niet op een IC te liggen maar kan hij/zij ook in een nood IC op een kamer op een leegstaande vleugel? LET OP: ik heb geen idee wat en welke zorg nu precies geleverd wordt op de IC's. Ik zie ook wel foto's in de "krant" online van patiënten die bij bewustzijn zijn en aan de beademing liggen waarbij staat "Patiënt op de IC", maar klopt dat dan? Of zijn alle patiënten per definitie buiten bewustzijn?

Do { Ping } while ( LOL )

Verwijderd

Mfpower schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:48:
[...]

Het einde van onze vrije samenleving is hier. Wat verwachten ze nou, dat ik elke 9 maanden 72 uur met 39 graden koorts + 3 weken vermoeidheidsklachten + verhoogde hartslag moet doorstaan? Ik heb dat na 2x corona nu met 2 prikken moeten doorstaan, ik vind het wel goed geweest. Maar nee, van dwang is geen sprake....
Neem je hem toch niet. :P

Alternatief hebben we niet echt momenteel. Dus dan laat ik hem wel zetten om de maatschappij weer wat minder in lockdown te krijgen.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:23
Mfpower schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:48:
[...]

Het einde van onze vrije samenleving is hier. Wat verwachten ze nou, dat ik elke 9 maanden 72 uur met 39 graden koorts + 3 weken vermoeidheidsklachten + verhoogde hartslag moet doorstaan? Ik heb dat na 2x corona nu met 2 prikken moeten doorstaan, ik vind het wel goed geweest. Maar nee, van dwang is geen sprake.... het is echt niet zo dat zo'n prik voor een ieder maar vanzelfsprekend is, alsof het niets is.

We zullen dus vanaf nu, (voor hoe lang? Altijd? Want corona gaat nooit meer weg), vervallen in een technocratische samenleving, want voor zaken die vanzelfsprekend zijn mag je eerst door een toegangspoort met je QR om aan te tonen dat je waardig bent om deel te nemen. Ook al voer je slechts je recht op lichamelijke integriteit uit. Dat dit gebeurt is erg, maar dat zoveel mensen er achter staan is misschien nog wel erger.
*knip*
Denigrerend op de man voegt helemaal niks toe.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2021 11:59 ]

Web Enrichment

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-11 12:31
Niet happen maak een tr aub.

[ Voor 49% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2021 12:00 ]

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:30
CMD-Snake schreef op donderdag 25 november 2021 @ 00:17:
[...]

Dat is de populaire lezing van de diverse dames en heren politici die nu hard op het orgel spelen. In werkelijk ligt het genuanceerder. Een deel van relschoppers doen het inderdaad voor de kick en het vechten met de politie, maar er is een deel oprechte woede en frustratie bij die rellen over het beleid. 2G, de rare manoeuvre rondom het nieuwe vuurwerkverbod, dat wekt allemaal woede. Gedragswetenschap is het ondergeschoven kindje van de afgelopen 20 maanden
De populaire mening van de politiek hierover is dat ze haarscherp doorhebben welke groep dat is, en dat ze in een tweespalt zitten om bezorgden (sommige noemenn ze Wappies, maar dat vind ik niet ok) hun recht tot meningsuiting te laten uitoefenen. Deze groep weet niet om te gaan met "beroeps"relschoppers en het loopt stelselmatig uit de hand, zeker nu via Social media deze groepen weten hoe ze moeten coördineren.
Deze groep gijzelt iedere lastige beslissing (zie Feijenoord....)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Verwijderd

Snap dat vrijheidsargument niet zo.

Ik moet een autogordel dragen en stoppen voor een zebrapad. Ik mag geen random mensen op straat in elkaar trappen. Als ik kok wordt moet ik voldoen aan voedselstandaarden. Als ik kinderspeelgoed maak moet ik aan regels voldoen. Als ik dokter wil worden moet ik aan een hele berg regels voldoen. Als ik boodschappen wil doen moet ik kleren aan trekken. Etc etc etc

Allemaal "vrijheidsbeperkende" maatregelen die de maatschappij draaiende houden.

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57

[...]
En aldus heeft de EU hun (digitale) vaccinatiepaspoort effectief gemaakt. Zullen andere vaccinaties in 2022 aan toegevoegd gaan worden.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Om toegang te krijgen tot de samenleving moet je straks dus elke 9 maanden een prik bij een commercieel bedrijf met aandeelhouders... Van een tijdelijke aard naar een vast karakter. Zien we hoe zorgelijke deze 'afhankelijkheid' is?

Misschien is het inderdaad de beste keuze medisch gezien (al heb ik daar wel m'n onderbuikgevoelens over), maar ik ben verder geen medisch expert. Ik vind het een uiterst zorgwekkende ontwikkeling waar we heengaan met de samenleving.

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 12:38
IJzerlijm schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:36:
[...]
1
Mijn punt was dat het niet realistisch was :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Fuujii schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:02:
Even een politiek incorrecte gedachtespinsel.

We doen nu enorm ons best op code zwart op het nippertje te voorkomen. Dit kost veel van de samenleving: economisch en psychische. Stel, we kiezen niét voor een lockdown, hooguit voor wat maatregelen die de R0 iets doen dalen. Bijvoorbeeld zoals het nu is. Maatregelen met minder impact op de samenleving.

Dit betekent dat mensen niet meer opgenomen kunnen worden wanneer code zwart actief is. En já dit gaat verder dan corona. Oftewel, er zullen extra mensen sterven zolang de ziekenhuizen vol liggen. Nog los van de (enorme) druk op de zorg.

Ik ben oprecht benieuwd wat de gevolgen hiervan zouden zijn. Over hoeveel extra doden heb je het dan die geen zorg kunnen krijgen in ziekenhuizen? En hoeveel leed "bespaar" je hiermee? Want alle economische en mentale gevolgen hebben óók impact op de gezondheid en samenleving.

Nu praat ik er zonder empathie over alsof het 'maar' cijfertjes zijn. Het leed op individueel niveau is natuurlijk enorm tragisch. Echter praten we er zo ook over in andere situaties. Bij corona ligt dat enorm gevoelig. Nu kan ik me ook voorstellen dat de houdbaarheid van de zorg de bottleneck is. Again, ik praat er bewust even heel plat over.

Niet dat ik vind dat we dit nu moeten doen, maar ik ben er oprecht wel benieuwd naar. Als we weer tot maart in een lockdown zitten? Wanneer wordt het middel erger dan de kwaal?
Daar heeft EZ vorig jaar een vergelijk over gemaakt om de eerste lockdowns te voorkomen. Zij kwamen op iets van 520k verloren levensjaren versus 100k gewonnen levensjaren. Buiten nog de kosten voor de schatkist.

Oftewel ga je nu, erg zichtbare doden voorkomen ten koste van anonieme doden in de toekomst. Die afweging is eigenlijk pas achteraf te maken, maar moet je vooraf beslissen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Fuujii schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:59:
Om toegang te krijgen tot de samenleving moet je straks dus elke 9 maanden een prik bij een commercieel bedrijf met aandeelhouders... Van een tijdelijke aard naar een vast karakter. Zien we hoe zorgelijke deze 'afhankelijkheid' is?

Misschien is het inderdaad de beste keuze medisch gezien (al heb ik daar wel m'n onderbuikgevoelens over), maar ik ben verder geen medisch expert. Ik vind het een uiterst zorgwekkende ontwikkeling waar we heengaan met de samenleving.
Selectieve verontwaardiging heet dat. Dat het een commerciële partij betreft is een absoluut non-argument.

Als je kind ziek is moet je ook naar een commerciële partij met aandeelhouders om het kind te laten behandelen met een behandeling waar je zelf misschien niet eens achter staat. Doe je dat niet dan wordt je kind uit huis geplaatst en onder gebracht bij een andere commercial partij.

Als je werkloos bent en je moet melden bij het UWV moet je een bus of auto nemen waar je een commerciële partij voor betaald.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
Maak dan een tr aub.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2021 12:00 ]

• giantgiantus
Maak dan een tr aub.

[ Voor 55% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2021 12:01 ]

• Wolly
  • Niet online
giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:04:
[...]

Ah ja daarom worden mensen waar mensen veel minder gevaccineerd worden in goede gezondheid veel ouder…..oh wacht, die vervelende feiten ook die iets anders vertellen…
Zijn die gebieden waar mensen veel minder gevaccineerd worden dan voor de overige variabelen gelijk?

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:21
Shadow_Agent schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:51:
[...]

eens, alles voelt fout. Waar ik ook moeite mee heb is dat mensen die wachten op een operatie nu weer mogen wachten omdat de IC's vol liggen. Of er is geen personeel beschikbaar, dat kan ook uiteraard

Dus het idee om een aantal COVID ziekenhuizen in te richten per provincie(s) vind ik zo slecht niet. Dan kan reguliere zorg ook doorgaan en zorgt dit niet voor uitgestelde zorg. Is het COVID zkh vol, dan heb je helaas pech. Hard maar je kunt toch ook moeilijk iemand zorg weigeren (zoals oncologisch zorg) omdat je geen plek hebt in je ziekenhuis?

En misschien hoeft een persoon niet op een IC te liggen maar kan hij/zij ook in een nood IC op een kamer op een leegstaande vleugel? LET OP: ik heb geen idee wat en welke zorg nu precies geleverd wordt op de IC's. Ik zie ook wel foto's in de "krant" online van patiënten die bij bewustzijn zijn en aan de beademing liggen waarbij staat "Patiënt op de IC", maar klopt dat dan? Of zijn alle patiënten per definitie buiten bewustzijn?
Kijk dit filmpje maar. Deze serie laat mooi zien wat IC zorg inhoudt.
YouTube: ICU Season 1, Episode 1

Wel grafisch, want ze laten veel zien, maar wel goed. Als je dat hebt gezien stop je ook direct denken dat een nood IC voor alleen covid wel te doen is naast de andere zorg. Bij bewustzijn aan de beademing? Ik denk niet dat je snapt wat beademing is. Zuurstofmaskers of brillen zijn geen beademing.

Bij beademing doelt men op geintubeerde patienten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
Linkdropje: https://www.nu.nl/politie...rschat-die-pijn-niet.html
"Aan de talkshowtafels wordt al weken een lockdown besteld. Onderschat de pijn die dat met zich meebrengt niet", zei demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) woensdagmiddag.
Ik was een week of drie geleden 1 van de mensen die een lockdown bestelde. Hier op het forum. Ik begrijp de terughoudendheid, maar ik vraag me af of De Jonge de andere kant van het verhaal begrijpt. Een te laat ingezette lockdown is in dit geval waarschijnlijk langer (omdat de zorgcijfers te ver zijn opgelopen) en komt op een minder prettig moment, vooral voor de retail.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Ah ja daarom worden mensen waar mensen veel minder gevaccineerd worden in goede gezondheid veel ouder…..oh wacht, die vervelende feiten ook die iets anders vertellen…
Ik zie anders nergens feiten of bronnen, alleen wat gelul in de ruimte

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Bron

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• ParaDroid2
Please, zullen we niet weer de discussie aangaan over het nut van vaccinaties? Ze zijn nuttig in het bestrijden/voorkomen van Covid, helaas zijn ze niet voldoende beschermend (door meerdere factoren: niet volledig beschermend tegen infectie, dekkingsgraad, afnemende effectiviteit). Feit is wel dat ze helpen en dat een booster ook zal helpen.

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:28

[...]
ik had verwacht dat we nu wel geleerd zouden hebben dat het weinig zin heeft om in het voorjaar en in de zomer te prikken. Nu moet mijn generatie (rond de 40) dadelijk in april/mei een prik gaan halen om op vakantie te mogen.
Het lijkt mij een veel zinniger strategie om vol in te zetten op boosters voor groepen die daar daadwerkelijk baat bij hebben, en dan niet in het voorjaar, maar in oktober/november

• giantgiantus
Dit meen je toch niet serieus? Polio en alle andere vaccinaties hebben de levensverwachting verhoogd en kindersterfte gigantisch verlaagd. Of wil je ook een bron die bewijst dat de aarde rond is?

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29
eamelink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:34:
Je zou maar zo iemand zijn die om het hardst roept dat IC-capaciteit geen zin heeft. Dan zal je je inmiddels schamen zeg.
Waarom? Omdat je dan wel snapt hoe dat werkt met capaciteit in deze context?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Om toegang te krijgen tot de samenleving moet je straks dus elke 9 maanden een prik bij een commercieel bedrijf met aandeelhouders...
Dat is nog heel niet zeker. Het lijkt er op dat de bescherming bij elke prik beter wordt, dus na drie prikken zien ze betere bescherming en meer afweerstoffen dan na twee. Het is nog afwachten hoelang de bescherming aanhoudt, maar het is nog veel te vroeg om "een prik elke 6 of 9 maanden voor de rest van ons leven" te roepen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:09:
[...]

Dit meen je toch niet serieus? Polio en alle andere vaccinaties hebben de levensverwachting en kindersterfte gigantisch verlaagd. Of wil je ook een bron die bewijst dat de aarde rond is?
Jij beweert dat mensen zonder vaccins ouder worden?
Dat is gewoon niet waar?
In deze post zeg je het tegenovergestelde van je vorige.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:06:
Linkdropje: https://www.nu.nl/politie...rschat-die-pijn-niet.html

[...]

Ik was een week of drie geleden 1 van de mensen die een lockdown bestelde. Hier op het forum. Ik begrijp de terughoudendheid, maar ik vraag me af of De Jonge de andere kant van het verhaal begrijpt. Een te laat ingezette lockdown is in dit geval waarschijnlijk langer (omdat de zorgcijfers te ver zijn opgelopen) en komt op een minder prettig moment, vooral voor de retail.
Harde realiteit is gewoon dat niemand het meer wil horen. Gevaccineerde denken prima, laat die ongevaccineerde maar ziek worden en tegen zorgcapaciteit aanlopen. Ongevaccineerden geloven het niet, denken dat het hun niet treft, of hebben gewoon dure principes. De Jonge probeert gewoon nog wat peilingen te redden. Hij wist een maand geleden echt wel dat het hier naartoe ging, maar toen die beslissing nemen zou mateloos impopulair zijn. Nu kan hij zeggen "ik zag geen code zwart, maar iedereen dwong ons om toch maatregelen te nemen". Is niet de eerste keer dat het zo gespeeld is.

• Fuujii
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:03:
[...]

Selectieve verontwaardiging heet dat. Dat het een commerciële partij betreft is een absoluut non-argument.

Als je kind ziek is moet je ook naar een commerciële partij met aandeelhouders om het kind te laten behandelen met een behandeling waar je zelf misschien niet eens achter staat. Doe je dat niet dan wordt je kind uit huis geplaatst en onder gebracht bij een andere commercial partij.

Als je werkloos bent en je moet melden bij het UWV moet je een bus of auto nemen waar je een commerciële partij voor betaald.
Er is niets selectiefs aan. Ik snap je punt, maar ik vind het totaal niet te vergelijken. Dat hoef je niet met me eens te zijn. Ik wil je best wel uitleggen waarom.

Zoals ik al zei: misschien is het niet anders medisch gezien. Dat laat ik aan de experts over. Het haalt niet weg dat ik het een zeer zorgwekkende ontwikkeling vind deze 'afhankelijkheid'. En ja, ik heb gewoon mijn vaccinaties en ik ben 100% voorstander daarvan.

• ParaDroid2
Dennis1812 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:10:
[...]

Dat is gewoon niet waar?
Volgens mij lees je het verkeerd om, in ieder geval bedoelen jullie beiden hetzelfde ;)

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
ParaDroid2 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:11:
[...]

Volgens mij lees je het verkeerd om, in ieder geval bedoelen jullie beiden hetzelfde ;)
Hij zei kindersterfte lager en levensverwachting lager. Dat laatste zal wel een tikfoutje zijn.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Dennis1812 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:10:
[...]

Dat is gewoon niet waar?
Even begrijpend lezen toepassen en dan zie je dat hij een woordje vergeten is.

De kindersterfte is gedaald. Dat wordt daar beodeld en dat stukje klopt ook gewoon. Ik gok dat het woordje verhoogd na levensverwachting is vergeten.

• Wolly
  • Niet online
user109731 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:10:
[...]

Dat is nog heel niet zeker. Het lijkt er op dat de bescherming bij elke prik beter wordt, dus na drie prikken zien ze betere bescherming en meer afweerstoffen dan na twee. Het is nog afwachten hoelang de bescherming aanhoudt, maar het is nog veel te vroeg om "een prik elke 6 of 9 maanden voor de rest van ons leven" te roepen.
Het staat toch vrij duidelijk in het nieuwsbericht dat het voorlopig de situatie zal zijn?

Hier het Parool:
‘Om de 9 maanden een boosterprik voor behoud vaccinatiebewijs’
Een gevaccineerde die zijn Europese coronareisbewijs wil behouden, moet na negen maanden een boosterprik halen, vindt de Europese Commissie. De commissie zal de EU-landen dat donderdag aanbevelen, meldt persbureau Bloomberg.
https://www.parool.nl/ned...accinatiebewijs~bd882e47/

• ParaDroid2
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:14:
[...]

Het staat toch vrij duidelijk in het nieuwsbericht dat het voorlopig de situatie zal zijn?

Hier het Parool:

[...]

Uit de kop van het Parool lijkt het er inderdaad op dat het voorlopig om de 9 maanden geldt, maar uit de daaropvolgende tekst haal ik dat niet, dan gaat het nu alleen maar om de eerste booster na 9 maanden.

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 23:38
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:03:
[...]

Blijf vooral je oogkleppen ophouden en continu met vergelijkingen komen die kant noch wal raken.

Vorig jaar werden deze berichten als louter onzin en conspiracy bestempeld. Wat is er gebeurt dat mensen dit ineens allemaal maar prima vinden? QR-codes en om de 9 maanden boosterprikken nemen.

• zacht
  • Niet online
Weer een interessant too-little-too-late-draadje van Westeneng:

[ Voor 1% gewijzigd door zacht op 25-11-2021 11:25 . Reden: Typo ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:10:
[...]

Harde realiteit is gewoon dat niemand het meer wil horen. Gevaccineerde denken prima, laat die ongevaccineerde maar ziek worden en tegen zorgcapaciteit aanlopen.
het probleem is dat gevacinneerden ook last kunnen hebben van die grenzen van de zorgcapaciteit. Het feit dat reguliere zorg afgebouwd wordt heeft iedereen last van, van mensen die gevaccineerd zijn en al sinds maart 2020 niet meer de deur uitgeweest zijn tot mensen die niet gevacinneerd zijn en sinds maart 2020 gedaan hebben alsof er niets gebeurt is (en alles daar tussen in...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:23
[...]

Hier het Parool:

[...]

Nee, er staat iedere 9 maanden, zonder eindtijd, en dat klopt want de 4e prik is allang besteld.

[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 25-11-2021 11:20 ]

Web Enrichment

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:10:
[...]

Harde realiteit is gewoon dat niemand het meer wil horen. Gevaccineerde denken prima, laat die ongevaccineerde maar ziek worden en tegen zorgcapaciteit aanlopen. Ongevaccineerden geloven het niet, denken dat het hun niet treft, of hebben gewoon dure principes. De Jonge probeert gewoon nog wat peilingen te redden. Hij wist een maand geleden echt wel dat het hier naartoe ging, maar toen die beslissing nemen zou mateloos impopulair zijn. Nu kan hij zeggen "ik zag geen code zwart, maar iedereen dwong ons om toch maatregelen te nemen". Is niet de eerste keer dat het zo gespeeld is.
Maar dat is toch niet meer regeren te noemen? Juist in de huidige periode moeten ze gewoon kordaat zijn en zeggen wij regeren niet meer, laat iemand anders de hete stenen maar uit 't vuur halen. Je kunt dit toch zo niet 'regeren' noemen en met strak gezicht zeggen dat je beste met land voor hebt, terwijl je als soort Social Influencer paniekerig je peilingen in gaten houdt terwijl de hoofden van IC samenwerkingen in NL moord en brand moeten smeken om uiteindelijk toch de 'gevraagde' om gesmeekte maatregelen dan toch nog door te voeren

Verwijderd

mcgloud schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:17:
[...]

Blijf vooral je oogkleppen ophouden en continu met vergelijkingen komen die kant noch wal raken.

Vorig jaar werden deze berichten als louter onzin en conspiracy bestempeld. Wat is er gebeurt dat mensen dit ineens allemaal maar prima vinden? QR-codes en om de 9 maanden boosterprikken nemen.
Ik heb helemaal niks als conspiracy bestempeld. Vorig jaar waren er al signalen dat net zoals de griep jaarlijks terugkerende boosters noodzakelijk zouden blijven.

En ik zie ook niet hoe dat "oogkleppen" maakt. Er is geen alternatief dat minder ingrijpend is. Wat wil je dan? Geen prikken meer zetten, alle maatregelen schrappen en lijken opstapelen in de koelcel van de lokale Albert Heijn?

Mensen die voor de maatregelen zijn hebben gewoon realiteitsbesef dat we geen fijne oplossing hebben om hier onderuit te komen.

• Wolly
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:17:
[...]

Uit de kop van het Parool lijkt het er inderdaad op dat het voorlopig om de 9 maanden geldt, maar uit de daaropvolgende tekst haal ik dat niet, dan gaat het nu alleen maar om de eerste booster na 9 maanden.
Even kijken bij Bloomberg dus aangezien zij het melden:
The European Union will recommend a 9-month time limit for the validity of Covid-19 vaccinations for travel into the bloc and also propose prioritizing vaccinated travelers.
Vrij duidelijk dus, een vaccinatie is 9 maanden geldig voor een reispas.

• ParaDroid2
mcgloud schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:17:
[...]

Omdat het alternatief een volledige lockdown is. Dan is open met beperkingen toch voor veel mensen een betere situatie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:19:
[...]

Maar dat is toch niet meer regeren te noemen? Juist in de huidige periode moeten ze gewoon kordaat zijn en zeggen wij regeren niet meer, laat iemand anders de hete stenen maar uit 't vuur halen. Je kunt dit toch zo niet 'regeren' noemen en met strak gezicht zeggen dat je beste met land voor hebt, terwijl je als soort Social Influencer paniekerig je peilingen in gaten houdt terwijl de hoofden van IC samenwerkingen in NL moord en brand moeten smeken om uiteindelijk toch de 'gevraagde' om gesmeekte maatregelen dan toch nog door te voeren
Absoluut, heb al eerder mijn onvrede over het beperkt leiderschap uitgesproken.

Maar dat maakt niet dat de maatregelen dan ook per definitie waardeloos zijn. Hoogstens te laat, of niet genoeg.

• t_captain
[...]

Hier het Parool:

[...]

Die 9 maanden lijkt een redelijk gemiddelde. Ik denk vanuit de cijfers dat ouderen al na 6 maanden een herhaling nodig hebben; voor jongeren ontbreken de cijfers nog.

De vraag: hoe lang moeten we hiermee doorgaan?

Het is evident hoe belangrijk vaccinatie in 2021 is geweest. Maar ik mag toch aannemen dat we enkele jaren het vaccinatieprogramma gaan terugtrekken naar de kwetsbaren.

Tegen die tijd heeft iedereen meerdere prikken gehad en is iedereen meer dan eens blootgesteld aan verschillende varianten van het virus. Het is te verwachten dat mensen die verder in goede gezondheid verkeren geen ernstige klachten meer zullen krijgen. Corona zal in dit scenario vergelijkbaar worden met influenza.

• giantgiantus
PLAE schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:12:
[...]

Hij zei kindersterfte lager en levensverwachting lager. Dat laatste zal wel een tikfoutje zijn.
Klopt. En aangepast :)

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:22:
[...]

Die 9 maanden lijkt een redelijk gemiddelde. Ik denk vanuit de cijfers dat ouderen al na 6 maanden een herhaling nodig hebben; voor jongeren ontbreken de cijfers nog.

De vraag: hoe lang moeten we hiermee doorgaan?

Het is evident hoe belangrijk vaccinatie in 2021 is geweest. Maar ik mag toch aannemen dat we enkele jaren het vaccinatieprogramma gaan terugtrekken naar de kwetsbaren.

Tegen die tijd heeft iedereen meerdere prikken gehad en is iedereen meer dan eens blootgesteld aan verschillende varianten van het virus. Het is te verwachten dat mensen die verder in goede gezondheid verkeren geen ernstige klachten meer zullen krijgen. Corona zal in dit scenario vergelijkbaar worden met influenza.
Tja. Ik heb al vaker in dit topic gesteld dat zolang de boosters blijven ook de QR moet blijven. Doelgerichte aanpak van de probleemgroep is altijd moeilijk geweest omdat de kwetsbaren niet duidelijk identificeerbaar zijn of omdat het tot leeftijdsdiscriminatie zou leiden.

Inmiddels weten we nu natuurlijk al veel meer welke mensen het grootste risico lopen maar 100% waterdicht zal die definitie niet zijn, daarmee blijft het een argument om daar niet op te selecteren.

En de 60+ meerderheid van onze vergrijzende bevolking zal ook niet accepteren dat zij regels moeten volgen die jongere mensen niet hoeven te volgen, ook al is dat vanuit medisch oogpunt bijzonder logisch.

Dus het enige wat ik verwacht qua finetuning is dat kwetsbaren iets vaker de booster krijgen, de minder kwetsbaren weer iets minder vaak. Maar iedereen zal voor de lange termijn een QR moeten mee dragen willen ze nog recht hebben op volledige deelname aan de maatschappij.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:21:
[...]

Even kijken bij Bloomberg dus aangezien zij het melden:

[...]

Vrij duidelijk dus, een vaccinatie is 9 maanden geldig voor een reispas.
Prima. Maar maak het dan wel makkelijk als overheid zijnde om een extra prik te gaan halen (zie Oostenrijk). Zul je dalijk weer zien dat de oudjes weer eerder op pad kunnen en ik niet op reis kan omdat ik niet voldoe aan de Europese regeltjes.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• giantgiantus
TheRicolaa10 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:31:
[...]

Prima. Maar maak het dan wel makkelijk als overheid zijnde om een extra prik te gaan halen (zie Oostenrijk). Zul je dalijk weer zien dat de oudjes weer eerder op pad kunnen en ik niet op reis kan omdat ik niet voldoe aan de Europese regeltjes.
Ik zou willen dat ze ook gewoon commercieel beschikbaar komen. Zou er graag voor betalen om zo’n ding gewoon relaxed in m’n arm te jassen.

• dakka

Een "commercieel bedrijf met aandeelhouders" verdiend magnituden meer met het 14 dagen intensief behandelen van een ongevaccineerde.

En je lichaam heeft B cellen die je je leven lang onthouden hoe dat virus er uit ziet en kan daar weer antistoffen mee maken, voor de "gezonde" groep zullen deze 2(3) voldoende zijn, de risico groep zal er waarschijnlijk goed aan doen om, wat ze nu ook al doen, voor ieder griep seizoen er even een te halen.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:59
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:05:
[...]

Zijn die gebieden waar mensen veel minder gevaccineerd worden dan voor de overige variabelen gelijk?
Twijfel je serieus aan het overweldigend positieve effect van vaccinaties op volksgezondheid?

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:57:
Snap dat vrijheidsargument niet zo.

Ik moet een autogordel dragen en stoppen voor een zebrapad. Ik mag geen random mensen op straat in elkaar trappen. Als ik kok wordt moet ik voldoen aan voedselstandaarden. Als ik kinderspeelgoed maak moet ik aan regels voldoen. Als ik dokter wil worden moet ik aan een hele berg regels voldoen. Als ik boodschappen wil doen moet ik kleren aan trekken. Etc etc etc

Allemaal "vrijheidsbeperkende" maatregelen die de maatschappij draaiende houden.
Van een autogordel dragen lig ik niet 3 weken grote stukken van de dag in bed.

Verder gaat je vergelijking op zoveel stukken mank dat het eigenlijk niet de moeite is om er op te reageren.

[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 25-11-2021 11:35 ]

Verwijderd

migchiell schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:33:
[...]

Twijfel je serieus aan het overweldigend positieve effect van vaccinaties op volksgezondheid?
Laatste strohalm van de ontkenners en twijfelaars. Als ze moeten toegeven dat vaccins werken dan hebben ze weer een argument minder in hun quest tegen de "medische apartheid".

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49
zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:18:
Weer een interessant too-little-too-late-draadje van Westeneng:

[Embed]
Hij zet 'snel' en 'onverwacht' tussen enkele aanhalingstekens wat impliceert dat het citaten zijn. Is dat ook zo?

Zo ja, dan vind ik dat wel een heel bijzondere uitspraak (van hetzij Rutte of De Jonge), aangezien de cijfers al ruim een maand lineair oplopen.

Hoe onverwacht is dit? :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym8XJd9j_SA5mxhy5_yWsvkJTjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z83azObJJsiPMMl300WohCIW.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEGvJWYd_OMfwlxW5WHNRX07gL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K6Afs4RHOjM15N4ovAXgKrBm.png?f=fotoalbum_large

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• giantgiantus
Mfpower schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:34:
[...]

Moet je eens teruglezen. Argumenten destijds toen het verplicht werd klonken extreem vergelijkbaar met nu de argumenten tegen een prikje.

Verwijderd

Mfpower schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:34:
[...]

Van aan voorwaarden moeten voldoen om arts te worden moet ik 10 jaar studeren. Toch zijn we maar wat blij met die vrijheidsbeperkende maatregel.

• Wolly
  • Niet online
migchiell schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:33:
[...]

Interesse tonen in een uitspraak is wat anders dan twijfelen.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Niet. Maar de regering snapt exponentiele groei nog steeds niet. Lekker tot op het laatste moment wachten, zodat we ook langer in lockdown moeten om de cijfers omlaag te krijgen.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:27:
Maar iedereen zal voor de lange termijn een QR moeten mee dragen willen ze nog recht hebben op volledige deelname aan de maatschappij.
Op de lange termijn zal er ook steeds meer immuniteit zijn, zullen de vaccins en behandelingen nog beter worden en zal de QR code ook gewoon afgeschaald worden, tenzij er een hele nieuwe variant opduikt en we opnieuw beginnen.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:35:
[...]
Laatste strohalm van de ontkenners en twijfelaars. Als ze moeten toegeven dat vaccins werken dan hebben ze weer een argument minder in hun quest tegen de "medische apartheid".
Interessant punt.

Heb de indruk dat veel 'ontkenners en twijfelaars' inmiddels wel beter weten, maar het moeilijk vinden terug te krabbelen. Ze hebben de hakken zo diep in het zand gezet dat ze het risico op gezichtsverlies groter vinden dan het gevaar van corona, of de ongemakken die gepaard gaan met het niet gevaccineerd zijn.

Of men zit in een (sociale) omgeving waar de meerderheid anti-vax is, of de meerderheid nog jegens elkaar probeert uit te stralen anti-vax te zijn.

Kunst is om deze mensen toch 'uit de kast' durven te laten komen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• migchiell
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:36:
[...]

Interesse tonen in een uitspraak is wat anders dan twijfelen.
Het schurkt een beetje aan tegen sealioning, wil ik maar zeggen.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wietsee. schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:54:
[...]

Ja, en dit had je al kunnen weten vanaf dag 1, fijn dat u het ook nu 'al' ziet. Beter laat dan nooit, daarom nooit een vaccin nemen. Ja, volgende graag, komt u maar verder prikzwijntje!
Ik heb uit vrijheid en overtuiging de eerste twee prikken genomen. Dit om mijn kans op ic/ernstig verloop met >90% te verminderen. Die kans op mijn leeftijd en met doorlopen infectie was al nihil, mooi om die 90% van nihil kleiner te krijgen. Dat deel van de werking van de vaccins is er nog steeds. Ik zou nu nog steeds uit volle overtuiging de eerste twee prikken nemen.

Een booster heeft nu dus geen enkele benefit meer voor me behalve dat ik zeker weet dat ik die nare bijwerkingen krijg. Je kunt niet ethisch van mensen vragen om de bijwerkingen van een vaccin te dragen als het verder geen benefit meer heeft. Behalve dan verspreiding, en kwetsbaren kunnen prima voor zichzelf zorgen door wél zo’n booster te nemen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:35:
[...]

Moet je eens teruglezen. Argumenten destijds toen het verplicht werd klonken extreem vergelijkbaar met nu de argumenten tegen een prikje.
Een betere vergelijk is de pokken vaccinaties... En dat mensen daar toen wat problemen mee hadden, kan ik nog enigszins inkomen (het was helemaal nieuw toen!) Maar precies dezelfe argumenten komen nu op, nu we meer dan 100 jaar verder zijn...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Verwijderd

alexbl69 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:39:
[...]

Interessant punt.

Heb de indruk dat veel 'ontkenners en twijfelaars' inmiddels wel beter weten, maar het moeilijk vinden terug te krabbelen. Ze hebben de hakken zo diep in het zand gezet dat ze het risico op gezichtsverlies groter vinden dan het gevaar van corona, of de ongemakken die gepaard gaan met het niet gevaccineerd zijn.

Of men zit in een (sociale) omgeving waar de meerderheid anti-vax is, of de meerderheid nog jegens elkaar probeert uit te stralen anti-vax te zijn.

Kunst is om deze mensen toch 'uit de kast' durven te laten komen.
Is ook een stukje onmacht. Stukje denial en bargaining in de rouwverwerking. De situatie is gewoon enorm kut. Accepteren dat dat nog wel even zo zal blijven en we er hoe dan ook niet echt omheen kunnen is lastig. Veel mensen worden dan gewoon boos, denken dat als de politiek maar gewoon zou doen wat zij willen dat het probleem dan opgelost was.

Probleem bij een ander neerleggen is makkelijker dan accepteren dan niemand er echt iets aan kan doen.

• t_captain
[...]

Tja. Ik heb al vaker in dit topic gesteld dat zolang de boosters blijven ook de QR moet blijven. Doelgerichte aanpak van de probleemgroep is altijd moeilijk geweest omdat de kwetsbaren niet duidelijk identificeerbaar zijn of omdat het tot leeftijdsdiscriminatie zou leiden.
Maar over enkele jaren is dat waarschijnlijk helemaal niet meer nodig. Verwachte situatie: endemisch virus, hoge mate van natuurlijke afweer. Alleen nog gevaarlijk voor kwetsbaren. Zorgbelasting seizonnsgebonden zeer laag tot matig.

Zoals influenza vandaag. Die prik voor de kwetsbaren hoeft niet afgedwongen te worden met QR codes. Mensen nemen hem vrijwillig.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:41:
[...]
denken dat als de politiek maar gewoon zou doen wat zij willen dat het probleem dan opgelost was.
En als de overheid dan werkelijk iets oplegt, is het ook niet goed en moeten de centra van steden maar afgebrand worden want 'hun vrijheid wordt ontnomen"...

• Fuujii
dakka schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:33:
[...]

Een "commercieel bedrijf met aandeelhouders" verdiend magnituden meer met het 14 dagen intensief behandelen van een ongevaccineerde.

En je lichaam heeft B cellen die je je leven lang onthouden hoe dat virus er uit ziet en kan daar weer antistoffen mee maken, voor de "gezonde" groep zullen deze 2(3) voldoende zijn, de risico groep zal er waarschijnlijk goed aan doen om, wat ze nu ook al doen, voor ieder griep seizoen er even een te halen.
Ik zie er geen complot in dat farmaceuten iedereen moedwillig ziek willen maken of houden. Ik zie er wél ‘valkuilen’ en ‘gevaren’ in dat we voor toegang tot de maatschappij afhankelijk zijn van dit soort partijen. Het is geen liefdadigheid wat ze doen, ondanks dat ze fantastische vaccins hebben ontwikkeld.

Ik zie dit overigens als een breder probleem in de maatschappij (niet enkel op corona en medische gebied): de macht van grote commerciële bedrijven in het dagelijkse leven.. Dat is geen gezonde marktwerking meer mijns inziens. Echter is dat een andere discussie.

• Wolly
  • Niet online
user109731 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:38:
[...]

Op de lange termijn zal er ook steeds meer immuniteit zijn, zullen de vaccins en behandelingen nog beter worden en zal de QR code ook gewoon afgeschaald worden, tenzij er een hele nieuwe variant opduikt en we opnieuw beginnen.
Dat denk ik ook, de vraag is dan wel hoelang dat gaat duren :+

• migchiell
Mfpower schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:41:
[...]

Ik heb uit vrijheid en overtuiging de eerste twee prikken genomen. Dit om mijn kans op ic/ernstig verloop met >90% te verminderen. Die kans op mijn leeftijd en met doorlopen infectie was al nihil, mooi om die 90% van nihil kleiner te krijgen. Dat deel van de werking van de vaccins is er nog steeds. Ik zou nu nog steeds uit volle overtuiging de eerste twee prikken nemen.

Een booster heeft nu dus geen enkele benefit meer voor me behalve dat ik zeker weet dat ik die nare bijwerkingen krijg. Je kunt niet ethisch van mensen vragen om de bijwerkingen van een vaccin te dragen als het verder geen benefit meer heeft. Behalve dan verspreiding, en kwetsbaren kunnen prima voor zichzelf zorgen door wél zo’n booster te nemen.
Niet om je ervaren bijwerkingen te bagatelliseren, of af te doen aan je overweging... maar als de werking van die eerste twee prikken afneemt, dan ben je straks die bescherming mogelijk (deels? grotendeels?) kwijt. In dat opzicht heeft een booster dus wel een benefit, namelijk het hernieuwen/verlengen van je bescherming.

Maakt wellicht voor je overweging niet uit, maar ik wilde het toch even noemen.

Verwijderd

Fuujii schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:44:
[...]

Ik zie er geen complot in dat farmaceuten iedereen moedwillig ziek willen maken of houden. Ik zie er wél ‘valkuilen’ en ‘gevaren’ in dat we voor toegang tot de maatschappij afhankelijk zijn van dit soort partijen. Het is geen liefdadigheid wat ze doen, ondanks dat ze fantastische vaccins hebben ontwikkeld.

Ik zie dit overigens als een breder probleem in de maatschappij (niet enkel op corona en medische gebied): de macht van grote commerciële bedrijven in het dagelijkse leven.. Dat is geen gezonde marktwerking meer mijns inziens. Echter is dat een andere discussie.
Dat is geen coronaprobleem maar een kapitalisme probleem. We leven nou eenmaal in een kapitalistische maatschappij, en waar ook ik daar van de gevaren zie, maakt het nou eenmaal dat er kapitalistische oplossingen zijn.

• giantgiantus
[...]

Dat is waar. Je kan alleen niet meer reizen naar het buitenland. Beetje hetzelfde met gele koorts vaccinatie.

• dakka
Fuujii schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:44:
[...]

Dat is fair, maar dat is idd meer een discussie privatisering vs nationalisering

• Wolly
  • Niet online
migchiell schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:39:
[...]

Het schurkt een beetje aan tegen sealioning, wil ik maar zeggen.
Want? Als iemand een interessante vergelijking doet, in dit geval gebaseerd op één aspect, dan vind ik het interessant om te weten waar die kennis vandaan komt en of je inderdaad eventuele randfactoren eruit kan laten.

In dit geval werd gezegd dat mensen met minder vaccinaties veel ouder worden in goede gezondheid. Dat is nogal een stelling die wat mij betreft dus best iets meer duiding mag krijgen.

Verwijderd

[...]

Ik rij al netjes 30 in een 30km zone. De kans dat ik in een 30zone kom te overleiden is nihil. Als ze dan ook nog van me verwachten dat ik stop voor een zebrapad, terwijl ik daar helemaal geen benefit voor heb, dat is gewoon niet ethisch. Voetgangers kunnen prima voor zichzelf zorgen.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 19:41

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Dus het enige wat ik verwacht qua finetuning is dat kwetsbaren iets vaker de booster krijgen, de minder kwetsbaren weer iets minder vaak. Maar iedereen zal voor de lange termijn een QR moeten mee dragen willen ze nog recht hebben op volledige deelname aan de maatschappij.
Voor reizen met het vliegtuig denk ik dat die check op vaccinatie nog wel even blijft (al vind ik dat je in zulke gevallen juist een negatieve test moet kunnen voorleggen, maar goed). Voor nationaal gebruik in horeca e.d. zou ik het enorm zorgwekkend vinden moesten ze dat spelletje nog jaren volhouden.

Straks zijn de medicijnen er ook. Als het dan nog niet opgelost is, dan gaat het nooit opgelost worden en blijven we voor eeuwig met die regels en beperkingen leven. Dat zou overigens de eerste keer in de hele geschiedenis zijn dat een virus niet uit zichzelf muteert in iets zwakkers. *knip* heb je daar onderbouwing bij? Dan graag dat er bij zetten, anders dat niet posten

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 25-11-2021 12:39 ]

Twitter

• migchiell
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:48:
[...]

Want? Als iemand een interessante vergelijking doet, in dit geval gebaseerd op één aspect, dan vind ik het interessant om te weten waar die kennis vandaan komt en of je inderdaad eventuele randfactoren eruit kan laten.

In dit geval werd gezegd dat mensen met minder vaccinaties veel ouder worden in goede gezondheid. Dat is nogal een stelling die wat mij betreft dus best iets meer duiding mag krijgen.
Ik denk dat jij de oorspronkelijke stelling verkeerd begrepen hebt, en dat ik daardoor jou verkeerd begreep.

Zoals ik het lees is de stelling "in landen waar men minder vaccineert, leeft de bevolking langer en gezonder" sarcastisch bedoeld. Schrijver bedoelt juist te zeggen dat dit NIET zo is.

Omdat je vroeg om onderbouwing van de stelling (waarbij ik er dus vanuit ga dat de stelling is dat vaccinaties juist WEL bijdragen aan een langer en gezonder leven), heb ik je vraag opgevat als twijfel aan het nut van vaccineren.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

migchiell schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:46:
[...]

Niet om je ervaren bijwerkingen te bagatelliseren, of af te doen aan je overweging... maar als de werking van die eerste twee prikken afneemt, dan ben je straks die bescherming mogelijk (deels? grotendeels?) kwijt. In dat opzicht heeft een booster dus wel een benefit, namelijk het hernieuwen/verlengen van je bescherming.

Maakt wellicht voor je overweging niet uit, maar ik wilde het toch even noemen.
Als dat punt bereikt is, en dat is nog steeds niet zo, dan is het inderdaad het overwegen weer waard.

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-10 12:31

Empathy

Extreme Audio

Dennahz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:51:
[...]

Dat zou overigens de eerste keer in de hele geschiedenis zijn dat een virus niet uit zichzelf muteert in iets zwakkers. (Ik blijf overigens bij dat Delta al een stuk zwakker is dan de originele string). Meer verspreiding, maar minder heftig verloop.
Hoe komt je hierbij?

Verwijderd

[...]

Overigens vind ik het ook niet ethisch dat mensen vaccins weigeren uit absoluut kortzinnig eigenbelang.

Dat is het mooie aan ethiek, er is geen goed of fout. Gelukkig hebben de volksvertegenwoordigers in de meeste westerse landen gekozen om de individuele vrijheid om niet te prikken tegenover de gevolgen van 3G/2G te zetten. Er is geen sprake van dwang, er komt geen ME team om je te prikken. Maar je moet wel de gevolgen dragen, net zoals de maatschappij de gevolgen draagt voor jouw keuze niet te prikken.

Ben je het daar niet mee eens dan mag je je onvrede bij de volgende verkiezingen uiten. Ow wacht, daar is de zittende macht dit jaar keihard herkozen, dus het lijkt dat je standpunt zwaar in de minderheid is.

• Fuujii
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:46:
[...]

Dat is geen coronaprobleem maar een kapitalisme probleem. We leven nou eenmaal in een kapitalistische maatschappij, en waar ook ik daar van de gevaren zie, maakt het nou eenmaal dat er kapitalistische oplossingen zijn.
Ja, het is een kapitalistisch probleem, maar wat je zegt, is zo’n dooddoener. Met z’n kijk erop kun je beter gelijk de hele regering opdoeken. Omdat het nu (te) vaak gebeurt, betekent niet dat je zoiets ingrijpends volledig afhankelijk moet maken van de markt. Kapitalisme hoeft niet zo zwart-wit te zijn.

Op den duur gaat alles kapot door deze mindset.

• zacht
  • Niet online
[...]

Of een jonger iemand (laten we voor het gemak zeggen jonger dan ondergetekende, dus 50-) een vaccin neemt is wat mij betreft ook triviaal aan het worden. Dat zijn niet de mensen die de zorg belasten. De transmissie-beperking door het vaccin lijkt ook vies tegen te vallen, en je kunt je sowieso afvragen of je de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van 50+ers bij de jongere generatie kan neerleggen.
Voor mezelf was het uiteindelijk een weloverwogen beslissing om de prikken te halen, ik heb er ook geen moment spijt van gehad. En een booster neem ik overigens ook zonder aarzelen met de kennis van nu.

Verwijderd

Fuujii schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:55:
[...]

Ja, het is een kapitalistisch probleem, maar wat je zegt, is zo’n dooddoener. Met z’n kijk erop kun je beter gelijk de hele regering opdoeken. Omdat het nu (te) vaak gebeurt, betekent niet dat je zoiets ingrijpends volledig afhankelijk moet maken van de markt. Kapitalisme hoeft niet zo zwart-wit te zijn.

Op den duur gaat alles kapot door deze mindset.
Er wordt al jaren gekozen voor partijen die voor privatisering zijn. Ik vind dat absoluut walgelijk en stem daar niet in mee. Maar blijkbaar wil het volk het en stemt men daar voor. Dus hebben we daar helaas mee te dealen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.nu.nl/coronav...geen-besluit-kabinet.html

OMT adviseert al het onderwijs open te houden.
Het begrip 'dweilen met de kraan open' krijgt nieuwe inhoud.

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:42:
[...]

Maar over enkele jaren is dat waarschijnlijk helemaal niet meer nodig. Verwachte situatie: endemisch virus, hoge mate van natuurlijke afweer. Alleen nog gevaarlijk voor kwetsbaren. Zorgbelasting seizonnsgebonden zeer laag tot matig.
Over enkele jaren is dat hopelijk het geval, al schaar ik dat dus onder langere termijn.
Zoals influenza vandaag. Die prik voor de kwetsbaren hoeft niet afgedwongen te worden met QR codes. Mensen nemen hem vrijwillig.
Ik denk dat we rond de griepprik mogelijk dezelfde argumentatie gaan krijgen als bij de covid vaccinaties en dat begrijp ik best. Waarom zou een oudere in een verzorgingshuis genoegen moeten nemen met medebewoners die geen griepprik wensen? Het is met dezelfde argumentatie die nu geldt voor Covid vaccins eenvoudig om te stellen dat die mensen een gevaar vormen voor zijn gezondheid.

Dus of de vrijwilligheid rondom de griepprik ook in de toekomst zonder dwang of drang zal zijn hangt denk ik erg af van het frame wat daaraan gehangen zal worden.

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:57:

Nog even tot de kerstvakantie van onze "vrijheid" genieten voordat we lekker in lockdown kunnen voor de rest van de winter.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Uiteindelijk gaat al het water uit die kraan toch op de vloer komen. Dan misschien maar beter alles nu en het opdweilen dan 50 keer een beetje.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Verwijderd

IJzerlijm schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:58:
[...]

Uiteindelijk gaat al het water uit die kraan toch op de vloer komen. Dan misschien maar beter alles nu en het opdweilen dan 50 keer een beetje.
Tsja, als je vloer doorweekt is kun je hem er uit slopen omdat het anders gaat schimmelen. Dan beter 50 keer een beetje opdweilen.

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 13:26

En dan zeker de horeca en winkels sluiten. Nee dat zal helpen......

Kinderen grootste besmetters op dit moment dus zolang scholen open blijven nemen zij het virus mee naar huis en besmetten daar hun ouders die vervolgens weer naar het werk gaan etc etc....

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 20:12
Dennahz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:51:
[...]

Voor reizen met het vliegtuig denk ik dat die check op vaccinatie nog wel even blijft (al vind ik dat je in zulke gevallen juist een negatieve test moet kunnen voorleggen, maar goed). Voor nationaal gebruik in horeca e.d. zou ik het enorm zorgwekkend vinden moesten ze dat spelletje nog jaren volhouden.

Straks zijn de medicijnen er ook. Als het dan nog niet opgelost is, dan gaat het nooit opgelost worden en blijven we voor eeuwig met die regels en beperkingen leven. Dat zou overigens de eerste keer in de hele geschiedenis zijn dat een virus niet uit zichzelf muteert in iets zwakkers. (Ik blijf overigens bij dat Delta al een stuk zwakker is dan de originele string). Meer verspreiding, maar minder heftig verloop.
Ik heb begrepen dat een virus altijd in balans is wat betreft besmettelijkheid t.o.v. dodelijkheid. Dus hoe besmettelijker een virus hoe minder dodelijk en andersom. Wanneer virussen muteren en besmettelijker worden zou dit dus idd ook automatisch betekenen dat ze minder dodelijk worden.

De vraag blijft dan nog wel of Delta 'zwakker' is dan Alpha aangezien sterfgevallen niet direct het probleem zijn. Het probleem zit in de stap ervoor namelijk de ziekenhuis opnames. Ik heb nog niet het idee dat de meer besmettelijke Delta variant ook zorgt voor minder ziekenhuisopnames. Dit is natuurlijk ook lastig om te bepalen zonder het effect van de vaccins mee te nemen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Ik vraag me oprecht af met welke achterliggende gedachte die aanbeveling is gekomen. Of alle oproepen vanuit de ziekenhuizen en IC's zijn met afstand veel te voorbarig geweest, of het OMT gaat uit van een best case scenario welke onverwachts positief uit zal pakken. Of liggen er ergens modellen die aannemelijk maken dat het allemaal wel mee valt?

Niet dat ik de scholen graag dicht wil hebben, maar de horeca is al gecastreerd, thuiswerk zal slechts een advies blijven en een avondklok "willen we nooit meer". Men zou nog evenementen kunnen scrappen en thuiswerk nog harder aan kunnen bevelen, maar zolang covid nog via de kinderen van familie naar familie kan hoppen is het, zoals je zegt, dweilen met de kraan open.
Pagina: 1 ... 111 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.