Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.917 views

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:01:
[...]

Tsja, als je vloer doorweekt is kun je hem er uit slopen omdat het anders gaat schimmelen. Dan beter 50 keer een beetje opdweilen.
Maar als je de kraan definief dicht draait heb je geen water meer en ben je in een week dood aan uitdroging.

(misschien is dit wel geen goede vergelijking)

And to think they once said that computers would take away jobs.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
hoe dit besluit op veel Nederlanders zal overkomen:

mwa, valt dus nog wel mee met de ernst van de situatie...

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
MikeyMan schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:57:
https://www.nu.nl/coronav...geen-besluit-kabinet.html

OMT adviseert al het onderwijs open te houden.
Het begrip 'dweilen met de kraan open' krijgt nieuwe inhoud.
Bizar, omdat dit toch wel het grootste besmettingshaard is? Hoe tragisch ik het ook vind voor de kinderen en ouders als de scholen dichtgaan, zou het wel moeten.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 15:31

Mfpower

In dubio

zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:56:
[...]

Of een jonger iemand (laten we voor het gemak zeggen jonger dan ondergetekende, dus 50-) een vaccin neemt is wat mij betreft ook triviaal aan het worden. Dat zijn niet de mensen die de zorg belasten. De transmissie-beperking door het vaccin lijkt ook vies tegen te vallen, en je kunt je sowieso afvragen of je de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van 50+ers bij de jongere generatie kan neerleggen.
Voor mezelf was het uiteindelijk een weloverwogen beslissing om de prikken te halen, ik heb er ook geen moment spijt van gehad. En een booster neem ik overigens ook zonder aarzelen met de kennis van nu.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben overigens geen antivaxxer oid maar ik denk dat uiteindelijk je gewoon vrij moet zijn om een (booster)prik te zetten. Als ik in een risicogroep zou behoren zou ik het wel weten. Dan zou ik die drie weken hartkloppingen op de koop toenemen. Alles beter dan stikken op de ic en m’n kinderen vaderloos achterlaten. Ik snap niet zo goed waarom “zulke mensen” uit risicogroepen die afweging niet maken, maar dergelijke keuzes liggen imho bij het individu. Maar een vaccin voor anderen nemen? Dat mag zeker maar gaat gewoon ethisch gezien veel te ver. Dat die discussie met de boosters niet gevoerd wordt geeft aan welke richting veel landen / de eu opgaat en is zeer zorgelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:01:
[...]

Tsja, als je vloer doorweekt is kun je hem er uit slopen omdat het anders gaat schimmelen. Dan beter 50 keer een beetje opdweilen.
tja t leuke en tegelijk onhandige van analogieën is dat je ze vrijwel altijd naar je eigen denkbeeld kan invullen. Een houten vloer kan beter een dag overstromen en dan drogen dan maandenlang een beetje nat zijn. Maar ja de IC's zijn geen houten vloer. Van houten vloeren heb ik meer verstand dan van IC's dus hoop ik maar dat de mensen die daar wel verstand van hebben/verantwoordelijk voor zijn een goede beslissing nemen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
MikeyMan schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:57:
https://www.nu.nl/coronav...geen-besluit-kabinet.html

OMT adviseert al het onderwijs open te houden.
Het begrip 'dweilen met de kraan open' krijgt nieuwe inhoud.
Dat sluiten gaat nu ook helemaal niets meer uithalen. Dat hadden ze weken geleden moeten doen, nu is de impact nog maar minimaal voor de piek. Elke voorspelling geeft aan dat we een dezer weken aan de piek zitten, dus op het moment dat zo'n sluiting nut gaat hebben zijn we al op/over de piek.

Gewoon lekker uit laten razen dus, als ze dit hadden willen voorkomen hadden ze maanden gelden al in moeten grijpen. Nu nog dit soort maatregelen geeft veel impact voor de samenleving, maar amper winst voor de bestreiding van het virus.

[removed]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bjorn180179 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:01:
[...]

En dan zeker de horeca en winkels sluiten. Nee dat zal helpen......

Kinderen grootste besmetters op dit moment dus zolang scholen open blijven nemen zij het virus mee naar huis en besmetten daar hun ouders die vervolgens weer naar het werk gaan etc etc....
Het RIVM denkt daar dus, om mij onbekende redenen, anders over.
De ‘aanjager’ van deze golf zijn ze in elk geval niet, volgens Susan van den Hof, epidemioloog bij het RIVM. “Het zijn de twintigers, de jongvolwassen, bij wie we als eerste een toename zagen. Zij zijn altijd de eerste groep.” Daarna verspreidde het virus zich onder oudere volwassenen en kinderen.
Het RIVM kijkt ook naar de leeftijd van de besmetter, en van degene die besmet wordt. Daaruit blijkt dat kinderen vooral hun directe leeftijdgenoten besmetten, zoals klasgenootjes en broers en zussen. De groep op wie ze het virus daarna het vaakst overbrengen, zijn de dertigers en veertigers: de generatie van hun ouders en een deel van hun leraren. Het omgekeerde geldt ook: dertigers en veertigers besmetten vaak kinderen in de basisschoolleeftijd.
Kinderen zijn niet de aanjager, maar zijn ze misschien wel de stationair draaiende motor die de huidige golf in gang houdt? Volgens Van den Hof niet. “Kinderen spelen een rol”, zegt ze, “maar ouders kunnen ook besmet raken op het werk, of door vrienden.” Of ouders vaker op hun werk of door hun kroost besmet raken, is niet bekend. “Het is lastig dat uit de cijfers te halen”, zegt Van den Hof.
En om op jouw eerste zin terug te komen, het antwoord is al gegeven:
“Alles wat je doet, heeft effect”, vervolgt ze, “maar dit is een keuze die we met zijn allen maken. Het is belangrijker dat kinderen naar school kunnen dan dat jij naar de kroeg kunt. Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen goed onderwijs krijgen, zullen we in andere settings iets meer moeten doen.”
Artikel bevat nog meer vraag/antwoorden maar ik mag hier niet het gehele artikel kopieren.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:45

NMH

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:58:
Uiteindelijk gaat al het water uit die kraan toch op de vloer komen. Dan misschien maar beter alles nu en het opdweilen dan 50 keer een beetje.
Ik dweil toch liever 50 keer een plasje op dan dat ik 5 centimeter water in de keuken heb staan en de vloer en alle meubels naar de stort kan afvoeren.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-11 10:06
t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:06:
Linkdropje: https://www.nu.nl/politie...rschat-die-pijn-niet.html

[...]

Ik was een week of drie geleden 1 van de mensen die een lockdown bestelde. Hier op het forum. Ik begrijp de terughoudendheid, maar ik vraag me af of De Jonge de andere kant van het verhaal begrijpt. Een te laat ingezette lockdown is in dit geval waarschijnlijk langer (omdat de zorgcijfers te ver zijn opgelopen) en komt op een minder prettig moment, vooral voor de retail.
Ik denk dat hij het verhaal niet begrijpt. Zie ook de opmerking van (ik meen Rutte) dat als je 'een paar dagen tot een week te vroeg ingrijpt' (of iets van die strekking). Ze snappen het echt niet; nog los van wat voor beleid ze er dan op maken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-11 09:02
_Bailey_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:05:
[...]

hoe dit besluit op veel Nederlanders zal overkomen:

mwa, valt dus nog wel mee met de ernst van de situatie...
Klopt, waarom gaan ze niet een maand dicht in Januari?
Dan kunnen ze voorbereiden op thuisonderwijs en gaan we maand lang in lockdown (alles dicht, behalve een supermarkt ofzo).

Het blijft ook raar dat je thuis 4 mensen mag ontvangen en in een zaal 1250 als je maar de QR controleert.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 15:31

Mfpower

In dubio

Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:06:
[...]

Het RIVM denkt daar dus, om mij onbekende redenen, anders over.

[...]

[...]

[...]

En om op jouw eerste zin terug te komen, het antwoord is al gegeven:

[...]

Artikel bevat nog meer vraag/antwoorden maar ik mag hier niet het gehele artikel kopieren.
Ik vind dat altijd een relatief argument. Ja het is belangrijker dat kinderen naar school kunnen dan dat jij naar de kroeg gaat maar als papa z’n kinderen geen eten meer kan geven vanwege de sluiting is dat natuurlijk ook een ernstig effect. Daarom houd ik niet zo van binaire afwegingen in complexe zaken.

Daarnaast kunnen scholen, net als in het buitenland, natuurlijk ook gewoon met maatregelen open. Ook dat wordt telkens maar binair neergezet.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Dennis1812

Amateur prutser

Leuk dat jullie allemaal willen dweilen of de vloer vervangen.
Ik zet liever een emmer onder de kraan en leeg deze tijdig buiten in de tuin.

Hoef je beiden niet te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennis1812 op 25-11-2021 12:11 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben wel blij dat het OMT blijkbaar geen noodzaak ziet de scholen te sluiten.

Zij hebben meer data en kennis dan ik, ik ga dus niet eigenwijs over hun advies oordelen maar ben blij dat een dergelijke zeer ingrijpende maatregel dus blijkbaar niet nodig is.

(Als leek kan ik me nog wel voorstellen dat scholen, met name basisscholen, bubbels zijn. Als het virus in de bubbel komt gaat het daar hard, maar die kinderen mengen niet veel met andere bubbels. Als je dus maar zorgt dat andere bubbels geïsoleerd blijven zullen de scholen het probleem niet zijn)

alles kan off-topic

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:41
Waarom niet omdraaien. Lockdown voor 60+ tot NA de kerst of bij ontvangst van booster. Ook oneerlijk, net als alle maatregelen, maar iig gericht op mensen die echt last van ziekte krijgen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:18:
Weer een interessant too-little-too-late-draadje van Westeneng:
Tsja. Duidelijk een simplistisch model. Het OMT-model houdt rekening met uitputting van het reservoir, en het OMT denkt dat dat heel snel komt.

Dit soort alarmistische modellen doet dat typisch niet, en doen gewoon een knullige extrapolatie van de groei zoals hij twee weken geleden was naar de toekomst zonder daar rekening mee te houden.

Nu kan het zijn dat het OMT het mis heeft, maar dan moet je dat wel beargumenteren. Niet gewoon negeren.

Stel dat we een aquarium hebben en er is 90 liter water uitgelekt in het afgelopen uur. Dan zegt het OMT: we denken dat er 100 liter in zat, en dat er dus nog 10 liter uit gaat lekken. Sommige twittermodelleurs zeggen dan: Met het huidige tempo van 90 liter per uur verwachten we de komende 2 uur dat er 180 liter uit gaat lekken. Ze zouden moeten zeggen: "Joh, OMT, jullie hebben het mis. Het aquarium bevatte 300 liter én hadden jullie al door dat de kraan boven het aquarium ook aanstaat en er dus ook per uur 30 liter bijgevuld wordt (afnemende immuniteit)?"

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:05:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben overigens geen antivaxxer oid maar ik denk dat uiteindelijk je gewoon vrij moet zijn om een (booster)prik te zetten. Als ik in een risicogroep zou behoren zou ik het wel weten. Dan zou ik die drie weken hartkloppingen op de koop toenemen. Alles beter dan stikken op de ic en m’n kinderen vaderloos achterlaten. Ik snap niet zo goed waarom “zulke mensen” uit risicogroepen die afweging niet maken, maar dergelijke keuzes liggen imho bij het individu. Maar een vaccin voor anderen nemen? Dat mag zeker maar gaat gewoon ethisch gezien veel te ver. Dat die discussie met de boosters niet gevoerd wordt geeft aan welke richting veel landen / de eu opgaat en is zeer zorgelijk.
Wat dat betreft snap ik ook zeker de terughoudendheid betreffende vaccinaties voor jonge kinderen. Het standaard vaccinatieprogramma betreft prikken die echt ter bescherming van de kinderen zelf zijn. Een Covid-vaccinatie zouden ze krijgen voor een ander.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
verdeeldheid binnen het OMT om onderwijs open te houden:

''Het OMT is verdeeld over het al dan niet openhouden van de scholen. Het demissionaire kabinet moet nog beslissen of het de scholen in het basis- en middelbaar onderwijs openhoudt. Het kabinet komt vandaag bijeen om te praten over de exploderende coronacijfers en zal dan een besluit nemen.

Het team van deskundigen van het OMT heeft het kabinet twee scenario's voorgelegd; het eerste scenario is alle scholen sluiten, maar dan moet ook de hele maatschappij dicht (een volledige lockdown dus).

Een tweede scenario is alle scholen openhouden en dus een aanscherping van de huidige maatregelen, maar geen volledige lockdown. Het team van deskundigen is hier verdeeld over, melden bronnen aan het RTL Nieuws.

Uiteindelijk moet het kabinet vanmiddag besluiten voor welke variant het zal gaan. ''

bron: RTL Nieuws

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 12:28
Ankona schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:11:

Zij hebben meer data en kennis dan ik, ik ga dus niet eigenwijs over hun advies oordelen maar ben blij dat een dergelijke zeer ingrijpende maatregel dus blijkbaar niet nodig is.

(Als leek kan ik me nog wel voorstellen dat scholen, met name basisscholen, bubbels zijn. Als het virus in de bubbel komt gaat het daar hard, maar die kinderen mengen niet veel met andere bubbels. Als je dus maar zorgt dat andere bubbels geïsoleerd blijven zullen de scholen het probleem niet zijn)
Ik denk dat er twee dingen meespelen:

1. het is nogal laat om echt baat te hebben bij een schoolsluiting. Het effect op de belasting van de ziekenhuizen is vrij indirect en daardoor wat langzamer. Persco is pas vrijdagavond, dan heb je het over een scoolsluiting per 29-11. In mijn model 2 weken te laat voor het optimate effect.

2. men maakt altijd de afweging tussen kosten en baten. De kosten van schoolsluitingen worden n.a.v. talloze signalen vanuit het onderwijs en de jeugdzorg als hoog ervaren.

• Wolly
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:11:
[...]

Ik vind dat altijd een relatief argument. Ja het is belangrijker dat kinderen naar school kunnen dan dat jij naar de kroeg gaat maar als papa z’n kinderen geen eten meer kan geven vanwege de sluiting is dat natuurlijk ook een ernstig effect. Daarom houd ik niet zo van binaire afwegingen in complexe zaken.

Daarnaast kunnen scholen, net als in het buitenland, natuurlijk ook gewoon met maatregelen open. Ook dat wordt telkens maar binair neergezet.
True. Maar qua binair denken is dat natuurlijk aan de orde van de dag. "Je laat je prikken of je krijgt corona" is ook zo'n mooie die voorbijgaat aan alle andere mogelijkheden.

Het is gewoon moeilijk om alle nuances in een compacte boodschap te verpakken zonder dat je daadkracht daardoor lijkt te verslappen. Dan is de keuze om valse tegenstellingen te gebruiken snel gemaakt aangezien je daarmee de meerderheid van de mensen wel zult bereiken op de korte termijn.

• redwing
zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:14:
[...]

Wat dat betreft snap ik ook zeker de terughoudendheid betreffende vaccinaties voor jonge kinderen. Het standaard vaccinatieprogramma betreft prikken die echt ter bescherming van de kinderen zelf zijn. Een Covid-vaccinatie zouden ze krijgen voor een ander.
Nee dus, ook de covid-vaccinatie zou voordelig zijn voor de kinderen (volgens alle verwachtingen en onderzoeken die nu zijn gedaan). Als die vaccinatie dus wordt goedgekeurd is dat mede omdat het ook voor de kinderen voordeliger is. De terughoudendheid komt er meer door dat dat voordeel simpelweg niet zo heel groot is. Dit is trouwens precies hetzelfde als met de 12+ vaccinaties nu, die waren pas goedgekeurd nadat uit onderzoek bleek dat het ook voor minder problemen bij de jongeren zelf zorgde.

[removed]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:42
Cid Highwind schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:03:
[...]

Ik vraag me oprecht af met welke achterliggende gedachte die aanbeveling is gekomen. Of alle oproepen vanuit de ziekenhuizen en IC's zijn met afstand veel te voorbarig geweest, of het OMT gaat uit van een best case scenario welke onverwachts positief uit zal pakken. Of liggen er ergens modellen die aannemelijk maken dat het allemaal wel mee valt?

Niet dat ik de scholen graag dicht wil hebben, maar de horeca is al gecastreerd, thuiswerk zal slechts een advies blijven en een avondklok "willen we nooit meer". Men zou nog evenementen kunnen scrappen en thuiswerk nog harder aan kunnen bevelen, maar zolang covid nog via de kinderen van familie naar familie kan hoppen is het, zoals je zegt, dweilen met de kraan open.
Ik vermoed dat dit advies gegeven wordt omdat het COVID-19 probleem verre van voorbij is. Procentueel gezien is het aantal gevaccineerden op de IC langzaam aan ook het punt wederom voorbij aan het gaan waarbij er puur op basis van deze groep alleen al een impact op de gezondheidszorg zou zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat vaccineren niet werkt, sterker nog, zonder zaten we veel dieper in de shit. Maar het is een ijdele hoop om te denken dat met vaccineren alleen er geen probleem meer bestaat.

En mits er zich geen wonder behandeling anderszins een intrede maakt, kan deze verhoogde zorgbelasting zomaar nog jaren aanhouden in golfbewegingen. Mensen raken nu eenmaal gewoon herbesmet, dit zien we steeds vaker. Sommigen zijn inmiddels al bijvoorbeeld 3 of zelfs 4 keer positief getest. En nieuwe mensen raken jaarlijks immuun gecompromiteerd waardoor zij tot de potentiële IC groep gaan behoren, ook al zijn zij gevaccineerd.

Je bereikt als maatschappij dan gewoon een punt waarin je moet accepteren dat we kinderen hierin niet de dupe moeten maken, het is niet ons recht hun jeugd te ontnemen voor een probleem dat wij als volwassen maatschappij hebben veroorzaakt.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 13:01
Erwinvz1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:09:
[...]
Het blijft ook raar dat je thuis 4 mensen mag ontvangen en in een zaal 1250 als je maar de QR controleert.
Dat laatste is een regel. Dat eerste een richtlijn op vrijwillige basis zonder enige consequenties bij het niet opvolgen hiervan. Des te krommer is dat men kinderen tot 12 jaar niet meerekent. Gezien de huidige besmettingsgetallen zou het logischer zijn de grens te verhogen juist wanneer die kinderen er niet zijn. Al ligt dat politiek gezien natuurlijk wat gevoelig

• Wolly
  • Niet online
giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:13:
Waarom niet omdraaien. Lockdown voor 60+ tot NA de kerst of bij ontvangst van booster. Ook oneerlijk, net als alle maatregelen, maar iig gericht op mensen die echt last van ziekte krijgen.
Zoek even de posts terug van een jaar geleden waarom dat totaal onmogelijk was.

Misschien dat sommige tegenargumenten nu technisch oplosbaar zijn blijf je bijvoorbeeld zitten met de onvermijdelijke contacten tussen leeftijdsgroepen en de (psychische) gezondheid van die mensen alsmede het feit dat sommigen nog werken op belangrijke plekken en niet kunnen thuiswerken.

• t_captain
_Bailey_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:15:

''Het OMT is verdeeld over het al dan niet openhouden van de scholen. Het demissionaire kabinet moet nog beslissen of het de scholen in het basis- en middelbaar onderwijs openhoudt. Het kabinet komt vandaag bijeen om te praten over de exploderende coronacijfers en zal dan een besluit nemen.

Het team van deskundigen van het OMT heeft het kabinet twee scenario's voorgelegd; het eerste scenario is alle scholen sluiten, maar dan moet ook de hele maatschappij dicht (een volledige lockdown dus).

Een tweede scenario is alle scholen openhouden en dus een aanscherping van de huidige maatregelen, maar geen volledige lockdown. Het team van deskundigen is hier verdeeld over, melden bronnen aan het RTL Nieuws.
Bijzonder dat per se de relatie wordt gelegd tussen scholen sluiten en lockdown. Je wil toch liever specifieke maatregelen nemen. Als winkelen het probleem is, doe je de winkels dicht. Als scholen het probleem zijn, doe je de scholen dicht.

Het zal vooral op de GGD cijfers van vandaag aankomen welke het wordt. Als de groeisnelheid weer een stap omlaag zet, komen we eraf zonder al teveel ingrepen.

• giantgiantus
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:18:
[...]

Zoek even de posts terug van een jaar geleden waarom dat totaal onmogelijk was.

Misschien dat sommige tegenargumenten nu technisch oplosbaar zijn blijf je bijvoorbeeld zitten met de onvermijdelijke contacten tussen leeftijdsgroepen en de (psychische) gezondheid van die mensen alsmede het feit dat sommigen nog werken op belangrijke plekken en niet kunnen thuiswerken.
Als je er 65 van maakt ben je dan al een heel eind toch?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:19:
[...]

Bijzonder dat per se de relatie wordt gelegd tussen scholen sluiten en lockdown. Je wil toch liever specifieke maatregelen nemen. Als winkelen het probleem is, doe je de winkels dicht. Als scholen het probleem zijn, doe je de scholen dicht.

Het zal vooral op de GGD cijfers van vandaag aankomen welke het wordt. Als de groeisnelheid weer een stap omlaag zet, komen we eraf zonder al teveel ingrepen.
Als het probleem overal zit doe je alles dicht?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:37
MikeyMan schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:22:
Als het probleem overal zit doe je alles dicht?
Scholen open en tegelijkertijd geplaceerde restaurants voor een paar uur sluiten is onzinnig, voor de verandering ben ik het met KHN eens dat die in dat geval gewoon open kunnen blijven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:52

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Wolly
  • Niet online
_Bailey_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:15:

Uiteindelijk moet het kabinet vanmiddag besluiten voor welke variant het zal gaan. ''

bron: RTL Nieuws
Ik begrijp het nieuwsbericht niet, men is binnen het OMT zogenaamd verdeeld maar de verdeeldheid komt alleen terug in scenario 2?

Dus moet ik dat lezen dat scenario 1 wel op unanieme steun kon rekenen van het OMT?

• redwing
Nu zat ik gisteren door wat cijfers te kijken, en ik kreeg daaruit het idee dat kinderen t/m 11, 12t/m 17 en 18+ alledrie een even grote verhouding hebben wat testen betreft. Dat zou betekenen dat de groep kinderen die getest wordt zo'n 2 keer zo groot is als de groep 18+. Als dat zo is, is het logisch dat de kinderen er extra bovenuit steken. Zeker omdat er ook veel zonder klachten worden getest (omdat klasgenootjes besmet zijn). Krijg je daardoor niet een vertekend beeld en zit corona gewoon nog verder verspreid dan we in de cijfers zien?
Want dat zou ook verklaren waarom ze minder graag aan de scholen willen komen. Want als je naar de andere leeftijden kijkt kun je wel degelijk al een afvlakking in de cijfers zien.

[removed]

• redwing
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:27:
[...]

Ik begrijp het nieuwsbericht niet, men is binnen het OMT zogenaamd verdeeld maar de verdeeldheid komt alleen terug in scenario 2?

Dus moet ik dat lezen dat scenario 1 wel op unanieme steun kon rekenen van het OMT?
Ik haal er uit dat ze niet kunnen kiezen tussen scenario 1 en 2. Maar zoals jij het leest is inderdaad ook mogelijk.

[removed]

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 13:26
redwing schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:28:
Nu zat ik gisteren door wat cijfers te kijken, en ik kreeg daaruit het idee dat kinderen t/m 11, 12t/m 17 en 18+ alledrie een even grote verhouding hebben wat testen betreft. Dat zou betekenen dat de groep kinderen die getest wordt zo'n 2 keer zo groot is als de groep 18+. Als dat zo is, is het logisch dat de kinderen er extra bovenuit steken. Zeker omdat er ook veel zonder klachten worden getest (omdat klasgenootjes besmet zijn). Krijg je daardoor niet een vertekend beeld en zit corona gewoon nog verder verspreid dan we in de cijfers zien?
Want dat zou ook verklaren waarom ze minder graag aan de scholen willen komen. Want als je naar de andere leeftijden kijkt kun je wel degelijk al een afvlakking in de cijfers zien.
De werkelijke cijfers liggen sowieso hoger, lang niet iedereen laat zich testen en loopt wel rond met een snotneus. Onder het motto van, ach het is gewoon een verkoudheidje en zal wel geen corona zijn.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• redwing
giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:20:
[...]

Als je er 65 van maakt ben je dan al een heel eind toch?
Waarom zou dat helpen? Ga je dan bejaardentehuizen zonder zorg zitten en andere ouderen op hun kamertje opsluiten in de hoop dat ze na een paar weken niet meer besmet worden, ondanks dat het virus dan nog steeds overal is?

[removed]

• t_captain
Dennahz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:51:
[...]

Voor reizen met het vliegtuig denk ik dat die check op vaccinatie nog wel even blijft (al vind ik dat je in zulke gevallen juist een negatieve test moet kunnen voorleggen, maar goed). Voor nationaal gebruik in horeca e.d. zou ik het enorm zorgwekkend vinden moesten ze dat spelletje nog jaren volhouden.
Eens. De enige rechtvaardiging van de inperkingen van onze persoonlijke vrijheid ligt in het feit dat covid meer is dan een medisch probleem. Door de schaal waarop mensen in de acute zorg belanden is het een maatschappelijke crisis.

Een maatschappelijke crisis rechtvaardigt verder gaande maatregelen dan een medisch probleem.

Ik verwacht binnen enkele jaren een situatie waarin de druk op de zorg hanteerbaar blijft. Daarmee is covid weer een medisch probleem zoals elke andere ziekte. Dan moeten we het ook hetzelfde aanpakken als andere ziektes. We beschermen de kwetsbaren (denk aan de griepprik, of de HPV prik voor meisjes), behandelen de zieken, en laten de rest met rust.
Straks zijn de medicijnen er ook. Als het dan nog niet opgelost is, dan gaat het nooit opgelost worden en blijven we voor eeuwig met die regels en beperkingen leven. Dat zou overigens de eerste keer in de hele geschiedenis zijn dat een virus niet uit zichzelf muteert in iets zwakkers. (Ik blijf overigens bij dat Delta al een stuk zwakker is dan de originele string). Meer verspreiding, maar minder heftig verloop.
Niet eens.

Wat betreft hospitalisatierisico van delta geven de cijfers je ongelijk. Ik vergelijk de actuele fase in de delta(+) golf met de opkomende flank van de alpha golf afgelopen voorjaar":

* de incidentie ligt momenteel 3x zo hoog als toen;
* de IC opnames liggen op vergelijkbaar niveau.

Dat suggereert dat de kans om aan de beademing te komen met een factor 3 is gedaald. Maar: in maart waren alleen de ouderen gevaccineerd. Mensen die in hoofdlijnen te oud waren om op de IC te belanden (op de IC zag je grotendeels de leeftijdsgroep 55-75; de meeste vaccinaties zaten toen bij 75+).
Nu is 85+% van de volwassenen gevaccineerd.

Die factor 3:1 wordt volledig verklaard vanuit vaccinatie. Het virus lijkt ongeveer even gevaarlijk als toen.

• giantgiantus
redwing schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:31:
[...]

Waarom zou dat helpen? Ga je dan bejaardentehuizen zonder zorg zitten en andere ouderen op hun kamertje opsluiten in de hoop dat ze na een paar weken niet meer besmet worden, ondanks dat het virus dan nog steeds overal is?
Nee. Maar over paar weekjes zou je een booster hebben kunnen gezet bij deze groepen zoals ook in m’n post stond :).

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:32
Bjorn180179 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:30:
[...]

De werkelijke cijfers liggen sowieso hoger, lang niet iedereen laat zich testen en loopt wel rond met een snotneus. Onder het motto van, ach het is gewoon een verkoudheidje en zal wel geen corona zijn.
Of als ik zelf even vluchtig kijk is de reden voor het niet laten testen wellicht dat mensen pas zaterdag terecht kunnen in plaatsen die respectievelijk 26min, 42min of 45min met de auto zijn. Dan snap ik wel dat je je niet laat testen als je alleen een loopneus hebt. En dan woon ik een paar minuten van Eindhoven af :)

• redwing
giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:36:
[...]

Nee. Maar over paar weekjes zou je een booster hebben kunnen gezet bij deze groepen zoals ook in m’n post stond :).
Waarna je alsnog een aantal weken moet wachten voordat die echt effectief is. Ik denk eerlijk gezegd dat het bejaardentehuis het geen maand zonder hulp overleeft ;)
En dan nog heb je met die booster alsnog maar een gedeelte te pakken, want ook voordat de bescherming afnam kwam diezelfde groep al veel in het ziekenhuis.

Maar hoe dan ook is het praktisch niet te doen, we hebben dit in de 1e golf al geprobeerd en eigenlijk nergens heeft het echt gewerkt.

[removed]

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:13

ErA

t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:32:
[...]

Ik verwacht binnen enkele jaren een situatie waarin de druk op de zorg hanteerbaar blijft. Daarmee is covid weer een medisch probleem zoals elke andere ziekte. Dan moeten we het ook hetzelfde aanpakken als andere ziektes. We beschermen de kwetsbaren (denk aan de griepprik, of de HPV prik voor meisjes), behandelen de zieken, en laten de rest met rust.

[...]
In hoeverre verwacht jij dat de momenteel aan Covid verbonden maatregelen, reacties en sentiment parabel aan genoemd proces zullen lopen c.q. afnemen?

Extra duiding: in een griepseizoen werden toch al gauw 100 ~ 125 ziekenhuisopnames (gemiddeld ) per dag geregistreerd. De maatschappelijk reactie hierop was zeer beperkt. Immers: Zaken waren onder controle.
(Dit is géen vergelijking tussen griep en Covid.)

Stel dat de zorg hanteerbaar blijft. Dat veranderd niet dat dergelijke Corona cijfers nu alle alarm bellen doen rinkelen.

Ik ben zo benieuwd hoe lang de nasmaak en "angst" blijft hangen als het we tot een beheersbaar niveau komen.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-11 21:20

boesOne

meuh

t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat hier het belang van onderwijs voor de ontwikkeling van kinderen zwaar weegt. Je kan niet echt verkopen dat de horeca open is en de school dicht (absurd gesteld).

Men denkt dat het belang van school voor kinderen zo groot is, dat school pas als laatste dicht moet gaan.
Hier ben ik het wel mee eens.

Er wordt dus met een bredere blik gekeken dan alleen virologisch.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:02
Eigenlijk is dit gewoon altijd al de beste oplossing geweest. Men wil dit niet graag horen, maar het is beter dan iedereen opsluiten en de gehele MKB naar de klote helpen. En daarnaast krijg je nog kinderen met leerachterstand.

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-11 15:53
Dutchy007 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:46:
[...]

Eigenlijk is dit gewoon altijd al de beste oplossing geweest. Men wil dit niet graag horen, maar het is beter dan iedereen opsluiten en de gehele MKB naar de klote helpen. En daarnaast krijg je nog kinderen met leerachterstand.
Het is altijd makkelijker om problemen naar de toekomst door te schuiven. Het ultieme "na mij de zondvloed" model.

Dus scholen dicht heeft niemand nu direct last van maar de gevolgen komen over jaren pas. Maar dat is een zorg voor dan :-(

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als we dan toch delen van de bevolking in een lockdown gooien (zeer onwenselijk lijkt mij), dan is een lockdown voor ongevaccineerden effectiever.
Het grootste probleem zijn de IC's en daar liggen vooral ongevaccineerden.
Daar komt nog bij: Je vaccinatiestatus daar kan je wat aan doen, dat is voor de meesten een keuze, je leeftijd niet. Het ene lijkt mij eerder richting discriminatie gaan dan het andere.

Maar nogmaals: Een deel van de bevolking thuis opsluiten lijkt mij niet wenselijk.

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 25-11-2021 12:55 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:30

HollovVpo1nt

I like gadgets

anandus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:51:
[...]
Als we dan toch delen van de bevolking in een lockdown gooien (eer onweselijk lijkt mij), dan is een lockdown voor ongevaccineerden effectiever.
Schijnbaar hebben de opgenomen gevaccineerden bijna altijd al medische problemen.
Van de gevaccineerden is dat dus bekend. Hoe zit het met de ongevaccineerden? Als de opgenomen ongevaccineerden ook nog eens onderliggende medische problemen hebben/ een risicogroep zijn, dan is een lockdown voor risicogroepen toch zo gek nog niet? Dan zijn toch openingstijden van essentiële voorzieningen voor risicogroepen toch ook prima? We hebben het toch al eens gedaan?

Ik zie niet wat daar op tegen is.

• nwagenaar
  • Laatst online: 05:03

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ankona schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:11:
Ik niet, maar meer vanwege wat ik ervaar op basis van mijn omgeving.
Ik verneem hier van diverse bekenden uit mijn sociale kring (werk en privé) dat ze hun kinderen (onder de 12) thuis hebben gehad vanwege besmetting al dan niet dat complete klassen thuis zitten omdat een groot aantal kinderen besmet zijn of dat de docent besmet is en er geen vervanging is voor de docent.

Vervolgens hebben er enkele geen symptomen gekregen - wellicht een kuchje - maar vernamen ze toch dat ze positief waren. Vanuit de GGD werd hun verzocht om in quarantaine te gaan en mensen te informeren waarbij enkele in hun sociale kring ook weer geinfecteerd waren (waaronder dus ook opa en oma) en die verspreiden het weer verder.

N=1 lijkt mij niet evident natuurlijk, maar dit zijn berichten vanuit diverse hoeken in Nederland en ik heb al soortgelijke stukken gelezen in diverse kranten al dan niet met bevestiging vanuit het onderwijs zelf.
Ik denk dat je dit onderschat als ik alleen maar kijk naar mijn neefjes en nichtjes. Ze gaan om met mensen van andere scholen in hun eigen speelbuurt (terwijl hun scholen niet in hun eigen buurt zitten) en doen aan diverse sportactiviteiten (voetbal en zwemmen bijvoorbeeld) dat actviteiten geeft aan kinderen uit de hele stad/dorp/omgeving.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Wolly
  • Niet online
[...]
Als we dan toch delen van de bevolking in een lockdown gooien (zeer onwenselijk lijkt mij), dan is een lockdown voor ongevaccineerden effectiever.
Daar komt nog bij: Je vaccinatiestatus daar kan je wat aan doen, dat is voor de meesten een keuze, je leeftijd niet. Het ene lijkt mij eerder richting discriminatie gaan dan het andere.

Maar nogmaals: Een deel van de bevolking thuis opsluiten lijkt mij niet wenselijk.
Die groep uitzonderen zal betekenen dat fabrieken stilliggen, de zorg nog minder is en de publieke veiligheid ook niet meer is als vandaag.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-11 03:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

boesOne schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat hier het belang van onderwijs voor de ontwikkeling van kinderen zwaar weegt. Je kan niet echt verkopen dat de horeca open is en de school dicht (absurd gesteld).

Men denkt dat het belang van school voor kinderen zo groot is, dat school pas als laatste dicht moet gaan.
Hier ben ik het wel mee eens.

Er wordt dus met een bredere blik gekeken dan alleen virologisch.
Maar ernstig zieke / overlijdende ouders/groot-ouders/klasgenoten zijn toch ook in hoge mate belastend voor kinderen?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Crazy D

I think we should take a look.

Bjorn180179 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:30:
[...]

Of mensen zijn gevaccineerd en weten ik hou toch wel mijn groene vinkje... Of: ik ben toch veilig want gevaccineerd. Het is immers of vaccineren, of ziekenhuis, om Hugo even te quoten. Ik ga straks testen omdat ik licht koortsig ben, mijn moeder is positief getest en vlak voor die test heb ik mijn moeder gezien. Dus de kans dat ik nu positief ben is flink aanwezig. Als mijn moeder niet positief getest was, was ik hoogst waarschijnlijk gewoon thuis gebleven (zoals ik vroeger met de ouderwetse grieperige klachten ook gewoon deed....).

Exact expert nodig?

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 09:26

Jumpiefox

Hoi ?

[...]
Sigh, laten we niet zo zielig doen met zijn allen? Dan kan je net zo goed zeggen, Lockdown voor de gevaccineerden, want die wanen zichzelf imuun en besmetten alle andere risico groepen op dit moment. etc etc.

De ene ongevaccineerde is de andere niet, hetzelfde voor gevaccineerde personen.

Iemand die gevaccineerd is met onderliggend lijden maar door de vaccinatie zichzelf veilig waant en dus vollop sociale contacten aangaat zal meer druk op het systeem dan een niet-gevaccineerde persoon die als een halve kluizenaar leeft.

Feit is inderdaad de meeste mensen op de IC's zijn niet gevaccineerde personen uit de risico groepen. Onderliggend lijden/Oud/Hoog BMI. Mensen uit de niet risico groepen belanden nauwelijks in het ziekenhuis.

Dan kunnen we nog zeggen ja maar het gaat ook om de besmettingen die iedereen veroorzaakt. Dat zal per individu varieren. Een vaxxed persoon kan veel meer besmettingen veroorzaken dan een niet vaxxed persoon en vica versa.

Is er eigenlijk een ander moment geweest dat gehele groepen onder 1 kam worden geschoren in publieke debatten zoals deze? vind het best bizar dat men niet inziet dat het veel complexer ligt dan alleen. "vaxxed vs non vaxxed" waarin de vaxxed personen eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid meer lijken te hebben vanwege een prikkie.

The first casualty in war is always the truth...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:41

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Voornamelijk mensen van 60 (en eigenlijk 70+) ja ;) En de vraag is of die mensen ongevaccineerd zijn, dat laat deze statistiek niet zien. Ik ken persoonlijk iemand van 70+ die - dubbel gevaccineerd en al - nu aan het zuurstof in het ziekenhuis ligt.

Zijn ongevaccineerde vrouw, zelfde leeftijd, ziekt thuis uit. Natuurlijk een n=1 voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE5z8OVrxNznl4rIHk1SS50lOLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3XINZ0YMxN8KiktN4xoLmCsr.png?f=user_large
Bron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD9afjVyDB-cY-gjyaHIO8xTbD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S79B4lpDAI3fPzX1jm7yrtoD.png?f=fotoalbum_large

Dus als je dan echt verschil wil maken en ondertussen mensen nog wat vrijheid wil geven, dan pak je alleen de groep aan die voornamelijk in het ziekenhuis komt te liggen en niet de gezonde tiener of 30'er die weliswaar een zeer kleine kans loopt om zwaar ziek te worden van covid, maar dit 99/100x niet wordt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 25-11-2021 13:00 ]

Twitter

• anandus
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:56:
[...]

Schijnbaar hebben de opgenomen gevaccineerden bijna altijd al medische problemen.
Van de gevaccineerden is dat dus bekend. Hoe zit het met de ongevaccineerden?
Dat is een goede vraag.
Het feit dat het bij gevaccineerde zo benadrukt wordt en bij ongevaccineerden niet doet me vermoeden dat er minder vaak sprake is van een broze gezondheid. Maar zeker weten doe ik dat niet, het is een puur een vermoeden aan de hand van de formulering.
Maar een interessante vraag.

Hoe dan wat veel zou helpen is, lijkt mij, om iemand te citeren uit dit topic:
rik86 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:09:
1. Geef de risicogroepen z.s.m. een boosterprik
2. Zorg dat ongevaccineerden alsnog een prik krijgen

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
anandus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:59:
[...]
Dat is een goede vraag.
Het feit dat het bij gevaccineerde zo benadrukt wordt en bij ongevaccineerden niet doet me vermoeden dat er minder vaak sprake is van een broze gezondheid. Maar zeker weten doe ik dat niet, het is een puur een vermoeden aan de hand van de formulering.

[...]
Dit is toch eigenlijk altijd al zo geweest? De meesten komen niet puur op Corona in het ziekenhuis, onafhankelijk van vaccinatiestatus.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:08
Dennahz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:59:
[...]

Voornamelijk mensen van 60 (en eigenlijk 70+) ja ;)

[Afbeelding]
Bron

[Afbeelding]

Dus als je dan echt verschil wil maken en ondertussen mensen nog wat vrijheid wil geven, dan pak je alleen de groep aan die voornamelijk in het ziekenhuis komt te liggen en niet de gezonde tiener of 30'er die weliswaar een zeer kleine kans loopt om zwaar ziek te worden van covid, maar dit 99/100x niet wordt ;)
Wacht even, ik lees in alle cijfers het volgende:

- ongevaccineerde 50+ (gemiddelde leeftijd opnames 59)
- gevaccineerde 70+ met onderliggend lijden (gemiddelde leeftijd opnames 77)

Dan zou je het zo moeten doen, gevaccineerde ouderen zonder onderliggend lijden lopen alsnog nauwelijks risico begrijp ik.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22:08
Señor Sjon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:01:
[...]

Dit is toch eigenlijk altijd al zo geweest? De meesten komen niet puur op Corona in het ziekenhuis, onafhankelijk van vaccinatiestatus.
Dit is toevallig in het nieuws vandaag.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-11 19:56
Lijkt er dus op dat er feitelijk geen serieuze maatregelen komen. Beter je best doen burgers! En hopen dat het helpt.

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 22:50

GQAH

King Tux

NiGeLaToR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:02:
[...]

Dan zou je het zo moeten doen, gevaccineerde ouderen zonder onderliggend lijden lopen alsnog nauwelijks risico begrijp ik.
Daar heb je helemaal gelijk in :)

GQAH - Good, Quick and Helpful

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 13:26
Crazy D schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:57:
[...]

Of mensen zijn gevaccineerd en weten ik hou toch wel mijn groene vinkje... Of: ik ben toch veilig want gevaccineerd. Het is immers of vaccineren, of ziekenhuis, om Hugo even te quoten. Ik ga straks testen omdat ik licht koortsig ben, mijn moeder is positief getest en vlak voor die test heb ik mijn moeder gezien. Dus de kans dat ik nu positief ben is flink aanwezig. Als mijn moeder niet positief getest was, was ik hoogst waarschijnlijk gewoon thuis gebleven (zoals ik vroeger met de ouderwetse grieperige klachten ook gewoon deed....).
Dat wel ja maar ze vergeten dat ze ondanks een vaccinatie nog steeds erg besmettelijk kunnen zijn. De basisregel is ook gewoon dat je bij klachten thuis blijft en dat zou iedereen ook moeten doen ook al zijn de klachten enkel een loopneus.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

HollovVpo1nt schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:56:
[...]

Van de gevaccineerden is dat dus bekend. Hoe zit het met de ongevaccineerden? Als de opgenomen ongevaccineerden ook nog eens onderliggende medische problemen hebben/ een risicogroep zijn, dan is een lockdown voor risicogroepen toch zo gek nog niet? Dan zijn toch openingstijden van essentiële voorzieningen voor risicogroepen toch ook prima? We hebben het toch al eens gedaan?

Ik zie niet wat daar op tegen is.
Ja, hebben we al eens gedaan. Was matig succesvol (voor het overgrote deel van de risicogroep).
Het was namelijk vaak aan het begin van de dag / winkelopening.
Veel ouderen/gehandicapten hadden op dat tijdstip de thuiszorg nog niet gehad. En niet aangekleed/geen medicatie/zonder steunkousen/niet gewassen zijn allemaal van die factoren waardoor ze er geen gebruik van konden/wilden maken.... 8)7

• boesOne

boesOne

meuh

Coach4All schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:57:
[...]

Maar ernstig zieke / overlijdende ouders/groot-ouders/klasgenoten zijn toch ook in hoge mate belastend voor kinderen?
Klopt, maar niet alle ouders en grootouders gaan dood. Bij lange na niet. Wel gaan alle scholen dicht, met bijbehorende schade voor alle kinderen. Dus de vergelijking gaat niet heel erg op.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• t_captain
ErA schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:46:
[...]

In hoeverre verwacht jij dat de momenteel aan Covid verbonden maatregelen, reacties en sentiment parabel aan genoemd proces zullen lopen c.q. afnemen?

Extra duiding: in een griepseizoen werden toch al gauw 100 ~ 125 ziekenhuisopnames (gemiddeld ) per dag geregistreerd. De maatschappelijk reactie hierop was zeer beperkt. Immers: Zaken waren onder controle.
(Dit is géen vergelijking tussen griep en Covid.)
Griep doodde ongeveer 40.000 inwoners over de afgelopen 10 jaar. Dat zijn 11 mensen per dag, met nadrukkelijk seizoenspatroon. In een maand als november ergens rond de 25. Corona zit daar boven (ondanks al onze inspanningen om de verspreiding te beperken!), maar gaat vermoedelijk binnen enkele jaren ook die kant op.

Hier komt een stukje psychologie. Ook als we menen dat we bepaald gedrag "voor de ander" doen, dan zit er verdacht vaak wel iets in dat op onszelf gericht is. We vinden de dood vooral schokkend als:

- het slachtoffer gezond was en even oud of jonger dan wijzelf
- de oorzaak een beetje ongrijpbaar is

Eigenlijk vinden we de dood dus schokkend als we onszelf bedreigd voelen.

Nu neemt griep vooral de levens van mensen die oud en versleten waren, of ernstig ziek. Sterven aan de griep is dus iets "voor de anderen". Daardoor vinden we het niet eng en zijn we niet van plan om er veel tegen te doen.

Ik zie bij corona een vergelijkbare beweging ontstaan. In de eerste golf zaten we allemaal bang thuis. We zagen op TV de Chinezen op straat omvallen en hadden geen idee hoe gevaarlijk het voor ons was. Een onbekende en onzichtbare, maar wel ernstige, bedreiging.

Fast forward november 2021. We kennen in onze persoonlijke omgeving vaak meerdere mensen die hersteld zijn van corona. In de meeste gevallen was het ziektebeloop wat we hebben gezien niet al te eng. En anders was de patient al oud, of veel te dik, of onderliggende aandoeningen; allemaal zaken die we kunnen aangrijpen om onszelf wat veiliger te wanen. Bovendien: we zijn geprikt.

• zacht
  • Niet online
boesOne schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:46:
[...]

En andersom ook niet. Waar het virus flink rond gaat is op scholen, en waar het het meest pijn doet is in de groep 60+. Het gros van de horeca-klanten zit daar qua leeftijd tussen in. BCO zou zich volledig moeten richten op die 60+groep. Al zal daar goed de conclusie uit kunnen komen dat 60+ers vooral besmet worden door schoolgaande kleinkinderen en wat oudere (klein)kinderen die hun ouders die de horeca bezocht hebben.
Het zijn moeilijke keuzes die het kabinet moet maken.

Verwijderd

[...]

de techniek van de valse tegenstelling wordt goed overgenomen van Hugo...

school dicht of je ouders/groot-ouders/klasgenoten worden ernstig ziek/overlijden

school dicht of ergens in het land zullen wat meer mensen overlijden die al niet al te gezond zijn en/of een prik geweigerd hebben, met een kleine kans dat 'ergens in het land' mensen zijn die je direct kent komt meer in de buurt van de werkelijkheid.

En omdat ook ik graag wil dat die mensen die al niet al te gezond zijn en/of een prik geweigerd hebben blijven leven en normale zorg doorgang kan hebben den ik dat in deze fase het wellicht beter is om de zwakken even te scheiden van de rest totdat het virus is uitgewoed onder de kinderen / jongeren. Hoeft niet heel lang te duren als ik met n=2 ( scholen kinderen kijk) naar het percentage dat m al te pakken heeft gekregen.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

boesOne schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:07:
[...]

Klopt, maar niet alle ouders en grootouders gaan dood. Bij lange na niet. Wel gaan alle scholen dicht, met bijbehorende schade voor alle kinderen. Dus de vergelijking gaat niet heel erg op.
Jawel, er zijn ook zat kinderen die het juist veel beter deden op zelfstandiger/kleinschaliger leren.
Niet is schadelijk of goed voor IEDEREEN....

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:31
Johan Bogle schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:03:
Lijkt er dus op dat er feitelijk geen serieuze maatregelen komen. Beter je best doen burgers! En hopen dat het helpt.
En dat baseer je op..?

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

• boesOne

boesOne

meuh

Coach4All schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:09:
[...]

Jawel, er zijn ook zat kinderen die het juist veel beter deden op zelfstandiger/kleinschaliger leren.
Niet is schadelijk of goed voor IEDEREEN....
De schade van sluiting van VO en PO is evident. Er zijn uitzonderingen, maar de conclusie dat sluiten van scholen zeer schadelijk is voor de cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen is en blijft hetzelfde.

• anandus
  • Niet online
[...]

Voornamelijk mensen van 60 (en eigenlijk 70+) ja ;)

[Afbeelding]
Bron

[Afbeelding]

Maar het grote probleem zijn toch juist de IC's?
Ook ziekenhuisbedden, tuurlijk, maar vooral de IC's moeten we op dit moment verlichten. En dat is waar de ongevaccineerden liggen. Ik meen dat 70% van de mensen in de IC's ongevaccineerd zijn.
Je moet ook kijken hoe het relatief is allemaal. 12% (ofzo) boven de 12 is ongevaccineerd, maar zorgt wel voor het overgrote deel van de IC-bezetting.
Je hebt gelijk, de 30-jarigen liggen er veel minder, maar hoeveel van de 30-jarigen die er wél liggen zijn gevaccineerd en hoeveel niet?
Het is een beetje onhandig dat we niet kunnen zien wat de leeftijdsverdeling op de IC's zijn.
Ik kan me voorstellen dat de 'kansloze' zeer oudere patiënten niet op de IC komen. En sowieso is de gemiddelde leeftijd van ongevaccineerden in het ziekenhuis ook lager.

Het effectiefst, maar ik zelf vind het niets, zou bijvoorbeeld zijn alle ongevaccineerden boven de 40 thuis opsluiten. En als het even kan ook isoleren van jongeren huisgenoten en familieleden.
Deur dicht en eten op een dienblad onder de deur doorschuiven :+

• zacht
  • Niet online
[...]

Laat ik het als 51-jarig bijna-oudje zo zeggen: boven de 50 is het een no-brainer om een prik te halen. Dat heb ik gedaan met de kennis van toen, en hoewel de kennis nu anders is blijft het een no-brainer. Ik maak me absoluut geen zorgen over een positieve test, dat wordt waarschijnlijk een weekje griep en Netflix en een gestresste werkgever, daarna weer door.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-11 23:39

In ieder geval redelijke uitstroom, veel meer positiefs kan ik er niet van maken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Johan Bogle
scholen dicht is van tafel. Mensen blijven dus gewoon naar hun werk gaan, kids blijven het verspreiden. Blijft alleen wat geneuzel in de marge over. Ze gaan de horeca of winkels ook niet sluiten met de scholen nog open… Alles of wat laffe marginale aanpassingen en wat waarschuwingen.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ik denk dat het verstandiger is om die groep te boosteren, in de zomer konden er 2 miljoen prikken per week gezet worden dus dan zou je nu ook wel flink de vaart erin kunnen zetten.

• Señor Sjon
[...]

Dit is toevallig in het nieuws vandaag.
Klopt, RTL nieuws had een vergelijkbaar plaatje van de week. Over risicogroepen gesproken... De verdeling met leeftijd vs ziekenhuis is ontzettend scheef en groeit ook steeds schever lijkt wel. 0-49 (mijn toevoeging) zijn grotendeels ongevaccineerd meen ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55XDgu8FjEMyNEI-ZxiK5HuEh8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SXXLgdmYlZT6eqwlnv3DmD3L.png?f=user_large

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 22:33
Moi_in_actie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:13:
[Twitter]
In ieder geval redelijke uitstroom, veel meer positiefs kan ik er niet van maken.
Met de huidige hoge uitstroom en recent zeer hoge instroom, in verhouding tot het pre-vax periodes, zou je bijna denken dat de gemiddelde ligdagen in de kliniek een stuk korter zijn geworden?
Heel positief gedacht: zien we hier een top vorming in de kliniek bezetting?

Morgen weer de grote ziekenhuis flush? Of zagen we dat op de zaterdagen?

American Express vraagbaak

• t_captain
anandus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:11:
[...]
Maar het grote probleem zijn toch juist de IC's?
Momenteel is met name de bezetting in de kliniek aan de hoge kant.

Dat is echter een kenmerk van de stijgende flank van een golf. IC opnames lopen 5 a 7 achter de verpleegafdelig aan. Bovendien veel meer ligdagen, het zwaartepunt van de bezetting zit de helft van de gemiddelde ligdagen na de opnames. Voor kliniek 7 ligdagen en IC ongeveer 15. De IC piekbezetting zit dus 10 dagen na de piek op de verpleegafdeling.

Ik denk dat de verpleegafdelingen momenteel richting de piek lopen. Als het meezit, zou die al dit weekend vallen. We gaan dan volgende week een relatieve verschuiving zien waarin de kliniek zachtes terugloopt en de IC doorstijgt.

Bovendien is de schaal van het probleem anders. IC vergt veel meer personeelsinzet per ligdag en is daardoor een groter probleem. @LZ86 wat is de verhouding qua personeelsinzet verpleegkundig?

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Gezondheidsraad: boosterprik voor iedereen boven de 18, ouderen eerst

De Gezondheidsraad adviseert nu om iedereen boven de 18 een booster (of oppepprik zo je wil) aan te bieden.

Persoonlijk betwijfel ik het nut hiervan voor de niet-risicogroepen.
Een sluiting van de scholen zal kinderen benadelen in hun ontwikkeling en opleiding. Deze achterstanden kunnen ze mogelijk een leven lang bij zich dragen in het ergste geval. We hebben het dan nog niet eens gehad op toegenomen risico van huiselijk geweld, wat een van de problemen was tijdens eerdere schoolsluitingen.

Als onze vrijheden opnieuw beknot worden roept men graag dat deze rechten niet absoluut zijn, alleen dat gaat dan ook op voor het recht op (volks)gezondheid. Hoe fair is het om jongeren met mogelijk levenslange problemen op te zadelen om bejaarden een paar jaar extra te geven?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:09
Johan Bogle schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:15:
[...]
scholen dicht is van tafel. Mensen blijven dus gewoon naar hun werk gaan, kids blijven het verspreiden. Blijft alleen wat geneuzel in de marge over. Ze gaan de horeca of winkels ook niet sluiten met de scholen nog open… Alles of wat laffe marginale aanpassingen en wat waarschuwingen.
Hoezo is dat van tafel? Dat het OMT iets adviseert wilt niet zeggen dat het kabinet dat overneemt. En ik geloof best dat het kabinet winkels en horeca sluit hoor. Onderwijs is véél belangrijker dan horeca.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 25-11-2021 13:19 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:17:
[...]

Momenteel is met name de bezetting in de kliniek aan de hoge kant.

Dat is echter een kenmerk van de stijgende flank van een golf. IC opnames lopen 5 a 7 achter de verpleegafdelig aan. Bovendien veel meer ligdagen, het zwaartepunt van de bezetting zit de helft van de gemiddelde ligdagen na de opnames. Voor kliniek 7 ligdagen en IC ongeveer 15. De IC piekbezetting zit dus 10 dagen na de piek op de verpleegafdeling.

Ik denk dat de verpleegafdelingen momenteel richting de piek lopen. Als het meezit, zou die al dit weekend vallen. We gaan dan volgende week een relatieve verschuiving zien waarin de kliniek zachtes terugloopt en de IC doorstijgt.

Bovendien is de schaal van het probleem anders. IC vergt veel meer personeelsinzet per ligdag en is daardoor een groter probleem. @LZ86 wat is de verhouding qua personeelsinzet verpleegkundig?
IC 1 op 1, soms 1 op 2 maar liever 1 op 1.

Afdeling 1 op 4 overdag gemiddeld, 1 op 8 avond en nacht 1 op 16.

(Dit alles in mijn ziekenhuis, kan per ziekenhuis misschien licht wisselen)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36
CMD-Snake schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:17:

De Gezondheidsraad adviseert nu om iedereen boven de 18 een booster (of oppepprik zo je wil) aan te bieden.

En wat is je onderbouwing? Wat kun jij leveren wat de experts hebben gemist? Dat is eigenlijk de vraag.

Het is nog al een statement namelijk.

Ik denk dat je minimaal nog wel het nut hebt dat je zulke fors hogere antistoffen krijgt, dat je minder een onderdeel wordt in de besmettingsketen (i.e., je infecteert anderen minder snel).

En dat is in deze situatie eigenlijk best een belangrijk voordele.

[ Voor 17% gewijzigd door Adlermann op 25-11-2021 13:20 ]

• Johan Bogle
Nat-Water schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:18:
[...]

Hoezo is dat van tafel? Dat het OMT iets adviseert wilt niet zeggen dat het kabinet dat overneemt. En ik geloof best dat het kabinet winkels en horeca sluit hoor. Onderwijs is véél belangrijker dan horeca.
het heeft alleen niet heel veel nut als je de meest effectieve maatregel van tafel haalt. Onderwijs sluiten heeft ook een gigantische invloed op reisbewegingen en thuiswerken

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36
Johan Bogle schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:20:
[...]
het heeft alleen niet heel veel nut als je de meest effectieve maatregel van tafel haalt. Onderwijs sluiten heeft ook een gigantische invloed op reisbewegingen en thuiswerken
Ja, onderwijs open gaat dus betekenen dat je veel harder en waarschijnlijk langer andere maatregelen moet invoeren.

Dat wordt een halve lockdown maanden en maanden lang (vermoed ik).

• CMD-Snake
Agent47 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:32:
Opzich prima idee. Als er dan ook garant wordt gestaan dat vakantie's van mensen doorgaan. Dat je een extra prik krijgt is niet zo erg lijkt me. Wel dat je eerst betaald en dan ineens niet meer kan / mag gaan.
De EU leden gaan over hun eigen toegangsbeleid als het om de coronapas draait. Die garanties ga je niet krijgen, Oostenrijk en Griekenland hebben al besloten om afwijkende koersen te gaan varen.
horizon1978 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:59:
En aldus heeft de EU hun (digitale) vaccinatiepaspoort effectief gemaakt. Zullen andere vaccinaties in 2022 aan toegevoegd gaan worden.
Waarschijnlijk hebben ze het tapijt er onderuit getrokken. Elk EU land mocht al zijn eigen toegangsbeleid voeren, nu wordt het enkel grilliger. Het vrij verkeer van personen in de EU wordt telkens meer bemoeilijkt, terwijl dit een van de hoekstenen is van de EU.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:37
Adlermann schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:21:
Dat wordt een halve lockdown maanden en maanden lang (vermoed ik).
Alsof mensen zich daaraan houden als de scholen openblijven, dit heeft toch totaal geen zin?
Bespeur bij mezelf een kantelpunt qua overtuiging, waarom doen we dit nog....

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:08:
[...]

En omdat ook ik graag wil dat die mensen die al niet al te gezond zijn en/of een prik geweigerd hebben blijven leven en normale zorg doorgang kan hebben den ik dat in deze fase het wellicht beter is om de zwakken even te scheiden van de rest totdat het virus is uitgewoed onder de kinderen / jongeren. Hoeft niet heel lang te duren als ik met n=2 ( scholen kinderen kijk) naar het percentage dat m al te pakken heeft gekregen.
Wat ik dan niet goed begrijp is dat op de scholen logischerwijs altijd veel besmettingen waren ivm de optimale condities voor het virus. Vorig jaar dus ook al, ook al konden we dat toen niet zo goed meten.

Dan zou de meerderheid van de kinderen toch al besmet moeten zijn geweest? OK, elk jaar komt er een contingent van onbesmette kinderen bij maar zijn dat dan nu de kinderen die het betreft?

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Adlermann schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:19:
[...]

En wat is je onderbouwing? Wat kun jij leveren wat de experts hebben gemist? Dat is eigenlijk de vraag.

Ik denk dat je minimaal nog wel het nut hebt dat je zulke fors hogere antistoffen krijgt, dat je minder een onderdeel wordt in de besmettingsketen (i.e., je infecteert anderen minder snel).

Waarom kan ik deze opmerking maar een duimpje geven?

alles kan off-topic

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:07:
[...]
We vinden de dood vooral schokkend als:

- het slachtoffer gezond was en even oud of jonger dan wijzelf
- de oorzaak een beetje ongrijpbaar is

Eigenlijk vinden we de dood dus schokkend als we onszelf bedreigd voelen.
plus:
- als het slachtoffer familie of kennis was

Maar dat is idd in hetzelfde straatje als de rest

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• t_captain
Dennis1812 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:19:
[...]

IC 1 op 1, soms 1 op 2 maar liever 1 op 1.

Afdeling 1 op 4 overdag gemiddeld, 1 op 8 avond en nacht 1 op 16.

(Dit alles in mijn ziekenhuis, kan per ziekenhuis misschien licht wisselen)
Thanks. In grote lijnen kost 1 IC patient dus evenveel inzet van verpleegkundigen als een stuk of 5 patienten op de verpleegafdeling. Bij de actuele bezetting (540 IC, 2169 kliniek gisteren) is de personeelsinzet dus ongeveer 50/50.

Die verhouding is aan het kantelen in het nadeel van de IC.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 04-11 21:05
CMD-Snake schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:17:

Ik vraag mij ook af wat de bereidheid zal zijn voor de niet-risico groep. Velen waaronder ik hebben een prik gehaald onder het mom van de "Vrij op vakantie" of "Dansen" prik. Als het advies van de EU wordt overgenomen, elke 9 maanden een prik, denk ik er serieus aan waarom. Liever een griepje en een stokje in mijn neus dan elke keer die prik.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:30

HollovVpo1nt

I like gadgets

anandus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:59:
[...]
Dat is een goede vraag.

[...]
Als je ziet hoeveel weerstand er is onder de ongevaccineerden om de prik te nemen, waarom zou je je dan niet richten op de ongevaccineerde risicogroepen? Is dat niet veel productiever?

• TheFes
  • Laatst online: 22:31
Señor Sjon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:16:
[...]

0-49 zijn grotendeels ongevaccineerd meen ik.

[Afbeelding]
Dat kun je toch gewoon in je plaatje zien?
0-49 is 59% van de bevolking, die onderverdeeld is in 24% ongevaccineerd en 35% gevaccineerd.
van de groep 0-49 is dus (35/59=) 59% gevaccineerd.

Home Assistant configuratie

• Wolly
  • Niet online
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:26:
[...]

Ik vraag mij ook af wat de bereidheid zal zijn voor de niet-risico groep. Velen waaronder ik hebben een prik gehaald onder het mom van de "Vrij op vakantie" of "Dansen" prik. Als het advies van de EU wordt overgenomen, elke 9 maanden een prik, denk ik er serieus aan waarom. Liever een griepje en een stokje in mijn neus dan elke keer die prik.
Ik heb in het nieuwsbericht over de 9 maanden geldigheid van de vaccins niets teruggelezen over testen, ik zou er niet teveel op rekenen dat dat nog lang een mogelijkheid is om te kunnen reizen.

Tenzij je nog <18 bent?
Voor mensen onder de achttien wordt een uitzondering gemaakt. Kinderen tussen de zes en zeventien jaar zouden aan een negatieve PCR-test genoeg hebben om te mogen reizen, ook als ze niet gevaccineerd zijn. Voor jongere kinderen zouden helemaal geen maatregelen nodig zijn.
https://www.nu.nl/coronav...prik-te-laten-gelden.html

• CMD-Snake
Adlermann schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:19:

De WHO zei gisteren dat de vaccins nog maar voor 40% tegen transmissie beschermen, dat is inmiddels aanmerkelijk lager dan het getal van het RIVM. Het argument van de besmettingsketen wordt daarmee steeds meer uitgekleed. De vaccins zijn meer nu om ernstig ziek worden te voorkomen (wat ze nog altijd goed doen) dan om verspreiding nog te remmen.

Als we naar de ziekenhuizen kijken ligt het probleem vooral bij de 50-plussers/60-plussers. De focus kan beter daar neergelegd worden dan telkens jongeren lastig te vallen die een te verwaarlozen kleine kans hadden om überhaupt in het ziekenhuis te komen.

Het idee van een muur van gevaccineerden om een kwetsbare groep heen werkt niet meer. De kwetsbaren doen er goed aan om juist te vaccineren, dan hebben ze de beste garantie dan wanneer ze op de groep moeten vertrouwen. Als we 1000 60-plussers extra weten te vaccineren zal dat meer doen als 10.000 jongeren extra prikken voor de bezetting van de zorg. Die hele coronapas en 2G richt zich telkens op de groepen waar de minste problemen zitten.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheFes schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:27:
[...]

0-49 is 59% van de bevolking, die onderverdeeld is in 24% ongevaccineerd en 35% gevaccineerd.
in het plaatje zijn idd precies 100 poppetjes per item, elk poppetje zou dus 1% moeten zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Vanwaar dan? Even ervan uitgaande dat jij nul risico loopt. En dat je niet zo druk maakt over andere mensen zoals familie waar je grotere kans hebt ze te besmetten. Waarom liever regelmatig testen (neem ik aan dan) waarbij er een stuk tot halverwege je endeldarm in je keel wordt gestoken en via je neus je brein wat wordt gekriebeld.

Ik vond dat prikje iig stuk minder irritant dan een test. En dat is los van alle voordelen die het biedt.

• Señor Sjon
TheFes schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:27:
[...]

Die 0-49 heb ik er zelf aan toegevoegd, alleen in de RIVM berichten over ziekenhuisbezetting heb je alleen optellingen van leeftijden over hele periodes, niet wat er nu ligt. Aangezien de meesten van die groep ongevaccineerd waren, heb ik het zo ook maar in het plaatje ingekleurd.

Van de 10.3m mensen tot 50 jaar doen er ca 2.1m sowieso niet mee (20%), dus de vax graad in 0-49 komt nooit boven de 80%.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2021 13:34 ]

• redwing
[...]

Precies, die groepen worden altijd puur opgedeeld zodat mensen er vooral zelf niet invallen. Dat de gekozen groepen onzinnig zijn, wordt dan vergeten. Uiteindelijk speelt er meestal meer mee voordat je in het ziekenhuis komt.

Daarnaast moeten die mensen eerst besmet worden, dus zolang de besmettingen oplopen, zullen er ook meer besmet worden. Je kunt dus wel alleen de 60+ers willen aanpakken, maar het is een geheel. Meestal beginnen de besmettingen bij de jongeren. Dus moeten we volgende keer dan maar alle jongeren opsluiten zodra de besmettingen oplopen? Want dat is nog veel effectiever dan nu alle 60+ers op willen sluiten.

[removed]

• Sissors
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:30:
[...]

De WHO zei gisteren dat de vaccins nog maar voor 40% tegen transmissie beschermen, dat is inmiddels aanmerkelijk lager dan het getal van het RIVM. Het argument van de besmettingsketen wordt daarmee steeds meer uitgekleed. De vaccins zijn meer nu om ernstig ziek worden te voorkomen (wat ze nog altijd goed doen) dan om verspreiding nog te remmen.
Meer was natuurlijk mooi geweest, maar euhm een 40% bescherming in transmissies brengt een R getal van 1.7 (enorme exponentiele groei) naar 1.0 (stabiel).

• Señor Sjon
Sissors schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:32:
[...]

Meer was natuurlijk mooi geweest, maar euhm een 40% bescherming in transmissies brengt een R getal van 1.7 (enorme exponentiele groei) naar 1.0 (stabiel).
Delta heeft toch in basis 7?

• t_captain
Moi_in_actie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:13:
[Twitter]
In mijn optimistische model verwachte ik een piek instroom in de verpleegafdeling rond 22-11. Dat is het model dat kijkt naar de verschuiving van leeftijdsverdeling in de positieve tests (jongeren stijgend, ouderen over de piek heen).

De piek bezetting zou in dat model dan omstreeks 25-11 zijn. Dit cijfer van Ollie (en het NICE dashboard) lijken in lijn met deze verwachting.

Dat is bijzonder goed niews. Volgende datapunt waarop ik wacht is de GGD cijfers. Om het gunstige scenario te bevestigen moet ik de volgende twee dingen zien:

1. wekelijke groeifactor zet nadrukkelijke daling door
2. besmettingen van 70-89 jaar dalen

• redwing
[...]

Tja, anders mag je na 9 maanden nergens meer in. Want als genoeg mensen dit niet doen, krijgen we vanzelf weer nieuwe golven en bijbehorende lockdowns. Dus naast dat het voor jezelf gewoon beter is, zorgt het er ook nog eens voor dat we normaal door kunnen. En na een aantal jaren zullen die boosters vanzelf niet meer nodig zijn.

[removed]

• Sissors
  • Niet online
Neem aan dat het nogal afhangt van de omgeving en maatregelen. Mijn punt was primair dat een 40% reductie in transmissies bij exponentiele groei alsnog een enorme impact heeft. En natuurlijk vaccins alleen gaan niet al onze problemen oplossen, maar het is zo'n makkelijke en effectieve methode dat het er niet bij mij in gaat waarom je die wil skippen.

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:32:
[...]

In een modelwereld.

Wat je nu ziet is dat sommige gevaccineerde groepen het er juist extra van nemen en daardoor juist meer besmet raken dan hun ongevaccineerde tegenpool.

• CMD-Snake
OMT adviseert: onderwijs open, horeca en niet-essentiële winkels 17.00 uur dicht

De eerste contouren van de aankomende maatregelen worden zichtbaar. Het onderwijs blijft open, niet-essentiële winkels en dienstverlening moet om 17.00 sluiten. Het OMT adviseert niet een totale sluiting, dit lijkt eerder een aanscherping van wat we nu al hebben.
Pagina: 1 ... 112 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.