wheli schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:14:
Vraagje voor mijn schoonouders:
Woning uit 1930, volledig nageisoleerd. Helaas geen vvw mogelijk in de woonkamer dus daar Jaga convectoren.
Vvw ca 40 m². Slaapkamers radiatoren maar deze staan altijd uit.
Afgelopen dec is een Viessmann 10kW WP geïnstalleerd met 49 liter retour buffer.
Historisch gasverbruik was 1500-1700 m³ en de installateur heeft daar de bovengrens van gepakt en dan nog wat extra. Wij hadden zelf met de koevlaasmethode 8,2 kW berekend en dit besproken maar advies vanuit Viessmann was nadrukkelijk 10 kW.
Als de temperatuur flink zakt (ergo <4 graden ong) dan draait hij mooi maar alles daarboven is een pendel feest.
Inmiddels worden verschillende opties besproken onder andere een groter buffervat of een kleinere WP. De installateur neigt naar het buffervat maar ik denk dat een kleinere WP (8 kW, minimum vermogen ca 2500 watt) veel slimmer is.
Wat is jullie idee? WP/Buffer of beide?
Pendel dagje:
[Afbeelding]
Jammer dat je ouders een leverancier hebben getroffen die het weer niet begrepen heeft. Juist bij dat afgiftesysteem is het minimum vermogen extreem belangrijk. Persoonlijk zou ik (als ik installateur was) op zo'n afgiftesysteem (met hoofdzakelijk convectoren met kleine waterinhoud) niet eens een WP hebben aangeboden, het risico op problemen is veel te groot.
Je vermeldt niet hoe de rest van de woning wordt verwarmd, maar dat zal dan ook wel met radiatoren zijn?
Zoals je in een paar seconden kunt uitrekenen helpt een grotere buffer maar een paar minuten tegen pendelen. Als je serieus warmte wilt opslaan in water moet je aan een buffer >>1000 liter gaan denken. Daar is meestal geen plek voor. Warmte opslaan in beton gaat veel beter, o.a. daarom werkt VVW zo goed.
Die buffer gaat je dus niet helpen. Dan zijn er nog twee opties over:
1. Afgiftesysteem verbeteren.
Voorkeur is uiteraard iets met veel meer water- en warmte-inhoud. Bovenaan staat VVW, maar als alternatief kun je beter zoveel mogelijk overmaats T33 radiatoren gebruiken dan de huidige convectoren.
2. Warmtepomp vervangen door eentje met een lager minimum vermogen.
Dit kan een kleinere WP zijn, maar je zou ook kunnen overwegen om twee zo klein mogelijke warmtepompen in cascade te zetten.
Andere mogelijkheid is een Toshiba zoals volgens mij @
Blihi die heeft. Die moduleert extreem ver terug. Nadeel daarvan is de lagere efficiëntie bij lagere vermogens, maar voor jouw ouders zou het toch een aardige oplossing kunnen zijn.
Wat me verder verbaast is dat voor deze situatie, met zeer kritiek afgiftesysteem, enkel is gekeken naar het historisch gasverbruik. Waarom gebruik je niet het gasverbruik op een aantal zeer koude dagen als basis en reken je dat terug naar -10 of -7?
En je vermeldt slechts het nominale verwarmingsvermogen. Hoeveel vermogen leveren die warmtepompen bij -7 of -10?
Welke 8 kW warmtepomp heeft trouwens een minimum vermogen van 2.5 kW (bij +10 of +12)? Dat zullen er niet veel zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.