Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 243 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.534.738 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

Atomius schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Ze zeiden dat als ik er eind maart in ga, dat het dan meer kost om hem van 18 naar 20 te krijgen dan hem continu op 20 te houden tot die tijd.
Hier een bewoner van een huis (sinds 4 maanden) waar vorige bewoners 3500 m3 per jaar verstookten (hielden van lekker warm) en niet bijster goed geïsoleerd. Verwarming deels VVW en deels radiatoren, en er is ook nog een airco (die kan verwarmen).

Inmiddels de vloer via kruipruimte helemaal geïsoleerd met 15cm PIR. En een 9kW Panasonic WP die nu drie weken prima aan het draaien is.

Eerste dag verstookte ik zo'n 60 kWh om het huis -na een week geen verwarming- een beetje op temp te krijgen. Nu verstook ik zo'n 10-20 kWh per dag in de WP afhankelijk van Tb. En er is nog veel te isoleren (HR++, kieren, deuren, muur, dak) dus ik hoop het verbruik verder omlaag te krijgen.

In ieder geval is 10-20 kWh een stuk prijsgunstiger dan 10-20 m3 gas van daarvoor.
[...]

Er is een kruipruimte ja. Heb een offerte liggen voor Tonzon van 2200 euro. Vind ik nog best veel geld hoor.
Over Tonzon zijn de meningen sterk verdeeld. Kijk vooral het topic over vloerisolatie.
Ik heb dus PIR platen tegen de vloer, glaswol tussen de balken en bubbeltjesplastic en PE folie op de vloer.
Zie topic.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:22
inmiddels bij technische unie (www.heat-box.nl) een warmteverliesberekening gedaan en een afgifteberekening voor de vloerverwarming (bij groenehoedduurzaam.nl) en daarmee kom ik op resp. 8kw warmteverlies en 7kw warmteopbrengst van de vloer uit. door het toepassen van decentrale wtw kan ik het warmteverlies behoorlijk beperken met ong 2kw.
Zou de 7kw warmtepomp van LG dan een beter alternatief zijn dan de 9kw?

de koevlaas van 1630 historisch, ik durf niet meer te zeggen of dat nu nog klopt. er is nu meer geïsoleerd.
Dit jaar zitten we op 1030m3. Energieleverancier gebruikt nu 1212m3 als historisch.
1212 / 1650 = 0,73454545
0,73454545 * 8 = 5,8

Als de * 8 een *10 zou worden zitten we op 7,3
Die zou dan wel passend zijn, maar ook op maximaal moeten lopen. Iets ruimte om tussendoor SWW te verwarmen, is dan lastig als het buiten koud is. Beide LG Therma's kunnen terugmoduleren naar +- 2kW.
De 9kW zou dan de veilige keus zijn en net wat meer kunnen dan de 7kW.

Klopt deze beredenering?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:46
@maomanna Persoonlijk zou ik bij gelijk minimum voor 9kW gaan. Machine die op 90% loopt, loopt meestal net iets lekkerder dan op 100%. Maar aan de andere kant is dat ook maar 5 dagen in het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ja klopt. door de verschillende uitkomsten van de berekeningen, zit ik daarmee in de knoei.
als er minder vermogen gevraagd wordt, zeg 40%, dan zal de 9kW het net wat makkelijker hebben dan de 7kW (al zijn beide daar prima voor geschikt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

maomanna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:19:

De 9kW zou dan de veilige keus zijn en net wat meer kunnen dan de 7kW.

Klopt deze beredenering?
Voor mezelf redenerend zou ik ook liever iets meer reserve hebben, mits de WP's naar zelfde minimum terug kunnen moduleren. Ook al zijn de grotere (meer KW's) modellen ietsje minder efficiënt (lijkt het).

Bij de Panasonic Monobloc J modellen van 5, 7 en 9 kW is er die situatie van zelfde minimum. 't Zijn technisch vrijwel dezelfde uitvoeringen met hier en daar iets andere onderdelen (lijkt het). En ook prijzen schelen weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik ben aan het kijken om een Daikin multi+ te plaatsen, is er iemand met gebruikerservaring?
Kan je hem ook consistent naar 65 graden laten verwarmen(laatste beetje volledig elektrisch)

Ik zie het sws als gemiste kans dat de warmte van binnenunits niet gelijk naar de boiler kan in de zomer.

https://www.daikin.nl/nl_...heat-pumps/multiplus.html

[ Voor 12% gewijzigd door IplugNplay op 07-03-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

IplugNplay schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:31:
Ik ben aan het kijken om een Daikin multi+ te plaatsen, is er iemand met gebruikerservaring?
Kan je hem ook consistent naar 65 graden laten verwarmen(laatste beetje volledig elektrisch)

Ik zie het sws als gemiste kans dat de warmte van binnenunits niet gelijk naar de boiler kan in de zomer.

Verkeerde topic :)

Dit is het juiste topic:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Het is een lucht/water/lucht warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
IplugNplay schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:31:

Krijg je op dit systeem subsidie? Vrees van niet in combi met L/L. WP Boiler nemen anders met losse L/L. NB: verwarmen met Daikin L/L heeft niet het comfort van L/W vind ik na 3 jaar ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 18:38
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:16:
[...]

NB: verwarmen met Daikin L/L heeft niet het comfort van L/W vind ik na 3 jaar ervaring.
Volgens mij is er niemand die L/L - beter gezegd: herrie & luchtstroming - als comfortabel ervaart. Ook niet voor koeling maar we nu eenmaal gewend dat een airco herrie en luchtstroming geeft en luchtstroming langs de huid koelt af dus in de zomer helpt dat dan in elk geval nog mee ipv tegen bij verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 07-03-2023 16:36 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
dof schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Voor mezelf redenerend zou ik ook liever iets meer reserve hebben, mits de WP's naar zelfde minimum terug kunnen moduleren. Ook al zijn de grotere (meer KW's) modellen ietsje minder efficiënt (lijkt het).
20% van 7kW is 1,4 of 20% van 9kW is 1,8. Lijkt me geen wereldprobleem.

Als ik voor de radiatoren een kleinere leiding neem en een grotere retour (dan kan het sww vat met 32 aan en retour en de radiatoren boven op 26 aanvoer en mee met de retour van het sww vat.) Gaat dat werken? Of beter het beide dan 26mm doen.
Ik verwacht namelijk niet dat ik 3x 32mm door het oude rookkanaal kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

maomanna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:56:
[...]

20% van 7kW is 1,4 of 20% van 9kW is 1,8. Lijkt me geen wereldprobleem.

Als ik voor de radiatoren een kleinere leiding neem en een grotere retour (dan kan het sww vat met 32 aan en retour en de radiatoren boven op 26 aanvoer en mee met de retour van het sww vat.) Gaat dat werken? Of beter het beide dan 26mm doen.
Ik verwacht namelijk niet dat ik 3x 32mm door het oude rookkanaal kan krijgen.
Uit je beschrijving snap ik niet precies wat jouw situatie is, maar met een 7 of 9 kW WP is het wel gewenst (zie fabrikanten specs) om voor de hoofdleidingen (die naar VVW gaan) => 25 mm binnendiameter leidingen te gebruiken. Dus 32 mm kunststof of 28 mm koper of staal. Ik doe sowieso alles met koper.

Aftak leidingen naar b.v. radiatoren kunnen dan navenant kleiner als radiatoren die minder groot zijn. Aangezien er veel water doorgepompt wordt (vooral zoals nu bij af en toe defrosts) zou ik het wel symmetrisch houden, dus diameters aanvoer en retour gelijk. Daarnaast ruime bochtjes i.p.v. haakse bochten zoals bij knelkoppelingen.

Hou het zo simpel mogelijk heb ik hier geleerd, en zo heb ik het ook aangelegd en het draait nu eigenlijk ook zonder problemen.

Overigens heb ik ook geen SWW vat maar een aparte WPB, scheelt mij veel hoofdbrekens...

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 07-03-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
blb4 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Volgens mij is er niemand die L/L - beter gezegd: herrie & luchtstroming - als comfortabel ervaart. Ook niet voor koeling maar we nu eenmaal gewend dat een airco herrie en luchtstroming geeft en luchtstroming langs de huid koelt af dus in de zomer helpt dat dan in elk geval nog mee ipv tegen bij verwarmen.
Nou, als ik dit tot een paar maanden geleden postte in L/L kreeg ik het hele topic over me heen. Dit topic is gelukkig een stuk objectiever en staat open voor kritiek en minpunten voor L/W. L/L niet meer vandaar dat ik het hem of haar even meegaf. L/L post ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Krijg je op dit systeem subsidie? Vrees van niet in combi met L/L. WP Boiler nemen anders met losse L/L. NB: verwarmen met Daikin L/L heeft niet het comfort van L/W vind ik na 3 jaar ervaring.
Dat zal ik nagaan, maar dan is het op het boiler en buitenunit gedeelte sws niet op de binnenunits.
Ik ga er naar kijken. Maar het gaat niet om subsidies of kosten. Het past in een bepaalde situatie waar vloerverwarming moeilijk te realiseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
IplugNplay schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:20:
[...]

Dat zal ik nagaan, maar dan is het op het boiler en buitenunit gedeelte sws niet op de binnenunits.
Ik ga er naar kijken. Maar het gaat niet om subsidies of kosten. Het past in een bepaalde situatie waar vloerverwarming moeilijk te realiseren is.
Radiatoren kan ook met L/W. Ik ben er hard mee bezig om het te realiseren. Overigens is jouw te wensen systeem ook in L/L besproken. Even zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-03-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Radiatoren kan ook met L/W. Ik ben er hard mee bezig om het te realiseren.
Ook radiatoren passen niet overal in deze situatie. Ik ging dus kijken voor 1 verwarmingstype wat in alle kamers is toe te passen. Ik kwam op de multi+ bij toeval en dan heb ik als bijkomend voordeel dat er een boiler bij draait.
Ik ben vooral benieuwd naar de gebruikerservaring. Maar iemand die andere redenen heeft of het af/aan te raden is welkom om te reageren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
IplugNplay schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Ook radiatoren passen niet overal in deze situatie. Ik ging dus kijken voor 1 verwarmingstype wat in alle kamers is toe te passen. Ik kwam op de multi+ bij toeval en dan heb ik als bijkomend voordeel dat er een boiler bij draait.
Ik ben vooral benieuwd naar de gebruikerservaring. Maar iemand die andere redenen heeft of het af/aan te raden is welkom om te reageren ;)
Fancoils geen optie? Multi is ook geen topper met verwarmen, zie L/L topic.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 07-03-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Fancoils geen optie? Multi is ook geen topper met verwarmen, zie L/L topic.
Fancoils ga ik in de overweging zetten.

Ik ben het niet eens dat een multi slecht is in verwarmen. Daar zijn de meningen over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

IplugNplay schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Ik ben het niet eens dat een multi slecht is in verwarmen. Daar zijn de meningen over verdeeld.
Multi kan goed verwarmen maar is niet selectief in het terug moduleren per unit. Door het hogere vermogen van een multi meer pendelen
Vaak is meerdere buitenunits dan de betere keuze.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
dof schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Uit je beschrijving snap ik niet precies wat jouw situatie is, maar met een 7 of 9 kW WP is het wel gewenst (zie fabrikanten specs) om voor de hoofdleidingen (die naar VVW gaan) => 25 mm binnendiameter leidingen te gebruiken. Dus 32 mm kunststof of 28 mm koper of staal. Ik doe sowieso alles met koper.
Tot de verdeler sws 32mm. Maar voor de verdeler wilde ik een t stuk zetten voor de radiatoren boven. Om die dan in 26 uit te voeren. Maar dan moet er ook 26 terug. Ook voor het sww vat.
[...]

Aftak leidingen naar b.v. radiatoren kunnen dan navenant kleiner als radiatoren die minder groot zijn. Aangezien er veel water doorgepompt wordt (vooral zoals nu bij af en toe defrosts) zou ik het wel symmetrisch houden, dus diameters aanvoer en retour gelijk. Daarnaast ruime bochtjes i.p.v. haakse bochten zoals bij knelkoppelingen.

Hou het zo simpel mogelijk heb ik hier geleerd, en zo heb ik het ook aangelegd en het draait nu eigenlijk ook zonder problemen.
Check ✓
[...]

Overigens heb ik ook geen SWW vat maar een aparte WPB, scheelt mij veel hoofdbrekens...
Helaas geen ruimte om die kwijt te kunnen zonder last te hebben van het geluid. Het moet op zolder op een houten vloer. Op de overloop, dus dat wil ik zo stil mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
maomanna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Helaas geen ruimte om die kwijt te kunnen zonder last te hebben van het geluid. Het moet op zolder op een houten vloer. Op de overloop, dus dat wil ik zo stil mogelijk.
Voor mij ook de redenen om met een gewone boiler, verwarmd door de warmtepomp te gebruiken. Werkt volledig stil.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
IplugNplay schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Slecht niet, het wordt warm ja. Wel onzuiniger door het pendelen. Heb er zelf 1 voor boven. Loopt veel onzuiniger dan mijn single. Maar lees je even in bij L/L. Al veel over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 17:51

Jan2023

KISS

Atomius schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:09:
[...]

Ze hebben een nieuwe dekvloer gestort met vloerverwarming. Onder de vloerverwarmingsbuizen hebben ze reflecterend folie geplaatst. Ze zeiden dat het rendement van extra vloerisolatie niet heel geweldig zou zijn.
Is je ook verteld dat je die nieuwe dekvloer met beleid moet opstoken?
Om scheurvorming tegen te gaan.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:56:
[...]

Slecht niet, het wordt warm ja. Wel onzuiniger door het pendelen. Heb er zelf 1 voor boven. Loopt veel onzuiniger dan mijn single. Maar lees je even in bij L/L. Al veel over geschreven.
Ze zijn in bepaalde situaties juist zuiniger, de kunst is natuurlijk het systeem juist inrichten. Maar waarom moet ik mij inlezen in de LL?

Voor een lucht water onderwerp ligt de focus wel erg op het lucht gedeelte wat ik juist niet wilde, er komt toch wel een multi split, maar met multi+ zit de boiler op de buitenunit van aircos.

Ik zie dat er een warmtepompboiler topic is, misschien dat ik beter daar mensen lastig kan vallen :D

[ Voor 7% gewijzigd door IplugNplay op 07-03-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 21:01
Vraagje voor mijn schoonouders:

Woning uit 1930, volledig nageisoleerd. Helaas geen vvw mogelijk in de woonkamer dus daar Jaga convectoren.
Vvw ca 40 m². Slaapkamers radiatoren maar deze staan altijd uit.
Afgelopen dec is een Viessmann 10kW WP geïnstalleerd met 49 liter retour buffer.
Historisch gasverbruik was 1500-1700 m³ en de installateur heeft daar de bovengrens van gepakt en dan nog wat extra. Wij hadden zelf met de koevlaasmethode 8,2 kW berekend en dit besproken maar advies vanuit Viessmann was nadrukkelijk 10 kW.
Als de temperatuur flink zakt (ergo <4 graden ong) dan draait hij mooi maar alles daarboven is een pendel feest.

Inmiddels worden verschillende opties besproken onder andere een groter buffervat (400l) of een kleinere WP. De installateur neigt naar het buffervat maar ik denk dat een kleinere WP (8 kW, minimum vermogen ca 2500 watt) veel slimmer is.

Wat is jullie idee? WP/Buffer of beide?

Pendel dagje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWkwXdhfMMxqzldH7hjz7tUgVpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iebyw1OKHHmU1NfnBsqzCA5.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:33
Ook een buffer is zo op temperatuur en dan vervolgt het pendelen weer.

De capaciteit van de WP is gewoon te groot voor de afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Denk je? Als je een 100 liter buffervat hebt dat je laat opwarmen tot 50 graden en laat afkoelen tot 30 graden, dan heb je een buffer van 8.360 kJ of 2,3 kWh. Met het minimum vermogen van 2,5 kW duurt het dan bijna een uur voordat die opgewarmd is.
Ok, het zal wat minder zijn omdat je niet de volle 100 liter als buffer kunt gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Er wordt nagedacht over een 400 liter buffer, had ik even aan moeten vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:14

timovd

Voorsprong door techniek

wheli schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:14:
...
Afgelopen dec is een Viessmann 10kW WP geïnstalleerd met 49 liter retour buffer.
Historisch gasverbruik was 1500-1700 m³ en de installateur heeft daar de bovengrens van gepakt en dan nog wat extra. Wij hadden zelf met de koevlaasmethode 8,2 kW berekend en dit besproken maar advies vanuit Viessmann was nadrukkelijk 10 kW.
...
Als de 10kW nog ca 8kW levert bij -10, klopt het toch aardig met de koevlaasformule?
Vloerverwarming is (vervangen voor) een gesloten verdeler?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Nou, als ik dit tot een paar maanden geleden postte in L/L kreeg ik het hele topic over me heen. Dit topic is gelukkig een stuk objectiever en staat open voor kritiek en minpunten voor L/W. L/L niet meer vandaar dat ik het hem of haar even meegaf. L/L post ik niet meer.
Lucht/water boxen zijn vrij normaal in VRF systemen. Dus luchtbehandeling en vloerverwarming op zelfde buitendeel.
Op zich geen probleem maar als je probeert 65 graden water te maken en lucht wilt verwarmen werkt dat gewoon mega inefficient. Niet erg voor bedrijfspanden waar ze gewon een goen vinkje willen halen op de duurzaamheidsvergadering maar voor prive thuis moet je dat gewoon niet willen. Die machines lopen gewoon niet tof als het koud is.
wheli schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:29:
En wat willen ze effectief bereiken met dat ding erbij zetten behalve jou op nog meer kosten en inefficientie jagen? Hebben ze laten zien wat dat oplevert in de praktijk?

(Hint: heeft die installateur al gekeken naar het adgiftevermogen van de jagas die normaal openstaan?)

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 08-03-2023 08:43 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wheli schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:14:
Vraagje voor mijn schoonouders:

Woning uit 1930, volledig nageisoleerd. Helaas geen vvw mogelijk in de woonkamer dus daar Jaga convectoren.
Vvw ca 40 m². Slaapkamers radiatoren maar deze staan altijd uit.
Als de temperatuur flink zakt (ergo <4 graden ong) dan draait hij mooi maar alles daarboven is een pendel feest.

Inmiddels worden verschillende opties besproken onder andere een groter buffervat of een kleinere WP. De installateur neigt naar het buffervat maar ik denk dat een kleinere WP (8 kW, minimum vermogen ca 2500 watt) veel slimmer is.

Wat is jullie idee? WP/Buffer of beide?

Pendel dagje:
[Afbeelding]
Jammer dat je ouders een leverancier hebben getroffen die het weer niet begrepen heeft. Juist bij dat afgiftesysteem is het minimum vermogen extreem belangrijk. Persoonlijk zou ik (als ik installateur was) op zo'n afgiftesysteem (met hoofdzakelijk convectoren met kleine waterinhoud) niet eens een WP hebben aangeboden, het risico op problemen is veel te groot.

Je vermeldt niet hoe de rest van de woning wordt verwarmd, maar dat zal dan ook wel met radiatoren zijn?
Zoals je in een paar seconden kunt uitrekenen helpt een grotere buffer maar een paar minuten tegen pendelen. Als je serieus warmte wilt opslaan in water moet je aan een buffer >>1000 liter gaan denken. Daar is meestal geen plek voor. Warmte opslaan in beton gaat veel beter, o.a. daarom werkt VVW zo goed.

Die buffer gaat je dus niet helpen. Dan zijn er nog twee opties over:

1. Afgiftesysteem verbeteren.
Voorkeur is uiteraard iets met veel meer water- en warmte-inhoud. Bovenaan staat VVW, maar als alternatief kun je beter zoveel mogelijk overmaats T33 radiatoren gebruiken dan de huidige convectoren.

2. Warmtepomp vervangen door eentje met een lager minimum vermogen.
Dit kan een kleinere WP zijn, maar je zou ook kunnen overwegen om twee zo klein mogelijke warmtepompen in cascade te zetten.
Andere mogelijkheid is een Toshiba zoals volgens mij @Blihi die heeft. Die moduleert extreem ver terug. Nadeel daarvan is de lagere efficiëntie bij lagere vermogens, maar voor jouw ouders zou het toch een aardige oplossing kunnen zijn.

Wat me verder verbaast is dat voor deze situatie, met zeer kritiek afgiftesysteem, enkel is gekeken naar het historisch gasverbruik. Waarom gebruik je niet het gasverbruik op een aantal zeer koude dagen als basis en reken je dat terug naar -10 of -7?

En je vermeldt slechts het nominale verwarmingsvermogen. Hoeveel vermogen leveren die warmtepompen bij -7 of -10?

Welke 8 kW warmtepomp heeft trouwens een minimum vermogen van 2.5 kW (bij +10 of +12)? Dat zullen er niet veel zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wheli schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:29:
Daar wordt de afgifte niet beter van. Met 20 lpm is ook die in 20 minuten weer gevuld met warm water.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:27:
Denk je? Als je een 100 liter buffervat hebt dat je laat opwarmen tot 50 graden en laat afkoelen tot 30 graden, dan heb je een buffer van 8.360 kJ of 2,3 kWh. Met het minimum vermogen van 2,5 kW duurt het dan bijna een uur voordat die opgewarmd is.
Ok, het zal wat minder zijn omdat je niet de volle 100 liter als buffer kunt gebruiken.
Je wilt een warmtepomp niet met 50°C laten werken voor verwarming. Dan ben je je efficiëntie kwijt.
Met een goed lage temperatuur ben je de buffercapaciteit in luttele momenten kwijt. Daarnaast geeft zo'n buffer geen warmte af, dus eens opgewarmd raak je die warmte ook net zo hard niet meer kwijt.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
@wheli Wat is de stooklijn? Je praat over een pendelfeest. Dan neem ik aan dat het afgiftevermogen te laag is voor het minimum vermogen van de WP bij temperaturen boven de 4 graden.

Dan kun je dus eigenlijk alleen dat afgiftevermogen vergroten. Dat kan door grotere radiatoren, wat @Andrehj voorstelt, maar je kunt ook proberen om de Ta hoger te laten staan of de pomp nog hoger te zetten.

Je krijgt dan, mits je de juiste thermostaat gebruikt, geen pendelgedrag, maar wel aan/uit gedrag. Dat is minder erg.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 08-03-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maasluip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:27:
Maar zo werkt een buffervat niet. Het is geen SWW vat wat je kunt afkoelen tot 30 graden voordat je het weer opwarmt naar 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:14:
maar je kunt ook proberen om de Ta hoger te laten staan.

Je krijgt dan, mits je de juiste thermostaat gebruikt, geen pendelgedrag, maar wel aan/uit gedrag. Dat is minder erg.
Ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat. De stooklijn zal voor de hogere buitentemperaturen te laag staan, zodat de WP zijn minimum vermogen niet kwijt kan. Stooklijn moet dus vlakker.
Vraag is alleen hoe de regeling van de WP ermee om gaat. Als er een of ander intelligente stooklijnverschuiving in zit, zal de WP alsnog weer gaan pendelen.
Een simpele aan/uit thermostaat met instelbare hysterese (mits aansluitbaar) zou hier in combinatie met die veel hogere stooklijn wel eens uitkomst kunnen bieden.
Vraag is wel hoe comfortabel zoiets wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Dank allemaal voor de antwoorden. Bevestigd wat ik zelf ook al dacht. Ik zal het precieze type nog even navragen en vragen om een foto van de huidige stooklijn. Ik had daar al wat aan gedraaid maar zonder veel verbetering. Buffervat neig ik zelf dus ook niet naar voor de duidelijkheid.

De benedenverdieping draait gedeeltelijk op vvw en gedeeltelijk op Jaga. Bovenverdiepingen op radiatoren. Ik denk dat er in verhouding wat weinig vermogen in de woonkamer is ten opzichte van de ruimtes met vvw.

Er zit inderdaad een 'intelligente' stooklijn sturing in de thermostaat die er bij zit. Daardoor is het lastig om de instellingen goed te krijgen.

De verdeler is inderdaad vervangen door één zonder pomp

[ Voor 4% gewijzigd door wheli op 08-03-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
wheli schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:49:
Dank allemaal voor de antwoorden. Bevestigd wat ik zelf ook al dacht. Ik zal het precieze type nog even navragen en vragen om een foto van de huidige stooklijn. Ik had daar al wat aan gedraaid maar zonder veel verbetering. Buffervat neig ik zelf dus ook niet naar voor de duidelijkheid.

De benedenverdieping draait gedeeltelijk op vvw en gedeeltelijk op Jaga. Bovenverdiepingen op radiatoren. Ik denk dat er in verhouding wat weinig vermogen in de woonkamer is ten opzichte van de ruimtes met vvw.

Er zit inderdaad een 'intelligente' stooklijn sturing in de thermostaat die er bij zit. Daardoor is het lastig om de instellingen goed te krijgen.
Die kun je eventueel uitzetten om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonlwd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Het betreft de SUZ-SWM80 VA.

We testen nu met de schoorsteenkap er af sinds gister. In data al duidelijk te zien dat hij hele andere temperaturen meet tov een unit met kap.

Probeer nu te achterhalen waarom er zoveel units kapot gaan en of dat wellicht met te veel of te weinig ontdooien te maken kan hebben. Zag namelijk veel minder ijs op de aanzuigende kant zitten vanmorgen tov die van een huis verderop waar de kap er nog op zit en e achterkant van de binnenunit een grote ijsplaat was.
Met dit weer zou je toch goed moeten merken dat de kap er niet op zit. Hoe staat het inmiddels met de test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Nog een mooie beginnersfout. Ik heb de grindput dus uitgelijnd op de afvoer van het overdrukventiel, niet op het afvoergat onder de ventilator. 8)7 _O-

Gelukkig loopt het zo ook redelijk richting het grind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-4cmDvyscXTeHrWbQ1EIvg03_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAZZOosQh6ZdK0ZDcaHLEEgE.jpg?f=fotoalbum_large

Het straaltje water is een beetje moeilijk te zien maar het gat zit dus net naast de bigfoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Atomius schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 06:29:
Vol positiviteit begon ik aan een isolatie- en warmtepompavontuur, inmiddels is dat wat gezakt.

Hoekhuis uit de jaren '70. Dak geïsoleerd met 170mm materiaal (RD 4,8), spouwmuur geïsoleerd. Vloerverwarming aangebracht op BG en 1e.

Verbruik van de oude bewoners was zo'n 1700-1900 m3 gas. Ze stookten niet echt zuinig.

Nu is er een Daikin L/W WP geplaatst. Een ehvx08s23e6v met een erga08evh. Vorige week (mede door Daikin) ingeregeld.

We wonen er nog niet, dus SWW wordt niet eens actief gebruikt. De vloerverwarming beneden (55m2) staat op 20 graden, op de 1e (45-50m2) op 18 graden.

Dit is ons verbruik momenteel en tot nu toe:

[Afbeelding]

Verder staan er geen andere apparaten aan. Ik schrok me helemaal kapot. Dit is toch veel teveel? Waar kan dit aan liggen? Alle adviezen welkom.
Don't panic. kijk het eerst maar even aan. Hoelang staat hij aan? in dagen.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

ErgoStijn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:02:
Het tweede grafiekje bij homewizard klopt nooit. Standby kan nooit hoger zijn dan daadwerkelijk verbruik

Hoe is je vloer geisoleerd?
Dagelijks verwacht gebruik?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-05 13:52
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Met dit weer zou je toch goed moeten merken dat de kap er niet op zit. Hoe staat het inmiddels met de test?
Test is min of meer afgerond. Nu wachten op de bevindingen van het onderzoeksbureau.
Heb de kap er nog steeds af en verwarm nu zelf weer via WAR, ik zie vooral op vvw een goede COP maar een onverklaarbaar hoge COP op SWW. Qua verbruik nog niet echt te zien wat hij doet. Wat je wel duidelijk ziet is dat de gemeten buitentemperatuur een stuk hoger blijft als hij gaat draaien. Dus vandaar nu ook weer da WAR op realistische waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:37:
[...]

Lucht/water boxen zijn vrij normaal in VRF systemen. Dus luchtbehandeling en vloerverwarming op zelfde buitendeel.
Op zich geen probleem maar als je probeert 65 graden water te maken en lucht wilt verwarmen werkt dat gewoon mega inefficient. Niet erg voor bedrijfspanden waar ze gewon een goen vinkje willen halen op de duurzaamheidsvergadering maar voor prive thuis moet je dat gewoon niet willen. Die machines lopen gewoon niet tof als het koud is.
Je hoeft mij niet te overtuigen. Je had dit beter aan @IplugNplay kunnen melden. Ik waai hier op dit moment weer weg met een goed geisoleerd huis met setting 20 graden en met "zalige" defrosts zonder buffer. :'( Gevoelstemperatuur buiten -5, luchtvochtigheid 95%. Joepie! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20
hrt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Don't panic. kijk het eerst maar even aan. Hoelang staat hij aan? in dagen.
Hij staat nu een aantal dagen aan. Maar er is wel enig discomfort ja. En dat komt vooral door al het geld wat ik heb uitgegeven aan deze warmtepomp, terwijl als ik kijk naar wat Milieucentraal zegt over gemiddeld gasverbruik op een koude winterse dag met de thermostaat op 19 graden (https://www.weeronline.nl...erbruik-door-kou-gestegen), dat dat ongeveer 7 m3 zou zijn. 7*1,45 = 10,15 euro.

Gisteren in totaal dus bijna 50 kWh verbruikt door de warmtepomp. Dit kostte mij gisteren 17 euro o.b.v. 40 cent per kWh. Nog los van de opwekking van de zonnepanelen, dus het gaat eerder richting de 20 euro.

Thermostaat in het huis staat op 18 graden zowel beneden als boven (vloerverwarming BG + 1e). Het is ook daadwerkelijk 18 graden nu in huis.

De installateur is gisteren langs geweest en die heeft e.e.a. aangepast aan de instellingen van de warmtepomp. Hij zei dat hij had ingesteld dat hij nu sneller reageert en sneller afslaat, in plaats van andersom. Verder had hij het over defrosting van de buitenunit en dat dat met deze koude dagen extra energie kost.

Ik geloof dat het blauw de buitenunit is en het paars de binnenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJvjwAsDOjYZWQosCZp6704_KC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Tce4IackDOpWfUeYTb28Qg5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LuUCDcbd1L9frIRQ-ke0ppgtu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5x1HWU0x35Uypss8n5AqRe6y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13n_Fy34NCxvBjjDwgSPvtC0MhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8UkB4iNxjCkb5qGdMQgzClM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaNHR0aDggMez2wQgaD3x5bWllk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQs17x1r2ZYGR6SETtYRkSAo.png?f=fotoalbum_large

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superbeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:27:
[...]

Met pomp? Benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt. :)
Zelfs met 1/2" aansluitingen op de verdeler 8)7

De verdeler zit praktisch naast de warmtepomp en maar 5 groepen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Hij zei dat hij had ingesteld dat hij nu sneller reageert en sneller afslaat, in plaats van andersom. Verder had hij het over defrosting van de buitenunit en dat dat met deze koude dagen extra energie kost.
Maw hij heeft de aanvoertemperatuur omhoog geschroefd ?
Moet juist naar beneden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Atomius Waarom verbruikt die binnenunit uberhaupt stroom? Die WP is continu zijn backup element aan het gebruiken. Geen wonder dat je zo'n enorm verbruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Overigens heeft mij Pa ook een Daikin en ik moet zeggen dat ik die ook niet zuinig krijg. De COP van dat apparaat ligt veel lager dan die van mijn Toshiba en ik begrijp niet waarom. Nu zit er geen monitoring aan, dus ik heb geen data anders dan het af en toe uitlezen van de interne metingen.

Ik vind de instellingen van het ding een drama (die menu's....) en hoewel er heel veel tekst in de handleidingen staat, staat er nergens precies in wat welke parameter doet.

[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 08-03-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
koevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Maw hij heeft de aanvoertemperatuur omhoog geschroefd ?
Moet juist naar beneden.
Hoe hoog zou die moeten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Zo laag mogelijk, met de pompsnelheid zo hoog mogelijk, zodat de ruimte op temperatuur blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Atomius Standaardchecklist bij hoog warmtepompgebruik:
* Ta en Tr nameten van warmtepomp en afgifte (als daar grote verschillen tussen zitten wordt er veel gemengd)
* Stooklijn checken (met overal vloerverwarming kom je op hooguit 35, 40 graden bij -10 dus vandaag rond de 30)
* Gemeten buitentemperatuur checken (recirculatie uitsluiten)

Als die drie dingen allemaal kloppen en je hebt nog steeds een hoog verbruik, dan eventueel naar het koudemiddelcircuit kijken.

Je kunt ook een SWW run babysitten en zo inschatten of het opgenomen en afgegeven vermogen een beetje klopt met de datasheet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Hij staat nu een aantal dagen aan. Maar er is wel enig discomfort ja. En dat komt vooral door al het geld wat ik heb uitgegeven aan deze warmtepomp, terwijl als ik kijk naar wat Milieucentraal zegt over gemiddeld gasverbruik op een koude winterse dag met de thermostaat op 19 graden (https://www.weeronline.nl...erbruik-door-kou-gestegen), dat dat ongeveer 7 m3 zou zijn. 7*1,45 = 10,15 euro.

Gisteren in totaal dus bijna 50 kWh verbruikt door de warmtepomp. Dit kostte mij gisteren 17 euro o.b.v. 40 cent per kWh. Nog los van de opwekking van de zonnepanelen, dus het gaat eerder richting de 20 euro.

Thermostaat in het huis staat op 18 graden zowel beneden als boven (vloerverwarming BG + 1e). Het is ook daadwerkelijk 18 graden nu in huis.

De installateur is gisteren langs geweest en die heeft e.e.a. aangepast aan de instellingen van de warmtepomp. Hij zei dat hij had ingesteld dat hij nu sneller reageert en sneller afslaat, in plaats van andersom. Verder had hij het over defrosting van de buitenunit en dat dat met deze koude dagen extra energie kost.

Ik geloof dat het blauw de buitenunit is en het paars de binnenunit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:/
Dat heeft die installateur lekker aangepast... NOT.
Beeld van gister waarbij element alleen bijspringt tijdens defrost is een stuk beter... maar dat hele element kan denk ik wel uit.

Je verwarmt nu perioden met hoog vermogen waarbij een groot deel met COP 1 dat wil je niet. waar staat je Ta op. Uit het verbruik lijkt het mij te hoog waardoor element onnodig wordt aangesproken.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Proton_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:54:
@Atomius Standaardchecklist bij hoog warmtepompgebruik:
* Ta en Tr nameten van warmtepomp en afgifte (als daar grote verschillen tussen zitten wordt er veel gemengd)
* Stooklijn checken (met overal vloerverwarming kom je op hooguit 35, 40 graden bij -10 dus vandaag rond de 30)
* Gemeten buitentemperatuur checken (recirculatie uitsluiten)

Als die drie dingen allemaal kloppen en je hebt nog steeds een hoog verbruik, dan eventueel naar het koudemiddelcircuit kijken.

Je kunt ook een SWW run babysitten en zo inschatten of het opgenomen en afgegeven vermogen een beetje klopt met de datasheet.
Dank. Kan ik die punten allemaal op het LCD van de warmtepomp checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Bij vloerverwarming < 30c en radiatoren 35c idealiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Atomius Alles behalve de werkelijke Ta en Tr bij de afgifte (heb je een buffervat?) zou je uit een (service-)menu moeten kunnen halen. Misschien kan iemand in het Daikin topic je daar mee helpen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoervs
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-05 15:38
Bedankt voor de links, super behulpzaam!
en de rest uiteraard ook bedankt voor alle info. Heb wat meer gegoogled en goede dingen tegengekomen over plugwise in combinatie met Elga Ace. Zou het uiteraard niet doen om energie te besparen maar omdat ik een oude kleine tussenwoning heb en in mijn kantoortje handschoenen aan moet zodra de woonkamer al een tijdje op temperatuur is :X

buffervaatje van 50L ga ik er voor de zekerheid in serie tussen laten zetten zoals hier vermeld stond
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/73808136#73808136
Niet echt nadelige effecten en verlengt hopelijk toch iets de draai tijd.

Mocht iemand benieuwd zijn hoe het bevalt zodra het in werking is dan zal ik daar uiteraard op antwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Ja en het kan handig zijn naar installateurmodus te gaan. code is 5678 (staat gewoon in de handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
koevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Bij vloerverwarming < 30c en radiatoren 35c idealiter.
Ok. Dacht dat ie bij mij rond de 40 stond. Maar overal dus VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Artoervs schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Bedankt voor de links, super behulpzaam!
en de rest uiteraard ook bedankt voor alle info. Heb wat meer gegoogled en goede dingen tegengekomen over plugwise in combinatie met Elga Ace. Zou het uiteraard niet doen om energie te besparen maar omdat ik een oude kleine tussenwoning heb en in mijn kantoortje handschoenen aan moet zodra de woonkamer al een tijdje op temperatuur is :X

buffervaatje van 50L ga ik er voor de zekerheid in serie tussen laten zetten zoals hier vermeld stond
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/73808136#73808136
Niet echt nadelige effecten en verlengt hopelijk toch iets de draai tijd.

Mocht iemand benieuwd zijn hoe het bevalt zodra het in werking is dan zal ik daar uiteraard op antwoorden
Draaitijd zal het niet verhogen ;) Het zal je systeeminhoud wat vergroten. Dit is nuttig als je systeeminhoud aan de lage kant is (bijvoorbeeld als je alleen maar met convectoren of met enkele radiatoren verwarmt).
Systeeminhoud is vooral van belang voor het defrosten.
In het geval van vloerverwarming is een buffervaatje nutteloos, maar kwaad kan het ook niet inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Hier instellingen van andere Tweakers op een Daikin. Wellicht heb je er wat aan https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1430368493

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Draaitijd zal het niet verhogen ;) Het zal je systeeminhoud wat vergroten. Dit is nuttig als je systeeminhoud aan de lage kant is (bijvoorbeeld als je alleen maar met convectoren of met enkele radiatoren verwarmt).
Systeeminhoud is vooral van belang voor het defrosten.
In het geval van vloerverwarming is een buffervaatje nutteloos, maar kwaad kan het ook niet inderdaad.
Aparte is dat de installateur die ik nu heb gesproken zweert bij geen buffervat bij radiatoren en wel bij vloerverwarming. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Volgens mij omdat hij vindt dat radiatoren toch binnen notime weer warm zijn en warmte afgeven. Maar ja een vloer heeft veel meer bufferwarmte toch?

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 08-03-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:42:
[...]

Aparte is dat de installateur die ik nu heb gesproken zweert bij geen buffervat bij radiatoren en wel bij vloerverwarming. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Volgens mij omdat hij vindt dat radiatoren toch binnen notime weer warm zijn en warmte afgeven. Maar ja een vloer heeft veel meer bufferwarmte toch?
Dan heeft de installateur niet geleerd om logisch na te denken vrees ik. Mogelijk denkt hij aan een vloerverwarming met menverdeler (met pomp). En tja op al die plaatjes staat daar een buffervat bij :P

Maar goed, als de leidinginhoud + radiator inhoud voldoende is, kun je dat buffervat achterwege laten. Ik zou die discussie verder niet aan gaan als hij de rest netjes aan pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal!

Zonet een topic gestart waarbij ik advies zoek over het berekenen van onze nieuw aan te schaffen warmtepomp. Vanwege een flinke verbouwing is het historisch gasverbruik niet bekend, dus kan ik de koevlaas formule niet gebruiken.

Zouden jullie eens willen kijken? :)

Vermogen monoblock warmtepomp bereken (gasverbruik onbekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Ik had eerder een opmerking geplaatst over het met beleid opstoken van je nieuwe dekvloer i.v.m scheurvorming.
Heb je die gemist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:20:
Een paar weken geleden bij een aantal installateurs een offerteaanvraag gedaan. Dit keer een stuk specifieker om de "SCR-M60V-200D" gevraagd met vermelding dat ik open sta voor afwijkend advies.

Ik heb 3 partners via Alklima gemaild, de installateur die ik een jaar geleden al eens mee gesproken had en bij mij in huis is geweest was daar één van. Daarnaast twee lokalen installateurs gespecialiseerd in duurzame techniek die ik via-via ken gemaild.

Reacties:
  • Geen reactie, gebeld, zou teruggebeld worden, niet gebeurd
  • Geen tijd, ook geen indicatie wanneer wel
  • Komende 3 maanden geen tijd, voor advies/offerte wordt €520 in rekening gebracht
  • Wil graag komen kijken, over 3 weken tijd
Dan als laatste na telefonische opvolging een offerte ontvangen van de Alklima partner waarmee ik eerder al contact had gehad:

***members only***

Mijn eigen schetsje:
[Afbeelding]

Prijs zit wel ongeveer in de richting die ik verwachtte maar ben benieuwd naar meningen. Ze hebben in de aanbieding een 40 liter buffervat in de retour opgenomen, zou ik die wellicht nog ter discussie moeten stellen? Andere feedback op de installatie/samenstelling?
Deze week wordt bij mij (eindelijk) de warmtepomp geinstalleerd. Het betreft Mitsubishi Ecodan SCR-M60V-200D met als speciaaltje een fancoil waarmee ik condensered wil gaan koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ8RAXYWmNj3PUbioiSyEyE1MuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L95a7Qt9MwfUN7DvGafjWJvv.jpg?f=fotoalbum_large

Alles staat en is aangesloten, morgen komen ze terug om op te starten en in te regelen. Ben benieuwd of er nog op of aanmerkingen zijn waar ik eventueel nog iets mee zou moeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIcfwvVNlEFu52wZxY3ht-AFwJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCqy0vG61tSedxKHZg25g4xA.jpg?f=fotoalbum_large
Fancoil, condensafvoer en aansluiting op oorspronkelijke leidingsysteem. Rechts de afsluiters die voor condenserend koelbedrijf dicht moeten. In de toekomst willen we vloerverwarming installeren, leiding naar beneden is voorbereid. Bypass is nu boven geinstalleerd, als de vloerverwarming komt kan de bypass naar beneden en deze aansluiting gebruikt worden voor de vloerverwarming (moeten wel afsluiters tussen voor koelbedrijf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TiKpTumy6FEsU1B99nOrvZlaeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpo0UnIqimMaAamv1CVzBWmK.jpg?f=fotoalbum_large
Binnenunit en 40L buffervat en afsluiters voor de andere aansluiting naar oorspronkelijk CV systeem. Ik heb op mijn verzoek een vuilfilter op de retour. Ik heb geen microbellenontluchter, was geen onderdeel van de aanbieding en installateur vond het nogal optioneel. Het water in mijn systeem was na >10 jaar nog kraakhelder dus lijkt prima op orde te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDqRziLfjOqrdkGJcfarhQkhdFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/564dlv86b7ARfOc3UihfCa3u.jpg?f=fotoalbum_large
Buitenunit, ik weet niet waarom dat blauwe folie er nog op zit maar dat gaat er natuurlijk nog vanaf :9 Ik ga hier zelf nog een (geluiddempende) kast omheen maken over de hele breedte waar naast de buitenunit de containers in komen.

Zijn er mensen die bijzonderheden zien? Ziet het er goed uit? Wat ik me afvraag; die koppelingen die nu (nog) niet geisoleerd zijn, ik ga er vanuit dat die nog ingepakt moeten worden t.b.v. condenserend koelen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blb4
@aasje, zie er zo op 't oog niet beroerd uit voor een door een installateur geïnstalleerde installatie. Die opstelling zo voor de voordeur is wel een goede tegen aan de deur verkopers in de winter, die komen binnen no time van een koude kermis terug ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Jan2023 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Ik had eerder een opmerking geplaatst over het met beleid opstoken van je nieuwe dekvloer i.v.m scheurvorming.
Heb je die gemist?
Pardon. Er werd veel gepost. Dank voor je bericht. Ja, dat weten wij. Hij is gecontroleerd opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:55
blb4 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:29:
@aasje, zie er zo op 't oog niet beroerd uit voor een door een installateur geïnstalleerde installatie. Die opstelling zo voor de voordeur is wel een goede tegen aan de deur verkopers in de winter, die komen binnen no time van een koude kermis terug ;).
En ze breken hun benen door de plaat ijs die er voor komt te liggen in een vorstperiode.
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Zo laag mogelijk, met de pompsnelheid zo hoog mogelijk, zodat de ruimte op temperatuur blijft.
Waarom niet vrij laten moduleren op basis van pompcapaciteit? Hier moduleert de pomp ook netjes terug naar 7 liter per minuut op het moment dat het setpoint bijna bereikt is. De compressorfrequentie gaat dan ook omlaag en zo pruttelt ie dan een hele tijd door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

assje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Zijn er mensen die bijzonderheden zien? Ziet het er goed uit? Wat ik me afvraag; die koppelingen die nu (nog) niet geisoleerd zijn, ik ga er vanuit dat die nog ingepakt moeten worden t.b.v. condenserend koelen?
ik vind het er verdacht netjes uitzien.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Insert12 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:46:
Waarom niet vrij laten moduleren op basis van pompcapaciteit? Hier moduleert de pomp ook netjes terug naar 7 liter per minuut op het moment dat het setpoint bijna bereikt is. De compressorfrequentie gaat dan ook omlaag en zo pruttelt ie dan een hele tijd door.
De Mitsubishi Ecodan heeft de modulerende pomp op een vast toerental.
Dus is heel erg merk afhankelijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:01
assje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Deze week wordt bij mij (eindelijk) de warmtepomp geinstalleerd. Het betreft Mitsubishi Ecodan SCR-M60V-200D met als speciaaltje een fancoil waarmee ik condensered wil gaan koelen:
[Afbeelding]

Alles staat en is aangesloten, morgen komen ze terug om op te starten en in te regelen. Ben benieuwd of er nog op of aanmerkingen zijn waar ik eventueel nog iets mee zou moeten.
[Afbeelding]
Fancoil, condensafvoer en aansluiting op oorspronkelijke leidingsysteem. Rechts de afsluiters die voor condenserend koelbedrijf dicht moeten. In de toekomst willen we vloerverwarming installeren, leiding naar beneden is voorbereid. Bypass is nu boven geinstalleerd, als de vloerverwarming komt kan de bypass naar beneden en deze aansluiting gebruikt worden voor de vloerverwarming (moeten wel afsluiters tussen voor koelbedrijf).

[Afbeelding]
Binnenunit en 40L buffervat en afsluiters voor de andere aansluiting naar oorspronkelijk CV systeem. Ik heb op mijn verzoek een vuilfilter op de retour. Ik heb geen microbellenontluchter, was geen onderdeel van de aanbieding en installateur vond het nogal optioneel. Het water in mijn systeem was na >10 jaar nog kraakhelder dus lijkt prima op orde te zijn.

[Afbeelding]
Buitenunit, ik weet niet waarom dat blauwe folie er nog op zit maar dat gaat er natuurlijk nog vanaf :9 Ik ga hier zelf nog een (geluiddempende) kast omheen maken over de hele breedte waar naast de buitenunit de containers in komen.

Plus punt voor de anti Jehova opstelling. Die zijnninnde winter binnen een paar tellen vertrokken. _/-\o_

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 07:01

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:58

BTS

[...]

En ze breken hun benen door de plaat ijs die er voor komt te liggen in een vorstperiode.
Duidelijk te zien dat de buitenunit in een grindbak staat.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

flippy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:48:
[...]

ik vind het er verdacht netjes uitzien.
Alleen die 2? overstorts (niet aangesloten) boven de elektronica... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hrt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:00:
[...]

Das geen probleem. Zoizo als die afgaan heb je wel grotere issues dan een nat binnendeel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt

hrt

hrt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:00:
[...]

Of heb jij het gemonteerd? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
BTS schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:57:
Duidelijk te zien dat de buitenunit in een grindbak staat.
Klopt inderdaad, laatste laag grind zat er nog niet in voor geval er nog beetje gesteld moest worden. Zeker een halve meter diep grind en daaronder schoon zand. Mocht het toch mis gaan loopt het in principe alsnog niet direct richting voordeur maar richting waar de klikos komen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
hrt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Of heb jij het gemonteerd? ;)
Elektra en afvoer had ik voorbereid, de rest is de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Haal er voor nu maar 8c af en misschien kan er nog meer af.
Je machine krijgt dan een hoger rendement en minder defrosts. Het opwarmen dat langer duurt gaat dan met veel minder verbruik onderaan de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
koevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Haal er voor nu maar 8c af en misschien kan er nog meer af.
Je machine krijgt dan een hoger rendement en minder defrosts. Het opwarmen dat langer duurt gaat dan met veel minder verbruik onderaan de streep.
Dank, dat wil ik wel proberen.

Maar ik geloof dat ze zeiden dat er een stooklijn wordt gehanteerd die schuin afloopt. Dus een dynamisch geheel.

Als je zegt 8c eraf m.a.w. zet hem op 32 graden, wordt het dan niet een statisch verhaal?

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 08-03-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Maar ik geloof dat ze zeiden dat er een stooklijn wordt gehanteerd die schuin afloopt. Dus een dynamisch geheel.

Als je zegt 8c eraf m.a.w. zet hem op 32 graden, wordt het dan niet een statisch verhaal?
Je weet dat er dit topic is? Daikin Altherma warmtepomp ervaringen Veel info specifiek over Daikin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Dat denk ik niet.
Die 32 graden zal dan het maximum zijn denk ik .
En de maximum temperatuur zal dan toch weer afhankelijk zijn van de buitentemperatuur als je met een stooklijn werkt.

Met je vloerverwarming stook je bij voorkeur ook 24/7 op dezelfde ruimte temperatuur!
Bij niet teveel warmteverlies in je woning doet je warmtepomp dat dan op zijn sloffen , bij een net stroomverbruik.

Wellicht kan je ook nog wat voordeel behalen bij een dynamisch energie kontrakt.
In de nacht is de stroomprijs een stuk lager.
En in de nacht gaat je verwarming gewoon door als het echt koud is buiten.
Niks nachtverlaging bij vvw is hier het motto
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

[...]

Omdat je met een hoger pomptoerental dan met lagere Ta uit zou kunnen. Als de pomp terug moduleert wordt de delta-T groter. Je afgiftesysteem kan dezelfde gemiddelde temperatuur kunnen halen met een hogere pompsnelheid en een lagere Ta. En dat is gunstig voor de COP.

Dus.... Pomp op vast toerental, zo hoog mogelijk. Weer een variabele minder om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Een generieke vraag m.b.t. instelling boiler temperatuur t.b.v. bad. Wij hebben een (klein) bad en het komt regelmatig voor dat er een lange badsessie is en/of hetzelfde bad door meerdere personen opvolgend gebruikt wordt. In beide gevallen komt het voor dat er de wens is om wat warm water toe te voegen.

Bij het instellen van de boiler temperatuur wordt altijd alleen maar gesproken over de hoeveelheid warm water die beschikbaar is en of dat voldoende is. Maar, bij het toevoegen van wat warm water is het juist wenselijk dat dit water zo warm mogelijk is om te voorkomen dat het halve bad eerst leeg moet.

Met onze CV had ik de tapwatertemperatuur op 60 graden staan en viel het eigenlijk als best wel tegen om wat warm water toe te voegen, er moet dan echt al best wel wat water uit het bad om wat te bereiken.

Ben benieuwd of andere mensen hier ook last van hebben en hoe hier mee omgegaan wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
assje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:51:
Een generieke vraag m.b.t. instelling boiler temperatuur t.b.v. bad. Wij hebben een (klein) bad en het komt regelmatig voor dat er een lange badsessie is en/of hetzelfde bad door meerdere personen opvolgend gebruikt wordt. In beide gevallen komt het voor dat er de wens is om wat warm water toe te voegen.

Bij het instellen van de boiler temperatuur wordt altijd alleen maar gesproken over de hoeveelheid warm water die beschikbaar is en of dat voldoende is. Maar, bij het toevoegen van wat warm water is het juist wenselijk dat dit water zo warm mogelijk is om te voorkomen dat het halve bad eerst leeg moet.

Met onze CV had ik de tapwatertemperatuur op 60 graden staan en viel het eigenlijk als best wel tegen om wat warm water toe te voegen, er moet dan echt al best wel wat water uit het bad om wat te bereiken.

Ben benieuwd of andere mensen hier ook last van hebben en hoe hier mee omgegaan wordt?
Voortaan iedereen in een eigen teil 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

Een Quooker er bij plaatsen? Bad extra isoleren?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-WKnIs1gsIp9Vw9cqphn7X4ujo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEhBifyFXPYt2WLUB7ijfrpr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ken iemand die daar niet zo'n probleem van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Dit is wel de vraag die me er tot nog toe van weerhouden heeft om de combieketel die nu nog alleen voor warmwater gebruikt wordt te vervangen door een wp boiler.
Ik denk dat je daarmee serieus comfort inlevert als je net als wij een bad hebt. Als je lang in bad zit wil je het water wat omhoog in temp. En dat lukt nu eenmaal het beste met zo warm mogelijk water. Los van het feit dat het maar de vraag is of je genoeg warm water hebt om het bad 2 keer op een avond te vullen uit een boiler.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Om in de categorie keukenapparatuur te blijven: een waterkoker? Low cost.

Even uitrekenen hoeveel liter kokend water je nodig hebt om de gewenste temperatuurstijging te krijgen. _/-\o_

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
snameroc schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:20:
Dit is wel de vraag die me er tot nog toe van weerhouden heeft om de combieketel die nu nog alleen voor warmwater gebruikt wordt te vervangen door een wp boiler.
Ik denk dat je daarmee serieus comfort inlevert als je net als wij een bad hebt. Als je lang in bad zit wil je het water wat omhoog in temp. En dat lukt nu eenmaal het beste met zo warm mogelijk water. Los van het feit dat het maar de vraag is of je genoeg warm water hebt om het bad 2 keer op een avond te vullen uit een boiler.
2x vullen op een avond? Dat kost je met gas ook goud geld. Als je maar een boiler neemt die groot genoeg is kan alles en/of met backup heater Cop1 de zaak snel opstookt. Dat laatste kost je ook weer goud geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Ja gaat toch niet uit bad om even kokend water toe te voegen?

Nee wat dat betreft is de wp boiler nog niet volwassen in mijn ogen

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4

Nu serieus: Als dit badritueel op geplande tijdstippen plaatsvind dan kan je de legionellarun net hiervoor plannen. Dan heb je water van 65 graden. Dat lijkt mij de eenvoudigste oplossing, ook als dit meer dan 1 x per week voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
snameroc schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:14:
Ja gaat toch niet uit bad om even kokend water toe te voegen?

Nee wat dat betreft is de wp boiler nog niet volwassen in mijn ogen
Boiler is wel volwassen. Jij hebt denk ik een hoog verbruik. Hier ook een bad maar dat vullen we geen 2 x per avond. Ik denk met stijgende prijzen dat we vanzelf allemaal ons gedrag gaan aanpassen.

Binnenkort als het zo doorgaat doen zowel de boiler als gasketel af en toe niets meer: https://nos.nl/artikel/24...schuwt-voor-vol-stroomnet

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 09-03-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Hiervoor heeft de Toshiba de "booster" functie. Je zet die voor het vullen van het eerste bad aan. De WP gaat dan het SWW vat op maximaal vermogen verwarmen. Tegen de tijd dat je water bij moet vullen krijg je heet water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Boiler is wel volwassen. Jij hebt denk ik een hoog verbruik. Hier ook een bad maar dat vullen we geen 2 x per avond. Ik denk met stijgende prijzen dat we vanzelf allemaal ons gedrag gaan aanpassen.

Binnenkort als het zo doorgaat doen zowel de boiler als gasketel af en toe niets meer: https://nos.nl/artikel/24...schuwt-voor-vol-stroomnet
Ach, dat laatste lost zich vanzelf op:

https://dvhn.nl/economie/...n-wegvallen-28289353.html

:+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik gebruik nu nog 180 m3 gas per jaar voor koken en warmwater. Verwarmen gaat met de wp arotherm En ja in de winter wil er wel eens 2 man achter elkaar in bad gaan op een dag. Of een een bad en de ander douchen. Dat zou toch gewoon moeten kunnen?
Blijft het feit dat met de watertemperatuur van een wp boiler het moeilijk is om een afkoelend bad weer wat op temperatuur te krijgen verwacht ik. De watertemp van de cv tapwater staat nu op 58 graden. Dus je levert in op comfort nog maar los van de relatief grote investering voor het laatste beetje gas.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Dan vul je niet iedere dag twee keer. Hier wordt echt bijna iedere dag 1 keer bad gevuld (gaan wel 2 personen in zelfde vulling) en koken op gas, 400m3 per jaar. Als ik mijn bad zou vullen, zeg zo'n 200 liter en neem een 300 liter boiler heb je toch nog water over? Voor echte hygiene is en blijft douchen altijd beter. Die 180m3 per jaar wel hele dure kuubs. Daar zit ik nu ook al mee, met al 3 jaar L/L.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Dan zie je dat klimaat geen enkele drijfveer is. Alleen winst.
Pagina: 1 ... 243 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.