Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 242 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.535.227 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wollie91 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:36:
[...]

We zijn inmiddels 5 weken verder na mijn laatste bericht maar het probleem is gisteren eindelijk opgelost (tenminste, het ziet er goed uit tot nu toe). Het heeft heel wat monteurs uren van de fabrikant gekost maar uiteindelijk bleek dus toch dat er te weinig koudemiddel in het systeem zat. Terwijl ik op 1 december al heb aangegeven dat ik vermoedde dat er te weinig koudemiddel in zat... :'( Gisteren kwamen ze om een module te plaatsen zodat ze de warmtepomp op afstand konden loggen en voor de zekerheid hebben ze het koudemiddel ook gecontroleerd (gelukkig maar). De module om te loggen is er dus voor niks in gezet maar nu kan ik de warmtepomp wel op afstand via de app bedienen ;)

Er hoort in 1,9 kg koudemiddel in de warmtepomp en er zat slechts 1 kg in het systeem (en dan moet je nagaan dat er 5 week geleden ook nog 200 gram extra bij in is gedaan op de gok). Dus er zat een hele tijd dus maar 800 gram in het systeem i.p.v. de benodigde 1,9 kg.

Er is een druktest uitgevoerd (positief) en het systeem is vervolgens gevacumeerd (indirecte lektest ook positief) en vervolgens opnieuw afgevuld. Er heeft dus altijd te weinig in het systeem gezeten. Daarna ging het opwarmen van de boiler in eens zonder problemen :)

Ik heb dus tijden, vanaf halverwege september, met een half gevuld systeem gezeten waardoor ik veel meer energie heb verbruikt (elektrisch element heeft de boiler vaak verwarmd). Zowel het CV gedeelte, maar vooral het verwarmen van de boiler was zeer inefficiënt....

Vraag 1:
Ik vind dat de leverancier mij tegemoet moet komen in de extra gemaakte energiekosten. Van 1 december tot en met vandaag heb ik 2200 kW verbruikt in goed geïsoleerde hoekwoning uit 2016 waar we met 2 personen wonen. De periode ervoor kan ik minder goed inzien omdat ik op 1 december de 3 fase kWh meter heb geplaatst omdat ik wou kunnen zien wat er gebeurde. De thermosstaat staat altijd op 20,5 graden bij ons thuis.

Hebben jullie een idee hoe ik er eerlijk achter kan komen hoeveel kW ik normaal gesproken had moeten gebruiken zodat ik een realistisch voorstel kan doen?

Informatie woning:
  • Bouwjaar 2016
  • HR++ glas
  • Isolatie volgens normen 2016
  • ongeveer 58m2 vloerverwarming (benedenverdieping).
  • Radiatoren op de bovenverdieping worden niet gebruikt, behalve in de douche.
Vraag 2:
Nu de warmtepomp efficiënter werkt merk ik wel dat het systeem veel pendelt vandaag. Ik heb momenteel een stooklijn van 25-35 maar ik denk dat het verstandig is om zowel het voetpunt als eindpunt te verlagen. Klopt dit?

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Vraag 1:
Als je historisch verbruik van gas hebt, zou ik een vergelijk via graaddagen maken. Met de factor 1 m3 = circa 2 kWh voor je wp, kun je dan uitrekenen wat je elektra verbruik had moeten zijn.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 07:09
snameroc schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Daar is ook wat voor te zeggen als het de fabrikant gedaan is na compressor vervanging?
Over welk merk ging het en waarom moest de compressor vervangen worden.
Ik ben benieuwd hoe ver je komt. Dat van dat salderen snap ik niet helemaal.
Compressor maakte erg veel geluid en daarom hebben ze deze vervangen. Dit is vrijwel direct na het plaatsen gedaan. Een maandagochtend model waarschijnlijk 😅
Insert12 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Kreeg je geen foutmelding ofzo eigenlijk? Normaliter moet er toch een melding komen dat de druk in het koudemiddelencircuit niet goed is.

Zeker met zulke problemen moet je uiteindelijk zaken gaan uitsluiten. Als je geen foutmeldingen ziet dan is het lastig zoeken en moet je gewoon alles af gaan.
Nee, helemaal niks geen foutmeldingen. Dat vond ik ook erg vreemd hoor. Terwijl er wel een soort noodloop in werking ging soms omdat het electrisch element mee hielp met het verwarmen van de boiler terwijl dat volgens de instellingen helemaal niet mocht.

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Jaap19 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:06:
[...]

Vraag 1:
Als je historisch verbruik van gas hebt, zou ik een vergelijk via graaddagen maken. Met de factor 1 m3 = circa 2 kWh voor je wp, kun je dan uitrekenen wat je elektra verbruik had moeten zijn.
Dit is enkel voor het berekenen van het verbruik van de CV dan neem ik aan? Het gasverbruik van het SSW kun je zo niet meenemen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Wollie91 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Dit is enkel voor het berekenen van het verbruik van de CV dan neem ik aan? Het gasverbruik van het SSW kun je zo niet meenemen lijkt me?
Idd, sww moet je er afhalen

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

Insert12 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Natuurlijk moeten die extra kosten vergoed worden. De fabrikant heeft een product geleverd dat niet goed werkt en de consument heeft flinke extra kosten moeten maken als gevolg hiervan. Bovendien net in de periode dat de elektriciteitsprijzen sky high waren, €0,90 per kWh was geen uitzondering. Zit je als consument toch ff tegen een onverwachte kostenpost van €1000 aan te hikken. Ik zou het zeker niet accepteren.

De installateur kan dit soort kosten gewoon weer van een fabrikant vergoed krijgen, of ze worden rechtstreeks vanuit de fabrikant vergoed.
Lijkt mij niet bij een split Nefit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Wollie91
Je moet ze dan wel in gebreken hebben gesteld en dat je de extra energiekosten op hun gaat verhalen.

Ik weet niet hoe het hele gebeuren is ontstaan, wat alle bezoekjes inhouden etc.
Ik weet wel dat storing zoeken niet altijd iets makkelijks is, en er veelal door consumenten te makkelijk over gedacht wordt.
Ook niet altijd heeft het ene met het andere te maken, terwijl dat veelal wel wordt gedacht.
In deze situatie had het dus wel met elkaar te maken.

Blijf het overigens wel vreemd vinden hoe je 50% van de koudemiddel vulling ernaast kon zitten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:57
DutchWing schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:54:
@Wollie91
Je moet ze dan wel in gebreken hebben gesteld en dat je de extra energiekosten op hun gaat verhalen.

Ik weet niet hoe het hele gebeuren is ontstaan, wat alle bezoekjes inhouden etc.
Ik weet wel dat storing zoeken niet altijd iets makkelijks is, en er veelal door consumenten te makkelijk over gedacht wordt.
Ook niet altijd heeft het ene met het andere te maken, terwijl dat veelal wel wordt gedacht.
In deze situatie had het dus wel met elkaar te maken.

Blijf het overigens wel vreemd vinden hoe je 50% van de koudemiddel vulling ernaast kon zitten.
En wat doet dat met de levensduur van het apparaat?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
[...]

We zijn inmiddels 5 weken verder na mijn laatste bericht maar het probleem is gisteren eindelijk opgelost (tenminste, het ziet er goed uit tot nu toe). Het heeft heel wat monteurs uren van de fabrikant gekost maar uiteindelijk bleek dus toch dat er te weinig koudemiddel in het systeem zat. Terwijl ik op 1 december al heb aangegeven dat ik vermoedde dat er te weinig koudemiddel in zat... :'( Gisteren kwamen ze om een module te plaatsen zodat ze de warmtepomp op afstand konden loggen en voor de zekerheid hebben ze het koudemiddel ook gecontroleerd (gelukkig maar). De module om te loggen is er dus voor niks in gezet maar nu kan ik de warmtepomp wel op afstand via de app bedienen ;)

Er hoort in 1,9 kg koudemiddel in de warmtepomp en er zat slechts 1 kg in het systeem (en dan moet je nagaan dat er 5 week geleden ook nog 200 gram extra bij in is gedaan op de gok). Dus er zat een hele tijd dus maar 800 gram in het systeem i.p.v. de benodigde 1,9 kg.

Er is een druktest uitgevoerd (positief) en het systeem is vervolgens gevacumeerd (indirecte lektest ook positief) en vervolgens opnieuw afgevuld. Er heeft dus altijd te weinig in het systeem gezeten. Daarna ging het opwarmen van de boiler in eens zonder problemen :)

Ik heb dus tijden, vanaf halverwege september, met een half gevuld systeem gezeten waardoor ik veel meer energie heb verbruikt (elektrisch element heeft de boiler vaak verwarmd). Zowel het CV gedeelte, maar vooral het verwarmen van de boiler was zeer inefficiënt....

Vraag 1:
Ik vind dat de leverancier mij tegemoet moet komen in de extra gemaakte energiekosten. Van 1 december tot en met vandaag heb ik 2200 kW verbruikt in goed geïsoleerde hoekwoning uit 2016 waar we met 2 personen wonen. De periode ervoor kan ik minder goed inzien omdat ik op 1 december de 3 fase kWh meter heb geplaatst omdat ik wou kunnen zien wat er gebeurde. De thermosstaat staat altijd op 20,5 graden bij ons thuis.

Hebben jullie een idee hoe ik er eerlijk achter kan komen hoeveel kW ik normaal gesproken had moeten gebruiken zodat ik een realistisch voorstel kan doen?

Informatie woning:
  • Bouwjaar 2016
  • HR++ glas
  • Isolatie volgens normen 2016
  • ongeveer 58m2 vloerverwarming (benedenverdieping).
  • Radiatoren op de bovenverdieping worden niet gebruikt, behalve in de douche.
Vraag 2:
Nu de warmtepomp efficiënter werkt merk ik wel dat het systeem veel pendelt vandaag. Ik heb momenteel een stooklijn van 25-35 maar ik denk dat het verstandig is om zowel het voetpunt als eindpunt te verlagen. Klopt dit?

Vraag 3
Is de afgelopen periode met te weinig koudemiddel slecht geweest voor de warmtepomp? Wellicht recht op een verlenging van de garantie o.i.d.

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Allereerst natuurlijk heel fijn dat het is opgelost.

Ik zou de installateur uitgebreid bedanken en vragen of ze de garantie willen verlengen. Je hebt gelijk, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn en ik denk dat je meer hebt aan een goede relatie met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Blihi schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Allereerst natuurlijk heel fijn dat het is opgelost.

Ik zou de installateur uitgebreid bedanken en vragen of ze de garantie willen verlengen. Je hebt gelijk, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn en ik denk dat je meer hebt aan een goede relatie met de installateur.
Relatie met de installateur is prima hoor. Zij waren ook totaal niet te spreken over de service van de fabrikant.

Kan het helpen om het voetpunt en eindpunt iets te verlagen zodat de warmtepomp minder gaat pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Welk fabricaat is je wp?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

Vraag 3
Is de afgelopen periode met te weinig koudemiddel slecht geweest voor de warmtepomp?
ja, dit is zo. te weinig koudemiddel zorgt dat de persgas nog verder stijgt. dus je vernachelt je compressor en de olie die erin zit.

op welke hoeveelheid koelmiddel word de machine afgeleverd af fabriek?

dat ze geen lakkage vinden wil niet zeggen dat die er niet is. en veel lekkages vind je pas na een paar cyclussen draaien en dan met detectiespray op de koppelingen spuiten, die zijn vaak te klein voor de reguliere diode lekzoekers. allen infrarood detectors kunnen die vinden.al doe ik het zelf gewoon door er 30 bar op te gooien en kijken waar het begint te lekken....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-03-2023 17:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Staat onder elk bericht van hem: Nefit - Enviline ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 05-03-2023 18:02 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:27:
[...]

ja, dit is zo. te weinig koudemiddel zorgt dat de persgas nog verder stijgt. dus je vernachelt je compressor en de olie die erin zit.

dat ze geen lakkage vinden wil niet zeggen dat die er niet is. en veel lekkages vind je pas na een paar cyclussen draaien en dan met detectiespray op de koppelingen spuiten, die zijn vaak te klein voor de reguliere diode lekzoekers. allen infrarood detectors kunnen die vinden.al doe ik het zelf gewoon door er 30 bar op te gooien en kijken waar het begint te lekken....
Had ik dus zelf ook met een koppeling.
Onder de 30 bar geen lek, erboven wel.
Wel alleen zichtbaar met lekspray.

Daarom vond ik 50% te weinig vulling na vervangen compressor ook zo merkwaardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wollie91
flippy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:27:
[...]

Ze hebben het systeem ongeveer 40 minuten onder een druk van 30 of 35 bar gehad en gezocht met lekspray. Niets gevonden. En ook tijdens het vacumeren duidde niets op een lek na ruim een half uur wachttijd.

Af fabriek hoort er 1,6 kg in te zitten en i.v.m leiding lengte moet er in onze situatie 1,9 kg in. Ik vind het ook allemaal erg vreemd maar voorlopig lijkt alles in ieder geval goed en duid niets op een lek. Er kan natuurlijk gewoon een denk foutje gemaakt zijn tijdens het afvullen na de reparatie destijds... Fouten maken is menselijk.

Ik ga het uiteraard in de gaten houden de komende tijd...👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
In navolging op mijn bericht afgelopen week probeer ik een en ander te achterhalen mbt Daikin L/W

De specsheets van Daikin zijn wel een drama. Ik kan niet vinden wat de het minimaal vermogen is van een 6 en een 8 kW.

Tevens is niet te vinden wat deze machine nog aan vermogen leveren bij -10. Weet iemand deze waardes?

Als ik Koevlaas formule gebruik en hier https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening bereken heb ik toch wel 6,5 nodig bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wollie91 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Ze hebben het systeem ongeveer 40 minuten onder een druk van 30 of 35 bar gehad en gezocht met lekspray. Niets gevonden. En ook tijdens het vacumeren duidde niets op een lek na ruim een half uur wachttijd.

Af fabriek hoort er 1,6 kg in te zitten en i.v.m leiding lengte moet er in onze situatie 1,9 kg in. Ik vind het ook allemaal erg vreemd maar voorlopig lijkt alles in ieder geval goed en duid niets op een lek. Er kan natuurlijk gewoon een denk foutje gemaakt zijn tijdens het afvullen na de reparatie destijds... Fouten maken is menselijk.

Ik ga het uiteraard in de gaten houden de komende tijd...👍
fijn dat ze in elk geval met stikstof aan het slepen zijn geweest, dat zie je ook helaas te weinig ook al kost zn fles nog geen 10 euro...

maar doe even een mix maken van 50/50 dreft/water en smeer dat op het schroefdraad van de fittingen terwijl de machine loopt. er lopen 4 kleine kanaaltjes recht door de moer heen die gas naar buiten leiden. soms gaan die koppelingen namelijk pas lekken na een paar keer gebruikt te zijn. dan zie je kleine bellejtes komen precies waar zon kanaaltje omhoog komt.

kijk hier maar even bij de 2e foto: https://www.aircotje.nl/flare-wartel-koppeling-1-13

daar kan je dat kanaaltje goed zien. daar zijn er 3 a 4 van op de meeste fittingen.

(mocht die lekken zijn daar trucjes voor maar die doe ik alleen als ik 100% zeker weet dat ik zelf nooit meer iets hoef te doen bij die machine. die truc doe ik samen met mijn vrienden Loc en Tite.... :X O-) )

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 05-03-2023 20:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 20:42

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

koevlaas2 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:59:
[...]

Ta (en Tr) is te laag denk ik.
Hier het zelfde met buitentemperatuur rond het vriespunt.
Aanvoer 25 graden, retour blijft dan telang onder de 20 graden door een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Ik kan mijn WP inmiddels monitoren met een kWh meter. Nu zie ik dat die overdag een standby verbruik heeft van 14w/h, wat prima gemiddeld is volgens mij. Alleen soms/vaak gaat die naar 55w/h wat flink hoog is... Hebben meerdere WP's dit of zou er iets mis zijn?

Ik denk zelf dat de WP wellicht iets warm moet houden ivm lage temp. Alleen het is nu niet echt koud.

Ff een plaatje erbij van vandaag. Bij die piek heb ik de WP gereset en even aan gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn9Mobr7AGZJ8LJ_sjNyrS2f6lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQN6siQ9tYln7ujPzH7kjFSQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het ook nog wel even bij de leverancier navragen, maar wellicht weet iemand hier al of dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Evanrvb schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:54:
Ik kan mijn WP inmiddels monitoren met een kWh meter. Nu zie ik dat die overdag een standby verbruik heeft van 14w/h, wat prima gemiddeld is volgens mij. Alleen soms/vaak gaat die naar 55w/h wat flink hoog is... Hebben meerdere WP's dit of zou er iets mis zijn?

Ik denk zelf dat de WP wellicht iets warm moet houden ivm lage temp. Alleen het is nu niet echt koud.

Ff een plaatje erbij van vandaag. Bij die piek heb ik de WP gereset en even aan gehad.

[Afbeelding]

Ik ga het ook nog wel even bij de leverancier navragen, maar wellicht weet iemand hier al of dit normaal is.
Carterverwarming denk ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evanrvb schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:54:

[Afbeelding]

De circulatiepomp gaat te pas en onpas aan heb ik gemerkt, wellicht eens navragen bij Alklima waarom dit gebeurt ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Ronald.42 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Carterverwarming denk ik.
Zoiets dacht ik ook aan idd. Zal de temp een beetje monitoren wanneer het verbruik 55w/h.

Is dit vergelijkbaar met andere WP's of niet? Ik vind het verbruik vrij hoog. Alhoewel de WP normaal gesproken veel aan zal staan als het rond 0/5 gr is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:59:
[...]

De circulatiepomp gaat te pas en onpas aan heb ik gemerkt, wellicht eens navragen bij Alklima waarom dit gebeurt ?
Nee het is niet de circulatiepomp. Dit wordt niet aangegeven op het schermpje en ik hoor het qua stromingsgeluid ook goed als die net inschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evanrvb schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:04:
[...]

Nee het is niet de circulatiepomp. Dit wordt niet aangegeven op het schermpje en ik hoor het qua stromingsgeluid ook goed als die net inschakeld.
Ik hoor dit bij mij ook niet maar afgelopen zomer had ik mijn halve afgiftesysteem leeg ivm een verbouwing en toen hoorde ik het in mijn slaapkamer luid en duidelijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:26:
[...]

Nee naar beneden aanpassen O-)
Op flow gezet met Ta 32 en nu heb ik het afgelopen nacht / ochtend niet gehad

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:10:
[...]

Op flow gezet met Ta 32 en nu heb ik het afgelopen nacht / ochtend niet gehad
Haalt ie dit dan aangezien je er wel 200m2 aan hebt hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:22
Evanrvb schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Zoiets dacht ik ook aan idd. Zal de temp een beetje monitoren wanneer het verbruik 55w/h.

Is dit vergelijkbaar met andere WP's of niet? Ik vind het verbruik vrij hoog. Alhoewel de WP normaal gesproken veel aan zal staan als het rond 0/5 gr is natuurlijk.
of de cv waterpomp....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:25
Ik ben even benieuwd naar jullie kijk hierop. Ik draai op vaste Ta van 33 graden met alleen (grote) radiatoren. De thermostaat (in de Pana controller) ingesteld op 21 graden na overdags op 20 gestaan te hebben. Hieronder een weergave van een 'gewone' run, dus zo'n 2.5uur lang. De warmtepomp gaat uit ondanks dat de ingestelde temperatuur (nog) niet is bereikt. Hij lijkt uit te gaan omdat de Tr te dicht in de buurt van de Ta komt? Of is dit modulatie van de warmtepomp, die rustig het setpoint wil benaderen? Of betekent dit te weinig afgifte en moet de Ta omhoog? Hoe krijg ik de runs langer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsXAXnF1NHrhGaF4UMq3erH25cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCpuGzr73IfMSYbjBdNcqi0m.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer en retour temperatuur staan op de rechter y-as

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Haalt ie dit dan aangezien je er wel 200m2 aan hebt hangen ?
Jazeker. Ik zie dat hij op "curve" 28,5 had uitgerekend dus toen ik hem vast op 32 zette moest ie wel weer even aan de bak

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qH6zfxt.png
Joris 407 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:24:
Ik ben even benieuwd naar jullie kijk hierop. Ik draai op vaste Ta van 33 graden met alleen (grote) radiatoren. De thermostaat (in de Pana controller) ingesteld op 21 graden na overdags op 20 gestaan te hebben. Hieronder een weergave van een 'gewone' run, dus zo'n 2.5uur lang. De warmtepomp gaat uit ondanks dat de ingestelde temperatuur (nog) niet is bereikt. Hij lijkt uit te gaan omdat de Tr te dicht in de buurt van de Ta komt? Of is dit modulatie van de warmtepomp, die rustig het setpoint wil benaderen? Of betekent dit te weinig afgifte en moet de Ta omhoog? Hoe krijg ik de runs langer?

[Afbeelding]

Mogelijk een slimmigheid van de thermostaat die weet dat als hij uit gaat het nog even door loopt om vervolgens alsnog Truimte te halen? Hij gaat 45 min later alsnog weer aan toch?

[ Voor 64% gewijzigd door Maikie18 op 05-03-2023 21:32 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Maikie18 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Jazeker. Ik zie dat hij op "curve" 28,5 had uitgerekend dus toen ik hem vast op 32 zette moest ie wel weer even aan de bak

[Afbeelding]

[...]

Mogelijk een slimmigheid van de thermostaat die weet dat als hij uit gaat het nog even door loopt om vervolgens alsnog Truimte te halen? Hij gaat 45 min later alsnog weer aan toch?
Ik zie inderdaad heel kort de binnentemperatuur omhoog gaan, en meteen weer terug naar 20 graden. 45 minuten later gaat de warmtepomp weer aan.

Krijgen anderen met alleen radiatoren hun runs wel langer dan 2.5uur?

[ Voor 5% gewijzigd door Joris 407 op 05-03-2023 21:38 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Joris 407 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Ik zie inderdaad heel kort de binnentemperatuur omhoog gaan, en meteen weer terug naar 20 graden. 45 minuten later gaat de warmtepomp weer aan.

Ik draai alleen met radiatoren maar dan op WAR en met een simpele thermostaat( altijd op 20gr.) met buitentemperatuur hoger dan ongeveer 3 graden krijg ik ook geen mooie lange runs meer, daaronder wel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
klump4u schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Ik draai alleen met radiatoren maar dan op WAR en met een simpele thermostaat( altijd op 20gr.) met buitentemperatuur hoger dan ongeveer 3 graden krijg ik ook geen mooie lange runs meer, daaronder wel.
Wat is jouw stooklijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

40/30 bij -10/15

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:30:
In navolging op mijn bericht afgelopen week probeer ik een en ander te achterhalen mbt Daikin L/W

De specsheets van Daikin zijn wel een drama. Ik kan niet vinden wat de het minimaal vermogen is van een 6 en een 8 kW.

Tevens is niet te vinden wat deze machine nog aan vermogen leveren bij -10. Weet iemand deze waardes?

Als ik Koevlaas formule gebruik en hier https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening bereken heb ik toch wel 6,5 nodig bij -10.
Wellicht heb je hier wat aan:
6kW
https://www.heatpumpkeyma...449ce8ee44ff530dfd4501174

8kW
https://www.heatpumpkeyma...15ec1a8a9a6f1066f02c02157

Vermogen bij +12 is waarschijnlijk het minimum vermogen bij die temperatuur gezien het hoger is dan bij +7

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Evanrvb schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Die van mij doet normaal 11 watt standby en onder een bepaalde temperatuur gaat hij naar 54 watt.

Het viel mij ook ineens op dat ik in de app een verbruik zag en vermoede eerst de circulatiepomp maar die was uit dus dan kom ik op verwarming uit.

Het correspondeert ook met de buitentemperatuur.

Pomp draait hier alleen maar als de wp aan het werk moet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:25
Ronald.42 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:37:
[...]

Die van mij doet normaal 11 watt standby en onder een bepaalde temperatuur gaat hij naar 54 watt.

Het viel mij ook ineens op dat ik in de app een verbruik zag en vermoede eerst de circulatiepomp maar die was uit dus dan kom ik op verwarming uit.

Het correspondeert ook met de buitentemperatuur.

Pomp draait hier alleen maar als de wp aan het werk moet.
In een Panasonic monoblock zit een expansievat. Bij een buitentemperatuur van 3 graden of lager wordt 't expansievatverwarmingselement actief met een vermogen van 30 Watt. Zoiets kan 't ook zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:59:
[...]

Dat is met de PAR-WT50 afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:09:
[...]

6kW

8kW

Vermogen bij +12 is waarschijnlijk het minimum vermogen bij die temperatuur gezien het hoger is dan bij +7
Tknx. Beetje maf dat die gegevens niet in de datasheets van Daikin staan. Zelfs via hun installateurs pagina's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:05:
[...]

Dat is met de PAR-WT50 afstandsbediening?
Weet niet of het daar aan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Nu online
Joris 407 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Je kan je Ta 1 graad verlagen en kijken wat dat doet, de run zou daardoor langer moeten worden. Je kunt net zo lang verlagen zolang de Truimte maar gehaald wordt dit is goed voor de cop maar het wil niet zeggen dat je dan uiteindelijk minder verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:29:
[...]

Tknx. Beetje maf dat die gegevens niet in de datasheets van Daikin staan. Zelfs via hun installateurs pagina's niet.
Ja, beetje flauw van Daikin. Net alsof ze die gegevens niet hebben of zo. Sommige fabrikanten hebben gewoon nette capaciteitstabellen bij verschillende aanvoertemperaturen/buitentemperaturen.

Ik betwijfel in jouw situatie de nood voor een 6,5kW (bij -10°C) model btw. Jij had toch een verbruik van < 1000m³?
En alleen radiatoren? Hoeveel en hoe groot? Dan weet je namelijk hoeveel vermogen je kwijt kunt bij een bepaalde temperatuur. Dat maakt de keuze makkelijker. Je kunt een enorme WP installeren, maar als je afgiftesysteem beperkt is (en niet uitgebreid gaat worden) heb je daar niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:29:
[...]

En kijk vooral of je bij het frequent defrost-gevoelige gebied (+2 °C) nog voldoende vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:41:
[...]

En kijk vooral of je bij het frequent defrost-gevoelige gebied (+2 °C) nog voldoende vermogen hebt.
Impliceer jij dat als je een designtemp kiest van -10°C, je te kort zou kunnen komen bij +2°C?
Ik kan me voorstellen dat het met alleen een paar radiatoren kritischer wordt, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Ja, beetje flauw van Daikin. Net alsof ze die gegevens niet hebben of zo. Sommige fabrikanten hebben gewoon nette capaciteitstabellen bij verschillende aanvoertemperaturen/buitentemperaturen.

Ik betwijfel in jouw situatie de nood voor een 6,5kW (bij -10°C) model btw. Jij had toch een verbruik van < 1000m³?
En alleen radiatoren? Hoeveel en hoe groot? Dan weet je namelijk hoeveel vermogen je kwijt kunt bij een bepaalde temperatuur. Dat maakt de keuze makkelijker. Je kunt een enorme WP installeren, maar als je afgiftesysteem beperkt is (en niet uitgebreid gaat worden) heb je daar niks aan.
Dit verbruik is inclusief stoken houtkachel. Zonder kom ik hoger uit. Schat zo'n 1300/1400m3. Houtkachel gebruik ik steeds minder. Onder nul zal ik toch met zo'n 45 graden aanvoer moeten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Dit verbruik is inclusief stoken houtkachel. Zonder kom ik hoger uit. Schat zo'n 1300/1400m3. Houtkachel gebruik ik steeds minder. Onder nul zal ik toch met zo'n 45 graden aanvoer moeten stoken.
Ah, duidelijk. Dat gaat wel wat minder zijn voor je COP. Ik zou zeggen radiatorupgrade! Een paar mooie T33's hoeven helemaal niet lelijk te staan en verdienen zich terug op termijn:
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"

Of je laat je bestaande L/L op stille ventilatorstand assisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Ik zou wel proberen of je daar wat aan kan doen. Die 45 graden.

Ik heb nu het eerste "stookseizoen" (echt winter hebben we niet gehad) bijna achter de rug.
Ik was begonnen op 38 graden en dan stiekem terug ik zit nu tussen de 30 en 33 graden, lager gaat ivm met de mengverdeler van de vloerverwarming echt niet. Ik heb het ventiel in de verdeler al wat geknepen zodat hij minder mengt anders was het bij 35 ta al wel klaar met dat ding. (Houtcv erbij anders ging de mengverdeler eruit)

Maaar het verschil in verbruik tussen 38 en 33 a 30 is best wel veel. Rendement van de wp is een pak lager bij hogere temperatuur.

Ik vind het verschil zelfs hoog genoeg om nog wat vloerverwarming aan te leggen en eventueel nog wat radiatoren te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Ah, duidelijk. Dat gaat wel wat minder zijn voor je COP. Ik zou zeggen radiatorupgrade! Een paar mooie T33's hoeven helemaal niet lelijk te staan en verdienen zich terug op termijn:
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"

Of je laat je bestaande L/L op stille ventilatorstand assisteren.
Hangen al 3 T33's. Kan nog wel wat met ventilatoren doen. Denk dat het wel zal meevallen. Vannacht heeft hier de L/L doorgedraaid op 19 graden en dan is het verbruik max 400Wh bij 2 graden buiten. Staat nu op 20 graden en nu 300Wh bij 6 graden ondertussen.

Boven geen T33 maar daar stook ik alleen bij echte koude. Het is daar nu 18 graden en heb al weken daar de verwarming niet aan gehad. Zelfs in de badkamer niet al zal ik die wel weer wat stoken mocht de L/W er komen.

Op jouw foto zijn toch geen T33? Ik heb drie dikke platen met 2 rijen met ribben. Tip: Sentimo erop hangen. Zoveel mooier en doet niets negatiefs met je rendement.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 06-03-2023 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

verkeerslicht schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:03:
[...]

Impliceer jij dat als je een designtemp kiest van -10°C, je te kort zou kunnen komen bij +2°C?
Ik kan me voorstellen dat het met alleen een paar radiatoren kritischer wordt, maar toch...
De kans op +2 °C in combinatie met hoge relatieve vochtigheidsgraad groter is dan -10 °C.
Gezien de jaarlijks terugkerende ‘defrost-stress’ in dit topic impliceer ik dat je daar óók naar moet kijken om tot een besluit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 12:50
Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wanneer het elektrisch element van een warmtepomp wordt gebruikt om bij te verwarmen. Is dit wanneer de warmtepomp niet genoeg warmte kan leveren om de ruimtes op de gewenste temperatuur?
En is het in dat geval zo dat je bij een te krap bemeten vermogen eerst een hoog stroomverbruik door het bijverwarmen met het elektrisch element krijgt en daarna eventueel met een kouder huis? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
zekerz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:50:
Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wanneer het elektrisch element van een warmtepomp wordt gebruikt om bij te verwarmen. Is dit wanneer de warmtepomp niet genoeg warmte kan leveren om de ruimtes op de gewenste temperatuur?
Dat is per WP anders en soms instelbaar. De Toshiba Estia die ik heb gebruikt het elektrisch element in ieder geval als er warmte nodig is, maar de compressor nog in de wachttijd zit (dan moet je denken aan enkele minuten per maand). Verder als tijdens de defrost de CV temperatuur te ver daalt (komt hier niet voor en is afhankelijk van de instellingen).

Het elektrisch element van het SWW vat wordt gebruikt om de legionella-run te doen, of als de WP er te lang over doet om warm water te maken (ook dat is instelbaar).
En is het in dat geval zo dat je bij een te krap bemeten vermogen eerst een hoog stroomverbruik door het bijverwarmen met het elektrisch element krijgt en daarna eventueel met een kouder huis? Of zie ik dit verkeerd?
Ja, klopt. Als de WP niet genoeg vermogen kan leveren krijg je het koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:34:
[...]

De kans op +2 °C in combinatie met hoge relatieve vochtigheidsgraad groter is dan -10 °C.
Gezien de jaarlijks terugkerende ‘defrost-stress’ in dit topic impliceer ik dat je daar óók naar moet kijken om tot een besluit te komen.
Uiteraard, maar ik vroeg me oprecht af of dat nog uit maakt als je al rekeninghoudt met - 10°C ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Uiteraard, maar ik vroeg me oprecht af of dat nog uit maakt als je al rekeninghoudt met - 10°C ;)
Als het goed is niet, want het opgegeven vermogen bij -10 is inclusief defrosts. Dus als daar staat dat de WP bij -10 nog 7 kW kan leveren, dan is dat 7 kW gemiddeld continu, ondanks de defrosts.

Wel moet je zorgen voor de minimale systeeminhoud voor die defrosts (en het liefst daar flink boven zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-06 20:10

Jan2023

KISS

verkeerslicht schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:09:
[...]

6kW

8kW

Lees ik dan dat bij -7 graden het vermogen op plusminus 6 KW ligt?

Of lees ik verkeerd?

Ben mij nu ook aan het orienteren voor zo,n split systeem

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Of lees ik verkeerd?

Volgens mij wel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joris 407 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:24:

[Afbeelding]

Je Ta staat te laag, waardoor je WP zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Oplossing is stooklijn omhoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zekerz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:50:
Dat hangt van het merk/type WP af. Beste oplossing is om zo'n element hooguit te gebruiken voor je legionellarun, en voor de rest niet. Gewoon een WP kopen die genoeg capaciteit heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:39:
Als het goed is niet, want het opgegeven vermogen bij -10 is inclusief defrosts.
Ook dat varieert per merk. Deze tabel van Mitsubishi is hier al wat vaker gepost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vly_aqSGEpNg7a986Xo5Ow8VHwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large
Alleen de grijze rijen zijn inclusief defrosts, de rest is exclusief. Hier moet je dus wel degelijk rekening houden met ca 10% verlies door de deforsts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 00:22:
[...]

Weet niet of het daar aan ligt.
Ik heb dit dus af en toe ook sinds ik de aan/uit thermostaat hebt vervangen voor de PAR.
Moet wel zeggen dat het regelgedrag icm radiatoren wel fijner reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Andrehj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:49:
Hier moet je dus wel degelijk rekening houden met ca 10% verlies door de deforsts.
Ik reken met 20% verlies door defrosts bij temperaturen < +3 °C. 10% verlies door de tijd van de defrost en 10% voor de energie dat gebruikt wordt tijdens een defrost. Dit laatste geldt natuurlijk alleen als de warmtepomp de energie voor een defrost uit het afgiftesysteem haalt en niet daarvoor een verwarmingselement gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jojan265 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:40:
Ik reken met 20% verlies door defrosts bij temperaturen < +3 °C. 10% verlies door de tijd van de defrost en 10% voor de energie dat gebruikt wordt tijdens een defrost. Dit laatste geldt natuurlijk alleen als de warmtepomp de energie voor een defrost uit het afgiftesysteem haalt en niet daarvoor een verwarmingselement gebruikt.
Ik denk dat 20% (veel) te pessimistisch is. Zie hier de Ta grafiek van een defrost van vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2oKjCWiub6S5ZkDrxfakPWa0Uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tw85ozDVkmIT4i5dsYFLG6B3.png?f=fotoalbum_large
Tussen 9:16 verlies ik qua warmte het oppervlak tussen de gele lijn en de 21°C lijn. (In de rode rechthoek). Dat is ongeveer hetzelfde oppervlak als er (in de groene rechthoek) tussen 9:20 en 9:22 weer bij komt.
Netto voerde mijn WP dus tussen 9:16 en 9:22 geen warmte toe aan de woning. Bij 1 defrost per uur is dat precies 10%. Echter, gemiddeld heb ik lang niet 1 defrost per uur, waardoor ik met die 10% nog aardig veilig zit.
Ik zou van jou graag een grafiek zien waaruit blijkt dat je met 20% moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Zijn er meer mensen die zulke grafieken hebben om het gemiddelde verlies door defrosts te bepalen? Komende dagen is het anders perfect om dit te meten.

De 10% van @Andrehj is mooi, maar de vraag is of zijn n=1 representatief (in positieve zin :)) is voor de gemiddelde woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Superbeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:50:
Zijn er meer mensen die zulke grafieken hebben om het gemiddelde verlies door defrosts te bepalen? Komende dagen is het anders perfect om dit te meten.

De 10% van @Andrehj is mooi, maar de vraag is of zijn n=1 representatief (in positieve zin :)) is voor de gemiddelde woning.
In mijn post van 20 december j.l. kwam ik op cica 17% verlies door defrosts elke 45 min:
Jaap19 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Jaap19 Ik lees dat je een mengverdeler hebt met pomp. Klopt dat nog? Dat is ook niet representatief omdat velen een verdeler hebben zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superbeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:06:
@Jaap19 Ik lees dat je een mengverdeler hebt met pomp. Klopt dat nog? Dat is ook niet representatief omdat velen een verdeler hebben zonder pomp.
Ik heb ook nog steeds mijn mengverdeler maar wel een droom aanvoertemperatuur van 27c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Superbeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:06:
Klopt, die heb ik nog (wijziging is gepland). Als die pomp weg is, kan Ta een paar graden omlaag. En dan neemt het aantal defrosts waarschijnlijk iets af. Dan gaat het verlies misschien naar 13...15%?

Editie: het verlies komt overigens wel goed overeen met de spec. : 17,5% lager dan max vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jaap19 op 06-03-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:53
verkeerslicht schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Uiteraard, maar ik vroeg me oprecht af of dat nog uit maakt als je al rekening houdt met - 10°C ;)
1 gevaar is er wel, het vermogen bij +2c voor WP met R290 incl. defrosts. Check dat punt ook even voordat je daar de mist ingaat. Bij een van mijn opties toendertijd, had ik daar een probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

koevlaas2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb ook nog steeds mijn mengverdeler maar wel een droom aanvoertemperatuur van 27c.
Met pomp? Benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Andrehj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:51:

Ik zou van jou graag een grafiek zien waaruit blijkt dat je met 20% moet rekenen.
Ik zal het proberen.

Hieronder een aantal grafieken van 2 maart j.l. Toen waren er een aantal defrosten vrij snel achter elkaar, maar nog niet zo erg dan in de week van 18 december. Helaas heb ik van die week geen goede data (was nog in bewerking). In die week kwam het regelmatig voor, dat ik elk uur een defrost had.

Dit is het elektrisch vermogen dat de warmtepomp (incl. waterpomp) gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-LInReedSkAlVPrC-lS3kp73C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TMxokUvU2J5AGw5BrvPizwM5.png?f=fotoalbum_large

Dit is het thermisch vermogen, dat de warmtepomp maakt. Duidelijk is te zien, dat de warmtepomp na een defrost tijdelijk 2.5 kW extra aan vermogen maakt. Dit is typisch voor de LG, maar heeft wel tot gevolg, dat de uiteindelijke temperatuur in de kamer niet daalt tijdens een defrost periode. Hieronder geef ik nog een detail beeld van 1 van de defrosts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRYHAbwH9vTJX1UhEVxaswwrDgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wI1LIVcg6ZewiwbKtsf09PHU.png?f=fotoalbum_large

Dit is het thermisch vermogen, dat de warmtepomp uit het afgiftesysteem haalt. Hieronder geef ik ook hier nog een detail beeld van 1 van de defrosts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulPJpTKzB7b5gkqdiLa0-YJ-6hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nEDIYzpy2wfhx3n55BvOrqp.png?f=fotoalbum_large

Dit is het cumulatieve vermogen dat de warmtepomp uit het afgiftesysteem haalt. De eerste defrost gebruikt behoorlijk wat energie uit de woning, maar de navolgende minder. Met de waardes van de 5 overige defrosts heb ik gerekend. Gemiddeld is dit dus ca. 0.25 kWh per defrost, waarbij het gemiddeld benodigd vermogen ongeveer 2.5 kW is. Daarom kom ik daar dus op 10%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo1Z8iuqdE6bjoLvCqGB4tYMLso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8sJYVC61xB91agy05ncMupZr.png?f=fotoalbum_large

Detailbeeld van het thermisch vermogen dat de warmtepomp maakt (of juist niet) tijdens een defrost. Ongeveer 5 tot 6 minuten wordt er geen warmte gemaakt. Bij een periode, waarbij er elk uur een defrost is, zou dit dus ook 10% zijn. Dat de warmtepomp erna een inhaalslag doet, wil ik niet mee rekenen. Bij mij kan de warmtepomp dit doen, omdat ik tijdens de defrost periode ca. 2.5 .. 3 kW nodig ben, om het huis warm te houden. Ik heb dus zat over om de verloren tijd en energie weer in te halen. Maar als je een warmtepomp hebt, welke het net kan doen tijdens deze periode, dan wordt het wel interessant. Daarom reken ik met 20% energie dat tijdens de defrost periode niet beschikbaar is voor verwarmen. Ik heb bepaald, dat ik bij 0ºC ongeveer 3 kW nodig zou zijn. Als ik dan met 80% ga rekenen, dan had ik dus theoretisch aan 4 kW genoeg gehad. Nu achteraf ben ik blij, dat ik een 7 kW heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrmh43rq56SVDN43SQCXxanDw8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EKnxCc0D7GoMH6EZRQTzUrzM.png?f=fotoalbum_large

Hier nog een detail beeld van de energie die uit het afgiftesysteem wordt gebruikt tijdens een defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shOCljRacSHh5IunbKv9AXkfdT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mDEtS1VsBswtcAvFRzihxk3r.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaande voorbeelden kwamen de defrosts elke 90 minuten ongeveer, maar ik heb ook een aantal dagen gehad, dat er meer dan 12 op een dag waren. Soms kwamen de defrosts dan om het uur.

Even voor de compleetheid nog even de temperaturen tijdens die periode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f1IYUB75DVKy2dMwyiWjNfNln8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wgIQZ5JrGFnvaqjTNScBxDUW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Van links naar rechts, van rechts naar links. Iedereen is de weg kwijt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Dit gaat toch alleen over nieuwe installaties, lijkt me?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Uiteraard. Zoals in de bron te lezen is, is het juist een jaar uitgesteld (R32 is ook GWP>150).
Afbeeldingslocatie: https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2023/03/koudemiddelen-nieuw-beleid-europa.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2023 20:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Ja, maar dat geldt voor >12kW, als ik het goed lees. Over de nieuwe installaties had ik even heengelezen. Ah, die bron bedoel je.... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 06-03-2023 20:32 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Laatst online: 02-06 20:43
Aziraphale schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:22:
Dit gaat toch alleen over nieuwe installaties, lijkt me?
Dan is het wachten op normering die sanering van oude warmtepompen en airconditioning verplicht gaat stellen. Vaak is er eerst een norm voor nieuwe apparatuur, een paar later volgt dan de bestaande apparatuur….gokje einddatum 2030?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Dit nieuws zal wel weer breed gedragen worden door de juiste dagbladen.
Met de juiste insteek-)

Wat is het leven toch heerlijk eenvoudig als je gewoon een blok hout op het vuur gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:52
Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Wat is het leven toch heerlijk eenvoudig als je gewoon een blok hout op het vuur gooit.
Niet als je in Amersfoort woont...

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:54:
Dit nieuws zal wel weer breed gedragen worden door de juiste dagbladen.
Met de juiste insteek-)

Oh ja? Fijnstof discussie. >:) NB: heb ook een houtkachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Het was ook figuurlijk bedoeld.

Heb regelmatig in dubio gestaan , maar vindt ondanks de ruimte om mij heen dat je dat niet meer kan maken.

Dan kan ik nog beter gas blijven verbranden.
;)

[ Voor 15% gewijzigd door Jan2023 op 06-03-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Nous112 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:49:
[...]

Dan is het wachten op normering die sanering van oude warmtepompen en airconditioning verplicht gaat stellen. Vaak is er eerst een norm voor nieuwe apparatuur, een paar later volgt dan de bestaande apparatuur….gokje einddatum 2030?
Kijkend naar het belang dat de EU hecht aan de energietransitie lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Kijkend naar het belang dat de EU hecht aan de energietransitie lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk.
co2 verduurzaming bij bedrjven zorgt daar al voor. oude meuk met hoge co2 tonnages gaan er zo snel als de nieuwe machines aangevoerd worden eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
flippy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:45:
[...]

co2 verduurzaming bij bedrjven zorgt daar al voor. oude meuk met hoge co2 tonnages gaan er zo snel als de nieuwe machines aangevoerd worden eruit.
Dat snap ik nog wel, maar zou dat ook gaan gelden voor mensen die net flink in een R410a of R32 machine geïnvesteerd hebben? Iets zegt me dat dat niet zo'n vaart gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Dat snap ik nog wel, maar zou dat ook gaan gelden voor mensen die net flink in een R410a of R32 machine geïnvesteerd hebben? Iets zegt me dat dat niet zo'n vaart gaat lopen.
nee, want die machines zijn het probleem ook niet. dat geld eigenlijk alleen voor r407c en r22 antiek wat nog op veel daken staat te verrotten.

410 en 32 zijn compleet nutteloos om te vervangen, die zijn nog niet afgeschreven. tenzij een 410 machine op een hele dure reparatie komt te staan moet je die gewoon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:14
Superbeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:50:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oADHaHk6yGWnOp4bmNkvqo-UFlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oda9uujlQaM81PXKOKjzQjAq.png?f=fotoalbum_large

Bij deze. Ik verlies hier 10 graden in 5 minuten, en kost daarna 5 minuten om weer terug te komen. Radiatoren, dus het systeem reageert wat sneller dan vloerverwarming. Tot 8 uur ook 1 defrost per uur, daarna werd het rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Of lees ik verkeerd?

@MotorBeast

Volgens mij moet het zo gelezen worden (kenners van de EN 14825 / EN 14511 standaarden, corrigeer mij a.u.b. als ik onzin verkoop)
.
Tbiv is de temperatuur waaronder het opgegeven vermogen van 6kW niet meer gehaald kan worden zonder backup heater.
Bij Pdh Tj = Tbiv zie je vervolgens de capaciteit staan, en die is in dit geval 6kW
Daarmee ligt dus het maximale vermogen van deze unit bij -6°C op 6kW.
Dat de unit ook nog 6kW kan maken bij -7°C is dus logischerwijze omdat de backup heater bijspringt.

Overigens wel raar dat de COP Tj = -7°C Hoger uitvalt dan COP Tbiv.
Dat maakt dit soort certificaten wel twijfelachtig.

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j0H31He6tSdTCZH1rGmpqlr90g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldmyqacqy4vLAqOnuqbLeBhJ.png?f=fotoalbum_large

Eventueel leesvoer:
https://www.rehva.eu/file...andard_to_seasonal_v3.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 06-03-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 03-06 17:56
flippy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:47:
[...]

niks van dat is waar. r32 gaat de aankomende 20 jaar nergens heen omdat het in de commerciele sector de vervanger gaat worden voor r410. r410 word nu langzaam pas de deur gewezen dus voordat het niet meer in nieuwe machines word verkocht is het pas 2030 of later.

en ik weet diverse woningen die letterlijk onverkoopbaar waren tot er een warmtepomp inzat. vreemd genoeg willen mensen niet zo snel een huis kopen van een half miljoen als ze ook nog eens 10~15k per jaar kwijt zijn aan gas.
Gelukkig heb je geen glazen bol, want anders zouden we je nog geloven ook.
Enige vakliteratuur:
https://www.installatie.n...ADLTERsZ5LBHBgbpS_O2flELg

Overigens als je € 10.000-€15.000 kwijt ben aan gas is de woning ook niet geschikt voor een warmtepomp. Ik zou dan eerst maar eens wat doen aan isolatie en luchtdichtheid.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:11:
[...]

Enige vakliteratuur:

Overigens als je € 10.000-€15.000 kwijt ben aan gas is de woning ook niet geschikt voor een warmtepomp. Ik zou dan eerst maar eens wat doen aan isolatie en luchtdichtheid.
beetje selectieve lezer ben je soms. het onderwerp was heel specifiek op onderhoud en reparatie van bestaande installaties. niemand die nu nog een kleine 410 machine koopt hoeft rekening ermee te houden dat ze over 10~15 jaar geen gas of onderdelen voor hun machine meer kunnen krijgen. 407 is al bijna 15 jaar niet meer in gebruik in nieuwe installaties maar vrijwel elke aircoman heeft daar nog een fles van achterin staan en grote reparaties worden nog steeds uitgevoerd want onderdelen zijn gewoon te krijgen en een nieuwe machine is duurder dan de bestaande kast repareren.

en die toko in kwestie was een boederijvilla van meer dan 1000m2. dat is een ander segment aangezien dat ver over de 12kW heengaat en automatisch buiten de regels vallen die pas over 5 jaar relevant worden voor dat segment in vermogen als het al doorgaat. en dat hok van een woning in kwestie heeft enorm baat bij een wrmtepomp juist omdat de stookkosten zo hoog zijn. en omdat het monumentaal is zijn de mogelijkheden zeer beperkt.

onder de streep zijn woningen qua aantallen wel hoog maar de vermogens zijn zeer laag. de grote gooise kasten en zon beetje elk bedrijfspand hoeft nog nergens rekening mee te houden want dat kan ook niet want er zijn geen alternatieven. propaan kan en mag niet en r32 staat nog in de kinderschoenen voor de grote machines.

over selectief lezen gesproken: dat artikel gaat over een plan dat iemand in brussel heeft bedacht, het staat nog mijlenver van een daadwerkelijke aanpassing op wetgeving vandaan dat dit gewoon weer het zoveelste stukje stennismakerij is om drama te crieeren.

sidenote: als brussel dit wel erdoor wilt drukken mag dat van mij best, ik heb toch al werk zat maar dan mogen ze wel een nieuw gas gaan verzinnen wat kan voldoen aan die eisen van ze op grote schaal. want niemand gaat een paar honderd kilo propaan op hun dak zetten waar geen f-gassen regels en veiligheden worden vastgesteld.
meschien kunnen ze wat met die hete lucht die uit die kantoortjes in brussel komen...

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 06-03-2023 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Pietje555 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:11:
[...]

Enige vakliteratuur:

Dat artikel is nu net waar we het de laatste posts over hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:47
Vol positiviteit begon ik aan een isolatie- en warmtepompavontuur, inmiddels is dat wat gezakt.

Hoekhuis uit de jaren '70. Dak geïsoleerd met 170mm materiaal (RD 4,8), spouwmuur geïsoleerd. Vloerverwarming aangebracht op BG en 1e.

Verbruik van de oude bewoners was zo'n 1700-1900 m3 gas. Ze stookten niet echt zuinig.

Nu is er een Daikin L/W WP geplaatst. Een ehvx08s23e6v met een erga08evh. Vorige week (mede door Daikin) ingeregeld.

We wonen er nog niet, dus SWW wordt niet eens actief gebruikt. De vloerverwarming beneden (55m2) staat op 20 graden, op de 1e (45-50m2) op 18 graden.

Dit is ons verbruik momenteel en tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8BVlEVAwnJYOZ5m6ksJjUlngEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwaHHaPhMVOQ13K1TJBr79cF.jpg?f=fotoalbum_large

Verder staan er geen andere apparaten aan. Ik schrok me helemaal kapot. Dit is toch veel teveel? Waar kan dit aan liggen? Alle adviezen welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Atomius Waar kijken we naar?
Het eerste grafiekje lijkt je hele huis te zijn? 13,3kWh voor 7 uur is bijna 2KW continu. Dat is inderdaad wel wat royaal. Tenzij natuurlijk het huis maanden leeggestaan heeft en nu nog aan het opwarmen is.

Een warmtepomp is goed in je huis warm houden, maar als een huis afgekoeld is, dan duurt het wel een poos voor het opgewarmd is. Je zegt dat je er nog niet woont. Wanneer heb je de verwarming op 20 graden gezet en hoe warm was het in huis toen je dat deed?

Maar wat is je tweede grafiekje? 45kWh standby-gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 07:29
Het tweede grafiekje bij homewizard klopt nooit. Standby kan nooit hoger zijn dan daadwerkelijk verbruik

Hoe is je vloer geisoleerd?

[ Voor 12% gewijzigd door ErgoStijn op 07-03-2023 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
ocaj schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 06:52:
@Atomius Waar kijken we naar?
Het eerste grafiekje lijkt je hele huis te zijn? 13,3kWh voor 7 uur is bijna 2KW continu. Dat is inderdaad wel wat royaal. Tenzij natuurlijk het huis maanden leeggestaan heeft en nu nog aan het opwarmen is.

Een warmtepomp is goed in je huis warm houden, maar als een huis afgekoeld is, dan duurt het wel een poos voor het opgewarmd is. Je zegt dat je er nog niet woont. Wanneer heb je de verwarming op 20 graden gezet en hoe warm was het in huis toen je dat deed?

Maar wat is je tweede grafiekje? 45kWh standby-gebruik?
1e grafiekje is het hele huis inderdaad. Maar de warmtepomp stond in storing tot gisteren 9u. Daarvoor werd er slechts 30 Wh verbruikt. Ze hebben de storing verholpen maar het huis was flink afgekoeld tot 14,5 graden in de woonkamer. Misschien is dat het euvel? Dat hij nu als een gek het huis aan het opwarmen is? Het is een andere locatie dus kan nu niet zien hoe warm het is daar.

2e grafiekje is geloof ik een soort voorspelling/extrapolatie van wat er aan verbruik over 24u verwacht wordt.
ErgoStijn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:02:
Het tweede grafiekje bij homewizard klopt nooit. Standby kan nooit hoger zijn dan daadwerkelijk verbruik

Hoe is je vloer geisoleerd?
Ze hebben een nieuwe dekvloer gestort met vloerverwarming. Onder de vloerverwarmingsbuizen hebben ze reflecterend folie geplaatst. Ze zeiden dat het rendement van extra vloerisolatie niet heel geweldig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:09:
[...]

1e grafiekje is het hele huis inderdaad. Maar de warmtepomp stond in storing tot gisteren 9u. Daarvoor werd er slechts 30 Wh verbruikt. Ze hebben de storing verholpen maar het huis was flink afgekoeld tot 14,5 graden in de woonkamer. Misschien is dat het euvel? Dat hij nu als een gek het huis aan het opwarmen is? Het is een andere locatie dus kan nu niet zien hoe warm het is daar.
Dan zou ik het even afwachten en is er nog geen reden voor paniek. Mogelijk is je huis nog geen 20 graden en dan is het niet zo vreemd dat hij 2kW continu gebruikt. Lastig als je er nog niet woont, maar laat maar gewoon even gaan zou ik zeggen. In ieder geval kun je er van uitgaan dat hij aan staat en dat de storing dus verholpen is :)

Optimaliseren/fine-tunen van de instellingen kun je het beste doen als je er woont.
(en als je er niet woont: waarom heb je hem dan eigenlijk op 20 graden staan? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Andrehj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Je Ta staat te laag, waardoor je WP zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Oplossing is stooklijn omhoog.
Ik ben daar niet van overtuigd, omdat ie om 20.15u toch even de gewenste temperatuur bereikt (grijze lijn). Misschien moduleerde de warmtepomp dus toch af. Een uitvergroting van het oorspronkelijke plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGF3Jt1CO9Fa0NB5_a4ziNQOoZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhtBW50FoRUrOgHXawbz9e76.jpg?f=fotoalbum_large

Het setpoint werd vannacht wel gewoon bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:09:

Ze hebben een nieuwe dekvloer gestort met vloerverwarming. Onder de vloerverwarmingsbuizen hebben ze reflecterend folie geplaatst. Ze zeiden dat het rendement van extra vloerisolatie niet heel geweldig zou zijn.
Oei! Reflectiefolie in je vloer doet niks. Reflectiefolie moet straling reflecteren en die is er niet omdat er innig contact is. De warmte gaat gewoon door het folie heen naar (hopelijk) toch enige isolatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 07:29
Auch, dat is een pijnlijk advies zeg. Jaren 70 vloerisolatie zal nl. niet overhouden.. Maargoed, laat de temperatuur eens één week constant staan, en kijk dan eens (vanaf vandaag) wat het gemiddeld verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
ErgoStijn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:44:
Auch, dat is een pijnlijk advies zeg. Jaren 70 vloerisolatie zal nl. niet overhouden.. Maargoed, laat de temperatuur eens één week constant staan, en kijk dan eens (vanaf vandaag) wat het gemiddeld verbruik is.
Heb je een kruipruimte? Dan kun je altijd nog van onderaf wat doen. Hoeft niet vreselijk kostbaar te zijn. Wij hebben dat hier ook in onze jaren 70 woning gedaan bij de vloerverwarming die eveneens niet geïsoleerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Je bent alleen al een paar kWh kwijt om je vloer 1 K op te warmen...

1 m3 beton (10 .. 12 m2 vloer opp.) met 1 K opwarmen kost circa 0.6 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
ocaj schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:13:
[...]

Dan zou ik het even afwachten en is er nog geen reden voor paniek. Mogelijk is je huis nog geen 20 graden en dan is het niet zo vreemd dat hij 2kW continu gebruikt. Lastig als je er nog niet woont, maar laat maar gewoon even gaan zou ik zeggen. In ieder geval kun je er van uitgaan dat hij aan staat en dat de storing dus verholpen is :)

Optimaliseren/fine-tunen van de instellingen kun je het beste doen als je er woont.
(en als je er niet woont: waarom heb je hem dan eigenlijk op 20 graden staan? )
Ze zeiden dat als ik er eind maart in ga, dat het dan meer kost om hem van 18 naar 20 te krijgen dan hem continu op 20 te houden tot die tijd.

Maar dat zal ook wel onzin zijn, net als dat reflector folie wel prima is?
verkeerslicht schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Heb je een kruipruimte? Dan kun je altijd nog van onderaf wat doen. Hoeft niet vreselijk kostbaar te zijn. Wij hebben dat hier ook in onze jaren 70 woning gedaan bij de vloerverwarming die eveneens niet geïsoleerd was.
Er is een kruipruimte ja. Heb een offerte liggen voor Tonzon van 2200 euro. Vind ik nog best veel geld hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door Atomius op 07-03-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Ze zeiden dat als ik er eind maart in ga, dat het dan meer kost om hem van 18 naar 20 te krijgen dan hem continu op 20 te houden tot die tijd.

Een wp draait efficienter tijdens het op constante temperatuur houden dan tijdens opwarmen. Maar of dat opweegt tegen een 2 graden lagere huistemperatuur gedurende een week of 3, kan ik moeilijk beoordelen.
[...]

Er is een kruipruimte ja. Heb een offerte liggen voor Tonzon van 2200 euro. Vind ik nog best veel geld hoor.
Kruipruimte is relatief makkelijk zelf te doen met 'gewone' isolatieplaten. In mijn vorige huis had ik Tonzon, maar ondanks de bewezen en geloofwaardige testresultaten heb ik het nooit als een grote winst gevoeld (aan m'n voeten).
Een afdekzeil op de vloer in de kruipruimte is wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

[...]

Over drie weken maakt die twee graden natuurlijk wel uit! Ik zou na het testen lekker naar 16 graden gaan. Dan een paar dagen voordat je er gaat wonen opstoken naar de gewenste temperatuur.

Ja, Tonzon is wel duur. Ik heb het ook. 't Schijnt wel het goede spul te zijn. Het staat of valt overigens met hoe goed het is aangebracht. Nadeel vind ik dat het best fragiel is. Een klein scheurtje erin en je bent de isolatiewaarde kwijt, dus als je nog weleens wat doet in de kruipruimte dan is dat wel een afweging.
En zoals @Jaap19 zegt, gewoon (piepschuim) isolatieplaten, zijn natuurlijk een heel goede/betaalbare optie als je die dingen je kruipruimte in kan krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:26

[...]

Er is een topic over kruipruimte na-isoleren: link
Is zeker de moeite waard om eens doorheen te ploegen. Verschillende soorten isolatie materiaal en manieren van bevestigen maar ook veiligheid (VOCs ed uit lijmen) komen er ook langs.
Pagina: 1 ... 242 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.