Vraag 1:Wollie91 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:36:
[...]
We zijn inmiddels 5 weken verder na mijn laatste bericht maar het probleem is gisteren eindelijk opgelost (tenminste, het ziet er goed uit tot nu toe). Het heeft heel wat monteurs uren van de fabrikant gekost maar uiteindelijk bleek dus toch dat er te weinig koudemiddel in het systeem zat. Terwijl ik op 1 december al heb aangegeven dat ik vermoedde dat er te weinig koudemiddel in zat...Gisteren kwamen ze om een module te plaatsen zodat ze de warmtepomp op afstand konden loggen en voor de zekerheid hebben ze het koudemiddel ook gecontroleerd (gelukkig maar). De module om te loggen is er dus voor niks in gezet maar nu kan ik de warmtepomp wel op afstand via de app bedienen
![]()
Er hoort in 1,9 kg koudemiddel in de warmtepomp en er zat slechts 1 kg in het systeem (en dan moet je nagaan dat er 5 week geleden ook nog 200 gram extra bij in is gedaan op de gok). Dus er zat een hele tijd dus maar 800 gram in het systeem i.p.v. de benodigde 1,9 kg.
Er is een druktest uitgevoerd (positief) en het systeem is vervolgens gevacumeerd (indirecte lektest ook positief) en vervolgens opnieuw afgevuld. Er heeft dus altijd te weinig in het systeem gezeten. Daarna ging het opwarmen van de boiler in eens zonder problemen![]()
Ik heb dus tijden, vanaf halverwege september, met een half gevuld systeem gezeten waardoor ik veel meer energie heb verbruikt (elektrisch element heeft de boiler vaak verwarmd). Zowel het CV gedeelte, maar vooral het verwarmen van de boiler was zeer inefficiënt....
Vraag 1:
Ik vind dat de leverancier mij tegemoet moet komen in de extra gemaakte energiekosten. Van 1 december tot en met vandaag heb ik 2200 kW verbruikt in goed geïsoleerde hoekwoning uit 2016 waar we met 2 personen wonen. De periode ervoor kan ik minder goed inzien omdat ik op 1 december de 3 fase kWh meter heb geplaatst omdat ik wou kunnen zien wat er gebeurde. De thermosstaat staat altijd op 20,5 graden bij ons thuis.
Hebben jullie een idee hoe ik er eerlijk achter kan komen hoeveel kW ik normaal gesproken had moeten gebruiken zodat ik een realistisch voorstel kan doen?
Informatie woning:Vraag 2:
- Bouwjaar 2016
- HR++ glas
- Isolatie volgens normen 2016
- ongeveer 58m2 vloerverwarming (benedenverdieping).
- Radiatoren op de bovenverdieping worden niet gebruikt, behalve in de douche.
Nu de warmtepomp efficiënter werkt merk ik wel dat het systeem veel pendelt vandaag. Ik heb momenteel een stooklijn van 25-35 maar ik denk dat het verstandig is om zowel het voetpunt als eindpunt te verlagen. Klopt dit?
Alvast bedankt voor het meedenken!!
Als je historisch verbruik van gas hebt, zou ik een vergelijk via graaddagen maken. Met de factor 1 m3 = circa 2 kWh voor je wp, kun je dan uitrekenen wat je elektra verbruik had moeten zijn.
PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.