Hallo allemaal,
We zijn druk bezig met de verbouwing + verduurzaming van onze twee-onder-1-kapper uit 1961.
We wonen er nog geen jaar en met de energiecrisis hebben we erg gelet op het stoken. De vorige bewoners waren met 2 ouders + 3 volwassen kinderen, dus dat historisch verbruik is niet betrouwbaar. Bovendien was het huis energielabel G en zijn we alles aan het isoleren.
14 cm PIR platen binnen tegen het dakbeschot aan
10 cm steenwol in de plafonds boven (tegen geluid van buiten)
+/- 6 cm spouwmuurisolatie, meer spouw hebben we helaas niet
PIR of EPS t.w.v. Rd 3,6 onder een nieuw te storten betonvloer.
Beneden alles triple glas, boven alles HR++
Aanbouw
14 cm PIR warm dak constructie
12 cm XPS gevelisolatie met stucwerk erover
PIR of EPS t.w.v. Rd 3,6 onder een nieuw te storten betonvloer
Schuifpui + achterdeur triple glas
In de keuken nemen we een Quooker die zorgt voor warm water.
Paars = huis+aanbouw
Rood = onze tuin
Groen = toekomstige terras/lounge plek
Kruis = waar ik de WP wil neerzetten. Tegen de erfgrens aan, of een meter hiervanaf. Maar het huis van de buren staat een eind verderop. Aan de kant van de WP hebben zij gazon + bebossing. Ik ben zelf erg gevoelig voor geluid, vooral tijdens slapen. Als de WP ergens anders kan is dat ook prima. Tegen de aanbouw kan hij niet vanwege schuifpui/deur en op de oprit aan de zijkant van het huis is geen ruimte vanwege doorgang auto.
De tuin is ongeveer 25 strekkende meter tussen paars en achterkant tuin. Helemaal achterin de tuin staat nog een garage.
HELP!
We zijn druk bezig met de verbouwing + verduurzaming van onze twee-onder-1-kapper uit 1961.
Historisch gasverbruik:
Dit is de grote onbekende, anders had ik de koevlaas berekening gebruikt.We wonen er nog geen jaar en met de energiecrisis hebben we erg gelet op het stoken. De vorige bewoners waren met 2 ouders + 3 volwassen kinderen, dus dat historisch verbruik is niet betrouwbaar. Bovendien was het huis energielabel G en zijn we alles aan het isoleren.
Isolatie:
Hoofdwoning14 cm PIR platen binnen tegen het dakbeschot aan
10 cm steenwol in de plafonds boven (tegen geluid van buiten)
+/- 6 cm spouwmuurisolatie, meer spouw hebben we helaas niet
PIR of EPS t.w.v. Rd 3,6 onder een nieuw te storten betonvloer.
Beneden alles triple glas, boven alles HR++
Aanbouw
14 cm PIR warm dak constructie
12 cm XPS gevelisolatie met stucwerk erover
PIR of EPS t.w.v. Rd 3,6 onder een nieuw te storten betonvloer
Schuifpui + achterdeur triple glas
Afgiftesysteem:
- 65 m² vloerverwarming (enkel begane grond, boven hangen we een airco), slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open. Deze gaan we over een paar weken leggen.SWW:
Dit ga ik oplossen met een aparte WPB (de explorer v4?) voor de douche + wasbak.In de keuken nemen we een Quooker die zorgt voor warm water.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, goed zelf te installeren dus monoblock. De Panasonic is denk ik vanzelfsprekend hier?Wie gaat het installeren?
Doe het zelfFoto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Zie hieronder een screenshot van Google maps.Paars = huis+aanbouw
Rood = onze tuin
Groen = toekomstige terras/lounge plek
Kruis = waar ik de WP wil neerzetten. Tegen de erfgrens aan, of een meter hiervanaf. Maar het huis van de buren staat een eind verderop. Aan de kant van de WP hebben zij gazon + bebossing. Ik ben zelf erg gevoelig voor geluid, vooral tijdens slapen. Als de WP ergens anders kan is dat ook prima. Tegen de aanbouw kan hij niet vanwege schuifpui/deur en op de oprit aan de zijkant van het huis is geen ruimte vanwege doorgang auto.
De tuin is ongeveer 25 strekkende meter tussen paars en achterkant tuin. Helemaal achterin de tuin staat nog een garage.
HELP!
/f/image/c8evODwSUQ4xIoCUkMyLGdV6.png?f=fotoalbum_large)