Vermogen monoblock warmtepomp bereken (gasverbruik onbekend)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal,

We zijn druk bezig met de verbouwing + verduurzaming van onze twee-onder-1-kapper uit 1961.
Historisch gasverbruik:
Dit is de grote onbekende, anders had ik de koevlaas berekening gebruikt.
We wonen er nog geen jaar en met de energiecrisis hebben we erg gelet op het stoken. De vorige bewoners waren met 2 ouders + 3 volwassen kinderen, dus dat historisch verbruik is niet betrouwbaar. Bovendien was het huis energielabel G en zijn we alles aan het isoleren.
Isolatie:
Hoofdwoning
14 cm PIR platen binnen tegen het dakbeschot aan
10 cm steenwol in de plafonds boven (tegen geluid van buiten)
+/- 6 cm spouwmuurisolatie, meer spouw hebben we helaas niet :(
PIR of EPS t.w.v. Rd 3,6 onder een nieuw te storten betonvloer.
Beneden alles triple glas, boven alles HR++

Aanbouw
14 cm PIR warm dak constructie
12 cm XPS gevelisolatie met stucwerk erover
PIR of EPS t.w.v. Rd 3,6 onder een nieuw te storten betonvloer
Schuifpui + achterdeur triple glas
Afgiftesysteem:
- 65 m² vloerverwarming (enkel begane grond, boven hangen we een airco), slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open. Deze gaan we over een paar weken leggen.
SWW:
Dit ga ik oplossen met een aparte WPB (de explorer v4?) voor de douche + wasbak.
In de keuken nemen we een Quooker die zorgt voor warm water.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, goed zelf te installeren dus monoblock. De Panasonic is denk ik vanzelfsprekend hier?
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf
Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Zie hieronder een screenshot van Google maps.
Paars = huis+aanbouw
Rood = onze tuin
Groen = toekomstige terras/lounge plek
Kruis = waar ik de WP wil neerzetten. Tegen de erfgrens aan, of een meter hiervanaf. Maar het huis van de buren staat een eind verderop. Aan de kant van de WP hebben zij gazon + bebossing. Ik ben zelf erg gevoelig voor geluid, vooral tijdens slapen. Als de WP ergens anders kan is dat ook prima. Tegen de aanbouw kan hij niet vanwege schuifpui/deur en op de oprit aan de zijkant van het huis is geen ruimte vanwege doorgang auto.

De tuin is ongeveer 25 strekkende meter tussen paars en achterkant tuin. Helemaal achterin de tuin staat nog een garage.

HELP! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJDp2A_E9dNchbFSdDWgthqw1Q4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c8evODwSUQ4xIoCUkMyLGdV6.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

5kW monoblok. meer heeft geen zin, dan zit je al op 75W/m2 vloer. dan word het wel erg warmtjes onder de voeten....
unit kan je dan rustig ergens achterin te tuin knikkeren waar de WAF geen factor meer speelt. gebruik dan wel de toffe leidingen van terrendis. dus 2 gescheiden leidingen van 32x110 (https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html) afstand speelt dan geen noemenswardige factor in energieverlies.
lina recta in gesloten verdeler zonder pomp en klaar ermee. veel plezier met de sleuf door de tuin graven, ik kom je niet helpen. :+

ik zou wel overwegen om een iets grotere unit te nemen (7 of 9) en de airco voor leuk erbij te houden, paar fancoils/jagas is stukken efficeinter/comfortabeler voor boven.
ook al kies je er nu niet voor zou ik wel de optie openlaten en 32mm naar boven doortrekken voor eventueel vloerverwarming of fancoils aanleggen in een later stadium.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 08-03-2023 17:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Om toekomstig warmteverlies te weten moet je een warmteverliesberekening maken. Dat kan heel erg gedetailleerd maar ook op een bierviltje.

Heb je goed nagedacht over ventilatie en kierdichting? Kieren/infitratie en ventilatie nemen een groot deel van 't warmteverlies voor hun rekening. Nu je toch aan 't verbouwen bent en triple glas toepast: zorg voor een systeem D ventilatiesysteem met warmteterugwinning en wees zeer kritisch op 't voorkomen van kieren bij alles wat nieuw wordt gedaan en 't dichtstoppen van kieren in de zaken die nu niet groots worden aangepakt.

Ik zou ook nog ff 2 x nadenken of je boven wel wil verwarmen met airco's. Nu heb je de kans een comfortable klimaatinstallatie te bouwen ipv van die tocht & herrie dingen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:19:
Om toekomstig warmteverlies te weten moet je een warmteverliesberekening maken. Dat kan heel erg gedetailleerd maar ook op een bierviltje.
@Noeleke kan ook aan de slag met afgiftetabellen op https://www.albrand.nl/producten/downloads (onder 'technische informatie')

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Super bedankt voor jullie reacties! Het plan wordt steeds concreter zo.

@flippy Dat klinkt als een goed plan! Achter in de tuin zou fantastisch zijn. Zou een 5KW niet constant staan te loeien op vol vermogen? Dus beter dan een 7kw nemen? Beide kunnen in geval van Pana terugmoduleren naar hetzelfde vermogen toch?

@blb4 Dat is inderdaad het beste, maar een systeem D aanleggen in dit huis is helaas utopie. De kozijnen moeten vervangen worden, dus dan ook maar meteen Triple glas.
Wat betreft de airco, deze dient enkel om het kantoortje boven te verwarmen en koelen dus is maar een kleine unit. De enige andere leefruimte is de slaapkamer, en die laten we meeliften op de warmte voor het kantoortje. Volgens de installateur is dat prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Noeleke schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:12:
Super bedankt voor jullie reacties! Het plan wordt steeds concreter zo.

@flippy Dat klinkt als een goed plan! Achter in de tuin zou fantastisch zijn. Zou een 5KW niet constant staan te loeien op vol vermogen? Dus beter dan een 7kw nemen? Beide kunnen in geval van Pana terugmoduleren naar hetzelfde vermogen toch?
grove versimpeling is dat de 5 7 en 9 zijn dezelfde machine zijn met een hogere "unlock". het is alleen zonde van het geld om een 9kw neer te zetten (Die kost aanzienlijk meer en is eigenlijk niet te krijgen) als je niet eens een 5kw in de vloer kwijt kan raken. de 5kW loopt dus wel rustiger omdat het eigenlijk een 9kw is die een blokje onder zijn gaspedaal heeft. dus "vol gas" voor een 5kw is niet vol gas. dat is 9kw. voordeel is dat de 5kw wel wat efficienter loopt daardoor. of de vloer nu opwarmt in 5 of 7 minuten is nu niet echt een geweldige factor...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 08-03-2023 20:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Helder verhaal, dank daarvoor. Ben al maanden aan het lezen en denken, maar ik ben blij dat ik na veel twijfelen toch dit topic ben gestart.

Ik post straks wel een fotootje van de sleuf in de tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

flippy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:16:
5kW monoblok. meer heeft geen zin, dan zit je al op 75W/m2 vloer. dan word het wel erg warmtjes onder de voeten....
unit kan je dan rustig ergens achterin te tuin knikkeren waar de WAF geen factor meer speelt. gebruik dan wel de toffe leidingen van terrendis. dus 2 gescheiden leidingen van 32x110 (https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html) afstand speelt dan geen noemenswardige factor in energieverlies.
lina recta in gesloten verdeler zonder pomp en klaar ermee. veel plezier met de sleuf door de tuin graven, ik kom je niet helpen. :+

ik zou wel overwegen om een iets grotere unit te nemen (7 of 9) en de airco voor leuk erbij te houden, paar fancoils/jagas is stukken efficeinter/comfortabeler voor boven.
ook al kies je er nu niet voor zou ik wel de optie openlaten en 32mm naar boven doortrekken voor eventueel vloerverwarming of fancoils aanleggen in een later stadium.
Zo'n sleuf is prima te doen, zelfs onder wat wortels gegraven. Hier uitgevoerd met een duo 2x32 en 2 mantelbuizen. Dikte is iets meer dan 150mm, dus een 160mm betonboor/diamantboor bij Boels gehuurd en het gat naar de kruipruimte zat er in een uur er in.
Als ik het nog een keer zou doen, zou ik wellicht 40mm Terrendis buizen nemen, dat is gemakkelijker qua fittingen vanaf 5/4". Maar dat hangt ook af van hoeveel scherpe bochten je moet maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Noeleke Als aanvulling op een warmteverliesberekening, die doorgaans nogal conservatief/te hoog uitkomt, kun je ook dagelijks de gasstanden uitlezen (simpel met digitale meters die dit al ergens heen sturen).
Dat is dan te extrapoleren naar -10 en om te rekenen naar hoeveel kW er dan nodig is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
@Proton_ Die gasstanden is dus een beetje het probleem. We zitten bij de ANWB voor energie en kunnen in hun app precies per uur aflezen hoeveel m3 gas we hebben verbruikt, maar omdat het huis nog niet volledig geisoleerd is (vloer + ramen moeten er nog in) is het warmteverlies niet betrouwbaar. Daarnaast proberen we door de hoge gasprijs ook bijna niet te stoken.

@timovd Hoeveel meter heb jij moeten overbruggen met de buitenleidingen?

Nog even een vraag in het algemeen; ik lees nu 32 en 40mm buizen, maar de verdeler van de vloerverwarming gaat maar 1 inch zijn, dan zijn 32 en 40 toch overkill of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Als de verdeler 1" is, is 32mm perfect. De warmtepomp die geïnstalleerd gaat worden, heeft waarschijnlijk 5/4 en dat gaat gemakkelijk met verloop naar 40mm Terrendis. De grondleiding zou ik absoluut niet kleiner doen dan 32mm (buitendiameter).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noeleke
Dank allemaal voor jullie bijdragen! Volgens mij heb ik het plan compleet nu, een Pana achter in de tuin en flink geisoleerd 40mm leidingwerk direct op de verdeler aansluiten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:52
flippy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:15:
[...]

grove versimpeling is dat de 5 7 en 9 zijn dezelfde machine zijn met een hogere "unlock". het is alleen zonde van het geld om een 9kw neer te zetten (Die kost aanzienlijk meer en is eigenlijk niet te krijgen) als je niet eens een 5kw in de vloer kwijt kan raken.
Dat prijsverschil valt wel mee. In een bekende webshop van een medetweaker staat de 5kW voor 4095€ (subsidie 2700€, nettoprijs 1395€) en de 9kW voor 4550€ (subsidie 3000€, netto 1550€). Het netto prijsverschil is dan 155€. Dan is de 9kW wat mij betreft een no-brainer. Levertijd is wel een dingetje, de 5kW zou op dit moment veel beter leverbaar zijn dan de 9kW.

Ik heb de afgelopen dagen zelf de voorbereiding voor een warmtepomp gedaan met een Terrendis grondleiding. Een groot gat gegraven in de achtertuin, en dan een gat van 160mm in een hoek van ongeveer 45° laten boren door een betonboorbedrijf (200€). PVC-buis in de doorvoer, en daar 2 meter grondleiding door de vloer/gevel. In huis min of meer vlak afgesneden ter hoogte van de vloer. De PEX cv-leidingen zijn binnen gekoppeld met Henco 32mm meerlagenbuis met een Henco 32mm perskoppeling met 1" schroefbus. Past perfect op de buitendraad van de Terrendis koppeling. buiten loopt de grondleiding nog ongeveer een meter door. De grondleiding is wel stijver dan ik dacht: om de hoek van 45° naar 0° te maken buiten moest ik flink dieper graven omdat ik de buis gewoon gebogen kreeg.

Terrendis is goed spul, maar de accessoires zijn erg duur, en dan zeker de krimpkap. Die kost bij Benem zo'n 200€. Er zijn verschillende merken grondleidingen, maar ik heb de indruk dat zeker de accessoires vaak dezelfde zijn, zoals de koppeling voor de PEX naar meerlagenbuis en de krimpkappen. Kijk even naar wat Duitse webshops, daar vind je koppelingen aan de helft van de prijs en krimpkappen aan iets meer dan 70€.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

marvel27 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:19:
[...]
Dat prijsverschil valt wel mee. In een bekende webshop van een medetweaker staat de 5kW voor 4095€ (subsidie 2700€, nettoprijs 1395€) en de 9kW voor 4550€ (subsidie 3000€, netto 1550€). Het netto prijsverschil is dan 155€. Dan is de 9kW wat mij betreft een no-brainer. Levertijd is wel een dingetje, de 5kW zou op dit moment veel beter leverbaar zijn dan de 9kW.
ik bedoel niet alleen de aanschafprijs maar ook het hogere stroomverbruik over de 20 jaar dat die er staat.
zorgen dat je dat ding voor de winter kan krijgen (dat lukt met een 5kW nog wel als je nu bestelt denk ik) is belangrijker dan wachten tot ergens volgend jaar op je 9kW een keer word uitgeleverd. dat is weer een winter op gas stoken voor 0 winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
flippy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:24:
ik bedoel niet alleen de aanschafprijs maar ook het hogere stroomverbruik over de 20 jaar dat die er staat.
Snap ik. Verbruikt een 9kW die max 5kW levert (begrensd door de afgifte) dan zoveel meer dan een 5kW wp?

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

marvel27 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Snap ik. Verbruikt een 9kW die max 5kW levert (begrensd door de afgifte) dan zoveel meer dan een 5kW wp?
het verschil zit hem in de aanloop. die 9kW wilt meteen vol gas 9kW erin stampen. de 5kW zal dit veel rustiger doen en in dat gebied is de 5kW efficienter ook al doet hij er iets langer over. doorschieten zal ook minder zijn als hij de setpoint haalt dus de machine zal wat rustiger lopen. de 9kw is in dat opzicht de wat meer 18 jarige jup in een polo. :+
al is dit een inherent probleem als warmtepompen te groot zijn bemeten.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 09-03-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hier kom je een eind mee: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Komt bij mij bijna 1 op 1 uit met de Koevlaasformule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
@MotorBeast Ik kom na wat spelen ook inderdaad uit zo rond de 5 KW. Vind het lastig invullen aangezien het bij ons enkel om begane grond vloerverwarming gaat. Dus in hoeverre het hellend dak isolatie dan meespeelt is me niet duidelijk. Thanks voor de tip!

@marvel27 Wat betreft de levertijden, ik zie op Duitse webshops dat de 5 KW leverbaar is binnen 14 dagen. Is dat te mooi om waar te zijn? Ik lees overal op Tweakers dat er maanden overheen gaan eer men zo'n ding binnenkrijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door Noeleke op 09-03-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Noeleke schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:44:
@MotorBeast Ik kom na wat spelen ook inderdaad uit zo rond de 5 KW. Vind het lastig invullen aangezien het bij ons enkel om begane grond vloerverwarming gaat. Dus in hoeverre het hellend dak isolatie dan meespeelt is me niet duidelijk. Thanks voor de tip!

@marvel27 Wat betreft de levertijden, ik zie op Duitse webshops dat de 5 KW leverbaar is binnen 14 dagen. Is dat te mooi om waar te zijn? Ik lees overal op Tweakers dat er maanden overheen gaan eer men zo'n ding binnenkrijgt.
Alleen ruimte A invullen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Ik lees de berichten ook, en als je snel een WP nodig hebt is dat zeker een uitkomst. Maar ik ben naar aanleiding van berichten over gebrek aan garantie en servicemonteurs die hun handen niet zullen willen branden aan een niet in NL-aangekochte WP wat huiverig om een wp uit het buitenland te laten komen.

Ik heb geen haast, en kan dus rustig wachten op een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

marvel27 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:56:
Ik lees de berichten ook, en als je snel een WP nodig hebt is dat zeker een uitkomst. Maar ik ben naar aanleiding van berichten over gebrek aan garantie en servicemonteurs die hun handen niet zullen willen branden aan een niet in NL-aangekochte WP wat huiverig om een wp uit het buitenland te laten komen.

Ik heb geen haast, en kan dus rustig wachten op een WP.
servicemonteurs :w kunnen het geen bal schelen waar de machine is gekocht. zolang de installatie is gedaan conform de voorschriften heb je gewoon garantie op de onderdelen. al moet je wel afvragen wat die garantie in de prakijk voorstelt. immers heb je al geen installateur die direct contact heeft met de nederlanse tak dus je zal moeten gaan bellen met de distrubiteur van het land waar je hem hebt gekocht. dat geziek samen met de kosten die je al hebt bespaart door hem ergens anders te kopen kan je dan als verloren beschouwen omdat het gewoon makkelijker is om het uit de zak te betalen en direct je machine gerepareerd te krijgen. gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 vershcillende dingen als het 5 graden vriest ook al heb je garantie.

je moet alleen niet machines kopen die gericht zijn op een ander continent. de benelux modellen zijn allemaal hetzelfde tot ergens in turkije of zo. zit alleen wat verschil in de automaten die erin zitten ivm de lokale regels. als je ineens een model op de kop tikt die voor de russische of afrikaanse markt bedoelt is kan je wel fluiten naar garantie.

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 09-03-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
@flippy Ik heb creatieve verhalen voorbij zien komen op Tweakers over waar men het spul allemaal niet vandaan haalt, maar zover zal het bij ons gelukkig niet komen :D
Pagina: 1