WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:34:
[...]
Dan zie je dat klimaat geen enkele drijfveer is. Alleen winst.
dat die vent denkt dat er uberhaupt andere drijfveren zijn dan geld geeft al aan dat die eco-hippies in een compleet andere wereld leven als de rest van de mensen...„Wij hebben nog niet eerder gezien dat financiële overwegingen zo belangrijk waren in de keuze voor een elektrische auto”,
gelukkig zijn zelfs zonder de fiscale voordelen de voertuigen nog steeds goedkoper over de 2~6 jaar dat men ze heeft dus het zal niet veel veranderen onder de streep. alleen de zzpérs en freelancers die een zo groot mogelijke bak onder hun reet willen met maximale afschrijving zullen weer teruggaan naar de slang. al komen die ook later weer in de problemen als die de stad niet meer inmogen straks met hun gore diesel.
ik weet dat veel bedrijven al zitten te kijken/wachten op de electrische VW transporter/transit. die willen ook niet straks als ze amsterdam niet meer inmogen met een vloot diesels op de parkeerplaats hebben staan die ze aan de straatstenen niet verkocht krijgen.
al mag meneer de netbeheerder wel aan de bak in de wijken om ervoor te zorgen dat er heel wat meer laadpalen bij kunnen worden gezet...
[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 09-03-2023 12:35 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dan moet je wel een bad juffrouw hebben die heen en weer blijft lopen met die waterkoker voor je.Jaap19 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:56:
Om in de categorie keukenapparatuur te blijven: een waterkoker? Low cost.
Even uitrekenen hoeveel liter kokend water je nodig hebt om de gewenste temperatuurstijging te krijgen.
Lijkt mij niet zo praktisch.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Dit is een combi afvoer die juist specifiek bedoeld is om zo te gebruiken:Blihi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:11:
@assje Ik zou wel even wat doen aan de afvoer van je ventilatiebox. Ten eerste hoort die 150mm te zijn en er hoort natuurlijk geen Tstuk met een ventiel in die afvoer te zitten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fQwtCGgXMEO5DSulRxdvoZOa.jpg?f=user_large)
De nu nog ongebruikte aansluiting wil ik gaan gebruiken voor de rioolbeluchting van de voorbereidde standleiding die op de foto te zien is.
Dit ga ik uiteraard nog aanpakken. Ik overweeg alleen nog om een afvoer te behouden zodat ik de badkamer die we hier gaan maken een eigen ventilatieafvoer kan geven.Ook dat afgedopte broekstuk van de rookgasafvoer moet gewoon even weggehaald worden voordat je de boel dicht maakt.
Gebaseerd op jouw opmerking m.b.t. condens moet ik nog maar even overwegen of ik hier wellicht een nieuwe enkele ventilatiepijp/pan voor in de plaats moet zetten.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Lijkt me dat zoiets een hoge oppervlaktetemperatuur heeft en dan nogal gevaarlijk is. Eigenlijk bijzonder dat zoiets niet lijkt te bestaan maar dan afgeschermd voor in bad.
Zal vast te maken hebben met regelgeving elektriciteit in/om bad
Bestaat dus wel maar niet de bedoeling te gebruiken tijdens badderen:
https://www.bol.com/nl/nl...outdoor/9300000111185141/

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 09-03-2023 14:11 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ah, dan is het inderdaad weer in orde.assje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:03:
[...]
Dit is een combi afvoer die juist specifiek bedoeld is om zo te gebruiken:
[Afbeelding]
De nu nog ongebruikte aansluiting wil ik gaan gebruiken voor de rioolbeluchting van de voorbereidde standleiding die op de foto te zien is.
Ja, dan moet er eigenlijk wel een nieuw buitenpijpje op.Dit ga ik uiteraard nog aanpakken. Ik overweeg alleen nog om een afvoer te behouden zodat ik de badkamer die we hier gaan maken een eigen ventilatieafvoer kan geven.
Gebaseerd op jouw opmerking m.b.t. condens moet ik nog maar even overwegen of ik hier wellicht een nieuwe enkele ventilatiepijp/pan voor in de plaats moet zetten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Tja, netbeheer bedrijven klagen dat stroomverbruik van huishoudens toeneemt , maar tegelijkertijd klagen ze dat zonnepanelen teveel stroom naar het net leveren. Kortom, naast versterking van de elektriciteits infrastructuur, moet vraag en aanbod slimmer. De incentive is overgaan naar b.v. goedkopere dynamische stroomtarieven zodat je wel gepusht wordt om het slimmer / goedkoper in te richten.MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:20:
[...]
Boiler is wel volwassen. Jij hebt denk ik een hoog verbruik. Hier ook een bad maar dat vullen we geen 2 x per avond. Ik denk met stijgende prijzen dat we vanzelf allemaal ons gedrag gaan aanpassen.
Binnenkort als het zo doorgaat doen zowel de boiler als gasketel af en toe niets meer: https://nos.nl/artikel/24...schuwt-voor-vol-stroomnet
En er wordt aan infra gewerkt want b.v. Enexis versterkt in 2023 infrastructuur met 2 GigaWatt met een besteding van 1,34 miljard €.
En geef Hollanders een kwartje om te besteden aan elektriciteit en ze draaien het 10 keer om voordat de keuze op een voordelige kWh gevallen is, dus dat lost zich vast ook wel op.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Gewoon een efficientere badkuip kopen...MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:33:
Dan vul je niet iedere dag twee keer. Hier wordt echt bijna iedere dag 1 keer bad gevuld (gaan wel 2 personen in zelfde vulling) en koken op gas, 400m3 per jaar. Als ik mijn bad zou vullen, zeg zo'n 200 liter en neem een 300 liter boiler heb je toch nog water over? Voor echte hygiene is en blijft douchen altijd beter. Die 180m3 per jaar wel hele dure kuubs. Daar zit ik nu ook al mee, met al 3 jaar L/L.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tEzPOb7m922zXTCU1P03YKfd.png?f=user_large)
Dat soort dingen zijn beter voor de biefstuk sous-vide bereiding, geen mensenassje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:08:
[...]
Lijkt me dat zoiets een hoge oppervlaktetemperatuur heeft en dan nogal gevaarlijk is. Eigenlijk bijzonder dat zoiets niet lijkt te bestaan maar dan afgeschermd voor in bad.
Zal vast te maken hebben met regelgeving elektriciteit in/om bad
Bestaat dus wel maar niet de bedoeling te gebruiken tijdens badderen:
https://www.bol.com/nl/nl...outdoor/9300000111185141/
[Afbeelding]

Maar even serieus, ons bad van 200 liter hield ik warm door regelmatig wat nieuw warm water toe te voegen met de warm water kraan dan vol open ipv tijdens vullen koud water toevoegen.
Ik denk dat je ook het bad niet teveel af moet laten koelen zodat ook het water in de warm water leiding warm blijft. Anders koelen beiden teveel af, het bad en de leiding. Een soort manuele circulatieleiding....
Ik had wel de water toevoer in de overloop, dat was redelijk veilig ivm aanraking van het hete water.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Je ziet het al: aan sommige wetmatigheden valt niet te ontkomen. Veel heet water, en snel, kost gewoon vermogen. Dat doet een gasketel goed. Heb je dat vermogen niet, dan kost het tijd. Punt.assje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:51:
Een generieke vraag m.b.t. instelling boiler temperatuur t.b.v. bad. Wij hebben een (klein) bad en het komt regelmatig voor dat er een lange badsessie is en/of hetzelfde bad door meerdere personen opvolgend gebruikt wordt. In beide gevallen komt het voor dat er de wens is om wat warm water toe te voegen.
Bij het instellen van de boiler temperatuur wordt altijd alleen maar gesproken over de hoeveelheid warm water die beschikbaar is en of dat voldoende is. Maar, bij het toevoegen van wat warm water is het juist wenselijk dat dit water zo warm mogelijk is om te voorkomen dat het halve bad eerst leeg moet.
Met onze CV had ik de tapwatertemperatuur op 60 graden staan en viel het eigenlijk als best wel tegen om wat warm water toe te voegen, er moet dan echt al best wel wat water uit het bad om wat te bereiken.
Ben benieuwd of andere mensen hier ook last van hebben en hoe hier mee omgegaan wordt?
Een planschema kan wel helpen met de dagelijkse praktijk. Of kaartjes maken met daarop dagen en tijden waarop iemand in bad kan en die verloten of laten 'verdienen' met klusjes
[ Voor 41% gewijzigd door MotorBeast op 09-03-2023 18:48 ]
Leuk dat ze in hun plaatje vergelijken met een elektrische warmtepomp met scop 3 en de stroommix van een paar jaar terug.
Zo te lezen een COP van ca 1.5, beter dan niks en zeker voor plekken waar netbelasting een ding is kan het vast wel een niche vinden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een gasabsorptiewarmtepomp bestaat al langer voor utiliteitsbouw.MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:41:
Wat ik nu tegenkom na het lezen van BN de Stem. https://www.cooll.eu/technologie/#werking Moet niet gekker worden. https://www.bndestem.nl/b...r-zon-5500-euro~a8e90d6d/
https://www.remeha.nl/product/gas-hp-35-a
Grappige is dat er niet 1,2,3 over het rendement (COP) gesproken wordt
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 09-03-2023 19:04 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Die dingen van de camping ken ik wel, maar deze machines zijn echt nieuw voor me. Netbelasting hebben we binnenkort als ik het nieuws vandaag lees binnenkort allemaal last van. Weinig niche dan.Proton_ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:51:
@MotorBeast Warmtepompen op gas bestaan al langer (denk aan de campingkoelkasten), dit is een anders maar vergelijkbaar procedé.
Leuk dat ze in hun plaatje vergelijken met een elektrische warmtepomp met scop 3 en de stroommix van een paar jaar terug.
Zo te lezen een COP van ca 1.5, beter dan niks en zeker voor plekken waar netbelasting een ding is kan het vast wel een niche vinden.
Ben bang als deze dingen mainstream worden de HR jongens binnenkort alleen maar deze dingen gaan hangen net als ze nu bijna standaard hybride roepen.
En een warmtenet komt er ook niet meer 1,2,3 nu ze (misschien) in publieke handen gaan vallen…MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:02:
[...]
Die dingen van de camping ken ik wel, maar deze machines zijn echt nieuw voor me. Netbelasting hebben we binnenkort als ik het nieuws vandaag lees binnenkort allemaal last van. Weinig niche dan.![]()
Ben bang als deze dingen mainstream worden de HR jongens binnenkort alleen maar deze dingen gaan hangen net als ze nu bijna standaard hybride roepen.
https://nos.nl/artikel/24...n-publieke-handen-brengen
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 09-03-2023 19:09 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Een houtkachel en een dikke accu naast je zonnepanelen lijkt mij de beste investering als ik het nieuws volg.MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:02:
[...]
Die dingen van de camping ken ik wel, maar deze machines zijn echt nieuw voor me. Netbelasting hebben we binnenkort als ik het nieuws vandaag lees binnenkort allemaal last van. Weinig niche dan.![]()
Goed voor je zelf zorgen.
Nog even en je weet niet meer wat je moet kiezen, keuzes en keuzes.
Lig je daar weer wakker van.
- Is een WP met bijbehorend SWW-vat of een WP icm losse WPB beter of is het eigenlijk om het even?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BcSJPdCaoYF08m8JpFBXGsQ3.jpg?f=user_large)
(die Nibe rechts)
En dan kan ik me daarna los gaan richten op een WP voor de verwarming.
Of beperk ik me dan erg in de keuze voor een WP of het type (split vs mono)?
Je bent in ieder geval niet beperkter in je keuze voor een WP als je al een WPB hebt.
- Vanuit materiaalgebruik heeft een combinatie van een WP met boiler de voorkeur;
- Deze combi heeft ook de voorkeur als de opwarmsnelheid belangrijk is (WP heeft meer vermogen dan WPB). Maar kijk ook naar punt 6;
- Er moet een aparte aanvoerleiding zijn tussen WP en boiler;
- Een WPB staat binnen en maakt geluid. Dit kan, afhankelijk van de installatielocatie, overlast geven;
- Een WPB heeft 2, relatief grote openingen naar buiten nodig voor aanvoer en afvoer van buitenlucht;
- Met een WPB werken WPB en WP voor verwarming onafhankelijk van elkaar, dit kan een voordeel zijn als WP krap bemeten is.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Kan je 'm nog steeds laten aflopen maar misschien iets minder steil.Atomius schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:06:
[...]
Dank, dat wil ik wel proberen.
Maar ik geloof dat ze zeiden dat er een stooklijn wordt gehanteerd die schuin afloopt. Dus een dynamisch geheel.
Als je zegt 8c eraf m.a.w. zet hem op 32 graden, wordt het dan niet een statisch verhaal?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
:strip_exif()/f/image/zIqE9eWx49hMT8ZIUeNiKG23.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door Joris 407 op 10-03-2023 08:22 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Nu is een van de meest voor de hand liggende plaatsen om de buitenunit op het dak van de garage te plaatsen (rood gemarkeerd). Maar de afstand tot de erfgrens (zwarte lijn) gemeten vanaf de muur is ong 3 meter. Is dit nu (zonder verdere geluidsbeperkende maatregelen) eigenlijk al een no-go?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vVXI3a4FG4LxmJFOb2FBOXpM.jpg?f=user_large)
Zou het nog schelen om de buitenunit een kwart slag te draaien. Dus niet parallel aan de muur wat gebruikelijk is bij airco’s maar haaks erop?
Die positie is een no-go als je het mij vraagt. De kans dat de buren er ook maar iets van kunnen horen is groot omdat het platte dak door jullie beiden gedeeld wordt.petermdevries schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:25:
Ik volg dit topic al enige tijd en wil vroeg of laat ook een warmtepomp gaan/laten plaatsen.
Nu is een van de meest voor de hand liggende plaatsen om de buitenunit op het dak van de garage te plaatsen (rood gemarkeerd). Maar de afstand tot de erfgrens (zwarte lijn) gemeten vanaf de muur is ong 3 meter. Is dit nu (zonder verdere geluidsbeperkende maatregelen) eigenlijk al een no-go?
[Afbeelding]
Zou het nog schelen om de buitenunit een kwart slag te draaien. Dus niet parallel aan de muur wat gebruikelijk is bij airco’s maar haaks erop?
Eventuele trillingen zijn dus direct gekoppeld naar de buren toe.
Het risico op trillingen op een plat dak is per definitie groot, en het risico dat je de buren ermee belast is iets wat ik persoonlijk niet zou willen. Dit risico wordt extra groot als het een dak van hout is (maar het zal wel beton zijn gezien de recente bouw)
Het beste wat je zou kunnen doen is de unit aan de muur hangen. Maar ook dan kun je met trillingen te maken krijgen.
Tel daarbij op nog het volgende:
- voor onderhoud moet je het dak op.
- Je bemoeilijkt onderhoud aan de dakbedekking.
zie evt. dit topic:
Trillingen warmtepomp dempen
edit:
Omdat de unit tussen twee harde muren zou staan, zul je ook nog te maken hebben met geluidsversterking op bepaalde frequenties
[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 10-03-2023 09:17 ]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
En dan functie E denk ik?Joris 407 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:17:
Evohome schakelt te vaak m'n secundaire pomp voor het afgiftecircuit. Nu las ik dat er tweakers zijn die er een tijdrelais tussen zetten. Ik snap alleen het aansluitschema niet. Simpel gezegd zou ik zeggen dat je als het ware de fase draad doorknipt en het tijdrelais ertussen zet. Deze laat dan vertraagd het signaal door. Maar hoe sluit ik dan in onderstaande schema de fase-in en fase-uit aan?
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oh8qrtvXyXM8NOLctkVu8Xvd.jpg?f=user_large)
Volgens mij 230V op A1/A2, het evohome contact op Y1 (control) en dan met ‘t NO contact de pomp bedienen
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Het is niet perse meteen een no go. Ik zou eens kijken naar een geluidsberekening maken:petermdevries schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:25:
Ik volg dit topic al enige tijd en wil vroeg of laat ook een warmtepomp gaan/laten plaatsen.
[Afbeelding]
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Het is in het begin even puzzelen maar na een tijdje ben ik er ook uitgekomen. Relevant is ook om naar openslaande ramen / roosters te kijken en de afstand daarnaartoe.
Ik heb een vergunning gekregen voor een buiten-unit grenzend aan de erfgrens. De erfgrens is bij mij een muur en het eerste openslaande raam is ver genoeg weg, dan is het dus geen probleem. Het gaat er voornamelijk over hoeveel overlast buren hebben, wellicht voor jou handig om de afstand tot de tuin groot te maken. Als je in de tuin zit wil je dat ding liefst zo min mogelijk horen en als je een boiler neemt gaat de buiten-unit nog wel eens op vol vermogen draaien en dus wat geluid maken.
Richting maakt wel wat uit. Ga maar eens voor een fan staan en naast een fan staan op 1-2 meter afstand. Dat scheelt wel iets. Maar goed, dus wel kijken welke richting daarvoor het beste is.
EDIT: nog een toevoeging. Om trilling-probleem te voorkomen (zoals verkeerslicht meld) en dus je buren daarmee lastig te vallen kan wandmontage mogelijk een oplossing zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door mnugter op 10-03-2023 09:05 ]
snameroc
17..18 kWh alleen verwarming (kom van 1100 m3 gas voor verwarming).Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
Wat verbruiken jullie warmtepompen per dag deze dagen?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Tussen de 12 en 18kwh p/d dit is incl. sww opwarmen van 300ltr. (Mitsubishi Ecodan Puhz-SW 75YAA)Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
23 kWh per dag (kom van 1500 m3/jaar). Thermostaat op een constante 20.5 C.Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
Per graaddag was het 0,46 m3.
[ Voor 7% gewijzigd door Jaap19 op 10-03-2023 11:04 ]
Hoe meet jij dit? Aparte meter voor een 3fasen aansluiting?Jaap19 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:23:
[...]
23 kWh per dag (kom van 1500 m3/dag). Thermostaat op een constante 20.5 C.
Je moet je buren overhalen om ook een WP te installeren, dan heb je beiden een beetje overlast maar veel winstpetermdevries schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:25:
[Afbeelding]
Risico's van deze opstelling zijn:
1) dak gedeeld met de buren, dus die (kunnen) je WP door heel hen huis heen horen
2) geluidsreflectie tussen de gevels - dit kun je oplossen door de unit een kwart slag te draaien, maar is qua zicht minder fraai
3) Ook welke ruimten zijn er aan die kant van de woning. Zijn het (slaap)kamers of gang/badkamer e.d.?
Een en ander hangt ook af van je woning en afgiftesysteem: je woning ziet er heel nieuw uit, dus als je overal vloerverwaming hebt, weinig warmteveries en met een lage temperatuur (max 30) kunt rondkomen, dan maakt een modern goed gedimensioneerd monobloc niet zoveel geluid (met radiatoren en dus temperaturen van >40 bij -5 buiten wordt het een heel ander verhaal).
Ik denk dat 1) het lastigste is om in te schatten. Ik heb de mijne op een houten schuurdakje staan waarvan de balken in m'n buitengevel zitten. De brom hoor ik aan de andere kant van die muur, terwijl als je buiten naast de unit staat, deze bijna niet hoort.
Maar een betonnen dak en een kleine WP - wie weet.
Vandaar: kijk of je je buren zo gek kunt krijgen om mee te doen. Als het een beetje doortrilt komt dat evengoed door hun eigen WP die knaken oplevert, dan is een beetje overlast beter te verteren.
Goeie om de buren mee te laten doenZwartoog schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:29:
[...]
Je moet je buren overhalen om ook een WP te installeren, dan heb je beiden een beetje overlast maar veel winst
Risico's van deze opstelling zijn:
1) dak gedeeld met de buren, dus die (kunnen) je WP door heel hen huis heen horen
2) geluidsreflectie tussen de gevels - dit kun je oplossen door de unit een kwart slag te draaien, maar is qua zicht minder fraai
3) Ook welke ruimten zijn er aan die kant van de woning. Zijn het (slaap)kamers of gang/badkamer e.d.?
Een en ander hangt ook af van je woning en afgiftesysteem: je woning ziet er heel nieuw uit, dus als je overal vloerverwaming hebt, weinig warmteveries en met een lage temperatuur (max 30) kunt rondkomen, dan maakt een modern goed gedimensioneerd monobloc niet zoveel geluid (met radiatoren en dus temperaturen van >40 bij -5 buiten wordt het een heel ander verhaal).
Ik denk dat 1) het lastigste is om in te schatten. Ik heb de mijne op een houten schuurdakje staan waarvan de balken in m'n buitengevel zitten. De brom hoor ik aan de andere kant van die muur, terwijl als je buiten naast de unit staat, deze bijna niet hoort.
Maar een betonnen dak en een kleine WP - wie weet.
Vandaar: kijk of je je buren zo gek kunt krijgen om mee te doen. Als het een beetje doortrilt komt dat evengoed door hun eigen WP die knaken oplevert, dan is een beetje overlast beter te verteren.
wat dit betreft:
"2) geluidsreflectie tussen de gevels - dit kun je oplossen door de unit een kwart slag te draaien, maar is qua zicht minder fraai"
Bij lage frequenties gaat dit niet op. Die zijn omnidirectioneel.
Deze week.Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
:strip_exif()/f/image/G1g2cYLZR8vTTM6tzxtR5JuD.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag zal wat hoger worden ivm geen zon ben ik bang.
En dan ligt er ook nog eens een laag sneeuw op de panelen..
Mag van mij wel klaar zijn met dit pokke weer.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik meet visueelDmC1982 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Hoe meet jij dit? Aparte meter voor een 3fasen aansluiting?
Ik heb een 3x 25A aansluiting en hoe het verder is aangesloten weet ik niet. Het is een één-fase model van 10kW dus het zal wel kloppen. De elektricien is wel even bezig geweest
Misschien is 45 graden (of 32,3verkeerslicht schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:42:
[...]
Goeie om de buren mee te laten doen![]()
wat dit betreft:
"2) geluidsreflectie tussen de gevels - dit kun je oplossen door de unit een kwart slag te draaien, maar is qua zicht minder fraai"
Bij lage frequenties gaat dit niet op. Die zijn omnidirectioneel.
Ik neem aan....15m3/dag.Jaap19 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:23:
[...]
23 kWh per dag (kom van 1500 m3/dag). Thermostaat op een constante 20.5 C.
Vorige week <10kwh, deze week tussen 10 en 14kWh, maar hij draait pas net en ben erg aan het testen voor de optimale setting. Is inclusief sww, ik kwam van 700m3. Jij?Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Mijn Daikin warmtepomp staat nu op 42 graden (hoofdzone verwarming).
Eerder raadde koevlaas mij aan om de stooklijn naar 32 te brengen om zo energie te besparen. Dat ga ik nog doen. Ben wel benieuwd naar 2 dingen, puur uit interesse om te willen weten hoe dit werkt:
1) Kan het theoretisch kwaad om een stooklijn "te laag" te zetten? Of is het enige gevolg dat je huis niet meer voldoende warm wordt?
2) Hoe zorgt het verlagen van de stooklijn voor minder (heftige) defrosts? Met mijn boerenverstand zou ik denken dat het buitenunit ontdooid moet blijven los van hoe hoog de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming staat ingesteld.
[ Voor 16% gewijzigd door Atomius op 10-03-2023 11:07 ]
Dankje, ja, ik zat eigenlijk te zoeken naar een ON delay of in ieder geval een functie die een kort aan-signaal negeert. Maar functie E doet dat ook als ik de Tset lekker lang zet.blb4 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:49:
[...]
En dan functie E denk ik?
[Afbeelding]
Volgens mij 230V op A1/A2, het evohome contact op Y1 (control) en dan met ‘t NO contact de pomp bedienen
1) zo heb ik m'n stooklijn afgesteld. Omlaag stellen totdat de ingestelde temperatuur niet meer gehaald wordt. En dan nét ietsje omhoog stellen. En dat dan bij verschillende buitentemperaturen. En als het waait en regent dan moet er misschien nog een graadje bij. Goed bijhouden wat steeds de instellingen zijn...Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:01:
Bedankt voor het inzicht in jullie verbruik.
Mijn Daikin warmtepomp staat nu op 42 graden (hoofdzone verwarming).
Koevlaas raadde mij aan om de stooklijn naar 32 te brengen om zo energie te besparen. Dat ga ik nog doen, want natuurlijk vertrouw ik deze eindbaas.
Ben wel benieuwd naar 2 dingen, puur uit interesse om te willen weten hoe dit werkt:
1) Kan het theoretisch kwaad om een stooklijn "te laag" te zetten? Of is het enige gevolg dat je huis niet meer voldoende warm wordt?
2) Hoe zorgt het verlagen van de stooklijn voor minder (heftige) defrosts?
Ach ja, sowieso zeggen verbruikscijfers helemaal niets. Vloerverwarming en/of radiatoren, isolatiegraad, temperatuur binnen, inhoud woning, gebruik SWW etc etc. Ik verstookte 950m3 in het verleden, mijn buren zelfde huis (met andere isolatie en afgifte) tegen de 2000. Zelfs regio maakt nog uit. Hier in het Zuid-Westen altijd warmer dan in het Oosten.Jaap19 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Nee, ook niet: per jaar... Post is aangepast.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 11:15 ]
Ja, wat je volgens mij wil is dat korte aan & uit signalen (b.v. < 5 minuten) beide worden genegeerd en dat als hij aan gaat een minimale aan-tijd heeft (b.v. 1 uur). Weet niet of dat exact te vinden is binnen dit soort relais.Joris 407 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:06:
[...]
Dankje, ja, ik zat eigenlijk te zoeken naar een ON delay of in ieder geval een functie die een kort aan-signaal negeert. Maar functie E doet dat ook als ik de Tset lekker lang zet.
Die zeggen zoveel als wat je moet afrekenen en dat is nu eenmaal veel belangrijker als cop.MotorBeast schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:12:
[...]
Ach ja, sowieso zeggen verbruikscijfers helemaal niets. Vloerverwarming en/of radiatoren, isolatiegraad, temperatuur binnen, inhoud woning, gebruik SWW etc etc. Ik verstookte 950m3 in het verleden, mijn buren zelfde huis (met andere isolatie en afgifte) tegen de 2000. Zelfs regio maakt nog uit. Hier in het Zuid-Westen altijd warmer dan in het Oosten.
Ik kan me helemaal voorstellen dat je dat graag wil begrijpen en ervaring mee op doen of je op de goede weg bent.
snameroc
Helpt ook niet ben ik bang. Die compressor straalt gewoon 360 graden geluid, en laag geluid gaat ook om het hoekje heen.Jaap19 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:48:
[...]
Misschien is 45 graden (of 32,3) draaien al genoeg, compressorkant naar je eigen muur toe. Niet de meest eenvoudige montage...
't kan wel helpen om een eindje van de muur af te zetten, en/of een stukje de hoogte in.
Vrijstaand scheelt wel een paar db's. Maar of dát praktisch is...
Het enige wat je kan/moet doen is je oude gasverbruik vergelijken met je nieuwe stroomverbruik voor WP. Wat jij of ik verbruiken is totaal niet relevant. Als ik nu mijn L/L uitzet is en blijft het 19 graden zonder verbruik. Wat heeft een ander daar aan? Volgens mij helemaal niets. Ik ben een koukleum dus ik zet hem niet uit dus verbruik wellicht al meer dan een ander. Iets met appels en peren vergelijken.snameroc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Die zeggen zoveel als wat je moet afrekenen en dat is nu eenmaal veel belangrijker als cop.
Ik kan me helemaal voorstellen dat je dat graag wil begrijpen en ervaring mee op doen of je op de goede weg bent.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 11:46 ]
Maar goed er is weer genoeg over gezegd. En hoe komt het dat het bij jouw altijd 19 graden blijft voor lange tijd? Of is dat toch de energie die je er ingestopt hebt?
snameroc
Het is hier buiten 10 graden. Vannacht draaide de boel gewoon door en dan is het 20 graden in de ochtend en nu ook nog. Maar ik bedoel als ik hem nu uitzet zal het 19 graden worden en lang blijven met deze buitentemperaturen. Verbruik nu 300Wh. Zet ik hem nu op 19 graden verwacht ik echt wel een paar uur niets te verbruiken. Het is boven nu 18,5 graad zonder enige verwarming aan. Wat heeft een ander daar aan, aan deze info? Niets.snameroc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:21:
Je vergelijkt ook niet met een persoon maar met meerdere. Net zo goed als het energie plafond ergens op gebaseerd is. Als ik veel meer gebruik als 10 andere hier moet ik me afvragen wat ik anders doe dan een gemiddelde andere gebruiker.
Maar goed er is weer genoeg over gezegd. En hoe komt het dat het bij jouw altijd 19 graden blijft voor lange tijd? Of is dat toch de energie die je er ingestopt hebt?
/f/image/XHON5TehiAlNzMXyiT6d3rMZ.png?f=fotoalbum_large)
Het was dit. Erg hoog verbruik, zowel van buitenunit (blauw) als binnenunit (paars). Achteraf was dit misschien nog de opwarmfase.
/f/image/cl9n00Nj8bphv4LOPfIT9FEM.png?f=fotoalbum_large)
Dit was gisteren. Inmiddels waren de instellingen aangepast door de installateur. Je ziet dat buitenunit minder vaak maar wel hoger verbruik heeft. Binnenunit lijkt een stuk rustiger, gelukkig.
/f/image/dbGEytY7PZjGl0FPr9AFWNCj.png?f=fotoalbum_large)
Dit is vandaag. De hoofdzone/vv staat nog steeds op 42 graden. Ik ga deze nog verlagen naar 32 op aanraden koevlaas. Hopelijk gaan die frequente en hoge buitenunit (blauw) spikes dan een stuk naar beneden.
Dat verbruik van dat buitenunit.. Zucht
Ik zou lekker dat advies van Koevlaas zo snel mogelijk opvolgen als je het verbruik minder wilt.Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:37:
Even een update over het hoge verbruik van mijn Daikin:
[Afbeelding]
Het was dit. Erg hoog verbruik, zowel van buitenunit (blauw) als binnenunit (paars). Achteraf was dit misschien nog de opwarmfase.
[Afbeelding]
Dit was gisteren. Inmiddels waren de instellingen aangepast door de installateur. Je ziet dat buitenunit minder vaak maar wel hoger verbruik heeft. Binnenunit lijkt een stuk rustiger, gelukkig.
[Afbeelding]
Dit is vandaag. De hoofdzone/vv staat nog steeds op 42 graden. Ik ga deze nog verlagen naar 32 op aanraden koevlaas. Hopelijk gaan die frequente en hoge buitenunit (blauw) spikes dan een stuk naar beneden.
Dat verbruik van dat buitenunit.. ZuchtWordt vervolgd.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Sorry hoor, maar je zit hier nu al een week (of zo) lang te klagen over het verbruik van je WP, terwijl je direct in het begin al te horen kreeg dat die watertemperatuur enorm naar beneden moet. 42 graden watertemperatuur als je VVW hebt i.c.m. een WP slaat echt nergens op.Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:37:
Dat verbruik van dat buitenunit.. ZuchtWordt vervolgd.
Waarom heb je dat niet al lang gedaan? Zo'n instelling heb je in een paar seconden aangepast. Dat kost je veel minder tijd dan hier elke keer melden dat het verbruik veel te hoog is.
Kortom, ophouden met klagen en gewoon die instelling aanpassen! Ik zou beginnen met een vaste watertemperatuur van bijvoorbeeld 28 graden, en dan eens kijken wat er gebeurt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Iedereen die met 10 graden of meer nu buiten met 40 of meer stookt mag toch wel eens maatregelen gaan treffen. Afgifte en isolatie. @Atomius Jij hebt met VV top afgifte dus trek je conclusie.
[ Voor 34% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 13:09 ]
rond de 25-28 is dus bij velen denk ik wel uitdagend. Maar 40+ zou inderdaad zeker niet nodig moeten zijn.
Bij -8 had ik 45 graden nodig in december (test gedaan).Ook in het "warme"zuiden vriest het wel eens.ocaj schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:53:
@MotorBeast Fijn dat jij in het warme zuiden van ons land woont, maar in het grootste deel van ons land is het een graad of 0-3, nat (regen/sneeuw) en guur vanwege de koude wind. Kortom: lastig L/W-warmtepomp-weer.
rond de 25-28 is dus bij velen denk ik wel uitdagend. Maar 40+ zou inderdaad zeker niet nodig moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 14:03 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
In mijn installatiemanual wordt een afdakje geadviseerd. Moet het alleen nog doen. Iemand een idee voor stormvast en onderhoudsvrij materiaal? En naar binnen gezogen regen, kan dat kwaad?Aziraphale schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:04:
Hoe gaan jullie om met sneeuw die aan de achterkant de buitenunit in wordt gezogen? Afdakje of geen probleem?
Dit advies is wel alleen in een klimaat met veel sneeuw dacht ik (Ik heb 'dezelfde' en meen mij hier iets van te herinneren uit de manualJaap19 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:10:
[...]
In mijn installatiemanual wordt een afdakje geadviseerd. Moet het alleen nog doen. Iemand een idee voor stormvast en onderhoudsvrij materiaal? En naar binnen gezogen regen, kan dat kwaad?
Niet. Geen problemen mee gehad tot dusver. Maar ook nooit over nagedachtAziraphale schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:04:
Hoe gaan jullie om met sneeuw die aan de achterkant de buitenunit in wordt gezogen? Afdakje of geen probleem?
Voor:
- minder vocht door je condensor
- minder defrosts?
Tegen:
- lucht is sowieso vochtig
- merk met sneeuw niet bijzonder veel defrosts in vergelijking met koude mistige dag
- beperkt luchtstroom iets
- sneeuwvlokken worden gewoon van opzij aangezogen
Ja, dat is in het geval dat sneeuw vanaf het dak kan schuiven, maar die kans is hier echt 0.Evanrvb schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:14:
[...]
Dit advies is wel alleen in een klimaat met veel sneeuw dacht ik (Ik heb 'dezelfde' en meen mij hier iets van te herinneren uit de manual)
Van opzij aanzuigen, wat @Zwartoog noemt, ben ik niet zo bang voor.omdat de verdamper volledig aan de achterkant zit. Sowieso wordt het dan alleen een afdakje boven het deel tussen de muur en de wp, dus aanzuiging zal het ook niet echt beperken. En mevr. Aziraphale kan er in de zomer mooi een paar plantjes op zetten.
Maar ik meende ook, maar kan het zo snel niet vinden, dat @flippy wel eens een afdakje geadviseerd heeft om de buitenunit schoner te houden. Of heb ik dat mis?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
ja, het helpt enorm als het SNW is (Standaard Nederlands Weer, dus 5 graden, 5mm regen per uur regen en 5 miljoen procent luchtvochtigheid)Aziraphale schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:26:
[...]
Maar ik meende ook, maar kan het zo snel niet vinden, dat @flippy wel eens een afdakje geadviseerd heeft om de buitenunit schoner te houden. Of heb ik dat mis?
afdakje voorkomt sneeuw/regeninval op de verdamper die natuurlijk onder vriespunt is en dus onnodige ontdooislagen en het houd de machine schoon en droog. ook minder corrosie op de verdamper door het inbijtende fijnstof.
machines die droog staan of beschermd van de elementen hebben gewoon een veel langer leven.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 10-03-2023 15:32 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
:strip_exif()/f/image/vAqVv4niR3wtl71kUph1q4lv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jRLgiQB84zuOPczWzPfFCNQD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lcndY3Eahm6tl7K9NmCoiyAn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4W86yBG4gCrwspBxTcySAi9L.jpg?f=fotoalbum_large)
Excuses voor de vele foto's, maar ik ben benieuwd naar jullie advies.
Er is iemand bij ons thuis geweest om te kijken naar de mogelijkheid voor een all-electric (split unit) warmtepomp.
Het liefste heb ik deze aan de zijkant van het huis op het (houten) garagedak richting de straat of aan de muur (richting muur buren), maar ik begrijp dat dit niet gaat vanuit een knieschot (onder een dak), enkel recht naar binnen.
Nu heb ik bij de trap naar zolder een koof voor de mechanische ventilatiebuis, gasleiding en water aan/afvoer ... Waar ik denk de plank bij de trap wel er af zou moeten kunnen.
Heeft iemand de ervaring of dit een beetje te doen is? De man die de inspectie deed was dit de eerste keer dat een huis zo'n opbouw had.
Een alternatief is om de warmtepomp op het betonnen dak op de keuken (achterkant huis) te plaatsen, maar dan moet er een gat gemaakt worden in het badkamer plafond om daar naar buiten te gaan.
Dit zou ik zeggen liever niet omdat er dan een koof moet komen in de badkamer en ivm het geluid richting de tuinen van de achterburen.
... Het liefst heb ik het eerste, maar weet niet of dit dus wél kan, of dat dit een beetje complex zal worden.
Heeft hier iemand een keer een vergelijkbare situatie gehad misschien en heeft een advies wat handig is?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb zo'n kloof (ander huis) wel eens gebruikt om de elektrabuis van de zonnepanelen naar de meterkast leiden. Was eenvoudig. Maar ja, elk huis is anders.Whiskey48 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Excuses voor de vele foto's, maar ik ben benieuwd naar jullie advies.
Er is iemand bij ons thuis geweest om te kijken naar de mogelijkheid voor een all-electric (split unit) warmtepomp.
Het liefste heb ik deze aan de zijkant van het huis op het (houten) garagedak richting de straat of aan de muur (richting muur buren), maar ik begrijp dat dit niet gaat vanuit een knieschot (onder een dak), enkel recht naar binnen.
Nu heb ik bij de trap naar zolder een koof voor de mechanische ventilatiebuis, gasleiding en water aan/afvoer ... Waar ik denk de plank bij de trap wel er af zou moeten kunnen.
Heeft iemand de ervaring of dit een beetje te doen is? De man die de inspectie deed was dit de eerste keer dat een huis zo'n opbouw had.
Een alternatief is om de warmtepomp op het betonnen dak op de keuken (achterkant huis) te plaatsen, maar dan moet er een gat gemaakt worden in het badkamer plafond om daar naar buiten te gaan.
Dit zou ik zeggen liever niet omdat er dan een koof moet komen in de badkamer en ivm het geluid richting de tuinen van de achterburen.
... Het liefst heb ik het eerste, maar weet niet of dit dus wél kan, of dat dit een beetje complex zal worden.
Heeft hier iemand een keer een vergelijkbare situatie gehad misschien en heeft een advies wat handig is?
Ja de 3fase kabel die nog aangelegd moet worden zal ook hier doorheen gaan. Gelukkig is bij de bouw 2 PVC buizen geplaatst van het knieschot naar de meterkast. Eentje heb ik al een UTP kabel doorheen, de andere is perfect voor een 3fase kabel!Jaap19 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:50:
[...]
Ik heb zo'n kloof (ander huis) wel eens gebruikt om de elektrabuis van de zonnepanelen naar de meterkast leiden. Was eenvoudig. Maar ja, elk huis is anders.
Ah top, ik ga even opmeten maar dat moet wel lukken denk ik, dank!BarryH schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:43:
@Whiskey48 als je 100x100mm doorvoer kan maken kan je prima langsknieschot volgens mij
In ieder geval investeren in gereedschap voor buigen en zodra alles los hangt en alle verbindingen klemmen.Superbeagle schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 04:49:
[...]
En @Evanrvb Hebben jullie een overzicht van wat je een tweede keer anders zou doen? Ik maak graag gebruik van de opgebouwde kennis ipv het wiel opnieuw uitvinden.
En als je naar onderstaande foto's van mijn situatie kijkt, wat zou je dan aanraden? Ik dacht zelf aan een afdekking/brede plank boven het deel tussen de muur en de buitenunit. Zou dat voldoende zijn of is het beter om het over de hele unit door te trekken?flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:30:
[...]
ja, het helpt enorm als het SNW is (Standaard Nederlands Weer, dus 5 graden, 5mm regen per uur regen en 5 miljoen procent luchtvochtigheid)
afdakje voorkomt sneeuw/regeninval op de verdamper die natuurlijk onder vriespunt is en dus onnodige ontdooislagen en het houd de machine schoon en droog. ook minder corrosie op de verdamper door het inbijtende fijnstof.
machines die droog staan of beschermd van de elementen hebben gewoon een veel langer leven.
![]() | ![]() |
Laatste 4 dagen 25 - 30 kWh (kom van 20 m3 per dag). Sneeuwt hier en defrosts om het uur.Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
ik zou er een "ding" van maken die langs de WAF komt en de hele bovenkant van demachine bedekt en om hem aan 1 kant dicht te maken, bij voorkeur aan de kant waar de mensen hem kunnen zien. maak je er een soort van verhoogd plantenbak van bijvoorbeeld. leuk zaterdagje klussen ermee gevuld en de WAF ook weer tevreden gesteld.Aziraphale schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:00:
[...]
En als je naar onderstaande foto's van mijn situatie kijkt, wat zou je dan aanraden? Ik dacht zelf aan een afdekking/brede plank boven het deel tussen de muur en de buitenunit. Zou dat voldoende zijn of is het beter om het over de hele unit door te trekken?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Energieneutraal uitkomen in maart heeft een lastige start zo, ondanks dat er 14400Wp ligt. Verbruik is voor heel maart nu 57kWh, dat moet vast nog wel goed trekken.
[ Voor 30% gewijzigd door Moby op 10-03-2023 17:20 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dus aan de bovenkant en aan de kant van de deur? Beperkt dat niet teveel de luchtstroming aan de achterkant? Zou wel als voordeel hebben dat onze tweejarige het niet in zijn hoofd gaat halen om er achter te kruipen...flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:08:
[...]
ik zou er een "ding" van maken die langs de WAF komt en de hele bovenkant van demachine bedekt en om hem aan 1 kant dicht te maken, bij voorkeur aan de kant waar de mensen hem kunnen zien. maak je er een soort van verhoogd plantenbak van bijvoorbeeld. leuk zaterdagje klussen ermee gevuld en de WAF ook weer tevreden gesteld.
hij staat best ver van de muur af (erg fijn) en zolang 1 kant open is heb je genoeg aanzuiging. geen valse lucht/wind door de machine is beter omdat de fan de luchtstroming beter kan afregelen. de kant die dan open is kan je wat simpel grof gaas voor doen om nieuwschierige handjes weg te houden...Aziraphale schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:19:
[...]
Dus aan de bovenkant en aan de kant van de deur? Beperkt dat niet teveel de luchtstroming aan de achterkant? Zou wel als voordeel hebben dat onze tweejarige het niet in zijn hoofd gaat halen om er achter te kruipen...
ik zou wel graag zien dat ie hoger staat ivm ijsvorming...
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 10-03-2023 17:21 ]
Opwarmfase of al een constante temperatuur?XethaX schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:21:
Sinds een paar dagen eigenaar van een Atlantic Alfea extensa duo R32 6Kw.
Wat is een normaal verbruik per dag van een warmtepomp?
[Afbeelding]
Dit is mijn verbruik van 2,5dag
50m2 vloerverwarming
Thermostaat op 20graden 24/7
Woning volledig geïsoleerd en alle ruiten dubbel glas
je moet kijken of dit verbruik normaal is voor jou, niet voor anderen. dus kijk naar je historische gasverbruik enje watertemperaturen en hoe lang de machine achter elkaar draait. dus slaat hij constant af of loopt ie al de hele dag door te tokkelen?XethaX schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:21:
volgens je stroomverbruik zou je een slordige 30 kuub gas hebben verstookt. dus er staat ergens nog een raam open denk ik, of je hebt tijdens de installatie lang geen verwarming gehad en die moet nog bijtrekken.
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 10-03-2023 17:27 ]
Edit! Is geen week maar 2,5 dag, sorry.
[ Voor 27% gewijzigd door Moby op 10-03-2023 17:29 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Tip: reken je verbruik om naar 'per graaddag', dat geeft een veel beter beeld. En exclusief eventueel opwarmen van de vloer.XethaX schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:21:
Sinds een paar dagen eigenaar van een Atlantic Alfea extensa duo R32 6Kw.
[Afbeelding]
Dit is mijn verbruik van 2,5dag
50m2 vloerverwarming
Thermostaat op 20graden 24/7
Woning volledig geïsoleerd en alle ruiten dubbel glas
Precies mijn gedachte ook. Ik heb al een grote rechthoekige plantenbak om er voor te zetten en ik maak een schuin dakje van de muur tot over de WP om hem wat uit de sneeuw / regen te houden.flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:08:
[...]
ik zou er een "ding" van maken die langs de WAF komt en de hele bovenkant van demachine bedekt en om hem aan 1 kant dicht te maken, bij voorkeur aan de kant waar de mensen hem kunnen zien. maak je er een soort van verhoogd plantenbak van bijvoorbeeld. leuk zaterdagje klussen ermee gevuld en de WAF ook weer tevreden gesteld.
'k Heb alles al in huis maar ben ingehaald door de sneeuwbuien hier
Nu staat ie zielig te zijn in de sneeuwbuien
:strip_exif()/f/image/o6fpXncjfBCfVLA73WSJZR8s.jpg?f=fotoalbum_large)
Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
/f/image/RrBfcTf9ZNk578BjjsEcxbYO.png?f=fotoalbum_large)
De laatste week rond de 11 kWh dus. En daar houdt ie ca 1200 (wel goed geïsoleerde) m³ mee warm.
Maar uiteindelijk zegt dat niets, want het is extreem afhankelijk van de isolatiegraad en grootte van je woning, waar je woont, hoe warm je het wilt hebben en van je afgiftesysteem.
Veel tips vind je hier: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En voor SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hij staat inderdaad 35 cm van de muur af, dat moet van Nibe. Maar dan ga ik eens een ontwerpje maken.flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:20:
[...]
hij staat best ver van de muur af (erg fijn) en zolang 1 kant open is heb je genoeg aanzuiging. geen valse lucht/wind door de machine is beter omdat de fan de luchtstroming beter kan afregelen. de kant die dan open is kan je wat simpel grof gaas voor doen om nieuwschierige handjes weg te houden...
Ijsvorming gaat geen probleem worden, want er komt nog een afvoerslang met warmtelint naar dat pijpje wat er uit de grond komt. Dat is een rioolaansluiting, dus al het water gaat daarin.
Heb inderdaad 2 dagen geen verwarming gehad ivm installatie maar sinds gisteren is de woning weer 20 graden constant en het verbruik vandaag lijkt al lager.flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:24:
[...]
je moet kijken of dit verbruik normaal is voor jou, niet voor anderen. dus kijk naar je historische gasverbruik enje watertemperaturen en hoe lang de machine achter elkaar draait. dus slaat hij constant af of loopt ie al de hele dag door te tokkelen?
volgens je stroomverbruik zou je een slordige 30 kuub gas hebben verstookt. dus er staat ergens nog een raam open denk ik, of je hebt tijdens de installatie lang geen verwarming gehad en die moet nog bijtrekken.
Wij verbruikte net voor de installatie ongeveer 5kuub per dag aan gas, maar toen werd er ook niet continue gestookt en dat is nu wel zo.
En dat was dus precies wat ik had verwacht tussen de 10/15 kwh per dag in deze weeromstandigheden.Andrehj schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:42:
[...]
[Afbeelding]
De laatste week rond de 11 kWh dus. En daar houdt ie ca 1200 (wel goed geïsoleerde) m³ mee warm.
Maar uiteindelijk zegt dat niets, want het is extreem afhankelijk van de isolatiegraad en grootte van je woning, waar je woont, hoe warm je het wilt hebben en van je afgiftesysteem.
Veel tips vind je hier: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En voor SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik heb beide topics al doorgelezen en het een en ander aangepast zoals sww verwarmen tussen 14 en 17.
Geen boosters en elektrische verwarming elementen aan.
Verwarm nu de woning ook op "eco" mode ipv "comfort"
Beschermd, hmm. Gezien de wind die bijna altijd uit ZW komt, aan een gevel op het noorden is wel ok ? Ik zie in ieder geval geen dramatische defrosts, begint zo rond de 3 graden pas. En dan elke 1,5 uur en kouder elke 50 minuten. Op 40 graden aanvoer.flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:30:
[...]
ja, het helpt enorm als het SNW is (Standaard Nederlands Weer, dus 5 graden, 5mm regen per uur regen en 5 miljoen procent luchtvochtigheid)
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Ik zie ook geen dramatische defrosts (staat op het westen), maar de unit wat tegen de elementen en kinderen beschermen lijkt me niet verkeerd. Zeker als ik zie hoe hij nu al sneeuw aanzuigt en dat mijn tweejarige er al achter wou kruipen en nog voor hij aangesloten was al bedacht dat je wel blaadjes bij de fan kon gooien... Ik ga dus maar eens kijken hoe ik wat @flippy noemt kan realiseren. Mooie bloembak er boven is nooit verkeerd.joezzt schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:04:
[...]
Beschermd, hmm. Gezien de wind die bijna altijd uit ZW komt, aan een gevel op het noorden is wel ok ? Ik zie in ieder geval geen dramatische defrosts, begint zo rond de 3 graden pas. En dan elke 1,5 uur en kouder elke 50 minuten. Op 40 graden aanvoer.
Nee, jij hebt dan een foute onvolwassen keus gemaakt.snameroc schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:14:
Ja gaat toch niet uit bad om even kokend water toe te voegen?
Nee wat dat betreft is de wp boiler nog niet volwassen in mijn ogen
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
100 %Aziraphale schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:50:
[...]
Ik zie ook geen dramatische defrosts (staat op het westen), maar de unit wat tegen de elementen en kinderen beschermen lijkt me niet verkeerd. Zeker als ik zie hoe hij nu al sneeuw aanzuigt en dat mijn tweejarige er al achter wou kruipen en nog voor hij aangesloten was al bedacht dat je wel blaadjes bij de fan kon gooien... Ik ga dus maar eens kijken hoe ik wat @flippy noemt kan realiseren. Mooie bloembak er boven is nooit verkeerd.
Bij mij hangt ie aan een gevel boven een ongebruikt plat dak. Met nog inwonende 19 jarige met hele andere interesses.🫣
Dat fijnstof verhaal is ook wel interessant en wel afhankelijk waar je woont.
Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
veel
Vanaf 1 maart nu 198 kWh, waarvan 26 kWh voor de defrosts.
[ Voor 14% gewijzigd door hrt op 10-03-2023 19:33 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Dit, in een -nog- slecht geïsoleerde jaren 30 benedenwoning op het noorden, brrr:Atomius schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
:strip_exif()/f/image/ci8X6YYteQOI4YJNn0rBd2WR.jpg?f=fotoalbum_large)
Die van mij staat ook op ongeveer deze hoogte. Is de afgelopen 5 jaar nog geeneens een begin van een probleem geweest. Mijn defrost water loopt altijd het kiezelbed in naar voldoende diepte om niet bovengronds te bevriezen. Dat kan ik bij @Aziraphale niet zo beoordelen. Als hij dat ook voor elkaar heeft, dan gaat dit prima zo.flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:20:
[...]
hij staat best ver van de muur af (erg fijn) en zolang 1 kant open is heb je genoeg aanzuiging. geen valse lucht/wind door de machine is beter omdat de fan de luchtstroming beter kan afregelen. de kant die dan open is kan je wat simpel grof gaas voor doen om nieuwschierige handjes weg te houden...
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
[ Voor 21% gewijzigd door Aziraphale op 10-03-2023 19:43 ]
:strip_exif()/f/image/L7X2pL9FqInTerthboLc73Ef.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CzoT0VLqL3CVXOJlmKIfxv7Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zal een beste luchtweerstand geven.... Hier wordt het niet beter van.Joris 407 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:59:
Nu het over overkappingen gaat, mijn huisje is nog niet helemaal af, laatste zijkant moet nog dicht, nog sedum erop etc. maar misschien ter inspiratie , draait nu 2 weken. Mooie testdag
[Afbeelding]
ik zie liever dit dan een machine helemaal onder het ijs of constant aan het inregenen.Andrehj schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:09:
[...]
Dat zal een beste luchtweerstand geven.... Hier wordt het niet beter van.
tip: Ik upload al jaren elke dag de gasmeterstand naar mindergas.nl. Vanaf 't moment dat ik de WP heb staan tel ik bij de gasmeterstand (in m³) de meterstand van mijn Kamstrup warmtemeter (in kWh)/9,7 bij op. Mijn verbruik blijft gelijk. Mijn verbruik per graaddag is 10% hoger, ik denk dat dit komt omdat er toch 's nachts wat langer doorgestookt wordt en de temperatuur in een aantal kamers wat warmer is om met 't minimale vermogen uit de voeten te kunnen.Jaap19 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:32:
[...]
Tip: reken je verbruik om naar 'per graaddag', dat geeft een veel beter beeld. En exclusief eventueel opwarmen van de vloer.
Hoeveel luchtweerstand gaat dat daadwerkelijk opleveren? Ik vind dit er erg fraai uitzien en volgens mij levert het echt niet veel meer luchtweerstand op dan die commercieel verkrijgbare geluidsdempende omkastingen.Andrehj schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:09:
[...]
Dat zal een beste luchtweerstand geven.... Hier wordt het niet beter van.
Dit topic is gesloten.